MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 45 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Marți, ²⁷ ianuarie 2009 SUMAR Pagina DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 20 din 8 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare...................................................... 2-3 Decizia nr. 21 din 8 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) teza întâi din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente.................................................. 3-5 Nr. Pagina ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 102/1. — Ordin al ministrului finanțelor publice și al guvernatorului Băncii Naționale a României privind abrogarea unor acte normative.......................... 5 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE 1. — Hotărâre privind aprobarea Normei nr. 1/2009 pentru modificarea și completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private..................................... 6-15 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 20 din 8 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Antonia Constantin Mihaela lonescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare, excepție ridicată de Eugen Radu în Dosarul nr. 7/59/2008 al Judecătoriei Timișoara. La apelul nominal răspunde Gabriela Paunescu, consilierul juridic al părții Ministerul Apărării - Direcția domenii și infrastructuri, cu delegație la dosar, lipsind autorul excepției, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă asupra cauzei și arată că la dosar au fost comunicate de către autor note de ședință prin care solicită admiterea excepției de neconstituționalitate. Cauza este în stare de judecată. Consilierul juridic al părții prezente solicită respingerea excepției de neconstituționalitate. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a excepției de neconstituționalitate. în acest sens, arată că textul de lege criticat nu răspunde cerințelor de accesibilitate și previzibilitate, deoarece Legea nr. 562/2004, în forma inițială, cât și în urma modificărilor aduse prin Legea nr. 357/2006, nu prevede care locuințe de serviciu formează obiectul de reglementare sau, cel puțin, criteriile pe baza cărora aceste imobile pot fi identificate. în susținerea concluziilor face referire la jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, respectiv deciziile Sunday Times vs Regatul Unit din 26 aprilie 1979, Tammer vs Estonia din 6 februarie 2001, Larissis și alții vs Grecia din 24 februarie 1998 si Rotaru vs România din 29 mai 2000. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 15 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 7/59/2008, Judecătoria Timișoara a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare. Excepția a fost invocată într-o cauză civilă având ca obiect obligația de a face, respectiv obligarea Ministerului Apărării - Direcția domenii și infrastructuri de a încheia contractul de vânzare-cumpărare a unei locuințe de serviciu. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul acesteia susține că sintagma „unele locuințe de serviciu” este neconstituțională, întrucât „instituie o situație privilegiată și oferă autorității administrative, în speță Ministerului Apărării, posibilitatea de a stabili discreționar cine are acces la o facilitate conferită de lege pensionarilor din sistemul Ministerului Apărării Naționale”. Judecătoria Timișoara apreciază că excepția de neconstitu- ționalitate este neîntemeiată. Potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile criticate sunt constituționale. în acest sens, arată că acestea nu sunt prevederi cu caracter discriminatoriu în ceea ce privește persoanele cărora le pot fi vândute locuințele. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susținerile părții prezente, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Obiect al excepției de neconstituționalitate îl constituie prevederile art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.169 din 9 decembrie 2004, care are următorul conținut: „Se autorizează instituțiile publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională să vândă unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare la data intrării în vigoare a prezentei legi." Autorul excepției invocă încălcarea dispozițiilor constituționale ale art. 4 alin. (2) privind egalitatea între cetățeni și ale art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea cetățenilor în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că prin Legea nr. 562/2004 s-a stabilit cadrul legal pentru autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare la data intrării în vigoare a legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 3 Curtea constată că nu se poate reține încălcarea principiului constituțional al egalității în drepturi a cetățenilor, normele legale criticate nefăcând distincție între subiectele de drept aflate în aceeași situație, astfel încât susținerea pretinsului său caracter discriminatoriu este lipsită de temei. De altfel, Curtea a statuat în jurisprudența sa, în deplin acord cu aceea a Curții Europene a Drepturilor Omului, că egalitatea nu înseamnă uniformitate și că pot fi instituite tratamente juridice distincte pentru anumite categorii de persoane dacă există o justificare obiectivă și rezonabilă (Hotărârea CEDO în cauza Rassmussen împotriva Danemarcei— 1984). Autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde doar „unele locuințe de serviciu” pe care acestea le au în administrare la data intrării în vigoare a legii este rezultatul opțiunii legiuitorului și are la bază exercitarea dreptului pe care statul îl are de a decide asupra bunurilor aflate în proprietatea sa. De altfel, Legea locuinței nr. 114/1996 stabilește regimul juridic al locuințelor de serviciu, în sensul că acestea pot fi vândute în condițiile legii. Or, Legea nr. 562/2004 reglementează posibilitatea ca instituțiile publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională să vândă unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare, după ce au trecut din proprietatea publică în proprietatea privată a statului prin hotărâre a Guvernului, intrând astfel în circuitul civil. De altfel, în speță, locuința nu putea face obiectul unui contract de vânzare- cumpărare, întrucât, astfel cum rezultă din actele dosarului instanței de fond, aceasta și-a schimbat regimul juridic în locuință de intervenție care, potrivit art. 54 din Legea locuinței nr. 114/1996, nu poate fi vândută. Curtea constată că prevederile de lege criticate respectă cerințele de accesibilitate și previzibilitate, astfel cum au fost formulate și dezvoltate în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului. De altfel, cerința de previzibilitate nu este absolută, deoarece, astfel cum a arătat Curtea în Cauza Cantoni vs Franța — 1996, datorită caracterului de generalitate a legilor, redactarea acestora nu poate avea o precizie absolută, astfel încât, prin forța lucrurilor, numeroase legi utilizează formule mai mult sau mai puțin precise, în scopul evitării unei rigidități excesive care nu este de dorit și al adaptării la noile situații sociale ce se pot ivi, astfel încât interpretarea și aplicarea unor asemenea dispoziții depind de practica autorităților jurisdicționale. Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 1 din Legea nr. 562/2004 privind autorizarea instituțiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională de a vinde personalului propriu unele locuințe de serviciu pe care acestea le au în administrare, excepție ridicată de Eugen Radu în Dosarul nr. 7/59/2008 al Judecătoriei Timișoara. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 8 ianuarie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela lonescu CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 21 din 8 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) teza întâi din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Tudorel Toader Puskâs Valentin Zoltăn Augustin Zegrean Antonia Constantin Mihaela lonescu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, excepție ridicată de Societatea Comercială „Horticolă Dunărea” — S.A. din comuna Vădeni în Dosarul nr. 5.416/196/2007 al Tribunalului Brăila — Secția civilă. La apelul nominal lipsesc părțile, față de care procedura de citare este legal îndeplinită. Magistratul-asistent referă asupra cauzei. în acest sens, arată că la dosar a fost comunicată o adresă prin care autoarea 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 45/27.1.2009 excepției solicită un nou termen, în vederea angajării unui apărător. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererii de amânare, deoarece consideră că autorul excepției a avut suficient timp pentru angajarea unui apărător, încheierea de sesizare a instanței fiind din data de 9 octombrie 2008. Deliberând, Curtea respinge cererea de amânare formulată de autorul excepției. Cauza este în stare de judecată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate. în acest sens, arată că prevederile de lege criticate sunt norme de procedură care nu afectează accesul liber la justiție, dispozițiile constituționale ale art. 44 neavând incidență în cauză. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, constată următoarele: Prin încheierea din 9 octombrie 2008, pronunțată în Dosarul nr. 5.416/196/2007, Tribunalul Brăila — Secția civilă a sesizat Curtea Constituțională cu excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente. Excepția a fost invocată în recursul formulat de autor împotriva Sentinței civile nr. 1.285/19.02.2008, pronunțată de Judecătoria Brăila într-o cauză de fond funciar. în motivarea excepției de neconstituționalitate autorul excepției susține, în esență, că înlăturarea căii de atac a apelului în procesele funciare contravine art. 16 alin. (1) din Constituție, deși acest din urmă text garantează egalitatea de tratament a cetățenilor în fața legii. Totodată, consideră că textul de lege criticat contravine art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, fiind încălcat dreptul la un proces echitabil, în condițiile în care părțile sunt lipsite de un grad de jurisdicție, cel al apelului. De asemenea, consideră că se încalcă și dispozițiile constituționale în materia proprietății, invocate, deoarece măsura adoptată prin legea specială, de a înlătura calea de atac a apelului, nu este proporțională cu situația care a determinat-o, aducând atingere existenței dreptului. Tribunalul Brăila — Secția civilă apreciază că excepția de neconstituționalitate este neîntemeiată. în acest sens, invocă dispozițiile constituționale ale art. 126 alin. (2) și ale art. 129, arătând că legiuitorul are dreptul de a institui reguli speciale de procedură în considerarea unor situații deosebite. Potrivit dispozițiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată președinților celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului și Avocatului Poporului, pentru a-și exprima punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 5 alin. (1) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente sunt constituționale. Arată că prevederile criticate nu contravin dispozițiilor constituționale ale art. 16 alin. (1) și art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, ci sunt în deplină concordanță cu dispozițiile art. 126 alin. (2) din Constituție, potrivit cărora legiuitorul poate institui, în considerarea unor situații deosebite, reguli speciale de procedură, precum și modalități particulare de exercitare a drepturilor procedurale. Consideră că textul de lege criticat nu contravine nici dispozițiilor art. 1 din primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. Președinții celor două Camere ale Parlamentului și Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. CURTEA, examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate. Prin încheiere, Curtea a fost sesizată cu excepția de neconstituționalitate având ca obiect prevederile art. 5 alin. (1) din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente. Astfel cum rezultă din motivarea excepției, autorul excepției critică însă doar prevederile art. 5 alin. (1) teza întâi din titlul XIII — Accelerarea judecăților în materia restituirii proprietăților funciare — al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, care au următorul conținut: „Hotărârile pronunțate de instanțele judecătorești în procesele funciare în primă instanță sunt supuse numai recursului. ” Autorul excepției invocă încălcarea atât a dispozițiilor constituționale ale art. 16 referitoare la egalitatea cetățenilor în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări, și ale art. 44 privind dreptul de proprietate privată, cât și a dispozițiilor art. 6 relative la dreptul la un proces echitabil din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale și ale art. 1 din primul Protocol adițional la Convenție. Examinând excepția de neconstituționalitate, Curtea reține că prevederile criticate sunt norme de procedură, potrivit cărora hotărârile pronunțate de instanțele judecătorești, în procesele funciare, în primă instanță sunt supuse numai recursului. Curtea constată că Legea fundamentală nu cuprinde dispoziții referitoare la obligativitatea existenței tuturor căilor de atac, ci statuează principial în art. 129 că, „împotriva hotărârilor judecătorești, părțile interesate și Ministerul Public pot exercita căile de atac, în condițiile legii”, iar art. 126 alin. (2) din Constituție prevede că procedura de judecată și competența instanțelor judecătorești sunt prevăzute prin lege. De altfel, Curtea a statuat, în mod constant, că accesul liber la justiție nu înseamnă accesul, în toate cazurile, la toate structurile judecătorești și la toate căile de atac. Așa fiind, Curtea nu poate reține încălcarea dispozițiilor art. 6 din Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale. De asemenea, Curtea observă că textele de lege criticate nu instituie privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare, așa încât nu poate fi reținută nici încălcarea dispozițiilor art. 16 din Constituție. Cât privește invocarea dispozițiilor art. 44 din Constituție și ale art. 1 din primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, Curtea constată că acestea nu au incidență în prezenta cauză. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 5 Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Respinge excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 5 alin. (1) teza întâi din titlul XIII al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietății și justiției, precum și unele măsuri adiacente, excepție ridicată de Societatea Comercială „Horticolă Dunărea” — S.A. în Dosarul nr. 5.416/196/2007 al Tribunalului Brăila — Secția civilă. Definitivă și general obligatorie. Pronunțată în ședința publică din data de 8 ianuarie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Mihaela lonescu ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 7 MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI Nr. 102 din 19 ianuarie 2009 Nr. 1 din 5 ianuarie 2009 ORDIN privind abrogarea unor acte normative Având în vedere prevederile art. 153 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, ale art. 47 din Ordonanța Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 266/2006, precum și ale art. 15 și art. 62 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Economiei și Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 35 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naționale a României, ministrul finanțelor publice si guvernatorul Băncii Naționale a României emit următorul ordin: Art. 1. — La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă următoarele acte normative: a) Ordinul ministrului de stat, ministrul finanțelor, și al guvernatorului Băncii Naționale a României nr. 1.418/344/1997 privind aprobarea Planului de conturi pentru societățile bancare și a normelor metodologice de utilizare a acestuia, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 189 din 8 august 1997 și 212 bis din 27 august 1997, cu modificările și completările ulterioare; b) Ordinul ministrului finanțelor și al guvernatorului Băncii Naționale a României nr. 15.515/27/1998 pentru aprobarea Precizărilor privind reflectarea în contabilitate a unor operațiuni, precum și unele măsuri referitoare la închiderea exercițiului financiar-contabil pe anul 1997 la societățile bancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 bis din 4 martie 1998, cu modificările ulterioare; p. Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Gherghina, secretar de stat c) Ordinul ministrului finanțelor și al guvernatorului Băncii Naționale a României nr. 1.524/362/1998 privind aprobarea modelelor situațiilor financiar-contabile pentru bănci și a normelor metodologice privind întocmirea și utilizarea acestora, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 343 din 10 septembrie 1998, cu modificările și completările ulterioare; d) Ordinul ministrului finanțelor publice și al guvernatorului Băncii Naționale a României nr. 1.982/5/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităților Economice Europene nr. 86/635/CEE și cu Standardele Internaționale de Contabilitate aplicabile instituțiilor de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 694 din 1 noiembrie 2001, cu modificările și completările ulterioare. Art. 2. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Guvernatorul Băncii Naționale a României, Mugur Constantin Isărescu 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE HOTĂRÂRE privind aprobarea Normei nr. 1/2009 pentru modificarea și completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private Având în vedere prevederile art. 15 alin. (6) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 16 și ale art. 23 lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 313/2005, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private emite următoarea hotărâre: Art. 1. — Se aprobă Norma nr. 1/2009 pentru modificarea și completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — Prezenta hotărâre și norma menționată la art. 1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (www.csspp.ro). Art. 3. — Direcția secretariat, directorul general și Direcția reglementare vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri. Președintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, Mircea Oancea București, 15 ianuarie 2009. Nr. 1. ANEXĂ NORMA Nr. 1/2009 pentru modificarea și completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private Având în vedere prevederile art. 15 alin. (6) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 57 alin. (6) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul dispozițiilor art. 16 și ale art. 23 lit. f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 313/2005, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă. Articol unic. — Norma nr. 14/2007 privind reglementările contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunităților Economice Europene aplicabile entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată prin Hotărârea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 37/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 488 și 488 bis din 20 iulie 2007, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La punctul 1 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, litera b¹), cu următorul cuprins: ,,b¹) brokeri de pensii private, societăți comerciale înființate și autorizate potrivit prevederilor legale în vigoare;”. 2. După punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 7¹, cu următorul cuprins: „7¹. (1) In contabilitatea fondului de pensii, orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei, într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ, în contabilitate, închiderea conturilor de venituri și cheltuieli se efectuează la sfârșitul lunii calendaristice. (2) în contabilitatea societății de pensii, orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei, într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ, în contabilitate, închiderea conturilor de venituri și cheltuieli se efectuează la sfârșitul lunii calendaristice.” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 7 3. La punctul 10, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7) cu următorul cuprins: „( 7) Contabilitatea unei societăți de pensii care desfășoară atât activitatea de administrare a fondului de pensii administrate privat, cât și activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative este organizată și ținută separat pentru fiecare segment de activitate, cu ajutorul conturilor contabile analitice.” 4. La punctul 23, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „( 1) Formatul bilanțului pentru administratorii de fonduri de pensii facultative și/sau de fonduri de pensii administrate privat, care sunt societăți de pensii înființate potrivit prevederilor legale în vigoare, și al bilanțului pentru brokerii de pensii private este următorul: BILANȚ A. ACTIVE IMOBILIZATE I. IMOBILIZĂRI NECORPORALE 1. Cheltuieli de constituire 2. Cheltuieli de dezvoltare 3. Concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare, dacă acestea au fost achiziționate cu titlu oneros 4. Fondul comercial, în măsura în care acesta a fost achiziționat cu titlu oneros 5. Avansuri și imobilizări necorporale în curs de execuție II. IMOBILIZĂRI CORPORALE 1. Terenuri și construcții 2. Instalații tehnice și mașini 3. Alte instalații, utilaje și mobilier 4. Avansuri și imobilizări corporale în curs de execuție III. IMOBILIZĂRI FINANCIARE 1. Acțiuni deținute la entități afiliate 2. împrumuturi acordate entităților afiliate 3. Interese de participare 4. împrumuturi acordate entităților de care societatea este legată în virtutea intereselor de participare 5. Investiții deținute ca imobilizări 6. Alte împrumuturi B. ACTIVE CIRCULANTE I. STOCURI: 1. Materiale consumabile 2. Avansuri pentru cumpărări de stocuri II. CREANȚE: (Sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie să fie prezentate separat pentru fiecare element.) 1. Creanțe comerciale 2. Sume de încasat de la entitățile afiliate 3. Sume de încasat de la entitățile de care societatea este legată în virtutea intereselor de participare 4. Alte creanțe 5. Creanțe privind capitalul subscris și nevărsat III. INVESTIȚII FINANCIARE PE TERMEN SCURT: 1. Acțiuni deținute la entități afiliate 2. Alte investiții pe termen scurt IV. CASAȘI CONTURI LA BĂNCI C. CHELTUIELI ÎN AVANS D. DATORII: CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ DE PÂNĂ LA UN AN. 1. împrumuturi din emisiunea de obligațiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligațiuni convertibile 2. Sume datorate instituțiilor de credit 3. Avansuri încasate de la clienți 4. Datorii comerciale — furnizori 5. Efecte de comerț de plătit 6. Sume datorate entităților afiliate 7. Sume datorate entităților de care societatea este legată în virtutea intereselor de participare 8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale și datoriile privind asigurările sociale E. ACTIVE CIRCULANTE NETE, RESPECTIV DATORII CURENTE NETE F. TOTALACTIVE MINUS DATORII CURENTE G. DATORII: CARE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ MAI MARE DE UN AN. 1. împrumuturi din emisiunea de obligațiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligațiuni convertibile 2. Sume datorate instituțiilor de credit 3. Avansuri încasate de la clienți 4. Datorii comerciale — furnizori 5. Efecte de comerț de plătit 6. Sume datorate entităților afiliate 7. Sume datorate entităților de care societatea este legată în virtutea intereselor de participare 8. Alte datorii, inclusiv datoriile fiscale și datoriile privind asigurările sociale H. PROVIZIOANE 1. Provizioane pentru pensii și obligații similare 2. Provizioane pentru impozite 3. Alte provizioane I. VENITURI ÎN AVANS 1. Subvenții pentru investiții 2. Venituri înregistrate în avans J. CAPITAL Șl REZERVE I. CAPITAL 1. Capital subscris vărsat 2. Capital subscris nevărsat II. PRIME DE CAPITAL III. REZERVE DIN REEVALUARE IV. REZERVE: 1. Rezerve legale 2. Rezerve statutare sau contractuale 3. Rezerve reprezentând surplus realizat din rezerva de reevaluare 4. Alte rezerve 5. Alte rezerve specifice administratorilor fondurilor de pensii private 6. Acțiuni proprii 7. Câștiguri legate de instrumentele de capitaluri proprii 8. Pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii V. PROFITUL SAU PIERDEREA REPORTATĂ VI. PROFITUL SAU PIERDEREA EXERCIȚIULUI FINANCIAR VII. TOTAL CAPITALURI PROPRII”. 5. La punctul 38, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „(1) Formatul contului de profit și pierdere pentru administratorii de fonduri de pensii facultative și/sau fonduri de pensii administrate privat, care sunt societăți de pensii înființate potrivit prevederilor legale în vigoare, și al contului de profit și pierdere pentru brokerii de pensii private este următorul: CONTUL DE PROFIT Șl PIERDERE VENITURI DIN EXPLOATARE 1. Cifra de afaceri netă a) Venituri din activitatea de exploatare b) Venituri din subvenții de exploatare aferente cifrei de afaceri nete 2. Veniturile producției imobilizate 3. Alte venituri din exploatare CHELTUIELI DIN EXPLOATARE 4. Cheltuieli cu materialele și alte cheltuieli externe a) Cheltuieli cu materiale consumabile b) Alte cheltuieli cu materialele c) Alte cheltuieli externe (energie și apă) 5. Cheltuieli cu personalul a) Salarii b) Cheltuieli cu asigurările și protecția socială (cu evidențierea distinctă a celor referitoare la pensii) 6. Ajustări a) Ajustări de valoare privind imobilizările corporale și imobilizările necorporale b) Ajustări de valoare privind activele circulante 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 7. Alte cheltuieli de exploatare a) Cheltuieli privind prestațiile externe b) Cheltuieli cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate c) Cheltuieli cu despăgubiri, donații și activele cedate 8. Ajustări privind provizioanele PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA DE EXPLOATARE VENITURI FINANCIARE 9. Venituri din interese de participare 10. Venituri din alte investiții și împrumuturi care fac parte din activele imobilizate 11. Alte dobânzi de încasat și venituri similare (cu indicarea distinctă a celor obținute de la entitățile afiliate) 12. Alte venituri financiare CHELTUIELI FINANCIARE 13. Ajustarea valorilor imobilizărilor financiare și a investițiilor financiare deținute ca active circulante 14. Dobânzi de plătit și alte cheltuieli similare (cu indicarea distinctă a celor obținute de la entitățile afiliate) 15. Alte cheltuieli financiare PROFITUL SAU PIERDEREA FINANCIARĂ PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA CURENTĂ 16. VENITURI EXTRAORDINARE 17. CHELTUIELI EXTRAORDINARE 18. PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA EXTRAORDINARĂ 19. Impozitul pe profit 20. PROFITUL SAU PIERDEREA EXERCIȚIULUI FINANCIAR”. 6. La punctul 66, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) și (6), cu următorul cuprins: „(4 ) Corectarea erorilor aferente exercițiilor financiare precedente nu determină modificarea situațiilor financiare ale acelor exerciții. (5) în cazul erorilor aferente exercițiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informațiilor comparative prezentate în situațiile financiare. (6) Informații comparative referitoare la poziția financiară și performanța financiară, respectiv modificarea poziției financiare sunt prezentate în notele explicative.” 7. La punctul 68, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „68. (1) Amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economică se efectuează în mod sistematic, reducându-se valoarea contabilă a acestora. Valoarea contabilă a acestor active este valoarea care este prezentată în bilanț, fiind reprezentată de costul de achiziție, costul de producție sau alte valori care substituie costul, diminuate cu amortizarea cumulată până la acea dată, precum și cu pierderile cumulate din depreciere.” 8. La punctul 93, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: „(5) O tranzacție de vânzare a unui activ pe termen lung și de închiriere a aceluiași activ în regim de leasing (leaseback) se contabilizează ca 6 tranzacție de vânzare, cu înregistrarea scoaterii din evidență a activului și a sumelor încasate sau de încasat. Operațiunea de închiriere a activului în regim de leasing operațional se contabilizează de utilizator conform prezentelor reglementări. în cazul operațiunilor prezentate la acest punct, entitățile contractante vor prezenta în notele explicative la situațiile financiare anuale informații referitoare la operațiunile derulate.” 9. La punctul 95, după alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3), (4), cu următorul cuprins: „(2) Exemple de costuri care se efectuează în legătură cu construcția unei imobilizări corporale, direct atribuibile acesteia, sunt: a) cheltuieli reprezentând salariile angajaților, contribuțiile legale și alte cheltuieli legate de acestea; b) cheltuieli materiale; c) cheltuieli de amenajare a amplasamentului; d) cheltuieli inițiale de livrare și manipulare; e) cheltuieli de instalare și asamblare; f) cheltuieli de proiectare și pentru obținerea autorizațiilor; g) onorariile profesionale plătite avocaților și experților etc. (3 ) în costul unei imobilizări corporale pot fi incluse și costurile estimate inițial cu demontarea și mutarea acesteia la scoaterea din evidență, precum și cu restaurarea amplasamentului pe care este poziționată imobilizarea, atunci când aceste sume pot fi estimate credibil și entitatea are o obligație legată de demontare, mutare a imobilizării corporale și de refacere a amplasamentului. (4 ) Costurile estimate cu demontarea și mutarea imobilizării corporale, precum și cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc în valoarea acesteia, în corespondență cu un cont de provizioane.” 10. La punctul 96, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Cheltuielile efectuate în legătură cu imobilizările corporale utilizate în baza unui contract de închiriere, locație de gestiune sau alte contracte similare se evidențiază în contabilitatea entității care le-a efectuat, la imobilizări corporale sau drept cheltuieli în perioada în care au fost efectuate, în funcție de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate în legătură cu imobilizările corporale proprii.” 11. La punctul 101, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Se supun, de asemenea, amortizării investițiile efectuate la imobilizările corporale luate cu chirie, pe durata contractului de închiriere. La expirarea contractului de închiriere valoarea investițiilor efectuate și a amortizării corespunzătoare se cedează proprietarului imobilizării. în funcție de clauzele cuprinse în contractul de închiriere, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o altă modalitate de cedare. înregistrarea în contabilitate a operațiunilor se efectuează conform prezentelor reglementări.” 12. La punctul 103, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) Dacă o entitate recunoaște în valoarea contabilă a unei imobilizări corporale costul unei înlocuiri parțiale, atunci ea scoate din evidență valoarea contabilă a părții înlocuite, cu amortizarea aferentă, dacă dispune de informațiile necesare.” 13. La punctul 111, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „111. (1) Entitățile pot proceda la reevaluarea imobilizărilor corporale existente la sfârșitul exercițiului financiar, astfel încât acestea să fie prezentate în contabilitate la valoarea justă, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluări în situațiile financiare întocmite pentru acel exercițiu. Amortizarea calculată pentru imobilizările corporale astfel reevaluate se înregistrează în contabilitate începând cu data de 1 ianuarie anul următor celui pentru care s-a efectuat reevaluarea. Evaluările efectuate cu ocazia reorganizărilor de întreprinderi (fuziuni, divizări) nu constituie reevaluare în sensul prezentelor reglementări contabile, aceste evaluări efectuându-se în scopul stabilirii raportului de schimb, pentru toate elementele de bilanț.” 14. La punctul 149, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) și (5), cu următorul cuprins: „(3 ) în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ. (4 ) Din punct de vedere contabil, efectuarea operațiunii economico-financiare este probată de orice document în care se consemnează aceasta. (5 ) în cazul bunurilor achiziționate însoțite de factură sau de aviz de însoțire a mărfii, urmând ca factura să sosească ulterior, cursul valutar utilizat la înregistrarea în contabilitate este cursul de la data recepției bunurilor.” MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 9 15. Punctul 162 se modifică și va avea următorul cuprins: „162. Taxa pe valoarea adăugată (TVA) se determină și se înregistrează în contabilitate potrivit legii.” 16. La punctul 169, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins: „(2) în contul de debitori diverși se evidențiază și sumele reprezentând avansuri de trezorerie, nedecontate până la data bilanțului prin debitarea contului 461 «Debitori diverși» și creditarea contului 542 «Avansuri de trezorerie».” 17. La punctul 182, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: „(4 ) O obligație curentă este o obligație legală sau implicită. în înțelesul prezentelor reglementări: a) o obligație legală este obligația care rezultă: (i) din’tr-un contract (în mod explicit sau implicit); (ii) din legislație; sau (iii) din alt efect al legii; b) o obligație implicită (de exemplu, obligația prin care o entitate se angajează să efectueze plăți compensatorii personalului disponibilizat) este obligația care rezultă din acțiunile unei entități în cazul în care: (i) prin stabilirea unei practici anterioare, prin politica scrisă a firmei sau dintr-o declarație suficient de specifică entitatea a indicat partenerilor săi că își asumă anumite responsabilități; și (ii) ca rezultat, entitatea a indus partenerilor ideea că își va onora acele responsabilități.” 18. La punctul 184, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) și (7), cu următorul cuprins: „(5) Provizioanele de restructurare, în cazul unei obligații legale, se constituie cu respectarea condițiilor generale de recunoaștere a provizioanelor și a prevederilor legale. (6) O entitate are o obligație implicită care determină constituirea unui provizion pentru restructurare atunci când sunt îndeplinite condițiile generale de recunoaștere a provizioanelor, iar entitatea: a) dispune de un plan oficial detaliat pentru restructurare, care să stipuleze cel puțin: (i) activitatea sau partea de activitate la care se referă; (ii) principalele locații afectate de planul de restructurare; (iii) numărul aproximativ de angajați care vor primi compensații pentru încetarea activității, distribuția și posturile acestora; (iv) cheltuielile implicate; și (v) data de la care se va implementa planul de restructurare; și b) a provocat celor afectați o așteptare că va realiza restructurarea prin începerea implementării acelui plan sau prin anunțarea principalelor sale caracteristici celor afectați de acesta. în cazul în care o entitate începe un plan de restructurare sau anunță principalele sale caracteristici celor afectați numai după data bilanțului, dacă restructurarea este semnificativă și neprezentarea ar putea influența deciziile economice ale utilizatorilor luate pe baza situațiilor financiare, este necesară prezentarea de informații în acest sens. (7) Un provizion aferent restructurării va include numai costurile directe generate de restructurare, și anume cele care: a) sunt generate în mod necesar de procesul de restructurare; și b) nu sunt legate de desfășurarea continuă a activității entității. Un provizion pentru restructurare nu trebuie să includă costuri precum cele legate de: a) recalificarea sau mutarea personalului permanent; b) marketing; sau c) investițiile în noi sisteme și rețele de distribuție. Aceste cheltuieli referitoare la administrarea viitoare a activității nu reprezintă datorii de restructurare la data bilanțului.” 19. La punctul 201, după alineatul (1) se introduc șase noi alineate, alineatele (2), (3), (4), (5), (6) și (7), cu următorul cuprins: „(2) Câștigurile sau pierderile legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii ale entității (acțiuni, părți sociale) nu vor fi recunoscute în contul de profit și pierdere. Contravaloarea primită sau plătită în urma unor astfel de operațiuni este recunoscută direct în capitalurile proprii și se prezintă distinct în bilanț, respectiv Situația modificărilor capitalului propriu, astfel: a) câștigurile sunt reflectate în contul 141 «Câștiguri legate de vânzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii»; b) pierderile sunt reflectate în contul 149 «Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii». (3) Câștigurile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determină ca diferență între prețul de vânzare al instrumentelor de capitaluri proprii și valoarea lor de răscumpărare, respectiv între valoarea nominală a instrumentelor anulate și valoarea lor de răscumpărare. (4) Pierderile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determină ca diferență între valoarea de răscumpărare a instrumentelor de capitaluri proprii și prețul lor de vânzare, respectiv între valoarea de răscumpărare a instrumentelor anulate și valoarea lor nominală. (5) Cheltuielile legate de emiterea instrumentelor de capitaluri proprii sunt reflectate direct în capitalurile proprii (cont 149 «Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii»), atunci când nu sunt îndeplinite condițiile pentru recunoașterea lor ca imobilizări necorporale (cont 201 «Cheltuieli de constituire»), (6) Soldul creditor al contului 141 «Câștiguri legate de vânzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii», respectiv soldul debitor al contului 149 «Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii» poate majora, respectiv diminua, suma altor rezerve (cont 1068 «Alte rezerve»). (7) în notele explicative trebuie cuprinse informații referitoare la operațiunile care au afectat instrumentele de capitaluri proprii ale entității.” 20. La punctul 220, alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „(3 ) Sumele reprezentând rezerve constituite din profitul exercițiului financiar curent, în baza unor prevederi legale, se înregistrează prin debitarea contului 129 «Repartizarea profitului» și creditarea contului 106 «Rezerve». Profitul contabil rămas după această repartizare se preia la începutul exercițiului financiar următor celui pentru care se întocmesc situațiile financiare anuale în contul 117«Rezultatul reportat», de unde urmează a fi repartizat pe celelalte destinații legale. Evidențierea în contabilitate a destinațiilor profitului contabil se efectuează după adunarea generală a acționarilor sau asociaților care a aprobat repartizarea profitului, prin înregistrarea sumelor reprezentând dividende cuvenite acționarilor sau asociaților, rezerve și alte destinații, potrivit legii. Entitățile nu pot reveni asupra înregistrărilor efectuate cu privire la repartizarea profitului. (4 ) Pierderea contabilă reportată se acoperă din profitul exercițiului financiar și cel reportat, din rezerve, prime de capital și capital social, potrivit hotărârii adunării generale a acționarilor sau asociaților, cu respectarea prevederilor legale. în lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acoperă pierderea contabilă este la latitudinea adunării generale a 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 45/27.1.2009 acționarilor sau asociaților, respectiv a consiliului de administrație.” 21. La punctul 220, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins: „(5) închiderea conturilor 121 și 129 se efectuează la începutul exercițiului financiar următor celui pentru care se întocmesc situațiile financiare anuale. Ca urmare, cele două conturi apar cu soldurile corespunzătoare în bilanțul întocmit pentru exercițiul financiar la care se referă situațiile financiare anuale.” 22. Punctul 254 se modifică și va avea următorul cuprins: „25 4. (1) Situațiile financiare anuale se întocmesc și se publică, potrivit legii, în moneda națională. (2 ) Situațiile financiare anuale au înscrise clar numele și prenumele persoanei care le-a întocmit, calitatea acesteia (director economic, contabil-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, persoană autorizată potrivit legii, membră a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), precum și numărul de înregistrare în organismul profesional, dacă este cazul.” 23. La punctul 257, după alineatul (6) se introduc două noi alineate, alineatele (7) și (8), cu următorul cuprins: „(7 ) Brokerii de pensii private au obligația întocmirii și depunerii situațiilor financiare la organele în drept, potrivit legislației în vigoare. (8 ) Brokerii de pensii private au obligația să depună la Comisie și la organele în drept, potrivit legislației în vigoare, situațiile financiare listate, semnate și ștampilate, împreună cu raportul administratorului, o declarație scrisă de asumare a răspunderii conducerii entităților pentru întocmirea situațiilor financiare anuale, raportul auditorului, o copie a procesului- verbal al Adunării generale a acționarilor/asociaților, precum și o balanță de verificare a conturilor sintetice și analitice.” 24. La capitolul III, textul introductiv de la litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: ,,a) Pentru administratorii fondurilor de pensii care sunt societăți de pensii și pentru brokerii de pensii private, planul de conturi general este următorul:”. 25. La capitolul III, la litera a), după contul 138 se introduc următoarele conturi: „14 . CÂȘTIGURI SAU PIERDERI LEGATE DE EMITEREA, RĂSCUMPĂRAREA, VÂNZAREA, CEDAREA CU TITLU GRATUIT SAU ANULAREA INSTRUMENTELOR DE CAPITALURI PROPRII 141. Câștiguri legate de vânzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (P) 149. Pierderi legate de emiterea, răscumpărarea, vânzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (A)”. Județul......................................................... Entitate........................................................ Adresa: localitatea .................., sectorul ............, str............ nr............, bl...............sc..........., ap............. Telefon...................., fax................. Număr din registrul comerțului............................. 26. Titlul capitolului IV se modifică și va avea următorul cuprins: CAPITOLUL IV „Structura situațiilor financiare anuale pentru societățile de pensii și pentru brokerii de pensii private” 27. La punctul 265, alineatele (1), (2), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: „265 . (1) Structura bilanțului care se întocmește de societățile de pensii și brokerii de pensii private este redata în anexa nr. A1. (2) Structura contului de profit și pierdere care se întocmește de societățile de pensii și brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A2. (3) Structura exemplificativă a situației modificărilor capitalului propriu care se întocmește de societățile de pensii și brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A3. (4) Structura exemplificativă a situației fluxurilor de trezorerie care se întocmește de societățile de pensii și brokerii de pensii private este redată în anexa nr. A4.” 28. Anexa nr. A1 se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 1 la prezenta normă. 29. Anexa nr. A3 se modifică si se înlocuiește cu anexa nr. 2 la prezenta normă. 30. Titlul capitolului VI se modifică și va avea următorul cuprins: CAPITOLUL VI „Structura situațiilor financiare specifice administratorilor de fonduri de pensii care sunt societăți de administrare a investițiilor sau societăți de asigurări, autorizate conform legii” 31. După capitolul VI se introduce un nou capitol, capitolul VII „Dispoziții finale”, care va avea următorul cuprins: CAPITOLUL VII Dispoziții finale „26 7. Nerespectarea dispozițiilor cuprinse în prezenta normă se sancționează în conformitate cu prevederile legislației în vigoare, respectiv art. 38 lit. c), art. 120 alin. (1), art. 121 alin. (1) lit. k), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) și (10) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și, respectiv, art. 81 alin. (1) lit. c), art. 140 alin. (1), art. 141 alin. (1) lit. g), alin. (2), (3), (4), (6), (7), (9) și (10) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 268. Prezenta normă se aplică începând cu situațiile financiare ale exercițiului financiar 2008.” ANEXA Nr. 1 {Anexa nr. A1 la Norma nr. 14/2007) Forma de proprietate............... Activitatea preponderentă (denumire clasa CAEN)................ Cod clasa CAEN I I I I I I I Cod unic de înregistrare I I I I I I I I I I I MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 11 BILANȚ la data de 31 decembrie........... — lei — Denumirea indicatorului Nr. Sold la începutul Sold la sfârșitul anului rând anului A B 1 2 A. ACTIVE IMOBILIZATE I. IMOBILIZĂRI NECORPORALE 1. Cheltuieli de constituire (ct. 201-2801) 01 2. Cheltuieli de dezvoltare (ct. 203-2803-2903) 02 3. Concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare, dacă 03 acestea au fost achiziționate cu titlu oneros (ct. 205+208-2805-2808-2905-2908) 4. Fondul comercial (ct.2071-2807-2907) 04 5. Avansuri și imobilizări necorporale în curs de execuție (ct. 233+234-2933) 05 TOTAL: (rd. 01 la 05) 06 II. IMOBILIZĂRI CORPORALE 1. Terenuri și construcții (ct. 211+212-2811-2812-2911-2912) 07 2. Instalații tehnice și mașini (ct. 213-2813-2913) 08 3. Alte instalații, utilaje și mobilier (ct. 214-2814-2914) 09 4. Avansuri și imobilizări corporale în curs de execuție (ct. 231+232-2931) 10 TOTAL: (rd. 07 la 10) 11 III. IMOBILIZĂRI FINANCIARE 1. Acțiuni deținute la entități afiliate (ct. 261-2961) 12 2. împrumuturi acordate entităților afiliate (ct. 2671+2672-2965) 13 3. Interese de participare (ct. 263-2963) 14 4. împrumuturi acordate entităților de care entitatea este legată în virtutea 15 intereselor de participare (ct. 2675+2676-2967) 5. Investiții deținute ca imobilizări (ct. 265-2964) 16 6. Alte împrumuturi (ct. 2673*+2674*+2678*+2679*-2966*-2969*) 17 TOTAL: (rd. 12 la 17) 18 ACTIVE IMOBILIZATE - TOTAL (rd. 06 + 11 + 18) 19 B. ACTIVE CIRCULANTE I. STOCURI 1. Materiale consumabile (ct. 302+303-392) 20 2. Avansuri pentru cumpărări de stocuri (ct. 4091) 21 TOTAL: (rd. 20 la 21) 22 II. CREANȚE (Sumele care urmează sa fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.) 1. Creanțe comerciale* (ct. 2673*+2674*+2678*+2679*-2966*- 23 2969*+4092+411+413+418-491) 2. Sume de încasat de la entitățile afiliate (ct. 4511**+4518**-4951*) 24 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 Denumirea indicatorului Nr. Sold la începutul Sold la sfârșitul anului rând anului A B 1 2 3. Sume de încasat de la entitățile de care societatea este legată în virtutea 25 intereselor de participare (ct. 453-4952) 4. Alte creanțe (ct. 425+4282+431 **+437**+4382+441 **+4424+4428**+444**+445++446**+ 26 447**+4482+4582+461 +473**-496+5187) 5. Creanțe privind capitalul subscris și nevărsat (ct. 456-4953) 27 TOTAL: (rd. 23 la 27) 28 III. INVESTIȚII FINANCIARE PE TERMEN SCURT 1. Acțiuni deținute la entitățile afiliate (ct. 501-591) 29 2. Alte investitii financiare pe termen scurt (ct. 505+506+508+5113+5114-595- 30 596-598) TOTAL: (rd. 29 la 30) 31 IV. CASA SI CONTURI LA BĂNCI (ct. 5112+5121+5124+5125+5311+5314+5321+5322+5323+5328+5411 + 32 5412+542) ACTIVE CIRCULANTE --- TOTAL (rd. 22+28+31+32) 33 C. CHELTUIELI ÎN AVANS (ct. 471) 34 D. DATORII CE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ DE PÂNĂ LA UN AN 1. împrumuturi din emisiunea de obligațiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligațiuni convertibile 35 (ct. 1614+1615+1617+1618+1681-169) 2. Sume datorate instituțiilor de credit 36 (ct. 1621+1622+1624+1625+1627+1682+5191+5192+5198) 3. Avansuri încasate de la clienți (ct. 419) 37 4. Datorii comerciale --- furnizori (ct. 401+404+408) 38 5. Efecte de comerț de plătit (ct. 403+405) 39 6. Sume datorate entităților afiliate (ct. 1661+1685+2691+4511***+4518***) 40 7. Sume datorate entităților de care societatea este legată în virtutea intereselor 41 de participare (ct. 1663+1686+2692+453***) 8. Alte datorii, inclusiv datorii fiscale si datorii pentru asigurările sociale (ct. 1623+1626+167+1687+2693+421+423+424+426+427+4281+431***+ 42 437***+4381 +441 ***+4423+4428***+444***+446***+447***+4481+4551+4558+ 456***+457+4581+462+473***+509+5186+5193+5194+5195+5196+5197) TOTAL: (rd. 35 la 42) 43 E. ACTIVE CIRCULANTE NETE, RESPECTIV DATORII CURENTE NETE 44 (rd. 33 + 34 - 43 - 59.2) F. TOTAL ACTIVE MINUS DATORII CURENTE (rd. 19 + 44-59.1) 45 G. DATORII CE TREBUIE PLĂTITE ÎNTR-O PERIOADĂ MAI MARE DE UN AN 1. împrumuturi din emisiunea de obligațiuni, prezentându-se separat împrumuturile din emisiunea de obligațiuni convertibile 46 (ct. 1614+1615+1617+1618+1681-169) 2. Sume datorate instituțiilor de credit 47 (ct.1621+1622+1624+1625+1627+1682+5191+5192+5198) 3. Avansuri încasate de la clienți (ct. 419) 48 4. Datorii comerciale --- furnizori (ct. 401+404+408) 49 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 13 Denumirea indicatorului Nr. Sold la începutul Sold la sfârșitul anului rând anului A B 1 2 5. Efecte de comerț de plătit (ct. 403+405) 50 6. Sume datorate entităților afiliate (ct. 1661+1685+2691+4511***+4518***) 51 7. Sume datorate entităților de care societatea este legată în virtutea intereselor 52 de participare (ct. 1663+1686+2692+453***) 8. Alte datorii, inclusiv datorii fiscale si datorii pentru asigurările sociale (ct. 1623+1626+167+1687+2693+421 +423+424+426+427+4281+431 ***+437*** 53 +4381+441 ***+4423+4428***+444***+446***+447***+4481+4551 +4558+456*** +457+4581+462+473***+509+5186+5193+5194+5195+5196+5197) TOTAL: (rd. 46 la 53) 54 H. PROVIZIOANE 1. Provizioane pentru pensii și obligații similare (ct. 1515) 55 2. Provizioane pentru impozite (t. 1516) 56 3. Alte provizioane (ct.1511 + 1512+1514+1518) 57 TOTAL PROVIZIOANE: (rd. 55 + 56 + 57) 58 I. VENITURI ÎN AVANS (rd. 59.1 + 59.2), din care: 59 1. Subvenții pentru investiții (ct. 131+132+133+134+138) 59.1 2. Venituri înregistrate în avans (ct. 472) 59.2 J. CAPITAL Șl REZERVE I. CAPITAL, din care: 1. Capital subscris vărsat (ct. 1012) 60 2. Capital subscris nevărsat (ct. 1011) 61 TOTAL CAPITAL (rd.60+61) 62 II. PRIME DE CAPITAL (ct. 104) 63 III. REZERVE DIN REEVALUARE (ct. 105) Sold C 64 IV. REZERVE 1. Rezerve legale (ct. 1061) 65 2. Rezerve statutare sau contractuale (ct. 1063) 66 3. Rezerve reprezentând surplus realizat din rezerve de reevaluare (ct. 1065) 67 4. Alte rezerve (ct. 1068) 68 5. Alte rezerve specifice activității administratorilor fondurilor de pensii private 69 (ct. 1069) TOTAL REZERVE (rd. 65 la 69) 70 6. Acțiuni proprii (ct. 109) 71 7. Câștiguri legate de instrumentele de capitaluri proprii (ct. 141) 72 8. Pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii (ct. 149) 73 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 45/27.1.2009 Denumirea indicatorului Nr. Sold la începutul Sold la sfârșitul anului rând anului A B 1 2 V. PROFITUL SAU PIERDEREA REPORTATĂ (ct. 117) Sold C 74 Sold D 75 VI. PROFITUL SAU PIERDEREA EXERCIȚIULUI FINANCIAR (ct. 121) Sold C 76 Sold D 77 Repartizarea profitului (ct. 129) 78 VII. TOTAL CAPITALURI PROPRII (rd. 62 + 63 + 64 +70 - 71 + 72 - 73+ 79 74 - 75 + 76 - 77 - 78) Administrator, întocmit Numele și prenumele........................................ Numele și prenumele............. Semnătura................................................ Calitatea............... Semnătura....................... Nr. de înregistrare în organismul profesional Ștampila unității * Conturi de repartizat după natura elementelor respective. ** Solduri debitoare ale conturilor respective. *** Solduri creditoare ale conturilor respective. ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. A3 la Norma nr. 14/2007) Județul............................................I I I Forma de proprietate...............I I I Entitate............................................ Adresa: localitatea ..................., sectorul str........... nr............., bl..............sc. ap.............. Telefon....................., fax................. Activitatea preponderentă (denumire clasa CAEN)............ Cod clasa CAEN ....I I I I I I Număr din registrul comerțului....................... Cod unic de înregistrare I I I I I I I I I I I MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 45/27.1.2009 15 SITUAȚIA MODIFICĂRILOR CAPITALULUI PROPRIU la data de 31 decembrie......... — lei — Nr. Sold la începutul Creșteri Reduceri Sold la sfârșitul crt. Denumirea elementului exercițiului Total: din care prin transfer Total: Prin transfer exercițiului financiar din care financiar 1. Capital subscris 2. Prime de capital 3. Rezerve din reevaluare 4. Rezerve legale 5. Rezerve statutare sau contractuale 6. Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare 7. Alte rezerve 8. Alte rezerve specifice activității administratorilor fondurilor de pensii private 9. Acțiuni proprii 10. Câștiguri legate de instrumentele de capitaluri proprii 11. Pierderi legate de instrumentele de capitaluri proprii Rezultatul reportat Sold creditor 12. reprezentând profitul nerepartizat sau pierderea Sold debitor neacoperită Rezultatul reportat provenit Sold creditor 13. din corectarea erorilor Sold debitor contabile 14. Rezultatul exercițiului Sold creditor financiar Sold debitor 15. Repartizarea profitului 16. Total capitaluri proprii Administrator, întocmit Numele și prenumele........................................ Numele și prenumele............. Semnătura................................................ Calitatea............... Semnătura..................... Nr. de înregistrare în organismul profesional Ștampila unității Modificările capitalului propriu se prezintă pentru cele două exerciții financiare, precedent și curent, și vor fi însoțite de informații referitoare la: — natura modificărilor; — tratamentul fiscal aplicat, acolo unde este cazul; — natura și scopul pentru care au fost constituite rezervele; — orice alte informații semnificative. ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC — Prețuri pentru anul 2009 — Nr. Număr Zile de Greutate Valoare crt. Denumirea publicației de apariții apariție/ medie/apariție (TVA 9% inclus)/lei anuale săptămână (grame) ’ 12 luni 3 luni 1 lună 1. Monitorul Oficial, Partea I 750 5 50 800 210 75 2. Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 90 1 50 1.500 140 3. Monitorul Oficial, Partea a ll-a 200 5 60 2.250 200 4. Monitorul Oficial, Partea a Ill-a 800 5 15 430 40 5. Monitorul Oficial, Partea a IV-a 7.200 5 50 1.720 160 6. Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 400 5 25 1.600 150 7. Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 60 1 30 540 50 8. Colecția Legislația României 4 --- 2.500 450 120 9. Colecția Hotărâri ale Guvernului României 12 --- 3.500 750 70 NOTĂ: Monitorul Oficial Partea I bis se multiplică pe bază de comandă. începând cu anul 2009 se sistează apariția publicației Repertoriul legislației României. Abonamente la publicațiile oficiale și comenzi către „Monitorul Oficial” R.A. se pot efectua prin următoarele societăți de distribuție: ♦ COMPANIA NAȚIONALĂ „POȘTA ROMÂNĂ" --- S.A. --- prin oficiile sale poștale ♦ ACTA LEGIS ---S.R.L. --- București, Str. Lirei nr. 11, parter, ap. 1, (telefon/fax: 021.411.91.79; 021.411.54.08) ♦ INFO EUROTRADING --- S.A. --- București, Splaiul Independentei nr. 202A (telefon: 021.316.30.57, fax: 021.316.30.58) ♦ INTERPRESS SPORT --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1, corp B, et. 2, camerele 256---259, OP 33 (telefon/fax: 021.313.85.07; 021.313.85.08; 021.313.85.09) ♦ MEDIA PRESS ABONAMENTE --- S.R.L. --- București, str. Izvor nr. 78, et. 2 (telefon: 021.311.97.84, fax: 021.311.97.85) ♦ M.T. PRESS IMPEX --- S.R.L. --- București, bd. Basarabia nr. 256 (telefon/fax: 021.255.48.15; 021.255.48.16; 021.255.48.17) ♦ PRESS EXPRES --- S.R.L. --- Otopeni, str. Flori de Câmp nr. 9 (telefon/fax: 021.221.42.83; 0745.133.712) ♦ ZIRKON MEDIA---S.R.L. --- București, str. Pictor Dimitrie Hârlescu nr. 6, sector 2 (telefon: 021.255.18.00, fax: 021.255.18.66; 021.255.19.18) ♦ ART ADVERTISING --- S.R.L. --- Râmnicu Vâlcea, str. Regina Maria nr. 7, bl. C1, sc. C, mezanin II (fax: 0250/73.54.75, telefon: 0350.40.59.87; 0350.40.59.88) ♦ CALLIOPE ---S.R.L. --- Ploiești, str. Elena Doamna nr. 62---64 (telefon/fax: 0244/51.40.52; 0244/51.48.01) ♦ DIFSTARPRESS ---S.R.L. --- Slobozia, bd. Matei Basarab, bl. I60, sc. A, ap. 15 (telefon/fax: 0243/23.23.68) ♦ CURIER PRESS ---S.A. --- Brașov, str. Traian Grozăvescu nr. 7 (telefon/fax: 0268/51.08.57; 0268/51.08.58) ♦ ROESTA---S.R.L. --- Curtea de Argeș, str. Valea lașului, bl. P10, sc. B, ap. 18 (telefon/fax: 0248/72.11.43) ♦ VIAȚA LIBERĂ ---S.A. --- Galați, Str. Domnească nr. 68 (telefon: 0236/46.06.20, fax: 0236/47.10.28) ♦ UNITATEA---S.R.L. --- Alba lulia, str. Traian nr. 26 (telefon: 0258/81.16.31, fax: 0258/81.28.43) ♦ MANPRES DISTRIBUTION --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1 (OP 33 --- CP 24) (telefon/fax: 021.314.63.39) ♦ CUGET LIBER ---S.A. --- Constanta, bd. I.C. Brătianu nr. 5 (telefon: 0241/58.21.20, fax: 0241/61.95.24) ♦ SIMPEX LOGISTIC --- S.R.L. --- Călărași, Str. Progresul nr. 21, bl. B1, sc. B, ap. 5 (telefon/fax: 0242/31.89.29) ♦ CIPSOFT DESIGN --- S.R.L. --- Ploiești, str. Eroilor nr. 2 bis (tel. 0722.36.54.65 sau 0724.20.31.43) EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 323940 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 45/27.1.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495