MONITORUL OFICIAL Anul III — Nr. 169 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTARlRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 16 august 1991 Nr. SUMAR Pagina LEGI 58. — Legea privatizării societăților comerciale . 1—7 LEGI PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGEA privatizării societăților comerciale Parlamentul României adoptă prezenta lege. în vederea realizării transferului proprietății de stat către sectorul privat, în condițiile asigurării dis- tribuirii echivalentului a 30% din capitalul social al societăților comerciale către cetățenii români îndrep- tățiți, se adoptă prezenta lege, care cuprinde reglementări privind vînzarea de acțiuni sau active ale socie- tăților comerciale către persoane fizice sau juridice, române sau străine. CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Legea privatizării societăților comerciale stabilește cadrul juridic corespunzător transferului pro- prietății de stat în proprietatea privată a persoanelor fizice și a persoanelor juridice. In acest scop, prin lege se reglementează : a) procedura privind distribuirea gratuită de certifi- cate de proprietate către cetățenii români îndreptățiți ; b) metodele de privatizare a societăților comerciale ; c) oferirea spre vînzare de acțiuni sau active ale so- cietăților comerciale către salariații acestora ; d) participarea persoanelor fizice și a persoanelor ju- ridico, române sau străine, la vînzarea-cumpărarea de acțiuni sau active ale societăților comerciale. Art. 2. — Prevederile prezentei legi se aplică socie- tăților comerciale pe acțiuni sau cu răspundere limi- tată, constituite conform dispozițiilor cap. III al Legii nr. 15/1990, precum și societăților comerciale înfiin- țate prin asocierea societăților comerciale cu acționar unic statul român, în condițiile Legii nr. 31/1990, de- numite, în continuare, societăți comerciale, și unor regii autonome ce se vor transforma, prin hotărîri ale Guvernului, în societăți comerciale. Art. 3. — Privatizarea societăților comerciale se rea- lizează prin transferul gratuit al unei părți din acțiu- nile statului și prin vînzarea acțiunilor rămase după transfer, în condițiile prezentei legi. De asemenea, părți ale patrimoniului unor societăți comerciale pot fi înstrăinate sub forma directă a vîn- zării de active, în condițiile prevăzute de lege. Transferul gratuit are loc pe calea distribuirii de certificate de proprietate. Certificatele de proprietate sînt acțiuni la societăți comerciale de natură financiară, denumite Fonduri ale Proprietății Private. Deținătorii certificatelor de proprietate au dreptul, în condițiile prevăzute de lege, să opteze pentru : a) vînzarea certificatelor de proprietate ; b) schimbarea certificatelor de proprietate în acțiuni, pe baza condițiilor de piață, la orice societate comer- cială care urmează a fi privatizată, oricînd, într-o pe- rioadă de cel mult cinci ani de la data intrării în vi- goare a prezentei legi ; c) transformarea certificatelor de proprietate, ră- mase la sfîrșitul perioadei de cinci ani, în acțiuni la 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 169 Fondurile Proprietății Private, după organizarea aces- tora în societăți comerciale de tipul fondurilor mu- tuale. Gestionarea și vînzarea acțiunilor sau părților so- ciale deținute de stat se realizează prin intermediul unei instituții publice, cu caracter comercial și finan- ciar, denumită Fondul Proprietății de Stat. Protecția deținătorilor de certificate de proprietate, a salariaților și a membrilor conducerii societăților co- merciale/ în cadrul procesului de privatizare, precum și condițiile de participare a investitorilor străini se realizează potrivit prezentei legi. CAPITOLUL II înființarea și organizarea Fondurilor Proprietății Private Art. 4. — Se înființează cinci Fonduri ale Proprie- tății Private, societăți comerciale pe acțiuni. Statutul cadru al Fondurilor Proprietății Private se propune de Guvern și se aprobă de către Parlament. Statutul fiecărui Fond al Proprietății Private va re- glementa drepturile și obligațiile fondului și modul de organizare și funcționare a acestuia. Art. 5. — Fondurile Proprietății Private dețin ini- țial, în total, 30% din capitalul social al societăților comerciale organizate conform prevederilor cap. III. din Legea rir. 15/1990, cu excepția părții de capital social al societăților comerciale care se privatizează în con- dițiile prevăzute de cap. V din prezenta lege. Distribuirea a 30% din capitalul social al societăți- lor comerciale între cele cinci Fonduri ale Proprietății Private va fi efectuată de Agenția Națională pentru Privatizare. Art. 6. — Fondurile Proprietății Private, în calitate de acționari la societățile comerciale, exercită în ra- porturile cu acestea toate drepturile și obligațiile ce le revin potrivit legii. Art. 7. — Fondurile Proprietății Private îndeplinesc următoarele obiective principale : a) emit certificate de proprietate în condițiile prevă- zute de lege ; b) urmăresc maximizarea profiturilor ce revin deți- nătorilor certificatelor de proprietate ; c) examinează și stabilesc modalitățile de utilizare a certificatelor de proprietate pentru obținerea de ac* țiuni ale societăților comerciale ; d) asigură servicii de brockeraj, în scopul schimbării certificatelor de proprietate, pe care le-au emis, în ac- țiuni, pe baza condițiilor de piață ; e) restructurează portofoliul de acțiuni și efectuează noi investiții, în vederea maximizării valorii de piață a certificatelor de proprietate ; f) inițiază măsuri de accelerare a privatizării socie- tăților comerciale arondate fiecăruia, inclusiv prin vîn- zarea de acțiuni, indiferent dacă acestea aparțin Fon- dului Proprietății de Stat, și informează acest fond cu privire la respectivele măsuri. Art. 8. — Fiecare Fond al Proprietății Private va fi condus de un consiliu de administrație, compus din 7 membri. Membrii primului consiliu de administrație și primii cenzori ai fiecărui fond vor fi propuși de Guvern, recomandați de comisiile economice ale Adunării De- putaților și Senatului și aprobați de cele două camere, sepăratf pentru un mandat de cinci ani. Membrii primului consiliu de. administrație și primii cenzori ai fiecărui Fond al Proprietății Private vor fi aleși dintre persoane cu experiență în domeniul co- mercial, financiar, juridic sau industrial. Membrii primului consiliu de administrație si primii cenzori ai fiecărui Fond al Proprietății Private pot fi revocați de către autoritatea care i-a numit. O persoană poate face parte numai din consiliul de administrație al unui singur Fond al Proprietății Pri- vate și nu poate fi membru într-un consiliu de admi- nistrație al vreunei societăți z comerciale arondate fon- dului ~ respectiv. Art. 9. — Consiliul de administrație al fiecărui Fond al Proprietății Private alege, din rîndul membrilor săi, un președinte și un vicepreședinte. Art. 10. — Fondurile Proprietății Private își desfă- șoară activitatea și iau decizii pe principii comerciale, cu respectarea statutului aprobat al fiecărui fond. Art. 11. — Fiecare Fond al Proprietății Private fo- losește veniturile și profitul realizate, în proporțiile stabilite de consiliul său de administrație, pentru ur- mătoarele scopuri : a) distribuirea de dividende deținătorilor de certifi- cate de proprietate ; b) depuneri în conturi purtătoare de dobînzi ; c) acoperirea tuturor cheltuielilor necesare funcțio- nării și orice alte operațiuni comerciale în legătură cu obiectul lor de activitate. Art. 12. — Consiliul de administrație al fiecărui Fond al Proprietății Private aprobă raportul anual de activitate, care se publică în Monitorul Oficial al României. Raportul anual va include și măsurile întreprinse de Fondurile Proprietății Private în vederea accelerării procesului de privatizare. Rezultatele activității fiecărui Fond al Proprietății Private vor fi aduse la cunoștința publicului și prin mijloace de informare în masă. Art. 13. — Consiliul de administrație al fiecărui Fond al Proprietății Private aprobă bilanțul contabil și contul de profit și pierderi. Art. 14. — Fondurile Proprietății Private își vor desfășura activitatea ca societăți comerciale pe acțiuni, în condițiile prevăzute de prezenta lege și de Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale, numai pen- tru o perioadă de cinci ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi. După expirarea termenului prevăzut la alin. 1, Fon- durile Proprietății Private se organizează, prin efectul legii, în societăți comerciale pe acțiuni de drept comun, de tipul fondurilor mutuale. Persoanele care, la data organizării societăților cot merciale prevăzute la alin. 2, mai dețin certificate de proprietate devin acționari ai acestor societăți. Certifi- catele de proprietate se transformă în acțiuni la aceste societăți comerciale, iar acționarii vor decide asupra modului de vot, care poate fi exercitat direct, prin procură sau prin corespondență. Art. 15. — Fiecare 'Fond al Proprietății Private emite, în condițiile prevăzute de lege, în mod egal și gratuit, tuturor cetățenilor români, cu domiciliul în România, care au împlinit 18 ani pînă la data de 31 de- cembrie 1990, cîte un certificat de proprietate, titlu de valoare la purtător, cu o valoare nominală determinată de raportul dintre capitalul fiecărui Fond al Proprie- tății Private și numărul cetățenilor care au dreptul la certificate de proprietate. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 169 3 Certificatele de proprietate reprezintă o participare indiviză a cetățenilor români la Fondurile Proprietății Private. Art. 16. — Lista cetățenilor români care au dreptul să primească certificate de proprietate se întocmește, de către Agenția Națională pentru Privatizare, îm- preună cu prefecturile și Primăria municipiului Bucu- rești, în colaborare cu Ministerul de Interne. Art. 17. — Agenția Națională pentru Privatizare distribuie certificatele de proprietate cu sprijinul orga- nelor locale ale administrației publice. Distribuirea certificatelor de proprietate se efectuează cu respectarea condițiilor stabilite de către Agenția Națională pentru Privatizare, la data și Ibcul anunțate de către aceasta în Monitorul Oficial al României și prin mijloace de informare în masă. Art. 18. — Certificatele de proprietate neridicate în termen de 180 de zile de la data anunțată de către Agenția Națională pentru Privatizare se anulează de către Fondurile Proprietății Private. Art. 19. — Certificatele de proprietate vor putea fi negociate la bursă, în condițiile prevăzute prin legea de organizare și funcționare a bursei de valori. Art. 20. — Certificatele de proprietate pot fi folo- site pentru schimbarea în acțiuni ale societăților co- merciale, cu respectarea procedurilor stabilite de către consiliul de administrație al fiecărui Fond al Proprie- tății Private.. Art. 21. — Deținătorii certificatelor de proprietate au următoarele drepturi : a) să primească dividende anuale, care se plătesc în condițiile și la datele stabilite de Fondul Proprietății Private ; b) să propună acțiuni de îmbunătățire a activității specifice â fiecărui fond, să declanșeze efectuarea con- trolului financiar de către cenzori sau să solicite, mo- tivat, înlocuirea membrilor consiliului de administra- ție, cu condiția ca propunerile să fie însușite de deți- nătorii a cel puțin 10.000 de certificate de proprietate j c) să cumpere acțiuni ale societăților comerciale care sînt puse în vînzare de Fondul Proprietății de Stat, într-un termen limitat, anterior oricăror vînzări pu- blice de acțiuni, cu o reducere de 10% față de prețul ofertei publice, într-o perioadă de cinci ani de la data intrării în vigoare a legii, în limita valorii de piață a certificatelor deținute ; d) să obțină din partea Fondurilor Proprietății Pri- vate servicii de brockeraj pentru schimbarea certifica- telor de proprietate în acțiuni, în condiții de piață, la orice societate comercială oferită spre privatizare ; e) orice alte drepturi prevăzute de lege pentru ac- ționari. Art. 22. — Certificatele de proprietate nu pot fi în- străinate către persoane fizice sau persoane juridice străine. CAPITOLUL III înființarea și organizarea Fondului Proprietății de Stat Art. 23. — Se înființează Fondul Proprietății de Stat, instituție publică cu personalitate juridică, cu ca- racter comercial și financiar. Art. 24. — Fondul Proprietății de Stat deține inițial 70% din capitalul social al societăților comerciale or- ganizate conform prevederilor cap. III din Legea nr. 15/1990, cu excepția părții de capital social al societăților comerciale care se privatizează în Condițiile prevăzute de cap. V din prezenta lege. Art. 25. — Fondul Proprietății de Stat, în calitate de acționar, exercită cu privire la societățile comerciale toate drepturile și obligațiile ce-i revin din această ca- litate, potrivit legii. In acest scop, Fondul Proprietății de Stat are urmă- toarele obligații principale : a) ia măsuri pentru reducerea participării statului la capitalul social al societăților comerciale, pînă. la privatizarea coihpletă a acestora ; b) definește criterii de performanță minimă pentru aprecierea societăților comerciale, precum și politica privind utilizarea dividendelor ce i se cuvin; c) ia măsuri pentru restructurarea și reabilitarea so- cietăților comerciale sau, după caz, pentruu lichidarea societăților comerciale nerentabile ; d) participă la realizarea măsurilor inițiate de către Fondurile Proprietății Private pentru accelerarea pro- cesului de privatizare ; e) îndeplinește, împreună cu Fondurile Proprietății Private, atribuțiile ce revin, potrivit legii, adunării ge- nerale a acționarilor. Art. 26. — Fondul Proprietății de Stat își desfă-. șoară activitatea și ia decizii pe bază de principii co- merciale. Veniturile Fondului Proprietății de Stat se vor folosi în proporțiile stabilite de consiliul de administrație, pentru : a) depunerea în conturi purtătoare de dobînzi ; b) efectuarea de investiții necesare restructurării, reabilitării și rentabilizării societăților comerciale, fără ca prin respectivele investiții să se mărească proporția participării statului la capitalul social al acestora ; c) acordarea de credite persoanelor fizice sau per- soanelor juridice, cu capital privat, române, pentru cumpărarea de acțiuni sau active ale societăților co- merciale ; d) finanțarea cheltuielilor legate de pregătirea și realizarea privatizării societăților comerciale ; e) orice alte operațiuni comerciale în legătură cu obiectul de activitate al Fondului Proprietății de Stat Art. 27. — Fondul Proprietății de Stat, în exerci- tarea atribuțiilor ce-i revin potrivit legii, trebuie : a) să țină registre, cu respectarea normelor stabilite pentru societățile comerciale ; b) să supună eventualele litigii rezultate din activi- tatea sa spre soluționare instanțelor de judecată com- petente ; prin contractele comerciale încheiate cu par- tenerii străini poate conveni ca eventualele litigii să fie soluționate pe cale arbitrală, în țară sau în străi- nătate, ori de către instanțe de judecată. Fondul Proprietății de Stat, pentru întreaga activi- tate desfășurată, nu va beneficia de imunitate de ju- risdicție sau de executare. Art. 28. — Fondul Proprietății de Stat este obligat să întocmească anual un program de privatizare pentru anul următor și un raport asupra activității desfășurate în ultimele 12 luni. Programul va cuprinde propuneri de privatizare a cel puțin 10% din acțiunile deținute inițial. Programul și raportul de activitate se prezintă Gu- vernului, spre informare, și Parlamentului, spre apro- bare. Raportul Fondului Proprietății de Stat și contul de profit și pierderi se publică în Monitorul Oficial al României, precum și în mijloace de informare în masă. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 169 La expirarea a șapte ani de la începerea activității Fondului Proprietății de Stat, pe baza raportului pre- zentat Parlamentului, acesta va decide, în funcție de situația existentă la acel moment, asupra activității Fondului Proprietății de Stat și asupra procedurilor de urmat, în vederea gestionării participației statului în societățile comerciale. Art. 29. — Fondul Proprietății de Stat își încetează, de drept, activitatea pe data realizării integrale a pri- vatizării societăților comerciale cu capital de stat. Activul deținut de Fondul Proprietății de Stat în momentul încetării activității se face venit la bugetul administrației centrale de stat. Bugetul administrației centrale de stat preia obli- gațiile financiare ale Fondului Proprietății de Stat de la data încetării activității acestuia. Art. 30. — Fondul Proprietății de Stat va fi con- dus de un consiliu de administrație, format din 17 membri. Consiliul de administrație va fi format din : a) 5 membri numiți de Președintele României dintre personalitățile cu pregătire și experiență în domeniul comercial, financiar, juridic sau industrial; b) 3 membri numiți de Biroul permanent al Sena- tului ; c) 3 membri numiți de Biroul permanent ăl Adunării Deputaților ; d) 5 membri numiți de Guvern dintre cadrele de conducere ale organelor centrale ale administrației pu- blice ; e) secretarul de stat pentru privatizare. Art. 31. — Membrii consiliului de administrație vor fi numiți pe o perioadă de cinci ani, putînd fi realeși pentru încă un singur mandat. Membrii consiliului de administrație pot fi revocați de autoritatea care i-a numit. Consiliul de administrație alege dintre membrii săi un președinte și un vicepreședinte. Secretarul de stat pentru privatizare nu poate ocupa nici una din aceste funcții. Ședințele consiliului de administrație vor fi conduse de președinte sau, în absența acestuia, de către vice- președinte. Art. 32.-----Cenzorii Fondului Proprietății de Stat se numesc și se revocă de către birourile permanente ale celor două camere ale Parlamentului, Ia propune- rea Ministerului Economiei și Finanțelor. Art. 33. — Regulamentul de organizare *și funcțio- nare aî Fondului Proprietății de Stat se întocmește de către consiliul de administrație și se aprobă de Guvern. Art. '34. — Consiliul de administrație lucrează va- labil în prezența a cel puțin 12 din numărul membri- lor săi și ia decizii valabile cu votul a 3/4 din numărul celor prezenți. Art. 35. — Consiliul de administrație se va întruni în ședințe cel puțin o dată pe lună. .Consiliul de administrație se ppate convoca în șe- dințe extraordinare de către președinte sau la cererea a cel puțin 5 dintre membrii săi. Ședințele consiliului de administrație trebuie con- vocate în scris* cu cel puțin cinci zile înainte de data fixată pentru ținerea acestora, iar convocare^ vă fi însoțită de ordinea de zi. Art. 36. — Președintele consiliului de administrație aduce la îndeplihire hotărîrile consiliului de adminis- trație și, în acest scop, exercită următoarele atribuții principale : a) semnează sau aprobă încheierea de contracte de către Fondul Proprietății de Stat, potrivit obiectului său de activitate ; b) aprobă operațiuni de plățL și încasări în numele Fondului Proprietății de Stat; c) numește și revocă directorii Fondului Proprietății de Stat; d) angajează și reprezintă Fondul Proprietății de Stat în relațiile cu persoane fizice sau persoane juri- dice, precum și în fața instanțelor jurisdicționale ; e) prezintă anual programul de privatizare, bugetul de venituri și cheltuieli, raportul de activitate și raportul privind execuția bugetului, pregătite conform art. 28, spre aprobare consiliului de administrație. . Art, 37. — Activitatea curentă a Fondului Proprie- tății de Stat este condusă de un director general exe- cutiv, numit de președintele consiliului de administra- ție, cu acordul consiliului de administrație. Președintele consiliului de administrație poate să delege directorului general executiv dreptul ca acesta să angajeze și să reprezinte Fondul Proprietății.de Stat în relațiile cu persoane fizice sau persoane juridice, precum și în fața instanțelor jurisdicționale. Directorul general executiv își desfășoară activitatea sub controlul președintelui consiliului de administrație. Art. 38. — Fondul Proprietății de Stat, pe întreaga durată de activitate, este scutit de plata impozitului pe profit și i se interzice orice vărsămînt către bugetul administrației centrale de stat sau către bugetele lo- cale. CAPITOLUL IV Dispoziții speciale privind adunările generale și consiliile de administrație ale societăților comerciale Art. 39. — Adunarea generală a acționarilor societă- ților comerciale se constituie din reprezentanții Fon- dului Proprietății de Stat și" ai Fondului Proprietății Private la care este arondată societatea comercială. Consiliile împutemiciților statului își vor continua activitatea și-vor reprezenta Fondul Proprietății de Stat în prima adunare generala a acționarilor. Condițiile dă numire, revocare, demisie și remu- nerare ale reprezentanților Fondului Proprietății de Stat în adunarea generală a acționărilor vor fi stabilite 'prin regulamentul de organizare și funcționare al Fon- dului Proprietății de Stat. Art. 40. — Adunarea generală a acționarilor nu- mește consiliul de administrație, compus din 3—9 per- soane, din care una este președintele consiliului de ad- ministrație și director general sau director al societății comerciale. Fondul Proprietății Private are dreptul să numească în consiliul de administrație un număr de membri, pro- porțional cu cota de capital deținută în respectiva so- cietate comercială. Art. 41. — Prevederile art. 39 și art. 40 se aplică societăților comerciale atît timp cît au drept acționari numai Fondul Proprietății de Stat și unu sau mafmulte dintre Fondurile Proprietății Private. -MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 169 5 CAPITOLUL V Privatizări inițiate înainte de organizarea fondurilor Art. 42. — Pentru privatizarea unor societăți co- merciale prin vînzarea de acțiuni înainte de organi- zarea Fondurilor Proprietății Private și a Fondului Proprietății de Stat se împuternicește Agenția Națio- nală pentru Privatizare. Agenția Națională pentru Privatizare, la propune- rea societăților comerciale cu capital de stat și pe baza recomandărilor formulate de ministerele de resort, efectuează selectarea societăților comerciale pentru privatizare, dar nu mai mult de 0,5% din totalul so- cietăților comerciale care fac obiectul prezentei legi. Art. 43. — Evaluarea capitalului social și vînzarea de acțiuni ale societăților comerciale înainte ude orga- nizarea fondurilor se autoriză de către consiliile îm- puterniciților statului. în situația în care cumpără acțiuni puse în vînzare înainte de organizarea fondurilor, salariații și membrii conducerii societăților comerciale beneficiază de drep- turile prevăzute la art. 48. Art. 44. — Societățile comerciale, care se privati- zează prin vînzarea de acțiuni înainte de organizarea fondurilor, pot încheia contracte de asistență de spe- cialitate cu firme române sau străine, în condiții de competitivitate. Contractul de asistență de specialitate încheiat cu firme străine se face cu acordul Agenției Naționale pentru Privatizare. Art. 45. — Sumele rezultate din vînzarea acțiuni- lor societăților comerciale înainte de organizarea fon- durilor vor fi depuse într-un cont purtător de dobînzi la Banca Națională a României. Sumele prevăzute la alin. 1 revin în? proporție de 70% Fondului Proprietății de Stat și respectiv 30% Fondurilor Proprietății Private, în mod egal, la data organizării acestora. CAPITOLUL VI Vînzarea de acțiuni ale societăților comerciale Art. 46. — Acțiunile societăților comerciale deținute de Fondurile Proprietății Private și Fondul Proprie- tății de Stat pot fi vîndute către persoane fizice sau persoane juridice, române ori străine, prin : a) oferte de vînzare de acțiuni către public ; b) vînzări de acțiuni pe bază de licitație deschisă sau licitație cu participanți preselecționați ; c) vînzări de acțiuni prin negociere directă ; d) orice combinație a procedurilor de mai sus. Art. 47. — Salariații societăților comerciale și mem- brii conducerii acestora pot participa la cumpărarea de acțiuni prin oricare din procedurile prevăzute la art. 46. Art. 48. — Acțiunile societăților comerciale puse în vînzare de către Fondul Proprietății de Stat, pe bază de ofertă de vînzare către public sau pe bază de lici- tație, vor fi oferite spre cumpărare salariaților și membrilor conducerii respectivelor societăți, în condiții preferențiale, după cum urmează : a) în cazul unei vînzări de acțiuni prin ofertă pu- blică, salariații și membrii conducerii au dreptul să cumpere, -într-un termen limitat, pînă la 10% din ac- țiunile scoase la vînzare, cu o reducere de 10% față de prețul ofertei publice ; b) în cazul unei vînzări de acțiuni prin licitație, orice salariat sau membru al conducerii, ori o asocia- ție a acestora va avea dreptul de cumpărare preferen- țială a acțiunilor, în situația în care oferă un preț cu cel mult 10% mai mic decît prețul cel mai mare oferit îm cadrul licitației și respectă- celelalte condiții din ofertă. în condiții egale cu alți cumpărători potențiali, ac- țiunile societăților comerciale scoase la vînzare prin negociere directă de Fondul Proprietății de Stat vor fi atribuite salariaților'și membrilor conducerii acestor societăți comerciale. Art. 49. — Fondul Proprietății de Stat poate să acorde, în condițiile stabilite de consiliul său de admi- nistrație și pe principii comerciale, facilități salariați- lor și membrilor conducerii, precum și pensionărilor, care cumpără acțiuni ale societăților comerciale, după cum urmează : a) credite ; b) plata la termen ; c) plata în rate ; d) alte facilități, ținînd seama de specificul acțiuni- lor și de condițiile concrete de efectuare a vînzării. Art. 50. — Vînzarea de acțiuni de către Fondul Proprietății de Stat se efectuează cu respectarea pro- cedurilor prevăzute la art. 46. Vînzarea prevăzută la alin. 1 se efectuează numai cu aprobarea Agenției Naționale pentru Privatizare, dacă prin vînzare Fondul Proprietății de Stat își pierde .calitatea de acționar ce deține controlul în ca- drul respectivei societăți comerciale. Pentru obținerea aprobării, Fondul Proprietății de Stat are obligația să prezinte, în scris, la Agenția Na- țională pentru Privatizare, înainte de efectuarea vîn- zării, condițiile principale de vînzare. Agenția Națională pentru Privatizare are obligația să aprobe sau, după caz, să respingă propunerea de vînzare într-un termen de 30 de zile de la primirea acesteia. Art. 51. — în cazul în care persoane fizice sau per- soane juridice, române ori străine, vor opta să cumpere 100% acțiunile unei societăți comerciale, Fondul Pro- prietății de Stat va delega Fondului Proprietății Pri- vate, la care societatea este arondată, dreptul de a negocia, în numele lui, condițiile de vînzare. Art. 52. — Condițiile > de organizare și desfășurare a vînzărilor de acțiuni, de prezentare a propunerilor de vînzare, precum și criteriile pe baza cărora Agen- ția Națională pentru Privatizare va aproba sau, după caz, va respinge propunerile de vînzare se vor stabili prin norme metodologice elaborate de Agenția Națio- nală pentru Privatizare și aprobate prin hotărîre a Guvernului. Normele metodologice se publică în Monitorul Ofi- cial al României. CAPITOLUL VII Vînzarea de active ale societăților comerciale Art. 53. — Societățile comerciale care dețin active ce reprezintă unități care pot fi organizate și pot func- ționa independent au dreptul să vîndă astfel de active. ₆ MONITORUL OFICIAL AL Aᵣt. 54. — Vînzarea activelor prevăzute la art. 53 se efectuează pe bază de licitație publică sau licitație în plic, cu adjudecarea la cel mai ridicat preț. Art. 55. — Vînzarea de active ale societăților co- merciale pe bază de licitație deschisă sau licitație în plic se va efectua cu respectarea prevederilor legale și a normelor metodologice elaborate de Agenția Na- țională pentru Privatizare și aprobate prin hotărîre a Guvernului. Normele metodologice se publică în Mo- nitorul Oficial al României. Art. 56. — Agenția Națională pentru Privatizare are obligația să întocmească, în termen de 3 luni, o listă de active ale societăților comerciale, care vor fi scoase la vînzare în primele 12 luni £e la data intrării în vigoare a prezentei legi. Art. 57. — La cumpărarea de active ale societăților comerciale pot participa persoane fizice sau persoane, juridice, române ori străine, conform prevederilor acestei legi. Persoanele care cumpără active, în condițiile pre- zentei legi, nu vor avea dreptul să le vîndă, să le în- chirieze sau să transfere în orice alt mod folosința acestora pentru o perioadă de un an de la încheierea contractului de vînzare-cumpărare. Art. 58. — Instituțiile publice, regiile. autonome și societățile comerciale cu unic acționar statul român nu au dreptul să participe la cumpărări de active pre- văzute la art. 53 din prezenta lege. Art. 59. — La vînzările de active ale societăților comerciale, conform art. 54, au dreptul să participe și salariații acestora, cu excepția membrilor conducerii societăților comerciale vînzătoare, precum și pensio- narii care au avut ultimul loc de muncă la respectiva societate comercială. în situația în care oferă condiții egale de cumpărare cu ceilalți participanți, vînzarea se efectuează în fa- voarea salariaților, pensionarilor care au avut ultimul loc de muncă la respectiva societate comercială ori a cetățenilor români care au în folosință aceste active în baza unor contracte de locație de gestiune. Art. 60. — Societățile comerciale vînzătoare, cu aprobarea Agenției Naționale pentru Privatizare, Fon- durile Proprietății Private și Fondul Proprietății de Stat, în condițiile stabilite de consiliile lor de admi- nistrație, pot acorda facilități, pe principii comerciale, salariaților din cadrul societății comerciale, vînzătoare și pensionarilor, în cazul în care cumpără active, după cum urmează^: a) credite ; b) plata la termen ; c) plata în rate ; d) alte facilități, ținînd seama de specificul active- lor vîndute. Art. 61. — Procedura de vînzare a activelor socie- tății comerciale va fi considerată definitivă la data încheierii, în condițiile legii, a contractului de vînzare- cumpărare. Art. 62. — Sumele rezultate din vînzarea activelor vor fi utilizate de către societatea comercială numai pentru : a) efectuarea de noi investiții ; b) rambursarea datoriilor contractate din credite pe termen mediu și lung pentru investiții. ROMÂNIEI, partea I, Nr. 169 CAPITOLUL VIII Atribuțiile Agenției Naționale pentru Privatizare Art. 63. — Agenția Națională pentru Privatizare este organul guvernamental responsabil pentru coor- donarea, îndrumarea și controlul procesului de priva- tizare. Art. 64. — Agenția Națională pentru Privatizare îndeplinește următoarele atribuții : a) în baza statutului cadru, propune spre aprobare Guvernului statutele Fondurilor Proprietății Private ; b) publică în Monitorul Oficial al României meto- dologia de distribuire a certificatelor de proprietate ; c) întocmește listele cetățenilor români care au drep- tul să primească certificate de proprietate ; d) asigură distribuirea certificatelor de proprietate ; e) stabilește criteriile privind privatizările inițiate înainte de organizarea fondurilor ; f) aprobă încheierea contractelor da asistență de specialitate cu firmele de consultanță străine ; g) aprobă vînzările de acțiuni ale societăților comer- ciale inițiate înainte de organizarea fondurilor ; h) ’propune spre aprobare Guvernului normele me- todologice privind condițiile de organizare și desfășu- rare a vînzărilor de acțiuni și active ; i) asigură asistență de specialitate societăților co- merciale implicate în procesul de privatizare ; j) controlează legalitatea actelor juridice încheiate în aplicarea prezentei legi ; kj editează periodic un Buletin informativ ; 1) îndeplinește orice alte atribuții prevăzute de lege. în vederea îndeplinirii atribuțiilor ce îi revin, Agen- ția Națională pentru Privatizare are dreptul să soli- cite date și informații de la organele centrale și locale ale administrației publice, precum și de Ta societățile comerciale. Organele centrale și locale ale administrației pu- blice, precum și societățile comerciale sînt obligate să răspundă la solicitările Agenției'Naționale pentru Pri- vatizare în termen de cel mult 20 de zile. CAPITOLUL IX Sancțiuni Art. 65. — Constituie contravenție la normele pri- vind privatizarea următoarele fapte, dacă nu sînt să- vîrșite în astfel de condiții încît, potrivit legii penale, să constituie infracțiune : a) înstrăinarea prin acte între vii a certificatelor de proprietate, cu încălcarea prevederilor art. 22 ; b) vînzarea sau transferarea de către persoane fi- zice sau persoane juridice, române sau străine, a drep- turilor dobîndite asupra activelor vîndute de către societățile comerciale, înainte de expirarea termenului de un an de la data încheierii contractului de vînzare- cumpărare ; c) încheierea de contracte de asistență de speciali- tate cu firme străine pentru efectuarea de privatizări înainte de organizarea fondurilor, fără aprobarea Agenției Naționale pentru Privatizare ; d) divulgarea de către ăngajații Agenției Naționale pentru Privatizare sau ai societăților comerciale, pre- cum și de orice alte persoane cu atribuții în procesul MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 169 7 de privatizare, de orice informații care nu sînt desti- nate publicității în legătură cu vînzarea de acțiuni sau de active ale societăților comerciale. Art. 66. — Contravențiile prevăzute de art. 65 din prezenta lege se sancționează după cum urmează : a) cele de. la lit. a), b) și c), cu amendă de la 50 mii lei la 100 mii lei ; b) cea prevăzută la lit. d), cu amendă de la 150 mii lei la 200 mii lei. Sancțiunea poate fi aplicată și persoanelor juridice. Art. 67. — Constatarea - contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se fac de către personalul împuternicit al Agenției Naționale pentru Privatizare și al organelor de control financiar. Art. 68. — Contravențiilor prevăzute de prezenta lege li se aplică dispozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor. CAPITOLUL X Dispoziții finale Art. 69. — Membrii consiliilor de administrație ale Fondurilor Proprietății Private și ai Fondului Proprie- tății de Stat, angajații acestora, precum și cei ai Agen- ției Naționale pentru Privatizare, cît și membrii Gu- vernului, demnitarii și parlamentarii țării, implicați în aplicarea prezentei legi, au obligația* să-și declare averea la începutul și la încheierea mandatului sau a funcției lor. Art. 70. — Fondurile Proprietății Private și Fon- dul Proprietății de Stat pot constitui, în condițiile pre- văzute de lege, societăți comerciale care să aibă drept obiect de activitate promovarea sau accelerarea pro- ceselor de restructurare economică și privatizare. Art. 71. —Fondurile Proprietății Private ți Fondul Proprietății de Stat au dreptul să contracteze, cu per- soane fizice sau persoane juridice, române sau străine, servicii de asistență de specialitate în domeniul priva- tizării și restructurării economice. Art. 72. — Persoanele fizice sau persoanele juridice străine-pot participa, în condițiile prevăzute de pre- zenta lege, la operațiuni de cumpărare de acțiuni sau de active ale societăților comerciale, fără a avea obli- gația de a se înregistra, în prealabil, la Agenția Ro- mână pentru Dezvoltare. în situația în care persoane fizice sau persoane juri- dice străine cumpără acțiuni sau active ale societă- ților comerciale, cu respectarea prezentei legi, Agenția Română pentru Dezvoltare are obligația eliberării certificatului de investitor prevăzut în art. 24 al Legii nr. 35/1991. , - Art. 73. — în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta proiectul de lege privind organizarea și funcționarea bursei de valori. Art. 74. — Dispozițiile prezentei legi se aplică și vînzării de părți sociale la societățile comerciale cu răspundere limitată. Art. 75. — Capitalul social al societăților comer- ciale, aferent acțiunilor emise în condițiile prevăzute de art. 36 al Legii nr. 18/1991 privind fondul funciar, se exclude din masa capitalului supus distribuirii către Fondurile Proprietății Private și Fondul Proprietății de Stat. Art. 76. — în sensul prezentei legi, prin membrii conducerii societăților. comerciale se înțeleg reprezen- tanții Fondurilor Proprietății Private și ai Fondului Proprietății de Stat în adunările generale ale acționa- rilor, membrii consiliilor de administrație și membrii comitetelor de direcție sau asimilații acestora. Art. 77. — Reparațiile pentru bunurile preluate de stat în mod abuziv se vor reglementa prinlr-o lege specială^ Art. 78. — Sediile Fondurilor Proprietății Private vor fi repartizate în teritoriu în funcție de criteriile de arondare a societăților comerciale la fiecare fond. Art. 79. — Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, art. 23 alin. 2—8 âin Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, precum și orice alte dispoziții contrare se abrogă. Această lege a fost adoptată de Senat în ședința- din 31 iulie 1991. p. PREȘEDINTELE SENATULUI VASILE MOIȘ Această lege a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 31 iulie 1991. p. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR IONEL ROMAN în temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președin- telui României, promulgăm Legea privatizării societăților comerciale și dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI ION ILIESCU București, 14 august 1991. Nr. 58. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Prețul 6 lei Tiparul : Regia autonomă „Monitorul Oficial*, București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul’ Oficial al României, Partea I, nr. 169/1991, conține 8 pagini. I ⁴⁰ ⁸¹⁶ |