MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 155 PARTEA I LEGI. DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți, 23 iulie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI <4s. — Hotărîre privind înființarea regiilor autonome „Poșta română „Rom-Telecom", „Radiocomuni- cații", „Inspectoratul general al radiocomunicații- lor“ și a Societății comerciale „Banc-Post” — S.A, 1—31 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea regiilor autonome „Poșta română", „Rom-Telecom“, „Radiocomunicații", „Inspectoratul general al radiocomunicațiilor" și a Societății comerciale „Banc-Post“ — S.A. Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Pe data de 1 iulie 1991 se înființează, în domeniul comunicațiilor, regiile autonome și societa- tea comercială pe acțiuni cu denumirea, sediul, obiec- tul de activitate, patrimoniul și capitalul social inițial, prevăzute în anexa nr. 1. Regiile autonome și societatea comercială pe acțiuni sînt persoane juridice care funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. Regiile autonome și societatea comercială pe acțiuni, prevăzute la alin. 1, își desfășoară activitatea conform regulamentelor de organizare și funcționare (anexele nr. 2 A, 2 B, 3 A, 3 B, 4 A, 4 B, 5) și statutului (anexa nr. 6). Art. 2. — Patrimoniul regiilor autonome, precum și capitalul social inițial al societății comerciale, se consti- tuie prin preluarea activului și pasivului de la Regia autonomă ,.Rom-Post-Telecomstabilite conform da- telor de bilanț la data de 31 martie 1991, urmînd a fi definitivate pe baza protocoalelor încheiate, inclusiv prin preluarea unor activități de difuzare a presei de către „RodipeV* — S.A. de la Regia autonomă ,,Poșta română<:. Valoarea patrimoniului regiilor autonome și a capi- talului social al societății comerciale din anexa nr. 1 se Vei definitiva după finalizarea lucrărilor de reeva- luare prevăzute de lege, a operațiunilor de închidere a conturilor și divizare a patrimoniului Regiei auto- nome „Rom-Post-Telecom“. Art. 3. — Veniturile, cheltuielile, subvențiile și alo- cațiile de la bugetul administrației centrale de stat, se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu bugetar, care se aprobă potrivit legii. In cazurile în care interesele de stat, inclusiv cele de apărare a țării, necesită executarea de lucrări sau prestări de servicii speciale de comunicații, beneficia- rii acestora împreună cu Ministerul Comunicațiilor, cu avizul Ministerului Economiei și Finanțelor, vor face propuneri corespunzătoare de modificare a bugetului de venituri și cheltuieli și de stabilire a surselor de aco- perire â costurilor suplimentare, care se aprobă potrivit legii. Art. 4. — Regiile autonome pot acorda reduceri sau scutiri de tarife și taxe pentru serviciile de comuni- cații, în conformitate cu prevederile legale, precum și reduceri ale acestora, motivate de necesitatea de a menține, spori sau crea un anumit trafic, în condi- țiile asigurării echilibrului bugetului de venituri și cheltuieli propriu. Art. 5» — Raporturile de muncă, în cadrul regiilor autonome, se stabilesc cu respectarea dispozițiilor sta- tutului personalului din domeniul comunicațiilor și a 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 155 prevederilor specifice din acordurile încheiate între administrație și sindicate, în condițiile legii. Art. 6. — Personalul din domeniul comunicațiilor nu poate desfășura nici un fel de activitate politică în cadrul regiilor autonome în care este angajat. Art. 7. — Paza obiectivelor de importanță deose- bită, din cadrul acestor regii autonome, se asigură de către organele Ministerului de Interne, pe bază de convenție. Arț. 8. — Regiile autonome înființate preiau toate drepturile și obligațiile specifice obiectului lor de ac- tivitate, care reveneau Regiei autonome „Rom-Post- Telecom", stabilite prin acte normative, convenții, acor- duri interne și internaționale, contracte și alte ase- menea înțelegeri. Art. 9. — Personalul Regiei autonome „Rom-Post- Telecom" șe consideră transferat in interesul serviciu- lui la regiile autonome și societatea comercială, nou înființate. Art. 10. — Anexele nr. 1, 2 A, 2 B, 3 A, 3 B, 4 A,' 4 B, 5 și 6 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art; 11. — Pe data prezentei hotărîri se abrogă ho- tărîrile Guvernului nr. 883/1990 și 48/1991, precum și brice alte dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 27 iunie 1991. Nr. 448. ANEXA Nr. 1 LIST A regiilor autonome și, societății comerciale înființate în domeniul comunicațiilor prin divizarea activității Regiei autonome „Rom-Post-Telecom‘‘ Patri- Denumirea moniul, Nr. regiilor respectiv Denumirea regiei crt. și societății Sediul Obiectul de activitate capitalul existente comerciale social nourînființate inițial --- mii. lei--- 1, Regia autonomă București, Administrarea, dezvoltarea și ex- 9621,8 Regia autonomă „Poșta română" b-dul Libertății ploatarea serviciilor poștale „Rom-Post-Tele- nr. 14, sector 5 com" 2. Regia autonomă București, Administrarea, dezvoltarea și ex- 16682,9 „Rom-Tele- b-dul libertății ploatarea' serviciilor telefon-tele- com" nr. 14, sector 5 graf 3: Regia autonomă București, Administrarea, dezvoltarea și ex- 2163,0 „Radiocomuni- b-dul Libertății ploatarea serviciiîbr de radioco- cații" nr. 14, sector 5 municații 4, Regia autonomă București, Gestionarea spectrului de frec- 42,0 „Inspectoratul b-dul Libertății vențe radioelectrice și controlul general al radio- nr. 14, sector 5 tehnic în domeniul radiocomuni- comunicațiilor" cațiilor 5. Societatea co- București Atragerea și formarea de depozite 226,5 mercială „Banc- bănești în lei și în valută, acor- Post" --- S.A. darea de credite, efectuarea de servicii bancare, operațiuni pen- tru activitatea de comerț exterior și alte operațiuni bancare, potrivit legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 3 S I I C A T I A determinării patrimoniului la data de 31 martie 1991 --- mii lei din care: Nn „Rom-Post- „Rom- „Poșta „Radiocomu- „Inspecto- „Banc-Post* crt Indicatori Telecom“ Telecom* română nicații* ratul --- S.A. general* A. Total activ 30.735.585 18.682.963 9.621.762 2.162.723 41.649 226.488 din care : 1. Imobilizări 21.979.916 14.653.842 5.486.128 1.778.861 39.997 21.088 2. Stocuri 1.006.940 620.936 232.468 153.484 52 --- 3. Disponibilități bănești și plasa- mente 2.857.395 1.907.048 713.457 29.890 1.600 205.400 4. Terți 4.672.064 1.352.838 3.134.187 185.039 --- 5. Alte cheltuieli 2.616 1.886 707 23 ------ --- 6. Vărsăminte și prelevări din profit 216.654 146.413 54.815 15.426 --- --- B. Total pasiv 30.735.585 18.682.963 9.621.762 2.162.723 41.649 226.488 din care : 1. Capitalul social subscris 22.204.738 15.608.490 4.436.098 1.892.013 41.649 226.488 2. Fonduri proprii. 576.887 412.028 154.257 10.602 ---. ---.- 3. Rerzerve și finanțări 700.409 472.116 176.752 51.541 ■■» 4. 'Obligații 7.082.605 2.077.173 4.812.291 193.148 ---• --- 5. Credite bancare și împrumuturi 48.616 35.373 13.243 ------ --- --- 6. Profit și subvenții 122.330 77.783 29.121 15.426 ------ ANEXA Nr. 2 A REGULAMENT de organizare și Funcționare a Regiei autonome „Poșta română" CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Regia autonomă „Poșta română" este persoană juridică care funcționează pe bază de gestiune economică" și autonomie financiară și își desfășoară ac- tivitatea pe baza prezentului regulament de organizare și funcționare și a legilor îp vigoare. Art. 2. — Regia autonomă „Poșta română" are se- diul principal. în București, b-dul Libertății nr. 14, sector 5. Regia are în structura sa subunitățile cu denumirea și sediul prevăzute îh anexa nr. 2 B. Art. 3. — In acest regulament pentru Regia auto- nomă „Poșta română" se va folosi și denumirea „regia". CAPITOLUL II Obiectul de activitate Art. 4. — Regia autonomă „Poșta română" are ca obiect de activitate administrarea, dezvoltarea și ex- ploatarea serviciilor de poștă din domeniul public și colaborează cu organizații similare străine în realizarea acestor servicii pe plan internațional, în scopul satis- facerii interesului public, social și de apărare a țării. Regia execută activitatea de exploatare și admi- nistrare a serviciilor de bază din sectorul de poștă sta- bilite prin legea poștei. Regia desfășoară și alte activități colaterale, necesare realizării obiectului său de activitate, respectiv comerț exterior, aprovizionare, cercetare și proiectare tehno- logică și informațională, medicale, învățămînt, social- culturale etc. Regia coordonează activitățile specifice și stabilește condițiile de folosire a lor de către beneficiarii interni și externi. Regia participă la piața liberă a serviciilor de co- municații cu valoare adăugată în calitate de concurent, în condiții de egalitate cu furnizorii de servicii, direct sau prin societăți la care este parte. Art. 5. — în realizarea obiectului de activitate regia exercită următoarele atribuții principale : 1. organizează și asigură desfășurarea activității poș- tale prin rețeaua de subunități pe întreg teritoriul țării; 2. asigură exploatarea serviciilor de poștă de bază, cu aspect social important; 3. asigură condițiile de desfășurare a activității și menținerea în stare de funcționare a rețelei poștale ; 4. participă la piața liberă a serviciilor de poștă și presă cu valoare adăugată în calitate de concurent; 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr 155 5. elaborează și promovează pentru aprobare instruc- țiuni de lucru și aplică o metodologie unică de prelu- crare pe categorii de prestații în întreaga rețea ; 6. elaborează și aprobă programele anuale ale emi- siunilor de timbre și efecte poștale, precum și ale tipă- ririi acestora; c7 . asigură emiterea de timbre și efecte poștale cu timbru imprimat ; 8. comercializează timbrele și efectele poștale pe piața internă și la export, precum și timbrele și mărfu- rile filatelice ; 9. participă cu exponate de timbre și efecte poștale la manifestările filatelice naționale și internaționale ; 10. asigură păstrarea timbrelor și efectelor poștale în Conservatorul de timbrezi efecte poștale de impor- tanță națională; 11. participă la activitatea de contractare și distri- buire a abonamentelor de presă la domiciliul clienți- lor ; 12. exercită orice alte atribuții care decurg din actele normative în vigoare. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 6. — Regia are un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor subunităților din structură, în valoare totală de 9.621,8 mii. lei. Acesta urmează să fie reevaluat și definitivat în conformitate cu prevede- rile legale și protocoalele încheiate., Regia este proprietara tuturor bunurilor din patri- moniul ei și poate dispune în mod autonom de acestea, pentru realizarea obiectului de activitate, cu respecta- rea prevederilor legale. CAPITOLUL IV Structura regiei Art. 7. — Regia are în structura sa organizatorică direcții, servicii, birouri, compartimente de producție specifice, precum și structuri specifice altor activități necesare realizării obiectului activității. Subunitățile din structura organizatorică a regiei sînt direcții teritoriale, direcții specializate' și Centrul de calcul electronic pentru poștă. Structura organizatorică, înființarea și desființarea unor niveluri din structură se aprobă de consiliul de administrație al regiei. Gradarea nivelurilor din struptura organizatorică proprie se aprobă de către consiliul de administrație al regiei. Direcțiile teritoriale, cele specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă nu au personalitate ju- ridică și nu au relații directe eu bugetul administrației centrale de stat. Direcțiile teritoriale, cele specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă au competențele stabilite, în cadrul prevederilor legale, de consiliul de admi- nistrație al regiei. Art. 8. — Regia stabilește relații, pe baze contrac- tuale, cu celelalte regii din domeniul comunicațiilor și din alte domenii ale economiei» CAPITOLUL V Organele de conducere ale regiei Art. 9. — Conducerea regiei este asigurată de : — consiliul de administrație ; — directorul general ; — comitetul de direcție, organ operativ de condu- cere., Art. 10. — Consiliul de administrație al regiei este numit prin ordin al ministrului comunicațiilor și cu- prinde un număr de 11 membri, astfel : — directorul general al regiei ; — un reprezentant al Ministerului Economiei și Fi- nanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Comunicațiilor ; — un reprezentant al Asociației pentru protecția consumatorilor ; — ingineri, economiști, juriști etc., specializați în do- meniul de activitate al regiei. La lucrările consiliului de administrație pot parti- cipa, ca invitați, delegați din partea unor organe cen- trale, instituții, agenți economici pentru consultarea în probleme specifice acestora. Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza propriului regulament de organizare și funcțio- nare. Art. 11. — Membrii consiliului de administrație sînt numiți pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi înlocuiți la fiecare 2 ani. Consiliul de administrație poate propune înlocuirea unui membru necorespunzător, precum și nurfiirea unor membri pentru completarea locurilor devenite vacante din diferite motive, în cursul perioadei de 4 ani. Membrul astfel numit va funcționa numai pînă la împlinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante se va face cu persoane din aceeași categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc. Membrii consiliului de administrație nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa la societăți comerciale cu Care re- gia are relații de afaceri său interese contrare. Cei numiți în consiliul de₍ administrație își păstrează calitatea de angajat la instituția sau unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile /derivina din această calitate. Pentru activitatea depusă în consiliul de administra- ție, membrii primesc o indemnizație al cărei cuantum se stabilește prin hotărîre a consiliului de adminis- trație. Art. 12. — Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună, sau ori de cîte ori interesele regiei o cer, convocarea acestuia făcîndu-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin 1/3 din membrii consi- liului. Pentru luarea unor hotărîri complexe, consiliul de administrație poate apela pentru- analiză la consilieri și consultanți din diverse sectoare, care pot fi recom- pensați material, conform înțelegerii, pe bază de con- tract. Dezbaterile consiliului de administrație sînt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cel mai în vîrstă dintre membrii prezenți. Ministrul comunicațiilor poate participa, ori de cîte ori consideră că este cazul,; la ședințele consiliului de administrație. Art. 13. Consiliul de administrație poate hotăfî în prezența â 2/3 din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție pentru adoptarea hotărîrilor, ședința consiliului de administrație se MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 5 poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, avînd aceeași ordine de zi. Hotărîrile consiliului de administrație se iau cu ma- joritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai pu- țin de jumătate plus unu din numărul total al mem- brilor consiliului. Art. 14. — Consiliul de administrație are, în prin- cipal, următoarele atribuții : 1. aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei autonome, înființarea, modificarea formei de or- ganizare și gradarea subunităților, precum și reprofi- larea sau desființarea subunităților din structura regiei ; 2. aprobă strategia și programele concrete de dez- voltare a regiei, de introducere a unor tehnologii de vîrf și de modernizare a celor existente în concordanță cu strategia generală a domeniului comunicațiilor ; 3. analizează și aprobă proiectul bugetului de veni- turi și cheltuieli, repartizarea acestuia pe sectoare de activitate și asigură măsurile pentru executarea aces- tuia la toate nivelurile din structura regiei ; 4. analizează bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi pentru exercițiul financiar anterior și le înaintează spre aprobare la Ministerul Economiei și Finanțelor și asigură publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a ; 5. analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investițiile care urmează a fi realizate de către regie ; 6. stabilește atribuțiile, competențele și relațiile com- partimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale regiei, precum și relațiile acesteia cu terții; 7. aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniu- lui, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii, subunități de producție din patrimoniul regiei; 8. fundamentează și prezintă Ministerului Comuni- cațiilor propuneri pentru aprobarea de subvenții, co- menzi de stat, niveluri de impozite diminuate sau alte forme de sprijin din partea statului pentru regie, în vederea aprobării acestora în condițiile legii ; 9. aprobă volumul creditelor bancare în limitele prevederilor legale ; W. aprobă constituirea fondului de rezervă, a fon- dului de dezvoltare, a altor fonduri, urmărind asigu- rarea sumelor necesare satisfacerii obligațiilor legale, a unor necesități social-culturale și de cointeresare a salariaților, cote de asigurări și securitate socială, per- fecționare-recalificare a personalului angajat, precum și a celorlalte vărsăminte prevăzute de lege. 11» stabilește nivelul de salarizare a personalului an- gajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; 12. asigură măsuri pentru respectarea statutului personalului, a disciplinei tehnologice, protecției și securității muncii ; 13. analizează raportul trimestrial privind activitatea de bilanț și aprobă măsuri pentru desfășurarea aces- teia în condițiile de echilibru ale bugetului de venituri și cheltuieli ; 14. prezintă Ministerului Comunicațiilor tarifele de bază pentru executarea serviciilor specifice regiei, pen- tru a fi supuse aprobării, conform legii ; 15. prezintă Ministerului Comunicațiilor propuneri și proiecte de acte normative și modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, conform legii; 16. analizează și aprobă, în condițiile legii, partici- parea regiei la societăți comerciale cu capital român sau străin ; 17. stabilește, împreună cu-organele în drept, rela- țiile și condițiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor și valorilor din cadrul regiei ; 18. adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiu- nilor de comerț exterior, prin compartimentele proprii specializate, și a decontărilor cu administrațiile simi- lare din străinătate ; 19. aprobă contractul colectiv de muncă, asigură ne- gocierea salariilor personalului din aparatul propriu și pentru cel din cadrul subunităților din structură, prin comitetul de conducere ; 20. aprobă utilizarea fondului valutar de care dis- pune regia ; 21. asigură, legătura cu sindicatele din cadrul regiei și cu reprezentanții salariaților pentru rezolvarea ope- rativă a problemelor ce apar, în scopul desfășurării optime a procesului de producție ; 22. asigură respectarea dispozițiilor legale privind protecția mediului înconjurător ; 23. asigură adoptarea măsurilor specifice care se impun în vederea realizării integrale a obiectului de activitate al regiei, în condiții corespunzătoare ; 24. răspunde de administrarea legală și eficientă a întregului patrimoniu ; 25. aprobă și urmărește aplicarea cu strictețe a pro- gramului de măsuri privind păstrarea secretului co- respondenței scrise și orale, încredințate regiei pentru transmiterea prin mijloace specifice de comunicații ; 26. execută orice alte atribuții stabilite, potrivit prevederilor legale. Art. 15. — Anual, consiliul de administrație al re- giei prezintă Ministerului Comunicațiilor un raport asupra activității în perioada expirată și asupra pro- gramului de activitate pentru perioada în curs. Art. 16. — Directorul general conduce activitatea curentă a regiei și este numit de consiliul de admi- nistrație, cu avizul ministrului comunicațiilor, dintre specialiștii domeniului de activitate al regiei. Directorul general al regiei este și președinte al con- siliului de administrație și reprezintă, personal sau prin delegat, interesele acesteia în relațiile cu celelalte or- gane, organizații jși agenți economici din țară și din străinătate. Directorul general angajează și concediază persona- lul aparatului propriu, numește conducătorii compar- timentelor de muncă din aparatul propriu și directorii subunităților din structura organizatorică a regiei. Directorul general exercită atribuțiile și are răspun- derile care îi revin din prevederile legale și aprobă măsuri privind activitatea regiei cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe. Directorul general poate delega, în condițiile legii, parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din con- ducerea regiei. Art. 17. — Conducerea operativă a regiei este asi- gurată de un comitet de direcție, compus din 5 membri, respectiv director general, director exploatare, director economic, consilier juridic și șef compartiment tehnic. Art. 18. — Comitetul de direcție își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare și îi revin, în principal, următoarele atribuții : 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea Nr. 155 1. analizează și avizează fundamentarea tuturor pro- blemelor care se supun consiliului de administrație pen- tru luarea unor hotărîri și asigură aducerea la înde- plinire a acestora ; 2. adoptă hotărîri și dispune măsuri în limita com- petențelor care îi sînt stabilite de consiliul de admi- nistrație al regiei; 3. exercită atribuțiile și are răspunderile care îi re- vin din prevederile legale. Art. 19. — Comitetul de direcție se întrunește de- cadal sau ori de cîte ori interesele regiei o impun, iar hotărîrile acesteia se iau cu majoritatea simplă a vo- turilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de ju- mătate plus unu din numărul membrilor săi. Art. 20. — La nivelul direcțiilor teritoriale, specia- lizate și al Centrului de calcul electronic pentru poștă se organizează și funcționează comitetul de condu- cere care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare apro- bat de consiliul de administrație al regiei și este pre- zidat de directorul subunității respective. Comitetul de conducere exercită atribuții și are răs- punderi în limita competențelor stabilite de conduce- rea regiei și a celor care îi revin din prevederile legale. CAPITOLUL VI Bugetul de venituri și cheltuieli și relațiile regiei Art. 21. — Regia determină anual volumul total de venituri și cheltuieli, formulează propuneri pentru so- licitarea de alocații și subvenții de la bugetul admi- nistrației centrale de stat pentru acoperirea eventua- lelor deficite generate de cauze independente de regie. De asemenea, fundamentează contractarea de credite financiare în cuantumul prevăzut de lege, pentru aco- perirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul anului, mijloacele regiei nu sînt suficiente. Bugetul de venituri și cheltuieli al regiei se întoc- mește pentru fiecare exercițiu financiar. Regia întocmește anual bilanțul contabil și contul de profit și pierderi după modelele stabilite de Ministe- rul Economiei și Finanțelor. Din profitul net al regiei o parte se utilizează, po- trivit legii, pentru constituirea unui fond de partici- pare a salariaților la profituri. Operațiunile de încasări și plăți ale regiei se reali- zează de aparatul propriu și de direcțiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă și se efectuează prin conturi deschise la unitățile ban- care. Regia își achită din încasările în valută cotizațiile la organismele internaționale, acoperă cheltuielile pri- vind decontările cu administrațiile similare din străi- nătate și a celor de reprezentare și participare la reuniunile organizate de organismele internaționale din domeniul comunicațiilor. Din venitul net, în valută, regia dispune de o cotă-parte, în conformitate cu pre- vederile legale. Art. 22. — Relațiile regiei cu organe, organizații și agenți economici din țară și străinătate se stabilesc pe bază de contracte. Activitatea de contractare se poate realiza și de direcțiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă, în limita competențelor și îm- puternicirilor acordate de consiliul de administrație. Relațiile cu bugetul administrației centrale de stat se realizează centralizat, prin aparatul propriu al re- giei. Relațiile dintre direcțiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă și aparatul propriu al regiei, precum și între acestea, se stabilesc în condițiile aprobate de consiliul de administrație. Art. 23. — în cazul oricăror litigii, regia se adre- sează direct instanțelor judecătorești sau prin direc- țiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul elec- tronic pentru poștă pe bază de delegare de compe- tență. Reprezentarea juridică a regiei se realizează prin delegare, de oficiul juridic din aparatul propriu, pre- cum și pe bază de împuternicire, acordată oficiilor ju- ridice din direcțiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă. Art. 24. — Gestiunea regiei este controlată conform prevederilor legale și a reglementărilor elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. Controlul economico-financiar în cadrul aparatului propriu, precum și în cadrul direcțiilor teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă, se realizează de către organe de control proprii, spe- cializate, constituite conform prevederilor legale. Controlul activității de exploatare specifică regiei se va realiza la nivelul regiei, precum și la nivelul subunităților, de către organe proprii specializate, con- form instrucțiunilor de exploatare specifice și a re- glementărilor aprobate de Ministerul Comunicațiilor. CAPITOLUL VII Dispoziții referitoare la personal Art. 25. — Personalul regiei este angajat pe bază de contract încheiat cu directorul general și avînd durata determinată sau nedeterminată, de la caz la caz. La direcțiile teritoriale, specializate și Centrul de calcul elecțronic pentru poștă contractul se încheie, în numele directorului general al regiei, de către direc- torul direcției teritoriale, specializate și Centrul de calcul electronic pentru poștă în baza împuterniciri- lor primite. Angajarea și promovarea salariaților se vor face în conformitate cu prevederile legale. Personalul, indiferent de funcție sau specialitate, este supus prevederilor statutului personalului, pre- cum și prevederilor regulamentelor și instrucțiunilor specifice, avînd' toate drepturile și obligațiile prevă- zute de acestea. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale Art. 26. — Accesul persoanelor străine în cadrul re- giei, sediului principal și subunităților din structură, se va face conform regulamentului propriu aprobat de consiliul de administrație, cu respectarea prevederilor legale. Art. 27. — Regia stabilește programul de funcțio- nare a rețelei de subunități pe întreg teritoriul țării, în concordanță cu interesul social pentru serviciile' sale puse la dispoziția beneficiarilor. Art. 28. — Regia răspunde pentru buna adminis- trare a patrimoniului și ia măsuri operative, potrivit MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA X Nr. 155 7 legii, pentru imputarea și recuperarea pagubelor re- zultate. Art. 29. — Regia are dreptul să hotărască asupra participării, cu titlu de aport, pentru înființarea unei noi societăți sau de participare la o societate comer- cială Divizarea regiei se hotărăște de consiliul de admi- nistrație și se supune aprobării Guvernului României. Art. 30. — Regia se poate asocia, în condițiile legii, cu al ți agenți economici, în vederea realizării unor ac- tivități comune, care reprezintă interes pentru asociați. Regia nu poate încheia acorduri sau intra în aso- ciere cu alți agenți economici, în condiții care ar putea avea ca efect denaturarea jocului concurenței sau ex- ploatarea de manieră abuzivă a unei poziții dominante deținute pe piața serviciilor de comunicații. Art. 31. — Prezentul regulament de organizare și funcționare este aprobat prin hotărîre a Guvernului, o dat^ cu înființarea regiei și se completează cu cele- lalte reglementări legale, care se referă la activitatea regiilor autonome. ANEXA Nr. 2 B LISTA subunităților din structura Regiei autonome „Poșta română* Denumirea subunității Sediul (localitatea) 1. Direcția de poștă Alba Alba lulia 2. Direcția de poștă Arad Arad 3. Direcția de poștă Argeș Pitești 4. Direcția de poștă Bacău Bacău 5 Direcția de poștă Bihor Oradea 6. Direcția de poștă Bistrița- Năsăud Bistrița 7. Direcția de poștă Botoșani Botoșani 8. Direcția de poștă Brașov Brașov 9 Direcția de poștă Brăila Brăila 10. Direcția de poștă Buzău Buzău 11. Direcția de poștă Caraș-Se- verin Reșița 12 Direcția de poștă Călărași Călărași 13. Direcția de poștă Cluj Cluj-Napoca 14. Direcția de poștă Constanța Constanța 15. Diiecția de poștă Covasna Sfîntu Gheorghe 16. Direcția de poștă Dîmbo- vița Tîrgoviște 17. Direcția de poștă Dolj Craiova 18. Direcția de poștă Galați Galați 19 Direcția de poștă Giurgiu Giurgiu 20. Direcția de poștă Gorj Tîrgu Jiu 21. Direcția de poștă Harghita Miercurea-Ciuc 22 Direcția de poștă Hune- doara Deva 23. Direcția de poștă Ialomița Slobozia 24. Direcția de poștă Iași Iași Denumk ea subunității Sediul (localitatea) 25. Direcția de poștă Maramu- reș Baia Mare 26. Direcția de poȘtă Mehedinți Drobeta-Turnu Se- verin 27. Direcția de poștă Mureș Tîrgu Mureș 28. Direcția de poștă Neamț Piatra-Neamț 29. Direcția de poștă Olt Slatina 30. Direcția de poștă Prahova Ploiești 31. Direcția de poștă Satu Mare Satu Mare 32. Direcția de poștă Sălaj Zalău 33. Direcția de poștă Sibiu Sibiu 34. Direcția de poștă Suceava Suceava 35. Direcția de poștă Teleor- man Alexandria 36. Direcția de poștă Tulcea Tulcea 37. Direcția de poștă Timiș Timișoara 38. Direcția de poștă Vaslui Vaslui 39. Direcția de poștă Vîlcea Rîmnicu Vîlcea 40. Direcția de poștă Vrancea Focșani 41. Direcția de poștă a muni- cipiului București București 42. Direcția de transporturi poștale București 43. Direcția de editare și co- mercializare a timbrelor București 44. Direcția de control mandate București 45. Centrul de calcul electro- nic pentru poștă București NOTĂ : In funcție de necesitățile activității, consiliul poate adapta prevederile prezentei anexe. de administrație al Regiei autonome „Poșta română* 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 ANEXA Nr 3 A REGULAMENT de organizare și funcționare a Regiei autonome „Rom-Telecom“ CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Regia autonomă, „Rom-Telecom“ este persoană juridică, care funcționează pe bază de ges- tiune economică și autonomie financiară și își des- fășoară activitatea pe baza prezentului regulament de organizare și funcționare și ă legilor în vigoare. Art. 2. — Regia autonomă „Rom-Telecom“ arese- diul principal în București, b-dul Libertății nr. 14, sector 5. Regia are în structura sa subunitățile cu denumirea și sediul prevăzute în anexa nr. 3 B. Art. 3. — în acest regulament pentru Regia auto- nomă „Rom-TelecOm“ se va folosi și denumirea „re- gia“. CAPITOLUL II Obiectul de activitate Art. 4. — Regia autonomă „Rom-Telecom^ are ca obiect de activitate administrarea, dezvoltarea și ex- ploatarea serviciilor de telefon-telegraf din domeniul public și colaborează cu organizații similare străine în realizarea acestor servicii pe plan internațional, în scopul satisfacerii interesului public, social ^i de apă- rare a țării. Regia execută activitatea de exploatare și adminis- trare a serviciilor de bază din sectorul de telefon-^tele- graf, stabilite prin legea telecomunicațiilor. Regia desfășoară și alte activități colaterale, nece- sare realizării obiectului său de activitate, respectiv comerț exterior, aprovizionare, cercetare și proiectare tehnologică și informațională, medicale, învățămînt, social-culturale etc. Regia coordonează activitățile specifice și stabilește condițiile de folosire a lor de către beneficiarii interni și externi. Regia participă la piața liberă a serviciilor de co- municații cu valoare adăugată în calitate de concurent, în condiții de egalitate cu furnizorii de servicii, direct sau prin societăți la care este parte. Art.. 5. — în realizarea obiectului de activitate re- gia exercită următoarele atribuții principale : 1. administrează, întreține și exploatează instalațiile de telecomunicații, în concordanță cu cererea de ser- vicii de telecomunicații interne și internaționale ; 2. realizează dezvoltarea și modernizarea rețelei de telecomunicații pe baza strategiei generale ; 3. studiază și aplică măsuri de optimizare a rețelei de telecomunicații și de marketing pentru realizarea de servicii noi ; 4. execută operațiuni de comerț exterior, în profilul său de activitate, asigură importul de echipamente și piese de schimb specifice ; 5. elaborează și promovează spre aprobare regle- mentările pentru întreținerea și exploatarea instala- țiilor de telecomunicații; 6. asigură aplicarea reglementărilor interne și in- ternaționale specifice telecomunicațiilor; 7. cooperează și dezvoltă relații cu organismele in- ternaționale de profil și asigură participarea la reuniu- nile reprezentanților operatorilor naționali ; 8. exercită și alte atribuții care decurg din actele normative în vigoare. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 6. — Regia are un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor subunităților din structură, în valoare totală de 18682,9 mii. lei. Acesta urmează a fi reevaluat și definitivat în conformitate cu preve- derile legale și protocoalele încheiate. Regia este proprietara tuturor bunurilor din patri- moniul ei și poate dispune în mod autonom de acestea pentru realizarea obiectului de activitate, cu respec- tarea prevederilor legale. CAPITOLUL IV Structura regiei Art. 7. — Regia are în structura sa organizatorică direcții, servicii, birouri, compartimente de producție specifice, precum și structuri specifice altor activități necesare realizării obiectului activității. Subunitățile din structura organizatorică a regiei sînt direcții teritoriale. Baza de aprovizionare tehnico- materială pentru activitatea de poștă și telecomunicații și Centrul decalcul electronic pentru telecomunicații. Structura organizatorică, înființarea și, desființarea unor niveluri din structură se aprobă de consiliul de administrație al regiei. Gradarea nivelurilor din\ structura organizatorică proprie se aprobă de către consiliul de administrație al regiei. Subunitățile din structura regiei nu au personalitate juridică și nu au relații directe cu bugetul administra- ției centrale de stat. Subunitățile din structura regiei au competențele stabilite, în cadrul prevederilor legale, de consiliul de administrație al regiei. Subunitățile din structura regiei își desfășoară ac- tivitatea pe baza unor regulamente de organizare și v funcționare proprii, aprobate de consiliul de adminis- trație al regiei. Art. 8. — Regia stabilește relații pe baze, contrac- tuale cu celelalte regii și societăți comerciale din do- meniul comunicațiilor și din alte domenii ale econo- miei. CAPITOLUL V Organele de conducere ale regiei Art, 9. — Conducerea regiei este asigurată de : — consiliul de administrație ; — directorul general; — comitetul de direcție, organ operativ de condu- cere. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 9 Art. 10. — Consiliul de administrație al regiei este numit prin ordin al ministrului comunicațiilor și cu- prinde un număr de 11 membri, astfel : — directorul general al regiei ; — un reprezentant al Ministerului Economiei și Fi- nanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Comunicațiilor ; — un reprezentant al Ministerului Industriei ; — un reprezentant al Asociației pentru protecția consumatorilor ; — ingineri, economiști, juriști etc., specializați în domeniul de activitate al regiei. La lucrările consiliului de administrație pot participa, ca invitați, delegați din partea unor organe centrale, instituții, agenți economici pentru consultarea în pro- bleme specifice acestora. Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza propriului regulament de organizare și func- ționare. Art. 11. •— Membrii consiliului de administrație sînt numiți pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi înlocuiți la fiecare 2 ani. Consiliul de administrație poate propune înlocuirea unui membru necorespunzător, precum și numirea unor membri pentru completarea locurilor devenite vacante din diferite motive, în cursul perioadei de 4 ani. Membrul astfel numit va funcționa numai pînă la împlinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante se va face cu persoane din aceeași' categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc. Membrii consiliului de administrație nu pot face parte dm mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa la societăți comerciale cu care regia are relații de afaceri sau interese contrare. Cei numiți în consiliul de administrație își păstrează calitatea de angajat la instituția sau unitatea de la care provin și toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Pentru activitatea depusă în consiliul de adminis- trație, membrii primesc o indemnizație al cărei cuan- tum se stabilește prin hotărîre a consiliului de admi- nistrație. Art. 12. — Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună sau ori de cîte ori interesele regiei o cer, convocarea acestuia făcîndu-se de către președinte sau la solicitarea a cel puțin 1/3 din membrii consi- liului. Pentru luarea unor hotărîri complexe, consiliul de administrație poate apela pentru analiză la consilieri și consultanți din diverse sectoare, care pot fi recom- pensați material, conform înțelegerii, pe bază de con- tract. Dezbaterile consiliului de administrație sînt conduse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cel mai în vîrstă dintre membrii prezenți. Ministrul comunicațiilor poate participa, ori de cîte ori consideră că este cazul, la ședințele consiliului de administrație. Art. 13. — Consiliul de administrație poate hotărî în prezența a 2/3 din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție pentru adoptarea hotărî rilor, ședința consiliului de administrație se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, avînd aceeași ordine de zi. Hotărîrile consiliului de administrație se iau cu ma- joritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de jumătate plus unu din numărul total al membrilor consiliului. Art. 14. — Consiliul de administrație* are, în prin- cipal, următoarele atribuții : 1. aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei autonome, înființarea, modificarea formei de organizare și gradarea subunităților, precum și repro- filarea sau desființarea subunităților din structura regiei ; 2. aprobă strategia și programele concrete de dez- voltare a regiei, de introducere a unor tehnologii de vîrf și de modernizare a celor existente în concordanță cu strategia generală a domeniului comunicațiilor ; 3. analizează și aprobă proiectul bugetului de veni- turi și cheltuieli, repartizarea acestuia pe sectoare de activitate și asigură măsurile pentru executarea aces- tuia la toate nivelurile din structura regiei ; 4. analizează bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi pentru exercițiul financiar anterior și le înaintează. spre aprobare la Ministerul Economiei și Finanțelor și asigură publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a ; 5. analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale investițiile care urmează a fi realizate de către regie ; 6. stabilește atribuțiile, competențele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale regiei, precum și relațiile acesteia cu terții ; 7. aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniu- lui, concesionarea, închirierea sau locația de gestiune a unor bunuri, servicii, subunități de producție din patrimoniul regiei ; 8. fundamentează și prezintă Ministerului Comu- nicațiilor propuneri pentru acordarea de subvenții, comenzi de stat, niveluri de impozite diminuate sau alte forme de sprijin din partea statului pentru regie, în vederea aprobării acestora în condițiile legii ; 9. aprobă volumul creditelor bancare în limitele prevederilor legale ; 10. aprobă constituirea fondului de rezervă, a fon- dului de dezvoltare, a altor fonduri, urmărind asigu- rarea sumelor necesare satisfacerii obligațiilor legale, a unor necesități social-culturale» și de cointeresare a salariaților, cote de asigurări și securitate socială, per- fecționare-recalificare a personalului angajat, precum și a celorlalte vărsăminte prevăzute de lege ; 11. stabilește nivelul de salarizare a personalului angajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; 12. asigură măsuri pentru respectarea statutului per- sonalului, a disciplinei tehnologice, protecției și secu- rității muncii; 13. analizează raportul trimestrial privind activita- tea de bilanț și aprobă măsuri pentru desfășurarea acesteia în condițiile de echilibru ale bugetului de ve- nituri și cheltuieli; 14. prezintă Ministerului Comunicațiilor tarifele de bază pentru executarea serviciilor specifice regiei, pentru a fi supuse aprobării, conform legii ; 15. prezintă Ministerului Comunicațiilor propuneri și proiecte de acte normative și modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, conform legii ; 16. analizează și aprobă, în condițiile legii, partici- parea regiei la societăți comerciale cu capital român sau străin ; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 155 17. stabilește, împreună cu organele în drept, rela- țiile și condițiile de colaborare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor și valorilor din cadrul regiei ; 18. adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiu- nilor de comerț exterior, prin compartimentele proprii specializate, și a decontărilor cu administrațiile simi- lare din străinătate ; 19. aprobă contractul colectiv de muncă, asigură ne- gocierea salariilor personalului din aparatul propriu și pentru cel din cadrul subunităților din structură, prin comitetul de conducere ; 20. aprobă utilizarea fondului valutar de care dis- pune regia ; 21. asigură legătura cu sindicatele din cadrul regiei și cu reprezentanții salariaților pentru rezolvarea ope- rativă a problemelor ce apar, în scopul desfășurării optime a procesului de producție ; 22. asigură respectarea dispozițiilor legale privind protecția mediului înconjurător ; 23. asigură adoptarea măsurilor specifice care se impun în vederea realizării integrale a obiectului de activitate al regiei, în condiții corespunzătoare-; 24. . răspunde de administrarea legală și eficientă a întregului patrimoniu ; 25. aprobă și urmărește aplicarea cu strictețe a pro- gramului de măsuri privind păstrarea secretului co- respondenței scrise și orale, încredințate regiei pen- tru transmiterea prin mijloace specifice de comu- nicații ; 26. execută orice alte atribuții stabilite potrivit pre- vederilor legale. Art. 15. — Anual, consiliul de administrație al re- giei prezintă Ministerului Comunicațiilor un raport asupra activității în perioada expirată și asupra pro- gramului de șctivitate pentru perioada în curs. Art. 16. — Directorul general conduce activitatea curentă a regiei și este numit de consiliul de admi- nistrație, cu avizul ministrului comunicațiilor, dintre specialiștii domemului de activitate al regiei. Directorul general al regiei este și președinte al con- siliului de administrație și reprezintă, personal sau prin delegat, interesele acesteia în relațiile cu cele- lalte organe, organizații și ageriți economici din țară și diri străinătate. Directorul general angajează și concediază persona- lul aparatului propriu, numește conducătorii compar- timentelor de muncă din aparatul propriu și directorii subunităților din structura organizatorică a regiei. Directorul general exercită atribuțiile și are răspun- derile care îi revin din prevederile legale și aprobă măsuri privind activitatea regiei, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe. Directorul general poate delega, în Condițiile legii, parte din atribuțiile sale, celorlalte persoane din con- ducerea regiei. Art. 17. — Conducerea operativă a regiei este asi- gurată de un comitet de direcție/compus din 5 mem- bri, respectiv director general, director tehnic, director exploatare, director economic și consilier juridic. Art. 18. — Comitetul de direcție își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare și îi revin, în principal, următoarele atribuții : ,1. analizează și avizează fundamentarea tuturor problemelor care se supun consiliului de administra- ție pentru luarea unor hotărîri și asigură aducerea la îndeplinire a acestora ; 2. adoptă hotărîri și dispune măsuri în limita competențelor care îi sînt stabilite de consiliul de ad- ministrație al regiei ; 3. exercită atribuțiile și are răspunderile care îi re- vin din prevederile legale. Art. 19. — Comitetul de direcție se întrunește de- cadal sau ori de cîte, ori interesele regiei o impun, iar hotărârile acestuia se iau cu majoritatea simplă a vo- turilor membrilor prezenți, dări nu mai puțin de jumătate plus unu din numărul membrilor șăi. Art. 20. — La nivelul subunităților din structura regiei se organizează și funcționează comitetul de con- ducere care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare aprobat de consiliul de administrație al regiei și este prezidat de directorul subunității respective. Comitetul de conducere exercită atribuții și are răs- punderi în limita competențelor stabilite de conduce- rea regiei și a celor care îi revin din prevederile legale. CAPITOLUL VI Bugetul de venituri și cheltuieli și relațiile regiei Art. 21. — Regia determină anual volumul total de venituri și cheltuieli, forinulează propuneri pentru so- licitarea de alocații și subvenții de la bugetul adminis- trației centrale de stat* pentru acoperirea -eventuale- lor deficite generate de cauze independente de regie. De asemenea, fundamentează contractarea de credite financiare în cuantumul prevăzut de lege, pentru aco- perirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul anului, mijloacele regiei nu sînt suficiente. Bugetul de venituri și cheltuieli al regiei se întoc- mește pentru fiecare exercițiu financiar. Regia întocmește anual bilanțul contabil și contul de profit și pierderi după modelele stabilite de Minis- terul Economiei și Finanțelor. Din profitul net al regiei o parte se utilizează, po- trivit legii, pentru constituirea unui fond de partici- pare a salariaților la profituri. Operațiunile de încasări și plăți ale regiei se reali- zează de aparatul propriu și de subunitățile din struc- tură și se efectuează prin conturi deschise la unitățile bancare. Regța își achită din încasările în valută cotizațiile la organismele internaționale, acoperă cheltuielile pri- vind decontările cu administrațiile similare din străi- nătate și a celor de reprezentare și participare la reuniunile organizate de organismele internaționale din domeniul comunicațiilor. Din venitul net, în valută, regia dispune de o cotă-parte, în conformitate cu pre- vederile legale. Art. 22. — Relațiile regiei' cu organe, organizații și agenți economici din țară și străinătate se stabilesc pe bază- de contracte. Activitatea de contractare se poate realiza și de subunitățile din structură în limita competențelor și împuternicirilor acordate de consiliul de administra- ție. Relațiile cu bugetul administrației centrale de stat se realizează, centralizat, prin aparatul propriu al re- giei. Relațiile dintre subunitățile din structură și aparatul propriu al regiei, precum și între acestea, se stabilesc în ^condițiile aprobate de consiliul de administrație. Art. 23. — In cazul oricăror litigii, regia se adre- sează direct instanțelor judecătorești sau prin unită- țile din structură pe bază de delegare de competență. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 11 Reprezentarea juridică a regiei se realizează prin delegare, de oficiul-juridic din aparatul propriu, pre- cum și pe bază de împuternicire acordată oficiilor juridice din subunitățile din structură. Art. 24. — Gestiunea regiei este controlată conform prevederilor legale și a reglementărilor elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. Controlul economico-financiar în cadrul aparatului propriu, precum și în cadrul subunităților, se reali- zează de către organe de control proprii, specializate, constituite conform prevederilor legale. Controlul activității de exploatare specifică regiei se va realiza la nivelul regiei, precum și la nivelul subunităților, de către organe proprii specializate, con- form instrucțiunilor de exploatare specifice și a regle- mentărilor aprobate de Ministerul Comunicațiilor. CAPITOLUL VII Dispoziții referitoare Ia personal Art. 25. — Personalul regiei este angajat pe bază de contract încheiat cu directorul general și avînd du- rata determinată sau nedeterminată, de la caz la caz. La subunitățile din -structură, contractul se încheie, în numele directorului general al regiei, 'de către direc- torul subunităților în baza împuternicirilor primite. Angajarea și promovarea salariaților se va face în conformitate cu prevederile legale. Personalul, indiferent de funcție sau specialitate, este supus prevederilor statutului personalului, pre- cum și prevederilor regulamentelor și instrucțiunilor specifice, avînd toate drepturile și obligațiile prevăzute de acestea. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale Art, 26. — Accesul, persoanelor străine în cadrul regiei, sediului principal și subunităților din structură, se va face conform regulamentului propriu aprobat de consiliul de administrație, cu respectarea prevederi- lor legale. Art, 27. — Regia stabilește programul de funcțio- nare a rețelei de subunități pe întreg teritoriul țării, în concordanță cu interesul social pentru serviciile sale puse la dispoziția beneficiarilor. Art. 28. <— Regia răspunde pentru buna adminis- trare a patrimoniului și ia măsuri operative, potrivit legii, pentru imputarea și recuperarea pagubelor re- zultate» Art, 20. — Regia are dreptul să hotărască asupra participării cu titlu de aport pentru înființarea unei noi societăți sau de participare la o societate comer- cială» Divizarea regiei se hotărăște de consiliul de admi- nistrație și se supune aprobării Guvernului României. Art. 30. — Regia se poate asocia, în condițiile le- gii, cu alți agenți economici, în vederea realizării unor activități comune, care reprezintă interes pentru aso- ciați. Regia nu poate încheia acorduri, sau intra în aso- ciere cu alți agenți economici, în condiții care ar putea avea ca efect denaturarea jocului concurenței sau ex- ploatarea de manieră abuzivă a unei poziții dominante deținute pe piața serviciilor de comunicații; Art 31. — Prezentul regulament de organizare - și funcționare este aprobat prin hotărîre a Guvernului, o dată cu înființarea regiei, și se completează cu cele- lalte reglementări legale care se referă la activitatea regiilor autonome. ANEXA Nr. 3 B LISTA subunităților din structura Regiei autonome „Roni-Telecoma Nr Denumirea subunității Sediul (localitatea) Nn Denumirea subunității Sediul (localitatea) crt crt. 1. Direcția de telecomunicații 11. Direcția de telecomunicații Alba Alba lulia Caraș-Severin Reșița 2. Direcția de telecomunicații 12. Direcția de telecomunicații Arad Arad Călărași Călărași 3. Direcția de telecomunicații 13. Direcția de telecomunicații Argeș Pitești Cluj ’ Cluj-Napoca 4. Direcția de telecomunicații 14. Direcția de telecomunicații Bacău Bacău Constanța Constanța 5. Direcția de telecomunicații 15. Direcția de telecomunicații Bihor Oradea Covăsna Sfîntu Gheorghe 6. Direcția de telecomunicații 16. Direcția de telecomunicații Bis t rița-N ăsăud Bistrița Dîmbovița Tîrgoviște 7. Direcția de telecomunicații 17. Direcția de telecomunicații Botoșani Botoșani Dolj ’ Craiova 8. Direcția de telecomunicații 18. Direcția de telecomunicații Brașov Brașov G,alați Galați 9. Direcția de telecomunicații 19. Direcția de telecomunicații Brăila Brăila Giurgiu Giurgiu 10. Direcția de telecomunicații 20. Direcția de telecomunicații Buzău Buzău Gorj Tîrgu Jiu 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 155 Nr. Denumirea subunității Sediul (localitatea) Nr. Denumirea subunității Sediul (localitatea) crt crt. Direcția de telecomunicații Harghita Direcția de telecomunicații Direcția de telecomunicații Hunedoara Suceava Direcția de telecomunicații Direcția de telecomunicații Ialomița Teleorman 21. Direcția de telecomunicații Direcția de telecomunicații 22. Iași Tulcea 23. Direcția de telecomunicații 34. Direcția de telecomunicații Suceava 24. Maramureș 35. Timiș Alexandria 25. Direcția de telecomunicații 36. Direcția de telecomunicații Tulcea 26. Mehedinți 37. Vaslui Timișoara 27. Direcția de telecomunicații Miercurea-Ciuc 38. Direcția de telecomunicații Vaslui 28. Mureș Deva 39. Vîlcea Rîmnicu Vilcca 29. Direcția de telecomunicații Slobozia 40. Direcția de telecomunicații Focșani 30. Neamț Iași 41. Vrancea București 31. Direcția de telecomunicații Baia Mare 42. Direcția de telecomunicații București 32. Olt Drobeta-Turnu 43. a municipiului București București 33. Direcția de telecomunicații Severin Baza de aprovizionare Prahova Tîrgu Mureș tehnico-materială pentru Direcția de telecomunicații Piatra-Neamț activitatea de poștă și Satu Mare Slatina telecomunicații București Direcția de telecomunicații Ploiești Centrul de calcul electro-. Sălaj Satu Mare nic pentru telecomunicații Direcția de telecomunicații Zalău Sibiu Sibiu NOTĂ în funcție de necesitățile activității, consiliul de administrație al Regiei autonome „Rom-Telecom“ poate adapta prevederile prezentei anexe. ANEXA Nr. 4 A REGULAMENT de organizare și funcționare a Regiei autonome „RadiocomunicațiP CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Regia autonomă „Radiocomunicații" este persoană juridică care funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară și își desfășoară ac- tivitatea pe baza prezentului regulament de organizare și funcționare și a legilor în vigoare. Art. 2. — Regia autonomă „Radiocomunicații" are sediul principal în București, b-dul Libertății nr. 14, sector 5. Regia are în structura sa subunitățile cu denumirea și sediul prevăzute în anexa nr. 4 B. Art. 3. — în acest regulament pentru Regia auto- nomă „Radiocomunicații" se va folosi și denumirea „regia". CAPITOLUL II Obiectul de activitate Art. 4. — Regia autonomă „Radiocomunicații" are ca obiect de activitate administrarea, întreținerea și ex- ploatarea, dezvoltarea și modernizarea sistemului na- țional de radiocomunicații (rețele proprii de radiorelee, radiodifuziune, televiziune, radiocomunicații mobile, comunicații prin satelit). Art. 5. — Regia autonomă își exercită obiectul de activitate pe întreg teritoriul țării, asigurînd transportul și difuzarea programelor de radiodifuziune și televi- ziune, precum și ale programelor de radiodifuziune și televiziune destinate străinătății. Art. 6. Regia participă la piața liberă a servici- ilor de radiocomunicații cu valoare adăugată, în calitate de prestator de servicii, în condiții de egalitate cu alți furnizori de servicii, direct, în asociere sau prin societăți comerciale, la care regia este parte. De ase- menea, realizează lucrări de proiectare, construcții- montaj și servicii. Art. 7. — în realizarea obiectului de activitate re- gia exercită următoarele atribuții principale : 1. aplică strategia generală în domeniul radiocomu- nicațiilor ; 2. coordonează și răspunde direct de modul de ad- ministrare a sistemului național de difuzare a progra- melor de radiodifuziune, televiziune, a rețelelor pro- prii de radiorelee, comunicații prin satelit și radioco- municații mobile ; 3. corelează funcționarea sistemului național de radiocomunicații cu celelalte sisteme naționale de co- municații din România ; 4. elaborează studii și cercetări privind administra- rea și dezvoltarea sistemului național de radiocomuni- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 13 cații, precum și pentru îmbunătățirea calității presta- țiilor și deservirii clienților ; 5. acordă asistență tehnică pe bază de contracte în domeniul obiectului de activitate ; 6. întocmește proiecte și propuneri de lucrări noL într-o concepție unitară privind dezvoltarea sistemului, în conformitate cu politica generală din acest domeniu ; 7. asigură finanțarea lucrărilor necesare pentru des- fășurarea activității și executării investițiilor destinate dezvoltării sistemului de radiocomunicații. pe care îl administrează ; 8. realizează importul de tehnologii și echipamente pe b*ază de contracte ; 9. participă la elaborarea actelor normative, regu- lamentelor, instrucțiunilor și standardelor tehnice care implică folosirea rețelelor naționale de radiorelee, radio- comunicații prin satelit, radiocomunicații mobile, emi- țătoare TV și radiodifuziune sonoră ; 10. inițiază acțiuni de cooperare tehnico-economică și științifică cu agenți economici și firme specializate din țară și străinătate pentru dezvoltarea comunicațiilor telefonice, telex, televiziune și radiodifuziune sonoră și transmisiuni de date prin sistemele de radiocomu- nicații specifice ; 11. efectuează direct operații de comerț exterior prin compartimente proprii sau unități specializate de import-export, marketing și conjunctură ; 12. asigură îndeplinirea prevederilor din convențiile interne și internaționale din domeniul radiocomuriica- țiilor. Participă la reuniunile organizațiilor internațio- nale în calitate de semnatar al acordurilor de exploa- tare la organizațiile de telecomunicații spațiale ; 13. asigură pregătirea forței de muncă prin unitățile școlare proprii sau alte unități de învățămînt : 14. exercită și alte atribuții care decurg din actele normative in vigoare. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 8. — Regia are^un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor subunităților teritoriale din structură, în valoare totală de 2.163 mii. lei. Acesta urmează să fie reevaluat și definitivat în conformitate cu prevederile legale și protocoalele încheiate. De ase- menea, are în administrare spectrul de frecvențe alocat. Regia este proprietara tuturor bunurilor din patri- moniul ei și poate dispune în mod autonom de acestea pentru realizarea obiectului de activitate, cu respecta- rea prevederilor legale. CAPITOLUL IV Structura regiei Art. 9. — Regia are în structura sa organizatorică direcții, servicii, birouri, compartimente de producție specifice, precum și structuri specifice altor activități necesare realizării obiectului activității. Subunitățile din structura organizatorică a regiei sînt direcții teritoriale. Structura organizatorică, înființarea și desființarea unor niveluri din structură se aprobă de consiliul de administrație al regiei. Gradarea nivelurilor din structura organizatorică pro- prie se aprobă de către consiliuL de administrație al regiei. Direcțiile teritoriale nu au personalitate juridică și nu au relații directe cu bugetul administrației centrale de stat. Direcțiile teritoriale au competențele stabilite, în ca- drul prevederilor legale, de consiliul de administrație al regiei. Direcțiile teritoriale își desfășoară activitatea pe baza unor regulamente de organizare și funcționare proprii aprobate de consiliul de administrație al regiei. Art. 10. — Regia stabilește relații, pe baze contrac- tuale, cu celelalte regii și societăți comerciale din do- meniul comunicațiilor și din alte domenii ale econo- miei. CAPITOLUL V Organele de conducere ale regiei Art. 11. — Conducerea regiei este asigurată de : — consiliul de administrație ; — directorul general ; — comitetul de direcție, organ operativ de condu- cere. Art. 12. — Consiliul de administrație al regiei este numit prin ordin al ministrului comunicațiilor și cu- prinde un număr de 9 membri, astfel : — directorul general ăl regiei; — un reprezentant al Ministerului Economiei și Finanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Comunicațiilor ; — ingineri, economiști, juriști etc, specializați în domeniul de activitate al regiei. La lucrările consiliului de administrație pot parti- cipa, ca invitați, delegați din partea unor organe cen- trale, instituții, agenți economici pentru consultarea în probleme specifice acestora. Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza propriului regulament de organizare și func- ționare. Art. 13. — Membrii consiliului de administrație sînt numiți pe o perioadă de 4 ani, iar jumătate din- tre ei pot fi înlocuiți la fiecare 2 ani. Consiliul de administrație poate propune înlocuirea unui membru necorespunzător, precum și numirea unor membri pentru completarea locurilor devenite vacante din diferite motive, în cursul perioadei de 4 ani. Membrul astfel numit va funcționa numai pînă la sfîrșitul acestei* perioade. Completarea locurilor va- cante se va face cu„ persoane din aceeași categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc. Membrii consiliului de administrație nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație și nu pot participa la socie- tăți comerciale cu care regia are relații de afaceri sau are interese contrare. Cei numiți în consiliul de administrație își păstrează calitatea de angajați la instituția sau la unitatea de la care provii și toate drepturile și obligațiile deri- vînd din această calitate. Pentru activitatea depusă în consiliul de adminis- trație membrii primesc o indemnizație al cărei cuan- tum se stabilește prin hotărîrea consiliului de admi- nistrație. Art. 14. — Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună sau ori de cîte ori interesele regiei o cer, convocarea acestuia făcîndu-se de președinte sau la solicitarea a cel puțin 1/3 din membrii consiliului. Pentru luarea unor hotărîri complexe, consiliul de administrație poate apela, pentru analiză, la consilieri și consultanți din diferite sectoare, care pot fi recom- pensați material, conforin înțelegerii, pe bază de con- tract. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 Dezbaterile consiliului de administrație sînt con- duse de președintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de cel mai în vîrstă dintre membrii prezenți. Ministrul comunicațiilor poate participa ori de cîte ori consideră că este cazul la ședințele consiliului de administrație. Art. 15. — Consiliul de administrație poate hotărî în prezența a 2/3 din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiție pentru adoptarea ho'tărîrilor, ședința consiliului de administrație se reprogramează într-un interval de cel mult 15 zile, avînd aceeași ordine de zi. Hotărîrile consiliului de administrație se iau cu ma- joritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai pu- țin de jumătate plus unu din numărul total al mem- brilor consiliului. Art. 16.— Consiliul de administrație are, în princi- pal, următoarele atribuții : 1. aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei autonome, înființarea, modificarea formei de organizare și gradare a subunităților, precum și repro- filarea său desființarea unităților din structura regiei; 2. aprobă programele concrete de dezvoltare a re- giei, în concordanță cu strategia generală a domeniu- lui comunicațiilor ; 3. analizează și aprobă proiectul bugetului de veA nituri și cheltuieli, repartizarea acestuia pe sectoa- rele de activitate și asigură măsurile pentru executa- rea acestuia la toate nivelurile din structura regiei ; 4. analizează bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi pentru exercițiul financiar anterior și le înaintează spre aprobare la Ministerul Economiei și Finanțelor și asigură publicarea lor în Monitorul Oficial al-României, Partea a IV-a ; 5. analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale investițiile care urmează a. fi realizate ; 6. aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, în condițiile legii, majorarea sau diminuarea patrimo- niului, concesionarea, închirierea sau locația de ges- tiune a unor bunuri, servicii, subunități de producție din patrimoniul regiei ; 7. fundamentează și prezintă Ministerului Comuni- cațiilor propuneri pentru acordarea de subvenții, co- menzi de stat, niveluri de impozite diminuate sau alte forme de sprijin din partea statului pentru regie, în vederea aprobării acestora în condițiile legii ; 8. aprobă volumul creditelor bancare în limitele prevederilor legale ; 9. aprobă constituirea fondului de rezervă; a fon- dului . de dezvoltare, a altor fonduri, urmărind asigu- rarea sumelor necesare satisfacerii obligațiilor legale, a unor necesități șocial-culturale și de cointeresare a salariaților, cote de asigurări și securitate socială, per- fecționare-recalificare a personalului angajat, precum și a celorlalte vărsăminte prevăzute de lege ; 10. stabilește nivelul general de salarizare a persona- lului angajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de .salarizare prevăzute de lege ; 11. analizează raportul trimestrial privind activi- tatea pe bază de bilanț și aprobă măsuri pentru des- fășurarea acesteia în condițiile de echilibru al bugetului de venituri și cheltuieli ; 12. prezintă Ministerului Comunicațiilor tarifele de bază pentru executarea serviciilor specifice regiei, pentru a fi supuse aprobării conform legii; 13. prezintă Ministerului Comunicațiilor propuneri și proiecte de acte normative și modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, conform legii ; 14. analizează și aprobă, în condițiile legii, partici- parea regiei la societăți comerciale cu capital român sau străin ; 15. adoptă măsuri și urmărește realizarea operațiu- nilor de comerț exterior, prin compartimentele pro- prii specializate și a decontărilor cu administrațiile siinilare din străinătate ; 16. aprobă contractul colectiv de muncă, asigură negocierea .salariilor personalului din aparatul propriu și pentru cel din cadrul direcțiilor teritoriale prin con- siliul de conducere ; 17. aprobă utilizarea’ fondului valutar de care dis- pune regia ; 18. asigură legătura cu sindicatele din cadrul regiei și cu reprezentanții salariaților pentru rezolvarea ope- rativă, a problemelor ce apar, în scopul desfășurării optinâe a- procesului -de producție ; 19. asigură respectarea dispozițiilor legale privind protecția mediului înconjurător ; 20. asigură adoptarea măsurilor specifice care se impun, în vederea realizării integrale a obiectului de activitate al regiei, în condiții corespunzătoare ; 21. răspunde de administrarea legală și eficientă a întregului patrimoniu ; 22. stabilește atribuțiile, competențele și relațiile compartimentelor de la toate nivelurile organizato- rice ale regiei, precum și relațiile acesteia cu terții ; 23. asigură măsuri pentru respectarea statutului per- sonalului, a disciplinei tehnologice, protecției și secu- rității muncii ; 24. stabilește, împreună cu organele în drept, rela- țiile și condițiile de colaborare pentru asigurarea pa- zei obiectivelor, bunurilor și valorilor din cadrul re- giei ; 25. execută orice alte atribuții stabilite potrivit pre- vederilor legale. Art. 17. — Anual, consiliul de administrație al re- giei prezintă Ministerului Comunicațiilor un raport asupra activității desfășurate în perioada expirată și asupra programului de activitate pentru perioada în curs. Art. 18. — Directorul general conduce activitatea curentă a regiei și este numit de consiliul de admi- nistrație, cu avizul ministrului comunicațiilor, dintre specialiștii domeniului de activitate al regiei. Directorul general al regiei este și președinte al consiliului de administrație și reprezintă, personal sau prin delegat interesele acesteia în relațiile cu celelalte organe, organizații și agenți economici din țară și străinătate. Directorul general angajează și concediază persona- lul aparatului propriu, numește conducătorii comparti- mentelor de muncă din aparatul propriu și directorii direcțiilor teritoriale. Directorul general exercită atribuțiile și are răspun- derile care îi revin din prevederile legale și aprobă măsuri privind activitatea regiei, cu excepția celor date, potrivit reglementărilor legale, în competența altor organe. Directorul general poate delega, în condițiile legii, parte din atribuțiile sale celorlalte persoane din con- ducerea regiei. Art. 19. — Conducerea operativă a regiei este asi- gurată de un comitet de direcție compus din 5 mem- bri, respectiv director general, director tehnic, direc- tor exploatare, director economic și. consilier juridic. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 15 Art. 20. — Comitetul de direcție își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare, și îi revin următoarele atribuții : 1. analizează și avizează fundamentarea tuturor problemelor care se supun consiliului de administrație pentru luarea unor hotărîri și asigură aducerea la în- deplinire a acestora ; 2. adoptă hotărîri și dispune măsuri în limita com- petențelor care îi sînt stabilite de consiliul de admi- nistrație al regiei ; 3, exercită atribuțiile și are răspunderile care îi re- vin din prevederile legale. Art. 21. — Comitetul de direcție se întrunește de- cadal sau ori de cîte ori interesele regiei o impun, iar hotărîrile acestuia se iau cu majoritatea simplă a vo- turilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de ju- mătate plus unu din numărul membrilor săi, Art. 22. — La nivelul direcțiilor teritoriale se or- ganizează, și funcționează comitetul de condtîcere care își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare aprobat de consiliul de administrație bancare și finan- ciare permise de reglementările legale în vigoare. ARTICOLUL 5 în realizarea obiectului activității sale, banca elabo- rează reglementări privind creditarea, garanțiile asigu- rătorii și recuperarea creanțelor băncii, încasările și plățile, operațiunile valutare, celelalte servicii bancare și drepturi de control, pentru sistemul propriu. ARTICOLUL 6 Banca acordă credite prin negocieri cu solicitantul, în funcție de bonitatea acestuia. Banca este în drept să solicite, la acordarea credite- lor, garanții asigurătorii cum sînt : bunurile ce se pro- cură din creditul acordat, gajul mobiliar, înscrisuri de valori și alte efecte de comerț, ipoteca constituită asu- pra bunurilor imobile în proprietatea debitorului și ga- ranților, scrisori de garanție bancară, cesiuni și alte active. Banca stabilește, potrivit dispozițiilor legale, mo- dul de gaj are, condițiile în care bunurile care con- stituie garanția creditului rămîn în păstrarea clientului beneficiar de credite, precum și modalitatea în care se poate dispune de acestea. Creditele se acordă de bancă pe baza contractului de credit care se încheie e acționari, sub sancțiunea nulității hotărîrii dacă, fără votul acestora, nu s-ar fi obținut majoritatea cerută. ARTICOLUL 29 Membrii consiliului de admiriistrație nu pot vota, în baza acțiunilor ce posedă nici personal, nici prin, mandatar, descărcarea gestiunii lor sau o problemă în care persoana sau atribuțiile lor ar fi în discuție Ei pot vota însă bilanțul și contul de profit și pier- deri dacă, fiind posesorii a cel puțin jumătate din capitalul social, nu se poate forma majoritatea legală fără votul lor. ARTICOLUL 30 Acționarul care înW-o anumită operație are, fie personal, fie ca mandatar al unei alte persoane, un interes contrar aceluia al băncii, va trebui să se ab- țină de la deliberările privind acea operație. Acționarul care contravine acestei dispoziții este răspunzător de daunele aduse băncii dacă, fără vo- tul său, nu ș-ar fi obținut majoritatea cerută. ARTICOLUL 31 Dreptul de vot nu poate fi cedat. Orice convenție privind exercitarea într-un anumit fel a dreptului de vot este hulă. ARTICOLUL 32 în ziua și la ora arătate în convocare, ședința adu- nării se va deschide de către președintele consiliu- lui de administrație sau de către acela care îi ține locul. Președintele va desemna, dintre acționari, doi sau mai multi secretari, care vor verifica Tista de pre- zență a acționarilor arătînd capitalul pe care-1 pre- zintă fiecare, procesul-verbal întocmit de cenzori pen- tru constatarea numărului acțiunilor depuse și înde- plinirea tuturor formalităților cerute de lege și de prezentul statut pentru ținerea adunării, după care se va trece la ordinea de zi. ARTICOLUL 33 Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Vo- tul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pentru re- vocarea lor și pentru luarea hotărîrilot referitoare la răspunderea membrilor consiliului de administrație. ARTICOLUL 34 Un proces-verbal, semnat de președinte și secretar, va constata îndeplinirea formalităților de convocare, data și locul adunării, acționarii prezenți, numărul acțiunilor, dezbaterile în rezumat, hotărîrile luate, iar la cererea acționarilor, -declarațiile făcute de ei în ședință. La procesul-verbal se vor anexa actele referitoare la convocare, precum și listele de prezență a acțio- narilor. Procesul-verbal va fi trecut in registrul adunărilor generale. Pentru a fi opozabile terților, hotărîrile adunării vor fi depuse în termen de 15 zile la registrul comer- țului, pentru a fi menționate în extras în registru și publicate în extras în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 35 Hotărîrile luațe de adunările generale, în limitele legii sau statutului, sînt obligatorii chiar pentru acți- onării care nu au luat parte la adunare sau au votat contra. ARTICOLUL 36 Hotărîrile adunării generale contrare statutului sau legii pot fi atacate prin justiție, în termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial, de oricare dintre acționarii care nu au luat parte la adunarea generală sau au votat contra și au cerut să se inse- reze aceasta în procesul-verbal al ședinței. Dacă hotărîrea este atacată de toți membrii consi- liului de * administrație, banca va fi reprezentată în justiție âe persoana desemnată de președintele in- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 25 stanței dintre acționarii ei, care va îndeplini man- datul cu care a fost însărcinată pînă ce adunarea ge- nerală, convocată în acest scop, va alege altă per- soană. Cererea de anulare a hotărîrii adunării se vain- troduce la instanța din razafc teritorială unde banca își are sediul, acționarul fiind obligat să depună la grefă cel puțin o acțiune. Dacă au fost 'introduse mai multe acțiuni în anu- lare, ele pot fi conexate. ARTICOLUL 37 în perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit din 11 persoane, numite de ministrul comunicațiilor, pe o pe- rioadă de 4 ani, iar jumătate din ei pot fi înlocuiți la fiecare 2 ani. Consiliul împuterniciților statului este format din ur- mătorii membri : ---- un reprezentant al Ministerului Economiei și Fi- nanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Comunicațiilor ; — un reprezentant al Băncii Naționale a României; — ingineri, economiști, juriști, specialiști în comuni- cații și din domeniul bancar. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă ho- tărăște în probleme de competența adunării generale ordinare a acționarilor și în prezența a 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de compe- tenta adunării generale extraordinare. Membrii consiliului împuterniciților statului își păs- trează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin precum și toate drepturile și obligațiile care derivă din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu poț face parte din mai; mult de două consilii sau să parti- cipe la societăți comerciale cu care respectivele socie- tăți întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. De asemenea, din consiliul împuterniciților statului nu pot face parte persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapi- dare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, pre- cum și infracțiuni pedepsite potrivit Legii nr. 31/1990. Anual, consiliul împuterniciților statului prezintă Ministerului Comunicațiilor un raport asupra activi- tății desfășurate de bancă și un program de activitate pentru perioada următoare^ Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împu- terniciților statului poate apela pentru activitatea de analiză la consilieri și consultanți din diferite sectoare, care pot fi recompensați material, conform înțelegerii, pe bază de contract. Pentru activitatea depusă în consiliul împuterniciți- lor statului, membrii primesc o indemnizație stabilită potrivit prevederilor legale. Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul băncii. Consiliul împuterniciților statului își încetează activi- tatea la data la care'se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Administrarea băncii ARTICOLUL 38 Administrarea și conducerea băncii este încredințată consiliului de administrație compus din 11 membri aleși de către adunarea generală. Din consiliul de administrație fac parte : președintele, vicepreședinții, acționari, precum și specialiști din domeniul bancar. Membrii consiliului de administrație sînt aleși pen- tru o perioadă de 4 ani, după care pot fi realeși, dar nu mai mult de trei mandate consecutive. * Președintele consiliului de administrație este și pre- ședintele băncii. La preluarea funcției, fiecare administrator va tre- bui să depună o garanție care nu poate fi mai mică decît dublul remunerației lunare. Garanția se va depu- ne înainte de începerea activității. Dacă garanția nu poate fi depusă, administratorul este considerat demisionat. Garanția rămîne în casieria băncii și nu va putea fi restituită administratorului decît după ce adunarea ge- nerală a aprobat bilanțul ultimului exercițiu, în care administratorul a funcționat și i-a dat descărcarea. ARTICOLUL 39 Semnăturile administratorilor vor fi depuse la regis- trul comerțului, o dată cu prezentarea certificatului eli- berat de cenzori, din care rezultă depunerea garanției. ARTICOLUL 40 Pentru valabilitatea deciziilor consiliului de adminis- trație, este necesară prezența personală a cel puțin ju- mătate din numărul administratorilor. Deciziile se iau cu majoritatea absolută a membrilor prezenți. 26 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nn 155 ARTICOLUL 41 Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) examinează și certifică bilanțul contabil, contul de profit și pierderi și propunerile privind destinația și repartizarea beneficiului, care se prezintă adunării generale ; b) aprobă veniturile și cheltuielile, investițiile pro- prii, reparațiile capitale și actele de dispoziție cu pri- vire la bunurile și mijloacele băncii ; c) aprobă strategia băncii cu privire la credite, atra- gere de resurse, utilizarea acestora, nivelul dobînzi- lor, comisioanelor, taxelor, marjelor și altor speze ban- care ; d) aprobă facilități de credite clienților și pentru îm- prumuturile care, cumulat, depășesc pe un singur client pesțe 10% din valoarea capitalului social vărsat plus re- zervele, dar nu țnai mult de nivelul autorizat de Banca Națională a României; e) propune adunării generale modificarea statutului, majorarea sau micșorarea capitalului social și constitui- rea de rezerve, plasarea unei părți din mijloacele finan- ciare ale fondului de rezervă și ale fondurilor cu des- tinație specială în titluri ale statului și alte valori, pre- cum și măsuri pentru încasarea capitalului social; f) propune adunării generale emiterea de acțiuni, obligațiuni și alte titluri de credite și modul de distri- buire â acestora; g) aprobă schema de organizare, regulamentul de or- dine interioară, funcțiile, atribuțiile și competențele personalului,' nivelul și regimul de salarizare în func- ție de studii și munca efectiv prestată cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege/primele șt alte forme de remunerare a personalului; h) numește directorii și adjuncti acestora din cen- trala băncii, directorii sucursalelor și filialelor și șefii agențiilor și reprezentanțelor ; i) aprobă normele și instrucțiunile privind operațiu- nile băncii; j) are orice alte artibuții, cu excepția celor din com- petența expresă a adunării generale. ARTICOLUL" 42 Administratorii sînt răspunzători de îndeplinirea tu- turor obligațiilor ce le revin, potrivit dispozițiilor rela- tive la mandat și celor prevăzute de lege. Administratorii băncii sînt solidar răspunzători cu predecesorii lor dacă, avînd cunoștință de neregulari- tățile săvîrșite de aceștia nu le denunță cenzorilor. Răspunderea pentru actele săvîrșite de administra- tori sau pentru omisiuni nu se extinde și la cei care au făcut să se constate, în registrul deciziilor consiliului de administrație, împotrivirea lor și au încunoștințat despre acestea, în scris; pe cenzori. Pentru deciziile luate în ședințele în care adminis- tratorul nu a participat, el rămîne răspunzător dacă, în termen de o lună de cînd a luat cunoștință de acestea, nu a făcut împotrivire in formele arătate'în alineatele precedente. ARTICOLUL 43 Administratorul, care are într-o anumită operațiune, direct sau indirect, interese contrare intereselor băn- cii, trebuie să înștiințeze despre aceasta pe ceilalți ad- ministratori și pe cenzori și să nu ia parte la nici o de- liberare privitoare laz această operațiune. Aceeași obligație o ate administratorul, în cazul în care, într-o anumită operațiune, știe că sînt interesate soția, rudele sau afinii săi pînă la gradul al patrulea inclusiv. Administratorul care nu ,a respectat prevederile alin. 1 va răspunde de daunele ce au rezultat pentru socie- tate. ARTICOLUL 44 Consiliul de administrație se întrunește ori de cîte ori este necesar. El trebuie să se întruneașcă cel puțin o dată pe lună la sediul băncii. Convocările întrunirilor consiliului de administrație vor cuprinde locul unde se vă ține ședința, precum și ordinea de zi, neputîndu-se lua nici o decizie asupra problemelor neprevăzute, decît în caz de urgență și cu condiția ratificării în ședința următoare de către membrii absenți. La ședințele consiliului de administrație vor fi con- vocați și cenzorii. La fiecare ședință se va întocmi un proces-verbal, care va cuprinde ordinea deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite și opiniile separate. ARTICOLUL 45 Directorii executivi nu vor putea fi membri în con- siliul de administrație al băncii. ARTICOLUL 46 Consiliul de administrație deleagă o parte din atri- buțiile sale pentru conducerea operativă a băncii unui comitet de direcție compus din 5 membri din rîndurile sale și anume : președintele consiliului de administrație, vicepreședinții consiliului de administrație ‘ și alțj membri. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 27 Comitetul de direcție este condus de președintele consiliului de administrație care are și calitatea de președinte al băncii. Consiliul de administrație stabilește cu ocazia nu- mirii comitetului de direcție împuternicirile, responsa- bilitățile și remunerația membrilor acestuia. Decizia consiliului de administrație privind suma ne- cesară remunerării membrilor comitetului de direcție va trebui să fie ratificată de adunarea generală. ARTICOLUL 47 Comitetul de direcție se întrunește cel puțin o dată pe săptămînă. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte la fie- care ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. în comitetul de direcție, votul nu poate fi dat prin delegație. ARTICOLUL 48 Activitatea de conducere curentă a băncii este asi- gurată de președinte sau de înlocuitorul său de drept, delegat de președinte dintre vicepreședinți. ARTICOLUL 49 Președintele angajează banca conform responsabili- tăților și împuternicirilor stabilite de consiliul de ad- ministrație. Atribuțiile și competențele vicepreședinților se stabi- lesc de consiliul de administrație la propunerea pre- ședintelui. Angajarea băncii în legătură cu operațiunile patri- moniale se face cu două semnături, potrivit competen- țelor ce se stabilesc de consiliul de administrație. Anga- jarea băncii printr-o singură semnătură este nulă. ARTICOLUL 50 Nu vor putea fi administratori, directori sau repre- zentanți ai societății, persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, dela- pidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și alte infracțiuni pedepsite, potrivit legii so- cietăților comerciale, iar dacă au fost alese, sînt decă- zute din drepturi. ARTICOLUL 51 Banca nu are dreptul să acorde credite sau alte fa- cilități membrilor consiliului de administrație, cenzo- rilor, precum și directorilor și directorilor adjuncți din centrală și unitățile băncii, ori să garanteze orice îm- prumut pe care aceștia îl contractează cu alții. CAPITOLUL VI Comisia de cenzori ARTICOLUL 52 Adunarea generală alege o comisie de cenzori for- mată din 5 cenzori și tot atâția supleânți, din care cel puțin unul trebuie să fie contabil autorizat sau expert- contabil, recomandat de Ministerul Economiei și Fi- nanțelor. Alegerea comisiei de cenzori se face pe o durată de 3 ani după care pot fi realeși. La numirea lor, cenzorii vor depune o garanție, potrivit legii. ARTICOLUL 53 Cenzorii trebuie să fie acționari ai băncii, cu excep- ția expertului contabil. Nu pot fi cenzori rudele sau afinii pînă la al patrulea grad inclusiv sau soții mem- brilor consiliului de administrație, persoanele care pri- mesc sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, un salariu sau o remunerație de la admi- nistratori sau de la banca, precum și alte persoane in- compatibile cu această funcție, prevăzute de lege. ARTICOLUL 54 Comisia de cenzori îndeplinește atribuțiile prevăzute de lege și ia hotărîri cu o majoritate de 2/3 din numă- rul lor. Membrii comisiei de cenzori, sînt răspunzători de eventualele prejudicii aduse băncii prin activitatea lor. ARTICOLUL 55 Cenzorii sînt retribuiți cu o indemnizație fixă stabi- lită de adunarea generală. 28 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 155 ARTICOLUL 56 Cenzorii sînt obligați să supravegheze gestiunea so- cietății, să verifice dacă bilanțul și contul de profit și pierderi sînt legal întocmite și în concordanță cu re- gistrele, dacă, acestea din urmă sînt ținute la zi și dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut conform regulilor stabilite pentru întocmirea bilanțului. Despre toate acestea, precum și asupra propunerilor pe care le vor crede necesare asupra bilanțului și re- partiției beneficiilor, cenzorii vor prezenta adunării generale un raport amănunțit. Adunarea generală nu va joutea aproba bilanțul și contul de profit și pierderi, dacă acestea nu sînt înso- țite de raportul cenzorilor. Cenzorii Sînt obligați, de asemenea : a) să facă în fiecare lună și pe neașteptate inspecții casei și să verifice existența titlurilor sau valorilor ce sînt proprietațeaf băncii sau au fost primite în gaj, cau- țiune ori depozit ; b) să convoace adunarea generală ordinară sau extraordinară, cînd n-au fost convocate de administra- tori ; c) să ia parte la adunările ordinare și extraordinare, putînd face să se insereze în ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare ; d) să constate depunerea garanției din partea ad- ministratorilor ; e) să vegheze ca dispozițiile legii și ale statului să fie îndeplinite de administratori și lichidatori. Cenzorii vor aduce la cunoștința administratorilor neregularitățile în administrație și încălcarea dispozi- țiilor legale și statutare, pe care la constată, iar cazurile mai importante le vor aduce la cunoștința adunării ge- nerale. ARTICOLUL 57 Cenzorii au dreptul să obțină în fiecare lună de la administratori o situație despre mersul operațiilor. Cenzorii iau parte la adunările consiliului de admi- nistrație, fără drept de vot. Este interzis cenzorilor să comunice acționarilor în particular sau persoanelor străine, datele referitoare la operațiile sociale, constatate cu ocazia exercitării man- datului lor. ARTICOLUL 58 Pentru îndeplinirea obligației prevăzute de art. 56 alin. 2, cenzorii vor delibera împreună ; ei însă vor pu- tea face, în caz de neînțelegere, rapoarte separate, care vor trebui să fie prezentate adunării generale. Pentru celelalte obligații impuse de lege, cenzorii vor putea lucra separat. Cenzorii vor trece într-un registru special deliberări- le lor, precum și constatările făcute în exercițiul man- datului lor. ARTICOLUL 59 întinderea și efectele răspunderii cenzorilor .sînt de- terminate de regulile mandatului; Revocarea lor se va putea face însă numai de adu- narea generală, cu votul cerut la adunările extraordi- nare. CAPITOLUL VII Bilanțul, contul de profit și pierderi și distribuirea prqfitului ARTICOLUL 60 Anul financiar ial băncii începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie. ARTICOLUL 61 Comitetul de direcție asigură întocmirea în termenul prevăzut de lege, a bilanțului și a contului, de profit și pierderi, pe care le prezintă, cu cel puțin o lună înain- te de data stabilită pentru ședința adunării generale, comisiei de cenzori, iar după însușirea de către aceasta, consiliului de administrație. ARTICOLUL 62 Bilanțul, împreună cu raportul comisiei de cenzori însyșite de consiliul de administrație vor rămîne de- puse în copie la sediul central și la cel al sucursalelor, în cele 15 zile care preced întrunirea adunării generale, pentru â fi cercetate de acționari. Consiliul de administrație, ; în termen de 15 zile de la data ținerii adunării generale, depune la organele în drept copii de pe bilanț și contul de profit și pierderi. Bilanțul și contul de profit și pierderi vor fi publi- cate în Monitorul Oficial. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 29 ARTICOLUL 63 Din profitul brut se va retine în fiecare an, în vede- rea formării fondului de rezervă, o parte care va fi ho- tărî tă de adunarea generală, dar nu mai mică de 10%, pînă ce fondul de rezervă va fi dublul capitalului so- cial. De asemenea, din profitul brut se va constitui fondul de dezvoltare a băncii în limitele stabilite de aduna- rea generală. ARTICOLUL 64 Profiturile nete rămase după constituirea fondului de risc și a altor fonduri vor fi distribuite, pe baza apro- bării adunării generale, sub formă de : ; a) dividende ce se acordă acționarilor băncii ; b) tantieme pentru membrii consiliului de adminis- trație ; c) gratificații care se acordă personalului băncii sta- bilite, pe fiecare salariat, de consiliul de administrație ; d) alte destinații stabilite de adunarea generală, ARTICOLUL 65 în afară de evidențele prevăzute de lege, banca ține registrele stabilite prin Legea societăților comerciale. CAPITOLUL VIII Dizolvarea băncii ARTICOLUL 66 Au ca efect dizolvarea băncii și dau dreptul fiecărui acționar să ceară .lichidarea acesteia : a) trecerea timpului stabilit pentru durata de. func- ționare a băncii; b)_ imposibilitatea realizării obiectului activității; c) hotărîrea adunărif generale ; d) falimentul ; e) reducerea capitalului social cu o treime, dacă adu- narea generală nu hotărăște altfel; f) reducerea numărului de acționari sub cinci. ARTICOLUL 67 Banca fiind dizolvată, administratorii vor trebui să înceapă procedura de lichidare, dacă legea, adunarea generală sau autoritatea judecătorească, care a pronun- țat dizolvarea, nu hotărăsc altfel. Din momentul dizolvării, administratorii nu mai pot întreprinde noi operații prin care să angajeze banca ; în caz contrar, ei sînt personal și solidar răspunzători pentru operațiile ce le întreprind. Interdicția prevăzută la-alin. 2 se aplică din ziua ex- pirării termenului fixat pentru durata băncii, ori de la data la care dizolvarea a fost hotărîtă de adunarea ge- nerală sau declarată prin sentință judecătorească. ARTICOLUL 68 Dizolvarea băncii înainte de expirarea termenului fi- xat pentru durata sa are efect față de terți, numai după trecerea unui termen de 30 de zile de la publicarea în' Monitorul\Oficial. Terții pot face opoziție împotriva dizolvării băncii, în termenul prevăzut la alin. 1 ; opoziția suspendă exe- cutarea hotărîrii de dizolvare pînă la retragerea sau respingerea ei printr-o sentință definitivă a instanței CAPITOLUL IX Lichidarea băncii ARTICOLUL 69 Numirea lichidatorilor se face de adunarea generală, care hotărăște lichidarea. Adunarea generală hotărăște cu majoritatea prevă- zută pentru modificarea statutului. Dacă majoritatea nu a fost obținută, numirea se face de instanță, la cererea oricăruia dintre administratori sau acționari, cu citarea societății și a celor care au ce- rut-o. împotriva acestei sentințe se poate declara re- curs în termen de 15 zile de la pronunțare. ARTICOLUL 70 Actul de nuipire a lichidatorilor sau sentința care îi. ține locul și orice act ulterior, care ar aduce schimbări în persoana acestora, trebuie depuse, prin grija lichi- datorilor, la registrul comerțului, pentru a fi înscrise de îndată și publicate în Monitorul Oficial. Numai după îndeplinirea formalităților de la alin. 1, lichidatorii vor depune semnătura lor în registrul co- merțului și vor intra în funcțiune. în urma efectuării publicării prevăzute la alin. 2 nici o acțiune' nu se poate exercita pentru bancă sau contra acesteia, decît în numele lichidatorilor sau contra lor. Toate actele emanînd de la bancă trebuie să arate că aceasta este în lichidare. 30 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 155 ARTICOLUL 71 Pînă la intrarea în funcțiune a lichidatorilor, admi- nistratorii continuă mandatul lor, fiind obligați să dea curs operațiunilor bancare urgente, dacă legea, aduna- rea generală sau autoritatea judecătorească, care a pro- nunțat lichidarea nu hotărăsc altfel. ARTICOLUL 72 Lichidatorii au aceeași răspundere ca și administrato- rii. Ei sînt datori îndată după intrarea în funcțiune#ca împreună cu administratorul băncii șă facă un inventar și să încheie un bilanț, care să constate situația exactă a activului și pasivului social și să le semneze. Lichidatorii sînt obligați să primească și să păstreze patrimoniul băncii, registrele ce li s-au încredințat de administratori și actele băncii. De asemenea, ei vor ține un registru cu toate operațiile lichidării, în ordinea da- tei lor. Lichidatorii își îndeplinesc mandatul lor sub contro- lul cenzorilor. ARTICOLUL 73 In afară de puterile conferite de adunarea generală, cu aceeași majoritate cerută pentru numirea lor, lichi- datorii vor putea : a) să stea în judecată și să fie acționați în interesul lichidării ; b) să execute și să termine operațiile referitoare la lichidare ; c) să vîndă, prin licitație publică, imobilele și orice avere mobiliară a băncii, vînzarea bunurilor neputîn- du-se face în bloc; d) să facă tranzacții ; e) să lichideze și să încaseze creanțele băncii, chiar în caz de faliment al debitorului, dînd chitanță ; f) să contracteze obligații cambiale^ să facă împru- muturi neipotecare și să îndeplinească orice alte acte necesare. Ei nu pot însă, în lipsă de dispoziții speciale în actul lor de numire, să constituie ipoteci asupra* bunurilor Jsăncii, dacă nu vor fi autorizați de instanță, cu avizul cenzorilor. Lichidatorii, care întreprind noi operațiuni ce nu sînt necesare scopului lichidării, sînt răspunzători personal și solidar de executarea lor. ARTICOLUL 74 Administratorii vor prezenta lichidatorilor o dare de seamă asupra gestiunii pentru timpul trecut de la ulti- mul bilanț aprobat și pînă la începerea lichidării. Lichidatorii au dreptul să aprobe darea de seamă și să facă sau să susțină eventualele contestații cu pri- vire la aceasta. ARTICOLUL 75 Cînd unul sau mai mulți administratori sînt numiți lichidatori, darea de seamă asupra gestiunii administra- torilor se va dppune la registrul comerțului și se va publica în Monitorul Oficial, împreună cu bilanțul final de lichidare. Cînd gestiunea trece peste durata unui exercițiu fi- nanciar, darea de seamă trebuie anexată la primul bi- lanț, pe care lichidatorii îl prezintă adunării generale. Orice acționar poate, în termen de 15 zile de la pu- blicare, să facă opoziție la instanță. Orice acționar are dreptul să intervină în instanță, iar hotărîrea va fi opozabilă și acționarilor neinterve- nienți. ARTICOLțJL 76 Dacă lichidarea se prelungește peste durata exer- cițiului financiar, lichidatorii sînt obligați să întoc- mească bilanțul anual, conformîndu-se dispozițiilor legii. ARTICOLUL 77 După terminarea lichidării, lichidatorii întocmesc bi- lanțul final, arătînd partea ce se cuvine fiecărei ac- țiuni din repartiția activului societății. Bilanțul semnat de lichidatori și însoțit de raportul cenzorilor se va depune pentru a fi menționat la re- gistrul comerțului și se va publica în Monitorul Oficial. Orice acționar va putea face opoziție conform art. 75. ARTICOLUL 78 Dacă termenul prevăzut la art. 75 alin. 3 a expirat, fără a se face vreo opoziție, bilanțul se consideră apro- bat de toți acționarii, iar lichidatorii sînt liberați, sub rezerva repartizării activului băncii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 155 Independent de expirarea termenului, chitanța de primire a celei din urmă repartiții a activului ține loc de aprobare a contului și a repartiției făcute fiecărui acționar. ARTICOLUL 79 Procedura de plată a creditorilor, de repartizare a ac- tivului și de radiere din registrul comerțului este cea reglementată de Legea societăților comerciale. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 80 Pentru eventualele erori în eliberarea de mijloace bănești, neînregistrări sau înregistrări eronate în con- turile clienților, banca răspunde numai pînă la limita sumei eronat eliberate, neînregistrate sau eronat în- registrate, precum și de plata penalităților ce se varsă la bugetul administrației centrale de stat, suportate de 31 client, în cazurile prevăzute de lege, dacă nu se dove- dește că erorile s-au produs din culpa clienților. Răspunderea băncii încetează dacă nu este sesizată, prin reclamație, pînă la expirarea termenului stabilit și comunicat în scris, potrivit legii, titularilor de cont, de a aduce la cunoștința unităților neînregistrarea sau înregistrarea eronată a operațiunilor în conturi, reflec- tată în extrasul de cont sau în alte documente bancare. Pretențiile față de bancă sînt supuse prescripției pre- văzute de lege. ARTICOLUL 81 Membrii consiliului de administrație, ai comitetului de direcție și directorii sucursalelor, filialelor și agen- țiilor sînt răspunzători pentru toate prejudiciile cauzate din culpa lor. ARTICOLUL 82 Banca și salariații săi sînt obligați sa păstreze secretul conturilor deschise clienților săi, precum și secretul tuturor operațiunilor efectuate. Relațiile asupra operațiunilor și conturilor se dau numai titularilor de conturi, organelor judecătorești și de urmărire penală, potrivit condițiilor stabilite de lege. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate i Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11,77.02. Tiparul : Regia autonomă ,;Monitorul Oficial*, București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 155/1991, conține 32 de pagini. Prețul 24 lei 40.816 |