MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI P A R T E A I III — Nr. 93 LEGI, DECRETE, HOTARIR1 ȘI ALTE ACTE Marți, 7 mai 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI 11. --- Hotărîre privind componența Grupului parla- mentar de prietenie România --- Portugalia . . 1---2 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 259. --- Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „Rulmentul “ Suceava --- S.A. .... 3---8 HOTĂRÎRI ALE PARLAMENTULUI ROMÂNIEI PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR SENATUL HOTĂRÎRE privind componența Grupului parlamentar de prietenie România — Portugalia Parlamentul României adoptă prezenta hotărîre. Articol unic. — Se aprobă componența Grupului parlamentar de prietenie România — Portugalia, după cum urmează : 1. Mihai Fereală --- președinte --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 2. Cezar Buda --- vicepreședinte --- senator, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal 3. loan Dumitrescu --- vicepreședinte --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 4. Teiu Păunescu --- secretar --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 5. Costache Bejan --- secretar --- deputat, Grupul parlamentar democrat-agrar și socialist-democrat (Partidul Democrat-Agrar din România) Membri 6. Stelian Dedu --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 7. Dumitru Călueanu --- senator, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal 8. Ion Munteanu --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 9. Mircea Curelea --- senator, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal 10. Gheorghe Damiân --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 11. Mircea loan Ștef --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 12. Viorel Faur --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 98 13. loan Nistor Ilie --- senator, Grupul parlâmentar al Frontului Salvării Naționale 14. Virgil Popa --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 15. Mihăiță Postolache • --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 16. Radu Homescu --- senator, Grupul parlâmentar al Frontului Salvării Naționale 17. Mihai Matetovici --- senator, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 18. Marinei Burduja --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 19. Dan-Gheorghe-Lazăr Ivan --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 20. Gheorghe Crăciun --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 21. Verginica Novac deputat, GrUpul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 22. Constantin-Dan-Dorin Staicu ■ --- deputat, Grujpul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 23. Bela Incze --- deputat, Grupul parlamentar al Uniunii Democrate Maghiare din România 24. Mircea Pavlu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 25. Constantin Constantinescu-Claps --- deputat, Grupul parlamentar al Partidului Național Țărănesc --- creștin și democrat 26. luliu Brendus --- deputat, Grupul parlamentar al Uniunii Democrate Maghiare din Ropiânia 27. Florica DumitrescU --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 28. Mihail-Apostol Enăchescu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 29. Neculai Lupu --- deputat, Grupul parlamentar âl Frontului Salvării Naționale 30. Dumitru Nechifor --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 31. Dumitru Mo_.nu • --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 32. Radu Grigore --- deputat, Grupul parlamentar âl Partidului Național Liberal 33. Severin Zofotă --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 34. Liviu Bujor --- deputat, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal 35. Petru Ștefănuț --- deputat, Grupul parlamentar al Partidului Național Țărănesc --- creștin și democrat 36. Ion Paicu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 37. Constanța Comișel --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 38. Constantin Pârvu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 39. Vasile Hobjilă --- deputat, Grupul parlamentar democrat-agrar și socialist-democrat (Partidul Socialist Democratic Român) 40. Mihail Bălănescu --- deputat, Grupul parlamentar ecologist și social-democrat (Mișcarea Ecologistă din România) 41. Nichita Sandu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 42. Vasile-Ionel Hedea --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 43. Gheorghiță Lupău --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 44. Ștefan Seremi --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 45. Idsif Tocoian --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 46. Vasile Blaga --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 47. Ionel Ardelean --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 48. Dan-Ion-Cristian Fopovici --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 49. Costel Gheorghiu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 50. Cornel Constantinescu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 51. Paul-Andrieș Ilieș --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 52. Mircea David --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 53 Horia-Mircea Rusu --- deputat, Partidul Național Liberal --- aripa tînără 54. Dinu Patriciu --- deputat, Partidul Național Liberal --- aripa tînără 55. Marin Stan --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 56. Teodoru Dobrițpiu --- deputat, Grupul parlamentar al Frontului Salvării Naționale 57. Petru Maior-Gregoriu --- deputat, Grupul parlarhentar al Partidului Național Țărănesc --- creștin și democrat. PREȘEDINTELE SENATULUI PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR academician ALEXANDRU BÎRLADEANU MARȚIAN DAN București, 25 aprilie 1991. Nr. 11. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 98 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Rulmentor* Suceava — S.A. Guvernul României hotărăște : Art. 1. ■— Se înființează Societatea comercială „Rul- mentul" Suceava — S.A., persoană juridică română, sediul în municipiul Suceava, zona industrială Scheia. Obiectul de activitate al Societății comerciale „Rul- mentul" Suceava — S.A. este : proiectarea, producerea și comercializarea rulmenților și componentelor, inclu- siv servicii și asistență tehnică ; efectuarea operațiu- nilor de comerț exterior și engineering. Art. 2. — Societatea comercială „Rulmentul" Su- ceava ~ S.A. se va organiza și va funcționa în con- formitate cu statutul propriu prevăzut în anexa la prezenta hotărîre. Art. 3. — Capitalul social inițial al societății este de 1092,6 mii. lei. Societatea comercială „Rulmentul" Suceava — S.A. își va definitiva capitalul social pe baza reevaluării patrimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 4. — Societatea comercială „Rulmentul" Su- ceava ~ S A, își acoperă toate cheltuielile și rambur- sează creditele cu veniturile provenite din ‘activitatea proprie și prin subvenții de la buget, acordate con- form legii. Art. 5. — Pe data înființării Societății comerciale „Rulmentul" Suceava — S.A. se desființează întreprin- derea de rulmenți Suceava. Activul și pasivul unității de stat care se desfiin- țează se preiau de către societatea comercială înfiin- țată. Personalul care trece la societatea comercială se consideră transferat în interesul serviciului și benefi- ciază, timp de trei luni, de salariul tarifar avut și de sporul de vechime, după caz, dacă este transferat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 5 aprilie 1991. Nr. 259. ANEXĂ STATUTUL Societății comerciale „Rulmentul" Suceava — S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Rul- mentul" Suceava — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A.", de capitalul social și numărul de înregistrare ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Rulmentul" Suceava — S.A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Suceava, zona industrială Scheia, județul Suceava. Sediul socie- tății poate fi schimbat în altă localitate din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, po- trivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentanțe, agenții, situate și în alte localități din țară și străină- tate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății este producerea rulmenților pen- tru intern și export. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate al societății este : — proiectarea, producerea și comercializarea rul- menților și componentelor, inclusiv servicii și asistență tehnică ; efectuarea operațiunilor de comerț exterior, engineering, colaborarea cu bănci de comerț exterior, efectuarea operațiunilor de fond valutar, puțind parti- cipa și conveni la operațiuni de credite, desfășurarea activităților cu caracter social în favoarea salariaților. 4 MONITORUL OFICIAL AL CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial este fixat la suma de 1092,6 mii. lei, împărțit în 218.523 acțiuni nominative în va- loare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime sub- scrise de acționar. Capitalul social inițial, împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic, și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul so^- cietății. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza ho- tărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con- feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distri- buirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drepturi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per- soane. Obligațiile societății sînt garantate, cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valo- rii acțiunilor pe care le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un credi- tor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare ac- țiune. ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 98 Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre- văzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă pu- blic faptul prin presă, în cel puțin două ziare de largă circulație din localitatea în care se află sediul societă- ții. După 6 luni vă putea obține un duplicat al ac- țiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunarea generală a acționarilor este ordinară și extraordinară și are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilește remunerarea, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; c) alege directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele con- siliului de administrație ; d) stabilește salarizarea personalului angajat, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) stabilește nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; f) stabilește bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea rapoarte- lor consiliului de administrație și al comisiei de cen- zori, aprobă repartizarea beneficiului ; h) hotărăște cu privire la contractarea de împru- muturi bancare pe termen lung, inclusiv a celor ex- terne ; stabilește competențele și nivelul de contrac- tare a împrumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; i) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; j) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea acțiunilor ; k) hotărăște cu privire la adoptarea sau modifica- rea statutului, precum și la transformarea formei juri- dice a societății ; 1) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; m) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și in- ternațională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 98 5 n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită so- cietății ; o) hotărăște în orice alte probleme privind societatea. Hotărîrile în problemele prevăzute la lit. j), k) și 1) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după aproba- rea lor de către organul care a aprobat constituirea societății, în perioada în care statul este acționar unic. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetu- lui pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepția pri- milor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administra- tori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispo- zițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tu- turor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprin- dă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din- capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul din vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, un secretar care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul so- cietății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară acti- vitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare, aprobat de organul care a în- ființat societatea. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drept, la data la care se va ține ședința de.consti- tuire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație, compus din 11 administratori aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori este stabilit în raport cu volumul și specificul activității societății comerciale. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant in consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adu- narea generală a acționarilor va alege ca nou admi- nistrator o persoană indicată de același acționar care l-a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al consi- liului de administrație, al comisiei de cenzori și de director persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, 6 MONITORUL OF1C1AL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 98 abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărtu- rie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pen- tru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la socie- tățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul nțmiste-? rului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și desemna- rea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea gene- rală a acționarilor. » — & La prima ședință, consiliul de administrație alege dintre membrii săi 1—3 vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul din vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezen- ța a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso- lută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se înscrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea societă- ții în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate" documentele societății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorul general și adjuncții acestuia răspund individual sau solidar, după caz, față de so- cietate, pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotărî- rea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, următoa- rele atribuții : a) angajează și concediază personalul, stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate *, e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului e- conomico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății,, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de\ activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte di$ atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. Lâ societățile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atribuția prevăzută la alineatul de mai sus se execută cu acordul ministerului de resort. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurlnd conducerea curentă a societății, aduce la în- deplinire deciziile consiliului de administrație, în limi- tele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majorita- tea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat sa prezinte la fie- care ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați, cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționărilor^ în perioada în care statul este acționar unic, cenzo- rii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același număr de cenzori supleanți care vor înlocui în condițiile legii pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a benefici- ilor și a pierderilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 98 7 Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi- pale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodări- rea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informați- ilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a acțio- narilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în ca- re capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10 % timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consi- deră necesar pentru alte situații, privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o perioa- dă de maximum 3 ani și pot fi realeși ; numărul cen- zorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intră sub incidența art. 18 alin. 4, precum și cei care sînt rade sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice for- mă, pentru alte funcții decît aceea de cenzor, un sala- riu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului, cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al so- cietății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei .minime de salarizare prevăzute de lege. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație sau de că- tre directorul general al societății comerciale. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile le- gii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă și bilanțul eontabil Societatea va ține evidența contabilă în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Mi- nisterul Finanțelor. Bilanțul și contul de beneficii și pierderi vor fi pu- blicate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 26 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din beneficiul societății se pot constitui fonduri destinate modernizării, cercetării și dezvoltării de pro- duse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acțio- narilor. Din beneficiul anual se stabilește fondul de rezervă care va fi de cel mult 5 % din totalul beneficiului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capita- lul social), precum și alte cote prevăzute în reglemen- tările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de so- cietate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la a- probarea bilanțului de către adunarea generală a acțio- narilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în conse- cință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capitalu- lui subscris. ARTICOLUL 27 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. 8 MONITORUL OFICIAL AL CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 28 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționari- lor. îh perioada în .care statul este acționar unic, transfor- marea formei juridice a societății se va putea face nu- mai cu aprobarea organului bare a înființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea societă- ților. ARTICOLUL 29 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății: — imposibilitatea realizării obiectului social; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul; — pierderea unei jumătăți din capitalul Social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor iui decide Completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar, daca împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mâi este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 98 Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie înscri- să în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 30 Lichidarea societății în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 31 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice ro- mâne sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 32 Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. ARTICOLUL 33 Consiliul împuterniciților statului va executa atribu- țiile adunării generale a acționarilor pe perioada cît societatea comercială are capiital integral de stat. Con- siliul împuterniciților statului se organizează și funcțio- nează în conformitate cu prevederile specifice privind organizarea și funcționarea sa: EDITOR / PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare * pentru Monitorul -Oficial, București, str. • Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02, Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial**, București, Prețul 4 lei str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98/1991, conține 8 pagini. 40 816