MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul III — Nr. 156 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Miercuri, 24 iulie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 449. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale pe acțiuni „Nuclear & Vacuum" . . . 1—8 451. — Hotărîre privind înființarea de societăți co- merciale pe acțiuni prin reorganizarea unor aso- ciații economice de stat și cooperatiste în horti- cultura ................................ . . 8—23 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale pe acțiuni „Nuclear & Vacuum" Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se înființează Societatea comercială pe acțiuni „Nuclear & Vacuum“, persoană juridică, cu sediul în București, Măgurele, str. Atoipiștilor nr. 1, sector 5, prin preluarea activului și pasivului între- prinderii de aparatură nucleară care se desființează. Art. 2. — Societatea comercială „Nuclear & Va- cuum⁴⁴ — S.A. are un capital social inițial în va- loare de 164.118.000 lei. Valoarea capitalului social se va definitiva după finalizarea acțiunii de reevaluare a patrimoniului, potrivit legii. Art. 3. — Obiectul de activitate al Societății comer- ciale „Nuclear & Vacuum⁴⁴ — S.A. constă în aplicarea în practică a rezultatelor cercetării științifice din do- meniul fizicii și în mod special al fizicii atomice și nu- cleare : electronică nucleară, tehnica vidului, filtre și sisteme de filtrare de înaltă eficiență prin proiectarea; realizarea și construirea de materiale, componente, sub- ansamble, aparate și instalații, studii, proiecte, docu- mentații tehnice, engineering, Consulting, asistență teh- nică, colaborare și cooperare internă și internațională în domeniu, inclusiv realizarea unor instalații și obiec- tive complexe, operațiuni de import-export, comercia- lizarea acestor produse și servicii în țară și în străi- nătate. Art. 4. — Societatea comercială „Nuclear & Va- cuum⁴⁴ — S.A. se organizează și își desfășoară acti- vitatea în conformitate cu statutul din anexa nr. 1. Art. 5. — Personalul preluat de la întreprinderea de aparatură nucleară de Societatea comercială „Nuclear & Vacuum⁴⁴ — S.A. se consideră transferat în interesul serviciului. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 27 iunie 1991. Nr. 449. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 ANEXA Nr. 1 B-T A T U T U L Societății comerciale pe acțiuni „Nuclear & Vaewmtt CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială pe acțiuni „Nuclear & Vacuum*. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la so- cietate, denumirea societății va fi precedată sau ur- mată de cuvintele „societate pe acțiuni* sau inițialele „S.A.*, de capitalul social și numărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Nuclear & Vacuum* ~ S.A. ;— București ' este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își des- fășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, București, Măgu- rele, str. Atomiștilor nr. 1, sector 5.z Sediul societății poate fi schimbat în altă localitate din România pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe și agenții situate și în alte localități din țară sau în străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății Scopul societății este producerea și comercializarea de aparatură nucleară și clasică, proiectată și constru- ită în baza rezultatelor obținute de unitățile de cerce- tare științifică din domeniul fizicii, precum și domenii conexe ; prestări servicii și know-how de specialitate ; acte și fapte de comerț intern și import-export pentru materiale și produse din domeniu în vederea obține- rii de beneficii. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societății este aplicarea în practică a rezultatelor cercetării științifice din dome- niul fizicii și în mod special al fizicii atomice și nu- cleare (electronică nucleară, tehnica vidului, filtre și sisteme de filtrare de înaltă eficiență) prin proiec- tarea, realizarea și construirea de materiale, compo- nente, subansamble, aparate și instalații, studii, pro- iecte, documentații tehnice, engineering, Consulting, asistență tehnică, colaborare și cooperare internă și internațională în domeniu, inclusiv realizarea unor in- stalații și obiective complexe, operațiuni de import și export, comercializarea acestor produse și servicii în condițiile prevăzute în contractele încheiate de socie- tate cu beneficiarii din țară și străinătate. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social este fixat la suma de 164,118.000 lei, împărțit în 32.824 acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 (cinci mii) lei fiepare. Capitalul social inițial, împărțit în 32.824 acțiuni nominative de 5.000 lei fiecare, este în întregime sub- scris de statul român, în calitate de acționar unic și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social este deținut integral de statul ro- mân, ca acționar- unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terțe persoane fi- zice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 3 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține -evidența acțiunilor într-un re-, gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturile și obligațiile decurgînd din acțiuni Drepturile și obligațiile' decurgînd din acțiuni sînt următoarele : a) fiecare acțiune subscrisă • și vărsată de acționar, în condițiile legii, conferă acestuia dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și â fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor, conform prevede- rilor prezentului statut și dispozițiilor legale, precum și alte drepturi prevăzute de statut; b) exercițiul dreptului de vot este suspendat pen- tru acționarii care nu sînt la curent cu vărsămintele ajunse la scadență.; c) deținerea acțiunii implică, de plin drept, adeziu- nea la statut cu toate modificările survenite ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA T, Nr, 156 d) drepturile și obligațiile legate de acțiune ur- mează acțiunea în cazul trecerii ei în proprietatea altor persoane ; e) obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund în limita valorilor ac- țiunilor ce le dețin ; f) patrimoniul societății nu poate fi grevat de dato- rii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un creditor al unui acționar poate formula pretenții asu- pra părții din beneficiul societății ce se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei cuvenite acestuia la lichidarea societății efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile, cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între ac- ționari sau terți se face în condițiile și cu procedura stabilite de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă, în cel puțin două ziare de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere a societății care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și financiar- comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare șî extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și. ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerația, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; c) aleg directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc salarizarea personalului angajat, în func- ție de studii și munca efectiv prestată, cu respecta- rea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; f) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori ; aprobă repartizarea beneficiului; h) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, stabilesc competențele și nivelul de contractare a îm- prumuturilor bancare, a creditelor comerciale și a ga- ranțiilor; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; i) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, modificarea numărului de acțiuni sau valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; 1) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; m) analizează rapoartele consiliului de administra- ție privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și inter- națională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită so- cietății ; o) hotărăsc în orice alte probleme privind societa- tea. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale au loc cel puțin o dată pe an, ia două luni de la încheierea exercițiului economico- financiar pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru sta- bilirea programului de activitate și a bugetului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul .social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 (doi) ani consecutiv, cu excepția primilor 2 (doi) ani de la înființarea socie- tății. Adunarea generală extraordinară va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformi- tate cu dispozițiile din statut, cu cel puțin 15 zile îna- inte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localita- tea în care se află sediul societății sau din cea mai apropiată localitate. Convocarea ava cuprinde locul și data ținerii adu- nării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbate- rilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate» 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea, l Nr. 156 ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate luă hotărîri, dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, Jar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintfe vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, un secretar pare șă? verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. z La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme pri- vitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților. ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot in adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii și pen- tru acționarii absenți sau nereprezentați. CAPITOLUL V Consiliul împuterniciților statului ARTICOLUL 17 în perioada cît statul este acționar unic, ațribuțiile legale ale adunării generale a acționarilor vor fi în- deplinite de consiliul împuterniciților statului. Membrii consiliultii împuterniciților statului se nu- mesc, potrivit legiij de Ministerul învățământului și Științei. Din consiliul împuterniciților statului fac parte 5 (cinci) persoane și anume : — reprezentantul Ministerului Învățămîntului și Ști- inței ; — reprezentantul Ministerului Economiei și Finan- țelor ; — reprezentantul Ministerului Industriei. Ceilalți membri vor fi numiți dintre fizicieni^ ingi- neri, economiști și alți specialiști din domeniul de activitate al societății. Nu pot fi membri ai consiliului împuterniciților sta- tului persoanele care au suferit condamnări pentru faptele prevăzute la art. 19 alin. 4 din prezentul statut. Membrii consiliului împuterniciților statului își păs- trează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obli- gațiile ce derivă din această calitate. Membrii con- siliului împuterniciților statului nu pot facC parte din mai mult de două consilii ale împuterniciților statului sau să participe la societăți .comerciale cu care res- pectiva societate întreține relații de afaceri sau are interese contrare. Membrii cohsiliului împuterniciților statului vor primi o indemnizație în condițiile stabilite prin hotărîre a Guvernului. Periodic, consiliul împuterniciților statului prezintă Ministerului învățământului și Științei un raport asu- pra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activități pentru perioada viitoare, iar la încheierea activității anuale prezintă raportul asu- pra întregii activități desfășurate. ARTICOLUL 18 Atribuțiile cohsiliului Consiliul împuterniciților statului este organul de conducere a societății care decide asupra activității acesteia și asupra politicii ei economice și comerciale, în acest sens, el are următoarele atribuții : a) aprobă ; structura organizatorică a societății și numărul de posturi, precum și normativul de consti- tuire a compartimentelor ; b) numește membrii consiliului de administrație, îi descarcă de activitate, îi revocă și stabilește remu- nerarea membrilor consiliului de administrație și a cenzorilor, conform prevederilor statutului ; c) numește directorul Societății comerciale „Nuclear & Vacuum⁴⁴ — S.A. și adjunctul acestuia, îi descarcă de activitate și îi revocă. Directorul și adjunctul său pot fi numiți și dintre membrii consiliului de admi- nistrație ; d) stabilește competențele și răspunderile consiliu- lui de administrație și ale comisiei de cenzori ; e) aprobă și modifică programul de activitate și bugetul societății ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împru- muturi bancare și acordarea de garanții; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după ascultarea raportului consiliului de administrație, al comisiei de cenzori sau al experților de gestiune, după caz, aprobă reparti- zarea dividendelor între acționari și stabilește cota din beneficiu ce se va distribui membrilor consiliului de administrație ; h) hotărăște cu privire la înființarea sau desființa- rea de sucursale, filiale sau agenții ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea creanțelor ; j) hotărăște în legătură cu transformarea formei juridice a societății și modificarea statutului acesteia ; k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea și lichidarea societății; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea L Nr. 156 5 m) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului, adjuncților acestuia și a cenzorilor pentru pagubele pricinuite societății ; n) hotărăște în orice alte probleme privind socie- tatea. Hotărîrile prevăzute la lit. j) și k) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după aprobarea lor de către Guvernul României; o) pentru luarea unor decizii complexe, consiliul îm- puterniciților statului poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi remunerată pe bază de con- tract ; p) consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, precum și din statutul societății ; r) pînă la constituirea adunării generale a acționa- rilor, administratorii și cenzorii nu trebuie să de- pună garanțiile cerute de lege. CAPITOLUL VI Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din 5 administratori, aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori este stabilit în raport cu volumul și specificul activității societății comerciale. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou ad- ministrator o persoană indicată de același acționar care l-a desemnat pe predecesorul său. Durata' pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa lo- cul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al con- siliului de administrație, al comisiei de cenzori și de director "persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, măr- turie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consi- liul de administrație al societății comerciale va fi nu- mit pe o perioadă de 4 (patru) ani de consiliul împu- terniciților statului. Din consiliul de administrație vor face parte in- gineri, fizicieni, juriști; economiști cu practică înde- lungată în domeniu. Consiliul de administrație, este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și desem- narea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor. La prima ședință, consiliul de administrație alege dintre membrii săi un președinte și un vicepreședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membri- lor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa aces- tuia, de vicepreședinte. Președintele numește un se- cretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso- lută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie^ într-un registru sigilat și parafat de pre- ședintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea ge- nerală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către vice- președinte. Cel ce reprezintă societatea semnează ac- tele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obli- gat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele socie- tății. Președintele, vicepreședintele, membrii consiliului de administrație, directorul și adjunctul acestuia răs- pund individual sau solidar, după caz, față de socie- tate pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății, în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotă- rîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 20 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea ‘de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA t Nr. 156 6 h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VII Comitetul de direcție ARTICOLUL 21 Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compus din membrii aleși din consiliul de administrație, fixîn- du-le în același timp și salariile potrivit legii. La societățile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atribuția prevăzută* la alineatul de mai sus se execută cu acordul ministerului de resdrt. Președintele îndeplinește și funcția de director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigu- rînd conducerea curentă a societății și aduce la înde- plinire deciziile consiliului de administrație, în limi- tele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte la fiecare ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. In comitetul de direcție votul mu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VIII Gestiunea societății ARTICOLUL 22 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 (trei) membri, care trebuie să fie asociați, cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finan- țelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți care vor înlocui, în condi- țiile legii, pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acțip- narilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a profi- tului și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor cir’culante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează cpnsiliul de administrație asupra neregulilor constatate; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalu- lui social sau de modificare a statutului și a obiectu- lui de activitate a societății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează unanimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea gene- rală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 (doi) ani consecutiv (cu excepția pri- milor doi ani de la constituirea societății) sau ori de cîte ori consideră necesar pentru alte situații, privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în aceșt domeniu. Cpnzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe- rioadă de maximum 3 (trei) ani și pot fi realeși ; nu- mărul cenzorilor trebuie să fie impar. Nu sînt compatibile cu calitatea de cenzori persoa- nele care intra sub incidența art. 19 alin. 4, precum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, un salariu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL IX Activitatea societății ARTICOLUL 23 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 24 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea geiîerală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul-de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului, cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul societății co- merciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca-' tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu Respectarea li- mitei minime de salarizare prevăzute de lege. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salariza- rea se face conform legislației în vigoare. monitorul Oficial al româniei, partea i, Nr. 156 7 Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație. Membrii consiliului de administrație vor primi o in- demnizație în condițiile’ stabilite prin hotărîre a Gu- vernului. ARTICOLUL 25 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 26 Evidenta contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă, în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. Bilanțul și contul de profit și pierderi vor fi pu- blicate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 27 Calculul și repartizarea profitului Profitul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Profitul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din profitul societății se pot constitui fonduri des- tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de pro- duse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acțio- narilor, în conformitate cu legislația în vigoare. Din profitul anual se stabilește fondul de rezervă, care va fi de cel mult 5% din totalul profitului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă la atingerea minimului reprezentînd a cincea parte din capitalul "social), precum și alte cote pre- văzute în reglementările în vigoare: Din profitul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd profitul net cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale societății. Plata profitului net cyvenit acționarilor se face de societate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a ac- ționarilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea gene- rală a acționarilor va analiza și va hotărî în consecință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. ARTICOLUL 28 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL X Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 29 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acțio- narilor. In perioada în care statul este acționar unic, trans- formarea formei juridice a societății se va putea face numai cu aprobarea consiliului împuterniciților sta- tului. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 30 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea. societății: — imposibilitatea realizării obiectului social; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capita- lului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă în registrul comerțului și publicată în Monito- rul Oficial. ARTICOLUL 31 Lichidarea societății în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 32 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL XI Dispoziții finale Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. 8 MONITORUL, OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTARÎRE privind înființarea de societăți (comerciale pe acțiuni prin reorganizarea unor asociații economice de stat și cooperatiste în horticultura Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează societățile comerciale pe acțiuni, cu personalitate juridică, avînd denumirea, sediul, obiectul de activitate și capitalul social pre- văzute în anexa nr. 1. Valoarea capitalului societăților va fi corectată după finalizarea evaluării patrimoniului, potrivit legii. Art. 2. — Pe data înființării societăților comerciale, asociațiile economice de stat și cooperatiste horticole prevăzute în anexa nr. 1 se desființează. Activul și pasivul unităților de stat și cooperatiste care își încetează activitatea se preiau de societățile comerciale pe acțiuni înființate potrivit prezentei ho- tărîri. Art. 3. — Societățile comerciale pe acțiuni înfiin- țate potrivit prezentei hotărîri se organizează și func- ționează în conformitate cu legislația română și cu statutele proprii ale fiecărei societăți, prevăzute în anexele nr. 2.1*)—2.91*). Art. 4. — Personalul car^ trece de la asociațiile economice de stat și cooperatiste horticole la societă- țile comerciale nou înființate se consideră transferat în interesul serviciului. Personalul încadrat cu salariu mai mic are dreptul, timp de 3 luni, la diferența pînă la salariul tarifar avut și la sporul de vechime, după caz. Art. 5. — Anexele nr. 1 și.nr. 2.1 — 2.91 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 27 iunie 1991. Nr. 451. ANEXA Nr. 1 LISTA societăților comerciale care se înființează prin reorganizarea unor întreprinderi horticole de stat Capita- Sediul societății comerciale Iul so- Denumirea cial N societății Obiectul de --- mii. Locali- Strada Nr. Județul întreprinderea lL’ comerciale activitate lei --- tatea Nr. horticolă de • care se în- (cf. bi- crt. stat care se ființează lanț la desființează 31.XII. 1990) 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1. Horticola --- Producerea, in- 65,8 Oiejdea Clujului 1 A Alba 1 Asociația econo- Oiejdea --- dustrializarea și co- 70,6 mică de stat și S.A. mercializarea pro- ---4,8 cooperatistă șere- duselor agrozooteh- solarii Oiejdea nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 2, Vitis Sebeș --- Producerea, in-__ 50,7 Sebeș Vînători 26 Alba 2 Asociația econo- --- S.A. dustrializareș și co- 47,3 mică de stat și mercializarea pro- 3,4 cooperatistă viti- duselor agrozooteh- colă Sebeș nice --- Prestări servicii --- Import-export *1 Anexele nr. 2.1—2.91 se comunică unităților interesate . Statutul cadru al acestor societăți, înființate potrivit art. 1, este cuprins în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA l, Nr. 156 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 3, Viticola Aiud --- Producerea, in- 45,8 Aiud Vasile 27 Alba 3 Asociația econo- --- SA. dustrializarea și co- 45,4 Lucaci mică de stat și Horticola mercializarea pro- 0,4 Republicii cooperatistă viti- duselor agrozooteh- 40,7 colă Aiud nice Asociația econo- --- Prestări servicii --- Import-export 4. --- Producerea, in- Inău 20 Arad 4 Inău --- S.A dustrializarea și co- 49,4 mică de stat șl Horticol mercializarea pro- ---8,7 cooperatistă5 legu- Horia --- S.A. duselor ag«'ozjoteh- 13,6 micolă Inău Horticola nice 12,3 Asociația econo- Nădlac --- --- Prestări servicii M mică de stat șl SA. --- împort-export 25,0 cooperatistă legu- Agroindus- --- Producerea, in-, 43$ micolă Vladimi- dustrializarea și co- ---18$ rescu mercializarea pro- 43,0 Asociația econo- duselor agrozooteh- mică de stat și nice cooperatistă legu- --- Producerea se- micolă Nădlac mințelor și materia- Principală Asociația econo- lului săditor 23 August --- Prestări servicii --- Import-export --- Producerea^ in-_ dustrializarea și co- mercializarea pro- duselor agrozooteh- nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor 5. --- Prestări servicii Horia 304 Arad 5 & --- Import-export Nădlaa 53 Arad 6 7, --- Producerea, in-^ Pe dea 1528 Arad 7 triala legu- dustrializarea șl co- 35,8 București 50 mică de stat și micolă Pecie a mercializarea pro- 7,2 cooperatistă legu- --- SA. duselor agrozooteh- 41,3 micolă Pecica Agro Unirea nice 40,6 Asociația econo- Topolovem --- Producerea se- 0,7 mică de stat și --- SA. mințelor și materia- 29,3 cooperatistă legu- Horticom lului săditor 28,9 micolă Topoloveni Rociu --- SA. Cercetare științifică M Asociația econo- Prodfnwt --- Turism 28,2 mică de stat și Mărăcineni --- Prestări servicii 27,7 cooperatistă legu- --- SA» --- Import-export 0,5 micolă Teiu Legurom --- Producerea, in-__ 9,9 Asociația econo- Izvoru --- dustrializarea și co- 9,7 mică de stat șl SA, mercializarea pro- 0,2 cooperatistă pomi- duselor agrozooteh- colă Mărăcineni nice Asociația econo- --- Prestări servicii mică de stat și --- Import-export cooperatistă legu- --- Producerea, in-__ micolă Izvoru dustrializarea și co- mercializarea pro- duselor agrozooteh- nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export --- Producerea, dustrializarea și co- mercializarea pro- duselor agrozooteh- nice --- Prestări servicii --- Import-export 8, --- Producerea, in- Topolovenl Argeș 8 0 dustrializarea și co- Rociu Argeș 9 10 mercializarea pro- Mărăcineni Argeș 10 It duselor agrozooteh- Izvoru Argeș 11 nice — Producerea se- mințelor și materia- lului sădi tor —* Prestări servicii — Import-export MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 156 > i 1 3 4 5 6 7 8 9 22. Hortiprod --- Producerea, in- 14,1 Bacău Speranței 26 Bacău 12 Asociația econo- Bacău ---* S.A. dustrializarea și co- 14,1 mică de stat și mercializarea pro- cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Hemeiuș nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export u. Seron Onești --- Producerea, 81,0 Onești Victor 19 Bacău 13 Asociația econo- --- SA. dustrializarea și co- 71,3 Babeș mică de stat* și mercializarea pro- 9,7 cooperatistă horti- duselor agrozooteh- colă Onești nice Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export --- Turism 14. Hortiprod --- Producerea, in-~_ 3,3 Sascut Bacău 14 Asociația econ> Sascut --- dustrializarea și co- 3,2 mică de stat și SA. mercializarea pro- w cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Sascut nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export is. Hortiprod Producerea, in-_ 20,8 Traianu Bacău 15 Asociația econo- Traianu --- dustrializarea și co- 20,7 mică de stat și SA. mercializarea pro- 0,1 cooperatistă horti- duselor agrozooteh- cola Traianu nice --- Prestări servicii --- Import-export 10. Horticola --- Producerea, in-_ 69,5 Biharia Bihor 10 Asociația econo- Biharia --- dustrializarea și co- 71,8 mică de stat și SA. mercializarea pro- ----2,3 cooperatistă viti- duselor agrozooteh- colă Biharia nice --- Prestări servicii --- Import-export 19. Horticola --- Producerea, in-_ 83,9 Sîntimreu 70 Bihor 17 Asociația econo- Sâlard --- dustrializarea și co- 83,4 mică de stat și SA. mercializarea pro- W cooperatistă viti- duselor agrozooteh- colă Sălard nice --- Prestări servicii --- Import-export 19. Horticola --- Producerea, în-_ 49,4 Tileagd Trandafir^ 100 Bihor 18 Asociația econo- Tileagd --- dustrializarea și co- 49,2 lor mică de stat și SA mercializarea pro- 0,2 cooperatistă viti- duselor agrozooteh- colă Tileagd nice --- Prestări servicii --- Import-export 19. Sere Brașov --- Producerea, in-__ 204,6 Brașov Ciobanului 13 Brașov 19 Asociația econo- --- SA» dustrializarea și co- 202,5 mică de stat și mercializarea pro- 2,1 cooperatistă Sîn- duselor agrozooteh- petru nice --- Prestări servicii --- Import-export io. Agroleg --- Producerea, in-~_ 7,5 Silistraru Brăila 20 Asociația econo- Silistraru --- dustrializarea și co- 5,9 mică de stat și SA. mercializarea pro- 14 cooperatistă Tra- duselor agrozooteh- ian nice --- Prestări servicii --- Import-export MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA l, Nr. 15« 11 ( 9 1 2 3 4 5 8 7 8 9 21. Horticola --- Producerea, in- 49,0 Brăila Șos. 125 Brăila 21 Asociația econo* Brăila --- dustrializarea și co- 44,2 Rm. Sărat mică de stat și SA. mercializarea pro- 4,3 cooperatistă 1 Mai duselor agrozooteh- nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 22. Horticola --- Producerea, in-_ 59,5 Viziru Brăila 22 Asociația econo* Viziru --- dustrializarea șl co- 57,8 mică de stat și S.A. mercializarea pro- 1,7 cooperatistă duselor agrozooteh- zfru nice --- Prestări servicii --- Import-export 23. Legumprod --- Producerea, in- 18,4 Buzău Transilva- 422 Buzău 23 Asociația econom Buzău --- dustrializarea și co- 17,8 niei mică de stat șt S.A, mercializarea pro- 9,8 cooperatistă Bw* duselor agrozooteh- zău nice --- Prestări servicii --- Import-export 24. Sol-Ser --- Producerea, in- 77,4 Buzău Transilva- 422 Buzău Asociația econom Buzău --- dustrializarea și co- 75,3 niei mică de stat șl SA. mercializarea pro- 24 cooperatistă duselor agrozooteh- zău nice •--- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 25. Legurom --- Producerea, in-_ 89,4 Dichiseai Călărași 24 Asociata econo- Jegălia --- dustrializarea și co- 99,5 mică de stat șl SA, mercializarea pro- ---10,1 cooperatistă legă-' duselor agrozooteh- micolă Jegălia nice --- Prestări servicii --- Import-export 26. Legomsem --- Producerea, in- 9,3 Mănăstirea Călărași 25 Asociația econo- Mănăstirea dustrializarea și co- 10,9 mică de stat șl --- SA, mercializarea pro- -1,8 cooperatistă legă* duselor agrozooteh- micolă Chiselei nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 27, Legumicola --- Producerea, in- 18,5 Oltenița Șos. Călă- Călărași 28 Asociația econo- Oltenița --- dustrializarea și co- 18,1 rași km. 4 mică de stat și S mercializarea pro- 0,9 cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Culciu nice --- Prestări servicii --- Import-export 10. Agroindus- --- Producerea, in- IV Medieșu. DIn-Sm 34 Satu Mare 67 Asociația econo- trial Medieșu dustrializarea și co- 12,7 ’ Aurit mică de stat Și Aurit --- SA. mercializarea pro- cooperatistă legu- duselor agrozooteh^ micolă Apa nice --- Prestări servicii --- Import-export %. Terra --- Producerea, in- 70,6 Satu Mare Cărei ului 153 Satu Mare 68 Asociația econo- Legumicola dustrializarea și co- 77,4 mică de stat și Satu Mare mercializarea pro- M cooperatistă legu- --- SA. duselor agrozooteh- micolă Satu Mare nice --- producerea se- mințelor și mate- rialului săditor --- Prestări servicii --- Import-export n. Legumicola --- producerea, in- 31,4 Media* Republici! 1 Sibiu 68 Asociația econo- Mediaș dustrializarea și co- 30,9 mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Tîrnava- nice Mediaș --- producerea mate- rialului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 13. Horticola --- Producerea, in- 31,3 Sibiu Griului 27A Sibiu 70 Asociația econo- Sibiu --- SA. dustrializarea și co- 28,8 mică de stat șl mercializarea pro- W cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Sibiu nice ---Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 74. Arbustum --- Producerea, in- 49,7 Todirești Suceava 71 Asociația econo- Todirești dustrializarea și co- 49,6 mică de stat șl --- S.A mercializarea pro- 04 cooperatistă pomi- duselor agrozooteh- colă Todirești nice --- Prestări servicii --- Import-export 76, Legumicola --- Producerea, in- 58,7 Zimnîcea Călugăren!, Teleorman 72 Asociația econo- Zitnnicea dustrializarea și co- 56,3 Bloc 90 mică de stat șl --- SA. mercializarea pro- 2,4 ap. 1---2, cooperatistă legu- duselor agrozooteh- »c. E micolă Brîncenl nice — Producerea se- mințelor și materia- lului săditor — Prestări servicii — Import-export MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 17 0 i 1 2 3 4 5 6 7 8 9 76. Agroimex --- Producerea. in- 31,6 Carpi niș VII 27 Timiș 73 Asociația econo- Cărpiniș dustrializarea și co- 30,6 mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- 1,0 cooperatistă Jim- duselor agrozooteh- bolia nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 77. Agricola --- Producerea, in- 90,0 Lovrin Drumul Timiș 74 Asociația econo- Lovrin dustrializarea și co- 101,5 Gottlobului mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- ---11,5 cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Lovrin nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 78. Agroindus- --- Producerea, in- 62,1 Sînnicolau Gării 12 Timiș 75 Asociația econo- triala Legu- dustrializarea și co- 73,5 Mare mică de stat și micola Sîn- mercializarea pro- ---11,4 cooperatistă legu- nicolau duselor agrozooteh- micolă Sînnicolau Mare nice Mare --- S.A. --- Prestări servicii --- Import-export 79 Agroindus- --- Producerea, in- 37,0 Timișoara Calea 58 Timiș 76 Asociația econo- triala Sere dustrializarea și co- 38,6 Aradului mică de stat și Timișoara mercializarea pro- ---1,6 cooperatistă legu- --- S.A. duselor agrozooteh- micolă Timișoara nice --- Prestări servicii --- Import-export 80. Agrozoohor- --- Producerea, in- _ 55,0 Ceamurlia Tulcea 77 Asociația econo- ticola Ori- dustrializarea și co- 65,3 de Jos mică de stat și zonturi mercializarea pro- ---10,3 cooperatistă legu- Ceamurlia duselor agrozooteh- micolă Ceamurlia de Jos nice de Jos --- S.A. --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 81. Horticola --- Producerea, in- _ 41,0 Macin Viticultori 1 Tulcea 78 Asociația econo- Macin dustrializarea și co- 58,6 mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- ---17,6 cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Macin nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 82. Agroindus- --- Producerea, in-_ 45,5 Nalbant Tulcea 79 Asociația econo- triala Cora dustrializarea și co- 56,5 mică de stat și Nalbant mercializarea pro- ---11,0 cooperatistă legu- --- S.A. duselor agrozooteh- micolă Nalbant nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 83. Horticola --- Producerea, in- _ 68,2 Zebil Tulcea 80 Asociația econo- Zebil --- S.A. dustrializarea și co- 73,8 mică de stat și mercializarea pro- ---5,6 cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Zebil nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 18 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 84'. Horticola --- Producerea, in- 1,2 Valea Tulcea 81 Asociația econo- Valea dustrializarea și co- 17,0 Nucarilor mică de stat și Nucarilor mercializarea pro- ---15,8 cooperatistă legu- --- S.A. duselor agrozooteh- micolă Valea Nu- nice carilor --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 85. Sere-Solar ii --- Producerea, in- 84,3 Bîrlad Republicii 326 Vaslui 82 Complex agroin- Bîrlad ---- dustrializarea și co- 76,8 dustrial sere-sola- S.A. mercializarea pro- 7,5 rii Bîrlad duselor agrozooteh- nice --- Producerea se- mințelor și mate- rialului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 86. Agrolndus- --- Producerea, in- 80,9 Crețești Vaslui 83 Asociația econo- triala dustrializarea și co- 90,5 mică de stat și Horticola merciâlizarea pro- ---9,6 cooperatistă viti- Crețești duselor agrozooteh- pomicolă Oltenești --- S.A. nice --- Producerea se- mințelor și materia- lului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 87. Agro Prod --- Producerea, in-_ 48,3. Ivănești Vaslui 84 Asociația econo- Vitis Ivănești duștrializarea și co- 48,9 mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- ---0,6 cooperatistă viti- duselor agrozooteh- colă Ivănești nice --- Producerea se- mințelor și mate- rialului săditor --- Prestări servicii --- Import-export 88. Viti-Pomicola --- Producerea, in-_ 63,8 Vaslui Ștefan 276 Vaslui 85 Asociația econo- Dumbrava dustrializarea și co- 72,3 cel Mare mică de stat și Vaslui --- mercializarea pro- ---8,5 cooperatistă viti- S.A. duselor agrozooteh- pomicolă Vaslui nice --- Prestări servicii --- Import-export 89. Horticola --- Producerea, in-_ 3,4 Vetrișoaia Vaslui 86 Asociația econo- Vetrișoaia dustrializarea și co- 14,9 mică de stat și --- S.A. mercializarea pro- -11,5 cooperatistă legu- duselor agrozooteh- micolă Vetrișoaia nice --- Prestări servicii --- Import-export 90. Horticola --- Producerea, in-_ 8,7 Băbeni Vîlcea 87 Asociația econo- Băbeni --- dustrializarea și co- 7,5 mică de stat și S.A. mercializarea pro- 1,2 cooperatistă horti- duselor agrozooteh- colă Băbeni nice --- Prestări servicii --- Import-export 81. Horticola --- Producerea, mdus-_ 25,7 Drăgășani 1 Mai 53 Vîlcea 88 Asociația econo- Drăgășani trializarea și comer- 24,7 mică de stat și --- S.A. cializarea produselor 1,0 cooperatistă horti- agrozootehnice colă Drăgășani --- Prestări servicii --- Import-export MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA L Nr. 156 19 ANEXA Nr. I S T A T U T U L Societății comerciale Sî ....... . CAPITOLUL I Denomirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială e — SA. În toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni^ sau inițialele „SA/, de sediul societății, ca- pitalul social și numărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială SA. este persoană juridică română, avînd 'forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta. își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea , . . ., strada ......... nr.. . județul ...... Sediul societății poate fi schimbat în altă localitate din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acțio- narilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentanțe, agenții situate și în alte localități din țară și străină- tate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societății este : . / — SA. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de ...... . miL lei și se compune din : mijloace fixe în valoare de . mii lei și mij- loace circulante în valoare de . miL lei. Capitalul social inițial este împărțit în .... . ac- țiuni nominative în valoare de ....... lei flecare, subscris în întregime de statul’ român în calitate de acționar unic și vărsat integral-la data constituirii so- cietății comerciale. •Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiu- nilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate clementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează Ia sediul so- cietății. ARTICOLUL 8 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor în cdndițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 9 Drepturi și obligații decurgind din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con- feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în orga- nele de conducere, dreptul de a participa la distri- buirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drepturi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. ♦) Denumirea, sediul, obiectul de activitate și capitalul social pentru fiecare societate în parte sînt cele prevăzute în anexa nr. 1. 20 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI. PARTEA I, Nr. 156 Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per- soane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul social al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii ac- țiunilor ce le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un creditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza" de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cu- venite acestuia la lichidarea societății efectuată în con- dițiile prezentului statut. ARTICOLUL 10 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu * recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre- văzute de lege. Cesiunea acțiunilor se înregistrează în regiștrul de evidență a acțiunilor și se menționează pe titlu. ARTICOLUL 11 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un du- plicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 12 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere a societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerația, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; c) aleg, directorul, îl descarcă de activitate și îl re- vocă ; directorul este și președintele consiliului de ad- ministrație ; d) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului, membrilor co- mitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în con- formitate cu prevederile legii ; e) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de .activitate pe exercițiul următor ; f) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizafea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea profitului ; g) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe ; stabilesc competențele și nivelul de contractare â îm- prumuturilor bancare curente- a creditelor comerciale .și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; h) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; i) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiu- nea acțiunilor ; j) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; k) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; 1) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și inter- națională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții; m) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului șl a cenzorilor pentru paguba pricinuită societății ; n) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraordi- nare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 13 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date da președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, în cel mult 3 luni de la încheierea exercițiului economico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de'activitate și a buge- tului pe anul următor. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/10 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excepția primilor doi ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial ₓși într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată’ localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru mo- dificarea statutului, convocarea va trebui ,să cuprindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrupește la se- diul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL, 14 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 1/2 din capi- talul social, iar la a doua convocare, oricare ar fi par- tea de capital reprezentată de acționarii prezenți, cu majoritate de voturi. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 21 Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, doi secretari care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoanele care au prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme pri- vitoare la raporturile de muncă cu personalul societății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților. ARTICOLUL 15 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează, sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 16 In perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului format din 7 mem- bri, numit, potrivit legii, pînă la crearea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus 1 din numărul total, dacă ho- tărăște în probleme de competența adunării generale ordinare a acționarilor, și în prezența a 4/z5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de com- petența adunării generale extraordinare. Membrii consiliului împuterniciților statului își păs- trează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile care derivă din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele societăți în- trețin relații de afaceri sau au interese contrare. Mem- brii consiliului împuterniciților statului beneficiază de o indemnizație în condițiile stabilite prin hotărîre a Guvernului. Periodic, consiliul împuterniciților statului prezintă Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport asu- pra activității desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împu- terniciților statului poate atrage în activitatea zilnică de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Nu pot face parte din consiliul împuterniciților sta- tului persoanele a căror incompatibilitate este prevăzută la art. 17 alin. 5 din statut. Consiliul¹ împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul societății. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 17 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație ales de adunarea generală a ac- ționarilor pe o perioadă de patru ani, ai cărui membri pot fi realeși pe noi perioade de patru ani, care pot avea calitatea de acționari. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou administrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul va- cant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expi- rarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al consi- liului de administrație, comisiei de cenzori și director, persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie min- cinoasă, dare sau luare de mită, precum și alte infrac- țiuni prevăzute de lege referitoi’ la societățile comer- ciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Minis- terului Agriculturii și Alimentației. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și desemna- rea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea gene- rală a acționarilor. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Pre- ședintele numește un secretar, fie dintre membrii con- siliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se 22 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 156 semnează de persoana care a prezidat ședința și de se- cretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri al săi unele împuterniciri pe probleme limitate și poate recurge la experți pentru studierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație, pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor, sau în lipsa lui, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice acț care este legat de administrarea societății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație⁴ este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorul și adjuncții acestuia răspund individual sau solidar, după caz, față de societate pen- tru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 18 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, următoa- rele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie); f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen^de 60 de zile de la încheierea' exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activi- tate și proiectul, de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI Gestiunea societății ARTICOLUL 1$ Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de corriîsia de cenzori forinată din 3 membri, care trebuie să fie acționari^ cu excepția cenzorilor contabili. Cen- zorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei si Finan- țelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același număr de cenzori supleanți care vor înlocui, în condițiile legii, pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la ac- tivitatea societății, situația patrimoniului, a profitului și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de profit și pierderi, prezentînd adunării generale a acționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere lă propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului de activitate- al societății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost con- vocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consideră ne- cesar pentni alte situații privind încălcarea dispozi- țiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cen- zori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se aleg pe o perioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intră sub incidența art. 17 alin. 5, precum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, uh salariu sau o remunerație de la administrator sau de la so- cietate. CAPITOLUL VH Activitatea societății ARTICOLUL 20 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianua- rie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 21 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere va fi numit de consiliul împuterniciților statului cu acordul ministrului agriculturii și alimentației. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 156 23 Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul societății comer- ciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație sau de către directorul societății comerciale. ARTICOLUL 22 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 23 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Mi- nisterul Economiei și Finanțelor. Bilanțul și contul de profit și pierderi se publică în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 24 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Beneficiul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din beneficiul societății se pot constitui fonduri desti- nate modernizării, cercetării și dezvoltării de produse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte activități stabilite de adunarea generală a acționarilor. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății. Plata beneficiului cuvenit. acționarilor se face de so- cietate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la apro- barea bilanțului de către adunarea generală a acționa- rilor. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la-capital și în limita capitalu- lui subscris. ARTICOLUL 25 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 26 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. în perioada în care statul este acționar unic, trans- formarea formei juridice a societății se va face numai cu aprobarea consiliului împuterniciților statului. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea societă- ților. ARTICOLUL 27 Dizolvarea societății Următoarele situații duc. la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — falimentul; —r pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 28 Lichidarea societății In caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului.se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 29 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL IX Dispoziții finale ARTICOLUL 30 Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR Adresa pentru publicitate; Biroul de publicitate șl difuzare pentru Monitorul Oficial. București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. tiparul : Regia autonomă „Monitorul Oficial”, București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156/1991, conține 24 de pagini. Pre{ul 18 lei | 40.816 |