MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI P A K T E A X Anul III — Nr. 57 LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Jo¹’ ²¹ martⁱe ¹⁹⁹¹ SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ale GUVERNULUI ROMÂNIEI 130. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome a loteriilor și pronosticurilor sportive din România . . . .........................1—* 139. — Hotărîre privind organizarea unor întreprin- deri din subordinea Ministerului Resurselor și Industriei ca societăți comerciale pe acțiuni 4—15 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Regiei autonome a loteriilor și pronosticurilor sportive din România In temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se înființează Regia autonomă a loteri- ilor și pronosticurilor sportive din România, denu- mită pe scurt Regia autonomă „Loto-Pronosport“, cu sediul în București, calea Victoriei nr. 9, sectorul 3. Regia autonomă „Loto-Pronosport“ se constituie prin preluarea activului și pasivului de la Adminis- trația autonomă a loteriilor și pronosticurilor sportive, care se desființează. Art. 2. — Obiectul de activitate al Regiei autonome, ;,Loto-Pronosport“ este : — elaborează, organizează și administrează pe întreg teritoriul țării jocurile loteristice de pronosticuri sportive și alte activități similare (tombole, bingo, jocuri mecanice sau electronice cu cîștiguri, precum și pariuri publice), cu taxa de participare în lei sau'în devize convertibile ; — concesionează organizarea de către alte unități a unor sisteme loteristice, tombole, pronosticuri spor- tive sau altor sisteme de joc, în condițiile stabilite prin normele în vigoare. Art. 3. — Regia autonomă „Loto-Pronosport“ va funcționa în conformitate cu regulamentul de organi- zare și funcționare prevăzut în anexa nr. 1. Art 4. — Regia autonomă „Loto-Pronosport* are în structura sa subunitățile prevăzute în anexa nr. 2. Art. 5. — Conducerea Regiei autonome „Loto- Pronosport" se asigură prin consiliul de administrație. Președintele consiliului de administrație este direc- torul general al Regiei autonome „Loto-Pronosport“, care se numește prin ordin al ministrului finanțelor. Art. 6. — Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art 7. — Pe data prezentei se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 454/1990. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 25 februarie 1991. Nr. 130. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I» Nr. 57 ANEXA Nr. 1 . REGULAMENT de organizare și funcționare al Regiei autonome a loteriilor și pronosticurilor sportive din România CAPITOLUL I Prevederi generale Art. 1. — Denumirea regiei este : Regia autonomă a loteriilor și pronosticurilor sportive din România, pe scurt Regia autonomă „Loto-Pronosport“, înființată prin Hotărîrea Guvernului României nr. 130/1991. Art. 2. — Regia autonomă „Loto-Pronosport“ este persoană juridică și funcționează pe bază de gestiune economică, avînd autonomie financiară, și își desfă- șoară activitatea pe baza prezentului regulament. Art. 3. — Sediul principal al regiei este : București, Calea Victoriei nr. 9, sectorul 3. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al regiei autonome Art. 4. — Scopul activității îl constituie atragerea unei părți din disponibilitățile bănești ale populației, pe baza liberului consimțămînt și a cointeresării aces- teia, în vederea creării fondurilor necesare finanțării unor obiective de interes public și al obținerii de cîș- tiguri individuale în numerar, obiecte, excursii. Obiectul activității Regiei autonome „Loto-Prono- sport" îl constituie elaborarea, organizarea și adminis- trarea, pe întreg teritoriul țării, a oricăror forme de loterii și pronosticuri sportive și alte activități simi- lare (tombole, bingo, jocuri mecanice și electronice cu cîștiguri, precum și pariuri publice), cu taxa de parti- cipare în lei sau în devize convertibile. Sînt conside- rate loterii, pronosticuri sportive și activități similare toate metodele de atribuire a unor cîștiguri în funcție de anumite evenimente aleatorii, indiferent de denu- mirea acestora și de prețul taxei de participare. De asemenea, Regia autonomă „Loto-Pronosport“ concesionează angajarea de către alte unități a unor sisteme loteristice, tombole, pronosticuri sportive sau a altor sisteme de joc, în condițiile stabilite prin nor- mele în vigoare, și poate să se asocieze cu unități sau firme, din țară sau străine, persoane juridice sau fizice pentru lansarea, organizarea sau dezvoltarea în comun a unor sisteme de joc loteristice necunoscute sau mai puțin practicate în România, prin înființarea de societăți, conform dispozițiilor legale din țara noastră. Art. 5. — Atribuțiile regiei autonome sînt: a) elaborează sistemele de loterie, pronosticuri spor- tive și alte activități similare, precum și regulamen- tele de organizare și administrare ale acestora ; b) organizează vînzarea la aceste sisteme, atît prin rețeaua proprie, cît și prin alte unități, pe bază de convenții și contracte, urmărind modul de îndeplinire a acestora; c) organizează și efectuează operațiunile de plată a cîștigurilor la sistemele respective ; d) efectuează vărsăminte, potrivit legii, aferente im- pozitului asupra profitului net; e) participă la organizațiile internaționale cu carac- ter profesional, luînd parte la congresele, conferințele și întreaga activitate a acestora; colaborează cu uni- tățile similare din străinătate în probleme specifice activității de loterie și pronosticuri sportive ; f) înființează în țară și străinătate, inclusiv prin noi societăți, cu aprobarea organelor în drept, diferite sisteme de loterie, pronosticuri sportive sau alte acti- vități similare, cu taxa de participare în lei sau în valută convertibilă ; g) editează publicații și lucrări în legătură cu acti- vitatea specifică; h) organizează schimburi de experiență și de spe- cialiști cu unitățile similare din străinătate ; i) asigură trecerea spre automatizare a operațiuni- lor tehnice specifice. Art. 6. — Valoarea totală a cîștigurilor atribuite de regie nu poate fi inferioară următoarelor procente din încasările respective : — 40% la concursurile de pronosticuri sportive și loterii (tombole, bingo și altele similare) ; — 70% la jocurile mecanice sau electronice, precum și la alte forme de jocuri de noroc organizate. Pentru jocurile la care cîștigurile se atribuie în funcție de miza achitată, procentul menționat se va raporta la probabilitatea matematică de cîștig. Pentru fiecare sistem de joc, cota fondului de cîș- tiguri va fi stabilită de regie prin regulamentele de organizare și administrare ale respectivelor sisteme de joc, care se dau publicității Cîștigurile atribuite la sistemele de joc organizate de regie vor avea valori unitare variabile, neplafo- nate, sau valorile unitare fixe stabilite prin regula- mentele de organizare și administrare ale respective- lor sisteme de joc, care vor prevedea și felul diferitelor cîștiguri constînd din numerar, autoturisme, diferite obiecte, excursii în țară și în străinătate. CAPITOLUL m Patrimoniul Art. 7. — Regia autonomă „Loto-Pronosport“ are un patrimoniu de 1.983.364.927,43 lei, conform bilan- țului contabil întocmit la 30 septembrie 1990. Art. 8. — Regia autonomă „Loto-Pronosport* este proprietara bunurilor din patrimoniul său, inclusiv a imobilului în care își are sediul. In exercitarea dreptului de proprietate, regia auto- nomă posedă, folosește și dispune în mod autonom de bunurile pe care le are în patrimoniu sau le culege fructele — după caz —, în vederea realizării scopului pentru care au fost constituite. CAPITOLUL IV Structura regiei autonome Art. 9. — Regia autonomă „Loto-Pronosport* are în structura sa subunități teritoriale, precum și alte subunități specifice activității loteristice. Aceste subunități își desfășoară activitatea în baza regulamentelor de organizare și funcționare, apro- bate de consiliul de administrație. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I. Nr. 57 Art. 10. — Structura organizatorică și funcțională a Regiei autonome „Loto-Pronosport“, precum și nu- mărul de personal, inclusiv pentru subunitățile din structură, se stabilesc de consiliul de administrație al regiei autonome. Art. 11. — Personalul regiei autonome, inclusiv conducerea subunităților din structură, este angajat de directorul general, iar personalul subunităților, de că- tre conducerea acestora. Art. 12. — Salarizarea personalului din cadrul re- giei autonome și din subunități ale acesteia se sta- bilește potrivit legii CAPITOLUL V Organele de conducere Art. 13. — Conducerea Regiei autonome „Loto- Pronosport" se asigură prin : — consiliul de administrație ; — directorul general al regiei. Art. 14. — Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului finanțelor și este compus din 15 persoane. Din Consiliul de administrație al Regiei autonome „Loto-Pronosport“ fac parte, în mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Finanțelor, un reprezen- tant al Ministerului de Interne și un reprezentant al Ministerului Tineretului și Sportului. Ceilalți membri vor fi numiți dintre economiștii, juriștii și tehnicienii specializați în domeniul de acti- vitate al regiei. • Art. 15. — Consiliul de administrație al Regiei autonome „Loto-Pronosport“ își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul său regulament de orga- nizare și funcționare. Art. 16. — Atribuțiile Consiliului de administrație al Regiei autonome „Loto-Pronosport" sînt următoa- rele : — aprobă structura organizatorică și funcțională a regiei; — aprobă politica de dezvoltare și de introducere de noi tehnologii; — hotărăște asocierea, în condițiile legii, cu socie- tăți comerciale sau alte regii, cu persoane juridice sau fizice, române sau străine, pentru realizarea în comun de activități productive și de comercializare, precum și alte activități loteristice ; — aprobă formele de participare la sistemele de joc organizate ; — examinează și aprobă bugetul de venituri și chel- tuieli, bilanțul și contul de profit și pierderi; — aprobă utilizarea fondului valutar; — hotărăște în toate problemele privind activita- tea regiei, cu excepția celor date în competența altor organe, potrivit legii. Art 17. — Activitatea curentă a Regiei autonome „Loto-Pronosport“ este condusă de un director gene- ral, care este și președintele consiliului de adminis- trație. Art. 18. — Consiliul de administrație al Regiei autonome „Loto-Pronosport” se întrunește în ședințe ordinare o dată pe lună și, la cererea președintelui sau a 1/3 din membri, ori de cîte ori este nevoie. Art. 19. — Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul de administrație poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sec- toare ; activitatea acestora va fi compensată m conform înțelegerii, pe bază de contract. Art 20. — Consiliul de administrația, în lună a fiecărui an, prezintă Ministerului Fina un raport asupra activității regiei în anul pre< și asupra programului de activitate pentru ar curs. CAPITOLUL VI Bugetul de venituri și cheltuieli Art 21. — Regia autonomă „Loto-Pronospor tocmește anual bugetul de venituri și cheltuieli, țul contabil și contul de profit și pierderi, dup. delele stabilite de Ministerul Finanțelor. Bi contabil anual și contul de profit și pierderi se a de Ministerul Finanțelor și se publică în Mor Oficial al României, Partea a IV-a. Art 22. — Regia autonomă „Loto-Pronospor dispune, începînd cu anul 1991, de următoarei duri: un fond statutar de 500 mii. lei care se c tuie din profit; un fond de rezervă de maximul miL lei, în limita a 10% din profitul net anual, tru acoperirea eventualelor riscuri rezultate din vitatea specifică. De asemenea, va constitui și alte fonduri nec din care va finanța investițiile și alte acțiuni < mează a fi realizate potrivit obiectului său de : tate. Art 23. — Exercițiul economico-financiar ! la 1 ianuarie și se sfîrșește la 31 decembrie ale fi an. CAPITOLUL VII Relațiile regiei Art 24. — Relațiile comerciale cu alte regii nome și societăți comerciale se vor desfășura p< contractuale. Art 25. — Regia va practica în raporturile cu prețuri și tarife ce se vor stabili de consiliul de nistrație prin contract. Art. 26. — Regia autonomă poate încheia cor de vînzare, executare de lucrări sau prestări d vicii cu întreprinzători români sau străini, în țîile legii. Art 27. — Regia autonomă „Loto-Pronospoi poate asocia cu societăți comerciale pentru rea" în comun de activități specifice, precum și cu persoane juridice sau fizico, române sau străi vederea creării de noi societăți comerciale în ; scop. De asemenea, regia poate concesiona altor t pe bază de contracte, drepturi de vînzare a foi relor de participare la sistemele de joc orgc (bilete, buletine, lozuri, programe și altele sin Art 28. — Prezentul regulament se complete dispozițiile Legii nr. 15/1990 privind reorgar unităților economice de stat ca regii autonome cietăți comerciale, precum și cu celelalte reglen în vigoare. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 ANEXA Nr. 2 LISTA cu subunitățile din structura Regiei autonome a loteriilor și pronosticurilor sportive din România 1. Sucursala județeană Alba 24. Sucursala județeană Iași 2. Sucursala județeană Arad 25. Sucursala județeană Maramureș 3. Sucursala județeană Argeș 26. Sucursala județeană Mehedinți 4. Sucursala județeană Bacău 27. Sucursala județeană Mureș 5. Sucursala județeană Bihor 28. Sucursala județeană Neamț 6. Sucursala județeană Bistrița-Năsăud 29. Sucursala județeană Olt 7. Sucursala județeană Botoșani 30. Sucursala județeană Prahova 8. Sucursala județeană Brașov 31. Sucursala județeană Satu Mare 9. Sucursala județeană Brăila 32. Sucursala județeană Sălaj 10. Sucursala județeană Buzău 33. Sucursala județeană Sibiu 11. Sucursala județeană Caraș-Severin 34. Sucursala județeană Suceava 12. Sucursala județeană Călărași 35. Sucursala județeană Teleorman 13. Sucursala județeană Cluj 36. Sucursala județeană Timiș 14. Sucursala județeană Constanța 37. Sucursala județeană Tulcea 15. Sucursala județeană Covasna 38. Sucursala județeană Vaslui 16. Sucursala județeană Dîmbovița 39. Sucursala județeană Vîlcea 17. Sucursala județeană Dolj 40. Sucursala județeană Vrancea 18. Sucursala județeană Galați 41. Sucursala municipiului București 19. Sucursala județeană Giurgiu 42. Unitatea poligrafică (pentru confecționarea și ambalarea lozurilor în plic, tipărirea biletelor. 20. Sucursala județeană Gorj buletinelor, formularisticii specifice și a materia- 21. Sucursala județeană Harghita lelor publicitare necesare bunei desfășurări a ac- 22. Sucursala județeană Hunedoara tivității Loto-Pronosport) 23. Sucursala județeană Ialomița 43. Centrul de calcul NOTA : Consiliul de administrație al Regiei autonome „Loto-Pronosport“ va stabili denumirea, numărul, obiectul de activitate, structura organizatorică și funcțională a subunităților din structura sa, conform pre- vederilor legale în vigoare, în funcție de necesitățile activității. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea unor Întreprinderi din subordinea Ministerului Resurselor și Industriei ca societăți comerciale pe acțiuni In temeiul Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, Guvernul României hotărăște: Art 1. — Se înființează societățile comerciale pe acțiuni, persoane juridice, cu denumirea, sediul, obiec- tul de activitate și capitalul social prevăzute în anexa nr. 1. Art. 2. — Societățile comerciale pe acțiuni înfiin- țate potrivit prezentei hotărîri se vor organiza și vor funcționa în conformitate cu statutul prevăzut în ane- xele nr. 2.1 *) — 2.26 *). Art. 3. — Societățile comerciale nou înființate își vor definitiva capitalul social pe baza reevaluării pa- trimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 4. — Pe data înființării societăților comerciale pe acțiuni, întreprinderile prevăzute in anexa nr. 1 își încetează activitatea. Activul și pasivul unităților de stat care își înce- tează activitatea se preiau de către societățile comer- ciale înființate. Personalul care trece Ia societățile comerciale se consideră transferat în interesul serviciului și benefi- ciază, timp de 3 luni, de diferența pînă la salariul ta- rifar avut și sporul de vechime, după caz, dacă este încadrat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 5. — Anexele nr. 1 și nr. 2.1—2.26 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 25 februarie 1991. Nr. 139. ♦) Anexele nr. 2.1—2.26 «e comunică unităților interesate. Statutul cadru al societăților comerciale înființate po- trivit art 1 este cuprins în anexa nr. 2. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I. Nr. 57 5 ANEXA Nr. 1 LISTA societățil<» comerciale care se Înființează în baza Legii nr. 15/1990 Capital social ~ Denumirea SedM inițial - Denumirea unităților ™ societății Forma localitatea» Principalul obiect de activitate Structura ♦) con- care își încetează comercial* juridică județul form bilanțului activitatea la 30.06.1990 (mii. lei) 0 1 2 8 4 5 6 L „Scom" Societate Blejoi, 64.3 --- S.A. comerciali str. Construirea și repararea cup- 48.84-65.2 Antrepriza de con- pe acțiuni Fabricii toatelor industriale ; lucrări strucții, reparații nr. 4, de construcții-montaj și in- cuptoare și transport județul stalații, în țară și străinătate Blejoi Prahova 2, „Stitrans- Societate Blejoi, Efectuarea de transporturi 12.655 Antrepriza de con- --- S.A. comercială str. auto în țară și străinătate și 11.5974-4.596 strucții, reparații pe acțiuni Fabricii repararea de mijloace de cuptoare și transport nr. 4, transport Blejoi județul Prahova 3. „ICME“ Societate București, Proiectarea, fabricarea, preș- 2131.5 întreprinderea de ca- --- SA. comercială șos. Gării țări de servicii, reparații și 1461.44-520.3 bluri și materiale pe acțiuni Cățelu confecții în domeniile : con- electroizolante Bucu- nr. 4 ducte, cabluri și conductoare rești electrice, materiale electro- izolante și de protecție, con- densatoare de forță ; fabri- carea de SDV-uri și utilaje în domeniu ; activități indus- triale, comerciale, financiare, mobiliare și imobiliare ; ac- tivități de import-export 4. „Mebis- Societate Bistrița, Producerea de elemente 716.2 întreprinderea meca- --- S.A comercială str. hidropneumatice, motoare 218.14-593.1 nică Bistrița pe acțiuni Industriei pneumatice, antrenoare un- nr. 4, ghiulare, scule și cilindri județul pneumatici și hidraulici, ac- Bistrița- cesorii pentru mașini-unelte, Năsăud motoare electrice ; fabricația de utilaj tehnologic ; activi- tăți de comerț exterior 5. „IOR“ Societate București, Proiectarea, fabricarea și 887 întreprinderea --- S.A comercială aleea comercializarea de : micro- 621.14-513.9 „Optica română* pe acțiuni LOJEL scoape, aparate și obiective București nr. 4, foto, aparate de proiecție, sector 3 aparate cu destinație milita- ră, aparate optice meteorolo- gice, aparate optoelectroni- ce cu laser și termoviziune, bunuri de larg consum și diverse componente optice (optică liberă), piese de schimb ; activități de : ser- vice în domeniu ; comerț exterior pentru produse din profil și pentru terți; trans- porturi și expediții interna- ționale ; prestări servicii în domeniul proiectării și in- formaticii ♦) Mijloace fixe + mijloace circulante. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 57 0 1 2 3 4 3 6 6. „Romlux" Societate Tîrgoviște, Producerea de lămpi cu va-_ 603.4 întreprinderea --- S.A. comercială str. pori de mercur și sodiu de 510.64-226.4 „Romlux" Tîrgoviște pe acțiuni Cîmpu- joasă și înaltă presiune, lung lămpi electrice cu incandes- nr. 121, cență, lămpi proiecție cu ha- județul logen, balasturi, ștartere, Dîmbo- lămpi cu descărcare de sem- vița nalizare, corpuri de ilumi- nat, execuția de S.D.V.-uri; activități de cercetare, pro- iectare, informatică, prestări de servicii ; activități de im- port-export 7. „Sarex" Societate Rădăuți, Producerea și comercializa- 534.6 întreprinderea de --- S.A. comercială str. rea de : subansamble și piese 226.64-297.6 scule, subansamble pe acțiuni Gh. Doja de schimb pentru mașini a- și accesorii Rădăuți nr. 5, gricole, mașini-unelte, scule județul de danturat, cuțite de strung, Suceava tarozi, filiere, scule pentru prelucrarea lemnului, scule rotopercutante de minerit, execuția de confecții meta- lice și mobilier comercial, execuția de mobilier la ce- rere, producerea de bunuri de larg consum, activități de import-export și comerciali- zare 8. „Contac- Societate Buzău, Producerea și comercializa-^ 469.8 întreprinderea de toare" comercială str. rea aparatajului electric de 367.64-266.5 contactoare Buzău --- S.A. pe acțiuni Mestea- joasă tensiune, transforma- cănului toare monofazate, aparataj nr. 10, electric, produse ale indus- județul triei electrotehnice, ștanțe, Buzău matrițe și produse de meca- nică fină, automate de stins incendii; execuția de pro- duse ale industriei electro- nice ; activități de proiectare constructivă și tehnologică ; producerea de bunuri de larg consum ; asistență teh- nică și prestări de servicii, activitatea de informatică; activități de comerț exterior și cooperare economică inter- națională 9. „Rofep“ Societate Urziceni Fabricația și comercializarea^ 322.6 _ întreprinderea de --- S.A. comercială DN 2, de : ferite, elemente de cir- 79.14-353.9 ferite Urziceni pe acțiuni km 57,5, cuit magnetic, perii colec- județul toare pentru motoare elec- Ialomița trice, produse carbonice, bu- nuri de larg consum, utilaje și S.D.V.-uri, cercetare-pro- iectare utilaje și S.D.V.-uri pentru domeniul său de ac- tivitate ; activități de import- export 10. „Elmet“ Societate Cluj- Producerea și comercializa- 208.1 întreprinderea --- S-A. comercială Napoca, rea de bunuri de larg con- 140.84-133.9 „Electrometal" pe acțiuni str. sum, produse de mecanică Cluj Fabricii fină și optică, aparataj elec- nr. 118, tric de joasă tensiune, ma- județul șini de prelucrat lemn, con- Cluj fecții metalice la cerere, ac- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 57 7 0 1 2 3 4 5 6 ti citați de cercetare-proiec- tare în domeniu, activități de import-export 11. „Sevam* Societate Drobe ta- Producerea și comercializa-^ 105.6 _ Fabrica de aparate --- S.A. comercială Turnu rea de aparate de măsură și 44.24-93.4 de măsură și control pe acțiuni Severin, control mase, executarea de Drobeta-Turnu Se- str. lucrări în domeniul construc- verin Timi- țiilor metalice, prestări de șoarei servicii în domeniul aparate- nr. 177. lor de măsură și control județul mase (puneri în funcțiune, Mehedinți reparații, întreținere, inter- venții), activități de import- export în domeniu 12. „Icos* Societate Ocna Execuția de produse de uz_ 77.5 _ întreprinderea de --- S.A. comercială Sibiului, casnic și bunuri de larg con- 38.24-55.7 cuțite Ocna Sibiului pe acțiuni str. sum, activități de proiecta- Fabricii re, cercetare în domeniu, nr. 4, activități de import-export județul Sibiu 13. „Someg* Societate Gherla, Producerea și comercializa-^ 58.3 _ întreprinderea --- S.A. comercială str. rea de : confecții metalice, 464-42.7 „Someșul" Gherla pe acțiuni Hășdății mobilier metalic, bunuri de nr. 1, larg consum, piese de schimb, județul unelte și scule de mînă, car- Cluj case antigrizutoase, mese pentru mașini de cusut in- dustriale, activități de ex- port-import 14. „Promex* Societate Brăila, Proiectarea, producerea și 4219.4 întreprinderea de --- SA comercială str. comercializarea în țară și 2832.8-}“ utilaj greu „Progre- pe acțiuni Industriei străinătate a utilajelor pen- 1579.7 sul* Brăila nr. 17, tru construcții și lucrări de județul drumuri, produselor de me- Brăila canică fină și optică, utila- jelor tehnologice complexe pentru industriile : metalur- gică și a materialelor de construcții și refractare, pie- selor de schimb, osiilor mon- tate pentru vagoane, redac- toarelor de turație ; pieselor turnate și forjate, mașinilor- unelte specializate, inclusiv servicii și asistență tehnică 15. „Nicolina" Societate Iași, Proiectarea, producerea și_ 1646.7 _ întreprinderea me- --- SA. comerciali str. 13 comercializarea în țară și 1088.l~-£ canică „Nicolma* pe acțiuni Decem- străinătate a utilajelor tera- 476.4 Iași brie siere, de construcții, de repa- nr. 54, rare și întreținere a drumu- județul rilor ; de preparare și pu- Iași nere în operă a betoanelor de ciment și a mixturilor as- faltice, de compactare, de încărcare, de transport me- canic și pneumatic, a apara- telor de cale, a pieselor de schimb, a pieselor turnate, forjate, prelucrate mecanic, a sculelor și verificatoarelor, inclusiv asistență teehnică 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 16. „Rom- Societate Brașov, radiatoare" comercială șos. — S.A. pe acțiuni Cristia- nului nr. 1—3, județul Brașov 17. „Automa- Societate București, tica" comercială șos. --- S.A. pe acțiuni Floreasca nr. 159, sector 1 18. „Elprof — SA. Societate comercială pe acțiuni București, str. Baiculul nr. 82, sector 2 19. „Elcomp" Societate București, --- SA. comercială str. pe acțiuni Baiculul nr. 82, sector 2 Proiectarea, producerea și__ 392.5 întreprinderea de comercializarea în țară si 256.54-163.3 radiatoare Brașov străinătate a radiatoarelor de răcire pentru motoare termice, instalațiilor de» cli- matizare, filtrelor de aer, re- zervoarelor de compensare, utilajelor specifice, inclusiv servicii și asistență tehnică Proiectarea, fabricarea și 458.3 întreprinderea comercializarea de : aparate 706.14-206 „Automatica" și echipamente de distribuție București de energie electrică, mijloace de automatizare electroteh- nice și electronice, produse electronice, diverse piese obținute prin prelucrări me- canice, plastice și chimice ; producerea de bunuri de larg consum, linii tehnologice, S.D.V.-uri, aparatură medi- cală ; prestări de service în domeniu ; efectuarea de o- perațiuni de export-import și cooperare economică in- ternațională ; activități de transporturi și expediții in- ternaționale ; asistență teh- nică de specialitate privind retehnologizarea, activități de pregătire a cadrelor în do- meniul managerial Fabricarea și livrarea de e- 263 întreprinderea chipamente de electronică 387.14-102.1 electronică industrială, echipamente e- industrială lectronice medicale, echipa- București mente pentru automobile, echipamente de radiocomu- nicații, echipamente de ra- diolocație, bunuri de larg consum profesionale ; activi- tăți de : cercetare, proiec- tare, marketing, prognozare și strategie în domeniu, co- operare ; prestări de servi- cii de specialitate, studii teh- nice manageriale, comerciale, economice, financiare și de sistem ; activități de infor- matică, import-export ; des- facere produse și prin re- țeaua de magazine proprii Fabricarea și livrarea de_ 129.3 _ întreprinderea componente și subansamble 73.34-87.9 electronică pentru domeniile audio și industrială video, BLC-uri profesionale ; București activități de cercetare și pro- iectare, marketing și strate- gie în domeniu ; prestări de servicii de specialitate, studii tehnice manageriale, comer- ciale, economice, financiare și de sistem la cerere ; acti- vități de import-export MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 57 9 0 12 3 4 20. „Promec" Societate București, Fabricarea și livrarea de re-_ 173.3 _ întreprinderea --- S.A. comercială str. pere, subansamble și ansam- 74.6+131 electronică pe acțiuni Baicului ble mecanice, mecano-chi- industrială nr. 82, mice și electrice, execuție București sector 2 de S.D.V.-uri și echipamente tehnologice nestandardizate ; activități de întreținere, re- parații și modernizări utilaje și instalații ; activități de cercetare-proiectare, marke- - ting, prognoza și strategia în domeniu, cooperare, studii tehnice, manageriale, comer- ciale, economice, financiare și de sistem ; activități de service în domeniu ; activi- tăți de import-export 21. „Fast" Societate București, Producerea și comercializa-_ 231.8 întreprinderea de --- S.A. comercială str. rea de aparate și instalații 196.7+110.2 aparate și utilaje pe acțiuni Fabricii pentru : încercări uzinale și pentru cercetare nr. 47, de cercetare, controlul pa- București sector 6 rametrilor de calitate a apei și aerului, aplicații indus- triale și medicale cu laseri, cercetări de producție în do- meniul biotehnologiei, de- terminarea parametrilor fi- zico-chimici ai materialelor, defectoscopie nedistructivă cu ultrasunete, măsurători fizico-chimice de laborator ; comercializarea produselor ce fac obiectul de activitate la export șî la intern, inclusiv desfacere cu amănuntul că- tre populație ; executarea de lucrări de punere în func- țiune, reparare și întreținere a produselor din profil ; cer- cetare fundamentală și apli- cativă în domeniul aparatu- rii analitice pentru controlul mediului, medicină, agricul- tură și analize fizico-chimi- ce în alte domenii ; servi- cii pentru aparatură și ana- lize și expertize în domeniu ; stabilirea de relații cu par- teneri străini în cercetare și construcție de aparate 22. „Didac- Societate București, Cercetarea, proiectarea, pro- 37 întreprinderea de tica" comercială str. ducerea și comercializarea 9.1+45 aparate și utilaje --- S.A. pe acțiuni Fabricii la export și intern, inclusiv pentru cercetare nr. 46, desfacere cu amănuntul de București sector 6 material didactic și aparatu- ră de laborator 23. „Cast" Societate București, Cercetarea, proiectarea, pro-__ 11.7 întreprinderea de --- S.A. comercială str. ducerea și comercializarea la 21.6+8 aparate și utilaje pe acțiuni Fabricii intern și export de aparate pentru cercetare nr. 46 A, analitice pentru controlul București sector 6 poluării, aparatură cu laseri, aparatură biomedicală, apa- ratură pentru testarea ma- terialelor și control nedis- tructiv, prototipuri și uni- 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 57 0 1 2 3 4 5 6 cate, încercări și verificări pentru atestarea și omolo- garea produselor, asistență tehnică, puneri în funcțiune și service, Consulting, comer- cializarea proiectelor, licen- țelor și serviciilor la intern și export 24. „Georom- Societate Ploiești, Cercetarea, proiectarea, pro-_ 8.6 _ întreprinderea de services" comercială str. ducerea și comercializarea la 10.54-15.2 aparate ti utilaje --- S.A. pe acțiuni Traian intern și export de aparate pentru cercetare nr. 28, și echipamente pentru pro- București județul specțiuni geologice și geofi- Prahova zice în industria petrolieră și minieră, prestări de ser- vicii cu aparatură și echi- pamente specifice în dome- niu, reparații, confecții piese de schimb și subansamble specifice 25. „Elia* Societate Galați, Cercetarea, proiectarea, pro-__ 8.3 întreprinderea de --- S.A. comercială str. ducerea și comercializarea la 8.24-124 aparate și utilaje pe acțiuni Prutului intern și export de echipa- pentru cercetare nr. 3, mente și aparate pentru la- București județul borator și industrie în do- Galați meniile siderurgic, industrie alimentară, construcții nave, construcții industriale și agricultură, construcții ci- vile, învățămînt, puneri în funcțiune, asistență tehnică și service 28. „Indor" Societate Dorohoi, Producerea și comercializa-_ 31.7 O parte din activi- --- S-A. comercială str. CoL rea de încălțăminte din piele 53.74-0 tatea sectorului de pe acțiuni Vasiliu și înlocuitori investiții din fostul nr. 72, trust „Rompeli" județul București Botoșani ANEXA Nr. 3 8T A T VT® L*) Societății comerciale w ........ . ....** — S.A.’ CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și alte acte emanînd de la societațe, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A.“, de capitalul social și numărul de înregistrare. *) Denumirea, sediul, obiectul de activitate și capitalul anexa nr. 1. ARTICOLUL J Forma juridică a societății Societatea comercială ..........................“ — S.A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activi- tatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL S Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea . . . ; ................strada..............nr.........Sediul so- cietății poate fi schimbat în altă localitate din România, social pentru fiecare societate în parte sînt prevăzute în MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 57 11 pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, po- trivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezen- tanțe, agenții, situate și în alte localități din țară și străinătate. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată. CAPITOLUL H Scopul și obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Scopul societății Scopul societății este producerea și comercializarea produselor care fac obiectul de activitate al societății comerciale. ARTICOLUL 6 Obiectul de activitate Obiectul de activitate al societății este : .•........ CAPITOLUL HI Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 7 Capitalul social Capitalul social inițial este fixat la suma de .... . mii. lei, împărțit in .... . acțiuni nominative în va- loare nominală de 5.000 lei fiecare, în întregime sub- scrise de acționar. Capitalul social inițial împărțit în acțiuni nomina- tive de 5.000 lei fiecare este în întregime subscris de statul român, în calitate de acționar unic, și vărsat în întregime la data constituirii societății. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acți- unilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele con- siliului de administrație, care se păstrează la sediul societății. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționari- lor, în condițiile și cu respectarea procedurii prevă- zute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari conferă acestora dreptul la un vot în adunarea gene- rală a acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea beneficiilor, conform prevederilor prezen- tului statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drepturi prevăzute în statut. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la statut. Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor pe care le dețin. Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un cre- ditor al unui acționar poate formula pretenții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cotei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL IX Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau terți se face în condițiile și eu procedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă, în cel puțin 2 ziare de largă circulație din localitatea în care se află sediul socie- tății. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) aleg membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilesc remunerarea, îi descarcă de activitate și îi re- vocă ; 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 c) aleg directorul general, îl descarcă de activitate și îl revocă ; directorul general este și președintele consiliului de administrație ; d) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor con- siliului de administrație, directorului general, a mem- brilor comitetului de direcție și ai comisiei de cenzori, în conformitate cu prevederile legii ; e) stabilesc bugetul de venituri și cheltuieli și, după caz, programul de activitate pe exercițiul următor ; f) . examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea raportului consiliului de administrație și al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea beneficiului ; g) hotărăsc cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competențele și nivelul de contractare a îm- prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; h) hotărăsc cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale și agenții; i) hotărăsc cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesi- unea acțiunilor ; j) hotărăsc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății ; k) hotărăsc cu privire la comasarea, divizarea, di- zolvarea și lichidarea societății ; 1) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și inter- națională, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții; m) hotărăsc cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită so- cietății ; n) hotărăsc în orice alte probleme privind societa- tea. Hotărîrile în problemele prevăzute la lit. î), j) și k) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după apro- barea lor de către organul care a aprobat constituirea societății, în perioada în care statul este acționar unic. Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală a acționarilor se convoacă de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii date de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și buge- tului pe anul în curs. Adunările generale extraordinare se convoacă la cererea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excep- ția primilor 2 ani de la înființarea societății. Adunarea generală va fi convocată de administra- tori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dis- pozițiile din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial șl într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul șl data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește la se- diul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cd puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar lă a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către imul dintre vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre membrii adunării generale, un secretar care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al ședinței. Procesul-verbal al ședinței se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme pri- vitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților. ARTICOLUL 15 Exercitarea dreptului de vot in adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîinL La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 13 ARTICOLUL 17 în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exer- citate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu prevederile referitoare la organizarea și funcționarea acestuia. Consiliul împuterniciților statului se va desființa de drept, la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea pe acțiuni este administrată de către con- siliul de administrație compus din 13 administratori, aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi aleși pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul de administratori este stabilit în raport cu volumul și specificul activității societății comerciale. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adu- narea generală a acționarilor va alege ca nou admi- nistrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul va- cant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expi- rarea mandatului predecesorului său. Sînt incompatibile cu calitatea de membru al consi- liului de administrație, comisiei de cenzori și director persoanele care, potrivit legii, sînt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie min- cinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la socie- tățile comerciale. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Componența consiliului de administrație și desem- narea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea ge- nerală a acționarilor. La prima ședință, consiliul de administrație alege dintre membrii săi 1—3 vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa aces- tuia, de unul dintre vicepreședinți, desemnat de pre- ședinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso- lută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președinte- le consiliului de administrație. Procesul-verbal se sem- nează de ^persoana care a prezidat ședința și de se- cretar. Consiliul de administrație poate delega unuia Șau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu- dierea anumitor probleme. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de terți. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de administrație, directorul general și adjuncții acestuia răspund individual sau solidar, după caz, față de so- cietate, pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății, în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin ho- tărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are, în principal, urmă- toarele atribuții : a) angajează și concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso- nalului societății pe compartimente ; c) aprobă operațiunile de încasări și plăți potrivit competențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri potrivit competențelor acordate ; e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) ; f) stabilește tactica și strategia de marketing ; g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor po- trivit competențelor acordate ; h) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul în curs ; i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. 14 MONITORUL OFICIAL AL CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din membrii aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. La societățile ce au regimul celor cu capital integral de stat, atribuția prevăzută la alineatul de mai sus se execută cu acordul ministerului de resort. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral sau director, în care calitate conduce și comite- tul de direcție, asigurînd conducerea curentă a socie- tății, și aduce la îndeplinire deciziile consiliului de ad- ministrație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori- tatea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat să prezinte, la fie- care ședință a consiliului de administrație, registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL Vn Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care tre- buie să fie asociați, cu excepția cenzorilor contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor. în perioada în care statul este acționar unic, cenzorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, același nu- măr de cenzori supleanți care vor înlocui, în condițiile legii, pe cenzorii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a benefi- ciilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi- pale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalu- lui social sau de modificare a statutului și obiectului societății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 Comisia de cenzori poate convoca adunarea gene- rală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății), sau ori de cîte ori consideră necesar pentru alte situații, privind încăl- carea dispozițiilor legale și statutare. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor, se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu. Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o perioa- dă de maximum 3 ani și pot fi realeși; numărul cen- zorilor trebuie să fie impar. Sînt incompatibile cu calitatea de cenzori persoa- nele care intră sub incidența art 18 alin. 4, precum și cei care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau soții administratorilor, cei care primesc sub orice formă, pentru alte funcții decît aceea de cenzori, un salariu sau o remunerație de la administratori sau de la societate. CAPITOLUL VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe de la 1 ianua- rie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Pri- mul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada cit statul este acționar unic, personalul de conducere și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților statului, cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de către consiliul de administrație sau de către directorul general al societății comerciale. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limi- tei minime de salarizare prevăzute de lege. Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salarizarea se face conform legislației în vigoare. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și a cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății sînt stabilite de cătije consiliul de administrație sau de către directorul general al societății comerciale. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Evidența contabilă șl bilanțul contabil Societatea va ține evidența contabilă în lei, va în- tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 57 15 Bilanțul și contul de beneficii și pierderi vor fi pu- blicate în Monitorul Oficial, conform legii. ARTICOLUL 26 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul impozabil se stabilește în condițiile legii. Din beneficiul societății se pot constitui fonduri destinate modernizării, cercetării și dezvoltării de pro- duse noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte destinații stabilite de adunarea generală a acțio- narilor. Din beneficiul anual se stabilește fondul de rezervă, care va fi de cel mult 5% totalul beneficiului pre- văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă se va atinge minimum a cincea parte din capi- talul social), precum și alte cote prevăzute în regle- mentările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale so- cietății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de societate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală a acționarilor. In cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a acționarilor va analiza cauzele și va hotărî în con- secință. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. ARTICOLUL 27 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii ARTICOLUL 28 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor. în perioada în care statul este unic acționar, trans- formarea formei juridice a societății se va putea face numai cu aprobarea organului care a înființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților- ARTICOLUL 29 Dizolvarea societății Următoarele situații duc Ia dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social ; — hotărîrea adunării generale ; — faliment ; — pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completarea capita- lului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni; — la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările de forță majoră și consecințele lor durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor con- stată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă în registrul comerțului și publicată în Monito- rul Oficial. ARTICOLUL 30 Lichidarea societății In caz de dizolvare, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevă- zute de lege. ARTICOLUL 31 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 32 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. ARTICOLUL 33 Consiliul împuterniciților statului va executa atri- buțiile adunării generale a acționarilor, pe perioada cît societatea comercială are capital integral de stat. Consiliul împuterniciților statului se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile cu privire la organizarea și funcționarea acestuia. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate șl difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. ÎMparul î Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial**, București, str. Jiului nr 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficia] al României, Partea I, nr. 57/1991, conține 16 pagini. PretU¹⁸¹al | 40.819