MONITORUL OFICIAL Anul III — Nr. 13 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Luni, 21 ianuarie 1991 SUMAR Nr Pagina HOTĂRÎRI ALE SENATULUI 1. — Hotărîre privind demisia unui senator . . 1 DECRETE 7. — Decret privind recunoașterea episcopului Tirair Martichian în funcția de arhiepiscop, șef al Epar- hiei Armeano-Grigoriene din România (Arcinort) 2 10 — Decret privind acordarea gradului de general - maior unor colonei din Ministerul de Interne . . 2 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 119U1990 — Hotărîre privind înființarea Societății comerciale „Proiect București“ — SA. . . . 3—7 43. — Hotărîre privind organizarea și funcționarea Subsecretariatului de stat al aviației civile . . 8—10 HOTĂRÎRI ALE SENATULUI PARLAMENTUL ROMÂNIEI SENATUL HOTĂRÎRE privind demisia unui senator în temeiul art. 145 din Regulamentul Senatului, Senatul hotărăște: Articol unic. — Senatul ia act de cererea de demisie prezentată de domnul senator Anagnoste Victor, aparținînd Grupului parlamentar al Frontului Salvării Naționale, Circumscripția electorală nr. 41 București,’ și declară vacant locul de senator deținut de acesta. PREȘEDINTELE SENATULUI academician ALEXANDRU BÎRLĂDEANU București, 16 ianuarie 1991. Nr. 1. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i. Nr. 13 DECRETE PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind recunoașterea episcopului Tirair Martichian în funcția de arhiepiscop, șef al Eparhiei Armeano-Grigoriene din România (Arcinort) în temeiul art. 82 alin. 2 din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru ale- gerea parlamentului și a Președintelui României și art. 21 alin. 1 din Decretul nr. 177/1948 pentru regimul general al cultelor religioase din România, Președintele României decretează : Articol unic. — Episcopul Tirair Martichian se recunoaște în func- ția de arhiepiscop, șef al Eparhiei Armeano-Grigoriene din România (Arcinort), pentru care a fost numit în ziua de 28 februarie 1980. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI ION ILIESCU In temeiul art. 82 alin. 2 din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Pre- ședintelui României, contrasemnăm acest decret. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 17 ianuarie 1991. Nr. 7. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI DECRET privind acordarea gradului de general-maior unor colonei din Ministerul de Interne în temeiul art. 82 lit. k) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru ale- gerea parlamentului și a Președintelui României, Președintele României decretează : Articol unic. — Se acordă gradul de general-maior următorilor : — colonelului Bunoaica Andrei Ion ; —r colonelului Carp Agachi Gheorghe. PREȘEDINTELE ROMÂNIEI ION ILIESCU In -'temeiul art. 82 alin. 2 din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea parlamentului și a Pre- ședintelui României, contrasemnăm acest decret. București, 18 ianuarie 1991. Nr.- 10. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 3 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „Proiect București" — S.A, Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea comercială „Pro- iect București" — S.A„ avînd un capital social de 60 milioane lei, cu sediul în București, strada Vasile Alecsandri nr. 4, sector 1. Capitalul social inițial este stabilit pe baza bilanțu- lui la 30 iunie 1990; prin preluarea activului și pa- sivului de la Institutul de proiectare „Proiect" Bucu- rești, care se desființează. Capitalul social inițial de 60 milioane lei are urmă- toarea structură : — fonduri fixe la valoarea de — fonduri circulante Valoarea capitalului societății va finalizarea evaluării patrimoniului, de 30 decembrie 1990. Art. 2. — Societatea comercială „Proiect București" — S.A. are personalitate juridică și va avea ca obiect de activitate : — studii, cercetare, proiectare, expertizare etc., în țară și străinătate, în domeniile : construcții civile, in- 17,3 mii. lei ; 42,7 mii. lei. fi corectată după dar nu mai tîrziu dustriale, restaurări, consolidări și translări de con- strucții, decorații și amenajări, mobilier stradal, spații verzi etc. ; — actualizarea, întreținerea și exploatarea comer- cială a băncii de date asupra teritoriului municipiului București în domeniul urbanistic și al construcțiilor supra și subterane ; — prestări de servicii în domeniile : topografie, geo- dezie, analize geotehnice, protecție catodică etc, ; — formarea profesională a personalului societății și altor categorii de specialiști. Art. 3. — Societatea comercială pe acțiuni „Proiect București" — S.A. se poate asocia cu persoane fizice sau juridice din țară sau străinătate pentru constitui- rea de societăți comerciale. Art. 4. — Personalul trecut la societate se consideră transferat în interesul serviciului, conform art. 56 din Legea nr. 15/1990. Art. 5. — Societatea comercială pe acțiuni „Proiect București" — S.A. își desfășoară activitatea în con- formitate cu statutul anexă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 9 noiembrie 1990. Nr. 1191. ANEXA STATUTUL Societății comerciale „Proiect București" — S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială „Pro- iect București" — S.A. în toate actele, facturile, anunțurile, publicațiile emanînd de la societate, denumirea societății va fi precedată sau urmată de cuvintele „societate pe acți- uni" și inițialele „S.A.", de capitalul social, numărul de înregistrare în registrul comerțului și sediul societății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „Proiect București" — S.A, este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformitate cu legile române și prezentul statut, ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, municipiul Bucu- rești, strada Vasile Alecsandri nr. 4, sector 1. Sediul 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, situate și în alte localități. ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată^ cu începere de la data publicării în Monitorul Oficial. CAPITOLUL II Scopul (obiectul de activitate) al societății ARTICOLUL 5 Obiectul activității societății Scopul activității societății constă în ridicarea nive- lujui calitativ de satisfacere a necesităților urbanistice și arhitectonice ale capitalei și ale altor localități din țară. Principalele activități desfășurate în cadrul societății sînt: a) realizarea de documentații în calitate de proiec- tant general sau de specialitate ; b) actualizarea, întreținerea și exploatarea comer- cială a băncii de date asupra teritoriului municipiului București în domeniul urbanistic și al construcțiilor supraterane și al rețelelor, edilitare subterane ; c) prestări de servicii în domeniile : topografie, geo- dezie, anâlize geotehnice, protecție catodică etc. ; d) elaborarea studiilor de fezabilitate, întocmiri de oferte, participarea la licitații, asistență și consultații tehnice pentru întocmire de teme, concursuri, exper- tize de construcții și instalații, avizări de documentații etc. CAPITOLUL III Capitalul șocial, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 60 milioane lei și se compune din : mijloace fixe în valoare de 17,3 milioane lei, mijloace circulante în valoare; de 42,7 milioane lei. Capitalul social inițial este deținut integral de statul român, acționar unic, și depus integral la data con- stituirii societății pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea statului către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Societatea va emite, după îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 6 alin. 2, acțiuni cuprinzînd mențiunile prevăzute de lege. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentând aportul în nu- merar sau în natură. Majorarea capitalului se poate face parțial sau total în natură prin hotărîrea adunării generale a acționa- rilor, pe baza evaluării efectuate de experții desemnați de către acționari. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărîrii adunării generale extraordinare a acționarilor. Propunerea de reducere a 'capitalului trebuie comu- nicată de către consiliul de administrație comisiei de cenzori cu cel puțin .36 de zile .înainte de data adunării generale a acționarilor, care decide asupra acestei re- duceri. Comisia de cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd- din acțiuni Fiecare acțiune conferă acționarului dreptul la un vot în adunarea generală a acționarilor⁷ și de a parti- cipa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund numai în limita acțiunilor pe care le-au subscris. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea acțiunii se înregistrează într-un registru de evidență â acțiunilor și se menționează pe titlu. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor In cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății, care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor-funcționale și* de producție: b) alege membrii consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele de activitate și bugetul societății; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 5 e) analizează rapoartele consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit, poziția pe piața internă și internațională, nivelul tehnic, calitate, forța de muncă, protecția mediului, relațiile cu clienții. De asemenea, hotărăște asupra ni- velului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, crește- rea calității produselor și serviciilor, elaborarea de pro- duse și tehnologii noi competitive ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente și la con- dițiile de acordare a garanțiilor ; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de profit și pierderi după analizarea rapoartelor consiliului de administrație, al comisiei de cenzori, aprobă repartizarea beneficiilor între acționari ; h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale și filiale ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea capi- talului social, precum și la cesiunea acțiunilor ; j) hotărăște cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum și la transformarea formei juridice a societății; k) hotărăște cu privire la comasarea, divizarea sau dizolvarea societății ; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații ca- pitale și realizarea de investiții noi ; m) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor consiliului de administrație ; hotărăște asupra salariilor și primelor directorilor ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor consiliului de administrație, directorului și adjuncților acestuia și ai cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății ; o) hotărăște asupra oricăror alte probleme din com- petența sa potrivit legii sau prezentului statut. ARTICOLUL 14 Felurile adunării Adunările generale ale acționarilor sînt de două feluri: ordinare și extraordinare. ARTICOLUL 15 Convocarea adunării generale Adunarea generală se convoacă de președintele con- siliului de administrație sau de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului economic finan- ciar pentru examinarea bilanțului și a contului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pentru sta- bilirea programului de activitate și bugetului pe anul următor. Adunările generale extraordinare se convoacă, în con- dițiile prevăzute de lege, la cererea acționarilor repre- zentînd 1/10 din capitalul social, la cererea comisiei de cenzori. Adunarea generală va fi convocată de administratori de cîte ori va fi nevoie, în conformitate cu dispozițiile din statut. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piată localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adunării, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbaterilor adună- rii. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. Adunarea generală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și pentru luarea hotărîrilor referi- toare la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 16 Prezidarea lucrărilor adunării Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia, de către unul dintre vicepreședinți, desemnat de președinte. Președintele consiliului de administrație va desemna doi secretari care vor face prezența acționarilor și vor întocmi procesul-verbal al ședinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat șî parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretar. ARTICOLUL 17 Condiții de validitate Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din capi- talul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită va- labil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționarilor statutar constituită ia hotărîri cu majoritate absolută de voturi a celor prezenți sau reprezentați. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau ne- reprezentați. ARTICOLUL 18 Consiliul împuterniciților statului în perioada în care statul este acționar unic, atri- buțiile adunării generale a acționarilor vor fi exerci- tate de consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la ședința de constituire a adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu din numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența adunării gene- rale ordinare a acționarilor, și în prezența a patru cincimi din votul a trei pătrimi din membri, dacă hotărăște în probleme de competența adunării generale extraordinare. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 13 Remunerarea membrilor consiliului împuterniciților statului se stabilește conform dispozițiilor ulterioare. Consiliul împuterniciților statului își va înceta acti- vitatea pe data constituirii adunării generale a acțio- narilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație format din 9 persoane alese de adunarea generală a acționarilor, pe o perioadă de 4 ani, cu posi- bilitatea de a fi numite pe noi perioade de 4 ani, care pot avea calitatea de acționari. Numărul admi- nistratori se stabilește de către adunarea generală în raport cu volumul și specificul activității societății co- merciale. Cînd șe creează un loc vacant în consiliul de admi- nistrație, adunarea generală acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transrfuterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoaneJizice sau juridice, consiliul de administrație âl societății comerciale va fi numit de mi- nisterul de resort. Consiliul de administrație este conduș de președinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi, și ia decizii cu majoritate simplă de voturi din numărul to- tal al membrilor consiliului. El este prezidat de pre- ședinte, iar în lipsa acestuia de unul dintre administra- tori; desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie din membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe bâza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează în procesul-verbal al ședinței care se scrie într-uh registru sigilat și parafat" de președin- tele consiliului de administrație. Proceșul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compus din membri aleși dintre administratori. Președintele îndeplinește și funcția de director, în care calitate conduce și comitetul de direcție, asigurînd con- ducerea curentă a societății, aducerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale consiliului de admi- nistrație. în relațiile cu’terții, societatea este reprezentată de către președintele consiliului "de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din administratori, desemnat de consiliu. Membrii consiliului de administrație vor putea exer- cita orice act care este legat de administrarea societății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele și ceilalți membri ai consiliului de admi- nistrație și directorii răspund-față de societate pentru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în administrarea societății. ARTICOLUL 20 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) angajează și concediază personalul ; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii adunării generale ordinare a acționarilor ; d) stabilește tactica și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecție a mediului ; e) supune anual adunării generale a acționarilor, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului eco- nomic financiar, raportul cu privire la activitatea so- cietății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul următor ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. CAPITOLUL VI Gestiunea societății ARTICOLUL 21 Controlul gestiunii Gestiunea societății este controlată de acționari și de comisia de cenzori, aleasă în condițiile legii de adunarea generală a acționarilor formată din 5 membri, din care cel puțin unul trebuie să fie contabil. în perioada în care statul este acționar unic, cen- zorii sînt reprezentanți ai Ministerului Finanțelor. ARTICOLUL 22 Prezentarea de date Pentru a putea exercita dreptul de control, acționa- rilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea, situația patrimoniului, a beneficiilor și a pierderilor. ARTICOLUL 23 Atribuțiile comisiei de cenzori Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de consiliul de administrație asupra fondurilor -societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd adunării generale a ac- ționarilor un raport scris prin care se propune apro- barea sau modificarea bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi; — la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 7 — prezintă adunării generale a acționarilor punctul de vedere privind propunerile de reducere a capitalu- lui social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. ARTICOLUL 24 Modul de lucru Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează adunării generale. Comisia de cenzori poate convoca, dacă nu o face consiliul de administrație, adunarea generală a acțio- narilor în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 25 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie al fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 26 Contabilitatea Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pier- deri, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. ARTICOLUL 27 Beneficiul Beneficiul societății se stabilește prin bilanțul apro- bat de adunarea generală a acționarilor. ■ Plata beneficiului cuvenit acționarilor, respectiv sta- tului, se face de societate în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 28 Personalul societății Personalul de conducere al societății și cenzorii sînt aleși de adunarea generală a acționarilor. Restul per- sonalului este angajat de către consiliul de adminis- trație și de directorul societății. ARTICOLUL 29 Salarizarea Nivelul salariilor pentru personalul societății pe ca- tegorii de calificare și funcții se stabilește și poate fi modificat de către adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu respec- tarea limitei fninime de salarizare prevăzute de lege. Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de consiliul de administrație. ARTICOLUL 30 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește, în condițiile legii, modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 31 Transformarea societății Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea adunării generale extraordi- nare a acționarilor. Noua societate va îndeplini formalitățile de înregis- trare și publicitate cerute de lege la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 32 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social; — pierderea a cel puțin 1/2 din capitalul social, dacă adunarea generală a acționarilor nu decide completa- rea capitalului sau reducerea lui ; — numărul de acționari va fi redus sub 5 timp de 6 luni ; — în orice alte sjtuații pe baza hotărîrii adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 33 Lichidarea societății Lichidarea se va face după procedura prevăzută de lege. ARTICOLUL 34 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești din România. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoane juridice române pot fi soluționate și prin arbitraj, potrivit legii. CAPITOLUL IX ARTICOLUL 35 Prevederile prezentului statut se completează și se modifică conform Legii privind societățile comerciale, după intrarea acesteia în vigoare. ARTICOLUL 36 Atribuțiile ministerului de resort vor fi îndeplinite de Primăria municipiului București. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind organizarea și funcționarea Subsecretariatului de stat al aviației civile Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Începînd cu data de 1 decembrie 1990, autoritatea aeronautică civilă română se organizează și funcționează ca organism separat în cadrul Ministe- rului Lucrărilor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului, în subordinea directă â ministerului, sub denumirea de Subsecretariatul de stat al aviației civile, ca organ unic de specialitate al administrației de stat care elaborează și aplică, în baza, programului guver- nului, politica dezvoltării aviației civile, ținând seama de prevederile Convenției referitoare la aviația civilă internațională de la Chicago, precum și de acordurile bî și multilaterale privind aviația civilă la care Româ- nia este parte. Art. 2. — Subsecretariatul de stat al aviației civile îndeplinește funcția de organ unic de autoritate aero- nautică în România, se organizează ca instituție buge- tară și este persoană juridică. Art. 3. — în realizarea obiectivelor sale, Subsecre- tariatul de stat al Aviației civile are următoarele atri- buții principale: a) realizează cooperarea cu organizațiile de aviație civilă internațională și cu autoritățile aeronautice ale celorlalte state; b) negociază și încheie acordurile aeriene bilaterale și face propuneri pentru participarea la acordurile bi și multilaterale în domeniul aviației civile ; c) organizează rețeaua (generală de căi aeriene în interiorul țării și legătura acestora cu rețeaua de căi aeriene internaționale ;• d) reglementează și controlează circulația aerona- velor civile în spațiul aerian al țării și colaborează „cu celelalte organe de specialitate civile sau militare, din țară și din străinătate, în scopul asigurării > siguranței zborurilor ; e) stabilește norme și normative tehnice de con- strucție, întreținere și reparații pentru tehnica de aviație civilă și supraveghează aplicarea acestor nor- me în procesul de proiectare, fabricație, reparâre și exploatare a aeronavelor civile ; f) eliberează sau, după caz, validează certificatele de navigabilitate ale aeronavelor civile, efectuează controlul tehnic și înmatricularea tuturor aeronavelor civile române; g) autorizează, potrivit, normelor Organizației Avia- ției Civile Internaționale și reglementărilor interne, unitățile care proiectează, construiesc, exploatează și repară tehnică de aviație ; h) autorizează funcționarea terenurilor de. aerona- utică civilă, a instalațiilor și a echipamentelor aero- portuare și de protecție' a navigației aeriene și contro- lează modul în care se asigură menținerea acestora în • stare de funcțiune; i) avizează lucrările de investiții pe terenurile cu restricții aeronautice și ia sau propune măsuri cînd se constată nerespectarea acestora j) elaborează și pune în aplicare programul națio- nal de securitate a aviației civile, în care scop : — elaborează norme, recomandări, practici și pro- ceduri destinate prevenirii și combaterii actelor ilicite îndreptate împotriva aviației civile , și controlează modul de punere în aplicare a programului de securi- tate la companiile aeriene și la “aeroporturile din țară; — organizează și controlează utilizarea aparaturii și utilajelor necesare efectuării controlului antideturnare și antiterorist pe aeroporturile din țară ; k) organizează și controlează, în colaborare cu Cen- trul medical aeronautic din. cadrul Ministerului Apără- rii Naționale, activitățile de asigurare medicală și psi- hologică a zborurilor, de asistență medicală de urgență la bordul aeronavelor, în aerogări și pe aeroporturi, precum și de igienă și epidemiologie în unitățile de aviație civilă ; 1) anchetează accidentele și incidentele de zbor, pre- cum și situațiile de pericol produse cu aeronavele civile în spațiul aerian al României; m) asigură aplicarea înțelegerilor internaționale pri- vind navigația aeriană civilă și stabilirea liniilor de comunicație aeriană ; n) în conformitate cu prevederile acordurilor aeri- ene și ale celorlalte reglementări interne și ^interna- ționale : — aprobă orarele, frecvența curselor aeriene, zilele de operare și tipurile de aeronave folosite de companii- le aeriene române și străine care utilizează aeroportu- rile din România, precum și tarifele care se aplică in transporturile aeriene internaționale spre și dinspre România ; — stabilește' taxele, tarifele și celelalte sume de plată pentru utilizarea instalațiilor, echipamentului tehnic șl a aeroporturilor de pe teritoriul României,' precum și pentru serviciile prestate de organele sale de resort; — soluționează orice diferend privitor la interpre- tarea sau aplicarea acordurilor aeriene ori a anexelor acestor acorduri prin negocieri directe cu autoritățile aeronautice ale altor state, precum și problemele în litigiu existente între companiile aeriene desemnate să efectueze curse regula,te; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 13 9 — se consultă periodic cu autoritățile aeronautice ale altor state pentru a se asigura că prevederile acor- durilor aeriene se respectă și se aduc la îndeplinire ; o) autorizează operatorii de transporturi aeriene publice sau de alte prestări aviatice în România ; pj aprobă deschiderea de noi linii ale companiilor române de transport aerian ; r) urmărește asigurarea serviciilor aeriene potrivit normelor stabilite prin reglementările interne sau prin cele internaționale recunoscute de țara noastră ; s) organizează, conduce, reglementează și contro- lează învățămîntul aeronautic civil, urmărește perfec- ționarea pregătirii personalului de specialitate aerona- utică și asigură realizarea standardelor internaționale de pregătire a acestuia ; t) eliberează brevete, certificate și licențe care atestă calificarea tuturor categoriilor de personal aeronautic civil, validează, dacă este cazul, astfel de documente, le prelungește valabilitatea și le suspendă sau anulea- ză în cazul încălcării reglementărilor aeronautice ; u) colaborează cu Ministerul Apărării Naționale în vederea asigurării disponibilizării aeronavelor, aero- porturilor, tehnicii aeroportuare și a personalului aero- nautic pentru nevoile de apărare a țării ; v) aprobă, avizează sau propune, după caz, norme și reglementări privind dezvoltarea activităților de avia- ție civilă și efectuează studii în vederea stabilirii stra- tegiei de dezvoltare a bazei tehnico-materiale a avia- ției civile române. Art. 4. — Subsecretariatul de stat al aviației civile, ca organ de specialitate al administrației de stat, îndepli- nește în domeniul său de activitate toate atribuțiile stabilite prin lege pentru organele centrale ale admi- nistrației de stat. Art. 5. — Subsecretariatul de stat al aviației civile organizează intervenția unităților de aviație civilă pen- tru eliminarea sau diminuarea efectelor unor calami- tăți naturale, precum și participarea la acțiuni de cău- tare-salvare la care aviația civilă poate contribui eficient. Art. 6. — Conducerea Subsecretariatului de stat al aviației civile este asigurată de un subsecretar de stat și de un consiliu de administrație. Subsecretarul de stat reprezintă Subsecretariatul de stat al aviației civile în raporturile cu celelalte minis- tere, precum și în relațiile internaționale. Structura organizatorică a compartimentelor, statul de funcțiuni, atribuțiile și sarcinile aparatului Subse- cretariatului de stat al aviației civile se aprobă prin ordin al subsecretarului de stat. Art. 7. — în structura organizatorică a Subsecreta- riatului de stat al aviației civile se constituie direcții generale, direcții, servicii, oficii și birouri. Subsecretariatul de stat al aviației civile se consti- tuie cu un număr de 179 de posturi prin încadrarea personalului cu atribuții în domeniul său de activitate, angajat anterior în fostul Departament al aviației civi- le, diminuîndu-se corespunzător numărul de posturi aprobat Departamentului transporturilor prin Hotărî- rea guvernului nr. 963/1990, precum și prin preluarea personalului din Serviciul metrologie, supravegherea fabricației și reparațiilor de aeronave din subordinea acestuia, reorganizat conform Hotărîrii guvernului nr. 94/1990, care se desființează la aceeași dată. Numărul maxim de posturi de conducere este de 25 la sută din numărul total al personalului. Numărul posturilor de inginer (economist etc.) prin- cipal I va fi de cel mult 10%, cel de inginer (economist etc.) principal II de cel mult 15% ȘÎ de inspectori generali de cel mult 10% din numărul total de perso- nal cu studii superioare din Subsecretariatul de stat al aviației civile. Art. 8. — Sumele provenite din taxele, tarifele și celelalte încasări ale Subsecretariatului de stat al avi- ației civile constituie vehituri la bugetul de stat. Din sumele încasate în valută, o cotă de 50% rămîne la dispoziția Subsecretariatului de stat al aviației civile pentru finanțarea unor acțiuni proprii, strict legate de îndeplinirea atribuțiilor sale. Art. 9. — Subsecretariatul de stat al aviației civile va utiliza în parcul propriu de transport un număr de 4 autovehicule primite prin redistribuire din parcul propriu al ministerului. Art. 10. — Pînă la apariția noilor reglementări în domeniu, salarizarea personalului din aparatul Subse- cretariatului de stat al aviației civile se va face con- form prevederilor din Legea nr. 57/1974, anexa nr. VI, capitolul A, Nota 1, șî anexa nr. IV pentru funcțiile specifice din aviația civilă, inclusiv sporul aprobat pentru personalul din unitățile de aviație civilă. Art. 11. — în îndeplinirea atribuțiilor sale, Subse- cretariatul de stat al aviației civile poate recurge tem- porar la servicii remunerate de consultanță și expertiză economică și tehnică, atît în țară cît și în străinătate, cu aprobarea prealabilă a Ministerului Finanțelor. Personalul încadrat la Subsecretariatul de stat al aviației civile de la unitățile care se desființează și personalul căruia i se schimbă locul de muncă ca urmare a aplicării prevederilor prezentei hotărîri se consideră transferat în interesul serviciului. Personalul transferat în interesul serviciului la alte unități sau trecut, cu acordul fiecăruia, în cadrul Subsecretariatului de stat al aviației civile sau în uni- tățile acestuia în funcții cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la salariul tarifar avut, sporurile și indemnizația de conducere, după caz, timp de trei luni după intrarea în vigoare a noif structuri organizatorice. Art. 12. — Ministerul Apărării Naționale va asigura asistența medicală și controlul medical periodic al per-r sonalului navigant și al celui care contribuie la sigu- ranța circulaliei aeriene din aviația civilă. Art. 13. — Hotărîrea guvernului nr. 963/1990 pri- vind organizarea și funcționarea Ministerului Lucrări- lor Publice, Transporturilor și Amenajării Teritoriului se completează și se modifică corespunzător prevede- rilor prezentei hotărîri. Art. 14. — Mijloacele fixe și obiectele de inventar aflate în dotarea Bazei de deservire tehnică și repara- ții aeroportuare, cît și a Companiei „TAROM“, și care sînt utilizate în prezent de fostul Departament al avi- 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 13 ației civile, se transmit^ fără plată, la Subsecretariatul de stât al aviației civilei Art. 15. — Ministerul Lucrărilor Publice, Transpor- turilor și Amenajării Teritoriului va asigura fondurile necesare activității Subsecretariatului de stat ăl avia- ției civile. Art. 16. — Ministerul Finanțelor va lua măsuri pentru introducerea modificărilor corespunzătoare care decurg din aplicarea prezentei hotărîri în indicatorii financiari pe anii 1990 și 1991. Art 17. — Pe data prezentei hotărîri se abrogă orice alte dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 17 ianuarie 1991. Nr. 43. Editor : parlamentul româniei — adunarea deputatilor Adresa pentru publicitate ; Combinatul poligrafic București — Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial^ ^București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul;: Combinatul poligrafie București - Atelierul „Monitorul Oficial", București, str. Jiului nr. 103, telefon 68.55.58. . Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 13/1991, conține 10 pagini Prețul 5 lei | <0t816 |