MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr, 144 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 12 iulie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 405, — Hotărîre privind salarizarea personalului din Administrația națională a drumurilor .... 1—10 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind salarizarea personalului din Administrația națională a drumurilor Guvernul României hotărăște : CAPITOLUL I Dispoziții generale CAPITOLUL II Salarii de bază Art, 1. — (1) Salarizarea personalului Administrației naționale a drumurilor se face ținînd seama de speci- ficul activității desfășurate. ( 2) Pentru munca prestată, fiecare salariat are drep- tul la un salariu care se stabilește la încheierea con- tractului individual de muncă. Art. 2. — Salariile personalului din aparatul propriu și unitățile Administrației naționale a drumurilor cu- prind : — salariul de bază, care se stabilește în raport cu răspunderea și complexitatea sarcinilor, precum și cu nivelul de pregătire necesar funcției ocupate ; — sporuri la salariul de bază : pentru vechime în muncă și în funcție de rezultatele obținute ; pentru condițiile în care se desfășoară activitatea ; pentru munca în șantier ; pentru munca desfășurată peste programul normal de lucru ; pentru munca în timpul nopții ; pentru exercitarea unei funcții suplimentare ; pentru mobilizarea la domiciliu în vederea participării la intervenții ; — premii pentru rezultate deosebite obținute în ac- tivitatea individuală, precum și un premiu anual pen- tru contribuția la realizările pe ansamblul unității ; — premii speciale în raport cu valoarea economiilor realizate la devizele de lucrări de întreținere și repa- rații drumuri și poduri. Art. 3, — (1) Personalul din unitățile de drumuri și poduri ale Administrației naționale a drumurilor cu- prinde în structura sa muncitori, personal de speciali- tate de execuție și administrativ. (2) Salariile de bază pentru muncitori sînt diferen- țiate pe niveluri de salarizare, iar în cadrul acestora, pe categorii. (3) Salariile de bază pentru personalul de execuție sînt diferențiate pe funcții și, în cadrul fiecărei funcții/ pe grade profesionale sau trepte profesionale. Salariile de bază pentru fiecare grad sau treaptă profesională sînt stabilite pe 3—4 gradații. (4) Salariile de bază pentru personalul de conducere — șef birou, șef atelier, șef serviciu, șef secție, director și director general, adjuncții și asimilații acestora, pre- văzute în anexele la prezenta hotărîre — sînt cele co- respunzătoare funcției de execuție, gradului sau trep- tei profesionale și gradației deținute, la care se adaugă o indemnizație de conducere, care face parte din sa- lariul de bază, diferențiată în raport cu răspunderea funcției de conducere îndeplinite,, cu mărimea unită- ților și subunităților, precum și cu ponderea muncii de conducere față de activitatea de execuție pe care o realizează. Atribuțiile funcției de execuție se stabilesc 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 144 în consiliul de administrație al Administrației naționale a drumurilor sau în comitetul director, după caz, prin regulament. Indemnizația de conducere se stabilește anual de conducătorul unității sau, după caz, al orga- nului care îl numește în funcția de conducere, în ra- port cu rezultatele obținute, cu mărimea unității și cu răspunderea ce-i revine în anul următor. (5) Ponderea funcțiilor de "conducere nu poate depăși 15% din totalul personalului din unitatea respectivă șLse stabilește de conducătorul Administrației naționale a drumurilor. (6) Salariile de baza prevăzute în anexele la prezenta hotărîre sînt valabile pînă la 1 septembrie 1991. (7) Diferențierea unităților și subunităților pe grade de organizare se face în raport cu criteriile stabilite de consiliul de .administrație al Administrației națio- nale a drumurilor. (8) Salariul de bază se acordă personalului în raport du timpul efectiv lucrat pentru realizarea integrală a sarcinilor de serviciu. Art. 4. — (1) Trecerea personalului în gradația ime- diat superioară se face o dată pe an, pentru întregul personal, de regulă, la începutul acului bugetar, la propunerea șefului compartimentului din care face parte personalul respectiv, cu aprobarea consiliului de administrație sau comitetului director, după caz. Pen- tru persoanele care ocupă funcții de conducere, tre- cereh în gradația imediat superioară se face de Organul care aprobă numirea în aceste funcții. (2) Vechimea minimă necesară pentru trecerea în gradația imediat superioară este de 2 ani. La trecerea în gradația imediat superioară se ține seama de calită- țile personale, concretizate prim rezultatele obținute în activitatea profesională, notate cu calificativele „bun" și „foarte bun" în anul precedent. (3) Angajarea și avansarea în funcții, grade, trepte profesionale sau categorii se fac prin concurs, în raport cu competența profesională și rezultatele obținute în activitate. încadrarea la avansarea în funcție se face la gradația 1 sau la o gradație care să îi asigure o creștere cu o'clasă de salarizare, iar în categorii, la nivelul minim ăl categoriei respective. Art. 5. — Activitatea profesională se apreciază anual cu calificativele „foarte bun", „bun", „satisfăcător" sau „slab" de către conducătorul unității. CAPITOLUL III Sporuri la salariul de bază Art. 6. — (1) Pentru vechimea în muncă și rezulta- tele obținute salariații beneficiază de un spor de ve- chime de pînă la 15%, calculat la salariul de bază, co- respunzător timpului efectiv lucrat în program normal de lucru, astfel: Tranșe de vechime Cota, din salariul în muncă de bază între 3 și 5 ani 3% de la 5 la 10 ani 6% de la J0 la 15 ani 9% de la 15 la 20 ani 12% peste 20 ani 15% (2J Trecerea într-o tranșă superioară de vechime în muncă pentru acordarea sporului se face numai în ca- zul persoanelor care în ultimii 2 ani au obținut cel puțin calificativul „bun". (3) în vechimea în muncă ce se ia în considerare pentru acordarea sporului de vechime nu se includ pe- rioadele cît persoana respectivă a obținut calificativul „slab". (4) Prin vechime în muncă se înțelege timpul cît o persoană a desfășurat activitate în calitate de angajat în temeiul pnui contract de muncă. (5) Sporul corespunzător vechimii îh muncă, calculat potrivit alin. (2)—(4), se plătește cu începere de la 1 al lunii următoare aceleia în care s-a împlinit vechimea în muncă prevăzută în tranșa respectivă. Art. 7. — în rapdrt cu condițiile în care se desfă- șoară activitatea, pot fi acordate următoarele categorii de sporuri: ( 1) Sporul pentru.condiții grele de muncă-— în pro- cent de pînă la 15% din salariul de bază al personalu- lui care lucrează în condiții de efort fizic ridicat, la temperaturi foarte ridicate sau scăzute, în mediu umed, condiții de izolare și alte condiții de mediu deosebite sau nedorite. ( 2) Sporul pentru condiții nocive — în cazul în care la locurile de muncă sînt depășite concentrațiile ma- xime de noxe admise de normele de protecție a muncii. Sporurile șe acordă, în cuantum maxim brut de 455 lei lunar, pe baza determinărilor efectuate anual de organele șoecializate, avîndu-se în vedere urmă- toarele criterii — gradul de depășire a concentrațiilor maxime ad- mise ; — gradul de agresivitate a noxelor asupra organis- mului ; — indicii de morbiditate ; — ț acțiunea concomitentă a mai multor noxe. Unitatea are obligația de a îmbunătăți condițiile de muncă pentru reducerea continuă a noxelor de la locu- rile de muncă. (3) Sporul pentru condiții periculoase — în procent de pînă la 15% din salariul de bază al personalului de la locurile de muncă la care se menține un apumit grad de. pericol, ctim ar fi: riscul de accidentare sub circulație, lucrul la altitudine, Utilizarea unor substanțe explozive etc. (4) Sporul de șantier — în cuantum de' 35 lei pe zi pentru personalul nelocalnic, în vederea atragerii aces- tuia la realizarea unor lucrări de construcții-montaj, întreținere și reparare a drumurilor și podurilor etc. Salariații care beneficiază de sporul de șantier nu pot* beneficia concomitent și de diurnă. (5) Sporul pentru munca desfășurată peste programul normal de lucru — orele prestate peste durata normală a timpului de lucru se compensează cu timp liber corespunzător. Dacă munca astfel prestată nu a putut fi compensată cu timp liber corespunzător, orele supli- mentare se vor salariza cu un spor din salariul de bază astfel: a) 50% din salariul de bază pentru primele două ore de depășire a duratei normale a zilei de lucru. ; b) 100% din salariul de bâză pentru orele urmă- toare. Cu spor de 100% se plătesc și orele lucrate în zilele de repaus săptămînal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează. Munca peste durata normală a timpului de lucru poate fi prestată și sporurile prevăzuțe la alin. (1) se pot plăti numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost dispusă de conducătorul instituției respective, fără MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l Nr. 144 3 a depăși 120 ore anual, în cazuri cu totul deosebite, ministerele, celelalte organe centrale sau prefecturile pot aproba efectuarea orelor suplimentare și peste acest plafon, dar nu mai mult de 360 ore anual. Aprobarea efectuării orelor suplimentare se face cu consultarea sindicatelor. (6) Sporul pentru timpul lucrat în cursul nopții — în procent de 25% din salariul de bază al personalului care desfășoară activitatea între orele 22—6, dacă timpul- astfel lucrat reprezintă cel puțin jumătate din programul de lucru, ’ (7) Sporul pentru exercitarea unei funcții suplimen- tare — în procgnt de pînă la 30% din salariul de bază minim al funcției înlocuite, cu aprobarea conducătoru- lui unității. (8) Indemnizația orară pentru mobilizarea la domi- ciliu — în cuantum de 15% din salariul de bază orar, în vederea asigurării intervențiilor pe durata consem- nării la domiciliu. Art. 8. — (1) Categoriile de personal, locurile de muncă, condițiile concrete de acordare și cuantumul față de salariul de bază pentru toate categoriile de sporuri se stabilesc prin regulament aprobat de consi- liul de administrație al Administrației naționale a dru- murilor. (2) Sporurile pentru condiții grele de muncă, pentru condiții nocive, periculoase și cel de șantier se acordă proporțional cu timpul cît personalul a lucrat în con- dițiile respective. CAPITOLUL IV Premii Art. 9. — Pentru premierea în cursul anului a sa- lariaților din unitățile de drumuri și poduri, precum și din aparatul propriu al Administrației naționale a drumurilor, care au realizat sau au participat direct la obținerea unor rezultate valoroase în activitate, se poate constitui un fond de premiere lunar prin apli- carea unei cote de 2% asupra fondului de salarii pre- văzut în bugetul de venituri și cheltuieli al acestora. Sumele neconsumate din acest fond pot fi utilizate în lunile următoare, în cadrul aceluiași an bugetar. Art. 10, —- (1) Pentru activitatea. desfășurată, per- sonalul din unitățile de drumuri și poduri, precum și cel din aparatul propriu al Administrației naționale a drumurilor beneficiază, la sfîrșitul anului calendaristic, de un premiu anual de pînă la un salariu mediu lunar de bază realizat în anul pentru care se face plata. (2) Consiliul de administrație sau comitetul director al unității, după caz, poate reduce sau anula premiul anual în cazul salariaților care în cursul anului au des- fășurat o activitate profesională slabă sau necores- punzătoare ori au avut abateri pentru care au fost sancționați disciplinar. CAPITOLUL V Forme de salarizare ArL 11. ~ (1) în unitățile de drumuri și poduri se aplică forma de salarizare în regie, acord direct sau acord indirect, care se stabilește de comitetul director al unității. Pot fi salarizați în acord indirect numai muncitorii și maiștrii, precum și asimilâții acestora, a căror activi- tate influențează direct și nemijlocit rezultatele mai multor lucrători salarizați în acord direct. (2) Tarifarea lucrărilor executate în acord direct se face în funcție de normele de muncă pe unitatea de produs sau lucrare și de categoria de încadrare a lu- crărilor respective, prevăzută în indicatoarele tarifare de calificare. Muncitorii care execută, în acord individual, lucrări de categorii superioare încadrării lor sînt salarizați co- respunzător tarifelor lucrărilor efectuate. Pentru muncitorii care lucrează în acord colectiv, repartizarea sumelor cuvenite în acord se face în ra- port cu salariul de bază corespunzător timpului efectiv lucrat. CAPITOLUL VI Alte drepturi A. Plata cu ora ArL 12. — (1) în situația în care sarcinile ce revin unor posturi, ai căror titulari lipsesc din unitate, nu pot fi amînate și nici nu pot fi distribuite în cadrul programului normal de lucru între ceilalți salariați în- cadrați pe funcții similare, pentru realizarea acestora se vor putea folosi persoane din aceeași unitate sau din’ alte unități, care să realizeze sarcinile respective în afara programului lor de lucru. Pe perioadele respective se va utiliza plata cu ora, în limita fondurilor care se disponibilizează prin ab- sența persoanelor titulare sau, cu avizul Ministerului Economiei și Finanțelor, în limita fondurilor disponi- bilizate pe total unitate. Activitățile și locurile de muncă unde se poate aproba plata cu ora, în sensul prevederilor de mai sus, se sta- bilesc de consiliul de administrație al Administrației naționale a drumurilor. (2) Plata cu ora se poate aplica și pentru îndeplini- rea unor activități pentru care volumul de muncă este sub jumătate din cel al unui post cu normă întreagă. Aceste fracțiuni de normă vor fi prevăzute ca atare în statul de funcții. ■ (3) Calculul tarifului orar se face luînd în conside- rare salariul de bază cu care este încadrat titularul înlocuit și numărul mediu lunar de ore stabilit pentru programul normal de lucru. în situațiile prevăzute la alin. (2) se ia în considerare salariul de bază prevăzut în statul de funcții. - Art. 13. — Totalul sumelor încasate lunar de un sa- lariat pentru orele suplimentare efectuate, sporuri și munca salarizată prin plata cu ora nu poate depăși un salariu de bază lunar corespunzător încadrării fiecăruia. B. Salarizarea în cadrul cumulului de funcții Art, 14. — (1) Pentru acoperirea unor posturi va- cante pot fi angajate prin concurs, cu respectarea pre- vederilor legale, persoane din afara unității, care se salarizează la nivelul gradației 1 a funcției, gradului sau treptei profesionale, prevăzute în statul de funcții. (2) Angajarea personalului prin cumul de funcții se face cu acordul conducerii unității la care persoana în cauză are funcția de bază, dacă o parte din programul funcției cumulate se suprapune celui de la funcția în care este încadrat ; în acest caz, se va asigura decalarea ' programului respectiv. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 144 C. Numirea temporară, delegarea, detașarea sau tre- cerea temporară în altă muncă Art. 15. — Persoanele numite temporar într-un post de conducere vacant care nu a putut fi ocupat prin concurs sau în locul unei persoane cu funcții de con- ducere care ^lipsește temporar din unitate o perioadă mai mare de 30 de zile calendaristice și care nu bene- ficiază de salariu pe perioada respectivă primesc, pe lîngă salariul de bază al funcției, gradului sau treptei profesionale în care sînt încadrate, indemnizația co- respunzătoșre funcției de conducere pe care o preiau. Numirile temporare pe posturi de conducere vacante se pot face pentru o perioadă de cel mult 6 luni,- în cadrul căreia se vor organiza rioi concursuri pentru ocuparea acestor posturi. Art, 16. — (1) Pe durata delegării, detașării sau tre- cerii temporare într-o altă muncă, persoana în cauză își păstrează funcția, gradul sau treapta profesională și salariul avute anterior. (2) Cînd detașarea sau trecerea temporară în feltă activitate se face la o muncă la care este stabilit un salariu mai mare, persoana detașată sau trecută tem- porar în altă muncă are dreptul la acest salariu, în condițiile prevăzute de lege. (3) Pe perioada detașării sau trecerii temporare în altă muncă, salariații primesc, pe lîngă salariul de bază stabilit potrivit alin. (1) sau (2), și celelalte drepturi ce se acordă personalului de la locul de muncă res- pectiv. (4) Drepturile ce. se acordă pe timpul detașării sau trecerii temporare în altă muncă se suportă de unita- tea unde personalul respectiv își desfășoară activitatea. D. Drepturi în cazul mutării în altă localitate Ârt, 17. — (1) Personalul mutat, în cadrul aceleiași unități, în altă localitate are dreptul la : a) rambursarea costului transportului pentru el și membrii familiei sale, precum și pentru gospodăria sa ; b) plata unei indemnizații egale cu 1/4 din salariul său de bază lunar, pentru fiecare membru de familie ; c) piața unei indemnizații egale, cu salariul de bază lunar ; d) un concediu plătit de ti zile lucrătoare, în vederea mutării efective, acordat la cererea sa. (2) De drepturile prevăzute la alin, (1) beneficiază și persoanele solicitate să fie transferate în altă uni- tate situată îritr-o localitate diferită decît cea de domi- ciliu, dacă în documentul de solicitare ^transferului s-a făcut această mențiune. Plata drepturilor, respective se suportă de unitatea la care se face transferul. Art. 18. — (l) La încadrarea în altă localitate decît cea de domiciliu, în primul an de activitate* după ab- solvirea studiilor,, personalul de specialitate beneficiază de o indemnizație de instalare echivalentă cu un sala- riu de bază corespunzător funcției, gradului sau treptei profesionale în care urmează a fi încadrat. (2) Persoanele care au beneficiat de indemnizația de instalare și care ulterior au demisionat sau li s-a desfăcut contractul de muncă din motive imputabile, înainte de împlinirea uniți an de la instalare, vor resti- tui, în condițiile legii, indemnizația primită, calculată proporțional cu perioada rămasă pînă la expirarea ter- menului de un an. Art. 19. —• Personalul care, potrivit reglementărilor specifice,' este obligat să locuiască în incinta unității sau în locuințele de serviciu ale acesteia este scutit de plata chiriei. CAPITOLUL VII Dispoziții tranzitorii și finale Art. 20. — (1) La aplicarea prezentei hotărîri con- ducerea unității va proceda la reîncadrarea personalu- lui pe noile funcții, grade și trepte profesionale, pre- cum și pe gradații sau categorii, astfel ca noul salariu de bază să nu fie inferior salariului tarifar avut. La reîncadrare, conducerea unității va ține seama de com- petența profesională reflectată -în rezultatele obținute pînă la data reîncadrării. (2) Pentru anul 1991 se vor acorda premii anuale în limita unui fond de 3% din fondul de salarii realizat. Art. 21. — Sumele necesare pentru plata salariilor de bază stabilite în urma reîncadrării personalului, îm- preună cu sporurile, premiile și celelalte drepturi tre- buie să se încadreze în alocația bugetară stabilită cu această destinație. Art. 22. — (1) Soluționarea contestațiilor în legă- tură cu stabilirea salariilor, acordarea gradațiilor, spo- rurilor, premiilor și a altor drepturi care se stabilesc potrivit prevederilor prezentei hotărîri este de compe- tența consiliului de administrație sau a comitetului director, după caz. (2) Contestațiile vor fi depuse în termen de 5 zile de la dată luării la cunoștință. (3) Organele prevăzute la alin. (1) vor lua măsuri de soluționare a contestațiilor în termen de 30 de zile. Art. 23. — Drepturile salariate ale personalului din unitățile de drumuri și poduri sînt prevăzute în ane- xele nr. 1—6, care fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 24. — Salariile din prezentă hotărîre nu cu- prind suma fixă acordată sub formă de indexare și compensațiile pentru creșterea prețurilor. Art. 25. — încălcarea dispozițiilor prevăzute în pre- zenta hotărîre atrage, după caz, răspunderea discipli- nară, materială sau penală, potrivit legii. Art. 26. — (1) Dispozițiile prezentei hotărîri intră în vigoare de la 1 aprilie 1991, dată pînă la care rămîn aplicabile reglementările privind salarizarea în vi- goare la 1 martie 1991. (2) Prevederile prezentei hotărîri se aplică pînă la data de 1 septembrie 1991. (3) Prevederile prezentei hotărîri se aplică și per- sonalului "din unitățile județene de drumuri și poduri aparținînd administrației locale de stat, organizate ca regii ^autonome. (4) Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărîri încetează aplicabilitatea hotărîrilor Guvernului și a altor reglementări cu privire la nivelul salariilor, star bilireak gradațiilor, sporurile și mărimea acestora și orice alte dispoziții contrare acestei hotărîri. București, iunie 1991. Nr. 405. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 144 5 ANEXA Nr. 1 SALARII DE BAZĂ PE CLASE pentru muncitori, personal de specialitate și administrativ Clasa de Salariul de bază Coeficient de salarizare corespunzător ierarhizare 1 3150 1,000 2 3275 1,039 3 3405 1,080 4 3540 1,123 5 3680 1,168 6 3825 1,214 7 3980 1,263 8 4135 1,312 9 4300 1,365 10 4470 1,419 11 4650 1,476 12 4835 1,534 13 5030 1,596 14 5230 1,660 15 5440 1,726 16 5650 1,793 17 5750 1,825 18 6120 1,942 19 6365 2,020 Clasa de Salariul de bază Coeficient de salarizare corespunzător ierarhizare 20 6620 2,101 21 6880 2,184 22 7160 2,273 23 7450 2,365 24 7740 2,457 25 8050 2,555 26 8370 2,657 27 8750 2,777 28 9300 2,952 29 9650 3,063 30 10050 3,190 31 10350 3,285 32 10750 3,412 33 11050 3,507 34 11450 3,634 35 11900 3,777 36 12350 3,920 37 12800 4,063 38 13300 4,222 Clasă de salarizare salariul minim de bază X coeficientul de ierarhizare. -ANEXA Nr. % CLASELE DE SALARIZARE ȘI CONDIȚIILE DE STUDII pentru personalul din aparatul propriu al Administrației naționale a drumurilor Nr. crt. Denumirea funcției Nivelul studiilor Limite de salarizare - Clase de salarizare Gradația 2 3 4 A. Funcții de execuție a) Funcții de execuție pe grade profesionale L Inginer (economist, inspector de specialitate, refe- rent de specialitate, consilier juridic) gradul I 2. Inginer (economist, inspector de specialitate, refe- rent de specialitate, consilier juridic) gradul II 3. Inginer (economist, inspector de specialitate, refe- rent de specialitate, consilier juridic) gradul III 4. Inginer (economist, inspector de specialitate, refe- rent de specialitate,, consilier juridic) gradul IV 5. Inginer (economist, inspector de specialitate, refe- rent de specialitate, consilier juridic), debutant 6. Subinginer I 7, Tehnician (contabil, statistician, planificator, mer- ceolog, analist, programator, traducător, inspector învățămînt, inspector personal) I 8 o Tehnician (contabil, statistician, planificator, mer- ceolog, analist, programator, traducător, inspector învățămînt, inspector personal) II 9. Stenodactilograf (dactilograf, secretar-dactilograf, funcționar, casier, magaziner, operator) I, șef de- pozit 10. Stenodactilograf (dactilograf, secretar-dactilograf, funcționar, casier, magaziner, operator) II 11. Curier, îngrijitor S 35---38 35 36 37 38 s 33---36 33 34 35 36 s 29---32 29 30 31 32 s 25---28 25 26 27 28 s 24 24 UI. "a S. ing. 26---29 26 27 28 29 M 24---27 24 25 26 27 M 20---23 20 21 22 23 M 14---17 14 15 16 17 M 10---13 10 11 12 13 G 2--- 5 2 3 4 5 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 144 B. Funcții de conducere Nr. crt. Funcția Indemnizația de conducere maximă — lei — 1. Director general 2. Director general adjunct 3. Director 4. Șef serviciu 5. Șef birou Salariul de bază corespunzător funcției de execuție 4.500 4.000 4.000 2.800 2.000 NOTĂ: 1. în funcțiile de inginer, economist, inspector de specialitate, pe grade profesionale vor fi încadrați ingineri, economiști, juriști, chimiști, fizicieni și alți specialiști, absolvenți ai învățămîntului superior de nivel universitar, care sînt încadrați în compartimentele de bază ale aparatului propriu al Administrației naționale a drumurilor. 2. Statul de funcții al Administrației naționale a drumurilor se aprobă anual de consiliul de admi- nistrație. ANEXA Nr. 3 CLASELE DE SALARIZARE ȘI CONDIȚIILE DE STUDII pentru funcțiile de specialitate, administrative Ș* maiștri din unitățile subordonate Administrației naționale a drumurilor Nr. crt. Denumirea funcției Clase de salarizare Nivelul Limite de Gradația studiilor salarizare ---............. 1 2 3 4 A. Funcții de execuție a) Funcții de execuție pe grade profesionale 1. Inginer (economist, referent de specialitate, ana- list, revizor contabil, chimist, consilier juridic) gra- dul II s 33---36 33 34 35 36 2. Inginer (economist, referent de specialitate, ana- list, revizor contabil, chimist, consilier juridic) gra- dul III s 29---32 29 30 31 32 3. Inginer (economist, referent de specialitate, ana- list, revizor contabil, chimist, consilier juridic) gra- dul IV s 25---28 25 26 27 28 4. Inginer (economist, referent de specialitate, ana- list, revizor contabil, chimist, consilier juridic) de- butant s 24 24 5. Subinginer I S. ing. 26---29 26 27 28 29 6. Subinginer II S. ing. 22---25 22 23 24 25 b) Funcții de execuție pe trepte profesionale 7. Șef district I M 25---28 25 26 27 28 8. Șef district II M 21---24 21 22 23 24 9. Șef district III M 18---21 18 19 20 21 10. Maistru specialist M 25---28 25 26 27 28 11. Maistru M 21---24 21 22 23 24 12. Tehnician (contabil, statistician, merceolog, analist, referent) I M 22---25 22 23 24 25 13. Tehnician (contabil, statistician, merceolog, analist, referent) II M 18---21 18 19 20 21 14. Casier (șef depozit, magaziner, arhivar, funcționar, desenator, operator) I M 14---17 14 15 16 17 15. Casier (șef depozit, magaziner, arhivar, funcționar, desenator, operator) II M.G 10---13 10 11 12 13 16. Secretar (stenodactilograf, secretar-dactilograf, dac- tilograf) I M 14---17 14 15 16 17 17. Secretar (stenodactilograf, secretar-dactilograf, dac- tilograf) II M 10---13 10 11 12 13 18. Șef formație pază-pompieri, portar, paznic, pom- pier, îngrijitor G 6---8 6 7 8 ------ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 144 7 B. Funcții de conducere Indemnizația de conducere maximă — lei — Funcția 1. Director Salariul corespunzător 3.600 2. Director adjunct, inginer șef funcției de execuție 2.900 3. Contabil șef 2.100 4. Șef serviciu, șef secție, șef șan- tier, șef sector poduri peste căi navigabile 1.900 5. Șef birou, șef atelier, șef labora- tor, inginer șef șantier, inginer șef secție, contabil șef șantier, contabil șef secție, șef lot 1.500 NOTA : Prevederile anexei nr. 3 se aplică și personalului din unitățile județene de drumuri și poduri aparținînd administrației locale de stat, organizate ca regii autonome. ANEXA Nr. 4 CLASELE DE SALARIZARE pentru muncitorii din activitatea de construcții, întreținere, reparații, consolidări și revizii drumuri și poduri, control trafic și siguranța circulației, exploatare și reparații utilaje și autoutilaje rutiere din sectorul de drumuri Clase de salarizare Muncitori necalificați Muncitori calificați Nr. Rețeaua și nivelul Categorii de lucrări Categorii de încadrare cit. de salarizare Obiș- Foarte Spe- nuite Grele grele 1 2 3 4 5 6 cia- 7 list I. Construcții drumuri și poduri 1. Nivel regie 1 4 8 8 , 10 13 16 19 22 --- 25 2. Nivel acord 2 5 9 9 11 14 17 20 23 --- 26 II. Exploatare, întreținere, reparații utilaje, instalatii și autoutilaje rutiere 1. Nivel regie 2 5 9 9 11 14 17 20 23 25 26 2. Nivel acord 3 6 10 10 12 15 18 21 24 26 27 NOTĂ : In unitățile de drumuri și poduri se utilizează următoarele rețele de salarizare : Constructori drumuri și poduri — Nivel regie pentru muncitorii constructori, direct și indirect productivi, auxiliari și de deservire care lucrează în regie, regie normată. — Nivel acord pentru muncitorii constructori care lucrează în acord direct pe bază de norme de muncă. Exploatare, întreținere, reparații utilaje, instalații și autoutilaje rutiere — Nivel regie pentru personalul mecanic, auxiliar și de deservire care lucrează în regie, regie nor- mată. — Nivel acord pentru personalul care lucrează în acord pe bază de norme de muncă. încadrarea muncitorilor necalificați se face în funcție de gradul de dificultate a lucrărilor executate efectiv. încadrarea și promovarea muncitorilor calificați se fac conform nivelului de pregătire profesională, cunoștințelor practice și teoretice, gradului de îndemînare și calității lucrărilor executate, atestate de comisia de încadrare. Promovarea muncitorilor în categorii se poate face pînă la cel mult nivelul categoriei medii a lucră- rilor executate sau a utilajului deservit. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr» 144 ANEXA Nr. S CLASELE DE SALARIZARE pentru șoferi, tractoriști rutieriști și personal operativ din activitatea de transporturi auto din cadrul Administrației naționale a drumurilor TABELUL Nr. 1 — ȘOFERI ȘI TRACTORIȘTI RUTIERIȘTI Nr Limite de Clase de salarizare pe categorii de încadrare t Grupa de autovehicule salarizare 3 2 1 Specialist 1. Grupa I de autovehicule a) Autovehicule cu capacitate pînă la 1,9 tone, auto- Minim 9 12 15 vehicule de transport persoane pînă la 8 locuri, Maxim 11 14 17 --- la A.N.D., care circulă în toată țara și în străină- tate, la dispoziția Administrației naționale a dru- murilor și conducerii ministerului b) Aceeași grupă de autovehicule aparținînd direc- Minim 8 11 14 țiilor regionale de drumuri și poduri și direcțiilor Maxim io 13 16 ---. de drumuri și poduri, care circulă numai pe raza teritorială a unității și în județe limitrofe 2. Grupa II de autovehicule Autovehicule și tractoare rutiere cu remorcă cu Minim 10 13 16 19 o capacitate de transport de 2---9,9 tone, * auto- Maxim 12 15 18 21 vehicule de transport persoane de 9---29 locuri 3. Grupa III de autovehicule Autovehicule și tractoare rutiere cu remorcă cu o Minim 11 14 17 20 capacitate de transport de 10---19,9 tone, autovehi- Maxim 13 16 19 22 cule de transport persoane de 30---54 locuri 4. Grupa IV de autovehicule Autovehicule și tractoare rutiere cu remorcă cu o Minim 12 15 18 21 capacitate de transport peste 20 tone, autovehicule Maxim 14 17 20 23 de transport persoane cu peste 54 locuri NOTĂ : încadrarea șoferilor în categoria specială pe mijloace de transport speciale, autobasculante, autotrailere etc. nu este limitată procentual, fiind condiționată de pregătirea profesională conform indicatorului tarifar de calificare. Șoferii încadrați în categoria specjală sînt obligați să execute operațiile de întreținere zilnică, reviziile planificate și reparațiile accidental^ la un nivel calitativ corespunzător. Pentru deservirea autovehiculelor speciale sau care efectuează transporturi speciale ori periculoase se acordă sporurile conform prevederilor art. 7 (1) din prezenta hotărîre. TABELUL Nr. 2 — PERSONAL OPERATIV Nr Nivelul Clase de salarizare pe gradații Crt‘ Denumirea subunității și a funcției studiilor 1 2 3 .4 I. Autocoloane 1. Șef autocoloană grad I M 21 22 23 24 2. Șef autocoloană grad II și III M 20 21 22 23 3. Revizor tehnic auto M 19 20 21 22 4. Impiegat auto autocoloană grad I M 18 19 20 21 5. Ifhpiegat auto autocoloană grad II și III M 17 18 19 20 II, Stații taxare tranzit auto la puncte de frontieră și la poduri și sectoare rutiere cu taxe de peaj 6. Șef stație taxare grad I M 21 22 23 24 7. Șef stație taxare grad II și III M 19 20 21 22 8, Controlor trafic I M 17 18 19 20 9. Controlor trafic II M 16 17 18 19 10. Casier coordonator I M 13 14 15 16 11. Casier taxare auto M 11 12 13 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 144 9 TABELUL Nr. 3 — CONDIȚII DE STUDII ÎN ACTIVITATEA DE TRANSPORTURI (SECTOR DRUMURI) PENTRU ÎNCADRAREA ÎN FUNCȚII OPERATIVE AUTO Nr. Funcția Condiții de studii Alte condiții crt. L Șef autocoloană grad I, II și III Medii tehnice sau teoretice și curs Posesor carnet de conducere auto de specializare profesionist 2. Revizor tehnic auto Școala profesională de șoferi Posesor carnet de conducere auto profesionist 3. Impiegat auto grad I, II și III Medii tehnice sau teoretice și curs Posesor carnet de conducere auto de specializare profesionist 4. Șef stație taxare grad I, II și III Medii și curs de specializare Cunoașterea unei limbi străine 5. Controlor trafic I și II Medii și curs de specializare Cunoașterea unei limbi străine 6. Casier coordonator Medii și curs de specializare Cunoașterea unei limbi străine 7. Casier taxare auto Medii și curs de specializare Cunoașterea unei limbi străine ANEXA Nr. g CONDIȚII privind angajarea și avansarea personalului în funcții 1. Angajarea personalului în unitățile de drumuri și poduri se face prin concurs, pe un post vacant. La concurs pot participa persoane din unitate sau din afara unității. 2, In vederea participării la concurs, persoanele care urmează să se angajeze trebuie să îndeplinească cumu- lativ următoarele condiții : — să fie cetățean român ; — să nu fi suferit vreo condamnare pentru fapte ce l-ar face incompatibil cu funcția sau meseria pentru care candidează ; — să ᵣ prezinte o recomandare de la ultimul loc de muncă sau de la unitatea de învățămînt, pentru ab- solvenții care se angajează prima dată. Recomandarea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, caracterizarea profilului profesional și moral al persoanei care se an- gajează ; — să prezinte „curriculum vitae“ din care să rezulte activitatea desfășurată. 3. In cadrul fiecărei unități se constituie o comisie de examinare care verifică îndeplinirea condițiilor de participare la concurs, precum și competența profesio- nală a candidaților. Din comisie fac parte, în mod obli- gatoriu, șeful compartimentului în care urmează să se facă angajarea, conducătorul ierarhic al acestuia și, dacă este cazul, 2—3 specialiști din învățămîntul supe- rior de specialitate, din unități de cercetare de profil ori din Ministerul Transporturilor. Reprezentanții numiți în comisie din afara unități- lor vor fi desemnați de conducătorul instituției unde sînt încadrați. Comisia va fi condusă de un președinte desemnat de membrii comisiei și un secretar ce va fi numit de conducătorul unității. Secretarul răspunde de buna organizare și desfășurare a concursului, de res- pectarea de către fiecare candidat a condițiilor de studii și a altor condiții prevăzute de lege. 4. Toate posturile vacante vor fi scoase la concurs prin publicare la o dată fixă stabilită de conducerea unității, dar nu la mai puțin de 30 de zile de la data publicării. 5. O dată cu publicarea posturilor vacante se vor publica și condițiile de participare și locul susținerii concursului, precum și modalitățile de obținere a te- maticii de concurs pentru posturile publicate. 6. Tematica pentru concurs se va întocmi de orga- nele de specialitate din fiecare unitate* 7. Concursul constă într-o probă scrisă și o probă orală sau practică, după caz. Probele scrise și orale vor fi notate cu note de la 1 la 10 de fiecare membru al comisiei de examinare. Pentru a fi declarați admiși, candidații trebuie să obțină la fiecare probă cel puțin nota 7. Rezultatul concursului se va consemna într-un proces-verbal semnat de toți membrii comisiei de examinare. Pe baza notelor obținute, comisia de examinare va stabili ordi- nea reușitei la concurs. La medii egale, obținute la probele scrise și orale, comisia va stabili candidatul reușit în raport cu datele personale cuprinse în recomandări sau cele referitoare la nivelul studiilor de bază sau suplimentare (doctorat, aspirantură, cursuri postuniversitare și altele). Pentru funcțiile de bază, de deservire, de întreținere a curățeniei, stabilite de conducătorul unității, con- cursul va consta dintr-o probă practică. 8. Verificarea lucrărilor se va face în termen de 5 zile de la data concursului și se va afișa lista candi- daților admiși la concurs. în termen de 3 zile de la afișare se pot face eventuale contestații. Contestațiile se analizează și se soluționează de către o comisie for- mată din 3 persoane, altele decît cele din comisia de examinare al cărei președinte este conducătorul uni- tății sau un delegat al acestuia. După confirmarea de către comisie a rezultatelor obținute la concurs se fac comunicările către candidații reușiți și către, persoanele care urmează să fie anga- jate. 9. Candidații cărora li s-a aprobat angajarea sînt obligați să se prezinte la post în termen de maximum 15 zile calendaristice de la data luării la cunoștință. în cazul neprezentării la post la termenul stabilit, postul este declarat vacant, urmînd să se comunice urmă- toarei persoane declarate reușită la concurs posibili- tatea de a se angaja pe postul respectiv. 10. Condițiile prevăzute la pct. 8 și 9 se aplică și specialiștilor angajați pentru anumite obiective, pro- grame sau lucrări de importanță deosebită pentru o perioadă determinată, în situația în care unitatea nu are asemenea specialiști sau nu pot fi executate cu an- gajații unității. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 144 11. Persoanele angajate pe funcții de conducere vor fi supuse unei perioade de probă, potrivit legii. Dacă, Ia sfîrșitul perioadei de probă, persoana anga- jată s-a dovedit corespunzătoare, angajarea va fi defi- nitivată de la data începerii perioadei de probă. Defi- nitivarea se acordă pe baza notărilor șefului ierarhic și ale conducătorului unității. După expirarea acestei perioade, dacă persoana nu corespunde sarcinilor ce-i revin, va fi trecută pe o funcție de execuție potrivit pregătirii și competenței sau, după caz, i se va desface contractul de muncă, iar postul va deveni vacant. 12. Ocuparea funcțiilor de director general adjunct, director, respectiv a celor de adjunct, contabil șef și asi- milații acestora se face prin numire de către directorul general. Prevederile pct. 11 se aplică în mod corespun- zător și acestor funcții. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate: Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Regia autonomă „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58, Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 144/1991, conține 10 pagini. Prețul 7,50 lei | 40.816|