MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I II — Nr. 173 LEGI DECRETe, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Joⁱ’ ²² auSust 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 518. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „Percons" — S.A. București.............................1—7 519. — Hotărîre privind plata experților și a altor spe- cialiști care efectuează expertize judiciare . . 8 520. — Hotărîre privind salarizarea personalului din Administrația fluvială a Dunării de Jos Galați 8—16 HOTĂRÎRI ale guvernului româniei GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Percons" — S.A. București Guvernul României hotărăște: Art.' 1. — Se înființează Societatea comercială „Percons“ — S.A., ca persoană juridică română, cu sediul în municipiul București, Splaiul Independenței nr. 202 A, sector 6. Obiectul de activitate al Societății comerciale „Percons“ — S.A. este : — proiectarea, organizarea și desfășurarea de pro- grame de formare și perfecționare profesională pentru cadre de conducere și specialiști cu studii superioare și medii din industria chimică și petrochimică în do- meniile : management, informatică, organizarea pro- ceselor de producție, cercetare-dezvoltare, birotică, tehnici și tehnologii specifice, economic, psiho-social, juridic, limbi străine etc. ; — perfecționarea și atestarea unor specialiști în do- menii specifice . industriei chimice și petrochimice : PRAM, antiex, siguranță în funcționarea instalațiilor ; — prestarea de servicii de consultanță, efectuarea de analize și studii în domeniile : management, infor- matică, cercetare-dezvoltare, retehnologizare, economic, juridic, psiho-social etc. ; — elaborarea, editarea și distribuirea de material didactic, mijloace audiovizuale și materiale necesare informării, documentării și pregătirii profesionale a cadrelor de conducere, a specialiștilor din industria chimică și petrochimică și din alte domenii ale eco- nomiei naționale ; — efectuarea de cercetări și studii privind promo- varea de metode și metodologii de perfecționare pro- fesională și consultanță ; — asistență metodologică de specialitate în organi- zarea și desfășurarea activităților de pregătire profe- sională și consultanță ; — cooperare cu instituții și organisme naționale șl internaționale în domeniul propriu de activitate. Art. 2. — Societatea comercială „Percons“ — S.A. București se va organiza și va funcționa în conformi- tate cu statutul propriu prevăzut în anexa la prezenta hotărîre. Arj;. 3. — Capitalul social inițial al societății este de 1244,3 mii lei și are : — mijloace fixe 1242,2 mii lei ; — mijloace circulante 2,1 mii lei. Societatea comercială „Percons“ — S.A. Bucu- rești își va definitiva capitalul social pe baza reeva- luării patrimoniului, în condițiile prevăzute de lege. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, - PARTEA I, Nr. 173 Art. 4ₑ — pe data înființării' Societății comerciale „Percons" —■ S.A« București se desființează Centrul de perfecționare profesională, consultanță și manage- ment pentru industria chimică și .petrochimică. Activul și pasivul unității de stat care se desființează se preiau de către societatea comercială înființată. Personalul care trece la societatea comercială se consideră transferat în interesul serviciului și bene- ficiază, timp de trei luni, de salariul tarifar avut și de sporul de vechime, după caz, dacă este. încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 5. — Anexa face parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București,. 26- iulie 1991. Nr. 518. ANEXĂ STATUTUL Societății comerciale ^Percons^ — S.A. București CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Percons^ — S.A. București. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de Ia societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni “ sau inițialele „S.A/t de capitalul social și nu- mărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Percons“ — S.A. București este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activi- tatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3' Sediul societății Sediul societății este în România, București, Splaiul Independenței nr. 202 A, sector 6. Sediul societății poate fi schimbat îh altă localitate din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentanțe, agenții situate și în alte localități din' țară și străină- tate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății este perfecționarea pregătirii profe- sionale a cadrelor de conducere și a specialiștilor din industria chimică și petrochimică. Efectuarea de studii și Consulting în domeniile : management, tehnic-tehno- logic, cercetare-dezvoltare, retehnologizare, economic, psiho-sociaL juridic etc. ARTICOLUL U Obiectul de activitate al societății este t Proiectarea, organizarea și desfășurarea de programe de formare și perfecționarea profesională pentru ca- drele de conducere și specialiștii — cu studii superioare și medii — din industria chimică și petrochimică în do- meniile : management, informatică, organizarea pro- ducției și a muncii, cercetare-dezvoltare, birotică, teh- nici și tehnologii specifice, economic, psiho-sodal, ju- ridic, limbi străine -etc. Perfecționarea și atestarea unor specialiști • în domenii specifice industriei chimice și petrochimice (PRAM, antiex, siguranță în funcțio- narea instalațiilor etc.). Prestarea de servicii de con- sultanță, efectuarea-de analize și studii în domeniile : management, informatică, cereetare-dezvoltare, reteh- nologizare, economic, juridic, p-siho-social etc. Elabo- rarea, editarea și distribuirea de materiale didactice, mijloace audiovizuale și alte materiale necesare in- formării, documentării și pregătirii profesionale a ca- drelor de conducere și specialiștilor din industria chi- mică și petrochimică și din alte ramuri ale economiei naționale. Efectuarea de cercetări și studii privind pro- movarea de metode moderne și metodologii de per- fecționare profesională și consultanță. Asistență meto- dologică de specialitate în organizarea și desfășurarea în unități a activității de perfecționare a 'pregătirii profesionale și consultanță. Cooperare cu instituții și organisme naționale și internaționale' în. domeniul pro- priu de activitate. MONITORUL OFJCIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 173 3 CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial este fixat la suma de 1,244 mii. lei, împărțit în 249 acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționar. Capitalul social inițial împărțit în acțiuni nominative de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic și vărsat în între- gime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terțe persoane fi- zice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza ho- tărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgând din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari, po- trivit legii, conferă acestora dreptul la un vot în adu- narea generală a acționarilor, dreptul de* a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a parti- cipa la distribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drepturi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la sta- tut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per- soane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul sbcial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii ac- țiunilor ce le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligații personale ale acționarilor. Un cre- ditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor, sau a cotei- pârți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre- văzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă pu- blic faptul- prin presă, în cel puțin 2 ziare de largă 'circulație în localitatea în care se află sediul societății. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere a societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică șî comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare șî extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerația, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; c) aleg directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc salarizarea personalului angajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului general, al mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii; f) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizarea raportului 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 173 consiliului de administrație și ăl comisiei de cenzori, aprobă repartizarea profitului ; h) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe ; stabilesc competențele și nivelul de contractare a îm- prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; i) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; 1) hotărăsc eu privire la comasarea, divizarea, dizol- varea și lichidarea societății ; m) analizează rapoartele consiliului de administra- ție privind stadiul și perspectivele societății cu refe- rire la profit și dividende, poziția pe piața internă și internațională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului ge- neral și a cenzorilor pentru paguba pricinuită socie- tății ; o) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și a bu- getului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% tîmP de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbate- rilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație iar, în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, un secretar care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților. ARTICOLULT 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează, sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel ^puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr, 173 5 Consiliul împuterniciților statului își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu regulamentul de organi- zare și funcționare al acestuia. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din 3 administratori, aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de ad- ministrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Durata pentru care este ales noul administrator pen- tru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al con- siliului de administrație, comisiei de cenzori și director, persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie min- cinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. ' Componența consiliului de administrație se stabilește de adunarea generală a acționarilor. La prima ședință, consiliul de administrație alege, dintre membrii săi, un președinte și un vicepreședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membri- lor săi. El este prezidat de președinte iar, în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinți desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie din- tre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară pre- zența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consi- liului de administrație și deciziile se iau cu majori- tatea absolută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se sem- nează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către vicepre- ședinte. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății, în interesul' acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Membrii consiliului de administrație, în general pre- ședintele, vicepreședintele, directorul general, răspund individual sau solidar, după caz, față de societate, pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau aba- teri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății, în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin ho- tărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, următoa- rele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activi- tate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI Comitetul de direcție ARTICOLUL 20 Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 173 La societățile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atribuția prevăzută la alineatul de mai sus, se execută cu acordul ministerului de resort. Președintele îndeplinește și funcția de director gene- ral, asigurînd conducerea curentă a societății, aduce la îndeplinire deciziile consiliului de administrație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte la fiecare ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia.de cenzori formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți cane vor înlocui, în condițiile legii, pe cehzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a profi- tului și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa și registrele de evidență contabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de bene- ficii și pierderi, prezentînd adunării generale a acțio- narilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia-de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. . Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori con- sideră necesar pentru alte situații privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare ale comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe- rioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși ; numărul cenzorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intră sub incidența art. 18 alin. 4, precum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice for- mă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, un sa- lariu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al societății comerciale. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație sau de către directorul general al societății comerciale. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 173 7 Bilanțul și contul de profit și pierderi vor fi publicate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 26 Calculul și repartizarea profitului Profitul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Profitul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din profitul societății se pot constitui fonduri des- tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de pro- duse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acțio- narilor, Din profitul anual se stabilește fondul de rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul profitului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capi- talul social), precum și alte cote prevăzute în regle- mentările în vigoare. Din profitul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd ᵥ profitul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății; Plata dividendelor cuvenite acționarilor se face de societate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. ARTICOLUL 27 Registrele societății Societatea -ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 28 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acțio- narilor. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 29 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social; - — falimentul; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capita- lului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Ofi- cial. ARTICOLUL 30 Lichidarea societății în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevă- zute de lege. ARTICOLUL 31 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraje potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 32 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. ARTICOLUL 33 Consiliul împuterniciților statului va executa atri- buțiile adunării generale a acționarilor, pe perioada cît societatea comercială are capital integral de stat. Con- siliul împuterniciților statului se organizează și func- ționează în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare al acestuia. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 173 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRIRE privind plata experților și a altor specialiști care efectuează expertize judiciare Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Experții și alți specialiști care, în condițiile prevăzute de lege, efectuează expertize pentru instanțele judecătorești, organele de urmărire penală sau alte organe cu activitate jurisdicțională primesc, pentru lucrările efectuate, onorarii stabilite de aceste organe, în funcție de complexitatea expertizei, volumul de lucru și gradul lor profesional și științific. Onorariul se fixează prin încheierea sau ordonanța de numire a expertului. Art. 2. — Experții și alți specialiști care, pentru efectuarea experti- zelor, se deplasează în altă localitate decît cea de domiciliu, au dreptul, pe lîngă onorariul prevăzut la art. 1, la cheltuieli de transport, cazare și diurnă, în condițiile stabilite de dispozițiile legale pentru salariații din instituțiile publice. Art. 3. — Prezenta hoțărîre intră în vigoare pe data adoptării. Pe aceeași dată se abrogă H.C.M. nr. 845/1971 privind stabilirea cuantumului retribuției experților contabili și experților tehnici. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 26 iulie 1991; Nr. 519. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRIRE privind salarizarea personalului din Administrația fluvială a Dunării de Jos Galați In baza prevederilor Legii salarizării, «Guvernul României hotărăște : CAPITOLUL! Dispoziții generale Art. 1: