MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul 177 (XXI) — Nr. 9 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI Șl ALTE ACTE Miercuri, 7 ianuarie 2009 SUMAR Nr. Pagina DECIZII ALE PRIMULUI-MINISTRU 1. — Decizie privind eliberarea, la cerere, a domnului Alfred Bulai din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, âl Agenției pentru Strategii Guvernamentale.............................................. 2 2. — Decizie pentru eliberarea, la cerere, a domnului Antonel Tănase din funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii............... 2 3. — Decizie pentru eliberarea, la cerere, a domnului Ervin Zoltân Szekely din funcția de secretar de stat la Ministerul Sănătății ....................................... 3 4. — Decizie privind eliberarea domnului Popescu Bogdan din funcția de asistent cabinet în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului- Ministru ................................................... 3 5. — Decizie privind eliberarea domnului Fodor Ludovic din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru...... 4 6. — Decizie privind eliberarea doamnei Uioreanu Elena- Ramona din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului- Ministru ................................................... 4 7. — Decizie privind eliberarea domnului Cononov Paul din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru...... 5 8. — Decizie privind eliberarea doamnei Huiu lulia din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru...... 5 Nr. Pagina 9. — Decizie privind eliberarea doamnei Putineanu Irina din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru..... 6 10. — Decizie privind eliberarea domnului Cismaș Emil- George din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului- Ministru ................................................. 6 11. — Decizie privind eliberarea doamnei Uță Hermina- Nicoleta din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului- Ministru ................................................. 7 12. — Decizie privind eliberarea domnului Oprea Marius- Gheorghe din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului- Ministru ................................................. 7 13. — Decizie privind eliberarea doamnei Uricariu Smaranda-Elena-Doina din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru............................... 8 14. — Decizie privind eliberarea domnului Lemeni Nicolae-Adrian din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru......................................... 8 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE 1.541/2008. — Ordin al ministrului transporturilor pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase”, ediția 3/2008 ............................. 9-15 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 DECIZII ALE P R I M U L U I - M I N I S T R U GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea, la cerere, a domnului Alfred Bulai din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției pentru Strategii Guvernamentale Având în vedere demisia domnului Alfred Bulai din funcția de președinte al Agenției pentru Strategii Guvernamentale, înregistrată sub nr. 5/8.041 din 23 decembrie 2008, în temeiul art. 15 lit. a) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 5 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 275/2007 privind reorganizarea și funcționarea Agenției pentru Strategii Guvernamentale, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Alfred Bulai se eliberează, la cerere, din funcția de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției pentru Strategii Guvernamentale. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 1. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea, la cerere, a domnului Antone! Tănase din funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Având în vedere demisia domnului Antonel Tănase, înregistrată sub nr. 5/8.038 din 23 decembrie 2008, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Antonel Tănase se eliberează, la cerere, din funcția de secretar de stat la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 ³ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE pentru eliberarea, la cerere, a domnului Ervin Zoltăn Szekely din funcția de secretar de stat la Ministerul Sănătății » * Având în vedere demisia domnului Ervin Zoltăn Szekely, înregistrată sub nr. 5/8.028 din 22 decembrie 2008, în temeiul art. 15 lit. d) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, primul-ministru emite prezenta decizie. Articol unic. — Pe data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Ervin Zoltăn Szekely se eliberează, la cerere, din funcția de secretar de stat la Ministerul Sănătății. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 3. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Popescu Bogdan din funcția de asistent cabinet în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și al art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. —începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Popescu Bogdan se eliberează din funcția de asistent cabinet în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 4. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Fodor Ludovic din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. —începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Fodor Ludovic se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 5. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Uioreanu Elena-Ramona din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Uioreanu Elena-Ramona se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 6. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 5 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Cononov Paul din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. —începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Cononov Paul se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 7. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Huiu lulia din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Huiu lulia se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 8. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI P R I M U L - M I N I S T R U DECIZIE privind eliberarea doamnei Putineanu Irina din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Putineanu Irina se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 9. GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Cismaș Emil-George din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Cismaș Emil-George se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 10. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI P R I M U L - M I N I S T R U 7 DECIZIE privind eliberarea doamnei Uță Hermina-Nicoleta din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Uță Hermina-Nicoleta se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 11. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Oprea Marius-Gheorghe din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. —începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Oprea Marius-Gheorghe se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 12. ’ 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea doamnei Uricariu Smaranda-Elena-Doina din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. — începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, doamna Uricariu Smaranda-Elena-Doina se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 13. ’ GUVERNUL ROMÂNIEI PRIMUL-MINISTRU DECIZIE privind eliberarea domnului Lemeni Nicolae-Adrian din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru în temeiul prevederilor art. 15 lit. c) și ale art. 19 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului României și a ministerelor, cu modificările și completările ulterioare, în baza art. 5 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administrația publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr. 760/2001, cu modificările ulterioare, primul-ministru emite următoarea decizie: Articol unic. —începând cu data intrării în vigoare a prezentei decizii, domnul Lemeni Nicolae-Adrian se eliberează din funcția de consilier personal în cadrul Cancelariei Primului-Ministru — Cabinetul Primului-Ministru. PRIM-MINISTRU EMIL BOC Contrasemnează: p. Șeful Cancelariei Primului-Ministru, lon-Mircea Plângu București, 5 ianuarie 2009. Nr. 14. ’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 9 ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE MINISTERUL TRANSPORTURILOR ORDIN pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase”, ediția 3/2008 Pentru îndeplinirea atribuțiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor, în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) și f) din Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare, ministrul transporturilor emite următorul ordin: Art. 1. — Se aprobă Reglementarea Aeronautică Civilă Română RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase”, ediția 3/2008, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Art. 2. — Direcția generală aviație civilă din cadrul Ministerului Transporturilor, Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” și agenții aeronautici civili vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. Art. 3. — (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. (2 ) La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului transporturilor nr. 186/1998 pentru aprobarea reglementărilor aeronautice civile române — RACR — Transportul aerian al bunurilor periculoase — TABP, ediția 1998, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 188 din 21 mai 1998, cu modificările ulterioare, se abrogă. p. Ministrul transporturilor, Septimiu Buzașu, secretar de stat București, 17 decembrie 2008. Nr. 1.541. ANEXĂ REGLEMENTAREA AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ RACR-TABP „Transportul aerian al bunurilor periculoase”, ediția 3/2008 INTRODUCERE Activitatea aeronautică civilă pe teritoriul și în spațiul aerian național este reglementată prin Codul aerian, prin acte normative interne din domeniu, precum și în conformitate cu prevederile Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenții și acorduri internaționale la care România este parte. Reglementările aeronautice civile române sunt elaborate, emise sau adoptate în conformitate cu prevederile și recomandările Convenției privind aviația civilă internațională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, ale altor convenții și acorduri internaționale la care România este parte, astfel încât să se asigure un caracter unitar, coerent și modern procesului de elaborare și dezvoltare a sistemului național de reglementări aeronautice civile române. în conformitate cu prevederile Codului aerian și în scopul reglementării domeniului aviației civile, Ministerul Transporturilor, în calitatea sa de autoritate de stat, emite sau asigură prin autorități delegate elaborarea și/sau emiterea de reglementări aeronautice civile române, care au caracter obligatoriu pentru toți participanții la activitățile aeronautice civile și conexe, precum și pentru persoanele care își propun ori desfășoară activități în zonele supuse servituților de aeronautică civilă. Autoritatea Aeronautică Civilă Română este autoritate delegată de către autoritatea de stat pentru asigurarea aplicării reglementărilor aeronautice civile naționale, precum și pentru supravegherea respectării lor de către persoanele juridice și fizice, române sau străine, care furnizează servicii sau produse pentru aviația civilă din România, realizând astfel funcția de supraveghere a siguranței în domeniul aviației civile. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.I.2009 CAPITOLUL I Definiții Termenii de mai jos, folosiți în prezenta reglementare, au următoarele înțelesuri: Accidente în care sunt implicate bunuri periculoase — un eveniment asociat sau corelat cu transportul aerian al bunurilor periculoase care conduce la răniri grave, la decesul unei persoane sau la deteriorări majore ale altor bunuri. Aeronavă cargo — orice aeronavă, alta decât o aeronavă destinată transportului de pasageri, cu ajutorul căreia se pot transporta diverse bunuri. Aeronavă destinată transportului de pasageri — o aeronavă care transportă orice persoană, alta decât un membru al echipajului, un angajat al operatorului într-o misiune oficială, un reprezentant autorizat al autorității aeronautice naționale sau o persoană care însoțește încărcătura. Ambalaj: 1. Ambalaj pentru materiale nonradioactive — recipientul și orice alte componente sau materiale necesare acestuia pentru îndeplinirea funcției sale, precum și pentru a asigura respectarea cerințelor specificate în prezenta reglementare privind ambalarea produselor. 2. Ambalaj pentru materiale radioactive — ansamblul de componente necesare pentru izolarea completă a conținutului radioactiv (Acesta poate conține, în particular, unul sau mai multe recipiente, materiale absorbante, structuri de spațialitate, de protecție la radiații, echipamente de umplere, golire, ventilare și asigurare a presiunii, precum și dispozitive pentru răcire, pentru absorbția șocurilor mecanice, pentru asigurarea manipulării și ancorare, pentru izolare termică și mecanisme de deservire totală a ambalajului). NOTĂ: Nu include definiția dispozitiv de încărcare Autoritate de stat— Ministerul Transporturilor, în calitate de autoritate de stat în domeniul transporturilor. Autoritate aeronautică — Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română” (AACR). Aprobat — înseamnă aprobat de autoritatea aeronautică. Autorizat—înseamnă că solicitarea, intenția de acțiune sau documentul în cauză a fost găsit acceptabil de către autoritatea aeronautică și notificat ca atare operatorului aerian. Bunuri periculoase — articolele sau substanțele capabile să prezinte un risc major pentru sănătate, siguranța zborurilor sau a altor bunuri, atunci când sunt transportate pe calea aerului, sau a mediului înconjurător și care se regăsesc în lista de bunuri periculoase din Manualul OACI — Doc 9284 sau care sunt clasificate în concordanță cu aceste instrucțiuni. Cod UN— un număr de 4 cifre atribuit de către Comitetul de experți al Organizației Națiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase, cu scopul de a identifica o anumită substanță sau un grup de substanțe. Colet— unul sau mai multe pachete cu bunuri periculoase acceptate de un operator de la același expeditor, în același timp, la aceeași adresă, facturate pentru a fi transportate într-un singur lot la aceeași adresă. Container— un recipient folosit de regulă de către un singur expeditor, conținând unul sau mai multe pachete, care formează o singură unitate în scopul de a fi mai ușor de manevrat și depozitat. Derogare — o autorizație emisă de către autoritatea de stat și care asigură descărcarea de obligația de conformare cu prevederile cuprinse în prezenta reglementare. Dispozitiv de încărcare — orice tip de container de marfă, container al aeronavei, paiet cu plasă al aeronavei sau un paiet al aeronavei, încărcat sub formă de igloo și acoperit cu o plasă. NOTĂ: Nu include definiția container Excepție — o prevedere din prezenta reglementare care exclude un anumit reper din categoria „bunuri periculoase” de la cerințele aplicabile în mod normal acestuia. Incidente în care sunt implicate bunuri periculoase — un eveniment, altul decât un accident în care sunt implicate bunuri periculoase, asociat sau corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase, care nu se produce neapărat la bordul aeronavei și care conduce la rănirea unei persoane, la deteriorări de bunuri, incendii, ruperi, scurgeri de fluide, radiații sau alte mărturii care demonstrează că integritatea ambalajului nu a fost păstrată. Orice eveniment corelat cu transportul aerian de bunuri periculoase care ar putea afecta grav aeronava sau pe ocupanții acesteia este, de asemenea, considerat incident în care sunt implicate bunuri periculoase. Incompatibil—descrie bunurile periculoase care, dacă sunt amestecate, pot conduce la o evoluție periculoasă cu degajare de căldură sau gaz sau pot produce substanțe corozive. Manualul OACI — Doc 9284 — Manualul OACI „Technical Instructions for the Safe Transport of Dangerous Goods by Air”, Doc 9284 —AN/905, ediția în vigoare. Membru al echipajului — o persoană desemnată de către operator, având responsabilități la bordul aeronavei pe parcursul timpului de zbor. Membru al echipajului de zbor— un membru al echipajului, posesor de licență aeronautică, care are responsabilități esențiale în operarea aeronavei pe parcursul timpului de zbor. OACI — Organizația Aviației Civile Internaționale. Operator— persoană fizică sau juridică autorizată și/sau licențiată, angajată în operarea aeronavei. Pachet— produsul final al operațiunii de ambalare, compus din ambalaj și conținutul acestuia pregătit pentru transport. Pilotul Comandant— pilotul desemnat de operator sau, în cazul aviației generale, de proprietar ca fiind la comandă și responsabil cu desfășurarea în siguranță a zborului. Rănire gravă — rănirea suferită de o persoană într-un accident de aviație și care: — necesită spitalizare pentru mai mult de 48 de ore, într-o perioadă de 7 zile începând de la data producerii rănirii; — are drept urmare fracturarea unui os (cu excepția fracturilor simple de degete, călcâi sau nas); — implică ruperi ce provoacă hemoragii severe, deteriorări ale nervilor, ale mușchilor sau ale tendoanelor; — implică răniri ale oricărui organ intern; — implică arsuri de gradul II și III sau orice alte arsuri care afectează mai mult de 5% din suprafața corpului; sau — implică o expunere verificată la substanțe infecțioase sau radiații vătămătoare. Statul de origine — statul pe teritoriul căruia marfa a fost pentru prima dată încărcată la bordul unei aeronave. Statul operatorului aerian — statul pe teritoriul căruia operatorul aerian își are sediul principal al afacerilor sale sau, dacă el nu are un astfel de loc, reședința sa permanentă. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 11 CAPITOLUL II Aplicabilitate 2.1. Aplicabilitate generală Prevederile prezentei reglementări sunt aplicabile tuturor operațiunilor directe sau conexe legate de transportul aerian civil de bunuri periculoase. Niciuna din prevederile prezentei reglementări nu se substituie, iar aplicarea ei nu trebuie să contravină cerințelor referitoare la încărcarea, transportul și descărcarea mărfurilor prevăzute în instrucțiunile tehnice ale aeronavelor în cauză și în reglementările de aviație civilă aplicabile acestor activități. în cazuri de extremă urgență când alte forme de transport sunt neadecvate sau respectarea întocmai a prezentei reglementări este contrară interesului public, autoritatea de stat, în cazul operațiunilor de transport aerian civil care se desfășoară în spațiul aerian al României, poate aproba derogări dacă se asigură un nivel de siguranță corespunzător în transport. Pentru operațiunile de transport aerian civil prevăzute la paragraful precedent, operatorii aerieni sunt obligați să obțină autorizații/derogări de la toate statele implicate. Nota 1 Statele implicate sunt statul de origine, statele de tranzit, statele survolate, statul de destinație al bunurilor periculoase în cauză și statul operatorului. Nota 2 Referitor la bunurile periculoase interzise în mod normal la transportul pe calea aerului (vezi pct. 4.2) pot fi acordate derogări. Nota 3 Referitor la bunurile periculoase interzise în orice circumstanțe (vezi pct. 4.3) nu se vor acorda derogări. Nota 4 Prezenta reglementare nu impune operatorilor aerieni români să transporte anumite bunuri periculoase și în același timp nu împiedică operatorii aerieni români să adopte cerințe speciale suplimentare privind transportul acestora. Nota 5 Prezenta reglementare nu absolvă operatorii aerieni români de respectarea integrală a cerințelor și obligațiilor ce le revin potrivit legislației române speciale în domeniu. 2.2. Baza de fundamentare a reglementării 2.2.1. Prezenta reglementare a fost elaborată în conformitate cu prevederile: — anexei 18 la Convenția de la Chicago privind aviația civilă internațională, ediția a treia, iulie 2001, amendamentul 9, septembrie 2007; — anexei III la Regulamentul Consiliului European CEE nr. 3.922 din 1991, cu toate amendamentele și modificările ulterioare (EU-OPS). 2.3. Instrucțiuni tehnice privind bunurile periculoase 2.3.1. Toți operatorii aerieni români care efectuează misiuni de transport aerian de bunuri periculoase au obligația de a respecta prevederile Manualului OACI — Doc 9284, aprobat, emis și amendat în concordanță cu procedura stabilită de către Consiliul OACI. 2.3.2. în baza raportărilor primite de la autoritatea aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI asupra dificultăților întâlnite în aplicarea prevederilor Manualului OACI — Doc 9284 și asupra oricăror amendamente pe care le consideră oportun a fi aplicate. 2.3.3. în cazul în care autoritatea de stat, prin amendarea prezentei reglementări, va adopta dispoziții diferite față de cele specificate în Manualul OACI — Doc 9284, acestea vor fi notificate prompt la OACI pentru a putea fi publicate în Manualul OACI — Doc 9284 la rubrica „State variations”. 2.3.4. în cazul în care un amendament la Manualul OACI — Doc 9284, cu aplicabilitate imediată din motive de securitate, nu a fost încă implementat de către autoritatea de stat, transportul pe teritoriul României al bunurilor periculoase, care sunt destinate unui stat contractant al Convenției de la Chicago, se va executa în concordanță cu acest amendament, furnizând bunurile periculoase într-un acord total cu cerințele revizuite. 2.3.5. în cazul în care un operator autorizat implicat în transportul de bunuri periculoase adoptă cerințe mai restrictive decât cele specificate de Manualul OACI — Doc 9284, acestea trebuie să fie notificate autorității aeronautice. 2.3.6. în baza notificării primite de la autoritatea aeronautică, autoritatea de stat va informa OACI, în vederea publicării în Manualul OACI — Doc 9284, asupra măsurilor restrictive suplimentare, referitoare la transportul de bunuri periculoase, adoptate de operatori și notificate conform pct. 2.3.5. 2.4. Excepții 2.4.1. Prezenta reglementare nu se aplică în cazul articolelor și substanțelor care ar putea fi clasificate drept bunuri periculoase, dar care sunt cerute la bordul aeronavei în concordanță cu cerințe pertinente de navigabilitate și operaționale, pentru scopurile speciale identificate în Manualul OACI — Doc 9284, pentru întrunirea unor cerințe speciale. 2.4.2. în cazul în care articolele și substanțele care înlocuiesc articolele și substanțele menționate la pct. 2.4.1 sunt transportate cu o aeronavă, ele vor fi transportate în concordanță cu prevederile prezentei reglementări, precum și ale Manualului OACI — Doc 9284. 2.4.3. Articolele și substanțele transportate de pasageri și membrii echipajului vor fi exceptate de la prevederile prezentei reglementări în limitele specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 2.5. Transportul bunurilor periculoase la și de la aerodrom Transportul bunurilor periculoase pregătite pentru transportul aerian, în conformitate cu Manualul OACI — Doc 9284, la și de la aerodrom se va efectua în conformitate cu prevederile reglementărilor naționale în vigoare pentru tipul de transport de suprafață utilizat. CAPITOLUL III Clasificare Clasificarea bunurilor periculoase se va face în strictă conformitate cu Manualul OACI — Doc 9284. NOTĂ: Definițiile detaliate ale claselor de bunuri periculoase sunt conținute în Manualul OACI — Doc 9284. Aceste clase identifică riscurile potențiale asociate cu transportul aerian al bunurilor periculoase, fiind cele recomandate de către Comitetul de experți al Organizației Națiunilor Unite pentru Transportul Bunurilor Periculoase. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.I.2009 CAPITOLUL IV Limitări privind transportul aerian al bunurilor periculoase 4.1. Bunuri periculoase acceptate la transportul pe calea aerului Transportul aerian al bunurilor periculoase este interzis, cu excepția cazurilor stabilite prin prezenta reglementare, precum și prin specificațiile și procedurile detaliate în Manualul OACI — Doc 9284. 4.2. Bunuri periculoase interzise la transportul pe calea aerului, cu excepția cazului în care există derogări corespunzătoare Următoarele bunuri sunt interzise la bordul aeronavelor, cu excepția cazurilor în care au fost acordate derogări corespunzătoare de către statele implicate sau a cazurilor în care prevederile Manualului OACI — Doc 9284 indică faptul că ele pot fi transportate în baza unei aprobări acordate de către statul de origine, prin organismele abilitate: a) articolele și substanțele identificate în Manualul OACI — Doc 9284 ca fiind interzise pentru transport în circumstanțe normale; b) animale vii infectate. 4.3. Bunuri periculoase interzise în orice condiții la transportul aerian Articolele și substanțele care sunt în particular identificate prin denumire sau prin descriere generică în Manualul OACI — Doc 9284 ca fiind interzise pentru transportul aerian în orice condiții nu pot fi transportate cu niciun fel de aeronavă. CAPITOLUL V Ambalarea 5.1. Cerințe generale Ambalarea bunurilor periculoase se va face, obligatoriu, în conformitate cu prevederile acestui capitol, precum și cu cele specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 5.2. Ambalajele 5.2.1. Ambalajele folosite pentru transportul aerian al bunurilor periculoase vor fi de bună calitate, construite și asigurate pe poziția închis, astfel încât să prevină scurgerile ce ar putea fi cauzate, în condiții normale de transport, de modificările de temperatură, umiditate, presiune sau de vibrații. 5.2.2. Ambalajele vor fi adecvate conținutului destinat a fi transportat. Ambalajele în contact direct cu bunurile periculoase vor fi rezistente la orice fel de reacție chimică sau de altă natură a acestor bunuri. 5.2.3. Ambalajele vor satisface specificațiile de material și construcție din Manualul OACI — Doc 9284. 5.2.4. Ambalajele vor fi testate în conformitate cu prevederile Manualului OACI — Doc 9284. 5.2.5. Ambalajele pentru care retenția de lichid este o funcție de bază vor fi capabile să suporte, fără a înregistra scurgeri, presiunea prescrisă de Manualul OACI — Doc 9284. 5.2.6. Ambalajele primare vor fi astfel împachetate, asigurate sau izolate, cu scopul de a împiedica deteriorarea lor sau scurgerile și pentru a controla deplasarea lor în interiorul ambalajelor secundare în condiții normale de transport. Izolațiile și materialele absorbante nu trebuie să reacționeze periculos cu conținutul ambalajelor. 5.2.7. Niciun ambalaj nu va fi refolosit până când nu a fost inspectat și găsit necorodat sau/și nedeteriorat. Când un ambalaj este refolosit, vor fi luate toate măsurile necesare pentru a preveni contaminarea încărcăturii ce urmează a fi transportată. 5.2.8. Dacă din cauza naturii încărcăturii anterioare ambalajele goale, necurățate, pot reprezenta o situație de pericol potențial sau risc, ele vor fi închise ermetic și tratate în conformitate cu situația în cauză. 5.2.9. Nu este permis ca exteriorul pachetelor să fie contaminat cu substanțe periculoase. CAPITOLUL VI Etichetarea și marcarea 6.1. Etichete Cu excepția cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI — Doc 9284, fiecare pachet conținând bunuri periculoase va fi dotat cu etichete adecvate, în conformitate cu prevederile stabilite în Manualul OACI — Doc 9284. 6.2. Marcaje 6.2.1. Cu excepția cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI — Doc 9284, fiecare pachet conținând bunuri periculoase va fi marcat cu o denumire de transport adecvată conținutului său și, atunci când a fost atribuit, cu un cod UN, precum și cu alte astfel de marcaje specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 6.2.2. Marcaje specifice pentru ambalaje Cu excepția cazului în care se prevede altfel, fiecare ambalaj fabricat în conformitate cu o specificație conținută în Manualul OACI — Doc 9284 va fi marcat în concordanță cu prevederile corespunzătoare din acest manual. Niciun ambalaj nu va fi marcat decât dacă corespunde specificației corespunzătoare privind ambalajul, conținută în Manualul OACI — Doc 9284. 6.3. Limba folosită pentru marcaje Marcajele vor fi făcute obligatoriu în limba engleză, precum și în limba statului de origine. Marcajele pe ambalajele bunurilor periculoase originare din România se fac în limbile română și engleză. CAPITOLUL VII Responsabilitățile expeditorului 7.1. Cerințe generale înainte ca o persoană să ofere orice pachet sau container conținând bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului, acea persoană trebuie să prezinte garanții că acele bunuri periculoase nu sunt interzise la transportul pe calea aerului, că sunt corespunzător clasificate, ambalate, marcate, etichetate și însoțite de documente de transport corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, conform celor specificate în prezenta reglementare, precum și în Manualul OACI — Doc 9284. 7.2. Documentul de transport bunuri periculoase 7.2.1. Cu excepția cazului în care se prevede altfel în Manualul OACI — Doc 9284, persoana care oferă bunuri periculoase pentru a fi transportate pe calea aerului va completa, semna și furniza operatorului aerian un document de transport pentru bunuri periculoase, document care trebuie să conțină obligatoriu toate informațiile cerute de Manualul OACI — Doc 9284. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 13 7.2.2. Documentul de transport va conține o declarație semnată de persoana care oferă bunurile periculoase pentru transport, indicând faptul că bunurile periculoase sunt complet și corect descrise prin denumirile lor de expediție și că ele sunt clasificate, ambalate, marcate, etichetate și se găsesc în condiții corespunzătoare pentru transport aerian în concordanță cu reglementările în vigoare. 7.3. Limba folosită Documentul de transport pentru bunuri periculoase va fi redactat, în mod obligatoriu, în limba engleză, precum și în limba cerută de statul de origine. Expeditorii români vor redacta documentul de transport pentru bunuri periculoase în limbile română și engleză. CAPITOLUL VIII Responsabilitățile operatorului aerian 8.1. Acceptarea pentru transport Operatorul aerian nu va accepta să transporte pe calea aerului bunuri periculoase decât dacă: a) bunurile periculoase sunt însoțite de un document de transport pentru bunuri periculoase completat corespunzător, cu excepția cazurilor în care Manualul OACI — Doc 9284 nu prevede necesitatea unui astfel de document; b) ambalajul, coletul sau containerul care conține bunuri periculoase a fost inspectat în concordanță cu procedurile de acceptare specificate în Manualul OACI — Doc 9284; și c) expeditorul/importatorul a produs dovezile necesare că a respectat integral cerințele și obligațiile care îi revin din legislația națională în domeniu a statului de origine și/sau a statului român, după caz. 8.2. Check-list de acceptare Operatorul aerian va elabora și va folosi un check-list de acceptare a bunurilor periculoase, în scopul respectării prevederilor pct. 8.1. 8.3. încărcare și stocare Pachetele și containerele conținând bunuri periculoase și containerele de marfă conținând materiale radioactive trebuie încărcate și stocate în aeronavă în concordanță cu prevederile Manualului OACI — Doc 9284. 8.4. Inspecția privind deteriorările sau scurgerile 8.4.1. Pachetele și containerele care conțin bunuri periculoase, precum și containerele conținând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a se descoperi eventuale scurgeri sau deteriorări înainte de îmbarcarea la bordul aeronavei sau într-un dispozitiv de încărcare. Ambalajele, coletele și containerele care prezintă scurgeri sau sunt deteriorate nu vor fi îmbarcate la bordul aeronavei. 8.4.2. Un dispozitiv de încărcare nu va fi îmbarcat la bordul aeronavei decât dacă a fost inspectat și nu s-au descoperit scurgeri sau deteriorări ale bunurilor periculoase conținute de acesta. 8.4.3. Când un pachet conținând bunuri periculoase îmbarcat la bordul unei aeronave prezintă deteriorări sau scurgeri, operatorul aerian îl va înlătura sau va face aranjamentele necesare pentru înlăturarea sa de către o autoritate sau organizație corespunzătoare, asigurându-se totodată că încărcătura rămasă este într-o condiție adecvată transportului aerian, iar celelalte pachete nu au fost contaminate. 8.4.4. Pachetele și containerele conținând bunuri periculoase, precum și containerele de marfă conținând materiale radioactive vor fi inspectate pentru a descoperi semne de deteriorare sau scurgeri la descărcarea din avion sau dispozitivul de încărcare. Dacă există semne de deteriorare sau scurgeri, zona în care bunurile periculoase sau dispozitivul de încărcare au fost depozitate în aeronavă va fi inspectată în scopul descoperirii eventualelor deteriorări sau contaminări. 8.5. Restricții de încărcare în cabina de pasageri sau în cabina de comandă Este interzis transportul bunurilor periculoase în cabina pasagerilor sau în cabina de comandă, cu excepția cazurilor în care acest lucru este permis de prevederile specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 8.6. înlăturarea contaminării 8.6.1. Orice contaminare periculoasă descoperită în avion ca rezultat al scurgerilor sau al deteriorării bunurilor periculoase va fi înlăturată fără întârziere, prin mijloace adecvate. 8.6.2. Decontaminarea se efectuează numai de către organizații și personal recunoscut și autorizat corespunzător, care va atesta aceasta prin emiterea unui document, conform prevederilor legale aplicabile. 8.6.3. Răspunderea privind repunerea în serviciu a aeronavei după decontaminare revine operatorului și se face numai în baza documentului prevăzut la pct. 8.6.2. 8.6.4. O aeronavă care a fost contaminată cu materiale radioactive va fi imediat scoasă din exploatare de către operator și nu va fi repusă în serviciu până când nivelul radiației pe oricare suprafață accesibilă, precum și contaminarea liberă a aeronavei nu înregistrează valori mai mici decât cele admise și specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 8.7. Separarea și segregarea 8.7.1. Pachetele conținând bunuri periculoase care ar putea reacționa periculos unul cu celălalt nu vor fi depozitate alăturat sau într-o poziție care să permită interacțiunea dintre ele în eventualitatea producerii unor scurgeri. 8.7.2. Pachetele ce conțin substanțe toxice sau substanțe infecțioase vor fi depozitate la bordul aeronavei în conformitate cu prevederile Manualului OACI — Doc 9284. 8.7.3. Pachetele ce conțin materiale radioactive vor fi depozitate la bordul aeronavei astfel încât să fie separate de persoane, animale vii și filme nedevelopate, în conformitate cu prevederile Manualului OACI — Doc 9284. 8.8. Protejarea și asigurarea încărcăturilor cargo de bunuri periculoase Când bunurile periculoase sunt îmbarcate la bordul unei aeronave, operatorul aerian le va proteja împotriva deteriorării și le va asigura în interiorul aeronavei, astfel încât să preîntâmpine pe timpul zborului orice deplasare care ar putea modifica orientarea pachetelor. Pentru pachetele conținând materiale radioactive asigurarea se va face astfel încât să se asigure că cerințele de separare specificate la pct. 8.7.3 sunt îndeplinite în orice moment. 8.9. încărcarea la bordul aeronavelor cargo Cu excepția cazului în care se specifică altfel în Manualul OACI — Doc 9284, pachetele conținând bunuri periculoase și care sunt etichetate cu mențiunea „Cargo aircraft only” (Numai pentru aeronave cargo) vor fi încărcate astfel încât un membru al echipajului sau altă persoană autorizată să le poată vedea, 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 supraveghea, manipula și atunci când dimensiunile și greutatea permit, să le poată separa de altă încărcătură cargo pe timpul zborului. 8.10. Autorizații 8.10.1. Operatorii aerieni români pot executa operațiuni de transport de bunuri periculoase numai în condițiile autorizării de către autoritatea aeronautică conform reglementărilor aplicabile. 8.10.2. Operatorii aerieni străini pot executa operațiuni de transport de bunuri periculoase în spațiul aerian național numai în condițiile obținerii unei aprobări în conformitate cu legislația aplicabilă. CAPITOLUL IX Furnizarea informațiilor 9.1. Informarea comandantului aeronavei înaintea plecării în cursă a aeronavei, operatorul aerian va pune la dispoziția comandantului aeronavei informații scrise (NOTOC) în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI — Doc 9284. 9.2. Informații și instrucțiuni pentru membrii echipajului de zbor Operatorul aerian va amenda manualul operațional prin introducerea de informații pertinente și sistematizate care să permită echipajului să își îndeplinească responsabilitățile ce îi revin cu privire la transportul aerian de bunuri periculoase atât în condiții normale, cât și în condiții de urgență. 9.3. Informarea pasagerilor Autoritatea aeronautică va supraveghea modul în care operatorul aerian asigură informarea prealabilă a pasagerilor asupra tipurilor de bunuri interzise să fie transportate la bord, atât în bagaje, cât și asupra lor. 9.4. Informarea altor persoane Operatorul aerian, expeditorul sau alte organizații implicate în transportul aerian al bunurilor periculoase vor asigura informarea personalului propriu și pregătirea lui astfel încât acesta să fie capabil să își îndeplinească responsabilitățile ce îi revin cu privire la transportul bunurilor periculoase și vor elabora instrucțiuni clare și precise cu privire la măsurile ce trebuie luate în situațiile de urgență ce implică bunurile periculoase. 9.5. Informarea autorităților aeroportuare de către comandantul aeronavei Dacă în timpul zborului apare o situație de urgență, comandantul aeronavei va informa, cât de repede permite situația în cauză, unitatea de trafic aerian corespunzătoare în scopul informării autorităților aeroportuare asupra oricăror bunuri periculoase aflate la bord, așa cum este prevăzut în Manualul OACI — Doc 9284. 9.6. Informații în cazul unui accident sau incident de avion 9.6.1. Operatorul aeronavei care transportă bunuri periculoase și care a fost implicat într-un accident sau incident grav de aviație pe teritoriul României trebuie să furnizeze, fără întârziere, serviciilor de urgență care intervin în cazul accidentului respectiv toate informațiile despre bunurile periculoase aflate la bord, așa cum au fost prezentate în informarea scrisă dată comandantului aeronavei. De asemenea, operatorul trebuie să furnizeze aceste informații cât mai curând posibil către autoritățile competente ale statului operatorului și către autoritățile naționale competente. 9.6.2. Obligația de informare prevăzută la pct. 9.6.1 se aplică și pentru operatorii aerieni români care transportă bunuri periculoase și care au fost implicați într-un accident sau incident grav de aviație pe teritoriul altui stat. 9.6.3. Operatorul aeronavei care transportă bunuri periculoase și care a fost implicat într-un incident de aviație pe teritoriul României trebuie, dacă i se solicită, să furnizeze, fără întârziere, serviciilor de urgență care intervin în cazul incidentului respectiv, precum și autorităților naționale competente toate informațiile despre bunurile periculoase aflate la bord, așa cum au fost prezentate în informarea scrisă dată comandantului aeronavei. CAPITOLUL X Elaborarea programelor de pregătire Operatorul aerian are obligația de a elabora și menține la zi programe de pregătire a personalului propriu privind recunoașterea, manipularea, restricțiile, măsurile de protecție, acțiunile corespunzătoare transportului bunurilor periculoase, în conformitate cu cele specificate în Manualul OACI — Doc 9284, EU-OPS și JAR —OPS3. CAPITOLUL XI Conformarea cu reglementările în vigoare 11.1. Sistemele de inspecție Autoritatea aeronautică asigură supravegherea operațiunilor de transport aerian civil de bunuri periculoase prin efectuarea de inspecții în conformitate cu procedurile proprii aplicabile în domeniu. Inspecțiile vor include atât controlul documentelor însoțitoare și al încărcăturii, precum și al practicilor utilizate de operator. 11.2. Cooperarea dintre state Autoritatea aeronautică va coopera cu celelalte autorități competente pentru asigurarea schimbului de informații privind violarea reglementărilor referitoare la transportul aerian al bunurilor periculoase. 11.3. Penalități în cazul nerespectării reglementărilor în vigoare privind transportul aerian al bunurilor periculoase de către un operator aerian, autoritatea aeronautică poate, în cazul operatorilor români, revizui și reduce categoriile de bunuri periculoase transportate de operatorul în cauză, suspenda sau retrage dreptul acestuia de a efectua astfel de operațiuni, iar în cazul operatorilor străini poate restricționa dreptul acestora de a efectua astfel de operațiuni în spațiul aerian al României. 11.4. Transportul bunurilor periculoase prin poștă Se interzice transportul bunurilor periculoase prin poșta aeriană, cu excepția cazurilor specificate de Manualul OACI — Doc 9284. CAPITOLUL XII Raportarea accidentelor și incidentelor care implică bunurile periculoase 12.1. în scopul prevenirii producerii accidentelor și incidentelor care implică bunurile periculoase, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare și analiză a informațiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 9/7.1.2009 15 Raportările privind astfel de accidente și incidente vor fi făcute în concordanță cu prevederile detaliate ale Manualului OACI — Doc 9284 și ale Ordonanței Guvernului României nr. 51/1999 privind investigația tehnică a accidentelor și incidentelor din aviația civilă, cu modificările și completările ulterioare. 12.2. în scopul prevenirii repetării situațiilor în care se depistează bunuri periculoase nedeclarate sau greșit declarate la bordul aeronavelor civile, autoritatea de stat va stabili proceduri de investigare și analiză a informațiilor privind aceste tipuri de evenimente produse pe teritoriul României și care implică transportul bunurilor periculoase având originea în sau fiind destinate pentru alt stat. Raportările privind astfel de evenimente de aviație vor fi făcute în concordanță cu prevederile Reglementării aeronautice civile române privind raportarea evenimentelor de aviație civilă — RACR-REAC. CAPITOLUL XIII Securitatea transporturilor de bunuri periculoase 13.1. Prevederi generale 13.1.1. Toate persoanele implicate în activități de transport al bunurilor periculoase trebuie să ia în considerare cerințele de securitate privind bunurile periculoase, în conformitate cu responsabilitățile lor. 13.1.2. Bunurile periculoase vor fi transportate numai de către operatori autorizați corespunzător, în condițiile legii. 13.2. Pregătirea personalului 13.2.1. Programul de pregătire a personalului implicat în activități de transport al bunurilor periculoase trebuie să includă elemente de pregătire privind securitatea aeronautică. 13.2.2. Pregătirea privind securitatea aeronautică prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să facă referire la natura riscurilor de securitate, la recunoașterea și la metodele de reducere a acestor riscuri, precum și la măsuri ce trebuie luate în cazul unei încălcări a standardelor de securitate. De asemenea, pregătirea va include cunoașterea planurilor de securitate în ceea ce privește responsabilitățile individuale rezultate din aceste planuri. NOTĂ: Persoanele care au efectuat pregătire privind securitatea aeronautică în conformitate cu cerințele programului național de securitate aeronautică sau ale altor reglementări care cuprind elementele de la pct. 13.2.2 nu necesită o pregătire adițională în domeniul securității aeronautice. 13.2.3. Pregătirea prevăzută la pct. 13.2.1 trebuie să fie efectuată sau verificată la angajarea pe un post care implică transportul bunurilor periculoase. Pregătirea recurentă trebuie să fie efectuată în cel mult 24 de luni de la pregătirea precedentă, pentru a se asigura actualizarea nivelului de cunoștințe. 13.2.4. înregistrările referitoare la programul de pregătire în domeniul transporturilor de bunuri periculoase, inclusiv în domeniul securității aeronautice, trebuie păstrate de către angajator și puse la dispoziția angajatului la cerere. 13.3. Planurile de securitate pentru transportul bunurilor periculoase 13.3.1. Bunurile periculoase cu un grad ridicat de risc sunt prevăzute la pct. 13.3.3, fiind bunuri care au potențial de folosire în atacuri teroriste, având ca rezultat pierderi în masă de vieți omenești sau distrugeri în masă. 13.3.2. Operatorii, expeditorii și alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc trebuie să adopte, să implementeze și să se conformeze unui plan de securitate care cuprinde cel puțin elementele precizate la pct. 13.3.4. 13.3.3. Lista bunurilor periculoase cu un grad ridicat de risc: — Clasa 1, Divizia 1.1 —Explozibili; — Clasa 1, Divizia 1.2 — Explozibili; — Clasa 1, Divizia 1.3 — Grupul de compatibilitate C explozibili; — Divizia 2.3 — Gaze toxice (cu excepția aerosolilor); — Divizia 6.1 — Substanțe toxice din grupul de împachetare 1, cu excepția transportului acestora în cantități exceptate; — Divizia 6.2 — Substanțe infecțioase din Categoria A (cod UN 2814 și cod UN 2900); — Clasa 7 — Materiale radioactive în cantități mai mari de 3000 A1 sau 3000 A2 în pachete tip B sau C. 13.3.4. Elementele unui plan de securitate Un plan de securitate trebuie să cuprindă cel puțin următoarele elemente: a) alocarea responsabilităților de securitate tuturor persoanelor competente și calificate corespunzător pentru a-și îndeplini atribuțiile; b) înregistrări ale bunurilor periculoase sau ale tipurilor de bunuri periculoase transportate; c) analiza operațiunilor și evaluarea vulnerabilităților, incluzând transferurile între modalitățile de transport, depozitarea temporară în tranzit, manipularea și distribuția; d) declarația privind măsurile referitoare la politicile de pregătire, practicile de operare, echipamentele și resursele folosite pentru reducerea riscurilor de securitate; e) proceduri eficiente și la zi pentru raportarea și gestionarea problemelor de securitate (amenințări, încălcări, incidente); f) proceduri pentru evaluarea, testarea, analiza periodică și menținerea la zi a planurilor de securitate; g) măsuri pentru asigurarea securității informațiilor de transport conținute în planul de securitate; h) măsuri pentru asigurarea securității distribuirii documentației de transport. NOTĂ: Operatorii, expeditorii și alte persoane implicate în transportul bunurilor periculoase trebuie să coopereze între ei și cu autoritățile competente în vederea asigurării schimbului de informații referitoare la riscurile de securitate, a aplicării măsurilor corespunzătoare și a modului de răspuns la incidentele privind securitatea. 13.4. Materialele radioactive Referitor la materialele radioactive, prevederile acestui capitol trebuie luate în considerare astfel încât să se conformeze cu prevederile Convenției asupra protecției fizice a materialului nuclear „Convention on the Physical Protection of Nuclear Material” și IATA INFCIRC/225 (Rev 4). ABONAMENTE LA PUBLICAȚIILE OFICIALE PE SUPORT FIZIC — Prețuri pentru anul 2009 — Nr. Număr Zile de Greutate Valoare crt. Denumirea publicației de apariții apariție/ medie/apariție TVA 9% inclus)/lei anuale săptămână (grame) 12 luni 3 luni 1 lună 1. Monitorul Oficial, Partea I 750 5 50 800 210 75 2. Monitorul Oficial, Partea I, limba maghiară 90 1 50 1.500 140 3. Monitorul Oficial, Partea a ll-a 200 5 60 2.250 200 4. Monitorul Oficial, Partea a lll-a 800 5 15 430 40 5. Monitorul Oficial, Partea a IV-a 7.200 5 50 1.720 160 6. Monitorul Oficial, Partea a Vl-a 400 5 25 1.600 150 7. Monitorul Oficial, Partea a VIl-a 60 1 30 540 50 8. Colecția Legislația României 4 --- 2.500 450 120 9. Colecția Hotărâri ale Guvernului României 12 --- 3.500 750 70 NOTĂ: Monitorul Oficial Partea I bis se multiplică pe bază de comandă. începând cu anul 2009 se sistează apariția publicației Repertoriul legislației României. Abonamente la publicațiile oficiale și comenzi către „Monitorul Oficial” R.A. se pot efectua prin următoarele societăți de distribuție: ♦ COMPANIA NAȚIONALĂ „POȘTA ROMÂNĂ” --- S.A. --- prin oficiile sale poștale ♦ ACTA LEGIS ---S.R.L. --- București, Str. Lirei nr. 11, parter, ap. 1, (telefon/fax: 021.411.91.79; 021.411.54.08) ♦ INFO EUROTRADING --- S.A. --- București, Splaiul Independentei nr. 202A (telefon: 021.316.30.57, fax: 021.316.30.58) ♦ INTERPRESS SPORT---S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1, corp B, et. 2, camerele 256---259, OP 33 (telefon/fax: 021.313.85.07; 021.313.85.08; 021.313.85.09) ♦ MEDIA PRESS ABONAMENTE --- S.R.L. --- București, str. Izvor nr. 78, et. 2 (telefon: 021.311.97.84, fax: 021.311.97.85) ♦ M.T. PRESS IMPEX --- S.R.L. --- București, bd. Basarabia nr. 256 (telefon/fax: 021.255.48.15; 021.255.48.16; 021.255.48.17) ♦ PRESS EXPRES --- S.R.L. --- Otopeni, str. Flori de Câmp nr. 9 (telefon/fax: 021.221.42.83; 0745.133.712) ♦ ZIRKON MEDIA---S.R.L. --- București, str. Pictor Dimitrie Hârlescu nr. 6, sector 2 (telefon: 021.255.18.00, fax: 021.255.18.66; 021.255.19.18) ♦ ART ADVERTISING --- S.R.L. --- Râmnicu Vâlcea, str. Regina Maria nr. 7, bl. C1, sc. C, mezanin II (fax: 0250/73.54.75, telefon: 0350.40.59.87; 0350.40.59.88) ♦ CALLIOPE ---S.R.L. --- Ploiești, str. Elena Doamna nr. 62---64 (telefon/fax: 0244/51.40.52; 0244/51.48.01) ♦ DIFSTARPRESS ---S.R.L. --- Slobozia, bd. Matei Basarab, bl. I60, sc. A, ap. 15 (telefon/fax: 0243/23.23.68) ♦ CURIER PRESS ---S.A. --- Brașov, str. Traian Grozăvescu nr. 7 (telefon/fax: 0268/51.08.57; 0268/51.08.58) ♦ ROESTA---S.R.L. --- Curtea de Argeș, str. Valea lașului, bl. P10, sc. B, ap. 18 (telefon/fax: 0248/72.11.43) ♦ VIAȚA LIBERĂ ---S.A. --- Galați, Str. Domnească nr. 68 (telefon: 0236/46.06.20, fax: 0236/47.10.28) ♦ UNITATEA---S.R.L. --- Alba lulia, str. Traian nr. 26 (telefon: 0258/81.16.31, fax: 0258/81.28.43) ♦ MANPRES DISTRIBUTION --- S.R.L. --- București, Piața Presei Libere nr. 1 (OP 33 --- CP 24) (telefon/fax: 021.314.63.39) ♦ CUGET LIBER ---S.A. --- Constanta, bd. LC. Brătianu nr. 5 (telefon:'0241/58.21.20, fax: 0241/61.95.24) ♦ SIMPEX LOGISTIC --- S.R.L. --- Călărași, Str. Progresul nr. 21, bl. B1, sc. B, ap. 5 (telefon/fax: 0242/31.89.29) ♦ CIPSOFT DESIGN --- S.R.L. --- Ploiești, str. Eroilor nr. 2 bis (tel. 0722.36.54.65 sau 0724.20.31.43) EDITOR: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — CAMERA DEPUTATILOR MONITORUL OFICIAL „Monitorul Oficial” R.A., Str. Parcului nr. 65, sectorul 1, București; C.I.F. RO427282, IBAN: RO55RNCB0082006711100001 Banca Comercială Română — S.A. — Sucursala „Unirea” București și IBAN: RO12TREZ7005069XXX000531 Direcția de Trezorerie și Contabilitate Publică a Municipiului București (alocat numai persoanelor juridice bugetare) Tel. 021.318.51.29/150, fax 021.318.51.15, e-mail: marketing@ramo.ro, internet: www.monitoruloficial.ro Adresa pentru publicitate: Centrul de vânzări si informare, București, sos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, tel. 021.411.58.33 și 02Î .410.47.30, fax 021.410.77.36 și 021.410.47.23 Tiparul: „Monitorul Oficial” R.A. 5 948368 323582 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9/7.1.2009 conține 16 pagini. Prețul: 3,20 lei ISSN 1453—4495