MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul III — Nr. 217 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți, 29 octombrie 1991 SUMAR Pagina —• Regulament privind condițiile și modul de efec- tuare a refinanțării societăților bancare de către Banca Națională a României ,...............................1—2 Norme de desfășurare a licitațiilor de refinanțare 2—4 — Norme privind autorizarea societăților bancare . . 4—6 — Norme privind capitalul minim al societăților ban- care .........................................................6-^-î BANCA NAȚIONALA A ROMÂNIEI REGULAMENT privind condițiile și modul de efectuare a refinanțării societăților bancare de către Banca Națională a României Dispoziții generale Art L — în conformitate cu art. 19 lit. b) și art. 23 din Legea nr. 34/1991 privind Statutul Băncii Naționale a României și cu art. 2 alin. T din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară, Banca Națională a României poate refinanța societățile bancare în con- dițiile prezentului regulament. Art. 2.- — Prin refinanțare bancară, Banca Națio- nală a României furnizează lichidități societăților ban- care solicitante, în conformitate cu obiectivele sale de politică monetară și de credit. Art. 3. — Creditele de refinanțare se acordă de Banca Națională a “României numai centralelor socie- tăților bancare. Art. 4. — Refinanțarea societăților bancare de către Banca Națională a României este o operațiune de cre- ditare pe termen scurt, de regulă de maximum 90 de zile calendaristice, cu excepția cazurilor în care Con- siliul de administrație al Băncii Naționale a României decide alt termen. Art. 5. — Cu ocazia solicitării unui credit de refi- nanțare, societățile bancare vor adresa o cerere în scris Direcției de credit și operații de piață din Banca Națio- nală a României, prin care vor specifica expres tipul de refinanțare solicitat. Art. 6. — Cererile de credit vor fi însoțite de un set de documentații, care va cuprinde elemente de fun- damentare și garanțiile, diferențiate în funcție de tipul de credit de refinanțare solicitat. Art. 7.— Pe baza documentației prezentate de so- cietățile bancare și a altor elemente de raportare (bi- lanț, situația contului de profit și pierderi), Direcția de credit și operații de piață din cadrul Băncii Naționale a României va analiza cererile înaintate în corelație cu imperativele monetare și de credit ale etapei și va propune conducerii Băncii Naționale a României con- dițiile de acordare a tipului de credit de refinanțare solicitat. Art. 8. — Conducerea Băncii Naționale a României decide condițiile de acordare a creditelor de refinan- țare, decizia urmînd a fi transmisă în scris, de către Direcția de credit și operații de piață, băncii solicitante în termen de 5 zile de la depunerea cererii. Art. 9. — Formele de refinanțare oferite în prezent de Banca Națională a României societăților bancare sînt : liniile de credit, creditul de licitație și creditele pe termen fix./ Consiliul de administrație al Băncii 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 217 Naționale a României poate decide asupra introducerii altor forme de refinanțare a sistemului bancar pe mă- sura creării condițiilor de implementare a acestora, cum ar fi : rescontul, punerea în pensiune și opera- țiuni de vînzare-cumpărare de titluri de stat (open- market). Linia de credit Art. 10. — Linia de credit este acea formă de refi- nanțare în cadrul căreia societatea bancară solicitantă este autorizată să preleveze succesiv sume dintr-un cont deschis de Banca Națională a României pînă la un anumit nivel și în cadrul unui interval de timp (scadența) prestabilite, Art. 11. — Refinanțarea prin liniile de credit des- chise de Banca Națională a României societăților bancare poate fi diminuată unilateral, din imperative de politică monetară și de credit, cu un preaviz de 5 zile lucrătoare. Art. 12. — Banca Națională a României poate sista necondiționat, unilateral și fără preaviz utilizarea unei linii de credit, în cazuri de încălcare de către societă- țile bancare a obligațiilor legale sau a prevederilor prezentului regulament. Art. 13. — Rata dobînzii pentru linia de credit se stabilește de conducerea Băncii Naționale a României și reprezintă în etapa actuală nivelul de referință pen- tru operațiunile de refinanțare a sistemului bancar de către Banca Națională a României. Art. 14. — Dobînda aferentă se calculează la soldul angajamentelor zilnice efective și se plătește la sca- dență ; atunci cînd scadența este mai mare de 30 de zile calendaristice, dobînda aferentă se plătește lunar. Art. 15. — Banca Națională a României poate mo- difica, fără preaviz, rata dobînzii la liniile de credit, inclusiv la cele în curs de derulare. Art. 16. — Banca Națională a României poate de- cide perceperea unui comision pentru deschiderea li- niilor de credit, proporțional cu volunăul și scadența acestora ; comisionul va fi exprimat în termenii unei dobînzi anuale. Creditul de licitație Art. 17. — Creditul de licitație este acea formă de refinanțare acordată de Banca Națională a României societăților bancare, în cadrul căreia rata dobînzii este determinată de raportul dintre cerere și ofertă în șe- dința de licitație. Art. 18. —: Suma disponibilizată, scadența și rata minimă a dobînzii de participare sînt stabilite de con- ducerea Băncii Naționale a României în conformitate cu imperativele și coordonatele politicii monetare și de credit ale etapei respective ; rata minimă a dobînzii de participare la licitații va fi corelată cu nivelul ratei dobînzii la liniile de credit în derulare, nivel de refe- rință pentru operațiunile de refinanțare a sistemului bancar de către Banca Națională a României. Art. 19. — Toate societățile bancare pot participa la licitațiile de credit în condițiile și conform normelor emise de Banca Națională a României în aplicarea pre- zentului regulament. Art. 20. — Dobînda aferentă se va calcula propor- țional cu suma obținută și termenul de rambursare și se va plăti la scadență ; atunci cînd scadența este mai mare de 30 de zile- calendaristice, dobînda aferentă se ya plăti lunar. Creditul pe termen fix Art. 21. — Creditul pe termen fix este o formă cu totul specială de refinanțare, cu scadența maximă de 30 de zile calendaristice, acordată de Banca Națională a României acelor societăți bancare aflate în situații limită. Art. 22. — Condițiile de acordare a refinanțării prin credite pe termen fix sînt stabilite de. conducerea Băncii Naționale a României. Art. 23. — Dobînda aferentă se calculează propor- țional cu suma acordată și termenul de rambursare și se va plăti la scadență. în cazul rambursării integrale în avans, dobînda aferentă se va calcula la suma to- tală și la durata efectivă a creditului. Dispoziții finale Art. 24. — Pentru creditele de refinanțare primite- de la Banca Națională a României, societățile bancare sînt obligate să raporteze Direcției de credit și operații de piață informațiile solicitate de aceasta. Art. 25. — Prezentul regulament abrogă orice alte dispoziții anterioare în materie ale Băncii Naționale a României privind refinanțarea societăților bancare. Mugur Isărescu, președintele Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI NORME de desfășurare a licitațiilor de refinanțare 1. Banca Națională a României, conform art. 19 din Regulamentul privind condițiile și modul de efectuare a refinanțării societăților bancare, organizează licitații de refinanțare. 2. în vederea desfășurării ședințelor de licitații. Direcția de credit și operații de piață din Banca Națio- nală a României va comunica oficial băncilor condițiile licitației, respectiv : — data desfășurării licitației ; — suma totală disponibilizată ; — scadența ; — rata minimă a dobînzii de participare la licitație ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI,, partea I, Nr. 217 3 — suma totală minimă de participare ; — alte elemente ale licitației. Cererea de participare 3 . Societatea bancară interesată în participarea la licitație va înainta în '’scris Băncii Naționale a României, respectiv Direcției de credit și operații de piață, o cerere de participare care va cuprinde, în mod obligatoriu, următoarele elemente de fond și de formă : — cel mult 3 opțiuni pentru sume și rate ale do- bînzii diferite ; — suma cumulată a opțiunilor nu va depăși 50% din suma totală disponibilizată de Banca Națională a României ; — nivelul ratelor dobînzilor pentru opțiunile formu- late va fi cel puțin egal cu nivelul ratei minime a dobînzii anunțate de Banca Națională a României ; — data licitației pentru care a fost întocmită ce- rerea ; — cererea va fi înaintată la Banca Națională a României într-un plic sigilat și ștampilat, ce va purta elementele de identificare a solicitantului, precum și mențiunea „pentru licitația din data . . — cererea va purta antetul societății bancare soli- citante și va fi semnată de conducătorii legali conform' art. 4 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea ban- cară ; — cererea va fi datată. 4. Cererile de participare care nu vor respecta con- dițiile de mai sus vor fi nule de drept. 5. Plicul conținînd cererea de participare la licitație va fi depus, de către un delegat al societății bancare solicitante, la Direcția de credit și operații de piață din Banca Națională a României, cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de data licitației. Delegatul societății bancare solicitante și înlocuito- rul abestuia (pentru situații excepționale) vor fi nomi- nalizați în prealabil Băncii- Naționale a României cu elemente de identificare corespunzătoare, inclusiv spe- cimene de semnătură. 6. în momentul predării plicului conținînd cererea de participare la licitație se va întocmi o adeverință de primire, în două exemplare, ce va fi semnată de către un reprezentant al Direcției de credit și operații de piață și delegatul societății bancare solicitante. Ori- ginalul va fi remis delegatului societății bancare soli- citante. 7. După înmînarea adeverinței de primire plicul nu mai poate fi retras. Comisia de licitație 8. în vederea desfășurării licitațiilor pentru credite de refinanțare va fi organizată o comisie de licitație compusă din personal al Băncii Naționale a României, respectiv : 1, președinte — directorul sau directorul adjunct al Direcției de credit și operații de piață ; 2. membru asistent — șeful Serviciului credite din cadrul Direcției de credit și operații de piață ; 3. secretar — șeful Serviciului operații de piață. în situația absenței unui membru al comisiei de lici- tație, acesta va putea fi înlocuit, prin decizie, de către conducerea Direcției de credit și operații de piață. La lucrările comisiei de licitație va putea participa, în calitate de observator, un reprezentant al societăți- lor bancare solicitante, invitat de Banca Națională a României (prin rotație). 9. Comisia de licitație va avea următoarele atribuții : Președintele conduce lucrările comisiei, verifică mo- dul de adjudecare a sumei disponibilizate, semnează procesul-verbal încheiat la finele ședinței și comuni- catul oficial ce va fi făcut public. Membrul asistent al comisiei de licitație participă împreună cu secretarul la determinarea rezultatului licitației. Secretarul comisiei de licitație deschide plicurile primite de la societățile bancare participante, în ziua licitației, în prezența tuturor membrilor comisiei și a reprezentantului societăților bancare participante, și verifică respectarea condițiilor de formă și de fond prevăzute la pct. 3 privind cererea de participare ; anulează cererile necorespunzătoare, urmînd ca la fi- nele ședinței de licitație să notifice în scris solicitanți- lor respinși motivul respingerii cererii ; împreună cu membrul asistent determină rezultatul licitației ; în- tocmește procesul-verbal la finele ședinței de licitație și redactează comunicatul oficial ce va fi făcut public. Membrii comisiei, împreună cu reprezentantul socie- tăților bancare participante, semnează procesul-verbal întocmit la finele ședinței de licitație. Comunicatul oficial ce urmează a fi dat publicității va fi semnat de către președintele comisiei de licitație și de către guvernatorul Băncii Naționale a României sau înlocuitorul legal al acestuia. Desfășurarea licitației 10. Ședința de licitație pentru credite de refinanțare se deschide de către președintele comisiei de licitație, în prezența membrilor comisiei și a reprezentantului societăților bancare participante. 11. Secretarul comisiei, în prezența celorlalți membri și a reprezentantului societăților bancare participante, deschide plicurile ce conțin cererile de participare la licitație și verifică îndeplinirea condițiilor de formă și de fond. 12. Secretarul comisiei întocmește, împreună cu membrul asistent al comisiei, centralizatorul cererilor, ordonîndu-le descrescător după nivelul ratei dobînzii licitate, începînd cu cea maximă. 13. Pe baza listei centralizatoare astfel întocmite comisia va stabili rezultatul licitației. 14. Nivelul de închide’re a licitației se va găsi pe lista centralizatoare în dreptul acelui nivel al ratei dobînzii unde suma disponibilizată de Banca Națională a României va fi acoperită integral sau parțial cu va- loarea cererii cumulate descrescător. 15. Nivelul va fi marcat pe listă cu o linie roșie, în dreptul căreia vor semna președintele și secretarul co- misiei. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea VNr. 217 Comunicarea rezultatului și executarea cererilor câștigătoare 16. Secretarul comisiei, pe baza rezultatului astfel obfinuț, întocmește procesul-verbal și comunicarea oficială. ce va fi dată publicității, cu semnăturile pre- văzute anterior. 17. Procesul-verbal și comunicarea oficială vor cu- prinde următoarele elemente : — data licitației ; — suma disponibilizată de Banca Națională a României ; — suma acoperită de cerere ; — rata minimă a dobînzii de participare ; — membrii comisiei ; — volumul total âl cererii ; — nivelul minim și maxim al ratei dobînzii"licitate ; — numărul de participanți ; — nivelul ratei dobînzii la care cererea satisface oferta ; — rata medie a dobînzii la care a fost adjudecată oferta ; — alte elemente. 18. Pe baza elementelor de mai sus, secretarul co- misiei va întocmi o notă către Direcția contabilității generale din Banca Națională a României, în vederea acordării efective a creditului cîștigătofilor licitației. Acordarea creditului va avea la bază trei principii esențiale : — fiecare participant cîștigător va primi creditul la nivelul dobînzii la care ă licitat, pentru fiecare opțiune în parte ; — opțiunile, cîștigătoare sînt irevocabile ; — în cazul existenței, la nivelul de închidere, a mai multor solicitanți cîștigători se va aplica princi- piul proporționalității între aceștia. 19. Banca Națională a României își rezervă dreptul de a modifica ulterior prezentele norme de participare la licitațiile de credit de refinanțare. Mugur Isărescu, președintele-Consiliului de administrație al Băncii Naționale a României BANCA NAȚIONALA A ROMÂNIEI NORME privind autorizarea societăților bancare în temeiul prevederilor : — articolului 5 „societățile' bancare, persoane juri- dice române, se pot constitui și funcționa numai pe baza autorizației eliberate de Banca Națională a României" ; — articolului 6 „documentația care trebuie prezen- tată pentru solicitarea autorizației și condițiile în care aceasta poate fi acordată vor fi stabilite prin norme de^ătre Banca Națională a României" ; — articolului 7 „condițiile în care autorizația poate fi retrasă, atît în cazurile cînd retragerea este impusă de lege, cît și atunci cînd ea este cerută de societatea bancară respectivă, se stabilesc prin norme de către Banca Națională a României" ; — articolului 14 : exercitarea profesiunii bancare și operațiunile de banca ale filialelor și sucursalelor so- cietăților bancare, persoane juridice străine, sînt su- puse autorizării Băncii Naționale a României, în con- cordanță cu politica acesteia față de activitatea băn- cilor străine în România din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară, Banca Națională a României emite prezentele norme : 1. Societățile bancare pot să se constituie și să func- ționeze pe teritoriul României numai dacă au obținut, în prealabil, autorizația Băncii Naționale a României. 2. Formalitățile prevăzute la art. 3, art. 4, art. 9, art. 1Q, art. 22 și art. 24 din Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale pot fi-îndeplinite numai cu con- diția prezentării autorităților competente, în original sau în copie autentificată, a autorizației eliberate de Banca Națională a României. 3. Cererea de autorizare se adresează Băncii Națio- nale a României, impregna cu dosarul care trebuie să conțină următoarele documente și informații : a) Proiectele de contract de societate și de statut, în cazul societăților bancare persoane juridice române. Pentru sucursalele societăților bancare persoane ju- ridice străine, se vor comunica denumirea, sediul sucursalei, capitalul de dotare, precum și statutul sau alte acte dovedind" denumirea, forma juridică, sediul social și modul de funcționare a băncii străine. b) Repartiția acțiunilor sau părților sociale, precum și a drepturilor de vot. Persoanele fizice sau*juridice care intenționează să dețină cel puțin 5% din capitalul social sau dig drep- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 217 5 turile de vot trebuie să comunice informațiile precizate în anexa nr. 2 *) la prezentele norme. c) Numele a cel puțin două persoane care sînt pro- puse să asigure orientarea efectivă a societății bancare, precum și alte informații precizate în anexa nr. 1 *) la prezentele norme, din care să rezulte onorabilitatea, experiența și calificarea profesională a acestora. în plus, conducătorii propuși vor depune cîte un certifi- cat de cazier judiciar. Pentru conducătorii care și-au stabilit reședința în România de mai puțin de cinci ani, certificatul de cazier judiciar va fi înlocuit sau completat cu un docu- ment echivalent eliberat de. autoritățile competente din țara lor de origine sau din țara în care au avut stabilită reședința anterior, care să ateste că cel inte- resat nu este supus, în conformitate cu legislația din țara respectivă, unei interdicții de a conduce o socie- tate bancară. în cazul sucursalei unei societăți bancare, persoană juridică străină, se va comunica documentul autentic prin care aceasta din urmă împuternicește doi condu- cători care să o angajeze legal în România. d) Identitatea membrilor organelor deliberative ; în cazul societăților de persoane, și identitatea asociaților care nu participă la conducere. Vor fi depuse, pentru fiecare dintre aceștia, un curriculum vitae și un certi- ficate de cazier judiciar. Dacă este cazul, se aplică și prevederile de la lit. c) alin. 2. e) Identitatea cenzorilor propuși. Vor fi depuse pen- tru fiecare un curriculum vitae, un certificat de cazier judiciar și o declarație din care să rezulte că aceștia nu se află în vreuna din situațiile prevăzute la art. 112 lit. a) și b) din Legea nr. 31/1990. Dacă este cazul, se aplică și prevederile de la lit. c) alin. 2. f) în cazul în care persoana juridică pentru care se cere autorizarea este deja constituită, descrierea acti- vității și prezentarea ultimelor sale trei rapoarte anuale (bilanțuri). In cazul unei sucursale din România a unei societăți bancare străine, aceasta din urmă va comunica ulti- mele sale trei rapoarte anuale,. precum și o descriere a activității sale. De asemenea, se va transmite o de- clarație scrisă a autorității străine de supraveghere, din care să rezulte că aceasta este de acord cu stabi- lirea unei sucursale în România. g) Program de activitate, care va cuprinde : — tipul și denumirea activităților prevăzute a fi desfășurate de societatea bancară ; — compoziția clientelei pe care societatea bancară își propune sa o atragă ; — natura resurselor financiare,utilizate ; — structura organizatorică a societății bancare, cu precizarea numărului și a repartiției personalului pe funcții ; — estimarea principalelor posturi de bilanț și a contului de profit și pierderi pentru următoarele trei exerciții financiare. 4. Personalul Băncii Naționale a României este obli- gat, prin lege, să păstreze secretul profesional ; infor- mațiile care îi sînt comunicate în aplicarea prezente- lor norme sînt păstrate strict confidențial. Direcția de reglementare și supraveghere bancară din cadrul Băncii Naționale a României va confirma primirea cererii, data primirii marcînd momentul din care începe să curgă termenul prevăzut la pct. 6 șl va instrumenta dosarele prezentate. Dosarul, împreună cu nota de prezentare, va fi transmis Consiliului de administrație al Băncii Națio- nale a României. Pentru ca un dosar să fie acceptat la prezentare este necesar ca el să conțină toate informațiile pre- văzute la pct. 3 și ca instrumentarea lui să se fi putut încheia cel puțin cu două săptămîni înainte de data ședinței consiliului de administrație pe a cărei ordine de zi urmează a fi înscris. în - cazuri excepționale, guvernatorul Băncii Naționale a României poate decide reducerea acestei perioade. 5. Persoanele care intenționează să solicite sau care au solicitat autorizarea unei societăți bancare vor păstra confidențialitatea dosarului lor atît timp cît Banca Națională a României nu s-a pronunțat asupra acestuia. 6. Banca Națională a României decide cu privire la autorizarea unei societăți bancare în termen de cel mult șase luni de la primirea cererii sau, dacă aceasta este incompletă, în termen de cel mult 6 luni de la transmiterea de către solicitant a informațiilor nece- sare luării deciziei, dar nu mai mult de 12 luni de la primirea cererii. 7. Decizia de autorizare a unei societăți bancare este emisă sub condiția suspensivă a constituirii efec- tive a acesteia conform modalităților prevăzute în documentația prezentată. Această decizie condițională va produce efecte la data comunicării prin care Banca Națională a României va informa societatea bancară că, în urma constituirii sale, autorizarea este definitivă. Comunicarea prevăzută la alin. 1 va fi făcută după primirea șî verificarea de către Banca Națională a României a următoarelor documente : a) copie autentificată a statutului și/sau a contract tului de societate ; b) copie autentificată a certificatului depozitarului fondurilor destinate să constituie capitalul social ; c) copie autentificată a certificatului registrului co- merțului din care rezultă înmatricularea societății bancare ; d) informare cu privire la : — repartiția capitalului social ; —• componența consiliului de administrație, a comi- tetuluPde direcție și identitatea cenzorilor ; — numele președintelui societății,bancare și al celor- lalți conducători care asigură orientarea efectivă a activității acesteia, pentru care se vor alătura scri- soarea și informațiile cerute în anexa nr. 1 la pre- zentele norme. *) Anexele nr. 1 și 2 vor fi comunicate celor interesați de către Banca Națională a României, 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 217 e) un extras al Monitorului Oficial al României în care s-a făcut publicitatea constituirii societății ban- care ; pentru perioada 1991—1992, este suficientă do- vada că a fost solicitată efectuarea acestei publicități. 8. Banca Națională a României va respinge cererea de autorizare dacă : a) dosarul este incomplet la încheierea termenului prevăzut la pct. 6 ; b) capitalul ăocial sau capitalul de dotare al sucursa- lelor deschise în România de societăți bancare străine este mai mic decît nivelul minim stabilit de Banca Națională a României ; c) forma juridică este inadecvată activității prevă- zute sau este oprită de lege ; d) societatea bancară nu are aptitudinea de a-șî realiza obiectivele de dezvoltare în condiții compati- bile cu buna funcționare a sistemului financiar și care să asigure clientelei o siguranță satisfăcătoare ; e) persoanele vizate la pct. 3Jit. c), d) și e) nu au onorabilitatea necesară, calificarea și experiența adec- vate funcției lor ; f) calitatea acționarilor și/sau a asociaților care de- țin o participare pentru care este necesară obținerea unei autorizații prealabile nu corespunde nevoii garan- tării unei gestiuni sănătoase și prudente a băncii. 9. Banca Națională a României poate retrage auto- rizația de funcționare unei societăți bancare atunci cînd : a) societatea bancară renunță în mod expres la ea, nu o folosește o perioadă de 12 luni de la acordare sau nu-și mai exercită activitatea de cel puțin 6 luni; b) societatea bancară încalcă în mod grav sau reper tat dispozițiile Legii privind activitatea bancară sau normele emise în aplicarea acesteia ; c) societatea bancară nu mai îndeplinește condițiile cărora le este subordonată autorizarea ; d) autorizația a fost obținută ca urmare a unor de- clarații false sau prin -orice alt mijloc ilegal; e) societatea bancară nu respectă condițiile prevă- zute în autorizație ; f) autoritatea competentă din țara în care are sediul social societatea bancară ce a deschis o sucursală în România i-a retras acesteia autorizația de funcționare ca societate bancară ; g) societatea banpară nu mai oferă garanția că își va putea îndeplini obligațiile față de creditorii săi și, în'special, nu mai asigură siguranța fondurile? ce i-au fost încredințate ; h) societatea bancară nu își achită obligațiile fiscale. 10. Retragerea autorizației unei societăți bancare se publică în Monitorul Oficial al României. 11. Societatea bancară sau sucursala deschisă în România de o societate bancară străină a cărei auto- rizație a fost retrasă intră în lichidare. In perioada de lichidare, societatea bancară sau sucursala respectivă : — rămîne sub controlul Băncii Naționale aRomâ- niei ; — poate efectua numai operațiunile strict necesare lichidării ; — -nu poate folosi calitatea sa de societate bancară altfel decît precizînd că se află în lichidare. 12. Deciziile de refuz și, respectiv, de retragere a autorizației unei societăți bancare trebuie să fie mo- tivate și se vor comunica părților interesate.. 13. Prezentele norme se aplică societăților bancare, persoane juridice rpmâne și străine, care își desfășoară activitatea pe' teritoriul României. 14. Prezentele norme intră în vigoare la data publi- cării lor în Monitorul Oficial al României. Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României BANCA NAȚIONALA A ROMÂNIEI NORME privind capitalul minim al societăților bancare Art. 6 alin. 2 din Legea nr. 33/1991 privind activi- tatea bancară prevede că Banca Națională a României va stabili norme privind volumul minim al capitalu- lui social șî cota minimă de vărsămînt la momentul subscrierii, care nu poate fi mai mică de 50%, Pre~ cum și perioada de subscriere. în temeiul acestei prevederi legale, Banca Națională a României emite următoarele norme : 1. Capitalul social subscris al* unei societăți bancare nu poate fi mai mic de 700 milioane lei. - 2. Capitalul social al unei societăți bancare trebuie să fie subscris integral și să fie vărsat, la momentul constituirii, într-o cotă de cel puțin 50% din valoarea acțiunilor subscrise de fiecare acționar, respectiv din valoarea părților sociale subscrise de fiecare asociat, restul urmînd să fie vărsat cel mai tîrziu în termen de doi ani de la data constituirii societății bancare, astfel — 10% în primul semestru ; — 20% în al doilea semestru ; — 30% în al treilea semestru ; — 40% în al patrulea semestru. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l> Nn 217 Societățile bancare pot cere plata vărsămîntului da- torat într-un termen mai scurt. 3, Perioada de subscriere a capitalului social, în cazul în care societatea bancară se constituie prin sub- scripție publică, nu poate fi mai mare de șase luni. 4. Banca Națională a României vă, modifica, oricînd va considera necesar, limita minimă a capitalului so- cial subscris de societățile bancare, precum și cota de vărsămînt. 5. Societățile bancare existente la data emiterii pre- zentelor norme se vor conforma prevederilor acestora în termen de șase luni de la data intrării lor în vigoare. 6. Prezentele norme intră în vigoare Ia data publi- cării lor în Monitorul Oficial al României. Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naționale a României ÎN ATENȚIA CITITORILOR! Prin Hotărîrea Guvernului nr. 358/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 137 din 1 iulie 1991, a fost înființată Regia autonomă „Monitorul Oficial", sub autoritatea Adunării Depu- taților, care are dreptul^ conform prevederilor hotărîrii menționate, la prima publicare a tuturor actelor normative. Pentru a cunoaște legislația ce a fost adoptată după Revoluția din Decembrie 1989, pentru a fi in- formați cu privire la dezbaterile parlamentare, peptru a putea contacta partenerul de afaceri pe care îl doriți, pentru efectuarea formalităților de publicitate prevăzute de lege (citații, concursuri, pierderi de acte, schim- bări de nume, anunțuri ale agenților economici, cereri de dobîndire sau de renunțare 4a cetățenia română etc.), Regia autonomă „Monitorul Oficial", prin Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, invită societățile comerciale, întreprinzătorii particulari, din țară și din străinătate,* precum și pe toți cei interesați, să se adreseze, în acest scop, zilnic între orele 8—15, .iar vinerea între orele 8—13, la telefon 11.77.02 sau direct la sediul acest iia din str. Blanduziei nr. 1, sector 2. Aducem, pe această cale, la cunoștință că începînd cu data de 1 octombrie 1991, pentru trimestrul IV a.c., prețurile practicate de regie pentru publicațiile sale, la care puteți face abonamente la oficiile poș- tale, sînt următoarele : • MONITORUL OFICIAL, partea I, română L&25 lei • MONITORUL OFICIAL partea L maghiară (ROMÂNIA HIVATALOS KOZLONYE) 560 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a H-a 3.750 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a III-a 440 lei • MONITORUL OFICIAL, partea a IV-a 810 lei • MONITORUL OFICIAL, supliment A — prețuri 125 lei • COLECȚIA DE LEGI ȘI DECRETE 350 lei • COLECȚIA DE HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ȘI ALTE ACTE NORMATIVE 520 lei Tarifele aplicate pentru publicațiile prevăzute de lege a fi inserate în Monitorul Oficial, de la data de 1 octombrie 1991, sînt următoarele : 1. MONITORUL OFICIAL --- partea a III-a --- pierderi de acte,, de sigilii, schimbări de nume, citații emise de instanțele judecătorești și notariatele de stat per anunț 500 lei --- acte procedurale ale instanțelor judecătorești a căror publi- care este prevăzută de lege per anunț 700 iei --- extras-cerere pentru dobîndirea sau renunțarea la cetățenia română per anunț 1200 lei --- anunț pentru licitație în vederea acordării unei concesiuni aprobate de guvern per anunț 1800 lei --- concursuri de ocupare de posturi didactice în învățămîntul per cuvînt 10 lei superior 2. MONITORUL OFICIAL --- partea a IV-a --- bilanțuri contabile și âlțe publicații cu prezentare tabelară per rînd coloană 150 lei --- publicarea sentinței judecătorești privind înființarea socie- tăților comerciale per anunț 5500 lei --- alte publicații ale agenților economici sub formă de text, a căror publicare este prevăzută de lege per cuvînt 10 lei Flata publicațiilor cuprinse în partea a III-a și a IV-a se va face prin mandat poștal pe adresa : Regia autonomă „Monitorul Oficial", str. 13 Septembrie — Casa Republicii, sector 5 — București, cont de- contare 30.98.12.301 B.C.R.-S.M.B. sau cu dispoziție de plată. EDITOR ; PARLAMENTUL RQMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR Regia autonomă ,,Monitorul Oficial", București, str. 13 Septembrie - Casa Republicii, sector cont 30.98.12.301 B.C.R. - S.M.B. Adresa pentru publicitate : Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, str. Blanduziei nr. 1, sector 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Tipografia „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, sector 1, telefon 68.55 5« Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217/1991, conține 8 pagini. Prețul 10 lei 40 816 {