MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 24 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Miercuri, 30 ianuarie 1991 SUMAR Nr. Pagina LEGI 9. — Lege privind înființarea Institutului Român pentru Drepturile Omului.............1—2 11. — Lege privind combaterea concurenței neloiale 3—4 LEGI PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind înființarea Institutului Român pentru Drepturile Omului Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. 1. — Se înființează Institutul Român pentru Drepturile Omului, ca organism independent, cu sediul în municipiul București, avînd personalitate juridică. Institutul Român pentru Drepturile Omului poate să-și' constituie filiale. Art. 2. — Scopul institutului este de a asigura o mai bună cunoaștere de către organismele publice, aso- ciațiile neguvernamentale și cetățenii români a pro- blematicii drepturilor omului, a modului în care drep- turile omului sînt garantate în alte țări, îndeosebi în țările participante la Conferința pentru securitate și cooperare în Europa. Totodată, scopul institutuliii este să informeze opinia publică de peste hotare, organismele internaționale, în legătură cu modalitățile practice prin care drepturile omului sînt asigurate și respectate în România. Art. 3. — Pentru realizarea acestui scop, institutul va desfășura în principal următoarele activități : a) crearea, menținerea și funcționarea pentru toți utilizatorii a unui centru de documentare conținînd texte de convenții internaționale, legi, documente, stu- dii și publicații referitoare la drepturile omului, pre- cum și referințe bibliografice ; b) informarea organismelor publice, a organizații- lor neguvernamentale și a cetățenilor, în special prin aducerea la cunoștința acestora a documentelor, practi- cilor și uzanțelor internaționale în domeniul drepturi- lor omului, inclusiv prin traducerea lor, atunci cînd este necesar ; c) organizarea de programe de formare destinate îndeosebi acelor categorii de persoane care au răspun- deri speciale pentru protecția drepturilor omului sau pentru cunoașterea problematicii drepturilor omului în rîndurile unor largi categorii ale populației; d) furnizarea, la cerere sau periodic, de informații privind eforturile guvernamentale și neguvernamentale din România pentru a promova și proteja drepturile omului, ca și eforturile similare din alte țări, precum și angajamentele internaționale asumate de România și modul în care ele sînt îndeplinite ; e) furnizarea de documentații, la cererea comisiilor Parlamentului, asupra aspectelor care privesc dreptu- rile omului din proiectele de legi și alte probleme examinate în Parlament; f) efectuarea de cercetări privind diverse aspecte ale promovării și respectării drepturilor omului în România și pe plan internațional; g) publicarea unui buletin privind drepturile omu- lui și asigurarea unei largi difuzări a acestuia, inclusiv prin traducere în limbi străine ; h) organizarea de sondaje de opinie publică pe dife- rite aspecte, privind protecția drepturilor omului în România. Art. 4. Serviciile institutului sînt deschise tuturor utilizatorilor. Textele documentelor de bază și refe- rințele bibliografice sînt difuzate gratuit sau cu plata numai a costului reproducerii. Institutul va-putea efectua cercetări, pe bază de con- tract, cu instituții sau organisme științifice și va putea elabora avize, la solicitarea unor foruri de specialitate din țară și din străinătate. Tarifele pentru astfel de servicii se vor stabili de conducerea institutului. Art. 5. — Institutul va fi condus de un consiliu general, cuprinzînd reprezentanți ai grupurilor paria- 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 24 mentare, membri ai CoțnisîeL pentru drepturile omu- lui și cetățeanului a Senatului și Comisiei pentru drep- turile omului, culte și problemele minorităților națio- nale a Adunării Deputaților, precum și oameni de știință și reprezentanți ai organizațiilor neguverna- • mentale din domeniul drepturilor omului, desemnați de birourile permanente ale celor două camere ale Parlamentului și validați de acestea. Consiliul general va desemna dintre membrii săi un comitet director, format din 7 persoane : parlamentari, oameni de știință, reprezentanți ai organizațiilor ne- guvernamentale și directorul executiv. Comitetul director va asigura conducerea activității curente a institutului. ‘Directorul executiv va repre- zenta institutul ca persoană juridică, conform regle- mentărilor în vigoare. Structura de personal a institutului este Cea pre- văzută în anexă, care face parte integrantă din pre- zenta lege. Art. 6. — Institutul va organiza, periodic, consultări și alte acțiuni comune cu organizațiile neguvernamen- tale din România, institutele de cercetări ale Academiei și alte organisme care desfășoară activități în domeniul drepturilor omului. El va stabili relații de colaborare cu institutele pentru drepturile omului sau organisme similare din alte țări, precum și cu organizații inter- naționale și regiohale care desfășoară activități în do- meniul drepturilor omului, și va organiza seminarii, simpozioane și alte acțiuni cu participare internă și internațională. Art. 7. — Institutul va sprijini; cu specialiști de înaltă calificare, organizarea unor cursuri . privind drepturile omului în principalele instituții de învăță- mînt superior din țară. în cadrul acestor cursuri vor putea fi invitați pentru a prezenta expuneri și perso- nalități ale vieții politice din diferite țări, specialiști cunoscuți prin preocupările lor pentru promovarea drepturilor omului pe plan mondial. Art. 8. — Institutul se va conduce după regulamen- tul de funcționare care va fi aprobat de consiliul ge- neral. Rapoartele anuale ale institutului vor fi trimise spre informare Parlamentului. Art. 9. — Cheltuielile institutului vor fi acoperite din bugetul Parlamentului. în • acest scop, vor fi prevăzut^ fondurile necesare începînd cu 1 ianuarie 1991. Institutul va putea accepta contribuții voluntare, do- nații, alte liberalități în regim de fundație. Art. 10. _— După doi ani de funcționare a institu- tului, organele de conducere vor prezenta Parlamen- tului' un raport privind bilanțul activității și funcțio- nării institutului, cu luarea în considerare în special a evaluării celor care au utilizat serviciile sale. Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 24 ianuarie 1991. PREȘEDINTELE SENATULUI academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU Această lege.a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 28 ianuarie 1991. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR MARȚIAN DAN în temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președin- telui României, promulgăm Legea privind înființarea Institutului Român pentru Drepturile Omului și dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI ION ILIESCU București, 29 ianuarie 1991. Nr. 9. INSTITUTUL ROMÂN PENTRU DREPTURILE' OMULUI Director executiv (și șef al sectorului cercetare) ANEXĂ Director adjunct (și șef al sectorului inforhiare și documentare) Sectorul formare Sectorul documentare și pregătire și informare a specialiștilor Sectorul cercetare Sectorul administrativ --- șef sector (directorul ---» șef sector --- șef sector --- șef sector (și contabil) adjunct) --- 4 cercetători (cu (directorul execu- --- 2 secretar-dactilo --- redactor șef al buletinului practică profesio- tiv) --- 1 administrator --- redactor nală) --- 5 cercetători --- 1 șofer --- funcționar pentru relații cu --- 1 portar publicul --- 1 îngrijitor --- 2 documentariști- traducători Total personal: 5 persoane 5 persoane 5 persoane 7 persoane MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 24 3 PARLAMENTUL ROMÂNIEI ADUNAREA DEPUTAȚILOR SENATUL LEGE privind combaterea concurenței neloiale Parlamentul României adoptă prezenta lege. Art. 1. — Cornercianții sînt obligați să-și exercite activitatea cu bună-credință și potrivit uzanțelor cinstite. Art. 2. — Constituie concurență neloială, în sensul prezentei legi, orice act sau fapt contrar uzanțelor cinstite în activitatea comercială sau industrială. Art. 3. — încălcarea obligației prevăzute în art. 1 atrage răspunderea civilă, contravențională ori penală, în condițiile prezentei legi. Art. 4. — Constituie contravenții următoarele fapte, dacă nu sînt săvîrșite în astfel de condiții încît să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni : a) încălcarea de către persoanele fizice a interdic- țiilor prevăzute de art. 36 din Legea nr. 15/1990 pri- vind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale ; b) oferirea serviciilor de către salariatul exclusiv al unui comerciant unui concurent ori acceptarea unei asemenea oferte ; c) dezvăluirea de către salariatul unui comerciant a unor date secrete privind activitatea acestuia, către un concurent ; d) încheierea de contracte prin care un comerciant asigură predarea unei mărfi sau executarea unei pres- tații în mod avantajos, cu condiția aducerii de către client ■ a altor cumpărători, cu care comerciantul ar urma să încheie contracte asemănătoare ; e) încheierea de contracte prin care cumpărătorul ar urma să primească un premiu, care depinde exclusiv de o tragere la sorți sau de hazard ; f) comunicarea sau răspîndirea în public de către un comerciant de afirmații asupra întreprinderii sale sau activității acesteia, menite să inducă în eroare și să-i creeze o situație de favoare în dauna unor con- curenți ; g) comunicarea sau răspîndirea, de către un comer- ciant, de afirmații mincinoase asupra unui concurent sau mărfurilor sale, afirmații de natură să dăuneze bunul mers al întreprinderii. Comunicarea făcută confidențial este socotită un act de concurență neloială numai cînd autorul comunicării știa că faptele nu corespund adevărului ; h) oferirea, promiterea sau acordarea — mijlocit sau nemijlocit — de daruri ori alte avantaje salariatului unui comerciant sau reprezentanților acestuia, pentru ca prin purtare neloială să poată afla procedeele sale industriale, pentru a cunoaște sau a folosi clientela sa, ori pentru a obține orice alt folos pentru sine ori pentru altă persoană în dauna unui concurent : d) deturnarea clientelei unui comerciant orin folosi- rea legăturilor stabilite cu această clientelă în cadrul funcției deținute anterior la acel comerciant ; j) concedierea unor salariați ai unui comerciant, în scopul înființării unei societăți concurente care să capteze clienții acelui comerciant sau angajarea sala- riaților unui comerciant în scopul dezorganizării acti- vității sale. Contravențiile de la lit. a) se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei, cele de la lit. b)—e) cu amendă de’ la 10.000 lei la 40.000 lei, iar cele de la lit. f)—j) cu amendă de la 20.000 lei la 60.000 lei. Sancțiunea poate fi aplicată și persoanelor juridice. Contravențiile se constată, la sesizarea părții vătă- mate, de către salariați anume împuterniciți de came- rele de comerț și industrie teritoriale sau de Inspecția comercială de staL Agenții constatatori aplică o dată cu constatarea contravenției și amenda. Contravențiilor prevăzute la alin. 1 li se aplică dis- pozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sanc- ționarea contravențiilor. Art. 5. — Constituie infracțiune de concurență ne- loială și se pedepsește cu închisoare de la o lună la doi ani sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei : a) întrebuințarea unei firme, unei embleme, unor desemnări speciale sau a unor ambalaje de natură a produce confuzie cu cele folosite legitim de alt co- merciant ; b) producerea în orice mod, importul, exportul, de- pozitarea, punerea în vînzare sau vînzarea unor măr- furi purtînd mențiuni false privind brevetele de in- venții, originea și caracteristicile mărfurilor, precum și cu privire la numele producătorului sau comercian- tului, în scopul de a induce în eroare pe ceilalți comer- cianți și pe beneficiari. Prin mențiuni false asupra originii mărfurilor se în- țeleg orice indicații de natură a face să se creadă că mărfurile au fost produse într-o anumită localitate, într-un anumit teritoriu sau într-un anumit stat. Nu se socotește mențiune falsă asupra originii măr- furilor denumirea unui produs al cărui nume a devenit generic și indică în comerț numai natura lui,- afară de cazul cînd denumirea este însoțită de o mențiune care ar putea face să se creadă că are acea origine. Art. 6. — Comerciantul care săvîrșește un act de concurență neloială va fi obligat să înceteze sau să înlăture actul și, după caz, să plătească despăgubiri pentru daunele pricinuite. Art. 7. — Acțiunile izvorînd dintr-un act de concu- rență neloială sînt de competența tribunalului locului săvîrșirii faptei sau în a cărui rază teritorială se gă- sește sediul pîrîtului sau inculpatului ; în lipsa unui sediu este competent tribunalul domiciliului pîrîtului sau inculpatului. Art. 8. — Acțiunea penală, în cazurile prevăzute de art. 5, se pune în mișcare la plîngerea părții vătămate ori la sesizarea camerei de comerț și industrie terito- riale sau a altei organizații profesionale. Art. 9. — Dacă vreuna dintre faptele prevăzute de art. 4 sau 5 cauzează daune patrimoniale sau morale, cel prejudiciat este în drept să se adreseze instanței competente cu acțiune în răspundere civilă cores- punzătoare. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 24 Dacă fapta prevăzută de această lege a fost săvîrșită de un salariat în cursul exercitării atribuțiilor sale de serviciu, comerciantul va răspunde solidar cu salariatul pentru pagubele pricinuite, afară de cazul în care va putea dovedi că, potrivit uzanțelor, nu era în măsură să prevină comiterea faptei. Persoanele care au creat împreună prejudiciul răs- pund solidar pentru actele sau faptele de concurență neloială săvîrșite. Pentru luarea unei măsuri ce nu suferă amînare se, pot apliba dispozițiile ărt. 581 și art. 582 din Codul de procedură civilă. Art. 1Q. — Prin hoțărîrea dată asupra fondului, in- stanța poate dispune ca mărfurile sechestrate să fie vîndute, după distrugerea falselor mențiuni. Din suma obținută în urma vînzării se vor acoperi mai întîi despăgubirile acordate. Art. 11. — O dată cu condamnarea ori obligarea la încetarea faptei .ilicite sau repararea daunei, instanța poate obliga la publicarea hotărîrii, în presă, pe chel- tuiala făptuitorului. Art. 12. — Dreptul la acțiune prevăzut de art. 9 se prescrie în termen de un an de la data la care păgu- bitul a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască dauna și pe cel care a cauzat-o, dar nu mai tîrziu de 3 ani de la data săvîrșirii faptei. Art. 13. — Dispozițiile prezentei legi se completează cu prevederile Codului de procedură civilă sau, după caz, ale Codului de procedură penală. Art. 14. — Dispozițiile prezentei legi se aplică și per-, soanelor fizice sau juridice străine care săvîrșesc acte de concurență neloială pe teritoriul României. Art. 15*. — Prezentă lege intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial ^1 RomânieR Această- lege a fost adoptată de Senat în ședința din 23 ianuarie 1991. . PREȘEDINTELE SENATULUI academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU Această lega a fost adoptată de Adunarea Deputaților în ședința din 28 ianuarie 1991. PREȘEDINTELE ADUNĂRII DEPUTAȚILOR MARȚIAN DAN în temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Președin- telui României, promulgăm Legea privind combaterea concurenței neloiale și dispunem publicarea sa în Monitorul Oficial al României. PREȘEDINTELE jROMÂNIEI ION ILIESCU București, 29 ianuarie 1991, Nr. 11. EDI! OR ; PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, șectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial", București, SiT. Jiului nr 163 telefon 68 55 58. Monitorul Oficial al României, Partea I> nr. 24/1991, conține 4 pagini. Prețul 2 lei j 40,816 [