MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI ”” p A R T E A I Anul III - Nr. 149 LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Joⁱ' ¹⁸ ⁱulⁱe SUMAR Nr. Pagina HOTÂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 399. — Hotărîre privind înființarea, organizarea și funcționarea Subsecretariatului de Stat pentru Problemele Victimelor Revoluției din Decem- brie 1989 ........................... 1—2 417. — Hotărîre privind constituirea Comitetului Ro- mân pentru Probleme de Migrări . . . 2—3 433. — Hotărîre privind înființarea societăților co- merciale „Somadi“ — S.A. și „Editura tehnică agricolă“ — S.A............................... . . . 3—15 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea, organizarea și funcționarea Subsecretariatului de Stat pentru Problemele Victimelor Revoluției din Decembrie 1989 Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Subsecretariatul de Stat pentru Problemele Victimelor Revoluției din Decem- brie 1989, organ central de, specialitate al administra- ției de stat. Art, 2. — (1) Subsecretariatul de Stat pentru Pro- blemele Victimelor Revoluției din Decembrie 1989 are următoarele atribuții : a) urmărește starea de sănătate a răniților și între- prinderea de acțiuni pentru asigurarea tratării aces- tora în unități de specialitate din țară și din străină- tate ; b) colaborează cu unitățile de profil din țară pentru asigurarea recuperării medicale și a capacității de muncă a răniților ; c) asigură medicamentele necesare potrivit prescrip- țiilor medicale ; d) urmărește aplicarea prevederilor legale care sta- bilesc drepturi speciale pentru victimele Revoluției din Decembrie 1989 ; e) colaborează cu Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Ministerul Învățămîntuluî și Științei, Secreta- riatul de Stat pentru Handicapați, celelalte ministere și organe centrale interesate pentru asigurarea reinser- ției socio-profesionale a celor care, fiind răniți, nu-și pot continua activitatea potrivit calificării profesionale avute ; f) propune proiecte de programe de colaborare cu organisme guvernamentale și neguvernamentale din țară și din străinătate și urmărește realizarea progra- melor aprobate. (2) Corespunzător atribuțiilor prevăzute la alineatul precedent, Subsecretariatul de Stat pentru Problemele Victimelor RevoluțieWin Decembrie 1989 preia de la Secretariatul de Stat pentru Handicapați atribuțiile și prestațiile privitoare la răniții din timpul Revoluției din Decembrie 1989, precum și cheltuielile aferente aces- tora din bugetul de venituri și cheltuieli aprobat pe anul 1991 pentru Secretariatul de Stat pentru Handi- capați. Art. 3. — Pentru îndeplinirea atribuțiilor sale, Sub- secretariatul de Stat pentru Problemele Victimelor Re- voluției din Decembrie 1989 colaborează cu celelalte ministere și organe centrale sau locale de stat și poate solicita acestora documentații, date și informații nece- sare realizării atribuțiilor sale. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 149 Art. 4. — (1) Subsecretariatul de Stat pentru Pro- blemele Victimelor Revoluției din Decembrie 1989 are în structura sa organizatorică un aparat propriu cu un număr total de 12 posturi, exclusiv subsecretarul de stat. (2) Statul de funcții se va aproba de către Ministe- rul Muncii și Protecției Sociale și de către Ministerul Economiei și Finanțelor, iar atribuțiile și sarcinile apa- ratului propriu se aprobă prin ordin al subsecretaru- lui de stat. , . (3) Numirea personalului din aparatul propriu se face de' către subsecretarul de stat. Art. 5. — Subsecretarul de stat reprezintă Subsecre- tariatul de Stat pentru Problemele Victimelor Revolu- ției din Decembrie 1989 în raporturile cu celelalte mi-, nistere și organizații din țară, precum și în relațiile internaționale. Art. 6. — Subsecretariatul de Stat pentru Proble- mele Victimelor Revoluției din Decembrie 1989 se do- tează cu autovehicule, în condițiile hotărîrii Guver- nului. Art. 7. — în aplicarea prevederilor prezentei hotă- rîri, Subsecretariatul de Stat pentru Problemele .Victi- melor Revoluției din Decembrie 1989 poate emite or- dine și hotărîri. Art. 8. — Ministerul Economiei și Finanțelor va in- troduce modificările în indicatorii financiari pe anul 1991 ai Secretariatului.de Stat pentru Handicapați. Art. 9. “ Calitatea de victimă, în sensul prezentei hotărîri, se stabilește în condițiile prevăzute de către Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea memoriei eroilor- martiri și acordarea unor drepturi urmașilor acestora, precum și răniților dan timpul Revoluției din Decem- brie 1989. Art. 10. — Prezenta hotărîre intră în vigoare pe data de 15 iunie 1991. La acea dată se modifică în mod corespunzător Hotărîrea Guvernului nr. 1161/1 noiembrie 1990 privind atribuțiile, organizarea și func- ționarea Secretariatului de Stat pentru Handicapați. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București. Nr. 399/1991. GUVERNUL ROMÂNIEI -HOTĂ-R1RE privind -constituirea Comitetului Român pentru Probleme de Migrări Guvernul României hotărăște: Art. 1. — (1) Pe data prezentei hotărîri se consti- tuie Comitetul Român pentru Probleme de Migrări, organ guvernamental, însărcinat cu coordonarea înde- plinirii tuturor activităților pe plan intern și a celor ce rezultă din raporturile cu alte state și cu organismele internaționale de profil, în legătură cu. migrările de persoane fizice în și din România. ( 2) Comitetul Român pentru Probleme de Migrări are componența prevăzută în anexă. Art. 2. — Activitatea Comitetului Român pentru Probleme de Migrări este condusă de ministrul de stat însărcinat cu calitatea vieții și protecția socială. Art. 3. — Comitetul Român pentru Probleme de Mi- grări are următoarele atribuții principale : — convenirea și punerea în aplicare a programelor de cooperare bilaterală și multilaterală cu alte țări, în scopul facilitării revenirii în țară și reintegrării socio- profesionale a migranților români, precum și a preve- nirii unor noi cazuri de migrare ; — asigurarea pregătirii și participării la reuniuni, consultări și alte acțiuni internaționale bilaterale și multilaterale, vizînd stabilirea cadrului juridic al exer- citării libertății de' deplasare a persoanelor fizice, uni- formizarea reglementărilor și a practicilor în materie de pașapoarte și vize pentru regimul străinilor, statutul refugiaților și altor categorii de migranți; — * participarea la acțiunile care au'ca scop conve- nirea unui sistem de informare reciprocă între statele de emigrare și cele de imigrare, asupra situației econo- mico-sociale din fiecare țară, îndeosebi în privința pie- ței forței de muncă; — elaborarea de propuneri vizînd completarea și îmbunătățirea reglementărilor legale privind statutul refugiaților și al altor categorii de migranți, regimul străinilor, regimul pașapoartelor și vizelor și alte, aspecte referitoare la migrări ; ~ încheierea și aplicarea înțelegerilor departamen- tale cu alte țări privind revenirea în țară a migranți- lor români, respectiv retrimiterea în țările de origine sau în alte țări a migranților aflați în România ; — asigurarea, în caz de nevoie, a mijloacelor de .sub- zistență și sprijinirea reintegrării în societate a mîgran- ților români reveniți în țară, în afara programelor de cooperare cu alte state sau organisme internaționale ; — adoptarea măsurilor necesare pentru acordarea unor ajutoare umanitare de urgență migranților străini aflați pe teritoriul României ; • — asigurarea participării la organismele internațio- nale guvernamentale și neguvernamentale cu atribuții în materie de refugiați și alte categorii de migranți,’ perfectarea unor programe de cooperare cu asemenea organisme și-urmărirea realizării acestor programe ; — îndeplinirea altor atribuții rezultînd din con- venții și înțelegeri internaționale în materie de refu- giați sau alte categorii de migranți, la care România este parte/precum și din legile adoptate în aplicarea acestor convenții. Art. 4. — Fiecare dintre instituțiile reprezentate în Comitetul Român pentru Probleme de Migrări, precum și unitățile lor de subordonare județeană și a munici- piului București răspund de îndeplinirea sarcinilor spe- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I. Nr 149 3 cifice comitetului, ce le revin conform competențelor și atribuțiilor lor generale, inclusiv de aspectele care implică cheltuieli bănești sau asigurarea unor condiții materiale de subzistență pentru migranți. Art. 5. — Prefecturile și Primăria municipiului București vor constitui comitete locale pentru probleme de migrări, incluzînd reprezentanți locali ai instituțiilor care fac parte din Comitetul Român pentru Probleme de Migrări, care vor soluționa problemele derivînd din prezența în unitățile administrativ-teritoriale a unor migranți români reveniți în țară sau a unor migranți străini aflați în situații deosebite, în așteptarea elucidă- rii statutului lor în România. Art. 6. — Ministerul Economiei și Finanțelor va sprijini realizarea programelor de cooperare cu alte state și cu organizații internaționale, destinate reveni- rii în țară și integrării în societate a, migranților ro- mâni sau acordării unor ajutoare umanitare de urgență migranților străini aflați în România și care sînt în si- tuații deosebite. Art. 7. — Cheltuielile care depășesc posibilitățile instituțiilor ce compun Comitetul Român pentru Pro- bleme de Migrări și ale prefecturilor sau Primăriei municipiului București vor fi suportate din fondurile Guvernului, la propunerea ministrului de stat coor- donator al activității comitetului. Art. 8. — (1) Comitetul Român pentru Probleme de Migrări este îndreptățit să solicite și, după caz, să trans- mită altor ministere și organe centrale documentații, date și informații necesare în îndeplinirea atribuțiilor sale. (2) Prevederile alin, 1 se aplică în mod corespunză- tor și comitetelor locale constituite la prefecturi șl Pri- măria municipiului București, Art. 9. —• Comitetul Român pentru Probleme de Migrări, în îndeplinirea atribuțiilor ce-i revin, colabo- rează cu Societatea Română de Cruce Roșie, precum și cu alte organisme guvernamentale sau neguverna- mentale din țară și din străinătate, cu preocupări în domeniul protecției sociale. Art. 10. —• Modul de aducere la-îndeplinire a atri- buțiilor ce revin Comitetului Român pentru Probleme de Migrări și comitetelor locale, potrivit specificului activității fiecărei instituții reprezentate, se stabilește prin regulament aprobat de ministrul de stat însărci- nat cu calitatea vieții și protecția socială. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București 14 iunie 1991. Nr. 417, 'ANEXĂ COMPONENȚA Comitetului Român pentru Probleme de Migrări 1. Secretarii de stal sau, după caz, subsecretarii de ~ Ministerul Sănătății ; stat care se ocupă de problematica migrării în urmă- — Ministerul Învățămîntului și Științei, toarele ministere : ’ 2. Reprezentanți ai : — Ministerul Afacerilor Externe ; L Sectorului de muncă și protecție socială de la — Ministerul de Interne ; cabinetul ministrului de stat însărcinat cu cali- — Ministerul Justiției ; tatea vieții și protecția socială ; — Ministerul Economiei și Finanțelor ; 2» Direcției generale a administrației locale din — Ministerul Muncii și Protecției Sociale ; cadrul Secretariatului general al Guvernului. NOTĂ : 1; Activitatea de secretariat a Comitetului Român pentru Probleme de Migrări se asigură de către Sectorul de muncă și protecție socială de la cabinetul ministrului de stat însărcinat cu calitatea vieții și pro- tecția socială, Direcția generală pentru pașapoarte, controlul trecerii frontierei și evidența străinilor din Ministerul de Interne și Compartimentul pentru drepturile omului din Ministerul Afacerilor Externe. 2. Conducătorii ministerelor prevăzute la pct, 1 din anexă vor desemna cîte un supleant, care va fi comunicat secretariatului comitetului. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea societăților comerciale „Somadi“ — S.A. și „Editura tehnică agricolă¹⁴ — S.A. Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se înființează societățile comerciale „So- madi" — S.A. și „Editura tehnică agricolă" — S.A., cu sediul, obiectul de activitate și capitalul social prevă- ~zute în anexa nr. 1 la prezenta hotărîre. Societățile comerciale înființate preiau, pe baza bi- lanțului încheiat la 31.XII.1990, activul și pasivul Cen- trului de material didactic și propagandă agricolă, care se desființează. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 149 Art. 2. — Societățile comerciale nou înființate își vor definitiva capitalul social pe baza reevaluării pa- trimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 3. —¹ Societățile comerciale pe acțiuni înființate potrivit art. 1 au personalitate juridică, se organizează și funcționează în conformitate cu dispozițiile legale privind societățile comerciale și își desfășoară activi- tatea potrivit statutelor prevăzute în anexele nr. 2.1 și 2.2. Art. 4. — Personalul care trece de la Centrul de ma- terial didactic și propagandă agricolă la cele două so- cietăți Comerciale înființate potrivit art. 1 se consideră transferat în interesul serviciului. Personalul încadrat cu salariu mai mic are dreptul, timp de trei luni, la diferența pînă la salariul tarifar avut și la sporul de vechime, după caz. Art. 5. — Anexele nr. 1, 2.1 și 2.2 fac parte inte- grantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 433. ANEXA Nr. 1 LISTA societăților comerciale pe acțiuni care se înființează P*iu reorganizarea Centrului de material didactic și propagandă agricolă Sediul societăților comerciale Capitalul- social Denumirea ' Structura*) Nr. societății Obiectul de activitate conform crt. care se în- localitatea strada nr. sector bilanțului ființează încheiat la 31.XII.1990 (mii lei) 0___________1 2 3 4 5 6 7 1. „Somadi“ --- București calea 30---32 4 Fabricarea de : 14.820 S.A. Șerban --- âparatură electronică industrială ; 2263 J-12557 Vodă - r utila je# și accesorii de uz agrono- mic și zobveterinar, mobilier școlar și comercial; --- cărucioare pentru hale avicole și magazine ; --- material didactic (mulaje din reg- nul animal și vegetal, mulaje de pa- tologie animală și vegetală, fotpdia- pozitive, machete); --- sortimente diferite pe bază de schițe sau modele prezentate de be- neficiari. 2. „Editura teh- București calea 30---32 4 Pregătirea și editarea . de : lucrări 2.118 nică agricolă'4 Șerban științifice ale institutelor și stațiuni- 114-2107 --- S.A. Vodă lor de cercetări agricole ; materiale din domeniile : cereale și plante teh- nice, horticultură, zootehnie și me- dicină veterinară, mecanizare, hidro- logie, îmbunătățiri funciare, valori- ficarea produselor agroalimentare, industrie alimentară, silvicultură etc.; manuale școlare cu profil agri- col ; norme și instrucțiuni privind protecția muncii, siguranța circula- ției rutiere, prevenirea și stingerea incendiilor; afișe, pliante, prospecte, reclame, calendare, cărți de vizită, etichete. ♦) Mijloace fixe mijloace circulante. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 149 5 ANEXA Nr, 2.1 STATUTUL Societății comerciale „Somadi“ — S.A, CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Somadi“ — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd de la societate, denumirea societății va fi pre- cedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni “ sau inițialele „S.A.“, de capitalul social, numărul de în- registrare din registrul comerțului și sediul societății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Somadi“ — S.A, este per- soană juridică română, avînd forma juridică de socie- tate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, calea Șerban Vodă nr. 30—32, sectorul 4. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, situate și în alte localități. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății este : producerea ele aparatură electronică industrială, utilaje și accesorii de uz agronomic și zooveterinar, mobilier școlar-și comercial, fotodiapozitive, cărucioare de transport în halele avicole și magazine, materiale didactice repre- zehtînd mulaje din regnul animal și vegetal, mulaje de patologie animală și vegetală, machete, diverse sorti- mente pe bază de schițe sau modele prezentate de be- neficiari. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 14.820 mii lei și se compune din mijloace fixe în valoare de 2.263 mii lei și mijloace circulante în valoare de 12.557 mii lei. Capitalul social al societății este de 14.820 mii lei împărțit în 2.964 acțiuni nominative în valoare nomi- nală de 5.000 lei fiecare. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile vor cuprinde mențiunile prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și semnă- tura a doi administratori. Societatea va ține evidența acționarilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație ; registrul se păstrează la se- diul societății sub îngrijirea consiliului de administrație. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentînd aport în numerar sau în natură. Majorarea capitalului se poate face parțial sau total în natură prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor, pe baza evaluării efectuate de experții desem- nați de către acționari. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA !, Nr. 149 6 Propunerea de reducere a capitalului trebuie comu- nicată de către consiliul de administrație comisiei de cenzori cu cel puțin 30 de zile înainte de data adunării generale a acționarilor, care decide asupra acestei re- duceri. Comisia de. cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată conferă acționa- rului dreptul la un vot în adunarea generală a acțio- narilor și de a participa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. , Obligațiile societății sînt garanțate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund numai în limita acțiuni- lor pe care le-au subscris. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea acțiunilor se va face potrivit legii. Cesiunea acțiunilor se înregistrează în registrul de evidență a acțiunilor și se menționează pe titlu. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, .proprietarul va trebui să anunțe consiliul de adminis- trație și să facă public faptul prin presă. Dupășase luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunarea generală a acționărilor are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și interna- țională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, pro- tecția mediului, relațiile cu clienții. De asemenea, ho- tărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetările științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și servici- ilor, elaborarea de produse și tehnologii noi, precum și pentru achiziționarea de tehnologii noi ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe la niyelul împrumuturilor bancare curente și la con- dițiile de acordare a garanțiilor stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit' și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori ; aprobă repartizarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale și filiale, magazine de prezentare ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau micșorarea ca- pitalului social, precum și cu privire la cesiunea acțiu- nilor ; j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății • k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societății ; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații ca- pitale și realizarea de investiții noi ; m) hotărăște cu prilejul stabilirii bugetului asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de ad- ministrație ; hotărăște asupra salariilor și primelor di- rectorilor ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora și a cenzorilor pentru paguba pri- cinuită societății ; o) hotărăște asupra oricăror alte probleme din com- petența sa, potrivit legii sau prezentului statut. ARTICOLUL 14 Convocarea adunărilor generale ale acționarilor Adunările generale ale acționarilor sînt de două fe- luri : ordinare și extraordinare. Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevăzute de art. 13 lit. a), g) și n), iar adunarea generală extra- ordinară are atribuțiile prevăzute de lit. h)—o), precum și celelalte atribuții ce le revin, potrivit legii și pre- zentului statut. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l Nr. 149 7 ARTICOLUL 15 Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au* loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico-fi- nanciar pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și a bugetului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă, în condițiile prevăzute de lege, la cererea acționarilor re- prezentînd 1/10 din capitalul social și la cererea co- misiei de cenzori. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea in care se află sediul societății. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tutu- ror problemelor care vor face obiectul dezbaterii adu- nării, Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 16 Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează dintre acționari doi secretari care vor verifica prezența acționarilor la adunare și vor întocmi procesul-verbal al ședinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. ARTICOLUL 17 Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capi- talul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri . dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărîri cu majoritatea de voturi a delor prezenți sau reprezentați. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar și pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 18 In perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la crearea condițiilor de con- stituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este constituit din nouă membri numiți, potrivit legii, de ministrul agri- culturii și alimentației astfel : cîte un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației, al Ministe- rului Economiei și Finanțelor și specialiști ai societății (ingineri, economiști, juriști și alți specialiști din do- meniul de activitate al societății). Membrii consiliului împuterniciților statului numiți pînă la constituirea adunării generale a acționarilor își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obli- gațiile derivînd din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii ale împuter- niciților statului sau participa la societăți comerciale cu care respectivele' societăți în care sînt numiți ca îm- puterniciți întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Din consiliul împuterniciților statului nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru ges- tiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege, referitor la societățile comerciale. Consiliul împuterniciților statului prezintă semestrial Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport asu- pra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada viitoare, iar la încheierea activității anuale prezintă raportul asupra întregii activități desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împu- terniciților statului poate atrage în activitatea de ana- liză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Ac- tivitatea acestora va fi recompensată material, conform înțelegerii pe bază de contract. Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul societății. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 149 Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a cel puțin 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul to- tal, dacă hotărăște în problerhe de competența adunării generale ordinare a acționarilor, și în prezența a cel puțin 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordi- nare. Membrii consiliului împuterniciților statului benefi- ciază de indemnizație în condițiile stabilite prin ho- tărîre a Guvernului. Consiliul împuterniciților statului își va înceta acti- vitatea pe data constituirii adunării generale a acțio- narilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație, format din șapte persoane alese de adu- narea generală a acționarilor pe o perioadă de patru ani, cu posibilitatea de a fi realese pe noi perioade de patru ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Mi- nisterului Agriculturii și Alimentației. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi și ia decizii cu majoritate simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El aste prezidat de pre- ședinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a pre- zidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compus din membri aleși dintre administratori. Președintele îndeplinește și funcția de director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aducerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale consiliului de ad- ministrație. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul dintre administratori, desemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice acțiune care este legată de administrarea so- cietății, în interesul acesteia, în limita drepturilor ce li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de ad- ministrație și directorii răspund față de societate pen- tru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în administrarea societății. ARTICOLUL 20 Consiliul de administrație are următoarele atribuții : a) angajează și concediază personalul ; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii adunării generale ordinare a acționarilor ; d) stabilește tactica și strategia de marketing, de cer- cetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecție a mediului; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului econo- mico-financiar, raportul cu privire la activitatea socie- tății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 21 Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, aleasă în condițiile legii de adu- narea generală ă acționarilor, și formată din trei membri. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 149 9 în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finan- țelor. ARTICOLUL 22 Pentru a putea exercita dreptul la control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la .activitatea societății, situația patri- moniului, a beneficiilor și pierderilor. ARTICOLUL 23 Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în decursul exercițiului financiar verifică gospo- dărirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa și registrele de evidență contabilă și informează consiliul de administrație asu- pra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de profit și pierderi, prezentînd adunării, generale a acționarilor un raport scris, prin care se propune aprobarea sau modificarea bilanțului și a contului de profit și pier- deri ; — la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a aâționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalului social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte reglementări prevăzute de lege. ARTICOLUL 24 Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală a acționarilor în cazul în care capitalul social s-a di- minuat cu mâi mult de 10%. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 25 Exercițiul economico-financiar înCepe la 1 ianuarie zȘi se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 26 Societatea va ține evidența contabilă în lei și va în- tocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. Bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi se înregistrează la registrul comerțului și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ARTICOLUL 27 Profitul societății se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală a acționarilor. Plata profitului cuvenit acționarilor se face de so- cietate în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 28 Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Drepturile și obligațiile personalului societății se sta- bilesc de consiliul de administrație. Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri," la nivelul societății, și se înscriu în contractul colectiv de muncă încheiat conform prevederilor legii. Drepturile salariale individuale se stabilesc prin con- tracte individuale, ținînd seama de prevederile contrac- tului colectiv de muncă. ARTICOLUL 29 Consiliul de administrație stabilește, în condițiile le- gii, modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 30 Societatea va putea fi transfonpată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale extraordi- nare a acționarilor. ARTICOLUL 31 Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului societății ; — pierderea a jumătate din capitalul' social, dacă adunarea generală „a acționarilor nu decide completa- rea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA l Nr, 149 — numărul de acționari va fi redus sub cinci,, timp "de șase luni — falimentul ; — în orice altă situație, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, ARTICOLUL 32 In caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății se va face după procedura pre- văzută de lege. ARTICOLUL 33 Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun, ARTICOLUL. 34 Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. ANEXA Nr, 22 STATUTUL Societății comerciale „Editura tehnică agricolă" — S..A; CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 - Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Edi- tura tehnică agricolă" — S.A, în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile, ema- nînd de la societate, denumirea societății va fi prece- dată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A,", de capitalul social, numărul de înregis- trare din registrul comerțului și de sediul societății, ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Editura tehnică agricolă" — S.A, este persoană juridică română, avînd forma juri- dică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu legile române și cu pre- zentul statut, ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, calea Șerban Vodă nr, 30—32, sectorul 4. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. ARTICOLUL 4 Durata societății. Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății este pregătirea și editarea de : lucrări științifice (anale) ale institutelor și stațiunilor de cercetări; materiale din domeniile : cereale și plante tehnice, horticultura, zootehnie și me- dicină veterinară, mecanizare, hidrologie, îmbunătățiri funciare, valorificarea produselor agroalimentare, in-, dustrie alimentară, silvicultură etc,; manuale școlare 'cu profil agricol; norme și instrucțiuni privind protec- ția muncii, siguranța circulației rutiere, prevenirea și ■stingerea incendiilor; notițe tehnice pentru diverse uti- laje și mașini agricole, afișe, pliante, prospecte, reclame, calendare, cărți de vizită, etichete. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL g Capitalul social Capitalul social inițial al societății' comerciale este în valoare de. 2.118 mii lei și se compune din mijloace fixe în valoare de 11. mii lei și mijloace circulante în valoare de 2,107 mii lei. Capitalul social al societății este de 2,118 mii lei, împărțit în 423 acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare. Capitalul social inițial este- deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terți, în condițiile legiL MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l Nr. 149 ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile vor cuprinde mențiunile prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și semnă- tura a doi administratori. Societatea va ține evidența acționarilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație. Registrul se păstrează la se- diul societății, sub îngrijirea consiliului de administra- ție. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentând aportul în nume- rar. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărî- rii adunării generale extraordinare a acționarilor. Propunerea de reducere a capitalului trebuie co- municată de către consiliul de administrație comisiei de cenzori cu cel puțin 30 de zile înainte de data adu- nării generale a acționarilor, care decide asupra aces- tei reduceri. Comisia de cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată conferă acționa- rului dreptul la un vot în adunarea generală a acțio- narilor și de a participa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund în limita acțiunilor ce le-au subscris. ARTICOLUL H Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea acțiunilor se va face potrivit legii. Cesiunea acțiunilor se înregistrează în registrul de evidență a acțiunilor și se menționează pe titlu. 11 ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administra- ție și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială, avînd următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății ; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) numește directorul, îi stabilește atribuțiile și îl revocă ; d) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția pe piața internă, nivelul tehnic, calitate, forța de muncă, relațiile cu clienții și hotărăște asupra nivelului fondurilor pentru creșterea calității servici- ilor ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare și la condițiile de acordare a garanțiilor ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizarea raportului con- siliului de administrație și al comisiei de cenzori ; apro- bă repartizarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăște mărirea sau reducerea capitalului so- cial, precum și cesiunea acțiunilor ; i) hotărăște adoptarea sau modificarea statutului, precum și transformarea formei juridice a societății ; j) hotărăște comasarea, divizarea sau dizolvarea so- cietății ; k) hotărăște executarea de reparații capitale și rea- lizarea de investiții noi ; 1) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, modul de remunerare a membrilor consiliului de administra- ție, salariul și primele directorului ; m) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului și a cenzorilor pentru paguba pricinuită societății ; n) hotărăște asupra oricăror altor probleme din com- petenta sa, potrivit legii sau prezentului statut. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 149 12 ARTICOLUL 14 Convocarea adunărilor generale ale acționarilor Adunările generale ale acționarilor sînt de două fe- luri : ordinare și extraordinare. Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevăzute la art. 13 lit. a)—g) șl n), iar adunarea generală extra- ordinară, atribuțiile prevăzute la lit. h)—n), precum și celelalte atribuții ce le revin, potrivit legii și prezen- tului statut. ARTICOLUL 15 Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre adminis-' tratori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico-fi- nanciar pentru examinarea bilanțului și a Contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabili- rea programului de activitate și a bugetului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă, în condițiile prevăzute de lege, la cererea acționarilor re- prezentînd 1/10 din capitalul social sau la cererea co- misiei de cenzori. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și intr-unui din ziarele de largă circulație. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tu- turor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri'pentru mo- dificarea Statutului, -convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilQr referi- toare la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 16 Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație. Acesta desemnează, dintre acționari, doi secretari care vor verifica prezența acționarilor la adunare și vor întocmi procesul-verbal al ședinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și părafat, fiind semnat de» persoana care a prezidat șe- dința și de secretarul care l-a întocmit. ARTICOLUL 17 Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate hotărî, dacă la prima convocare acționarii pre- zenți sau reprezeptați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor, statutar consti- tuită, ia hotărîri cu majoritate absolută de voturi a celor prezenți sau reprezentați. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 18 In perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi executate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la crearea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este constituit din 7 membri numiți, potrivit legii, de Ministerul Agricul- turii și Alimentației, astfel : cîte un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației, al Ministeru- lui Economiei și Finanțelor și specialiști ai societății. Membrii consiliului împuterniciților statului, numiți pînă la constituirea adunării generale a acționarilor, își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau insti- tuția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele Societăți, în care sînt numiți ca împuterniciți, întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Din consiliul împuterniciților statului nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, dela- pidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale. Consiliul împuterniciților statului prezintă semestrial Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport asu- pra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada viitoare, iar la încheierea activității anuale, prezintă raportul asupra întregii activități desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împu- terniciților statului poate atrage în activitatea de ana- liză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Ac- tivitatea acestora va fi recompensată material, conform înțelegerii, pe bază de contract. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 149 13 , Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul societății. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a cel puțin 3/4 din numărul total și hotărăște valabil eu votul a jumătate plus unu din numărul to- tal, în probleme de competența adunării generale or- dinare a acționarilor, și în prezența a Cel .puțin 4/5 și votul a 3/4 din membri, în probleme de competența adunării generale extraordinare. Membrii consiliului împuterniciților statului bene- ficiază de o indemnizație în condițiile stabilite prin hotărîre a Guvernului. Consiliul împuterniciților statului își va înceta acti- vitatea pe data constituirii adunării generale a acțio- narilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație format din 7 persoane, alese de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu po- sibilitatea de a fi realese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi, și ia decizii cu majoritatea simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidat de pre- ședinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre administra- tori, deseipnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se sem- nează de persoana care a prezidat ședința și de se- cretar. Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale - unui comitet de direcție compus din membri aleși dintre administratori. Președintele îndeplinește și funcția de director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aducerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale consiliului de ad- ministrație. în relațiile cu terții societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul dintre administratori, desemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice activitate legată de administrarea societății în interesul acesteia, în liniita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de ad- ministrație răspund față de societate pentru prejudi- ciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut, și pențru greșeli în administrarea societății. ARTICOLUL 20 Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) angajează și concediază personalul; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere, pe baza hotărîrii adunării generale ordinare a acționa- rilor ; d) . stabilește tactica și strategia de marketing, de dezvoltare, de asigurare a calității; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de. la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul-de profit și pierderi din anul precedent, precum și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori aleasă, în condițiile legii, de aduna- rea generală a acționarilor și formată din 3-membri, care nu pot avea o altă funcție în societate. în perioada în care statul este acționar unic, Cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finan- țelor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 149 14 ARTICOLUL 22 Pentru a putea exercita dreptul la control, acționari- lor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patri- moniului, a beneficiilor și a pierderilor. ARTICOLUL 23 Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de profit și pierderi, prezentând adunării generale a acționari- lor un raport scris prin care se propune aprobarea sau modificarea bilanțului și ă contului de profit și pier- deri ; — la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalu- lui social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. ARTICOLUL 24 Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală a acționarilor în cazul în care capitalul social s-a di- minuat ou mai mult de 10%. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 25 Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 26 Societatea va ține evidența contabilă în lei și» va în- toctai anual bilanțul și contul 'de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Mi- nisterul Economiei și Finanțelor. Bilanțul contabil anual și contul de profit ‘și pier- deri se supun aprobării Ministerului Economiei și Fi- nanțelor și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ARTICOLUL 27 Profitul societății se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală a acționarilor. Plata profitului cuvenit acționarilor se face de so- cietate în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi,, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 28 Nivelul salăriilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu res- pectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Drepturile și obligațiile personalului societății se- sta- bilesc de consiliul de administrație. Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la nivelul societății și se înscriu în contractul colectiv de muncă, încheiat potrivit prevederilor legale. Drepturile salariale individuale se stabilesc prin con- tracte individuale, ținînd seama de prevederile contrac- tului colectiv de muncă. ARTICOLUL 29 Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 30 Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale extraordinare a acționarilor. ARTICOLUL 31 Următoarele situații duc la dizolvarea societății : imposibilitatea realizării obiectului societății; — pierderea a jumăța'te din capitalul .social, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, timp de 6 luni; — falimentul; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. MONITORUL .OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA R Nr, 349 15 ARTICOLUL 32 în caz de dizolvare, societatea va fi lichidata după procedura prevăzută de lege. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoane juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii. ARTICOLUL 33 ARTICOLUL 34 Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun. Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduz’ei nr. 1 sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58, Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149/1991. conține 16 Dafini. Prețul 12 lei 40.816 |