MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 99 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Joi, 9 mai 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 2S4. — Hotărîre privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului ₍.........................1—6 274. — Hotărîre privind taxele cu privire la mărci de fabrică, de comerț și de serviciu, precum și la denumiri de origine a produselor . • • 6—8 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea și funcționarea Ministerului Mediului Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Ministerul Mediului este autoritatea cen- trală de stat care organizează cadrul instituțional, dez- voltă, îndrumă și perfecționează activitatea de protec- ție a mediului, la scară națională. Pentru asigurarea unei dezvoltări economice și so- ciale durabile, precum și pentru îmbunătățirea cali- tății vieții, Ministerul Mediului fundamentează și pro- movează măsurile de protecție și conservare a resur- selor naturale, de gospodărire rațională a acestora, în acord cu cerințele de ameliorare a stării de calitate a mediului, de menținere a diversității biologice și a echi- librului ecologic. Art. 2. — Ministerul Mediului colaborează cu cele- lalte ministere, precum și cu alte organe centrale, avînd dreptul de a solicita acestora documentații, informații și date necesare realizării atribuțiilor sale. Art. 3. — Ministerul Mediului îndeplinește următoa- rele atribuții : a) elaborează studii, prognoze și strategii de dez- voltare pentru protecția sistemelor ecologice, silvicul- tură, gospodărirea apelor, meteorologie, hidrologie și în domeniul protecției nucleare ; b) elaborează propuneri de reglementare în dome- niul protecției mediului și propune dezvoltarea siste- mului de legi și acte normative pentru reglementarea gospodăririi raționale și responsabile a resurselor, ar- monizarea dezvoltării economico-sociale cu cerințele protecției mediului, ca bază pentru o dezvoltare du- rabilă a țării ; c) asigură coordonarea activității de reconstrucție ecologică a zonelor deteriorate, elaborează harta eco- regiunilor și fundamentează dezvoltarea rețelei de arii protejate-; d) evaluează impactul acțiunilor economico-sociale, diferențiază condițiile care trebuie respectate pen- tru garantarea menținerii echilibrului ecologic, le transmite agenților economici și verifică modul cum acestea se implementează și se respectă în procesul de realizare a investițiilor și a producției ; e) asigură integrarea României în activitatea de pro- tecție a mediului la nivel regional și global, reprezen- tînd Guvernul în organismele internaționale de spe- cialitate, guvernamentale și neguvernamentale ; parti- cipă la realizarea programelor și a măsurilor prevăzute în convențiile și acordurile internaționale, la care țara noastră este parte ; f) coordonează activitatea rețelei ds arii protejate — rezervații naturale, parcuri naționale, rezervații ale biosferei, monumente ale naturii — pentru conserva- rea diversității biologice și a eterogenității structu- rilor ecologice .ale* cadrului natural ; g) coordonează programele de cercetare în dome- niul ecologiei și protecției mediului, gospodăririi ape- 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea ț, Nr. 99 lor și pădurilor, urmărește rezultatele cercetărilor și valorificarea acestora ; h) asigură, la nivel național, respectarea de către persoanele fizice și juridice a legilor și reglementări- lor din domeniul protecției mediului și al gospodăririi resurselor naturale ; i) asigură relațiile dintre Guvern și organizațiile na- ționale neguvernamentale, grupurile sociale și publice, în domeniul protecției mediului. Inițiază și dezvoltă programele de formare a specia- liștilor și de educație ecologică. în acest sens, colabo- rează cu ministerele economice, cu celelalte autorități ale administrației centrale și locale, cu instituțiile de învățămînt, știință și cultură, cu mijloacele mass-me- dia ; j) organizează activitatea de informare și documen- tare, editarea de publicații și acțiuni de popularizare a legislației referitoare la gospodărirea resurselor na- turale și protecția mediului ; k) elaborează propuneri legislative, cu avizul Minis- terului Finanțelor, privind taxele pentru efectuarea expertizelor, analizelor și controalelor, precum și pen- tru emiterea acordurilor și autorizațiilor în domeniile de activitate ale ministerului. Art. 4. — în domeniul gospodăririi resurselor de apă, Ministerul Mediului are următoarele atribuții : a) elaborează strategia organizării, la nivel națio- nal, a gospodăririi apelor,' în scopul satisfacerii cerin- țelor de apă ale populației și agenților economici, asi- gurînd folosirea rațională a resurselor de, apă, protec- ția împotriva epuizării și poluării acestora, precum și apărarea împotriva efectelor distructive ale apelor ; b) acționează pentru amenajarea complexă a bazi- nelor hidrografice, pentru valorificarea unor noi surse de apă în concordanță cu dezvoltarea economi- co-socială a țării, asigurînd corelarea lucrărilor de ali- mentări cu apă, apărarea împotriva efectelor distruc- tive ale apelor, hidroenergetice, de irigații, piscicultură, navigație sau alte folosințe ; c) coordonează întocmirea planurilor și schemelor- cadru de amenajare a bazinelor hidrografice ; d) avizează și autoriză lucrările ce se execută sau sînt în exploatare pe ape sau în legătură cu apele ; e) organizează întocmirea și ținerea la zi a cadas- trului general al apelor țării și a evidenței drepturi- lor de folosire cantitativă și calitativă â apelor ; f) stabilește organizarea activității de hidrometeo- rologie și a sistemului de informare, prognoză și aver- tizare asupra fenomenelor hidrometeorologice pericu- loase ; g) aprobă utilizarea fondului apelor constituit con- form prevederilor legale. Art. 5. — în domeniul gospodăririi fondului fores- tier, Ministerul Mediului are următoarele atribuții : a) elaborează strategia națională și prognoze pentru gospodărirea -pădurilor proprietate de stat și privată, precum și a vegetației forestiere din afara fondului forestier, pe principiul aplicării’ unitare a regimului silvic, în contextul intensificării funcțiilor de protec- ție și de producție ale acestora, menținerii echilibru- lui ecologic și îmbunătățirii condițiilor de mediu ; b) elaborează studii și programe pentru îmbunătă- țirea stării pădurilor și a vegetației forestiere din afara fondului forestier, pentru creștere^ productivității lor, și urmărește aplicarea măsurilor necesare ; c) asigură controlul gospodăririi și exploatării uni- tare, pe principii ecologice și în conformitate cu pre- vederile amenajamentelor silvice și cu normele tehnice în vigoare, a pădurilor, indiferent de deținători, pre- cum și a vegetației forestiere din afara fondului fo- restier ; d) stabilește, în conformitate cu legislația în vigoare, pe baza amenajamentelor silvice, volumul de masă lemnoasă ce se poate tăia anual din păduri, pe struc- tură și destinații, în condițiile asigurării continuității recoltării acesteia ; e) coordonează, împreună cu factorii responsabili interesați din agricultură, administrația centrală și lo- cală de stat, acțiunile de împădurire a terenurilor de- gradate, inapte pentru alte folosințe, atît prin prelua- rea acestora în fondul forestier, cît și prin plantarea lor de către deținători, precum și de înființare a per- delelor forestiere de protecție ; asigură o concepție unitară de amenajare a terenurilor degradate și de co- rectare a torenților, în complex, pe bazine hidrogra- fice și perimetre de ameliorare ; f) analizează și — după caz, în raport cu competen- țele legal stabilite — aprobă sau avizează solicitările de scoatere definitivă ori temporară a unor terenuri din fondul forestier, sau de defrișare a unor păduri ori vegetații forestiere din afara fondului forestier ; g) controlează modul în care se asigură integritatea fondului forestier și a vegetației forestiere din afara acestuia, paza pădurilor, precum și legalitatea circu- lației materialului lemnos și a funcționării instalațiilor de prelucrare a acestuia în cherestea ; h) stabilește și controlează modul de gospodărire a tuturor fondurilor de, vînătoare și salmonicole, pre- cum și respectarea legalității privind concesionarea și închirierea* ăcestor fonduri, organizarea și desfășurarea acțiunilor de vînătoare și de pescuit — inclusiv cu străinii. Art. 6. — în domeniul controlului activităților nu- cleare, Ministerul Mediului are următoarele atribuții : a) emite norme tehnice și instrucțiuni cu caracter obligatoriu, precum și ghiduri de securitate nucleară privind asigurarea calității și funcționarea în condiții de siguranță la radiații a obiectivelor, și instalațiilor nucleare, protecția împotriva radiațiilor nucleare a personalului expus profesional, a populației, mediului înconjurător și bunurilor materiale, protecția fizică, evidența, păstrarea și transportul materialelor radio- active și materialelor fisionabile speciale, precum și gestiunea deșeurilor radioactive ; b) eliberează autorizații de asigurare a calității și de securitate nucleară unităților care desfășoară acti- vități în domeniul nuclear și acordă personalului per- misul de exercitare a acestor activități, în condițiile prevăzute de lege și normele tehnice specifice ; c) controlează respectarea legii și a normelor de securitate nucleară cu privire la desfășurarea activi- tăților în domeniul nuclear de către unitățile și per- soanele autorizate să exercite aceste activități ; d) avizează planurile de intervenție pentru cazurile de accident nuclear și participă, potrivit legii, la asi- gurarea intervenției ; e) controlează aplicarea prevederilor programulu² de asigurare a calității la beneficiarii obiectivelor ș; instalațiilor nucleare, precum și la întreprinderile ș: unitățile care proiectează, produc și montează echipa- mentele, sistemele și construcțiile cu funcții de secu- ritate nucleară ; f) controlează, la beneficiarii obiectivelor și instala- țiilor nucleare, listele de furnizori acceptați, de pro- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 99 3 duse și servicii și actualizarea corectă a acestor liste în ceea ce privește respectarea cerințelor de asigurare a calității de către beneficiari, furnizori și subfurni- zorii acestora, la toate nivelurile de derulare a rapor- turilor contractuale ; g) aprobă planurile anuale de examinări tehnice pentru asigurarea calității, elaborate de beneficiarii obiectivelor și instalațiilor nucleare cu privire la acti- vitatea proprie și a furnizorilor de produse și servicii, și inspectează modul de aplicare a acestora ; h) în îndeplinirea sarcinilor de control, stabilește măsurile necesare, cu termene de îndeplinire a aces- tora, și aplică^ sancțiunile prevăzute de lege ; i) avizează importul de licențe, documentații, teh- nologii de fabricație, echipamente, aparatură, surse de radiații și asistență tehnică necesare obiectivelor și instalațiilor nucleare din țară ; j) controlează aplicarea prevederilor acordurilor in- ternaționale în vigoare privind controlul garanțiilor, protecția fizică, transportul materialelor fisionabile și radioactive, protecția contra radiațiilor, asigurarea ca- lității și securitatea nucleară a instalațiilor ; k) avizează proiectele actelor normative care au im- plicații în domeniul nuclear, elaborate de organele competente. Art. 7. — a) Conducerea Ministerului Mediului este asigurată de ministru și colegiul ministerului. b) Ministrul conduce întreaga activitate a ministe- rului și îl reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu celelalte ministere, alte organe de stat și organizații din țară, precum și cu organismele similare din străi- nătate. Art. 8. — a) Structura organizatorică a Ministeru- lui Mediului este prevăzută în anexa nr. 1 *). b) Structura organizatorică a compartimentelor, sta- tul de funcții, atribuțiile și sarcinile aparatului pro- priu se aprobă prin ordin al ministrului mediului. c) în cadrul Inspecției de stat a pădurilor vor func- ționa în limita a maximum 50 de posturi, inspecții zo- nale cu atribuții de gardă forestieră la Bacău, Brașov, București, Caransebeș și Cluj pentru urmărirea apli- cării unitare a regimului de gospodărire și exploatare pe toate terenurile cu vegetație forestieră, indiferent de forma de proprietate a acestora. Principalele, atribuții ale inspecțiilor zonale sînt cele stabilite în anexa nr. 2. Delimitarea teritorială a zonelor de inspecție se face prin ordin al ministrului mediului. Personalul silvic de specialitate din Inspecția de stat a pădurilor, inclusiv cel din inspecțiile zonale, este obligat să poarte uniformă în timpul desfășurării acti- vității de teren. Uniforma se atribuie de Ministerul Mediului,’ potrivit reglementărilor în vigoare. d) Numărul maxim de posturi în aparatul propriu este de 350, exclusiv demnitarii. e) Numărul maxim al < posturilor de conducere este de 20% din numărul total al personalului. Ărt. 9. — a) Ministerul Mediului are în subordine unitățile din anexa nr. 3. b) Agențiile pentru supravegherea și protecția me- diului, Administrația rezervației biosferei „Delta Du- nării Oficiul de informare și documentare, Institutul de cercetări pentru ingineria mediului București, Insti- tutul român de cercetări marine Constanța sînt insti- tuții publice, cu personalitate juridică, finanțate de la bugetul administrației de stat. *) Anexa se comunică' unităților interesate. c) Agențiile pentru supravegherea și protecția me- diului și Administrația rezervației biosferei „Delta Dunării⁴⁴ funcționează cu un număr maxim aprobat de 3.600 persoane. d) Structurile organizatorice, normativele de per- sonal și de dotare, criteriile de constituire a comparti- mentelor și cele de aplicare a Legii salarizării, pentru unitățile subordonate prevăzute la anexa nr. 3, se aprobă de ministrul mediului. Art. 10z — a) Administrația rezervației biosferei „Delta Dunării⁴⁴ are următorul obiect de activitate : — redresarea ecologică a Deltei Dunării și conser- varea genofondului (biodiversității) ecofondului ; — cunoașterea capacității productive și dimensio- narea exploatării resurselor din Delta Dunării, în li- mitele ecologice admisibile ; — coordonarea lucrărilor hidrotehnice pentru asigu- rarea unei mai bune circulații a apei pe canale, ghio- luri și lacuri, cît și pentru împiedicarea fenomenelor de eroziune a platformei marine ; — cercetarea fenomenelor deltaice ; — stabilirea locurilor de vînătoare și de pescuit, precum și a condițiilor de desfășurare a acestor .acti- vități ; — stabilirea modului de circulație și acces în Delta Dunării al bărcilor, șalupelor, navelor fluviale și ma- ritime, persoanelor și grupurilor de cercetători ; — stabilirea criteriilor de dezvoltare a așezărilor umane și de dezvoltare a turismului ; — prezentarea de propuneri privind stabilirea de penalități pentru sancționarea abaterilor de la regulile de desfășurare a activității în Delta Dunării. b) Teritoriul rezervației cuprinde : Delta Dunării, Complexul lagunar Razelm — Sinoe, zona Somova — Parcheș, litoralul Mării Negre de la brațul Chilia pînă la Capul Midia, inclusiv Izobata de 20 m și Dunărea maritimă pînă la Cotul Pisicii. Limita vestică continentală a Rezervației biosferei „Delta Dunării⁴⁴ este reprezentată de șoseaua care leagă localitățile Midia — Corbu de Jos — Sinoe — Mihai Vîteazu — Ceamurlia de Jos — Babadag — Sarighiol — Agighiol — Murighiol — Tulcea — So- mova — Isaccea. c) Rezervația își are sediul în municipiul Tulcea și este condusă de un consiliu științific, a cărui com- ponență se aprobă de ministrul mediului. Președintele consiliului științific este guvernatorul rezervației. d) înființarea unităților de orice fel — publice, par- ticulare sau mixte — care ar urma să-și desfășoare activitatea în Delta Dunării se face numai după ob- ținerea autorizației prealabile de la guvernatorul re- zervației. e) Institutul de cercetări si proiectări „Delta Dună- rii⁴⁴ Tulcea, Corpul de pază și inspecție Tulcea și Agen- ția pentru supravegherea și protecția mediului Tulcea, sînt subordonate Administrației rezervației biosferei „Delta Dunării⁴⁴. Ele vor funcționa ca unități fără per- sonalitate juridică, avînd competențele stabilite de Re- zervația biosferei „Delta Dunării⁴⁴. f) Patrimoniul rezervației se compune din patri- moniul natural al zonei delimitate la alin, h), consti- tuit de suprafețele terestre și acvatice împreună cu resursele naturale pe care le generează, aparținînd do- meniului public-, și din fondurile Institutului de cer- cetări și proiectări „Delta Dunării⁴⁴ Tulcea, Corpului de pază și inspecție Tulcea și Agenției pentru suprave- gherea și protecția mediului Tulcea. 4 MONITORUL OFICIAL AL g) Stabilirea patrimoniului natural al Rezervației biosferei „Delta Dunarii“, precum și modul de admi- nistrare a acestuia, se fac prin hotărîre a Guvernului. Art. 11. — Ministerul Mediului va. utiliza un parc propriu, de transport persoane și intervenții pentru apărare împotriva inundațiilor, poluărilor accidentale, incendiilor la păduri și controlul activităților nucleare, atît pentru -aparatul central, cît și pentru unitățile bu- getare subordonate, ce s$ stabilește prin ordin al minis- trului, cu acordul ministrului de stat coordonator. Art. 12. — a) Ministerul Mediului coordonează ac- tivitatea Comisiei pentru inundații, fenomene meteo- rologice periculoase și accidente la construcții hidro- tehnice, Comisiei naționale pentru evaluarea trofeelor cinegetice, Comitetului național român al marilor ba- raje, Comitetului național român pentru programul ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 99 hidrologic internațional al U.N.E.S.C.O. Acestea au cîtb un secretariat tehnic permanent ce se așigură în cadrul numărului de posturi aprobat ministerului. b) Membrii comisiilor și comitetelor de mai sus sînt salarizați de unitățile la care sînt angajați. Art. 13. — în aplicarea prevederilor prezentei ho- tărîri, ministrul mediului emite ordine și instrucțiuni. Art. 14. — Finanțarea tuturor cheltuielilor aferente inspecțiilor zonale se face din bugetul administrației centrale de stat alocat Ministerului Mediului. Art. 15. — Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 16. — Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 1 aprilie 1991. Pe aceeași dată se abrogă hotă- rîrile Guvernului nr. 482/1990, nr. 483/1990, nr. 693/ 1990, nr. 983/1990 și orice alte dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 12 aprilie 1991. Nr. 264. ANEXA Nr. 2 PRINCIPALELE ATRIBUȚII ALE INSPECȚIILOR ZONALE *) (GĂRZILOR FORESTIERE) I. Prevederi generale 1. Supraveghează și controlează aplicarea și respec- tarea regimului silvic de către filialele teritoriale ale Regiei- autonome a pădurilor ,/Romsilva“, precum și de către toți ceilalți deținători de păduri și de tere- nuri cu vegetație forestieră din afara fondului fo- restier, indiferent de forma de proprietate. în exercitarea atribuțiilor colaborează cu filialele teritoriale și ocoalele silvice ale „Romsilva“ — R.A., precum și cu organele locale ale administrației de stat, poliției, jandarmeriei, procuraturii, justiției și admi- nistrației financiare. 3. Răspund față de Ministerul Mediului — Inspec- ția de stat a pădurilor de realizarea atribuțiilor ce le sînt stabilite. II. Principalele atribuții ale inspecțiilor zonale 4. (1) Pe linia aplicării regimului silvic : - — urmăresc menținerea integrității fondului fores,- tier, indiferent de deținători, precum și a vegetației forestiere din afara fondului forestier, atît în cadrul circulației juridice a terenurilor forestiere, cît și în direcția prevenirii tăierilor ilegale de arbori, defrișă- rilor și pășunatului abuziv în păduri, precum și a altor fapte păgubitoare ; — organizează și țin evidența pădurilor și a celor- lalte terenuri cu vegetație forestieră (pășuni împădu- rite și altele), care se restituie foștilor proprietari sau moștenitorilor legali ai acestora, în condițiile Legii fon- dului funciar, precum și a vegetației forestiere de pe terenurile situate în afara fondului forestier ; : — verifică,- la fața locului, solicitări de scoatere de- finitivă ori temporară din circuitul forestier a unor terenuri proprietate a persoanelor juridice și fizice sau de defrișare a unor păduri și vegetații forestiere, pentru diferite nevoi, și face propuneri Ministerului Mediului — Inspecției de stat a pădurilor, în legă- tură cu acestea ; — controlează modul în care se respectă volumul de masă lemnoasă ce se atribuie anual filialelor „Rom- silva“ — R.A., spre tăiere, pentru industrie și nevoi locale, și urmăresc respectarea reglementărilor în vi- goare privind volumul de masă lemnoasă ce poate fi recoltat anual din pădurile și vegetația forestieră din afara fondului forestier, proprietate a persoanelor fizice ; — urmăresc respectarea normelor legale în vigoare privind regimul silvic, accesul, exploatarea și trans- portul lemnului din păduri, indiferent de deținătorii acestora, precum și pe terenurile cu vegetație fores- tieră din afara fondului forestier, valorificarea inte- grală și superioară a masei lemnoase ; — urmăresc regenerarea la zi a suprafețelor de pe care se recoltează masa lemnoasă, inclusiv de pe te- renurile proprietate a persoanelor fizice, împădurirea terenurilor degradate, inapte altor folosințe — atît a celor preluate în fondul forestier, cît și prin dețină- tori, preCum și înființarea de perdele forestiere de pro- tecție ; — controlează aplicarea corespunzătoare a măsuri- lor de protecție a vegetației forestiere împotriva bo- lilor și dăunătorilor, precum și pentru prevenirea și stingerea incendiilor de pădure ; —r acordă asistență tehnică de specialitate persoa- nelor fizice și juridice deținătoare de terenuri cu ve- getație forestieră, precum și acelora care vor să reali- zeze plantații silvice, la solicitarea acestora. 4. (2) în activitatea de vînătoare și salmonicultură : — stabilesc și controlează modul de gospodărire a fondurilor de vînătoare și salmonicole, indiferent de deținătorii acestora, potrivit normelor tehnice în vi- goare ; — stabilesc și urmăresc aplicarea măsurilor nece- sare pentru realizarea efectivelor optime de vînat și de salmonide, pe toate fondurile de vînătoare și, res- *) Pot fi modificate și completate prin ordin al ministrului- mediului. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 99 5 pectiv, de pescuit în apele de munte, inclusiv pe cele închiriate și concesionate ; — verifică aplicarea măsurilor de ocrotire a vîna- tului, de combatere a răpitoarelor acestuia, a bolilor și braconajului ; — controlează respectarea nivelurilor de recoltă a vînatului, aprobate pe specii, pentru fiecare fond de vînătoare în parte ; — urmăresc respectarea dispozițiilor în vigoare la organizarea și desfășurarea acțiunilor de vînătoare și de pescuit sportiv în apele de munte, inclusiv cu cetă- țeni străini, precum și încadrarea acestor acțiuni în sezoanele legal aprobate ; — controlează autenticitatea documentelor ce atestă calitatea de vînător pentru cetățenii străini, avizează contractele și licențele de vînătoare ; — controlează respectarea legalității privind conce- sionarea și închirierea fondurilor de vînătoare și de pescuit în apele de munte ; — controlează stricta aplicare a instrucțiunilor în vigoare privind evaluarea trofeelor de vînat recoltate atît de vînătorii români, cît și de' cei străini, precum și respectarea dispozițiilor privind scoaterea din țară a acestor trofee. 4. (3) Atribuții de gardă forestieră : — controlează operativ, inopinat, modul de organi- zare și desfășurare a acțiunilor de pază a pădurilor, indiferent de deținători, precum și a vegetației fores- tiere din afara fondului forestier și dispun măsuri obli- gatorii de luat pentru prevenirea oricăror prejudicii ce pot fi aduse acestora ; — iau măsurile prevăzute de legislația în vigoare, în cazurile în care se constată tăierea de arbori nemar- cați, pășunat ilegal în păduri, precum și diminuarea suprafețelor cu vegetație forestieră și schimbarea fo- losinței acestora, în mod abuziv; sesizează secțiile fi- nanciare asupra tăierilor ilegale de arbori, de pe tere- nurile cu vegetație forestieră proprietate a persoane- lor fizice, comunicîndu-le volumul masei lemnoase res- pective și valoarea pe picior a acesteia, în vederea im- pozitării corespunzătoare a deținătorilor, în condițiile legii; — verifică și controlează legalitatea circulației ma- terialului lemnos și a funcționării instalațiilor de pre- lucrare a acestuia în cherestea și dispune aplicarea măsurilor necesare intrării în legalitate ; — controlează, atît la agenții economici, cît și la punctele vamale, respectarea reglementărilor legale în vigoare privind exportul de material lemnos brut și semiprelucrat ; — inițiază acțiuni de percheziție în incinta unită- ților economice și instituțiilor de stat ori particulare, precum și în localuri publice sau particulare (case, dependințe, curți, grădini), cu consimțămîntul condu- cerii acestor unități sau instituții și, respectiv, al pro- prietarilor în cauză, ori cu autorizația procurorului, în condițiile prevăzute de lege. în caz de infracțiuni flagrante, consimțămîntul sau autorizația nu sînt ne- cesare ; — controlează respectarea normelor ]egale privind importul și exportul de material forestier de reprodu- cere (semințe, butași, puieți), pomi de iarnă, precum și de alte produse ale pădurii ; — controlează modul de administrare și gospodă- rire a sediilor de cantoane, brigăzi-districte silvice, precum și a caselor și cabanelor de vînătoare din pa- trimoniul silvic ; — exercită orice alte atribuții date în competență, potrivit legii. Personalul cu atribuții exprese de gardă forestieră este militarizat, necazarmat, fiind în drept să păstreze și să folosească armamentul și alte mijloace din dotare, în condițiile legii. 5. Personalul tehnico-ingineresc din Inspecția de stat a pădurilor, din inspecțiile zonale, în exercitarea atri- buțiilor : — încheie, potrivit legii, procese-verbale de con- statare a contravențiilor și infracțiunilor silvice, aplică sancțiunile prevăzute de lege pentru contravențiile constatate și sesizează prin conducerea Inspecției de stat a pădurilor, organele de urmărire penală, în legă- tură cu infracțiunile constatate — inclusiv cele de braconaj ; — reține, în condițiile legii, în vederea confiscării, produsete lemnoase, vînătorești, salmonicole și alte produse ale pădurii, pentru care nu se prezintă docu- mente legale de proveniență, ori care nu corespund cu datele înscrise în acestea, precum și mijloacele care au servit la săvîrșirea infracțiunilor și contravențiilor silvice ; reține, totodată, documentele aflate în nere- gulă, care pot servi la dovedirea infracțiunilor și con- travențiilor constatate. ANEXA Nr. 3 UNITĂȚI SUBORDONATE MINISTERULUI MEDIULUI 1. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Alba lulia ; 2. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Arad ; 3. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Pitești ; 4. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Bacău ; 5. Agenția pentru supravegherea și protecția me- dwhii Oradea ; 6. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Bistrița-Năsăud ; 7. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Botoșani ; 8. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Brașov ; 9. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Brăila ; 10. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Buzău ; 11. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Reșița ; 12. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Călărași ; 13. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Cluj ; 14. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Constanța ; 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 99 15. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Sfîntu Gheorghe ; 16. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Tîrgoviște ; 17. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Craiova ; 18. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Galați ; 19. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Giurgiu ; 20. Agenția pentru supravegherea si protecția me- diului Tîrgu Jiu ; 21. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Miercurea-Ciuc ; 22. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Deva ; 23. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Slobozia ; 24. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Iași ; 25. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Baia Mare ; ᵥ 26. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Drobeta-Turnu Severin ; 27. Agenția pentru supravegherea și protecția me- ■ diului Tîrgu Mureș ; 28. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Piatra-Neamț ; 29. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Slatina ; 30. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Ploiești ; 31. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului SatU Mare ; 32. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Zalău ; 33. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Sibiu ; 34. 'Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Suceava ; 35. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Alexandria ; 36. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Timișoara ; 37. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Vaslui ; 38. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Rîmnicu Vîlcea ; 39. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului Focșani ; 40. Agenția pentru supravegherea și protecția me- diului București ; 41. Institutul de cercetări și ingineria mediului Bucu- rești ; 42. Administrația rezervației biosferei „Delta Du- nării" ; 43. Oficiul de informare și documentare București ; 44. Institutul român de cercetări marine Constanța. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind taxele cu privire la mărci de fabrică, de comerț și de serviciu, precum și la denumiri de origine a produselor Guvernul României hotărăște : CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Cererile persoanelor juridice și fizice ro- mâne și străine pentru obținerea protecției în România a mărcilor și denumirilor de origine a produselor sînt supuse plății unor taxe. Nivelul taxelor din prezenta hotărîre se stabilește în valută (dolari S.U.A.), în raport cu practica interna- țională, iar echivalentul' în lei al acestora, pe baza cursului de schimb valutar oficial în vigoare. * / Taxele în lei se pot modifica la propunerea Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, cu acordul Ministe- rului Finanțelor, ca urmare a schimbării cursului va- lutar oficial. Art. 2. — Taxele pentru protecția mărcilor, prevă- zute la cap. II, precum și cele referitoare la denumiri de origine a produselor, prevăzute la cap. III, consti- tuie venit la bugetul statului și trebuie să asigure aco- perirea cheltuielilor legate de aceste activități. Modificarea nivelului taxelor în valută (dolari S.U.A.) se poate face la propunerea Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, cu acordul Ministerului Finanțelor, în funcție de evoluția prețurilor și de practica pe plan internațional privind taxele. Art. 3. — Taxele datorate de persoane fizice și ju- ridice române se plătesc în lei, prin virament sau nu- merar, conform dispozițiilor în vigoare, în contul Ofi- ciului de Stat pentru Invenții și Mărci, stabilit de Mi- nisterul Finanțelor. Art. 4. — Taxele datorate de persoane fizice și ju- ridice străine, cu domiciliul sau sediul în alte state sau în România, se plătesc în valută (dolari S.U.A.) în con- tul valutar al Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, stabilit de Banca Română de Comerț Exterior. CAPITOLUL II Taxele cu privire la mărci Art. 5. — Pentru înregistrarea, examinarea și reîn- noirea înregistrării mărcilor, precum și pentru orice alte acte sau servicii efectuate de Oficiul de Stat pen- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 99 tru Invenții și Mărci cu privire la mărcile de fabrică, de comerț și de serviciu, se plătesc taxe după cum urmează : pentru înregistrarea cererii în regis- trul mărcilor depuse și constituirea^ 1.2'00 lei depozitului reglementar 20 $ pentru examinarea cererii din punct de vedere al îndeplinirii condițiilor de acordare a protecției : A) pentru mărci individuale (pentru o clasă de produse sau servicii) : --- pentru o perioadă de 10 ani_ 4,800 lei (întreaga perioadă de protecție) 80 $ --- pentru prima perioadă de 5 ani_ 2.400 lei 40 $ --- pentru a doua perioadă de 5 ani_ 3,000 lei 50 $ B) pentru mărci colective (pentru o clasă de produse sau servicii) : --- pentru f0 ani _ 9.600 lei 160 $ --- pentru prima perioadă de 5 ani_ 4.800 lei 80 $ --- pentru a doua perioadă de 5 ani_ 6.000 lei 100 $ C) taxă suplimentară per clasă de produse sau servicii : --- pentru clasa a doua _ 1.200 lei 20 $ --- pentru clasa a treia 1.800 lei 30 $ --- pentru clasa a patra 2.400 lei 40 $ --- pentru fiecare clasă suplimen-_ 3.000 lei tară peste clasa a patra 50 $ D) taxă suplimentară pentru o marcă conținînd un element figurativ sau pentru o marcă verbală într-un 600 lei grafic special 10 $ înregistrarea cererii de invocare a dreptului de prioritate (dinalt stat sau de expoziție), pentru fiecare prio- 1.200 lei ritate 20 $ 4. examinarea cererii de reînnoire a mărcii : A) pentru mărci individuale : — pentru 10 ani 6.000 lei 100 $ — pentru^prima perioadă de 5 ani 3.000 lei 50 $ — pentru a doua perioadă de 5 3.600 lei ani 60 $ B) pentru mărci colective : — pentru 10 ani 12.000 lei 200 $ — pentru prima perioadă de 5 ani 6.000 lei 100 ’ — pentru a doua perioadă de 5 ani 7.200 lei 120 $ 5. cercetare prealabilă, documentară, studii pe diferite probleme de mărci : A) pentru o clasă de produse și ser- 1.800 lei vicii 30 $ B) pentru fiecare clasă suplimen- 600 lei tară de produse sau servicii 10 $ 6. înregistrarea transmiterii drepturilor cu privire la mărci (cesiuni, licențe), pentru fiecare transmitere și elibera- re de adeverințe pentru confirmarea înregistrării transmiterii 1.800 lei 30 $ 7. înregistrarea modificărilor referitoare la denumirea sau numele și la sediul sau adresa titularilor de mărci, pre- cum și a oricăror modificări interve- nite în perioada de protecție a măr- cilor, pentru fiecare modificare și eliberare de adeverință de confirmare a înregistrării modificării 1.500 lei 25 $ 8. eliberarea certificatelor de prioritate 1.500 lei pentru fiecare certificat 25 $ 9. eliberarea altor certificate, adeverințe sau acte prin care se atestă un fapt sau o situație,, precum și a duplicate- 900 lei lor, pentru fiecare act 15 $ 10. înregistrarea și examinarea unei con- 4.200 lei testații 70 $ 11. pentru clasificarea produselor și ser- viciilor : Â) dacă produsele și serviciile n-au fost .clasificate sau nu au fost gru- pate pe clase 900 lei 15 $ B) dacă clasificarea indicată este inco- 120 lei rectă, pentru fiecare cuvînt 2 $ 12. înscrierea unui mandatar, a schimbă- rii mandatarului sau orice modificare 1.800 lei referitoare la mandatar 30 $ 13. pentru utilizarea unui termen de gra- ție : 50% din taxele datorate Art. ,6. — Taxele conform art. 5 pct. 1, 2, 3, 4 și 11 se plătesc în termen de 3 luni de la înregistrarea cere- rilor la registratura Oficiului de Stat pentru Invenții și-Mărci sau, în cazul în care s-a făcut o contestație, cel mai tîrziu pînă la termenul fixat pentru soluționa- rea contestației. Termenul precizat la alineatul precedent poate fi prelungit de către Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci pe bază de reciprocitate cu alte» oficii, pînă la 6 luni.- Celelalte taxe prevăzute la art. 5 pctr 5, 6, 7, 8, 9, 10 și 12 se plătesc anticipat, pînă la înregistrarea cere- rilor. Taxele pentru reînnoirea înregistrării mărcilor, ne- plătite în termenul prevăzut la alin. 1, pot fi plătite în următoarele 6 luni, cu o majorare de 50%. Neplata în termen a taxelor legate de înregistrarea sau reînnoirea mărcii are drept urmare pierderea da- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 99 4.200 lei 70 $ tei de constituire a depozitului, iar neplata taxei pentru invocarea priorității, pierderea dreptului de prioritate invocat. Art. 7. — Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci poate acorda, în cazuri temeinic justificate, prelungirea termenului de plată pentru taxele prevăzute în pre- zenta hotărîre, cu plata unei majorări de 75%. CAPITOLUL III Taxele cu privire la denumirile de origine Art. 8. — Pentru înregistrarea denumirilor de ori- gine ale produselor, precum și pentru celelalte acte și servicii efectuate de Oficiul de Stat pentru Irivenții și Mărci cu privire la denumiri de origine, se plătesc taxe, după cum urmează : 1. înregistrarea cererii prin care se soli- cită înregistrarea unei denumiri de origine și examinarea acesteia din punct de vedere al îndeplinirii con- dițiilor de acordare a protecției 2. înregistrarea cererii prin care se soli- cită înscrierea unui nou titular al unei denumiri de origine înregistrată și examinarea acesteia din punct de vedere al îndeplinirii condițiilor le- gale 3. înregistrarea modificărilor referitoare la denumirea sau numele și la sediul sau adresa titularilor denumirilor de origine, precum și a altor, modificări intervenite în timpul protecției denu- mirilor de origine, pentru fiecare modificare 4. eliberarea de certificate, adeverințe sau acte prin care se atestă un fapt sau o situație, precum și a duplicatu- 900 lei lui pentru fiecare act 15 $ Art. 9. — Taxele de la art. 8 pct. 1 și 2 se plătesc în termen de 3 luni de la înregistrarea cererilor la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci poate acor- da, în cazuri temeinic justificate, prelungirea terme- nului de plată, cu încă 3 luni, cu o majorare de 50%. Celelalte taxe prevăzute la art. 8 pct. 3 și 4 se plă- tesc anticipat, pînă la înregistrarea cererilor. Neplata în termenul prevăzut la alin. 1 și 2 are ca efect pierderea datei de constituire a depozitului. 1.800 lei 30 $ 1.500 lei 25 $ CAPITOLUL IV Dispoziții finale și tranzitorii Art. 10. — Cotele-părți din taxele pentru înregis- trarea internațională a mărcilor ce revin Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci prin Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale (O.M.P.I.), ca urmare a exa- minării acestor mărci, sînt cele prevăzute prin regu- lamentul de aplicare a Aranjamentului de la Madrid privind înregistrarea internațională a mărcilor. Plata se face de către Organizația Mondială a Pro- prietății Intelectuale (O.M.P.I.), în contul valutar al Oficiului de Stat pentru Invenții și Mărci, anual, în franci, elvețieni. Art. 11. — Taxele datorate de persoanele fizice sau juridice române sau străine, neplătite pînă la data in- trării în vigoare a prezentei hotărîri a Guvernului,' pentru înregistrările de mărci efectuate anterior aces- tei date la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, se plătesc în termen de maximum 3 luni, conform preve- derilor legale prevăzute în decizia de constituire a de- pozitului reglementar. în cazul depășirii se aplică taxe- le din prezenta hotărîre a Guvernului. Pentru cererile depuse la Oficiul de Stat pentru In- venții și Mărci, pentru care nu s-au constituit sau transmis la solicitanți deciziile de constituire a depo- zitelor reglementare ale mărcilor, se plătesc taxele prevăzute în prezenta» hotărîre a Guvernului. Art. 12. — Din veniturile realizate în valută de că- tre Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci pentru examinarea mărcilor internaționale, se plătesc contri- buțiile datorate la Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale, respectiv la convențiile internaționale din domeniul proprietății industriale la care România este parte. Art. 13. — Din veniturile realizate în valută de că- tre Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci, prin în- registrarea națională de mărci și denumiri de origine, cît și prin examinarea de mărci internaționale, o cotă- parte de pînă la 30% se poate folosi pentru acoperi- rea cheltuielilor în valută legate de-dotarea oficiului cu aparatură, echipamente de lucru, documentații, cît și pentru participarea personalului oficiului la cursuri internaționale de instruire și la reuniunile internațio- nale de specialitate, cu avizul Ministerului Finanțelor. Art. 14. — Prezenta hotărîre intră,în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României. Pe aceeași dată se abrogă capitolul VII (taxele cu privire la mărci) din Hotărîrea Consiliului de Miniștri nr. 77/22 ianuarie 1968 pentru aplicarea Legii nr. 28/| 1967 privind ihărcile de fabrică, de comerț și de ser-» viciu. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 12 aprilie 1991. Nr. 274. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate: Combinatul poligrafic București - .Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafie București - Atelierul- „Monitorul Oficial", București, Prețul 4 lei str. Jiului nr. 163, telefon 63 55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99/1991, conține 8 pagini. 40.816 |