MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 145 PARTEA 1 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 12 iulie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 413. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „Agriș —. Redacția revistelor agricole¹⁴ — S.A.................................................. 1—5 424. — Hotărîre pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia ................................................ 5 Acord comercial între Guvernul României și Guver- nul Republicii Namibia ............................5—7 425. — Hotărîre privind crearea și funcționarea termi- nalului național conectat la rețeaua de comunicații directe între statele participante la Conferința pentru Securitate și Cooperare în Europa . . 8 428. — Hotărîre privind crearea în cadrul Ministerului Afacerilor Externe a Subsecretariatului de stat pentru' relațiile cu Republica Moldova ... 8 Nr. Pagina 430. — Hotărîre pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Indonezia.................................................. 9 Acord comercial între Guvernul României și Guver- nul Republicii Indonezia ...... 9—10 435. «r- Hotărîre privind modificarea și completarea unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr. 144/ 1991..................................................... 10 437. — Hotărîre privind trecerea Uzinei „G“ Rîmnicu Vîlcea, din subordinea Departamentului industriei chimice și petrochimice al Ministerului Industriei, în structura Institutului de fizică atomică din subordinea Ministerului învățămîntului și Științei și reorganizarea sa ca Institut de criogenie și separări izotopice....................................... 11 438. — Hotărîre privind liberalizarea prețului masei lemnoase pe picior....................................... 11 458. — Hotărîre privind completarea Unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr. 127/1991 . • • 12 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Agriș — Redacția revistelor agricole" — S-A- Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea comercială pe acțiuni „Agriș — Redacția revistelor agricole", cu se- diul în municipiul București, calea Șerban Vodă nr. 30—32, sector 4, prin preluarea activului și pasivului Redacției revistelor agricole, care se desființează. Capitalul social inițial în valoare de 1.470 mii lei, stabilit pe baza bilanțului Ia data de 31 decembrie 1990, are următoarea structură : — mijloace fixe în valoare de 26 mii lei; — mijloace circulante în valoare de 1.444 mii lei. Valoarea capitalului social al societății va fi corec- tată după finalizarea reevaluării patrimoniului, potri- vit legii. Capitalul social se constituie din acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare. Art. 2. — Societatea comercială „Agns — Redacția revistelor agricole" — S.A. se înființează ca societate pe acțiuni, cu personalitate juridică, și va avea ca obiect de activitate "editarea și difuzarea de reviste, cărți, manuale școlare, planșe demonstrative, afișe, anale științifice și alte genuri de publicații. Art. 3. — Societatea comercială „Agriș — Redacția revistelor agricole" — S.A. își desfășoară activitatea în conformitate cu, legile în vigoare și stațutul prevăzut în anexă. Art. 4. — Personalul trecut la societate de la Re- dacția revistelor agricole se consideră transferat în interesul serviciului. Personalul încadrat cu salariu mai mic beneficiază timp de 3 luni de diferența pînă la salariul tarifar avut și de sporul de vechime, după caz. Art. 5. — Anexa face parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 14 iunie 1991. Nr. 413. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i,Nr. 145 ANEXĂ STATUTUL Societății comerciale „Agriș —■ Redacția revistelor agricole* — S.A. CAPITOLUL I . Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este : „Agriș — Redacția re- vistelor agricole* — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd de la societate;' denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele' „societate pe acți- uni* sau inițialele „S.A.*, de capitalul social, numărul de înregistrare din registrul comerțului și sediul socie- tății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Agriș — Redacția revistelor agricole* — S.A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își des- fășoară activitatea în conformitate cu legile statului român și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, București, calea Șerban Vodă nr. 30—32, sector 4. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotă- rîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. ARTICOLUL 4' Durata societății ■Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății este editarea și di- fuzarea de reziste, publicații, cărți, planșe demonstra- tive, afișe "de specialitate, anale științifice din domeniul agricol și alte genuri de publicații. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este. în valoare de 1.470 mii lei, cu următoarea structură : mijloace fixe în valoare de 26 mii lei, mijloace circu- lante în valoare de 1.444 mii lei. Capitalul social al societății este împărțit în acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare'și este în întregime subscris și vărsat de statul rdmân la data constituirii societății. ARTICOLUL 7 Acțiuuile Societatea * va emite, după îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6, acțiuni cuprinzînd mențiunile pre- văzute de lege. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat,, sigilat și parafat de-președintele consi- liului de administrație ; registrul se păstrează la sediul societății, sub îngrijirea consiliului de administrație. ARTICOLUL 8 Majorarea, capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor prin emiterea de noi acțiuni reprezentînd aportul în nume- rar sau în natură. ARTICOLUL 9 Drepturi și obligații decurgM din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționar con- feră acestuia dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor și de-a participa la distribuirea dividende- lor, potrivit legii. Obligațiile sociale sînt garantate cu patrimoniul so- cial; iar acționarii răspund numai în limita acțiunilor pe care le-au subscris. ARTICOLUL 10 Cesiunea și pierderea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire Ia societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea acțiunii se înregistrează 'în registrul. ,de evidență a- acțiunilor și se menționează pe titlu. în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administra- ție și să facă public faptul prin presă. După *6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 11 Atribuții Adunarea.. generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care deqide asupra activității acesteia și asigură politica, ei economică .și Comercială. Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale • a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) alege membrii consiliului, de administrație- și ai comisiei de- cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele de-activitate și bu- getul . societății; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 145» 3 e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția pe piața internă și internațională, nive- lul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediu- lui, relațiile cu clienții ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente și la condi- țiile de acordare a garanțiilor ; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; ₜ g) , examinează, aprobă sau modifică bilanțul și cân- tul de profit și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea dividendelor între acționari; h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale și filiale ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, precum și la cesiunea acțiunilor; j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societății ; 1) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de administrație ; hotărăște asupra salariilor și primelor directorilor ; m) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorilor, adjuncților acestora și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății ; n) hotărăște asupra oricăror alte probleme din com- petența sa, potrivit legii sau prezentului statut. ARTICOLUL 12 Atribuțiile adunărilor generale ale acționarilor Adunările generale ale acționarilor sînt de două fe- luri : ordinare și extraordinare. Atribuțiile adună- rilor generale ordinare și extraordinare ale acționarilor se diferențiază conform legii. Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de profit și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și a buge- tului pe anul viitor. Adunările generale extraordinare se convoacă ori de cîte ori este nevoie, în condițiile prevăzute de lege. Administratorii sînt obligați să convoace adunarea la cererea acționarilor reprezentînd 1/10 din capitalul so- cial. în condițiile legii, adunarea se convoacă și la cererea comisiei de cenzori. Convocarea adunării generale se face în conformitate cu prevederile legale. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor con- siliului de administrație și a cenzorilor, pentru revo- carea lor și pentru luarea hotărârilor referitoare la răspunderea administratorilor. CAPITOLUL V Consiliul împuterniciților statului ARTICOLUL 13 Constituire, funcționare în perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă . la'crearea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este constituit din 7 membri numiți, potrivit legii, de Ministerul Agri- culturii și Alimentației, astfel : cîte un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației, al Minis- terului Economiei și Finanțelor, al Ministerului Învă- țămîntului și Științei, economiști, juriști, alți specia- liști din domeniul de activitate al societății. Membrii consiliului împuterniciților statului numiți pînă la constituirea adunării generale a acționarilor își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau insti- tuția de la care provin, precum și toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele societăți, în care sînt numiți ca împuterniciți, întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Din consiliul împuterniciților statului nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, dela- pidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege re- feritor la societățile comerciale. Consiliul împuterniciților statului prezintă semestrial Ministerului Agriculturii șî Alimentației un raport asu- pra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada viitoare, iar la încheierea activității pe un an prezintă raportul asupra întregii activități desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul îm- putemiciților statului poate atrage în activitatea de analiză consilieri șt consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensată material, con- form înțelegerii, pe bază de contract. Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum șî din statutul societății. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării gene- rale ordinare a acționarilor, și în prezența a 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în prdbleme de com- petența adunării general^ extraordinare. Membrii consiliului împuterniciților statului benefi- ciază de o indemnizație în condițiile stabilite prin ho- tărîre a Guvernului. Consiliul împuterniciților statului își va înceta ac- tivitatea pe data constituirii adunării generale a acțio- narilor. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 145 CAPITOLUL VI Consiliul de administrație ARTICOLUL 14 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație, ales de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de. 4 ani, cu posibilitatea de a fi reales. Președintele consiliului de administrație este redac- torul șef, calitate în care conduce și comitetul de direc- ție, asigurind conducerea curentă a societății, sau, în lipsa acestuia, de către unul din administratori desem- nat de președinte. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către redactorul șef, pe baza și în limitele împuterni- cirilor date de adunarea generală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din administratori, desemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea societății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de ad- ministrație răspund, față de societate pentru prejudi- ciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în administrarea societății. Consiliul de administrație are următoarele atribuții : a) angajează și concediază personalul; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile personalu- lui societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii adunării ge- nerale ordinare a acționarilor ; d) stabilește tactica și strategia de marketing, de cer- cetare și dezvoltare, de asigurare a calității; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de buget al socie- tății pe anul următor ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VII Controlul gestiunii ARTICOLUL 15 Controlul de către acționari Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, la situația patrimoniului, a contu- lui de profit și pierderi. ARTICOLUL 16 Comisia de cenzori — organizare Comisia de cenzori este numită, în condițiile legii, de adunarea generală a acționarilor. Ea se compune din 3 membri. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Economiei și Finan- țelor. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitate, situația patrimoniului, a beneficiilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi- pale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor . fixe și a mijloacelor circulante, a portofoliului • de efecte, casa și registrele de evidență contabilă și informează consiliul-de administrație asu- pra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de pro- fit și pierderi, prezentînd adunării generale a acționa- rilor un raport scris prin care se propune aprobarea sau modificarea - bilanțului și a contului de profit și pierderi; — - la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare; prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere privind propunerile de reducere â capi- talului social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adună- rii generale. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 17 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 18 Contabilitatea Societatea va ține evidența contabilă în lei și va în- tocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor. ARTICOLUL 19 Profitul Profitul societății se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală a acționarilor. Plata dividendelor cuvenite acționarilor se face de societate, în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 20 Salarizarea Nivelul salariilor pentru personalul societății pe ca- tegorii de calificare și funcții se stabilește prin nego- ciere, în condițiile legii. Drepturile și obligațiile personalului societății se sta- bilesc de consiliul de administrație. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr, 145 5 ARTICOLUL 21 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 22 Modificarea formei juridice Forma juridică a societății poate fi modificată prin hotărîrea adunării generale extraordinare â acționari- lor. ARTICOLUL 23 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : a) imposibilitatea realizării obiectului social ; b) pierderea a cel puțin 1/2 din capitalul social, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completa- rea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; c) numărul de acționari va fi redus sub 5, timp de 6 luni ; d) falimentul; e) în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 24 Lichidarea societății Lichidarea societății se va face după procedura pre- văzută de lege. ARTICOLUL 25 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoane juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii. ARTICOLUL 26 Dispoziții finale Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia Guvernul României hotărăște : Articol unic. — Se aprobă Acordul comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia, semnat la Windhoek la 14 mai 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 18 iunie 1991. Nr. 424... ACORD COMERCIAL*) intre Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia (denumite în continuare părți contractante), dornice să faciliteze și să dezvolte relații comerciale între cele două țări pe baza egalității și avantaju- lui reciproc, convinse că cooperarea în domeniul schimburilor comerciale este esențială pentru realizarea unei dez- voltări maxime în țările lor, au convenit următoarele : Definiții în acest acord, în cazul în care nu contravine contextului, acord înseamnă Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia. Părțile contractante sau părțile înseamnă Guvernul României și Guvernul Republicii Namibia, ARTICOLUL 1 In conformitate cu clauzele și condițiile din acest acord și cu legile și reglementările în vigoare în țările părților contractante : 1.1. Fiecare parte va acorda celeilalte părți clauza națiunii celei mai favorizate în toate problemele care privesc comerțul între cele două țări, în special cu pri- vire la taxele vamale și taxele de orice fel impuse asupra sau în legătură cu importul și exportul sau im- *) Traducere. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 145 puse asupra transferului internațional de plăți pentru importuri și exporturi, în legătură cu metoda de per- cepere a acestor taxe și în legătură cu regulile și for- malitățile legate de import și export, inclusiv eliberarea licențelor și în legătură cu toate legile, reglementările și obligațiile afectînd distribuirea mărfurilor importate în teritoriul țării fiecărei părți. 1.2. în consecință, produsele fiecărei țări, importate în teritoriul țării celeilalte părți, nu trebuie să fie su- puse, în ceea ce privește problemele la care se face referire în paragraful 1.1. al acestui articol, la nici o taxă sau impozit mai mare sau la nici o reglementare sau formalitate mai oneroasă decît acelea la care sînt sau pot fi supuse în viitor produsele asemănătoare ale unei terțe țări. 1.3. în mod similar, produsele exportate din terito- riul țării oricărei părți și destinate teritoriului țării celeilalte părți nu trebuie să fie supuse, în ceea ce privește problemele la care se face referire în para- graful 1.1. al acestui articol, la nici o taxă sau impozit mai mare sau la nici o reglementare sau formalitate mai oneroasă decît acelea la care sînt sau pot fi supuse în viitor produsele destinate teritoriului unei terțe țări. 1.4. Orice avantaj, favoare, privilegiu sau imunitate care a fost sau poate fi acordată în viitor oricărei părți în legătură cu problemele la care se face referire în paragraful 1.1. al acestui articol, oricărui produs ori- ginar din orice țară terță sau destinat teritoriului unei țări terțe, trebuie să fie acordată imediat și necondițio- nat produselor similare originare din sau destinate teritoriului țării celeilalte părți. 1.5. Prevederile paragrafului precedent nu trebuie să se aplice la : 1.5.1. orice avantaj care a fost sau poate fi acor- dat în viitor de către fiecare parte țărilor învecinate pentru a facilita traficul de frontieră ; 1.5.2. orice avantaj care Rezulta dintr-o uniune vamală sau o zonă de comerț liber sau o zonă monetară la care oricare dintre părți poate să fie membră. ARTICOLUL 2 2.1. Produsele fiecărei țări, după ce au fost în tranzit prin teritoriile uneia sau mai multor țâri terțe, nu trebuie să fie, la importul lor în teritoriul celeilalte țări, supuse la taxe sau impozite mai mari decît acelea la care ar fi supuse, dacă ar fi importate direct din teritoriul unei astfel de țări. 2.2. Prevederile paragrafului precedent sînt aplica- bile și la mărfurile care, în timpul transportului lor prin teritoriul unei terțe țări, sînt supuse transbordării, reambâlării și stocării. ARTICOLUL 3 Părțile contractante convin să acorde libertate de tranzit prin teritoriul fiecărei părți pe rutele cele mai convenabile tranzitului internațional, pentru produsele de orice origine în drum spre și de la teritoriul țării celeilalte părți. ARTICOLUL 4 4.1. Fiecare parte va excepta de taxe vamale și alte taxe mostrele de mărfuri și materialul publicitar ale celeilalte țări care sînt importate în teritoriul său sau introduse temporar și scoase din teritoriul său. 4.2. în conformitate cu legile și reglementările in- terne în vigoare, fiecare parte va acorda tratamentul națiunii celei mai favorizate în ceea ce privește excep- tarea de taxe vamale și alte taxe a următoarelor arti- cole ale celeilalte părți care sînt introduse temporar sau scoase din teritoriul său : ₜ 4.2.1. articole destinate testărilor și experiențe- lor ; 4.2.2. articole destinate expozițiilor, competițiilor și tîrgurildr ; 4.2.3. scule folosite de monteuri pentru asam- blareași instalarea echipamentului ; -4.2.4. articole care trebuie să fie reparate și pre- lucrate și materiale necesare prelucrării sau reparării ; 4.2.5. conteinere de mărfuri importate sau ex- portate. ARTICOLUL 5 5.1. în înțelesul acestui acord, mărfurile originare din România vor fi considerate ca produse românești, iar mărfurile originare din Namibia vor fi considerate ca produse namibiene. 5.2. Următoarele categorii de mărfuri vor fi conside- rate ca fiind crescute sau produse integral în teiitoriul țării unei părți contractante : 5.2.1. produse minerale extrase din solul său ; 5.2.2. produse vegetale recoltate sau strînse din teritoriul său ; 5.2.3. animale vii născute și crescute în terito- riul său ; 5.2.4. produse silvice recoltate în teritoriul său ; 5.2.5. produse obținute în teritoriul s^u din ani- male vii ; 5.2.6. pește și alte produse marine recoltate din teritoriul său sau din zona sa economică marină ; 5.2.7. produse obținute în teritoriul-său, exclusiv din produsele specificate la .pct. 5 2.1. și 5.2.5. de mai sus. ARTICOLUL 6 6.1. Mărfurile care vor face z obiectul acestui acord vor fi stabilite din timp în timp prin înțelegerea dintre organele desemnate în art. 9 din acord, aceste înțele- geri urmînd să fie consemnate în scris; 6.2. Ambele părți vor lua masuri astfel încît schimbul de mărfuri dintre cele două țări să se facă pe baza principiului comerțului echilibrat. 6.3. Țara de origine a mărfurilor fabricate în teri- toriul țării unei părți contractante și importate în teri- toriul țării celeilalte părți va fi determinată în confor- mitate cu regulile de origine ce vor fi convenite între părțile contractante. 6.4. Pînă cînd ’ regulile de origine se vor conveni, conform clauzei 6.3. a acestui articol, țara de origine a mărfurilor manufacturate schimbate între cele două țări va fi stabilită în conformitate cu legile și regle- mentările în vigoare în țara importatoare. 6.5. în perioada de valabilitate a acestui acord, păr- țile contractante vor face eforturi pentru creșterea vo- lumului comerțului dintre cele două țări. 6.6. In conformitate cu legile și reglementările lor respective, părțile contractante se vor străduj să facili- teze exportul către și importul din cealaltă țară a serviciilor și mărfurilor care sînt disponibile în acest MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 145 7 scop, inclusiv eliberarea de licențe de import și export pentru care, conform legilor din fiecare țară, astfel de licențe sînt cerute. ARTICOLUL 7 7.1. Prevederile art. 6 nu afectează drepturile per- soanelor fizice și juridice române și ale persoanelor fizice și juridice namibiene de a încheia, între ele, tranzacții comerciale pentru importul și exportul măr- furilor neincluse în listele menționate în art. 6. 7.2. Autoritățile competente ale ambelor părți vor lua în considerare, în spiritul unei reale cooperări, ce- rerile respective de a importa și exporta mărfurile prevăzute în articolul prezent. ARTICOLUL 8 Importul și exportul mărfurilor menționate în art. 6 și 7 vor fi efectuate în conformitate cu legile și regle- mentările de import, export și control valutar în vi- goare în România și Namibia, pe baza contractelor dintre persoanele fizice și juridice române, pe de o parte, și persoanele fizice și juridice namibiene, pe de altă parte. ARTICOLUL 9 9.1. Prin prezentul acord, Guvernul României desem- nează Ministerul Comerțului și Turismului, iar Guver- nul Republicii Namibia desemnează Ministerul Comer- țului și Industriei ca organe pentru implementarea acestui acord și a altor probleme legate de acesta. 9.2. Fiecare parte contractantă va avea dreptul să desemneze în scris, în orice moment, orice alt organ corespunzător, organizație sau minister în locul celui deja desemnat în paragraful precedent. 9.3. Fiecare parte contractantă va permite celeilalte părți contractante, în condiții ce se vor stabili, să în- ființeze o reprezentanță comercială pentru promovarea și dezvoltarea comerțului și cooperării tehnice și eco- nomice dintre țările lor. ARTICOLUL 10 Părțile contractante vor rezolva orice problemă, dispută sau diferend dintre ele, izvorîte din acest acord, prin consultări reciproce și negocieri. ARTICOLUL 11 11.1. Pentru implementarea efectivă a prevederilor acestui acord, părțile contractante sînt de acord să- sta- bilească o comisie mixtă guvernamentală pentru/comerț și cooperare tehnică și economică, compusă, din repre- zentanți ai părților contractante. 11.2. Comisia mixtă guvernamentală pentru comerț și cooperare tehnică și economică va avea următoarele sarcini : Pentru și în numele Guvernului României Dr. Napoleon Pop 11.2.1. -de a urmări implementarea acestui acord ; 11.2.2. de a recomanda mărfurile care for- mează obiectul acestui acord, conform arf. 6.1., precum și orice adăugiri sau eliminări efectuate din timp în timp ; 11.2.3. să propună reguli de origine conform art. 6:3. ; 11.2.4. să promoveze realizarea unui comerț echilibrat între cele două țări ale părți- lor contractante ; 11.2.5. să sugereze măsuri pentru extinderea legăturilor comerciale și a cooperării economice între cele două țări. 11.3. Comisia mixtă guvernamentală pentru comerț și cooperare economică și tehnică se va întîlni o dată pe an sau la intervale stabilite de romun acord de cele două părți, într-un loc ce se va conveni. ARTICOLUL 12 Părțile convin ca toate plățile între România și- Na- mibia care rezultă din prezentul acord să fie efectuate in devize liber convertibile, prin canalele bancare nor- male, în conformitate cu legile și reglementările pri- vind valuta, în vigoare în țările lor. ARTICOLUL 13 Fiecare parte contractantă poate, prin notificare scrisă, prin canalele diplomatice, să prezinte celeilalte părți o cerere de modificare sau revizuire a acestui acord. Astfel modificări sau revizuiri vor fi făcute cu acordul scris al ambelor părți și vor intra în vigoare după îndeplinirea procedurilor prevăzute în art. 14. ARTICOLUL 14 14.1. Acest acord va intra în vigoare la data schimbu- lui de note confirmînd că fiecare parte contractantă a îndeplinit în totalitate formalitățile sale interne pentru intrarea în vigoare și va rămîne în vigoare o perioadă de trei ani. 14.2. Acest acord se va extinde automat pentru pe- rioade adiționale de cîte un an, dacă nici una dintre părțile contractante liu notifică celeilalte părți, în scris, despre intenția sa de a denunța acordul, cu 90 de zile înainte de expirarea fiecărei perioade. 14.3. în cazul expirării acordului, prevederile sale și prevederile oricăror protocoale separate, contracte și acorduri făcute pe baza acestuia vor continua să guver- neze orice obligații și acțiuni neîndeplinite la data expirării acordului, asumate și începute în timpul va- labilității acestuia, pînă cînd acestea vor fi îndeplinite integral. Drept pentru care reprezentanții părților contractante au semnat acest acord. Semnat la 14 mai 1991, în două exemplare originale în limba engleză, ambele texte fiind egal autentice. Pentru și în numele Guvernului Republicii Namibia Ben Amathila o MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 145 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind crearea și funcționarea terminalului iirecte între statel^participante la Conferința Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se creează terminalul național conectat la rețeaua de comunicații directe între statele partici- pante la Conferința pentru Securitate și Cooperare în Europa, în conformitate cu prevederile Documentului de la Viena, din 1990, cu privire la măsuri de întărire a încrederii și securității în Europa, capitolul „Comu- nicații Art. 2. — Terminalul național se instalează și va funcționa în cadrul Ministerului Afacerilor Externe, cu un perso/ial încadrat conform anexei *). Art. 3. — Ministerul Afacerilor Externe, cu spriji- nul Ministerului Comunicațiilor și în cooperare cu Mi- național conectat la rețeaua de comunicații pentru Securitate și Cooperare în Europa nisterul Apărării Naționale, va lua măsuri pentru pro- curarea, instalarea și punerea în funcțiune a aparaturii terminalului național conectat la rețeaua de.comunica- ții C.S.C.E. Art. 4. — Cheltuielile pentru procurarea echipa- mentelor și materialelor necesare terminalului, salari- zarea personalului și asigurarea desfășurării activității curente a acestuia se suportă din bugetul Guvernului. în acest scop, Ministerul Economiei și Finanțelor va suplimenta bugetul Ministerului Afacerilor Externe cu sumele corespunzătoare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 18 iuni6 1991. Nr. 425. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind crearea în cadrul Ministerului Afacerilor Externe a Subsecretariatului de stat pentru relațiile cu Republica Moldova Guvernul României hotărăște : Art. 1. — în cadrul Ministerului Afacerilor Externe se creează Subsecretariatul de stat pentru relațiile cu Republica Moldova. Art. 2. — Subsecretariatul va fi condus de un sub- secretar de stat și vă fi încadrat astfel : — un director adjunct; — patru consilieri (pe probleme politico-ecdnomice, consular-juridice, culturale și istorice) ; — un referent documentarist; — o secretară-dactilo. Art. 3. — Cheltuielile necesare pentru posturile mai sus menționate și pentru activitățile subsecretariatului vor fi acoperite din alocațiile bugetare aprobate Mi- nisterului Afacerilor Externe pentru anul 1991. Art. 4. — Hotărîrea Guvernului nr. 834/25 iulie 1990 privind organizarea, atribuțiile și modul de funcțio- nare a Ministerului Afacerilor Externe se completează în mod corespunzător. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 428. *) Anexa se comunică unităților interesate. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 145 9 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE pentru aprobarea Acordului comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Indonezia Guvernul României hotărăște : Articol unic. — Se aprobă Acordul comercial dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Indonezia, semnat la București la 3 mai 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 430. ACORD comercial intre Guvernul României și Guvernul Republicii Indonezia Guvernul României și Guvernul Republicii Indonezia (denumite mai jos părți contractante), dorind să dezvolte și să întărească relațiile economice și comerciale dintre cele două țări pe baza egalității și avantajului reciproc, au convenit cele ce urmează : ARTICOLUL 1 Părțile contractante vor lua măsuri adecvate, con- form legilor, reglementărilor și procedurilor în vigoare în țările lor, pentru a facilita, intensifica și diversifica comerțul cu mărfuri și servicii dintre cele două țări. ARTICOLUL 2 Fiecare parte contractantă, ca membră a Acordului general pentru tarife și comerț (G.A.T.T.), va acorda celeilalte părți contractante tratamentul națiunii celei mai favorizate în toate problemele referitoare la : a) țaxe vamale și taxe de orice fel, inclusiv meto- dele de percepere a acestor taxe, impuse asupra sau în legătură cu importul și exportul, sau impuse asupra transferului de fonduri pentru importuri și exporturi; b) reguli, formalități și cheltuieli legate de vămuire ; Și c) toate taxele interne sau alte cheltuieli interne de orice fel impuse asupra sau în legătură cu produsele importate și exportate. ARTICOLUL 3 Prevederile articolului precedent din prezentul acord nu vor fi aplicate avantajelor, preferințelor sau excep- țiilor pe care fiecare parte contractantă le-a acordat sau le poate acorda : a) țărilor limitrofe cu scopul de a facilita comerțul de frontieră; b) țărilor care sînt membre ale unei uniuni vamale sau ale unei zone de comerț liber la care oricare parte contractantă a aderat sau poate să adere ; c) ca rezultat al participării la aranjamente comer- ciale bilaterale, multilaterale, precum și regionale ; și d) mărfurilor importate în virtutea programelor de ajutorare acordate de țări sau organizații și/sau insti- tuții internaționale. ARTICOLUL 4 1. Navele fiecărei țări, precum și încărcătura, pasa- gerii și echipajele lor se vor bucura la^ intrarea, ple- carea și staționarea în porturile celeilalte părți de avan- țajele similare acelora acordate de legile, regulile și reglementările lor respective navelor navigînd sub pa- vilibanele terțelor țări. 2. Prevederile paragrafului 1 nu se vor aplica tra- ficului de coastă. ARTICOLUL 5 Livrările de mărfuri și servicii se vor efectua în con- formitate cu prezehtul acord,, pe bază de contracte care vor fi încheiate între persoane fizice, întreprinderi sau organizații din fiecare țară, abilitate să efectueze ope- rațiuni de comerț exterior, în conformitate cu regle- taentările în vigoare în cele două țări și uzanțele co- merciale internaționale. Părțile contractante vor încuraja și acorda asistența necesară persoanelor fizice, întreprinderilor sau orga- nizațiilor de resort din fiecare țară, în vederea exa- minării posibilității de încheiere de aranjamente co- merciale pe termen scurt sau lung, în conformitate cu legislația în vigoare în țările lor. ARTICOLUL 6 Toate plățile între cele două țări vor fi efectuate în devize convertibile, așa cum sînt ele definite de Fondul Monetar Internațional sau în alt mod convenit între cele două părți. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 145 ARTICOLUL 7 Părțile contractante se obligă să acorde, dacă este cazul, licențe de import și export persoanelor fizice, întreprinderilor și organizațiilor din țările lor, în con- cordanță cu legile și reglementările din fiecare țară. ARTICOLUL 8 Prevederile prezentului acord nu vor limita dreptu- rile fiecărei părți contractante de a adopta și aplica măsuri legate de protecția securității și sănătății pu- blice sau prevenirea bolilor și pestei la animale și plante. ARTICOLUL 9 în scopul promovării comerțului dintre cele două țări, părțile contractante vor încuraja și facilita vizi- tele oamenilor de afaceri, reprezentanților de firme sau organizații și ale delegațiilor comerciale și participarea la tîrgurile si expozițiile care vor avea loc în cele două țări. ARTICOLUL 10 Ambele părți se vor consulta, ori de cîte ori va fi necesar, în scopul de a recomanda măsuri pentru ex- tinderea comerțului reciproc sau pentru a rezolva pro- bleme care s-ar putea ridica în legătură cu îndeplinirea prezentului acord. Dr. Napoleon Pop, secretar de stat, Ministerul Comerțului și Turismului ARTICOLUL 11 Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei notificări privind îndeplinirea de către ambele părți contractante a cerințelor legislației proprii și va ră- mîne în vigoare pe o perioadă de 3 ani, cu prelungire automată penoi perioade de cîte 3 ani, dacă nici una dintre părțile contractante nu va comunica în scris, cu 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate, intenția sa de a-1 anula. La data intrării în vigoare a^prezentului acord, acor- dul comercial anterior dintre cele două guverne, sem- nat la 8 martie 1975 la București, își încetează vala- bilitatea. Prevederile prezentului acord vor continua să se aplice, și după expirarea lui; tuturor contractelor în- cheiate în perioada valabilității sale, dar care riu au fost realizate în întregime pînă la data expirării sale. Prezentul acord poate fi modificat prin acord reci- proc. Orice modificare sau anulare a prezentului acord va fi făcută fără prejudicii asupra drepturilor și obli- gațiilor care derivă din sau sînt contractate în baza acestui acord, pînă la data unei astfel de modificări sau anulări. Drept pentru care subsemnații, autorizați corespun- zător de către Guvernul lor. au semnat prezentul acord. întocmit la București, România, la 3 m^i 1991, în cîte trei exemplare originale în limbile română, bahasa indoneziana și engleză, toate textele fiind egal auten- tice. în caz de diferențe între oricare din textele prezen- tului acord, textul în limba engleză va prevala. Dr. Soedradjad Djiwandono, ministru junior al comerțului, Ministerul Comerțului GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind modificarea și completarea unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr. 144/1991 Guvernul României hotărăște : Art. I. — Hotărîrea Guvernului nr. 144/1991 privind plata fondului de participare la beneficii și a fondului de premiere anuală pe anul 1990 se modifică și se completează, după cum urmează : Articolul 1 va avea următorul cuprins : „Arț. J. — Șalariații unităților economice vor putea beneficia de fondul de participare la beneficii consti- tuit potrivit reglementărilor în vigoare în anul 1990. Sumele ce pot fi plătite din acest fond nu pot depăși 8,3% din fondul total de salarii realizat de unitate în anul 1990.“ Articolul 5 va avea următorul cuprins : „Art. 5. Repartizarea pe salariați a fondului de participare la beneficii și, respectiv, a fondului de pre- miere anuală se face de către consiliile de administra- ție ale unităților economice, respectiv de către organele de conducere ale instituțiilor bugetare, pe baza crite- riilor stabilite de acestea." Art. II. — Pe data prezentei hotărîri se abrogă Ho- tărîrea Guvernului nr. 281/12.04.1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 435. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea ț Nr. 145 11 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind trecerea Uzinei SSG“ din subordinea Departamentului industriei chimice și petrochimice al Ministerului Industriei, în structura Institutului de fizică atomică din subordinea Ministerului Invățămîntului și Științei și reorganizarea sa ca Institut de criogenie și separări izotopice Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Uzina „G“ Rîmnicu Vîlcea trece, din sub- ordinea Departamentului industriei chimice și petro- chimice al Ministerului Industriei, în structura Insti- tutului de fizică atomică din subordinea Ministerului Învățămîntului și Științei. Art. 2. — La aceeași dată se înființează Institutul de criogenie și separări izotopice, cu personalitate ju- ridică, prin reorganizarea Uzinei „G“, care își încetează activitatea. Art. 3. — Structura organizatorică a Institutului de criogenie și separări izotopice și numărul de posturi sînt prevăzute în 'anexă *), care face parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 4. — Activul și pasivul’Uzinei „G“ se preiau de către Institutul de criogenie și separări izotopice. Personalul care trece la noua unitate, potrivit pre- vederilor prezentei hotărîri, se consideră transferat în interesul serviciului. Art. 5. — Ministerul Economiei și Finanțelor și Mi- nisterul Industriei vor introduce modificările necesare în indicatorii economico-financiari ai Ministerului În- vățămîntului și Științei, potrivit prevederilor prezentei hotărîri. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 437. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind liberalizarea prețului masei lemnoase pe picior Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Prețul masei lemnoase pe picior se va stabili pe baza acțiunii conjugate a cererii și ofertei, inclusiv prin licitație, în funcție de specia forestieră și natura produselor, prin negociere între „Romsilva“ — R.A. și agenții economici beneficiari, indiferent de forma de proprietate a acestora, începînd cu 1 ianua- rie 1992. , Pentru semestrul II 1991 prețul mediu al masei lem- noase pe picior va fi de 5001ei/mc. Art. 2. — Negocierea prețului masei lemnoase pe picior se va face potrivit prevederilor art. 1 din pre- zenta hotărîre, o dată cu predarea acesteia spre ex- ploatare, la termenele prevăzute în instrucțiunile în vigoare. Art., 3. -— Prețurile produselor rezultate din exploa- tarea și prelucrarea lemnului sau derivate din lemn se stabilesc, de asemenea, de la 1 ianuarie 1992, pe baza acțiunii conjugate a cererii și ofertei, prin negociere cu agenții economici producători și beneficiari, inclusiv prin licitație. Se abrogă indicii maximi de modificare a prețului cu ridicata prevăzuți în Hotărîrea Guvernului nr. 239/ 1991, anexa nr. 1, pozițiile 35, 66, 67, 68, 69, 70, 71 și 74. Se autoriză Ministerul Economiei și Finanțelor — Departamentul pentru prețuri și protecția concurenței de a stabili noi indici maximi de preț ca urmare a influențelor rezultate din aplicarea prezentei hotărîri. Art. 4. — Pentru lemnul de foc destinat consumului populației, caiete de uz școlar și carte școlară, prețurile cu ridicata și cu amănuntul rămîn cele stabilite în baza Hotărîrii Guvernului nr. 239/1991. Pentru diferențele de preț ce rezultă la lemnul de foc destinat consumului populației se acordă subvenții de lâ bugetul administrației centrale de stat, potrivit normelor emise de Ministerul Economiei și Finanțelor. Subvenția pentru diferența de preț la caiete de uz școlar și carte școlară, în limita a 25 milioane lei, se suportă în semestrul II 1991 de către ,,Romsilvaa — R.A., care va vira această sumă Departamentului industriei lemnului. Art. 5. ~ Prezenta hotărîre intră în vigoare înce- pînd cu data de 1 iulie 1991, Ministerul Economiei și Finanțelor fiind autorizat să introducă modificări co- respunzătoare în bugetul administrației centrale de stat pe anul 1991, în condiții de echilibru. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 21 iunie 1991. Nr. 438. *) Anexa se comunică unităților interesate. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 145 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind completarea unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr. 127/1991 Guvernul României hotărăște : Articol unic. — Punctul 2 din nota la anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 127/1991 cu privire la stabilirea salariilor pentru angajați! societăților comerciale în anul 1991 se completează după cum urmează : ,, Salariile de bază pot fi stabilite peste limitele prevăzute în prezenta anexă, fără a se aplica prevederile art. 2, pentru activitatea de salvare, inclusiv exercițiile din minerit, foraj marin, metalurgie, transporturi navale și altele asemenea; pentru activitatea de foraj și extracție a țițeiu- lui de pe platformele marine, precum și pentru activitatea de imersiune ; pentru activitățile de pe platforma Centralei nuclearo-electrice Cerna- vodă, legate de realizarea și exploatarea acesteia/⁴ PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 27 iunie 1991. Nr. 458. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate: Biroul de publicitate șî difuzare pentru Monitorul Oficial» București, str. Blanduzieî nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163. telefon 68.55.58. Prețul 9 lei 40.816 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 145/1991, conține 12 pagini.