MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI PARTEA I Anul m — Nr. 77 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Sîmbătă, 13 aprilie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI 'ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 186. — Hotărîre privind organizarea Institutului de modă pentru industria ușoară București, din sub- ordinea Ministerului Resurselor și Industriei, ca societate comercială pe acțiuni....................1—8 193. — Hotărîre privind reorganizarea unor întreprin- deri din subordinea Ministerului Resurselor și In- dustriei, ca societăți comerciale pe acțiuni . . 8—16 196. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome a apelor „Apele române" — R.A. . . . f 16—20 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea Institutului de modă pentru industria ușoară București, din subordinea Ministerului Resurselor și Industriei, ca societate comercială pe acțiuni Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea comercială „Imod* — S.A. București, persoană juridică, cu sediul, obiec- tul de activitate și capitalul social prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Societatea comercială „Imod“ — S.A. București, înființată potrivit prezentei hotărîri, se va organiza și va funcționa în conformitate cu statutul propriu prevăzut în anexa nr. 2. Art. 3. — Societatea comercială „Imod“ — S.A. București își va definitiva capitalul social pe baza re- evaluării patrimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 4. — Pe data înființării Societății comerciale „Imod“ — S.A. București, Institutul de modă pentru industria ușoară București își încetează activitatea. Activul și pasivul Institutului de modă pentru indus- tria ușoară București care își încetează activitatea se preiau de către Societatea comercială „Imod“ — S.A. București. Personalul care trece la Societatea comercială „Imod* — S.A. București se consideră transferat în interesul serviciului și beneficiază, timp de trei luni, de salariul tarifar avut și de sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 5. — Anexele nr. 1 și nr. 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 22 martie 1991. Nr. 186. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 77 ANEXA Nr. 1 LISTA societăților comerciale care se înființează în baza Legii nr. 15/1990 Capitalul social Denumirea Denumirea Sediul ______inițial unităților Nr. societății Forma localitatea, Obiectul de activitate structura*) care își crt. comerciale juridică județul conform încetează bilanțului la activitatea 30.06.1990 (mii. lei) 1. „Imod“ Societate București, Prognoză și strategie de modă, 30,0 Institutul de --- S.A. comercială str. prin caiete de tendință, editare și (8,54-26,6) modă pentru pe acțiuni Vulturilor difuzare ; stilism de modă prin industria nr. 12---14, colecții de tendințe pentru ansam- ușoară sectorul 3 blu vestimentar, inclusiv proiecte București de imprimeuri și contexturi în tendință ; programe publicitare complexe, inclusiv activitate de marketing publicitar; activitate de informare documentară prin Oficiul de Informare și Documen- tare (O.I.D.) ; realizare de publica- ții și lucrări destinate manage- mentului, orientărilor și tendințe- lor noi în industria mondială a modei etc. ; activități de micro- producție --- serie scurtă --- pro- duse de confecții, tricotaje, încăl- țăminte, marochinărie și amba- laje, inclusiv prestări servicii ; comercializare de produse diver- se în unități proprii și alte ma- gazine ; activități de organizare tîrguri și expoziții interne și in- ternaționale ; activitate de im- port-export. ♦) Mijloace fixe 4 mijloace circulante. ANEXA Nr, 2 STATUTUL Societății comerciale „Imod" — S.A. București CAPITOLUL I Denumirea, forma juridica, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Imod“—S.A. București. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A.“, de capitalul social și nu- mărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Imod“ — S.A. București este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, strada Vulturilor nr. 12—14, sectorul 3. Sediul societății poate fi schimbat în altă localitate din MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 77 3 România, pe baza hotărîrii adunării generale a acțio- narilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții situate și în alte localități din țară și străinătate. Capitalul social inițial este deținut integral de sta- tul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea ac- țiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înscrierii în registrul comerțului, CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății Scopul societății 'este : prognoză, strategie, produce- rea și comercializarea de produse de modă vestimen- tară, promovarea și punerea în aplicare ă inițiativelor în domenii, domenii conexe și realizarea de beneficii. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate — prognoză și strategie de modă prin caiete de ten- dință, editare și difuzare ; — stilism de modă prin colecții de tendințe pentru ansamblu vestimentar, inclusiv proiecte de impri- meuri și contexturi în tendință ; — programe publicitare complexe, inclusiv activi- tate de marketing publicitar ; — activitate de informare documentară prin Oficiul de Inforînare și Documentare (O.I.D.); — realizarea de publicații și lucrări destinate ma- nagementului, orientărilor și tendințelor noi în indus- tria mondială a modei etc.; — activități de microproducție — serie scurtă — produse de confecții, tricotaje, încălțăminte, marochi- nărie și ambalaje, inclusiv prestări servicii; — comercializarea de produse diverse în unități proprii și alte magazine ; — activități de organizare tîrguri și expoziții interne și internaționale ; — activitate de import-export CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial este fixat la suma de 30,0 mii. lei împărțit în 6.008 acțiuni nominative în valoare nominală de 5,000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționar. Capitalul social inițial împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic și vărsat în întregime Ia data constituirii societății. ARTICOLUL 8 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționari- lor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con- feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la dis- tribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezentu- lui statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drep- turi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut, Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor ce le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un credi- tor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate,, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre- văzute de lege. 4 MONITORUL OFICIAL AL ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă în cel puțin 2' ziare de largă circulație în localitatea în care se află sediul societății. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL JV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care dedide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică^ și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura , organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerarea, îi descarcă, de activitate și îi re- vocă ; c) aleg directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc salarizarea .personalului angajat, în func- ție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; f)’stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea beneficiului ; h) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe ; stabilesc competențele și nivelul de contractare a îm- prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; i) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la •modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiu- nea acțiunilor ; k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; 1) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; m) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și inter- ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 77 națională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general și a cenzorilor, pentru paguba' pricinuită so- cietății ; o) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Hotărîrile în problemele prevăzute la literele j), k) și 1) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după apro- barea lor de către organul care a aprobat constituirea societății, în perioada în care statul este acționar unic. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe ăn, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetu- lui pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/3 din capi- talul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul .Oficial și Într-unuî din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății șau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tutu- ror problemelor care vor' face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd, în ordinea de zi, figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la se- diul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționa- rii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare ac- ționarif prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 77 5 Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație iar, în lipsa acestuia, de către unul din vicepreședinți desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, un secretar care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care La întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul so- cietății, pot fi invitați și reprezentanții sindicatului. ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează, sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu prevederile referitoare la organizarea și funcționarea acestuia. Consiliul împuterniciților statului se va desființa de drept la data la care se va ține ședința de consti- tuire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din 7 administratori, aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori este stabilit în raport cu volumul și specificul activității societății comerciale, - Alegerea administratorilor se face dintre persoanele 'desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adu- narea generală a acționarilor va alege ca nou admi- nistrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul va- cant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la ex- pirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al con- siliului de administrație, comisiei de cenzori și director persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie min- cinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la societățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și desemna- rea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea ge- nerală a acționarilor. La prima ședință, consiliul de administrație alege dintre membrii săi 1—3 vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de președinte iar, în lipsa aces- tuia, de unul din vicepreședinți desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso- lută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se înscrie într-un registru sigilat și parafat de preșe- dintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. In relațiile cu terți, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. 6 MONITORUL OFICIAL AL Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorul general și adjuncții acestuia răspund individual sau solidar, după caz, față de so- cietate, pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. In astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin ho- tărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit. competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membrii aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. La societățile ce au regimul celor cu capital inte- gral de Stat, atribuția prevăzută la alineatul de mai sus, se execută cu acordul ministerului de resort. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral sau director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aduce la îndeplinire deciziile consiliului de adminis- trație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majorita- tea absolută a voturilor membrilor săi. ROMÂNIEI, PARTEA L Nr.¹77 Comitetul de direcție este obligat să prezinte, la fie- care ședință a consiliului de administrație, registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care trebuie să^ie asociați cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți care vor înlocui, în condițiile legii, pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a bene- ficiilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : a) în cursul exercițiului financiar, verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar, controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informați- ilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentând adunării generale a ac- ționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății, controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consideră necesar pentru alte situații, privind încălcarea dispo- zițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 77 7 se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe- rioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși ; numărul cenzorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzori persoanele care intră sub incidența articolului 18 alineatul 4, pre- cum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc, sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cen- zori, un salariu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico -financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere Și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al so- cietății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea li- mitei minime de salarizare prevăzute de legq. Pînă Ia aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație sau de că- tre directorul general al societății comerciale. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă, în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. Bilanțul și.contul de beneficii și pierderi vor fi pu- blicate în Monitorul Oficial, conform legit ARTICOLUL 26 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din beneficiul societății se pot constitui fonduri des- tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de pro- duse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acțio- narilor. Din beneficiul anual se stabilește fondul de rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capita- lul social), precum și alte cote prevăzute în reglemen- tările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale socie- tății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de so- cietate în condițiile legii în cel mult 2 luni de la apro- barea bilanțului de către adunarea generală a acțio- narilor. In cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu .aportul la capital și în limita capitalu- lui subscris. ARTICOLUL 27 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 28 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generate a acționari- lor. în perioada în care statul este acționar unic, trans- formarea formei juridice a societății se va putea face numai cu aprobarea organului care a înființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 29 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul; s MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 77 — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalu- lui sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; - — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni,' iar adunarea generală a acționarilor cons- tată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 30 Lichidarea societății In caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 31 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 32 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare lâ societățile comerciale. ARTICOLUL 33 Consiliul împuterniciților statului va executa atri- buțiile adunării generale a acționarilor, pe perioada cît societatea comercială are capital integral de stat. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind reorganizarea unor întreprinderi din subordinea Ministerului Resurselor și Industriei, ca societăți comerciale pe acțiuni în temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, Guvernul României hotărăște: Art. 1.------Se înființează societățile comerciale pe acțiuni, persoane juridice, cu denumirea,, sediul, obiec- tul de activitate și capitalul social prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Societățile comerciale pe acțiuni, înfiin- țate potrivit prezentei hotărîri, se vor organiza și func- ționa în conformitate cu statutul prevăzut în* anexele nr. 2.1 *)—2.3 *). Art. 3. — Societățile comerciale nou înființate își vor definitiva capitalul social pe baza reevaluării pa- trimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 4. — Pe data înfiinyₜ**xl societăților comerciale pe acțiuni, întreprinderile din anexa nr. 1 își încetează activitatea.. Activul și pasivul unităților de stat care își înce- tează activitatea sfe preiau de către societățile comer- ciale nou înființate. Personalul care trece la societățile comerciale se con- sideră transferat în, interesul serviciului și beneficiază timp de 3 luni de diferența pînă la salariul tarifar avut și sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 5. — Anexele nr. 1 și nr. 2.1—2.3 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 22 martie 1991. Nr. 193. ♦) Anexele nr. 2.1—2.3 se comunică unităților interesate. Statutul cadru al societăților comerciale înființate potrivit art. 1 este cuprins în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I. Nr. 77 9 ANEXA Nr. 1 LISTA societăților, comerciale care se înființează in baza Legii nr. 15/1990 Capitalul social inițial Nr. Denumirea Sediul structura *) Denumirea unităților cri. societății F orma localitatea, Principalul obiect de activitate conform care își încetează comerciale juridică județul bilanțului Ia activitatea 31.12.1990 --- mii. lei --- 0 1 2 3 4 5 6__________ Executarea de lucrări de întreprinderea de prospecțiuni și explorări prospecțiuni și ex- geologice pentru substanțe plorări geologice minerale utile și protecția ,, SuceavaCîmpu- mediului ; executarea de lu- lung Moldovenesc crări de foraj pentru studii întreprinderea de hidrogeologice și alimenta- prospecțiuni și ex- rea cu apă, executarea de • plorări geologice lucrări de deschidere și pre- (LP.E.G.) Argeș --- gătire de noi mine ; execu- Pitești tarea de lucrări de exploa- tare minieră și valorifica- rea de substanțe minerale utile ; realizarea de docu- mentații și studii geologice, prestarea de servicii speci- Cîmpu- fice domeniului de activitate lung Mol-, al societății, precum și în dovenesc, domeniul turismului și ali- str. 22 De- mentației publice ; executa- cembrie rea de operațiuni de import- „Geo- Societate nr, 2 A, export, cooperare interna- mold“ --- comercială județul țională și Consulting în do- 293,2 1. S.A. pe acțiuni Suceava meniul de activitate. 195,3+131,5 2. „Geopec“ Societate Pitești, Executarea de lucrări de 160,7 --- S.A, comercială str. Gh. prospecțiuni și explorări 129,7+50,4 pe acțiuni Doja geologice pentru substanțe nr. 41, minerale utile ; executarea județul de analize fizico-chimice de Argeș laborator pentru probele geo- logice ; executarea de lu- crări- de deschidere și pre- gătire de noi mine și carie- re ; executarea de lucrări de foraj pentru studii hidro- geologice și alimentări cu apă (potabile, geotermale și minerale) ; executarea de lucrări de exploatare mi- nieră, prelucrarea și valori- ficarea pe piața internă și externă a substanțelor mi- nerale utile ; executarea de construcții și amenajări în domeniul balneologiei și tu- rismului ; realizarea de do- cumentații, studii geologice, hidrogeologice, geotehnice și Consulting în domeniul de activitate al societății ; rea- lizarea de lucrări și exper- tize topografice și geotehni- ce ; executarea de opera- *) Mijloace fixe -J~ mijloace circulante. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i₅ Nr. 77 0 1 2 3 4 5 6 țiuni de export, import și cooperare economică inter- națională în domeniul de activitate ; executarea de servicii specifice domeniului de activitate al societății. „Pros- Societate București, A. In domeniul 632,9 întreprinderea de pecți- comercială str. Ca- hidrocarburilor : 532,0+120,6 prospecțiuni geolo- uni “ --- pe acțiuni ransebeș gice și geofizice S.A. nr. 1, Executarea de lucrări de București sector 1 prospecțiune geologică Și geofizică pentru petrol Și gaze în țâră și străinătate, prelucrarea datelor pe cal- culatoare, interpretarea geo- logică a acestora, realizarea de bănci de date geologice și geofizice, studii de bazine și de prognoză, proiectare de lucrări geologice și de exploatare, Consulting, dez- voltare de tehnologii speci- fice, proiectare și construc- ție de aparatură specifică, prestare de servicii, operați- uni de import, export și co- operare economică interna- țională în domeniu. B. In domeniul celorlalte substanțe minerale utile : Executarea de lucrări de prospecțiuni și de studii geo- logice, geofizice, geochimice, hidrogeologice și geologice, tehnice și de prognoză pen- tru evidențierea substanțe- lor minerale utile în țară și străinătate, realizarea de hărți specifice domeniului de activitate, de lucrări mi- niere și de foraje, de soft- ware, de baze și bănci de date, de proiecte de prospec- țiune și explorare, de ana- liză de laborator și de studii de poluare a mediului, pre- lucrarea și interpretarea, automată a datelor, exploa- tarea și comercializarea ză- cămintelor de substanțe mi- nerale utile, efectuarea de lucrări geodezice, fotogram- metrice și topografice, de operațiuni de export-import, de cooperare economică internațională și. Consulting, proiectarea și confecționa- rea de echipamente și apa- ratură, producerea și comer- cializarea de bunuri indus- triale și consum. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea j, Nr. 77 H STAT Societății comerciale „ . . . CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL I Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „.........................." — S.A. In toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni“ sau inițialele „S.A.“, de capitalul social și numărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „......................“ — S.A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activi- tatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea . . . ; ...................... str. nr. . . ., județul ...................Sediul societății poate fi schimbat în altă localitate din România, pe baza hotărîrii adu- nării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții situate și în alte localități din țară și străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății Scopul societății este executarea de lucrări de pro- specțiuni și explorări geologice și prestarea de servicii specifice cercetării geologice. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societății este : *) Denumirea, obiectul de activitate, sediul și capitalul în anexa nr. 1 la hotărîre. ANEXA Nr. 2 U T U L*) ............. . . “ — S.A. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial este fixat la suma de .... . lei împărțit în . . . acțiuni nominative în valoare no- minală de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționar. Capitalul social inițial împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de sta- tul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea ac- țiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționari- lor în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con- feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la dis- tribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezentu- lui statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drep- turi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor ce le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un cre- social pentru fiecare societate în parte sînt cele prevăzute 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 77 ditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și cu procedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul-va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă, în cel puțin 2 ziare y de largă circulație în localitatea în care se află sediul societății. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de . cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerarea, îi descarcă de acțivitate și îi re- vocă ; c) aleg directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc salarizarea personalului angajat, în func- ție de studii și munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) stabilesc nivelul de salarizare a' membrilor con- siliului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; f) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei' de cenzori, aprobă repartizarea beneficiului ; h) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv $ celor externe; stabilesc competențele și nivelul de, contractare a îm- prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate; i) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; j) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesi- unea acțiunilor ; k) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății; 1) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, dizol- varea și lichidarea societății ; m) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și in- ternațională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții ; n) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului -general și a cenzorilor pentru paguba pricinuită socie- tății ; o) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Hotărîrii^ în problemele prevăzute la lit, J), k) și 1) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după apro- barea lor de către organul care a aprobat constituirea societății, în perioada în care statul este acționar unic. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extra- . ordinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bu- getului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de, cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excep- ția primilor 2 ani' de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administra- tori de cîțe ori va fi nevoie, în conformitate cu dispo- zițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. , Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbateri- lor adunării. Cînd, în ordinea de zi, figurează propuneri. pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIE^ Partea I, Nr. 77 13 Adunarea generală a acționarilor se întrunește la sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă, la prima convocare, acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social iar, lâ a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă, la prima convocare, acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social iar, la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație iar, în lipsa acestuia, de către unul din vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desem- nează, dintre membrii adunării generale, un secretar care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întocmească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigiliat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme privitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții sindicatului. ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează, sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 In perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor f'i exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile referitoare la funcționarea și organizarea acestuia. Consiliul împuterniciților statului se va desființa de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din 11 membri aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realeși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numă- rul de administratori este stabilit în raport cu volu- mul și specificul activității societății comerciale. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou administrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al con- siliului de administrație, comisiei de cenzori și direc- tor persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la socie- tățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un președinte. Componența consiliului de administrație și desem- narea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor, La prima ședință, consiliul de administrație alege dintre membrii săi 1—3 vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membri- lor săi. El este prezidat de președinte iar, în lipsa acestuia, de unul din vicepreședinți desemnat de pre- ședinte. Președintele numește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară pre- zența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consi- liului de administrație și deciziile se iau cu majorita- tea absolută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15'zile înainte. Aces- tea se consemnează' în procesul-verbal al ședinței, care se înscrie într-un registru sigiliat și parafat de pre- ședintele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARȚEA I, Nr. 77 Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru* stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terți, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita Orice act care este legat de administrarea socie- tății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obli- gat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele socie-, tății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorul general și adj uncții acestuia răspund individual sau solidar, după caz, față de so- cietate, pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea socie- tății.. în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți, potrivit competențelor acordate d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri, potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie); f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membrii aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. La societățile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atribuția prevăzută 1# alineatul de mai sus, se execută cu acordul ministerului de resort. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral sau director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aduce la îndeplinire deciziile consiliului de adminis- trație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majoritatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte, la fie- care ședință a consiliului de administrație, registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL ~21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți care vor înlocui în condițiile legii pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire .la activitatea societății, situația patrimoniului, a benefi- ciilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi- pale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informați- ilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor, societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentând adunării generale a ac- ționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; * d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adună- rii generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consi- deră necesar pentru alte situații, privind încălcarea dispozițiilor legale și statutare. MONITORUL OFICIAL AL. ROMÂNIEI, PARTEA e Nr. 77 15 Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe- rioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși ; numărul cenzorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzori persoanele care intră sub incidența articolului 18 alineatul 4, pre- cum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cen- zori, un salariu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ia- nuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui am Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cît statul este acționar unic, personalul de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al so- cietății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limi- tei minime de salarizare prevăzute de lege. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de către consiliul de administrație sau de că- tre directorul general al societății comerciale. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă, în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Mi- nisterul Finanțelor. Bilanțul și contul de beneficii și pierderi vor fi pu- blicate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 26 Calculul si repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Beneficiul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din beneficiul societății se pot constitui fonduri des- tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de produse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acționari- lor. Din beneficiul anual se stabilește fondul de rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea, lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capi- talul social), precum și alte cote prevăzute în reglemen- tările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale so- cietății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de societate în condițiile legii în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. ARTICOLUL 27 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 28 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționari- lor. în perioada în care statul este acționar unic, trans- formarea formei juridice a societății se va putea face numai cu aprobarea organului care a înființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 29 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul; 16 MONITORUL OFICIAL AL — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar-, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor con- stată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 30 Lichidarea societății In caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ROMÂNIEI, partea I, Nr. 77 ARTICOLUL 31 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 32 Prevederile prezentului statut se completează cu dis- pozițiile legale referitoare la societățile comerciale. ARTICOLUL 33 Consiliul împuterniciților statului va executa atri- buțiile adunării generale a acționarilor, pe perioada cît societatea comercială are capital integral de stat. Consiliul împuterniciților statului se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile referitoare la organizarea și funcționarea acestuia. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Regiei autonome a apelor „Apele române" — R.A. Guvernul României hotărășfe : Art. 1. — Pe data de 1 aprilie 1991 se înființează Regia autonomă a apelor „Apele române" — R.A., cu sediul principal în București, b-dul Libertății nr. 12, sector 5. ' Regia „Apele române" — R.A. se înființează ca unitate cu personalitate juridică și funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. Art. 2. — Regia „Apele române" — R.A. are ca scop aplicarea strategiei naționale în domeniul gospo- dăririi apelor^— cu excepția apelor minerale, termo- mirlerale, de uz alimentar, destinate utilizării fizico- terapeutice și altor scopuri — acționînd pentru cunoaș- terea ' resurselor de apă, folosirea rațională, protecția lor împotriva epuizării și degradării, precum și pen- tru prevenirea efectelor distructive ale apelor în con- diții de eficiență economică și protecție socială. Obiectul de activitate al regiei autonome îl consti- tuie : a) gestionarea resurselor de apă, admihistrarea și exploatarea albiilor minore, a lucrărilor de gospodă- rire a apelor, precum și a bunurilor mobile și imobile necesare desfășurării acestei activități ; b) activitatea de meteorologie, hidrologie și hidro- geologie necesară vieții social-economice a României și integrarea acestei activități în sistemul de convenții și relații internaționale. Art. 3. — Patrimoniul Regiei „Apele române" — R.A. este de 28.160 milioane lei, constituit prin preluarea activului și pasivului de la unitățile din anexa nr. 1, care se desființează. Patrimoniul Regiei „Apele române" — R.A. se va definitiva pe baza reevaluării în condițiile prevăzute de lege. Art/4. — Regia „Apele române" — R.A. în exerci- tarea dreptului de proprietate dispune, posedă și folo- sește în mod autonom bunurile pe care le are în pa- trimoniu sau culege uzufructul r— după caz — în vederea realizării scopului pentru care a fost consti- tuită. Art. 5. — Regia „Apele române"------------R.A. își des- fășoară activitatea în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare prevăzut în anexa nr. 2. Art. 6. — Conducerea regiei este asigurată de con- siliul de administrație constituit potrivit legii și for- mat din 15 membri, dintre care unul este directorul general al regiei. Directorul general se numește de consiliul de administrație cu avizul ministrului me- diului. Art. 7. — Regia „Apele * române" — R.A. își aco- peră din veniturile din activitatea sa prevăzută la art. 2 toate cheltuielile obținînd și profit. Lucrările de investiții se finanțează din fondul de dezvoltare al regiei, din fondul apelor, precum și din alocații de la bugetul administrației centrale de stat stabilite anual, potrivit legii. Activitatea • de hidrometeorologie, cercetările funda- mentale în domeniu, urmărirea sistematică și completă MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 77 17 a stării și evoluției vremii și apelor, realizarea schim- bului internațional de date și integrarea în sistemul mondial de veghe meteorologică și hidrologică se fi- nanțează de la bugetul administrației centrale de stat. Art. 8. — Regia „Apele române“ — R.A. are ca- Etatea de furnizor și este singura în drept de a percepe prețul apei brute livrate utilizatorilor interni și ex- terni. Art. 9. — Personalul trecut la regie de la unitățile care se desființează, precum și din aparatul central al Ministerului Mediului, se consideră transferat în inte- resul serviciului. Acest personal, în cazul în care este încadrat cu un salariu mai mic, are dreptul la dife- rența pînă la salariul tarifar avut și, după caz, la sporul de vechime neîntreruptă, timp de 3 luni. Art. 10. — Anexele nr. 1 și nr. 2 fac parte inte- grantă din prezenta hotărîre. . PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 22 martie 1991. Nr. 196. ANEXA Nr. 1 Regia autonomă — „Apele române" — R.A. — care se înființează în conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 Patrimoniul net*) (conform Filiale teritoriale Denumirea unităților Sediul bilanțului și alte subunități care se desființează la 30.09.1990) - milioane Iei --- 1 2 3 4 București, 28.160 I. Filiale teritoriale Direcția de ape Cluj b-dul Libertății - Cluj Direcția de ape Oradea nr. 12, --- Oradea Direcția de ape Tîrgu Mureș sector 5 --- Tîrgu Mureș Direcția de ape Timișoara --- Timișoara Direcția de ape Craiova --- Craiova Direcția de ape Rîmnicu Vîlcea --- Rîmnicu Vîlcea Direcția de ape Pitești --- Pitești Direcția de ape Buzău --- Buzău Exploatarea Paltinu --- Ploiești Direcția de ape Bacău --- Bacău Direcția de ape Iași --- Iași Direcția de ape Constanța --- Constanța întreprinderea pentru exploatarea --- București lucrărilor hidrotehnice București --- Stînca Costești întreprinderea Stînca --- Institutul național Inâtitutul de meteorologie și hi- de meteorologie drologie și hidrologie n. Alte subunități --- Oficiul de calcul București --- Centrul de perfecționare Revista Hidrotehnica --- Revista Hidrotehnica * *) în patrimoniul net nu se include valoarea terenurilor cu ape. REGULAMENT de organizare și funcționare a Regiei autonome „Apele române" — R.A. I. Dispoziții generale Art. 1. — Regia „Apele române" — R.A. gestio- nează sursele de apă, asigură apărarea împotriva inun- dațiilor prin lucrările proprii, exploatează și întreține lucrările de gospodărire a apelor, de stocare, captare și transport, precum și de protecție a albiilor și malu- rilor cursurilor de apă aparținînd acesteia. Orice alte lucrări de acest gen realizate pentru ne- voi proprii din proprietatea altor regii autonome sau societăți comerciale nu se cuprind în administrarea regiei „Apele române" — R.A. 18 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 77 Art. 2. — Regia „Apele române* —- R.A. este per- soană juridică și funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară, activitatea aces- teia desfășurîndu-se pe baza acestui regulament și a celorlalte prevederi legale. Art. 3. — Sediul principal al regiei „Apele române * — R.A. este în București, b-dul Libertății nr. 12, sec- torul 4. -Regia „Apele române“ — R.A. are în structură fi- lialele și subunitățile prevăzute în anexa nr. 1. Modul de organizare, constituire și relațiile dintre ele sînt prevăzute în prezentul regulament. Art. 4. — Regia „Apele române“ — R.A. are ca scop aplicarea strategiei naționale în domeniul gos- podăririi apelor, acționînd pentru cunoașterea resur- selor de apă, folosirea rațională, protecția împotriva epuizării și degradării acestora, prevenirea acțiunilor distructive ale apelor și asigurarea supravegherii me- teorologice și hidrologice, pentru satisfacerea cerin- țelor sociale, publice și , de altă natură ale statului. II, Obiectul de activitate Art. 5. — Regia „Apele române“ — R.A. are'Urmă- torul obiect de activitate : 5.1. gospodărirea apelor și protecția acestora împo- triva epuizării și degradării; 5.2. realizarea produselor și serviciilor de gospodă- rire a apelor. prin valorificarea fructului acestora ; 5.3. urmărirea sistematică și completă a stării și evoluției vremii și apelor, realizarea schimbului inter- național de date și integrarea în sistemul mondial de veghe meteorologică și hidrologică ; 5.4. elaborarea diagnozelor și prognozelor asupra vremii și apelor și avertizarea în caz de producere a fenomenelor periculoase ; 5.5. exploatarea lucrărilor de gospodărire a apelor, asigurarea desfășurării unitare și eficiente a acestei activități pe bazine hidrografice ; 5,6. întreținerea cursurilor de apă și a lucrărilor de asigurare a scurgerii apei, precum și apărarea împo- triva inundațiilor. III. Atribuții Art. 6. — In realizarea obiectului de activitate, exercită următoarele atribuții principale : 6T. încheie contracte pentru livrarea de apă brută sau tratată și prestează servicii de gospodărire a ape- lor, primirea de substanțe uzate în ape, pomparea apei, tratarea apei, producerea de energie, exploata- rea de materiale din albii și altele ; 6.2. realizează politica de încasări, plăți și credite, programarea și executarea activității economico- financiar e, întocmirea bugetelor de venituri și chel- tuieli, analiza execuției acestora și destinația profitu- lui, gestionează Fondul Apelor ; 6.3. asigură livrarea către beneficiarii de folosință a volumelor de apă necesară conform contractelor în- tocmite, stabilește măsuri pentru satisfacerea optimă a tuturor beneficiarilor de apă cu cantitățile necesare ; 6.4. întocmește și urmărește aplicarea programelor privind satisfacerea cerințelor de apă ale populației și economiei, valorificarea de noi surse de apă, folo- sirea rațională și protecția acestora împotriva epui- zării și poluării, amenajarea complexă a apelor în con- cordanță cu cerințele actuale și de perspectivă ale bazinelor hidrografice ; 6.5. coordonează și răspunde de modul de folosire a apelor pe ansamblul fiecărui bazin hidrografic, con- trolează modul în care se efectuează prelevarea și fo- losirea apelor, evacuarea apelor uzate și stabilesc măsuri de remediere ; 6.6. elaborează planuri de restricții temporare pen- tru cursurile de apă deficitare și asigură aplicarea acestora ; 6.7. urmărește evoluția calității apelor pe ansam- blul bazinelor hidrografice, organizează sistemul de avertizare a poluărilor accidentale și concură la apli- carea măsurilor pentru îmbunătățirea calității ape- lor ; 6.8. urmărește realizarea de către unitățile ce folo- sesc ape sau evacuează ape a instalațiilor de măsu- rare a debitelor captate și evacuate ; acordă asistență tehnică la proiectarea, executarea și exploatarea aces- tor instalații, stabilind condițiile în care trebuie să se efectueze observațiile și măsurătorile, prelucrează re- zultatele obținute ; 6.9. elaborează studii de sinteză privind gospodări- rea cantitativă și calitativă a apelor pe bazine hidro- grafice, stabilind măsuri de asigurare a apei și protec- ție împotriva epuizării și poluării ; 6.10. administrează direct albiile minore ale cursu- rilor de apă a cuvetelor lacurilor și bălților în starea lor naturală sau amenajată și a fundului apelor ma- ritime interioare și mării teritoriale ; 6.11. corelează lucrările de gospodărire a apelor cu cele de îmbunătățiri funciare, de combatere a erozi- unii solului, de regularizare a scurgerii pe versanți, de amenajări silvice și de amenajare teritorială, precum și cu dezvoltarea folosințelor de apă și cu lucrările de protecție împotriva poluării apelor ; 6.12. execută lucrări de întreținere, regularizare; calibrare și îndiguire a albiilor minore și alte lucrări hidrotehnice, precum și alte lucrări pentru dezvolta^ rea bazei materiale a activității proprii; 6.13. efectuează controlul sistematic al rețelei hi- drografice în scopul sesizării și remedierii degradări- lor de albii și maluri, culegerii datelor primare nece- sare ținerii la zi a cadastrului apelor ; 6.14. efectuează întregul complex de observații și măsurători meteorologice și hidrologice pe teritoriu pentru cunoașterea caracteristicilor mediilor aerian și hidric și asigură transmiterea, centralizarea, prelucra- rea și stocarea acestora ; 6.15. elaborează prognoze meteo și hidro pentru deservirea organelor și unităților interesate și asigură avertizarea asupra fenomenelor hidrometeorologice pe- riculoase ; 6.16. elaborează studii și cercetări în domeniile me- teorologiei, hidrologiei și hidrogeologiei pentru stabi- lirea condițiilor de producere, evoluție și repartiție a fenomenelor meteorologice și hidrologice pe teritoriul țării și pentru îmbunătățirea calității prognozelor hidrometeorologice ; 6.17. asigură într-o concepție unitară dezvoltarea rețelei meteorologice, hidrologice și hidrogeologice și a dotării acesteia cu aparate, instrumente și utilaje specifice ; 6.18. întocmește și ține la zi planurile de apărare împotriva inundațiilor și coordonează acțiunile tehnice operative de apărare pe ansamblul, fiecărui bazin hidrografic ; 6.19. exercită administrarea directă pentru lucrările de gospodărire a apelor din bazinele hidrografice res- pective, baraje și lacuri, de acumulare, derivații de MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 77 19 debite între cursurile de apă, îndiguiri pentru apăra- rea de inundații, regularizări de albii și apărări de maluri, stații de pompare și tratare a apei, foraje, instalații de măsurarea cantității și calității apei, sedii de producție și exploatare ; 6.20. întocmește în mod corelat pe ansamblul fie- cărui bazin hidrografic, propuneri de lucrări noi de amenajare a acestuia necesare satisfacerii cerințelor de apă, protecției calității apelor și prevenirii acțiunii distructive a acestora ; 6.21. asigură finanțarea lucrărilor necesare pentru desfășurarea proceselor de producție și executarea in- vestițiilor destinate dezvoltării activității proprii; 6.22. asigură dezvoltarea și modernizarea sistemului informațional, decizional în domeniul gospodăririi ape- lor, organizează și desfășoară activitatea de urmărire a comportării în timp a construcțiilor hidrotehnice ; 6.23. avizează lucrările ce se execută pe ape sau au legătură cu apele, eliberează autorizații de folosire a apei și asigură aplicarea legislației pentru folosirea și protecția resurselor de apă ; 6.24. organizează paza și supravegherea apelor și a lucrărilor de gospodărire a apelor din administrare, prevenirea degradării acestora, sancționînd contraven- țional toate abaterile de la prevederile legale ; 6.25. ține la zi cadastrul apelor și drepturile de fo- losință, întocmește sinteze anuale de cadastrul apelor și furnizează date agenților economici interesați; 6.26. asigură concesionarea, închirierea și locația gestiunii pentru unele categorii de bunuri din admi- nistrare ; 6.27. asigură aprovizionarea tehnico-materială prin încheierea de contracte cu agenții economici corespun- zători ; 6.28. stabilește relații în domeniul său de activitate ; 6.29. coordonează și îndrumă activitatea filialelor și subunităților din subordine ; 6.30. asigură realizarea îndeplinirii prevederilor con- vențiilor în domeniul apelor de frontieră și secretaria- tul tehnic permanent al Comitetului Național Român pentru programul hidrologic internațional al UNESCO; 6.31. stabilește relații în domeniul său de activitate cu alte regii autonome, cu societăți comerciale, precum și cu persoanele juridice și fizice, române sau străine pentru realizarea în comun de activități productive și de comercializare pe baze contractuale în condițiile economiei de piață ; 6.32. inițiază acțiuni de cooperare tehnico-economi- că, științifică cu agenți economici și firme din țară și străinătate ; 6.33. urmărește realizarea unei rentabilități superi- oare și obținerea de profit; poate constitui fonduri proprii potrivit legii. CAPITOLUL IV Patrimoniul regiei Art. 7. — Regia autonomă a apelor — „Apele române" — R.A. are un patrimoniu net de 28.160 milioane lei stabilit pe baza bilanțului încheiat la 30.09.1990 prin însumarea patrimoniilor preluate de la unitățile din structură. Art. 8. — Regia „Apele Române" — R.A. are, de asemenea, în proprietate 295,6 mii hectare teren cu ape conform înregistrării în evidențele de cadastru funciar la data de 1.01.1990 cu toate drepturile și obli- gațiile ce decurg din aceasta. Art. 9. —• Regia „Apele Române" — R.A. este pro- prietara bunurilor din patrimoniul său. în exercitarea dreptului de proprietate posedă, folosește și răspunde în mod’ automat de bunurile pe care le are în patri- moniu și de uzufructul acestora, după caz, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită. CAPITOLUL V Structura regiei „Apele Române" — R.A. Art. 10. — Structura organizatorică și funcțională a regiei „Apele române“ — R.A. se stabilește de către consiliul de administrație al acesteia. 10.1. Filialele regiei autonome au aceleași compe- tențe ca regia, mai puțin relațiile directe cu bugetul statului. Art. 11. — Organizarea și structura conducerii fili- alelor și subunităților din structura regiei se stabilesc de consiliul de administrație al acesteia. Art. 12. — Regia „Apele române" — R.A. are în structură direcții, divizii, inspecții, servicii, birouri, oficii și compartimente; normele de structură ale acestora se aprobă de consiliul de administrație Art. 13. — Atribuțiile direcțiilor și celorlalte com- partimente se stabilesc prin regulament aprobat de consiliul de administrație. Art. 14. — Personalul filialelor teritoriale și al ce- lorlalte subunități este angajat de conducerile acesto- ra, potrivit competențelor acordate de consiliul de administrație al regiei. CAPITOLUL VI Organele de conducere ale Regiei autonome „Apele române" Art. 15. — Conducerea regiei se asigură prin : — consiliul de administrație ; — directorul general al regiei. Art. 16. — Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului mediului și este compus din 15 persoane, din care una este directorul general al regiei. Din consiliul de administrație fac parte, în mod obligatoriu, cîte un reprezentant al Ministerului Finan- țelor și Ministerului Mediului. Ceilalți membri vor fi numiți dintre ingineri, eco- nomiști, tehnicieni, juriști, specialiști în domeniul gos- podăririi apelor, din cercetare și proiectare, învăță- mînt superior sau alte unități. Art. 17. — Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare și funcționare. Art. 18. — Atribuțiile consiliului de administrație sînt următoarele : 18.1. aprobă structura organizatorică, și funcțională a regiei, filialelor și celorlalte subunități componente; 18.2. stabilește competențele tehnice, economico- financiare, juridice și de personal pentru subunitățile din structură ; 18.3. adoptă programele de activitate de gospodărire a apelor curente, anuale și de perspectivă ; 18.4. stabilește volumele de apă ce se livrează și volumul prestațiilor ; 18.5. utilizează fondul apelor potrivit aprobării Mi- nisterului Mediului ; 18.6. aprobă bugetul de venituri și cheltuieli, bilan- țul și contul de profit și pierderi; 20 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 77 18.7. hotărăște, în condițiile legii, asocierea cu alte regii și societăți comerciale pentru realizarea de acti- vități de interes comun ; 18.8. aprobă operații de credite, fundamentează și solicită subvenții pentru investiții ; 18.9. stabilește nivelul de salarizare â personalului din regie în fucție de studii, munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime prevăzute de lege ; 18.10. stabilește măsuri pentru respectarea discipli- nei în domeniul utilizării și protecției calității apei ;. 18.11. stabilește lucrările noi ce trebuie realizate peritru asigurarea surselor de apă și protecția apelor împotriva poluării; 18.12. ia măsuri, potrivit legii, pentru angajarea răs- punderii disciplinare și materiale, civile, penale sau contravenționale, în sarcina salariaților regiei, în ca- zul neîndeplinirii de către aceștia a obligațiilor ce le revin ; 18.13. negociază conținutul contractului colectiv de muncă ; 18.14. aprobă orice alte masuri pentru activitatea regiei, cu excepția celor date în competența altor or- gane, potrivit legii; 18.15. aprobă indemnizații pentru membrii consi- liului de administrație. Art. 19. — Atribuțiile directorului general al regiei sînt următoarele : 19.1. angajează regia, prin semnătură, în relațiile cu terții, în limita competențelor aprobate de consiliul de administrație și a celor prevăzute de legislația în vigoare ; 19.2. încheie, modifică, suspendă și, după caz, des- face contractul de muncă al personalului din apara- tul propriu al regiei și din conducerea filialelor și sub- unităților ; asigură conducerea activității curente a regiei. Art. 20. — Consiliul de administrație se întrunește în ședința ordinară, lunară, la convocarea directorului general al regiei sau la cererea unei treimi din mem- brii acestuia. Art. 21. — Consiliul de administrație prezintă Mi- nisterului Mediului, în prima lună a fiecărui an, un raport asupra activității regiei din anul precedent și asupra programului de activitate pe anul în curs. CAPITOLUL VII Bugetul de venituri și cheltuieli Art. 22. — Regia autonomă a apelor „Apele române" — R.A. întocmește, anual, bugetul de venituri și chel- tuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanțelor. Regia „Apeje Române" — R.A. își acoperă chel- tuielile, inclusiv dobînzile și rambursarea creditelor din venituri proprii și din alocații de la bugetul public național pentru activitățile prevăzute la art. 7 din hotărîre. Bilanțul contabil și contul de profit și pierderi ale regiei se supun spre aprobare Ministerului Finanțe- lor și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. Art. 23. — Regia „Apele Române" — R.A. consti- tuie fondul de rezervă și de dezvoltare, asigură su- mele necesare satisfacerii unor necesități sociale, cul- turale, sportive, de perfecționare-recalificare a perso- nalului angajat, precum și pentru cointeresarea prin premieri a acestuia. Art. 24. — Regia „Apele Române" — R.A. consti- tuie și gestionează fondul apelor pentru finanțarea unor lucrări de gospodărirea apelor necesare, asigurării și protecției surselor de apă, de apărare împotriva efec- telor distructive ale apelor, precum și pentru acope- rirea diferenței de cheltuieli efectuate de unitățile de gospodărire a apelor în perioadele de excedent de umi- ditate sau de secetă cînd veniturile realizate sînt re- duse și pentru elaborarea unor studii și cercetări ope- rative de gospodărire a apelor și hidrometeorologie. Art. 25. — Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se sfîrșește la 31 decembrie ale fiecărui an. Art. 26. — Controlul activității economico-finan- ciare se realizează de către organele de specialitate ale regiei. CAPITOLUL VIII Relațiile Regiei autonome „Apele române" — R.A. Art. 27. — Relațiile cu alte regii autonome, cu so- cietățile comerciale din țară și străinătate, cu persoane fizice, precum și cu statul, se desfășoară în conformi- tate cu reglementările din Legea Apelor și pe bază contractuală, în condițiile economiei de piață. Art. 28. — Regia „Apele Române" — R.Â. se poate asocia cu societăți comerciale și cu terțe persoane ju- ridice și persoane fizice, române sau străine pentru realizarea în comun de activități productive. Art. 29. — Regia „Apele române" — R.A. va prac- tica, în raporturile cu terți, prețuri ce se vor aproba de către Guvern, pe bază de analize economice. Art. 30. — Prezentul regulament se completează cu dispozițiile Legii nr. 15/1990 și cu celelalte reglemen- tări în vigoare, care se referă la activitatea regiilor autonome. . EDITOR î PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziel nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafie Bueureșți - Atelierul „Monitorul Oficial**, București, Preful 10 lei str. Jiului nr. 163, telefon 66.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77/1991, conține 20 de pagini. | 40.816 |