cd
o
Tu
0
0
•8^
£'8
B 3
0
sgS
g a)
⁸ 13
0 H
S o
ui WD 0
0
0
0
Q
£
O
0
0
8
$
WD
0
CP
"vi
0 S
S 5 “•
cd
0
cp
cd
CP
0
0
0
CP
0 Uf
s *
3
1
P Q
s
£
8
~g £
0 g s?
2 âS
o
10
t-
00
00
ca
00
o
0i
10
ca
00
o
uq
c-
00
co
lO
00
ca
oo
co
00
$
00
10
ca
00
ca
ca
ca’
10
I0
oo
cd
co
ca
ca
io
co
00
2 S-
ă 0
5 g J
3WsC0
•s
o
o
>0
to cd
0 0
§2 .
3>l§<
J SCO
3
0
CP
15
'Oi
£
.5 <
^sCO
CO
5 d
£ S S
f»
cd
0
e
0
tll
0
cp
>
£
Uf 0 0
a>
S
£
cd
cd
0 O
c « 2
8£S
0 O
0
cu
o
g
o
cd
CP
0
§
UD
0
0
0
0
o
o
0 5
0
0
CP
0
O
3
0
si&
u W®
0 C
li
0*
fi
■B «2
55 «> n
CB O -s!
Ss w
CP
o
0
a 8
gtt
£
£
CU
a
o
O
cd
cp
Uf
cp
o
0
0 O
3
0* y
0 0
Uf Uf
0
Uf
R /n n
cd §
tor
Pm
CP
Ut
Px'
O
Tu
cd
0
g &
■ x
3
WC
CP
0 0
o £ Q f
2 5
rQ C X
o
cd
» U
8
to
§ I
WD ‘
CP
ca
2 -
C tor
u» 0
îs
*îo
ca
ca
câ
co
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 14
32
05
co
-r-t
*CQ-
i as
P >0$
ca
aS
s-<
>aS
>2
O
CQ-
a$
53
*
g
o
00
g*
a
oo
0
3
O
2
O
2
-as
s
4-»
CQ
a
oo
as
0*
CQ
a
o
as
"a
'.5
^.g
aS
0*
as
4->
en
3
ca
m
au
N
O
O
r—«
en
ce-
as
s-<
>aȘ
>0
O
00
m
ca
1O
CD
00
as
u
cu
0>
2’CrS
S Q ,.
as
as
>
0)
§
O
Tu
g.
o
«i •r*
CD 0
al
CD
au
cu
0
0
Tu
al
a)
g oo
o
s-t
cu
rfS O.
ș as
o
S-t
CU
>0$
>âi
o
en
0
a>’S-
©O
ca
l
*s
Co
CQ-
2
>0
O
al
*3
aS
i
0
O
cu
as
cu
S-t
CD
cu
0
ca
O
au
« y
® 0
S-t S-I
as
en
24
'8'sj
ca
s
IO
co
ca
ca
0
£
Pt
0
&
0
in
4
as H
cd au
& -y
as
1 &
as 2
«I-
au ®
^jS-tO
oo
ca
iq
ci
co
»
in
oo
o
lO
o
CO
iq
od
in
oo
io
ca
co
ca
oo
o>
ci
co
o
S-4
cu
aS
CD
O
CD
cu
t)D I
CD
m
ca
aS
g
Tu
as
0
A’*
«t p
2 2 Q
al >
£
0 as O
w as
a»
2 O
CD
cu
0
1M&£
£ £ ă:S^
0
cd en
CD’
CD
ca
"di - as £
Sg 3
2§f
S O
al S 8*
Z 4S
CD
Icn
ca
al
g
P<
a* «>
si
o -3
ca
U
O
Tu
isl
as
$1 »
au
CD
CU
£
as o
>•3
p y
□ au 0
w as⁶*-⁴
al g en-
cd g
0 CD J4
1 3* 9*
14 au EL
as
0
0
0£
M S4
Seu
O<
00
ca
as
a
CQ
as
§
o
ar
0
cq
al
U
0
en
a
O
i
s?
8
a>
en
co
00
1O
as
0
O
04
oo
co
ca
O
au
en-
CD
S.S
-as cizl
cd 70 c
3 0 *
£ OJD CD
CD
;cn
en
ca
as
a
a « 2
O 0
⁸
d
S d'³-
aS
i £
en
6. £
0
CA
al
>
O
oo
C/>
I
en
00
en
aS
șa
au
O
05
cd
CO
iq
ci
4 *&
i s |
tt§i
£-g^
II
Ci
^ăl
as
a
al
§
o
co
irt
>aS
O
*
s
CQ
>
o
cu
en
CD
CD
en
00
en
co
as
0
in
oo
4 &
au 5 m
as c£i _»
au «P n
in
K -4
aS
au
g
&
>
4 0
co
£
o
p
oo
co
al
0
(D
.4
§
txo
£
m
in
co
al
3
en
in
ca
oo
4
$ s
-1
aS «0
2-g
>
o
p
o
P
m
ca
’5
as
N
as
03
>
O
m
oo
ca
Ca*
>
in
oo
LO
m
ca
d
I
cS
3
răî
a
aS
CD
al
CD 0
aS 2 *3>
cd g
cn-
g
CD
aS tEj
al
a
o
5
aT
CD 0
S-t
as
al cu •;
au £
en-
8^o - o
0 SX'aJ £ ,2 g o j
'g -r g â g aT § &
n* ?r cd Oi p $0 OU
n, $4 CD H4 w
î
S-t
eu
8
g
CU
O
en
g
aT
^cn
co
co
l
R r-H
® 55 rW
g rr e.
al
au
0£
seu
3
s 4
au cd
cu 14 ,2 +•
1 «Ti &
"cd
a;
S .
^cn
cd en
CD •
a en
CD «
0)
ca
co
CQ
CQ
33
MONITORUL
OFICIAL AL
ROMÂNIEI, PARTEA
i, Nr. 14
P
p
I
P
0
3
*&)
O
O
cd
cd
cd
’• ©
fi
r '
|Ui £
[U 22
©
D
o
o
Q
Q
o
cd
"cd
0
.2
*&
2
0
2
’5d
2
O
O
B1C
fd
£
cd
O
CD
0
0
cd
Q}
g
£
CO
in
O
CM
CM
CC
£
c
©
CD
o
as
fi
cd
CD
H 10
2 .
y d
dpi
0
p
cd
CD
0
0
£
xd
a
C
P
xd
fi
fi
cd
0>
0
04
CD
O)
O P
0
cd
>
CO
cd
s
cd
O
cd
O
2
cd
fi
cd
’o
CU
cd
To
O
o
CD
2
■&>
2
O
fi
5»
o *2
W >
p
Oi
co
CM
CO
tn
CM
eo
Oi
co
Oi
co
CM
CD
CO
CM
o
co
co
m
co
m
CM
m
CO
CM
CM
O
co
co
o
CM
CM
CM
in
CM
CO
Oi
tn
CM
CM
tn
m'
tn
oo
CM
CM
CO
co
CM
xȚ
CO
co
in
CO
cd
’©
CD
cd
CD
cd
0
t-i
cd
0
©
CD
cd
CD
cd
fi
CD
fi
cd
CD
cd
CD
u>
fi
$-1
CD
cd
0
©
cd
CD
cd
CQ-
fi
I
cd
0
"5
CD
cd
©
£
fi
&
cd
0
©
CD
cd
CD
>
fi
cd
0
v
co-
CD
2
cd
CD
p
cd
fi
CD
0
'o
cd
CD
cd
c/>
fi
cd
0
rCD
©
cd
cd
cd
CD
fe O
cd
©
cd ¹
cd
O
©
fi
cd" o
© 0
© 0
CD
cd
cd
cd
CQ"
fi
£
rt
a>
3
£
© ;3
CM
co
CM*
5¹
"cd
$-4
04
CO
co
00
co
(V
cd
cd
CO"
fi
fi
$
c
co
CM
cd
ai
04
CD
CU
co
co
Oi
co
co
Oi
co
co
oi
m
in
CD
cd
CD
c/>
fi
£■4
©
ti
cd
0
"©
©
cd
cd
u>
fi
CD
fi
cd
o
o
"cd
>
q
©
CD
cd O
o
cd
£
§
cd
>
CD
CD
cd
1
’C
o
"cd
>
cd
CD
cd
cd
CD
cd
cd
CD
cd
CD
£
cd
c3 ’
cd
2
© p
§
u
o
©
cd
cd" 2
o
"cd
>
cd
CD
cd
CD
0
cd
I
cd
O
©
cd
CD
cd
cd
o
©
cd
cd o
© 0
fi cd" o
O © 2
°
cd **
fi
cd" 2
fi
cd
>
cd"
CD
p
cd
©
cd
cd
>
CD
cd
cd
>
O
F©
0
§
⁵ 3
CD
fi
c
2
© 0
ce
2
CD
O
0
5 “■
© p
CD
cu
2 S)
■e
o
&
i a»
cd
CD
£
o
0
o
0
©
CD
cz>
0
tdD
I
cd
CD
Ui
CD
O
0
0
©
cO-
tn
I
2
8
CO
3
ffi ■
CU
fi
©
g
©
cd
CD
<
o .
©
§
tdC
£
o
: a>
cd
CD
Cm
CD
O
0
X3
O
0
0
©
cd
CD
o
tuo
1 cn
©o
co
co-
o
©
tx
£
O
04
K
: (D
cd
CD
©
u
o
p
CU
0
cd
CD
cd
U)
£ .
Oi
CO-
CD
OJD
■K
O
I <0
* 2
© 0
co-
-
CD
O
0
0
©
g
CD
P
&
cd
CD
©
B
0£
■e
o
: a>
CD
O
0
CD
cd
CD
o.
"cS
I
tdC
04
X
: ©
ai
S
cd
0
CD
cd
CD
p
CD
O
0
CD
s
O
0
a3
co
© 0
c/>
CD $
CQ“
^25
cd" §
£
-tn
CM
x
CD
CD
O
0
©
cu
g
cd
CD
q .
"©
2
0
-e
o
04
X
! CD
CD
O
0
CD
cd
CD
©
!
04
K
CD
© I
s
fi'
tuo
cn
2»
cd
£
CD
O
0
CU
0
©
$-4
CU'
cd"
CD
60“
cd" 2
© 0
(Z>
0
2
c
O
io
<
ai
§
o
04
CD
CD
O
o
P
P
cd
CD
tx
04
X
CD
fi
o
CO
1
co
CO
co
34
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 14
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 14
35
o
I
fa
04
©
CU
s
5
cu
CQ
“ cU
1-3 xU
i-i CQ
^.2
►h CQ
CQ
CQ
CM
CQ
CD
©
©
8
cU
©
O
cU
§
’S
£
cU
>
cd
£
0
cU
CQ
§
CO
cU
xU
CQ
>cU
CQ
>cu
Uj
Ci
CM
o
CM
CQ
ci
0
CQ
cq
O
©
3
0
3
©
‘n
O
04
©
©
*3
*3)
cd
cd
O
0
3
W
©
>cU
no
o
>
cd
N
0
O
0
ₜ0
CD
©
*0
0
cu
8
o
&
cd
cU
0
’04
g
o
€/>
©
O
r—4
P4
0
©
©
§
Oi
CD
0
©
€
LQ
>cd
e
>cu
CQ
Zi
C»
O
OO
aș
CQ
in
m
CQ
CQ
00
CM
m
Oi
cm’
Oi
Oi
IO
iO
(6
Oi
CQ
Oi*
CM
CM
00
CO
oi
in
co
Oi
CQ
Oi
co
co
Oi
CQ
iO
IO
co
co
CM
00
CM
CM
CM
CM
CM
0
©
0
cU
0
3
©
cU
©
cd
«>
0
0
CU
0
©
CD
cd
©
I
cU
0
©
©
cd
CD
I
0
2
CD
cd
©
©
v>
CD
4 «>
cU
CD
©
cd <
cU
cd
o
3
>
©
cd
cU
^5
H o
cu
cd
5
cU
0
I
8 O
£-g
«B O
cd
0
O
CU
CD
CD
CJ
Z5
©
£
O
©
cU
rt"2
© 0
0
0/
CU
©
©
tdD
o
) ’o
£ 2
8
0
CD
O
Ph
cU
©
I
CQ
§
o
0
CQ
Ci
1O
cd
I
u
04
©
cU
a
$-<
©
o
£
cd
>
CD
£
cu 2
© 0
cU
cU
>
’o
cU
CD
UI
s i
tw ¹
CD „
0>
§
țD
t:
o
04
। ©
!
cU
£
CD
O
o
rt 2
© 0
S-4 0
CU
I
§
u
$
cU
©
rt 2
cU
0
O
CD
© 0
2
©
cd
CD
o
I
6t
O
04
X
©
0
©
©
O
o
£
"© 0
rt y *i
© 0 ‘
>
cU
©
§
UdD
o
©<
>4
©
©
O
0
CD
0
©
8
3
0
W)
co
0 CQ
co
©
cU
B
I
00
m
CM
CM
CM
cd
0
co
co
m
00
CM
CD
g s
&I3
§ O
O cu
0
£
>
A
0
o
©
© 0
cd~ |
£ â ©
04
©
o
0
*©
O
P^
©
cd
©
0
©
8
w
00
o
cq
io
0
0
CO
CM
Ci
Oi
CQ
lO
co
«î
£
S.S
£ 0
-83
cU
g
©
cd
rt" 2
© 0
0 0
cd
«■u »-ț
© 3
(Z>
£
*cU
N
co
CM
CQ
Țd
co
CM
CM
in
CD
CU
a
© ©
04 3
£-g
rt 9
cU
cU
cU
O
©
§
©
CU
CD
©
’2
cU
>
O CQ
r—4 CU
S£
C/>CQ
co
o
CM
CM
eo
CM
CQ
CM
Oi
CM
cU
0
g
CD
CU
cU
CQ
CQ
CO
CM
CM
Oi
io
Ci
co
CM
CM
CD
CU
CD
O
>
0
$-4
cU
0
3
CD
CU
0
0
cU
04
©
cU
«>
0
a
cd
CD
cU
cu
©
CU
©
rt £
© 0
5-4 S-4
CU
>
§
rt" 2
O
a
© <
§
©
CQ
CQ
CO
©
r—4
g -
cd <
co
©
O
0
o
£
CD
CD
O
O
cd
©
0
©
0
04
u>
cU
CD
04
î^5
:
CD 0
c/>
$£
CQ
0
lO
CO
CO
co
I
ten
Oi
co
5
37
MONITORUL
OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr.
14
O
mH
1X4
aS
(D
O
£
o3
w>
8
CD
2
CD
CD
03
o
£
£
>
o
.—I
<0
03 03 03 c"
'5 CD CD OJ C
cd O CD O ct
> > >
CO CD r-H O
LfO CO o
o w
'2 o
0) ni
>că ’o O %
0£ *g jS
>cd & cu 2 £
O aî >a3 |S
Ph o w
O)
J5
CJ
CD
3
O
3
o
CD
4"
oo
d
CD
m
g
$<
a>
£
a
ti
in
cO
CD
O
ci
o
CQ
38
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 14
ANEXA Nr. 2
STATUTUL»)
Societății comerciale.....
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL 1
Denumirea societății
Denumirea societății este Societatea comercială .,..
în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile și
alte acte emanînd de la societate, denumirea societății
va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe
acțiuni" sau inițialele „S.A.“, de sediul societății, ca-
pitalul social și numărul de înregistrare.
ARTICOLUL 2
Forma juridică a societății
Societatea comercială este persoană juridică română,
avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta
își desfășoară activitatea în conformitate cu legile
române și cu prezentul statut.
ARTICOLUL 3
Sediul societății
Sediul societății este în România, localitatea ..
strada ... nr. ... Sediul societății poate fi schimbat în
altă localitate din România, pe baza hotărîrii adunării
generale a acționarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentanțe,
agenții situate și în alte localități din țară și străină-
tate.
ARTICOLUL 4
Durata societății
Durata societății este nelimitată, cu începere de Ia
data înregistrării la Camera de comerț și industrie.
CAPITOLUL II
Scopul și obiectul de activitate al societății
CAPITOLUL III
Capitalul social, acțiunile
ARTICOLUL 7
Capitalul social
Capitalul social inițial este fixat la suma de .... .
milioane lei împărțit în....acțiuni nominative în
valoare nominală de.........lei fiecare, în întregime
subscrise de acționar.
*) Denumirea, sediul și capitalul social pentru fiecare
Capitalul social inițial împărțit în acțiuni nominative
de.........lei fiecare este în întregime subscris de
statul român, în calitate de acționar unic și vărsat în
întregime la data constituirii societății.
Capitalul social inițial este deținut integral de statul
român, ca acționar unic, pînă la transmiterea acțiu-
nilor din proprietatea statului către terțe persoane fi-
zice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii.
ARTICOLUL 8
Acțiunile
Acțiunile nominative ale societății vor cuprinde toate
elementele prevăzute de lege.
Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem-
nătura a doi administratori.
Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis-
tru numerotat, sigilat și parafat de președintele con-
siliului de administrație, care se păstrează la sediul
societății.
ARTICOLUL 9
Reducerea sau mărirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau mărit pe baza ho-
tărîrii adunării generale extraordinare a, acționarilor
în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de,
lege.
ARTICOLUL 10
Drepturi șl obligații decurgînd din acțiuni
Fiecare acțiune subscrisă și vărsată de acționari con-
feră acestora dreptul la un vot în adunarea generală a
acționarilor, dreptul de a alege și de a fi ales în orga-
nele de conducere, dreptul de a participa la distri-
buirea beneficiilor, conform prevederilbr prezentului
statut și dispozițiilor legale, respectiv la alte drepturi
prevăzute în statut.
Deținerea acțiunii implică adeziunea de drept Ia
statut.
Drepturile și obligațiile legate de acțiuni urmează
acțiunile în cazul trecerii lor în proprietatea altor per-
soane.
Obligațiile societății sînt garantate cu capitalul so-
cial al acesteia, iar acționarii răspund în limita valorii
acțiunilor ce le dețin.
Patrimoniul societății nu poate fi grevat de datorii
sau alte obligații personale ale acționarilor. Un cre-
ditor al unui acționar, poate formula pretenții asupra
părții din beneficiul .societății ee i se va repartiza de
către adunarea generală a acționarilor sau a cotei părți
cuvenite acestuia la lichidarea societății, efectuate în
condițiile prezentului statut.
ARTICOLUL 11
Cesiunea acțiunilor
Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care
nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare ac-
țiune.
societate în parte sînt cele prevăzute în anexa nr. 1.
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 14
39
Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio-
nari sau terți se face în condițiile și cu procedura pre-
văzută de lege.
ARTICOLUL 12
Pierderea acțiunilor
în cazul pierderii unor acțiuni, proprietarul va trebui
să anunțe consiliul de administrație și să facă public
faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un
duplicat al acțiunii.
CAPITOLUL IV
Adunarea generală a acționarilor
ARTICOLUL 13
Atribuții
Adunarea generală a acționarilor este organul de
conducere al societății, care decide asupra activității
acesteia și asigură politica ei economică și comercială.
Adunările generale ale acționarilor sînt ordinare și
extraordinare și au următoarele atribuții principale :
a) aprobă structura organizatorică a societății și nu-
mărul de posturi, precum și normativul de constituire
a compartimentelor funcționale și de producție ;
b) alege membrii consiliului de administrație și ai
comisiei de cenzori, inclusiv cenzorii supleanți, le sta-
bilește remunerația, îi descarcă de activitate și îi reₓ-
vocă ;
c) alege directorul general, îl descarcă de activitate
și îl revocă ; directorul general este și președintele con-
siliului de administrație ;
d) stabilește nivelul de salarizare al membrilor con-
siliului de administrație, directorului general, al mem-
brilor comitetului de direcție și al comisiei de cen-
zori, în conformitate cu prevederile legii ;
e) stabilește bugetul de venituri și cheltuieli și după
caz programul de activitate pe exercițiul următor ;
f) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con-
tul de beneficii și pierderi după analizarea rapoartelor
consiliului de administrație și al comisiei de cenzori,
aprobă repartizarea beneficiului ;
g) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu-
turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe ;
stabilește competențele și nivelul de contractare a îm-
prumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale
și a garanțiilor ; aprobă orice fel de credit’ financiar
acordat de societate ;
h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea
de sucursale, filiale și agenții ;
i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca-
pitalului social, la modificarea numărului de acțiuni
sau a valorii nominale a acestora, precum și la cesiunea
acțiunilor ;
j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea
statutului, precum și la transformarea formei juridice
a societății ;
k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea, di-
zolvarea și lichidarea societății ;
1) analizează rapoartele consiliului de administrație
privind stadiul și perspectivele societății cu referire la
profit și dividende, poziția pe piața internă și interna-
țională,’ nivelul tehnic, calitatea, forța de muncă, pro-
tecția mediului, relațiile cu clienții ;
m) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a
membrilor consiliului de administrație, directorului ge-
neral și a cenzorilor, pentru paguba pricinuită so-
cietății ;
n) hotărăște în orice alte probleme privind societatea.
Hotărîrile în problemele prevăzute la lit. i), j)
și k) vor putea fi aduse la îndeplinire numai după
aprobarea lor de către organul care a aprobat consti-
tuirea societății, în perioada în care statul este acționar
unic.
Atribuțiile adunărilor generale ordinare și extra-
ordinare ale acționarilor se diferențiază potrivit legii.
ARTICOLUL 14
Convocarea adunării generale a acționarilor
Adunarea generală a acționarilor se convoacă de
președintele consiliului de administrație sau de unul
dintre vicepreședinți, pe baza împuternicirii dată de
președinte.
Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată
pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco-
nomic financiar, pentru examinarea bilanțului și a
contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și
pentru stabilirea programului de activitate și bugetu-
lui pe anul în curs.
Adunările generale extraordinare se convoacă la ce-
rerea acționarilor, reprezentînd cel puțin 1/3 din ca-
pitalul social, la cererea comisiei de cenzori, precum
și în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu
mai mult de 10% timp de doi ani consecutiv, cu excep-
ția primilor doi ani de la înființarea societății.
Adunarea generală va fi convocată de administratori
de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile
din statut, cu cel puțin 15 zile înainte de data sta-
bilită..
Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și
într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea
în care se află sediul societății sau din cea mai apro-
piată localitate.
Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adu-
nării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită
a tuturor problemelor care vor face obiectul adunării.
Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru mo-
dificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă
textul integral al propunerilor.
Adunarea generală a acționarilor se întrunește la
sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate.
ARTICOLUL 15
Organizarea adunării generale a acționarilor
Adunarea generală ordinară este constituită valabil
și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii
prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capi-
talul social, iar la a doua convocare dacă dețin cel
puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală extraordinară este constituită va-
labil și poate lua hotărîri, dacă la prima convocare
acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4
din capitalul social, iar la a doua convocare dacă dețin
cel puțin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generală a acționarilor este prezidată de
președintele consiliului de administrație, iar în lipsa
acestuia de către unul din vicepreședinți, desemnat de
președinte.
Președintele consiliului de administrație desemnează,
dintre membrii adunării generale, doi secretari care să
verifice lista de prezență a acționarilor și să întoc-
mească procesul-verbal al adunării.
40
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 14
Procesul-verbal al adunării se va scrie într-un re-
gistru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat
de persoana care a prezidat ședința și de secretarul
care l-a întocmit.
La ședințele ordinare și extraordinare ale adunării
generale a acționarilor, în care se dezbat probleme pri-
vitoare la raporturile de muncă cu personalul socie-
tății, pot fi invitați și reprezentanții salariaților.
ARTICOLUL 16
Exercitarea dreptului de vot în adunarea generală
a acționarilor
Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis.
Acționarii votează, de regulă, prin ridicarea de mîjni.
La propunerea persoanei care prezidează sau a unui
grup de acționari prezenți sau reprezentați, ce dețin
cel puțin 1/4 din capitalul social, se va putea decide
ca votul să fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem-
brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen-
tru revocarea și pentru luarea hotărîrilor referitoare
la răspunderea administratorilor.
Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar
pentru acționarii absenți sau nereprezentați.
Art. 17. — în perioada în care statul este acționar
unic, atribuțiile adunării generale a acționarilor vor fi
exercitate de consiliul împuterniciților statului, alcă-
tuit din 7—15 persoane și numit de Ministerul Agri-
culturii și Alimentației.
Consiliul împuterniciților statului are următoarea
componență :
— reprezentantul Ministerului Agriculturii și Ali-
mentației ;
— reprezentantul Ministerului Finanțelor ;
— reprezentantul Ministerului Comerțului și Turis-
mului ;
— ingineri, tehnicieni, economiști și juriști, spe-
cialiști în domeniul de activitate al societății.
Consiliul împuterniciților statului se întrunește în
prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil
cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă
hotărăște în probleme de competența adunării gene-
rale ordinare a acționarilor și în prezența a 4/5 și
votul a 3/4 din membri, dacă hotărăște în probleme
de competența adunării generale extraordinare.
Membrii consiliului împuterniciților statului își păs-
trează calitatea de angajați la unitatea sau instituția
de la care provin, precum și toate drepturile și obliga-
țiile care derivă din această calitate.
Membrii consiliului împuterniciților statului nu pot
face parte din mai mult de două consilii, sau participa
la societăți comerciale cu care respectivele societăți
întrețin relații de afaceri sau au interese contrare,
deoarece primesc indemnizații stabilite de aceste con-
silii.
Periodic consiliul împuterniciților statului prezintă
Ministerului Agriculturii și Alimentației un raport
asupra activității desfășurate de societatea comercială
și un program de activitate pentru perioada următoare,
iar la încheierea activității prezintă raportul asupra
întregii activități desfășurate.
Pentru luarea unor decizii complexe consiliul împu-
temiciților statului poate atrage în activitatea de ana-
liză consilieri și consultanți din diferite sectoare.
Consiliul împuterniciților statului îndeplinește orice
alte atribuții care derivă din legislația în vigoare, pre-
cum și din statutul societății.
Consiliul împuterniciților statului se va desființa de
drept, la data la care se va ține ședința de constituire
a adunării generale a acționarilor.
CAPITOLUL V
Consiliul de administrație
ARTICOLUL 18
Organizare
Societatea pe acțiuni este administrată de către con-
siliul de administrație compus din .... administratori,
aleși de adunarea generală a acționarilor pe o perioadă
de 4 ani, cu posibilitatea de a fi aleși pe noi perioade de
4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul
de administratori este stabilit în raport cu volumul și
specificul activității societății comerciale.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele
desemnate de acționari.
Cînd se creează un loc vacant în consiliul de adminis-
trație, adunarea generală a acționarilor alege un nou
administrator pentru completarea locului vacant. Adu-
narea generală a acționarilor va alege ca nou adminis-
trator o persoană indicată de același acționar care a
desemnat predecesorul său. Durata pentru care este
ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant
va fi egală cu perioada care a rămas pînă la expirarea
mandatului predecesorului său.
Sînt incompatibile cu calitatea de membru al consi-
liului de administrație, comisiei de cenzori și director,
persoanele care potrivit legii sînt incapabile sau au
fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz de
încredere, fals, înșelăciune, delapidare, mărturie min-
cinoasă, dare sau luare de mită, precum și pentru
alte infracțiuni prevăzute de lege referitor la socie-
tățile comerciale.
Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta-
tului către terțe persoane fizice sau juridice, consiliul
de administrație al societății comerciale va fi numit
de consiliul împuterniciților statului, cu acordul mi-
nisterului de resort.
Consiliul de administrație este condus de un pre-
ședinte. Componența consiliului de administrație și
desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de adu-
narea generală a acționarilor.
La prima ședință, consiliul de administrație alege
dintre membrii săi 1—3 vicepreședinți.
Consiliul de administrație se întrunește la sediul so-
cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre-
ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi. El este
prezidat de președinte, iar în lipsa acestuia de unul din
vicepreședinți desemnat de președinte; Președintele nu-
mește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie
din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezența
a cel puțin 1/2 din numărul membrilor consiliului de
administrație și deciziile se iau cu majoritatea abso-
lută a membrilor prezenți.
Dezbaterile consiliului de administrație au loc, con-
form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu-
nicat de președinte, cu cel puțin 15 zile înainte. Aces-
tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței, care
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 14
41
se înscrie într-un registru sigilat și parafat de pre-
ședintele consiliului de administrație. Procesul-verbal
se semnează de persoana care a prezidat ședința și de
secretar.
Consiliul de administrație poate delega unuia sau
mai multor membri ai săi unele împuterniciri pe pro-
bleme limitate și poate recurge la experți pentru stu-
dierea anumitor probleme.
în relațiile cu terți, societatea este reprezentată de
către președintele consiliului de administrație pe baza
și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene-
rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din
vicepreședinți, desemnat de consiliu. Cel ce reprezintă
societatea semnează actele care o angajează față de
terți.
Membrii consiliului de administrație vor putea exer-
cita orice act care este legat de administrarea societății
în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se
conferă.
Președintele consiliului de administrație este obligat
să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cen-
zori, la cererea acestora, toate documentele societății.
Președintele, vicepreședinții, membrii consiliului de
administrație, directorul general și adjuncții acestuia,
răspund individual sau solidar, după caz, față de socie-
tate pentru prejudiciile rezultate din infracțiuni sau
abateri de la dispozițiile legale, pentru abaterile de
la statut sau pentru greșeli în administrarea societății,
în astfel de situații, ei vor putea fi revocați prin hotă-
rîrea adunării generale a acționarilor.
ARTICOLUL 19
Atribuțiile consiliului de administrație
Consiliul de administrație are în principal urmă-
toarele atribuții :
a) angajează și concediază personalul și stabilește
drepturile și obligațiile acestuia ;
b) stabilește îndatoririle și responsabilitățile perso-
nalului societății pe compartimente ;
c) aprobă operațiunile de încasări și plăți potrivit
competențelor acordate ;
d) aprobă operațiunile de cumpărare și vînzare de
bunuri potrivit competențelor acordate ;
e) aprobă încheierea de contracte de închiriere (luarea
sau darea cu chirie) ;
f) stabilește tactica și strategia de marketing ;
g) aprobă încheierea sau rezilierea contractelor po-
trivit competențelor acordate ;
h) supune anual adunării generale a acționarilor, în
termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco-
nomic financiar, raportul cu privire la activitatea so-
cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe
anul precedent, precum și proiectul de program de
activitate și proiectul de buget al societății pe anul în
curs ;
i) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea
generală a acționarilor.
CAPITOLUL VI
ARTICOLUL 20
Comitetul de direcție
Consiliul de administrație poate delega o parte din
atribuțiile sale unui comitet de direcție, compus din
membri aleși din consiliul de administrație, fixîndu-le
în același timp și salariile, potrivit legii.
La societățile ce au regimul celor cu capital integral
de stat, atribuția prevăzută la alineatul de mai sus
se execută cu acordul ministerului de resort.
Președintele îndeplinește și funcția de director ge-
neral sau director în care calitate conduce și comitetul
de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății,
aduce la îndeplinire deciziile consiliului de administra-
ție în limitele activității societății.
Deciziile comitetului de direcție se iau cu majori-
tatea absolută a voturilor membrilor săi.
Comitetul de direcție este obligat să prezinte la fie-
care ședință a consiliului de administrație registrul său
de deliberări.
în comitetul de direcție votul nu poate fi dat prin
delegație.
CAPITOLUL VII
Gestiunea societății
ARTICOLUL 21
Comisia de cenzori
Gestiunea societății este controlată de acționari și
de comisia de cenzori, formată din 3 membri, care tre-
buie să fie asociați, cu excepția cenzorilor contabili.
Cenzorii se aleg de adunarea generală a acționarilor.
In perioada în care statul este acționar unic, cenzorii
sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor.
Adunarea generală alege de asemenea același număr
de cenzori supleanți care vor înlocui în condițiile legii
pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, acțio-
narilor li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la
activitatea societății, situația patrimoniului, a benefi-
ciilor și a pierderilor.
Comisia de cenzori are următoarele atribuții princi-
pale :
a) în cursul exercițiului financiar, verifică gospodă-
rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a por-
tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con-
tabilă și informează consiliul de administrație asupra
neregulilor constatate ;
b) la încheierea exercițiului financiar controlează
exactitatea inventarului, a documentelor și informați-
ilor prezentate de, consiliul de administrație asupra
conturilor societății, a bilanțului și a contului de bene-
ficii și pierderi, prezentînd adunării generale a acțio-
narilor un raport scris ;
c) la lichidarea societății controlează operațiunile de
lichidare ;
d) prezintă adunării generale a acționarilor punctul
său de vedere la propunerile de reducere a capitalului
social sau de modificare a statutului și obiectului so-
cietății.
Comisia de cenzori se întrunește la sediu] societății
și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează
unanimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adu-
nării generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generală
extraordinară a acționarilor, dacă aceasta nu a fost
convocată de consiliul de administrație, în cazul în
care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%
timp de 2 ani consecutiv (cu excepția primilor 2 ani
de la constituirea societății) sau ori de cîte ori con-
sideră necesar pentru alte situații privind încălcarea
dispozițiilor legale și statutare.
42
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 14
Atribuțiile și modul de funcționare ale comisiei de
cenzori, precum și drepturile și obligațiile cemorilor
se completează cu dispozițiile legale în acest domeniu.
Cenzorii și cenzorii supleanți se numesc pe o pe-
rioadă de maximum 3 ani și pot fi realeși; numărul
cenzorilor trebuie să fie impar.
Sînt incompatibile au calitatea de cenzori persoanele
care intră sub incidența art. 18 alin. 4, precum și cei
care sînt rude sau afini pînă la al patrulea grad sau
soții administratorilor, cei care primesc sub orice
formă, pentru alte funcții decît aceea de cenzori, un
salariu sau o remunerație de la administrator sau de
lâ societate.
CAPITOLUL VIII
Activitatea societății
ARTICOLUL 22
Exercițiul economic financiar
Exercițiul economic financiar începe de la 1 ianua-
rie și se încheie Ia 31 decembrie al fiecărui an. Primul
exercițiu începe la data constituirii societății.
ARTICOLUL 23
Personalul societății
Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt
aleși de adunarea generală a acționarilor. în perioada
rit statul este acționar unic personalul de conducere
și cenzorii vor fi numiți de consiliul împuterniciților
statului cu acordul ministerului de resort
Restul personalului este angajat de către consiliul
de administrație sau de către directorul general al so-
cietății comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societății, pe ca-
tegorii de funcții, se stabilește și poate fi modificat de
către adunarea generală a acționarilor în funcție de
studii și munca efectiv prestată, cu respectarea limitei
minime de salarizare prevăzute de lege.
Pînă la aprobarea legislației în domeniu, salari-
zarea se face conform legislației în vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea' și a cotei de
asigurări sociale se va face potrivit’ legii.
Drepturile și obligațiile personalului societății sînt
stabilite de către consiliul de administrație sau de
către directorul general al societății comerciale.
ARTICOLUL 24
Amortizarea fondurilor
Consiliul de administrație stabilește,. în condițiile
legii, modul de amortizare a fondurilor fixe.
ARTICOLUL 25
Evidența contabilă șt bilanțul contabil
Societatea va ține evidența contabilă, în lei, va în-
tocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pierderi,
avînd în vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Finanțelor.
Bilanțul și contul de beneficii și pierderi vor fi pu-
blicate în Monitorul Oficial, conform legii.
ARTICOLUL 26
Calculul și repartizarea beneficiilor
Beneficiul societății se stabilește pe baza bilanțului
aprobat de adunarea generală a acționarilor. Bene-
ficiul impozabil se stabilește în condițiile legii.
Din beneficiul societății se pot constitui fonduri des-
tinate modernizării, cercetării și dezvoltării de produse
noi, investițiilor, reparațiilor, precum și pentru alte
destinații stabilite de adunarea generală a acționarilor.
Din beneficiul anual se stabilește fondul de rezervă
care va fi de cel mult 5% din totalul beneficiului pre-
văzut în bilanțul anual (constituirea lui efectuîndu-se
pînă se va atinge minimum a cincea parte din capita»
Iul social), precum și alte cote prevăzute în reglemen-
tările în vigoare.
Din beneficiul prevăzut în bilanț se scade impozitul
legal, rezultînd beneficiul cuvenit acționarilor, care
se repartizează între aceștia, proporțional cu aportul
la capitalul social, precum și pentru alte nevoi ale
societății.
Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de
societate în condițiile legii în cel mult 2 luni de la apro-
barea bilanțului de către adunarea generală a acțio-
narilor.
în cazul înregistrării de pierderi,, adunarea generală
a acționarilor vă analiza cauzele și va hotărî în con-
secință.
Suportarea pierderilor de către acționari se. va face
proporțional cu aportul la capital și în limita capi-
talului subscris.
ARTICOLUL 27
Registrele societăfff
Societatea ține registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL IX
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea,
litigii
ARTICOLUL 28
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformată în altă formă
de societate prin hotărîrea adunării generale a acțio-
narilor.
în perioada în care statul este unie acționar, trans-
formarea formei juridice a societății se va putea face
numai cu aprobarea organului care a înființat-a
Noua societate va îndeplini formalitățile legale de
înregistrare și publicitate cerute la înființarea socie-
tăților.
ARTICOLUL 2»
Dizolvarea societății
Următoarele situații duc la dizolvarea societății:
— imposibilitatea realizării obiectului social;
— hotărîrea adunării generale ;
— faliment;
— pierderea unei jumătăți din capitalul social, după
ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge-
nerală a acționarilor nu decide completarea capitalului
sau reducerea lui la suma rămasă ;
MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI. PARTEA I, Nț. 14
43
— numărul de acționari va fi redus sub 5, mai mult
de 6 luni ;
— la cererea oricărui acționar, dacă împrejurările
de forță majoră și consecințele lor durează mai mult
de 8 luni, iar adunarea generală a acționarilor constată
că funcționarea societății nu mai este posibilă ;
— în orice alte situații, pe baza hotărîrii adunării
generale a acționarilor, luată în unanimitate.
Dizolvarea societății comerciale trebuie să fie în-
scrisă în registrul comerțului și publicată în Monitorul
Oficial.
ARTICOLUL 30
Lichidarea societății
în caz de dizolvare, societatea va fi lichidată.
Lichidarea societății și repartiția patrimoniului se fac
în condițiile și cu respectarea procedurii prevăzute de
lege.
ARTICOLUL 31
Litigii
Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice
române sînt de competența instanțelor judecătorești
din România.
Litigiile născute din raporturile contractuale dintre
societate și persoanele juridice române pot fi soluțio-
nate și prin arbitraj potrivit legii.
CAPITOLUL X
Dispoziții finale
Art. 32. — Prevederile prezentului statut se com-
pletează cu dispozițiile legale referitoare la societățile
comerciale.
EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTATILOR
Adresa pentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare
pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziel nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02.
Tiparul 3 Combinatul poligrafic București - Atelierul „Monitorul Oficial", București,
str. Jiului nr. 163. telefon 68.55.58.
Monitorul Oficial al României» Partea I» nr. 14/1991» conține 44 de pagini.
Prețul 22 lei
40.816 |