MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI * ~~ . PARTEA I Anul III — Nr. 81 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Miercuri, 17 aprilie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 113. — Hotărîre pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare............................ 1 Acord între Guvernul României și Programul Națiu- nilor Unite pentru Dezvoltare . • • • 1—8 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Guvernul României hotărăște : Articol unic. — Se aprobă Acordul dintre Guvernul României și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare, semnat la București la 23 ianuarie 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 15 februarie 1991. Nr. 113. A C OR D *) între Guvernul României și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare . Considerînd că Adunarea generală a Națiunilor Unite a stabilit Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (denumit în continuare P.N.U.D.), în scopul sprijinirii și completării eforturilor pe care țările în curs de dezvoltare le depun pe plan național pentru rezolvarea problemelor cele mai importante ale dezvol- tării lor economice, favorizarea progresului social și instaurarea unor condiții de viața mai bune, și considerînd că Guvernul României dorește să facă apel la asistența oferită de către P.N.U.D. în interesul poporului său, Guvernul României și P.N.U.D. (denumite în continuare părțile) au încheiat prezentul acord într-un spirit de cooperare amicală. *) Traducere. 2 MONITORUL OFICIAL AL ARTICOLUL I Sfera de cuprindere a acordului 1. Prezentul acord enunță condițiile fundamentale în cadrul cărora P.N.U.D. și agențiile de execuție vor ajuta Guvernul să ducă la bun sfîrșit proiectele sale de dezvoltare și în care respectivele proiecte, bene- ficiind de asistența P.N.U.D., vor fi executate. Acest acord are în vedere ansamblul asistenței pe care P.N.U.D. o va furniza cu acest titlu, ca și documen- tele referitoare la proiect sau alte texte (denumite în continuare documente referitoare la proiecte) pe care părțile le vor putea pune la punct de comun acord pentru a defini mai precis, în cadrul proiectelor, de- taliile acestei asistențe și responsabilitățile care re- vin părților și agenției de execuție, în termenii pre- zentului acord. 2. Asistența care face obiectul prezentului acord nu va fi furnizată de către P.N.U.D. decît pe baza cererilor prezentate de către Guvern și aprobate de P.N.U.D. Această asistență va fi furnizată Guvernu- lui sau altei entități pe care Guvernul o va desemna și va fi acordată și primită conform rezoluțiilor și deciziilor pertinente și aplicabile ale organelor com- petente ale P.N.U.D. și sub rezerva ca P.N.U.D. să dispună de fondurile necesare. ARTICOLUL II Formele asistenței 1. Asistența pe care P.N.U.D. o va putea pune la dispoziția Guvernului României în virtutea prezen- tului acord se referă la urpiătoarele : a) serviciile de experți-consilieri și consultanți, in- clusiv cei aparținînd cabinetelor sau organismelor de consultanță, selecționați de către P.N.U.D. sau agen- ția de execuție și răspunzători față de aceștia ; b) serviciile de experți operaționali aleși de către agenția de execuție pentru a exercita funcții execu- tivej de conducere sau administrare, în calitate de funcționari ai Guvernului sau angajați ai entităților pe care Guvernul le va putea desemna conform para- grafului 2 al art. I din acordul de față ; c) serviciile oferite de voluntarii Națiunilor Unite (denumite în continuare voluntarii); d) materialul și furniturile dificil de procurat în România (denumită în continuare țara); ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 81 e) seminarii, programe de formare, proiecte de- monstrative, grupe de lucru alcătuite din experți și activități conexe ; f) burse de studii și perfecționare sau aranjamente similare permițînd candidaților desemnați de către Guvern și acceptați de către agenția de execuție, pentru a efectua studii sau a beneficia de perfecțio- nare profesională ; g) orice altă formă de asistență asupra căreia Gu- vernul și P.N.U.D. vor conveni. 2. Guvernul va trebui să prezinte cererile de asis- tență la P.N.U.D. prin intermediul reprezentantului rezident al P.N.U.D. în țară (menționat la alin, a) al paragrafului 4 din prezentul articol), în forma și con- form procedurilor prevăzute de către P.N.U.D. pen- tru aceste cereri. Guvernul va acorda P.N.U.D. toate facilitățile necesare și toate informațiile pertinente pentru evaluarea cererilor, aducîndu-i la cunoștință în acest sens intențiile sale în ceea ce privește con- tinuarea proiectelor orientate către investiții. 3. P.N.U.D. va putea ajuta Guvernul, fie direct, asigurîndu-i asistența externă pe care o va socoti ca fiind cea mai potrivită, fie prin intermediul unei agenții de execuție, care va avea răspunderea prin- cipală pentru punerea în aplicare a asistenței P.N.U.D. în cadrul proiectului respectiv și a cărei poziție, în acest scop, va fi cea de antreprenor independent. Cînd P.N.U.D. va acorda în mod direct asistență Guver- nului, orice menționare a unei agenții de execuție în prezentul acord va trebui interpretată ca desemnînd P.N.U.D., cu excepția cazului în care, în mod evident, din context reiese contrariul. 4. a) P.N.U.D. va putea avea în țară o misiune permanentă, condusă de către un reprezentant rezi- dent, pentru a-1 reprezenta la fața locului și a servi drept principal agent de legătură cu Guvernul pentru toate problemele referitoare la program. în numele directorului P.N.U.D., reprezentantul rezident va avea răspunderea deplină și finală, pentru programul P.N.U.D.,, sub toate aspectele sale, în țară, și va fi conducătorul echipei de reprezentanți ai altor orga- nisme ale Națiunilor' Unite la post în țară, ținînd seama de calificările lor profesionale și de relațiile lor cu organele competente ale Guvernului. în nu- mele programului, reprezentantul rezident va asigura legătura cu organele competente ale Guvernului, în speță organismul național însărcinat cu coordonarea MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 81 3 asistenței externe, și va informa Guvernul asupra principiilor, criteriilor și procedurilor P.N.U.D. și ale celorlalte programe pertinente ale Națiunilor Unite. Va sprijini Guvernul în elaborarea cererilor privind programul și proiectele țării pe care Guvernul inten- ționează să le supună P.N.U.D., ca și a propunerilor referitoare la modificarea programului sau proiecte- lor, va asigura coordonarea corespunzătoare a întregii asistențe pe care P.N.U.D. o va acorda prin interme- diul diferitelor agenții de execuție sau prin proprii săi consultanți, va sprijini Guvernul, atunci cînd va fi cazul, în coordonarea activităților P.N.U.D. cu pro- gramele naționale, bilaterale și multilaterale din țară, și va duce la îndeplinire toate celelalte sarcini pe care directorul sau o agenție de execuție ar putea să i le încredințeze. b) Misiunea P.N.U.D. în țară va fi dotată cu per- sonalul pe care P.N.U.D. îl va considera necesar pen- tru asigurarea bunului mers al lucrărilor. P.N.U.D. va notifica Guvernului, în timp util, numele membrilor personalului misiunii și al membrilor familiilor lor, precum și orice modificare privind situația acestora. ARTICOLUL III Executarea proiectelor 1. Guvernul va rămîne răspunzător pentru proiec- tele sale de dezvoltare care beneficiază de asistența P.N.U.D și de realizarea obiectivelor lor, așa cum au fost descrise în documentele referitoare la proiecte și va executa elementele acestor proiecte specificate în prezentul acord și documentele respective. P.N.U.D, se angajează să sprijine și să completeze participarea Guvernului la aceste proiecte, asigurîndu-i o asis- tență în conformitate cu prezentul acord și cu planu- rile de lucru conținute în documentele referitoare la proiecte, ajutîndu-1 totodată să-și materializeze inten- țiile privind continuarea investițiilor. Guvernul. va informa, P.N.U.D. care este organismul de cooperare al Guvernului direct răspunzător pentru participarea Guvernului la fiecare dintre proiectele beneficiind de asistența P.N.U.D, Fără a afecta răspunderea generală a Guvernului față de proiectele sale, părțile pot con- veni ca o agenție de execuție să aibă răspunderea principală pentru execuția unui proiect, cu consulta- rea și acordul organismului de cooperare, toate înțe- legerile în acest sens fiind stipulate în planul de lu- cru din documentul referitor la proiect, împreună cu aranjamentele prevăzute, după caz, pentru a delega această responsabilitate, pe parcursul execuției proiec- tului, Guvernului sau unei entități desemnate de către acesta, 2. P.N.U.D. și agenția de execuție își vor îndeplini responsabilitățile ce le incumbă în cadrul unui proiect dat, cu condiția ca Guvernul să-și fi îndeplinit el în- suși toate obligațiile prealabile hotărîte de comun acord ca fiind necesare sau utile pentru asistența P.N.U.D, Ia proiectul în cauză. Dacă această asistență începe să fie acordată înainte ca Guvernul să-și fi în- deplinit aceste obligații prealabile, ea va putea fi oprită sau suspendată fără preaviz și la discreția P.N.U.D. 3. Orice, acord încheiat între Guvern și o agenție de execuție, cu privire la execuția unui proiect be- neficiind de asistența P.N.U.D., sau între Guvern și un expert operațional va fi subordonat dispozițiilor prezentului acord. 4, Organismul de cooperare va stabili pentru fie- care proiect, după cum va conveni și în consultație cu agenția de execuție, un" director care se va achita de sarcinile ce-i vor fi încredințate de către organis- mul de cooperare. Agenția de execuție va desemna, după caz și în consultare cu Guvernul, un consilier tehnic principal sau coordonator de proiect care va supraveghea la fața locului participarea agenției la proiectul în cauză, fiind răspunzător față de ea. Acesta va supraveghea și coordona activitățile exper- ților și ale celorlalți membri ai personalului agenției de execuție și va fi răspunzător de formarea din mers a personalului național al partenerului. Acesta va răspunde de gestionarea și folosirea eficientă a tu- turor elementelor finanțate de către P.N.U.D., inclu- siv a materialului furnizat în baza proiectului. 5. în exercițiul funcțiilor lor, experții-consilieri, consultanții și voluntarii vor acționa în strînsă legă- tură cu Guvernul și cu persoanele sau organismele desemnate de către acesta și se vor conforma direc- tivelor Guvernului, ținînd sehma de natura funcțiilor lor și de caracterul asistenței de furnizat și asupra cărora P.N.U.D., agenția de execuție și Guvernul vor putea conveni de comun acord. Experții operaționali vor răspunde numai față de Guvern sau de entitatea pe lîngă care vor fi detașați și sub conducerea cărora se vor afla, dar nu vor putea fi puși în situația de a exercita funcții incompatibile cu statutul lor inter- național sau cu scopurile P.N.U.D. ori ale agenției de execuție. Guvernul se angajează ca prezentarea la post a fiecărui expert operațional să coincidă cu data intrării în vigoare a contractului său cu agenția de execuție. 6. Agenția de execuție va selecționa bursierii. Ad- ministrarea burselor se va efectua conform princi- piilor și practicilor în acest domeniu ale agenției de execuție. 7. P.N.U.D. va rămîne proprietar al echipamentu- lui tehnic sau de altă natură, ca și al materialelor, furniturilor și al altor bunuri finanțate sau furnizate de către el, pînă în momentul în care acestea vor fi cedate Guvernului sau unei entități desemnate de către acesta, în funcție de modalitățile și condițiile fixate de comun acord între Guvern și P.N.U.D,. 8. P.N.U.D. va rămîne proprietar al brevetelor, drepturilor de autor, de reproducere și al altor drep- turi de aceeași natură, referitoare la descoperirile sau lucrările rezultînd din asistența pe care o va furniza în cadrul prezentului acord. în afara situațiilor în 4 MONITORUL OFICIAL AL care părțile nu vor decide altfel, Guvernul va putea totuși folosi aceste descoperiri sau lucrări în țară, fără a avea de plătit redevențe sau alte taxe asemă- nătoare. ARTICOLUL IV Informații referitoare la proiect 1. Guvernul va furniza P.N.U.D. toate rapoartele, hărțile, situațiile, dosarele, statele, documentele și alte informații pertinente pe care acesta din urmă ar putea să le solicite, referitoare la orice proiect bene- ficiind de asistența P.N.U.D, sau la execuția sa sau la fezabilitatea sa, sau din care reiese modul în care Guvernul se achită de responsabilitățile ce-i revin în virtutea prezentului acord sau a documentelor referi- toare la proiect. 2. P.N.U.D. se angajează să acționeze în așa fel în- cât Guvernul să fie ținut la curent asupra progreselor activităților sale de asistență, în virtutea prezentului acord. Fiecare dintre părți va avea dreptul în orice moment să constate stadiul operațiunilor întreprinse în cadrul proiectelor beneficiind de asistența P.N.U.D. 3. După încheierea unui proiect beneficiind de asis- tența P.N.U.D?, Guvernul va furniza P.N.U.D., la ce- rerea sa, informații asupra avantajelor ce rezultă din implementarea acestuia și asupra activităților între- prinse pentru realizarea obiectivelor proiectului, in- clusiv informațiile necesare sau utile evaluării proiec- tului sau â asistenței itN.U.D., și în acest sens se va consulta cu P.N.U.D., care va fi autorizat să constate starea de fapt. 4. Orice informație sau document pe care Guvernul este obligat să-1 furnizeze P.N.U.D. în virtutea pre- zentului articol va fi, de asemenea, comunicat agen- ției de execuție, dacă aceasta i-o va cere. 5. Părțile se vor consulta asupra publicării, dacă se va dovedi necesar, a informațiilor referitoare la proiectele beneficiind de asistența P.N.U.D. sau la avantajele care rezultă din aceasta. în cazul proiec- telor orientate către investiții, P.N.U.D. va putea co- munica informații referitoare la acestea eventualilor investitori, afară de cazul cînd Guvernul îi va cere, în scris, limitarea publicării de informații despre proiect. ARTICOLUL V Participarea și contribuția Guvernului la executarea proiectelor 1. Pentru a se achita de responsabilitățile sale în ceea ce privește participarea și contribuția sa la exe- cutarea de proiecte beneficiind de asistența P.N.U.D. în virtutea prezentului acord, Guvernul va asigura, cu titlu de contribuție îh natură și în măsura în care ROMÂNIEI, partea I, Nr. 81 aceasta va fi specificată în detaliu în documentele per- tinente referitoare la proiecte, următoarele : a) serviciile specialiștilor locali și altui personal complementar, inclusiv serviciile omologilor naționali ai experților operaționali; b) terenurile, clădirile, mijloacele de pregătire și alte instalații și servicii care există sau sînt produse în țară ; c) materialele, echipamentele și furniturile care există sau sînt produse în țară. 2. Ori de cîte ori asistența P.N.U.D. prevede furni- zarea de materiale și echipamente Guvernului, acesta din urmă va suporta cheltuielile legate de operațiu- nile vamale, cheltuielile de transport de la portul de intrare pînă la Jocul execuției proiectului, cheltuielile neprevăzute de manipulare, depozitare și alte chel- tuieli conexe, cît și cheltuielile de asigurare după li- vrarea la locul de execuție a proiectului și cheltuie- lile de instalare și întreținere. 3. Guvernul va suporta, de asemenea, remunerarea stagiarilor și bursierilor pe întreaga durată a bursei. 4. Guvernul va vărsa sau va dispune să se verse la P.N.U.D. sau unei alte agenții de execuție, dacă există în acest sens dispoziții în documentul referitor la proiect și în măsura stabilită în bugetul proiectului conținut în acest document, cheltuielile necesare aco- peririi costului oricărui bun sau serviciu enumerat la paragraful 1 al prezentului articol; agenția de exe- cuție își va procura, în această situație, bunurile și serviciile necesare și va raporta anual către P.N.U.D. totalitatea cheltuielilor acoperite prin prelevare din su- mele vărsate în aplicarea prezentei dispoziții. 5. Sumele plătibile la P.N.U.D. în virtutea para- grafului precedent vor fi depuse într-un cont care va fi desemnat în acest scop de către secretarul general al O.N.U. și gestionat în conformitate cu dispozițiile perti- nente din regulamentul financiar al P.N.U.D. 6. Costul bunurilor și serviciilor care constituie con- tribuția Guvernului la proiecte și orice sumă plătibilă de către acesta în virtutea prezentului articol, așa cum sînt ele indicate în detaliu în bugetele proiectelor, vor fi considerate ca fiind estimări fundamentate pe in- formațiile cele mai corespunzătoare realității, dispo- nibile în momentul stabilirii bugetelor mai sus amin- tite. Aceste sume vor face obiectul unor ajustări ori de cîte ori aceasta se va dovedi necesar, ținînd cont de costul efectiv al bunurilor și serviciilor cumpărate în continuare. 7. Guvernul va plasa, după caz, inscripții corespun- zătoare în locurile de execuție a fiecărui proiect, in- dicînd că este vorba de un proiect beneficiind de asis- tența P.N.U.D. și a agenției de execuție. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 81 ARTICOLUL VI Contribuție statutară la cheltuielile programului și Ia alte cheltuieli plătibile în monedă locală 1. în afara contribuției prevăzute în art. V de mai sus, Guvernul va sprijini P.N.U.D. în acordarea asis- tenței, achitîndu-i sau dispunînd să i se achite chel- tuielile locale și serviciile de mai jos, pînă la con- curența sumelor indicate în documentul referitor la proiect sau stabilite în alt mod de către P.N.U.D., con- form deciziilor pertinente ale organelor sale directoare : a) cheltuielile locale de subzistență ale experților- consilieri și ale consultanților afectați proiectului în țară ; b) seviciile personalului local administrativ și de bi- rou, inclusiv personalul de secretariat, interpreții-tra- ducători și alt personal auxiliar asemănător, ale căror servicii se vor dovedi necesare ; c) transportul personalului în interiorul țării ; și d) serviciile poștale și de telecomunicații în scopuri oficiale. 2. Guvernul va plăti, de asemenea, direct fiecărui expert operațional salariul, indemnizațiile și alte ele- mente de remunerare pe care le-ar primi unul dintre cetățenii săi dacă ar fi numit pe același post. îi va acorda aceleași concedii anuale și concedii de boală cu cele acordate de către agenția de execuție propriilor săi agenți și va lua măsurile necesare pentru ca aces- ta să poată efectua în țara sa concediul la care are dreptul în virtutea contractului încheiat cu organizația respectivă. Dacă Guvernul preia inițiativa încetării contractului expertului în asemenea circumstanțe încît agenția de execuție va fi nevoită să-i acorde o indem- nizație în virtutea contractului pe care l-a încheiat cu acesta, Guvernul va vărsa, cu titlu de contribuție la achitarea acestei indemnizații, o sumă egală cu in- demnizația de licențiere pe care ar trebui să o verse unui funcționar al său sau unei alte persoane anga- jate de către el cu titlu asemănător categoriei cu care este asimilat cel în cauză, dacă contractul cu aceștia ar înceta în circumstanțe similare. 3. Guvernul se angajează să furnizeze, cu titlu de contribuție în natură, următoarele instalații și servicii locale : a) birourile și localurile necesare ; b) facilități și servicii medicale pentru personalul internațional, asemănătoare celor de care beneficiază funcționarii de stat autohtoni ; c) locuințe simple, dar mobilate adecvat pentru vo- luntari ; și d) asistență în găsirea de locuințe adecvate perso- nalului internațional și acordarea de locuințe cores- punzătoare experților operaționali, în condiții asemă- nătoare celor de care beneficiază funcționarii de stat naționali cărora le sînt asimilați cei în cauză din punct de vedere al rangului. 4. Guvernul va contribui, de asemenea, la cheltu- ielile de întreținere a misiunii P.N.U.D. în țară, văr- sînd P.N.U.D. anual o sumă globală al cărei nivel va fi stabilit prin acordul părților, în scopul acoperirii cheltuielilor pentru : a) birouri corespunzătoare, inclusiv materiale și mo- bilier, pentru sediul local al P.N.U.D. în țară ; b) personal local adecvat : secretari, interpreți, tra- ducători și alt personal ajutător ; c) mijloace de transport pentru reprezentantul re- zident și colaboratorii săi, în scopul deplasărilor în țară în interes de serviciu ; • d) servicii poștale și de telecomunicații necesare în scop oficial ; și e) diurna reprezentantului rezident și colaboratori- lor săi, în cazul deplasărilor în țară în interes de ser- viciu. 5. Guvernul va putea decide asupra furnizării în natură a instalațiilor și serviciilor menționate în pa- ragraful 4 de mai sus, cu excepția celor menționate la alin, b) și e). 6. Sumele plătibile în virtutea prevederilor pre- zentului articol, cu excepția paragrafului 2, vor fi vărsate de către Guvern și gestionate de către P.N.U.D., conform paragrafului 5 al art. V. ARTICOLUL VII Relația între asistența P.N.U.D. și asistența provenind din alte surse în cazul în care una dintre părți ar obține, în sco- pul execuției proiectului, o asistență din alte surse, părțile se vor consulta și vor consulta agenția de execuție, în scopul asigurării unei coordonări și utilizări eficiente întregii asistențe primite de către Guvern. Aranjamentele care ar putea fi încheiate cu alte entități ce-și oferă sprijinul Guvernului, în scopul execuției unui proiect, nu vor modifica obligațiile ce revin acestui guvern în virtutea prezentului acord. ARTICOLUL VIII Folosirea asistenței acordate Guvernul va depune toate eforturile pentru a ob- ține cele mai bune. rezultate de pe urma asistenței P.N.U.D., pe care va trebui ,să o folosească conform destinației prevăzute. Fără a limita conținutul și sfera celor enunțate pînă aici, Guvernul va lua în acest scop măsurile specificate în documentul de proiect. ARTICOLUL IX Privilegii și imunități 1. Guvernul va aplica Organizației Națiunilor Unite și organelor sale, inclusiv P.N.U.D. și organelor subsi- diare ale O.N.U., în calitatea lor de agenții de execuție a proiectelor P.N.U.D,, ca și bunurilor, fondurilor, ac- tivelor și funcționarilor lor, inclusiv reprezentantului rezident și • celorlalți membri ai misiunii P.N.U.D. în țară, prevederile Convenției Națiunilor Unite asupra privilegiilor și im unităților.⁻ 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 81 2. Guvernul va aplica tuturor instituțiilor specia- lizate, în calitatea lor de agenții de execuție, ca și bunurilor fondurilor și activelor lor și funcționarilor acestora, prevederile Convenției Națiunilor Unite asu- pra privilegiilor și imunităților instituțiilor speciali- zate, inclusiv cele din anexele la convenție aplica- bile instituției specializate în cauză. Dacă Agenția Internațională a Energiei Atomice (A.I.E.A.) apare în calitate de agenție de execuție, Guvernul va aplica fon- durilor, bunurilor, activelor, funcționarilor și exper- ților acesteia prevederile acordului referitor la privi- legiile și imunitățile A.I.E.A. 3. Membrilor misiunii P.N.U.D. * în țară li se vor acorda și alte privilegii și imunități suplimentare care ar putea fi necesare pentru a permite misiunii să-și îndeplinească în mod eficient funcțiile. 4. a) în afara cazului în care părțile nu vor decide altfel, în documentele de proiect referitoare la anu- mite proiecte, Guvernul va. acorda tuturor persoanelor, altele decît cetățenii guvernului angajați pe plan lo- cal, care prestează servicii în numele P.N.U.D., A.I.E.A. sau al unei instituții specializate și care nu sînt vi- zate în paragrafele 1 și 2 de mai sus, aceleași privilegii și imunități la care au dreptul funcționarii O.N.U., ai agenției specializate în cauză sau ai A.I.E.A., res- pectiv în virtutea secțiunii 18 a Convenției Națiunilor Unite, secțiunii 19 a Convenției instituțiilor speciali- zate sau secțiunii 18 a Acordului asupra privilegiilor și imunităților A.I.E.A. b) în cadrul instrumentelor asupra privilegiilor și imunităților care sînt menționate mai sus în prezentul articol : 1) totalitatea actelor și documentelor referitoare la un proiect care se află în posesia sau sub controlul persoanelor avute în vedere la alin, a) al paragrafului 4 de mai sus vor fi considerate ca proprietate a O.N.U., a instituției specializate interesate sau a A.I.E.A., după caz ; 2) echipamentul, materialele și furniturile din im- port, cumpărate sau închiriate de către aceste per- soane în țară pentru execuția proiectului, vor fi con- siderate ca proprietate a O.N.U., a instituției speciali- zate interesate sau a A.I.E.A., după caz. 5. Expresia persoane care prestează servicii, așa cum este folosită în art. IX, X și XIII ale prezentului acord, are în vedere experții operaționali, voluntarii, consultanții și persoanele juridice și fizice, ca și an- gajații acestora. Aceasta include organizațiile sau so- cietățile guvernamentale sau neguvernamentale, ca și angajații acestora, pe care P.N.U.D., în calitatea sa de agenție de execuție sau în orice altă calitate, ar putea să-i angajeze pentru a executa un proiect sau pentru a sprijini punerea în aplicare a asistenței P.N.U.D. la un proiect. Nici o prevedere a prezentului acord nu va fi interpretată în sensul restrîngerii pri- vilegiilor, imunităților sau facilităților acordate acestor organizații sau societăți sau angajaților lor în virtutea altui instrument. ARTICOLUL X Facilități acordate în scopul punerii în aplicare a asistenței P.N.U.D. 1. Guvernul va lua toate măsurile care ar putea fi necesare pentru ca P.N.U.D., agențiile de execuție,' experții acestora și celelalte persoane care prestează servicii în contul acestora să nu fie supuse unor re- glementări sau altor prevederi legale care ar putea afecta executarea operațiilor întreprinse în virtutea prezentului acord și le va acorda toate celelalte faci- lități necesare implementării rapide și satisfăcătoare a asistenței P.N.U.D. Le va acorda, de asemenea, drep- turile și facilitățile de mai jos : a) acceptarea rapidă a experților și a altor persoane care prestează servicii pentru P.N.U.D., sau a unei agenții de execuție ; b) acordarea promptă și gratuită a vizelor, permise- lor și autorizațiilor necesare ; c) acces la locurile de execuție a proiectelor și toate drepturile de trecere necesare ; d) dreptul de a circula liber în interiorul țării, de a intra sau a ieși din țară, în măsura în care se va dovedi necesar implementării satisfăcătoare a asis- tenței P.N.U.D.; e) rata cea mai favorabilă de schimb legal; f) toate autorizațiile necesare importului de echipa- mente, materiale și furnituri, ca și cele necesare re- exportului lor ; g) toate autorizațiile necesare importului de bunuri aparținînd funcționarilor P.N.U.D. și agenției de exe- cuție sau altor persoane ce prestează servicii în con- tul lor și destinate consumului sau folosinței pșrso* nale a interesaților, cît și toate autorizațiile necesar®' reexportului ulterior al acestor bunuri; și h) vămuirea rapidă a bunurilor menționate la alin, f) și g) de mai sus. ‘ 2. Asistența furnizată în virtutea prezentului acord trebuind să servească interesele guvernului și po- porului României, Guvernul va suporta totalitatea ris- curilor în legătură cu operațiile executate conform pre- zentului acord. Guvernul va răspunde tuturor recla- mațiilor pe care unii terți le-ar putea formula îm- potriva P.N.U.D. sau împotriva unei agenții de exe- cuție sau a personalului acestora, ori împotriva altor persoane ce prestează servicii în numele acestora, și le va scoate din cauză, în caz de reclamație exonerîn- du-i de orice răspundere rezultînd din operațiile executate în virtutea prezentului acord. Prevederile de mai sus nu se vor aplica dacă părțile și agenția de execuție ajung la concluzia că reclamația sau res- ponsabilitatea în cauză rezultă dintr-o gravă neglijență MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI; partea I, Nr. 81 7 sau dintr-un act intenționat al persoanelor sus-men- ționate. ARTICOLUL XI Suspendarea sau încetarea asistenței 1. P.N.U.D. va putea pe calea unei notificări scrise adresate Guvernului și agenției de execuție, suspenda asistența sa la un proiect dacă, după părerea P.N.U.D., apar împrejurări care împiedică sau amenință să îm- piedice buna desfășurare a proiectului sau atingerea scopurilor sale. P.N.U.D. va putea, în cadrul aceleiași notificări scrise sau într-o comunicare ulterioară, să indice condițiile în care va fi dispus să reia asistența în cadrul proiectului. Această suspendare va dura pînă cînd Guvernul va accepta aceste condiții și P.N.U.D. va notifica în scris Guvernului și agenției de execuție că este dispus să reia asistența. 2. Dacă o situație de felul celei amintite în para- graful 1 al prezentului articol se va menține timp de 14 zile de la data notificării de către P.N.U.D. a si- tuației propriu-zise și a suspendării asistenței, P.N.U.D. va putea în orice moment, atît timp cît această situație se menține, să-și înceteze asistența la proiectul în cauză pe calea notificării scrise către Gu- vern și agenția de execuție. 3. Dispozițiile prezentului articol nu prejudiciază celelalte drepturi sau recursuri de care P.N.U.D. s-ar putea prevala în funcție de împrejurări, conform principiilor generale ale dreptului sau altor principii. ARTICOLUL XII Reglementarea diferendelor 1. Orice diferend între P.N.U.D. și Guvern care s-ar putea naște ca urmare a aplicării prezentului acord și care nu va putea fi reglementat pe calea negocie- rilor sau printr-un alt mod de reglementare convenit, va fi supus arbitrajului la cererea uneia dintre părți. Fiecare dintre părți va desemna un arbitru, iar cei doi arbitri astfel desemnați vor numi un al treilea, care va prezida. Dacă în cele treizeci de zile ce vor urma cererii de arbitraj una dintre părți nu a de- semnat un arbitru sau dacă, în cele cincisprezece zile ce urmează numirii celor doi arbitri, nu a fost numit cel de-al treilea, oricare dintre părți va putea cere președintelui Curții Internaționale de Justiție să de- semneze un arbitru. Procedura de arbitraj va fi sta- bilită de către arbitri, iar cheltuielile de arbitraj vor fi suportate de către părți, în proporția fixată de că- tre arbitri. Sentința arbitrală va fi motivată și accep- tată de către părți ca reglementare definitivă a dife- rendului. 2. Orice diferend între Guvern și un expert ope- rațional născut ca urmare a condițiilor de folosire a expertului de către Guvern sau care ar putea rezulta din aceasta va putea fi supus agenției de execuție în serviciul căreia se află expertul operațional, fie de către Guvern, fie de către expertul operațional, iar organizația respectivă își va oferi bunele sale oficii pentru a ajuta părțile să ajungă la o reglementare. Dacă diferendul nu se poate rezolva conform frazei precedente sau prin alt mijloc de reglementare con- venit, acesta va fi supus arbitrajului, la cererea uneia dintre părți, conform dispozițiilor enunțate în para- graful 1 al prezentului articol, cu excepția faptului că arbitrul care nu a fost desemnat de către una din- tre părți sau de către arbitrii părților va fi desemnat de către secretarul general al Curții permanente de arbitraj. ARTICOLUL XIII Dispoziții generale L Prezentul acord va intra în vigoare la data sem- nării sale și va rămîne în vigoare atît timp cît nu va fi denunțat în conformitate cu paragraful 3 de mai jos. La data intrării sale în vigoare, prezentul acord va înlocui acordurile existente în ceea ce privește asistența furnizată Guvernului din resursele P.N.U.D. și ale biroului P.N.U.D. din țară și se va aplica ori- cărei asistențe furnizate Guvernului și biroului P.N.U.D. stabilit în țară în virtutea prevederilor acordurilor ast- fel înlocuite. 2. Prezentul acord va putea fi modificat prin în- țelegere scrisă între părți. Problemele care nu au fost prevăzute în mod expres în prezentul acord vor fi reglementate de către părți conform rezoluțiilor și de- ciziilor pertinente ale organelor competente ale Orga- nizației Națiunilor Unite. Fiecare dintre părți va exa- mina cu atenție și într-un spirit favorabil orice pro- punere în acest sens prezentată de către cealaltă parte în aplicarea prezentului paragraf. 3. Prezentul acord va putea fi denunțat de către oricare dintre părți pe calea notificării scrise adre- sate celeilalte părți și își va înceta efectele la șaizeci de zile de la primirea acestei notificări. 4. Obligațiile asumate de către părți în virtutea art. IV (Informații' referitoare la proiect) și VIII (Folosirea asistenței acordate) vor rămîne în vigoare după expi- rarea sau denunțarea prezentului acord. Obligațiile asumate de către Guvern în virtutea .art. IX (Privilegii și imunități) și XII (Soluționarea diferendelor) din prezentul acord vor rămîne în vigoare după expirarea sau denunțarea acordului în cauză, în măsura nece- sară pentru a se proceda la repatrierea în ordine a personalului, fondurilor și bunurilor P.N.U.D. și ale 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 81 oricărei agenții de execuție sau a oricărei persoane care prestează servicii în numele lor, în virtutea pre- zentului acord. Drept pentru care,, subsemnatii, reprezentanți auto- rizați în cuvenită formă ai Programului Națiunilor Pentru P.N.U.D. Ottorino Jannone reprezentant rezident Unite pentru Dezvoltare pe de o parte, și ai Guver- nului, pe de altă parte, am semnat, în cunoștință de cauză, în numele părților, prezentul acord în două exemplare redactate în limba engleză, la București, la data de 23 ianuarie 1991. Pentru Guvernul României Adrian Năstase ministrul afacerilor externe EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinat'ul poligrafic pentru Monitorul Oficiat București, str. Tiparul : Combinatul poligrafic București, - str. Jiului nr. 163, telefon 68.55,58. Monitorul Oficial al României, București - Biroul de publicitate și difuzare Blânduziei nr. 1. sectorul 2, telefon 11.77.02. Atelierul „Monitorul Oficial", București, Partea I, nr. 81/1991, conține 8 paginL Prețul 4 lei | 40.816