MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 235 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 22 noiembrie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 701. — Hotărîre privind organizarea unor centre de inginerie tehnologică și proiectare din subordinea Ministerului Industriei, ca societăți comerciale pe acțiuni............................................1—7 762. — Hotărîre pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Ar- menia cu privire la relațiile comercial-econo- mice și colaborarea tehnico-științifică ... 8 Acord între Guvernul României și Guvernul Republicii Armenia cu privire la relațiile comercial-econo- mice și colaborarea tehnico-științifică . . . 8—9 768. — Hotărîre privind înființarea și funcționarea Regiei autonome „Registrul auto român “ . . 9—12 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea unor centre de inginerie tehnologică și proiectare din subordinea Ministerului Industriei, ca societăți comerciale pe acțiuni în temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, precum și al Hotărîrii Guvernului nr. 1284/18 decembrie 1990 privind unele măsuri de organizare și finanțare a unităților de cercetare-dezvoltare, Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează societățile comerciale pe acțiuni, persoane juridice, cu denumirea, sediul, obiec- tul de activitate și capitalul social prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Societățile comerciale pe acțiuni, înfiin- țate potrivit prezentei hotărîri, se vor organiza și vor funcționa în conformitate cu statutul prevăzut în anexa nr. 2 (2.1 și 2.2.) *). Art. 3. — Societățile comerciale nou înființate își vor definitiva capitalul social pe baza reevaluării patri- moniului, în condițiile prevăzute de lege, în termen de 30 de zile de la aprobarea prezentei hotărîri. Art. 4. — Pe data înființării societăților comerciale pe acțiuni, unitățile din anexa nr. 1 își încetează activitatea. Activul și pasivul unităților de stat care își înce- tează activitatea se preiau de către societățile comer- ciale nou înființate. Personalul care trece la societățile comerciale nou înființate se consideră transferat în interesul servi- ciului și beneficiază, timp* de 3 luni, de diferența pînă la salariul tarifar avut și sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 5. — Anexele nr. 1 și nr. 2 (2.1 și 2.2) fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 10 octombrie 199L Nr. 70L *) Anexele nr. 2.1 și 2.2 se comunică celor interesați. Statutul cadru al societăților comerciale înființate potrivit art. 1 este cuprins în anexa nr. 2. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 235 LISTA ANEXA Nr. 1 societăților comerciale care se înființează în baza Legii nr. 15/1990 Sediul, Capital social inițial Denumirea Nr Denumirea Forma localitatea, Principalul obiect structura *) unităților societății juridică județul de activitate conform care își comerciale bilanțului la încetează 31.12.1W activitatea --- mii. lei --- 1. „IPCM" --- S.A. Societate București, Realizarea și comercializarea 58,9 Centrul de comercială Calea de studii și proiecte pentru 43,5 + 23,5 inginerie pe acțiuni Victoriei obiecte și obiective indus- tehnologică nr. 218, triale, civile, surse energe- și proiectare sector 1 tice ; engineering ; furnizor pentru general și antreprenor gene- întreprinderi ral ; formarea de personal și construc- specialiști ; studii geo-topo ; toare de expertize tehnice ; service și mașini asistență tehnică ; operațiuni de import-export; servicii pentru societăți comerciale și persoane fizice, în țară și în străinătate ; Consulting ; marketing ; informatică. 2. „IPCMG“ --- Societate București, Realizarea și comercializarea 42,7 Centrul de S.A. comercială Calea în țară și străinătate de stu- 31,0 4-21,1 inginerie pe acțiuni Victoriei dii, documentații tehnico- tehnologică nr. 218, economice de investiții pen- și proiectare sector 1 tru construcția de mașini, pentru surse energetice, obiective industria de industriale, civile, drumuri, utilaj greu căi ferate ; amenajări de te- ren ; produse informatice de tip soft, inclusiv asistență tehnică și servicii; activitate de furnizor general sau antreprenor general ; efec- tuarea de operațiuni de co- merț intern șî extern. ♦) Mijloace fixe + mijloace circulante. ANEXA Nr, 2 Societății comerciale „ CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea imieiățiî Denumirea societății este Societatea comercială — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile .și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni “ sau inițialele „S.A/⁴, de capitalul social și numărul de înregistrare. *) Denumirea, sediul, obiectul de activitate și capitalul în anexa nr. 1 la hotărîre. S T A T U T U L*) S.A. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială ......................... “ — S..A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe. acțiuni. Aceasta își desfășoară activi- tatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul .societății este în România, localitatea . . . . , str. . . . , nr. . . , sector . . . Sediul societății poate fi social pentru fiecare societate m parte sînt cele prevăzute MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 235 3 schimbat în altă localitate din România, pe baza hotă- rîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții situate și în alte localități din țară și străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății este producerea și comercializarea de documentații* produse, servicii la intern și export, realizarea de profit. ARTICOLUL 0 Obiectul de activitate al societății este : — realizarea și comercializarea de studii și proiecte pentru obiective și obiecte industriale, inclusiv pro- iectare de tehnologii și S.D.V., de studii și proiecte pentru obiective și obiecte industriale, inclusiv pro- iectare de surse energetice, de studii și proiecte pen- tru obiecte civile ; — Consulting pentru marea și mica industrie, mar- keting, engineering, informatică ; — furnizor general și antreprenor general pentru obiective și obiecte din specific ; proiectare, produ- cere și- comercializare de utilaje și instalații specifice, inclusiv pentru protecția mediului, de mecanizări ca și de piese și subansamble din metal, cauciuc, masă plastică ; — efectuarea de studii și cerce tari în scopul promo- vării și punerii în aplicare a inițiativelor de interes național în sectorul industriei construcțiilor de mașini ; — efectuarea de operații de comerț exterior (import- export) în nume propriu sau prin intermediar pentru documentații tehnice* utilaje și instalații, aparatură sau orice alte produse admise de lege ; — studii geo-topo ; — expertize tehnico-economice și juridice ; — service și asistență tehnică și furnizare de spe- cialiști ; — administrare, întreținere, reparații de clădin și instalații ; — prestare de servicii pentru societăți comerciale și persoane particulare ; — alte operațiuni comerciale, inclusiv investiții de capital în România sau străinătate, operațiuni de trans- port, compensații, barter, lohn, desîgn, leasing și de cooperare în nume propriu sau prin intermediere ; — societațea poate întreprinde alte acte și fapte de comerț, operațiuni publicitare, financiare, mobiliare sau imobiliare și să desfășoare activități de orice na- tură pentru realizarea directă sau indirectă a obiectu- lui său de activitate, putînd, de asemenea, să participe Ia constituirea de alte societăți în România și în străi- nătate, cu respectarea reglementar ilor legale în vigoare. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial de ... . mii. lei, împărțit în........acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de acționar. Capitalul social inițial,. împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic, și vărsat în întregime la data constituirii societății.. Capitalul social inițial este deținut integral de sta- tul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiu- nilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele consi- liului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 Bedweres sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe bâza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi șî obligații decurgind din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari conferă acestora dreptul la un vot în adunarea gene- rală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea profiturilor, conform prevederilor prezen- tului statut și dispozițiilor legale, respectiv Ia alte drep- turi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor ce le dețin. 4 MONITORUL OFICIAL- AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 235 Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un credi- tor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei- părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efec- tuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunbaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre- văzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă pu- blic faptul prin presă, în cel puțin 2 ziare de lar^jă circulație în localitatea în care se află sediul societă- ții. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și' de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai co- misiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; c) numesc directorul general și adjuncții acestuia, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul gene- ral este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc competențele și răspunderile consiliului de administrație și ale comisiei de cenzori ; e) stabilesc salarizarea personalului angajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; f) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consi- liului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; g) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor ; h) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizarea raportului con- siliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea profitului; i) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe ; stabilesc competențele și nivelul de contractare a îm- prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; j) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; k) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea capi- talului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; 1) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; m) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; n) * analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și interna- țională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, pro- tecția mediului, relațiile cu clienții ; o) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită socie- tății ; p) hotărăsc în orice alte probleme privind socie- tatea. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunarea generală ordinară are loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru ■ examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru? stabilirea programului de activitate și a buge- tului pe anul în curs. Adunarea generală extraordinară se convoacă la cererea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, pre- cum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală extraordinară va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tutu- ror problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 235 S ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, doi secretari care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un regis- tru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții salâriaților. ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează^ sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului este constituit din 7 persoane numite, potrivit legii, de Ministerul Indus- triei astfel : cîte un reprezentant al Ministerului Indus- triei, Ministerului Economiei și Finanțelor și ingineri, economiști, juriști, alți specialiști din domeniul de acti- vitate al societății. Membrii consiliului împuterniciților statului, numiți pînă la constituirea adunării generale a acționarilor, își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau insti- tuția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Membrii consiliului. împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau să parti- cipe la societățile comerciale în care sînt numiți ca împuterniciți și cu care respectivele societăți întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Consiliul împuterniciților statului prezintă, semes- trial, Ministerului Industriei un raport asupra activi- tății desfășurate de societatea comercială și un pro- gram de activitate pentru perioada viitoare. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație, compus din 3 administratori aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pen- tru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al con- siliului de administrație, comisiei de cenzori și director general, persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, măr- turie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Minis- terului Industriei. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. La prima ședință, consiliul de administrație alege, dintre membrii săi, ,un președinte și un vicepreședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a altui membru al consiliului de administrație. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de vicepreședinte. Președintele numește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso- lută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 235 se scrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe probleme limitate și poate recurge la experți pentru studierea anumitor probleme. In relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor, sau în lipsa lui, de către vicepre- ședinte. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care, este legat de administrarea societății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obli- gat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele socie- tății. Membrii consiliului de administrație, în general pre- ședintele, vicepreședintele, directorul general, răspund individual sau solidar, după caz, față de societate, pen- tru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. în ast- fel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de Ia încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI Gestiunea societății ARTICOLUL 20 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți care vor înlocui, în condițiile legii, pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a profitu- lui și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de profit și pierderi, prezentînd adunării generale a acțio- narilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de'reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu â fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori.de cîte ori consi- deră necesar pentru alte situații privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o perioa- dă de maximum 3 ani și pot fi realeși ; numărul cen- zorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile , cu- calitatea de cenzor persoanele care intră sub incidența art. 18 alin. 4, precum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice for- mă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, un sala- riu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL SI Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 235 7 ARTICOLUL 22 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Ministerului Industriei. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al societății comerciale. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. ARTICOLUL 23 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 24 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei, va întoc- mi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministe- rul Economiei și Finanțelor. Bilanțul și contul de profit și pierderi vor fi publi- cate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 25 Calculul și repartizarea profitului Profitul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală- a acționarilor. Profitul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din profitul societății se pot constitui fonduri des- tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de produse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acționarilor. Din profitul anual se stabilește fondul de rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul profitului prevă- zut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social), precum și alte cote prevăzute în reglementă- rile în vigoare. Din profitul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd profitul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății. Plata profitului cuvenit acționarilor se face de socie- tate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la apro- barea bilanțului de către adunarea generală a acțio- narilor. In cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință în vederea angajării răspunderii materiale și recuperării prejudiciului. ARTICOLUL 26 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 27 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea societă- ților. ARTICOLUL 23 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — falimentul; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capita- lului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă : — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 29 Lichidarea societății în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 30 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL IX Dispoziții finale ARTICOLUL 31 Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 235 GUVERNUL ROMÂNIEI H O T AR î R E pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Armenia cu privire la relațiile comercial-economice și colaborarea tehnico-științifică Guvernul României hotărăște : Articol unic. — Se aprobă Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Armenia cu privire la relațiile comercial-economice și colaborarea tehnico-științifică, semnat la 4 octombrie 1991. PRIM-MINISTRU THEODOR STOLOJAN București, 7 noiembrie 1991. Nr. 762. ACORD între Guvernul României și Guvernul Republicii Armenia cu privire la relațiile comercial-economice și colaborarea tehnico-științifică Guvernul României și Guvernul Republicii Armenia, denumite în continuare părți contractante, recunoscînd importanța deosebită a relațiilor comercial-economice tradiționale, tinzînd să adîncească relațiile dintre România și Republica Armenia, precum și conducîndu-se în relațiile comercial- economice după principiile egalității în drepturi, avan- tajului reciproc și alte principii ale dreptului internațional, au hotărît să încheie prezentul acord și s-au ARTICOLUL 1 Părțile contractante vor sprijini dezvoltarea rela- țiilor economice și comerciale reciproc avantajoase între România și Republica Armenia, conform legis- lației fiecăreia dintre țări. ARTICOLUL 2 în scopul asigurării unor condiții reciproc avanta- joase pentru dezvoltarea colaborării comercial-econo- mice, părțile contractante își acordă una celeilalte re- gimul națiunii celei mai favorizate. Prevederea de mai sus a acestui articol nu se ex- tinde asupra avantajelor : a) acordate sau care pot fi acordate în viitor de către una dintre părțile contractante altor țări, în scopul facilitării comerțului de graniță sau riveran ; b) decurgînd din participarea uneia dintre părțile contractante, în prezent sau în viitor, la uniuni vamale și zone de comerț liber. ARTICOLUL 3 Participanții la relațiile economice externe ale Româ- niei și Republicii Armenia, numiți în continuare su- biecți, se vor conduce, în colaborarea reciprocă, după principiile adoptate în comerțul și practica financiară internaționale, aplicîndu-se prețurile mondiale curente. Prețurile pentru mărfurile livrate și servicii, precum și condițiile de livrare și decontare se vor stabili prin contracte. înțeles asupra următoarelor : ARTICOLUL 4 Părțile contractante vor contribui la adîncirea colabo- rării economice și tehnico-științifice. Direcțiile unei asemenea colaborări, pe lîngă comerțul reciproc avan- tajos, vor include stabilirea și extinderea legăturilor directe în producție, cooperarea în producție, crearea de societăți mixte, organizații și întreprinderi bilate- rale, înființarea de reprezentanțe și filiale ale subiec- ților, precum și dezvoltarea și introducerea altor forme moderne de colaborare și schimb, practicate în eco- nomia mondială. ARTICOLUL 5 Părțile contractante, în conformitate cu legislația lor, vor crea condițiile necesare pentru încheierea și realizarea de contracte pentru livrarea de mărfuri și acordarea de servicii. în scopul realizării relațiilor comerciale și econo- mice, părțile contractante pot stabili liste indicative anuale pentru mărfurile și serviciile ce se livrează și se prestează reciproc, care nu vor avea caracter limi- tativ. Nomenclatorul și volumul mărfurilor și serviciilor ce se livrează și se prestează în baza acestor liste șe vor stabili printr-un protocol. ARTICOLUL 6 Băncile împuternicite ale României și Republicii Armenia vor stabili de comun acord modalitatea MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 235 9 tehnică de servire bancară a operațiunilor economice externe decurgînd din prezentul acord. ARTICOLUL 7 Decontările și plățile pentru toate genurile de ope- rațiuni și servicii se vor efectua în valută liber con- vertibilă, în concordanță cu legislația în vigoare în România și Republica Armenia, precum și în oricare din formele existente în practica bancară internațio- nală. ARTICOLUL 8 Părțile contractante vor facilita tranzitul pe terito- riul statelor lor al mărfurilor subiecților români și, respectiv, armeni spre terțe țări din terțe țări. ARTICOLUL 9 Mărfurile care se livrează în conformitate cu pre- zentul acord pot fi reexportate în terțe țări numai cu acordul scris al exportatorului. Rezultatele lucrărilor tehnico-științifice, obținute în comun de către cele două părți ale acestui acord, pot fi transmise terțelor persoane sau publicate numai cu acordul scris al partenerilor români și, respectiv, ar- meni. ARTICOLUL 10 Părțile contractante vor înființa o comisie mixtă din reprezentanți ai României și Republicii Armenia pen- tru urmărirea realizării prezentului acord și elabora- rea de recomandări pentru dezvoltarea și extinderea colaborării comercial-economice și tehnico-științifice. Ședințele comisiei mixte vor avea loc, alternativ, în România și Republica Armenia, cel puțin o dată pe an. ARTICOLUL 11 Prezentul acord poate fi modificat cu acordul prea- labil al părților contractante. ARTICOLUL 12 Acest acord se încheie pe o perioadă nelimitată și va intra în vigoare la data la care părțile contractante își notifică reciproc că toate cerințele legale pentru intrarea sa în vigoare au fost îndeplinite. Prezentul acord poate fi denunțat prin notificarea uneia dintre părțile contractante către cealaltă parte contractantă. în acest caz, prezentul acord își pierde valabilitatea la 6 luni de la notificare. încheiat la București, la 4 octombrie 1991, în trei exemplare originale, fiecare în limbile română, armeană și rusă, toate textele fiind egal autentice. în caz de interpretări diferite ale textului, se va lua ca bază textul în limba rusă. Din împuternicirea Guvernului României Constantin Fota Din împuternicirea Guvernului Republicii Armenia Darbinian Armen GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea și funcționarea Regiei autonome „Registrul auto român" Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Regia autonomă „Registrul auto român “, cu sediul în municipiul București, Calea Griviței nr. 393, sectorul 1, ca persoană juridică ce funcționează pe bază de gestiune economică și autono- mie financiară, prin reorganizarea Registrului auto român din cadrul Institutului de cercetări și proiectări tehnologice în transporturi. „.Registrul auto român“ — R.A. se organizează și funcționează conform Legii nr. 15/1990 privind reorga- nizarea unităților de stat ca regii autonome și societăți comerciale. Ministerul Transporturilor reprezintă interesele sta- tului în consiliul de administrație al Regiei autonome „Registrul auto român Art. 2. — „Registrul auto român“ — R.A., pe baza împuternicirii date de Ministerul Transporturilor, ca autoritate în transporturi, certifică încadrarea vehicu- lelor rutiere în normele de siguranța circulației, pro- tecția mediului înconjurător și folosinței căreia îi sînt destinate, acordarea numărului de registru și verifi- carea stațiilor de inspecție tehnică, la cererea Ministe- rului Transporturilor. Art. 3. — Pe lîngă atribuțiile menționate la art. 2, „Registrul auto român “ — R.A. are ca obiect de ac- tivitate : — omologarea de tip și individuală pentru circulația pe drumurile publice a tuturor tipurilor de vehicule rutiere, fabricate în țară sau importate, pe baza încer- cărilor în laboratoarele proprii ; — încadrarea vehiculelor rutiere în categoriile de folosință prevăzute de lege ; — organizarea și ținerea evidenței tuturor tipurilor de vehicule rutiere în circulație și acordarea numă- rului de registru ; — efectuarea inspecțiilor tehnice pe un anumit eșan- tion de vehicule rutiere în vederea verificării unor noi tehnologii și aparate pentru inspecția tehnică ; — elaborarea tehnologiei și prescripțiilor tehnice pri- vind verificările tehnice și inspecțiile periodice ; — efectuarea de încercări în vederea omologării echipamentelor și pieselor care afectează siguranța cir- culației rutiere sau protecția mediului înconjurător ; — efectuarea de încercări, la cererea Ministerului Transporturilor, Ministerului de Interne și a Comisiei MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 235 Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate, cu vehicule rutiere prelevate din fabricația de serie, în scopul verificării stabilității procesului de fabricație ; — efectuarea de cercetări și proiectări legate de si- guranța circulației rutiere și poluarea mediului încon- jurător de către vehiculele rutiere ; — elaborarea și propunerea de standarde referitoare la vehiculele rutiere și echipamentele lor ; — analizarea aplicării regulamentelor anexă la „Acordul privind adoptarea de condiții uniforme de omologare și recunoaștere reciprocă a omologării echi- pamentelor și pieselor vehiculelor cu motor⁴⁴, adoptat la Geneva în 1958. și a amendamentelor la aceste re- gulamente ; — efectuarea de expertize tehnice pentru unele acci- dente de circulație, în scopul găsirii unor soluții pen- tru prevenirea acestora ; — stabilirea consumurilor de combustibil în condiții de exploatare a autovehiculelor ; — omologarea vehiculelor care funcționează cu mo- toare cu combustibili -neconvenționali ; — stabilirea gradului de confort pentru autovehicu- lele de transport pasageri ; — proiectarea de utilaje, aparate și dispozitive pen- tru verificările tehnice și inspecțiile periodice ; — Consulting în probleme privind achiziționarea de vehicule rutiere, stabilirea performanțelor unor vehi- cule rutiere de serie mică sau individuale, achiziționa- rea de utilaje și aparate de garaj, stabilirea tehnolo- giilor funcționale pentru stațiile de inspecție tehnică ; — participarea la elaborarea de regulamente de securitate rutieră și poluare care se elaborează în ca- drul Comisiei Economice pentru Europa a O.N.U. sau în cadrul altor organisme similare. Art. 4. — Patrimoniul Regiei autonome „Registrul auto român⁴⁴ este de 5.331.000 lei. Art. 5. — Producătorii de vehicule rutiere sau re- prezentanții autorizați ai acestora ori, după caz, per- soanele care le importă sau le construiesc din piese detașate, au obligația să solicite omologarea pentru circulație de la Registrul auto român, în virtutea art. 5 (3) din Hotărîrea Guvernului României nr. 594/ 2 septembrie 199L Art. 6. — în scopul punerii de acord a regulilor și prescripțiilor tehnice specifice cu cele ale instituțiilor similare și pentru îmbunătățirea colaborării cu acestea, „Registrul auto român⁴⁴ — R.A. poate participa, con- form legii, la asociații, convenții și acorduri cu orga- nisme similare din alte țări pentru colaborare și coope- rare în domeniul său de activitate. Art. 7. — „Registrul auto român “ — R.A. are în structura șa filiale de specialitate pe teritoriul României, necesare îndeplinirii obiectului său de ac- tivitate. Art. 8. — Conducerea regiei este asigurată de con- siliul de administrație, constituit potrivit legii, președin- tele acestuia fiind directorul general al regiei. Art. 9. — Structura organizatorică și funcțională a „Registrului auto român“ — R.A. se aprobă de con- siliul de administrație. Art. 10. — „Registrul auto român⁴⁴ — R.A. își aco- peră cheltuielile din venituri provenite din lucrări proprii, efectuate pe baza tarifelor stabilite.de consi- liul de administrație^ Art. 11. — „Registrul auto româna — RA. are drep- tul de a dispune de veniturile nete în valută, în con- dițiile legii. Art. 12. — „Registrul auto român“ —> R.A. își des- fășoară activitatea în conformitate eu regulamentul propriu de organizare și funcționare, prevăzut în anexa la prezenta hotărîre. Art. 13. — Pentru contribuția deosebită la buna des- fășurare a activității, consiliul de administrație poate hotărî, în limita disponibilităților, acordarea de premii, cu respectarea prevederilor legale. Art. 14. — Personalul Registrului auto român din cadrul Institutului de cercetări și proiectări tehnologice în transporturi, care se preia de „Registrul auto român“ — R.A., se consideră transferat în interesul serviciu- lui și beneficiază, timp de 3 luni, de diferențele pînă la salariul avut și sporul de vechipie, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. PRIM-MINISTRU THEODOR STOLOJAN București, 8 noiembrie 1991» Nr. 768. ANEXA REGULAMENTUL de organizare și funcționare a Regiei autonome „Registrul auto românu CAPITOLUL I Prevederi generale Art. 1. — Regia autonomă „Registrul auto român⁴⁴ este organizată și funcționează potrivit prevederilor Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți co- merciale. Art. 2. — „Registrul auto român⁴⁴ — R.A, este per- soană juridică, funcționează pe bază de gestiune eco- nomică și autonomie financiară și își desfășoară activi- tatea pe baza prezentului regulament. Art. 3. — „Registrul auto român“ — R.A. are sediul în municipiul București, calea Griviței nr. 393, sector 1. „Registrul auto român⁴⁴ — R.A. are în structura sa filiale de specialitate pe teritoriul României. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea 1, Nr. 235 11 CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate Art. 4. — „Registrul auto român" — R.A. are ca obiect de activitate : 4.1. omologarea de tip și individuală pentru circula- ția pe drumurile publice a tuturor tipurilor de vehi- cule rutiere fabricate în țară sau importate, pe baza încercărilor efectuate în laboratoarele proprii ; 4.2. încadrarea vehiculelor rutiere în categoriile de folosință prevăzute de lege ; 4.3. organizarea și ținerea evidenței tuturor tipuri- lor de vehicule rutiere admise în circulație și acorda- rea numărului de registru ; 4.4. verificarea, la cererea Ministerului Transportu- rilor, a atelierelor de inspecție tehnică ; 4.5. efectuarea inspecțiilor tehnice pe un anumit eșantion de vehicule rutiere, în vederea verificării unor noi tehnologii și aparate pentru inspecția tehnică ; 4.6. elaborarea tehnologiei și prescripțiilor tehnice privind verificările tehnice și inspecțiile periodice ; 4.7. efectuarea de încercări în vederea omologării echipamentelor și pieselor care afectează siguranța cir- culației rutiere sau protecția mediului înconjurător ; 4.8. efectuarea de încercări, la cererea Ministerului Transporturilor, Ministerului de Interne și a Comisiei Naționale pentru Standarde, Metrologie și Calitate, cu vehicule rutiere prelevate din fabricația de serie, în scopul verificării stabilității procesului de fabricație ; 4.9. efectuarea de cercetări și proiectări legate de siguranța circulației rutiere și poluarea mediului încon- jurător de către vehiculele rutiere ; 4.10. analizarea aplicării regulamentelor anexă la „Acordul privind adoptarea de condiții uniforme de omologare și recunoaștere reciprocă a echipamentelor șî pieselor vehiculelor cu motor", adoptat la Geneva în 1958, sau a amendamentelor la aceste regulamente ; 4.11. elaborarea și propunerea standardelor referi- toare la vehiculele rutiere și echipamentele lor ; 4.12. efectuarea de expertize tehnice pentru acciden- tele grave de circulație, în scopul găsirii unor soluții pentru prevenirea acestora ; 4.13, stabilirea consumurilor de combustibil în con- diții de exploatare a vehiculelor ; 4.14. omologarea vehiculelor cu motoare care func- ționează cu combustibili neconvenționali ; 4.15. stabilirea gradului de confort pentru autovehi- culele de transport pasageri ; 4.16. proiectarea de utilaje, aparate și dispozitive pentru verificările tehnice și inspecțiile periodice ; 4.17. Consulting în probleme privind achiziționarea de vehicule rutiere, stabilirea performanțelor unor autovehicule rutiere de serie mică sau individuale, achiziționarea de utilaje și aparate de garaj, stabilirea tehnologiilor funcționale pentru stațiile de inspecție tehnică ; 4.18. participarea la lucrările organizațiilor și orga- nismelor internaționale și naționale pe linia vehiculelor rutiere, cu posibilitatea aderării la acestea și asigurarea transpunerii în practică a hotărârilor adoptate pentru aplicarea convențiilor internaționale. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 5. —- Patrimoniul Regiei autonome „Registrul auto român" este în valoare de 5.331.000 lei. în exer- citarea dreptului de proprietate asupra patrimoniului său, „Registrul auto român" — R.A- folosește și dis- pune, în mod autonom, de bunurile pe care le are în patrimoniu, potrivit legii. CAPITOLUL IV Structura regiei Art. -6. — „Registrul auto român" — R.A. are in subordinea sa filiale de specialitate pe teritoriul României, necesare îndeplinirii obiectului său de ac- tivitate. Consiliul de administrație stabilește constituirea fi- lialelor, structura organizatorică și relațiile lor în cadrul regiei și cu terții. Art. 7. — în cadrul regiei se constituie direcții servicii, laboratoare, oficii și birouri, în funcție de ne- cesitățile și volumul activităților. CAPITOLUL V Organele de conducere ale regiei Art. 8. — Conducerea „Registrului* auto român" ■— R.A. se asigură prin : — consiliul de administrație ; — directorul general. Art. 9. •— Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului transporturilor și este compus din 11 persoane, din care una este directorul general al regiei, care este și președintele consiliului de adminis- trație. Din consiliul^ de administrație fac parte cîte un re- prezentant al Ministerului Economiei și Finanțelor și al Ministerului Transporturilor, ceilalți membri fiind numiți dintre inginerii, economiștii, inspectorii, juriștii specializați în domeniul de activitate al regiei. Art. 10. — Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare. Art. 11. — Atribuțiile principale, răspunderile și competențele consiliului de administrație sînt urmă- toarele : 11.1. aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei ; 11.2. aprobă programele de dezvoltare și funcționare a rețelei de filiale de specialitate din teritoriu ; 11.3. examinează și aprobă bugetul de venituri și- cheltuieli, bilanțul și contul de profit și pierderi ; 11.4. aprobă utilizarea ' fondului valutar, potrivit legii ; 11.5. stabilește, potrivit legii, nivelul de salarizare a personalului, în funcție de studii și munca efectiv prestată ; 11.6. stabilește funcțiile și meseriile specifice ; 11.7. stabilește taxe și tarife proprii pentru serviciile și prestațiile efectuate ; 11.8. aprobă statutul personalului regiei ; 11.9. răspunde de administrarea legală* și eficientă a întregului patrimoniu ; 11.10. exercită orice alte atribuții ce-i revin din pre- vederile legale și regulamentul său de funcționare si organizare și aprobă orice alte măsuri privind activi- tatea regiei, cu excepția celor date, potrivit legii. în competența altor organe. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA L Nr. 235 Art. 12. — Consiliul de administrație se întrunește în sesiuni ordinare o dată pe lună și, la cererea pre- ședintelui sau a 1/3 din membri, ori de cîte ori este nevoie. Art. 13. — Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare, urmînd ca activitatea acestora să fie recompensată ma- terial, conform înțelegerii, pe bază de convenție ci- vilă. Art. 14. — Consiliul de administrație prezintă anual ministerului de resort un raport asupra activității în perioada expirată și asupra programului de activitate pentru perioada în curs. Art. 15. — Directorul general al regiei este numit de consiliul de administrație, cu avizul Ministerului Transporturilor. Art. 16. — Directorul general al regiei conduce ac- tivitatea curentă a acesteia și o reprezintă în relațiile cu organele statului, precum și cu persoanele fizice sau juridice. De asemenea, angajează și concediază perso- nalul și numește, prin, decizie, conducătorii comparti- mentelor de muncă din structura regiei, cu respectarea prevederilor legale. CAPITOLUL VI Bugetul de venituri și cheltuieli Art. 17. — „Registrul auto român* — R.A. întoc- mește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul și contul de profit și pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Economiei și Finanțelor și aprobate anual de către acesta, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Art. 18. — Veniturile și cheltuielile regiei se sta- bilesc prin buget pentru fiecare exercițiu financiar și cuprind la venituri sumele încasate din tarifele apli- cate la prestațiile efectuate, iar la cheltuieli valorile consumate pentru funcționarea regiei. Art. 19. — Din veniturile realizate, după acoperirea cheltuielilor, regia constituie fondul de rezervă și de dezvoltare, asigură sumele necesare desfășurării ac- tivității și satisfacerii nevoilor de funcționare, precum și celelalte vărsăminte prevăzute de lege. Art. 20. — „Registrul auto român* — R.A. hotă- răște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate, în limitele competențelor acordate și stabilește sursele proprii de finanțare. Art. 21. — Operațiunile de încasări și plăți ale re- giei se efectuează prin conturi deschise la bănci. CAPITOLUL VII Relațiile regiei Art. 22. — Pentru realizarea atribuțiilor ce le revin, compartimentele de muncă ale regiei stabilesc relații funcționale, de cooperare și colaborare. Art. 23. — Relațiile comerciale dintre „Registrul auto român* — R.A. și alte regii, societăți comerciale sau âlți parteneri, se desfășoară pe baze contractuale, guvernate de principiul libertății contractuale. Art. 24. — Regia autonomă „Registrul auto român* poate încheia contracte de prestări de servicii cu în- treprinzători străini, în condițiile legii. CAPITOLUL VIII Controlul activității Art. 25. — Gestiunea Regiei autonome „Registrul auto român * este controlată de organe proprii, conform reglementărilor elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. CAPITOLUL IX Dispoziții referitoare Ia personal Art. 26. — Personalul regiei este supus prevederilor statutului personalului, aprobat de consiliul de admi- nistrație, și celorlalte reglementări în vigoare. CAPITOLUL X Dispoziții finale Art. 27. — „Registrul auto român* — R.A. respectă și răspunde de aplicarea tuturor prevederilor din le- gislația internă, precum și din convențiile și celelalte reglementări emise de organisme internaționale din do- meniul său de activitate. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. 13 Septembrie - Casa Republicii, sector 5, cont 30.98.12.301 B.C.R. - S.M.B. Adresa pentru publicitate : Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, str. Blanduziei nr. 1,' sector 2, telefon 11.77.02. Tiparul î Tipografia „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, sector 1, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 235/1991, conține 12 pagini. Prețul 15 lei 40.816 }