MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 214 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți, 22 octombrie 1991 SUMAR Nr. Pagina Declarația Adunării Deputaților..................... 1 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 687. — Hotărîre privind ’ plata, pe bază de tarife, a persoanelor care încasează amenzi, imputații, despăgubiri și cheltuieli de judecată, precum și Nr. Pagina acordarea de stimulente personalului care con- tribuie la încasarea upor venituri cuvenite altor beneficiari decît bugetul administrației centrale de stat și bugetele locale.............................. 2 691. — Hotărîre privind înființarea Unor societăți comerciale ca urmare a reorganizării activității transporturilor feroviare...............................2—8 PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR D E C L A Adunarea Deputaților a luat cunoștință cu îngri- jorare și adîncă preocupare de intențiile declarate ale unui grup de cetățeni români de naționalitate maghiară din județele Covasna și Harghita, autointitulat „grupul politic al U.D.M.R. din Ținutul Secuiesc⁴⁴, de a trece la declanșarea unor acțiuni avînd ca scop proclamarea autonomiei teritoriale a acelui ținut. Așa cum era firesc, aceste intenții au generat nemul- țumiri și sentimente de indignare în opinia publică din țara noastră, în rîndurile poporului român, întru- cît vizează direct "suveranitatea statului nostru. Examinînd natura și consecințele unei asemenea intenții, deputății au condamnat însăși ideea punerii în cauză a unității teritoriale a României, socotind că aceasta reprezintă un grav precedent ce ar putea de- clanșa, în actualul context internațional, alte acțiuni de atentare la ființa statului român. Totodată, Adunarea Deputaților a luat act de po- ziția exprimată de reprezentanți ai grupului parla- mentar al U.D.M.R., care au arătat că formațiunea lor politică, precum și imensa majoritate a minorității maghiare din țara noastră condamnă orice încercare de atentat la unitatea și integritatea teritorială a Ro- mâniei. Declarîndu-se fii fideli ai acestei țări, pe care o consideră drept patrie firească, ei au apreciat că numai în unitate și strînsă conlucrare cu populația română majoritară și cu celelalte minorități naționale, RAȚIE într-o Românie democratizată și înnoită profund, vor putea fi asigurate drepturile si libertățile lor funda- mentale. Adunarea Deputaților consideră că oricît de grav este gestul grupului menționat mai sus, el nu exprimă atitudinea majorității cetățenilor români de naționa- litate maghiară. De aceea socotim că — în interesul cauzei democratizării României, al statornicirii unor relații interetnice democratice și cu adevărat umane — nu se poate admite ca la manifestările extremiste ale unui grup restrîns din rîndul minorității maghiare să se răspundă cu poziții similare, extremiste, de oriunde ar veni ele, ceea ce ar duce la înveninarea convie- țuirii poporului român cu minoritățile naționale, la deteriorarea imaginii României în lume. ■ Membrii Adunării Deputaților adresează tuturor ce- tățenilor patriei chemarea de a nu se lăsa provocați de asemenea acțiuni, de a dovedi discernămînt și răs- pundere civică, de a conlucra, prin înțelegere și to- leranță reciprocă, în vederea asigurării unui climat de stabilitate politică și socială în țară, a condițiilor necesare pentru continuarea și adîncirea procesului de democratizare și de transformări structurale inau- gurate de Revoluția din Decembrie 1989. Numai ac- ționînd în acest fel putem asigura României reputația unei țări capabile să-și rezolve problemele sale și să se afirme ca un partener, respectat în raporturile inter- naționale. Această declarație a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 15 octombrie 1991. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR MARȚIAN DAN București, 15 octombrie 1991. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 214 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind plata, pe bază de tarife, a persoanelor care încasează amenzi^ imputații, despăgubiri și cheltuieli de judecată, precum și acordarea de stimulente personalului care contribuie la încasarea unor venituri cuvenite altor beneficiari decît bugetul administrației centrale de stat și bugetele locale Guvernul României h o târăște : Art. 1. — Pentru încasarea unor amenzi, imputații, despăgubiri, contribuții, taxe, cheltuieli de judecată, transmise spre urmărire și încasare aparatului fiscal de către organele competente care le-au stabilit, or- ganele din subordinea direcțiilor generale ale finan- țelor publice județene și a municipiului București pot folosi, pentru localitățile unde volumul debitelor o justifică, personal angajat prin convenții civile, plătit pe bază de tarife din încasări. Art. 2. — Stimularea personalului utilizat pentru încasarea, potrivit legii, a unor venituri cuvenite altor beneficiari decît bugetul administrației centrale de stat și bugetele locale, se poate face și prin plata unui anumit procent din comisionul reținut pentru serviciul prestat dacă, în afara obligațiilor de muncă de la funcția de bază, a participat și la realizarea încasă- rii veniturilor de acest fel. Art. 3. — Veniturile realizate de personalul pre- văzut la art. 1 și 2 sînt supuse impozitării, în condi- țiile legii. Art. 4. — Tarifele pentru plata personalului care efectuează operațiuni, potrivit arț. 1 din prezenta ho- tărîre, pentru care nu se justifică încadrarea de sa- lariați cu contract de țnuncă,. precum și stimulentele care se pot acorda personalului care contribuie la în- casarea unor venituri pentru alte unități pe bază de comision potrivit art. 2, se stabilesc de Ministerul Economiei și Finanțelor și Ministerul Muncii și Pro- tecției Sociale. Art. 5. — Pentru operațiunile de încasare a impo- zitelor, taxelor și altor venituri datorate bugetului ad- ministrației centrale de stat și bugetelor locale, înce- pînd cu anul 1991, Ministerul Economiei și Finanțelor va plăti un comision Casei de Economii și Consemna- țiuni, calculat la volumul încasărilor prin unitățile acesteia, ce va constitui cheltuieli ale bugetului admi- nistrației centrale de stat. în anul 1991 acest comision este de 0,75%. Art. 6. — Prezenta hotărîre se aplică începînd cu data de 1 octombrie 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 3 octombrie 1991. Nr. 6B7. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea unor societăți comerciale ca urmare a reorganizării activității transporturilor feroviare Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează societățile comerciale pe acțiuni, persoane juridice, cu denumirea, sediul, obiec- tul de activitate și capitalul social inițial prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Societățile comerciale pe acțiuni se vor organiza și vor funcționa în conformitate cu dispozițiile legale și cu statutele prevăzute în anexele nr. 2 (2.1 și 2.2) *). Art. 3. — Capitalul social inițial al societăților co- merciale nou înființate este format prin preluarea ac- tivului și pasivului la 30 iunie 1991 de la unitățile desprinse din cadrul Societății Naționale a Căilor Fe- rate Române prevăzute la pct. 11 și 12 din anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 570/1991. Art. 4. — O dată cu înființarea societăților comer- ciale prevăzute la art. 1 de mai sus, unitățile mențio- nate la pct. 11 și 12 din anexa nr. 3 la Hotărîrea Gu- vernului nr. 570/1991 se desființează. Art. 5. — Personalul transferat în interesul servi- ciului de la Societatea Națională a Căilor Ferate Ro- mâne la societățile comerciale înființate potrivit pre- zentei hotărîri își menține drepturile specifice salaria- ților Căilor Ferate Române, precum și shlariile nego- ciate în cadrul contractujui colectiv de muncă încheiat cu Societatea Națională a Căilor Ferate Române. De asemenea, acest personal beneficiază și de per- mise de călătorie gratuită pe calea ferată. Art. 6. — Anexele nr. 1 și 2 (2.1 și 2.2) fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 7. — Orice dișpoziții .contrare prezentei hotă- rîri se abrogă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 4 octombrie 1991. Nr. 691. ♦) Anexele nr. 11. și 2.2. se comunică unităților interesate. Statutul cadru ăl societăților comerciale înființate potrivit art. 1 este cuprins în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr, 214 3 ANEXA Nr. 1 LI ă T A societăților comerciale pe acțiuni care se înființează Valoarea Denumirea capitalului societății social Nr. comerciale Sediul inițial Unitatea care crt. pe acțiuni Obiectul de activitate al societății comerciale principal --- mii lei --- își încetează care se a) mijloace activitatea înființează fixe b) mijloace circulante 0 1 2 3 4 5 1. Societatea --- executarea reparațiilor de orice fel la lo- Municipiul 481.862 întreprinde- comercială comotive diesel electrice, cu puteri peste Craiova, str. a) 341.130 rea de repa- de reparat 1.500 CP și locomotive electrice cu puteri Lăpușului b) 140.732 rat material material peste 3.400 KW, macarale diesel electrice nr. 5, rulant Cra- rulant feroviare cu sarcina de ridicare peste 80 t/ județul Dolj iova „Reloc“ forță ; --- S.A. --- executarea de reparații de agregate și Craiova subansamble componente ale locomotivelor diesel și electrice ; --- fabricare^. și recondiționarea de piese de schimb pentru locomotive diesel ,și electrice; --- executarea de orice alte produse, lucrări și prestări de servicii care au legătură cu obiectul său de activitate și care îi sînt de folos, atît pentru clienții din țară, cît și din străinătate, pe bază de contract economic ; --- comercializarea produselor realizate de societate. 2. Societatea --- realizarea de reparații și modernizări la va- Orașul 878.526 întreprinde- comercială goane de călători și marfă ; confecții tampoane Pașcani, a) 730.193 rea de repa- de reparat și aparate de legare, construcții vagoane noi, str. Gării b) 148.333 rat material material reparații M.U., confecții piese de schimb și di- nr. 18, rulant Paș- rulant verse produse solicitate de beneficiarii? interni județul Iași cani „Remar“ și externi; --- S.A. --- comercializarea acestor lucrări, produse și Pașcani servicii, precum și produselor provenite din cooperări în condițiile prevăzute în contractul de societate ; — asigurarea aprovizionării cu materii prime, materiale, piese de schimb^ ambalaje, combus- tibil, energie, apă, necesare procesului de pro- ducție al societății ; — asigurarea utilizării eficiente a capacităților existente, înzestrarea și înnoirea dotărilor teh- nice, modernizarea unității, creșterea calificării personalului ; — activitate de export-import de materiale și utilaje, comercializarea în țară și străinătate a oricăror produse obținute prin decontarea aces- tora în sistem de contrapartidă prin magazine proprii sau terți, asigurarea de condiții sociale, cazare, cantine, creșe, grădinițe și hoteluri, turism, contractare, construire și valorificare a locuințelor proprietate personală pentru an- gaj ații proprii, activitate de Consulting tehnico- economic de specialitate, activitate de mana- gement și marketing, activitate de pregătire profesională a personalului ; — orice altă activitate legată direct sau indi- rect de scopul societății; 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 214 — prestări de servicii cu utilaje de construcții și mijloace de transport, servicii pentru mijloa- cele prpprii sau terți; transport auto și cu va- goane speciale de cale ferată, montaje de uti- laje tehnologice, probe și analize de laborator etc. ANEXA Nr. 2 STATUTUL*) Societății comerciale „ . ... .........“ — S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este , Societatea comercială „ . . . “ - S.A. In* țoate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe ac- țiuni “ sau inițialele S.A., de capitalul social, numărul de înregistrare și sediul societății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială — S.A. .este per- soană juridică română, avînd forma juridică de socie- tate pe acțiuni.' Aceasta își desfășoară activitatea în Conformitate cu legile române șrcu prezentul statut. Articolul 3 Sediul societății Sediul societății este în România............ sir...... nr.. . județul......................................... x Sediul societății va putea li schimbat în altă loca- litate din România pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, în condițiile legii. Societatea poate avea sucursale, birouri, filiale, agenții, reprezentanțe în orice altă localitate de pe te- ritoriul României sau în alte țări, în conformitate cu legile române și cu prevederile prezentului, statut. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății Scopul societății este asigurarea activității de repa- rații și fabricație de material rulant. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societăți^ este........... CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul¹ social inițial al societății comerciale este în valoare de . . . mii lei, împărțit în ... . acțiuni nominative cu valoare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționari* Capitalul social inițial, împărțit în acțiuni .nomina- tive în valoare nominală de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de ac- ționar unic și vărsât în întregime la data constituirii societății. ARTICOLUL 8 Acțiunile .Acțiunile societății vor cuprinde , toate elementele prevăzute de lege. Acestea vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi' administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-Un registru numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliu- lui de administrație, care se păstrează la sediul so- cietății sub îngrijirea consiliului de administrație. ARTICOLUL & Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con- feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și a fi ales în or- ganele de conducere,, dreptul de a participa la distri- buirea dividendelor, potrivit legii. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statutul societății. Drepturile și obligațiile decurgînd din acțiuni ur- mează de drept acțiunile în cazul trecerii lor în pro- prietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor ce le dețin. Denumirea, ^sediul, obiectul de activitate și capitalul social, pentru fiecare, societate în parte sînt cele prevăzute în anexa nr. 1 la hotărîre. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 214 5 Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un creditor al unui acționar poate formula preten- ții asupra părții din profitul societății ce i se va re- partiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște pentru fiecare acțiune decît un singur proprietar. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între ac- ționari sau terți se poate face în condițiile și cu pro- cedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mâi multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă publică pierderea prin presă. După scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va “putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și’asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai co- misiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le stabi- lesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi revocă ; c) aleg directorul (directorul general) și adjuncții acestuia, le stabilesc remunerarea, îi descarcă de acti- vitate și îi revocă ; directorul (directorul general) și ad- juncții acestuia pot fi aleși și dintre membrii consi- liului de administrație ; d) stabilesc competențele și răspunderile consiliului de administrație și comisiei de cenzori ; e) stabilesc nivelul de salarizare a personalului an- gajat la societate, în funcție de studii și munca afectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare— prevăzute de lege ; f) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; g) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare și la acordarea de garanții ; h) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi- după analizarea raportului consiliului de administrație,' al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, după caz, aprobă reparti- zarea profitului între acționari ; i) hotărăsc" cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale, birouri, agenții, reprezentanțe ; j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului, de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; 1) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, dizol- varea și lichidarea societății ; m) hotărăsc cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului ge- neral, directorului, adjuncților acestuia și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății ; o) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre vicepre- ședinți, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc .p dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico- financiar pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabi- lirea programului de activitate și a bugetului pe anul următor. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din capi- talul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%* timp de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societății. Convocarea adunării generale a acționarilor va fi făcută cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din țară. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor ce vor face obiectul dezbaterilor. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri .pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă, dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează dintre membrii adunării generale un secretar care să verifice lista de prezentă a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 214 de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul so- cietății, pot fi invitați și reprezentanții sindicatelor existente în societate.. ARTICOLUL ir Exercitarea dreptului de vei în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Ac- ționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează, sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor ref eritoare^ la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 In perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului. își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu prevederile legale și cu propriul său regulament de organizare și funcționare. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea comercială „ . . . . . “ •— S.A. este admi- nistrată de către un consiliu de administrație format din........persoane alese de adunarea generală a ac- ționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori se stabilește de către adunarea generală a acționarilor în raport cu volumul și specificul activității societății. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari în aceeași proporție cu cota lor de participare la capital. Cind se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou ad- ministrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul* Mi- nisterului Transporturilor. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și de- semnarea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor. - La prima ședință, consiliul de administrație va alege, dintre membrii săi, un președinte și doi vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membri- lor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa aces- tuia, de unul dintre vicepreședinți, desemnat de pre- ședinte. Președintele numește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară pre- zența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consi- liului de administrație și deciziile se iau cu majori- tatea absolută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se sem- nează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor, sau în lipsa lui, de către unul dintre administratori, desemnai de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează în fața terților. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții și ceilalți membri ai consiliului de administrație și directorii răspund indi- vidual sau solidar, după caz, față de societate, pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în adminis- trarea societății, în asemenea situații ei vor putea fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile eonsilMaî de administrați® Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) aprobă angajarea și concedierea personalului șî stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea sau rezilierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) ; f) aprobă încheierea sau rezilierea altor contracte, potrivit competențelor acordate ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA Nr. 214 7 g) stabilește tactica și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecție a mediului ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului^ eco- nomico-finariciar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activi- tate și proiectul de buget al societății pe anul următor ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor sau care privesc conducerea^ curentă a activității societății. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși de consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aduce la în- deplinire deciziile consiliului de administrație, în limi- tele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau eu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte la fie- care ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, aleasă de adunarea generală a acțio- narilor, formată din trei membri, care trebuie să fie asociați, cu excepția experților contabili. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finan- țelor. Adunarea generală alege, de asemenea, cenzorii su- pkeanți care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari. Pentru a putea' exercita dreptul de control, acțio- narilor li se pot prezenta Ia cerere date cu privire la activități, situația patrimoniului, a profitului și a pier- derilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de pro- fit și pierderi,' prezentînd adunării generale a acțio- narilor un,raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale a acționarilor. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori con- sideră necesar pentru alte situații. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale. Cenzorii se numesc pe o perioadă de maximum 3 ani, iar prima comisie este compusă din 3 membri. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL. 22 Exercițiul economico-finaneiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie Ia 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de directorul general (directorul) al societății. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe categorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu res- pectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății se sta- bilesc de consiliul de administrație. Premiile, gratifi- cațiile și alte asemenea drepturi acordate anual perso- nalului’pot fi plătite integral sau parțial în valută, în limita disponibilităților și potrivit legii. ARTICOLUL 24 Amortizarea, fondurilor fixe La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în vedere următoarele : — amortizarea se stabilește prin aplicarea norme- lor de amortizare asupra valorii de achiziție a fondu- rilor fixe și se include, după caz, în prețul de cost al producției, al prestărilor de servicii, sau în cheltuielile de circulație și se utilizează pentru înlocuirea mijloa- celor fixe și satisfacerea altor nevoi ale societății ; — ~ prin valoarea de achiziție a fondurilor fixe se înțelege suma cheltuielilor de cumpărare și a altor cheltuieli efectuate pentru punerea în funcțiune a fie- cărui fond fix ; — amortizarea se calculează de la data punerii în funcțiune a fondurilor fixe. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 214 ARTICOLUL 25 Reparațiile capitale Lucrările de reparații capitale se vor executa pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. Fondu- rile necesare se asigură prin includerea cheltuielilor respective, după caz, în prețul de cost al producției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circu- lație în anul în care au fost executate sau, eșalonat, pe mai mulți ani. ARTICOLUL 26 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. ARTICOLUL 27 Calculul și repartizarea profitului Profitul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Profitul impozabil se stabilește ca diferență între suma totală a veniturilor și suma cheltuielilor efectuate pentru realizarea acestor venituri. Pentru determinarea acestui profit se va deduce din profitul anual fondul de rezervă, care va fi de cel mult 5% din totalul profitului prevăzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge mi- nimum a cincea parte din capitalul social), precum și alte cote prevăzute în reglementările în vigoare. Din profitul prevăzut în bilanț se scade impozitul legala rezultînd profitul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății. Plata profitului cuvenit acționarilor se face de socie- tate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la apro- barea bilanțului de către adunarea generală a acționa- rilor. In cazul înregistrării de pierderi părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capitalu- lui subscris. ARTICOLUL 28 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 29 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. tn perioada în care statul este acționar unic, trans- formarea formei juridice a societății șe va putea face prin hotărîrea consiliului împuterniciților statului. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 30 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate ; b) hotărîrea adunării generale ; c) falimentul ; d) pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; e) numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; f) la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și .consecințele acestora durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă; g) în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă îri registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 31 Lichidarea societății în caz de dizolvare societatea vă fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevă- zute de lege. ARTICOLUL 32 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute' din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi solu- ționate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții referitoare la personal ARTICOLUL 33 întregul personal al societății comerciale va bene- ficia în continuare de prevederile Decretului nr. 1/1981 și ordinelor în vigoare pentru aplicarea aces- tuia privind călătoriile gratuite pe C.F.R., ale preve- derilor Decretului nr. 98/1990, H.G. nr. 984/1990 și celorlalte drepturi salariate și sociale specifice sala- riaților C.F.R., inclusiv vechimea la C.F.R. Dispoziții finala Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. 13 Septembrie - Casa Republicii, sector 5, cont 30.98.12.301 B.C.R. - S.M.B. Adresa pentru publicitate : Serviciul relații cu publicul și agenți economici, București, str. Blanduziei nr. 1, sector 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Tipografia „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, sector 1, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 214/1991, conține 8 pagini. Prețul 10 lei | 40.816 J