MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 33 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Vⁱⁿerⁱ’ ¹⁶ ianuarie 2009 SUMAR Nr. Pagina DECRETE 9. — Decret pentru numirea unui consilier prezidențial...... 2 10. — Decret privind eliberarea din funcție a adjunctului directorului Serviciului Român de Informații .......................... 2 11. — Decret privind trecerea în rezervă a unui general- maior cu două stele din Serviciul de Telecomunicații Speciale.................................................. 2 12. — Decret privind acreditarea unui ambasador....... 3 13. — Decret privind acreditarea unui ambasador....... 3 14. — Decret pentru eliberarea din funcție a unui procuror......................................................... 3 15. — Decret pentru eliberarea din funcție a unui procuror......................................................... 4 DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE Decizia nr. 82 din 15 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat și al celor de serviciu... 4-6 Nr. Pagina HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 4. — Hotărâre privind organizarea și funcționarea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri ............................. 7-13 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 110. — Decizie pentru eliberarea, la cerere, a domnului chestor general de poliție Ardelean Virgil din funcția de director general al Direcției generale de informații și protecție internă, asimilată funcției de secretar de stat, din cadrul Ministerului Administrației și Internelor. 13 111. — Decizie privind revocarea domnului Mihai Toți din funcția de președinte al Administrației Fondului pentru Mediu............................................................ 14 112. — Decizie privind numirea domnului Vlad Marcoci în funcția de președinte al Administrației Fondului pentru Mediu............................................................ 14 ACTE ALE FONDULUI DE GARANTARE A DEPOZITELOR ÎN SISTEMUL BANCAR 1. — Comunicat privind lista instituțiilor de credit participante la Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar ai căror deponenți beneficiază de garantarea rambursării depozitelor constituite la acestea................................................ 15 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 DECRETE PREȘEDINTELE ROMÂNIEI > DECRET pentru numirea unui consilier prezidențial în temeiul art. 94 lit. c) și al art. 100 alin. (1) din Constituția României, republicată, precum și al art. 3 alin. (1) și art. 4 alin. (1) din Legea nr. 47/1994 privind serviciile din subordinea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Președintele României decretează: Articol unic. — Pe data prezentului decret, domnul Iulian Fota se numește în funcția de consilier prezidențial pentru apărare și securitate națională. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 15 ianuarie 2009. Nr. 9. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind eliberarea din funcție a adjunctului directorului Serviciului Român de Informații în temeiul prevederilor art. 94 lit. c) și ale art. 100 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 14/1992 privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere propunerea directorului Serviciului Român de Informații, Președintele României decretează: Articol unic. — La data de 20 ianuarie 2009, domnul general cu patru stele (r) Zamfir loan Dumitru se eliberează din funcția de adjunct al directorului Serviciului Român de Informații. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 15 ianuarie 2009. Nr. 10. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind trecerea în rezervă a unui general-maior cu două stele din Serviciul de Telecomunicații Speciale în temeiul prevederilor art. 94 lit. b) și ale art. 100 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere propunerea directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale, Președintele României decretează: Articol unic. — Domnul general-maior cu două stele Florescu Ștefan Mugurel-Cristian trece în rezervă. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU în temeiul art. 100 alin. (2) din Constituția României, republicată, contrasemnăm acest decret. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 15 ianuarie 2009. Nr. 11. ’ 3 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 33/16.1.2009 PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind acreditarea unui ambasador în temeiul prevederilor art. 91 alin. (2) și ale art. 100 din Constituția României, republicată, având în vedere propunerea Guvernului, Președintele României decretează: Articol unic. — Domnul Florin Vodiță se acreditează în calitatea de ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Republica Slovacă. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU în temeiul art. 100 alin. (2) din Constituția României, republicată, contrasemnăm acest decret. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 15 ianuarie 2009. Nr. 12. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind acreditarea unui ambasador în temeiul prevederilor art. 91 alin. (2) și ale art. 100 din Constituția României, republicată, având în vedere propunerea Guvernului, Președintele României decretează: Articol unic. — Doamna Valerica Epure se acreditează în calitatea de ambasador extraordinar și plenipotențiar al României în Republica India. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU în temeiul art. 100 alin. (2) din Constituția României, republicată, contrasemnăm acest decret. PRIM-MINISTRU EMIL BOC București, 15 ianuarie 2009. Nr. 13. ’ PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru eliberarea din funcție a unui procuror în temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1) și ale art. 134 alin. (1) din Constituția României, republicată, ale art. 65 alin. (1) lit. b) și alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 35 lit. a) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.285/2008, Președintele României decretează: Articol unic. — Doamna Danciu Ana, procuror la Parchetul de pe lângă Tribunalul Covasna, se eliberează din funcție ca urmare a pensionării. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 15 ianuarie 2009. Nr. 14. ’ 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET pentru eliberarea din funcție a unui procuror în temeiul prevederilor art. 94 lit. c), art. 100 alin. (1) și ale art. 134 alin. (1) din Constituția României, republicată, ale art. 65 alin. (1) lit. b) și alin. (2) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 35 lit. a) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.284/2008, Președintele României decretează: Articol unic. — Domnul Mărunțelu Gelu, procuror la Parchetul de pe lângă Tribunalul Constanța, se eliberează din funcție ca urmare a pensionării. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI TRAIAN BĂSESCU București, 15 ianuarie 2009. Nr. 15. ’ DECIZII ALE CURȚII CONSTITUȚIONALE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ DECIZIA Nr. 82 din 15 ianuarie 2009 referitoare la excepția de neconstituționalitate a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, loan Vida Nicolae Cochinescu Aspazia Cojocaru Acsinte Gaspar Petre Lăzăroiu Ion Predescu Puskăs Valentin Zoltăn Tudorel Toader Augustin Zegrean Simona Ricu Patricia Marilena lonea pensiilor de stat și al celor de serviciu — președinte — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — judecător — procuror — magistrat-asistent Pe rol se află soluționarea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat și al celor de serviciu, excepție ridicată direct de Avocatul Poporului. La apelul nominal se prezintă din partea instituției Avocatul Poporului expert pentru probleme juridice Bianca Drăghici. Magistratul-asistent referă asupra actelor depuse la dosar prin care Stănică Vergică, Asofie Ionel, Ristea Voicu, Constantin Stancu, Popescu Răzvan Dragoș, lancu Florin, Trușcă Adrian și Chiriac Constantin, reprezentați prin avocat Lucian Bolcaș, formulează o cerere de intervenție în cauză. De asemenea, a menționat și actul depus de Radu-Cristian Brăileanu, prin care se solicită intervenția în interes propriu. Domnul avocat Lucian Bolcaș, prezent în sală, solicită admiterea cererii de intervenție, invocând art. 14 din Legea nr. 47/1992. Președintele dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public asupra cererilor formulate. Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea cererilor de intervenție accesorie și intervenție în interes propriu, arătând că acestea sunt aplicabile doar în procesul civil, iar nu și în fața jurisdicției constituționale. Curtea, deliberând, respinge cererile de intervenție formulate, întrucât dispozițiile art. 49 din Codul de procedură civilă, referitoare la cererile de intervenție, sunt aplicabile doar în ceea ce privește procesul civil, iar nu și în fața Curții Constituționale, care își exercită atribuțiile potrivit unei proceduri jurisdicționale autonome. Cauza fiind în stare de judecată, președintele Curții acordă cuvântul pe fond reprezentantului Avocatului Poporului. Reprezentantul Avocatului Poporului solicită admiterea excepției de neconstituționalitate, așa cum a fost formulată. Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepției de neconstituționalitate, sens în care susține că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 nu aduce atingere dreptului la pensie și dreptului la muncă. CURTEA, având în vedere actele și lucrările dosarului, reține următoarele: Prin Adresa nr. 000108 din 7 ianuarie 2009, înaintată Curții Constituționale în temeiul art. 146 lit. d) teza finală din Constituție, Avocatul Poporului a ridicat direct excepția de neconstituționalitate a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 5 normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat și al celor de serviciu. în motivarea excepției de neconstituționalitate Avocatul Poporului invocă trei aspecte principale care pun în discuție constituționalitatea Ordonanței de urgentă a Guvernului nr. 230/2008. 1. Actul normativ criticat este contrar art. 115 alin. (6) din Constituție, întrucât afectează drepturi fundamentale, respectiv dreptul la muncă și dreptul la pensie prevăzute de art. 41 și art. 47 alin. (2) teza întâi din Legea fundamentală. în acest sens, amintește că, potrivit celor statuate de Curtea Constituțională în Decizia nr. 1.189/2008, sensul juridic al verbului „a afecta” cuprinde mai multe nuanțe, precum pe cel de „a suprima”, „a aduce atingere”, „a prejudicia”, „a vătăma”, „a leza” sau „a antrena consecințe negative”. Or, potrivit acestor conotații, prin interdicția ce se impune pensionarilor pentru limită de vârstă, precum și celor ai instituțiilor din sistemul justiției, de apărare, ordine publică și siguranță națională de a cumula pensia cu veniturile obținute dintr-o funcție remunerată de la bugetul de stat sunt afectate dreptul la muncă și dreptul la pensie în însăși substanța lor. în plus, prin conținutul lor, acestea sunt drepturi complexe care includ și dreptul la salariu și dreptul la condiții rezonabile de viață, care să asigure un trai civilizat și decent al cetățenilor. Prin prisma aceleiași critici privind încălcarea dreptului la muncă, Avocatul Poporului consideră că este încălcat și art. 20 din Constituție prin raportare la prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale, care recunoaște și garantează dreptul la muncă. în lumina tuturor acestor texte, arată că dreptul la muncă al unei persoane nu poate forma obiectul vreunei îngrădiri sau limitări, fiecare persoană fiind liberă să muncească în măsura posibilităților sale fizice și intelectuale pe care singură le poate aprecia. 2. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 contravine art. 135 alin. (2) lit. f) din Legea fundamentală, care stabilește în sarcina statului obligația de a crea condițiile necesare pentru creșterea calității vieții. De asemenea, sunt încălcate și prevederile art. 44 din Constituție, referitoare la dreptul de proprietate privată, precum și ale art. 1 paragraful 1 din Primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, prin care este consacrat și protejat dreptul de proprietate. în acest sens, arată că, potrivit jurisprudenței Curții Europene a Drepturilor Omului pronunțate în cauza Buchen contra Cehiei — 2002, noțiunea de „bun” înglobează orice interes al unei persoane de drept privat ce are o valoare economică, astfel că dreptul la salariu și dreptul la pensie pot fi asimilate unui drept de proprietate. Așa fiind, interdicția de a cumula pensia cu salariul echivalează practic cu o expropriere, fapt ce contravine art. 44 alin. (3) din Constituție. Avocatul Poporului consideră, de asemenea, că actul normativ criticat nu poate desființa un drept câștigat, de vreme ce dreptul la pensie este un drept garantat de art. 47 alin. (2) teza întâi din Legea fundamentală. 3. Prin nerespectarea drepturilor fundamentale amintite se încalcă și prevederile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, care instituie obligația respectării Constituției și a supremației sale. în aceste condiții, motivele de ordin financiar care au stat la baza emiterii ordonanței nu pot justifica încălcarea dispozițiilor constituționale menționate. în conformitate cu dispozițiile art. 33 din Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost transmisă președinților celor două Camere ale Parlamentului și Guvernului, pentru a-și formula punctele de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. Guvernul consideră că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 este constituțională. în acest sens, arată că acest act normativ prevede exercitarea unui drept de opțiune, și nu o suprimare a dreptului la muncă sau la pensie, așa încât nu sunt incidente prevederile art. 115 alin. (6) din Constituție. Astfel, „dreptul la muncă prevăzut de art. 41 din Constituție nu limitează exercitarea acestuia doar în cazurile în care cetățeanul este angajat cu contract individual de muncă sau desfășoară o activitate pe baza unor raporturi de serviciu, ci vizează și acele situații în care prestațiile se plătesc cu ora sau în alte moduri, stabilite prin convenția părților”. De asemenea, dreptul la pensie nu este desființat, suspendarea intervenind doar ca urmare a opțiunii exprimate a persoanei pensionate de a se reîncadra în corpul activ al societății, prin angajarea în cadrul sistemului public. Această suspendare nu operează și în situația reîncadrării în sistemul privat. Guvernul mai arată că, „așa cum prin lege se impun condiții specifice referitoare la studii, vechime etc., în același mod, printr-un act normativ cu forță juridică de lege, poate fi stabilită condiția de a nu beneficia de pensie la momentul încadrării într-o funcție din sistemul public”, fapt ce nu contravine art. 41 alin. (1) din Constituție. în sprijinul acestor argumente este invocată și Decizia Curții Constituționale nr. 739/2008, în care s-a arătat că art. 41 din Legea fundamentală nu interzice stabilirea unor condiții în legătură cu exercitarea dreptului la muncă atât timp cât orice persoană care dorește să aleagă o profesie sau un loc de muncă este chemată să întrunească aceste condiții legale. în legătură cu susținerea potrivit căreia Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 ar contraveni art. 115 alin. (6) din Constituție, Guvernul arată că posibilitatea de a cumula dreptul pensiei cu salariul „nu reprezintă un drept în sine, cu atât mai puțin un drept fundamental”, ci o opțiune a legiuitorului în funcție de realitățile sociale și economice de la un moment dat. în același sens, susține că „nu se poate pune nici problema unei limitări a exercițiului unor drepturi, care, fiecare în sine și separat, se pot exercita în condiții nemodificate de actul normativ contestat”, iar dreptul la muncă „nu presupune obligația corelativă a statului de a asigura tuturor angajarea în sistemul public”. în sensul celor arătate, invocă și considerentele reținute de Curtea Constituțională în Decizia nr. 375/2005 și Decizia nr. 290/2004. în schimb, se apreciază că jurisprudența invocată de Avocatul Poporului în motivarea sa are în vedere alte situații decât cele în speță. în legătură cu susținerea de neconstituționalitate raportată la art. 135 alin. (2) lit. f) din Constituție, Guvernul arată că acest articol instituie o obligație de mijloace, iar nu de rezultat, iar această obligație trebuie apreciată „în raport cu circumstanțele unui anumit stadiu de dezvoltare economică”. Critica privind încălcarea dreptului de proprietate și realizarea unei exproprieri este respinsă cu motivarea că, potrivit Legii nr. 33/1994, obiectul exproprierii poate fi doar bunuri imobile, iar nu și sume de bani pe care o persoană nu le-a obținut încă, iar exproprierea se realizează pentru lucrări de interes public, ceea ce nu este cazul în speță. în sfârșit, în ceea ce privește critica de neconstituționalitate raportată la prevederile art. 1 din Primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale și la modul în care Curtea Europeană a Drepturilor Omului a interpretat noțiunea de „bun” în cauza Buchen contra Cehiei, Guvernul, fără a contesta că dreptul la pensie poate fi considerat un „bun”, arată că acest drept nu este încălcat, ordonanța de urgență criticată vizând doar cumulul pensiei cu salariul. în plus, arată că, în speța amintită, Curtea de la Strasbourg nu s-a pronunțat asupra acestei probleme. Președinții celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepției de neconstituționalitate. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 CURTEA, examinând sesizarea formulată de Avocatul Poporului, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul- raportor, actele depuse la dosar, susținerile părții prezente, concluziile procurorului, dispozițiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituției, precum și Legea nr. 47/1992, reține următoarele: Curtea Constituțională a fost legal sesizată și este competentă, potrivit dispozițiilor art. 146 lit. d) teza finală din Constituție, precum și ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 și 29— 33 din Legea nr. 47/1992, să soluționeze excepția de neconstituționalitate ridicată direct de Avocatul Poporului. Obiectul excepției de neconstituționalitate îl constituie dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat și al celor de serviciu, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 5 ianuarie 2009. Avocatul Poporului susține că acest act normativ încalcă următoarele prevederi constituționale: art. 1 alin. (5) care consacră supremația Constituției și instituie obligația respectării sale, art. 41 alin. (1) referitor la dreptul la muncă, art. 44 privind dreptul de proprietate privată, art. 47 alin. (2) teza întâi referitor la dreptul la pensie și art. 135 alin. (2) lit. f) care instituie obligația statului de a crea condițiile necesare pentru creșterea calității vieții. De asemenea, consideră că este încălcat și art. 20 din Constituție prin raportare la dispozițiile art. 1 din Primul Protocol adițional la Convenția pentru apărarea drepturilor omului și a libertăților fundamentale, care se referă la dreptul de proprietate, și în raport cu prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul internațional cu privire la drepturile economice, sociale și culturale, care recunoaște și garantează dreptul la muncă. Analizând excepția de neconstituționalitate, Curtea constată că, potrivit susținerilor Avocatului Poporului, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 contravine dispozițiilor constituționale sub mai multe aspecte. Unele dintre aceste aspecte pun în discuție constituționalitatea extrinsecă a actului normativ, în timp ce altele se referă la conținutul reglementării în sine. Astfel, autorul excepției susține că acest act normativ afectează drepturi fundamentale, precum dreptul la muncă și dreptul la pensie, contravenind astfel art. 115 alin. (6) din Constituție, care stabilește domeniile în care ordonanțele de urgență nu pot reglementa. De asemenea, între motivele invocate în susținerea excepției se regăsesc și cele referitoare la încălcarea dreptului de proprietate, nerespectarea obligației statului de a crea condițiile necesare pentru creșterea calității vieții, acțiunea retroactivă a prevederilor ordonanței prin desființarea unor drepturi câștigate și nerespectarea supremației Constituției. Curtea urmează să analizeze mai întâi dacă Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 respectă condițiile de constituționalitate extrinsecă puse în discuție de Avocatul Poporului, respectiv dacă afectează drepturi fundamentale, contravenind, în consecință, art. 115 alin. (6) din Constituție. Din această perspectivă, Curtea constată că prin dispozițiile cuprinse în ordonanță se interzice cumulul pensiei cu veniturile realizate dintr-o activitate profesională desfășurată în cadrul autorităților și instituțiilor publice și, corelativ, se impune obligația persoanelor aflate în situația menționată de a opta pentru pensie ori pentru veniturile realizate din activitatea profesională, altfel spus, de a renunța la pensie continuându-și activitatea profesională sau de a înceta activitatea profesională aducătoare de venituri și de a-și conserva pensia. Interdicțiile și obligațiile impuse prin ordonanță afectează prin limitare atât dreptul la pensie prevăzut de art. 47 alin. (2) din Constituție, cât și dreptul la muncă consacrat prin art. 41 din Legea fundamentală. Luând în considerare prevederile art. 115 alin. (6) din Constituție, în conformitate cu care ordonanțele de urgență nu pot afecta drepturile și libertățile prevăzute în Constituție, Curtea Constituțională urmează să constate că prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008 sunt neconstituționale, deoarece afectează drepturile fundamentale menționate mai sus. Față de cauza de neconstituționalitate astfel reținută, Curtea Constituțională constată că nu mai este cazul să se examineze și celelalte motive de neconstituționalitate invocate de Avocatul Poporului. Curtea face, de asemenea, precizarea că, prin constatarea neconstituționalității Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 230/2008, Guvernul nu este împiedicat să promoveze, cu respectarea dispozițiilor constituționale amintite mai sus, a principiilor neretroactivității legii, nediscriminării și egalității în drepturi și a celorlalte norme și principii prevăzute de Constituție, măsurile necesare cu privire la cazurile și condițiile în care pensia poate fi cumulată cu veniturile realizate din muncă. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) și al art. 147 alin. (4) din Constituție, precum și al art. 1—3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) și al art. 32—33 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi, CURTEA CONSTITUȚIONALĂ în numele legii DECIDE: Admite excepția de neconstituționalitate ridicată direct de Avocatul Poporului și constată că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 230/2008 pentru modificarea unor acte normative în domeniul pensiilor din sistemul public, pensiilor de stat și al celor de serviciu este contrară art. 115 alin. (6) din Constituție. Definitivă și general obligatorie. Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului și Guvernului. Pronunțată în ședința publică din data de 15 ianuarie 2009. PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE, prof. univ. dr. IOAN VIDA Magistrat-asistent, Patricia Marilena lonea MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 7 HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÂRE privind organizarea și funcționarea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului si Mediului de Afaceri 7 în temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 19 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. Art. 1. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri este organul de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care realizează politica Guvernului în domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, a celui cooperatist, comerțului și mediului de afaceri, care se înființează prin preluarea activității și structurilor specializate în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii și comerțului de la Ministerul pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale. Art. 2. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri are sediul principal în municipiul București, str. Cpt. Alex. Șerbănescu nr. 50, sectorul 1, și alte spații necesare desfășurării activității situate în municipiul București, str. Ion Câmpineanu nr. 16 și str. Poterași nr. 11. Art. 3. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri îndeplinește următoarele funcții: a) de autoritate de stat, prin care se asigură urmărirea aplicării și controlul respectării reglementărilor în domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, a celui cooperatist, comerțului și mediului de afaceri, precum și al organizării și funcționării instituțiilor și organismelor care își desfășoară activitatea sub autoritatea sau în coordonarea sa; b) de organ de specialitate al administrației publice centrale pentru elaborarea și aplicarea strategiilor și a politicilor Guvernului în domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, a celui cooperatist, comerțului, mediului de afaceri și profesiilor liberale, cu excepția profesiilor liberale aflate în competența altor instituții; c) de analiză și sinteză în domeniile specifice ministerului; d) de coordonare la nivel național, în colaborare cu celelalte autorități interesate, a activităților referitoare la relațiile economice internaționale, fluxurile comerciale și cooperarea economică, asigurând secretariatele comisiilor interguvernamentale de colaborare economică cu alte state și elaborarea componentei economice a întâlnirilor la nivelul conducerilor statului și guvernului; e) de reglementare, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ și instituțional necesar în vederea realizării obiectivelor, proiectelor și programelor din domeniile dezvoltării sectorului întreprinderilor mici și mijlocii, a celui cooperatist, comerțului, mediului de afaceri și profesiilor liberale, cu excepția profesiilor liberale aflate în competența altor instituții; f) de administrare a fondurilor publice destinate întreprinderilor mici și mijlocii, unităților din domeniile cooperației, comerțului și mediului de afaceri; g) de reprezentare, prin care se asigură, în numele statului român, cu aprobarea Guvernului, reprezentarea pe plan intern și extern în domeniile întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației, comerțului, mediului de afaceri și profesiilor liberale, cu excepția profesiilor liberale aflate în competența altor instituții; h) de promovare, implementare și urmărire a folosirii fondurilor acordate de Uniunea Europeană în domeniile aflate în responsabilitatea sa. Art. 4. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri exercită următoarele atribuții: A. cu caracter general: 1. fundamentează și elaborează programul de reforme economico-sociale ale Guvernului în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației, comerțului, mediului de afaceri și profesiilor liberale, cu excepția profesiilor liberale aflate în competența altor instituții; 2. îndeplinește atribuții privind eliberarea certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru societățile comerciale din domeniul comerțului interior; 3. elaborează și propune spre adoptare Guvernului proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate și avizează proiectele de acte normative ale altor organe ale administrației publice centrale de specialitate, care au impact asupra domeniilor sale de activitate; 4. elaborează, actualizează și monitorizează planuri de acțiuni pentru mediul de afaceri; 5. asigură aplicarea acquis-ului comunitar sau, după caz, armonizează legislația națională în domeniile întreprinderilor mici și mijlocii, cooperației, comerțului și drepturilor de proprietate industrială; 6. reprezintă Guvernul României în relația cu Uniunea Europeană și cu alte organizații internaționale, pentru elaborarea de politici, proiecte și programe privind domeniile sale de activitate; 7. fundamentează și propune proiectul de buget pentru alocarea resurselor financiare necesare funcționării ministerului, precum și realizării politicilor, strategiilor, proiectelor și programelor în domeniul său de activitate, potrivit legii; 8. îndeplinește atribuțiile de organism intermediar în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii, conform acordului de delegare încheiat prin acordul părților cu Autoritatea de management pentru Programul operațional sectorial „Creșterea competitivității economice”; 9. elaborează, actualizează, implementează și monitorizează Planul de acțiuni pentru mediul de afaceri; 10. propune și derulează acțiuni pentru elaborarea, adaptarea și implementarea instrumentelor de identificare și măsurare a costurilor administrative, impuse de reglementările mediului de afaceri, în concordanță cu metodologiile și practicile internaționale de identificare, măsurare și reducere a barierelor administrative; 11. organizează și participă la derularea sondajelor periodice în vederea evaluării impactului reglementărilor administrative și 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 procedurale asupra climatului afacerilor, utilizând expertiza, metodologia și instrumentele preluate de la organizații și organisme internaționale în domeniul cercetărilor de piață; 12. inițiază, propune, implementează, coordonează și monitorizează acțiuni în domeniul reducerii barierelor administrative; 13. colaborează direct pe proiecte specifice și în regim permanent cu organizații și organisme internaționale (Banca Mondială, Comisia Europeană, Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), asigurând coordonarea programelor și activităților desfășurate împreună cu acestea, în legătură cu mediul de afaceri; 14. identifică și testează metode de îmbunătățire a mediului de afaceri, pentru asigurarea transparenței administrative, elaborării și implementării unor coduri de bune practici, încurajarea și sprijinirea inițiativei antreprenoriale și altele asemenea; 15. sprijină activitatea asociațiilor profesionale, patronale și sindicale din domeniile sale de activitate și asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media și cu societatea civilă, în scopul informării reciproce și al perfecționării cadrului legislativ existent; 16. primește și rezolvă sau, după caz, transmite spre soluționare celor în drept, potrivit competențelor, sesizările persoanelor fizice și juridice, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 233/2002; 17. colaborează cu celelalte ministere și autorități ale administrației publice centrale, autorități ale administrației publice locale, cu alte instituții publice, precum și cu persoane juridice și fizice; 18. solicită informații de la celelalte organe ale administrației publice centrale, de la autoritățile administrației publice locale, de la alte instituții și autorități publice, precum și de la societățile comerciale la care statul este acționar sau asociat, acestea având obligația de a furniza datele solicitate; 19. asigură protecția informațiilor clasificate, prevenirea și combaterea terorismului, implementarea prevederilor legislației Uniunii Europene și a Organizației Tratatului Atlanticului de Nord în domeniile sale de competență, prin activități specifice, în condițiile legii; 20. îndeplinește orice alte atribuții stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate, precum și pe cele conferite expres sau care decurg din acorduri internaționale la care România este parte; B. în domeniul întreprinderilor mici și mijlocii: 1. elaborează, implementează și monitorizează programe pentru stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii și a societăților cooperative, precum și pentru creșterea competitivității și eficienței acestora în condițiile mediului concurențial și al fenomenelor specifice economiei de piață; 2. elaborează criteriile, prioritățile și procedurile necesare în vederea desfășurării programelor și proiectelor activităților specifice, după caz; 3. derulează sau coordonează programe și proiecte cu finanțare externă, prin înființare de unități de management de proiect; 4. participă, împreună cu alte organe ale administrației publice de specialitate, la elaborarea și implementarea politicilor, proiectelor și programelor de cercetare, inovare și transfer de tehnologie în domeniile sale de activitate; 5. coordonează cooperarea în cadrul programelor Uniunii Europene și ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică a proiectelor și programelor din domeniul întreprinderilor mici și mijlocii; 6. reprezintă statul în exercițiul tuturor drepturilor și îndeplinirea tuturor obligațiilor ce îi revin în calitate de acționar unic al Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii — S.A.; 7. reprezintă statul în exercițiul tuturor drepturilor și îndeplinirea tuturor obligațiilor ce îi revin în calitate de acționar la fondurile locale de garantare; 8. exercită funcțiile de coordonare și control privind Fundația de postprivatizare și asigură reprezentarea intereselor acesteia în cadrul unor organe, organizații, instituții și autorități; C. în domeniul comerțului: 1. fundamentează și promovează interesele economico- comerciale ale României în cadrul instituțiilor comunitare abilitate prin actele constitutive ale Uniunii Europene pentru elaborarea politicii comerciale comune, a politicilor de liberalizare a comerțului în cadru multilateral, desfășurate sub egida Organizației Mondiale de Comerț, sau la nivel regional și bilateral; 2. coordonează și urmărește respectarea implementării politicii comerciale comunitare în România, în conformitate cu reglementările Uniunii Europene cu aplicabilitate în statele membre și cu Tratatul de aderare; 3. urmărește și controlează aplicarea convențiilor și acordurilor internaționale din domeniile sale de competență, ținând seama de statutul României de membru al Uniunii Europene sau de membru al altor structuri ori organisme internaționale; 4. asigură consultarea și cooperarea cu alte instituții guvernamentale și neguvernamentale și ale mediului de afaceri cu privire la strategia, negocierile, pregătirea, adoptarea și aplicarea la nivel comunitar a măsurilor de politică comercială comună; 5. reprezintă interesele statului roman în diferite organe și organisme internaționale, în conformitate cu acordurile și convențiile la care România este parte și cu alte înțelegeri stabilite în acest scop, și dezvoltă relații de colaborare cu organe și organizații similare din alte state și cu organizații regionale și internaționale ce interesează domeniul său de activitate; 6. mediatizează, acordă consultanță și sprijină operatorii economici cu privire la valorificarea în comerțul cu țările terțe a oportunităților și avantajelor rezultate din angajamentele asumate de Uniunea Europeană în cadrul Organizației Mondiale a Comerțului și/sau prin acordurile de comerț liber sau de parteneriat economic, încheiate la nivel regional ori bilateral, care înglobează componente de comerț și alte oportunități de afaceri; 7. promovează interesele comerciale ale României în relațiile cu alte state și cu organizațiile economice la nivel mondial, inițiază și promovează proiecte de acorduri și înțelegeri pentru dezvoltarea expansiunii economice pe terțe piețe, inclusiv pentru recâștigarea celor din zona Comunității Statelor Independente, Balcani, Asia, Africa și America Latină, conform competențelor naționale, ca membru al Uniunii Europene; 8. face propuneri și negociază direct, conform competențelor naționale, sau participă la negocierea și încheierea de tratate, acorduri și alte înțelegeri internaționale cu caracter economic sau pentru stabilirea cadrului juridic național și, respectiv, comunitar, necesar dezvoltării schimburilor comerciale; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEAI, Nr. 33/16.1.2009 9 9. asigură aplicarea programelor rezultate din acordurile și convențiile internaționale bilaterale și multilaterale în domeniul economic la care România este parte, conform competențelor naționale și în corelație cu politica Uniunii Europene; 10. asigură managementul Strategiei naționale de export a României, conform legislației în vigoare, în parteneriat cu mediile de afaceri interesate; 11. dezvoltă forme de parteneriat și dialog structurat în domeniile specifice de activitate cu structurile asociative ale mediilor de afaceri reprezentative la nivel național, respectiv patronatele și asociațiile profesionale, precum și cu camerele de comerț și industrie; 12. asigură organizarea și participarea la misiuni economice, târguri și expoziții internaționale în scopul promovării exporturilor de produse și servicii românești; 13. coordonează organizarea sesiunilor comisiilor mixte guvernamentale de cooperare economică și tehnică, face propuneri privind programul anual de sesiuni și al președinților părții române în comisiile mixte, propune spre aprobare Guvernului mandatul delegațiilor participante; participă prin delegați proprii la sesiunile comisiilor mixte, atât în țară, cât și în străinătate; elaborează și supune spre aprobare Guvernului rapoartele desfășurării sesiunilor și planurile de măsuri pentru punerea în aplicare a celor convenite; 14. oferă și asigură operatorilor economici, la solicitarea acestora, informații de piață și oportunități de afaceri, precum și servicii de consultanță privind accesul pe piețele externe și acordă asistență de specialitate în procesul antamării unor operațiuni de cooperare în țară și în străinătate; 15. coordonează și asigură buna funcționare a activității reprezentanțelor economice ale României în străinătate și cooperează cu cele acreditate în România, pentru identificarea și concretizarea unor proiecte și pentru promovarea relațiilor economice și a cooperării internaționale; 16. participă la dialogul cu instituțiile financiare internaționale și acționează pentru concretizarea în domeniul său de activitate a unor proiecte de cooperare și de atragere a investitorilor străini și români în vederea implementării de proiecte și programe naționale, regionale sau internaționale de interes pentru România; 17. sprijină, în condițiile legii, acțiunile coordonate de Ministerul Finanțelor Publice pentru recuperarea creanțelor României rezultate din operațiuni comerciale și de cooperare economică derulate înainte de 31 decembrie 1989; 18. asigură funcția de autoritate națională pentru aplicarea reglementărilor comunitare privind eliberarea de documente de import și, după caz, de export în relațiile de comerț dintre Uniunea Europeană și țări terțe, pentru produse aflate în domeniul său de competență; 19. eliberează, în condițiile legii, autorizații de funcționare în România a reprezentanțelor societăților comerciale și organizațiilor comerciale străine; 20. participă, împreună cu alte organe ale administrației publice cu atribuții în domeniu și organizații neguvernamentale, și coordonează elaborarea de strategii în domeniul dezvoltării comerțului interior și al protecției consumatorului; 21. participă la elaborarea politicilor în vederea dezvoltării distribuției produselor și serviciilor de piață și asigură implementarea acestora; 22. realizează, împreună cu organele administrației publice locale, baza de date la nivel național privind structurile de distribuție existente; 23. elaborează, propune Guvernului spre aprobare și implementează programe pentru dezvoltarea și susținerea activității comerciale și de prestări de servicii de piață; 24. asigură, prin Centrul de Formare și Management pentru Comerț, formarea profesională continuă și pregătirea profesională a lucrătorilor din domeniul comerțului și al prestărilor de servicii de piață; 25. participă, împreună cu alte organe ale administrației publice de specialitate, și coordonează elaborarea strategiilor și programelor referitoare la dezvoltarea pieței de desfacere la intern și urmărește implementarea lor; 26. urmărește și sprijină, în condițiile legii, păstrarea climatului de concurență loială, protejarea intereselor consumatorilor de produse și servicii și ale operatorilor economici pe piața internă; 27. asigură elaborarea și implementarea programelor și proiectelor de promovare a sistemelor moderne de distribuție și a calității bunurilor de consum; 28. organizează activitatea de prelucrare și gestionare de informații și date în domeniul său de activitate; 29. elaborează materiale promoționale și publicații de specialitate în domeniul său de activitate; D. în domeniul mediului de afaceri și profesiilor liberale: 1. elaborează, împreună cu organismele statului în a căror componență se află profesiile liberale, proiecte de acte normative pentru reglementarea activității și funcționarea acestora; 2. colaborează cu celelalte instituții ale statului care au competențe în domeniul profesiilor liberale; 3. asigură armonizarea cadrului legislativ național cu prevederile europene în domeniul mediului de afaceri; 4. implementează politicile în domeniul mediului de afaceri în scopul respectării recomandărilor și anagajamentelor cu privire la „reforma reglementărilor” formulate de Comisia Europeană și Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică — O.E.C.D — Investment Compact; 5. asigură îndeplinirea obiectivelor stabilite de Comisia Europeană prin Programul de acțiune, în vederea reducerii constrângerilor și a barierelor administrative în Uniunea Europeană; 6. asigură identificarea, măsurarea și optimizarea costurilor administrative impuse de reglementările cu impact asupra derulării afacerilor și acționează direct sau în cooperare cu celelalte autorități interesate pentru reducerea acestora; E. în domeniul proprietății industriale, invențiilor și mărcilor: 1. promovează politica de sprijin al invențiilor în România; 2. dezvoltă infrastructuri eficiente și echilibrate de luptă împotriva contrafacerii și pirateriei; 3. elaborează strategia postaderare în domeniul proprietății intelectuale. Art. 5. — (1) Conducerea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri se exercită de către ministru. (2) Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri îndeplinește atribuții de ordonator principal de credite, potrivit legii. (3) în exercitarea atribuțiilor, ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri este ajutat de 2 secretari de stat. (4) Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorități publice, cu persoanele juridice și fizice din țară și din străinătate, precum și în justiție. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 (5) în exercitarea atribuțiilor ce îi revin, ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului si mediului de afaceri emite ordine și instrucțiuni, în condițiile legii. (6) Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri îndeplinește atribuțiile generale prevăzute la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte atribuții specifice stabilite prin acte normative în domeniul său de activitate. (7) Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri conduce aparatul propriu al ministerului, stabilit prin prezenta hotărâre, numește și eliberează din funcție personalul acestuia. (8) Prin ordin al ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri se poate nominaliza un înlocuitor al acestuia, în condițiile legii. (9) Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri numește și eliberează din funcție conducătorii organelor de specialitate din subordinea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri, în condițiile legii. (10) Atribuțiile personalului din cadrul Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului. (11) Pe lângă ministru funcționează Colegiul ministerului. Componența și regulamentul de organizare și funcționare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului. Art. 6. — (1) Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri are un secretar general și un secretar general adjunct, înalți funcționari publici, numiți în condițiile legii, personal diplomatic, funcționari publici de conducere, funcționari publici de execuție și personal contractual. (2) Secretarul general și secretarul general adjunct asigură stabilitatea funcționării ministerului, continuitatea conducerii și realizarea legăturilor funcționale între structurile ministerului. (3) Secretarul general și secretarul general adjunct îndeplinesc atribuțiile și responsabilitățile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările și completările ulterioare. (4) Secretarul general și secretarul general adjunct pot îndeplini și alte însărcinări prevăzute de Regulamentul de organizare și funcționare a Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri ori încredințate de ministru. Art. 7. — (1) Structura organizatorică a Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri este prevăzută în anexa nr. 1. (2) în structura organizatorică a Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri funcționează direcții generale, direcții, servicii, birouri și compartimente. (3) în cadrul structurii organizatorice, prin ordin al ministrului, se pot organiza servicii, birouri și compartimente, cu încadrarea în numărul maxim de posturi aprobat, în condițiile legii. (4) în cadrul Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri și în cadrul numărului maxim de posturi aprobat funcționează rețeaua externă pentru promovarea comercial-economică, organizată sub formă de birouri de promovare comercial-economică ale României în străinătate, a căror înființare și ale căror atribuții se stabilesc prin ordin al ministrului. Art. 8. — (1) Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri poate înființa în subordinea sa organe de specialitate, în condițiile prevăzute de lege. (2) Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri poate închiria unor operatori economici sau poate da în folosință gratuită altor instituții de utilitate publică spații situate în imobilele proprietate publică sau privată a statului în care își desfășoară activitatea și pe care le administrează, în condițiile legii, în următoarele scopuri: a) organizarea bufetelor de incintă; b) instalarea de automate pentru băuturi calde și reci; c) organizarea unui cabinet medical; d) organizarea altor activități care au legătură cu activitatea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri sau care sunt necesare în derularea activității acestuia. Art. 9. — în coordonarea ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri funcționează Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor, organ de specialitate al administrației publice centrale cu personalitate juridică, finanțat din venituri proprii și din subvenții acordate de la bugetul de stat, conform legii. Art. 10. — Unitățile care funcționează în coordonarea ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri sau în subordinea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 2. Art. 11. —în subordinea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri funcționează: a) Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, organ de specialitate al administrației publice centrale cu personalitate juridică, finanțat integral din venituri proprii; b) Centrul Român pentru Promovarea Comerțului, instituție publică cu personalitate juridică, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat; c) Centrul de Formare și Management pentru Comerț, unitate cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii. Art. 12. — Structura organizatorică, regulamentele de organizare și funcționare, precum și statele de funcții ale ministerului și entităților subordonate acestuia se aprobă prin ordin al ministrului. Art. 13. — (1) în subordinea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri funcționează Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderile Mici și Mijlocii, prin reorganizarea activității oficiilor teritoriale pentru întreprinderi mici și mijlocii și cooperație, cu sediul în municipiul București, str. Poterași nr. 11, sectorul 4. (2) Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderile Mici și Mijlocii este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreședinte, cu rang de subsecretar de stat, numiți și, respectiv, revocați, prin decizie a primului-ministru, la propunerea ministrului întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri, potrivit legii. (3) Structura organizatorică a Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderi Mici și Mijlocii se aprobă prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. (4) Agenția pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru întreprinderile Mici și Mijlocii se finanțează din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat. Art. 14. — înființarea de noi oficii sau reprezentanțe teritoriale, cu sau fără personalitate juridică, care să reprezinte MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.1.2009 11 activitatea ministerului în plan regional, se face prin ordin al ministrului, potrivit prevederilor legale în vigoare, în funcție de resursele financiare alocate cu această destinație prin bugetul anual. Art. 15. — Numărul maxim de posturi pentru Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri este de 403, exclusiv demnitarii și posturile aferente cabinetului ministrului. Art. 16. — Din numărul maxim de posturi, 130 de posturi se utilizează pentru rețeaua de promovare comercială economică externă. Art. 17. —Atribuțiile și competențele secretarilor de stat, ale secretarului general și ale secretarului general adjunct se stabilesc prin ordin al ministrului. Art. 18. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri poate desfășura activități finanțate integral din venituri proprii, care se organizează potrivit legii. Art. 19. — Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri preia personalul Ministerului pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale, cu excepția personalului care desfășoară activități în domeniul turismului, în număr de 112 persoane, precum și a personalului care își desfășoară activitatea în structura specializată în domeniul expozițiilor mondiale, în număr de 11 persoane. Art. 20. — (1) Din totalul de 30 de autoturisme aprobat potrivit Hotărârii Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale, cu modificările ulterioare, un număr de 15 autoturisme se preiau de către Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri. (2) Autoturismele prevăzute la alin. (1), destinate în principal activităților specifice de inspecție și control care se desfășoară pe întreg teritoriul țării și transportului delegațiilor, pot utiliza fiecare un consum lunar de carburant de 450 de litri. (3) Pentru activitățile specifice desfășurate de birourile consilierului economic din cadrul fiecărei misiuni diplomatice a României în străinătate, Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri are în dotare un număr total de 117 autoturisme, cu un consum lunar de carburant de 300 de litri pentru fiecare autoturism. (4) Pentru transportul demnitarilor și parcul comun, numărul de autoturisme se stabilește potrivit Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările și completările ulterioare. Art. 21. — (1) Bunurile mobile și imobile din domeniul public sau privat al statului care se aflau în administrarea Ministerului pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale trec în administrarea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri, pe bază de protocol de predare-preluare întocmit în condițiile legii, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri. (2) Bunurile imobile din domeniul public sau privat al statului care trec în administrarea Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 3, iar bunurile mobile din patrimoniu sunt cele stabilite în protocolul de predare-preluare. Art. 22. — Pentru buna desfășurare a activității în cadrul Ministerului întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri se pot închiria spații suplimentare, cu aprobarea ordonatorului principal de credite. Art. 23 — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 387/2007 privind organizarea Ministerului pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 2 mai 2007, cu modificările ulterioare. Art. 24. — (1) Ministerul Afacerilor Externe preia activitatea și structura specializată în domeniul expozițiilor mondiale, încadrată cu un număr de 11 posturi, de la Ministerul pentru întreprinderi Mici și Mijlocii, Comerț, Turism și Profesii Liberale, care își încetează activitatea. (2) Predarea-preluarea prevăzută la alin. (1) se efectuează în condițiile stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 221/2008 pentru stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul administrației publice centrale. Art. 25. — Hotărârea Guvernului nr. 595/2008 pentru aprobarea participării României la Expoziția mondială 2010 „Un oraș mai bun, o viață mai bună”, Shanghai, China, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 439 din 11 iunie 2008, se modifică corespunzător prevederilor art. 24. Art. 26. — Instituțiile financiare la care statul este acționar inițial unic prin Ministerul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Comerțului și Mediului de Afaceri sunt prevăzute în anexa nr. 4. Art. 27. —Anexele nr. 1—4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: Ministrul întreprinderilor mici și mijlocii, comerțului și mediului de afaceri, Constantin Niță Ministrul muncii, familiei și protecției sociale, Marian Sârbu Ministrul afacerilor externe, Cristian Diaconescu Ministrul finanțelor publice, Gheorghe Pogea București, 9 ianuarie 2009. Nr. 4. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 33/16.I.2009 ANEXA Nr. 11) u c/)" o 9|B|l|iqK)UO3 ‘djUBUIJ BltMJI(| O CD CD iub3|bh p isavMSJvi^ia pijipd (IBJJUOS BliMJIQ □I Bjoq 11 iiwjojd ii ujjbjb ap nipatu njjuad biImjiq pi|«;3o| lidațiBuiJojupujoisp ‘aaqqnd iilrziqae bi)mji(| |U9lUd3BUBlU liJippnf'aitBisicUi ‘aurtun mjiimj Bitxijiy iuni)Sd3 ii3i|qnd niuouipiBd •ja3nq Bipaziq m|npodia BdJBAOUJOjd B0MJl(| ațlBjadooa iijoujiui Mdiurn njjudd ulglppipdiuoa B4jd|idJ3 li B9JB||0AZdp pijl|od Bl|MJI(] țUjJB'1 li pjo\j ap Bopdiuv BikMJiu (.JKIU njiuad dJB)iuntuod jojunpuoj B4jbuoi|w3 njjuad biPojiq 3ft pnpjooB iid|Buoi»dj iia|B4a)B|i||niu d|BpjdlUO3pill|Od Bl)3JJI0 CD CD E o «■> o aiiBJddooo ii jouaiui pauiua *ipo|[iui ii piui popupddJiui rujuad KiBjauad Biiaoji(i liațiqnd niuouipiBd ‘alunuij 'P^nq BiBjauaS BiiMJin pBițunuioo Bdojnj BitMJig BIUB49O*BI«V _ -J »P»l(lW iniuapoți Bopjv B'iMJJO E O S I 8 a r ro ■ ro s 'D e ■