MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 109 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți, 21 mai 1991 Nr. SUMAR Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 286. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „Adevărul⁵⁴ — S.A....................................1—6 300. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru va- lorificarea produselor horticole⁴⁴ ..... 6—10 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Adevărul^ — S.A; Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea comercială pe acțiuni „Adevărul⁴⁴ — S.A., cu sediul în București, Piața Presei Libere nr. 1. Art. 2, — Societatea comercială „Adevărul⁴⁴ — S.A. are un capital social inițial de 56.400 mii lei, împărțit în 5.640 acțiuni nominative, cu o valoare de 10.000 lei fiecare. Capitalul social al societății se constituie prin pre- luarea activului și pasivului Editurii „Adevărul⁴⁴ și se va definitiva pe baza reevaluării patrimoniului în con- dițiile prevăzute de lege. Art. 3. — Societatea își desfășoară activitatea po- ți ivit statutului din anexa nr. 1, care face parte inte- grantă din prezenta hotărîre. în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile legale ale adunării generale vor fi îndeplinite de consiliul împuterniciților statului. Art. 4. — Componența consiliului împuterniciților statului este cea din anexa nr. 2 *) la prezenta ho- tărîre. Art. 5, — Pe data constituirii Societății comerciale „Adevărul⁴⁴ — S.A., instituția de interes național Edi- tura „Adevărul⁴⁴ își încetează activitatea. Art. 6, — Personalul trecut la Societatea comercială „Adevărul⁴⁴ — S.A. de la Editura „Adevărul⁴⁴ se con- sideră transferat în interesul serviciului. Personalul încadrat la societatea comercială are dreptul la diferența pînă la salariul tarifar avut și la sporul de vechime, după caz, timp de trei luni, în cazul în care a fost încadrat cu un salariu mai mic. Art. 7. — Hotărîrea Guvernului nr. 196/1990 se abrogă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 13 aprilie 1991. Nr. 286. ♦) Anexa se va transmite celor interesați. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 109 ANEXA Nr. 1 STATUTUL Societății comerciale pe acțiuni „Adevărul* S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Adevărul* — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd* de la societate, denumirea ' societății va fi precedată sau urmată de cuvintele societate pe ac- țiuni* sau inițialele „S.A.*, de capitalul social, numărul de înregistrare din registrul comerțului și sediul so- cietății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Adevărul* — S.A. este per- soană juridică română, avînd forma juridică de so- cietate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, Piața Presei Libere nr. 1, sectorul 1. Sediul so- cietății poate fi schimbat în alt loc din România* pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale situate și în alteHocalități. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înregistrării în registrul comerțului. CAPITOLUL II Obiectul de activitate aLsocietății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societății este : a) Realizarea, editarea, tipărirea și administrarea de : — publicații (ziare, reviste, cărți, afișe, pliante, pro- specte, cărți poștale, imprimate diverse etc.) ; — executarea de lucrări* de tipărire, de obiecte pu- blicitare ; — editarea cotidianului independent „Adevărul*. b) Organizarea și sponsorizarea,, cu mijloace pro- prii sau în colaborare’cu partenerii români și străini de : expoziții, adunări istorice, memoriale, culturale ; simpozioane ; spectacole ; cenacluri, susțineri, prezen- tări debutanți în literatură, publicistică, critică, muzică, arte ; turism tematic ; cursuri sezoniere, seminarii, ta- bere de artă, concursuri cu premii. c) Proiectare, Consulting, service, implementare în domeniile : derulare de investiții, tehnic, tehnologic, servicii de reprezentanță a firmelor străine furnizoare de mașini, utilaje și materiale poligrafice, întreținere- reparații ; studiul muncii ; informatică ; perfecționarea pregătirii profesionale ; coparticipări cu firme din țară și străinătate pentru acțipni de realizare, editare, ti- părire, desfacere de produse poligrafice. d) Activitate comercială pentru : — intermedierea, aprovizionarea, desfacerea de ma- terii prime, materiale, piese de schimb și utilaje tipo- grafice ; — depozitarea, magazinarea, expediția, desfacerea în țară și străinătate prin unități proprii sau prin terțe unități a produselor proprii și a altor produse aprovi- zionate din țară sau din străinătate. e) Prestări servicii, inclusiv pentru alte publicații, f) Realizarea de programe radio și de televiziune. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 56.400 mii tei, împărțit în 5.640 acțiuni no- minative, în valoare nominală de 10.000 lei fiecare. Capitalul social inițial este deținut integral de stat, pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau' străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile vor-fi nominative și vor cuprinde mențiu- nile prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbruL sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acționarilor într-iin re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație ; registrul se păstrează la sediul societății sub îngrijirea consiliului de adminis- trație. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentînd aport în numerar sau în natură. Majorarea capitalului se poate face parțial sau total în natură prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor, pe bazș evaluării efectuate de experții desemnați de către acționari. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a âcționarilor. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comu- nicată comisiei de cenzori de către consiliul de adminis- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 109 3 trație cu cel puțin 30 zile înainte de data adunării ge- nerale a acționarilor care decide asupra acestei redu- ceri. Comisia de cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune conferă acționarului dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor și de a participa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social» iar acționarii răspund numai în limita acțiunilor ce le-au subscris. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau către terți se face în condițiile și cu proce- dura prevăzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere a societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, normativul de constituire a compar- timentelor funcționale și de producție, precum și regu- lamentul de organizare și funcționare a societății ; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi re- vocă ; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; e) analizează rapoartele consiliului de administra- ție privind stadiul și perspectivele societății, cu refe- rire la profit și dividende, poziția pe piața internă și internațională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții. De ase- menea, hotărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și serviciilor, elaborarea de produse și tehnologii noi, competitive ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente și în con- dițiile de acordare a garanțiilor ; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație, al comisiei de cenzori; aprobă repartizarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale și filiale ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social ; j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; k) hotărăște cu privire la fuziunea, divizarea sau dizolvarea societății ; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții noi. m) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de ad- ministrație ; hotărăște asupra salariilor și primelor directorilor ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora și a cenzorilor, pentru paguba pri- cinuită societății ; o) hotărăște asupra oricăror altor probleme cu pri- vire la activitatea societății, potrivit legii sau prezentu- lui statut. ARTICOLUL 14 Felurile adunării Adunările generale ale acționarilor sînt de două feluri : ordinare și extraordinare. Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevăzute la art. 13 lit. a)—g), m) și n), iar adunarea generală extraordinară, atribuțiile prevăzute la lit. h)—1), precum și celelalte atribuții ce le revin potrivit legii și prezen- tului statut. ARTICOLUL 15 Convocarea adunării generale Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre administra- tori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin, o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetu- lui pe anul următor. Adunările generale extraordinare se convoacă po- trivit alin. 1 ori de cîte ori este nevoie, în condițiile prevăzute de lege. Administratorii sînt obligați să con- voace adunarea generală la cererea acționarilor, repre- zentînd 1/10 din capitalul social. în condițiile legii, adunarea se convoacă și la cererea comisiei de cenzori. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație răspîndite în localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apropiată localitate. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 109 Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adu- nării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbateri- lor adunărilor. Cînd, în ordinea de zi, figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă texztul integral al propunerilor. Adunarea ge- nerală a acționarilor se întrunește în sediul societății Sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor* și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 16 Prezidarea lucrărilor adunării generale Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul din administratori, desemnat de președinte. Adunarea generală alege, dintre membrii săi, doi secretari care vor face prezența la adunarea generală a acționarilor și vor întocmi procesul-verbal al ședinței. Procesul-verbal se va scrie într-uri registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va li semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a în- tocmit. ARTICOLUL 17 Condiții de validitate Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capi- talul social, iar la a doua convocare dacă dețin cel pu- țin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărîri cu votul acționarilor ce dețin capitalul pre- văzut de lege. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 18 Consiliul împuterniciților statului în perioada în care capitalul este deținut în între- gime de stat, atribuțiile adunării generale a acționari- lor vor fi exercitate de consiliul împuterniciților star- tului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este compus din 7 persoane, numite de organul tutelar. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării gene- rale ordinare a acționarilor și în prezența a patru cin- cimi și votul a trei pătrimi din membri, dacă hotărăște în probleme de competență adunării generale extraor- dinare. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație, format din 7 persoane, alese de aduna- rea generală a acționarilor pe o perioadă de. 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Consiliul de administrație se întrunește Ia sediul so- cietății ori de cîte ori este-necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi și ia decizii cu majoritatea simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidat de pre- ședinte, iar în lipsa acestuia, de unul din administra- tori, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie din membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței care se înscrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de se- cretar. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral, asigurînd conducerea curentă a societății, adu- cerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale consiliului de administrație. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din administratori, desemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea societății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de ad- ministrație și directorii răspund față de societate pen- tru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în administra- rea societății. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 109 5 ARTICOLUL 20 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are următoarele atribuții : a) angajează și concediază personalul; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii adunării ge- nerale ordinare a acționarilor. d) stabilește tactică și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecție a mediului ; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 6Q zile de la încheierea exercițiului econo- mico-financiar, raportul cu privire la activitatea socie- tății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul următor ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor sau care privesc conducerea curentă a activității. CAPITOLUL VI Controlul societății ARTICOLUL 21 Controlul gestiunii Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, numită în condițiile legii de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 mem- bri, din care cel puțin unul trebuie să fie contabil. ARTICOLUL 22 Prezentarea de date Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor șt comisiei de cenzori li se vor prezenta, la ce- rere date cu privire la activitatea, situația patrimoniu- lui^ a beneficiilor și a pierderilor. ARTICOLUL 2? Atribuțiile comisiei de cenzori Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar, verifică gospo- dărirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, căsa și registrele de evidență contabilă și informează consiliul de administrație asu- pra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar, controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentatele consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris prin care se propune apro- barea sau modificarea bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi; — la lichidarea societății, controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalului social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. ARTICOLUL 24 Mod de lucru Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea gene- rală a acționarilor, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%, dacă adunarea gene- rală nu a fost convocată de consiliul de administrație. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 25 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICQLUL 26 Contabilitatea Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pier- deri, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. ARTICOLUL 27 Beneficiul Beneficiul societății se stabilește prin bilanțul apro- bat de adunarea generală a acționarilor. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de societate în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 28 Salarizarea Nivelul salariilor pentru personalul societății se sta- bilește prin negocieri colective sau, după caz, indi- vidual potrivit legii salarizării. Drepturile și obligațiile personalului societății se sta- bilesc de consiliul de administrație,. ARTICOLUL 29 Amortizarea fondurilor fisze Consiliul de administrație stabilește în condițiile legii modul de amortizare a fondurilor fixe. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l Nr. 109 CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 30 Transformarea societății Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale extraordinare a acționarilor. Societatea cu capital integral de stat va putea fi transformată numai cu aprobarea organului care a înființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile de înre- gistrare și publicitate cerute de lege la înființarea so- cietăților. ARTICOLUL 31 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — pierderea a cel puțin 1/2 din capitalul social, dacă adunarea gbnerală a acționarilor nu decide com- pletarea Capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5 timp de 6 luni ; — falimentul ; ₜ — în orice alte situații pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 32 Lichidarea societății Lichidarea se va face după procedura prevăzută de lege. ARTICOLUL 33 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi so- luționate și prin arbitraj, potrivit legii. ARTICOLUL 34 Dispoziții finale Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL ROMÂNIEI H O TĂ R î R E privind înființarea Regiei autonome „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" Guvernul României hotărăște : Art, 1, — Se înființează Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produ- selor horticole", cu sediul în București, intr. Bine- lui nr. 1, sector 4, prin preluarea activului și pasivului de la Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valo- rificarea produselor horticole București, £are se des- ființează. Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" se înfiin- țează ca unitate cu personalitate juridică și funcțio- nează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. Art. 2. — Patrimoniul regiei este de 168.449 mii lei, stabilit*pe bază de bilanț contabil încheiat la 31 de- cembrie 1990, și va fi reevaluat în condițiile prevăzute de lege. Art. 3. — Obiectul de activitate al Regiei autonome „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorifi- carea produselor horticole" îl constituie : 1 . activitatea de cercetare cu caracter fundamental și aplicativ pentru : — crearea de noi soiuri și hibrizi de legume și flori cultivate în sere și sere solar ; — stabilirea tehnologiilor de obținere de sămînță și material săditor, precum și a celor de modernizare și intensivizare a producției de sere ; — elaborarea și modernizarea tehnologiilor de con- diționare și păstrare în stare proaspătă a produselor horticole, materialului săditor și semințelor, de indus- trializare sub formă de conserve, sucuri și băuturi ră- coritoare a legumelor, fructelor și strugurilor, precum și a celor de transport, mecanizare și automatizare a proceselor de valorificare ; — stabilirea metodelor de determinare, analiză și control a calității produselor horticole proaspete și pre- lucrate, precum și a căilor de valorificare a subprodu- selor ; — elaborarea studiilor de organizare, eficiență eco- nomică și marketing în valorificarea produselor hor- ticole ; 2. activitatea de dezvoltare-proiectare pentru reteh- nologizarea obiectivelor existente sau pentru realizarea pe bază de tehnologii moderne a unor obiective noi de investiții reprezentînd depozite frigorifice sau cu ven- tilație mecanică, secții și fabrici de producere a con- servelor și sucurilor, centre de vinificație, ciupercării industriale și stații de producere a miceliului, sere și sere solar etc ; 3. producția experimentală cu scop de pilotare și generalizare a rezultatelor cercetării reprezentînd : — sămînță hibridă și material săditor, precum și legume și flori cultivate în sere ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 109 7 — conserve, concentrate aromate, sucuri și băuturi răcoritoare din sortimente îmbunătățite calitativ sau nou create ; — enzime, coloranți, arome, condimente și alte ma- terii prime necesare în valorificarea și industrializarea legumelor și fructelor. Art. 4. — Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" are în structura sa laboratoare, secții și colective de cercetare, dezvoltare-proiectare, secții și ferme de pro- ducție experimentală, precum și oficiul de calcul, care contribuie la realizarea obiectului de activitate al re- giei. Art. 5. — Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" poate efectua direct operațiuni de comerț exterior. Art. 6. — Conducerea Regiei autonome „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produse- lor horticole" este asigurată de consiliul de administra- ție format din 15 membri, dintre care unul este direc- torul general al regiei. Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului agriculturii și alimentației. Art. 7. — Activitatea curentă a Regiei autonome „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorifi- carea produselor horticole" este condusă de un direc- tor general, numit de consiliul de administrație, cu avizul ministrului agriculturii și alimentației. Art. 8. — Structura organizatorică și funcțională a regiei autonome se stabilește de consiliul de adminis- trație. Art. 9. — Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" își desfășoară activitatea în conformitate cu prevede- rile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți co- merciale și cu regulamentul de organizare și funcțio- nare prevăzut în anexă. Art. 10. — Personalul trecut la regie de la institu- tul care se desființează se consideră transferat în in- teresul serviciului. Acest personal, în cazul în care este încadrat cu un salariu mai mic, are dreptul la diferența pînă la salariul tarifar avut și, după caz, la sporul de vechime, timp de 3 luni. Art. 11. — Anexa face parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 24 aprilie 1991. Nr. 300. ANEXA REGULAMENT de organizare și funcționare a Regiei autonome „Institutul* de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" CAPITOLUL I Dispoziții generale ARTICOLUL 1 Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvol- tare pentru valorificarea produselor horticole" este persoană juridică, funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară și își desfășoară ac- tivitatea pe baza prezentului regulament. ARTICOLUL 2 Sediul regiei este în municipiul București, intr. Binelui nr. 1, sector 4. CAPITOLUL II Obiectul de activitate și atribuțiile regiei ARTICOLUL 3 Obiectul de activitate al regiei îl reprezintă : 1. activitatea de cercetare cu caracter fundamental și aplicativ pentru : a) crearea de noi soiuri și hibrizi de legume și flori cultivate în sere și sere solar ; b) stabilirea tehnologiilor de obținere de sămînță și material săditor, precum și a celor de modernizare și intensivizare a producției de sere ; c) elaborarea și modernizarea tehnologiilor de con- diționare și păstrare în stare proaspătă a produselor horticole, materialului săditor și semințelor, de indus- trializare sub formă de conserve, sucuri și băuturi ră- coritoare a legumelor, fructelor și strugurilor, precum și a celor de transport, mecanizare și automatizare a prțceselor de valorificare ; d) stabilirea metodelor de determinare, analiză și control a calității produselor horticole proaspete și pre- lucrate, precum și a căilor de valorificare a subpro- duselor ; e) elaborarea studiilor de organizare, eficiență eco- nomică și marketing în valorificarea produselor hor- ticole ; 2. activitatea de dezvoltare-proiectare pentru reteh- nologizarea obiectivelor existente sau pentru realizarea pe bază de tehnologii moderne a unor obiective noi de investiții reprezentînd depozite frigorifice sau cu ven- tilație mecanică, secții și fabrici de producere a con- servelor și sucurilor, centre de vinificație, ciupercării industriale și stații de producere a miceliului, sere și sere solar etc. ; a MONITORUL OFICIAL AL RQMÂNIEI, partea i, Nr. 109 3* producția experimentală cu scop de pilotare și generalizare a rezultatelor cercetării reprezentînd : — sămînță hibridă și material săditor, precum și legume și flori cultivate în sere ; — conserve, concentrate aromate, sucuri și băuturi răcoritoare din sortimentele îmbunătățite calitativ sau nou create ; — enzime, coloranți, arome, condimente și alte ma- terii prime necesare în valorificarea și industrializarea legumelor și fructelor. ARTICOLUL 4 în realizarea obiectului său de activitate, regia exer- cită următoarele atribuții : a) organizează activitatea de cercetare, dezvoltare- proiectare și producție experimentală, în profilul re- giei ; _ b) întreține relații cu organisme internaționale spe- cializate și realizează , operațiuni de comerț exterior și cooperare economică internațională în domeniile spe- cifice de activitate; c) desfășoară, pe baze contractuale, relații comerciale cu alte regii autonome, societăți comerciale, cu capital de stat sau privat, precum și cu statul român ; d) organizează activități de perfecționare profesio- nală de specialitate a personalului regiei ; e) aprobă și urmărește realizarea programelor de do- tare a subunităților din cadrul regiei, contractînd în acest caz credite ; f) organizează comercializarea produselor, cu respec- tarea prevederilor legale ; g) asigură materialele auxiliare și piesele de schimb din producția internă și din import ; h) stabilește norme de consum unitare pentru sub-? unitățile regiei privind forța, de muncă, materii prime și materiale, pe tipuri de produse, utilaje și reparații; i) elaborează norme de muncă, cataloage de prețuri și tarife pentru categoriile de lucrări și produse din profilul de activitate al regiei; j) , determină, în condițiile legii, prin negociere sa- lariile personalului din cadrul regiei și stabilește .siste- mul de recompense ; k) asigură facilități de interes social pentru perso- nalul regiei și membrii familiilor lor. CAPITOLUL III Patrimoniul ARTICOLUL 5 Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole “ are un pa- trimoniu de 168.449 mii lei, potrivit bilanțului contabil întocmit la 31 decembrie 1990, care se va corecta pe baza reevaluării, în condițiile prevăzute de lege. ARTICOLUL 6 Regia este proprietară^bunurilor din patrimoniul său. în exercitarea dreptului de proprietate, ea posedă, fo- losește și dispune/ în mod autbnom, de bunurile pe care le are în patrimoniu, în vederea realizării obiectului său de activitate. înstrăinarea bunurilor imobile aparținînd regiei sau încheierea de ₓ tranzacții în litigii cu o valdare de pește zece milioane lei se face, cu aprobarea ministrului agriculturii și alimentației. CAPITOLUL IV Structura regiei ARTICOLUL 7 Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole* are în struc- tura sa laboratoare, secții și colective de cercetare, dez- voltare-proiectare, secții și ferme de producție expe- rimentală, precum și un oficiu de calcul, necesare realizării obiectului de activitate al regiei. ARTICOLUL 8 Structura organizatorică și funcțională a regiei se stabilește de consiliul de administrație, care va putea, potrivit legii, să procedeze și la înființarea altor sub- unități, menite să contribuie la realizarea obiectului de activitate. CAPITOLUL V Olanele de conducere ARTICOLUL 9 Conducerea Regiei autonome „Institutul de cerce- tare și dezvoltare pentru valorificarea produselor hor- ticole* se asigură prin : — consiliul de administrație ; — directorul general al regiei. ARTICOLUL 10 Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului agriculturii și alimentației și este compus din 15 membri, dintre care unul este directorul general al regiei. Din consiliul de administrație fac parte un reprezen- tant al Ministerului Finanțelor, un reprezentant al Mi-_ nisterului Agriculturii și Alimentației, un reprezentant al Ministerului Resurselor și Industriei și un reprezen- tant al Ministerului Învățămîntului și Științei. Ceilalți membri vor fi numiți dintre ingineri, tehnicieni, eco- nomiști și juriști specializați în domeniul de activitate al regiei. Directorul general al regiei este*, totodată, președin- tele consiliului de administrație. ARTICOLUL 11 Consiliul de administrație al regiei își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare și hotărăște în toate pro- blemele ce privesc activitatea regiei, cu excepția celor care, potrivit legii, sînt date în competența altor or- gane. ARTICOLUL 12 Consiliul de administrație exercită următoarele atri» butii : a) aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei ; b) hotărăște asupra investițiilor ce urmează a fi rea- lizate potrivit obiectului de activitate al regiei, care se finanțează din surse proprii, credite bancare sau alo- cații de la buget; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 109 9 c) aprobă bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, contul de profit și pierderi ; d) aprobă utilizarea fondului valutar ; e) răspunde de administrarea legală și eficientă a întregului patrimoniu ; f) aprobă asocierea, potrivit legii, cu persoane fizice și juridice din țară și străinătate ; g) asigură și răspunde de respectarea reglementări- lor legale privind protecția mediului înconjurător ; h) negociază, în condițiile prevăzute de lege, sala- riile personalului regiei și stabilește sistemul de re- compense ; i) hotărăște asupra constituirii de noi subunități, în condițiile prevăzute de lege ; j) elaborează propriul său regulament de organizare și funcționare ; k) aprobă regulamentele ce privesc activitatea regiei și personalul acesteia ; 1) aprobă și urmărește realizarea programelor de do- tare a subunităților cu tehnologii și utilaje noi ; m) aprobă programul de pregătire a cadrelor regiei. ARTICOLUL 13 Membrii consiliului de administrație : a) se numesc pentru o perioadă de 4 ani, iar jumă- tate din ei pot fi înlocuiți la fiecare 2 ani ; b) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație sau participa la societăți comerciale cu care regia întreține relații de afaceri sau are interese contrare ; c) își păstrează calitatea de angajați în instituția de la care provin și toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate ; d) sînt plătiți cu o indemnizație stabilită de consiliul de administrație pentru activitatea desfășurată în această calitate. ARTICOLUL 14 Consiliul de administrație poate propune ministrului agriculturii și alimentației înlocuirea unui membru ne- corespunzător. ARTICOLUL 15 în prima lună a fiecărui an, consiliul de administra- ție prezintă Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport asupra activității desfășurate de regie în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. ARTICOLUL 16 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activi- tatea acestora va fi recompensată material, conform în- țelegerii dintre părți, pe bază de contract. ARTICOLUL 17 Activitatea curentă a regiei este condusă de un di- rector general, numit de consiliul de administrație, cu avizul ministrului agriculturii și alimentației. ARTICOLUL 18 Directorul general al regiei exercită următoarele atribuții : a) conduce întreaga activitate a regiei, aplicînd le- gile, regulamentele și instrucțiunile în vigoare ; b) execută toate dispozițiile care emană din hotărî- rile consiliului de administrație ; c) reprezintă regia în raporturile cu persoanele fizice și juridice, precum și în fața organelor jurisdicționale, în care scop poate da împuternicire de reprezentare și altor persoane din cadrul regiei ; d) urmărește creșterea eficienței economice a activi- tății regiei, îmbunătățirea nivelului tehnic al produc- ției și produselor, folosirea eficientă a capacităților de producție și îmbunătățirea calității produselor rezultate din activitatea regiei ; e) asigură controlul activității economico-financiare și gestionarea de fond a regiei ; f) angajează și concediază personalul regiei și aplică acestuia sancțiunile disciplinare prevăzute de lege ; g) supune anual consiliului de administrație, în ter- men de 30 de zile de la încheierea anului financiar, raportul cu privire la activitatea regiei, bilanțul, contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al regiei pe anul următor. CAPITOLUL VI Bugetul și administrarea acestuia ARTICOLUL 19 Regia autonomă „Institutul de cercetare și dezvoltare pentru valorificarea produselor horticole" întocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul conta- bil și contul de profit și pierderi, după modelele stabi- lite de Ministerul Finanțelor. Bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi se aprobă de Ministerul Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ARTICOLUL 20 Regia trebuie să acopere cu veniturile provenite din activitatea sa toate cheltuielile, inclusiv dobînzile, amortizarea investițiilor și rambursarea creditelor și să obțină profit. Cheltuielile vor putea depăși veniturile numai pen- tru motive temeinice — îndeosebi pentru executarea de lucrări și servicii în interes public —, cu aprobarea, pentru fiecare caz în parte, a ministrului de stat pen- tru orientarea economică, pe baza propunerii Ministe- rului Agriculturii și Alimentației, avizată de Ministerul Finanțelor. în asemenea cazuri, o dată cu aprobarea, se vor stabili cuantumul și sursele de compensare a pier- derilor suferite de regie. ARTICOLUL 21 Din veniturile realizate, după acoperirea cheltuieli- lor, regia constituie fondul de rezervă, fondul propriu MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 109 10 de cercetare, dezvoltare, fondul pentru invenții și ino- vații și asigură sumele necesare satisfacerii unor nece- sități social-culturale și sportive ori de perfecționare- recalificâre a personalului angajat, precum și pentru cointeresarea prin premiere a acestuia, plătește impo- zitele, taxele, cotele de asigurări și securitate socială și celelalte vărsaminte prevăzute de lege. Consiliul de administrație al regiei * poate hotărî și crearea altor fonduri în afara celor menționate la ali- neatul precedent. Partea din venituri rămasă după constituirea fondu- rilor proprii și efectuarea plăților menționate la alin. 1, reprezintă profitul net al regiei. Din acest profit, 5°/o se utilizează pentru constituirea unui fond de partici- pare a angajaților la profituri, iar restul șe varsă în bugetul statului. ARTICOLUL 22 Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, mijloacele regiei nu sînt suficiente, regia poate contractacredite financiare cu Banca Naționali a României sau alte bănci, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. Pentru acoperirea eventualelor deficite, regia poate beneficia de subvenții de la bugetul de stat ori poate contracta credite bancare. ARTICOLUL 23 Regia hotărăște cu privire la investițiile ce undează a fi realizate, potrivit obiectului său de activitate, și care se finanțează din surse proprii, credite bancare sau alocații de la bugetul administrației centrale de stat. Contractarea de credite pentru investiții măi mari de 50 mii. lei se efectuează pe baza aprobării preala- bile a ministrului de stat pentru orientarea economică. ARTICOLUL 24 Operațiunile de încasări și plăți ale regiei, se efec- tuează prin conturi deschise la bănci. în limitele celor stabilite de Banca Națională a României, pentrd necesități ctfrente, regia poate efec- tua operațiuni de încasări și plăți în lei și în valută prin casieria proprie. Operațiunile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua: prin unitățile Băncii Române de Comerț Exterior sau alte bănci. CAPITOLUL VII Relațiile regiei ARTICOLUL 25 Relațiile comerciale ale regiei cu alte regii și socie- tăți comerciale, precum și cu statul, se desfășoară pe bază contractuală. ARTICOLUL 26 In relațiile cu terții, regia practică prețuri libere, negociate cu respectarea prevederilor legii. ARTICOLUL 27 între subunitățile regiei există relații de colaborare, în vederea realizării obiectului de activitate al acesteia. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale ARTICOLUL 23 Litigiile de orice fel în care regia este parte sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun. ARTICOLUL 29 Prin regulamente interne, aprobate de consiliul de administrație, se vor reglementa : a) relațiile de colaborare între subunități și normele tehnologice de realizare a produselor regiei; b) angajarea, salarizarea, promovarea și stimularea salariaților regiei; c) atribuțiile compartimentelor funcționale și ale per- sonalului din cadrul regiei ; d) normele de ordine și disciplină ; e) circulația documentelor, datelor și informațiilor ; f) folosirea și întreținerea mijloacelor tehnice cin dotare. Elaborarea regulamentelor interne se va face cu res- pectarea dispozițiilor legale, pentru fiecare domeniu de activitate supus reglementării. ARTICOLUL 30 Prezentul regulament se completează cu dispozițiile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților eco- nomice de stat ca regii autonome și societăți comer- ciale, precum și cu celelalte acte normative în vigoare. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR Adresa pentru publicitate : Coihbinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. MonitorulOficial al României, Partea I, nr. 109/1991, conține 10 pagini. Prețul 5 lei f 10 816 ]