MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEAI . „j-, ■ Anul 177 (XXI) — Nr. 62 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luⁿⁱ’ ² februarie 2009 ⁷⁷ » SUMAR Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 74. — Ordin al ministrului sănătății pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.803/2008 privind stabilirea prețurilor produselor medicamentoase de uz uman de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, precum și bolnavii incluși în programele naționale de sănătate, în sistemul de asigurări sociale de sănătate..................... 2-3 75. — Ordin al ministrului sănătății pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman ............................. 4-10 76. — Ordin al ministrului sănătății pentru modificarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 169/2008 privind înființarea comisiilor consultative ale Ministerului Sănătății Publice.................................... 10-11 79. — Ordin al ministrului sănătății privind prelungirea valabilității Ordinului ministrului sănătății publice nr. 884/2007 pentru ajustarea prețurilor la medicamentele cuprinse în Catalogul național al prețurilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piață în România, cu modificările și completările ulterioare.............................. 11 138. — Ordin al ministrului finanțelor publice pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garantii de stat..............................................i.... 12-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 1.803/2008 privind stabilirea prețurilor produselor medicamentoase de uz uman de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, precum și bolnavii incluși în programele naționale de sănătate, în sistemul de asigurări sociale de sănătate Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale strategii și politica medicamentului și al Direcției generale de sănătate publică, asistență medicală și programe nr. I.B. 959 din 30 ianuarie 2009, având în vedere prevederile: — art. 851 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, — art. 140 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.803/2008 privind stabilirea prețurilor produselor medicamentoase de uz uman de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, precum și bolnavii incluși în programele naționale de sănătate, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 737 și 737 bis din 30 octombrie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 6. — Cursurile de schimb valutar utilizate în calcularea prețurilor de desfacere angro și en detail, precum și în metodologia de calcul al prețurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinși în cadrul programelor naționale de sănătate sunt cele comunicate de Comisia Națională de Prognoză, pentru anul 2009, și sunt prevăzute în anexa nr. 6.” 2. Articolul 7 se abrogă. 3. La anexa nr. 1 „Metodologia de calcul al prețurilor de desfacere angro și en detail pentru produsele medicamentoase de uz uman corespunzătoare DCI-urilor din sublistele A, B, C1 și C3 de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate”, lit. A „Modalitatea de calcul al prețului cu ridicata maximal”, după teza „Adaosul de distribuție va fi unic, în procent de 14%”, se introduce o nouă teză, cu următorul cuprins: „Modalitatea de calcul al prețurilor cu ridicata maximale pentru medicamentele românești Prețurile cu ridicata pentru medicamentele de uz uman, corespunzătoare DCI-urilor din sublistele A, B, C1 și C3 de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, se determină pe baza următoarei formule: C Cv - CvP > PR max = PRant. x 1 +----------------------- ■ l CvP ) în care: — PRmax - prețul cu ridicata maximal actualizat; — PRant. - prețul cu ridicata maximal anterior; — Cv = cursul de schimb valutar actualizat; — CvP = cursul de schimb valutar anterior. Adaosul de distribuție va fi unic, în procent de 7,5%, și este cuprins în prețul cu ridicata maximal.” 4. La anexa nr. 1 lit. B „Modalitatea de calcul al prețului cu amănuntul maximal” se abrogă teza: „Cursul de schimb valutar utilizat este de 3,6388 lei/euro și a fost stabilit în baza negocierii dintre Ministerul Sănătății Publice, producătorii internaționali de medicamente și distribuitorii și importatorii de medicamente. Cursurile de schimb valutar utilizate sunt — cele comunicate de Autoritatea Națională a Vămilor, valabile pentru perioada în care cursul de schimb leu— euro a fost de 3,6388 (conform anexei nr. 6).” 5. La anexa nr. 1, lit. B „Modalitatea de calcul al prețului cu amănuntul maximal” se completează cu următorul cuprins: „Prețurile cu amănuntul maximale se rotunjesc pe unități comerciale la moneda divizionară existentă în derulare pe piață, în favoarea sau în defavoarea prețului cu ridicata, în conformitate cu Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naționale, cu modificările și completările ulterioare. Prețurile cu ridicata maximale se calculează prin exonerarea TVA deductibilă și a cotei de adaos de farmacie din prețul cu amănuntul maximal rotunjit.” 6. La anexa nr. 2 „Metodologia de calcul al prețurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinși în cadrul programelor naționale de sănătate nominalizate prin Hotărârea Guvernului nr. 357/2008 pentru aprobarea programelor naționale de sănătate în anul 2008, cu modificările și completările ulterioare” lit. A „Modalitatea de calcul al prețului cu ridicata maximal”, după punctul 1 se introduce un nou punct, punctul 1¹, cu următorul cuprins: „IV Modalitatea de calcul al prețurilor cu ridicata maximale pentru medicamentele românești Prețurile cu ridicata pentru medicamentele de uz uman, corespunzătoare DCI-urilor din sublistele A, B, C1 și C3 de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, se determină pe baza următoarei formule: ( Cv - CvP PR max = PRant .x 1 +---------------------- - l CvP ) în care: — PRmax - prețul cu ridicata maximal actualizat; — PRant. - prețul cu ridicata maximal anterior; — Cv = curs de schimb valutar actualizat; — CvP = curs de schimb valutar anterior. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 3 Adaosul de distribuție va fi unic, în procent de 7,5%, și este cuprins în prețul cu ridicata maximal.” 7. La anexa nr. 2, lit. B „Modalitatea de calcul al prețului cu amănuntul maximal” se completează cu următorul cuprins: „Prețurile cu amănuntul maximale se rotunjesc pe unități comerciale la moneda divizionară existentă în derulare pe piață, în favoarea sau în defavoarea prețului cu ridicata în conformitate cu Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naționale, cu modificările și completările ulterioare. Prețurile cu ridicata maximale se calculează prin exonerarea TVA deductibilă și a cotei de adaos de farmacie din prețul cu amănuntul maximal rotunjit.” 8. Anexa nr. 3 „Lista denumirilor comerciale și a prețurilor produselor medicamentoase de uz uman corespunzătoare denumirilor comune internaționale (DCI) din sublistele A, B, C1 și C3 ale anexei la Hotărârea de Guvern nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaționale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate”, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 1*), care face parte integrantă din prezentul ordin și cuprinde și prețurile medicamentelor nou-autorizate de punere pe piață, corespunzătoare denumirilor comune internaționale (DCI) din sublistele A, B, C1 și C3 a anexei la Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, avizate până la 31 decembrie 2008. 9. Anexa nr. 4 „Lista denumirilor comerciale și a prețurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinși în cadrul programelor naționale de sănătate, corespunzătoare denumirilor comune internaționale (DCI) cuprinse în sublista C2 a anexei la Hotărârea de Guvern nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaționale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu excepția medicamentelor derivate din sânge și plasmă umană”, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 2*), care face parte integrantă din prezentul ordin și cuprinde și prețurile medicamentelor nou-autorizate de punere pe piață, corespunzătoare denumirilor comune internaționale (DCI) cuprinse în sublista C2 a anexei la Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, avizate până la 31 decembrie 2008. 10. Anexa nr. 5 „Lista denumirilor comerciale și a prețurilor de decontare pentru medicamentele derivate din sânge și plasmă umană, corespunzătoare denumirilor comune internaționale (DCI) din sublista C2 a anexei la Hotărârea de Guvern nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile comune internaționale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate”, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 3*), care face parte integrantă din prezentul ordin. 11. Anexa nr. 6 „Cursul de schimb valutar utilizat în metodologia de calcul al prețurilor de desfacere angros și en detail pentru produsele medicamentoase de uz uman, precum și în metodologia de calcul al prețurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinși în cadrul programelor naționale de sănătate”, se modifică și se înlocuiește cu anexa nr. 4, care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin intră în vigoare la data de 1 februarie 2009. Art. III. — Ordinul ministrului sănătății publice nr. 1.803/2008 privind stabilirea prețurilor produselor medicamentoase de uz uman de care beneficiază asigurații, cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, precum și bolnavii incluși în programele naționale de sănătate, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezentul ordin, se aplică până la data de 31 martie 2009. Art. IV. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 30 ianuarie 2009. Nr. 74. ’ ANEXA Nr. 4 (Anexa nr.6 la Ordinul nr. 1.803/2008) CURSUL DE SCHIMB VALUTAR utilizat în Metodologia de calcul al prețurilor de desfacere angros și en detail pentru produsele medicamentoase de uz uman, precum și în Metodologia de calcul al prețurilor de decontare a medicamentelor care se acordă bolnavilor cuprinși în cadrul programelor naționale de sănătate Valută Lei/valută EUR 4,00 USD 2,90 CHF 2,52 DKK 0,54 GBP 5,02 100JPY 2,82 PLN 1,14 *) Anexele nr. 1—3 se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 bis în afara abonamentului, care se poate achiziționa de la Centrul de vânzări și informare al Regiei Autonome „Monitorul Oficial”, București, șos. Panduri nr. 1. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman Văzând Referatul Direcției generale strategii și politica medicamentului nr. 960 din 30 ianuarie 2009, în baza prevederilor titlului XVII „Medicamentul”, art. 851 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 140 alin. 2 lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și ale Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Normele privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului sănătății și familiei nr. 612/2002 pentru aprobarea Normelor privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 621 din 22 august 2002, cu modificările ulterioare, precum și orice altă dispoziție contrară. Art. 3. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Prezentul ordin transpune art. 1—5 din Directiva Consiliului nr. 89/105/CEE din 21 decembrie 1988 privind transparența măsurilor care guvernează stabilirea prețurilor medicamentelor de uz uman și includerea lor în sfera de aplicare a sistemului național de asigurări de sănătate, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L40 din 11 februarie 1989. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 30 ianuarie 2009. Nr. 75. ’ ANEXĂ NORME privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Prezentul ordin se aplică tuturor medicamentelor de uz uman pentru care a fost emisă o autorizație de punere pe piață, denumită în continuare APP, valabilă pe teritoriul României și care se comercializează pe teritoriul României în conformitate cu prevederile legii. Art. 2. — (1) Sunt supuse avizării ministerului, în ceea ce privește prețul, medicamentele care se eliberează pe bază de prescripție medicală, a căror punere pe piață este autorizată de Agenția Națională a Medicamentului sau pe baza deciziei Comisiei Europene acordate conform procedurii centralizate în condițiile legii. (2) Prețul medicamentelor OTC se stabilește și se modifică în mod liber. Prețul medicamentelor OTC nou-autorizate pentru punere pe piață, precum și prețul modificat, stabilit de deținătorul APP sau de reprezentant, se notifică la minister în termen de 30 de zile de la momentul punerii pe piață. (3) Prețul medicamentelor magistrale și oficinale se stabilește în mod liber. Art. 3. — în înțelesul prezentului ordin, termenii și noțiunile folosite au următoarele semnificații: a) minister— Ministerul Sănătății; b) medicament OTC — medicamentul care se eliberează fără prescripție medicală (overthe counter)-, c) medicament inovativ — medicamentul autorizat în conformitate cu prevederile art. 700 și 702 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, sau un medicament autorizat în Uniunea Europeană prin procedura centralizată, pe bază de studii clinice proprii. în scopul aplicării prezentelor norme, medicamentele pentru care s-a acordat o autorizație de uz pediatric (PUMA) sunt considerate medicamente inovative; d) medicament orfan — medicamentul definit conform art. 2 lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 141/2000 privind medicamentele orfane. în scopul aplicării prezentelor norme, medicamentele orfane sunt considerate medicamente inovative; e) medicament princeps — medicamentul inovativ pentru care în România poate fi comercializat primul medicament generic în condiții legale; f) medicament generic — medicamentul definit conform art. 704 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006, cu modificările și completările ulterioare, titlul XVII „Medicamentul”; g) primul medicament generic — primul medicament generic care a obținut primul aprobarea prețului în România; h) preț de referință generic — prețul maximal aprobat de minister pentru primul medicament generic, în conformitate cu prevederile prezentului ordin; i) reprezentant — persoana fizică sau juridică desemnată de către deținătorul APP sau, după caz, al autorizației de import să îl reprezinte în relația cu ministerul în legătură cu oricare dintre aspectele privind stabilirea prețurilor la medicamente de uz uman; j) înghețare a prețurilor — menținerea nemodificată a prețurilor pe o anumită perioadă; k) țară de origine — țara unde se află locul de producție a unui medicament de uz uman. Când producția are loc în două sau mai multe țări, toate aceste țări sunt considerate țări de origine. Art. 4. — în cuprinsul prezentelor norme, prin preț notificat sau supus avizării ministerului se înțelege exclusiv prețul de producător, adică prețul CIP conform INCOTERMS 2000. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 5 CAPITOLUL II Procedura privind avizarea prețurilor medicamentelor de uz uman Art. 5. — (1) Decizia de avizare privind prețul medicamentului se adoptă și se comunică solicitantului în termen de 90 de zile de la primirea cererii depuse de deținătorul APP sau de reprezentant, inclusiv toată documentația aferentă, conform prezentelor norme. (2) Dacă informațiile din cadrul cererii sunt incomplete, Ministerul Sănătății înștiințează solicitantul asupra acestui aspect, în maximum 30 de zile de la depunere, și solicită completarea dosarului cu informațiile necesare, urmând a da o decizie finală în termen de 90 de zile de la primirea informațiilor solicitate. (3) în lipsa acestei decizii, în cadrul perioadei mai sus menționate, solicitantul devine împuternicit să comercializeze produsele la prețul propus fără a putea fi inclus în Catalogul național al prețurilor medicamentelor autorizate de punere pe piață în România, denumit în continuare Catalogul național, cu respectarea adaosurilor stabilite prin prezentele norme pentru activitățile de comercializare angro și en detail. (4) Prețul de producător este propus de deținătorul APP sau de reprezentant, în lei. (5) Prețul trebuie să fie mai mic sau cel mult egal cu cel mai mic preț al aceluiași medicament din lista țărilor cu care se efectuează comparația, prevăzute la art. 6. Pentru efectuarea analizei comparative, transformarea prețurilor de producător din alte valute în lei se face luându-se în considerare cursul de schimb valutar folosit la alcătuirea bugetului pe anul în curs. Pentru alte valute decât euro se folosește cursul de schimb mediu prognozat de Comisia Națională de Prognoză. (6) în situația în care prețul de producător în țările de comparație este înregistrat la altă formă de ambalare, se va lua în analiză forma de ambalare cea mai apropiată de cea solicitată pentru avizarea prețului în România. (7) Anual, Ministerul Sănătății poate modifica prin ordin al ministrului sănătății lista țărilor luate ca etalon de comparație, în funcție de posibilitatea culegerii datelor necesare. (8) Prețul se avizează pentru o perioadă limitată de un an, calculată de la data avizării. (9) Cu 60 de zile înainte de data expirării termenului de un an pentru care a fost aprobat prețul, deținătorul APP sau reprezentantul este obligat să transmită ministerului noua documentație de avizare a prețului, conform art. 6, în vederea reavizării prețului de către minister. Art. 6. — (1) în vederea avizării prețurilor medicamentelor de uz uman, solicitantul trebuie să depună la Ministerul Sănătății — Direcția generală strategii și politica medicamentului următoarele documente, cu respectarea prevederilor prezentelor norme: a) cerere-tip, conform anexei nr. 1, prin care deținătorul de APP sau reprezentantul solicită avizarea în condițiile prezentelor norme a nivelului de preț de producător propus în lei, împreună cu o declarație pe propria răspundere privind conformitatea prețului propus cu prezentele norme, inclusiv sub aspectul nivelului minim de comparație prevăzut la art. 5 alin. (5), sub sancțiunea prevăzută de art. 292 din Codul penal (Falsul in declarații). Cererea este semnată de către reprezentantul legal al deținătorului de APP sau al reprezentantului; b) copie a APP sau a deciziei Comisiei Europene emise în cadrul procedurii centralizate; c) copie de pe anexele APP sau ale deciziei Comisiei Europene emise în cadrul procedurii centralizate; d) comparația cu prețul de producător autorizat în: — Republica Cehă; — Republica Bulgaria; — Republica Ungară; — Republica Polonă; — Republica Slovacă; — Republica Austria; — Regatul Belgiei; — Republica Italiană; — Lituania; — Spania; — Grecia; — Germania, cu prezentarea de către deținătorul APP sau reprezentant de copii de pe cataloagele existente pe piețele respective, în vigoare la data depunerii documentației; e) declarație pe propria răspundere a deținătorului APP sau a reprezentantului, conform anexei nr. 2. (2) Când medicamentul nu are preț în niciuna dintre țările prevăzute la alin. (1), prețul se compară cu cel din țara de origine; în acest caz, documentația depusă include și o copie de pe catalogul de prețuri de pe piața respectivă. (3) Solicitarea avizării prețurilor de producător pentru produsele autorizate de punere pe piață se face în conformitate cu APP eliberată de Agenția Națională a Medicamentului, respectiv cu decizia Comisiei Europene emise în cadrul procedurii centralizate, sub aspectul identificării produsului. (4) în cazul în care prețul propus de către deținătorul de APP sau reprezentantul acestuia nu este în conformitate cu prezentele norme, inclusiv sub aspectul nivelului minim de comparație prevăzut la art. 5 alin. (5), deținătorul de APP va fi sancționat prin excluderea medicamentului respectiv din lista denumirilor comerciale ale medicamentelor de uz uman de care beneficiază asigurații în tratamentul ambulatoriu cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Excluderea are efect pentru o perioadă de un an de la emiterea deciziei luate la nivelul ministerului. (5) Ministerul Sănătății face publice sancțiunile aplicate conform alin. (4) prin înregistrarea unei mențiuni în acest sens, la adresa www.ms-ro.preturi.ro, secțiunea „Sancțiuni”, și informează în acest sens Casa Națională de Asigurări de Sănătate. (6) Reincluderea în lista denumirilor comerciale a medicamentelor de uz uman se face de drept la expirarea termenului de un an, cu condiția avizării prețului în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (7) Dacă medicamentul nu a fost inclus încă pe lista medicamentelor de uz uman de care beneficiază asigurații în tratamentul ambulatoriu cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, sancțiunea constă în neincluderea pe lista menționată pe o perioadă de un an, calculată de la data la care acesta ar îndeplini condițiile legale de includere. Art. 7. — (1) Prețul medicamentelor inovative nou-autorizate de punere pe piață, inclusiv cele orfane sau pentru care s-a acordat o autorizație de uz pediatric, este propus de către deținătorul APP sau de către reprezentant prin comparație cu prețurile acestor medicamente în țările de referință. (2) în cazul în care în urma verificărilor comparative se constată că medicamentul nu are preț înregistrat în țările din lista de comparație, se avizează prețul propus, iar la expirarea termenului de un an se verifică situația comparativă prin depunerea de către deținătorul APP sau de către reprezentant a documentației, în conformitate cu prevederile art. 6. (3) în cazul în care, ca urmare a reanalizării produselor ce intră sub incidența alin. (2), se constată că prețul propus pentru România este mai mare decât în celelalte țări de comparație, 6 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 62/2.11.2009 deținătorul APP sau reprezentantul este înștiințat pentru diminuarea prețului conform art. 5 alin. (5), în termen de 60 de zile. (4) în lipsa acceptului deținătorului APP sau al reprezentantului de a diminua prețul la nivel minim de comparație, produsul este exclus din Catalogul național, cu drept de circulație până la epuizarea stocurilor, dar nu mai mult de un an. (5) Oricând în cursul termenului pentru care prețul este valabil, deținătorul APP sau reprezentantul poate diminua, pentru medicamentele inovative, prețul de producător avizat inițial de către minister. Prețul de producător diminuat se comunică Ministerului Sănătății pentru stabilirea prețului cu ridicata și a prețului cu amănuntul corespunzător, în vederea includerii în Catalogul național. Art. 8. — (1) Prețul de referință generic se propune de către deținătorul APP sau reprezentantul primului medicament generic, prin comparație cu prețurile acestor medicamente în țările de comparație, fără a putea însă depăși 65% din prețul medicamentului inovativ al cărui generic este, așa cum acesta a fost avizat de către minister, în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (2) în cazul în care în urma verificărilor comparative se constată că medicamentul nu are preț înregistrat în țările din lista de comparație, prețul se aprobă conform solicitării, fără însă a depăși 65% din prețul medicamentului inovativ, iar la expirarea termenului de un an se verifică situația comparativă după depunerea de către deținătorul APP sau de reprezentant a documentației, în conformitate cu prevederile art. 6. Art. 9. — (1) Pentru medicamentele princeps, în termen de 60 de zile de la publicarea pe pagina de web a ministerului, la adresa www.ms-preturi.ro, a prețului de referință generic, în cazul în care prețul de referință generic este mai mic de 65% din cel al medicamentului princeps, prețul medicamentelor princeps se stabilește de deținătorul APP sau de reprezentant prin comparație cu prețurile acestor medicamente în țările de referință, fără a putea depăși cu mai mult de 35% prețul de referință generic, astfel cum acesta a fost avizat de către minister în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (2) Oricând în cursul termenului pentru care prețul este valabil, deținătorul APP sau reprezentantul poate diminua pentru medicamentele princeps prețul de producător avizat inițial de către minister. Prețul de producător diminuat se comunică Ministerului Sănătății pentru stabilirea prețului cu ridicata și a prețului cu amănuntul corespunzător, în vederea includerii în Catalogul național. Art. 10. — (1) Prețul pentru medicamentele generice se propune de deținătorul APP sau de reprezentant, prin comparație cu prețurile acestor medicamente în țările din lista de comparație, fără a putea depăși prețul de referință generic, astfel cum acesta a fost avizat de către minister, în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (2) în cazul în care medicamentul generic nu are preț avizat în niciuna dintre țările din lista de comparație, prețul propus de către deținătorul APP sau de reprezentant nu poate depăși prețul de referință generic, astfel cum acesta a fost avizat de către minister în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (3) în cazul în care prețul de referință generic a fost avizat pentru o perioadă limitată de un an, prețul medicamentelor generice se revizuiește în mod corespunzător în urma revizuirii prețului de referință generic. (4) Oricând în cursul termenului pentru care prețul este valabil, deținătorul APP sau reprezentantul poate diminua, pentru medicamentele generice, prețul de producător avizat inițial de către minister. Prețul de producător diminuat se comunică Ministerului Sănătății pentru stabilirea prețului cu ridicata și a prețului cu amănuntul corespunzător, în vederea includerii în Catalogul național. Art. 11. — Ministerul publică în mod transparent prețul avizat, precum și data la care expiră termenele relevante pentru fiecare medicament pe pagina de web www.ms-preturi.ro. Art. 12. — (1) în cazul schimbării deținătorului APP fără schimbarea locului de fabricație, analiza de preț se face în limita maximă a prețului de producător avizat anterior schimbării, fără a putea fi depășită. (2) în această situație, prețul se avizează conform art. 5 alin. (5). Art. 13. — (1) în situația în care deținătorul APP sau reprezentantul consideră că poate să își diminueze prețul de producător maximal față de cel declarat și avizat inițial, aceasta se va face pentru o perioadă de minimum un an. (2) în cazul unei solicitări de creștere a prețului medicamentului, aceasta se poate efectua numai în cadrul prevederilor art. 5 și 6. (3) Solicitantul pune la dispoziția Ministerului Sănătății datele necesare, inclusiv detalii asupra modificărilor intervenite de la ultimul preț al medicamentului și care, în opinia sa, justifică prețul mai mare solicitat. (4) în cazul unui număr mare de cereri, termenul de avizare prevăzut la art. 5 alin. (1) poate fi prelungit cu încă 60 de zile. (5) în situația în care Ministerul Sănătății nu validează majorarea de preț solicitată, decizia conține motivele de refuz ce vor fi comunicate solicitantului. în lipsa acestei decizii, în cadrul mai sus menționatei perioade, solicitantul are dreptul să comercializeze produsele la prețul de producător maximal propus, conform art. 5 alin. (3). (6) în cazul înghețării prețurilor, impusă asupra tuturor medicamentelor sau numai unei categorii de medicamente, Ministerul Sănătății efectuează cel puțin o dată pe an o analiză pentru a stabili dacă condițiile macroeconomice impun menținerea înghețării. în termen de 90 de zile de la începutul acestei analize, Ministerul Sănătății anunță majorările sau micșorările de preț, dacă există. (7) în mod excepțional, deținătorii APP pot cere o derogare de la înghețarea prețului, din motive particularizate. Cererea conține o declarare a acestor motive. (8) Ministerul Sănătății se asigură că deciziile privind aceste cereri sunt adoptate și comunicate solicitantului în termen de 90 de zile. Dacă informațiile cuprinse în cerere sunt neadecvate, Ministerul Sănătății înștiințează solicitantul asupra informațiilor necesare și emite o decizie finală în termen de 90 de zile de la primirea acestor informații. (9) Dacă se aprobă derogarea, Ministerul Sănătății transmite deținătorului APP sau reprezentantului avizul de preț cu privire la majorarea de preț aprobată. (10) în cazul unui număr mare de cereri, termenul prevăzut la alin. (8) poate fi prelungit cu încă 60 de zile. Solicitantul este înștiințat despre prelungire înainte de expirarea perioadei inițiale. Art. 14. — (1) Deciziile ministerului în privința stabilirii prețurilor pot fi atacate de persoanele care se consideră vătămate în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. (2) Deciziile ministerului în privința stabilirii prețurilor sunt motivate, pe baza criteriilor obiective și justificabile prevăzute de prezentele norme. (3) Odată cu comunicarea deciziilor în privința stabilirii prețurilor, solicitanții sunt informați și asupra căilor de atac conform legislației în vigoare și asupra termenului în care pot fi exercitate acestea. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 7 Art. 15. — Prețurile medicamentelor autorizate în condițiile legii sunt examinate anual sau când condițiile macroeconomice o impun. De asemenea, pot fi revizuite prețurile produselor atunci când se constată că apar modificări în prețurile țărilor de comparație prevăzute la art. 6. CAPITOLUL III Modul de calcul al prețurilor medicamentelor de uz uman Art. 16. — (1) Modul de calcul al prețului cu amănuntul maximal va fi unitar pentru toate medicamentele de uz uman eliberate pe bază de prescripție medicală, conform următoarei formule: (ₙₙ ₙₙ Ad-D.} ( Ad.F.y ( TVA} PA max = PP + PP*------ + PR x------- + PA x----- < 100 ) ( 100 J l 100 J 1.a) Pentru preț producător/preț cu ridicata până la 300,00 lei, în conformitate cu grilele prezentate la art. 20 și 21 din prezentele norme, pe intervalele între 0—300,00 lei formula de calcul este: PR - [ PP + PP x l 100 PA PP + PP x 100 ( Ad.F l 100 1.b) Pentru preț producător/preț cu ridicata peste 300,00 lei, în conformitate grilele prezentate la art. 20 și 21 din prezentele norme, peste 300,00 lei formula de calcul este: PR - PP + 30 lei FA = PR + 35 lei, în care: — PAₘₐₓ = prețul cu amănuntul maximal, inclusiv TVA; — PP = prețul de producător; — PR = prețul cu ridicata ; — PA = prețul cu amănuntul fără TVA; — Ad.D = cota maximă a adaosului de distribuție, conform art. 21; — Ad.F = cota maximă a adaosului de farmacie conform art. 20; — TVA = nivelul cotei de TVA conform reglementărilor în vigoare. 2. Actualizarea prețurilor de producător în lei pentru toate medicamentele existente în Catalogul național se determină pe baza următoarei formule: DD nn fi Cv~CvP\ PP max = PPant. x 1 +---- l CvP ) în care: — PPmax - prețul de producător maximal actualizat; — PP ant. - prețul de producător maximal anterior; — Cv = curs de schimb valutar utilizat în alcătuirea bugetului pentru anul următor actualizat; — CvP = curs de schimb valutar utilizat în alcătuirea bugetului pentru anul în curs. (2) Prețurile cu amănuntul maximale se rotunjesc pe unități comerciale la moneda divizionară existentă în derulare pe piață, în favoarea sau în defavoarea prețului cu ridicata, în conformitate cu Legea nr. 348/2004 privind denominarea monedei naționale, cu modificările și completările ulterioare. (3) Prețurile cu ridicata maximale se calculează prin exonerarea TVA deductibilă și a cotei de adaos de farmacie din prețul cu amănuntul maximal rotunjit conform alin. (2). (4) Prețurile de producător maximale se calculează prin exonerarea cotei de adaos de distribuție din prețul cu ridicata maximal rotunjit conform alin. (2). (5) Ministerul Sănătății comunică oficial ratele de schimb între valute pentru calculul prețurilor. Art. 17. — (1) Actualizarea prețurilor de producător în lei pentru toate medicamentele existente în Catalogul național se face anual, în ultima săptămână a lunii noiembrie, în funcție de cursul valutar utilizat în alcătuirea bugetului pentru anul următor. (2) Calculul prețurilor cu ridicata și cu amănuntul maximale după actualizarea prețurilor de producător se face în conformitate cu prevederile art. 16 din prezentele norme. Art. 18. — Prețurile de producător cu ridicata și cu amănuntul înscrise în Catalogul național sunt prețuri maximale și nu pot fi depășite. Art. 19. — Reevaluarea stocurilor la medicamentele de uz uman se va face în conformitate cu normele legale existente în vigoare. Art. 20. — Adaosul comercial de farmacie pentru medicamentele de uz uman este calculat după cum urmează: — lei — Cota de adaos comercial maxim Nivelul valoric al prețului cu ridicata --- în farmacie --- 0---25,00 24% peste 25,00---50,00 20% peste 50,00---100,00 16% peste 100,00---300,00 12% peste 300,00 35,00 lei noi 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 Art. 21. —Adaosul de distribuție se calculează asupra prețului de producător, după cum urmează: — lei noi — Nivelul valoric al prețului de producător Cota de adaos de distribuție maxim 0---50,00 14% peste 50,00---100,00 12% Peste 100,00---300,00 10% Peste 300,00 30,00 lei noi CAPITOLUL IV Dispoziții finale și tranzitorii Art. 22. — (1) Prețurile de producător cu ridicata și cu amănuntul maximale pentru medicamentele autorizate de punere pe piață, ale căror prețuri au fost avizate ulterior apariției Catalogului național, vor putea fi vizualizate odată cu apariția următoarei ediții de catalog pe site-ul www.ms-preturi.ro (2) Trimestrial, în temeiul prezentelor norme, Catalogul național este adus la zi cu modificările și completările ulterioare. (3) Prețurile medicamentelor avizate ulterior apariției ediției de catalog pot fi practicate numai în temeiul avizului de preț comunicat de către Ministerul Sănătății. (4) Comunicarea prețurilor pentru medicamentele prevăzute la alin. (3) către Casa Națională de Asigurări de Sănătate se face de către Ministerul Sănătății trimestrial, în vederea actualizării aplicației informatice. Informarea operatorilor economici distribuitori și detailiști se face de către deținătorul APP sau de reprezentant. (5) Anual, Ministerul Sănătății publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în scop informativ, o listă a medicamentelor al căror preț a fost aprobat în anul precedent. (6) Anual, Ministerul Sănătății publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în scop informativ, o listă a medicamentelor pentru care s-au acordat creșteri ale prețurilor în cursul perioadei precedente, împreună cu noul preț care poate fi perceput pentru acestea. (7) Listele prevăzute la alin. (5) și (6) se comunică și Comisiei Europene, în termen de 15 zile de la publicare. Art. 23. — Practicarea altor prețuri decât cele stabilite prin prezentele norme se constată și se sancționează de autoritățile competente. Art. 24. — (1) în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme, deținătorii APP sau reprezentanții pentru medicamentele pentru care prețurile au fost deja avizate sunt obligați să depună la minister documentația de preț conform art. 6, în vederea reavizării prețurilor în conformitate cu prevederile prezentelor norme. (2) în termen de 3 zile de la expirarea perioadei de 30 de zile prevăzute la alin. (1), ministerul publică pe site-ul www.ms-preturi.ro noile prețuri. (3) în termen de 7 zile de la publicarea pe site a noilor prețuri, persoanele interesate pot depune contestații la Direcția de strategii și politica medicamentului. Contestațiile vor fi soluționate în termen de 10 zile, iar deciziile adoptate pot fi atacate de persoanele interesate, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. (4) Obligația prevăzută la alin. (1) revine și deținătorilor APP sau reprezentanților pentru medicamentele pentru care documentația completă a fost depusă înainte de data publicării prezentelor norme în Monitorul Oficial al României, Partea I, dar pentru care nu a fost emisă o decizie până la această dată, urmând ca prețurile pentru aceste medicamente să fie avizate conform prezentelor norme. (5) Pentru medicamentele prevăzute la alin. (1) și (4), deținătorii APP sau reprezentanții nu pot propune un preț mai mare decât cel deja propus, respectiv avizat de către minister în baza prevederilor legale în vigoare anterior. (6) Prețul se avizează pentru o perioadă limitată de un an. (7) Cu 60 de zile înainte de data expirării termenului de un an pentru care a fost aprobat prețul, deținătorul APP sau reprezentantul este obligat să transmită ministerului noua documentație de preț, conform art. 6, în vederea reavizării prețului de către minister. (8) în termen de 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme, prețurile publicate pe site-ul www.ms-preturi.ro conform alin. (2) se includ în Catalogul național și sunt aplicabile imediat. (9) în cazul în care deținătorul APP sau reprezentantul nu depune la minister documentația de preț în vederea reavizării prețului unui anumit medicament, în termenul prevăzut la alin. (1), la expirarea termenului prevăzut la alin. (8) medicamentul respectiv nu va mai putea fi comercializat. Deținătorul APP sau reprezentantul va putea solicita reavizarea prețurilor ulterior expirării termenului prevăzut la alin. (1), în condițiile art. 24, urmând însă ca decizia de reavizare privind prețul medicamentului să se adopte și să se comunice solicitantului în termen de 90 de zile de la primirea cererii depuse de deținătorul APP. Art. 25. —Actualizarea în lei a prețurilor de producător pentru medicamentele cuprinse în Catalogul național, ediția XXV, se realizează la cursul valutar utilizat în alcătuirea bugetului pentru anul în curs. Art. 25. — Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentele norme. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 9 ANEXA Nr. 1 la norme CERERE DE AVIZARE A PREȚURILOR LA MEDICAMENTE I. Deținătorul/Reprezentantul deținătorului .................................................................................................................... al Autorizației de punere pe piață/Decizia Comisiei Europene nr....................................................................................... solicit avizarea/reavizarea prețului maximal de producător al prețului maximal cu ridicata și cu amănuntul pentru produsul/produsele, după cum urmează: Denumirea Forma Forma de D.C.I. *) Prețul la producător Prețul cu ridicata Prețul cu amănuntul produsului*) farmaceutică*) ambalare*) --- lei --- --- lei --- --- lei --- *) Datele vor fi trecute în tabel în conformitate cu autorizația de punere pe piață sau cu Decizia Comisiei Europene. Declar că nivelul/nivelurile prețului/prețurilor de producător respectă prevederile Normelor privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman. II. Produsul/produsele se regăsește/se regăsesc în următoarele țări de comparație, precum și în țara de origine, cu următoarele niveluri ale prețului de producător înregistrate: Țara de origine, țările de comparație Prețul la producător și Denumirea produsului Forma farmaceutică Formă de ambalare --- lei --- sursa informației pentru fiecare țară Anexez în susținerea datelor prezentate copii de pe cataloagele existente în derulare în țările menționate mai sus, precum și din țara de origine. Anexez dovada calității de reprezentant al deținătorului □ (Se bifează doar dacă cererea este depusă de reprezentant.) III. Prezint anexat, în conformitate cu art. 6 alin. (1) lit. b) și c) din Normele privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman, copia de pe următoarele documente: Denumirea produsului Nr. APP/Nr. deciziei Comisiei Europeane Anexe IV. Produsul/produsele se încadrează în categoria medicamentelor: □ inovative □ orfane □ princeps □ generice □ PUMA (autorizație de uz pediatric) Date de contact (Compania) Nume: Adresa: Telefon: E-mail: Numele persoanei de contact pe probleme de prețuri: Data: Semnătura: 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.II.2009 ANEXA Nr. 2 la norme DECLARAȚIE Subsemnata/Subsemnatul, ....................................., deținătoare/deținătora/al CI/BI/P..................... cu domiciliul în .........................................................................., în calitate de reprezentant împuternicit al................................, cu sediul în..................................................................... în calitate de: □ deținător al autorizației de punere pe piață □ reprezentant al deținătorului autorizației de punere pe piață (Se bifează în mod corespunzător.), declar pe propria răspundere, sub sancțiunea aplicată faptei de fals în înscrisuri și declarații, conform art. 288—292 din Codul penal, ca toate informațiile cuprinse în documentația de avizare a prețului, în special informațiile utilizate la calculul prețului medicamentului respectiv, sunt complete și corecte, precum și faptul că respectă integral modul de calcul al prețului prevăzut în Normele privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman. Subsemnata/Subsemnatul declar că am luat cunoștință de faptul că sancțiunea administrativă a declarării în fals a celor menționate mai sus este excluderea pe o perioadă de un an a medicamentului respectiv din lista denumirilor comerciale ale medicamentelor de uz uman de care beneficiază asigurații în tratamentul ambulatoriu cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate sau, după caz, neincluderea pe lista medicamentelor de uz uman de care beneficiază asigurații în tratamentul ambulatoriu cu sau fără contribuție personală, pe bază de prescripție medicală, conform art. 6 alin. (4) și (7) din Normele privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman. Prezenta declarație face parte din documentația de avizare prevăzută în Normele privind modul de calcul al prețurilor la medicamentele de uz uman. Semnătura L.S. MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN pentru modificarea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 169/2008 privind înființarea comisiilor consultative ale Ministerului Sănătății Publice V ăzând Referatul de aprobare al Direcției generale strategii și politica medicamentului nr. IB 964 din 30 ianuarie 2009, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. I. — Ordinul ministrului sănătății publice nr. 169/2008 privind înființarea comisiilor consultative ale Ministerului Sănătății Publice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 27 februarie 2008, se modifică după cum urmează: 1. Pe tot cuprinsul ordinului se înlocuiește sintagma „Comisia națională de transparență” cu sintagma „Comisia de transparență”. 2. La anexa nr. 1 „Regulament de organizare și funcționare a comisiilor consultative ale Ministerului Sănătății Publice” articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 2. — (1) Comisia de transparență este formată din 9 membri, reprezentanți de marcă ai lumii medicale românești.” 3. Anexa nr. 2 „Componența nominală a Comisiei naționale de transparență” se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 30 ianuarie 2009. Nr. 76. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 11 ANEXĂ (Anexa nr. 2 la Ordinul nr. 169/2008) COMPONENȚA NOMINALĂ a Comisiei de transparență Președinte — acad. prof. dr. Victor Voicu Membri: — prof. dr. Teodor Ciuleanu — prof. dr. Rodica Anghel — prof. dr. Dan Cheța — prof. dr. Dragoș Vinereanu — prof. dr. Dragoș Marinescu — conf. dr. Liviu Miclea — farm. pr. Rodica Bădescu — farm. Ancamaria Negru Secretar — dr. Bogdan Grigore. MINISTERUL SĂNĂTĂȚII ORDIN privind prelungirea valabilității Ordinului ministrului sănătății publice nr. 884/2007 pentru ajustarea prețurilor la medicamentele cuprinse în Catalogul național al prețurilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piață în România, cu modificările și completările ulterioare Văzând Referatul de aprobare al Direcției generale strategii și politica medicamentului nr. IB 981 din 30 ianuarie 2009, având în vedere prevederile art. 851 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, cu modificările și completările ulterioare, ale art. 140 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 348/2004 privind denominarea monedei naționale, cu modificările ulterioare, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.718/2008 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările ulterioare, ministrul sănătății emite următorul ordin: Art. 1. — Se prelungește valabilitatea Ordinului ministrului sănătății publice nr. 884/2007 pentru ajustarea prețurilor la medicamentele cuprinse în Catalogul național al prețurilor medicamentelor de uz uman autorizate de punere pe piață în România, cu modificările și completările ulterioare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, cu modificările și completările ulterioare, până în data de 31 martie 2009. Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul sănătății, Ion Bazac București, 30 ianuarie 2009. Nr. 79. 12 MONITORUL OFICIALAL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 62/2.II.2009 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE ORDIN pentru aprobarea procedurilor privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanții de stat în temeiul prevederilor art. 11 alin (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei și Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare, ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, ale prevederilor art. 4 alin. (1) lit. d) coroborat cu alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 109/2008, cu modificările ulterioare, și ale pct. 3.2.1 lit. h), 4.1.6, 4.2.1 și 4.2.2 din Normele metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publică, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.470/2007, cu modificările și completările ulterioare, ministrul finanțelor publice emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă procedurile privind contractarea datoriei publice guvernamentale prin emiterea de garanții de stat, prevăzute în anexele nr. 1—4, care fac parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, cu atribuții în operațiunile de administrare a datoriei publice, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 3. — Prevederile prezentului ordin intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 23 ianuarie 2009. Nr. 138.’ ANEXA Nr. 1 PROCEDURA emiterii scrisorii de garanție pentru contractarea de către operatorii economici a unui împrumut cu garanția statului de la bănci comerciale 1. în vederea obținerii avizului de principiu din partea Ministerului Finanțelor Publice (MFP), operatorul economic prezintă direcției de specialitate următoarele documente, fără a se limita la acestea: — hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici și a surselor de finanțare ale respectivului proiect; — scrisoarea de susținere din partea ministerului coordonator al sectorului de activitate respectiv și încadrarea proiectului în strategia sectorială, în măsura existenței acesteia, precum și informații cu privire la valoarea estimată a proiectului, după caz; — documentația financiară — cash-flow. 2. Pe baza avizului de principiu al MFP, operatorul economic solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanției de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A., însoțită de documentația și fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanță cu normele și procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obținerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A. operatorului economic, în vederea prezentării MFP. 3. în urma obținerii avizului favorabil al CIFGA ministerul coordonator împreună cu MFP elaborează proiectul de lege privind autorizarea MFP pentru emiterea garanției, în care se va preciza că măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanție (în cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) se va acorda după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană; documentul va fi transmis pentru analiză și aviz direcțiilor și instituțiilor implicate, după caz. 4. După adoptarea legii și intrarea ei în vigoare, entitatea beneficiară a garanției depune la MFP o solicitare în scris, prin care propune caracteristicile aferente finanțării (maturitate, perioadă de grație, tipul ratelor de dobândă etc.), precum și alte date ce ar putea fi solicitate de MFP, în condițiile legii, și solicită punctul de vedere al MFP asupra acestor caracteristici, precum și nominalizarea unui reprezentant al direcției de specialitate din cadrul MFP în Comisia de selecție a finanțatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului finanțelor publice. 5. Comisia de selecție a finanțatorului, formată din reprezentanți ai entității beneficiare de garanție de stat, ai autorității administrației publice centrale coordonatoare și ai MFP, va parcurge etapele necesare alegerii finanțatorului. 6. MFP, prin direcția de specialitate, analizează documentația împrumutului și întocmește o notă-mandat de negociere, în care se cuprind propunerile de negociere, pe care o prezintă spre aprobare secretarului de stat coordonator. 7. în urma negocierii documentației împrumutului, Comisia de selecție a finanțatorului, prin direcția de specialitate din cadrul MFP, întocmește o notă-rezultat a negocierilor, pe care o prezintă spre aprobare secretarului de stat coordonator. 8. Transmiterea cererii către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat și, după caz, a elaborării notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia Europeană. 9. în cazul măsurilor de natura ajutorului de stat, după obținerea deciziei de autorizare/aprobare de la Comisia Europeană, direcția de specialitate din cadrul MFP supune spre avizare direcțiilor implicate în procesul de avizare documentația și, pe baza avizelor, prezintă spre aprobare și semnare MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 13 conducerii MFP scrisoarea de garanție împreună cu documentația aferentă, în forma negociată și acceptată de banca finanțatoare. 10. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumutului, MFP procedează, conform legislației în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat și acceptat de către beneficiar. 11. Convenția de garantare ce se va încheia între MFP, în calitate de garant, și operatorul economic, în calitate de garantat, în care sunt stipulate drepturile și obligațiile părților semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului de risc, va fi semnată la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcțiile de specialitate din cadrul MFP și de controlul financiar preventiv și delegat. 12. în convenție se includ, fără a se limita la acestea, următoarele obligații: — utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul economic și creditor; — achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis scrisoarea de garanție; — plata, la scadențele și în condițiile prevăzute în convenție, a comisionului de risc, precum și a majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc; — înștiințarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare; — achitarea, la termenele și în condițiile care vor fi stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a executării parțiale sau totale a garanției, precum și a majorărilor de întârziere calculate potrivit dispozițiilor legale în vigoare; — informarea MFP asupra intenției de divizare, privatizare sau asupra oricăror modificări în statutul juridic, pentru a adapta în comun prevederile convenției la situațiile intervenite, și solicitarea avizului acestuia pentru a proceda la amendarea convenției, după caz; — comunicarea listei cuprinzând conturile și băncile la care are deschise acele conturi, anunțarea în prealabil și obținerea acordului MFP în cazul în care garantatul intenționează să își transfere și/sau să își deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca și/sau băncile la care își are deschise conturile la data încheierii convenției; — prezentarea MFP a unor informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta, precum și cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanția statului, la termenele și în condițiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, cu modificările și completările ulterioare. 1 3. Scrisoarea de garanție se remite în original operatorului economic după semnarea convenției de garantare pentru împrumutul contractat cu garanția statului, de către persoanele împuternicite ale celor două părți, cu îndeplinirea următoarelor obligații: — obținerea în prealabil a vizei controlului financiar preventiv și delegat, pe copia scrisorii de garanție, de la organul sau persoana desemnată ori împuternicită, în condițiile legii, pentru a exercita această funcție; — înregistrarea garanției emise în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate. ANEXA Nr. 2 PROCEDURA contractării de către operatori economici a unui împrumut cu garanția statului de la instituții financiare internaționale (IFI) sau pe bază de acorduri bilaterale (de la guverne străine ori agenții guvernamentale) în vederea finanțării proiectelor de investiții sau a altor necesități considerate prioritare pentru economia românească, operatorii economici pot beneficia de împrumuturi contractate cu garanția statului de la IFI, guverne străine sau agenții guvernamentale. în vederea susținerii acestor proiecte de investiții sau necesități considerate prioritare pentru economia românească, Guvernul României, reprezentat prin Ministerul Finanțelor Publice (MFP), va încheia un acord de garanție cu o instituție financiară internațională. Prin acord de garanție se înțelege actul juridic guvernat de dreptul internațional public sau legea țării de rezidență a IFI care consemnează în scris angajamentul asumat în contul și în numele statului, prin MFP, în calitate de garant, de a plăti la scadență obligațiile neonorate ale garantatului, în condițiile legii. în vederea contractării unui împrumut cu garanția statului de la IFI-uri, guverne străine sau agenții guvernamentale se vor parcurge următoarele etape: 1. Operatorul economic va transmite MFP solicitarea cu privire la acordarea garanției, în cuprinsul căreia va fi fundamentată necesitatea intervenției statului, precum și principalele elemente privind selectarea finanțatorului proiectului care se dorește a fi realizat, însoțită, după caz, de următoarele documente: — hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții și a surselor de finanțare ale acestuia, indiferent dacă este o investiție nouă sau în continuare; în cazul în care proiectarea este finanțată din împrumutul extern, ministerul coordonator al sectorului economic în care activează operatorul economic va iniția proiectul de hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții și a surselor de finanțare ale acestuia, după contractarea acestuia și finalizarea studiilor de fezabilitate; — document de susținere a proiectului din partea ministerului coordonator al sectorului economic în care activează operatorul economic solicitant, în baza strategiei sectoriale aprobate de Guvern; 2. MFP împreună cu ministerul coordonator al operatorului economic, după caz, elaborează și supune aprobării Guvernului și Președintelui României un memorandum cu tema: Acord de principiu privind încheierea unui acord de garanție cu o instituție financiară internațională, precum și aprobarea mandatului de negociere. în cuprinsul acestuia se vor preciza elementele tehnice și financiare propuse de finanțator, precum și faptul că măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanție (în cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană a măsurii de ajutor de stat. 3. Ca urmare a aprobării memorandumului de la etapa precedentă, MFP transmite operatorului economic și Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A. avizul de principiu necesar efectuării analizei de către Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări (CIFGA), în vederea emiterii acordului de garanție. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.II.2009 Pe baza avizului de principiu, operatorul economic depune o cerere la Banca de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A., însoțită de documentația și fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanță cu normele și procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obținerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A. operatorului economic, în vederea prezentării MFP. 4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP procedează, conform legislației în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat și acceptat de către beneficiar. 5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI pentru împrumutul ce urmează a fi contractat de operatorul economic cu garanția statului. 6. Negocierea împrumutului și a acordului de garanție se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuată direct sau prin corespondență. în cazul în care negocierea va fi efectuată între părți în mod direct, minuta negocierii va fi semnată de conducătorul delegației române și de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al garantului. 7. Transmiterea cererii către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat și, după caz, a elaborării notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia Europeană. 8. După negocierea împrumutului și a acordului de garanție, precum și a deciziei Comisiei Europene privind măsura de ajutor de stat (dacă este cazul), MFP și ministerul coordonator, după caz, inițiază un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere și aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării acordului de garanție. 9. în baza aprobării memorandumului de către Guvern și Președintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în vederea semnării acordului de garanție de către reprezentantul autorizat al României. 10. Semnarea acordului de garanție și a convenției de garantare. Convenția de garantare, prin care MFP transferă parțial sau total obligațiile preluate de stat de la finanțatorul extern, se va încheia între MFP, în calitate de garant, și operatorul economic, în calitate de garantat. Convenția de garantare va cuprinde drepturile și obligațiile părților semnatare, inclusiv pe cele referitoare la plata comisionului de risc, și va fi semnată la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcțiile de specialitate din cadrul MFP și de controlul financiar preventiv și delegat. 11. în convenție se includ, fără a se limita la acestea, următoarele obligații: — utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între operatorul economic și creditor; — achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis scrisoarea de garanție; — plata, la scadențele și în condițiile prevăzute în convenție, a comisionului de risc, precum și a majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc; — înștiințarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare; — achitarea, la termenele și în condițiile care vor fi stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a executării parțiale sau totale a garanției, precum și a majorărilor de întârziere calculate potrivit dispozițiilor legale în vigoare; — informarea MFP asupra intenției de divizare, privatizare sau asupra oricăror modificări în statutul juridic, pentru a adapta în comun prevederile convenției la situațiile intervenite, și solicitarea avizului acestuia pentru a proceda la amendarea Convenției, după caz; — comunicarea listei cuprinzând conturile și băncile la care are deschise acele conturi, anunțarea în prealabil și obținerea acordului MFP în cazul în care garantul intenționează să își transfere și/sau să își deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca și/sau băncile la care își are deschise conturile la data încheierii convenției; — prezentarea MFP a unor informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta, precum și cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanția statului, la termenele și în condițiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, cu modificările și completările ulterioare. 12. Acordul de garanție va fi ratificat prin lege. Traducerea autorizată a documentației aferente se va asigura de către o firmă specializată autorizată, angajată în condițiile legii de MFP sau de operatorul economic. 13. în vederea intrării în efectivitate a acordului de garanție se va proceda la emiterea avizului juridic (în condițiile stabilite împreună cu finanțatorul extern), precum și a celorlalte documente solicitate de finanțatorul extern. ANEXA Nr. 3 PROCEDURA emiterii scrisorilor de garanție pentru împrumuturi contractate de unitățile administrativ-teritoriale de la bănci comerciale 1. Unitatea administrativ-teritorială, în calitate de beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obține avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale. 2. Unitatea administrativ-teritorială, prin Ministerul Administrației și Internelor, în conformitate cu legislația în vigoare, inițiază și promovează un proiect de hotărâre a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiții, indiferent dacă este o investiție nouă sau aflată în continuare. 3. După parcurgerea celor două etape, pe baza avizului de principiu al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea executivă a administrației publice locale, solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanției de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A., însoțită de documentația și fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanță cu normele și procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obținerii avizului MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.11.2009 15 CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export- Import a României EXIMBANK — S.A. autorității executive a administrației publice locale, în vederea prezentării MFP. 4. Pe baza documentelor prevăzute la pct. 1, 2 și 3, autoritatea administrației publice locale, prin ministerul de resort, împreună cu MFP elaborează proiectul de lege privind emiterea garanției, în care se va preciza că măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanție (în cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană, și îl supun spre analiză și avizare altor instituții implicate, după caz. 5. După adoptarea legii și intrarea ei în vigoare, autoritatea executivă a administrației publice locale depune la MFP o solicitare în scris prin care propune caracteristicile aferente finanțării (maturitate, perioadă de grație, tipul ratelor de dobândă), precum și alte date ce ar putea fi solicitate de MFP, în condițiile legii, și solicită punctul de vedere al MFP asupra acestor caracteristici, precum și nominalizarea unui reprezentant al direcției de specialitate din MFP în Comisia de selecție a finanțatorului, acesta urmând a fi desemnat prin ordin al ministrului finanțelor publice. 6. Comisia de selecție a finanțatorului, formată din reprezentanți ai entității beneficiare de garanție de stat, ai autorității administrației publice centrale coordonatoare și ai MFP, va parcurge etapele necesare alegerii finanțatorului. 7. Direcția de specialitate din cadrul MFP analizează documentația împrumutului, pe baza căreia întocmește și prezintă spre aprobare secretarului de stat coordonator nota- mandat de negociere. 8. în urma negocierii documentației împrumutului, Comisia de selecție a finanțatorului, prin direcția de specialitate din cadrul MFP, întocmește nota-rezultatal negocierilor, pe care o prezintă spre aprobare secretarului de stat coordonator. 9. Transmiterea cererii către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat și, după caz, a elaborării notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia Europeană. 10. în cazul măsurilor de natura ajutorului de stat, după obținerea deciziei de autorizare/aprobare a Comisiei Europene, direcția de specialitate din cadrul MFP supune spre avizare direcțiilor implicate în procesul de avizare documentația și, pe baza avizelor, prezintă spre aprobare și semnare conducerii MFP scrisoarea de garanție împreună cu documentația aferentă. 11. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumutului CIFGA, MFP procedează, conform legislației în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat și acceptat de către beneficiar. 12. Convenția de garantare ce se va încheia între MFP, în calitate de garant, și unitatea administrativ-teritorială, în calitate de garantat, în care sunt stipulate drepturile și obligațiile părților semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului de risc, va fi semnată la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcțiile de specialitate din cadrul MFP și de controlul financiar preventiv și delegat. 13. în convenție se includ, fără a se limita la acestea, următoarele obligații: — utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorială și creditor; — achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis scrisoarea de garanție; — plata, la scadențele și în condițiile prevăzute în convenție, a comisionului de risc, precum și a majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc; — înștiințarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare; — achitarea, la termenele și în condițiile care vor fi stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a executării parțiale sau totale a garanției, precum și a majorărilor de întârziere calculate potrivit dispozițiilor legale în vigoare; — comunicarea listei cuprinzând conturile și băncile la care are deschise acele conturi, anunțarea în prealabil și obținerea acordului MFP în cazul în care garantul intenționează să își transfere și/sau să își deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca și/sau băncile la care își are deschise conturile la data încheierii convenției; — prezentarea MFP a unor informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta, precum și cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanția statului, la termenele și în condițiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, cu modificările și completările ulterioare. 1 4. Scrisoarea de garanție se remite în original împrumutatorului după semnarea convenției de garantare pentru împrumutul contractat cu garanția statului, de către persoanele împuternicite ale celor două părți, cu îndeplinirea următoarelor obligații: — obținerea în prealabil a vizei controlului financiar preventiv și delegat pe copia scrisorii de garanție de la organul sau persoana desemnată ori împuternicită, în condițiile legii, pentru a exercita această funcție; — înregistrarea garanției emise în subregistrul datoriei publice guvernamentale garantate. ANEXA Nr. 4 PROCEDURA contractării de către unitățile administrativ-teritoriale a unui împrumut cu garanția statului de la instituții financiare internaționale (IFI) sau pe bază de acorduri bilaterale (de la guverne străine ori agenții guvernamentale) 1. Unitatea administrativ-teritorială, în calitate de beneficiar al unui împrumut garantat de stat, obține avizul favorabil al Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale. 2. După avizarea contractării împrumutului de către Comisia de autorizare a împrumuturilor locale, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) împreună cu ministerul coordonator al beneficiarului elaborează și supune aprobării Guvernului și Președintelui României un memorandum cu tema: Acord de principiu privind încheierea unui acord de garanție cu o instituție financiară internațională, precum și aprobarea mandatului de negociere. în cuprinsul acestuia se vor preciza elementele tehnice și financiare propuse de finanțator, precum și faptul că 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 62/2.II.2009 măsura de sprijin din partea statului sub formă de garanție (în cazul în care constituie o măsură de ajutor de stat) nu poate fi acordată decât după emiterea deciziei de autorizare/aprobare de către Comisia Europeană a măsurii de ajutor de stat. Pentru elaborarea și promovarea acestui memorandum este necesară și hotărârea Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico- economici ai obiectivului de investiții, indiferent dacă este o investiție nouă sau în continuare. 3. Ca urmare a aprobării memorandumului prevăzut la pct. 2, unitatea administrativ-teritorială, prin autoritatea executivă a administrației publice locale, solicită avizul Comitetului Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări (CIFGA) privind emiterea garanției de stat, în baza unei cereri depuse la Banca de Export-lmport a României EXIMBANK — S.A., însoțită de documentația și fundamentările necesare efectuării analizei, în strictă concordanță cu normele și procedurile de lucru aprobate de CIFGA pentru astfel de solicitări. Ulterior obținerii avizului CIFGA, acesta va fi remis prin intermediul Băncii de Export- lmport a României EXIMBANK — S.A. autorității executive a administrației publice locale, în vederea prezentării MFP. 4. Pentru acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a împrumutului în baza avizului CIFGA, MFP procedează, conform legislației în vigoare, la determinarea cuantumului comisionului la fondul de risc, suportat și acceptat de către beneficiar. 5. MFP emite, după caz, acordul de principiu către IFI pentru împrumutul ce urmează a fi contractat de operatorul economic cu garanția statului. 6. Negocierea împrumutului și a acordului de garanție se va efectua în limita mandatului aprobat; negocierea poate fi efectuată direct sau prin corespondență. în cazul în care negocierea va fi efectuată între părți în mod direct, minuta negocierii va fi semnată de conducătorul delegației române și de reprezentantul MFP, în calitate de reprezentant al garantului. 7. Transmiterea cererii către Direcția generală ajutor de stat, practici neloiale și prețuri reglementate în vederea stabilirii caracterului de ajutor de stat și, după caz, a elaborării notificării/informării privind măsura de ajutor de stat către Comisia Europeană. 8. După negocierea împrumutului și a acordului de garanție, precum și a deciziei Comisiei Europene privind măsura de ajutor de stat (dacă este cazul), MFP și ministerul coordonator, după caz, inițiază un memorandum pentru aprobarea raportului de negociere și aprobarea acordării deplinelor puteri în vederea semnării acordului de garanție. 9. în baza aprobării memorandumului de către Guvern și Președintele României, Ministerul Afacerilor Externe emite deplinele puteri în vederea semnării acordului de garanție de către reprezentantul autorizat al României. 10. Semnarea acordului de garanție și a convenției de garantare. Convenția de garantare, prin care MFP transferă parțial sau total obligațiile preluate de stat de la finanțatorul extern, se va încheia între MFP, în calitate de garant, și unitatea administrativ-teritorială, în calitate de garantat. Convenția de garantare va cuprinde drepturile și obligațiile părților semnatare, inclusiv pe cele referitoare la plata comisionului de risc, și va fi semnată la nivel de secretar de stat coordonator, fiind în prealabil avizată de direcțiile de specialitate din cadrul MFP și de controlul financiar preventiv și delegat. 11. în convenție se includ, fără a se limita la acestea, următoarele obligații: — utilizarea împrumutului garantat în numele și în contul statului numai pentru destinațiile stabilite prin acordul/contractul de împrumut încheiat între unitatea administrativ-teritorială și creditor; — achitarea la scadență a obligațiilor ce decurg din acordul de împrumut încheiat cu creditorul în favoarea căruia MFP a emis scrisoarea de garanție; — plata, la scadențele și în condițiile prevăzute în convenție, a comisionului de risc, precum și a majorărilor de întârziere calculate pentru plata cu întârziere a comisionului de risc; — înștiințarea în scris a MFP, cu 10 zile calendaristice înainte de data scadenței, asupra imposibilității constituirii parțiale sau totale a sumelor necesare pentru plata obligațiilor care decurg din acordul de împrumut, cu motivațiile și fundamentările corespunzătoare; — achitarea, la termenele și în condițiile care vor fi stabilite împreună cu garantul, a sumelor plătite de acesta ca urmare a executării parțiale sau totale a garanției, precum și a majorărilor de întârziere, calculate potrivit dispozițiilor legale în vigoare; — comunicarea listei cuprinzând conturile și băncile la care are deschise acele conturi, anunțarea în prealabil și obținerea acordului MFP în cazul în care garantul intenționează să își transfere și/sau să își deschidă un nou cont la o altă bancă decât banca și/sau băncile la care își are deschise conturile la data încheierii convenției; — prezentarea MFP a unor informări în legătură cu angajarea împrumutului garantat de stat și cu modul în care se derulează acesta, precum și cu privire la modul în care a efectuat plata serviciului datoriei publice creat ca urmare a împrumutului contractat cu garanția statului, la termenele și în condițiile stabilite prin formularele de raportare aprobate prin Ordinul ministrului economiei și finanțelor nr. 1.059/2008 privind aprobarea Normelor metodologice pentru înregistrarea și raportarea datoriei publice, cu modificările și completările ulterioare. 12. Acordul de garanție va fi ratificat prin lege. Traducerea autorizată a documentației aferente se va asigura de către o firmă specializată autorizată, angajată în condițiile legii de MFP sau de beneficiarul garanției. 13. în vederea intrării în afectivitate a acordului de garanție se va proceda la emiterea avizului juridic (în condițiile stabilite împreună cu finanțatorul extern), precum și a celorlalte documente solicitate de finanțatorul extern. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 02Î .410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 3241 14 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62/2.II.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495