MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul IU — Nr. 61 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Sîmbătă, 23 martie 1991 Nr. SUMAR Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 167. — Hotărîre privind aprobarea Convenției dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Fede- rale Germania privind trimiterea de personal român din întreprinderi cu sediul în România pentru a activa pe bază de contracte de lucrări 1 Convenție între Guvernul României și Guvernul Republicii Federale Germania privind trimiterea de personal român din întreprinderi cu sediul în România pentru a activa pe bază de contracte de lucrări................................................2—3 170. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome a imprimeriilor.............................................3—6 171. — Hotărîre privind înființarea societăților comer- ciale pe acțiuni în poligrafie ..... 6—15 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind aprobarea Convenției dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Federale Germania privind trimiterea de personal român din întreprinderi cu sediul în România pentru a activa pe bază de contracte de lucrări Guvernul României hotărăște: Art 1. — Se aprobă Convenția dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Federale Germania privind trimiterea de personal român din întreprinderi cu sediul în România pentru a activa pe bază de contracte de lucrări. Art. 2. — Prezenta convenție intră în vigoare în ziua în care cele două părți își comunică reciproc că sînt îndeplinite premisele cerute în fiecare stat pentru intrarea în vigoare în baza art 12 din convenție. Art 3. — La aplicarea convenției veghează Ministerul Muncii și Pro- tecției Sociale. p. PRIM-MINISTRU ANTON VATĂȘESCU București, 7 martie 1991. Nr. 167. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 CONVENȚIE între Guvernul României și Guvernul Republicii federale Germania privind trimiterea de personal român dm întreprinderi eu sediul în România pentru a activa pe bază de contracte de lucrări Guvernul României șî Guvernul Republicii Federale Germania, luînd în considerație prevederile acordurilor bilaterale încheiate la 29 iunie 1973 în domeniile colaborării economice, industriale și tehnice, evitării dublei impuneri asupra veniturilor și averii, precum și asigurărilor sociale, inclusiv Acordul supli- mentar din 8 iuliel976 privind asigurările sociale, apreciind folosul reciproc al cooperării existente în domeniul economiei, industriei și tehnicii, dorind să așeze pe o bază, durabilă trimiterea Ia lucru a personalului din întreprinderi românești pentru asigurarea cooperării economice, luînd în considerare cerințele pieței forței de muncă, intenționînd să creeze condiții elare pentru întreprinderile românești șl germane care colaborează pe bază de contracte de lucrări, în scopul îmbunătățirii posibilităților de trimitere și angajare a personalului român, au convenit următoarele : ARTICOLUL 1 1. Personalului rotnân, care este trimis pentru o ac- tivitate temporară în domeniul german de valabilitate a acestei convenții, pe baza unui contract de lucrări între un antreprenor rom^n șî o întreprindere cu se- diul în domeniul german de valabilitate a acestei con- venții (angajați pe bază de contract de lucrări), i se eliberează permisul de muncă independenț dejsituația și evoluția pieței forțeL de muncă, luînd în conside- rare art. 4 alin. 1 al acestei convenții. 2. Această convenție nu se aplică pentru personalul care se trimite, pe baza unui contract de lucrări, în domeniul german de valabilitate a acestei convenții în vederea realizării de lucrări ptegătitoate pentru cooperări germano-române în terțe țări, la nivel de întreprinderi. ARTICOLUL 2 1. Numărul arigajaților pe bază de contract de lu- crări se stabilește la 2000. în afară de aceasta, în ur- mătorii 3 ani, începând din ziua semnării convenției, pot fi angajaU 100â Lucrători în construcții Cifrele indicate se înțeleg ca cifre medii anuale. 2. Permisul de muncă se eliberează celor care se angajează numai pentru realizarea de contracte de lucrări a căror .îndeplinire solicită în principal perso- nal cu calificare profesională. Personalului fara cali- ficare profesională i se eliberează permisul de muncă în măsura în care aceasta este inevitabil 'pentru reali- zarea lucrurilor. ARTICOLUL 3 1. Cifrele stabilite ale angajaților pe bază de,con- tracte de lucrări vor fi repartizate de Ministerul Muncii și Protecției 3ocfale al Rom^xiei. ^Pentru , a se asigura respectarea numărului stabilit al celor care, se angajează pe bază de contract de lucrări, păftea română va desemna o organizație care înregistrează și contrasemnează contractele individuale de lucrări. 2. Institutul federal' pentru muncă al Republicii Federale Germania veghează la aplicarea convenției, în colaborare cu Ministerul Muncii și Protecției So- ciale ăl României, ca; să nu se ajungă, la o, concentrare regională sau sectorială a angajaților pe bază de con- tract de lucrări. ARTICOLUL 4 1. Cifrele stabilite în art. 2 alin. 1 se adaptează la evoluția în continuare a pieței forței de muncă astfel: In cazul îmbunătățirii situației pieței forței de muncă, cifrele stabilite la intrarea în vigoare a con- venției se majorează cu cîte cinci la sută pentru fie- care punct procentual întreg cu care s-a diminuat cota de șomaj în ultimele 12 luni. în cazul înrăutățirii si- tuației pieței forței de muncă, cifrele se diminuează în mod corespunzător. Pentru adaptare, se compară cotele de șomaj respective la 30 iunie al anului curent și al anului precedent.' Modificările se iau în conside- rare începînd cu 1 octombrie al anului curent. Noile cifre se rotunjesc astfel îneît să fie divizibile cu nu- mărul zece fără rest. 2. Ministerul Federal pentru Muncă și Ordine So- cială ai Republicii Federale Germania comunică Minis- terului Muncii și Protecției Sociale al României, pînă la 31 august al fiecărui an, cifrele calculate potrivit alin. 1. ARTICOLUL 5 1. Permisul de muncă se eliberează numai dacă : a) personalul care se angajează pe bază de contract de lucrări posedă permisul necesar de ședere ; b) salarizarea angajatului, pe bază de contract de lu- crări, inclusiv partea care se plătește pentru angaja- rea în străinătate, Corespunde salariului pe care-1 pre- văd contractele tarifare germane aplicabile pentru activități comparabile. 2, în pest, își, găsesc aplicabilitate prevederile legale corespunzătoare referitoare la'eliberarea și respinge- rea, cași la anularea permisului de muncă. O copie a contractului delucrări se depune în timp util la oficiul de muncă competent din land. ,3 . Ambele părți vor informa organizațiile care se ocupă de aplicare despre procedeul eliberării permisu- lui de muncă și ședere. ARTICOLUL S 1. Permisul de muncă se eliberează pentru durate preconizată a lucrărilor vizînd îndeplinirea contractu- lui de lucrări. Durata maximă a permisului de murică este de regulă de doi ani. în situația în care realizarea unui contract de lucrări durează, ca urmare a unor evenimente neprevăzute, mai mult de doi ani, per- misul de muncă se prelungește pînă la șase luni. Dacă de la început se stabilește că realizarea contractului de lucrări durează mai mult de doi ani, permisul de muncă se elibereăză'pentru o durată maximă de pînă la trei ani. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 61 3 2. După terminarea unei lucrări, la cerere, se poate elibera, pentru realizarea unui alt contract de lucrări, un nou permis de muncă în cadrul duratei maxime admise de doi ani. 3. Permisul de muncă se eliberează pentru o anu- mită activitate profesională vizînd realizarea unui anumit contract de lucrări. în cazuri justificate, excep- ționale, permisul de muncă se eliberează pentru mai multe contracte de lucrări. întreprinderea românească poate să detașeze angajatul, temporar, în cadrul dura- tei prevăzute a permisului de muncă, pentru realiza- rea unui alt contract de lucrări, dacă s-a început deja derularea acestui contract. Detașarea trebuie să fie comunicată neîntîrziat oficiului de muncă competent din land. Oficiul de muncă al landului ia măsuri să se elibereze un permis corespunzător de muncă. 4. Unor angajați cu activitate de conducere sau ad- ministrație li se eliberează permis de muncă pe o du- rată maximă pînă la patru ani. Aceste permise de muncă se eliberează pentru un număr de pînă la patru persoane, pentru fiecare contract de lucrări. ARTICOLUL 7 Un angajat pe bază de contract de lucrări care, după terminarea activității sale, a părăsit domeniul german de valabilitate a acestei convenții, poate.să primească un nou permis de muncă, în cadrul unui nou contract de lucrări, numai dacă el s-a aflat în afara acestui do- meniu de valabilitate, după terminarea activității, cel puțin atît timp cît a activat acolo în ultimul timp. ARTICOLUL 8 1. Permisul de ședere, în formă de viză, se solicită la reprezentanța competentă din străinătate a Repu- blicii Federale Germania, înainte de intrare. După ce viza este eliberată, angajatul poate să intre. El trebuie să anunțe imediat la autoritatea competentă pentru străini, la locul său de ședere. 2. Permisul de muncă se solicită, imediat după in- trare, la oficiul de muncă în a cărui zonă se reali- zează contractul de lucrări sau unde întreprinderea română are un sediu sau o filială. Pentru Guvernul României Cătălin Zamfir ARTICOLUL 9 Ministerul Federal pentru Muncă și Ordine Socială al Republicii Federale Germania și Ministerul Muncii și Protecției Sociale al României conlucrează strîns în cadrul acestei convenții. In caz de necesitate, la cere- rea unei părți, se constituie o grupă mixtă de lucru germano-română, pentru a discuta probleme legate de aplicarea acestei convenții. ARTICOLUL 10 Angajaților care urmează să fie ocupați la* antrepre- norii români și care fără permisul Oficiului federal pentru muncă al Republicii Federale Germania au cedat în scop profesional angajați la terți, în vederea prestării de muncă, nu li se eliberează permis de muncă. Aceasta este valabil și pentru personalul antre- prenorilor români care angajează mai mult perso- nal, pe bază de contract de lucrări, decît i-a fost repar- tizat potrivit art. 3 alin. 1, sau angajează lucrători care nu posedă permis de muncă sau de ședere. ARTICOLUL 11 Prezenta convenție se extinde și asupra Berlinului (occidental), conform Acordului cvatripartit din 3 sep- tembrie 1971, în concordanță cu procedurile stabilite. ARTICOLUL 12 1. Prezenta convenție intră în vigoare în ziua în care cele două părți își comunică reciproc că sînt îndepli- nite premisele cerute în fiecare stat pentru intrarea în vigoare» 2. Convenția poate să fie denunțată în scris pînă la 30 iunie, cu efect pînă la 31 decembrie al acelui an. Permisele de muncă eliberate pe baza convenției nu sînt afectate de o denunțare. 3. Convenția se aplică provizoriu de la data sem- nării. 4. In măsura în care, la aplicarea convenției, este deja angajat personal român pe bază de contracte de lucrări, acești angajați se socotesc în cifrele convenite. Făcută la București, la 31 iulie 1990, în două origi- nale, fiecare în limba română și în limba germană, fiecare text avînd aceeași valoare obligatorie. Pentru Guvernul Republicii Federale Germania Dr. Klaus Terfloth GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Regiei autonome a imprimeriilor Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Regia autonomă a impri- meriilor, cu sediul în București, piața Presei Libere nr. 1. Regia autonomă a imprimeriilor se organizează și funcționează în conformitate cu Legea nr. 15/1990 pri- vind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale. Regia autonomă a imprimeriilor este persoană ju- ridică care funcționează pe bază de gestiune econo- mică și autonomie financiară. Ministerul Culturii și Ministerul Finanțelor repre- zintă interesele statului în consiliul de administrație al regiei. Art. 2. — Regia autonomă a imprimeriilor are ca obiect de activitate : executarea de tipărituri și alte lucrări poligrafice ; editarea și comercializarea de ti- părituri și produse poligrafice ; exportul de tipărituri în sistem lohn și alte tipărituri ; importul de mașini, piese de schimb și materiale poligrafice, aproviziona- rea cu hîrtie, cerneluri și cu alte materiale tehnolo- 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 gice din țară și din import; cercetări și proiectări în domeniul tehnologiei poligrafice ; prestarea de servicii de specialitate în țară și în străinătate ; pregătirea for- ței de muncă necesare prin grupul școlar poligrafic. Art. 3. — Patrimoniul Regiei autonome a imprime- riilor este de 738 milioane lei, constituit prin prelua- rea activului și pasivului de la unitățile prezentate în anexa nr. 1 care, la data prezentei hotărîri, se des- ființează. Valoarea patrimoniului regiei se va modifica în mod corespunzător pe baza reevaluării acestuia ,în condi- țiile prevăzute de lege. Regia autonomă a imprimeriilor este proprietara bu- nurilor din patrimoniul său. In exercitarea drepturilor de proprietate regia, folo- sește și dispune, în condițiile legii, de bunurile pe care le are în patrimoniu pentru realizarea obiectului său de activitate și beneficiază de rezultatele utilizării acestuia. Art. 4. — Organizarea și funcționarea Regiei auto- nome a imprimeriilor se desfășoară în conformitate cu regulamentul de organizare și funcționare din anexa nr. 2 la prezenta hotărîre. Art. 5. — Personalul regiei autonome se supune prevederilor legislației muncii și reglementărilor in- terne ale Regiei autonome a imprimeriilor, aprobate de consiliul de administrație. Personalul care trece la Regia autonomă a impri- meriilor se consideră transferat în interesul serviciu- lui și beneficiază, timp de 3 luni, de salariul tarifar și sporul de vechime avut, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 6. — Anexele nr. 1 și 2 fac parte, integrantă din prezenta hotărîre. Art. 7. — H.C.M. nr. 969/31 iulie 1973 — anexa nr. 1, pcL 3 se abrogă. p. PRIM-MINISTRU ANTON VĂTAȘESCU București, 7 martie 1991. Nr. 170. 'ANEXA Nr. 1 LISTA unităților și subunităților ce se reorganizează ca filiale și subunități ale Regiei autonome a imprimeriilor Nr. Denumirea actuală a Denumirea filialelor Subunități ale filialelor crt întreprinderii 1. Combinatul poligrafic Imprimeria „Coresi" 1. Slobozia „București* 2. Călărași 3. Tîrgoviște 4. Buzău 5. Rîmnicu Sărat 2. întreprinderea poligrafică Imprimeria „Bacovia“ --- Bacău 1. Piatra-Neamț 'Bacău 2. Focșani 3. Roman 4. Tîrgu-Neamț 3. întreprinderea poligrafică Imprimeria „Ardealul" --- Cluj 1. Turda Cluj 2. Bistrița 3. Zalău 4. Dej 4. întreprinderea poligrafică Imprimeria „Oltenia" --- Craiova 1. Slatina Craiova Imprimeria de Vest --- Oradea 2. Caracal 5. întreprinderea poligrafică Centrul de servicii și cercetări 3. Tîrgu Jiu Oradea poligrafice „SERTI“ 4. Drobeta-Turnu Severin 6. Laboratorul de cercetări Filiala comercială de aprovizionare poligrafice și desfacere 7. Baza de aprovizionare și Oficiul de export-import desfacere „TIPEXIM" 8. Compartiment de export- import MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 61 5 ANEXA Nr. 2 REGULAMENTUL de organizare și funcționare a CAPITOLUL I Prevederi generale Art. 1. — Denumirea regiei este Regia autonomă a imprimeriilor, înființată prin Hotărîrea Guvernului nr. 170/7.03.1991. Art. 2. — Regia autonomă este persoană juridică și funcționează pe bază de gestiune economică și auto- nomie financiară și își desfășoară activitatea conform prezentului regulament. Art. 3. — Sediul principal al regiei este în Bucu- rești, piața Presei Libere nr. 1, sector 1. Subunitățile regiei sînt prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 170/7.03.1991. CAPITOLUL II Obiectul de activitate Art. 4. — Obiectul de activitate al Regiei autonome a imprimeriilor îl constituie : executarea de tipărituri și lucrări poligrafice ; editarea și comercializarea de tipărituri și produse poligrafice ; exportul de tipărituri în sistem lohn și alte tipărituri ; aprovizionarea cu hîr- tie, cerneluri și cu alte materiale tehnologice din țară și import ; cercetări și proiectări în domeniul tehnolo- giei poligrafice ; prestarea de servicii de specialitate în țară și în străinătate ; pregătirea forței de muncă necesare prin unitățile școlare proprii (liceu industrial, școală de maiștri și școală profesională). Art. 5. —• Regia autonomă a imprimeriilor aplică strategia Ministerului Culturii privind prioritatea în domeniul apariției tipăriturilor de interes național și contribuie la răspîndirea actului de cultură pe întreg teritoriul țării și în teritoriile cu populație românească din exterior. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 6. — Regia autonomă a imprimeriilor are un patrimoniu în valoare de 738 milioane lei, prin însu- marea patrimoniului subunităților din structură, sta- bilit în conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernu- lui nr. 945/1990. Patrimoniul astfel constituit se trans- mite regiei, prin hotărîrea de înființare. Art. 7. — Regia este proprietara bunurilor din pa- trimoniul său, exercitînd dreptul de proprietate în con- dițiile art. 5 din Legea nr. 15/1990 privind reorgani- zarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale. CAPITOLUL IV Modalitatea de constituire a filialelor și altor subunități Relațiile lor în cadrul regiei autonome și relațiile cu terții Art. 8. — Regia autonomă a imprimeriilor are în structura sa subunitățile menționate în anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului României nr. 170/7.03.199L Regiei autonome imprimeriilor Aceste subunități din structura regiei, în cadrul autonomiei funcționale acordate de consiliul de admi- nistrație, au gestiune economică proprie și sînt împu- ternicite cu largi atribuții în toate domeniile de ac- tivitate ale producției, puțind încheia contracte cu terții și alte acte juridice în nume propriu. CAPITOLUL V Organele de conducere ale regiei Art. 9. — Conducerea regiei se asigură de consiliul de administrație, compus din 15 persoane, din care una este directorul general al regiei, în calitate de pre- ședinte al consiliului de administrație, numite prin or- dinul ministrului culturii. Din consiliul de administrație fac parte, în mod obli- gatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanțelor și un reprezentant al Ministerului Culturii. Ceilalți membri sînt numiți dintre ingineri, juriști, economiști, tehnicieni specializați în domeniul de ac- tivitate al regiei. Art. 10. — Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare. Art. 11. — Consiliul de administrație are următoa- rele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică și funcțională a Regiei autonome a imprimeriilor, numărul de posturi și normativul de constituire a compartimentelor, pre- cum și înființarea sau desființarea de filiale sau alte subunități ; b) numește directorii din aparatul propriu al regiei, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) stabilește remunerarea membrilor consiliului de administrație, nivelul de salarizare a directorilor, pre- cum și nivelurile de salarizare a personalului regiei în funcție de studii și munca efectiv prestată, în con- dițiile legii ; d) aprobă programele economice ale regiei ; e) hotărăște cu privire la investițiile ce urmează a fi realizate potrivit obiectului său de activitate și își exercită competențele ce decurg din regulamentul pro- priu privind operațiunile de încasare și plăți în lei și valută, concesionarea, închirierea și locația gestiunii, asocierea și libera concurență, operațiunile de comerț exterior, încheierea de contracte de vînzare, executa- rea de lucrări și prestarea de servicii cu întreprinză- tori străini, practicarea prețurilor, precum și celelalte competențe ce îi revin în baza Legii nr. 15/1990 ; f) stabilește organizarea subunităților, obiectul de activitate, delegările de competențe, organele de con- ducere și alte elemente necesare desfășurării activității acestora. Art. 12. — Consiliul de administrație hotărăște în toate problemele privind activitatea regiei, cu excepția celor care, potrivit legii, sînt date în competența altor organe. Art. 13. —• Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în ședințe ordinare și extraordinare. Ședințele ordinare se desfășoară lunar, iar cele extra- ordinare ori de cîte ori este nevoie, după procedura stabilită în regulament. 6 MONIXORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 Consiliul de administrație ia hotărîri valabile dacă la ședință sînt prezenți 3/4 din numărul membrilor. Hotărîrile se iau cu majoritatea absolută a membri- lor prezenți. Art. 14. — Activitatea curentă a regiei este condusă de directorul general, numit de consiliul de adminis- trație, cu avizul Ministerului Culturii. Directorul general al regiei conduce activitatea cu- rentă a acesteia și angajează sau destituie personalul regiei. CAPITOLUL' VI Bugetul de venituri și cheltuieli Art. 15. — Regia autonomă a imprimeriilor întoc- mește anual bugetul de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil și contul de profit și pierderi. Bilanțul con- tabil și contul de profit și pierderi se aprobă de Minis- terul Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. Art. 16. — Evaluarea veniturilor, cheltuielilor și a profiturilor se face în lei, pentru operațiunile efectuate în valută utilizîndu-se cursul de revenire. Art. 17. — Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se sfîrșește la 31 decembrie ale fiecă- rui an. Art. 18. — Activitatea economico-financiară a re- giei esite controlată de organele, de specialitate ale acesteia. CAPITOLUL VII Relațiile Regiei autonome a imprimeriilor Art. 19. — Relațiile comerciale dintre Regia auto- nomă* a imprimeriilor și alte regii și societăți comer- ciale/precum și cu statul, se vor desfășura pe baze contractuale, guvernate de principiul libertății con- tractuale, potrivit Codului civil și Codului comercial român. Art 20. — Regia autonomă a imprimeriilor va pu- tea practica în raporturile sale prețuri decurgînd din acțiunea conjugată a cererii și ofertei, în condițiile Legii nr. 15/1990. Art. 21. — Litigiile Regiei autonome a imprimeriilor cu persoane fizice sau juridice române sînt de compe- tența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre regie și persoanele juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii. Dispoziții finale Art. 22. — Regulamentul de organizare și funcțio- nare a Regiei autonome a imprimeriilor reprezintă cadrul constitutiv pentru desfășurarea și realizarea obiectului de activitate al regiei și se completează cu dispozițiile Legii nr. 15/1990 și ale celorlalte reglemen- tări în vigoare. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea societăților comerciale pe acțiuni în poligrafie Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se înființează 18 societăți comerciale pe acțiuni în poligrafie, ca persoane juridice, cu denumi- rea, sediul, obiectul de activitate și capitalul social men- ționate în anexa nr. 1. Art. 2. — Societățile comerciale pe acțiuni din ra- mura poligrafiei înființate potrivit prezentei hotărîri se organizează și funcționează conform statutelor pre- văzute în anexa nr. 2 (A *—S *). Art. 3. — Societățile comerciale pe acțiuni înființate realizează obiectul de activitate pe bază de contracte încheiațe în conformitate cu Codul civil și Codul co- mercial român. Art. 4. — Capitalul social inițial al societății va fi modificat în funcție de evaluarea patrimoniului, care se va finaliza în condițiile legii. Art. 5. — Pe data înființării societăților comerciale pe acțiuni prevăzute la art. 1, întreprinderile poligra- fice menționate în anexa nr. 1 se desființează. Activul și pasivul unităților de stat desființate se preiau de societățile comerciale pe acțiuni înființate po- trivit prezentei hotărîri. Personalul care trece la societățile comerciale se con- sideră transferat în interesul serviciului și beneficiază timp de 3 luni de salariul avut și sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 6. — Anexele 1 și 2 (A—S) fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 7. — Anexa nr. 2 — cap. III la Hotărîrea Con- siliului de Miniștri nr. 969/31 iulie 1973 se abrogă. p. PRI^-MINISTRU ANTON VĂTĂȘESCU București, 7 martie 1991. Nr. 171. ♦) Anexele A—S se comunică unităților interesate. Statutul cadru al societăților comerciale pe acțiuni, înființate potrivit art 1, este cuprins în anexa nr. X MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 7 ANEXA Nr. 1 L î S T A unităților și subunităților ce se reorganizează ca societăți comerciale pe acțiuni în industria poligrafică Denumirea Denumirea unității societății comerciale Sediul Obiectul de activitate Capitalul social existente pe acțiuni 1 2 3 4 5 A. întreprinderea „Arta grafică1' --- București, --- executarea de tipărituri și 72.039 poligrafică S.A. calea Șerban alte lucrări poligrafice ; mii lei „Arta grafică" Vodă --- editarea șî comercializa- nr. 133---135, rea de tipărituri și pro- sectorul 4 duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. B. întreprinderea „Romcart“ --- S.A. București, --- executarea de tipărituri și 47.726 poligrafică str. Grigore alte lucrări poligrafice ; mii lei „13 Decembrie Alexandrescu --- editarea și comercializa- 1918“ nr. 89---97, rea de tipărituri și pro- sectorul 1 duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. C. întreprinderea „Universul* --- București, --- executarea de tipărituri și 66.200 poligrafică S.A. str. Brezoianu alte lucrări poligrafice ; mii lei „Universul* Filiale : nr. 23---25, --- editarea și comercializa- --- Giurgiu sectorul 1 rea de tipărituri și pro- --- Alexandria duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. D. întreprinderea „Fabrica de tim- București, --- executarea de tipărituri și 24.821 poligrafică bre" --- S.A. str. Fabrica de alte lucrări poligrafice ; mii lei „Fabrica de Chibrituri nr. 28, --- executarea de timbre și timbre* sectorul 5 efecte poștale ; --- editarea > și comercializa- rea de tipărituri, și pro- duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. E. întreprinderea „Helicon* --- Timișoara, --- executarea de, tipărituri și 73.390 poligrafică Banat --- S.A. calea Aradului alte lucrări poligrafice ; mii lei „Banatul* nr. 1, --- editarea și comercializa- Timișoara județul Timiș rea de tipărituri și produ- se poligrafice, inclusiv jocuri din hîrtie, carton și alte materiale impri- mabile ; — prestarea de servicii în țară și în străinătate ; — studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. 8 MONITORUL. OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 1 2 3 4 5 F întreprinderea „Porto-Franco“ --- Galați, --- executarea de tipărituri și 44.998 poligrafică S.A. b-dul Coșbuc alte lucrări poligrafice ; mii lei Galați Filiala : nr. 223 A --- editarea și comercializa- 47.257 G. întreprinderea --- Brăila str. Fața portului, rea de tipărituri și pro- „Dosoftei“ --- S.A. județul Galați duse poligrafice ; Iași, --- prestarea de servicii în țară și în, străinătate ; --- studii și cercetări în do- “ meniul poligrafic. --- executarea de tipărituri și poligrafică Filiale : str. 7 Noiembrie- alte lucrări poligrafice ; mii lei Iași --- Vaslui 1949, --- editarea sși comercializa- 66.711 H întreprinderea --- Bîrlad județul Iași rea de tipărituri și pro- „Polsib“ --- S.A. Sibiu, duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic. --- executarea de tipărituri și poligrafică Filiale : str. Poligrafiei alte lucrări poligrafice ; mii lei Sibiu --- Mediaș nr. 3, --- editarea și comercializa- 61.154 I. întreprinderea --- Alba lulia județul Sibiu rea de tipărituri și pro- Tipocart Brașov, duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. --- executarea de tipărituri și poligrafică „Brașovig" --- S.A. str. Zizinului alte lucrări poligrafice ; miijei Brașov Filiale : nr. 119, --- editarea și comercializa- 17.251 J. Tipografia --- Făgăraș județul Brașov rea de tipărituri și pro- --- Miercurea- Constanța, duse poligrafice ; Ciuc --- prestarea de servicii în --- Sfîntu țară și în străinătate ; Gheorghe --- studii și cercetări în do- --- Tîrgu meniul poligrafic sau do- Secuiesc menii conexe. „Poligraf" --- S.A. --- executarea de tipărituri și alte lucrări poligrafice ; --- editarea și comercializa- rea de tipărituri și pro- duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în str. I. C. Brătianu țară și în străinătate ; nr. 5---7, --- studii și cercetări în do- Filiala : județul meniul poligrafic sau do- Constanța --- Tulcea Constanța menii conexe. .mii lei K. Tipografia „Grafica Ploiești, --- executarea de tipărituri și 27.5Ș3 Ploiești Prahoveană" --- str. Transilvaniei alte lucrări poligrafice ; mii lei S.A. nr. 29, --- editarea și comercializa- Filiala: județul Prahova rea de tipărituri și pro- --- Cîmpina duse poligrafice ; — prestarea de servicii în țară și în străinătate ; — studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I. Nr. 61 9 1 2 3 4 £ L. Tipografia „Gutemberg" --- Arad, --- executarea de tipărituri și 16.170 Arad S.A. calea Victoriei alte lucrări poligrafice ; mii lei nr. 43, --- editarea și comercializa- județul Arad rea de tipărituri și pro- duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. M. Tipografia „Polidava“ --- S.A. Deva, --- executarea de tipărituri și 43.805 Deva Filiale : str. 23 August alte lucrări poligrafice ; mii lei --- Abrud nr. 257, --- editarea și comercializa- --- Petroșani județul rea de tipărituri și pro- Hunedoara duse poligrafice : --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. N. Tipografia „Tiparg" --- S?A. Pitești, --- executarea de tipărituri și 14.723 Pitești Filiale : str. Nicolae alte lucrări poligrafice ; mii lei --- Rîmnicu Bălcescu nr. 93, --- editarea și comercializa- Vîlcea județul Argeș rea de tipărituri și pro- --- Cîmpulung- duse poligrafice ; Muscel ---. prestarea de servicii în --- Curtea de țară și în străinătate ; Argeș --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. O. Tipografia „Mușatinii* --- Suceava, --- executarea de tipărituri și 21.656 Suceava S.A. str. Tipografiei alte lucrări poligrafice ; mii lei Filiale : nr. 1, --- editarea și comercializa- --- Dorohoi județul Suceava rea de tipărituri și pro- --- Botoșani duse poligrafice ; --- Cîmpulung --- prestarea de servicii în Moldovenesc țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. P. Tipografia „Tipomar“ --- S.A. Baia Mare, --- executarea de tipărituri și 11.679 Baia Mare Filiala : str. București alte lucrări poligrafice ; mii lei --- Sighetu nr. 25, --- editarea și comercializa- Marmației județul Maramureș rea de tipărituri și pro- duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. R. Tipografia „Someșul“ --- S.A. Satu Mare, --- executarea de tipărituri și 13.608 Satu Mare Filiala : str. Martirilor alte lucrări poligrafice ; mii lei --- Cărei deportați nr. 30, --- editarea și comercializa- județul Satu Mare rea de tipărituri și pro- duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 6L 1 2 3 4 5 S. Tipografia „Maris" --- S.A. Tîrgu Mureș, --- executarea de tipărituri și 1024 Tîrgu Mureș Filiale : str. Poligrafiei alte lucrări poligrafice ; mii lei ---> Sighișoara nr. 3, --- editarea și comercializa- --- Odorheiu județul Mureș rea de tipărituri și pro- Secuiesc duse poligrafice ; --- prestarea de servicii în țară și în străinătate ; --- studii și cercetări în do- meniul poligrafic sau do- menii conexe. ANEXA Nr. > STATUTUL») Societății comerciale „ . . CAPITOLUL I Denumirea, fotma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 benutnirea societății Denumirea societății este Societatea comerpială „ . . . . .................... “ — SA» In toate actele, făpturile, anunțurile, publicațiile și alto acte emanînd. de Ja societate, denumirea societății va fi precedată sau tțrmată de, cuvintele „spcietate pe acțiuni* sau inițialele-„S.A.“, de capitalul social și nu- mărul de înregistrare. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „.......................“ — S.A. este persoană juridică română, avînd formă juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activi- tatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea......... Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii adUnării generale a acțio- narilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții, situate și în alte localități din țară și străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înregistrării ia registrul comerțului. ...............“ — S.A. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății comerciale pe ac- țiuni îl constituie : — executarea de tipărituri și lucrări poligrafice ; — editarea și comercializarea de ■ tipărituri și pro- duse poligrafice; — prestarea de servicii de specialitate în țară și în străinătate; — efectuarea de studii și cercetări în domeniul, poli- grafic sau domenii conexe. Societatea comercială va asigură cu prioritate spa- țiul tipografic pentru presă, carte, imprimate tipizate necesare ministerelor, altor instituții centrale de stat, uniunilor de creație și de breaslă. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial este de..............mii lei împărțiți în............acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime subscrise de acționar. Capitalul social inițial, împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare, este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic, și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau șțrăine, în condițiile legii. ♦) Denumirea, sediul și capitalul social pentru fiecare societate în parte sînt cele prevăzute în anexa nr. L MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l Nr. 61 11 ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un re- gistru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 8 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționari- lor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 9 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționar con- feră acestuia dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distri- buirea beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut și dispozițiilor legale, precum și alte drepturi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per- soane. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiu- nilor pe care le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un credi- tor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 10 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște deeît un proprietar pentru fiecare ac- țiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor se face după procedura prevăzută de lege. Cesiunea către terți poate fi efectuată în condițiile și cu procedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 11 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va tre- bui să anunțe consiliul de administrație și să facă pu- blic faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 12 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație si ai co- misiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, Ie stabi- lesc remunerarea, îi descarcă de activitate și ii revocă ; c) numesc directorii și adjuncții acestora, le stabilesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi revocă ; directorii și directorii adjuncți pot fi numiți și dintre membrii consiliului de administrație : d) stabilesc competențele și răspunderile consiliului de administrație și comisiei de cenzori : e) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; f) hotărăsc cu privire la contractele de împrumuturi bancare și la acordarea de garanții ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, după caz ; aprobă reparti- zarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții ; i) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiu- nea acțiunilor ; j) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; k) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, dizol- varea și lichidarea societății ; 1) hotărăsc cu privire la executarea de leparații ca- pitale și realizarea de investiții noi ; m) hotărăsc cu privire la acționarea în judecată a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora, precum și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății ; 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 61 n) hotărăsc în orice alte probleme privind societatea. Hotărîrile în problemele prevăzute la lit. j) și k) vor' putea fi aduse lâ îndeplinire numai după aprobarea lor de către organul care a aprobat constituirea societății, în perioada în care statul este acționar unic. Atribuțiile adunărilor generale ale acționarilor ordi- nare și extraordinare se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 13 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de pre- ședintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de pre- ședinte. Adunările generale Ordinare âu loc o dată pe an,la două luni de la încheierea Exercițiului economico-fi- nanciar pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabi- lirea programului de activitate și bugetului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă, la cererea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excepția primilor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administra- tori de cîte ori vafi ițe voie, în conformitate cu dispo- zițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-uhul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adu- nării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea stătutului* convbcarea vă trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau îh alt loc din aceeași localitate* Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. ARTICOLUL 14 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, ca secretari, doi acționari, care să facă prezența acțio- narilor la adunare și să întocmească procesUl-verbal al ședinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și- parafat. Procesul-verbal va fi semnal de persoanele care au prezidat ședința și de secretarul care l-a în- tocmit. La ședințele adunării generale ale acționarilor ordi- nare și extraordinare, în care se dezbat probleme pri- vitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi inyitați și reprezentanții sindicatului. ARTICOLUL 15 Exercitarea drepului de vot in adunarea generală a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din ca- pitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din câpitalul social. . Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă-la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărîri cu votul acționarilor reprezentînd 1/3 din capitalul social. Acționarii vptează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează sau a uriui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin ceh puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentațL ARTICOLUL 16 în perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile adunării generale a acționarilor vor fi executate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la creârea condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor, conform prevederi- lor referitoare la organizarea și funcționarea consiliu- lui împuterniciților statului. Consiliul împuterniciților statului se va desființa, de drtept, în momentul creării condițiilor de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 17 Organizare Societatea pe acțiuni este administrata de către con- siliul de administrație compus din administratori, aleși de adunarea generală a ^acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi. realeși pe încă 4 ani. Alegerea administratorilor se face dințre persoanele desemnate de acționari, în aceeași, proporție cu cota lor de participare la capital MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 13 Fiecare administrator va trebui să depună o garan- ție egală cu valoarea a două salarii, care, pe perioada mandatului, se păstrează la societate și nu poate fi înstrăinată ; garanția șe depune înainte de intrarea în funcție a administratorului. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adunarea generală a acționarilor va alege ca nou ad- ministrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales administrator, ocupînd locul vacant, va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea mandatului predecesorului său. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul Mi- nisterului Culturii. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și de- semnarea membrilor acestuia se stabilesc de aduna- rea generală a acționarilor. La prima ședință consiliul de administrație va alege, dintre membrii săi, un președinte și 1—3 vicepre- ședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul societății ori de cîte ori este necesar, la convocarea președintelui sau a unei treimi din numărul membri- lor săi și ia decizii cu majoritate simplă sau unanimi- tate de voturi din numărul total al membrilor consi- liului. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, de unul din vicepreședinți, desemnat de pre- ședinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 2/3 din numărul membrilor consiliului de administrație. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acesta se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de se- cretar. Consiliul de administrație poate delega unuia sau mai multor_membri ai săi unele * împuterniciri de pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. In relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce re- prezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea societății; în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorii și adjuncții acestora răspund individual sau solidar, după caz, față de. societate pen- tru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșelile făcute în administrarea societății, în astfel de situații ei vor putea fi revocați prin ho- tărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 18 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are în principal următoa- rele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestora ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri (cu excepția mijloacelor fixe) potrivit compe- tențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea altor contracte potrivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului economico-financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de profit și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul anual de activitate și proiectul de buget al societății ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 19 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși dintre administratori, fixîndu-le în ace- lași timp și remunerația. Președintele îndeplinește, de regulă, și funcția- de director general (sau director) în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aduce la îndeplinire deciziile consiliului de administrație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să comunice la fie- care ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. In comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 61 CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 20 Cotăisia de cenzori Gestiunea societății este .controlată de acționari și de comisia de cenzori aleasă, de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri, care nu pot avea nici o altă funcție în societate. în perioada în care statul este acționar unic, Cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală poate numi, de asemenea, cen- zori supleanți, care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzorii titulari. Cenzorii sînt obligați să depună, înainte de intrarea în. funcție, ogaranție egală cu. 1/3 din garanția ad- ministratorului. Cel puțin unul dintre ei, trebuie să fie contabil autorizat în condițiile legii sau expert con- tabil. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se pot prezenta, Ta cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patri- moniului, a beneficiilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- ripea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa, și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate-; — la încheierea exercițiului financiar controlează activitatea, inventarului, a documentelor și informați- ilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contuliii de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a acțio- narilor uh raport scjisprin care se propune aprobarea sau modificarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi; — lâ lichidarea societății- controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalu- lui social, de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește, la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe Se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate cere convocarea adunării generale extraordinare a acționarilor în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății) sau ori de cîte ori consideră necesar pentru alte situații. Cenzorii se numesc pe o perioadă de maximum. 3 ani, iar prima comisie este compusă din 3 membri. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 21 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 22 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. Reștul per- sonalului este angajat de către consiliul de adminis- trație, directorul general (sau 'directorul) âl societății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, peca- tegorij de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de adunarea generală a acționarilor, în func- ție de studiiși munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație. ARTICOLUL 23 Amortizarea fondurilor fixe La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în ve- dere următoarele: — amortizarea se stabilește prin aplicarea normelor de amortizare asupra, valorii de achiziție a fondurilor, fixe și se include, după, caz, în prețul de. cost al pro- ducției, al prestărilor de serviciu sau în cheltuielile de circulație și se utilizează pentru înlocuirea mijloacelor fixe și alte nevoi- ale societății ; — prin valoarea de achiziții a fondurilor fixe se în- țelege suma Cheltuielilor de cumpărare și a altor chel- tuieli efectuate pentru punerea în funcțiune a fiecărui fond fix; — amortizarea se calculează de la data punerii în funcțiune a fondurilșr fixe. ARTICOLUL 24 Reparații capitale și investiții noi Lucrările de reparații capitale și de investiții noi se vor executa pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. Fondurile necesare se asigură prin inclu- derea cheltuielilor respective, după caz, în prețul de cost, ăl producției, al prestărilor de servicii sau în cheltuielile de circulație în anul în care au fost exe- cutate sau eșalonat pe mai mulți. ani. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 61 15 ARTICOLUL 25 Evidența contabilă șî bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei și va în- tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor, și vor fi publicate în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ARTICOLUL 26 Calculul șî repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul impozabil se stabilește ca diferență între suma totală a veniturilor încasate și suma cheltuielilor efec- tuate pentru realizarea acestor venituri. Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul de rezervă care va fi de cel puțin 5% din totalul beneficiului prevăzut în bi- lanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social), precum și alte cote prevăzute în reglementările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale so- cietății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se va face de societate în condițiile legii în cel mult două luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va lua măsuri de recuperare. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital șî în limita capita- lului subscris. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 27 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. în perioada în care statul este unic acționar, trans- formarea formei juridice a societății se va putea face prin hotărîrea organului care a înființat societatea. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 28 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social sau rea- lizarea acestuia ; — hotărîrea adunării generale ; — falimentul ; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, timp de 6 luni ; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majora și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor con- stată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 29 Lichidarea societății In caz de dizolvare societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 30 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X ARTICOLUL 31 Dispoziții finale Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. —— EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate S Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziel nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. . . . I dnRi«n Tiparul a Combinatul poligrafic /București * Atelierul „Monitorul Oficial*, București, Prețul o ie* | 40.01 o | ștr. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. _ Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61/1991, conține 16 pagini.