MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 18 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Vⁱⁿerⁱ’ ⁹ ianuarie 2009 SUMAR Nr. Pagina Nr. Pagina DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 31. — Decizie pentru eliberarea doamnei Cornelia Harabagiu din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale .............. 2 32. — Decizie pentru eliberarea domnului Gheorghe Albu din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale............................. 2 33. — Decizie pentru eliberarea domnului Toke Istvăn din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale............................. 3 34. — Decizie pentru eliberarea domnului Eugen Teodorovici din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice.......................................... 3 35. — Decizie pentru eliberarea domnului Tiberiu Valentin Mavrodin din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice.......................................... 4 36. — Decizie pentru numirea domnului Gheorghe Gherghina în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice.......................................... 4 37. — Decizie pentru numirea domnului Bogdan Alexandru Drăgoi în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice............................... 5 38. — Decizie privind declararea situației de urgență în asigurarea siguranței aprovizionării cu gaze naturale........ 5 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 6.200/2008. — Ordin al ministrului educației, cercetării și tineretului pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.923/2005 . 6-9 ACTE ALE CONSILIULUI NATIONAL PENTRU STUDIEREAARHIVELOR’sECURITĂȚII 2/2008. — Hotărâre privind adoptarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității................ 10-16 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea doamnei Cornelia Harabagiu din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Cornelia Harabagiu se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 31. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Gheorghe Albu din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Gheorghe Albu se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 32. ’ 3 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Toke Istvân din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Toke Istvân se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 33. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Eugen Teodorovici din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice 7 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Eugen Teodorovici se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 34. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea domnului Tiberiu Valentin Mavrodin din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice 7 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Tiberiu Valentin Mavrodin se eliberează din funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 35. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru numirea domnului Gheorghe Gherghina în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice 7 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Gheorghe Gherghina se numește în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 36. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 ⁵ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru numirea domnului Bogdan Alexandru Drăgoi în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice 7 7 în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Bogdan Alexandru Drăgoi se numește în funcția de secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 37. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind declararea situației de urgență în asigurarea siguranței aprovizionării cu gaze naturale Având în vedere procesul-verbal al Comisiei de coordonare pentru asigurarea siguranței în aprovizionarea cu gaze naturale din data de 7 ianuarie 2009, care, după verificările prevăzute la alin. (2) al art. 7 din Legea nr. 346/2007 privind măsuri pentru asigurarea siguranței în aprovizionarea cu gaze naturale, confirmă că sunt întrunite condițiile pentru existența situației de urgență, așa cum este definită la art. 3 lit. c) pct. 1 din lege, și hotărăște în unanimitate necesitatea declarării situației de urgență, în temeiul art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Art. 1. — începând cu data de 8 ianuarie 2009, se declară situație de urgență în asigurarea situației aprovizionării cu gaze naturale. Art. 2. — Operatorii economici din domeniul gazelor naturale se vor încadra în limita consumului stabilit de către Comisia de coordonare pentru asigurarea siguranței în aprovizionarea cu gaze naturale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contras: ză: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 8 ianuarie 2009. Nr. 38. ’ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII Șl TINERETULUI ORDIN pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.923/2005 în conformitate cu prevederile art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural, și ale Legii nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare, cu modificările și completările ulterioare, în temeiul art. 171 alin. (7) lit. a) și al art. 172 alin. (2) din Legea învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 7 din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, cu modificările și completările ulterioare, ministrul educației, cercetării și tineretului emite prezentul ordin. Art. I. — Normele metodologice de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural, aprobate prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4.923/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 859 din 23 septembrie 2005, se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. II. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. III. — Direcția generală managementul finanțării învățământului, Direcția generală buget-finanțe, patrimoniu și investiții, Direcția generală managementul resurselor umane, din cadrul Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, instituțiile de învățământ superior și inspectoratele școlare vor duce la îndeplinire dispozițiile prezentului ordin. Ministrul educației, cercetării și tineretului, Anton Anton București, 15 decembrie 2008. Nr. 6.200. ANEXĂ NORME METODOLOGICE de aplicare a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural Art. 1. — (1) Bursele de studii prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural, denumite în continuare burse rurale, se pot acorda studenților din instituțiile de învățământ superior acreditate, cursuri de zi, care îndeplinesc următoarele condiții: a) au domiciliul în mediul rural; b) nu au restanțe la examene pe perioada în care primesc bursă rurală și nu repetă niciun an universitar; c) se obligă prin contract, întocmit conform modelului prevăzut în anexă, ca după terminarea studiilor universitare să profeseze în învățământul din mediul rural, în specializările pentru care s-au pregătit, o perioadă egală cu durata pentru care au primit bursă rurală. (2) Beneficiarul bursei rurale se obligă prin angajament de plată să restituie sumele primite cu titlu de bursă, indexate cu indicele de inflație, în caz de nerespectare a obligațiilor asumate prin contract. Angajamentul de plată este anexă la contract. (3) Bursa rurală se suspendă pe perioadele în care studentul nu îndeplinește condițiile prevăzute la alin. (1) lit. b). (4) Bursa rurală prevăzută la alin. (1) se acordă pe perioada anului universitar, cu excepția perioadelor de vacanță. Art. 2. — Numărul de burse rurale și repartizarea acestora la instituțiile de învățământ superior acreditate, pe specializări, se stabilesc anual în funcție de necesitățile de personal didactic calificat pentru instituțiile de învățământ preuniversitar din mediul rural și în funcție de solicitările studenților cărora li se acordă aceste burse. Art. 3. — Lista nominală a beneficiarilor acestor burse rurale se aprobă anual prin ordin al ministrului educației, cercetării și tineretului, după primirea contractelor semnate de toate părțile implicate în derularea bursei. Art. 4. — Cuantumul bursei rurale este de 350 lei/lună și se indexează conform legii. Art. 5. — Studenții bursieri, potrivit reglementărilor Hotărârii Guvernului nr. 769/2005, pot obține cumulativ și alte tipuri de burse, în condițiile prevăzute de regulamentele proprii ale instituțiilor de învățământ superior pentru acordarea burselor. Art. 6. — (1) Părțile între care se încheie contractul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 769/2005 sunt: Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului, instituția de învățământ superior la care este înmatriculat studentul, inspectoratul școlar în a cărui rază teritorială domiciliază studentul și studentul beneficiar al bursei. (2) Contractul se semnează, în ordine, de către beneficiarul bursei, instituția de învățământ superior, inspectoratul școlar și Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului. Instituția de învățământ superior are responsabilitatea de a trimite contractele semnate și ștampilate la Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului. (3) Evidența modificărilor survenite în situația școlară a studentului se ține de către instituția de învățământ superior, pe MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 7 perioada în care beneficiarul bursei are calitatea de student, și de către inspectoratul școlar, pe perioada în care are calitatea de angajat în sistemul de învățământ. Aceste instituții au obligația de a aduce la cunoștința Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, în scris, evidența acestor modificări, în termen de 10 zile de la data constatării acestora. Art. 7. — (1) în cazul în care beneficiarul bursei nu respectă obligațiile asumate prin contract, acesta trebuie să restituie instituției de învățământ superior contravaloarea sumelor primite cu titlu de bursă, indexate cu indicele de inflație. (2) Instituția de învățământ superior notifică studentului obligația de restituire a sumelor primite cu titlu de bursă, în termen de 20 de zile de la data constatării nerespectării de către student a obligațiilor asumate prin contract. (3) Restituirea sumelor primite cu titlu de bursă se face în maximum 3 luni de la data primirii notificării la instituția de la care s-au primit aceste burse. (4) Sumele restituite în condițiile prezentului articol se utilizează cu aceeași destinație. (5) Instituția de învățământ superior este obligată să comunice Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cuantumul sumelor restituite, în vederea modificării corespunzătoare a contractului instituțional de finanțare. (6) Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului este obligat să țină cont, prin direcția de specialitate, de cuantumul sumelor restituite, în vederea modificării corespunzătoare a contractului instituțional de finanțare. Art. 8. — (1) Absolvenții beneficiari ai burselor sunt angajați, în condițiile legii, în mediul rural, pe raza teritorială a inspectoratului școlar cu care s-a încheiat contractul, iar inspectoratele școlare sunt obligate să le asigure posturile didactice, în condițiile legii. (2) în termen de 30 de zile de la încheierea contractului, universitățile au obligația de a pune la dispoziția Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și a inspectoratelor școlare o situație care să cuprindă următoarele date: numele studentului, județul, localitatea de domiciliu, adresa, specializarea, anul estimat al absolvirii, durata studiilor, în vederea ducerii la îndeplinire a Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 și a prezentelor norme metodologice. (3) Studenții aflați în ultimul an de studiu, semnatari ai contractului cu Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului pentru o bursă rurală, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 769/2005, sunt obligați să comunice în scris inspectoratelor școlare județene care sunt parte în contract, cu 3 luni înainte de desfășurarea concursului, că vor participa la concurs pentru ocuparea unui post/unei catedre pentru mediul rural. (4) La finalizarea studiilor, instituțiile de învățământ superior vor comunica în scris, atât inspectoratelor școlare județene, cât și Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, perioada pentru care studenții cu domiciliul în mediul rural au beneficiat de bursă. (5) Inspectoratul școlar va comunica Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și instituțiilor de învățământ superior unde au absolvit beneficiarii burselor pentru mediul rural situația încadrării acestora. (6) După primirea de la inspectoratele școlare a listelor cuprinzând cadrele didactice beneficiare ale acestor burse, în condițiile în care absolvenții nu au respectat prevederile contractuale de a se încadra pe un post/o catedră în mediul rural, instituțiile de învățământ superior vor trece la aplicarea procedurilor legale de recuperare a sumelor cuvenite. (7) Beneficiarul bursei este obligat să se prezinte la concurs în vederea ocupării unui post didactic/unei catedre; în cazul în care nu se prezintă la concurs, nu promovează concursul conform Metodologiei privind mișcarea personalului didactic de predare și pregătire/instruire practică din învățământul preuniversitar sau nu se prezintă la postul obținut în urma concursului, beneficiarul bursei este obligat la restituirea contravalorii sumelor primite cu titlu de bursă rurală, indexate cu indicele de inflație. (8) în situația în care beneficiarii burselor nu se pot prezenta la concurs din cauze justificate și dovedite, acestora li se oferă dreptul de a se prezenta la concurs încă o dată în anul următor. Art. 9. — Termenul-limită până la care contractele semnate se transmit Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului este data de 31 decembrie a anului universitar în care acestea se încheie. Art. 10. — Nerespectarea prezentelor norme metodologice atrage, după caz, răspunderea materială, disciplinară, contravențională sau penală. Art. 11. —Anexa face parte integrantă din prezentele norme metodologice. ANEXĂ la nomele metodologice CONTRACT Nr....../.... I. Părțile Art. 1. — Prezentul contract se încheie între: 1. ministerul educației, cercetării și tineretului, cu sediul în municipiul București, str. G-ral Berthelot nr. 28-30, sectorul 1, reprezentat prin ministrul educației, cercetării și tineretului, domnul/doamna..................., și directorul general al Direcției generale buget-finanțe, patrimoniu și investiții, domnul/doamna........................; 2. instituția de Învățământ superior......................., cu sediul în.............., reprezentată prin rector,..................., și contabil-șef,...................; 3. inspectoratul școlar al județului ........................, cu sediul în...........reprezentat prin inspector școlar general..............., și contabil-șef........; 4. domnul/doamna/domnișoara¹......................, student(ă) în anul².., în anul universitar³......., la⁴..........., născut(ă) în localitatea................, fiul/fiica lui..............și al/a............, cetățean român, cu domiciliul stabil în România, satul............, comuna.............str............nr...., bl...., sc. ..., ap...., județul.., cod poștal............telefon fix/mobil........., posesor/posesoare al/a B.l./C.l. seria.......nr.........., eliberat(ă) de Poliția ..................la data de...................C.N.P.............................. i Se vor completa numele și prenumele din certificatul de naștere, iar în paranteză numele de căsătorie, dacă este cazul. 2 Se va completa anul de studii (de exemplu: 1,2—4). ³ Se va completa anul universitar (de exemplu 2008—2009 etc.). 4 Se va completa specializarea la care este înscris studentul. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 II. Obiect Art. 2. — Obiectul prezentului contract îl constituie acordarea unei burse de studii, denumită în continuare bursă rurală, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 769/2005 privind acordarea unor burse de studii unor studenți cu domiciliul în mediul rural. III. Durata Art. 3. — Prezentul contract se încheie începând cu anul universitar⁵.......................și până la finalizarea unui ciclu normal de școlarizare. Orice modificare privind durata prezentului contract se aduce la cunoștința tuturor părților în termen de 10 zile de la constatarea acestei modificări. IV. Drepturile părților Art. 4. — Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului are dreptul de a pretinde respectarea obligațiilor asumate de către părțile contractante, respectiv instituția de învățământ superior, inspectoratul școlar și beneficiar. Art. 5. — Instituția de învățământ superior și inspectoratul școlar au dreptul de a pretinde beneficiarului bursei respectarea obligațiilor asumate prin contract. Art. 6. — Beneficiarul bursei are următoarele drepturi: a) să primească bursa rurală; b) să solicite senatului universitar, în cazul în care îndeplinește condițiile pentru acordarea burselor de merit sau de performanță, suplimentarea bursei rurale cu bursa de merit / de performanță, după caz, din fondurile alocate conform Legii învățământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în condițiile prevăzute în regulamentele proprii instituției pentru acordarea burselor; c) să i se asigure, în condițiile legii, de către inspectoratul școlar, un post didactic/o catedră în învățământul din mediul rural, în specializarea/specializările pentru care s-a pregătit, pentru o perioadă cel puțin egală cu cea pentru care a primit bursă. V. Obligațiile părților Art. 7. — Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului are următoarele obligații: a) să asigure, prin contractul instituțional de finanțare, finanțarea bursei rurale care este în valoare de 350 lei/lună și se indexează anual conform legii; b) să urmărească derularea contractului și respectarea clauzelor contractuale de către părți. Art. 8. — Instituția de învățământ superior are următoarele obligații: a) să achite lunar către student bursa rurală; b) să urmărească derularea executării contractului, respectiv îndeplinirea obligațiilor asumate de către student; c) să urmărească și să aducă la cunoștința Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, în termen de 10 zile de la constatare, orice modificare survenită în derularea contractului, precum executare necorespunzătoare, neexecutare etc.; d) să recupereze sumele primite cu titlu de bursă rurală, indexate cu indicele de inflație, în cazul neîndeplinirii obligațiilor asumate de către student conform art. 10; e) să comunice Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului cuantumul sumelor restituite, în vederea modificării corespunzătoare a contractului instituțional; f) să comunice Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și inspectoratelor școlare, în termen de 30 de zile de la încheierea contractului, atât în format electronic, cât și pe hârtie, o situație care să cuprindă următoarele date: numele studentului, codul numeric personal, județul, localitatea de domiciliu, adresa, specializarea, durata studiilor, anul estimat al absolvirii, datele fiind necesare asigurării postului didactic pe care va fi încadrat absolventul, potrivit legii; g) să asigure evidența tuturor contractelor de acest tip; h) să asigure semnarea contractului de către părți și ștampilarea acestuia de universitate și inspectorat. Art. 9. — Inspectoratul școlar are următoarele obligații: a) să asigure, cu prioritate, postul didactic, în condițiile legii; b) să asigure, în condițiile legii, încadrarea beneficiarului bursei rurale în învățământul din mediul rural, în județul de domiciliu al beneficiarului; c) să comunice Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și instituțiilor de învățământ superior cu care s-au încheiat contractele îndeplinirea de către beneficiar a obligațiilor prevăzute la art. 10 lit. f), g) și h) la începutul fiecărui an școlar; d) să comunice Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului și instituțiilor de învățământ superior cu care s-au încheiat contractele, în termen de 10 zile de la constatare, neîndeplinirea obligațiilor prevăzute la art. 10 lit. f) și h). Art. 10. — Beneficiarul are următoarele obligații: a) să aibă statut de student la cursuri de zi și să își păstreze acest statut pe toată perioada în care primește această bursă rurală; b) să își îndeplinească integral activitățile didactice obligatorii înscrise în planul de învățământ; c) să nu aibă restanțe și să nu repete niciun an universitar; d) să urmeze, în cazul în care nu a urmat, un modul de formare psihopedagogică într-un departament pentru pregătirea personalului didactic acreditat, finalizat în condițiile legii; e) în ultimul an de studii, să comunice în scris inspectoratului județean, care este parte la contract, intenția de a ocupa un post/o catedră, cu 3 luni înainte de desfășurarea concursului; f) să se prezinte, după finalizarea studiilor cu examen de licență, la inspectoratul școlar pentru ocuparea postului în condițiile legii, începând cu anul finalizării studiilor universitare; g) să restituie integral sumele primite în timpul studiilor cu titlu de bursă rurală, indexate cu indicele de inflație, în condițiile în care nu promovează concursul conform Metodologiei privind mișcarea personalului didactic de predare și pregătire/instruire practică din învățământul preuniversitar sau nu se prezintă la postul obținut în urma concursului în primii 2 ani de la absolvire; 5 Anul universitar în care se încheie contractul. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 9 h) să profeseze în specialitatea pentru care s-a pregătit, în învățământul preșcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau, după caz, postliceal din mediul rural, pentru o perioadă cel puțin egală cu cea pentru care a primit bursă rurală; i) să restituie instituției de învățământ superior, în termen de 3 luni de la notificarea universității/ministerului, în baza prezentului contract și a angajamentului asumat, sumele primite cu titlu de bursă rurală, indexate cu indicele de inflație, pentru neexecutare a obligațiilor; j) la încheierea contractului să semneze angajamentul, anexă la prezentul contract. VI. Suspendarea contractului Art. 11. — Contractul se suspendă pe perioadele în care studentul are contractul de studii suspendat, urmând ca acesta să reprimească bursa în momentul revenirii din suspendare. VII. încetarea contractului Art. 12. — Prezentul contract încetează de drept în următoarele situații: a) în momentul îndeplinirii obligațiilor asumate de beneficiar; b) în cazul exmatriculării beneficiarului, după achitarea de către acesta a sumelor primite cu titlu de bursă rurală, indexate cu indicele de inflație, instituției de învățământ superior cu care a semnat contractul; c) în caz de deces al beneficiarului. VIII. Alte clauze Art. 13. — Bursa rurală se acordă pe perioada anului universitar, cu excepția perioadelor de vacanță. IX. Litigii Eventualele litigii ivite cu ocazia executării prezentului contract se rezolvă pe cale amiabilă, părțile fiind obligate să depună toate diligențele în acest sens. în cazul nerezolvării pe cale amiabilă, litigiile vor fi supuse spre soluționare instanței de judecată competente. Prezentul contract se încheie în 5 exemplare, câte unul pentru instituția de învățământ superior, inspectoratul școlar și beneficiar și două pentru Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului (Direcția generală managementul finanțării învățământului, Direcția generală managementul resurselor umane). MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII INSTITUȚIA DE ÎNVĂȚĂMÂNT SUPERIOR INSPECTORATUL ȘCOLAR JUDEȚEAN Șl TINERETULUI Rector, Inspector școlar general, Ministru, DIRECȚIA JURIDIC Șl CONTENCIOS Consilier juridic, Consilier juridic, Director, DIRECȚIA GENERALĂ BUGET-FINANȚE, Contabil-șef, Contabil-șef, PATRIMONIU Șl INVESTIȚII Director general, DIRECȚIA GENERALĂ MANAGEMENT RESURSE UMANE Director general, DIRECȚIA GENERALĂ MANAGEMENTUL FINANȚĂRII ÎNVĂȚĂMÂNTULUI Director general, Beneficiar, ANEXĂ la Contractul nr..... ANGAJAMENT Subsemnatul/Subsemnata............................... născut/născută în anul..., luna......., ziua...... în localitatea............................, fiul/fiica lui........și al/a..............cetățean român cu domiciliul stabil în România, satul....................., comuna........................., str........................nr. ..., bl. ..., sc. ..., ap. ..., județul... cod poștal......., telefon.........., posesor/posesoare al/a B.l./C.l. seria .... nr........., eliberat/eliberată de Poliția..........la data de.............., CNP......................., în temeiul art. 10 lit. j) din Contractul nr....../............., mă angajez să restitui sumele primite cu titlu de bursă rurală în baza art. 2 din contractul menționat, indexate cu indicele de inflație, în termen de 3 luni de la data la care am primit notificarea instituției de învățământ superior/Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, în caz de nerespectare a obligațiilor asumate prin contract. în caz contrar, voi fi acționat în justiție pentru recuperarea sumelor datorate. Data Beneficiarul bursei, 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 ACTE ALE CONSILIULUI NAȚIONAL PENTRU STUDIEREA ARHIVELOR SECURITĂȚII CONSILIUL NAȚIONAL PENTRU STUDIEREAARHIVELOR SECURITĂȚII HOTĂRÂRE privind adoptarea Regulamentului de organizare și funcționare al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității 7 Având în vedere extrasul Procesului-verbal nr. CSC/590 din data de 18 decembrie 2008, în temeiul art. 24 lit. c), coroborat cu art. 39 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, Colegiul Consiliului National pentru Studierea Arhivelor Securității emite prezenta hotarare. Art. 1. — Se adoptă cu unanimitate de voturi Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. Art. 2. — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Regulamentul de organizare și funcționare al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, adoptat prin Hotărârea Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității nr. 1/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008. Președintele Colegiului Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității, Ladislau-Antoniu Csendes București, 18 decembrie 2008. Nr. 2. ANEXA REGULAMENT de organizare și funcționare al Consiliului Național pentru Studierea Arhivelor Securității CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității se organizează și funcționează în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, și ale prezentului regulament, emis potrivit prevederilor acestei ordonanțe. Art. 2. — (1) Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, denumit în continuare CNSAS, este autoritate administrativă autonomă cu personalitate juridică, sub controlul Parlamentului României, având sediul în municipiul București. (2) Sediul administrativ al CNSAS, din municipiul București, str. Matei Basarab nr. 55—57, sectorul 3, precum și depozitul de arhivă, din orașul Popești-Leordeni nr. 114, județul Ilfov, beneficiază de pază permanentă, în condițiile legii, asigurată de Comandamentul Trupelor de Jandarmi. Art. 3. — Prezentul regulament stabilește reguli de funcționare privind structura organizatorică, atribuțiile, procedura de desfășurare a activităților, statutul personalului de specialitate și administrativ din cadrul compartimentelor CNSAS, precum și reguli de disciplină și răspundere disciplinară. Art. 4. — Dispozițiile prezentului regulament se interpretează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, precum și ale celorlalte dispoziții legale aplicabile funcționarilor publici și personalului contractual. CAPITOLUL II Atribuțiile CNSAS Art. 5. — CNSAS exercită următoarele atribuții principale: a) asigură exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, constând în studierea nemijlocită a dosarului, eliberarea de copii ale actelor dosarului și ale altor înscrisuri care privesc propria persoană; b) comunică, la cererea persoanelor îndreptățite, identitatea lucrătorilor Securității și a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informații la completarea dosarului, în condițiile legii și ale prezentului regulament; c) transmite, în vederea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a lll-a, hotărârile judecătorești irevocabile prin care s-a constatat calitatea de lucrător sau colaborator al Securității și le pune la dispoziția mass-mediei; d) asigură exercitarea dreptului de acces la informațiile de interes public cetățenilor români cu domiciliul în țară și în străinătate, precum și presei scrise și audiovizuale, partidelor politice, organizațiilor neguvernam’entale legal constituite, autorităților și instituțiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare; e) verifică, din oficiu, persoanele care candidează, au fost alese sau au fost numite în demnitățile ori în funcțiile prevăzute la art. 3 lit. a)—h¹) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, precum și persoanele aflate în exercițiul respectivelor demnități sau funcții la data intrării în vigoare a ordonanței; f) dă publicității, pe pagina de internet a CNSAS și prin alte mijloace — cărți, studii, expoziții etc. —, informațiile și documentele cu privire la activitatea, structura și componența Securității, care atestă implicarea Securității și a altor structuri politice și represive ale regimului totalitar comunist în săvârșirea unor fapte împotriva vieții, integrității fizice sau psihice, a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, precum și în săvârșirea unor acte de trădare a intereselor naționale, cu respectarea legislației privind protejarea informațiilor care privesc siguranța națională; procedura urmată în vederea publicării numelor celor implicați în săvârșirea acestor fapte este aceeași ca și pentru lucrătorii Securității, identificați în urma MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 11 verificărilor din oficiu prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008; g) organizează și desfășoară activități formativ-educative și sprijină cercetările, prin conferințe și expoziții, în vederea consemnării istorice a activităților represive ale regimului comunist, precum și prin editarea de studii științifice și documentare; h) dă publicității documente cu privire la cazurile neelucidate de decese sau de dispariții care s-au produs în legătură cu activitatea Securității și sesizează organele de cercetare penală, dacă este cazul; i) pune la dispoziția cercetătorilor acreditați de Colegiul CNSAS documente și informații deținute cu privire la structura, componența, metodele și activitățile Securității, în condițiile legii și ale prezentului regulament; j) pune la dispoziția Comisiei pentru constatarea calității de luptător în rezistența anticomunistă din cadrul Ministerului Justiției copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 214/1999 privind acordarea calității de luptător în rezistența anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracțiuni săvârșite din motive politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice, măsuri administrative abuzive, precum și persoanelor care au participat la acțiuni de împotrivire cu arme și de răsturnare prin forță a regimului comunist instaurat în România, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 568/2001, cu modificările și completările ulterioare; k) pune la dispoziția persoanelor interesate copii certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 103/2000 privind decorația „Crucea Comemorativă a Rezistenței Anticomuniste”, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 767/2001, în vederea acordării decorației „Crucea Comemorativă a Rezistenței Anticomuniste”; I) continuă să preia în gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, precum: acte, dosare, registre, înregistrări foto, video, audio și informatice, baze de date, dosarele de cadre ale ofițerilor și subofițerilor de Securitate, inclusiv acoperiți, identificați cu activități prin care au fost suprimate sau îngrădite drepturi și libertăți fundamentale ale omului, în scopul susținerii puterii totalitare comuniste. Art. 6. — Bugetul CNSAS se prevede distinct în bugetul de stat, pe baza proiectului elaborat și înaintat Guvernului, în condițiile legislației privind finanțele publice. Art. 7. — (1) în vederea îndeplinirii atribuțiilor care îi revin, CNSAS se poate adresa autorităților prevăzute la art. 31 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări’și completări prin Legea nr. 293/2008, precum și oricăror instituții publice sau entități private, autorități și persoane, solicitându-le informații, documente sau acte în legătură cu domeniul său de activitate. (2 ) CNSAS poate utiliza, în vederea îndeplinirii atribuțiilor sale, și alte categorii de surse, precum arhive străine sau documente puse la dispoziție de cetățeni români și străini. CAPITOLUL III Structura CNSAS Art. 8. — CNSAS este condus de Colegiu. Structura organizatorică, înființarea și desființarea unor compartimente din structură se aprobă de Colegiul CNSAS. Art. 9. — (1) Personalul CNSAS este alcătuit din funcționari publici și personal contractual, care se supun prevederilor legale specifice. (2 ) Din CNSAS nu pot face parte lucrătorii Securității sau colaboratorii acesteia, astfel cum sunt definiți prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, cei ai altor servicii de informații străine și ai altor structuri informative interne și străine. (3 ) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele care au suferit condamnări pentru infracțiuni de drept comun, chiar dacă au fost amnistiate. Art. 10. — Pot avea calitatea de angajat al CNSAS persoanele care au cetățenia română și domiciliul în țară și care nu fac parte din partidele politice. Art. 11. — (1) Personalul de specialitate este angajat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare aplicabile funcționarilor publici sau personalului contractual. Numirea personalului CNSAS se face prin ordin al președintelui Colegiului CNSAS, cu informarea Colegiului. (2) La angajare, candidații depun o declarație pe propria răspundere în care menționează că nu sunt foști lucrători sau colaboratori ai Securității și că nu au săvârșit infracțiuni de drept comun, chiar dacă au fost amnistiate. (3) Personalul CNSAS este obligat să respecte normele de confidențialitate și după pierderea calității de angajat. (4) Angajații CNSAS sunt obligați să informeze în scris Colegiul CNSÂS despre orice modificări intervenite în statutul profesional, care privesc regimul incompatibilităților și al conflictelor de interese. CAPITOLUL IV Colegiul CNSAS Art. 12. — CNSAS este condus de un Colegiu, compus din 11 membri numiți de Parlamentul României pentru un mandat de 6 ani. Art. 13. — (1) Colegiul CNSAS funcționează după principiul egalității membrilor săi. în termen de 5 zile de la constituire, aceștia aleg, prin vot, președintele, vicepreședintele și secretarul, care vor forma Biroul de coordonare al Colegiului. (2) De asemenea, dintre membrii Colegiului, se va alege șeful Structurii de Securitate, care are atribuții conform legislației în vigoare. Art. 14. — (1) Pentru funcția de președinte, vicepreședinte sau de secretar al Colegiului poate candida orice membru al Colegiului, numit în condițiile legii. (2) Candidaturile se depun în termen de o săptămână de la data vacantării funcțiilor. Art. 15. — Alegerea candidatului pentru oricare dintre funcțiile prevăzute la art. 14 se face prin vot secret, în condițiile prevăzute de lege. Art. 16. — (1) Biroul de coordonare al Colegiului CNSAS conduce activitatea curentă a instituției și informează, la prima ședință, membrii Colegiului despre măsurile luate. în acest scop, Biroul de coordonare se întâlnește ori de câte ori este nevoie. Deciziile în Biroul de coordonare se iau cu majoritate de voturi. (2) Președintele Colegiului CNSAS este ordonator principal de credite și asigură gestionarea mijloacelor materiale și bănești ale instituției. In exercitarea atribuțiilor sale administrative interne, președintele Colegiului CNSAS emite ordine. (3) Președintele convoacă si conduce ședințele Colegiului CNSAȘ. (4) în absența președintelui, atribuțiile sale se exercită de drept de către vicepreședinte. Art. 17. — (1) Președintele Colegiului CNSAS reprezintă și angajează CNSÂS în raporturile cu celelalte autorități publice și organizații din țară, precum și în relațiile internaționale, în baza mandatuiui stabilit de Colegiul CNSÂS. (2) Prin ordin, președintele Colegiului CNSAS numește și eliberează din funcție personalul aparatului tehnic de specialitate al CNSAS, în temeiul și în condițiile stabilite de lege, cu informarea Colegiului. Art. 18. — (1) Colegiul CNSAS răspunde pentru actele sau măsurile întreprinse. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este răspunzător pentru propria activitate și răspunde individual pentru declarațiile făcute în legătură cu subiectele dezbătute în ședințe. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 (2) Colegiul CNSAS în întregul său și fiecare dintre membrii săi răspund în fața Parlamentului României pentru modul de îndeplinire a atribuțiilor ce le revin. (3) Pentru membrii Colegiului CNSAS, activitatea în cadrul instituției se consideră vechime în specialitate. (4) Membrii Colegiului CNSAS sunt obligați să respecte normele de confidențialitate și după pierderea calității de membru. Art. 19. — Potrivit legii, Colegiului CNSAS îi revin următoarele atribuții: a) adoptă, prin hotărâre, Regulamentul de organizare și funcționare al CNSAS, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I; b) primește în gestiune toate documentele referitoare la exercitarea atribuțiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008; c) aprobă sau infirmă notele de constatare cu privire la existența sau inexistența calității de lucrător al Securității ori de colaborator al acesteia, precum și notele de constatare a identității colaboratorilor și lucrătorilor Securității care au contribuit cu informații la completarea și instrumentarea dosarelor persoanelor urmărite și emite adeverințe, conform procedurii stabilite de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, și de prezentul regulament; d) coordonează activitățile educaționale și de cercetare desfășurate de CNSAS; e) acreditează cercetători, cărora le pune la dispoziție documente și informații complete cu privire la structura, componența, metodele și activitățile Securității, în scopul stabilirii adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste; f) analizează oportunitatea participării la activitățile și manifestările ce au loc în țară și în străinătate, aprobă punctul de vedere sau poziția oficială a instituției și desemnează reprezentanți la aceste manifestări; g) asigură colaborarea și cooperarea științifică dintre CNSAS și instituțiile similare din Europa Centrală și de Est, precum și cu orice alte instituții interesate în cercetarea activităților represive ale regimului comunist; h) urmărește respectarea termenelor prevăzute în procedurile de verificare; i) adoptă raportul anual de activitate, care urmează a fi prezentat Parlamentului; j) stabilește structura organizatorică a aparatului propriu al CNSAS, înființarea și desființarea unor compartimente din structura acestuia, precum și organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din organigramă. Art. 20. — (1) în exercitarea atribuțiilor sale legale, Colegiul CNSAS adoptă note de constatare și adeverințe. (2) Toate actele Colegiului CNSAS trebuie să fie motivate în fapt și în drept și se comunică persoanelor interesate. CAPITOLUL V Proceduri de funcționare SECȚIUNEA 1 Dezbaterile în plenul Colegiului CNSAS Art. 21. — (1) Colegiul CNSAS se întrunește în plen cel puțin de două ori pe săptămână, la convocarea președintelui sau la cererea a cel puțin 4 dintre membrii săi. (2) Ședințele Colegiului CNSAS sunt pregătite de secretarul acestuia. Ordinea de zi va fi stabilită cu 7 zile înainte de data desfășurării ședinței la care se referă și se va posta pe pagina de internet a CNSAS cu 24 de ore înainte de data ședinței. (3) Colegiul CNSAS lucrează în prezența a cel puțin 8 membri. (4) Dezbaterile Colegiului CNSAS sunt publice, cu excepția situațiilor în care se decide cu minimum 6 voturi ca ședința să fie secretă. (5) Actele Colegiului CNSAS se adoptă cu majoritate simplă, adică jumătate plus unu dintre membrii prezenți. Votul este nominal și public, cu excepția votului privind alegerea Biroului de coordonare. (6) La ședințele Colegiului CNSAS pot participa, în calitate de invitați’ în funcție de subiectul dezbaterilor, conducătorii compartimentelor de specialitate. în cazul în care se dezbate un material propus de unul dintre compartimentele CNSAS, va participa în mod obligatoriu conducătorul compartimentului sau un înlocuitor al acestuia. Ședințele Colegiului CNSAS sunt conduse de președinte sau vicepreședinte ori, prin delegare, de oricare dintre membrii Colegiului CNSAS. (7) Președintele de ședință va solicita membrilor Colegiului CNSĂS să își exprime opiniile în legătură cu problemele dezbătute, asigurând condițiile optime de exprimare a acestora. (8) Membrii Colegiului CNSAS votează prin DA sau NU, iar actul final va fi motivat în fapt și în drept. (9) în cazul în care nu se întrunește numărul de voturi prevăzut la alin. (5), votul se reia în ședința următoare. (10) Dezbaterile Colegiului CNSÂS și modul de adoptare a actelor, precum și a altor măsuri se consemnează în procesul- verbal și în stenograma de ședință. Acestea vor fi redactate în termen de 5 zile lucrătoare de la data ședinței. La cerere, se va consemna și opinia separată cu privire la vreuna dintre problemele supuse deliberării, care se depune cel mai târziu la data semnării procesului-verbal. Procesul-verbal va fi semnat, în termen de 48 de ore de la redactare, de către membrii Colegiului CNSAS prezenți la ședință. (11) Procesul-verbal și stenograma conținând dezbaterile Colegiului CNSAS asupra notelor de constatare devin publice în momentul introducerii acțiunii în constatare la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, cu anonimizarea informațiilor prevăzute la art. 1 alin. (11) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008. SECȚIUNEA a 2-a Proceduri de analiză și investigații 1. Accesul la propriul dosar Art. 22. — (1) Pentru exercitarea dreptului de acces la propriul dosar, persoana îndreptățită conform art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, se adresează CNSAS printr-o cerere. în termen de 30 de zile, petentul va fi informat, prin intermediul Direcției comunicare, în legătură cu demersurile pe care CNSAS le realizează în urma cererii sale. (2) în cerere, petiționarul menționează în mod obligatoriu numele și prenumele, inclusiv schimbările anterioare ale numelui, data și locul nașterii, numele și prenumele părinților, domiciliul, precum și adresele anterioare. (3) Dacă petiționarul acționează în nume propriu, la depunerea cererii la CNSAS își dovedește identitatea și prezintă documentul care îi atestă cetățenia, conform art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008. Dacă la data depunerii cererii petiționarul nu mai este cetățean român și nici nu are cetățenia unui stat membru UE sau NATO, acesta va anexa la cerere o copie legalizată de pe actul doveditor al statutului său de cetățean român după anul 1945. (4) Dacă petiționarul este persoană îndreptățită conform art. 1 alin. (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, acesta va anexa la cerere date despre decedat și actele doveditoare care îl îndreptățesc să consulte dosarul persoanei decedate. Art. 23. — (1) Cererea care nu conține datele prevăzute la art. 22 alin. (3) și (4) se restituie în vederea completării, în MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 13 termen de maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrare, petiționarul fiind înștiințat în scris asupra datelor care lipsesc din cerere. (2) Cererea care nu conține domiciliul sau alte date de contact se clasează. Art. 24. — (1) Pe baza cererilor depuse de petiționar, Direcția comunicare verifică în evidențele proprii, precum și la instituțiile deținătoare de arhivă, după caz, dacă pe numele persoanei s-au identificat dosare sau documente întocmite de Securitate. Dacă persoana este necunoscută, transmite în scris petentului acest lucru, potrivit legii. Dacă pe numele persoanei au fost identificate dosare sau documente, înștiințează petentul în scris, stabilind data programării acestuia la sala de lectură. Accesul petenților la propriul dosar este permis ori de câte ori se solicită acest lucru, în urma unei programări prealabile. în răspunsul scris, Direcția comunicare informează petiționarul: a) dacă în evidențele informatizate ale CNSAS, precum și în cele ale celorlalte instituții deținătoare ale arhivelor fostei Securități se regăsesc mențiuni referitoare la existența/ inexistența unor documente care se referă la persoana petentului, în măsura în care acestea sunt culese sau exploatate de Securitate; b) data și locul unde pot fi consultate documentele; c) date despre existența anterioară a documentelor, în cazul în care acestea nu s-au păstrat. (2) Direcția comunicare transmite Direcției investigații, cu 5 zile lucrătoare înaintea datei programării, lista persoanelor care urmează să își exercite dreptul de acces la dosar, datele de identificare ale acestora și cotele dosarelor care urmează să fie studiate. Dacă din răspunsul deținătorilor rezultă că petentul figurează într-un dosar de grup și este necesară selecția documentelor privitoare la persoana sa, acest fapt se comunică în scris Direcției investigații. (3) Direcția investigații acordă asistență persoanelor programate la sala de studiu, furnizând informațiile necesare înțelegerii documentelor studiate, precum și orice alte informații privind aplicarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 293/2008. Art. 25. — (1) CNSAS eliberează petiționarului îndreptățit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate tipurile de informații, indiferent de suportul pe care se află acestea. (2) Direcția arhivă centrală remite Direcției investigații copiile solicitate în urma accesului, pentru prelucrare în vederea protejării terțelor persoane. (3) Nu se eliberează copii de pe acele înscrisuri al căror conținut poate afecta o terță persoană decât asigurând o copie care nu cuprinde informații referitoare la o persoană fizică ce poate fi identificată, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de identificare ori la unul sau la mai mulți factori specifici identității sale. (4) Pentru eliberarea copiei, CNSAS percepe o taxă, care se constituie venit la bugetul de stat. Art. 26. — (1) Titularul dreptului de acces poate solicita, printr-o cerere scrisă, restituirea obiectelor și/sau a înscrisurilor personale originale, identificate cu ocazia studierii dosarului, reținute de Securitate în urma unor acțiuni de represiune. (2) în termen de 60 de zile de la înregistrarea cererii, CNSAS procedează la restituirea înscrisului original, la dosar păstrându-se o fotocopie conformă cu originalul. în cazul restituirii, predarea- primirea se consemnează într-un proces-verbal, întocmit în două exemplare originale. Procesul-verbal se arhivează în locul înscrisului sau obiectului restituit. Art. 27. — (1) Petiționarul îndreptățit, luând cunoștință de conținutul dosarului, poate solicita în scris CNSAS demararea procedurilor pentru a afla identitatea lucrătorilor Securității și a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informații la completarea dosarului și poate solicita verificarea calității de lucrător al Securității pentru ofițerii sau subofițerii care au contribuit la instrumentarea dosarului. (2) CNSAS comunică petiționarului îndreptățit identitatea lucrătorilor Securității și a colaboratorilor acesteia care au contribuit cu informații ia completarea dosarului, numai dacă aceasta poate fi stabilită cu certitudine. (3) Pe baza cererii prin care se solicită stabilirea identității lucrătorilor Securității și a colaboratorilor acesteia, depusă la Direcția comunicare, Direcția investigații întocmește o notă de constatare a identității lucrătorilor sau colaboratorilor Securității. Nota de constatare a identității va conține atât numele real și celelalte date de identitate, cât și numele conspirativ, acolo unde este cazul. Dacă lucrătorul sau colaboratorul Securității a deținut mai multe nume conspirative, nota de constatare a identității va consemna distinct fiecare situație în parte. De asemenea, se vor consemna documentele și informațiile identificate în cursul desfășurării investigațiilor, care au condus la stabilirea identității persoanei. (4) Nota de constatare a identității se înaintează Colegiului CNSÂS, prin secretarul acestuia. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile de la înregistrarea la Secretariat, ia în discuție nota de constatare a identității și, după caz: a) aprobă nota de constatare și dispune Direcției comunicare redactarea, în termen de 15 zile lucrătoare, a unei comunicări către petiționarul îndreptățit, prin care i se transmit datele de identitate ale colaboratorului sau lucrătorului Securității, precum și numele conspirative, acolo unde este cazul; b) infirmă nota de constatare și dispune Direcției investigații reluarea procedurilor specifice de investigare a fondului arhivistic și/sau a corespondenței cu foștii deținători de arhivă și cu Inspectoratul Național pentru Evidența Persoanelor, pentru identificarea documentelor și informațiilor necesare soluționării cererii. (5 ) Verificarea existenței sau inexistenței calității de lucrător al Securității pentru ofițerii sau subofițerii care au contribuit la instrumentarea dosarului se face la cerere, remisă în copie Direcției investigații, care demarează verificările specifice la instituțiile deținătoare de arhivă și în fondul arhivistic propriu. La finalizarea acestora, Direcția investigații întocmește nota de constatare cu privire la existența sau inexistența calității de lucrător al Securității. în cazul acelor lucrători ai Securității decedați, Direcția comunicare va informa petentul despre imposibilitatea stabilirii calității de lucrător, comunicându-i-se totodată că activitatea acestuia va fi prezentată prin publicarea pe pagina de internet a instituției a documentelor și informațiilor regăsite în arhiva CNSAS. (6 ) în cazul în care, pentru un ofițer sau subofițer al Securității care face obiectul unei cereri privind verificarea calității de lucrător al Securității, s-au întreprins verificări anterioare finalizate prin publicarea numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a lll-a, compartimentul de specialitate din cadrul Direcției investigații remite Direcției comunicare, printr-o notă, situația completă a respectivei verificări, pentru a fi comunicată petiționarului îndreptățit. Art. 28. — Prevederile art. 22—27 se aplică și lucrătorilor Securității, precum și colaboratorilor acesteia, în următoarele condiții: a) petiționarului îndreptățit i se va răspunde în scris că a fost luat în evidențele Securității în una dintre aceste două categorii, precum și dacă dosarul s-a păstrat; b) interesele persoanelor afectate sau ale terților primează atât în ceea ce privește accesul la documente, cât și în privința eliberării unor copii, la cerere. Art. 29. — (1) în cazurile neelucidate de decese sau de dispariții care s-au produs în legătură cu activitatea organelor de securitate, CNSAS oferă informații din proprie inițiativă ori pe baza unei cereri scrise din partea moștenitorilor prezumtivi ai celor dispăruți sau ai succesorilor celor decedați și sesizează organele de cercetare penală. (2) în situațiile prevăzute la alin. (1), Direcția de investigații va întocmi, pe baza procedurilor interne, studii de caz, care să ateste implicarea celor ce făceau parte din aparatul Securității 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 sau al altor structuri cu caracter represiv în săvârșirea unor fapte împotriva vieții, a integrității fizice ori psihice sau a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. 2. Dreptul de acces la informațiile de interes public Art. 30. — în vederea exercitării dreptului de acces la informațiile de interes public privind persoanele care ocupă sau care candidează pentru a fi alese ori numite în demnitățile sau în funcțiile prevăzute la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, CNSAS face verificări în legătură cu existența ori inexistența calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia. Art. 31. — (1) CNSAS verifică din oficiu persoanele care candidează sau care au fost alese ori numite în demnitățile ori în funcțiile prevăzute la art. 3 lit. a) — h¹) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, cu excepția celor care la data de 22 decembrie 1989 nu împliniseră vârsta de 16 ani, inclusiv pe cele aflate în exercițiul respectivelor demnități sau funcții la data intrării în vigoare a ordonanței, în cazul în care verificarea nu s-a făcut în timpul candidaturii. (2) La cererea persoanelor fizice sau juridice îndreptățite, în exercitarea dreptului de acces la informațiile de interes public, în legătură cu existența ori inexistența calității de lucrător sau de colaborator al Securității a persoanelor prevăzute la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, CNSAS declanșează procedurile de verificare stabilite de lege. Art. 32. — (1) în vederea verificării candidaților la alegerile prezidențiale, Biroul Electoral Central transmite către CNSAS, în termen de 24 de ore de la data depunerii candidaturilor, declarațiile pe propria răspundere ale candidaților, în sensul că au avut sau nu calitatea de lucrător al Securității ori de colaborator al acesteia. (2) în termen de 7 zile de la primirea declarațiilor, CNSAS va declanșa procedura de verificare conform legii, urmând a comunica în termen de 48 de ore de la emitere, prin scrisoare recomandată, nota de constatare sau adeverința candidatului verificat. Adeverința se va publica pe pagina proprie de internet a CNSAS, iar împotriva acesteia orice persoană interesată va putea depune contestație. (3) Acțiunea în constatarea calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia ori contestația împotriva adeverinței prevăzute se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de contestare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinței, la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București. Aceasta se pronunță în termen de 48 de ore, iar hotărârea pronunțată se atacă cu recurs în termen de 24 de ore. Recursul se soluționează în termen de 48 de ore. Hotărârea instanței, rămasă irevocabilă, se publică de îndată în Monitorul Oficial al României, Partea a lll-a. Art. 33. — (1) în vederea verificării din oficiu, autoritățile la care persoanele prevăzute la art. 3 lit. b) — h¹) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, depun declarațiile pe propria răspundere sunt obligate să trimită CNSAS, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau numirii în funcție, listele însoțite de declarațiile pe propria răspundere. Listele vor fi întocmite conform prevederilor art. 5 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008. (2) CNSAS efectuează verificările în ordinea stabilită la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, conform procedurilor prevăzute de prezentul regulament. Se verifică cu prioritate persoanele care candidează, sunt alese sau numite în demnități ori funcții la nivel național. Art. 34. — Orice alte cereri, cu excepția celor prevăzute la art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, și care se referă la solicitarea de informații de interes public, se soluționează conform Legii nr. 544/2001, cu modificările și completările ulterioare. 3. Procedura comună de analiză și investigații Art. 35. — (1) Pentru exercitarea dreptului de acces la informațiile de interes public, persoanele îndreptățite potrivit art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, se adresează CNSAS printr-o cerere. Aceasta trebuie să conțină, în afară de datele de identificare ale solicitantului, numele și prenumele persoanei verificate, funcția/demnitatea publică deținută sau pentru care candidează persoana verificată și, dacă este posibil, alte date de identitate (data și locul nașterii, prenumele părinților, nume anterioare, dacă este cazul). (2) CNSAS înștiințează persoana verificată în temeiul art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, cu privire la demararea procedurilor de verificare, în legătură cu existența ori inexistența calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia. De asemenea, i se solicită persoanei verificate copie de pe cartea de identitate, un curriculum vitae amănunțit, precum și o copie certificată de pe carnetul de muncă. (3) Pe baza întregii documentații, Direcția investigații întocmește o notă de constatare a existenței ori inexistenței calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia. Această notă va conține cel puțin următoarele date: a) rezultatul verificării documentelor și informațiilor deținute în arhiva CNSAS, în sensul existenței sau inexistenței calității de lucrător al Securități sau colaborator al acesteia; b) numele, prenumele, numele conspirative, acolo unde există, ale persoanei verificate, perioada activității în cadrul Securității sau a colaborării cu aceasta, în sensul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, precum și lista documentelor care probează concluzia de la lit. a). (4) Ori de câte ori sunt aplicabile prevederile art. 33 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, Direcția investigații, în cazul lucrătorilor, și Direcția comunicare, în cazul colaboratorilor, vor solicita Inspectoratului Național pentru Evidența Persoanelor să comunice dacă între timp au intervenit modificări ale datelor de stare civilă, în sensul pierderii capacității de folosință a persoanelor verificate. (5) Direcția investigații și Direcția comunicare, la finalizarea verificărilor, înaintează întreaga documentație Direcției juridice, în vederea emiterii unui aviz scris și motivat în fapt și în drept. Direcția juridică înaintează Colegiului CNSAS, prin secretarul acestuia, nota de constatare cu privire la existența ori inexistența calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia și avizul întocmit împreună cu materialele care au stat la baza întocmirii lor. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrarea la Secretariat, va lua în discuție nota de constatare și, după caz: a) aprobă nota de constatare și dispune Direcției juridice introducerea unei acțiuni în constatare a calității de colaborator sau lucrător al Securității; b) infirmă nota de constatare și dispune Direcției juridice eliberarea unei adeverințe din care să rezulte că persoana verificată nu a avut calitatea de colaborator sau lucrător al Securității; c) dispune eliberarea unei adeverințe în cazul în care din nota de constatare rezultă că nu există date sau documente privind calitatea de colaborator sau lucrător al Securității. Art. 36. — (1) Notele de constatare se comunică, prin intermediul Direcției juridice, iar adeverințele se comunică, prin intermediul Direcției comunicare, persoanelor verificate, precum și persoanelor care au solicitat verificarea — în cazul verificării la cerere, cu respectarea confidențialității informațiilor privind MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 15 terțele persoane. Comunicarea notelor de constatare se face după introducerea acțiunii în constatare la instanța competentă. (2) Adeverințele, prin care s-a constatat fie că persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securității ori de colaborator al acesteia, în sensul legii, fie că nu există date sau documente privind această calitate, se publică de îndată pe pagina proprie de internet a CNSAS și pot fi contestate la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București de către orice persoană interesată, în termen de 30 de zile de la publicarea lor. (3) Dacă în urma verificărilor întreprinse în temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, se constată existența unei decizii emise anterior intrării în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, iar Direcția investigații confirmă faptul că nu există documente noi, care să nu fi fost avute în vedere ia emiterea deciziei inițiale, Direcția juridică transmite o copie certificată de pe aceasta solicitantului și o copie în vederea publicării pe pagina proprie de internet a instituției. Art. 37. — (1) Pentru categoriile de persoane precizate la art. 3 lit. b)—z) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, acțiunea în constatare a calității de lucrător al Securității sau de colaborator al acesteia se introduce la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data adoptării notei de constatare, fiind scutită de taxa de timbru. Hotărârea Curții de Apel București poate fi atacată cu recurs, în condițiile legii. (2) La dosarul cauzei se depun copii certificate de pe documentele aflate în arhiva CNSAS, documentele originale putând fi consultate la sediul CNSAS de către părțile în proces. (3) Hotărârea judecătorească irevocabilă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a lll-a, și se pune la dispoziția mijloacelor de informare în masă de către CNSAS. Publicarea se va face cu respectarea confidențialității informațiilor privind terțele persoane. 4. Cercetarea științifică și valorificarea patrimoniului arhivistic Art. 38. — (1) CNSAS, prin direcția de specialitate, elaborează, publică și tipărește în regie proprie și în colaborare lucrări științifice (monografii, ediții de documente, studii, broșuri), conform planului de cercetare aprobat anual de Colegiul CNSAS. (2) CNSAS dă publicității, prin publicațiile proprii sau realizate în colaborare cu alte instituții de cercetare și prin punerea la dispoziția cercetătorilor acreditați, informațiile și documentele care atestă implicarea organelor de securitate și a altor structuri politice și represive ale regimului totalitar comunist în săvârșirea unor fapte grave împotriva vieții, integrității fizice sau psihice și a libertății persoanelor, precum și a unor acte de trădare a intereselor naționale. (3) CNSAS, prin direcția de specialitate, aduce la cunoștința opiniei publice, prin publicațiile proprii sau realizate în colaborare cu alte instituții de cercetare și prin punerea la dispoziția cercetătorilor acreditați, documentele cu privire la cazurile neelucidate de decese sau de dispariții care s-au produs ca urmare a activității organelor de represiune. (4) Direcția de specialitate din cadrul CNSAS elaborează și realizează proiecte de cercetare, educaționale și expoziții și participă la astfel de manifestări, în parteneriat cu alte instituții publice, organizații culturale, organizații neguvernamentale, muzee, universități, institute și centre de cercetare, memoriale ale victimelor represiunii comuniste din țară și din străinătate, cu privire la cunoașterea trecutului României în perioada 1945— 1989. Art. 39. — (1) în scopul stabilirii adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul CNSAS acreditează, pe baza unei cereri menționând caracterul cercetării — studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic, precum și forma de valorificare — carte, articol, conferință, temă de cercetare, cercetători, inclusiv din cadrul CNSÂS, cărora le pune la dispoziție documente și informații complete cu privire la structura, metodele și activitățile Securității. (2) Cercetătorii acreditați pot solicita accesul la dosare/documente din arhiva CNSAS, pe baza unei cereri. în cuprinsul acesteia trebuie să se menționeze caracterul cercetării (studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic), precum și forma de valorificare (articol, studiu, teză de licență, teză de doctorat). (3) Cercetătorii acreditați au acces la dosare/documente, indiferent de tipul de suport pe care se află acestea, din toate categoriile de fonduri existente în arhiva CNSAS, după cum urmează: a) dosare de problemă; b) documente referitoare la personalități care au jucat un rol în istoria țării (perioada 1945—1989); c) documente referitoare la lucrători, colaboratori ai Securității. (4) CNSAS pune la dispoziția cercetătorilor acreditați, în termen de 30 de zile de la data solicitării, documentele și informațiile cu privire la tema de cercetare menționată. (5) în activitatea de documentare, cercetătorii acreditați au obligația să respecte și să ocrotească viața intimă, familială și privată a celor care au fost persecutați de organele securității statului, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, cu modificările și completările ulterioare. (6) Cercetătorii care au consultat documente aflate în arhiva CNSAS pot solicita copii de pe acestea. Se vor elibera, în termen de 60 de zile de la data solicitării, numai copiile realizate de pe documentele referitoare la tema de cercetare pentru care s-a acordat acreditarea, cu anonimizarea pasajelor conținând informații ce pot aduce atingere vieții intime, familiale și private a persoanelor menționate în documentele consultate. (7) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea cercetătorilor care utilizează documentele puse la dispoziție în alte scopuri decât cele exclusiv științifice. Hotărârea Colegiului CNSAS poate fi atacată la instanța competentă, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. Art. 40. — (1) CNSAS organizează și desfășoară activități formativ-educative privind funcționarea și implicarea structurilor represive în menținerea regimului totalitar comunist, precum și pentru conservarea și cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de conferințe, expoziții și programe educative în școli, publicarea de studii științifice, documente, realizarea de filme documentare. (2) CNSAS realizează, în colaborare cu instituții legal abilitate, proiecte de cercetare și educaționale care să vizeze cunoașterea trecutului României în perioada 1945—1989. (3) Veniturile obținute din eliberarea de copii, precum și cele realizate prin valorificarea produselor editoriale și pe suport audio-video editate de CNSAS sau la care acesta a colaborat se constituie venituri la bugetul de stat. CAPITOLUL VI Răspunderi și sancțiuni Art. 41. — Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de către membrii Colegiului CNSAS și de angajații CNSAS atrage răspunderea disciplinară a acestora, distinct de răspunderea contravențională, civilă și penală, prevăzută la art. 30 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008. Art. 42. — (1) Pentru angajații CNSAS următoarele fapte constituie abateri disciplinare și atrag sancționarea disciplinară a acestora, dacă nu sunt aplicabile prevederile Ordonanței de 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 18/9.1.2009 urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008: a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor; b) neglijența repetată în rezolvarea lucrărilor; c) absențe nemotivate de la serviciu; d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru; e) intervențiile sau stăruințele pentru soluționarea unor cereri în afara cadrului legal; f) nerespectarea secretului profesional sau a confidențialității lucrărilor cu acest caracter; g) manifestări care aduc atingere prestigiului autorității sau instituției publice în care își desfășoară activitatea; h) desfășurarea în timpul programului de lucru a unor activități cu caracter politic; i) refuzul de a îndeplini atribuțiile de serviciu; j) încălcarea prevederilor legale referitoare la îndatoriri, incompatibilități, conflicte de interese și interdicții stabilite prin lege pentru funcționarii publici. (2) Sancțiunile disciplinare sunt cele prevăzute în Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, cu modificările și completările ulterioare, și se aplică în conformitate cu dispozițiile acestor acte normative. Art. 43. — (1) în cazul săvârșirii de abateri disciplinare, personalul contractual este cercetat de către conducătorul compartimentului, care se poate sesiza din oficiu sau la plângerea oricărei persoane interesate. (2) Sub sancțiunea nulității absolute, nicio măsură nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile. (3) în vederea desfășurării cercetării disciplinare prealabile, angajatul contractual va fi convocat în scris de către conducătorul compartimentului, precizându-se obiectul, data, ora și locul întrevederii. (4) Neprezentarea angajatului la convocarea făcută în condițiile prevăzute la alin. (3) fără un motiv obiectiv dă dreptul conducătorului compartimentului să înainteze Colegiului CNSAS o notă de constatare a abaterii. Refuzul persoanei de a se prezenta la audiere se consemnează într-un proces-verbal. (5) în cursul cercetării disciplinare prealabile, angajatul contractual are dreptul să formuleze și să susțină toate apărările pe care le consideră necesare în favoarea sa. De asemenea, are dreptul să fie asistat, la cerere, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru este. (6) Colegiul CNSAS, analizând nota conducătorului departamentului, va dispune constituirea unei comisii de disciplină, pentru soluționarea cauzelor având ca obiect abaterile disciplinare prevăzute de prezentul regulament. Comisia va fi alcătuită din 3 persoane, dintre care cel puțin o persoană de la Direcția juridică. Art. 44. — în cazul în care abaterile disciplinare sunt săvârșite de un funcționar public, răspunderea disciplinară se angajează în condițiile legislației în materie. Art. 45. —Angajatul nemulțumit de sancțiunea aplicată poate ataca cu plângere actul pronunțat de Colegiul CNSAS la Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel București, pentru anularea sau modificarea, după caz, a dispoziției de sancționare. CAPITOLUL VII Dispoziții finale Art. 46. — în vederea realizării atribuțiilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 293/2008, și de prezentul regulament, compartimentele de specialitate din cadrul CNSAS vor ține evidența documentelor, întocmind registre, în conformitate cu legislația în vigoare. Art. 47. — Prezentul regulament se completează cu prevederile legislației în vigoare. Art. 48. — Orice modificare legislativă în materie determină în mod obligatoriu adaptarea corespunzătoare a prezentului regulament. EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTAȚILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea" București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 021.410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial" R.A. 5 948368 323674 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18/9.1.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495