MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 104 PA RTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Miercuri, 15 mai 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 280. — Hotărîre privind organizarea, finanțarea și coor- donarea învățămîntului preuniversitar agricol și de industrie alimentară................................... 1 282. — Hotărîre privind autorizarea funcționării în România a organizației „World Vision Inter- national prin înființarea unei filiale a acesteia 2 288. — Hotărîre privind calificarea și recalificarea șomerilor ... ......................2—5 289. — Hotărîre privind inițierea de acțiuni în vede- rea urgentării recuperării creanțelor externe . . 5—6 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea, finanțarea și coordonarea învățămîntului preuniversitar agricol și de industrie alimentară Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Începînd cu data de 1 ianuarie 1991, Ministerul Agriculturii și Alimentației organizează și finanțează unitățile de învățămînt preuniversitar agri- col și de industrie alimentară, ca instituții publice care dispun și de baza materială corespunzătoare procesului instructiv-educativ și instruirii practice. Coordonarea întregii activități de învățămînt revine, potrivit legii, Ministerului Învățămîntului și Științei, care în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 940/ 1990 conlucrează cu Ministerul Agriculturii și Alimen- tației pentru pregătirea de specialitate, profesională și practică a elevilor. încadrarea, transferarea, promovarea, perfecționa- rea și eliberarea din funcție a cadrelor didactice, cît și numirea personalului de conducere se vor face în baza Hotărîrii Guvernului nr. 940/1990, la propunerea Ministerului Agriculturii și Alimentației. In centrele universitare cu institute agronomice, un grup școlar agricol va trece în subordinea acestora pentru ca, potrivit legii, să se înființeze colegii agri- cole. Art. 2. —' Pentru finanțare se utilizează fondurile obținute din fermele și loturile didactice, din atelierele de producție, din valorificarea unor bunuri și alte ve- nituri din activitatea școlară, din contribuția unităților agricole beneficiare de forță de muncă calificată, po- trivit Legii privind impozitul pe profit și, în comple- tare, alocații din bugetul administrației de stat, la ac- țiunea de învățămînt. Fondurile de la buget pe anul 1991 urmează a fi asi- gurate, în condițiile menținerii echilibrului bugetar, potrivit Legii finanțelor publice nr. 10/1991, prin pre- luarea sumelqr necesare din fondurile prevăzute pe acest an pentru Ministerul Învățămîntului și Științei. Art. 3. — Se modifică în mod corespunzător hotă- rîrile Guvernului nr. 521/1990, nr. 884/1990 și nr. 940/ 1990. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 12 aprilie 1991. Nr. 280. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 104 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind autorizarea funcționării în România a organizației „World Vision International⁴-, prin înființarea unei filiale a acesteia Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se autoriză funcționarea pe teritoriul României a organizației „World Vision International⁰, cu sediul principal în Statele Unite ale Americii, statul California, comitatul Los Angeles, prin înființarea unei filiale. Art. 2. — Filiala organizației „World Vision Inter- national⁰ va funcționa conform statutului prevăzut în anexă *), cu respectarea legislației române, și va desfă- șura în România acțiuni privind ajutorarea persoanelor aflate în nevoie, orfani, bătrîni, copii, handicapați, va acorda asistență de specialitate instituțiilor române în- sărcinate cu protecția acestor categorii de persoane, va efectua acțiuni privind perfecționarea cadrelor medi- cale și a altor specialiști angrenați în domeniul sănă- tății publice, al medicinei sociale și al protecției per- soanelor handicapate. Art. 3. —» Pentru realizarea obiectului său de activi- tate, filiala va beneficia de toate drepturile prevăzute de legislația română în vigoare. PRlM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 12 aprilie 1991. Nr. 282. ♦) Anexa se comunică celor interesați. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind calificarea și recalificarea șomerilor Guvernul României hotărăște : CAPITOLUL I Organizarea și desfășurarea cursurilor de calificare și recalificare a șomerilor Art. 1. — In baza Legii nr. 1/1991 privind protecția socială a șomerilor și reintegrarea lor profesională, ca- lificarea și recalificarea șomerilor se organizează de către direcțiile de muncă și protecție socială și se des- fășoară, după caz, în : a) centrele proprii de calificare-și recalificare ; b) unități : regii autonome, societăți comerciale, mici întreprinderi și asociații cu scop lucrativ, instituții de învățămînt publice și particulare și persoane fizice cu activitate independentă autorizate, pe bază de con- venție. Art. 2. — Calificarea sau recalificarea șomerilor se poate face în meserii, specialități, funcții și activități corespunzător cererilor de forță de muncă. Art. 3. — Planurile de învățămînt și programele de pregătire pentru calificarea și recalificarea șomerilor se elaborează de către centre, împreună cu unitățile interesate sau, în situația prevăzută la art. 1 lit. b), de cătro direcția de muncă și protecție socială și unită- țile la care se desfășoară pregătirea, corespunzător pre- vederilor legale pentru cursurile de calificare. Art. 4. — Durata calificării și recalificării se stabi- lește diferențiat, pînă la cel mult 6 luni, în raport cu complexitatea meseriei, profesiei sau activității. Pen- tru recalificarea unor persoane în meserii, profesii sau activități pentru care șomerii au deja unele cunoștințe și deprinderi practice, durata se poate reduce pînă la jumătate față de durata unui curs de calificare de ace- lași profil. Art. 5. — (1) La cursurile de calificare sau recalifi- care organizate în condițiile prezentei hotărîri sînt ad- mise persoanele apte ^e muncă pentru meseria, profe- sia sau activitatea respectivă, care au studiile cores- punzătoare și au fost selectate și orientate profesional. (2) Pentru unele meserii sau activități mai simple, care nu necesită pregătire teoretică, pot fi admise la cursuri și persoane care nu au absolvit învățămîntul obligatoriu, dar posedă cunoștințele generale minime necesare. (3) Pentru locurile de muncă din economie și admi- nistrație la care concurența pentru ocuparea unui loc la cursurile de calificare sau recalificare este mai mare, direcțiile de muncă și protecție socială, împreună cu unitățile interesate, pot stabili și alte condiții de orien- tare și selecție, profesională, inclusiv supunerea candi- daților la teste psihologice și de aptitudini. (4) Persoanele cu capacitate de muncă diminuată sau cu deficiențe vor fi cuprinse la calificare sau recali- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 104 3 ficare numai cu recomandarea comisiei de expertiză medicală și recuperare a capacității de muncă. Art. 6. — (1) Persoanele care primesc ajutor de șo- maj admise la cursuri de calificare sau recalificare sînt obligate să încheie cu direcția de muncă și protecție socială un angajament conform art. 10. alin. (2) din Legea nr. 1/1991, după modelul stabilit de Ministerul Muncii și Protecției Sociale. (2) Pentru persoanele care primesc ajutor de șomaj, admise la cursuri, direcțiile de muncă și protecție so- cială încheie convenții cu unitățile la care acestea ur- mează să fie repartizate, prin care unitățile se obligă să le încadreze după absolvire. (3) Persoanele care primesc ajutor de șomaj și care prin angajament se obligă ca după absolvire să lucreze pe bază de liberă inițiativă sînt scutite de obligațiile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 1/1991. (4) Persoanele care nu primesc ajutor de șomaj, cu excepția celor prevăzute la art. 13 alin. (2), nu îpcheie angajament. Art. 7. — (1) Calificarea sau recalificarea cuprinde pregătirea teoretică și instruirea practică sau, în ca- zurile prevăzute la art. 5 alin. (2), numai instruire prac- tică. (2) Pregătirea teoretică se asigură, după caz, la se- diul centrelor de calificare și recalificare, la unitățile prevăzute la art. 1 lit. b) ; programul de pregătire teo- retică se poate organiza, în funcție de condiții, în 1— 2 zile pe săptămînă, comasat, sau in 2—3 cicluri. (3) Instruirea practică se face, de regulă, în unitatea în care persoanele urmează să lucreze, în alte unități stabilite de organizatorii cursurilor sau la centrele de calificare și recalificare. Art. 8. — (1) Absolvirea cursurilor de calificare și recalificare se face printr-un examen constînd, după caz, dintr-o probă teoretică și una practică, sau numai probă practidă. Proba teoretică se susține în fața co- misiei de examinare constituite la direcția de muncă și protecție socială, iar proba practică, la locul de muncă unde s-a efectuat instruirea practică. (2) Comisia de examinare se numește de directorul direcției de muncă și protecție^ socială și se compune din : responsabilul cursului, reprezentantul direcției de muncă și protecție socială și 1—3 specialiști, din care unul va fi de la unitatea în care va fi repartizat absol- ventul. Art. 9. — (1) Cursanții care au "obținut cel puțin nota 5 la fiecare probă vor fi declarați calificați în me- seria, profesia sau activitatea pentru care s-au pregătit și, în baza procesului-verbal al comisiei de examinare, vor primi certificatul de absolvire. (2) Cursanții care nu au promovat probele pot sus- ține un nou examen în termen de cel mult 30 de zile, beneficiind de drepturile prevăzute la art. 9 alin. 3 din Legea nr. 1/1991. (3) Certificatul de absolvire se eliberează de către centrul de calificare și recalificare și are aceeași vala- bilitate cu actele eliberate, potrivit legii, de alte insti- tuții sau forme de învățămînt. Art. 10. — în baza Legii nr. 1/1991 privind protec- ția socială a șomerilor și reintegrarea lor profesională, persoana care primește ajutor de șomaj, cuprinsă la cursuri de calificare sau recalificare, are următoarele obligații și drepturi : (1) Drepturi : a) să primească ajutorul de șomaj stabilit, potrivit legii, pe toată durata cît se află în pregătire și, în con- tinuare, pînă la data primei repartizări în muncă, dar nu mai mult de 30 de zile de la absolvire ;. b) să beneficieze de drepturile de asigurări sociale, inclusiv pensie de invaliditate, alocație pentru copii și asistență medicală gratuită, stabilite de lege pentru persoanele încadrate în muncă, pe toată'perioada pre- văzută la lit. a) ; c) să beneficieze gratuit de rechizite și materiale de instruire și să primească în folosință manuale ; d) să beneficieze, conform legii, de haine și echipa- ment de protecție pe timpul instruirii practice ; e) să primească, în funcție de rezultatele obținute, o indemnizație de pînă la 10 la sută din valoarea ope- rațiilor sau lucrărilor efectuate pe timpul instruirii practice ; sumele aferente se stabilesc de unitățile în care se desfășoară instruirea practică ; f) sa primească cazare gratuită în cămine și masă contra-cost în aceleași condiții ca și personalul anga- jat, în cazul în care nu poate efectua transportul zil- nic sau locuiește la o distanță mai mare de 50 km de unitatea de pregătire ; în situația în care nu se poate asigura cazarea în cămine, unitatea la care urmează a fi repartizată persoana care beneficiază de ajutor de șomaj va suporta cheltuiala de cazare la nivel de hotel de categoria a Il-a ; g) să primească abonament gratuit pe mijloacele de transport feroviar și auto, dacă distanța de la domiciliu pînă la unitatea de pregătire, aflată în altă localitate, depășește 5 km ; h) să se retragă de la curs, fără a i se imputa chel- tuielile de școlarizare și ajutorul de șomaj plătit, dacă s-a încadrat în meseria avută sau prestează o activitate pe bază de liberă inițiativă, dovedită cu adeverință de încadrare, respectiv autorizație de funcționare. (2) Obligații : a) să respecte angajamentul încheiat cu direcția de muncă și protecție socială, conform prevederilor art. 6 y b) să frecventeze cursurile conform orarelor stabi- lite ; absențele nemotivate se sancționează prin dimi- nuarea indemnizației prevăzute la alin. (1) lit. e) ; dacă numărul absențelor nemotivate depășește 10 la sută din totalul orelor prevăzute în programa analitică, cursan- tul va fi exmatriculat. Cursantul exmatriculat are drep- tul să se reînscrie la un curs de calificare sau recalifi- care o singură dată ; 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 104 c) să respecte normele de protecție a muncii și dis- ciplina muncii pe durata cursului ; d) să restituie cheltuielile de școlarizare și ajutorul de șomaj primit pe durata cursurilor, dacă după absol- vire refuză fără motive temeinice două repartizări. Art. 11. — (1) Cheltuielile pentru activitatea de ca- lificare și recalificare a persoanelor care primesc ajutor de șomaj se suportă de către direcțiile de muncă și protecție socială din fondul de șomaj. în aceste chel- tuieli, pe lingă plata ajutorului de șomaj, potrivit legii, se include și taxa de participare la curs pentru fiecare persoană, precum și celelalte cheltuieli ce decurg din drepturile prevăzute la art. 10 (1) din prezenta ho- tărîre. (2) Taxa de participare la cursuri se stabilește de către unitatea în care acestea se desfășoară și cuprinde totalitatea, în condițiile legii, a cheltuielilor ocazionate de activitatea de calificare șau recalificare — cheltuieli de personal, materiale, întreținere și funcționare și, după caz, chiria și regia de cămin și cantină. Pentru cursurile desfășurate în unități de învățămînt, taxa se achită la începerea cursurilor. (3) Cheltuielile pentru editarea unor materiale tipă- rite j publicitate prin presă, radio, televiziune, precum și organizarea de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale și organele sale teritoriale a unor acțiuni de informare a șomerilor și agenților economici despre cererea și oferta forței de muncă, posibilitățile de ca- lificare și recalificare în vederea reintegrării în muncă a șomerilor, se suportă din fondul pentru ajutor de șomaj. (4) Pentru acoperirea cheltuielilor aferente calificării și recalificării șomerilor, precum și pentru publicitate privind reintegrarea în muncă a tuturor șomerilor se va aloca și nominaliza în mod distinct 20 la sută din fondul pentru plata ajutorului de șomaj, care nu poate fi folosit în alte scopuri. (5) Prin convenții care se vor încheia anual între Ministerul Muncii și Protecției Sociale, organizațiile patronale și sindicale de ramură se pot stabili contri- buțiile acestora la finanțarea acțiunilor de calificare și recalificare ; asemenea convenții se' pot încheia și la nivel teritorial. Art. 12. — Veniturile realizate din lucrările efec- tuate de către cursanți în perioada de pregătire, din care se deduc sumele ce li se plătesc acestora potrivit art. 10 alin. 1 lit. e), vor fi vărsate la fondul de șomaj. Art. 13. — (1) Persoanele care, potrivit legii, nu sînt îndreptățite să primească ajutor de șomaj, precum și alte persoane care doresc să se califice sau să se reca- lifice, cu prioritate cele care doresc să desfășoare ac- tivități pe baza liberei inițiative, pot fi admise la cursuri, în condițiile art. 5, cu suportarea cheltuielilor de școlarizare. (2) Persoanele care, potrivit legii, nu beneficiază de ajutor de șomaj sau cărora le-a încetat ajutorul de șomaj și nu realizează venituri sau veniturile lunare ale acestora sînt sub 50 la sută din salariul minim pe economie, care doresc să urmeze un curs de' calificare sau recalificare, nil au obligația de a plăti taxa de șco- larizare. (3) Direcțiile de muncă și protecție socială vor orga- niza, în limita fondurilor alocate potrivit art. 11 alin. 4, cursuri de calificare sau de recalificare a șomerilor care doresc să desfășoare activități pe bâză de liberă inițiativă. CAPITOLUL II înființarea, organizarea și funcționarea centrelor de calificare și recalificare a șomerilor Art. 14. — în baza prevederilor art. 25 din Legea nr. 1/1991 privind protecția socială a șomerilor și re- integrarea lor profesională, Ministerul Muncii și Pro- tecției Sociale înființează centre de calificare și reca- lificare a șomerilor, ca instituții publice de înyățămînt care se organizează și funcționează în subordinea direc- țiilor de muncă și protecție socială. Aceste centre sînt persoane juridice și funcționează ca instituții publice finanțate integral din venituri extrabugetare. Art. .15. — Centrele de calificare și recalificare au ca principal obiect de activitate : a) organizarea de cursuri, la sediu sau în unități, pentru calificarea sau recalificarea șomerilor, recalifi- carea persoanelor care, din motive de sănătate, nu mai pot profesa meseria de bază, precum și pentru califi- carea sau recalificarea altor persoane încadrate în muncă, la cererea lor sau a unităților ; b) oferă, la cerere, asistență metodologică și de spe- cialitate pentru cursurile de calificare sau recalificare care se desfășoră în unități, sprijină aceste unități cu programe, documentație de instruire și lectori; c) asigură orientarea profesională a persoanelor care primesc ajutor de șomaj, oferindu-le ajutor la alegerea meseriei, precum și informații asupra posibilităților de calificare/recalificare și asupra pieței forței de muncă ; d) participă la elaborarea de studii și prognoze pri- vind evoluția pieței fdrței de muncă pe meserii, profesii și activități, mutațiile care se vor produce în conținutul acestora, propunînd adaptarea corespunzătoare a pla- nurilor și programelor de pregătire. Art. 16. — Obiectul de activitate, patrimoniul, denu- mirea și sediul centrelor de calificare și recalificare, precum și organigrama acestora se propun de către direcțiile de muncă și protecție socială și se aprobă de ministrul muncii și protecției sociale, pe bâza normelor de înființare, organizare și funcționare aprobate de acesta. Art. 17. — Prefecturile și primăriile vor pune la dispoziție spațiile necesare organizării centrelor de ca- lificare și recalificare. în aceăt scop, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărîri, vor nominaliza și comunica aceste spații Ministerului Muncii și Protecției Sociale, în vederea preluării lor prin transfer fără plată. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 104 5 Art. 18. — (1) Dezvoltarea corespunzătoare a bazei materiale a centrelor prevăzute la art. 14, necesară bunei desfășurări a calificării și recalificării persoane- lor care primesc ajutor de șomaj, se finanțează din fonduri de la buget. (2 ) La finanțarea construirii și dotării centrelor de calificare și recalificare pot participa, de asemenea, organizațiile patronale și sindicale, pe bază de con- venții încheiate între acestea și Ministerul Muncii și Protecției Sociale ca reprezentant al statului, precum și asociații neguvernamentale. Art. 19. — Personalul de conducere, de predare și instruire al centrelor de calificare și recalificare va fi salarizat potrivit reglementărilor legale privind perso- nalul din unitățile de învățămînt cu activități similare. Art. 20. — Atribuțiile direcțiilor de muncă și pro- tecție socială menționate în prezenta hotărîre se exer- cită de oficiile forței de muncă prin compartimentele de specialitate ale acestora sau centrele de calificare și recalificare. Art. 21. — Ministerul Muncii și Protecției Sociale, prin direcțiile de specialitate, controlează modul de or- ganizare și desfășurare a cursurilor de calificare și re- calificare din centre și alte unități. p. PRIM-MINISTRU ANTON VĂTÂȘESCU București, 20 aprilie 1991. Nr. 288. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind inițierea de acțiuni în vederea urgentării recuperării creanțelor externe Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se autoriză Ministerul Comerțului și Tu- rismului să inițieze negocieri cu autoritățile țărilor debitoare și firme intermediare specializate, pentru sta- bilirea modalităților concrete de recuperare urgentă a unor creanțe externe, beneficiind în acest scop de sprijinul Ministerului Finanțelor, Băncii Naționale a României sati al băncilor comerciale, după caz. Ministerul Comerțului și Turismului va iniția aceste negocieri cu acordul prealabil al agenților economici implicați. Art. 2. — în contul creanțelor se va urmări reali- zarea de încasări cash sau aducerea în țară de produse prevăzute în balanțele materiale, precum și alte măr- furi pentru piața internă sau pentru valorificarea pe terțe piețe, cu recuperarea, pe cît posibil integrală, a drepturilor în valută ce revin părții române sau cu un discount. Art. 3. — Pentru creanțele externe ce se vor con- veni să fie recuperate prin livrări de mărfuri sau pres- tări de servicii se va proceda conform mecanismului prevăzut în anexă, care face parte integrantă din pre- zenta hotărîre. Art. 4. — în situația în care nu se poate obține re- cuperarea imediată a creanțelor externe, Ministerul Comerțului și Turismului împreună cu Ministerul Fi- nanțelor șl Banca Națională a României sînt împuter- nicite să negocieze reeșalonarea, la plată, a creanțelor pe termen scurt, mijlociu și lung. Art. 5. — Prin toate modalitățile de recuperare a creanțelor se va urmări, pe cît posibil,- acoperirea in- tegrală a creditelor în lei, bugetare sau bancare, acor- date anterior. Art. 6. — După finalizarea negocierilor pentru fie- care caz în parte se va informa Guvernul, iar în cazul încheierii de acorduri, se va solicita aprobarea Gu- vernului. p. PRIM-MINISTRU ANTON VĂTÂȘESCU București, 20 aprilie 1991. Nr. 289. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 104 ANEXA MECANISMUL DE VALORIFICARE A CREANȚELOR PRIN IMPORT DE MĂRFURI Ministerul Comerțului și Turismului — Departamen- tul comerțului exterior, în baza condițiilor create pe plan extern prin protocoale guvernamentale, acorduri comerciale și de plăți, acorduri de reeșalonare și. alte înțelegeri / solicitări privind, plata datoriilor prin livrări de mărfuri sau prestări de servicii, organizează cadrul intern ,de recuperare a creanțelor, în care scop : 1 . Selectează țările debitoare la care partea română este interesată și există posibilitatea recuperării* par- țial sau total, a creanțelor externe prin livrări de măr- furi, turism sau prestări de servicii. 2 . Pentru țările selectate, solicită societăților comer- ciale sau, după caz, regiilor autonome care au în evi- dență creanțele neîncasate în termen, să prezinte : — măsurile luate anterior pentru recuperarea crean- țelor externe ; — acțiunile proprii de recuperare/valorificare a creanțelor externe ; — confirmarea nivelului creanței neîncasate în ter- men, posibilă a fi recuperată, prin import de mărfuri ; — acordul pentru recuperarea creanței în condițiile convenite / în curs de negociere pe plan extern (acordare de comision, discount etc.). 3 . Organizează, concurs pentru selectarea agenților economici interesați în efectuarea importurilor cu plata în contul creanțelor, în care sens :• — informează public despre data, locul și condițiile de participare la concurs. Informarea va cuprinde, în principal : — listele de mărfuri Convenite cu-partenerul ex- tern, în cazul în care acestea există ; — ordinea de preferință pentru mărfurile impor- tate, în cazul în care acestea nu sînt convenite cu partenerul extern; — valoarea importurilor ; — termenele de livrare ; — prețuri de referință ; '— data și locul de organizare a concursului; — data limită pentru depunerea ofertelor ; — ■ stimulentele ce se acordă (comision în lei sau în valută etc.) ; • — alte detalii tehnico-comerciale ; —• stabilește criteriile de selectare a ofertelor ; — examinează și selectează ofertele primite cu spri- jinul ministerelor responsabile pentru produsele de balanță, pe baze competitive, prin alegerea unui importator din cel puțin 3 importatori aflați în concurență. în situația în care există mai puțin de 3 importatori interesați, comanda se atribuie societății comerciale importatoare solicitante sau, după caz, regiei autonome stabilite de ministerul responsabil de balanță ; — comunică agenților economici acceptarea oferte- lor pentru a trece la îndeplinirea formalităților de licențiere, contractare și deschidere a acrediti- -velor pentru import. în cazul în care există condiții create pentru valori- ficarea superioară a unor creanțe sau documentele con- venite. cu partenerul extern au caracter confidențial, Ministerul Comerțului și Turismului, cu sprijinul mi- nisterelor responsabile de balanțe, va selecta un număr limitat de agenți economici cărora le va comunica con- dițiile de realizare a importurilor și le va atribui co- menzile. ★ ★ ★ în scopul valorificării unor creanțe externe, Ministe- rul Comerțului și Turismului — Departamentul comer- țului exterior, în colaborare cu Ministerul Finanțelor, Banca Națională a României ₜși, după caz, alte ministere, va recurge și la alte mecanisme uzuale pe piețele ex- terne de încasare a creanțelor (importuri indirecte prin intermediul unor operațiuni de swich, cesionarea sau vînzarea creanțelor, inclusiv prin licitarea acestora etc.). EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blânduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial*, București, str. Jiului nr. 163, _telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104/1991, conține 6 pagini. Prețul 3 lei 40.816