MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 231 PARTEA I LEGI, DECRETE, flOTÂRlRI ȘI ALTE ACTE Sîmbătă, 16 .noiembrie 1991 SUMAR Nr, Pagina LEGI 65. — Lege pentru ratificarea Acordului-cadru de co- operare financiară dintre România și Banca Euro- peană de Investiții și a Contractului financiar pentru retehnologizarea centralelor energetice dintre România și Banca Europeană de Investiții și Regia autonomă de electricitate „R^nel“ . . 1 Acord-cadru de cooperare financiară între România și Banca Europeană de Investiții . 2—3 Contract financiar între România și Banca Europeană de Investiții și „Renel“.........................3—15 LEGI PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE pentru ratificarea Acordului-cadru de cooperare financiară dintre România șî Banca Europeană de Investiții și a Contractului financiar pentru retehnologizarea centralelor energetice dintre România și Banca Europeană de Investiții și Regia autonomă de electricitate „Renel“ Parlamentul României adoptă prezenta lege. Articol unic. — Se ratifică Acordul-cadru de coope- rare financiară dintre România și Banca Europeană de Investiții și Contractul financiar pentru retehnolo- gizarea centralelor energetice dintre România și Banca Europeană de Investiții și Regia autonomă de electri- citate „Renel“, încheiate la Luxemburg la 31 iulie 1991, Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 28 octombrie 1991. PREȘEDINTELE SENATULUI academician ALEXANDRU BlRLĂDEANU Această lege a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 30 octombrie 1991. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR MARȚIAN DAN In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președinte- lui României, promulgăm Legea pentru ratificarea Acordului-cadru de cooperare financiară dintre România și Banca Europeană de Investiții și a Contractului financiar pentru retehnologizarea centralelor energetice dintre România și Banca Europeană de Investiții și Regia autonomă de electricitate „Renel" și dispunem publi- carea sa în Monitorul Oficial al României. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI ION ILIESCU București,.! noiembrie 1991. Nr. 65? 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA lâ Nr. 231 ACORD-CADRU de cooperare financiară între România și Banca Europeană de Investiții *) Avînd în vedere că : A. în cadrul planului de acțiune privind asistența Comunității Economice pentru România în susținerea eforturilor ei de a realiza reforme politice și economice și al deciziei Consiliului Guvernatorilor Băncii Euro- pene de Investiții (în cele ce urmează numită banca) din 18.04.1991 de a autoriza acordarea de împrumu- turi din resurse proprii în România, banca va parti- cipa la finanțarea proiectelor de investiții care satis- fac criteriile obișnuite ale băncii pentru acordarea de împrumuturi din resurse proprii. B. Pentru scopurile specificate la lit. A. de mai sus, o sumă totală de pînă la 700 mii. ECU poate fi anga- jată pentru R.F.C.S., Bulgaria și România, fără repar- tizarea acestei sume, sub formă de împrumuturi de la Banca Europeană de Investiții, acordate din resursele sale proprii. De aceea, părțile la acesta au căzut de acord asupra celor ce urmează : ARTICOLUL 1 Banca va participa în cadrul planului de acțiune al P.H.A.R.E. pentru susținerea eforturilor României de a realiza reforme politice și economice și deciziei Consi- liului Guvernatorilor băncii de a autoriza acordarea de împrumuturi din resurse proprii în România pentru finanțarea proiectelor de investiții care satis- fac criteriile obișnuite ale băncii pentru împrumuturi din resursele sale proprii. ARTICOLUL 2 2.1. Pentru scopurile specificate în art. 1, o sumă totală de pînă la 700 mii. ECU poate fi angajată pentru R.F.C.S., Bulgaria și România, sub formă de împru- muturi de la Banca Europeană de Investiții, acordate din resursele sale proprii. 2.2. Valoarea fixată în. paragraful 1 al acestui articol poate fi folosită pentru a finanța parțial proiecte de investiții de capital specifice, care «satisfac criteriile obișnuite ale băncii de acordare de împrumuturi din resurse proprii, înaintate băncii de către autorități competente ale României sau cu acordul lor. 2.3. Proiectele vor fi examinate pentru eligibilitate și împrumuturile acordate, în conformitate cu regulile, condițiile și procedurile menționate în statutul băncii. ARTICOLUL 3 împrumuturile acordate de bancă vor fi supuse con- dițiilor, în ceea ce privește durata, stabilite pe baza ca- racteristicilor economice și financiare ale proiectelor; rata dobînzii va fi stabilită de bancă în conformitate cu practica ei. *) Traducere. ARTICOLUL 4 împrumuturile acordate de bancă pentru executarea proiectelor pot lua forma de cofinanțare, în care vor lua parte, în* mod special, bănci românești și organis- mele și instituțiile de crâdit ale statelor membre sau ale statelor terțe, ori organizații de finanțare interna- țională. ARTICOLUL 5 România și orice societate privată, mixtă sau de stat, constituită în conformitate cu legea română, cu sau fără participarea investitorilor străini sub forma unei societăți mixte, vor avea acces în condiții egale la finanțarea alocată pentru cooperare financiară. ARTICOLUL 6 Execuția, conducerea și susținerea proiectelor finan- țate în cadrul cooperării financiare dintre România și bancă vor fi în responsabilitatea beneficiarilor finali ai împrumuturilor. ARTICOLUL 7 7.1. Participarea la licitații sau alte proceduri pentru adjudecarea de contracte vor fi în conformitate cu practica uzuală a băncii. 7.2. România va aplica contractelor adjudecate pentru execuția de proiecte, finanțate în cadrul cooperării fi- nanciare, reglementări fiscale și vamale cel puțin tot atît de favorabile ca și cele aplicate în cazul altor or- ganizații financiare internaționale. ARTICOLUL 8 România va lua toate măsurile necesare pentru a asi- gura ca dobînzile și toate celelalte plăți datorate băn- cii privind împrumuturile acordate, în contextul co- operării financiare, să fie exceptate de la orice fel de impozite și taxe. ARTICOLUL 9 Cînd un împrumut este acordat unui beneficiar în conformitate cu art. 2, furnizarea unei garanții de că- tre România poate fi cerută de bancă, ca o condiție a acordării împrumutului. ARTICOLUL 10 Pe toată durata împrumuturilor acordate, România se va angaja să ia toate măsurile necesare, în confor- mitate cu legislația ei națională, pentru a face disponi- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I. Nr. 231 3 bilă debitorilor beneficiari de astfel de împrumuturi și garanților împrumuturilor valuta necesară pentru plata dobînzilor, comisionului și altor speze, și rambursării capitalului. ARTICOLUL 11 România va depune toate eforturile pentru a asigura ca proiectele finanțate să beneficieze de un tratament nu mai puțin favorabil decît cel conferit de legislația națională existentă sau de orice acord de investiții bilateral. ARTICOLUL 12 Reprezentanții băncii care desfășoară activitatea le- gată de cooperare financiară vor beneficia de privile- giile și facilitățile uzuale în realizarea sarcinilor lor și în timpul deplasărilor la și de la locul unde li se cere să-și îndeplinească aceste sarcini. ARTICOLUL 13 Prevederile acestui acord vor rămîne în vigoare pînă cînd toate sumele datorate prin contractele de finan- țare încheiate ca urmare a acestui acord au fost inte- gral plătite. Drept pentru care părțile la acord au stabilit ca acesta să fie redactat în 3 exemplare originale în limba engleză. Acest acord a fost parafat în numele Guvernului Ro- mâniei de domnul Marian Mustăreață și în numele Băncii Europene de Investiții, de domnul Robert Wagener. Luxembourg, 31 iulie 1991, Semnat pentru și în numele Guvernului României F, Bercea Semnat pentru și în numele Băncii Europene de Investiții H» Duborg CONTRACT FINANCIAR între România și Banca Europeană de Investiții și „Rene!” *) Acest contract este încheiat între : Guvernul României, reprezentat de Ministerul Economiei și Finanțelor, avînd sediul în strada Doamnei nr. 8,. sector 3, București, România, reprezentat de dl Florian Bercea, ministrul bugetului denumit în continuare împrumutat, ca primă parte, și Banca Europeană de Investiții, avînd sediul provizoriu în bulevardul Konrad Adenauer nr. 100} Luxembourg — Kirchberg, Marele Ducat de Luxembourg, reprezentată de dl Hans Duborg, vicepreședinte denumită în continuare banca, ca â doua parte, și „Renel“ (Regia autonomă de electricitate), înființată prin Hotărîrea Guvernului României nr. 1199/noiembrie 1990, avînd sediul în bulevardul Magheru nr. 33, sector 1, cod 70154 București, România, reprezentată de dl Aureliu Leca, președinte denumit în continuare beneficiar final, ca a treia parte, luînd în considerare că : Consiliul Comunităților Europene a stabilit un plan de acțiune privind asistența din partea Comunității Europene pentru România în sprijinirea eforturilor ei de realizare a programului de reforme politice și economice, Guvernatorii Băncii Europene de Investiții au luat notă de această decizie și au autorizat, pe data de 18 aprilie 1991, acordafea de împrumuturi pentru proiecte de investiții în România. . Un acord-cadru privind această cooperare finan- ciară a fost semnat de către bancă și România pe 31 iulie 1991. împrumutatul și beneficiarul final propun să între- prindă un proiect (denumit în cele ce urmează Traducere. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i. Nr. 231 proiect) cupfinzînd studiul, recondiționarea, pregă- tirea, inclusiv testele de acceptare și funcționare pentru patru unități generatoare de energie elec- trică pe bază de lignit, două în Rovinari și două în Turceni, o investigare privind reabilitarea a două unități suplimentare la Turceni și un studiu pentru dezvoltarea sectorului energetic la costuri reduse, după cum sî'nt descrise mai amănunțit în descrierea tehnică prevăzută în Lista A la acesta (în conti- nuare denumită descrierea tehnică). — Costul total estimat al proiectului este de 80,6 mi- lioane ECU (optzeci milioane ECU). — Costul proiectului va fi finanțat după cum urmează : echivalent milioane ECU. — Fondurile proprii ale împrumutatului și alte împrumuturi (Banca Interna- țională pentru Reconstrucție și Dez- voltare, denumită în continuare B.I.R.D.) 55,6 — Pentru completarea finanțării, împrumu- tatul a solicitat de la bancă împrumuturi în sumă echivalentă cu ECU 25,0 Total 80,6 — împrumutatul s-a angajat, în conformitate cu le- gislația sa națională, ca pe durata împrumutului acordat să disponibilizOze valuta necesară pentru plata dobînzii, comisionului și altor speze și ram- bursarea capitalului. — împrumutatul se angajează să excepteze de la impo- zitare toate plățile de capital, dobînda și alte sume datorate, prevăzute mai jos, și să permită plata ori- căror asemenea sume brute fără deducerea impo- zitului la sursă. — Prevederile împrumutului pentru proiect vor fi cu- prinse într-un acord (denumit în continuare On- lending Agreement — Acord de împrumut subsi- diar subîn^prumut) între împrumutat și beneficiarul final. — Banca, fiind satisfăcută de faptul că finanțarea pro- iectului intră în sfera funcțiilor sale și avînd în vedere problemele mai sus relatate, a hotărît să dea curs cererii împrumutatului pentru un împrumut într-o sumă echivalentă cu 25 milioane ECU. Mențiunile privind articolele, expunerile, listele și anexele sînt referiri la respectivele articole, expu- neri, liste și anexe îa acest contract. în. consecință se convine prin prezentul după cum urmează : ARTICOLUL 1 Plăți (trageri) 1 .01 Suma creditului Prin acest contract, bănea stabilește în favoarea împrumutatului, iar împrumutatul acceptă un cre- dit (denumit în cele ce urmează credit) în sumă echivalentă cu 25 milioane ECU (douăzeci și cinci milioane ECU) pentru unicul scop de fi- nanțare parțială a proiectului conform celor de- scrise (precizate) în Lista A. ECU este definit în Lista C la prezentul con- tract și va fi considerat pentru toate scopurile acestuia ca și cînd ar fi o valută. 1 .02 Proceduri de plată (trageri) A. Creditul va fi plătit (tras) în maximum 8 tranșe (denumite în continuare tranșe), fiecăre în parte fiind în sumă de cel puțin 2 milioane echivalent ECU, cu excepția ultimei plăți, și nu vor depăși echivalentul a 5 milioane ECU. B. Plata fiecărei tranșe va fi făcută cu condiția primirii de către bancă a unei cereri scrise (cerere) de la beneficiarul final, specificînd : a) suma tranșei ; b) valuta sau valutele în care împrumutatul și beneficiarul final preferă să fie plătită tranșa, acestea fiind valuta sau valutele la care se face referire în art. 1.03 ; c) rata sau ratele dobînzilor aplicabile, dacă există, indicate în prealabil de către bancă ; d) data preferată pentru plată, înțelegîndu-se că banca poate plăti tranșa în termen de pînă la 4 luni calendaristice de la data cererii. Nici o cerere nu poate fi făcută mai tîrziu de 31 iulie 1994, sub rezerva prevederilor art. 1.02 C ; fiecare cefere este irevocabilă. C. între 10 și 15 zile înainte de data plății, bahea, dacă cererea este în conformitate cu art. 1.02 A și cu condițiile din art. 1.04 și 1.07, va remite îm- prumutatului și beneficiarului final o notă, denu- mită în continuare notă (aviz) de plată, care : (i) va confirma suma și structura/componența va- lutelor tranșei specificate în cerere ; (ii) va spe- cifica rata sau ratele de dobîndă determinată în conformitate cu art. 3.01 A ; și (iii) va specifica data plății tranșei. în cazul cînd rata dobînzii, specificată în nota de plată depășește rata respec- tivă, indicată anterior de bancă, sau dacă compo- nența valutară sau suma tranșei nu este în con- formitate cu -cererea, împrumutatul poate revoca cererea, în termen de trei zile lucrătoare luxem- burgheze de la data primirii' notei de plată, prin notificare către bancă și, în consecință, după aceasta, cererea și nota de plată nu vor mai avea nici un efect. D. Plata va fi făcută printr-un cont bancar pe numele beneficiarului final, pe care împrumutatul și beneficiarul final îl vor notifica băncii cu cel puțin 8 zile înainte de data plății. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 231 5 1 .03 Valuta de plată Sub rezerva existenței de disponibilități, banca va plăti fiecare tranșă în valuta sau valutele pentru care împrumutatul și beneficiarul final și-au ex- primat preferința. Valuta de plată va fi ECU, o valută a unuia dintre statele membre ale băncii sau oricare altă valută frecvent negociată pe prin- cipalele piețe valutare. Pentru calculul sumelor ce vor fi trase în alte va- lute decît ECU, banca va aplica cursul mediu de schimb de pe piața valutară de' la Brussels, iar în lipsa acestuia, orice altă piață aleasă de bancă, la o astfel de dată, în termen ele 10 zile înainte de tragere, după cum va hotărî banca. 1 .04. Condiții de plată (tragere) A. Plata primei tranșe în conformitate cu art. 1.02 va fi condiționată de îndeplinirea, înainte de data cererii, a următoarelor condiții satisfăcătoare pen- tru bancă : a) consilierul juridic (jurisconsultul) al împrumu- tatului va elabora, în termeni acceptabili băncii, o opinie juridică favorabilă privind executarea corespunzătoare a acestui contract de către îm- prumutat, precum și în legătură cu documen- tația relevantă ; b) consilierul juridic (jurisconsultul) al beneficia- rului final va elabora, în termeni acceptabili băncii, o opinie juridică favorabilă privind exe- cutarea acestui contract de către beneficiarul final, precum și în legătură cu documentația relevantă ; c) obținerea tuturor aprobărilor necesare privind controlul valutar, care să permită beneficiarului final să primească plățile, și împrumutatului să ramburseze împrumutul, să plătească dobînda și toate celelalte sume datorate menționate mai jos ; asemenea aprobări trebuie să se refere și la deschiderea și menținerea conturilor prin care împrumutatul solicită (indică) băncii să efectueze plata creditului ; d) banca va primi autorizarea scrisă dată de îm- prumutat beneficiarului final, prin care bene- ficiarul final este împuternicit să solicite și să prirpească plățile (tragerile din împrumut) după cum se prevede în acest articol ; e) beneficiarul final a organizat (constituit) un compartiment dotat cu personal pentru imple- mentarea proiectului, inclusiv consultanți in- dependenți de supraveghere a proiectului, în conformitate cu condițiile acceptate de bancă ; f) dovada, satisfăcătoare pentru bancă, fie că previziunile proiectului pentru necesitățile de lignit vor fi îndeplinite, fie că întreprind mă- suri pentru creșterea corespunzătoare a produc- ției de lignit ; g) în plus, fiecare plată (tragere din împrumut) va fi în continuare condiționată de faptul că banca nu are nici un motiv să creadă că există vreun obstacol în privința disponibilizării către îm- prumutat și beneficiarul final a finanțării B.I.R.D. necesară pentru finalizarea proiectu- lui. Dacă cererea pentru plata primei tranșe este fă- cută de împrumutat și beneficiarul final înaintea primirii de către bancă a dovezii satisfăcătoare pentru ea că astfel de condiții au fost îndepli- nite, o asemenea cerere va fi considerată primită de bancă pe data la care vor fi fost îndeplinite condițiile. B. Fiecare plată (tragere din împrumut) urmă- toare va fi condiționată de primirea de către bancă, înainte de data cererii relevante (justifica- tive), a dovezii satisfăcătoare că împrumutatul și beneficiarul final au cheltuit, pentru acele părți din proiect stabilite prin Lista A la prezentul con- tract, o sumă cel puțin egală cu suma (fără im- pozite și taxe de import) tuturor plăților (trageri- lor) anterioare, mai puțin, cu excepția ultimei trageri, o sumă de 1 milion ECU. .în plus, fiecare plată va fi făcută de către bancă, cu condiția ca în orice moment să continue să existe alte fonduri suficiente, astfel îneît să se asigure înfăptuirea și finalizarea proiectului, în conformitate cu descrierea tehnică din Lista A. C. Ultima plată va fi făcută cu condiția ca toate sumele plătite (trase) anterior să fi fost cheltuite pentru proiect sau să existe indicii satisfăcătoare că ele vor fi cheltuite în următoarele 60 de zile. Orice plată sub incidența acestui paragraf, care finanțează cheltuieli în avans, va fi condiționată de primirea de către bancă, în 90 de zile, a unor dovezi satisfăcătoare pentru bancă, confirmînd că orice sumă a fost cheltuită integral pentru proiect. D. Pentru calculul echivalentului în ECU al su- melor cheltuite, banca va aplica cursul de schimb valutar aplicabil în cea de a 30-a zi dinainte de data cererii. Dacă orice parte din dovada (evidența) furnizată de către împrumutat sau beneficiarul final nu este satisfăcătoare pentru bancă, aceasta poate plăti proporțional mai puțin decît suma solici- tată. 1 .05 Comision de întîrziere Dacă plata oricărei tranșe este amînată la cererea împrumutatului (cu consimțămîntul băncii), îm- prumutatul va plăti un comision de amînare (în- tîrziere) pentru partea din tranșă netrasă la o rată anuală de 1%, calculat de la datș plății mențio- nate inițial, pînă la data plății (tragerii) efective 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 231 sau, dacă tranșa nu este plătită în întregime, pînă la data anulării sau revocării acesteia. Cererea pentru amînare trebuie să fie primită de bancă cu cel puțin 8 zile înainte de data inițială a plății (tragerii). Un astfel de comision va crește de la zi la zi și va.fi plătibil la fiecare dată spe- cificată în art. 5.03. 1 .06 Anularea creditului Dacă costul proiectului va scădea sub cifra decla- rată în expuneri, banca poate, printr-o notificare către împrumutat, să anuleze creditul proporțional cu scăderea. împrumutatul, printr-o notificare către bancă, poate, în orice moment, să anuleze, în întregime sau parțial, orice parte a creditului netrasă (neuti- lizată). Dacă împrumutatul anulează orice tranșă pentru care cererea aferentă făcută de împrumutat nu este revocată în conformitate cu art. 1.02 C, el va plăti un comision invariabil (flat) calculat asupra sumei anulate la jumătate din rata dobînzii apli- cate de bancă la data anulării împrumuturilor acordate de aceasta în aceeași componență a va- lutelor și cu o scadență de. 13 ani. Un astfel de comision va fi plătibil în plus față de orice comi- sion plătibil potrivit art. 1.05. 1 .07 Revocarea și suspendarea creditului Banca poate, printr-o notificare către împrumutat, să revoce partea nedebursată a creditului în orice moment și cu efecte imediate : a) ca urmare a apariției oricărui eveniment men- ționat în art. 10.01 (A) ori (B) ; sau b) dacă vor apărea împrejurări excepționale care afectează negativ accesul băncii pe piețele de capital național sau internaționale relevante. Alternativ, dacă banca este de părere că a apărut o situație descrisă în cazul a) sau b) și este tem- porară, ea poate suspenda, printr-o notificare către împrumutat, partea nedebursată a creditu- lui. în acest caz, suspendarea va continua pînă cînd, urmare emiterii unei cereri suplimentare, banca esfe din nou în măsură să emită o notă de plată. Cu toate acestea, banca nu este îndreptățită să revoce sau să suspende pe motivele de la cazul b) vreo tranșă care face subiectul unei note de plată. Creditul va fi considerat revocat dacă banca, cere rambursarea conform art. 10. Dacă creditul este revocat pentru alte motive de- cît împrejurările menționate în cazul b) de mai sus, împrumutatul va plăti un comision pentru suma revocată la o rată anuală de 0,75%, calcu- lată de la data cererii relevante pînă la data re- vocării. Un astfel de comision va fi plătibil suplimentar față de orice comision plătibil conform art. 1.05. 1 .08 Valuta pentru comisioane Comisioanele datorate de împrumutat băncii, po- trivit art. 1. vor fi calculate și plătite în ECU. ARTICOLUL 2 Împrumutul 2 .01 Suma Împrumutului împrumutul (denumit în continuare împrumut) va cuprinde totalul sumelor în valutele plătite de c^tre bancă, așa cum au fost notificate de către bancă cu ocazia plății fiecărei tranșe. 2 .02 Valuta de rambursare Fiecare rambursare, conform art. 4 sau, după cum este cazul, art. 10, va fi efectuată în valutele plă- tite (trase) și în proporțiile acestora în soldul îm- prumutului. 2 .03 Valuta pentru dobînda și alte obligații de plată Dobînda și celelalte obligații plătibile conform art. 3, 4 și 10 vor fi calculate și plătibile propor- țional cu fiecare valută în care împrumutul este rambursabil. Orice, altă plată va fi făcută în valuta specificată de bancă, avîndu-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile care se rambursează prin acea plată# 2 .04 Notificări ale băncii După plata fiecărei tranșe, banca va transmite împrumutatului o declarație sumară menționînd suma, componența valutelor, data plății, progra- mul de rambursare și rata sau ratele de dobîndă din și pentru acea tranșă. ARTICOLUL 3 Dobînda 3 .01 Rata dobînzii A. Soldul înregistrat al fiecărei* tranșe va fi pur- tător de dobîndă la rata sau ratele menționate în nota de plată respectivă, rata fiind rata sau ratele de dobîndă aplicabile la data emiterii notei de plată pentru împrumuturile desemnate în valuta «au valutele relevante și acordate de bancă bene- ficiarilor săi de împrumut, cu aceleași termene de rambursare și în aceleași condiții de plată a do- bînzii ca și tranșa în cauză. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea t, Nr. 231 7 B, Dobîndă va fi plătibilă semestrial la datele specificate în art. 5.03. 3 .02 Dobîndă la sumele cu scadență depășită Fără a prejudicia prevederile art. 10 și ca excep- ție la art. 3.01, dobîndă va spori pentru orice sumă cu scadența depășită, de la data prevăzută pentru plată pînă la data plății efective, cu o rată anuală calculată după cum urmează : a) pentru o sumă datorată în cadrul oricărei tranșe, la o rată egală cu : (i) 2,5% Și (h) ra^a corespunzătoare specificată conform art. 3.01 ; Și b) pentru orice altă sumă, la , o rată egală cu : (i) 2,5% și (ii) rata dobînzii percepute de bancă la data scadenței pentru împrumuturi expri- mate în aceeași valută, pe termen de 13 ani. O asemenea dobîndă este plătibilă în aceeași va- lută ca și suma restantă care o generează. ARTICOLUL 4 Rambursarea 4 .01 Rambursarea normală împrumutatul va rambursa împrumutul potrivit tabelului de amortizare, stabilit în Lista B (gra- fic de rambursare). 4 .02 Plata anticipată voluntară 1. Pe baza notificării scrise transmise cu 2 luni înainte băncii, împrumutatul poate plăti anti- cipat, integral sau parțial, orice tranșă la orice dată menționată în art. 5.03. 2. în cazul plății anticipate a unei tranșe, împru- mutatul va plăti băncii o sumă suplimentară egală cu 85% din totalul sumelor calculate și deduse în felul următor : a) pentru fiecare perioadă de un semestru la sfîrșitul căreia este fixată data plății do- bînzii, după data plății anticipate, banca va calcula suma dobînzii, dacă există, care, cu excepția plății anticipate, ar fi fost plătibilă la suma plătită anticipat în fiecare valută cuprinsă în acea tranșă, aplicînd rata prin care (X) rata dobînzii aplicabile unei aseme- nea valute, conform art. 3.01, depășește (Y) rata dobînzii pe care, cu 3 luni înainte de data plății anticipate, banca ar fi aplicat-o pentru un împrumut făcut în aceeași valută cu cea a plății anticipate, avînd date semes- triale pentru plata dobînzii și avînd o du- rată medie egală fie cu durata medie rămasă a tranșei fie, dacă această durată este mai scurtă decît oricare alta pentru care banca ar aplica o asemenea cotai ie în acea valută, la cea mai scurtă durată medie pentru care banca ar aplica o asemenea cotație ; b) fiecare sumă calculată astfel va fi scontată, la data plății anticipate, pe baza unei rate de scont egală cu rata corespunzătoare de reinvestire. 3. Suma menționată de împrumutat în notificarea de plată anticipată, împreună cu orice sumă da- torată conform art. 4.02 (2), va fi plătibilă băncii la data specificată în notificare. Notificarea va fi irevocabilă. 4.03 Plăți anticipate obligatorii A. Dacă împrumutatul plătește voluntar anticipat, parțial sau integral, orice alt împrumut contractat inițial pentru o perioadă mai mare de 5 ani, banca poate solicita plata anticipată a unei asemenea părți din suma împrumutului neachitat la acea dată, în măsura în care suma plătită anticipat acoperă suma totală rămasă a tuturor acelor îm- prumuturi. Banca va adresa cererea sa, dacă există, împrumu- tatului în termen de 4 săptămîni de la primirea notificării corespunzătoare conform art. 8.02 c) (ii). Orice sumă cerută de bancă va fi plătită, împreună cu dobîndă mărită, la data indicată de bancă, dată care nu va preceda data plății anticipate a celui- lalt împrumut. Plata anticipată a împrumutului prin intermediul unui nou împrumut, avînd un termen cel puțin la fel de lung cu termenul neexpirat al împrumu- tului plătit anticipat, nu va fi considerată ca o plată anticipată. B. Dacă costul total al proiectului va scădea sub- stanțial față de cifra declarată în expuneri, banca poate cere plata anticipată a împrumutului pro- porțional cu diminuarea respectivă. C. Dacă beneficiarul final plătește anticipat, in- tegral sau parțial, împrumutatului, împrumutul din cadrul contractului de împrumut subsidiar, fie voluntar, fie la cererea făcută în conformitate- cu contractul de împrumut subsidiar, împrumuta- tul va plăti anticipat băncii echivalentul cores- punzător. O astfel de plată anticipată, împreună cu o primă calculată asupra sumei de plătit anti- cipat, conform art. 4.02, va deveni scadentă la data menționată în art. 5.03. D. în cazul oricărei plăți anticipate datorate con- form acestui articol, împrumutatul poate alege tranșa sau tranșele care să fie plătite anticipat. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 231 4.04 Prevederi generale referitoare la plato anticipată conform art. 4 Plata anticipată va fi efectuată în toate valutele tranșei în cauză, proporțional cu sumele restante respective, în afară de cazul cînd beneficiarul poate să aleagă în schimb să plătească anticipat pe baza art. 4.02 întreaga sumă rămasă neachitată în una sau mai multe valute ale tranșei. în caz de plată anticipată parțial în toate valutele, lâ fiecare sumă plătită anticipat se va aplica o reducere pro rata a fiecărei rate rămase neachi- tate. Prevederile art. 4 nu vor prejudicia pe cele ale art. 10. ARTICOLUL 5 Plățile 5.01 Locul plății Fiecare sumă plătibilă de împrumutat conform acestui contract va fi plătită în contul respectiv, notificat de către banca împrumutatului, banca indicînd contul cu minimum 15 zile înainte de data stabilită pentru prima plată pe care trebuie să o facă împrumutatul și notificînd orice schim- bare de cont eu nu mai puțin de 15 zile înainte de data primei plăți la care se referă modifi- carea. Această perioadă de notificare nu se aplică în cazul plăților conform art. 10. 5.02 Calculul plăților referitoare la fracțiuni de an Orice sumă datorată ca dobîndă, comision sau în alt mod de către împrumutat, conform acestui contract^ și calculată pentru orice fracțiune din an, va fi calculată pe bază anului de 360 de zile și a lunii de 30 de zile. 5.03 Termene de plată Sumele datorate semestrial, conform acestui con- tract, sînt plătibile băncii pe 25 ianuarie și 25 iulie în fiecare an. Alte sume datorate sînt plătibile în termen de 7 zile de la primirea de către împrumutat a cererii făcute de bancă. O sumă datorată de împrumutat va fi considerată plătită în momentul în care ea este primită de bancă. ARTICOLUL 6 Angajamente speciale 6.01 Utilizarea împrumutului și altor fonduri împrumutatul va folosi sumele împrumutului și ale celorlalte fonduri menționate în planul de finanțare descris în expuneri în exclusivitate pentru executarea proiectului. 6.02 Realizarea (finalizarea) proiectului Beneficiarul final se angajează să realizeze pro- iectul și să-l finalizeze la data specificată în descrierea tehnică. 6.03 Depășirea costului proiectului Dacă costul proiectului depășește cifrele estimate stabilite în expunerea a cincea, împrumutatul și beneficiarul final vor obține finanțarea costului depășit fără a recurge la bancă, astfel încît bene- ficiarul final să aibă posibilitatea să finalizeze proiectul conform descrierii tehnico. Planurile împrumutatului și beneficiarului final pentru mobilizarea fondurilor necesare finanțării costu- rilor suplimentare vor fi comunicate băncii fără întîrziere. 6.04 Procedura de ofertare Beneficiarul final va achiziționa echipamentul, va asigura serviciile și celelalte lucrări pentru pro- iect, pe cît posibil și corespunzător de o manieră satisfăcătoare pentru bancă, prin oferte interna- ționale la care să aibă acces cel puțin cetățenii tuturor țărilor membre ale Comunității Econo- mice Europene și ai României. 6.05 Asigurare Pe durata împrumutului (atît timp cît împrumu- tul nu este rambursat), beneficiarul final va asi- gura în mod corespunzător toate lucrările și pro- prietățile care compun proiectul, în conformitate cu practica normală pentru lucrări similare de interes public în România. 6.06 întreținere Atîta vreme cît împrumutul nu este rambursat, beneficiarul final va întreține, repara, verifica și reînnoi întreaga proprietate ce face parte din proiect, așa cum este necesar pentru a o menține în condiții bune de funcționare. 6.07 Condiții aplicabile între împrumutat și beneficiarul final Finanțarea beneficiarului final în cadrul contrac- tului de împrumut subsidiar (subîmprumut) : a) va fi conform cu condițiile stabilite în acest contract pentru împrumutat și beneficiarul final ; b) va avea o rată a dobînzii care nu va fi mai mare decît rata dobînzii convenite între bancă și împrumutat pentru acea tranșă din care urmează să fie finanțat proiectul și c) va fi exprimată în aceeași valută și vă avea aceleași perioade de grație și rambursare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 231 9 6 .08 Studii Beneficiarul final va garanta că banca are dreptul de aprobare a termenilor de referință și selecției consultanților pentru inspecția tehnică a celor două unități de la Turceni și pentru studiul de optimizare a sectorului energetic. 6 .09 Protecția mediului înconjurător împrumutatul și beneficiarul final, pentru satis- facerea băncii, se obligă : — să asigure (să garanteze) că identificarea mă- surilor de protecție a mediului sînt parte inte^- grantă a studiului de optimizare a sectorului energetic ; — în consecință, să aplice măsurile corespunză- toare de protecție a mediului, în special pe cele referitoare, la reducerea emanațiilor de sulf ; — în termen de 5 ani să prezinte băncii un plan de investiții pentru reducerea poluării de la cele patru grupuri menționate în descrierea tehnică, după o evaluare a speranței de viață rămase a acestor grupuri. ARTICOLUL 7 Garanție 7 .01 Garanție suplimentară Dacă beneficiarul final acordă unei terțe părți vreo garanție, el va acorda o garanție echivalentă băncii pentru realizarea obligațiilor sale, pe baza acestui contract. Nimic din paragraful de mai sus nu se va aplica : (i) oricărei garanții (gaj) a vînzătorului sau altei ipoteci asupra terenului sau altor bunuri, în cazul în care o astfel de garanție ipotecară se referă numai la prețul de achiziție (cumpă- rare) sau orice credit cu termen de maximum 12 luni obținut pentru finanțarea ei ; sau (ii) oricărui gaj pe stocuri constituit pentru garan- tarea oricărui credit pe termen scurt. Pentru scopurile art. 7.01, împrumutatul declară că nici una din proprietățile sale nu este supusă nici unei ipoteci (obligații) sau recuzării (contes- tării) de titlu. 7.02 Dacă împrumutatul va acorda mai tîrziu (în viitor) unei terțe părți orice garanție pentru realizarea oricărei obligații referitoare la datoria sa externă sau orice preferință sau prioritate în acest con- text, împrumutatul va informa în mod corespun- zător banca și va furniza o garanție echivalentă băncii sau va acorda băncii preferințe și priorități echivalente, dacă banca va cere aceasta. împrumutatul declară că în prezent nu există o astfel de garanție, preferință sau prioritate. ARTICOLUL 8 Informații și vizite (inspecții) 8 .01 Informații privind proiectul împrumutatul și beneficiarul final : a) vor transmite băncii : (i) pînă la 1 octombrie 1991 și ulterior la intervale de 2 luni pînă la finalizarea proiectului, un raport privind reali- zarea proiectului, care va cuprinde o secțiune asupra achiziționării (procurării) elaborate inde- pendent de către consultanții tehnici finanțați de bancă ; (ii) un raport privind finalizarea pro- iectului, în 6 luni de la terminarea proiectului; și (iii) din cînd în cînd, orice astfel de docu- mente și informații privitoare la finanțarea, realizarea și funcționarea proiectului așa cum” banca poate solicita în mod rezonabil ; b) vor supune, fără întîrziere, băncii, spre apro- bare, orice modificare materială a planurilor generale, a graficului sau programului de chel- tuieli pentru proiect în comparație cu cele expuse băncii înainte de semnarea acestui con- tract ; și c) vor informa, în general, banca asupra oricărui fapt sau eveniment cunoscut de împrumutat și de beneficiarul final, care ar putea prejudicia sau afecta în mod substanțial condițiile de executare sau funcționare a proiectului ; d) împrumutatul va furniza băncii copii privind realizările și alte raportări în legătură cu poli- tica energetică și a lignitului (R.A.L.) com- ponente ale împrumutului B.I.R.D. 8.02. Informații privind beneficiarul final Beneficiarul final : a) va preda băncii : (i) în fiecare an, în termen de o lună după publicarea lor, raportul anual, bilanțul contabil, contul de profit și pierderi •și raportul cenzorilor ; (ii) din timp în timp, informații ulterioare privind situația financiară generală pe care banca o poate cere în mod rezonabil (bugetul anual și prevederile pe termen lung actualizate anual) ; b) va da asigurări că înregistrările sale contabile exprimă clar operațiunile privitoare la finan- țarea și execuția proiectului ; c) va informa banca : (i) imediat, despre orice modificare în docu- mentele sale de bază și despre orice modi- ficare în proprietatea capitalului său putînd să ducă la modificarea controlului beneficiarului final ; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 231 (ii) imediat, asupra oricărei decizii luate de el pentru orice motiv sau orice fapt care-1 obligă sau orice cerere care i-a fost făcută pentru a plăti anticipat oricfe împrumut acordat inițial pe un termen mai mare de 5 ani ; (iii) imediat, asupra oricărei intenții din partea sa de a crea orice drept de cauțiune asupra oricăruia dintre bunurile sale în favoarea unui terț ; sau (iv) în .general, asupra oricărui fapt sau eve- niment care ăr putea împiedica îndeplini- rea oricărei obligații a beneficiarului final conform acestui contract. 8 .03 Vizite (inspecții) împrumutatul și beneficiarul final vor permite persoanelor desemnate de bancă, care pot fi în- soțite de membri ai Curții Europene de Cenzori să viziteze amplasamentul, instalațiile și lucră- rile aparținînd proiectului și să efectueze astfel de controale așa cum doresc, așigurîndu-le în- treaga asistență necesară acestui control. ARTICOLUL 9 Speze și cheltuieli 9 .01 Impozite, taxe și comisioane împrumutatul va plăti toate ifnpozitele, taxele, comisioanele și alte impuneri de orice natură, inclusiv taxe de timbru și taxe pentru înregis- trare, rezultînd din execuția și implementarea acestui contract sau a oricărui document legat de acesta și din acordarea oricărei garanții pen- tru împrumut. împrumutatul va plăti toate ratele de capital, dobînda, comisionul și alte sume datorate conform acestui contract global, fără deducerea nici unei impuneri națîpriale sau locale ; cu toate acestea, dacă împrumutatul este obligat prin lege să facă o asemenea reducere, va mări plata globală către bancă, astfel încît după deducere suma netă pri- mită de bancă să fie echivalentă cu suma dato- rată. 9 .02 Alte cheltuieli împrumutatul va suporta orice costuri profesio- nale de activitate bancară de transfer sau valu- tară apărute în executarea sau implementarea acestui contract sau altui document legat de acesta și în acordarea oricărei garanții pentru împrumut. ARTICOLUL 10 Plata anticipată în caz de neîndeplinire a obligațiilor 10 .01 Dreptul de a cere rambursarea împrumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte din acesta pe baza cererii făcute în acest scop de către bancă : A. imediat : a) dacă orice informație sau document dat băncii de către sau în numele împrumutatului sau beneficiarului final — în legătură cu nego- cierea acestui contract sau pe durata existen- ței lui — se dovedește a fi fost incdrectă în speța respectivă ; b) dacă împrumutatul nu reușește să ramburseze la scadență orice parte din împrumut, să plă- tească dobînda aferentă sau să facă orice altă plată băncii, așa cum s-a prevăzut în prezentul document ; c) dacă, în urma oricărei abateri în relație cu acesta, i s-a cerut împrumutatului să plătească anticipat orice împrumut acordat inițial aces- tuia pe o perioadă mai mare de 5 ani ; d) dacă apare orice eveniment care ar putea să pe- ricliteze plata împrumutului sau să afecteze în mod negativ orice garanție pentru acesta ; e) dacă orice împrumutat din România nu-și în- deplinește obligațiile în cadrul oricărui împru- mut primit din resursele băncii sau ale C.E.E. ; sau f) dacă dreptul împrumutatului de a tetrage sume din partea corespunzătoare a împrumutului B.I.R.D. a fost suspendat, anulat sau terminat, în întregime sau parțial, conform cu condițiile* din acesta, sau împrumutul B.I.R.D. va fi deve- nit scadent și plătibil înaintea scadenței con- venite prin prezentul contract ; B. la expirarea unei perioade rezonabile speci- ficate într-o notă trimisă” de bancă împrumutatu- lui, fără ca problema să fie soluționată satisfăcă- tor pentru bancă : a) dacă împrumutatul nu reușește să îndeplinească orice obligație potrivit acestui contract, alta decît una din cele menționate în art. 10.01 A. b) ; sau b) dacă orice fapt material declarat în expuneri modifică în mod substanțial și dacă modifica- rea fie că prejudiciază interesele băncii în ca- litate de împrumutator, fie că afectează nega- tiv realizarea sau funcționarea proiectului. 10.02 Alte drepturi legale Art. 10.01 nu va restrînge nici un alt drept al băn- cii, în fața legii, de a solicita plata anticipată a împrumutului. 10.03 Daune Cînd cererea de plată anticipată este făcută con- form art. 10.01, împrumutatul va plăti băncii o dată cu fiecare rată, așa cum este stabilit în Lis- ta B, o sumă calculată la o rată anuală de 0,25% de la data cererii pînă la scadența respectivă ini- țială a ratei de capital, așa cum este prevăzut în Lista B. 10.04 Nerenunțare Nici o lipsă sau întîrziere din partea băncii, în exercitarea oricăruia din drepturile sale conform art. 10, nu va fi considerată ca o derogare de la un astfel de drept. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 231 11 10.05 Utilizarea sumelor primite Sumele primite ca urmare a cererii conform art. 10 vor fi utilizate, în primul rînd, pentru plata daunelor, comisionului și dobînzii în această or- dine, în al doilea rînd pentru reducerea ratelor neplătite în ordinea inversă de scadență. Ele vor fi solicitate între tranșe, la alegerea băncii. ARTICOLUL 11 Legea și jurisdicția 11.01 Legea Acest contract, întocmirea, interpretarea și va- liditatea sa vor fi guvernate de legea Marelui Du- cat al Luxembourgului. 11.02 Jurisdicția Toate litigiile privind acest contract vor fi su- puse Curții de Justiție a Comunității Europene. Ca urmare, părțile la acest contract vor renunța la orice imunitate sau drept de a obiecta la ju- risdicția Curții. O hotărîre a Curții dată ca urmare a art. 11.02 va fi definitivă și obligatorie pentru părți fără restricții sau rezerve. 11.03 Dovada sumelor datorate în orice acțiune juridică rezultînd din acest con- tract, dovada băncii privind orice sumă datorată acesteia, conform acestui contract, va fi dovadă „prima faciae“ pentru astfel de sume. ARTICOLUL 12 Clauze finale 12.01 Notificări Notificările și alte comunicări făcute în temeiul acestui contract vor fi trimise la adresele mențio- nate la pct. 1. de mai jos, cu excepția notificări- lor către împrumutat referitoare la litigii în curs de derulare, care vor fi trimise și la adresa men- ționată la pct. 2 și-a ales sediul. — Pentru bancă — Pentru împrumutat și copie la de mai jos, unde împrumutatul 100 boulevard Konrad Ade- nauer L — 2950 Luxem- bourg — Kirchberg 1. 8, Doamnei St, Sector 3 BUCHAREST ROMANIA 2. ROMANIAN MISSION TO THE EUROPEAN ECONOMIC COMMU- NITY — Pentru beneficiarul final 37 a rue Washington 1050 Brussels 33, biv Magheru, Sector 1, 70154 — Bucharest ROMANIA 1)2.02 Forma notificării Notificările și alte comunicări pentru care pe- rioadele stabilite sînt menționate în acest con- tract sau pentru care ele însele stabilesc pe- rioade care angajează pe adresanți vor fi trans- mise prin,. înmînare de scrisori recomandate, telegrame, telexuri sau alte mijloace de transmi- tere care atestă primirea lor de către adresanți. Data de înregistrare sau, dacă este cazul, data declarată de primire a transmiterii va fi hotă- rîtoare pentru determinarea unei perioade. 12.03 Expuneri, liste și anexe Expunerile și următoarele liste fac parte din acest contract: Lista A — Descriere tehnică Lista B — Grafic de amortisment (rambursare) Lista G — Definirea ECU. Următoarele anexe sînt atașate la prezentul: Anexa nr. I Opinia juridică a împrumutatului Anexa nr. II Opinia juridică a beneficiarului final. Drept pentru care părțile menționate mai jos au redactat acest contract în 4 exemplare originale în limba engleză. Acest contract de finanțare a fost parafat în numele : împrumutatului de domnul Marian Mustăreață și în numele băncii de domnul Wagener, șef de divizie Semnat pentru și în numele României F. Bercea în numele beneficiarului final, de domnul Constantin Bădan, director general — Direcția bugete Semnat pentru și în numele Băncii Europene de Investiții H. Duborg Semnat pentru și în numele „Renel“ A. Leca Luxembourg, 31 iulie 1991. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 231 LISTA A DESCRIERE TEHNICĂ Proiectul se referă la studiul, reabilitarea, punerea în funcțiune, incluzînd verificările de recepție completă și funcționarea celor patru grupuri producătoare de energie electrică, care utilizează lignit, două la Rovi- nari și două la Turceni, o examinare a reabilitării a două grupuri suplimentare la Turceni și un studiu de optimizare a dezvoltării sectorului energetic. Recondiționarea Grupurile 3 și 7 de la Turceni și grupurile 5 și 6 de la Rovinari vor fi recondiționate pentru a se obține creșterea disponibilității cu cel puțin 50% pentru apro- ximativ 5 ani, aducînd capacitatea grupului pînă la 250 MW și restabilind funcționarea filtrelor electrice la eficiența lor originală de 99,1%. Proiectul include achiziționarea pieselor de schimb necesare și a celor uzate, instalarea, asistența tehnică privind orice reproiectare necesară, punerea în func- țiune cu verificările de recepție completă și operațiu- nile comerciale. Principalele caracteristici tehnice ale grupurilor sînt următoarele : Posibilitatea folosirii a doi combustibili Tip cazan : — Capacitate — Temperatură abur — Presiune abur — Licență — Producător Turbine — Tip — Capacitate — Răcire — Licență — Producător 100% lignit (combustibil de aprindere : gaz) 60% păcură Benson 1.035 t/h 540/540°C 196/44 bar Babcock Germania Vulcan București F.l.C. 330 (România) 330 MW Hidrogen/apă Alsthom Franța I.M.G.B. București. Proiectul vizează măsurile identificate de „Rapoar- tele de examinare a măsurilor de retehnologizare“ nr. 5654 din septembrie 1990 (2 volume) ale U.C.I. (Utility Consultants International). înaintea încheierii unei pe- rioade de 5 ani și după q evaluare a speranței de viață a grupurilor, titularul va prezenta. băncii un grafic de investiții pentru reducerea poluării de la cele patru grupuri. Proiectul mai include, în plus, echipament fix și mo- bil de urmărire a mediului înconjurător, o ambulanță pentru termocentrala Turceni și echipament de bi- rou pentru ambele termocentrale. Examinarea controlului poluării și măsuri de retehnologizare Grupurile 4 și 5 ale termocentralei Turceni vor fi examinate în două faze, pentru a determina fezabilita- tea și viabilitatea realizării parametrilor proiectului original, în special ai celor referitori la eficiență, capaci- tate nominală și disponibilitate. Mai mult chiar, studiul va include, pentru noua centrală, propuneri de aliniere a compatibilității ambientale la cele mai recente stan- darde tehnice și la Directiva C.E.E. din 14 noiembrie 1988 cu privire la limitarea emisiunilor în aer a anumi- tor impurități provenite de la arderea centralelor mari (L.C.P.D.). Proiectul va stabili soluții pentru retehnologizarea la toate cele 11 grupuri de 330 MW atît de la termocen- trala Turceni, cît și de la termocentrala Rovinari, a : — filtrelor electrice moderne ; — măsurilor primare de denitrificare ; — echipamentelor de desulfurizare cele mai mo- derne ; — măsurilor secundare opționale de denitrificare. Necesar aproximativ de forță de muncă : 50—60 per- sonal/luni. Studiul de optimizare a dezvoltării Pentru asigurarea unei linii directoare de bază pen- tru o planificare viitoare, va fi elaborat un studiu de optimizare a dezvoltării de către o firmă de consul- tanță, ce urmează a fi selecționată pe baza unei proce- duri de listă minimă, agreată de bancă. Principalele subiecte ale studiului sînt : — creșterea imediată a capacității, de preferință prin reabilitarea și modernizarea capacității existente ; — necesități pe termen lung (orizont de planificare — 10 ani) cu referire la generarea de energie la un cost eficient, incluzînd producerea de energie și căldură (C.H.P.) și potențialul hidro, precum și pe lignit — al țării, luîndu-se în considerație terminarea centralelor care sînt deja în construcție ; — dezvoltarea propunerilor de investiții pe termen lung ; -----capacitatea ambientală, ținîndu-se cont de spiritul și litera directivei L.C.P.D. a C.C.E. Necesar aproximativ de forță de muncă : 40 per- sonal/luni. Grafic — Punerea în funcțiune a grupurilor recondiționate — august 1992 ; — Examinarea grupurilor de reabilitat — septem- brie 1991 — iulie 1992 ; — Studiul de optimizare a dezvoltării de început, nu mai tîrziu de — ianuarie 1992 ; de terminat, nu mai tîrziu de — noiembrie 1992/ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 231 13 Estimarea costului aproximativ al proiectului cu defalcate pe indicative (mii ECU) Denumire pachet achiziții Metode Finanțare Finanțare de achiziție B.E.I. bj.r’d. Costuri externe producere A. Preparare cărbune 1/2/3 1.983 B. Mori cărbune concasoare ICB/IS/DC 3.697 C. Stație tratare apă ICB/IS/DC 1.250 D. Filtre cazan și electrice 1/2/3 4.366 E. Turbine și pompe 1/2/3 2.225 F. Echipament electromecanic ICB/IS/DC 3.075 G. Măsură și control 1/2/3 4.450 H. Complex turbină 3 440 I. Robineți reglare injecții apă IS 449 J. Analizor gaz de ardere ICB 454 K. Alimentatoare cărbune pentru mori ICB 382 L. Racorduri elastice ICB 144 M. Presă vulcanizare ICB 59 Subtotal producere 13.464 9.510 Transmitere și altele N. Computere echipament birou 1/ICB 58 250 O. Urmărire poluare 1 1.667 P 1. Asistența tehnică înainte de proiectare 3 280 P 2. Asistența tehnică în cursul lucrărilor 3 562 Q. Testare 2 67 R. Instruire personal 3 250 S. Ambulanța și lupta contra incendiilor 1 1.667 T. Control reabilitare 2 1.667 U. Supervizare reabilitare 3 100 V. Studiu de optimizare a dezvoltării 2 625 W. Transmitere --- distribuție ICB 5.417 X. Dispecerat ICB 1.350 Y. Neprevăzute tehnice 4.593 2.473 Costuri locale (Finanțare „ReneV") Echipament local 13.600 Construcții civile 10.900 Engineering, studii 2.730 Diverse 6.070 Neprevăzute tehnice ____ 3.330 ____ TOTAL GENERAL (EXTERN) 36.630 25.000 19.000 TOTAL GENERAL (LOCAL) Metode de achiziționare (procurare) B.E.L : BJ.R.D. : 1 = ofertare formală internațională ICB ~ licitație competitivă internațională 2 = cerere ofertă internațională ÎS = achiziționare internațională 3 — negociere internațională DC = contractare directă Rată schimb utilizată : 1 USD — 1.30 DM xxx 1 ECU — L20 USD. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 231 LISTA B GRAFIC DE RAMBURSARE Proiect : România — „ReneFVreabiiitare centrale energetice Datele scadențelor pentru ratele de capital Sumele de rambursat exprimate procentual din împrumutul definit conform art 2.01 1. 25 ianuarie 1995 5% 2. 25 iulie 1995 5% 3. 25 ianuarie 1996 5% 4. 25 iulie 1996 5% 5. 25 ianuarie 1997 5% 6. 25 iulie 1997 5% 7. 25 ianuarie 1998 5% 8. 25 iulie 1998 5% 9. 25 ianuarie 1999 5% 10. 25 iulie 1999 5% 11. 25 ianuarie 2000 5% 12. 25 iulie 2000 5% 13. 25 ianuarie 2001 5% 14. 25 iulie 2001 5% 15. 25 ianuarie 2002 5% 16. 25 iulie 2002 5% 17. 25 ianuarie 2003 5% 18. 25 iulie 2003 5% 19. 25 ianuarie 2004 5% 20. 25 iulie 2004 5% 100.00% LISTA C DEFINIREA ECU în conformitate cu Regulamentul Consiliului Co- munităților Europene nr. 3180/1978 din 18 decembrie 1978, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene din 30 decembrie 1978 (nr. L. 379), modi- ficat prin Regulamentul consiliului nr. 2626/1984 din 15 septembrie 1984, publicat în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene din 16 septembrie 1984 (nr. L. 247) și prin Regulamentul consiliului nr. 1971/1989 din 19 iunie 1989, publicat în Jurnalul Oficial al Co- munităților Europene din 4 iulie 1989 (nr. L. 189) și în mod deosebit primul său articol,. și în concor- danță cu anunțul publicat de Comunitățile Europene în Jurnalul Oficial din 21 septembrie 1989 (nr. C. 241), ECU este definit ca sumă a următoarei compo- ziții de valute ale statelor membre ale Comunității Economice Europene : Marca germană 0,6242 Francul francez 1,332 Lira sterlină 0,08784 Lira italiană 151,8 Guldenul olandez 0,2198 Francul belgian 3,301 Peseta spaniolă 6,885 Coroana daneză 0,1976 Lira irlandeză 0,008552 Drahma grecească 1,440 Escudo portughez 1,393 Francul luxemburghez 0,130 Orice modificare a compoziției ECU, care se hotă- răște conform art. 2 din Regulamentul nr. 3180/1978, se va aplica automat prezentei definiții. Dacă banca consideră că ECU va fi încetat să fie utilizat în cadrul Sistemului Monetar European- (după cum s-a stabilit prin Rezoluția Consiliului European din 5 decembrie 1978) și pentru reglementarea tran- zacțiilor dintre autoritățile monetare centrale ale sta- telor membre ale Comunităților Europene și institu- țiile create prin sau în virtutea tratatelor care au pus bazele Comunităților Europene, banca va notifica¹ ast- fel împrumutatului. Astfel, de la data notificării, ECU va fi înlocuit cu suma valutelor dur care a fost com- pus, în conformitate cu cea mai recentă definiție a ECU stabilită de Consiliul Comunităților Europene înainte de data acestei notificări. Valoarea ECU în orice valută va corespunde cu aceea determinată de Comisia Comunităților Europene MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i₃ Nr. 231 15 pe baza cotațiilor zilnice ale cursurilor valutare de piață. în lipsa unei astfel de determinări, valoarea ECU în orice valută va fi stabilită aplicînd rata în- crucișată dintre acea valută și orice valută cotată în listele zilnice publicate de Comisia Comunităților Eu- ropene. Dacă nici una dintre cele două metode pre- cedente nu este aplicabilă, valoarea ECU în oricare valută va fi egală cu suma echivalentelor în acea valută a valorilor valutelor prezentate în primul pa- ragraf de mai sus. Ratele de schimb dintre ECU și valutele naționale cel mai larg comercializate pe piețele valutare inter- naționale sînt disponibile zilnic și sînt publicate pe- riodic în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene. 1N ATENȚIA CITITORILOR! Prin Hotărîrea Guvernului nr. 358/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 137 din 1 iulie 1991, a fost înființată Regia autonomă „Monitorul Oficial", sub autoritatea Adunării Depu- taților, care are dreptul, conform prevederilor hotărîrii menționate, la prima publicare a tuturor actelor normative. Pentru a cunoaște legislația ce a fost adoptată după Revoluția din Decembrie 1989, pentru a fi in- formați cu privire la dezbaterile parlamentare, pentru a putea contacta partenerul de afaceri pe care îl doriți, pentru efectuarea formalităților de publicitate prevăzute de lege (citații/concursuri, pierderi de acte, schim- bări de nume, anunțuri ale agenților economici, cereri de dobîndire sau de renunțare la cetățenia română etc.), Regia autonomă „Monitorul Oficial", prin Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, invită societățile comerciale, întreprinzătorii particulari, din țară și din străinătate, precum și-pe toți cei interesați, să se adreseze, în acest scop, zilnic între orele 8—15, iar vinerea între orele 8—13, la telefon 11.77.02 sau direct la sediul acestuia din str. Blanduziei nr. 1, sector 2. Aducem, pe această cale, la cunoștință că începînd cu data de 1 octombrie 1991, pentru trimestrul IV a.c., prețurile practicate de regie pentru publicațiile sale, la care puteți face abonamente la oficiile poș- tale, sînt următoarele : • MONITORUL OFICIAL, partea I, română 1.625 Iei • MONITORUL OFICIAL, partea I, maghiară (ROMÂNIA HIVATALOS KOZLONYE) 560 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a Il-a 3.750 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a III-a 440 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a IV-a 810 lei • MONITORUL OFICIAL, supliment A — prețuri 125 lei • COLECȚIA DE LEGI ȘI DECRETE 350 lei • COLECȚIA DE HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ȘI ALTE ACTE NORMATIVE 520 lei Tarifele aplicate pentru publicațiile prevăzute de lege a fi inserate în Monitorul Oficial, de la data de 1 octombrie 1991, sînt următoarele : 1. MONITORUL OFICIAL — partea a III-a — pierderi de acte, de sigilii, schimbări de nume, citații emise de instanțele judecătorești și notariatele de stat per anunț 500 Iei --- acte procedurale ale instanțelor judecătorești a căror publi- care este prevăzută de lege per anunț 700 lei --- extras-cerere pentru dobîndirea sau renunțarea Ia cețățenia română per anunț 1200 lei --- anunț pentru licitație în vederea acordării unei concesiuni aprobate de guvern per anunț 1800 Iei --- concursuri de ocupare de posturi didactice în învățămîntul per cuvînt 10 lei superior MONITORUL OFICIAL --- partea a IV-a --- bilanțuri contabile și alte publicații cu prezentare tabelară per rînd coloană 150 lei --- publicarea sentinței judecătorești privind înființarea socie- tăților comerciale per anunț 5500 lei --- alte publicații ale agenților economici sub formă de text, a căror publicare este prevăzută de lege per cuvînt 10 Iei Plata publicațiilor cuprinse în partea a III-a și a IV-a se va face prin mandat poștal pe adresa : Regia autonomă „Monitorul Oficial", str. 13 Septembrie — Casa Republicii, sector 5 — București, cont decontare 30.98.12.301 B.C.R.-S.M.B. sau cu dispoziție de plată. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. 13 Septembrie - Casa Republicii, sector 5, cont 30.98.12.301 B.Q.R. - S.M.B. Adresa pentru publicitate : Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, str. Blanduziei nr. 1, sector 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Tipografia „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, sector 1, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 231/1991, conține 16 pagini. Prețul 20 lei -------- 40.816 I