MONITORUL OFICIAL Anul III — Nr. 38 PARTEA I . , . , LEGI. DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Sîmbătă, 23 februarie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR 3 — Hotărîre privind demisia unui deputat 1 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 87. — Hotărîre privind construirea de locuințe proprie- tate personală prin utilizarea sumelor atrase de la populație............................................ 2 91. — Hotărîre privind înființarea Societății comerciale „Compania de turism pentru tineret “ — S.A. . . 2—8 92. — Hotărîre privind înființarea Societății comerciale „Protan“ — S.A...................................8—14 94. — Hotărîre privind majorarea numărului maxim de posturi în cadrul Direcției generale a penitenciare- lor din subordinea Ministerului Justiției ... 14 96. — Hotărîre privind asigurarea bazei materiale în sectorul producției de petrol, gaze și cărbune . . 14 97. — Hotărîre privind sprijinirea activității persoane- lor fizice, persoanelor juridice și organizațiilor neguvernamentale din străinătate care desfășoară în România activități cu caracter umanitar, medical și social........................................15—16 98. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome „Multiproduct*....................................16—19 HOTĂRÎRI ALE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR ADUNAREA DEPUTAȚILOR HOTĂRÎRE privind demisia unui deputat In temeiul art. 165 din Regulamentul Adunării Deputaților, Idunarea Deputaților hotărăște : Articol unic. — Adunarea Deputaților ia act de cererea de demisie prezentată de doamna deputat Cosmin Victoria, aparținînd Grupului parlamentar al Frontului Salvării Naționale, Circumscripția electorală nr. 41 București și declară vacant locul de deputat deținut de aceasta. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR MARȚIAN DAN București, 11 februarie 1991. Nr. 3. 2 MONITORUL OFICIA^ AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 38 HOTĂRÎRI ALE G U V E R N U L UI R O M Â NIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind «construirea de locuințe proprietate personală prin utilizarea sumelor atrase de la populație Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Construirea de locuințe proprietate perso- nală se realizează, începînd cu 1 ianuarie 1991, eu aju- torul sumelor atrase de lâ populație. Art. 2. — La încheierea contractului de -vînzare- cumpărare preliminar, cumpărătorul va depune contra- valoarea apartamentului, calculat pe baza prețului legalîn vigoare, beneficiind de prevederile art. 9 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind acordarea de credite de la Casa de Economii și Consemnațiuni. Art. 3. — Contractul de vînzare-cumpărare preli- minar se va încheia în ordinea de înregistrare a cere- rilor efectuate de la 1 ianuarie 1990 și existente lâ uni- tățile specializate de vînzare a locuințelor. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 4 februarie 1991. Nr. 87. GUVERNUL ROMÂNIEI hotărîre privind înființarea Societății comerciale „Compania de turism pentru tineret" — S.A. Guvernul României hotărăște : Art. 1; — Se înființează Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" — S.A., denumită și „C.T.T." — S.A., persoană juridică română, cu sediul în municipiul București,- str. Onești nr. 4—6, sectorul 1. Art. 2. — Societatea comercială „Compania de tu- rism pentru tineret" — S.A. se organizează și își desfășoară activitatea în conformitate cu legislația română și cu statutul societății prevăzut în anexa la prezenta hotărîre. Art. 3. — Capitalul- social inițial al societății în sumă de 1.569.038 mii lei, stabilit pe baza bilanțului întocmit la data de 30.06.1990, se preia de la Compania autonomă de turism pentru tineret și are următoarea structură : — mijloace fixe : 786.867 mii lei — mijloace circulante : 782.171 -mii lei. Valoarea capitalului social va fi corectată pe baza reevaluării patrimoniului, în condițiile prevăzute de lege. Art. 4. — Obiectul de activitate al Societății comer- ciale „Compania de turism pentru tineret" — S.A. este cel prevăzut îh statut. Art. 5. — Activul și pasivul Companiei autonome de turism pentru tineret, care se desființează, se preia de Societatea comercială „Compania de turism pentru tf- neret" — S.A., cu excepția fracțiunii din patrimoniu reprezentînd Complexul sportiv, turistic și de agrement „Herăstrău" București. Art. 6. ~ Personalul care trece la Societatea comer- cială „Compania de turism pentru tineret" —*S.A. se consideră transferat în interesul serviciului, beneficiind timp de trei luni de diferență pînă la salariul tarifar avut și sporul de vechime, după caz, dacă este înca- drat în funcții cu niveluri de salarizare mai mici. Art. 7. — Orice dispoziții contrare prezentei hotărîri se abrogă. AiJ. 8. — Anexa face parte integrantă din prezenta hotărîre. RRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 4 februarie 1991. Nr. 91. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i. Nn 38 3 ANEXA S TA T U T O L Societății comerciale „Compania de turism pentru tineret" — S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" — S.A., pre- scurtat „C.T.T." — S.A, In toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd de la societate, denumirea societății va fi pre- cedată sau urmată de cuvintele „societate pe acțiuni" sau inițialele „S.A,", de capitalul social, numărul de înregistrare și sediul societății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" — S.A. este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își des- fășoară activitatea în conformitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, municipiul Bucu- rești, str. Onești nr. 4—6, sectorul L Sediul societății va putea fi schimbat în altă localitate din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, în con- dițiile legii» Societatea poate avea sucursale, birouri, filiale, agen- ții, reprezentanțe în orice altă localitate de pe terito- riul României sau în alte țări, în conformitate cu le- gile române și prevederile prezentului statut. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înregistrării actului în registrul comerțului. CAPITOLUL II Scopul și obiectul de activitate al societății Art. 5. — Scopul societății îl constituie organizarea, stimularea și facilitarea dezvoltării turismului și a al- tor forme de petrecere a timpului liber în rîndul tu- turor categoriilor de tineri, ARTICOLUL S Obiectul de activitate al societății îl reprezintă ; a) elaborarea și valorificarea programelor pentru dezvoltarea eficientă și diversificată a activităților tu- ristice de odihnă și petrecere a timpului liber pentru tineret b) organizarea și derularea de primiri și trimiteri de turiști în regim de reciprocitate, pe bază valutară, în compensație valutară, precum și în orice alte condiții avantajoase pentru companie, stabilind relații cu or- ganisme de turism pentru tineret și studenți din alte țări, precum și cu alți parteneri externi interesați. Pentru aceste activități limita de vîrstă a participam- ților se stabilește de comun acord cu partenerii străini; c) asigurarea exploatării cu eficiență economică și socială a potențialului material din patrimoniul său (capacități de cazare, alimentație, transport, agrement etc.) : d) organizarea și realizarea de prestații de servicii în lei și valută, specifice obiectului său de activitate ; e) efectuarea în mod nemijlocit a operațiunilor de export, import și schimb de mărfuri, prestarea directă și intermedierea prestării de servicii cu încasări și plăți valutare, pe bază de contracte, cu respectarea re- glementărilor financiar-valutare ale statului român; f) efectuarea de operațiuni de schimb valutar în baza autorizării și în condițiile stabilite de Banca Națională a României ; comercializarea de mărfuri din import și din țară în lei și valută ; g) participarea la organizații și reuniuni internațio- nale pe probleme din domeniul său de activitate ; h) organizarea activității de publicitate și educație tu- ristică în rîndul tineretului, utilizarea mijloacelor de informare în masă, desfășurarea acțiunilor de publici- tate externă ; i) organizarea șl realizarea, pe principii economice, pentru necesitățile proprii și terți, după caz, a unor activități complementare sau conexe (întreținere, re- parații, depozitare și transporturi de mărfuri, spălăto- rie, laboratoare culinare, publicitate și reclamă turis- tică, prelucrare automată a datelor etc.) ; j) organizarea activității de cercetare și documentare în domeniul turismului și a celorlalte forme de pe- trecere a timpului liber pentru tineret, precum și asu- pra tendințelor dezvoltării acestora pe plan intern și internațional ; k) organizarea și realizarea altor activități producă- toare de venituri, pentru asigurarea fondurilor nece- sare dezvoltării și facilitării turismului pentru tineret. Obiectul de activitate poate fi completat sau modi- ficat în funcție de cerințe și necesități, în conformitate cu reglementările legale. CAPITOLUL III Capitalul social. Acțiunile ARTICOLUL 7 CapHaM social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 1.569.038 mii lei, stabilit pe baza bilan- țului contabil încheiat la 30.06.1990 și se compune din : mijloace fixe în valoare de 786.867 mii lei, mijloace circulante în valoare de 782.171 mii lei» Capitalul social inițial va fi corectat pe baza reeva- luării patrimoniului efectuate conform Hotărîrii Gu- vernului nr. 945/199Q și este deținut integral de stat, în calitate de acționar unic, pînă la transmiterea 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr, 38 acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 8 Acțiunile Societatea va emite, după îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. 2, acțiuni nominative în va- loare nominală de mii lei fiecare și care vor cuprinde toate elementele prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele consi- liului de administrație ; registrul se păstrează la se- diul societății sub îngrijirea consiliului de administrație. ARTICOLUL 9 Reducerea sau mărirea capitalului social Capitalul social poate fi redus sau majorat pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, în condițiile ți cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații ce decurg din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari conferă acestora dreptul laun vot în adunarea gene- rală a acționarilor, dreptul de a alege și a fi , ales în organele de conducere, dreptul de a participa la dis- tribuirea dividendelor, potrivit legii. Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept la sta- tutul societății. Drepturile și obligațiile ce decurg din deținerea de acțiuni urmează de drept acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor persoane. Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so- cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii acțiunilor pe care le dețin.' . Patrimoniul societății nu poate fi grevaț de datdrii sau alte obligații personale ale acționarilor. Un creditor al unui acționar poate formula preten- ții asupra părții din beneficiul societății ce i se va repartiza de către adunarea generală a acționarilor sau a cdtei-părți cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care recunoaște pentru fiecare acțiune un singur pro- prietar. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între ac- ționari sau terți se poate face în condițiile și cu pro- cedura prevăzute de lege. Articolul 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, proprietarul va trebui să anunțe consiliul de admi- nistrație al societății și să facă publică' pierderea prin presă. După scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și extraordinare și au următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta- bilește remunerarea^ îi descarcă de activitate și îi revocă ; c) stabilește competențele și răspunderile consiliului de administrație și comisiei de cenzori; d) stabilește nivelul de salarizare al personalului an- gajat la societate, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege ; e) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; f) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția pe piața internă și internațională, ni- velul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția me- diului, relațiile cu clienții. De asemenea, hotărăște asu- pra nivelului fondurile? pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dez- voltare, creșterea calității produselor și serviciilor, ela- borarea de prodtîse și tehnologii noi, competitive ; g) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare și la acordarea de garanții ; h) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de"administrație, al comisiei de cenzori sau al expertului de gestiune, după caz, aprobă repartiza- rea beneficiilor între acționari; i) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale, filiale, birouri, agenții, reprezentanțe ; j) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiu- nea acțiunilor ; k) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și 1^ transformarea formei juridice a societății ; 1) hotărăște cu privire. la comasarea, divizarea sau dizolvarea și lichidarea societății m) hotărăște cu privire la executarea de reparații capitale și realizarea de investiții-moi ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului general, directorului, adjuncților acestora și a cenzori- lor pentru paguba pricinuită societății ; o) hotărăște în orice alte probleme privind socie- tatea. Hotărîrile în problemele prevăzute la lit. k) și 1) vor -putea fi aduse la îndeplinire numai după aprobarea lor de către organul care a aprobat constituirea socie- tății în perioada în care statul este acționar unic. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 38 5 Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extraor- dinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii. ARTICOLUL 14 Convocarea adunării generale Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre vicepre- ședinți, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico- financiar, pentru examinarea bilanțului și a fondului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabilirea programului de activitate și bugetului pe anul următor. Adunările generale extraordinare se convoacă la ce- rerea acționarilor reprezentînd cel puțin 1/3 din ca- pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu excepția primilor doi ani de la înființarea societății. Convocarea adunării generale a acționarilor va fi fă- cută cu cel puțin 15 zile înainte de data stabilită. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din țară. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu* arătarea explicită a tu- turor problemelor care vor constitui obiectul dezbate- rilor. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral al propunerilor. Adunarea gene- rală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. ARTICOLUL 15 Organizarea adunării generale a acționarilor Adunarea generală ordinară este constituită vala- bil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul din vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează dintre membrii adunării generale doi secretari care să verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc- mească procesul-verbal al adunării. Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re- gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării generale a acționarilor, în care se dezbat probleme pri- vitoare la raporturile de muncă cu personalul socie- tății, pot fi invitați și reprezentanții sindicatelor exis- tente în societate. ARTICOLUL 16 Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală a acționarilor Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Acționarii votează, de regulă, prin ridicare de mîini. La propunerea persoanei care prezidează sau a unui grup de acționari, prezenți sau reprezentați, ce dețin cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul să fie secret. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare la răspunderea administratorilor. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 17 Consiliul împuterniciților statului In perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii. Consiliul împuterniciților statului își desfășoară ac- tivitatea în conformitate cu statutul societății. Consiliul împuterniciților statului se va desființa de drept la data la care se va ține ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este compus din 15 persoane și se numește prin ordin al ministrului tineretului și sportului. Din consiliul împuterniciți- lor statului fac parte în mod obligatoriu : — reprezentantul Ministerului Finanțelor ; — reprezentantul Departamentului tineretului ; — reprezentantul Departamentului turismului ; — reprezentantul Departamentului comerțului inte- rior ; — ingineri, tehnicieni, economiști, juriști și refe- renți specializați în domeniul de activitate al societății. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate + unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării gene- rale ordinare a acționarilor și în prezența a 4/5 și votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordinare. Membrii consiliului împuterniciților statului își păs- trează calitatea de angajați la unitatea sau instituția de la care provin, precum și toate drepturile și obliga- țiile ce derivă din această calitate. Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele societăți întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Periodic, consiliul împuterniciților statului prezintă Ministerului Tineretului și Sportului un raport asupra activității desfășurate de societatea comercială și un program de activitate pentru perioada următoare, iar la încheierea activității prezintă raportul asupra între- gii activități desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul împu- terniciților statului poate atrage în activitatea de ana- liză consilieri și consultanți din diferite sectoare. ⁵ Msiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul societății. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 38 CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 18 Organizare Societatea comercială „Compania de turism pentru tineret" — Ș.A. esțe administrată de către un consiliu de administrație, format din II persoane, ales de adu- narea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de *a fi alese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calițatea de acționari. Numărul de ad- ministratori se stabilește de către adunarea, generală a acționarilor în raport cu volumul și specificul acti- vității societății. Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de acționari în aceeași proporție cu cota lor de participare la capital. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunareâ generala a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Adu- narea' generală a acționarilor va alege ca. nou admi- nistrator o persoană indicată de același acționar care a desemnat pe predecesorul său. Durata pe care este ales administrator 'pentru a ocupa locul vacant va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea man- datului predecesortflui său. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație aj societății comerciale va fi numit de copsiliul împuterniciților statului, cu acordul.Mi- nisterului Tineretului și Sportului. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinta. Componența consiliului de administrație și de- semnarea membrilor acestuia se stabilesc de adunarea generală a acționarilor. La prima ședință consiliul de administrație va alege dintre membrii săi un pre- ședinte și doi vicepreședinți. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății, ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. El este prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia, deunul din vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența ,a cel puțin jumătate din numărul membrilor consi- liului de administrație, iar deciziile se iau cu majori- tatea absolută a membrilor prezenți. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de Zi Stabilite pe bâza proiectului comu- nicat de președinte,-cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședin- ței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație. Procesul-ver- bal se semnează de”persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul ₍de administrație poate delega unuia sau mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro- bleme limitate, și poate recurge Ia experți pentru stu- dierea anumitor probleme. In . relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație pe baza și, în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din administratori desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă societatea semnează actele care o angajează față de .terți. Membrii consiliului-de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de' administrarea socie- tății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care Ii Se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cerțzori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele, vicepreședinții și ceilalți membri ai con- siliului de administrații și directorii răspund indivi- dual său solidar, după caz, față de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru aba- terile de la statut sau pentru greșeli în administrarea societății. In asemenea situații ei vor fi revocați prin hotărîrea adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 19 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are în principal următoa- rele atribuții : a) angajează și Concediază personalul și stabilește drepturile și obligațiile acestuia ; b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile persona- lului societății pe compartimente; c) aprobă acțiunile de încasări și plăți, potrivit com- petențelor acordate ; d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de bunuri (cu-excepția mijloacelor fixe), potrivit compe- tențelor acordate; e) aprobă încheierea său rezilierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) ; f) aprobă încheierea sau rezilierea altor contracte potrivii competențelor acordate; g) stabilește tactica și strategia de marketing, de cer- cetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecția mediului; h) supune anual'adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și pontul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul următor ; i), rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor sau care privesc conducerea curentă a activității societății. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 20 Comitetul de direcție Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile, sale unui comitet de direcție, compus din membri aleși da consiliul de administrați^ fixîndu-le în același timp și salariile, potrivit legii. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 38 7 Președintele îndeplinește și funcția de director, ca- litate în care conduce și comitetul de direcție, asigu- rînd conducerea curentă a societății, aduce la îndepli- nire deciziile consiliului de administrație, în limitele activității societății. Deciziile comitetului de direcție se iau cu majorita- tea absolută a voturilor membrilor săi. Comitetul de direcție este obligat șă comunice la fie- care ședință a consiliului de administrație registrul său de deliberări. în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin delegație. CAPITOLUL VII Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Comisia de cenzori Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, aleasă de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri, care trebuie să fie asociați, cu excepția experților contabili. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. Adunarea generală alege, de asemenea, cenzori su- pleanți care vor înlocui în caz de nevoie pe cenzqrii titulari. Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societății, situația patrimoniului, a benefi- ciilor și a pierderilor. Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi- pale : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; b) la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra conturilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris ; c) la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul său de vedere la propunerile de reducere a capitalului socialsau de modificare a statutului și obiectului so- cietății. Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale a acționarilor. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost convocată de consiliul de administrație, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani de la constituirea societății) sau ori de cîte ori consideră necesar pentru alte situații. Atribuțiile și modul de funcționare a comisiei de cenzori, precum și drepturile și obligațiile cenzorilor, se completează cu dispozițiile legale. Cenzorii se numesc pe o perioadă de maximum 3 ani, iar prima comisie este compusă din 5 membri. CAPITOLUL. VIII Activitatea societății ARTICOLUL 22 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 23 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. Restul per- sonalului este angajat de către consiliul de administra- ție sau de directorul societății. Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca- tegorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor, în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Plata salariilor, impozitelor pe acestea și cotei de asigurări sociale se va face potrivit legii. Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație. Premiile, gra- tificațiiie și alte, asemenea .drepturi acordate anual personalului pot fi plătite integral sau parțial în va- lută, îr£ limita disponibilităților și potrivit legii. ARTICOLUL 24 Amortizarea fondurilor fixe La amortizarea fondurilor fixe se vor avea în ve- dere următoarele : — amortizarea se stabilește prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziție a fondurilor fixe și se include, după caz, în prețul de cost al produc- ției, al prestărilor de- servicii sau în cheltuielile de cir- culație, utilizîndu-se pentru înlocuirea mijloacelor fixe și satisfacerea altor nevoi ale societății; — prin valoarea de achiziții a fondurilor fixe se în- țelege suma cheltuielilor de cumpărare și a altor chel- tuieli efectuate pentru punerea în funcțiune a fiecărui fond fix ; — amortizarea se calculează de Ia data punerii în funcțiune a fondurilor fixe. ARTICOLUL 25 Reparații capitale și investiții noi Lucrările de reparații capitale și de investiții noi se vor executa pe baza hotărîrii adunării generale a ac- ționarilor. Fondurile necesare se asigură prin include- rea cheltuielilor respective, după caz, în prețul de cost al producției, al prestărilor de servicii sau în chel- tuielile de circulație în anul în care au fost executate, sau eșalonat pe mai mulți ani. ARTICOLUL 26 Evidența contabilă și bilanțul contabil Societatâa va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pier- 8 MONITORUL OFICIAL AL deri, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. ARTICOLUL 27 Calculul și repartizarea beneficiilor Beneficiul societății se stabilește pe ba^a bilanțului aprobat de adunarea generală a acționarilor. Benefi- ciul impozabil se stabilește ca diferență între suma to- tală a veniturilor încasate și suma cheltuielilor efec- tuate pentru realizarea acestor venituri. Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual fondul ae rezervă care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului prevăzut în bi- lanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se pînă la atin- gerea a minimum 25% din capitalul social), precum și alte cote prevăzute de reglementările în vigoare. Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care se repartizează între aceștia proporțional cu aportul la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale so- cietății. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de\so* cietate, în condițiile legii, în cel mult 2 luni de la apro- barea bilanțului de către adunarea generală a acțio- narilor. In cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. Suportarea pierderilor de către acționari se va face proporțional cu aportul la capital și în limita capita- lului subscris. ARTICOLUL 28 Registrele societății Societatea ține registrele prevăzute de lege. CAPITOLUL IX Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea,’ litigii ARTICOLUL 29 Modificarea formei juridice Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale a acțio- narilor. In perioada în care statul este acționar unic trans- formarea formei juridice a societății se va putea face prin hotărîre a Guvernului. ROMÂNIEI, partea i, Nr. 38, Noua societate va îndeplini formalitățile legale de înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 30 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : a) imposibilitatea realizării obiectului social ; b) hotărîrea adunării generale ; c) falimentul; d) pierderea unei jumătăți din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală a acționarilor nu decide completarea capitalu- lui sau reducerea lui la suma rămasă j e) numărul de acționari s-a redus sub 5, mai mult de 6 luni; f) la cererea oricărui acționar, dacă împrejurări de forță majoră și consecințele acestora durează mai mult de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată că funcționarea societății nu mai este posibilă ; g) în orice alte situații prevăzute de lege, pe baaa hotărîrii'adunării generale extraordinare a acționari- lor. Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în- scrisă îrî registrul comerțului și publicată în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 31 Lichidarea societății In caz de dizolvate, societatea va fi lichidată. Lichidarea societății și repartizarea patrimoniului se * fac în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de lege. ARTICOLUL 32 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL X Dispoziții finale ARTICOLUL 33 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Protan“ — S.A. Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea comercială'„Pro- fan" — S.A. cu sediul în municipiul București, str. Tă- băearilor nr. 6—10, sector 4, prin preluarea activului și pasivului de la-întreprinderea „Protan", care se des- ființează. Capitalul social inițial, în valoare de 387.630 mii lei, stabilit pe baza bilanțului la 30 septembrie 1990, are următoarea structură : — mijloace fixe la valoarea rămasă — 343.124 mii lei; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 38 9 — mijloace circulante și alte active — 44.506 mii lei. Valoarea capitalului societății va fi corectată după finalizarea evaluării patrimoniului, potrivit legii. Capitalul social se constituie prin acțiuni nominative în valoare nominală de 5.000 lei fiecare. Art. 2. — Societatea comercială „Protan“ — S.A. se înființează ca societate pe acțiuni, cu personalitate ju- ridică, și va avea ca obiect de activitate : — ecarisarea teritoriului țării, în scopul evitării apariției și difuzării bolilor epizootice — infectoconta- gioase și parazitare — la animale, al igienizării abatoa- relor, precum și a altor unități de industrie alimentară, prin preluarea și prelucrarea cadavrelor de animale și deșeurilor de origine animală ; — producerea făinurilor proteice furajere de origine animală, a grăsimilor industriale și furajere, precum și a derivatelor obținute din prelucrarea superioară a unor produse de bază. Cadavrele și deșeurile de origine animală — materie primă — se preiau pe bază de contracte comerciale, în conformitate cu cadrul legal, adoptat potrivit principii- lor economiei de piață și prevederilor Codului civil, Codului comercial român și statutului propriu. Art. 3. — Societatea comercială „Protan“ — S.A. își desfășoară activitatea în conformitate cu statutul din anexă. Art. 4. — Personalul trecut la societate de la între- prinderea „Protan“ se consideră transferat în interesul serviciului. Personalul încadrat cu salariu mai mic are dreptul, timp de 3 luni, la diferența pînă la salariul tarifar avut și la sporul de vechime, după caz. Art. 5. — Anexa face parte integrantă din prezen- ta hotărîre. Art. 6. — Pe data prezentei hotărîri orice dispoziție contrară se abrogă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 4 februarie 1991. Nr. 92. ANEXA STATUTUL Societății comerciale „Protan“ — S.A- CAPITOLUL I Denumirea; forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Pro- tan“ — S.A. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Protan“ — S.A. este persoa- nă juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în confor- mitate cu legile române și cu prezentul statut. ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, municipiul Bucu- rești, str. Tăbăcarilor nr. 6—10, sector 4. Sediul societă- ții poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea are în componența sa filiale situate în te- ritoriu. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înmatriculării în registrul comerțului. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății este : — ecarisarea teritoriului țării, în scopul evitării apariției și difuzării bolilor epizootice — infectoconta- gioase și parazitare — la animale, al igienizării abatoa- relor, precum și a altor unități de industrie alimentară, prin preluarea și prelucrarea cadavrelor de animale și deșeurilor de origine animală ; — producerea făinurilor proteice furajere de origine animală, a grăsimilor industriale și furajere, precum și a derivatelor obținute din prelucrarea superioară a unor produse de bază. Cadavrele și deșeurile de origine animală — materie primă — se preiau pe bază de contracte comerciale, în conformitate cu noul cadru legal, adoptat potrivit prin- cipiilor economiei de piață și prevederilor Codului ci- vil, Codului comercial român și statutului propriu. La cererea clienților sau a organelor de protecție sanitar- veterinară, societatea poate proceda, contra cost, la colectarea și distrugerea unor cantități de deșeuri de origine animală sau cadavre animaliere ce nu pot fi valorificate prin prelucrare superioară, dacă aceste cantități depășesc prevederile contractuale. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea l, Nr. 38 10 CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 387.630 mii lei și se compune din : mijloace fixe în valoare de 343.124 mii lei și mijloace circulante de 44.506. mii lei. Capitalul social al societății este de 387.630 mii lei împărțit în 77.526 acțiuni nominative în valoare de 5.000 lei fiecare. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiuni- lor din proprietatea statului către terțe persoane fi- zice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile vor cuprinde mențiunile prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acționarilor într-un re- gistru ^numerotat, sigilat și parafat de președintele consiliului de administrație ; registrul se păstrează la sediul societății, sub îngrijirea consiliului de adminis- trație. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentînd aportul în nume- rar sau în natură. Majorarea capitalului se poate face parțial sau total, în natură, prin hotărîrea adunării generale a acționarilor, pe baza evaluării efectuate de experții desemnați de către acționari. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotă- rîrii generale extraordinare a acționarilor. Propunerea de reducere a capitalului trebuie co- municată, de cjătre consiliul de administrație, comisi- ei de cenzori cu cel puțin 30 de zile înainte de data adunării generale a acționarilor, care decide asupra acestei reduceri. Comisia de cenzori va trebui să re- fere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Majorarea sau reducerea capitalului societăți^ atît timp cît este integral de stat, se poate face numai cu aprobarea organului care a înființat societatea? ARTICOLUL 11 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune conferă acționarilor dreptul la un votA în adunarea generală a acționarilor și de a par- ticipa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund numai în limita acțiuni- lor pe care le-au subscris. ARTICOLUL 12 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fie- care acțiune. Cesiunea acțiunilor se va face potrivit legii. Cesiunea acțiunilor se înregistrează în registrul de evidență a acțiunilor și se menționează în titlu. ARTICOLUL 13 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administra- ție și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 14 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și . comercială. Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și numărul de posturi, precum, și normativul de consti- tuire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele anuale de activi- tate și bugetul societății ; e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția de piață, nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții ; hotărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și servici- ilor, elaborarea de produse și tehnologii noi, competi- tive ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I Nr. 38 11 la nivelul împrumuturilor bancare curente și la con- dițiile de acordare a garanțiilor ; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; g) examinează și aprobă bilanțul sau contul de be- neficii și pierderi după ^analizarea rapoârtelor consi- liului de administrație și ale comisiei de cenzori, aprobă repartizarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăște cu privire la înființarea, desființarea și organizarea filialelor societății ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social, precum și la cesiunea acțiunilor ; j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modifica- rea statutului, precum și la transformarea formei ju- ridice a sodietății ; k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societății ; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații ca- pitale și realizarea de investiții noi ; m) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra^ modului de remunerare a membrilor consiliului de ad- ministrație ; hotărăște asupra salariilor și primelor di- rectorilor ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății ; o) hotărăște asupra oricăror alte probleme din com- petența sa, potrivit legii sau prezentului statut. ARTICOLUL 15- Convocarea adunării generale a acționarilor Adunările generale ale acționarilor sînt de două fe- luri : ordinare și extraordinare. Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevă- zute la art. 14 lit. a)—g) și n), iar adunarea generală Extraordinară, atribuțiile prevăzute la lit. h)—o), pre- cum și celelalte atribuții ce le revin, potrivit legii și prezentului statut. ARTICOLUL 16 Adunarea generală este convocată de președintele consiliului de administrație sau de unul dintre admi- nistratori, desemnat de președinte. Adunarea generală ordinară are loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economico- financiar, pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru stabi- lirea programului de activitate și bugetului pe anul următor. Adunarea generală extraordinară se convoacă în con- dițiile prevăzute de lege, la cererea acționarilor repre- zentînd 1/10 din capitalul social sau la cererea comi- siei de cenzori. Adunarea generală va fi, convocată de administra- tori de cîte ori va fi nevoie. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localita- tea în care se află sediul societății sau din cea mai apropiată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adu- nării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adunării. Cînd în ordinea, de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul integral ăl propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din. aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 17 Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de admihistrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desem- nat de președinte. Președintele consiliului de administrație desemnează, dintre acționari, doi secretari care vor verifica pre- zența acționarilor și vor întocmi procesul-verbal al șe- dinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întocmit. ARTICOLUL 18 Adunarea generală ordinară este valabil constituită și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționa- rii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este valabil consti- tuită și poate lua hotărîri dacă la prima convocare ac- ționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărîri cu majoritatea absolută de voturi a celor prezenți'sau reprezentați. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 19 în perioada în care statul este acționarul unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la crearea condițiilor de con- stituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este constituit din 9 membri numiți, potrivit legii, de Ministerul Agri- culturii și Alimentației, astfel : cîte un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației, al Ministeru- lui Finanțelor, al Ministerului Resurselor și Industriei și ingineri, economiști, juriști, alți specialiști dm do- meniul de activitate al societății. Membrii consiliului împuterniciților statului numiți pînă la constituirea adunării generale a acționarilor își 12 MONITORUL.OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr, 38 păstrează calitatea de angajați la unitatea sau institu- ția de la care provin, precum și, toate drepturile și obligațiile derivînd din această calitate. Membrii conciliului împuterniciților statului nu pot face parte din mai mult de două consilii sau participa la societăți comerciale cu care respectivele -societăți, în care sînt numiți că împuterniciți, întrețin relații de afaceri sau au interese contrare. Din consiliul împuterniciților statului^ nu pot face parte persoane care au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de'încredere, fals, înșelăciune, dela- pidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, furt din avutul personal, viol, omor, tîlhărie, precum și pentru alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la spcietățile comerciale. Consiliul împuterniciților statului prezintă semes- trial Ministerului Agriculturii și Alimentației un ra- port asupra activității desfășurate de societatea comer- cială și un program de activitate pentru perioada vi- itoare, iar la Închiderea activității prezintă raportul asuprar întregii activități desfășurate. Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul îm- puterniciților statului poate atrage în activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensată material, con- form înțelegerii pe bază de contract. Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre- cum și din statutul societății. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării gene- rale ordinare a acționarilor, și în prezența â 4/5* și votul de 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordinare. Remunerarea se face în tantieme, reprezentînd cote procentuale din beneficiu, în condițiile stabilit^ de Gu- vern. Consiliul împuterniciților statului își va înceta acti- vitatea pe data constituirii adunării generale a acțio- narilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 20 Organizare Societatea este administrată de Către un* consiliu de administrație, format din 9 perșoane, alese de aduna- rea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea de a fi alese pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în consiliul de ad- ministrație, adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de consiliul împuterniciților statului cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi, și ia decizii cu majoritatea simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidatde pre-, ședințe, iar~ în lipsa acestuia, de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care se scrie într-un registru sigilat și parafat de președin- tele consiliului de administrație. Procesul-verbal șe semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compdT din membri aleși dintre administratori. Președintele consiliului de administrație îndeplinește și funcția de director, în care calitate, conduce și co- mitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a so- cietății, aducerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale consiliului de administrație. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului de administrație în limi- tele și pe baza împuternicirilor date de adunarea ge- nerală-a acționarilor sau, în lipsa acestuia, de către unul dintre administratori, deșemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea socie- tății, în interesul acesteia, în limita drepturilor care₇ li se conferă. Președintele consiliului de administrație este obligat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen- zori, la cererea acestora, toate documentele societății. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de ad- ministrație, precum și directorii, răspund față de so- cietate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ili- cite, pentru abaterile de la statut și* pentru greșeli în administrarea societății. ARTICOLUL 21 Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) aprobă angajarea și concedierea personalului ; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor ; d) stabilește tactica și strategiâ de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității produ- selor și de protecție a mediului; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la închiderea Exercițiului eco- nomico-financiar, raportul cu privire la activitatea MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 38 13 societății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de ac- tivitate și proiectul bugetului societății pe anul urmă- tor ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI ARTICOLUL 22 Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, numită în condițiile legii de adunarea generală a acționarilor, formată din 3 mem- bri, care nu pot avea o altă funcție în cadrul societății, și tot atîția supleanți. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. ARTICOLUL 23 Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cere- re, date cu privire la activitatea, situația patrimoniu- lui, a beneficiilor și a pierderilor. ARTICOLUL 24 Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, casa și evidența contabilă și informează consiliul de admi- nistrație asupra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informați- ilor prezentate de consiliul de administrație asupra fon- durilor societății;' ă bilanțului și a contului de beneficii și pierderi, • prezentînd adunării generale a acționarilor un raport prin care se propune aprobarea sau modi- ficarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi; — în cazul lichidării societății, controlează opera- țiunile de lichidare ; — prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalu- lui social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. ARTICOLUL 25 Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu- nării generale. Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală a. acționarilor în cazul în care capitalul social s-a di- minuat cu mai mult de 10%. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 26 Exercițiul economico-financiar al societății începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii socie- tății. ARTICOLUL 27 Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de profit și pierderi, avînd în vedere normele metodologice ale Ministeru- lui Finanțelor. Bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi se supun aprobării Ministerului Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. ARTICOLUL 28 Profitul societății se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală a acționarilor. Plata profitului cuvenit acționarilor se face de so- cietate, în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 29 Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe categorii de calificare și funcții, se stabilește și poate fi modificat de adunarea generală a acționarilor în func- ție de studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei minime de salarizare prevăzute de lege. Drepturile și obligațiile personalului societății se sta- bilesc de consiliul de administrație. Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la ni- velul societății și se înscriu în contractul colectiv de muncă, încheiat conform prevederilor legii. Drepturile salariale individuale se stabilesc prin con- tracte individuale, ținînd seama de prevederile contrac- tului colectiv de muncă. ARTICOLUL 3a Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 31 Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale extraordi- nare a acționarilor. Cît timp societatea va avea capitalul integral de stat, ea va putea fi transformată numai cu aprobarea orga- nului care a înființat-o. ARTICOLUL 32 Dizolvarea societății poate avea loc în următoarele situații : — imposibilitatea realizării obiectului de activitate ; — pierderea a jumătate din capitalul social, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completa- rea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă ; — numărul de acționați va fi redus sub 5, timp de 6 luni ; — în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. H monitorul oficial al ARTICOLUL33 în caz de dizolvare, Isocietâtea va fi lichidată. Lichidarea societății se va face după procedura pre- văzută de lege. ARTICOLUL34 Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun. ROMÂNIEI, partea I, Nr. 38 Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoane juridice române pot fi soluțio- nate și-prin arbitraj, potrivit legii. ARTICOLUL 35 Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL româniei HOTĂRÎRE privind majorarea numărului maxim de posturi în cadrul Direcției generale a penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiției Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se majorează cu 2.000 numărul maxim de posturi ale Direcției generale a penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiției. Art. 2. —Repartizarea posturilor în cadrul Direcției generale a penitenciarelor se face prin ordin al ministrului justiției. Art. 3. — Ministerul Finanțelor va introduce modificările cores- punzătoare în indicatorii economică și financiari pe anul 1991 ai Minis- terului Justiției, potrivit prevederilor prezentei hotărîri. PRIM-MINISTRU Petre roman București, 4 februarie 1991. Nr. 94. GUVERNUL ROMÂNIEI HO TA R î R E privind asigurarea bazei materiale în sectorul producției de petrol, gaze și cărbune Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Banca Națională a României va garantă rambursarea creditelor ce urmează a fi obținute prin Banca Română de Comerț Exte- rior .— S.A. pentru importurile necesare asigurării bazei materiale în sectorul producției de petrol, gaze și cărbune, prevăzute în anexele nr. 1—3. Art 2. — Anexele la prezenta hotărîre se comunică celor interesați. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 6 februarie 1991. Nr, 96. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 38 15 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind sprijinirea activității persoanelor fizice, persoanelor juridice și organizațiilor neguvernamentale din străinătate, care desfășoară în România activități cu caracter umanitar, medical și social Guvernul României hotărăște: Art. L — în scopul examinării ofertelor de aju- toare umanitare, medicale și sociale, făcute de persoane fizice, persoane juridice sau organizații neguvernamen- tale din străinătate, și al rezolvării unor probleme le- gate de transportul și distribuirea acestor ajutoare în România, se constituie, la Ministerul Sănătății, o co- misie avînd componența prevăzută în anexa la pre- zenta hotărîre. Art. 2. — Comisia constituită potrivit prevederilor art. 1 are următoarele atribuții : — stabilește și prezintă Ministerului Afacerilor Ex- terne, Ministerului Sănătății, Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Secretariatului de Stat pentru Han- dicapați, Ministerului Învățămîntului și Științei, Minis- terului Culturii și Ministerului Tineretului și Sportului nevoile de ajutor umanitar, medical și social, pentru ca, în contactele acestora cu persoane fizice, persoane juridice și organizații neguvernamentale de peste ho- tare, să le comunice în străinătate ; — examinează ofertele de ajutor umanitar, medical și social făcute de persoane fizice, persoane juridice și organizații neguvernamentale din străinătate, în struc- tura și valoarea lor, precum și cheltuielile aferente, și face organelor și organizațiilor interesate propuneri pri- vind acceptarea acestora ; — cooperează cu persoanele fizice, persoanele ju- ridice și organizațiile neguvernamentale din țară, în vederea primirii, depozitării și expedierii la beneficiari a ajutoarelor primite din străinătate ; — sprijină persoanele străine care însoțesc ajutoa- rele trimise din străinătate în obținerea facilităților ce li se cuvin potrivit legii ; — rezolvă, în cooperare cu organele și organizațiile din țară, eventualele probleme ivite în acțiunea de pri- mire a ajutoarelor umanitare, medicale și sociale din străinătate. Art. 3. — (1) în cazul în care transportul ajutoarelor umanitare, medicale și sociale donate din străinătate nu se asigură de persoana sau organizația expeditoare, acesta se efectuează de către organizațiile române de transport internațional sau intern. Cheltuielile de trans- port se decontează de Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului și se recu- perează de acesta de la bugetul de stat. (2) Decontarea cheltuielilor de transport se face pe baza documentelor încheiate de părțile din contractul de transport, vizate de către unitatea beneficiară de ajutoare. Art. 4. — (1) Persoanele fizice care însoțesc sau, după caz, acordă ajutoare umanitare, medicale sau so- ciale din străinătate, acceptate la propunerea comisiei prevăzute la art. 1, beneficiază în România de urmă- toarele facilități : a) scutirea de taxe de viză sau rezidență ; b) posibilitatea de a plăti în lei următoarele pre- stații : — cazare în unități hoteliere, Ia tariful aplicat ce- tățenilor români ; — chiria pentru spațiile locative, de depozitare și operative ; — folosirea mijloacelor de transport ; — servirea mesei ; — cumpărarea bonurilor de carburant pentru trans- portul cu mijloace proprii în cursul acțiunii de ajutor 5 — folosirea mijloacelor de telecomunicații (telefon, telefax, telex) ; — transportul de la intrarea și pînă la ieșirea din țară, din momentul începerii și pînă la terminarea ac- țiunii pe teritoriul român, dacă transportul se efec- tuează prin organizațiile de transport din România. (2) Plățile în lei se efectuează pe baza dovezii de efectuare a schimbului valutar la organizațiile de schimb din țară. Art. 5. — Facilitățile prevăzute la art. 4 se acordă pe baza avizului eliberat de comisia prevăzută la art. 1 ; în aviz se va specifica perioada pentru care se acordă facilitățile. Facilitățile acordate nu pot depăși valoarea ajutorului dobîndit AH. 6. — Ministerele și celelalte organe centrale în subordinea cărora se află unitățile beneficiare de aju- tor umanitar, medical sau social vor lua, potrivit pre- vederilor legale, măsuri pentru asigurarea depozitării, evidenței, pazei, precum și a distribuirii ajutoarelor primite. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 6 februarie 1991. Nr. 97. 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea. I. Nr. 38 ANEXA COMPONENȚA COMISIEI 1. Reprezentantul Ministerului Sănătății —- coordo- natorul activității comisiei ; 2. Reprezentantul Secretariatului de Stat pentru Handicapați ; 3. Reprezentantul Ministerului Muncii și Protecției Sociale ; 4. Reprezentantul Ministerului Finanțelor; 5. Reprezentantul Ministerului Afacerilor Externe j 6. Reprezentantul Ministerului de Tnterne ; 7. Reprezentantul, Ministerului'Comerțului și Turis- mului ; 8. Reprezentantul Ministerului Apărării Naționale ; 9. Reprezentantul Ministerului Culturii ; 10. Reprezentantul Ministerului învățămîntului și Științe^ ; 11. Reprezentantul-Ministerului Tineretului și Spor- tului ; 12. Reprezentantul Ministerului Lucrărilor Publice^ Transporturilor și Amenajării Teritoriului GUVERNUL ROMÂNIEI JH O T A R I R E privind înființarea Regiei autonome „Multiproduct" Guvernul României hotărăște: Ârt. 1. — Pe data prezentei hotărîri se înființează Regia autonomă „Multiproduct", cu sediul în munici- piul București. Regia autonomă „Multiproduct" se organizează și funcționează în conformitate cu Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale și cu regula- mentul de organizare și funcționare, anexă la pre- zenta hotărîre. Art. 2. — Regia autonomă „Multiproduct" are ca scop asigurarea condițiilor’ tehnico-materiale și orga- nizatorice pentru ca persoanele condamnate^ din pe-* nitenciare, să poată desfășura e activitate productivă și pentru calificarea acestora în meserii utile, în ve- derea reintegrării lor sociale -după executarea pedep- sei privative de libertate- Obiectul de > activitate al regiei este producerea și valorificarea pe piața internă și la export,--de produse industriale și executarea; de lucrări. Ârt. 8.- — Patrimoniul Regiei autonome „Multi- product",'în valoare de 231,5 milioane lei, stabilit pe baza bilanțului contabil din 30 septembrie 1990, este format din activul și pasivul preluate de la întreprin- derea de metalurgie prelucrătoare Aiud, Fabrica de mobilă Gherla, Fabrica de mobilă I. L. Caragiale, întreprinderea de. împletituri și confecții metalice Poarta Albă, întreprinderea de confecții Tîrgșor și întreprinderea de încălțăminte Craiova, care se des- ființează. Valoarea patrimoniului va fi corectată după finaliza- rea dompletă a evaluărilor acestuia, în termen de 45 de zile de la data prezentei hoțărîri. Art. 4. — în structura Regiei -autonome „Multi- product" funcționează, ca subunități : întreprinderea de metalurgie prelucrătoare Aiud, Fabrica de mobilă Gherla, Fabrica de mobilă I. L. Caragiale, întreprin- derea de împletituri și confecții metalice Poarta Albă, întreprinderea de confecții Tîrgșor- și întreprinderea de încălțăminte Craiova. Regia autonomă „Multiproduct" poate. înființa în. structura sa secții și ateliere. Art. 5. — Personalul trecut la regie și la subunită- țile sale, ‘de la Direcția generală a penitenciarelor și de la unitățile economice desființate, este considerat transferat în interesul serviciului. Ofițerii,. maiștrii militari și subofițerii care își des- fășoară activitatea-în cadrul Regiei autonome „Multi? product" și în subunitățile din structura acesteia își mențin toate drepturile ce decurg din calitatea de mi- litar, potrivit legii. Art. 6. — Pe data prezentei, hotărîri se abrogă H.C.M. nr. 516/1963 privind înființarea întreprinderi- lor economice subordonate Ministerului de Interne. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 6 februarie 1991. Nr. 98. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 38 17 ANEXĂ REGULAMENT de organizare și funcționare a Regiei autonome „Multiproduct" CAPITOLUL I Dispoziții generale Art. 1. — Regia autonomă „Multiproduct“ este persoană juridică, funcționează pe bază de gestiune economică șr autonomie financiară și își desfășoară activitatea pe baza prezentului regulament. Art. 2. — Sediul regiei este în municipiul Bucu- rești, sectorul 2, strada Maria Ghiculeasa nr. 47. CAPITOLUL II Scopul, obiectul de activitate și atribuțiile regiei Art. 3. — Regia are ca scop asigurarea condițiilor tehnico-materiale și organizatorice pentru ca persoa- nele condamnate, din penitenciare, să poată desfășura o activitate productivă și pentru calificarea acestora în meserii utile, în vederea reintegrării lor sociale după executarea pedepsei privative de libertate. Art. 4. — Regia are ca obiect de activitate produ- cerea și valorificarea, pe piața internă și la export, de produse industriale și executarea de lucrări. Art. 5. — Principalele atribuții ale regiei autono- me sînt următoarele : — asigură programarea și urmărirea producției, precum și a lucrărilor de menținere a capacităților de producție și crearea de noi capacități ; — urmărește conducerea proceselor tehnologice și de muncă pentru utilizarea rațională a forței de mun- că, a utilajelor și instalațiilor din dotare în condiții de siguranță deplină de funcționare ;. — asigură coordonarea activității de calificare a forței de muncă specială și de pregătire profesională a personalului militar și civil de specialitate, precum și a măsurilor de protecție socială a forței de muncă; — studiază piața internă și externă pentru cunoaș- terea tehnologiilor moderne, în vederea orientării dez- voltării tehnologice, a aprovizionării și desfacerii pro- duselor ; — asigură finanțarea și executarea lucrărilor de in- vestiții și construcții-montaj ; — programează, coordonează și urmărește activita- tea organizatorică în vederea asigurării reparațiilor și întreținerii utilajelor din dotare ; — efectuează export de produse din nomenclatorul propriu de fabricație, precum și importul de mașini, utilaje, materii prime, piese de schimb necesare, în condițiile reglementărilor legale în vigoare, organi- zîndu-și compartiment specializat în comerțul exterior, marketing și conjunctură ; — întocmește proiectul bugetului de venituri și cheltuieli, realizează programarea și executarea activi- tății economico-financiare și analizează modul de exe- cuție a acestora ; — urmărește rentabilizarea continuă a întregii ac- tivități desfășurate. Art. 6. — Regia autonomă „Multiproduct“ poate beneficia de credite bancare și își constituie fonduri proprii, potrivit legii. CAPITOLUL III Patrimoniul Art. 7. — Regia autonomă „Multiproduct“ are un patrimoniu în valoare de 231,5 milioane lei, conform bilanțului contabil întocmit la data de 30 septembrie 1990. Patrimoniul constituit se. transmite regiei prin hotărîrea privind înființarea Regiei autonome „Multi- product“. Art. 8. — Regia autonomă „Multiproduct“ este pro- prietara bunurilor din patrimoniul său. în exercitarea dreptului de proprietate, regia autonomă posedă, folo- sește și dispune în mod autonom, potrivit legii,, de bu- nurile pe care le are în patrimoniul său și culege fructele, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită. CAPITOLUL IV Structura regiei Art. 9. — Regia autonomă „Multiproduct“ are în structura sa organizatorică întreprinderi și fabrici ne- cesare realizării obiectului său de activitate. De ase- menea, regia autonomă poate înființa, în structura sa, secții și ateliere. Art. 10. — Subunitățile din structura regiei func- ționează pe bază de gestiune economică. Art. 11. — în cadrul regiei se constituie servicii și birouri. CAPITOLUL V Organele de conducere Art. 12. — Conducerea Regiei autonome „Multipro- duct“ se asigură prin : -7- consiliul de administrație ; — directorul general al regiei. Art. 13. — Consiliul de administrație șe numește prin ordin al ministrului justiției și este compus din 15 persoane, din care una este directorul general al regiei. Din Consiliul de administrație al Regiei autonome „Multiproduct“ fac parte, în mod obligatoriu, un re- prezentant al Ministerului Finanțelor, un reprezen- tant al Oficiului central de stat pentru probleme speciale și un reprezentant al Ministerului Justiției. Ceilalți membri vor fi numiți din personalul militar și ₓ civil, ingineri, economiști și juriști, specialiști în domeniul de activitate al regiei. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 38 18 Art. 14. — Consiliul ; de administrație al . Regiei autonome „Multiproducț" își desfășoară activitatea în conformitate cu prbprrâl său regulament de organi- zare și funcționare. Art. 15. — Atribuțiile Consiliului de administrație al Regiei autonome „Multiproduct“ sînt următoarele : — aprobă structura ^organizatorică} funcțională și de personal a regiei și subunităților acesteia ; — aprobă politica de dezvoltare ; — hotărăște asupra ^constituirii de noi subunități, realizării și dezvoltării Activității, productive și comer- ciale, precum și creșterii numărului d.e deținuți ce pot fi calificați în meserii specifice ; — aprobă delegarile.de atribuții și limitele de com- petență pe domehii de activitate, pentru subunitățile' din structură regiei; — aprobă politica de Vînzări; — examinează și aprobă bugetul de venituri și chel- tuieli, bilanțul contabil, contul de profit\și pierderi; — aprobă utilizarea fondului vălutar; — asigură realizarea dispozițiilor în vigoare pri- vind protecția mediului înconjurător : — stabilește nivelul de salarizare a personalului, potrivit prevederilor legale ; — hotărăște în orice alte probleme privind activi- tatea regiei, cu excepția celor date în competența altor organe, potrivit legii. Art. 16. —; Activitatea curentă a Regiei autonome „Multiproduct" este condusă de un director gene- ral, numit de consiliul de administrație, cu acordul ministrului justiției, Art. 17. — Consiliul de administrație al ilegiei autonome „Multiproduct" se întrunește în ședințe or- dinare o dată pe lună și 4a cererea președintelui sau a unei treimi din membri, ori de cîte ori este nevoie. Art. 18. — Pentru luarea unor decizii „complexe, consiliul de administrație poate atrage fii activitatea de analiză consilieri și consultanți din diferite sectoa- re. Activitatea acestora va fi recompensată conform înțelegerii, pe bază de contract. Art. 19. — Consiliul de administrație, în prima lună a anului următor, prezintă ministrului justi- ției un raport asupra activității regiei pe anul prece- dent și asupra programului de activitate pentru anul în curs. Art. 20. — Organele de conducere ale întreprinde- rilor și fabricilor din structura- regiei sînt: — comitetul, de direcție ; — directorul. Art. 21. — Directorul general al regiei. angajează,, încadrează și concediază personalul din aparatul func- țional al regiei, precum, și personalul din conducerea subunităților din structura sa, exclusiv personalul mi- litar. Personalul din. cadrul subunităților se angajează, se încadrează și se concediază de către directorul 'acestora. Ntimirea și schimbarea din funcție a personalului militar care își desfășoară activitatea fii cadrul regiei sau subunităților din structură se fac de șeful Direc- ției generale a .penitenciarelor, 4a propunerea directo- rului general al regiei. Nivelul de salarizare a personalului regiei se stabi- lește de consiliul de administrație în funcție de studii și munca prestată, cu respectarea limitei minime pe economie. Art. 22. — Componența, atribuțiile, competențele și împuternicirile directorului și comitetului de direcție ale subunităților din structură se stabilesc de Consiliul- de administrație al regiei. CAPITOLUL VI Bugetul de Venituri și cheltuieli Art. 23. :— Regia autonomă „Multiproduct* întoc- mește anual bugetul de' venituri și chelțuieH, bilanț contabil și cont de profit și pierderi,, după modelele stabilite de Ministerul Finanțelor. Bilanțul contabil anual și Contul de profit și pier- deri se aprobă de Ministerul Finanțelor și se publică în Monitorul Oficial, Partea a IV-a. Art. 24. — Regia autonomă „Multiproduct* consti- tuie fondul de rezervă și fondul de dezvoltare, precum și alte fonduri necesare desfășurării activității. Art 25. — Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se sfîrșește la 31 decembrie ale fiecărui an. CAPITOLUL VII Relațiile regiei Art 26. —- Relațiile comerciale ale. regiei cu alte, regii și societăți comerciale, precum și cu statul, se desfășoară pe bază contractuală. Pentru asigurarea forței de muncă din penitenciare, subunitățile din structura regiei încheie contracte cu acestea, în limitele și condițiile stabilite în acest scop de regie și, respectiv, de Direcția generală , a peniten- ciarelor. Art. 27. — In relațiile cu terții, regia practică pre- țuri libere, negociate, cu respectarea prevederilor le- gale în vigoare. Art. ’28. — Avînd în' vedere caracterul special al activității sale, Regia autonomă „Multiproduct" nu se poate asocia cu alte regii sau societăți comerciale. Art. 29. — Litigiile de orice fel fii care sînt impli- cate Regia autonomă „Multiproduct" și subunitățile din structura sa se soluționează de instanțele judecă- torești competente, potrivit-legii. CAPITOLUL VIII Dispoziții finale Art. 30. -—Pînă la eliminarea totală a> sistemului de repartiție a materiilor prime, materialelor, com- MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI. partea p Nr. 38 19 bustibililor și energiei, regia autonomă asigură legă- tura cu Oficiul central dă stat pentru probleme spe- ciale, Ministerul Resurselor și Industriei, precum și cu celelalte departamente din economia națională, și asi- gură repartițiile necesare subunităților din compo- nența sa. Art. 31. — Regia autonomă este obligată să-și des- fășoare activitatea cu respectarea dispozițiilor privind protecția mediului înconjurător și să-și realizeze din surse proprii mijloace adecvate în acest scop. Art. 32. — Prezentul regulament se completează cu dispozițiile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea uni- tăților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale, precum și cu celelalte reglementări în vigoare. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa* pentru publicitate.: Combinatul poligrafic București - BlrouLde publicitate și difuzare pentru Moțăitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2» telefon 11.77.02. Tiparul 9 Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial*. București» str. Jiului nr. 163, telefon 68.5S.58. Monitorul Oficiul al României, Partea I, nr, 38/1991, conține 20 de pagini» Prețul 10 Iei pOLȘloj