MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 119 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 31 mai 1991 Nr. SUMAR Pagina HOTÂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 346. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „Electrecord“ — S.A........................1—1 357 — Hotărîre privind garantarea rambursării unor credite ... ................ 7 360. — Hotărîre privind organizarea activității creșe- lor și grădinițelor și stabilirea contribuției părinți- lor la întreținerea copiilor din aceste unități 7—8 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „ElediworcT* — S.A. Guvernul României hotărăște : Art. 1, — Se înființează Societatea comercială „Elec- trecord” — S.A., persoană juridică, cu sediul în Bucu- rești, str. Timișoara nr. 94, sector 6, prin reorganiza- rea Casei de discuri „ Electrecord“, care îșî încetează activitatea. Art. 2. — Societatea comercială „Electrecord“ — S.A. are obiectul de activitate, este organizată și func- ționează în conformitate cu statutul propriu, anexă la prezenta hotărîre. Art 3. — Capitalul inițial al Societății comerciale ;,Electrecord“ — S.A., în valoare de 76.350 mii lei, s-a constituit prin preluarea activului și pasivului Casei de discuri „Eleclrecord“, cu excepția fonotecii care, avînd valoare de patrimoniu național, rămîne în pro- prietatea statului și va fi administrată' și folosită de ,,Eleclrecord“ — S.A., conform normelor metodologice ce vor fi emise ulterior de Ministerul Culturii. Art. 4. — Personalul care trece la Societatea comer- cială „Electrecord“ — S.A. se consideră transferat în interesul serviciului și beneficiază, timp de trei luni, de salariul tarifar avut și de sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salari- zare mai mici. Art. 5. — Anexa face parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 6. — Capitolul III din anexa nr. 2 la Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 969 din 31 iulie 1973, pre- cum și orice alte dispoziții contrare se abrogă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 13 mai 1991. Nr. 346. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 119 ANEXĂ STATUTUL Societății comerciale „Electrecord* — S.A. București CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Electrecord" — S.A. București. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A.“, de capitalul social și nu- mărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Electrecord" — S.A. este persoană juridică română, avînd formă juridică de so- cietate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, str. Timișoara nr. 94, sector 6. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza ho- tărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții situate și în alte localități din țară și străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății comerciale pe ac- țiuni îl constituie : — executarea de înregistrări în studiourile proprii pentru catalogul societății și pentru terți ; — producerea, difuzarea și comercializarea de discuri și casete din catalogul societății ; — producerea de discuri și casete pentru terți pose- sori de înregistrări ; — producerea și comercializarea de semifabricate (gravare, matrițe, etichete, mape, casete CO etc.) ; — prestări de orice fel din domeniul industriei fonografice; — producerea și comercializarea de materiale publi- citare (cărți poștale, cataloage, pliante etc.); — exportul și importul produselor audio (licențe, în- registrări pe benzi de magnetofon, discuri și casete); — importuri și exporturi de materiale și piese de schimb. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial este de 76.350 mii lei, împăr- țit în 15.270 acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționar. Capitalul social inițial, împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic, și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de sta- tul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea ac- țiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul so- cietății. ARTICOLUL 8 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza ho- tărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor; în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 9 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționar con- feră acestuia dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în or- ganele de conducere, dreptul de a participa la distri- buirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut și dispozițiilor legale, precum și alte drepturi prevăzute în statut. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I. Nr. 119 Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per- soane. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiu- nilor pe carele dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un cre- ditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a* acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 10 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare ac- țiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor se face în condițiile legii. Cesiunea către terți poate fi efectuată în condițiile și cu procedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 11 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii unei acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public, faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 12 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le stabi- lesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi revocă ; c) numesc directorii și adjuncții acestora, le stabi- lesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi revocă ; directorii și directorii adjuncți pot fi numiți și dintre membrii consiliului de administrație ; d) stabilesc competențele și răspunderile consiliului de administrație și comisiei de cenzori ; e) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; f) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare și la acordarea de garanții; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și, pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, după caz ; aprobă repartiza- rea beneficiilor între acționari ; h) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; i) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea capi- talului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; j) hotărăsc cu privire la, adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății; k) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea ; 1) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; m) hotărăsc cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în judecată a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 13 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de pre- ședintele consiliului de administrație sau de unul din- tre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de pre- ședinte. Adunările generale ordinare au loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico- financiar pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă, la cererea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societăților. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile din .statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății Sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunării generale se iau prin vot deschis. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 119 ARTICOLUL 14 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, doi secretari care să verifice lista de prezență a acționarilor și să în- tocmească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoa- nele care au prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele adunărilor generale ordinare și extra- ordinare ale acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților. ARTICOLUL 15 Exercitarea dreptului de vot in adunarea generală a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită vala- bil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor, statutar consti- tuită, ia hotărîri cu votul unei treimi din capitalul so- cial. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votufsă fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 16 In perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii pînă la crearea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu regulamentul de organi- zare și funcționare. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, în momentul creării condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 17 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din administratori aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe încă 4 ani. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari în aceeași proporție cu cota lor de participare la capital. Fiecare administrator va trebui să depună o garan- ție egală cu valoarea a 2 salarii care, pe perioada man- datului, sînt intangibile și se păstrează la societate ; garanția se depune înainte de intrarea în funcție a administratorului. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou ad- ministrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pe care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Ministe- rului Culturii. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și de- semnarea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor. La prima ședință, consiliul de administrație va alege, dintre membrii săi, un președinte și 3 vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi, și ia decizii cu majoritate simplă sau unanimitate de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 2/3 din numărul membrilor consiliului de administrație. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se sem- nează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 119 5 râlă a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din- tre vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce repre- zintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obli- gat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele socie- tății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorii și adjuncții acestora răspund individual sau solidar, după caz, față de societate pen- tru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. în astfel de situații ei vor putea fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 18 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri (cu excepția mijloacelor fixe), potrivit compe- tențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea altor contracte, potrivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul anual de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 19 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși dintre administratori, fixîndu-le în același timp și remunerația. Președintele îndeplinește, de regulă, și funcția de director general, în care calitate conduce și comi- tetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a so- cietății și aduce la îndeplinire deciziile consiliului de administrație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să comunice, la fiecare ședință a consiliului de administrație, registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 20 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori aleasă de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri, care nu pot avea nici o altă funcție în societate. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, cenzori su- pleanți care vor înlocui, în caz de nevoie, pe cenzorii titulari. Cenzorii sînt obligați să depună, înainte de intrarea în funcție, a treia parte din garanția prevăzută pentru administratori. Cel puțin unul dintre ei trebuie să fie contabil autorizat în condițiile legii sau expert con- tabil. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se pot prezenta, la ce- rere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a beneficiilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris prin care se propune apro- barea sau modificarea bilanțului și a contului de bene- ficii și pierderi ; — la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere privind propunerile de reducere a capi- talului social sau de modificare a statutului și obiec- tului societății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adună- rii generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea gene- rală extraordinară a acționarilor în cazul în care ca- pitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consideră ne- cesar pentru alte situații privind încălcarea dispozi- țiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a' comisiei de cen- zori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 119 Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe- rioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși. Numărul cenzorilor trebuie să fie impar. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 21 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 22 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. Restul per- sonalului este angajat de către directorul general al societății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății se stabilește prin negocieri colective sau individuale în conformitate cu prevederile legale specifice, cu res- pectarea limitei minime de salarizare. Plata salariilor, a impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație. ARTICOLUL 23 Amortizarea fondurilor fixe La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în vedere următoarele : — amortizarea se stabilește prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziție a fondurilor fixe și se include, după caz, în prețul de cost al pro- ducției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circulație și se utilizează pentru înlocuirea mijloace- lor fixe și alte nevoi ale societății ; — prin valoarea de achiziție a fondurilor fixe se înțelege suma cheltuielilor de cumpărare și a altor chel- tuieli efectuate pentru punerea în funcțiune a fiecărui fond fix ; — amortizarea se calculează de la data punerii în funcțiune a fondurilor fixe. ARTICOLUL 24 Reparații capitale Lucrările de reparații capitale se vor executa pe baza hotărîri! adunării generale a acționarilor. Fon- durile necesare se asigură prin includerea cheltuie- lilor respective, după caz, în prețul de cost al produc- ției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de cir- culație în anul în care au fost executate sau eșalonat pe mai mulți ani. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă șî bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pier- deri, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor, care vor fi publicate în Mo- nitorul Oficial. ARTICOLUL 26 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul 'impozabil se stabilește ca diferență între suma totală a veniturilor încasate și suma cheltuielilor efec- tuate pentru realizarea acestor venituri. Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezervă, care va fi de cel puțin 5% din totalul beneficiului prevăzut în bi- lanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social), precum și alte cote prevăzute în reglementările în vi- goare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultând beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale so- cietății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se va face de societate, în condițiile legii, în cel mult două luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 27 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acțio- narilor. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tății. ARTICOLUL 28 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul ; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, timp de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 119 7 — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luate în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Ofi- cial. ARTICOLUL 29 Lichidarea societății în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 30 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 31 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL ROMÂNIEI H O T A RÎRE privind garantarea rambursării unor credite Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se autoriză Ministerul Economiei și Fi- nanțelor să garanteze rambursarea creditului ce se va contracta în anul 1991 de către Societatea comercială „Metroul" — S.A. cu Banca Română pentru Dezvol- tare în valoare totală de 1 400 mii. lei, începînd cu anul 1993, din fondurile bugetare ce se vor pune la dispoziția acestei societăți în condițiile legii. Valoarea efectivă a creditului va fi actualizată în funcție de influențele liberalizării prețurilor. Rambursarea creditului se va face cu anticipație în cazul soluționării problemei de finanțare a investițiilor privind realizarea lucrărilor de metrou și din alte re- surse. Art. 2. — Creditul va fi utilizat în completarea re- surselor bugetare alocate în anii 1991 și 1992 pentru executarea Magistralei IV de metrou, iar dobînzile aferente vor fi suportate din economii la devizul ge- neral al investiției. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 20 mai 1991. Nr. 357. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea activității creșelor și grădinițelor și stabilirea contribuției părinților la întreținerea copiilor din aceste unități Guvernul României hotărăște : Art. 1. ■— Creșele și grădinițele cu program pre- lungit și săptămînal se organizează și funcționează în subordinea inspectoratelor școlare și direcțiilor sani- tare județene și a municipiului București și pe lîngă societăți comerciale cu capital majoritar de stat și re- gii autonome. Art. 2. — Unitățile prevăzute la art. 1 asigură, în mod gratuit, asistența medicală, instruirea și educarea copiilor, cheltuielile necesare suportîndu-se de la bu- getul administrației centrale de stat. Art 3. — Suma lunară reprezentînd cheltuielile pentru hrana unui copil în creșe și grădinițe se de- termină în funcție de alocația zilnică de hrană legal aprobată și numărul de zile de întreținere în aceste unități. Art. 4. — Contribuția lunară a părinților sau a sus- ținătorilor legali la suportarea cheltuielilor prevăzute la art. 3 se stabilește sub formă de cotă procentuală, diferențiată în funcție de veniturile lunare brute cu- mulate ale părinților sau susținătorilor legali, precum 8 MONITORUL OFICIAL AL și de numărul de copii pe care aceștia îi au înscriși în aceste unități. Calculul se efectuează pentru fiecare copil în parte, iar procentele de determinare a contribuției părinților, în funcție de numărul de copii aflați în întreținere în creșe și grădinițe, sînt următoarele : Venit brut total Părinți sau susținători legali pe familie i cu 2 sau mai cu 1 copil muiți copii pînă la 12.000 lei 50% 40% 12.001 - - 20.000 lei 75% 55% peste 20.000 lei 100% 70% în cazul în care unitățile prevăzute la art. 1 asigură hrana copiilor cu o cheltuială zilnică mai mică decît cea stabilită, contribuția părinților se recalculează, aplicînd aceleași procente la cheltuiala efectivă, iar re- gularizarea se face în perioada următoare. ROMÂNIEI, partea I, Nr. 119 Art. 5. — Finanțarea creșelor și grădinițelor orga- nizate pe lîngă agenții economici se asigură din con- tribuția părinților sau susținătorilor legali și, în com- pletare, din sumele alocate de către agenții respectivi, în condițiile prevederilor legale privind suportarea din profit a cheltuielilor sociale. Art. 6. — Finanțarea creșelor și grădinițelor din subordinea instituțiilor publice se asigură din fondurile constituite din contribuția părinților sau susținătorilor legali, din alte venituri, inclusiv contribuția unor spon- sori și, în completare, din alocații de la buget. Art. 7. — Pentru anul 1991, influențele financiare determinate de majorarea alocațiilor zilnice de hrană, neacoperite din venituri proprii, se asigură în cadrul fondurilor bugetare aprobate pe acest an la acțiunile de învățămînt și sănătate. Art. 8. — în creșe sau grădinițe pot fi primiți, în limita locurilor disponibile, copiii cetățenilor străini aflați temporar pe teritoriul României, cu plata inte- grală a cheltuielilor, potrivit prevederilor legale. Art. 9. — Prezenta hotărîre se aplică de la 1 apri- lie 1991 ; pe aceeași dată se abrogă orice alte dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 20 mai 1991. Nr. 360. MHIOR : parlamentul româniei — ADUNAREA DEPUTATILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial. București, str. Bianduziei nr 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial", București, Str. Jluîu» nr. (63 telefon 18.55.58 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 119/1991, conține 8 pagini Prețul 4 lei 40.816 J