MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 110 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTARlRI ȘI ALTE ACTE Miercuri, 22 mai 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTARlRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 291. — Hotărâre privind aprobarea Regulamentului pri- vind organizarea licitațiilor, prezentarea ofertelor și adjudecarea lucrărilor publice......1—31 HOTARlRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI H O T A R I R E privind aprobarea Regulamentului privind organizarea licitațiilor, prezentarea ofertelor și adjudecarea lucrărilor publice Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Execuția lucrărilor publice finanțate de la bugetul administrației centrale de stat, bugetele lo- cale și din fondurile speciale constituite prin lege în afara acestor bugete, se adjudecă pe bază de licitație publică. Art. 2. — Se aprobă Regulamentul privind organi- zarea licitațiilor, prezentarea ofertelor și adjudecarea lucrărilor publice, împreună cu anexele nr. 1—7. Art. 3. — Asigurarea desfășurării unei activități unitare referitoare la licitațiile pentru execuția lucră- rilor publice finanțate de la bugetul administrației centrale de stat și din fondurile speciale constituite în afara acestuia privind îndrumarea metodologică, veri- ficarea, aprobarea și arbitrajul se face de către Minis- terul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amena- jării Teritoriului — Departamentul construcțiilor și lucrărilor publice, prin Oficiul de licitații, constituit în acest scop. Art. 4. — Activitatea de verificare, aprobare și ar- bitraj al licitațiilor pentru execuția lucrărilor publice finanțate de la bugetele locale și din fondurile spe- ciale constituite în afara acestora se face de către pre- fecturi și Primăria municipiului București prin ofi- ciile de licitații constituite în acest scop. Art. 5. — Prezentul regulament se poate aplica de către investitori și în alte domenii ale economiei na- ționale. Art. 6. — Constituie contravenții și se sancționează următoarele fapte, dacă nu sînt săvîrșite în astfel de condiții încît să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni : a) furnizarea de informații privind valoarea sau de altă natură ofertanților sau altor persoane, în fazele de licitații, anterior adjudecării de către persoanele MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 implicate oficial, direct sau indirect, în organizarea și verificarea licitațiilor; b) favorizarea unor ofertanți în defavoarea altora, în scopul de a obține avantaje personale de către cei implicați oficial direct Sau indirect în organizarea li- citațiilor ; c) obținerea de profituri de către investitori sau or- ganizatori, prin vînzarea docUmențelor licitațiilor la prețuri mai mari decît costul multiplicării acestor do- cumente ; d) organizarea de licitații fără fonduri alocate în lei, precum și, după caz, în valută, necesare execuției lu- crărilor ; e) organizarea de licitații în scppul testării prețurilor pieței; f) organizarea de licitații fără autorizațiile, avizele, acordurile și aprobările necesare anterior execuției lu- crărilor. Art. 7. — Contravențiile de la art. 6 lit. a) și b) se sancționează cu amendă de la 3.000 la 6.000 lei, cele de la lit. c), cu amendă de la 5.000 la 8.000 lei, iar cele de la lit. d) e) și f), cu amendă de la 7.000 la 10.000 lei. Sancțiunea poate fi aplicată atît persoanelor fizice, cît și persoanelor juridice. Contravențiile se constată, la sesizarea părții vătă- mate, de cătrâ specialiști din cadrul Oficiului pentru licitații din Ministerul Lucrărilor Publice, Transpor- turilor și Amenajării Teritoriului — Departamentul construcțiilor, și lucrărilor publice, precum și din pre- fecturi și Primăria municipiului București, împuter- niciți în acest scop de conducătorul unității, care, odată cu constatarea contravenției, aplică și amenda. Contravențiilor prevăzute la ărt. 6 le sînt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sanc- ționarea contravențiilor. Art. 8. — Se abrogă art. 30 din Hotărîrea Guvernu- lui României nr. 1109/1990. Art. 9. — Prezenta hotărîre intră în vigoare la 30 de zile de la adoptare. p. PRIM-MINISTRU ANTON VĂTĂȘESCU București, 20 aprilie 1991. Nr. 291. REGULAMENT privind organizarea licitațiilor, prezentarea ofertelor și adjudecarea lucrărilor publice CUPRINS Pagina Cap. 1. Dispoziții generale..................... 2—3 Cap. 2. Organizarea activității de licitații 3—4 Cap. 3. Forme de licitații ..................... 4—5 Gap. 4. Publicitatea....................... . . 5—6 Cap. 5. Documentele licitației.................... 6 Cap. 6. Instrucțiuni pentru ofertanți . . . 6—7 Cap. 7. Condiții de eligibilitate a ofertantului 7 Cap. 8. Oferta • 7—9 Pagina Cap. 9. Deschiderea, examinarea și clarifi- carea ofertelor . . .............................9>-10 Cap. 10. Evaluarea și compararea ofertelor 10—11 Gap. 11. Adjudecarea, informarea și semnarea contractelor.............................11—12 Cap. 12. Anularea licitației ....... 12 Cap. 13. Garanțiile................................ 12 Gap. 14. Dispoziții finale .••••••: 12 Anexele nr. 1—7 ................................13—31 CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1.1. — Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric și de a asigura .metodologia' uni- tară de desfășurare a licitațiilor ofertelor și de adju- decare a lucrăcjlor publice, lucrări a căror acoperire financiară se asigură integral sau în completare de lâ bugetul administrației centrale de stat, de la bugetele MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 3 locale și din fondurile speciale constituite prin lege în afara acestor bugete. Art. 1.2. — Regulamentul se referă la : — execuție de lucrări în construcții de toate cate- goriile, inclusiv modernizări, transformări și reparații ; — secțiuni sau părți de lucrări publice, definite dis- tinct, ce se execută de ofertanți specializați ; — livrări și montaje de utilaje și echipamente teh- nologice ; — prestări de servicii care contribuie la realizarea construcțiilor. Art. 1.3. — Prezentul regulament poate fi utilizat și în alte domenii ale economiei naționale, la inițiativa investitorilor. Art. 1.4. — Prin sistemul de licitare — ofertare — adjudecare se creează ofertanților potențiali condiții egale de contractare a lucrărilor publice și se asigură investitorilor posibilitatea de a alege ofertantul cel mai competitiv. Art. 1.5. — Prevederile prezentului regulapent se aplică» atît la licitațiile cu participarea ofertanților in- terni, cît și la licitațiile cu participarea ofertanților externi. Art. 1.6. — Regulamentul este în concordanță cu prevederile reglementărilor privind licitațiile din alte țări și regulamentele organismelor O.N.U. Art. 1.7. — Termenii utilizați în prezentul regula- ment sînt explicități în anexa nr. 1. CAPITOLUL 2 Organizarea activității de licitații Art. 2.1. — Pentru „lucrările publice" funcția de îndrumare metodologică, verificare, aprobare *și de ar- bitraj a activității de licitații revine Ministerului Lu- crărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Terito- riului, prin Departamentul construcțiilor și lucrărilor publice. Art. 2.2. — In cadrul Departamentului construcțiilor și lucrărilor publice din Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului funcționează Oficiul de licitații, cu atribuții pentru desfășurarea lici- tațiilor lucrărilor publice. Art. 2.3. — In cadrul prefecturilor și al Primăriei municipiului București funcționează oficii de licitații, cu atribuții de verificare, aprobare și arbitraj pentru desfășurarea activității de licitații ale lucrărilor pu- blice. Art. 2.4. ■— Investitorii, lucrărilor publice finanțate de la bugetul administrației centrale de stat, de la bu- getele locale și din fondurile speciale constituite prin lege în afara acestor bugete sînt ordonatorii de cre- dite desemnați anual. Ordonatorii principali, secundari sau terțiari de credite, în calitate de investitori, au obligația de a respecta prevederile prezentului regula- ment. Art. 2.5. — Oficiul de licitații al Departamentului construcțiilor și lucrărilor publice are următoarele atri- buții : a) elaborează norme, prescripții și reglementări pentru conținutul proiectelor și al documentelor licita- țiilor ; conținutul ofertelor ; organizarea, desfășurarea și adjudecarea licitațiilor ; contractarea lucrărilor ; b) îndeplinește funcția de verificator pentru toate licitațiile organizate de investitor, în care scop: contro- lează și verifică respectarea regulilor de desfășurare a licitațiilor ; aprobă adjudecarea licitațiilor ; c) soluționează contestații privind activitatea de lici- tații, inclusiv adjudecarea lucrărilor publice organizate de investitori ; d) desemnează, la solicitarea investitorilor, reprezen- tanții Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului în comisiile pentru licitații; e) ține evidența activității de licitații pentru lucrările publice, informații la zi privind listele de lucrări pu- blice pe titluri, investitori și finanțatori, stadiul deru- lării licitațiilor, adjudecarea și date sintetice privind ofertele cîștigătoare ; f) îndrumă activitatea de informare privind pregă- tirea și organizarea licitațiilor, obiectul acestora, orga- nizatorii, termenele, precum și alte informații referi- toare la licitații ; g) pentru lucrările publice de importanță deosebită și de interes național îndeplinește el însuși funcția de organizator al licitațiilor la care Departamentul con- strucțiilor și lucrărilor publice se constituie investitor ; h) numește comisiile pentru licitații ale lucrărilor publice la care Departamentul construcțiilor și lucrări- loi' publice se constituie investitor ; i) stabilește și aplică sancțiuni investitorilor, orga- nizatorilor sau persoanelor care s-au făcut vinovate de abaterile prevăzute la art. 6 din Hotărîrea Guvernului nr. 291/20 aprilie 1991. Art. 2.6. — Oficiul de licitații se numește prin ordin al Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului și va fi format din specialiști angajați ai Departamentului construcțiilor și lucrărilor publice. Art. 2.7. — Pentru desfășurarea licitațiilor lucrări- lor publice, în mod similar art. 2.6., se organizează și funcționează oficii de licitații în cadrul prefecturilor și al Primăriei municipiului București, cu atribuții con- form art. 2.5. lit. b)—î). Art. 2.8. — Pentru derularea corespunzătoare a activității de licitații, investitorul lucrării publice nu- 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 mește, pentru fiecare lucrare în parte, comisia pentru licitații și organizatorul licitației. Art. 2.9. — Comisia pentru licitații răspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, eva- luare și adj udecare^ a. ofertelor, pentru licitația publică pentru care a fost înființată, de respectarea procedurii desfășurării acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului regulament și în conformitate cu prescrip- țiile și reglementările transmise de oficiul de licitații. Art. 2.10. — Comisia pentru licitații se compune din : — președintele comisiei, care de regulă este un spe- cialist al investitorului ; — • reprezentantul Ministerului Finanțelor ; — reprezentantul organizatorului ; • — membrii comisiei, care vor fi specialiști cu ex- periență profesională în domeniul lucrării publice su- puse licitației și cu probitate morală. Art. 2.11. — Numărul minim de specialiști care al- cătuiesc comisia pentru licitații trebuie să fie de 5 (cinci). Art. 2.12 — Pentru lucrări complexe, oficiile de licitații pot desemna specialiști din domeniul lucrărilor publice, care sa ^participe la lucrările comisiei pentru licitații, ca membri în comisie sau ca observatori. Art. 2.13. — Onorariile participanțilpr la lucrările comisiei pentru licitații (membri, invitați etc.), care nu sînt angajați permanenți ai investitorului, se suportă de către investitor. Art. 2.14. — Organizatorul licitației răspunde de pregătirea și desfășurarea licitației. Organizatorul li- citației poate fi însuși investitorul sau un agent eco- nomic de specialitate angajat de investitor. Art. 2.15. — Organizatorul licitației are obligația să transmită. într-un exemplar, fără întîrziere, ofi- ciului de licitații : anunțul publicitar, invitațiile de participare la licitație, documentele licitației și ra- portul de adjudecare. De asemenea, are obligația să informeze telegrafic, prin telex, telefax etc., oficiul de licitații asupra prin- cipalelor faze de desfășurare a licitației. Art; 2.16. — Verificatorul licitației se numește pen- tru fiecare lucrare în parte și se compune din minimum 3 (trei) specialiști. Acești specialiști nu pot fi implicați în nici o altă activitate de licitație. CAPITOLUL 3 Forme de licitații Art. 3.1. — Organizatorii licitațiilor, în funcție de valoarea și complexitatea lucrărilor publice, pot folosi una din următoarele proceduri: — licitații publice deschise fără precalificăre; — licitații publice deschise cu precalificare ; — licitații publice restrînse ; — încredințarea directă. Art. 3.2. — Licitația publică deschisă fără preca- lificare se organizează într-o singură etapă, pentru lucrări publice la care pot participa, în număr neli- mitat, furnizori sau antreprenori interni sau externi și care îndeplinesc condițiile din documentele licitației impuse de organizatori. Art. 3.3. — Licitația publică deschisă cu precali- ficare este licitația organizată în două etape distincte : în prima etapă participă toți of ertanții interesați și care răspund invitației de precalificare, iar în a doua etapă participă numai ofertanții selecționați de orga- nizatori pe baza competitivității prezentate. Această procedură se aplică pentru lucrările publice complexe, la care investitorul dorește să selecționeze în prealabil ofertanții competenți și potențiali, în care caz scopul primei etape este întocmirea listei ofer- tanților calificați. Art. 3.4, — Licitația publică restrînsă se aplică atunci cînd : — lucrarea publică, datorită specificului acesteia, poate fi executată de regulă de un număr restrîns de furnizori sau antreprenori ; — a existat o licitație publică anterioară, nefinali- zată prin încheierea unui contract; — apar motive de forță majoră, de urgențe, de păs- trare a secretului etc. Anunțarea licitației șe face prin invitații adresate direct furnizorilor sau antreprenorilor selecționați de investitor la aprecierea sa. Numărul minim de invitați și participanți la lici- tația publică restrînsă trebuie să fie 3 (trei). Art. 3.5. — încredințarea directă. Contractarea lu- crărilor publice se realizează pe baza unei singure ce- reri de ofertă adresate unui singur furnizor sau an- treprenor. Contractările directe se practică numai cu titlu de excepție și cu avizul Oficiului de licitații, atunci cînd un anumit furnizor sau antreprenor este singurul în măsură sa satisfacă cerințele investitorului. Sînt admise astfel de contracte în următoarele ca- zuri : — încredințări directe, stabilite la nivel național, ca urmare a unor relații internaționale și acorduri între guverne ; — lucrări artistice speciale ; — lucrări sub protecția dreptului de autor ; — lucrări care nu pot fi realizate decît de un sin- gur furnizor sau antreprenor; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 110 5 — achiziții de completare sau de înlocuire a anu- mitor furnituri înglobate într-un anume proces teh- nologic existent ; — procese tehnologice speciale care impun un anu- mit standard sau produs ; — lucrări care nu pot fi realizate decît de furni- zorul sau antreprenorul inițial al lucrării ; — prototipuri sau lucrări cu caracter special (se- cret etc.) ; — lucrări de mică importanță și cu durate scurte de realizare. CAPITOLUL 4 Publicitatea Organizatorul licitației, în funcție de importanța lu- crării și de interesele investitorului, face anunțuri pu- blicitare pentru licitațiile lucrărilor publice în presa internă și, după caz, în presa internațională. Anunțurile publicitare se fac cu minimum 30 de zile înainte de data depunerii ofertei. Ari. 4.1. — Anunțul în presa internă și interna- țională. Publicarea anunțurilor referitoare la licitații se face prin cel puțin 3 anunțuri și va fi asigurată prin pu- blicarea într-un cotidian de largă circulație și, după caz, în publicațiile de specialitate : Monitorul construc- țiilor, Buletinul Asociației române a antreprenorilor de construcții ARACO și altele. în situația în care se urmărește și atragereă ofertan- ților străini, licitația va fi cu participare internațională, în care caz publicarea anunțului de licitație se face și în cel puțin un cotidian de largă circulație interna- țională și, după caz, într-o publicație internațională de specialitate. In cazul finanțării lucrărilor publice de către or- ganisme internaționale bancare sau alți finanțatori externi, precum și în cazul cofinanțării, publicarea anunțului de licitație se va face și în conformitate cu instrucțiunile finanțatorului. Conținutul minim al anunțului licitației este : — numele investitorului și al organizatorului lici- tației și adresele acestora ; — condiții de participare ; — locul de unde se pot obține documentele licita- ției și alte informații ; — obiectul licitației și descrierea sintetică a lucrării publice ; — data și ora limită a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora, precum și data, ora și locul deschiderii ofertelor. După caz, anunțul licitației poate fi completat cu i — denumirea ordonatorului de credit sau a finan- țatorului ; — forma și cuantumul garanțiilor solicitate ; — forma de plată și modul de obținere a documen- telor licitației. Art. 4.2. — Informarea prealabilă se face în mod similar cu dispozițiile art. 4.1., de către organizatorul licitației, prin preaviz de licitație în presiT, în cazul unei lucrări publice complexe, care impune o infor- mare anterioară anunțului publicitar privitoare la viitoarea licitație, o vizitare prealabilă a amplasamen- tului etc., cu scopul de a obține un nivel competitiv ridicat al ofertelor. Preavizul de licitație poate să conțină : — numele și adresele investitorului și organizato- rului licitației publice ; — descrierea succintă a obiectului licitației publice ; — ordonatorul de credite sau finanțatorul și, even- tual, valoarea creditului ; — localizarea amplasamentului și modul în care acesta poate fi vizitat ; — data aunuțului publicitar.. Informarea prealabilă, prin acțiunile care decurg din aceasta, nu constituie nici o obligație între părți, ofertanții fiind înregistrați pe lista ofertanților po- sibili numai după înscrierea pentru participare, în conformitate cu anunțul publicitar al licitației. Art. 4.3. — Publicarea anunțului pentru forma de licitație publică deschisă cu precalificare se face în mod similar anunțului descris de la art. 4.1., cu pre- cizarea suplimentară că sd organizează precalificarea ofertanților. în vederea precalificării, organizatorul licitației transmite gratuit ofertanților, prin poștă sau prin ridicare directă de la sediul organizatorului, informații tehnice și economice privind viitoarea licitație, pre- cum și instrucțiuni de prezentare a documentelor de precalificare. De regulă, documentele de precalificare constau din : informații privind dotarea tehnico-economică și de personal, calificarea personalului, performanțe an- terioare, lista lucrărilor executate anterior din dome- niul lucrărilor care fac obiectul ofertei, atestate pri- vind situația financiară, certificate de bună execuție, scrisori de recomandare. După primirea documentelor de precalificare de la ofertanți, în prima etapă, organizatorul le studiază, compară performanțele acestora și întocmește lista ofertanților calificați. Organizatorul are obligația de a comunica tuturor ofertanților participanți, în scris, rezultatul precali- ficării. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 110 Numărul minim de ofertanți calificați trebuie să fie de 3 (trei). Art. 4.4. — Invitațiile de participare la licitație pu- blică restrînsă se fac de către investitor șau organi- zatorul licitației, atunci cînd : — există un număr limitat de ofertanți specializați ; — este ne^esără o selecționare a ofertanților dintre furnizori șau antreprenori de specialitate, legată de interesele investitorului ih realizarea calitativă a lu- crării publice. Invitațiile de participare la licitația publică restrînsă se transmit numai unor anumiți ofertanți selecționați de investitor. Ofertanții care primesc invitația de participare la licitație, dacă doresc să participe, transmit prin telex organizatorului cererea de includere pe lista ofertan- ților potențiali. Ofertanții care nu - primesc invitații' nu pot să participe la licitația publică restrînsă. Documentele licitației se pun la dispoziție, contra cost, numai ofertanților care au transmis organizato- rului cererea de includere pe lista ofertanților poten-' țiali. CAPITOLUL 5 Documentele licitației Art. 5.1. — în vederea efectuării unei licitații de lucrare publică, investitorul are obligația să elaboreze documentele licitației, care se pun la dispoziția ofer- tanților pentru întocmirea ofertelor. Art. 5.2. — Documentele licitației pot fi elaborate și de către organizator sau alt agent economic de spe- cialitate (consultant, proiectant etc.) angajat de inves- titor în acest scop. Art. 5.3. •— Documentele licitației sînt : — anunțul publicitar și/sau invitația de participare Ia licitație ; — instrucțiunile pentru ofertanți (conform cap. 6) ; — formularele de ofertă (conform anexelor nr. 3 a și 3 b); — formularul de contract (conform anexei nr. 4) ; — condiții generale de contractare ; — condiții, speciale de contractare ; — caietul de sarcini .(specificațiile tehnice cu caracter general și special) ; — probe, încercări și standarde ce trebuie respectate ; — listele de cantități de lucrări (specificații cantita- tive), conform anexei nr. 5 ; — listele de utilaje și echipamente (specificații can- titative), conform anexei nr. 6 ; — proiectul tehnic sau piesele scrise și desenate, selecționate în scopul licitației; — graficul general de realizare a lucrării publice, prestări, livrări, recepții; — instrucțiuni privind modul de prezentare a ga- ranțiilor și valoarea acestora ; — alte condiții sau prescripții de elaborare și de prezentare a ofertelor, pe care investitorul sau orga- nizatorul le consideră necesare (date cu privire la sta- rea terenului, a drumurilor, a situației hidrologice, a rețelelor sub și supraterane, alte particularități ale am- plasamentului etc.) ; Art. 5.4. — Documentele licitației se pun la dispo- ziția ofertanților, contra cost, de către organizator. Prețul de vînzare al documentelor licitației nu poate depăși costul multiplicării acestora. Art. 5.5. — Modificarea conținutului documentelor licitației, după vînzarea lor, poate fi făcută numai de către investitor și numai în situații deosebite și cu ' aprobarea verificatorului. Art. 5.6. — Notificarea, modificării documentelor li- citației se face de către organizator cu minimum 30 de zile' înainte de termenul de depunere a ofertelbr și obligatoriu tuturor ofertanților care au cumpărat documentele licitației. Art. 5.7. — în cazul în care, ca urmare a modificării documentelor licitației, este necesar să se prelungească termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va co- munica de către organizator tuturor ofertanților o dată cu notificarea modificării, pe baza aprobării prealabile a investitorului. CAPITOLUL 6 Instrucțiuni pentru ofertanți Art. 6.1. — Instrucțiunile pentru ofertanți fac parte din documentele licitației și cuprind date și in-^ formații asupra organizării și desfășurării licitației, precum și precizări asupra modului de întocmire și prezentare a ofertei. Art. 6.2. — Aceste instrucțiuni au caracter obli- gatoriu, iar nerespectarea lor de către ofertanți atra- ge după sine descalificarea automată a ofertei. Art. 6.3. — Instrucțiunile pentru ofertanți cuprind : — lista (borderoul) documentelor licitației ; — descrierea obiectului licitației ; — criteriile de eligibilitate pentru ofertanți (conform cap. 7) ; — precizări privind prezentarea autorizațiilor de funcționare, înregistrări, taxe, asigurări etc. ; — specificații referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice, ofertei,comerciale si de transmitere și depunere a acestora ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 110 7 ■ — precizări referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total și/sau parțial), exprimat în lei și/sau în valuta indicată de investitor ; — instrucțiuni privind forma de prezentare a ga- ranției de participare la licitație și a garanției de bună execuție, precum și valorile acestora ; — precizări privind modul de completare și sem- nare a contractului și eventualele negocieri ale clauze- lor contractuale ; — graficul general de realizare a lucrării publice, recepții, termenul de garanție al lucrărilor ; — precizări privind prezentarea ofertei pe secțiuni, pe capitole sau categorii de lucrări. în cazul licitației internaționale, atunci cînd unele din documentele li- citației sînt redactate în mai multe limbi, se va pre- ciza în mod explicit că limba română va avea priori- tate ; — termenul de închidere al depunerii ofertelor (data și ora limită de primire a ofertelor) ; — adresa de depunere a ofertelor și modul de în- registrare a depunerii ; — condiții privind retragerea ofertei, penalizări; — perioada de valabilitate a ofertei ; — semnăturile și parafele necesare pe documentele ofertei ; — precizări privind procedura de deschidere a ofer- telor, ziua, ora, locul și condițiile de reprezentare ; — informații privind examinarea, selectarea, com- pararea'și adjudecarea ofertelor, tehnica de calcul și punctajul sau coeficienții ce vor fi folosiți la evaluarea și departajarea ofertelor ; — precizări privind aplicarea, după caz, a tratamen- tului preferențial ofertanților interni în competiție cu ofertanții externi și marjele de acordare a acestora ; — menționarea dreptului organizatorului de a ac- cepta sau de a respinge orice ofertă sau toate ofertele în situațiile în care condițiile tehnice și/sau economice prezentate de ofertanți sînt inacceptabile pentru in- vestitor ; — menționarea dreptului investitorului de a modi- fica unele termene, livrări sau lucrări, și în ce con- diții ; — precizarea modului de notificare a organizatoru- lui către ofertant privind adjudecarea licitației ; — alte informații și precizări pe care investitorul și organizatorul le consideră necesare. CAPITOLUL 7 Condiții de eligibilitate a ofertantului Art. 7.1. — Ofertantul este admis să participe la li- citație în condițiile în care este declarat eligibil de către organizator. Art. 7.2. — Criteriile de stabilire a eligibilității ofer- tanților sînt : a) dotarea tehnică, dotarea cu personal și puterea economică ; b) calificarea personalului ; c) performanțele anterioare în domeniu ; d) situația financiară cu maximum 30 de zile ante- rior datei de depunere a ofertei ; e) lipsa sancționărilor penale sau contravențiilor pentru săvîrșirea următoarelor fapte : gestiune fraudu- loasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită sau alte abateri prevăzute de Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale ; f) calitatea de agent economic autorizat și înregistrat în domeniul lucrării publice supuse licitației; g) capacitatea și resursele de executare a lucrării respective ; h) certificate de bună execuție ; i) scrisori de recomandare ; j) naționalitatea ofertantului. Art. 7.3. — în situații speciale (finanțare din surse externe, cofinanțare etc.) finanțatorii și/sau investitorii pot impune și alte condiții de eligibilitate. Art. 7.4. — In vederea participării la licitație, este de datoria ofertanților să se informeze dacă sînt eligi- bili sau nu. Art. 7.5. — Organizatorul licitației, la solicitarea oricărui ofertant, este obligat să răspundă asupra apre- cierii dacă acesta este eligibil sau nu. Art. 7.6. — Ofertant eligibil nu înseamnă și ofertant calificat. Art. 7.7. — Investitorii și organizatorii, pe răspun- derea lor, de la caz la caz, în funcție de complexitatea lucrării publice, pot reduce criteriile de eligibilitate la minimum (art. 7.2 lit. a)—g). CAPITOLUL 8 Oferta Art. 8.1. — Oferta reprezintă angajamentul ferm al ofertantului în conformitate cu documentele licitației, este secretă și se depune la organizator în vederea par- ticipării la licitație. Oferta se întocmește de ofertant sau de către altă societate comercială de specialitate (de consultanță, proiectare etc.) angajată de ofertant în acest scop, cu condiția păstrării caracterului secret al acesteia. Art. 8.2. — Modul de structurare a documentației și modul de prezentare a ofertei vor respecta întocmai prevederile din documentele licitației (cap. 5). Art. 8.3. — Oferta trebuie să fie fermă, să aibă ca- racter definitiv și obligatoriu asupra conținutului do- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, Partea i, Nr. 110 8 cumentației ce o alcătuiește pe toată perioada de vala- bilitate precizată. Art. 8.4. — Oferta este supusă clauzelor juridice și financiare înscrise în documentele ce o alcătuiesc. Art, 8.5. — Organizatorul licitației are dreptul de a descalifica orice ofertant care nu îndeplinește prin oferta prezentată una sau’ mai multe cerințe din docu- mentele licitației, din instrucțiunile pentru ofertanți și condițiile de eligibilitate. Art. 8.6. — Depunerea ofertei reprezintă manifesta- rea voinței ofertantului de a executa lucrarea publică în conformitate cu documentele licitației și de semnare a contractului cu investitorul. Art. 8.7. — Adjudecarea unei oferte reprezintă ma- nifestarea voinței investitorului de a încredința.lucrarea publică ofertantului a cărui ofertă a fost acceptată și de a semna .contractul cu acesta. Art. 8.8. — Revocarea ofertei de către ofertant, după deschiderea acesteia și înainte de adjudecare, atrage după sine pierderea garanției de participare. Art. 8.9. — Revocarea de către ofertant a ofertei după, adjudecare, atrage pierderea garanției de parti- cipare. precum și suportarea de către ofertant a altor despăgubiri stabilite prin documentele licitației. Art. 8.10. — Ofertariții care sînt dovediți că dețin informații despre valoarea altor oferte din licitație sau au stabilit cu alți ofertanți înțelegeri pentru falsificarea rezultatului licitației, spre a obține prețuri mai mari, vor.fi excluși automat de la licitație. Art. 8.11. — Termenul limită (data și ora) pînă la care pot fi depuse ofertele este denumit „termenul de închidere a depunerii ofertelor". Ofertele depuse după termenul de'închidere sînt automat excluse de la lici- tație și se restituie ofertanților nedesfăcute. Art. 8.12. — Perioada de timp necesară elaborării ofertelor (de la data anunțului publicitar sau data ex- pedierii invitațiilor, pînă la data depunerii ofertelor) se stabilește de ■ organizator, dar nu va fi mai mică de 30 de zile calendaristice, iar în cazul unor lucrări de complexitate ridicată, de minimum 60 de zile calen- daristice. Art. ’8.13. — Perioada de valabilitate a ofertei se stabilește de către organizator, ținînd cont că aceasta se consideră de la data deschiderii ofertelor' și pînă la data semnării de către ambele părți a contractului. Art. 8.14. — La stabilirea termenului de valabilitate a ofertei organizatorul va avea în vedere o perioadă de timp necesară pentru : studierea și compararea oferte- lor ; luarea deciziei de adjudecare și obținerea avizului de la verificator, eventual a reverificării și reluării de- ciziei de adjudecare, dacă verificatorul o cere ; comu- nicarea deciziei de adjudecare ; finalizarea negocierilor și semnarea contractului. Art 8.15. — Oferta trebuie să conțină, în mod ex- pres, termenul de- valabilitate a acesteia, în conformi- tate cu precizările cuprinse în cap. 6 „Instrucțiuni pen- tru ofertanți". Art. 8.16. — în situații- excepționale, înainte de ex- pirarea perioadei inițiale de valabilitate a ofertelor, in- vestitorul poate să ceară ofertanților o prelungire a acestei perioade.'Solicitarea și răspunsul se vor face în scris sau telegrafic. Ofertantului care acceptă solicitarea nu i se'va cere și nici nu i se va permite să-și modifice oferta,' ci să extindă în mod corespunzător valabilitatea garanției • sale de participare la licitație. Prevederile art. 8.8., re- feritoare la plata și pierderea garanției de participare la licitație vor fi valabile și pe perioada de extindere a valabilității ofertei. In situația în care termenul de prelungire a vala- bilității ofertei este mai mare de 30 de zile, investi- torul poate solicita ofertanților și modificarea valorii ofertelor. Ofertantul poate să refuze-prelungirea termenului de valabilitate a ofertei fără pierderea 'garanției de participare la licitație. Art. 8.17. — Valoarea totală și pe secțiuni a lucrării publice care face obiectul ofertei, denumită în conti- nuare valoarea ofertei, se înscrie de către ofertant în formularele de ofertă (anexele nr. 3 a și 3 b). Art. 8.18. — Valoarea ofertei se stabilește de către ofertant, de regulă, prin aplicarea prețurilor sale uni- tare, care vor fi înmulțite cu cantitățile din listele de cantități de lucrări, de utilaje și echipamente (primite de la organizator prin documentele licitației), după care acesta- va stabili valorile pe capitole de lucrări, secțiuni,, cheltuieli generale și în final valoarea to- tală a ofertei, conform instrucțiunilor pentru ofertanți. Art. 8.19. — Articolele din listele de cantități de lucrări și din listele de utilaje și echipamente, nespe- cificate de către organizatori prin documentele lici- tației, se vor înscrie și cota de către • ofertant separat, fără a fi incluse în valoarea ofertei. Art. 8.20. — Articolele din listele de cantități de lucrări și din listele de utilaje și echipamente necotate, de către ofertant nu vor fi plătite de investitor și se consideră-că acestea sînt incluse în alte prețuri ale listelor, deci rămîn în obligația ofertantului și se in- clud în valoarea ofertei. Art. 8.21. — Valoarea ofertei se poate stabili de către ofertant și prin alte metode, atunci cînd docu-' mentele licitației le precizează. Art. 8.22. — în valoarea ofertei, ofertantul va in- clude și contravaloarea taxelor, impozitelor, asigură- rilor etc., în conformitate cu prevederile condițiilor contractuale. Art. 8.23. — Prețurile unitare și totale pe articole și capitole de lucrări ale ofertei pot fi : — fixe, în cazul în care condițiile contractuale pre- văd ca acestea să rămînă nemodificate pe întreaga du- rată a contractului; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 110 — modificâbile (indexate), atunci cînd valorile co- tate de ofertant pot fi modificate pe durata contrac- tului în acest caz, investitorul, prin documentele licita- ției (instrucțiunile pentru ofertanți și condițiile con- tractuale), va face precizări speciale privind redactarea valorii ofertei, precum și în situațiile în care acceptă indexarea prețurilor. Art. 8.24. — Valoarea totală și parțială a ofertei se va prezenta în lei și, după caz, în valută, conform instrucțiunilor pentru ofertanți, și de regulă : — în lei pentru lucrările, utilajele și echipamentele care se procură din țară ; — în valuta indicată pentru lucrările, utilajele și echipamentele procurate din alte țări. Art. 8 25. — Cu privire la eventualele modificări ale prețurilor și ale legislației în vigoare pînă la data depunerii ofertelor, în perioada de valabilitate a ofer- tei și în perioada de execuție a lucrărilor, în scopul de a nu se produce diverse interpretări de către pfer- tanți la stabilirea valorii ofertei, se vor face precizări clare, de către organizator, în instrucțiunile pentru ofertanți și în condițiile contractuale. Art. 8.26. — Ofertantului i se recomandă să vizi- teze și să examineze amplasamentul lucrărilor și îm- prejurimile acestuia și să obțină pentru el însuși, pe propria sa răspundere, toate informațiile necesare pentru elaborarea ofertei și încheierea contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de ofertant. Art. 8.27. — Investitorul va permite ofertantului și personalului acestuia sau agenților săi să pătrundă în incinta și pe terenurile respective, în scopul efec- tuării acestei inspectări, dar numai cu condiția expresă ca ofertantul, personalul sau agenții săi să suporte eventualele daune cauzate ca urmare a vizitei. Art. 8 28. — Ofertanți! care doresc să ofere alter- native tehnica-economice nesolicitate (față de cerințele din documentele licitației) trebuie mai întîi să întoc- mească oferta de bază pentru cerințele tehnice incluse în documentele licitației, după care să furnizeze supli- mentar toate elementele necesare pentru o evaluare completă a ofertelor alternative, inclusiv calculele pro- iectului, specificații tehnice, listele de cantități de lu- crări, de utilaje și echipamente și prețurile lor parțiale și totale, metodologia de execuție propusă și alte de- talii relevante Comisia pentru licitație va lua în considerație ofer- tele alternative, dacă acestea sînt acceptate din punc- tul de vedere al soluțiilor și exigențelor de calitate. Art. 8.29. — Oferta va cuprinde, de regulă : scri- soarea de transmitere a ofertei (anexele nr. 2 a și 2 b) ; formularul de ofertă (anexele nr. 3 a și 3 b) ; garanția de participare ; liste de cantități de lucrări (anexa nr. 5) ; liste de cantități pentru utilaje și echi- 9 pamente (anexa nr. 6) ; tabele cu informații supli- mentare ; informații și documente despre eligibilitate și calificări ; oferte alternative (dacă se prezintă) ; do- cumente nominalizate de reprezentare și orice alte ma- teriale care se cer a *fi completate și transmise con- form instrucțiunilor pentru ofertanți. Art. 8.30. — Ofertele se depun de ofertant, în con- formitate cu instrucțiunile pentru ofertanți, de regulă în două exemplare, un exemplar în original și o copie. Se pot prezenta și mai multe copii (dacă organiza- torul o cere prin instrucțiuni), în scopul folosirii lor de către finanțator și/sau verificator. Art. 8.31. — Ofertantul va introduce originalul și fiecare copie, separat, în cîte un plic interior, acestea introducîndu-se într-un plic exterior notînd corespun- zător plicurile interioare cu „original" și „copie". Art. 8.32. — Pe plicuri se va scrie, clar și citeț, în conformitate cu precizările din instrucțiuni : a) Pe plicul exterior : — adresa organizatorului licitației ; — titlul lucrării publice sau titlul contractului și numărul acestuia, dacă există ; — cuvintele „a nu se deschide înainte de (ora și data)" ; — nici o altă inscripție nu se trece pe plicul exte- rior. b) Pe plicul interior : — se vor înscrie npmele și adresa ofertantului, pen- tru ca oferta să poată fi returnată nedeschisă, în cazul în care aceasta a fost trimisă prea tîrziu sau nu a fost acceptată din orice alt motiv. Art. 8.33. — Plicul exterior și plicul interior vor fi sigilate de către ofertant. Dacă plicul exterior nu este sigilat și notat conform art. 8.32., organizatorul nu va purta nici o răspundere pentru adresarea greșită. Or- ganizatorul licitației va refuza primirea ofertelor în plicuri deteriorate sau desfăcute indiferent din vina cui s-au produs acestea. Art. 8.34. — Ofertantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborării și prezentării ofertei sale. Investi- torul nu va fi, în nici un caz, răspunzător pentru a- ceste costuri, indiferent de derularea sau rezultatul ob- ținut la adjudecare. CAPITOLUL 9 Deschiderea, examinarea și clarificarea ofertelor Art. 9.1. — Ofertele depuse de ofertanți pînă la data și ora precizată pentru depunere se vor păstra de organizator sub cheie, după ce s-a verificat în prealabil dacă plicurile și sigiliile sînt intacte. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 Art. 9.2. — La data, ora, și locul anunțate pentru deschiderea licitației vor fi prezenți membrii .comisiei pentru licitații, reprezentanții ofertanților, care vor prezenta și documentele de împuternicire, reprezen- tanții investitorului și, după caz, alți specialiști invi- tați. Toți cei prezenți vor semna de participare. Art. 9.3. — La deșchiderea licitației, președintele comisiei pentru licitații va anunța numele ofertanți- lor, după care va deschide ofertele (plicurile), inclusiv documentele incluse în acestea. în continuare, va anunța clar : numele ofertanților ; valorile ofertelor totale și pe secțiuni ; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile și caracteristicile principale ale acestora ; notificările în scriâ referitoare ia modificările și retragerile de oferte (dacă există) ; existența garanțiilor de participare solicitate ; orice alte detalii pe care comisia le consideră necesare. Art. 9.4. — După deschidere și anunțare, conform art. 9.3, pențru propriile sale evidențe, comisia pentru licitații va întocmi un proces-verbal, care se va citi în prezența participanților, în care se va menționa : — lista ofertelor ; numele și adresele ofertanților ; valorile totale și pe secțiuni ale acestora ; notificările în scris referitoare lax modificările și retragerile de o- ferte; existența garanțiilor de participare, precum și alte informații dezvăluite ; — lista ofertelor Respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformități față de prevederile documentelor licitației. Proceșul-verbal Va fi semnat obligatoriu de mem- brii comisiei pentru licitații și, după caz, de invitați și de reprezentanții ofertanților. Art. 9.5. — Ofertele pentru care s-au transmis no- tificări de retragere sau ofertele întîrziate se vor îna- poia ofertanților respectivi nedeschise. Art. 9.6. —; După deschiderea în public a ofertelor, acestea se vor păstra sub cheie. Art. 9.7. — Orice încercare a unui ofertant de a influența comisia în procesul de examinare, clarificare, evaluare și comparare a ofertelor și în luarea deci- ziilor, cu privire la încredințarea contractului, poate avea ca rezultat respingerea ofertei respective. Art. 9.8. — Comisia pentru licitații procedează, în continuare, pe loc sau în zilele următoare, cu respec- tarea prevederilor de la art. 9.6 și art. 9.7, la stabili- rea situațiilor în care fiecare ofertă răspunde sau nu cerințelor prevăzute în documentele licitației și abia după' aceea trece la examinarea, clarificarea și e- valuarea de detaliu a ofertelor. Art. 9.9. — în scopul examinării, evaluării și com- parării obiective a ofertelor, comisia pentru licitații poate să ceară ofertanților, individual, să-și clarifice ofertele, inclusiv să defalce prețurile unitare. Solicitarea de clarificare și răspunsul aferent se vor face în scris, telegrafic, telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a valorii sau conținutului ofertei, exceptînd cazurile în care se solicită corecția erorilor aritmetice descoperite de comisie în cursul examinării ofertelor. Art. 9.10. — Dâcă o ofertă nu răspunde cerințelor documentelor’licitației, aceasta va fi respinsă de către comisia pentru licitații, în situația în care ofertantul nu poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 9.9, erorile sau omisiunile din ofertă, spre a deveni cores- punzătoare. Art. 9.11. — Se interzice factorilor care participă la activitatea de licitații aducerea la cunoștința ofer* tanților sau a altor persoane fizice și juridice a unor informații suplimentare despre licitații, în afara infor- mațiilor rezultate cu ocazia deschiderii ofertelor (art. 9.3 și art. 9.4) și a anunțului final de încredințare a contractului în favoarea ofertantului cîștigător. CAPITOLUL 10 Evaluarea și compararea ofertelor Art. 10.1. — Comisia pentru licitații va evalua și compara ofertele stabilite ca fiind corespunzătoare, in- clusiv cele care au fost corectate de către ofertanți (la cererea comisiei),, ale căror corecturi au fost acceptate și care răspund în mod substanțial cerințelor din docu- mentele licitației. Art. 10.2. — Evaluarea ofertelor se face de către comisia pentru licitații prin aprecierea simplă a cali- tăților tehnice și valorice său aprecierea prin punctaj, care reprezintă rezultatul aplicării unor coeficienți la elehîentele principale ale ofertelor, stabiliți în preala- bil de către investitor și finanțator. Art. 10.3. — Coeficienții de evaluare se stabilesc, după caz, pentru : — valoarea ofertei; — termenele de livrare sau recepție ; — condiții și facilități financiare ; — eficiența și competitivitatea echipamentelor șî utilajelor tehnologice care fac parte din lucrarea pu- blică ; — asigurarea service-ului și a pieselor de schimb 5 — eficiența și competitivitatea utilajelor, materiale- lor, calitatea și calificarea personalului privind execu- ția lucrărilor ; — eficiența metodelor tehnologice de execuție ; — coeficienți preferențiali pentru ofertanții interni și externi ; — etc. Art. 10.4. — Sistemul de punctaj, coeficienții de e- yaluare și modul de aplicare a acestora se vor comu- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 iaca în prealabil ofertanților prin documentele Hei- tației. Art 10.5. — In cazul aprecierii simple, oferta de- semnată cîștigătoare (adjudecată) reprezintă acea ofertă eu valoarea cea mai scăzută, în condițiile calității teh- nice, respectării documentelor licitației, precum și de- monstrării eligibilității și capacității ofertantului de a executa lucrarea publică. Art. 10.6. — In cazul aprecierii prin punctaj, oferta desemnată cîștigătoare (adjudecată) reprezintă acea ofertă care prin însumare totalizează punctajul maxim, cuantificînd elementele precizate la art. 10.3. Art. 10.7. — Atît în cazul evaluării ofertelor prin metoda aprecierii simple, cît și prin metoda aprecierii prin- pupctaj, oferta desemnată cîștigătoare reprezintă oferta cea mai competitivă, conform prevederilor art. 10.5 și 10.6, cu condiția ca ofertantul să aibă ca- pacitatea și resursele să execute contractul în mod eficient. Art. 10.8. — In cazul prezentării ofertelor alterna- tive, comisia pentru licitații va cota atît oferta de,bază, cît și oferta alternativă prezentată ; adjudecarea se va face pe criteriul definit la art. 10.2 și 10.3, ofertantul respectiv participînd în licitație cu două oferte. CAPITOLUL 11 Adjudecarea, informarea și semnarea contractului Art. 11.1. — Comisia pentru licitații întocmește un raport în 4 (patru) exemplare, care va cuprinde : — numele membrilor comisiei pentru licitații și ai specialiștilor invitați care au participat la evaluarea și compararea ofertelor ; — nominalizarea ofertantului a cărui ofertă a fost adjudecată ; — justificarea criteriilor tehnice și economice ale hotărîrii de adjudecare ; — semnăturile tuturor membrilor comisiei pentru li- citații și, după caz, ale invitaților. Art. 11.2. — Raportul întocmit și seiiuicU conform art. 11.1, se va transmite : — 1 (un) exemplar (originalul) investitorului ; — 1 (Un) exemplar verificatorului; — 1 (un) exemplar Ministerului Finanțelor; — 1 (un) exemplar rămîrie pentru evidență la dispo- ziția comisiei pentru licitații. Art. 11.3. — Raportul de adjudecare în favoarea ofertantului cîștigător se supune la vot de către mem- brii comisiei pentru licitații și se adjudecă cu minimum 2/3 din numărul voturilor membrilor acesteia, în care se vor include în mod obligatoriu și voturile reprezen- tanților investitorului și Ministerului JFinanțelor. Art. 11.4. — Raportul privind adjudecarea va fi su- pus aprobării verificatorului, care va comunica, în 11 scris, comisiei pentru licitații hotărîrea sa, în termen de maximum 7 (șapte) zile calendaristice. Hotărîrea finală a verificatorului se va înscrie în termenul cunoscut de ofertanți prin documentele lici- tației, pentru comunicarea oficială a rezultatului li- citației. , Art. 11.5. — Membrii comisiei pentru licitații, care nu sînt de acord cu adjudecarea, vor preciza, în scris, anexat la raport, motivele de divergență. Art. 11.6. — Atît membrii comisiei pentru licitații, cît și specialiștii invitați la examinarea și evaluarea ofertelor, pot depune, după caz, contestații adresate ve- rificatorului împotriva hotărîrii de adjudecare, în ter- men de 3 (trei) zile calendaristice, de la data semnării raportului cu obiecțiuni. Art. 11.7. — Contestațiile sînt analizate și rezolvate de către verificator, iar hotărîrea acestuia se transmite, în termenul de aprobare (art 11.4), comisiei pentru li- citații. Art. 11.8. — în cazul în care contestațiile sînt înte* meiate, verificatorul nu validează raportul comisiei pentru licitații privind adjudecarea și comunică comi- siei pentru licitații reanalizarea ofertelor și anularea raportului, adjudecarea în favoarea altui ofertant sau, după caz, anularea licitației. Art. 11.9. — Hotărîrea finală a verificatorului va fî comunicată ofertanților de către organizator în terme- nul anunțat prin documentele licitației. Art 11.10. — Hotărîrea finală a verificatorului ră- mîne definitivă și nu este supusă nici unei căi de aiac. Art. 11.11. — înainte de expirarea perioadei de va- labilitate a ofertei, organizatorul va anunța ofertantul cîștigător, telegrafic, telex sau telefax, precum și prin- tr-o scrisoare recomandată cu o confirmare de primire; semnată de investitor, că oferta sa a fost acceptată. Această comunicare, denumită scrisoare de acceptare, va conține : — notificarea referitoare lâ acceptarea ofertei; — valoarea ofertei acceptate și deci valoarea lucrării publice și a contractului ; — notificarea încredințării contractului; — invitația către ofertantul cîștigător ca acesta să constituie garanția de bună execuție și de semnare a documentelor contractului în termenul de valabilitate a ofertei. După constituirea de către ofertantul cîștigător a ga- ranției de bună execuție, organizatorul va comunica prin scrisori semnate de organizator și investitor, ce- lorlalți ofertanți, că ofertele lor sînt necîștigătoare. Aceste scrisori constituie și documentul de eliberare a garanției de participare la licitație fiecărui ofertant necîștigător., MONITORUL OFICIAL AL JROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 12 Art. 11.12. —• Hotărîreâ de adjudecare a comisiei pentru licitații în favoarea unui ofertant constituie actul în baza căruia investitorul va încredința con- tractul de execuție a lucrării publice acestuia. Art. 11.13. — După notificarea printr-o scrisoare de acceptare a ofertei către ofertantul cîștigător se pro- cedează la semnareă contractului (anexa nr. 4), care include toate acordurile și documentele între părți și se procedează la constituirea garanției de bună execu- ție, conform arț. 13.4, art. 13.5, art. 13.7 și prevederi- lor din documentele licitației. Semnărea documentelor contractuale (contractul, condiții generale de contractare, condițiile speciale de contractare și anexele acestora) se face prin înțelegere la sediul uneia dintre părți, cu care ocazie părțile pot prezenta și documentele de împuternicire în vederea semnării. Art. 11.14. — Operațiunile de la art. 11.13 se vor încheia înainte de expirarea termenului de valabilitate a ofertei. Art. 11.15. — Dacă ofertantul cîștigător, după ce a primit scrisoarea^ de acceptare conform art. 11.11, nu semnează contractul și documentele acestuia conform art.z 11.13, și nu constituie garanția de bună execuție conform art. 13.4, unul din aceste două refuzuri consti- tuie uh motiv de anulare a încredințării contractului și de pierdere a garanției de participare la licitație, pre- cum* și de plată a daunelor determinate și dovedite. CAPITOLUL 12 Anularea licitației Art. 12.1. — De regulă, nu se permite anularea li- citației. în mod excepțional, anularea licitației se face atunci cînd : — s-a prezentat numai o singură ofertă ; — valorile prezentate de ofertant în oferte depășesc cu valori inacceptabile pentru investitor valorile ante- rior estimate ; — în cazul unor nereguli importante, din care câuză investitorul, Ministerul Finanțelor și verificatorul, con- form art. 11.8, anulează licitația ; — alte cazuri specificate în mod expres prin docu- mentele licitației. Art. 12.2. — De comun acord, investitorul, Ministe- rul Finanțelor și verificatorul își rezervă dreptul de a anula licitația, oricînd înainte de semnarea contractului, fără ca prin aceasta să-și asume vreo responsabilitate față de ofertantul sau ofertanții afectați sau vreo obli- gație de a informa respectivii ofertanți asupra moti- velor acțiunii lor. Art. 12.3. — în cazul anulării licitației, organizato- rul comunică hotărîreâ, în scris, tuturor ofertanților participanți și oficiului de licitații și se înapoiază ga- ranțiile integral. Dacă este cazul, se organizează o nouă licitație con- form prezentului regulament. CAPITOLUL 13 Garanțiile Art. 13.1. — în vederea participării la licitație, ofer- tantul este obligat să depună la investitor garanția de participare la licitație, pentru ca investitorul să fie asi- gurat, în cazul adjudecării lucrării în favoarea unui Ofertant, de preluarea contractului. Art. 13.2. — Ofertanților necîștigători ai licitației K se restituie garanția de participare la licitație, fără nici un fel de rețineri, direct sau pe bază de scrisoare din partea organizatorului. Confirmarea pentru restituire trebuie să fie cît mai promptă posibil și nu trebuie să fie făcută mai tîrziu de 5 zile de la data adjudecării ofertei. Art. 13.3. — Garanția de participare la licitație se pierde în următoarele cazuri : — dacă ofertantul își retrage oferta în cursul pe- rioadei de valabilitate a acesteia ; - r în cazul ofertantului' cîștigător, dacă acesta, în termenul de valabilitate a ofărtei, nu semnează con- tractul sau, după caz, nu depune garanția de restituire a avansului și garanția de bună execuție. Art. 13.4. — Ofertantul căruia i s-a adjudecat lu- crarea este obligat să constituie o garanție de bună execuție, în scopul asigurării investitorului de realiza- rea la calitatea convenită prin contract și la termen a lucrării. Art. 13.5. — Modul de restituire a garanției de bună execuție se precizează prin condițiile contractuale con- venite. Art. 13.6. — Cuantumul garanțiilor se stabilește de investitor și reprezintă un anumit procent din valoarea lucrărilor. Art. 13.7. — Formele de constituire a garanțiilor pot fi : — sume cash depuse la casieria organizatorului contra unei chitanțe ; —; ordin de plată sau cecuri acceptate la o bancă indicată de organizator, scrisori de garanție bancară, acreditive sau alte forme stabilite de organizator (cu acordul investitorului) prin documentele licitației. CAPITOLUL 14 Dispoziții finale Art 14.1. — Prezentul regulamenț intră în vigoare la 30 de zile de la adoptare. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i. Nr. 110 13 ANEXA Nt, 1 TERMENI UTILIZAȚI 1. Ordonatorul de credite 2, Finanțatorul 3. Investitorul 4. Consultantul 5. Ofertantul (antreprenor general/de specialitate și furnizor general/de specialitate) 5.1. Antreprenor general 5.2. Antreprenor de specialitate (subantreprenor) 5.3. Furnizorul 6. Verificatorul licitației 7. Licitația 8. Caietul de sarcini (specificații tehnice) 9. Proiectul tehnic 10. Adjudecarea execuției lucrărilor publice 11. Contractul 11.1. Contracte „la cheie" 11.2. Contracte globale 11.3. Contracte separate 11.4. Subcontracte 11.5. Contracte pentru servicii de consultanță și asistență tehnică 11.6. Condiții generale de contractare 11.7. Condiții suplimentare de contractare 11.8. Condiții speciale de contractare 11.9. Grafic general de realizare a lucrărilor 12. Grafic de execuție 13. Atașament 14. Jurnal zilnic al șantierului 15. Ordin de șantier 1. Ordonatorul de credite Asigură fondurile necesare, precum și deschiderea finanțării pentru realizarea lucrărilor publice. Ordonatorii de credite sînt stabiliți prin Legea fi- nanțelor publice nr. 10/1991. 2. Finanțatorul Este societatea comercială care asigură finanțarea, în limita sau în completarea fondurilor alocate de la buget, potrivit legii, ordonatorilor de credite pentru lucrările publice. 3. Investitorul Investitorul de lucrare publică este ordonatorul prin- cipal, secundar sau terțiar de credite potrivit art. 30 și 55 din Legea finanțelor publice nr. 10/1991, care, avînd finanțarea asigurată, contractează cu un ofertant execuția lucrării. Investitorul asigură elaborarea documentelor nece- sare organizării licitației și adjudecării în favoarea unui ofertant al lucrării publice. 4. Consultantul Consultantul este societatea comercială de proiectare, consultanță, regie autonomă sau persoane fizice auto- rizate, împuternicite de investitor să-1 reprezinte în realizarea lucrărilor publice. în cazul în care investitorul consideră necesar, aces- ta poate angaja un consultant — persoană juridică (societate comercială sau persoană fizică) — care să-i reprezinte interesele pe toată durata derulării contractului. Consultantul poate supraveghea direct sau prin re- prezentantul său desfășurarea lucrărilor pe șantier. în cazul în care investitorul este organizat cores- punzător, acesta nu apelează la consultant. Relațiile investitorului cu antreprenorul sînt directe sau prin iniei mediul consultantului sau reprezentan- tului său. Reprezentantul consultantului va fi răspunzător în fața consultantului pentru urmărirea și supravegherea lucrărilor, precum și pentru testarea și examinarea materialelor care vor fi folosite ; de asemenea, va fi răspunzător și pentru oricare din împuternicirile pen- tru care consultantul l-a investit Consultantul mai poate executa, la cererea investi- torului, pe bază de contract : studii de fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare, specifi- cații tehnice și cantitative de lucrări, liste de utilaje și echipamente, documentele licitației, întreaga pregă- tire și organizare a licitației, în care caz îndeplinește funcția de organizator ; să reprezinte pe investitor pe parcursul execuției pentru conducerea și coordonarea lucrărilor (proiect management), precum și alte ser- vicii de consultanță și asistență tehnică. 5. Ofertantul (antreprenor general, antreprenor de specialitate, furnizor general, furnizor de specialitate) Este regia autonomă, societatea comercială sau o firmă străină organizată și dotată corespunzător pen- tru execuție de lucrări, care are dreptul legal de a desfășura acest gen de activități și de a semna și derula contracte avind ca obiect realizarea acestora. 14 MONITORUL OFICIAL AL Ofertanțul depune oferta pentru participare la lici- tații și, în cazul în care i-a fost adjudecată execuția lucrărilor, încheie cu investitorul contractul pentru execuția acestor lucrări și le execută în conformitate cu cele convenite prin acest contract. Ofertantul, în sensul în care a fost definit mai sus, poate șă îndeplinească funcția de antreprenor general, antreprenor de specialitate, furnizor general sau fur- nizor de specialitate în funcție de specificul și com- plexitatea lucrărilor ce urmează să facă obiectul con- tr jețului. 5.1. Antreprenor general Este .antreprenorul care are capacitatea tehnică și organizatorică de a se angaja exclusiv în nume propriu în relații contractuale cu investitorul, pentru execuția de lucrări complexe pe care urmează să le execute prin forțe proprii sau pe baze contractuale împreună cu alți antreprenori de specialitate și furnizori. Aceștia din urmă vor avea față de antreprenorul general sta- tut de antreprenori de specialitate, respectiv furnizori de specialitate. 5.2. Antreprenor de specialitate Este antreprenorul care are ca obiect de activitate execuția* unui anumit gen de activități din domeniul lucrărilor publice, pentru care este specializat. 5.3. Furnizorul Este regia autonomă sau societatea comercială care asigură, pe bază de oferte și contracte, livrarea de materiale, utilaje și echipamente și, după caz, mon- tarea acestora. După complexitatea sarcinilor pe care 1^ contractează și le realizează, furnizorul poate fi : furnizor general sau furnizor de specialitate. 6. Verificatorul licitației Este alcătuit dintr-o grupă de specialiști care se formează de către oficiul de licitații pentru fiecare licitație în parte, se propune și se aprobă potrivit re- gulamentului de licitație. Documentele care se verifică și se aprobă sînt: anunțul publicitar ; scrisorile de invitație la licitație ; celelalte documente ale licitației care se transmit ofertanților, precum și documentele de adjudecare și contestațiile. 7. Licitația Este un concurs la care investitorul, direct sau prin intermediul organizatorului, pe baza documentelor li- citației, invită ofertanți care să prezinte oferte în scopul organizării licitației și adjudecării contractării lucrării publice, în favoarea celui mai competitiv ofertant ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 8. Caietul de sarcini (specificații tehnice) Este documentația scrisă care însoțește proiectul elaborat de consultant și care detaliază condițiile teh- nice de execuție și montaj ale lucrărilor : calitățile ma- terialelor, utilajelor și echipamentelor, standarde care trebuie respectate, toleranțe de execuție și montaj protecția muncii, protecția mediului, tehnologii, trans- porturi, inspecții, teste, verificări, modificări măsură- tori, întreținere etc. în ca^ul unor lucrări publice mai simple, se pot organiza licitații la care proiectul tehnic se întocmește de către ofertanți, pe baza unui caiet de sarcini ela- borat de investitor și pus la dispoziția ofertanților o dată cu celelalte documente ale licitației. în acest caz, perioada de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea proiectului elaborat de ofer- tant, în cazul în care se precizează prin documentele licitației, va fi inclusă în valoarea ofertei. 9. Proiectul tehnic Este documentația scrisă și desenată ce se elaborează la solicitarea investitorului, pe bază de contract, de către regii autonome, societăți comerciale de proiec- tare sau consultanță, care face parte din documentele licitației, și pe baza căreia se elaborează ofertele. Se întocmește, de regulă, pe baza studiului de fe- zabilitate și/sau a studiului tehnico-eeonomic și tre- buie să conțină, în principal: planurile și toate de- taliile necesare stabilirii cantităților de lucrări, ca- ietul de saricini (specificații tehnice), listele de can- tități de lucrări, listele de cantități pentru utilaje și echipamente/ capacități de producție, planuri de an- samblu și de montaj, indicatori tehnico-economici, so- luții constructive, studii de teren, autorizații, avize etc. Listele de cantități de lucrări șî listele de utilaje și echipamente fac parte din proiect și din documentele licitației și pe baza lor se întocmesc ofertele. Aceste liste trebuie să conțină : numărul curent, codul arti- colului, descrierea lucrărilor, unitatea de măsură,’ cantitatea. Formularele acestor liste (anexa nr. 5 și anexa nr; 6) conțin în ultimele coloane și rubricile de preț uni- tar și preț total, dar fără valori, acestea urnind a fi înscrise de către ofertant. Dacă din descrierea utilajelor și echipamentelor nu rezultă dar datele necesare întocmirii ofertelor, atunci la aceste liste se anexează fișele tehnice ale acestor utilaje și echipamente. 10. Adjudecarea execuției lucrărilor publice Stabilirea, pe bază de licitație, a ofertantului căruia i se încredințează lucrarea publică pe care urmează să o realizeze pe bază de contract încheiat cu investitorul’ MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 11. Contractul Este actul juridic încheiat prin acordul de voință între investitor și ofertantul în favoarea căruia s-a adjudecat lucrarea publică, în vederea realizării aces- teia. Forma de contract este de regulă cea din condițiile generale de contractare transmise ofertanților de că- tre investitor prin documentele licitației. In unele cazuri, pînă la încheierea contractului, a- cesta poate trece prin următoarele faze : forma de contract propusă de investitor și care face parte din documentele licitației ; forma de contract acceptată de ofertant și care însoțește oferta ; forma finală de con- tract definitivat și semnat de părți după adjudecare și negociere. Contractul este compus din formularul de contract (anexa nr. 4) însoțit de condiții generale de contrac- tare și condiții speciale de contractare și celelalte do- cumente precizate în formularul de contract în accep- țiunea prezentului regulament. Contractele pot fi : „la cheie globale, separate, subcontracte, precum și con- tracte pentru servicii de consultanță și asistență teh- nică. 11.1. Contract „la cheie" Este cel mai complex contract care se încheie între investitor și un antreprenor general, în scopul reali- zării complete a unei lucrări publice, inclusiv punerea în funcțiune a acesteia. 11.2. Contract global Contractul global se încheie între investitor, pe de o parte, și antreprenorul general și furnizorul general, pe de altă parte, aceștia din urmă asumîndu-și răspun- derea realizării în ansamblu a lucrării publice, avînd dreptul să încheie contracte de subantrepriză (subcon- tracte) cu antreprenori sau furnizori de specialitate. Același contract global se poate încheia între investi- tor atît cu antreprenorul general, cît și cu furnizorul general, în care caz între antreprenorul general și furnizorul general intervine un contract de asociere, răspunderile fiind delimitate în acest contract. 11.3. Contracte separate Contractele separate se încheie între investitor și mai mulți antreprenori și furnizori, cîte un contract «i fiecare din aceștia, în cazul în care investitorul are capacitatea. tehnică și organizatorică de a îndeplini funcțiile de furnizor și de antreprenor generat 15 In acest caz, răspunderea generală de realizare în totalitate a lucrării publice rămîne în sarcina investi- torului, antreprenorii și furnizorii răspunzînd strict pentru lucrările, livrările și serviciile contractate se- parat. 11.4. Subcontracte Subcontractele se încheie între* antreprenorii gene- rali și/sau furnizorii generali, pe de o parte, și antre- prenorii și furnizorii de specialitate, pe de altă parte, pentru realizarea diverselor secțiuni (părți) din lucrar- rea publică, ce~ fac obiectul contractului global sau „la cheie". 11.5. Contracte pentru servicii de consultanță și asistență tehnică Adeste contracte se încheie de către investitor cu organizații de proiectare și/sau consultanță pentru în- tocmirea de : studii de fezabilitate, studii tehnico-eco- nomice, proiecte tehnice, liste de canități de lucrări, liste de cantități pentru utilaje și echipamente, caiete de sarcini (specificații tehnice), condiții speciale con- tractuale, documentații pentru licitații, oferte ș.a. De asemenea, se pot încheia contracte și pentru : or- ganizarea licitațiilor, reprezentarea investitorului și/sau furnizorului pe parcursul execuției în conducerea și coordonarea lucrărilor, alte servicii de consultanță și asistență tehnică etc. 11.6. Condiții generale de contractare Documentul care pune la dispoziția părților contrac- tuale principiile generale aplicabile pentru contracta- rea lucrărilor de construcții. în toate cazurile, ele devin parte integrantă a unui contract de executare a lu- crărilor de construcții. 11.7. Condiții suplimentare de contractare Documentul complementar la condițiile generale de contractare prin care se fixează clauze specifice con- tractelor încheiate de un anumit investitor. 11.8. Condiții speciale de contractare Documentul care completează sau, eventual, modi- fică condițiile generale de contractare și „condițiile su- plimentare de contractare", aplicabile unui anumit contract MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 110 16 11.9. Grafic general de realizare a lucrărilor Documentul care indică datele de începere și termi- nare a lucrărilor, precum și intervențiile diferiților participanți. 12. Grafic de execuție Documentul detaliat care se înscrie în termenele globale ale graficului general de realizare a lucrărilor. El precizează termenele pentru diferitele faze ale exe- cuției lucrărilor, participanții, categoriile de lucrări și etapele intervenției participanților. 13. Atașament (caiet de măsurători) Documentul scris și/sau desenat, datat și semnat de reprezentanții părților contractuale, prin care se con- semnează lucrările executate sub aspect cantitativ și calitativ și particularitățile susceptibile de a face obiec- tul unor litigii ulterioare. 14. Jurnal zilnic al șantierului Documentul semhat și datat în care se înscriu date privitoare la activitatea zilnică a șantierului, eveni- mentele survenite pe parcursul execuției și avansării lucrărilor. 15. Ordin de șantier Documentul scris, semnat și datat, prin care investi- torul dispune antreprenorului să execute un ordin ce ține de obligațiile ce și le-a asumat prin contract. ANEXA Nr, 2 a Scrisoare de transmitere a ofertei OFERTA Către Nr. —.............. -................. -.....— —...................-...........-......-....—.......- Data —........-...-.......;............-...-..... (Numele și sediul organizatorului) Locul Stimate organizator, Urmare anunțului dumneavoastră publicitar din publicația -................................... —.....— din data de -.......-..........., prin care ați lansat invitația de participare la licitația nr. —........; organizată de dumneavoastră pentru execuția de -.........-....... .....-............'.........-.....» avem plăcerea să vă. prezentăm oferta noastră în termenii și condițiile alăturate *), privind : 1. Obiect 2. Preț 3. Condiții de plată 4. Condiții de livrare 5. Termene de livrare 6. Recepția cantitativă și calitativă 7. Garanția tehnică 8. Garanții bancare 9. Asistență tehnică 10. Documentația tehnică ♦) Punctele nr. 1—13 se modifică potrivit conținutului real al ofertei. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 110 17 11. Piese de schimb 12. Alte condiții 13. Valabilitatea ofertei Avem speranța că oferta noastră va satisface cerințele dumneavoastră. Cu stimă, ANEXA Nr 2 b Scrisoare de transmitere a ofertei OFERTA Către Nr. —............... -................... -....... —.................-................. -......... - Data —....................... -...-......— (Numele și sediul organizatorului) Locul —.......-.....-...................... - Stimate organizator, Urmare scrisorii dumneavoastră nr. v............................ datată ..............*........ prin care ați lansat invitația de participare la licitația nr. -..............................> organizată de dumneavoastră pentru execuția de .................-—, avem plăcerea să vă prezentăm oferta noastră în termenii și condițiile alăturate ♦), privind : 1. Obiect 2. Preț X Condiții de plată 4. Condiții de livrare 5. Termene de livrare 6. Recepția cantitativă și calitativă 7. Garanția tehnică 8. Garanții bancare 9. Asistența tehnică 10. Documentația tehnică 11. Piese de schimb 12. Alte condiții 13. Valabilitatea ofertei Avem speranța că oferi a noastră va satisface cerințele dumneavoastră. Cu stimă, *) Punctele nr. 1—13 se modifică potiivit conținutului real al ofertei. 18 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea iₐ Nr. 110 ANEXA Nr. 3 a FORMULAR DE OFERTĂ (NOTĂ : Anexa face parte din ofertă. Ofertanții sînt rugați să completeze toate spațiile albe din for- mularul de ofertă și din anexă). Către Domnilor, 1. După examinarea planurilor, a condițiilor generale de contractare (anexa nr, 7), a specificației și a listelor de cantități pentru executarea lucrărilor care fac obiectul licitației, noi, subsemnații, oferim exe- cutarea, terminarea și întreținerea acestor lucrări, în întregime, conform numitelor planuri, condițiilor de contractare, specificației și listelor de cantități menționate, pentru- suma de — -— -— - (lei, $) sau suma ce se va stabili pe baza negocierilor conform condițiilor generale și speciale de contractare. 2. Ne obligăm, în cazul cînd oferta noastră este acceptată, să începem lucrările în cel mult -— zile de la primirea ordinului investitorului de a îi începe lucrarea, să-i terminăm și să-i predăm lucrările prevăzute în contract în întregime, cel mai tîrziu după .................... — zile calculate de la începerea lucrărilor ordonate de investitor. 3. Dacă oferta noastră e acceptată, vom obține, dacă se cere, garantarea de către o agenție de asigu- rare sau de către o bancă, sau vom furniza garanții (ce vor fi aprobate de dvj încheiate solidar și separat cu noi pentru o sumă care să nu depășească .............— % din suma mai sus menționată pentru buna execuție a contractului, în condițiile unei convenții ce va fi aprobată de dv. 4. Convenim să menținem oferta aceasta pentru o perioadă de................— zile (perioada de valabilitate) de la data fixată pentru noi și oferta va putea fi acceptată oricînd înainte de expirarea acestei perioade.’ 5. Pînă la încheierea contractului^ întocmit și semnat de dv., această ofertă, împreună cu acceptarea ei în scris din partea dv., va constitui un angajament obligatoriu între noi. 6. înțelegem că nu sînteți obligați să acceptați oferta noastră chiar dacă are prețul cel mai scăzuî și că puteți accepta orice ofertă pe care o veți primi. 7. Anexa nr. 3 b la prezentul formular, denumită și „anexa la formularul de ofertă*, face parte integrantă din acest document. Datat azi • -— luna ........................... — anul ---------- semnătura —-—-...............- - — în calitate de ......—........................ - pe deplin autorizat să semnez oferte pentru și în numele _______— - -— ..............: —..............— (litere de tipar). L.S. Adresa i OBSERVAȚII 2 Formularul de ofertă este minimal, acesta urmînd a fi completat, după caz, de organizatorul licitației. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, paktea l, Nr. 110 19 Nr 3 b ANEXA la formularul de ofertă Valoarea scrisorii de garanție sau,a garanției de bună execuție Valoarea minimă a asigurărilor Perioada de la începerea lucrărilor de la ordinul investitorului de a începe lucrarea Durata de execuție Valoarea despăgubirilor (daune-interese) Limita maximă a despăgubirilor (daune-interese) Valoarea primei de execuție (dacă există) Perioada de garanție Procent pentru cheltuieli generale, beneficii etc. Procent de reținere pentru diverse garanții — valoarea limită a banilor reținuți din situațiile de plată Valoarea minimă a situațiilor provizorii de plată a lucrărilor Termenul la care se va face plata după emiterea situațiilor provi- zorii, sau finale de lucrări Datat azi —..........—- luna ~~........anul ...................... — în calitate de ----pe deplin autorizat să £3 Cantitatea U/M ................................... ;la prețul contractului privind majorarea sau reducerea prețului forței de muncă și/sau al mate- rialelor, respectiv al utilajelor și echipamentelor, pre- cum și pentru orice altă problemă care afectează costul execuției lucrărilor, se fac precizări în „condiții spe- ciale de contractare". ARTIQOLUL 13 Subcontractori nominalizați 13.1. Toți specialiștii^ furnizorii, comercianții și alte persoane juridice, angajate de antreprenor pentru a executa părți de lucrări sau a furniza materiale, pro- duse și servicii, care sînt nominalizați, selecționați și aprobați de investitor, sînt denumiți subcontractori nominalizați. 13.2. Investitorul sau consultantul nu poate obliga antreprenorul să angajeze un subcontractor nominali- zat față de care acesta are obiecțiuni justificate. 13.3. Subcontractorul nominalizat se va angaja față de antreprenor cu aceleași obligații și responsabilități pe care antreprenorul le are față de investitor, con- form condițiilor contractului. Subcontractorul îl va exonera și despăgubi pe antre- prenor în legătură cu aceste obligații, precum și pen- tru cererile, reclamațiile, daunele-ințerese, taxele și cheltuielile de orice fel care decurg sau apar în legă- tură cu acestea sau în legătură cu orice neîndeplinire a obligațiilor și respbnsabilităților contractuale. 13.4. Subcontractorul nominalizat va despăgubi pe antreprenor pentru orice neglijență sau daună produsă de angajații săi, prin folosirea utilajelor de construcții și a unor lucrări provizorii puse la dispoziție de antre- prenor pentru realizarea contractului. 13.5. , Prețurile pentru toate lucrările executate, ma- terialele, serviciile furnizate de un subcontractor no- minalizat se vor include în contractul dintre investi- tor și antreprenor. 13.6. Investitorul este îndreptățit să facă plăți în contul creditorilor antreprenorului atît timp cît acesta aantîrziat cu plata datoriilor pe care le are față de sub- contractorii care participă la execuția lucrărilor. Antreprenorul este obligat, în urma cererii prezen- tate de investitor și într-un interval fixat, să-și preci- 30 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 110 zeze punctul de vedere cu privire Ia legalitatea pre- tențiilor creditorilor săi. Dacă aceste precizări nu sînt făcute în termenul prevăzut, datoriile sînt considerate ca fiind recunoscute de antreprenor și plățile drept confirmate și scăzute din plățile datorate antrepreno- rului. ARTICOLUL 14 Riscuri speciale 14.1. Dacă lucrările permanente executate sau ma- terialele și lucrările provizorii sau oricare alte 'mij- loace ale antreprenorului folosite în scopul execuției lucrărilor vor suferi distrugeri sau avarii din cauze de forță majoră : război, rebeliune, revoluție sau alte cauze ce nu puteau fi prevăzute de antreprenor și nici nu sînt imputabile acestuia, investitorul va despăgubi pe antreprenor pentru daunele produse. 14.2. în perioada de acțiune a forței majore, con- tractul va fi întrerupt, dar fără a prejudicia drepturile celor două părți. 14.3. Dacă contractul este întrerupt, antreprenorul va fi plătit de investitor pentru lucrările executate înainte de întrerupere, plus costurile pentru materiale și alte servicii care au fost certificate de consultant. ARTICOLUL 15 Soluționarea litigiilor 15.1. Litigiile dintre părți sînt de competența instan- țelor judecătorești din România în ale căror raze teri- toriale se situează lucrările publice. 15.2. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societăți și persoanele juridice pot fi soluționate și prin arbitraj, dacă părțile convin astfel. Arbitrii vor fi aleși de către părți, de comun acord. 15.3. în cazul litigiilor privind calitatea și proprietă- țile materialelor de construcții, procedurile de verifi- care, corectitudinea efectuării probelor, a utilajelor de construcții folosite, fiecare parte poate, după o înștiin- țare prealabilă a celeilalte părți, să ceară efectuarea unor cercetări de către o instituție publică de cerce- tare-dezvoltare. Rezultatele acestor cercetări sînt defi- nitive. Costurile cercetărilor efectuate se suportă de partea a cărei culpă a fost dovedită. 15.4. Litigiile privind despăgubirile rezultate în urma celor prevăzute la pclr. 15.3 vor fi soluționate potrivit prevederilor de la pct. 15.1 și 15.2. ARTICOLUL 16 Vina investitorului 16.1. Antreprenorul poate rezilia contractul dacă : a) investitorul neglijează o obligație care este în sar- cina sa și prin aceasta pune pe antreprenor în situația de a nu putea executa lucrarea ; b) investitorul nu onorează o plată scadentă ; c) investitorul devine falit ; d) investitorul notifică antreprenorului că din motive neprevăzute și datorită unor conjuncturi economice îi este imposibil să continue îndeplinirea obligațiilor con- tractuale. 16.2. Rezilierea contractului se comunică în scris in- vestitorului cu 14 zile înainte. La expirarea preavizu- lui de 14 zile, antreprenorul va evacua de pe șantier toate materialele, mijloacele și utilajele de construcții, precum și lucrările provizorii. 16.3. Investitorul va avea aceleași obligații /de plată prevăzute în contract și, în plus, va plăti antrepreno- rului suma corespunzătoare pierderilor sau daunelor aduse acestuia care decurg în legătură sau ca urmare a acestei întreruperi și încetări a contractului. Articolul 17 Vina antreprenorului 17.1. Investitorul poate rezilia contractul dacă : a) antreprenorul dă faliment, se declară falit, se emite ordin de executare împotriva lui, intră în lichi- dare în vederea fuzionării sau are o ipotecă pe capital; b) antreprenorul a abandonat contractul ; c) antreprenorul nu începe lucrările fără să aibă un motiv justificat sau hu reia lucrările suspendate în termen de 12 zile de la primirea dispoziției scrise de reîncepere a lucrărilor ; d) antreprenorul nu a îndepărtat materialele neco- respunzătoare de pe șantier sau nu a refăcut o. lucrare în termen de 28 de zile de la primirea dispoziției scrise date de consultant; e) antreprenorul neglijează în mod flagrant și repe- tat să-și îndeplinească obligațiile contractuale, deși a fost notificat de consultant ; f) antreprenorul a dat în subantrepriză o parte din lucrări fără avizul investitorului. 17.2. în cazul rezilierii contractului, investitorul va întocmi situația lucrărilor efectiv executate, inventarul materialelor, utilajelor și lucrărilor provizorii, după care se vor stabili sumele care urmează să le plătească în conformitate cu prevederile contractului, precum și daunele pe care trebuie să le suporte antreprenorul din vina căruia s-a reziliat contractul. 17.3. Antreprenorul va fi îndreptățit, să primească numai acea sumă sau sume care sînt certificate de con- sultant că sînt datorate de investitor. Plata acestor sume se va efectua numai după expi- rarea perioadei de garanție. ARTICOLUL 18 Valuta și cursuri de schimb 18.1. Dacă antreprenorul va fi plătit în întregime sau parțial în valută, această plată nu va fi supusă modi- ficărilor cursului de schimb între moneda sau mone- dele de schimb specificate și leu. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 110 31 18.2. Dacă investitorul solicită ca oferta să fie expri- mată într-o singură valută, iar plata să se facă în mai multe valute, cursul de schimb care se aplică la calcu- lul plății valutelor diferite va ți cursul stabilit de Banca Română de Comerț Exterior, valabil cu 30 de zile înainte de ultima dată stabilită pentru prezentarea ofer- telor și specificat în documentele de ofertă. ARTICOLUL 19 Alte dispoziții 19.1. Toate certificatele, notificările și dispozițiile scrise date de investitor sau consultant conform con- dițiilor contractului vor fi trimise prin poștă sau se vor preda la sediul principal al antreprenorului sau la adresa indicată de către acesta. 19.2. Toate notificările care vor fi adresate investi- torului sau consultantului conform contractului vor fi trimise prin poștă sau vor fi predate la adresele stabi- lite în contract. 19.3. Orice schimbare de adresă va fi comunicată celeilalte părți. OFERTANT SEMNĂTURA ȘTAMPILA EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR Adresa pentru publicitate s Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate șl difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blânduziei nr. lₜ sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul î Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial*. București, str. Jiului nr. 163. telefon 63.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110/1991, conține 32 de pagini. Prețul 16 le* | 40.816 |