MONITORUL OFICIAL Anul III — Nr. 10 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTÂRÎRI ȘI ALTE ACTE Vineri, 18 ianuarie 1991 SUMAR Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 1356/1990. — Hotărîre privind înființarea Băncii Ro- mâne de Comerț Exterior — S.A......1—8 28. — Hotărîre privind asigurarea aplicării uniforme a dispozițiilor legale referitoare la reforma economică . ..................... 8 HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Băncii Române de Comerț Exterior — S.A, Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Se înființează Banca Română de Comerț Exterior — S.A., prin preluarea activului și pasivului Băncii Române de Comerț Exterior, cu excepția ope- rațiunilor care nu sînt specifice unei bănci comerciale și care pînă la data prezentei au fost efectuate din dis- poziția sau în numele statului, prevăzute la art. 4 din prezenta hotărîre. Pe aceeași dată, Banca Română de Comerț Exterior în forma organizatorică stabilită prin Legea nr. 16/1968 și H.C.M. nr. 1485/1968 se desființează. Art. 2. — Banca își începe activitatea cu un capital inițial de 7 miliarde lei, împărțit în 700.0*00 acțiuni cu o valoare nominală de 10.000 lei fiecare și un fond de rezervă de 0,5 miliarde lei. In capitalul social inițial este cuprinsă suma de 110 milioane dolari, din care 63 milioane dolari participări la capitalul unor bănci mixte cu sediul în străinătate. Art. 3. — Banca își va desfășura activitatea potri- vit statutului prevăzut în anexă, care face parte* inte- grantă din prezenta hotărîre. în perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile legale ale adunării generale vor fi îndeplinite de consiliul împuterniciților statului. Art. 4. — Banca va preda agentului desemnat de guvern activele și pasivele, precum și creanțele și angajamentele asumate în procesul derulării operați- unilor finanțate în prezent prin credite bancare, cu privire la : — administrarea în numele statului a rezervelor valutare în devize convertibile și a celor provenite din acorduri de cliring și cooperare economică ; — creanțele și creditele în lei aferente exporturilor pe credit guvernamental, de cooperare economică și acorduri de plăți cu diferite state ; — creanțele și creditele în lei aferente exporturilor pe credit comercial în țări care au solicitat reeșalona- rea datoriei față de România ; — angajamentele statului din credite guvernamen- tale primite și nerambursate ; — alte creanțe rezultate din aplicarea unor acte normative care urmează a fi stabilite pe baza unor analize și propuneri prezentate guvernului. O dată cu predarea activelor, pasivelor, creanțelor și angajamentelor menționate mai sus se predau agentu- lui guvernului titlurile de credit în portofoliu, garan- țiile bancare, acreditivele etc., aferente acestora. Pînă la preluarea de către agentul guvernului a celor menționate în prezentul articol, banca va asigura, pe baze economice, gestionarea și evidența acestor opera- țiuni în mandat. Art. 5. — Pe data prezentei hotărîri se abrogă H.C.M. nr. 1485/1968, iar orice alte dispoziții contrare nu se aplică. București, 28 decembrie 1990. Nr. 1356. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 10 STATUTUL Băncii Române de Coiperț Exterior — S.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, obiectul, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea băncii Denumirea băncii, este Banca Română de Comerț Exterior — S.A. în toate documentele, facturile, anunțurile, publica- țiile și alte acte emanîpd de îa bancă, denumirea băncii va fi Banca Română de Comerț Exterior, urmată de inițialele S.A., de capitalul social și numărul de înre- gistrare, potrivit legii. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Banca Română de Comerț Exterior, în continuare numită banca, este persoană juridică română, avînd forma juridică de societate bancâră comercială pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în conformi- tate cu prevederile prezentului statut,, precum și ale legilor române aplicabile societăților comerciale și societăților bancare. ARTICOLUL 3 Obiectul de activitate al băncii Banca are următorul obiect de activitate : â) efectuea*ză încasările și plățile în valută și lei pentru activitatea de import și export, prestări servi- cii, turism, operațiuni cu caracter necomercial, opera- țiuni cu caracter financiar, precum și orice altă acti- vitate legată de efectuarea încasărilor și plăților între persoanele fizice și juridice române și/sau străine; . b) cumpără și vinde în țară și/sau străinătate valute străine, efecte de comerț exprimate în lei sau valute străine, precum și titluri de valori române sau străine; c) acordă credite în lei și/sau valute străine persoa- nelor fizice și/sau juridice române și/sau străine pe baze contractuale și în condițiile pieței; d) primește și acordă credite din și în străinătate, încheind în acest scop cu instituții bancare și financi- are străine convenții și aranjamente, participă la abor- darea de credite sindicalizate în calitate de agent, șef de filă sau creditor, potrivit circumstanțelor creditului și interesului său; e) acționează în calitate de consultant avizator și agent al potențialilor investitori ori de unde ar fi aceștia, în Legătură cu investițiile de capital străin în România, precum și investiții de capital foniâriesc în străinătate ; f) acționează ca agent și consultant al oricăror per- soane fizice și/sau juridice române și/sau străine, pen- tru pregătirea, emiterea și lansarea pe piața română, respectiv străină, a obligațiunilor de împrumuturi de stat și/sau particulare, precum și de acțiuni; g) emite efecte de comerț în favparea unor benefi- ciari din țară și/sau străinătate, acceptă efectele de comerț trase asupra sa, avalizează și girează efectele de comerț în valută sau lei emise de terți, primește și emite garanții pentru angajamentele de plată în țară și/sau străinătate, proprii sau ale terților, ori în favoa- rea acestora, organizează și efectuează operațiuni de titluri valori și/sau orice alte efecte de comerț, în nume propriu și/sau pentru terți, în cadrul bursei de valori ; h) păstrează în conturi curente și/sau depozite mij- loacele bănești ale persoanelor fizice și juridice române și/sau străine, indiferent de moneda în care ar fi exprimate acestea, organizează și* prestează pentru aceștia servicii de cofre-fort și depozit de titluri și orice alte documente»; i) efectuează în nume propriu sau pentru terți ope- rațiuni de arbitraj valutar ; j) participă, în limitele prevăzute de lege, cu capital în lei sau valute străine lâ constituirea în țară sau străinătate de societăți comerciale, bancare, de produc- ție, transporturi, asigurări, prestări servicii, precum și în orice alt domeniu permis de legea aplicabilă, și/sau cumpără acțiuni sau părți sociale emise de asemenea societăți; k) organizează și realizează operațiuni de schimb valutar, precum și licitații cu devize pe baza cursurilor rezultate dintre cerere și ofertă ; 1) încheie cu organizații române, străine și/sau inter- naționale cu caracter financiar și/sau bancar, acorduri și convenții necesare activității băncii, inclusiv acor- duri de corespondent*; m) editează publicații proprii, participă la organis- me și organizații internaționale cu caracter financiar și/sau bancar ; n) realizează orice operațiuni bancare, potrivit legii.’ ARTICOLUL 4 Activități speciale Banca poate la cererea guvernului și/sau a oricăror alte organisme guvernamentale să acționeze ca agent consultant șî/sau agent al acestora, în orice operațiuni specifice activității sale, potrivit aranjamentelor înche- iate în acest scop. ARTICOLUL 5 Sediul social Sediul social al băncii *eâte în România, municipiul București, Calea Victoriei nr. 22—24, sectorul 3. El, va putea fi schimbat prin hotărîrea adunării generale a acționarilor în alt loc din România, potrivit legii. Banca va putea înființa sucursale, agenții și repre- zentanțe, oriunde în țară și/sau străinătate, curespec- tarea cerințelor legii. ARTICOLUL 6 Durata de funcționare Banca va funcționa pe o durată de 99 ani. CAPITOLUL II .Capitalul social, acțiuni ARTICOLUL 7 Capitalul social autorizat al băncii este fixat la suma de 14 miliarde lei, împărțit în 1.400.000 acțiuni cu o valoare nominală de 10.000 lei fiecare. Capitalul social inițial al băncii este fixat la suma de 7 miliarde lei, împărțit în 700.000 acțiuni cu o valoare nominală de 10.000 lei fiecare, ‘ deținut inițiali MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 10 3 integral de statul român, fiind vărsat în întregime la data constituirii băncii în lei și dolari S.U.A. Do asemenea, la constituire, banca are un fond de rezervă de 500 milioane lei. Acțiunile nominative vor putea fi transformate, în limitele și proporțiile stabilite de adunarea generală, în acțiuni la purtător cu valori nominale de 10.000 lei fiecare, cu condiția ca cel puțin 30% din capitalul social să fie deținut de stat sau agentul său desemnat în acest scop. Acțiunile la purtător vor fi subscrise în lei, iar văr- săm întul aferent se va efectua integral în lei sau în valute convertibile, în termen de 30 de zile de la data subscrierii. Acțiunile pentru care vărsămintele se efectuează în valută convertibilă vor cuprinde, pe lîngă valoarea nominală în lei, și echivalentul în dolari S.U.A., la cursul stabilit de Banca Națională a României de la data emiterii acțiunilor. O cotă de 10% din acțiunile emise, în condițiile ali- neatelor precedente, la valoarea nominală a acestora, vor putea fi vîndute salariaților băncii pe baza opțiunii acestora, în procentele aprobate de consiliul de admi- nistrație pentru fiecare salariat în parte. ARTICOLUL 8 Acțiunile Banca va emite acțiuni și le va înmîna acționarilor. Acțiunile deținute de stat vor fi acțiuni nominative, iar celelalte acțiuni, la purtător. Acțiunile cuprind : — denumirea și durata băncii ; — . data constituirii băncii, numărul de înregistrare și numărul Monitorului Oficial în care s-a făcut publi- citatea, potrivit legii ; — câpitalul social, numărul total al acțiunilor, numărul lor de ordine, valoarea nominală a acțiunilor. Acțiunile vor fi tipărite pe hîrtie specială, vor purta timbrul sec al băncii și semnăturile președintelui și‘ secretarului consiliului de administrație al băncii. ■ Acțiunile plătite în devize convertibile vor cuprin- de și valoarea lor exprimată în dolari S.U.A. Banca va ține evidența acțiunilor într-un registru numerotat, sigilat și parafat, potrivit legii, care se păstrează la sediul social al băncii. ARTICOLUL 9 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat în condițiile legii, pe baza hotărîrii adunării generale, prin emiterea de noi acțiuni. Suma care reprezintă capitalul majorat va putea fi subscrisă în condițiile art. 7, vărsamîntul efectuîndu-se la data subscrierii. Adunarea generală stabilește, în condițiile legii, mo- dalitatea de acordare de tantieme membrilor comite- tului de direcție. Statul va avea în orice emisiune de noi acțiuni opți- unea preferențială de a cumpăra 30% din acestea, la valoarea lor nominală. Opțiunea va trebui totuși exer- citată în termen de 6 luni calculat de la data notificării de către bancă a emisiunii. Adunarea generală va putea hotărî majorarea capi- talului social și prin includerea în acesta a unor cote din rezerve potrivit legii, caz în care se va respecta structura stabilită la art. 7. ARTICOLUL 10 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face, în condițiile legii, pe baza hotărîrii adunării generale. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comunicată de către consiliul de administrație direct acționarilor, potrivit legii, cu cel puțin 30 de zile înainte de data adunării generale care decide asupra acestei reduceri. ARTICOLUL 11 Drepturi și obligații decurgind din acțiuni Fiecare acțiune subscrisă și vărsată conferă acțio- narului dreptul la un vot în adunarea generală, drep- tul de a alege și de a fi ales în organele de conducere ale băncii, dreptul de a participa la repartizarea bene- ficiilor, precum și alte drepturi prevăzute în statut sau stabilite de lege. Dreptul la vot în adunarea generală poate fi exprimat de acționarii care, dețin cel puțin 100 acțiuni. Deținerea de acțiuni implică de drept adeziunea la statutul băncii, cu toate modificările intervenite. Drepturile și obligațiile derivate din acțiuni se transferă noilor deținători în cazul trecerii lor în pro- prietatea altor persoane. Acțiunile sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii sînt obligați numai la plata acestora. Patrimoniul băncii nu poate fi grevat de datorii sau obligații personale ale acționarilor. Creditorii acționarilor pot formula pretenții numai asupra părții din beneficiul băncii ce li se va repartiza de către adunarea generală sau a cotei-părți cuvenite acestora la lichidarea băncii, efectuată în condițiile prezentului statut. ARTICOLUL 12 Circulația acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la bancă, care nu recunoaște decît un proprietar pentru fiecare acțiune. Transmiterea acțiunilor deținute de stat se poate face numai prin transformarea acestora în âfețiuni la purtător. Toate celelalte acțiuni pot fi transmise prin vînzare, cesiune și orice alt mijloc permis de legea aplicabilă. ARTICOLUL 13 Pierderea acțiunii în cazul pierderii acțiunii(lor) nominative, dețină- torul va trebui să anunțe consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După trecerea a 6 luni de la data publicării în presă a pierderii, originalul va fi declarat nul și se va eli- bera un duplicat al acțiunii, făcîndu-se mențiunea de- spre aceasta în registrul societății. CAPITOLUL III Administrarea băncii ARTICOLUL 14 Adunarea generală a acționarilor Banca este condusă de adunarea generală a acționarilor. Adunarea generală este ordinară și extraordinară. Adunarea generală se întrunește cel puțin o dată pe an, în cel mult trei luni de la încheierea exercițiului financiar, și are următoarele atribuții: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 10 4 a) să analizeze și să aprobe bilanțul și contul de profit și pierderi, după ascultarea rapoartelor consiliu- lui de administrație și ă comisiei de cenzori ; b) să aleagă Consiliul de administrație și comisia de • cenzori și să fixeze indemnizația acestora, inclusiv acordarea jetoanek>r de prezență ; c) să se pronunțe asupra activității consiliului de administrație pentru activitatea anului expirat ; d) să numească președintele, vicepreședinții, secre- tarul consiliului de administrație și pe președintele comisiei de cenzori; precum și președintele și vicepre- ședinții executivi în cazul în care funcțiile respective nu sînt îndeplinite de președintele, respectiv vicepre- ședinții consiliului de administrație ; e) să hotărască înființarea, desființarea -sau mutarea sucursalelor, filialelor și agențiilor ; f) să stabilească bugetul de venituri și cheltuieli, precum și progrâmul de activitate pe exercițiul urmă- tor, pe baza propunerilor consiliului de administrație. Adunarea generală ordinară se poate întruni în pre- zența acționarilor, care să reprezinte cel puțin jumă- tate din capitalul social. Hotărîrile se iau cu majoritatea absolută a voturilor acționarilor prezenți. Dacă adunarea generală nu-și poate desfășura lucrările din cauza neîntrunirii acționarilor, reprezen- tînd cel puțin jumătate din capitalul social, consiliul de administrație convoacă o nouă adunare generală .care va putea să delibereze și să ia hotărîri asupra proble- melor propuse prin ordinea de zi a celei dintîi adunări generale, oricare ar fi partea de capital reprezentată de acționarii prezenți, cu* majorițațe. Art. 15. — Adunarea generală extraordinară se convoacă de către consiliul de administrație, ori de cîte ori apare necesar pentru a hotărî: â) majorarea» reducerea sau reîntregirea capitalului social; b) mutarea sediului social; c) emisiunea de obligațiuni; d) fuziunea cu alte societăți bancare ; e) dizolvarea băncii; f) modificarea statutului; g) orice altă hotărîre pentru care este cerută apro- barea adunării generale. Adunarea generală extraordinară se poate întruni în prezența acționarilor care reprezintă cel puțin trei pă- trimi din capitalul social, iar hotărîrile vor fi luate cu votul unui număr de acționari care să reprezinte cel puțin jumătate din capitalul social. Jn cazul în care adunarea generală nu se poate în- truni în condițiile alineatului precedent, consiliul de administrație va convoca o nouă adunare generală extraordinară, care se va putea desfășura în prezența acționarilor reprezentînd cel puțin jumătate din capita- lul social, iar hotărîrile vor putea fi luate în acest caz cu votul acționarilor, reprezentînd o treime din capi- talul social. Hotărîrile adunărilor generale sînt obligatorii pentru acționari și organele care administrează banca. Adunările generale trebuie să fie convocate cu cel puțin 15 zile înainte de întrunirea lor, prin publicarea în Monitorul Oficial și un ziar de largă răspîndire a locului și datei ținerii adunării, precum și â ordinii de zi șl a altor probleme care vor face obiectul dezbaterii adunării generale. In cazul în care prin ordinea de zi se stabilesc pro- puneri pentru modincareâ statutului băncii, convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor. ARTICOLUL 16 Organizarea adunării generale Adunările generale sînt conduse de un prezidiu format din președintele consiliului de administrație, un număr de 7 membri și un secretar, aleși de aduna- rea generală cu majoritatea simplă de voturi. în lipsa președintelui consiliului de administrație, adunarea generală este condusă de vicepreședintele consiliului de administrație, desemnat de președinte. Secretarul adunării generale va întocmi procesul- verbal al ședinței ce va fi consemnat într-un registru sigilat și parafat, potrivit prevederilor legale și va fi semnat de către persoana care a prezidat ședința și de către secretar. ARTICOLUL 17 Consiliul de administrație Hotărîrile adunărilor generale sînt aduse la îndepli- nire de către consiliul de, administrație, format din 15 membri, numiți de adunarea generală a acționarilor. Consiliul de administrație este numit dintre acționari sau dintre persoane propuse de aceștia pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea renumirii parțiale sau totale a membrilor ce-1 compun, pe noi perioade de 5 ani. în cazul în care din indiferent ce motive rămîne un loc vacant în consiliul de administrație, adunarea generală numește un nou membru care va îndeplini funcția rămasă vacantă. Membrii consiliului de administrație nu pot ocupa fără autorizarea expresă a consiliului de administrație posturi de membri în consiliul de administrație sau de directori în alte societăți bancare și nici șă .participe la asemenea societăți ca; acționari . cu răspundere nelimitată. . Fiecare membru al consiliului de administrație la preluarea funcției va trebui să depună la sediul băncii o garanție a cărei valoare trebuie să fie echivalentul a cel puțin 10 acțiuni sau dublul remunerației lunare. Consiliul de administrație are următoarea structura organizatorică : — un președinte ; — trei vicepreședinți ; — 11 membri. Președintele și vicepreședinții consiliului de admi- nistrație sînt în același timp președinte și re'spectiy vicepreședinți executivi dacă adunarea generală nu stabilește altfel. în orice situație președintele sau vicepreședinții executivi nu pot fi decît membri ai consiliului de administrație. Consiliul de administrație se întrunește o dată pe lună și ori de cîte ori este necesar în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor care îl com- pun și ia decizii cu majoritatea absolută a membrilor prezenți. Consiliul de administrație este prezidat de către președintele consiliului sau în lipsa acestuia, de vicepreședintele desemnat de președinte. Pentru lucrările de secretariat, consiliul de adminis- trație numește un secretar fie dintre membrii săi,' fie dintre salariații cu funcții de conducere operativă din bancă. Lucrările consiliului de administrație se consem- nează în procesul-verbal semnat de membrii care au luat parte la ședință. Procesele-verbale se înscriu în ordine cronologică într-un registru în care se menționează deciziile luate de consiliu, membrii care au luat parte la’ședință, pre-: cum și rezultatele voturilor. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 10 5 Membrii consiliului de administrație răspund, după caz, individual -sau solidar față de societate pentru prejudiciile cauzate prin infracțiuni sau alte încălcări ale dispozițiilor legale, precum și pentru abateri de la statut. In cazul cînd adunarea generală stabilește că unul dintre membrii consiliului de administrație a făcut greșeli în conducerea și/sau administrarea băncii, acesta va putea fi revocate ARTICOLUL 18 Atribuțiile consiliului de administrație Consiliul de administrație are următoarele atribuții : a) aprobă structura organizatorică, numărul de per- sonal, retribuția acestuia și Regulamentul de ordine interioară al băncii ; b) stabilește regimul semnăturilor și al împuternici- rilor în cadrul băncii ; c) întocmește proiectul bugetului băncii, bilanțul, contul de profituri și pierderi și Je prezintă spre apro- bare adunării generale ; d) aprobă acordarea de credite' de un nivel de peste 100.000.000 lei, pe baza propunerilor comitetului de credit și risc și stabilește plafoanele operațiunilor care se realizează numai cu aprobarea consiliului de admi- nistrație ; e) stabilește și aprobă premiile în lei și valută ale personalului, inclusiv acordarea a pînă la două salarii suplimentare, aprobă împrumuturi salariaților băncii cu dobîndă preferențială ; f) aprobă stabilirea de relații de corespondent cu băncile din țară și străinătate, precum și plafonul de lucru cu aceste băiici; g) aprobă înregisțrarea pe pierderi a sumelor im- posibil de recuperat sau a celor a căror recuperare nu poate fi realizată în condiții economice, precum și a pierderilor provocate de salariați, consecință a riscului normal al serviciului ; h) aprobă nivelul comisioanelor și tarifelor bancare proprii, precum și politica generală de scontare a efec- telor de comerț împreună cu celelalte bănci, sub con- ducerea Ministerului Finanțelor și a Băncii Naționale ; i) autoriză ocuparea de către membrii comitetului de direcție a unor funcții în alte societăți, respectiv participarea la acestea în calitate de asociați, admi- nistratori sau directori ; i) propune adunării generale înființarea de sucur- sale, agenții și reprezentanțe în țară și străinătate. Aprobă participarea băncii cu capital în lei sau valută la înființarea de societăți comerciale, bancare, de asi- gurare și în general avînd orice alt obiect permis de legea aplicabilă și/sau cumpărarea ori vinderea unor acțiuni ori părți sociale emise de asemenea societăți; k) numește directorii generali Și directorii direcțiilor operative ale băncii, precum și ai sucursalelor, filiale- lor și reprezentanțelor și stabilește retribuția acestora ; 1) aprobă cumpărarea de către bancă de imobile ne- cesare activității proprii sau pentru salariații băncii ; m) rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a acționarilor. ARTICOLUL 19 Comitetul ele direcție Pentru aducerea la îndeplinire a hotărîrilor consi- liului de administrație și pentru exercitarea atribuțiilor acestuia în intervalul dintre ședințe, se constituie co- mitetul de direcție al băncii, format din 11 membri, în componența căruia intră președintele și vicepreședin- ții executivi, conducătorii unor direcții operative din bancă și șeful departamentului juridic ai băncii desem- nați de consiliul de administrație. Membrii comitetului de direcție acționează conform împuternicirilor date de consiliul de administrație. Ei vor putea exercita orice act legat de administrarea băn- cii, în interesul acesteia, în limita competențelor care li se conferă. Membrii comitetului de direcție nu pot conduce, pe contul lor sau pe contul unor terțe persoane, alte socie- tăți bancare, comerciale sau industriale, ei nu pot par- ticipa în alte societăți de acest fel, nici în calitate de asociați cu răspundere nelimitată și nici ca administra- tori sau directori, afară de cazurile cînd exercită aceste funcțiuni' cu autorizarea consiliului de administrație al băncii. Comitetul de direcție se întrunește săptămînal și supune ratificării consiliului de administrație hotă- rîrile luate, răspunzînd în întregul său și fiecare mem- bru în parte față de acesta. în relațiile cu terții banca este reprezentată prin președintele executiv al băncii, iar în lipsa sa, de către vicepreședintele executiv desemnat de către președinte. ARTICOLUL 20 Atribuțiile comitetului de direcție a) încheie, modifică și desface contractul de muncă al salariaților ; b) aprobă operațiunile ce nu depășesc limita valo- rică stabilită de către consiliul de administrație ; c) elaborează strategia de marketing și o supune aprobării consiliului de administrație ; d) convoacă consiliul de administrație ; \ e) prezintă consiliului de administrație informări în legătură cu activitatea și situația patrimonială a băncii și face propuneri de operațiuni a căror aprobare este de competența consiliului de administrație ; f) întocmește raportul anual cu privire la activitatea băncii, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul programului de activi- tate și al bugetului de venituri și cheltuieli pe anul următor ; g) rezolvă orice alte probleme stabilite de consiliul de administrație și/sau adunarea generală și" execută deciziile luate de aceștia. ARTICOLUL 21 Președintele executiv Președintele executiv reprezintă banca în raporturile cu terții și are în principal următoarele atribuții : a) prezidează ședințele comitetului de direcție ; b) exercită conducerea operativă a băncii, răspunde pentru buna administrare a acesteia și pentru inte- gritatea patrimoniului ei ; c) aplică sancțiuni disciplinare și propune consiliului de administrație acordarea de premii și recompense salariaților băncii după ce acestea au fost în prealabil aprobate de comitetul de direcție ; d) îndeplinește orice alte atribuții din Regulamentul de ordine interioară al băncii și întreprinde acțiunile necesare pentru executarea hotărîrilor consiliului de administrație și comitetului de direcție. 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 10 ARTICOLUL 22 Comisia de cenzori Comisia.de cenzori este compusă din 3—5 membri și 2 supleanți, un membru fiind desemnat de Ministerul Finanțelor. Rudele și afinii, administratorilor pînă la al 4-lea grad inclusiv, nu sînt eligibili ca cenzori sau dacă sînt aleși pierd această calitate. în caz de deces, de renunțare, de decădere legală a unuia dintre cenzori, supleantul cel mai în vîrstă îl înlocuiește. . Dacă în acest mod numărul cenzorilor nu se poate completa, cenzorii care rămân numesc cu avizul favo- rabil al consiliului de administrație alte persoane care să înlocuiască pe cei absenți pînă la întrunirea celei mai apropiate adunări generale. Cenzorii vor trebui să depună la intrarea în func- țiune o garanție echivalînd cu indemnizația pe 6 lună. Cel puțin unul din cenzori va fi contabil sau expert autorizat. Durata funcționării cenzorilor va fi de minim, 3 ani. Ei vor primi- indemnizația indiferent de rezulta- tele bancare. Nivelul indemnizației va fi stabilit de adunarea ge- nerală la propunerea consiliului de administrație. Cenzorii al cărdr mandat a expirat pot fi realeși. Atribuțiile cenzorilor sînt următoarele : a) în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe, a mijloacelor circulante, a porto- foliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă, prezentînd consiliului de administrație și/șau adunării generale rapoarte ; b) la încheierea exercițiului financiar, controlează inventarul, documentele și informațiile prezentate de comitetul de direcție*, bilanțul, conturile băncii, contul de beneficii și pierderi, prezentînd adunării generale un raport scris ; c) în caz de lichidare a băncii controlează opera- țiunile de lichidare. CAPITOLUL IV Activitatea băncii ARTICOLUL 23 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe de la data de 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie ale fiecărui an, cu excepția primului, an cînd acesta începe la dată constituirii băncii. ARTICOLUL 24 Personalul băncii Angajarea personalului băncii se va face de către comitetul de direcție prin contracte de munoă. Plata salariilor, remunerațiilor, premiilor, gratifica- țiîlor și a altor stimulente asemănătoare se va face în lei și valută, potrivit legii. Personalul băncii este obligat sa păstreze secretul profesional asupra operațiunilor și clienților băncii. ARTICOLUL 25 Amortizarea fondurilor fixe Amortizare^ se stabilește prin aplicarea normelor de amortizare asupra valorii de achiziție a fondurilor fixe ale băncii și se include, după caz, în prețul prestă- rilor de servicii sau în cheltuielile de circulație, utili- zîndu-se pentru înlocuirea mijloacelor fixe și alte nevoi ale băncii. Prin valoarea de achiziție a fondurilor fixe se în- țelege suma cheltuielilor de cumpărare și a altor chel- tuieli pentru punerea în funcțiune a fiecărui fond fix. Amortizarea se calculează de la data dobîndirii fon- dului fix sau de la data punerii sale în funcțiune. ARTICOLUL 26 Reparații capitale și amenajări Lucrărild de reparații capitale și/sau amenajări a fondurilor fixe, proprietatea băncii sau închiriate de aceasta, se face pe baza hotărîrii consiliului de admi- nistrație. Fondurile necesare se asigură prin includerea chel- tuielilor respective în prețul de cost al prestărilor de servicii și/sau cheltuielilor de circulație în anul în care au fost executate sau eșalonat, în mai mulți ani. ARTICOLUL 27 întocmirea bilanțului și contului de profit și pierderi - Banca va întocmi anual bilanțul și contul de profit și pierdeți și va ține evidența în lei a activității eco- nonlico-financiare, potrivit legii. ' Sumele în valută încasate și respectiv plătite de bancă se vor reflecta în evidența și bilanțul băncii, la cursul stabilit, potrivit legii. Bilanțul și contul de profituri și pierderi după veri- ficarea acestora se publică în Monitorul Oficial. ARTICOLUL 28 Calcului și repartizarea profitului Profitul total al băncii se stabilește prin bilanțul aprobat de adunarea generală ca diferență între suma totală a veniturilor încasate și suma cheltuielilor efec- tuate pentru realizarea acestor venituri. Din profitul total se constituie fondul de rezervă în limitele permise de lege rezultînd profitul impozabil. Suma rămasă după plata impozitului legal constituie profitul net care se distribuie acționarilor proporțional cu numărul acțiunilor deținute, sub formă de divi- dende. Adunarea generală poate stabili ca o parte din pro- fitul net să fie folosit pentru constituirea de provi- zioane, provizioane de risc, fonduri de investiții, pre- cum șî aîte fonduri permise de lege. Plata dividendelor cuvenite acționarilor se face de bancă în lei și valută, potrivit legii și tipului de acțiuni deținute, Jn cel mult 2 luni de la aprobarea bilanțului de către adunarea generală. Pentru acțiunile plătită în devize convertibile, plata dividendelor se face în de- vize convertibile. Declararea profitului impozabil, comunicarea impo- zitului de plată, modalitatea de soluționare a cererilor cu privire la revizuirea impozitului și alte norme pro- cedurale cuprinse în reglementările din România refe- ritoare la impunerea societăților pe acțiuni, comerciale și bancare, sînt aplicabile în mod' corespunzător și băncii. în cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală va analiza cauzele și va stabili măsurile de redresare ce se impun. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 10 7 CAPITOLUL V Modificarea formei juridice Dizolvarea, lichidarea și falimentul, cheltuieli de constituire, de emitere de noi acțiuni și de obligațiuni ARTICOLUL 29 Modificarea formei juridice Banca va putea fi transformată în altă formă de societate prin decizia adunării generale și după obți- nerea aprobărilor legale. Noua societate se va putea constitui cu un capital cel puțin egal cu cel al vechii societăți și cu partici- parea acelorași acționari. O dată cu schimbarea formei juridice poate fi ma- jorat capitalul social și aduși în societate și alți acțio- nari. Pentru constituire, noua societate va îndeplini for- malitățile legale de înregistrare și publicitate cerute de lege. ARTICOLUL 30 Dizolvarea băncii Următoarele situații duc la dizolvarea băncii : a) imposibilitatea realizării obiectului de activitate ; b) pierderea a cel puțin 1/2 din capitalul social, după ce s-a consumat fondul de rezervă, dacă adunarea ge- nerală nu decide completarea capitalului social sau reducerea lui la suma rămasă ; c) în orice altă situație pe baza deciziei adunării generale a acționarilor, luată în unanimitate după ob- ținerea aprobărilor legale. ARTICOLUL 31. Lichidarea băncii în caz de dizolvare, banca va intra în lichidare care se va face de către lichidatorii numiți de adunarea generală, dintre acționari sau alte persoane sub con- trolul Băncii Naționale a României. Din momentul intrării în funcțiune a lichidatorilor mandatul comitetului de direcție încetează, membrii lui nemaiputînd întreprinde noi operațiuni în numele băncii. Lichidatorii au aceleași răspunderi ca și membrii comitetului de direcție, fiind datori, după intrarea în funcțiune, ca împreună cu directorii să facă un inven- tar, să evalueze bunurile băncii și să încheie un bilanț care să constate situația exactă a activului și pasivului. Lichidatorii sînt obligați să primească și să păstreze bunurile și scriptele băncii încredințate de colegiul de conducere și să țină un registru cu toate operațiunile lichidării în ordine cronologică^ Lichidatorii pot apărea în fața instanței judecătorești și pot încheia tranzacții și compromisuri cu creditorii băncii. Lichidatorii vor înștiința creditorii printr-un anunț public, cerîndu-le să-și prezinte pretențiile într-o anu- mită perioadă de timp - fixată. Creditorilor cunoscuți băncii li se transmite un anunț separat cerîndu-li-se să-și prezinte pretențiile. Lichidatorii care efectuează operațiuni ce nu sînt necesare scopului lichidării sînt răspunzători personal și solidar de executarea acestora. Din sumele rezultate din lichidare vor fi plătiți întîi creditorii privilegiați. După plata creditorilor, lichidatorii vor întocmi bi- lanțul de lichidare și vor face propuneri de repartizare între acționari a rezultatelor financiare, proporțional cu cotele de participare la capitalul social. Bilanțul de lichidare ca și propunerile de distribuire a activului rezultat vor fi supuse spre aprobare adună- rii generale. După aprobarea acestui bilanț se consideră că banca a descărcat pe lichidatori. Pe baza bilanțului de lichidare, lichidatorii vor în- tocmi în formă autentică un înscris constatator care va fi înregistrat la Ministerul Finanțelor și va fi pu- blicat în Monitorul Oficial al României. Dacă operațiunile de lichidare nu au fost terminate în termen de un an de la data deciziei adunării gene- rale care a hotărît lichidarea societății, Banca Naționala a României va putea cere ca lichidarea să se facă de judecătorul tribunalului competent. ARTICOLUL 32 Cheltuielile de constituire Cheltuielile de constituire sînt suportate de bancă și reprezintă 2% din valoarea capitalului social, fiind amortizate în următorii doi ani de la efectuarea chel- tuielilor. ARTICOLUL 33 Cheltuieli de emisiune de obligațiuni și «acțiuni noi La lansarea pe piață de noi acțiuni, precum și de obligațiuni, banca constituie un fond de 3% din con- travaloarea acestora care va fi destinat acoperirii chel- tuielilor de emisiune și remunerării brokerilor, potrivit hotărîrii adunării generale extraordinare. Fondul stabilit la alineatul precedent se constituie din profitul brut al anului de emisiune. CAPITOLUL VI Răspunderea civilă a băncii, alte dispoziții ARTICOLUL 34 Răspunderea civilă a băncii Pentru eventualele erori în eliberarea de mijloace bănești sau în înregistrări în conturile clienților, banca răspunde numai pînă la limita sumei eronat eliberate sau înregistrate dacă nu se dovedește că erorile res- pective s-au produs din culpa clienților. Răspunderea băncii încetează la expirarea termenu- lui stabilit prin condițiile generale de lucru ale băncii, pentru titularii de cont de a aduce la cunoștința băncii neînregistrarea sau înregistrarea eronată a operațiu- nilor în conturi. Pretențiile față de bancă sînt supuse prescripției prevăzute de dispozițiile legale. ARTICOLUL 35 Interdicții de creditare Membrii consiliului de administrație, ai comitetului de direcție și ai. comisiei de cenzori nu pot primi credite de la bancă. ARTICOLUL 36 Sucursalele, filialele și agențiile băncii Sucursalele, filialele și agențiile băncii își desfășoară activitatea potrivit regulamentelor aprobate de con- siliul de administrație și efectuează operațiunile pre- văzute în prezentul statut. 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 10 ARTICOLUL 37 Secretul operațiunilor Banca este obligată să păstreze secretul operațiunilor și .conturilor sale și ale clienților săi. Relații’ asupra operațiunilor și conturilor se dau numai, titularilor de conturi, precum și autorităților de cercetare și judiciare care acționează îri cadrul unei proceduri legale. ARTICOLUL 38 Litigii Litigiile legate de interpretarea și executarea statu- tului băncii, precum: și cele dintre bancă și personalul ei, sînt exclusiv de competența instanței în rază teri- torială a căreia își are sediul banca. CAPITOLUL VII Dispoziții tranzitorii • Art. 39, — în perioada în carp statul. romuri este acționar - unic al - băncii, organizată ca societate co- mercială pe acțiuni S*A., atribuțiile legale și statutare ale adunării generale a acționarilor vor- fi îndeplinite de Consiliul împuterniciților statului, pînă la data constituirii acesteia. O dată cu constituirea adunării.generale a acționari- lor, funcționarea și atribuțiile Consiliului împuternici- ților statului încetează de drept. Art. 40. — Consiliul împuterniciților statului se compune din reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, Băncii Naționale a României, Agenției Române jpentru Promovarea Investițiilor și a Asistenței Economice din Străinătate, precum și din specialiști ai Băncii Române de Comerț Exterior. Componența nominală â membrilor Consiliului împu- terniciților statului se aprobă de către Ministerul Fi- nanțelor pe baza propunerilor președintelui B.R.C.E. Membrii Consiliului împuterniciților statului ce vor fi numiți pînă la constituirea adunării generale a acțio- narilor își păstrează calitatea de angajați la unitățile din care provin, precum" și toate drepturile și obliga- țiile aferente.' Consiliul împuterniciților statului prezintă periodic, și la încetarea activității Ministerului Finanțelor ra- poarte asupra activității desfășurate de bancă, precum și programul principalelor acțiuni pentru perioadele următoare. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind asigurarea aplicării uniforme a dispozițiilor legale referitoare la reforma economică Guvernul României hotărăște: Art. 1. — în scopul aplicării uniforme a legilor și celorlalte acte normative privind reforma economică în România de către ministere și alte organe centrale ale administrației publice, .Consiliul pentru Reformă, Relații și Informații Publice, din oficiu sau Ia sesizarea membrilor guvernului ori conducătorilor altor organe ale administrației de stat, va asigura dezbaterea, ana- liza sau clarificarea, unor probleme controversate, care apar în practică, în legătură cu implementarea și apli- carea reglementărilor legale sau ale programului gu- vernamental privind reforma economică. ; Art. 2. — La dezbateri vdr putea fi convbcați, în funcție de specificul problemelor, membrii guvernului, adjuncții lor sau alți reprezentanți ăi ministerelor și organelor interesate, spre a analiza, clarifica și decide asupra unor probleme generale yizînd aplicarea refor- mei economice și a legislației corespunzătoare. în funcție de.rezultatele dezbaterilor, Consiliul pen- tru Reformă, Relații și Informații Publice va putea dispune inițierea unui proiect de lege sau de hotărîre, a guvernului, ori, după caz, va ptiteă elabora'circulare de aplicare a dispozițiilor legale, sub semnătura mi- nistrului de stat, asistent al primului-ministru pentru reformă și relațiile cu Parlamentul. Respectarea inter- pretării date programului guvernamental și legislației reformei prin aceste circulare este obligatorie pentru întreg personalul administrației de stat. Art. 3. — Pentru organizarea și desfășurarea dezbar terilor, Consiliul pentru Reformă, Relații și Informații Publice va organiza colective de lucru, constituite din specialiști, salariați ai Consiliului, precum și din cadrul .ministerelor și a altor organe centrale în raport cu specificul problemelor analizate. în toate cazurile, la lucrările colectivelor vor lua parte specialiști ai Ministerului Justiției. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 14 ianuarie' 1991. Nr. 28. EDITOR,: PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresa pentrt^ publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial. București, str. Blanduziei nr. 1. sectorul 2. telefon 11.77.02, .Tiparul: Combinatul poligrafic București Atelierul „Monitorul Oficial*, București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I,nr,-W/W) conține 8 pagini. Prețul 4 : lei 40.816 *