MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul III — Nr. 79 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți,, 16 aprilie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 204. — Hotărîre privind rectificarea unor prevederi din Hotărîrea Guvernului nr. 79 din 26 ianua- rie 1991 . . . ................. 1 235. — Hotărîre privind înființarea Societății Națio- nale a Căilor Ferate Române.............1—15 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind rectificarea unor prevederi din Hotărîrea Guvernului nr. 79 din 26 ianuarie 1991 Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se rectifică art. 1 din Hotărîrea Guvernului nr. 79/1991 și art. 7 din statutul Societății comerciale „Solaris “ — S.A., în sensul că valoarea capitalului social este de 1.441 mii lei împărțit în 2882 acți- uni nominative cu valoare nominală de 5.000 lei fiecare. Art. 2. — Hotelul „Astoria“ și restaurantele din gările - unităților de căi ferate fac parte din patrimoniul Societății Naționale a Căilor Ferate Române. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 22 martie 1991. Nr. 204. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române Guvernul României hotărăște : CAPITOLUL I Denumirea, obiectul de activitate, sediul și patrimoniul Art. 1. — Se înființează Societatea Națională a Căilor Ferate Române denumită prescurtat C.F.R., cu sediul în municipiul București, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1. Societatea Națională a Căilor Ferate Române are statut de regie autonomă de interes național, este per- soană juridică, se organizează și funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. Art. 2. — Societatea Națională a Căilor Ferate Ro- mâne are ca obiect de activitate efectuarea transpor- turilor de călători și mărfuri pe calea ferată, în scopul satisfacerii interesului public, social și de apărare. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA <> Nr. 79 în acest scop, în calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul său, administrează și asigură exploa- tarea căilor ferate din domeniul public, colaborează cu alte căi ferate străine în cadrul traficului interna- țional și participă la toate organismele internaționale de profil. Societatea Națională a Căilor Ferate Române desfă- șoară și activități industriale, de cercetare și proiecta- re, construcții, aprovizionare, comerciale, de comerț exterior, medicale, de învățămînt, social-culturale, pre- cum și alte activități necesare realizării obiectului său de activitate. Art. 3. — în cadrul exploatării și administrării căi- lor ferate publice, Societatea Națională a Căilor Ferate Române are obligația să asigure dezvoltarea și moder- nizarea liniilor, instalațiilor, materialului rulant, clă- dirilor și celorlalte mijloace din dotare, întreținerea și reparațiile acestora, precum și introducerea tehno- logiilor moderne de transport, ținînd cont și de asi- gurarea transporturilor militare. De asemenea, va asigura construirea de noi linii și modernizarea celor existente pentru introducerea cir- culației trenurilor de călători și marfă de mare viteză. Art. 4. — Societatea Națională a Căilor Ferate Ro- mâne stabilește programul de dezvoltare, moderniza- re și dotare a căilor ferate pe perioade de cinci ani și de perspectivă, avînd în vedere și nevoile de apărare, care, după ce a fost însușit de ministrul lucrărilor publice, transporturilor și amenajării teritoriului, se supune aprobării guvernului. Anual, obiectivele cu alo- cațiile de la bugetul statului se nominalizează într-o anexă la bugetul societății, iar valoarea totală a aces- tora se include în capitolul subvenții și alocații. Art. 5. — Din punct de vedere tehnic și metodolo- gic, Societatea Națională a Căilor Ferate Române coor- donează activitatea de transport feroviar pe rețeaua C.F.R. și stabilește condițiile de folosire de către be- neficiarii de transport a mijloacelor C.F.R. și ale căilor ferate străine. Societatea Națională a Căilor Ferate Române avizează proiectarea și construcția de linii indus- triale racordate la rețeaua C.F.R., instalații aferente, material rulant care circulă pe rețeaua C.F.R., modi- ficări sau modernizări ale celor existente și emite acor- duri și autorizații de construcții ; avizează și își dă acordul pentru executarea de orice fel de lucrări de construcții și instalații, care se execută în zona C.F.R. sau care pot afecta stabilitatea și securitatea căii și instalațiilor feroviare, conform prevederilor legii de exploatare a căii ferate în vigoare. Art. 6. — Societatea Națională a Căilor Ferate Ro- mâne întocmește și aprobă documentații, normative, regulamente și instrucțiuni de serviciu pentru sigu- ranța circulației, exploatarea, întreținerea, proiecta- rea și repararea liniilor, instalațiilor, materialului ru- lant, construcțiilor și celorlalte mijloace din dotare, pentru operațiunile financiar-contabile specifice, recru- tarea, pregătirea și perfecționarea personalului și alte activități. Art. 7. — Patrimoniul inițial al Societății Naționale a Căilor Ferate Române este de 170.706 milioane lei, constituit prin preluarea activului și pasivului de la unitățile economice, social-culturale, medicale și de învățămînt, prevăzute în anexa nr. 1, care pe data prezentei hotărîri, se reorganizează în cadrul acestei societăți. Societatea Națională a Căilor Ferate Române va de- finitiva patrimoniul pe baza reevaluării acestuia în condițiile prevăzute de lege. CAPITOLUL II Conducerea Societății Naționale a Căilor Ferate Române Art. 8. — Conducerea Societății Naționale a Căilor Ferate Române este asigurată de : a) consiliul de administrație ; b) președintele Societății Naționale a Căilor Ferate Române ; c) comitetul director, organ operativ de conducere. Art. 9. — Conducerea Societății Naționale a Căilor Ferate Române revine consiliului de administrație al societății, care este compus din 15 membri și își des- fășoară activitatea în baza regulamentului propriu de organizare și funcționare stabilit potrivit legii. Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Pu- blice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului re- prezintă interesele statului în consiliul de administra- ție al societății. Art. 10. — Președintele Societății Naționale a Căi- lor Ferate Române conduce activitatea curentă a so- cietății și este numit în^condițiile legii. El este ajutat de 4 vicepreședinți numiți de consi- liul de administrație, la propunerea președintelui. Președintele societății reprezintă personal sau prin delegat Societatea Națională a Căilor Ferate Române în raport cu celelalte organe și organizații din țară; precum și în relațiile internaționale. Art. 11. — Comitetul director este organul de con- ducere operativă al societății, și este compus din pre- ședintele societății, vicepreședinți, directori generali șî directori din aparatul propriu al societății. Art. 12. — Comitetul director își desfășoară activi- tatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare. Directorii generali și direc-' torii din aparatul propriu al societății se numesc de președintele societății. Art. 13. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române are în structură regionale și direcții de căi ferate și de exploatare a metroului, întreprinderi de reparații, de construcții, de trafic combinat, precum și unități de cercetare, studii și proiectare, aprovizionare,¹ informatică și altele. Societatea Națională a Căilor Ferate Române poate înființa agenții în străinătate și poate participa cu capital la societăți comerciale și la alți agenți econo- mici. Art. 14. — Structura organizatorică și funcțională,³ precum și înființarea unităților din structură se sta- bilesc de consiliul de administrație al societății. Art. 15. — Activitatea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, precum și a unităților sale, se desfă- șoară în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 2* MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 79 3 Art. 16. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române are un sistem propriu sanitar și de asistență medicală. Asistența medicală se va acorda în limita capacită- ților și pe bază de convenție și celorlalte sectoare de transport din cadrul Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului. Art. 17. — Regionalele, direcțiile de căi ferate și de exploatare a metroului, unitățile de reparat mate- rial rulant, unitățile de construcții, proiectare, cerce- tare și informatică sînt conduse de consilii de condu- cere proprii, numite de președintele societății. Președintele societății poate aproba să funcționeze consilii de conducere și la alte unități. Atribuțiile consiliilor de conducere se stabilesc de către consiliul de administrație al societății. Controlul activității Societății Naționale a Căilor Ferate Române Art. 18. — Controlul activității de exploatare, pro- ducție și siguranță a circulației se va realiza atît la nivelul societății, cît și la nivelul unităților din struc- tură, de către organe proprii specializate. Controlul economico-financiar la unitățile din struc- tură se execută de organele de control ale societății constituite potrivit dispozițiilor legale. Regionalele de căi ferate, direcțiile de căi ferate și de exploatare a metroului și alte unități din structură, stabilite de comitetul director, au aparat propriu de control financiar. CAPITOLUL III Buget, subvenții și credite Art. 19, — Veniturile, cheltuielile, subvențiile și alocațiile de la bugetul statului se stabilesc prin buget pentru fiecare exercițiu bugetar, care se aprobă potri- vit legii. Societatea Națională a Căilor Ferate Române aprobă bugetele și execuția acestora la unitățile sale. Art. 20. — Dotările cu material rulant, utilaje de cale, mijloace de intervenție și mijloace informatice, dezvoltările de linii, instalații, tunele, poduri, viaducte și alte lucrări de artă, dezvoltările de capacități, re-, parațiile capitale la linii, funcționarea rețelei .medico- sanitare și de învățămînt, precum și prestările neren- tabile în traficul de călători și mărfuri determinate de nivelurile tarifelor de bază stabilite de Guvern, care nu acoperă cheltuielile, se suportă de la bugetul statului, după folosirea resurselor financiare proprii, în condi- țiile prevăzute de reglementările legale. Art. 21, — în cazurile, în care, interese de stat in- clusiv cele de ordin militar, vor necesita executarea de lucrări sau prestări de servicii speciale, beneficiarii acestora, împreună cu Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului, cu avizul Ministerului Finanțelor, vor face propuneri corespun- zătoare de modificare a bugetului de venituri și chel- tuieli și de stabilire a surselor de acoperire a costuri- lor suplimentare, care se aprobă potrivit legii. Acoperirea deficitului Societății Naționale a Căilor Ferate Române determinat de menținerea tarifelor în transportul de călători și mărfuri, în condițiile fluctu- ației prețurilor în economie, se face operativ în ca- drul lunii următoare, prin subvenții de la bugetul de stat, stabilite potrivit legii. Art. 22. — Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care pe parcursul execuției bugetului de venituri și cheltuieli, mijloacele Societății Naționale a Căilor Ferate Române nu sînt suficiente, societatea poate contracta credite financiare cu băncile, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent pentru toate activitățile. Art. 23. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române, cu avizul Ministerului Apărării Naționale, poate cere aprobarea guvernului de a suprima exploa- tarea unor linii neeficiente. în cazul cînd interesele economice, sociale și cele de apărare a țării impun menținerea acestora, pierderile vor fi acoperite prin subvenții de ia bugetul de stat sau de unitățile administrativ-teritoriâle și de agenții eco- nomici interesați. Societatea Națională a Căilor Ferate Române benefi- ciază de subvenții de la bugetul de stat pentru acope- rirea deficitului prevăzut, datorat înghețării tarifelor la transportul de călători și mărfuri, în condițiile fluc- tuației prețurilor în economie, pentru funcționarea rețelei medico-sanitare, de învățămînt și ocrotiri so- ciale, precum și în situațiile prevăzute la art. 20 și 21 din prezenta hotărîre. Pentru dotările cu material rulant, utilaje de cale, linii, instalații, lucrări de artă, dezvoltări de capaci- tăți, societatea beneficiază de alocații de la buget. Art. 24. — în cadrul activității de exploatare fero- viară, Societatea Națională a Căilor Ferate Române poate închiria vagoane și orice alte mijloace la și de la administrații de căi ferate. CAPITOLUL IV Tarife Art. 25. — Tarifele se stabilesc în așa fel încît ve- niturile realizate să acopere cheltuielile și dobînzile la creditele contractate în condițiile stabilite prin pre- zenta hotărîre. Art. 26. — Consiliul de administrație face propu- neri pentru tarifele de bază ale căii ferate, care se prezintă guvernului pentru aprobare de către minis- trul lucrărilor publice, transporturilor și amenajării teritoriului. Tarifele de bază ale căii ferate reprezintă tarifele plătite de beneficiarii de transport pentru deplasarea pe calea ferată a călătorilor și mărfurilor de la stația de îmbarcare, respectiv încărcare, la stația de destina- ție. Celelalte tarife pentru prestații și servicii, altele de- cît cele prevăzute la alineatul precedent, precum și tarifele din trafic internațional se stabilesc și se modi- fică de Societatea Națională a Căilor Ferate Române. Art. 27. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române poate acorda reduceri de tarife cu scop co- mercial pentru a menține, spori sau crea un anumit trafic, cu asigurarea echilibrului bugetar. Art. 28. — în perioada cînd leul nu este converti- bil ; 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 79 — la ^transportul de mărfuri import-export pentru plățile în valută efectpate de C.F.R. către căile ferate străine, beneficiarii de transport — în cazul în care își asumă plata taxelor de transport pe parcursul căilor ferate respective — vor achita Societății Naționale a Căilor Ferate Române tarifele și eventualele sume în valută ; — la transportul de călători, legitimațiile de călă- torie în traficul internațional vor fi eliberate cu plata în lei sau în valută, potrivit legislației în vigoare. Art. 29. — încasările în valută din activitatea pro- prie de prestări de servicii și export a Societății Na- ționale a Căilor Fejrate Române se folosesc de aceasta pentru plata cotizațiilor la organismele feroviare inter- naționale, acoperirea cheltuielilbr privind decontă- rile cu căile ferate străine, deplasările în străinătate, achiziții de materiale și piese de schimb și alte chel- tuieli necesare desfășurării normale a activității C.F.R. Din venitul net înw valută realizat, Societatea Națio- nală a Căilor Ferate Române are dreptul să dispună de o cotă potrivit reglementărilor în vigoare. Importurile pentru dotări care depășesc venitul net în valută. vor fi aprobate de guvern și acoperite din fondul valutar al statului. Art. 30. Gratuitățile de transpprt pe calea ferată sînt interzise^ cu excepția celor stabilite potrivit re- glementărilor legale. Art. 31. — Din considerente sociale sau ' de altă natură, se pot acorda reduceri de tarife sau gratuități pentru transportul călătorilor și al mărfurilor, pe bază de hotărîri ale guvernului, care vor stabili modul de aplicare și sursele de acoperire a diferențelor de tarif rezultate; Art. 32. — Raporturile de muncă se stabilesc prin statutul personalului C.F.R. Pînă la aprobarea statu- tului personalului C.F.R. pentru raporturile de muncă ale personalului societății, inclusiv pentru drepturile membrilor de familie, ^le pensionarilor C.F.R. și mem- brilor lor de familie, se vor aplica reglementările le- gale în vigoare și acordurile încheiate între adminis- trație și sindicate, în condițiile legii. Art. 33. — Normele.de muncă, normativele de per- sonal, funcțiile și meseriile din activitatea de cale fe- rată, se stabilesc de Societatea Națională a Căilor Ferate Române, cu respectarea prevederilor legale. Art, 34. — Nomenclatorul funcțiilor și meseriilor, condițiile de acordare a salariilor, sporurilor și premi- ilor specifice activității căii ferate și relațiile de muncă se vor stabili prin statutul personalului C.F.R. Salariile personalului de la C.F.R. se vor stabili în conformitate cu prevederile legilor în vigoare, pe baza contractului colectiv de muncă negociat între orga- nele de conducere ale Societății Naționale a Căilor Fe- rate Române și sindicat. In condițiile creșterii prețurilor și tarifelor, sistemul de compensare — indexare a salariilor de bază se sta- bilește cu consultarea sindicatelor și. a conducerii so- cietății, prin hotărîre a Guvernului. Art. 35. — Comitetul director poate aproba intro- ducerea de funcții noi, salarizate prin asimilare cu cele existente. Art. 36. — Personalul căilor ferate române nu poate desfășura nici un fel de activitate politică în cadrul unităților Societății Naționale a Căilor Ferate Române. CAPITOLUL V Dispoziții generale Art. 37. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române editează buletine comerciale și foi oficiale C.F.R. Prin buletinul comercial C.F.R. se vor publica in- formații privitoare la transporturi, tarife, licitații și alte dispoziții ce trebuie cunoscute de beneficiarii de transport și personalul C.F.R., iar prin foaia oficială C.F.R. se vor publica ordinele, instrucțiunile, fegle- mentările și informațiile privind situația personalului și altele, care trebuie să fie cunoscute de personalul C.F.R. Art. 38. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române va prelua în proprietate de la Departamentul transporturilor clădirea Palatului C.F.R. București, situată în bd. Dinicu Golescu nr. 38, sector 1. Art. 39. — întreprinderea poligrafică Filaret, cu se- diul în municipiul București, din subordinea Ministe- rului Culturii se reorganizează în cadrul Societății Na- ționale a Căilor Ferate Române. Art. 40. — Personalul din cadrul Departamentului căilor ferate și unităților ce se reorganizează sau se desființează ca urmare a aplicării prezentei hotărîri, trecut în funcții cu nivel de salarizare mai mic în ca- drul Societății Naționale a Căilor Ferate Române, be- neficiază de salariul avut, sporul de vechime și indem- nizație de conducere, după caz, pe o perioadă de trei luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri. Art. 41. — Departamentul căilor ferate se desfiin- țează. CAPITOLUL VI Dispoziții finale Art. 42. — Paza obiectivelor de importanță deose- bită, precum și paza și ordinea din unele stații și triaje de cale ferâtă, pe secții de circulație și în trenuri de călători, se asigură de organele Ministerului de Inter- ne, pe bază de convenție. Art. 43. — Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 44. — Ministerul Lucrărilor Publice, Trans- porturilor și Amenajării Teritoriului va prezenta Gu- vernului, în termen de cel mult «un an, un proiect de lege privind domeniul căilor ferate. Art. 45. — Societatea Națională a Căilor Ferate Române va prelua toate obligațiile ce reveneau căilor ferate române stabilite prin convenții și acte normative care nu contravin reglementărilor legale în vigoare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 29 martie 1991. Nr. 235. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 79 5 ANEXA Nr. 1 LISTA UNITĂȚILOR care se reorganizează în cadrul Societății Naționale a Căilor Ferate Române' Nr. Denumirea unităților economice de stat Nr. Denumirea unităților Societății Naționale crt. care se reorganizează crt. a Căilor Ferate Române 1 2 3 4 1. Regionala de căi ferate București 2. Regionala de căi ferate Craiova 3. Regionala de căi ferate Timișoara 4. Regionala de căi ferate Cluj 5. Regionala de căi ferate Brașoy 6. Regionala de căi ferate Iași 7. Regionala de căi ferate Galați 8. Regionala de căi ferate Constanța 9. Direcția de căi ferate Port Constanța 10. întreprinderea de exploatarea metroului Bucu- rești 11. Institutul de cercetări și proiectări tehnologice în transporturi București 12. Compania de exploatare a vagoanelor restaurant și de dormit din România „Varored“ 13. întreprinderea de sudare a liniilor și regenerare a șinelor de cale ferată 14. Centrala mecanică de material rulant cu între- prinderile : 15. întreprinderea mecanică de material rulant Gri- vița Roșie București 16. întreprinderea mecanică de material rulant Bucu- rești Triaj 17. întreprinderea mecanică de material rulant Ro- șiori de Vede 18. întreprinderea mecanică de material rulant Bra- șov 19. întreprinderea mecanică de material rulant 16 Februarie Cluj-Napoca 20. întreprinderea mecanică de material rulant Cra- iova 21. întreprinderea mecanică de material rulant Paș- cani 22. întreprinderea mecanică de material rulant Si- meria 23. întreprinderea mecanică de material rulant Plo- iești 24. Secția de vagoane Timișoara 25. Secția de vagoane Craiova 26. Antrepriza de construcții-montaj București 27. Antrepriza de construcții-montaj Craiova 28. Antrepriza de construcții-montaj Timișoara 29. Antrepriza de construcții-montaj Cluj 30. Antrepriza de construcții-montaj Brașov 31. Antrepriza de construcții-montaj nr. 1 Iași 32. Antrepriza de construcții-montaj Galați 1. Regionala de căi ferate București 2. Regionala de căi ferate Craiova 3. Regionala de căi ferate Timișoara 4. Regionala de căi ferate Cluj 5. Regionala de căi ferate Brașov 6. Regionala de căi ferate Iași 7. Regionala de căi ferate Galați 8. Regionala de căi ferate Constănța 9. Direcția de căi ferate Port Constanța 10. Direcția de exploatare a metroului București 11. Institutul de cercetări și proiectări tehnologice în transporturi București 12. întreprinderea de exploatare a vagoanelor restaurant și de dormit din România „Varo- red“ 13. întreprinderea de sudare a liniilor și regene- rare a șinelor de cale ferată 14. Se desființează 15. întreprinderea de reparat material rulant Gri- vița București 16. întreprinderea de reparat material rulant București Triaj 17. întreprinderea de reparat material rulant Ro- șiori de Vede 18. întreprinderea de reparat material rulant Brașov 19. întreprinderea de reparat material rulant 16 Februarie Cluj-Napoca 20. întreprinderea de reparat material rulant Cra- iova 21. întreprinderea de reparat material rulant Paș- cani 22. întreprinderea de reparat material rulant Si- meria 23. întreprinderea de reparat material rulant Plo- iești 24. întreprinderea de reparat material rulant Ti- mișoara 25. întreprinderea de reparat material rulant Cra- iova 26. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj București 27. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj Craiova 28. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj Timișoara 29. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj Cluj 30. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj Brașov 31. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj nr. 1 Iași 32. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj Galați 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 79 1 2 3 4 33. , Brigada complexă de construcții-montaj Con- stanța 34. întreprinderea de producție industrială ✓ pentru construcții căi ferate Buzău (I.P.I.C.) 35. Institutul de proiectări căi ferate 36. Centrul de calcul electronic al Departamentului căilor ferate 37. Clubul sportiv „Rapid“ C.F.R, 38. Ziarul „Transporturile române“ 39. Brigada de căi ferate București 40. Serviciul vagon de măsurat calea. 41. Serviciul comenzi recepție și expediții bilete și imprimate strict socotite și cu vînzare C.F.R. 42. Serviciul telex și telegraf 43. Laborator central automatizări, telecomunicații, electrificare 44. Baza de aprovizionare și desfacere Chitila 45. Baza de aprovizionare și desfacere Brașov 46. Centrul, de perfecționare a personalului din transporturile feroviare și auto București, inclu- siv Biblioteca tehnică specializată în transporturi și Muzeul C.F.R. 47. Oficiul de informare documentară în transpor- turi și telecomunicații 48. Centrul de medicină preventivă căi ferate Bucu- rești 49. Centrul de medicină preventivă căi ferate Cra- iova 50. Centrul de medicină preventivă căi ferate Timi- șoara 51. Centrul de medicină preventivă căi ferate Cluj 52. Centrul de medicină preventivă căi ferate Bra- șov 53. Centrul de medicină preventivă căi ferate Iași 54. Centrul de medicină preventivă căi ferate Galați 55. Centrul de medicină preventivă căi ferate Con- stanța 56. Spitalul regional căi ferate București 57. Spitalul regional căi ferate Craiova 58. Spitalul regional căi ferate Timișoara 59. Spitalul regional căi ferate Cluj 60. Spitalul regidnal căi ferate Brașov 61. Spitalul regional căi ferate Iași 62 Spitalul regional căi ferate Galați 63. Spitalul regional căi ferate Constanța 64. Spitalul căi ferate Witting 65. Spitalul căi ferate Ploiești 66. Spitalul căi ferate Sibiu 67. Spitalul căi ferate Simeria 68. Spitalul căi ferate Oradea 69. Spitalul căi ferate Brobeta-Turnu Severin 70. Spitalul căi ferate Pașcani 71. întreprinderea poligrafică Filaret 72. Asociația sportivă „Locomotiva" 33. Grup de șantiere de reparații și construcții- montaj Constanța 34. întreprinderea de producție industrială pen- tru construcții căi ferate Buzău (I.P.I.C;) 35. Institutul de studii și proiectări căi ferate București 36. Centrul de informatică și calcul electronic al Căilor Ferate Române 37. Clubul sportiv „Rapid“ C.F.R. 38. Ziarul „Transporturile române“ 39. Brigada de căi ferate București 40. Serviciul vagon de măsurat calea 41. Serviciul comenzi recepție și expediții bilete si imprimate strict socotite și cu vînzare C.F.R. 42. Serviciul telex și telegraf 43. Laborator central automatizări telecomunicații, electrificări 44. Baza de aprovizionare și desfacere Chitila 45. Baza de aprovizionare și desfacere Brașov 46. Centrul de perfecționare, documentare și edi- tură al căilor ferate (inclusiv Biblioteca teh- nică specializată în transporturi, Muzeul C.F.R. și Oficiul de informare documentară în trans- porturi). 47. Se desființează 48. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate București 49. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Craiova 50. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Timișoara 51. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Cluj 52. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Brașov 53. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Iași 54. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Galați 55. Centrul de medicină preventivă regional căi ferate Constanța 56. Spitalul nr. 1 căi ferate București 57. Spitalul căi ferate Craiova 58. Spitalul căi ferate Timișoara 59. Spitalul căi ferate Cluj 60. Spitalul căi ferate Brașov 61. Spitalul căi ferate Iași 62. Spitalul căi ferate Galați 63. Spitalul căi ferate Constanța 64. Spitalul nr. 2 căi ferate Witting 65. Spitalul căi ferate Ploiești 66. Spitalul căi ferate Sibiu 67. Spitalul căi ferate Simbria 68. Spitalul căi ferate Oradea 69. Spitalul căi ferate Drobeța-Turnu Severin 70. Spitalul căi ferate Pașcani 71. întreprinderea poligrafică Filaret 72. Asociația sportivă „Locomotiva" MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 79 7 73, Antrepriza de construcții-montaj Nr. 2 Iași 74. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate București 75. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Craiova 76. Liceul industrial Piatra-Olt 77. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Timișoara 78, Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Arad 79. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Cluj 80. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Oradea 81. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Satu Mare 82. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Brașov 83. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Sibiu 84. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Iași 85. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Galați 86. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Buzău 87. Grupul școlar industrial transporturi căi ferate Constanța 88. Grupul școlar industrial material rulant Bucu- rești 89. Grupul școlar industrial material rulant Paș- cani 90. Grupul școlar industrial material rulant Cluj 91. Grupul școlar industrial material rulant Simeria 92. Grupul școlar industrial material rulant Roșiori de Vede 93. Centrul de calificare C.F. București 94. Centrul de calificare C.F. Craiova 95. Centrul de calificare C.F. Timișoara 96. Centrul de calificare C.F. Cluj 97. Centrul de calificare C.F. Brașov 98. Centrul de calificare C.F. Iași 99. Centrul de calificare C.F. Galați 100. Centrul de calificare C.F. Constanța 73. întreprinderea de reparații și construcții-mon- taj nr, 2 Iași 74. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate București 75. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Craiova 76. Liceul industrial Piatra-Olt 77. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Timișoara 78. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Arad 79. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Cluj 80. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Oradea 81. Trece la Ministerul Învățămîntului și Științei 82. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Brașov 83. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Sibiu 84. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Iași 85. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Galați 86. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Buzău 87. Grupul școlar industrial transporturi căi fe- rate Constanța 88. Grupul școlar industrial material rulant Bucu- rești 89. Grupul școlar industrial material rulant Paș- cani 90. Grupul școlar industrial material rulant Cluj 91. Grupul școlar industrial material rulant Si- meria 92. Grupul școlar industrial material rulant Ro- șiori de Vede 93. Centrul de calificare C.F. București 94. Centrul de calificare C.F. Craiova 95. Centrul de calificare C.F. Timișoara 96. Centrul de calificare C.F. Cluj 97, Centrul de calificare C.F. Brașov 98. Centrul de calificare C.F. Iași 99. Centrul de calificare C.F. Galați 100. Centrul de calificare C.F. Constanța NOTĂ: — Unitățile Societății Naționale a Căilor Ferate Române nominalizate în prezenta anexă sînt direct subordonate acesteia. — Grupurile școlare industriale cuprind : licee industriale, școli profesionale, școli de maiștri, școli postliceale. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 79 ANEXA Nr. 2 REGULAMENT de organizare și funcționare a Societății Naționale a Căilor Ferate Române CAPITOLUL I Prevederi generale ARTICOLUL 1 Denumirea Societatea Națională a Căilor Ferate Române, prescurtat ,,C.F.R.“. ARTICOLUL 2 Natura juridică Societatea Națională a Căilor Ferate Române este persoană juridică, funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară și își desfășoară activitatea pe baza prezentului regulament. ARTICOLUL -3 Sediul Societății Naționale a Căilor Ferate Române este în București, bd. Dinicu Golescu nr. 38,/sectorul 1. CAPITOLUL II Obiectul de activitate ARTICOLUL 4 Societatea Națională a Căilor Ferate Române are, ca obiect de activitate efectuarea transporturilor de călă- tori și mărfuri pe calea ferată și îndeplinește rol de serviciu public. în acest scop, în calitate de proprietar al bunurilor din patrimoniul său, administrează și asi- gură exploatarea căilor ferate din domeniul public și colaborează cu alte căi ferate străine, în traficul inter- național. în cadrul activității sale, societatea efectuează și transportul de călători cu metroul. Societatea Națională a Căilor Ferate Române desfă- șoară și activități industriale, de cercetare și proiec- tare, construcții,- aprovizionare, comerciale, de comerț exterior, medicale, de învățămînt, social-culturale, pre- cum și alte activități în scopul realizării obiectului său de activitate. ARTICOLUL 5 In realizarea, obiectului său de activitate, Societatea Națională a Căilor Ferate Române exercită următoa- rele atribuții principale : 1. elaborează și aprobă norme, instrucțiuni și regu- lamente privind actvitățile pe care le desfășoară, obli- gatorii, după caz, și pentru beneficiarii de transport și deținătorii de linii industriale și mijloace de transport de cale ferată cu acces pe rețeaua C.F.R.; 2. stabilește și asigură condițiile generale de trans- port, precum și măsurile de siguranță a circulației transporturilor, în scopul prevenirii evenimentelor de cale ferată ; 3. stabilește măsuri în vederea realizării programe- lor de activitate, îmbunătățirii calității prestațiilor și lucrărilor, utilizării și gospodăririi raționale a mijloa- celor economice, precum și îmbunătățirii tehnologiilor de lucru în toate activitățile ; 4. elaborează și aprobă instrucțiuni de exploatare, tehnice și economice ; 5. organizează și exercită, prin organele proprii spe- cializate, controlul activității de exploatare, producție, siguranța circulației și economico-financiară ; 6. exercită controlul permanent în probleme legate de buna funcționare, întreținere și reparare a mijloa- celor de transport, liniilor, instalațiilor, utilajelor și mașinilor și acționează pentru prevenirea oricăror ca- uze care pot produce perturbații în desfășurarea transporturilor și proceselor de «producție ; 7. ia măsuri pentru folosirea rațională șf în condiții de siguranță a mijloacelor de transport, a instalațiilor, utilajelor și' mașinilor, respectarea normativelor teh- nice privind întreținerea și repararea acestora ; 8: coordonează activitatea de organizare a produc- ției, stabilește^și aprobă norme privind activitatea teh- nică, de programare, de contabilitate și financiară^ norme de muncă, normative și număr de personal, funcțiile și meseriile necesare, precum și introducerea de funcții noi, în concordanță cu trecerea la economia de piață ; 9. elaborează studii și programe privind proporțiile, nivelurile și ritmurile de dezvoltare în perspectivă a activităților proprii de exploatare, industrie, construc- ții-montaj etc. ; 10. asigură proiectarea, execuția și punerea în func- țiune, prin unitățile proprii sau pe bază de contracte cu alte unități, a noilor obiective, în conformitate cu programele aprobate de Guvern sau de consiliul de administrație ; 11. asigură programarea și urmărirea transporturi- lor, producției în industrie, construcții-montaj și cele- lalte activități proprii ; 12. pregătește și negociază cu beneficiarii și furni- zorii volumul producției, contractarea acesteia în con- dițiile asigurării resurselor și bazei materiale prin re- partiții sau direct de pe piața libera și din import; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 79 13. pregătește elementele necesare și fundamentea- ză cheltuielile de producție, tarifele de bază și nive- lul subvențiilor ; 14. aprobă studiile tehnico-economice pentru moder- nizări, obiective noi și asimilarea produselor noi de mare importanță, care privesc transporturile pe căile ferate, în limita competențelor ; 15. stabilește caracteristicile de construcție ale mij- loacelor proprii de transport și soluțiile tehnice pentru lucrările plivind construirea și darea în exploatare a liniilor noi și a instalațiilor de transport pe căile fe- rate, precum și în cazul modernizării celor existente ; 16. avizează caracteristicile de construcție ale mijloa- celor de transport pe căile ferate, din dotarea unităților din afara C.F.R., precum și soluțiile tehnice pentru construirea și respectarea caracteristicilor tehnice ale liniilor, construcțiilor și instalațiilor de transport ale acestora, avizează sau autorizează funcționarea mijloa- celor de transport și exercită controlul tehnic pe lini- ile ferate și industriale ale unităților din afara C.F.R., verifică pregătirea și capacitatea personalului care le deservește, în condițiile stabilite de reglementările în vigoare ; 17. avizează tipurile și caracteristicile tehnico-eco- nomice ale instalațiilor complexe ce urmează a fi im- portate, precum și ale mașinilor și instalațiilor unicate de mare importanță ce urmează a fi procurate din țară sau din străinătate pentru transporturile pe căile ferate, avizează și își dă acordul pentru executarea de orice fel de lucrări de construcții și instalații care se execută în zona C.F.R. sau care pot afecta stabili- tatea și securitatea căii și instalațiilor feroviare, con- form prevederilor Legii de exploatare a căii ferate, în Vigoare ; 18. stabilește norme tehnice privind exploatarea, în- treținere și repararea mijloacelor de transport pe căile ferate, inclusiv pe liniile ferate industriale, care sînt obligatorii și pentru unitățile din afara C.F.R. ; 19. aprobă normative, regulamente și instrucțiuni de serviciu pentru exploatarea, întreținerea, siguranța circulației, proiectarea și repararea liniilor, instalațiilor, materialului rulant, construcțiilor și tuturor utilajelor din dotare, precum și pentru operațiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregătirea și perfecționarea personalului ; 20. asigură îndrumarea și urmărește executarea de către unitățile proprii a lucrărilor de construcții-mon- taj și a reparațiilor mijloacelor din dotare ; 9 21. organizează recepția materialului rulant, liniilor, instalațiilor, echipamentelor și altele, la întreprinderile furnizoare și reparatoare, în scopul asigurării unei ca- lități corespunzătoare și siguranței în circulație a aces- tora ; 22. întocmește lucrările privind necesarul de materii prime, materiale și utilaje și balanțele materiale și co- laborează cu celelalte organe centrale la echilibrarea acestora ; 23. asigură aplicarea măsurilor privind activitatea de protecție a muncii și îmbunătățirea mediului înconju- rător, în scopul prevenirii accidentelor de muncă și a îmbolnăvirilor profesionale și controlează modul de realizare a acestora ; 24. organizează activitatea de prevenire și stingere a incendiilor, mecanic și energetic, și urmărește îndepli- nirea sarcinilor de metrologie în unități subordonate ; 25. coordonează activitatea de transport cu mijloace auto proprii ; 26. exercită atribuțiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la stabilirea și aplicarea tarifelor și prețurilor în ramura și subramurile sale de activitate ; 27. organizează, îndrumă și coordonează activitatea unităților din rețeaua proprie medico-sanitară și de în- vățămînt, potrivit legislației în vigoare ; 28. întocmește și execută, potrivit legii, bugetul de venituri și cheltuieli pentru activitatea proprie ; 29. efectuează centralizat vărsămintele la buget pen- tru obligațiile către stat ; 30. aprobă casarea fondurilor fixe în cadrul compe- tențelor stabilite ; 31. organizează activitatea proprie de cercetare, pro- iectare, informatică, perfecționare profesională și ia măsuri pentru înzestrarea cu mijloace tehnico-mate- riale necesare ; urmărește rezultatele cercetărilor ști- ințifice și valorificarea acestora ; organizează activi- tatea de documentare tehnică specifică ramurii și sub- ramurilor sale și asigură informarea unităților subor- donate, cu privire la tendințele progresului tehnico- științific pe plan național și mondial ; editează publi- cații și lucrări privitoare la probleme de producție, știință și tehnică, specifice activității pe care o des- fășoară ; face propuneri privind standardele de stat ; 32. efectuează atestarea unităților de studii, cerce- tare-proiectare și a agenților particulari pentru elabo- rarea documentațiilor și executarea lucrărilor specifice căii ferate ; 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 79 33. organizează activitatea de management, marke- ting și Consulting în unitățile sale ; 34. asigură respectarea disciplinei muncii în desfășu- rarea proceselor de producție, respectarea atribuțiilor de serviciu și prevederilor legale de către întregul per- sonal, conform reglementărilor stabilite prin Statutul personalului C.F.R. ; 35. organizează și coordonează activitatea de colabo- rare Și cooperare economică, tehnica și științifică cu alte organe din țară și străinătate și instituții specializate în ramura și subramurile sale de activitate ; asigură aplicarea convențiilor și acordurilor internaționale pri- vitoare la activitatea de transport pe căile ferate și controlează îndeplinirea obligațiilor ce decurg din această activitate ; 36. propune elaborarea proiectelor de acte normative privind activitatea de transport pe căile ferate ; este consultată la avizarea proiectelor de acte normative care interesează ramură sa de activitate ; 37. exercită și alte atribuții care decurg din actele normative în vigoare. CAPITOLUL III Patrimoniul ARTICOLUL 6 Societatea Națională a Căilor Ferate Române "are un patrimoniu constituit prin însumarea patrimoniilor unităților din structură, care urmează să fie reevaluat, în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr. 945/1990, valoarea inițială fiind de 170.706 milioane lei. ARTICOLUL 7 Societatea Națională a Căilor Ferate Române este proprietarul bunurilor din patrimoniul său. în exer- citarea dreptului de proprietate, societatea posedă, fo- losește și dispune în mod autonom, de bunurile pe care le are în patrimoniu pentru realizarea obiectului său de activitate și beneficiază de rezultatele utilizării acestora. CAPITOLUL IV Structura societății ARTICOLUL 8 Societatea Națională a Căilor Ferate Române are în structura sa organizatorică direcții generale, direcții, servicii, oficii, birouri și compartimente de muncă, ca- re asigură îndeplinirea funcțiilor de exploatoare, pro- ducție, aprovizionare, comercială, cercetare, dezvoltare, financiar-contabilă, protecția socială și de personal și unități exterioare organizate în regionale și direcții de căi ferate, de exploatare a metroului, întreprinderi de reparații, de construcții, de prestări servicii, baze de aprovizionare, unități de cercetare, studii și proiec- tare, centre de informatică și calcul electronic, inspec- torat de examinare medico-psihologică pentru siguranța circulației cu comisii de expertiză și recuperare a ca- pacității de muncă, inspectorat sanitar antiepidemic și sanitar-veterinar în transporturi, unități de alimenta- ție publică și altele. Aceste unități au în structură : divizii, servicii, birouri, compartimente de muncă, re- gulatoare de circulație, stații de cale ferată, agenții de voiaj, depouri și remize de locomotive, revizii de vagoane, ateliere de zonă, secții, fabrici, uzine, grupuri de șantiere, loturi, stații de utilaj-transport, labora- toare și altele. ARTICOLUL 9 Societatea Națională a Căilor Ferate Române are sistem propriu de învățămînt, precum și sistem pro- priu sanitar, de asistență medicală și ocrotire socială. ARTICOLUL 10 Structura organizatorică a Societății Naționale a Căilor Ferate Române, înființarea și structura orga- nizatorică a regionalelor și direcțiilor de căi ferate și de exploatare a metroului, a întreprinderilor, ă unită- ților de cercetare, proiectare, informatică, aprovizio- nare, precum și înființarea de agenții în străinătate,’ se aprobă de către consiliul de administrație al so- cietății. Gradarea acestor unități și subunități se apro- bă conform competențelor stabilite de consiliul de administrație al Societății Naționale a Căilor Ferate Române. ARTICOLUL 11 Regionalele și direcțiile de căi ferate și de exploa- tare a metroului, întreprinderile, institutele de cerce- tare, studii și proiectare, centrele de informatică și calcul electronic, bazele de aprovizionare, au compe- tențele stabilite de consiliul de administrație, fără a avea relații directe cu bugetul statului. Consiliul de administrație al societății poate să aprobe ca și alte unități să funcționeze potrivit princi- piilor prevăzute la alineatul precedent. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 79 11 ARTICOLUL 12 Consiliul de administrație al societății stabilește, prin regulamentul său de organizare și funcționare, relațiile unităților în cadrul societății și cu terți, în domeniile tehnic, de exploatare, economic, comercial, administrativ, financiar, juridic și altele. ARTICOLUL 13 Toate unitățile subordonate Societății Naționale a Căilor Ferate Române răspund în fața consiliului de administrație al acesteia de îndeplinirea tuturor atri- buțiilor, responsabilităților și competențelor încredin- țate de acesta prin hotărîri și decizii de delegare, pre- cum și de realizarea sarcinilor. ARTICOLUL 14 Atribuțiile direcțiilor generale, direcțiilor și celor- lalte compartimente, precum și ale unităților compo- nente, se stabilesc prin regulamente aprobate de con- siliul de administrație al societății. Pentru subunități, atribuțiile se stabilesc prin regulamente aprobate de organele ierarhice ale acestora. CAPITOLUL V Organele de conducere ale Societății Naționale a Căilor Ferate Române ARTICOLUL 15 Conducerea Societății Naționale a Căilor Ferate Române este asigurată de : — consiliul de administrație ; — președintele societății ; — comitetul director, organ operativ de conducere. ARTICOLUL 16 Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor și a- menajării teritoriului și este compus din 15 membri, după cum urmează : — președintele societății, care este și președintele consiliului de administrație ; • — un reprezentant al Ministerului Finanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Resurselor și Industriei; — un reprezentant al Ministerului Muncii și Pro- tecției Sociale ; — un reprezentant al Ministerului Lucrărilor Pu- blice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului ; — ingineri, tehnicieni, economiști și juriști dintre salariații societății, specialiști din ramurile de activi- tate ale acesteia. La lucrările consiliului de administrație pot parti- cipa ca invitați un delegat al Ministerului Apărării Naționale, pentru consultare în probleme care privesc armata și nevoile de apărare ale țării, precum și de- legați ai altor organe și instituții. De asemenea, la ședințele consiliului de adminis- trație vor participa în probleme cu caracter profesio- nal și social și șapte reprezentanți ai sindicatelor pe ramuri de activitate, aleși, prin vot secret, cîte unul din fiecare ramură. Reprezentanții sindicatelor nu au drept de vot în consiliul de administrație. Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în baza propriului regulament de funcționare. ARTICOLUL 17 Membrii consiliului de administrație sînt numiți pe o perioadă de patru ani, jumătate din ei pot fi înlo- cuiți la fiecare doi ani. Consiliul de administrație poate propune Ministeru- lui Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului înlocuirea unui membru necorespunzător, precum și completarea locurilor vacante ivite din di’ ferite motive, în cursul perioadei de patru ani. Mem- brul numit va funcționa numai pînă la împlinirea acestei perioade. Completarea locurilor vacante ivite se va face cu persoane din aceeași categorie cu membrii pe care îi înlocuiesc. Membrii consiliului de administrație nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație sau participa la societăți comerciale cu care Societatea Națională a Căilor Ferate Române întreține relații de afaceri sau are interese contrare. ARTICOLUL 18 Membrii consiliului de administrație își păstrează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, cu toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Pentru activitatea depusă de consiliul de adminis- trație, aceștia primesc o indemnizație al cărei cuan- tum se stabilește prin hotărîre a consiliului de admi- nistrație, ,care se plătește independent de orice alte drepturi de salariu. ARTICOLUL 19 Consiliul de administrație se întrunește ori de cîte ori necesită interesele societății și cel puțin o dată pe lună. El este convocat de președintele consiliului, care ho- tărăște ordinea de zi sau la solicitarea a cel puțin ju- mătate plus unu din membrii consiliului. ARTICOLUL 20 Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activita- tea acestora poate fi compensată material conform înțelegerii, pe bază de contract. 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 79 ARTICOLUL 21 Dezbaterile, consiliului de administrație sînt con- duse de președinte, iar în lipsa acestuia, de cel mai în vîrstă dintre membri. Ministrul lucrărilor publice, transporturilor și ame- najării teritoriului participă, ori de cîte ori socotește că este cazul, la ședințele, consiliului de administrație. ARTICOLUL 22 Consiliul de administrație poate hotărî dacă majori- tatea simplă a membrilor săi este prezentă. Dacă nu este îndeplinită această majoritate simplă, reuniunea consiliului de administrație se reprogra- mează într-un interval de cel mult 15 zile, cu aceeași ordine de zi. Deciziile consiliului de administrație se iau cu ma- joritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai pu- țin de jumătate plus unu din numărul membrilor con- siliului. ARTICOLUL 23 Consiliul de administrație are în principal următoa- rele atribuții : 1. aprobă concepția și strategia de dezvoltare a so- cietății ; 2. aprobă introducerea de noi tehnologii și moder- nizarea celor existente ; 3. aprobă bugetul de venituri și cheltuieli și asi- gură execuția acestuia ; repartizează între sectoarele de activitate ale societăți^ bugetul de venituri și chel- tuieli după aprobare ; 4. analizează bilanțul și contul de profit și pierderi anual * și le înaintează pentru a fi aprobate de Minis- terul Finanțelor ; 5. aprobă sau propune spre aprobare, potrivit com- pețențelor, investițiile ce urmează a se realiza de că- tre societate ; 6/ aprobă înființarea, structura organizatorică și gra- darea regionalelor și direcțiilor de căi ferate și de ex- ploatare a metroului, a întreprinderilor, a unităților de cercetare-proiectarb, informatică, aprovizionare, precum și înființarea de agenții în străinătate ; 7. aprobă structura organizatorică și funcțională a societății ; 8. stabilește și aprobă relațiile compartimentelor din aparatul propriu și al unităților subordonate în cadrul societății și cu terții, în domeniile tehnic, de exploa- tare, economic, comercial, administrativ, financiar, ju- ridic și altele ; 9. stabilește și aprobă competențele și atribuțiile unităților din cadrul și din componența societății ; 10. prezintă ministrului propunerile de subvenții pentru a fi aprobate de organele competente ; 11. aprobă volumul maxim,al creditelor bancare; 12. aprobă propunerile de depășire a cheltuielilor totale prevăzute în-buget, în cazul în care există un plus de venituri care să acopere plusul de cheltuieli ; 13. propune majorarea sau diminuarea patrimoniului societății în condițiile legii ; 14. aprobă sau propune, după caz, modificări în vo- lumul fondului de rezervă ; 15. prezintă ministrului propuneri de înființare de diferite fonduri speciale de care C.F.R. * are nevoie pentru mersul normal al exploatării și a căror aprobare intră în competența ministrului lucrărilor publice, transporturilor și amenajării teritoriului, respectiv a ministrului finanțelor, care stabilesc sursele de aco- perire ; 16. aprobă competențe privind angajarea și efectua- rea de cheltuieli de orice natura, inclusiv investiții, tranzacții financiare și comerciale, vînzări sau închi- rieri de bunuri mobile și imobile, care nu mai sînt necesare sau ale căror cheltuieli cu întreținerea sînt ne justificate în condițiile legii ; 17. prezintă ministrului, pentru a fi supuse Guver- nului, proiectele de linii noi și modernizarea celor exis- tente, potrivit competențelor stabilite ; 18. prezintă ministrului proiectele'tarifelor de bază pentru călători și mărfuri, pentru a fi supuse spre aprobare Guvernului ; 19. stabilește condițiile de bâză în aplicarea regle- mentărilor privind transporturile aprobate de Guvern ; 20. analizează raportul trimestrial al societății pri- vind activitatea pe bază de bilaîîț și aprobă măsuri pentru desfășurarea activității în condiții de echili- brare a bugetului; 21. prezintă ministrului propuneri de acte normative și modificări ale celor existente, pentru a fi supuse aprobării, potrivit legii ; 22. analizează și face propuneri pentru definirea, delimitarea și reglementarea legală a zonei C.F.R. și a metroului, în scopul asigurării stabilității și securității căii și instalațiilor feroviare și de metrou, precum și a siguranței circulației ; 23. tratează și stabilește, împreună cu organele Mi- nisterului de Interne, relațiile și condițiile de colabo- rare pentru asigurarea pazei obiectivelor, bunurilor și mărfurilor încredințate la transport, precum și ordinii publice în stații și trenuri ; 24. analizează și aprobă propunerile comitetului di- rector de participare Ja societățile comerciâle cu capital român sau străin ; 25. aprobă închirierea de clădiri, spații și terenuri ale căii ferate ; 26. își dă acordul la propunerile de concesionări, potrivit legii. 27. aprobă utilizarea fondului valutar ; 28. asigură respectarea dispozițiilor legale privind protecția, mediului înconjurător ; 29. aprobă regulamentul de organizare și funcționare propriu ; 30. exercită orice atribuții ce-i revin din prevederile legale și regulamentul său de organizare și funcționare și aprobă orice alte măsuri privind activitatea societă- ții, cu excepția celor date, potrivit legii, în competența altor organe. ARTICOLUL 24 Președintele societății conduce activitatea curentă a societății și este numit în condițiile legii dintre spe- cialiștii C.F.R*. ARTICOLUL 25 Președintele societății reprezintă personal sau prin delegat, Societatea Națională a Căilor Ferate Românp în raporturile cu celelalte organe și organizații din țară, precum și în relațiile internaționale. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 79 ARTICOLUL 26 Președintele societății are în principal următoarele atribuții și competențe : 1. asigură conducerea curentă a societății, ajutat de vicepreședinți și de comitetul director ; 2. dispune și controlează executarea hotărîrilor con- siliului de administrație, precum și a convențiilor în- cheiate de C.F.R. ; 3. aprobă la propunerea comitetului director nor- mative, regulamente și instrucțiuni de serviciu pen- tru exploatarea, întreținerea, siguranța circulației, pro- iectarea și repararea liniilor, instalațiilor, materialului rulant, construcțiilor și tuturor utilajelor din dotarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, precum și pentru operațiunile comerciale, financiar-contabile specifice, recrutarea, pregătirea și perfecționarea per- sonalului ; 4. aprobă, în condițiile Statutului personalului C.F.R., angajarea și concedierea personalului din aparatul pro- priu al societății și numește, prin decizie, conducăto- rii unităților direct subordonate ; deleagă competențe de personal conducătorilor unităților subordonate ; 5. aprobă în condițiile legii, angajarea de specialiști pe termen limitat, pentru efectuarea de studii, lucrări, determinări și alte asemenea, necesare societății ; 6. aprobă trimiterea de delegați sau participă per- sonal la congrese, adunări generale, conferințe interne sau internaționale, întîlniri de afaceri sau studii, de interes pentru C.F.R. ; 7. aprobă tarife auxiliare și altele decît tarifele de călători și mărfuri, asupra cărora informează consi- liul de administrație ; 8. aprobă convenții cu administrațiile de cale ferată străine sau alte organizații de transport străine, în limita competențelor legale ; 9. aprobă funcționarea de consilii de conducere la subunitățile din structură ; 10. exercită orice atribuții ce-i revin din prevede- rile legale și regulamentul de organizare și funcționare al consiliului de administrație și aprobă orice alte mă- suri privind activitatea societății, cu excepția celor date potrivit reglementărilor în competența altor or- gane. ARTICOLUL 27 Președintele poate delega parte din atribuțiile sale vicepreședinților sau altor persoane. Unul din vicepreședinți înlocuiește în lipsă președin- tele societății, pe bază de delegație primită în acest scop, din partea acestuia. ARTICOLUL 28 Comitetul director este compus din președintele so- cietății, vicepreședinți, directorii generali și directorii din aparatul propriu al societății. ARTICOLUL 29 Comitetul director își desfășoară activitatea în con- formitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare și are următoarele atribuții principale : 1. examinează și avizează toate problemele care se supun hotărîrii consiliului de administrație și asigură aducerea la îndeplinire a hotărîrilor acestuia ; 2. aprobă angajarea și efectuarea de cheltuieli de orice natură și a tranzacțiilor comerciale și financiare în limita competențelor aprobate de consiliul de admi- nistrație ; 3. analizează și își însușește proiectele de norme, normative, regulamente și instrucțiuni de serviciu pen- tru proiectarea, construcția, exploatarea, întreținerea, siguranța circulației și repararea liniilor, instalațiilor, materialului rulant, construcțiilor și tuturor mijloace- lor din dotarea societății și pentru operațiunile comer- ciale, financiar-contabile specifice și altele care se aprobă de către președinte ; 4. examinează și avizează normele de muncă, nor- mativele de personal, funcțiile și meseriile necesare, care se aprobă de consiliul de administrație ; 5. exercită orice atribuții ce-i revin din prevederile legale și regulamentul său de organizare și funcționare și aprobă orice alte măsuri privind activitatea socie- tății, care îi sînt conferite de consiliul de administra- ție. •ARTICOLUL 30 Comitetul director se întrunește săptămînal sau ori de cîte ori este necesar. Hotărîrile comitetului director se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenți, dar nu mai puțin de ju- mătate plus unu din numărul membrilor săi. ARTICOLUL 31 Conducerea regionalelor și direcțiilor de căi ferate și de exploatare a metroului, a întreprinderilor, a uni- tăților de cercetare și proiectare, informatică și apro- vizionare, este asigurată de consiliile de conducere proprii, la care participă, fără drept de vot, și repre- zentanți ai sindicatelor, aleși de către aceștia prin vot secret. CAPITOLUL VI Bugetul de venituri și cheltuieli ARTICOLUL 32 Societatea Națională a Căilor Ferate Române deter- mină anual volumul total de venituri și cheltuieli și formulează propunerile de subvenții și alocații de la bugetul statului, în conformitate cu prevederile legale. ARTICOLUL 33 Partea de cheltuieli care depășește nivelul venitu- rilor se subvenționează de la bugetul de stat, în con- dițiile legii. ARTICOLUL 34 Odată cu aprobarea subvențiilor se stabilesc cuan- tumul și sursele de compensare a pierderilor. ARTICOLUL 35 Bugetul de venituri și cheltuieli al Societății Națio- nale a Căilor Ferate Române se stabilește pentru^ fie- care exercițiu financiar și cuprinde : — venituri : sumele provenite din încasări din ac- tivitatea de transport, industrie, construcții-montaj și altele, pentru prestații, servicii și produse ; • — subvenții și alocații de la buget; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 79 14 — cheltuieli : valorile consumate în activitatea de transport, industrie, construcții-montaj și altele, in- clusiv cheltuielile cu amortizarea, întreținerea, repara- rea și exploatarea mijloacelor din dotare, precum și rambursarea creditelor și dobînzilor. Bugetul de venituri și cheltuieli se întocmește anual și trimestrial. Societatea Națională a Căilor Ferate Române aprobă bugetele și execuția acestora la unitățile din compo- nență. ARTICOLUL 36 Societatea Națională a Căilor Ferate Române întoc- mește anual bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Fi- nanțelor. Bilanțul contabil anual se publică în Monitorul Ofi- cial al României, Partea, a IV-a. ARTICOLUL 37 Societatea Națională a Căilor Ferate Române con- stituie fondul de rezervă, de dezvoltare și fondul de calamități, asigură sumele necesare pentru perfecțio- narea și recalificarea personalului, precum și pentru cointeresarea prin premiere sau alte forme ale' aces- teia, plata taxelor, cotelor de asigurări și securitate socială și alte fonduri necesare desfășurării activității. ARTICOLUL 38 Veniturile locale nete realizate de unitățile societă- ții se pot folosi de către acestea pentru constituirea de fonduri pentru finanțarea de lucrări destinate îm- bunătățirii servirii publicului călător^ îmbunătățirii condițiilor sociale, dotării și alte dezvoltări în condi- țiile stabilite de consiliul de conducere al acestora. ARTICOLUL 39 Partea de venituri rămasă după constituirea fondu- rilor proprii în efectuarea plăților prevăzute de lege reprezintă profitul net. Din acest profit net o parte se utilizează pentru* constituirea fonduluide partici- pare a angajaților la profituri. ARTICOLUL 40 Pe parcursul executării bugetului, dintr-un exerci- țiu financiar, în caz de necesitate sau pentru a obține rezultate mai bune în activitate, se pot depăși cheltu- ielile totale prevăzute, cu condiția să se realizeze ul- terior sporuri de venituri .care să acopere plusul de cheltuieli. Aprobarea se dă de consiliul de administrație al societății pe baza propunerilor însușite de președin- tele societății. ARTICOLUL 41 în situația în care în cursul exercițiului financiar, veniturile nu sînt suficiente pentru acoperirea chel- tuielilor, Societatea Națională a Căilor Ferate Române, pe băza calculelor de fundamentare, determină volumul împrumuturilor necesare, care pot fi de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent și ne- gociază nivelul dobînzilor percepute de băncile finan- țatoare din sectorul de stat'sau particular. ARTICOLUL 42 Șocietatea Națională a Căilor Ferate Române hotă- răște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate în limita competențelor ce-i sînt acordate, stabilește nivelul surselor proprii. de finanțare și propune vo- lumul alocațiilor de la bugetul statului și creditelor bancare pentru obiectivele de investiții. ARTICOLUL 43 Societatea Națională a Căilor Ferate Române poate contracta credite și pentru acoperirea necesităților curente, în situația în care pe parcursul execuției bu- getului de venituri și cheltuieli, mijloacele societății nu sînt suficiente. ARTICOLUL 44 Relațiile financiare între unitățile societății se sta- bilesc prin reglementări aprobate de consiliul de ad- ministrație. ARTICOLUL 45 Operațiunile de încasări și plăți ale Societății Na- ționale a Căilor Ferate Române se efectuează prin con- turi deschise la unitățile bancare. ARTICOLUL 46 Exercițiul economico-financiar al Societății Națio- nale a Căilor Ferate Române se corelează cu exerci- țiul economico-financiar al bugetului de stat. CAPITOLUL VH Relațiile societății ARTICOLUL 47 Modul de contractare, de stabilire a volumelor de transport și defatcare a acestora pe perioade, regimul de funcționare al unităților și subunităților, se stabi- lesc prin regulamente și instrucțiuni aprobate potrivit competențelor. ARTICOLUL 48 Societatea Națională a Căilor Ferate Române poate aproba angajările de combustibili și materiale în con- tul bugetului intern de aprovizionare al exercițiului următor. Pentru lucrările cu ciclu lung de execuție, poate în- cheia contracte de lucrări și furnitură, cu plăți eșalo- nate în rate, ce se prevăd în mai multe exerciții bu- getare. Pentru a face față nevoilor de combustibili, materii și materiale necesare funcționării și dezvoltării, so- cietatea constituie din timp stocuri de siguranță care se înscriu în bugetul de cheltuieli. ARTICOLUL 49 Societatea^ Națională a Căilor Ferate Române poate realiza, conform legii, lucrări și să-și asigure furni- tură pe bază de licitație publică, prin orice agent eco- nomie din țară și străinătate. Adjudecarea licitațiilor se efectuează conform pre- vederilor legale. Licitațiile cu valoare și importanță mare se vor publica în Monitorul Oficial și în presă; Termenele pentru licitațiile publice sînt de cel pu- țin 30 de zile de la data publicării. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 79 15 ARTICOLUL 50 Regionalele și direcțiile de căi ferate și de exploa- tare a metroului, întreprinderile și celelalte unități din componența societății își desfășoară activitatea și exe- cută sarcinile ce le revin din competențele și împu- ternicirile acordate și aprobate de președintele socie- tății și de consiliul de administrație: ARTICOLUL 51 Relațiile unităților în cadrul Societății Naționale a Căilor Ferate Române, precum și atribuțiile, compe- tențele și împuternicirile acestora se stabilesc și se aprobă de președintele societății și de consiliul de ad- ministrație al societății. ARTICOLUL 52 Unitățile prevăzute la art. 51, prin delegare de com- petențe din partea consiliului de administrație al so- cietății, pot încheia contracte cu persoane fizice sau juridice. ARTICOLUL 53 în cazul oricăror litigii, Societatea Națională a Căi- lor Ferate Române se poate adresa instanțelor jude- cătorești direct sau prin unități subordonate, pe bază de delegare de competențe. ARTICOLUL 54 în relațiile cu căile ferate străine, Societatea Na- țională a Căilor Ferate. Române tratează cu adminis- trațiile respective, direct sau prin unitățile subordo- nate, pe bază de delegare de competențe. CAPITOLUL VIII Controlul activității ARTICOLUL 55 Gestiunea Societății Naționale a Căilor Ferate Ro- mâne este controlată conform reglementărilor elabo- rate de Ministerul Finanțelor. Controlul activității de exploatare, producție și si- guranța circulației se va realiza, atît la nivelul socie- tății, cît și la nivelul unităților din componență, de către organe proprii, specializate. Controlul economico-financiar la unitățile dm com- ponență se execută de organele de control ale socie- tății constituite potrivit dispozițiilor legale. Regionalele de căi ferate, direcțiile de căi ferate și de exploatare a metroului și alte unități din compo-, nență stabilite de comitetul director au aparat propriu de control financiar. CAPITOLUL IX Dispoziții referitoare la personal ARTICOLUL 56 Personalul Societății Naționale a Căilor Ferate Ro- mâne de orice categorie sau specialitate este supus prevederilor Statutului personalului, precum și pre- vederilor regulamentelor și instrucțiunilor specifice. ARTICOLUL 57 în timp de pace, personalul Societății Naționale a Căilor Ferate Române, aflat în poziție de rezervist poate fi scutit de concentrări de instrucție, la propu- nerea consiliului de administrație, aprobată de Ma- rele Stat Major, în cazul cînd prezența la serviciu a acestuia este strict necesară. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 58 în prima lună a fiecărui an consiliul de adminis- trație al Societății Naționale a Căilor Ferate Române, prezintă Ministerului Lucrărilor Publice, Transportu- rilor și Amenajării Teritoriului un raport asupra ac- tivității desfășurate de societate în anul precedent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. ARTICOLUL 59 Societatea Națională a Căilor Ferate Române, res- pectă și răspunde de aplicarea tuturor prevederilor din legile generale și specifice. Litigiile societății se rezolvă prin instanțele judecătorești de drept comun. ARTICOLUL 60 Prezentul regulament se completează cu celelalte reglementări legale. EDITOR : PARLAMENTUL⁷ ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 163. telefon 68.55.58. Prețul 8 lei | 40.816 | Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79/1991, conține 16 pagini.