MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI Anul III — Nr. 7 PARTEA I LEGI, DECRETE, HOTĂRÎRI ȘI ALTE ACTE Marți, 15 ianuarie 1991 SUMAR Nr. Pagina Nr. Pagina HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 1. — Hotărîre privind unele eliberări și numiri în funcție la Ministerul Apărării Naționale . . 1 2. — Hotărîre privind unele eliberări și numiri în funcție la Ministerul Comerțului și Turismului 2 3. — Hotărîre privind finanțarea și realizarea, de către Ministerul Apărării Naționale, a unor lucrări comemorative pentru cinstirea eroilor căzuți în Revoluția din decembrie 1989 .................. 2 4. — Hotărîre privind eliberarea din funcție a unui secretar de stat din Ministerul învățămîntului și Științei............................................. 2 5. — Hotărîre privind numirea unui subsecretar de stat la Ministerul învățămîntului și Științei ® ₈ 3 6. — Hotărîre privind regimul de export și de import 3—4 7. — Hotărîre privind unele măsuri financiare pen- tru stimularea suplimentară a exporturilor . . 4 8. — Hotărîre privind asigurarea fondurilor necesare pentru realizarea importurilor de produse prevă- zute în balanțele materiale.................................... 5 9. — Hotărîre privind aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 15/1990 și organizarea activităților de piață valutară în vederea trecerii la convertibi- litatea leului . 5 10. — Hotărîre privind înființarea Societății comer- ciale „România azi“ — S.A. . . . . 6—10 12. — Hotărîre privind înființarea Regiei autonome „RomcereaP — R.A. , . ₂ ® • • • 1$—I® HOTĂRÎRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind unele eliberări și numiri în funcție la Ministerul Apărării Naționale Guvernul României hotărăște : Art. 1. — începînd cu data de 4 ianuarie 1991 general-colonel Logofătu Dumitru Gheorghe se eliberează din funcția de secretar de stat, șef al Departamentului pentru învățămînt, știință și cultură din cadrul Ministerului Apărării Naționale. Art. 2. — Cu aceeași dată, general-maior Cioflina loan Dumitru se numește în funcția de secretar de stat, șef al Departamentului pentru învățămînt, știință și cultură din cadrul Ministerului Apărării Naționale. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 4 ianuarie 1991, Nr, 1. 2 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 7 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind unele eliberări și numiri în funcție la Ministerul Comerțului și Turismului Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Începînd cu data de 1 ianuarie 1991, Ceuca Cornel se eliberează din funcția de Secretar de stat și șef al Departamentului co- merțului interior, iar Calihman George se eliberează din funcția de sub- secretar de stat la Departamentul comerțului ihterior. Art. 2. — Pe aceeași dată se fac următoarele numiri în funcție : — Voicu Ștefan, secretar de stat și șef al Departamentului comer- țului interior i — Popescu Sorin,. subsecretar de stat la Departamentul comerțului interior ; '— Ceuca Cornel, subsecretar de stat la Departamentul comerțului exterior ; — Calihman George, subsecretar de stat și adjunct al șefului Cor- pului de control al primului-ministru. PRIM-MINISTKU PETRE ROMAN București, 4 ianuarie 199J. Nr. 2. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind.finanțarea și realizarea, de către. Ministerul Apărării Naționale, a unor lucrări coifiemorative pentru cinstirea eroilor căzuți în Revoluția din decembrie 1989 Guvernul României hotărăște: Art. 1. — JSe autoriză Ministerul, Apărării Naționale să execute lucrări comemorative pentru cinstirea eroilor căzuți în Revoluția din decembrie 1989. In acest scop, ya fi ^menajat Cimitirul Eroilor Tineri în municipiul București și. vor fi.realizate și instalate însemne funerare pentru eroii căzuți în alte localități. Art. 2. — Finanțarea lucrărilor prevăzute la art. 1 se va face în întregime de către Ministerul Apărării Naționale, din fonduri proprii, realizate în urma activităților autofinanțate din cadrul ministerului. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 5 ianuarie 1991. Nr. 3. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind eliberarea din funcție aunui secretar de stat din Ministerul Invățămîntului și Științei Guvernul Roinâniei hotărăște:. Articol unic. — Dumitru-Marian Papahagi se eliberează din funcția de secretar de stat, șef al Departamentului învățămînt universitar din Ministerul Invățămîntului și: Științei. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 8 ianuarie 1991. Nr. 4. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 7 3 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind numirea unui subsecretar de stat Ia Ministerul Învățămîntului și Științei Guvernul României hotărăște: Articol unic. — Dumitru Vișan se numește în funcția de subsecretar de stat la Ministerul Învățămîntului și Științei, pentru sectorul economic. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 8 ianuarie 1991. Nr. 5. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind regimul de Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Exportul mărfurilor este liberalizat, fiind supus licențelor de export automate, în scop statistic. Art. 2. — Ministerul Comerțului și Turismului, de comun acord cu ministerele interesate, va stabili lista mărfurilor supuse licențelor de export care necesită avizul ministerelor de resort, precum și lista mărfu- rilor supuse contingentelor de export, în scopul pro- tejării resurselor necesare realizării producției interne, precum și pentru asigurarea produselor necesare con- sumului populației. Art. 3. — Importul mărfurilor este liberalizat, fiind supus licențelor de import automate, în scop statistic. Art. 4. — Ministerul Finanțelor, la propunerea Mi- nisterului Comerțului și Turismului, poate institui su- prataxe vamale de import, cu caracter temporar, în ca- zul în care anumite importuri pot prejudicia grav pro- ducția internă de anumite produse. Aceste suprataxe se vor aplica pînă la eliminarea influențelor negative rezultate din importuri avute în vedere la instituirea lor. Instituirea suprataxelor vamale se face la cererea, temeinic fundamentată, a ministerelor sau a agenților economici ori a asociațiilor de agenți economici intere- sate. Art. 5. — Ministerul Comerțului și Turismului, de comun acord cu ministerele interesate, poate institui restricții cantitative la import, în următoarele cazuri : a) cînd apare riscul iminent al unui dezechilibru al balanței de plăți externe, iar mărfurile al căror import este urmărit se pot procura din țară în condi- ții competitive ; b) în scopul creării unor rezerve valutare normale, cu respectarea procedurii stabilite prin Acordul gene- ral pentru tarife și comerț (G.A.T.T.). Art. 6. — Mărfurile prevăzute în anexa la prezenta hotărîre sînt prohibite la import și, respectiv, la ex- port. Art. 7. — Eliberarea licențelor de import sau ex- port, precum și administrarea contingentelor, se rea- lizează de către Ministerul Comerțului și Turismului prin Departamentul comerțului exterior. export și de import Cererile pentru eliberarea licențelor de export se prezintă, în mod obligatoriu, la Ministerul Comerțului și Turismului însoțite de o atestare a producătorului mărfii, din care să rezulte că va pune la dispoziția so- licitantului marfa, în cantitatea înscrisă în cerere. Cererile pentru eliberarea licențelor de import, în cazul importurilor care se realizează din fondul valu- tar de stat, se avizează de ministerul titular al fondu- lui valutar, cu privire la existența disponibilităților de plată necesare. Pentru mărfurile la care au fost introduse restric- ții cantitative la export sau import, Ministerul Comer- țului și Turismului poate cere, după caz, ministerelor de resort, avize care trebuie formulate în termen de cel mult 5 zile de la înregistrare. Art. 8. — Licențele de export sau import se vor eli- bera în termen de maximum 10 zile de la înregistra- rea cererii de licență, cu excepția celor avînd ca obiect operațiuni comerciale cu mărfuri supuse unor restric- ții cantitative și pentru care au fost solicitate avize din partea ministerelor de resort potrivit art. 7, caz în care termenul de eliberare este de maximum 15 zile de la înregistrarea cererii. Art. 9. — Licențele de export sau import pentru mărfurile contingentate se eliberează cu valabilitate li- mitată, pentru a evita blocarea contingentelor de că- tre agenții economici care nu realizează operațiunile respective. Art. 10. — Restricțiile la export și import, care se pot institui în baza prezentei hotărîri, se dau publici- tății cu cel puțin 30 de zile înainte de aplicarea lor. Art. 11. — Respingerea cererilor pentru licențe de export sau import se face motivat. în cazul în care te- meiul respingerii nu se încadrează între acelea lăsate potrivit legii la aprecierea Ministerului Comerțului și Turismului, persoana nemulțumită poate acționa în conformitate cu dispozițiile Legii privind contenciosul administrativ. Art. 12. — Prezenta hotărîre se aplică începînd cu data de 1 ianuarie 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 10 ianuarie 1991. Nr. 6. 4 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i. Nr. 7 LISTA mărfurilor prohibite la import și export ANEXĂ a) La import 1. Arme, muniții, cu excepția celor autorizate de lege ; 2. Echipamente, instalații componente și tehnologii, care ar putea servi la producția de arme nucleare, chimice, biologice sau de rachete purtătoare aferente, așa cum rezultă ele din angajamentele internaționale ale României privind neproliferarea armelor respec- tive ; 3, Materiale și~ produse radioactive, chimice și bio- logice, care ar putea servi la producția de arme nucle- are, chimice șau biologice, așa cum rezultă ele din an- gajamentele internaționale ale României privind ne- proliferarea armelor respective ; 4. Produse explozibile și toxice, cu excepția celor autorizate de lege; 5. Droguri și narcotice, cu excepția celor autorizate de lege; 6. Echipament militar, cu excepția celui autorizat de lege; 7. Medicamente, aparatură medicală și materiale tehnico-sanitare neautorizate sau neavizate de Minis- terul Sănătății; 8. înscrisuri, tipărituri și imprimări de orice fel, care nu sînt admise de lege ; 9. Alte produse care nu sînt admise prin reglemen- tările legale în vigoare. b) La export 1. Arme, muniții, cu excepția celor autorizate de lege; 2. Echipamente, instalații componente și tehnologii, care ar putea servi la producția de arme nucleare, chimice, biologice sau de rachete purtătoare aferente, așa cum rezultă ele din angajamentele internaționale ale României privind neproliferarea armelor respec- tive ; 3. Materiale și produse radioactive, chimice și bio- logice, care ar putea servi la producția de arme nu- cleare, chimice sau biologice, așa cum rezultă ele din angajamentele internaționale ale României privind ne- proliferarea armelor respective ; 4. Produse explozibile și toxice, cu excepția celor autorizate de lege ; 5. Droguri și narcotice, cu excepția celor autorizate de lege ; 6. Echipament militar, cu excepția celui autorizat de lege ; 7. Medicamente, aparatură medicală și materiale tehnico-sanitare neautorizate sau neavizate de Minis- terul Sănătății ; 8. Bunuri care fac parte din patrimoniul cultural- național, cu excepția celor care, potrivit legii, au pri- mit autorizarea de a fi scoase din țară temporar ; 9. Metale prețioase, pietre prețioase și obiecte con- fecționate din acestea, cu excepția celor a căror scoa- tere din țară este permisă potrivit legii; 10. Timbre filatelice, cu excepția celor care fac obiectul schimburilor prin unitățile autorizate sau sînt destinate expozițiilor internaționale. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind unele măsuri financiare pentru Guvernul României hotărăște : Art. 1, — Începînd cu 1 ianuarie 1991, agenții eco- nomici producători de mărfuri pentru export pot ob- ține prin solicitare de la Ministerul Finanțelor resti- tuirea de la bugetul administrației centrale a impozi- tului pe circulația mărfurilor cuprins în prețul ma- teriilor prime, materialelor, semifabricatelor și produ- selor reprezentînd principalele consumuri intermediare pentru realizarea mărfurilor de export. Art. 2. — Metodologia și criteriile pe care trebuie să le îndeplinească producătorii de mărfuri de export pentru a beneficia de prevederile art. 1 se stabilesc de Ministerul Finanțelor, în termen de 15 zile de la data prezentei hotărîri. Art. 3. — Agenții economici producători de mărfuri pentru export care au livrat marfa pe credit apelînd PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN stimularea suplimentați a exporturilor în acest scop, la rîndul lor, la credite interne în lei, jaot beneficia de valuta în care au încasat dobînzile la ex- porturile cu plata în condiții de credit, fiind obligate numai la plata dobînzilor aferente creditului intern în condițiile convenite cu banca finanțatoare. Art. 4. — în cazul în care agenții economici au ape- lat la credite bancare pentru plata avansului sau efec- tuarea altor cheltuieli anterioare sosirii mărfurilor din import, dobînda aferentă acestor credite va fi supor- tată de agenții economici în cauză și nu\a mai fi suportată de la bugetul statului. Art. 5. — Orice dispoziții contrare prezentei hotărîri se abrogă. Art. 6. —► Prezenta hotărîre se aplică începînd cu data de 1 ianuarie 1991. București, 10 ianuarie 1991. Nr. 7. MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr, 7 5 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind asigurarea fondurilor necesare pentru realizarea importurilor de produse prevăzute în balanțele materiale Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Agenții economici care importă produse cuprinse în balanțele materiale întocmite de ministere acoperă costul în valută al importurilor din următoa- rele surse : a) fonduri valutare realizate din exporturi proprii, în cota.stabilită potrivit legii; b) fonduri obținute din credite în valută sau în ca- drul unor linii de finanțare ; c) cumpărarea de valută de pe piața valutară. Art. 2. — Agenții economici care realizează opera- țiuni de export în cadrul acordurilor de cliring sau de barter pot beneficia de o cotă de pînă la 50% în devize convertibile, dacă mărfurile importate sînt din cele cuprinse în balanțele materiale. Prin autorizația de export, Ministerul Comerțului și Turismului, cu avizul prealabil al ministerului în resortul căruia se găsește beneficiarul de import și al Băncii Naționale, va fixă cota exactă în devize convertibile la care va fi îndrep- tățit exportatorul. Sumele în devize convertibile se vor aloca din fondul valutar al statului. Art. 3. — In cazul în care sursele prevăzute la art. 1 nu acoperă necesarul de valută pentru realizarea im- portului, agenții economici care importă produse po- trivit sarcinilor de livrare prevăzute în balanțele ma- teriale întocmite de ministere cumpără diferența de valută din fondurile valutare ale statului, la cursul oficial. In acest scop guvernul, la propunerea Comisiei Na- ționale de Plan, Prognoză și Conjunctură Economică și Băncii Naționale a României, întocmită cu consultarea ministerelor economice, distribuie resursele din fondul valutar al statului pe ministere și pe principalele pro- duse. Art. 4. — Realizarea operațiunilor prevăzute la art. 3 se face pe baze competitive, prin alegerea unui impor- tator din cel puțin 3 importatori aflați în concurență. în cazul în care există mai puțin de 3 importatori interesați, fondurile se atribuie societății comerciale importatoare solicitante sau, după caz, regiei autonome stabilite de ministerul de resort. Art. 5. — întreprinderile de stat care nu s-au re- organizat, în condițiile legii, ca regii autonome sau so- cietăți comerciale, pot să-și deschidă conturi tranzitorii prin care să efectueze operațiunile valutare la care au dreptul potrivit legii. Art. 6. — Prezenta hotărîre se aplică începînd cu data de 1 ianuarie 1991. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 10 ianuarie 1991. Nr. 8. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 15/1990 și organizarea activităților de piață valutară în vederea trecerii la convertibilitatea leului Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se împuternicește Banca Națională a României să autorizeze societăți bancare și alți agenți economici cu sediul în România să efectueze licitații valutare în condițiile stabilite prin Legea nr. 15/1990. Cererile și ofertele primite în cadrul acestor licitații vor sta la baza determinării libere a cursului între leu și devizele convertibile cotate de fiecare bancă autorizată, urmînd ca operațiunile de schimb valutar propriu-zise să aibă loc la un curs fixat prin convenția tuturor băncilor implicate. Art. 2. — Banca Națională a României va stabili regulamentul de efectuare a operațiunilor de schimb pe piața valutară prevăzute la art 1. Un exemplar al acestui regulament va fi depozitat la Secretariatul ge- neral al Guvernului României, prin grija Băncii Na- ționale a României, în termen de 7 zile de la data pre- zentei hotărîri. Art. 3. — Prezenta hotărîre intră în vigoare la 15 zile de la data emiterii ei, perioadă în care Primăria municipiului București și Ministerul Comunicațiilor vor pune la dispoziția băncilor și a Băncii Naționale a României spații corespunzătoare și vor sprijini asigu- rarea tehnică a efectuării operațiunilor de piață valu- tară. Art. 4. — Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărîri se abrogă orice dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 10 ianuarie 1991, Nr. 9. în perioada în care statul este acționar unic, atribu- țiile legale ale Adunării generale vor fi îndeplinite de Consiliul împuterniciților statului. Art. 4. — Pe data constituirii Societății comerciale „România azi" — S.A., întreprinderea de stat „Trustul de presă Azi" își încetează activitatea. Art. 5. — Personalul trecut de la „Trustul de presă Azi" la Societatea comercială „România azi" — S.A. se consideră transferat în interesul serviciului. Art. 6. — Hotărîi*ea guvernului nr. 8Î2/1990 se 6 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 7 GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Societății comerciale „România azi“ — S;A. Guvernul României hotărăște : Art. 1. — Se înființează Societatea, comercială pe acțiuni „România azi® — S.A., cu sediul în București, Calea Victoriei nr. 39 A, prin preluarea activului și pasivului „Trustului de presă Azi“. Art. 2. — Societatea comercială „România azi“ — S.A. își începe activitatea cu un capital inițial de 111.500 mii lei, împărțit în 11.150 acțiuni cu o valoare nominală de 10.000 lei fiecare. Capitalul social al societății se va definitiva pe baza reevaluării patrimoniului tn condițiile prevăzute de lege. Art. 3. — Societatea își desfășoară activitatea po- trivit statutului din anexă, care face parte integrantă din pfezenta hotărîre. abrogă. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București,. 10 ianuarie 1991. Nr. 10. ANEXĂ STATUTUL Societății comerciale p CAPITOLUL I Denumirea, forma juridică, sediul, durata ARTICOLUL 1 Denumirea societății Denumirea societății este Societatea comercială ,,România azi“ — S.A. în toate actele, f acturile, anunțurile, publicațiile ema- nînd de la societate, denumirea societății va fi prece- dată sau urmată de cuvintele „societate pe 'acțiuni" sau inițialele „Ș.A.", de capitalul social, numărul de înregistrare din registrul comerțului și sediul societății. ARTICOLUL 2 Forma juridică a societății Societatea comercială „România azi" — S.A. este per- soană juridică română, avînd forma juridică de socie- tate pe acțiuni. Aceasta își desfășoară activitatea în con- formitate cu legile române și cu prezentul statut.' ARTICOLUL 3 Sediul societății Sediul societății este în România, localitatea Bucu- rești, Calea Victoriei nr. 39 A. Sediul societății poate fi schimbat în alt loc din România, pe baza hotărîrii Adunării generale a acționarilor, potrivit legii. Societatea poate avea sucursale, filiale, situate și în alte localități. acțiuni „România azi ARTICOLUL 4 Durata societății Durata societății este nelimitată, cu începere de la data înregistrării la Camera de Comerț și Industrie a municipiului București. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al societății ARTICOLUL 5 Obiectul de activitate al societății este : a) Realizarea, editarea, tipărirea și administrarea de : — publicații (ziare, reviste), cărți, afișe, pliante, prospecte, cărți poștale, imprimate diverse etc.; — ambalaje de prezentare și transport din hîrtie și carton ; — produse papetare : dosare, caiete, role telex ; — hîrtie parafinată ; — obiecte publicitare. b) Comercializarea în țară și străinătate a bunurilor realizate și a serviciilor prestate.. c) Proiectare, Consulting, service, implementare în domeniile': — derulare de investiții; — tehnic, tehnologic ; — servicii de reprezentanță a firmelor străine furni- zoare de mașini, utilaje și materiale poligrafice ; — mecano-energetîc ; — întreținere—reparații: MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 7 7 — studiul muncii ; ■ — informatică ; • — perfecționarea pregătirii profesionale ; — promovare produse ; — publicitate internă și externă ; — coparticipări cu firme din țară și străinătate pen- tru acțiuni de realizare, editare, tipărire, desfacere de produse poligrafice și publicitare. d) Comercial, pentru : — intermediere, aprovizionare, desfacere materii prime,, materiale, piese de schimb, utilaje ; — depozitare, magazinare, expediții ; — desfacerea în țară și în străinătate prin unități proprii sau prin terțe unități a produselor proprii și a altor produse aprovizionate din țară și din străinătate. CAPITOLUL III Capitalul social, acțiunile ARTICOLUL 6 Capitalul social Capitalul social inițial al societății comerciale este în valoare de 111.500 mii lei, împărțit în 11.150 acțiuni nominative, în valoare nominală de 10.000 lei fiecare. Capitalul social inițial se ccmpune din : mijloace fixe în valoare de 108.500 mii lei și mijloace circulante în valoare de 3.000 mii lei. Capitalul social inițial este deținut integral de stat, pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea statu- lui către terțe persoane fizice sau juridice, române sau străine, în condițiile legii. ARTICOLUL 7 Acțiunile Acțiunile vor fi nominale și vor cuprinde mențiunile prevăzute de lege. Acțiunile vor purta timbrul sec al societății și sem- nătura a doi administratori. Societatea va ține evidența acțiunilor într-un regis- tru numerotat, sigilat și parafat de președintele Consi- liului de administrație ; registrul se păstrează la sediul societății sub îngrijirea Consiliului de administrație. ARTICOLUL 8 Majorarea capitalului Capitalul social poate fi majorat pe baza hotărîrii Adunării generale extraordinare a acționarilor, prin emiterea de noi acțiuni reprezentînd aport în numerar sau în natură. Majorarea capitalului se poate face parțial sau total în natură prin hotărîrea Adunării generale a acționa- rilor, pe baza evaluării efectuate de experții desemnați de către acționari. ARTICOLUL 9 Reducerea capitalului Reducerea capitalului se poate face pe baza hotărîrii Adunării generale extraordinare a acționarilor. Propunerea de reducere a capitalului trebuie comu- nicată comisiei de cenzori de către Consiliul de admi- nistrație cu cel puțin 30 de zile înainte de data Adu- nării generale a acționarilor care decide asupra acestei reduceri. Comisia de cenzori va trebui să refere asupra cauzelor și condițiilor reducerii. ARTICOLUL 10 Drepturi și obligații decurgînd din acțiuni Fiecare acțiune conferă acționarului dreptul la un vot în Adunarea generală a acționarilor și de a parti- cipa la distribuirea dividendelor, potrivit legii. Obligațiile societății sînt garantate cu patrimoniul social, iar acționarii răspund numai în limita acțiuni- lor ce le-au subscris. ARTICOLUL 11 Cesiunea acțiunilor Acțiunile sînt indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaște decît un singur proprietar pentru fiecare acțiune. Cesiunea parțială sau totală a acțiunilor între acțio- nari sau către terți se face în condițiile și cu procedura prevăzute de lege. ARTICOLUL 12 Pierderea acțiunilor în cazul pierderii uneia sau mai multor acțiuni, pro- prietarul va trebui să anunțe Consiliul de administrație și să facă public faptul prin presă. După 6 luni va putea obține un duplicat al acțiunii. CAPITOLUL IV Adunarea generală a acționarilor ARTICOLUL 13 Atribuții Adunarea generală a acționarilor este organul de conducere al societății care decide asupra activității acesteia și asigură politica ei economică și comercială. Adunarea generală a acționarilor are următoarele atribuții principale : a) aprobă structura organizatorică a societății și nu- mărul de posturi, precum și normativul de constituire a compartimentelor funcționale și de producție ; b) alege membrii Consiliului de administrație și ai comisiei de cenzori, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; c) numește directorii, le stabilește atribuțiile și îi revocă ; d) aprobă și modifică programele de activitate și bu- getul societății ; e) analizează rapoartele Consiliului de administrație privind stadiul și perspectivele societății, cu referire la profit și dividende, poziția pe piața internă și interna- țională, nivelul tehnic, calitate, forța de muncă, pro- tecția mediului, relațiile cu clienții. De asemenea, ho- tărăște asupra nivelului fondurilor pentru cercetări științifice care au ca obiect fundamentarea strategiilor de dezvoltare, creșterea calității produselor și servi- ciilor, elaborarea de produse și tehnologii noi compe- titive ; f) hotărăște cu privire la contractarea de împrumu- turi bancare pe termen lung, inclusiv a celor externe, la nivelul împrumuturilor bancare curente și la con- dițiile de acordare a garanțiilor ; stabilește condițiile de acordare a creditelor comerciale și aprobă orice fel de credit financiar acordat de societate ; g) examinează, aprobă sau modifică bilanțul și con- tul de beneficii și pierderi după analizarea rapoartelor Consiliului de administrație, al comisiei de cenzori ; aprobă repartizarea beneficiilor între acționari; 8 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA L Nr. 7 h) hotărăște cu privire la înființarea și desființarea de sucursale și filiale ; i) hotărăște cu privire la mărirea sau reducerea ca- pitalului social; j) hotărăște cu privire la adoptarea său modificarea statutului, precum și la transformarea formei^ juridice a societății; k) hotărăște cu privire la fuziunea, divizarea sau di- zolvarea societății ; 1) hotărăște cu privire la executarea de reparații ca- pitale și realizarea de? investiții noi; m) hotărăște, cu prilejul stabilirii bugetului, asupra modului de remunerare a membrilor Consiliului de administrație; hotărăște asupra salariilor și primelor directorilor ; n) hotărăște cu privire la acționarea în justiție a membrilor Consiliului de administrație, directorilor și adjuncților acestora șî a cenzorilor, pentru paguba pricinuită societății; o) hotărăște asupra oricăror alte probleme din com- petența sa, potrivit legii sau prezentului statut. ARTICOLUL 14 Felurile adunării Adunările generale ale acționarilor sînt de două fe- luri : ordinare și extraordinare. Adunarea generală ordinară are atribuțiile prevă- zute la articolul 13 lit. a)—g), m) și n), iar adunarea, generală extraordinară, atribuțiile prevăzute la lit. h)—1), precum și celelalte atribuții ce le revin potri- vit legii și prezentului statut. ARTICOLUL 15 Convocarea adunării generale Adunarea generală se convoacă de președintele Consiliului de administrație sau de unul dintre admi- nistratori, desemnat de președinte. Adunările generale ordinare au loc cel puțin o dată pe an, la două luni de la încheierea exercițiului eco- mic financiar; pentru’ examinarea bilanțului și a con- tului de beneficii și pierderi pe anul precedent și pen- tru stabilirea programului de activitate și bugetului pe anulurmător. Adunările generale .extraordinare șe convoacă potri- vit alin. 1 ori de cîte ori este nevoie, în condițiile pre- văzute de lege. Administratorii sînt obligați să con- voace adunarea la cererea acționarilor reprezentînd 1/10 din capitalul social. în condițiile legii, adunarea se convoacă și la cererea comisiei de cenzori. Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial și într-unul din ziarele de largă circulație din localitatea în care se află sediul societății sau din cea mai apro- piață localitate. Convocarea va cuprinde locul și data ținerii adună- rii, precum și ordinea de zi, cu arătarea explicită a tuturor problemelor care vor face obiectul dezbateri- lor adunării. Cînd în ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului, convocarea va trebui să cu- prindă textul.integral al propunerilor. Adunarea ge- nerală a acționarilor se întrunește în sediul societății sau în alt loc din aceeași localitate. Hotărîrile adunărilor se iau prin vot deschis. Votul secret este obligatoriu pentru alegerea mem- brilor Consiliului de administrație și a cenzorilor, pen- tru revocarea lor și perițru luarea hotărîrilor referitoa- re la răspunderea administratorilor. ARTICOLUL 16 Prezidarea lucrărilor adunării Adunarea generală a acționarilor este prezidată de președintele Consiliului de administrație, iar în lipsa acestuia de către unul dintre administratori, desem- nat de președinte. ' Adunarea generală alege, dintre membrii săi, doi secretari care vor face prezența la Adunarea genera- lă a acționarilor și vor întocmi procesul-verbal al șe- dinței. Procesul-verbal se va scrie într-un registru sigilat și parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat ședința și de secretarul care l-a întoc- mit. ARTICOLUL 17 Condiții de Validitate Adunarea generală ordinară este constituită valabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acțio- narii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 2/3 din ^capitalul social, iar la a doua .convocare dacă dețin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală extraordinară este constituită vâlabil și poate lua hotărîri dacă la prima convocare acționarii prezenți sau reprezentați dețin cel puțin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare dacă de- țin cel puțin 1/2 din capitalul social. Adunarea generală a acționărilor statutar constitui- tă ia hotărîri cu votul acționarilor ce dețin capitalul prevăzut de lege. Hotărîrile adunării generale sînt obligatorii chiar pentru acționarii absenți sau nereprezentați. ARTICOLUL 18 Consiliul împuterniciților statului în perioada în care capitalul este deținut în între- gime de stat, atribuțiile Adunării generale a acționa- rilor vor \ fi exercitate de Consiliul împuterniciților statului, alcătuit și numit potrivit legii, pînă la ședin- ța de constituire a Adunării generale a acționarilor. Consiliul împuterniciților statului este compus din 7 persoane numite de ministerul de resort. Consiliul împuterniciților statului se întrunește în prezența a 3/4 din. numărul total și hotărăște valabil cu votul a jumătate plus unu dm numărul total, dacă hotărăște în probleme de competența Adunării gene- rale ordinare a acționarilor, și în prezența a patru cincimi și votul a trei pătrimi din membri, dacă ho- tărăște în probleme de competența adunării generate extraordinare. Remunerarea se face în tantieme, reprezentînd cote procentuale din beneficiu în condițiile stabilite de guvern. Consiliul împuterniciților statului își va înceta de drept activitatea pe data constituirii Adunării genera- le a acționarilor. CAPITOLUL V Consiliul de administrație ARTICOLUL 19 Organizare Societatea este administrată de către un consiliu de administrație format din 7 persoane alese de Aduna- rea generală a acționarilor pe o perioadă de 4 ani, cu MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 7 9 posibilitatea de a fi alese pe noi perioade de 4 ani, rare pot avea calitatea de acționari. Cînd se creează un loc vacant în Consiliul de admi- nistrație, Adunarea generală a acționarilor alege un nou administrator pentru completarea locului vacant. Pînă la transmiterea acțiunilor din proprietatea sta- tului către terțe persoane fizice sau juridice, Consiliul de administrație al societății comerciale va fi numit de Consiliul împuterniciților statului cu acordul mi- nisterului de resort. Consiliul de administrație este condus de un pre- ședinte. Consiliul de administrație se întrunește la sediul so- cietății ori de cîte ori este necesar, la convocarea pre- ședintelui sau a 1/3 din numărul membrilor săi și ia decizii cu majoritate simplă de voturi din numărul total al membrilor consiliului. El este prezidat de pre- ședinte, iar în lipsa acestuia de unul dintre adminis- tratori, desemnat de președinte. Președintele numește un secretar, fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia. Dezbaterile Consiliului de administrație au loc con- form ordinii de zi stabilite pe baza proiectului comu- nicat de președinte cu cel puțin 15 zile înainte. Aces- tea se consemnează în procesul-verbal al ședinței care se înscrie într-un registru sigilat și parafat de pre- ședintele Consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a prezidat ședința și de secretar. Consiliul de administrație poate delega o parte din atribuțiile sale unui comitet de direcție compus din membri aleși dintre administratori. Președintele îndeplinește și funcția de director ge- neral, calitate în care conduce și comitetul de direcție, asigurînd conducerea curentă a societății, aducerea la îndeplinire a hotărîrilor adunării generale și ale Con- siliului de administrație. în relațiile cu terții, societatea este reprezentată de către președintele Consiliului de administrație pe baza și în limitele împuternicirilor date de Adunarea gene- rală a acționarilor sau, în lipsa lui, de către unul din- tre administratori, desemnat de consiliu. Membrii Consiliului de administrație vor putea exercita orice act care este legat de administrarea so- cietății în interesul acesteia, în limita drepturilor care li se conferă. Președintele Consiliului de administrație este obli- gat să pună la dispoziția acționarilor și comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate documentele soci- etății. Președintele și ceilalți membri ai Consiliului de ad- ministrație și directorii răspund față de societate pen- tru prejudiciile rezultate din faptele lor ilicite, pentru abaterile de la statut și pentru greșeli în adminis- trarea societății. ARTICOLUL 20 Atribuțiile Consiliului de administrație Consiliul de administrație are următoarele atribuții: a) angajează și concediază personalul ; b) stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului societății pe compartimente ; c) aprobă încheierea de contracte de închiriere (lua- rea sau darea cu chirie) pe baza hotărîrii Adunării ge- nerale ordinare a acționarilor ; d) stabilește tactica și strategia de marketing, de cercetare și dezvoltare, de asigurare a calității, de pro- tecție a mediului ; e) supune anual Adunării generale a acționarilor, în termen de 63 de zile de la încheierea exercițiului economic financiar, raportul cu privire la activitatea societății, bilanțul și contul de beneficii și pierderi pe anul precedent, precum și proiectul de program de activitate și proiectul de buget al societății pe anul următor ; f) rezolvă orice alte probleme stabilite de Adunarea generală a acționarilor sau care privesc conducerea curentă a activității. CAPITOLUL VI Controlul societății ARTICOLUL 21 Controlul gestiunii Gestiunea societății este controlată de acționari și de Comisia de cenzori, numită în condițiile legii de Adunarea generală a acționarilor, formată din 3 membri, din care cel puțin unul trebuie să fie contabil. ARTICOLUL 22 Prezentarea de date Pentru a putea exercita dreptul de control, acțio- narilor și comisiei de cenzori li se vor prezenta, la ce- rere, date cu privire la activitatea, situația patrimo- niului, a beneficiilor și a pierderilor. ARTICOLUL 23 Atribuțiile comisiei de cenzori Comisia de cenzori are următoarele atribuții prin- cipale : — în cursul exercițiului financiar verifică gospodă- rirea fondurilor fixe și a mijloacelox’ circulante, a por- tofoliului de efecte, casa și registrele de evidență con- tabilă și informează Consiliul de administrație asupra neregulilor constatate ; — la încheierea exercițiului financiar controlează exactitatea inventarului, a documentelor și informa- țiilor prezentate de Consiliul de administrație asupra fondurilor societății, a bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi, prezentînd Adunării generale a acționarilor un raport scris prin care se propune apro- barea sau modificarea bilanțului și a contului de be- neficii și pierderi ; — la lichidarea societății controlează operațiunile de lichidare ; — prezintă Adunării generale a acționarilor punc- tul de vedere privind propunerile de reducere a capi- talului social. Atribuțiile comisiei de cenzori se completează și cu alte obligații prevăzute de lege. ARTICOLUL 24 Mod de lucru Comisia de cenzori se întrunește la sediul societății și ia decizii în unanimitate. Dacă nu se realizează una- nimitatea, raportul cu divergențe se înaintează Adu- nării generale. 10 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 7 Comisia de cenzori poate convoca Adunarea gene- rală a acționarilor, în cazul în care capitalul social s-a diminuat cu mai mult’ de 10%, dacă adunarea generală nu a fost convocată de Consiliul de administrație. CAPITOLUL VII Activitatea societății ARTICOLUL 25 Exercițiul economico-financiar Exercițiul economico-financiar începe la 1 ianuarie și se încheie la 31 decembrie al fiecărui an. Primul exercițiu începe la data constituirii societății. ARTICOLUL 26 Contabilitatea Societatea va ține evidența contabilă în lei și va întocmi anual bilanțul și contul de beneficii și pier- deri, avînd în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor. ARTICOLUL 27 Beneficiul Beneficiul societății se stabilește prin bilanțul apro- bat de Adunarea generală a acționarilor. Plata beneficiului cuvenit acționarilor se face de societate în condițiile legii. în cazul înregistrării de pierderi, părțile se obligă să analizeze cauzele și să ia măsuri de recuperare. ARTICOLUL 28 Salarizarea Nivelul salariilor pentru personalul societății pe categorii de calificare și funcții se stabilește și poate fi modificat de către Adunarea generală a acționarilor în funcție de studii și munca efectiv prestată, cu res- pectarea limitei minime de salarizare prevăzută de lege. Drepturile și obligațiile personalului societății se stabilesc de Consiliul de administrație. ARTICOLUL 29 Amortizarea fondurilor fixe Consiliul de administrație stabilește în condițiile legii modul de amortizare a fondurilor fixe. CAPITOLUL VIII Modificarea formei juridice, dizolvarea, litigii ARTICOLUL 30 Transformarea societății Societatea va putea fi transformată în altă formă de societate prin hotărîrea Adunării generale extra- ordinare a acționarilor. Societatea cu capital integral de stat va putea fi transformată numai cu aprobarea organului care a în- ființat-o. Noua societate va îndeplini formalitățile de înregis- trare și publicitate cerute de lege la înființarea socie- tăților. ARTICOLUL 31 Dizolvarea societății Următoarele situații duc la dizolvarea societății : — imposibilitatea realizării obiectului social sau realizarea acesțuia ; ' — pierderea a cel puțin 1/2 din capitalul social, dacă Adunarea generală a acționarilor nu decide com- pletarea capitalului sau reducerea lui la suma rămasă; — numărul de acționari va fi redus sub 5 timp de 6 luni ; — în orice alte situații pe baza hotărîrii Adunării generale a acționarilor. ARTICOLUL 32 Lichidarea societății Lichidarea se va face după procedura prevăzută de lege. ARTICOLUL 33 Litigii Litigiile societății cu persoane fizice sau juridice române sînt de competența instanțelor judecătorești de drept comun. Litigiile născute din raporturile contractuale dintre societate și persoanele juridice române pot fi soluțio- nate și prin arbitraj, potrivit legii. ARTICOLUL 34 Dispoziții finale Prevederile prezentului statut se completează cu dispozițiile legale referitoare la societățile comerciale. GUVERNUL ROMÂNIEI HOTĂRÎRE privind înființarea Regiei autonome „Romcereal“ — R.A. Guvernul României hotărăște: Art. 1. — Pe data prezentei hotărîri se înființează Regia autonomă „Romcereal“ — R.A., cu sediul în municipiul București, str. Transilvaniei nr. 2, sector 1. Regia autonomă „Romcereal“ — R.A. este persoană juridică și funcționează pe bază de gestiune economică și autonomie financiară. Ministerul Agriculturii și Alimentației reprezintă in- teresele statului în Consiliul de administrație a Regiei autonome „Romcereal“ — R A. Art 2. — Patrimoniul Regiei autonome „Romcereal“ — R.A. este în valoare de 12.780.191 mii lei, stabilit pe bază de bilanț contabil încheiat la 30 septembrie 1990, reprezentînd activul și pasivul preluate de la Di- recția generală economică pentru achiziționarea pro- duselor agricole și unitățile economice prevăzute în anexa nr. 1, care, pe data prezentei hotărîri, se desfi- ințează. Capitalul social va fi definitivat după reeva- luarea patrimoniului, efectuată în condițiile legii. Art. 3. — Obiectul de activitate al Regiei autonome „Romcereal“ — R.A. îl constituie : — contractarea, achiziționarea și preluarea de la pro- ducătorii agricoli a cerealelor, leguminoaselor boabe Și semințelor oleaginoase la fondul de stat și păstra- rea acestora pînă la livrare ; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 7 11 — preluarea, depozitarea și păstrarea cantităților de cereale, leguminoase boabe și semințe oleaginoase im- portate de stat, precum și pregătirea și livrarea canti- tăților disponibilizate și aprobate pentru export ; — asigurarea, formarea, păstrarea și administrarea stocurilor de cereale rezervă de stat finanțată de la bu- getul statului ; — organizarea transportului produselor preluate din zonele mari producătoare în cele deficitare, în vede- rea aprovizionării în mod ritmic a beneficiarilor de produse din fondul de stat. Art. 4. — Regia autonomă ,,Romcereal“ — R.A. are în structura sa sucursale teritoriale de preluare, stocaj și distribuție, Oficiul pentru tehnologia și controlul ca- lității cerealelor și plantelor tehnice și proiectare și Oficiul de calcul, care funcționează ca unități fără per- sonalitate juridică, cu denumirea și sediul prevăzute în anexa nr. 2. Art. 5. — Se aprobă Regulamentul de organizare și funcționare al Regiei autonome ,,Romcereal“ — R.A., prevăzut în anexa nr. 3. Art. 6. — Regia autonomă ,,Romcereal“ — R.A. este autorizată să efectueze direct operațiuni de comerț ex- terior privind importul de substanțe toxice de comba- tere a dăunătorilor de depozit, piese de schimb și sub- ansamble pentru utilajele și instalațiile provenite din import. Art. 7. — Conducerea Regiei autonome „Romcereal“ — R.A. revine Consiliului de administrație, compus din 15 membri, care se numește prin ordin al ministrului agriculturii și alimentației. Din Consiliul de administrație fac parte cîte un re- prezentant al Ministerului Finanțelor, Ministerului Re- surselor și Industriei, Ministerului Agriculturii și Ali- mentației, precum și ingineri, tehnicieni, economiști și juriști specializați în domeniul de activitate al Re- giei autonome ,,Romcereal“ — R.A. Art. 8. — Activitatea curentă a Regiei autonome ,,Romcereal“ — R.A. este condusă de un director ge- neral, numit de Consiliul de administrație, cu avizul mihistrului agriculturii și alimentației. Art. 9. — Structura organizatorică și funcțională a Regiei autonome „Romcereal“ — R.A. se stabilește de Consiliul de administrație. Art. 10. — Personalul provenit de la Direcția gene- rală economică pentru achiziționarea produselor agri- cole și unitățile subordonate care trece la Regia auto- nomă „Romcereal“ — R.A. și unitățile din structura acesteia se consideră transferat în interesul serviciului, iar cel trecut în funcții cu salarii mai mici beneficiază timp de 3 luni de salariul tarifar avut și de sporul de vechime. Art. 11. — Anexele nr. 1—3 fac parte integrantă din prezenta hotărîre. Art. 12. — Ministerul Agriculturii și Alimentației și Ministerul Finanțelor vor lua măsuri pentru aplica- rea prezentei hotăriri și de introducere a modificărilor corespunzătoare în indicatorii economici și financiari pe anul 1990. Art. 13. — Pe data prezentei hotăriri se abrogă orice dispoziții contrare. PRIM-MINISTRU PETRE ROMAN București, 10 ianuarie 1991. Nr. 12. ANEXA Nr 1 LISTA întreprinderilor din subordinea Direcției generale economice pentru achiziționarea produselor agricole, care se desființează z Nr. Denumirea unității _ Sediul crt. localitatea județul 1. întreprinderea de contractare, achiziționare Și Sectorul agricol păstrare a produselor agricole Afumați comuna Afumați Ilfov 2. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Alba municipiul Alba lulia Alba 3. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Arad municipiul Arad Arad 4. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Argeș municipiul Pitești Argeș 5. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Bacău municipiul Bacău Bacău^ 6. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Bihor municipiul Oradea Bihor 7. întreprinderea de contractare, achiziționare Și Bistrița- păstrare a produselor agricole Bistrița-Năsăud municipiul Bistrița Năsăud 8. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Botoșani municipiul Botoșani Botoșani 9. întreprinderea de contractare, . achiziționare și păstrare a produselor agricole Brașov municipiul Brașov Brașov 10. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Brăila municipiul Brăila Brăila 12 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea I, Nr. 7 Nr, Denumirea unității Sediul crt. localitatea județul întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Buzău întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Caraș-Severin întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Călărași întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Cluj întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Constanța întreprinderea de contractare, achiziționare 11. păstrare a produselor agricole Covasna Și 12. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Buzău Buzău 13. păstrare a produselor agricole Dîmbovița Și municipiul Reșița Caraș-Severin 14. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Călărași Călărași 15. păstrare a produselor agricole Dolj Și municipiul Cluj-Napoca Cluj 16. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Constanța Constanța 17. păstrare a produselor agricole. Galați Și municipiul Sfîntu Gheorghe Covasna 18. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Tîrgoviște Dîmbovița 19. păstrare a produselor agricole Giurgiu Și municipiul Craiova Dolj 20. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Galați Galați 21. păstrare a produselor agricole Gorj Și municipiul Giurgiu Giurgiu 22. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Tîrgu Jiu Gorj păstrare a produselor agricole Harghita municipiul Miercurea-Ciuc Harghita întreprinderea de contractare, achiziționare municipiul Deva Hunedoara 23. păstrare a produselor agricole Hunedoara Și municipiul Slobozia Ialomița 24. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Iași Iași 25. păstrare a produselor agricole Ialomița Și municipiul Baia Mare Maramureș 26. întreprinderea de contractare, achiziționare Și păstrare a produselor agricole Iași întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Maramureș 27. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Drobeta-Turnu 28. păstrare a produselor agricole Mehedinți Și Severin întreprinderea de contractare, achiziționare municipiul Tîrgu Mureș Mehedinți păstrare a produselor agricole Mureș Mureș 29. întreprinderea de contractare, achiziționare Și 30. păstrare a produselor agricole Neamț Și 31. întreprinderea de contractare, achiziționare Și 32. păstrare a produselor agricole Olt Și municipiul Piatra-Neamț Neamț 33. întreprinderea de contractare, achiziționare Și municipiul Slatina Olt 34. păstrare a produselor agricole Prahova Și municipiul Ploiești Prahova întreprinderea de contractare, achiziționare municipiul Satu Mare Satu Mare păstrare a produselor agricole Satu Mare municipiul Zalău Sălaj întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Sălaj întreprinderea de contractare, achiziționare păstrare a produselor agricole Sibiu municipiul Sibiu Sibiu întreprinderea de contractare, achiziționare municipiul Suceava Suceava păstrare a produselor agricole Suceava municipiul Alexandria Teleorman 35. întreprinderea de contractare, achiziționare Și 36. păstrare a produselor agricole Teleorman Și 37. întreprinderea de contractare, achiziționare Și 38. păstrare a produselor agricole Timiș municipiul Timișoara Timiș 39. întreprinderea de contractare, achiziționare și municipiul Tulcea Tulcea 40. păstrare a produselor agricole Tulcea municipiul Vaslui Vaslui 41. întreprinderea de contractare, achiziționare și municipiul Rîmnicu Vîlcea Vîlcea 42. păstrare a produselor agricole Vaslui municipiul Focșani Vrancea întreprinderea de contractare, achiziționare și municipiul București păstrare a produselor agricole Vîlcea întreprinderea de contractare, achiziționare și păstrare a produselor agricole Vrancea Oficiul pentru tehnologia și controlul cerealelor și plantelor tehnice MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 7 13 ANEXA Nr, 2 LISTA unităților care se înființează în structura Regiei autonome „Romcereal" — R.A. Nr. crt Denumirea unității Sediul localitatea județul 1. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție a Sec- torului agricol Ilfov 2. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Alba 3. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Arad 4. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Argeș 5. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Bacău 6. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Bihor 7. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Bistri- ța-Năsăud 8. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Boto- șani 9. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Brașov 10. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Brăila 11. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Buzău 12. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Caraș- Severin 13. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Călă- rași 14. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Cluj 15. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Con- stanța 16. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Co- vasna 17. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Dîmbo- vița 18. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Dolj 19. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Galați 20. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Giurgiu 21. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Gorj 22. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Har- ghita 23. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Hune- doara 24. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Ialo- mița 25. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Iași 26. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Mara- mureș 27. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Me- hedinți 28. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Mureș 29. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Neamț 30. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Olt 31. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Pra- hova 32. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Satu Mare 33. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Sălaj 34. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Sibiu 35. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Su- ceava 36. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Teleor- man 37. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Timiș 38. Sucursala de preluare, stocaj si distribuție Tulcea 39. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Vaslui 40. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Vîlcea 41. Sucursala de preluare, stocaj și distribuție Vran- cea 42. Oficiul pentru tehnologia și controlul calității cerealelor și plantelor tehnice și proiectare 43. Oficiul de calcul municipiul București municipiul Alba lulia municipiul Arad municipiul Pitești municipiul Bacău municipiul Oradea municipiul Bistrița municipiul Botoșani municipiul Brașov municipiul Brăila municipiul Buzău municipiul Reșița municipiul Călărași municipiul Cluj-Napoca municipiul Constanța municipiul Sfîntu Gheorghe municipiul Tîrgoviște municipiul Craiova municipiul Galați municipiul Giurgiu municipiul Tîrgu Jiu municipiul Miercurea-Ciuc municipiul Deva municipiul Slobozia municipiul Iași municipiul Baia Mare municipiul Drobeta-Turnu Severin municipiul Tîrgu Mureș municipiul Piatra-Neamț municipiul Slatina municipiul Ploiești municipiul Satu Mare municipiul Zalău municipiul Sibiu municipiul Suceava municipiul Alexandria municipiul Timișoara municipiul Tulcea municipiul Vaslui municipiul Rîmnicu Vîlcea municipiul Focșani municipiul București municipiul București Alba Arad Argeș Bacău Bihor Bistrița-Năsăud Botoșani Brașov Brăila Buzău Caraș-Severin Călărași Cluj Constanța Covasna Dîmbovița Dolj Galați Giurgiu Gorj Harghita Hunedoara Ialomița Iași Maramureș Mehedinți Mureș Neamț Olt Prahova Satu Mare Sălaj Sibiu Suceava Teleorman Timiș Tulcea Vaslui Vîlcea Vrancea 14 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA i, Nr. 7 ANEXA Nr. 3 REGULAMENT de organizare și funcționare al Regiei autonome „Romcereal" — R.A. CAPITOLUL I Denumirea, forma juridica, sediul și patrimoniul Art. 1. — Regia autonomă „Romcereal“ — R.A., de- numită în prezentul regulament regia, este un agent economic autonom, cu capital de stat. Art. 2. — Regia este persoană juridică română și funcționează pe bază de gestiune economică și autono- mie financiară, desfășurîndu-și activitatea în conformi- tate cu legile în vigoare și cu prezentul regulament. Art. 3. — Sediul principal al regiei este în România, municipiul București, str. Transilvaniei nr. 2, sector 1. Sediul regiei, poate fi schimbat în alt loc din România, -pe baza hotăririi Consiliului de administrație. Art. 4. — patrimoniul regiei este de 1^*780.191 mii lei, reprezentînd fondurile fixe și mijloacele circulante proprii ale unităților dîn structură la data de 30 sep- tembrie 1990. CAPITOLUL II Obiectul de activitate al regiei Art. 5. — Obiectul de activitate al Regiei autonome „Romcereal" — R.A. îl constituie : — contractarea, achiziționarea și preluarea de la pro- ducătorii agricoli a cerealelor, leguminoaselor boabe și semințelor oleaginoase la fondul de stat și păstrarea acestora pînă la livrare ; — preluarea, depozitarea și păstrarea cantităților de cereale, leguminoase boabe și semințe oleaginoase im- portate de stat, precum și pregătirea și livrarea canti- tăților disponibilizate și aprobate pentru export; — asigurarea, formarea, păstrarea și administrarea stocurilor de cereale rezervă de stat finanțată de la bugetul statului; — organizarea transportului produselor preluate din zonele mari producătoare în cele deficitare, în vederea aprovizionării în mod ritmic a beneficiarilor de produse din fondul de stat. CAPITOLUL III Atribuțiile regiei Art. 6. — Atribuțiile principale ale regiei sînt ur- mătoarele : A . Cu privire la constituirea și distribuția fondului de stat — organizează și asigură încheierea contractelor cu producătorii agricoli, pentru preluarea produselor la fondul de stat; — asigură preluarea integrală a produselor ce se li- vrează la fondul de stat prin contractări și achiziții și a uiumurilor de moară și preselor de ulei ; — asigură preluarea, depozitarea și distribuția im- porturilor de cereaje, leguminoase boabe și semințe oleaginoase, precum și pregătirea și expedierea produ- selor destinate exportului; ; — organizează în mod corespunzător bazele de re- cepție și spațiile de depozitare, asigurînd recepționarea cantitativă și calitativă a produselor, potriviț norme- lor legale ; — asigură recepționarea, depozitarea, condiționarea și conservarea produselor ; — răspunde de starea calitativă și sanitară a produ- selor depozitate ; — asigură distribuția, produselor din fondul de stat pe întreg teritoriul țării, în funcție de necesități ; — elaborează periodic propuneri de distribuție a fondului de stat, pe baza cantităților recepționate și a calității acestora ; — elaborează tehnologii privind recepționarea, depo- zitarea și păstrarea produselor. B. Cu privire la rezerva de stat — asigură acumularea în rezerva de stat a produ- selor; — coprdonează activitatea de repartizare în terito- riu, depozitarea, conservarea și împrospătarea ; — asigură integritatea și păstrarea caracteristicilor calitative ale produselor din rezerva de stat; — propune construirea de capacități de depozitare în concordanță cu ritmul de creștere a stocurilor ; — întocmește bugetul de venituri și cheltuieli, în ve- derea finanțării de la bugetul de stat a constituirii și Administrării rezervei de stat. C. Alte airibuții — organizează și asigură desfășurarea activității de investiții, invenții și inovații; — asigură necesarul de materii prime, materiale și piese de schimb din producția internă și import ; — organizează sistemul informațional și statistic specific ; — întocmește regulamentul de organizare a sucur- salelor teritoriale înființate în structura regiei; — organizează activitatea de normare a muncii, sta- bilind norme de muncă unitare șl locale ; — < organizează activitatea economieo-financiară, prin elaborarea și realizarea sistemului de contabilitate și control financiar; — * stabilește și asigură aplicarea normelor de pro- tecție șiigienă a muncii, de prevenire și stingere a in- cendiilor și a celor de pază a bunurilor ; — stabilește norme și normative de consum și de stoc, de reparații și întreținere la fonduri fixe ; — ia măsuri pentru organizarea și optimizarea trans- porturilor interne; — asigură administrarea și inventarierea patrimo- niului ; — stabilește prețuri și tarife, cu excepția prețurilor de contractare-achiziție și cu ridicata la cereale și plante tehnice, care se aprobă prin acte normative ; — întreține relații comerciale de cooperare și colabo- rare cu organisme interne și internaționale similare ; — stabilește salariile personalului regiei, primele și alte stimulente materiale; — organizează selecționarea, pregătirea profesională, angajarea și promovarea salariațUor ; — asigură facilități de interes social pentru persot naiul regiei și membrii familiilor lor; MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea i, Nr. 7 15 — asigură aplicarea măsurilor de protecție socială ; — efectuează operațiuni de încasări și plăți, prin conturi curente, cît și prin casieria proprie. Operațiu- nile de încasări și plăți cu străinătatea se vor efectua prin unitățile Băncii Române de Comerț Exterior ₓsau alte bănci. Art. 7 — Regia este proprietara bunurilor din pa- trimoniul său. în exercitarea dreptului de proprietate, regia posedă, folosește și dispune în mod autonom de bunurile pe care le are în patrimoniu sau le culege fructele, după caz, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituită.¹ înstrăinarea bunurilor imobile care aparțin regiei sau încheierea de tranzacții în litigii cu o valoare de peste 10 milioane lei se face cu aprobarea Ministeru- lui Agriculturii și Alimentației. Art. 8. — Regia trebuie să acopere cu veniturile pro- venite din activitatea sa toate cheltuielile, inclusiv do- bînzile, amortizarea investițiilor și rambursarea credi- telor și să obțină profit. Cheltuielile vor putea depăși veniturile numai pen- tru motive temeinice, în special pentru executarea de lucrări și servicii în interes public, cu aprobarea,, pen- tru fiecare caz în parte, a ministrului de stat pentru orientarea economică, pe baza propunerii Ministerului Agriculturii și Alimentației, avizată de Ministerul Fi- nanțelor. în asemenea cazuri, o dată cu aprobarea, se vor stabili cuantumul și sursele de compensare a pier- derilor suferite de regie. Art. 9. — Regia întocmește anual buget de venituri și cheltuieli, bilanț contabil și cont de profit și pierderi, după modelele stabilite de Ministerul Finanțelor. Bilanțul contabil anual și contul de profit și pierderi se aprobă de Ministerul Finanțelor. Bilanțul contabil și contul de profit și pierderi al regiei se publică în Monitorul Oficial al României. Art. 10. — Din veniturile realizate, după acoperirea cheltuielilor, regia constituie fondul de rezervă și fon- dul de dezvoltare, sumele necesare satisfacerii unor ne- cesități social-culturale și sportive ori de perfecționare- recalificare a personalului angajat, precum și pentru cointeresarea prin premiere a acestuia, plătește impo- zitele, taxele, cotele de asigurări și protecție socială și celelalte vărsăminte prevăzute de lege. Consiliul de administrație al regiei poate hotărî și crearea altor fonduri în afara celor menționate la ali- neatul precedent. Partea de venituri rămasă după constituirea fonduri- lor proprii și efectuarea plăților menționate la alinea- tul 1 reprezintă profitul net al regiei. Din acest profit, 5% se utilizează pentru constituirea unui fond de par- ticipare a angajaților la profituri, iar restul se varsă, după caz, la bugetul statului. Art. 11. — Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situația în care, în cursul unui an, mijloacele regiei nu sînt suficiente, regia poate contracta credite finan- ciare cu Banca Națioală a României sau alte bănci, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute realizate în anul precedent. Pentru acoperirea eventualelor deficite, regia poate beneficia de subvenții de la bugetul de stat ori poate contracta credite bancare. CAPITOLUL IV Structura organizatorică a regiei Art. 12. — Regia este condusă de un Consiliu de ad- ministrație compus dm 15 persoane, din care una este directorul general al regiei. Art. 13. — Consiliul de administrație se numește prin ordin al ministrului agriculturii și alimentației. Art. 14. — Componența Consiliului de administrație este următoarea : — director general — președintele Consiliului de ad- ministrație ; — un reprezentant al Ministerului Finanțelor ; — un reprezentant al Ministerului Resurselor și In- dustriei ; — un reprezentant al Ministerului Agriculturii și Alimentației ; — ingineri, tehnicieni, economiști și juriști speciali- zați în domeniul de activitate al regiei. Art. 15. — Consiliul de administrație își desfășoară activitatea în conformitate cu propriul său regulament de organizare și funcționare pe care îl adoptă și ho- tărăște în toate problemele privind activitatea regiei, cu excepția celor care, potrivit legii, sînt date în com- petența altor organe. Art. 16. — Atribuțiile Consiliului de administrație sînt următoarele : — conduce și controlează întreaga activitate a regiei ; — stabilește structura organizatorică a regiei și su- cursalelor teritoriale ; — aprobă înființarea sau desființarea unor sucursale teritoriale ; — se pronunță asupra necesității și oportunității rea- lizării de investiții noi și dezvoltări importante, potrivit obiectului său de activitate, hotărînd sursele de finan- țare proprie, credite bancare sau alocații la bugetul statului ; — analizează și hotărăște asupra modalităților de realizare a sarcinilor ce revin regiei; — se pronunță asupra propunerilor privind dezvol- tarea regiei, a rapoartelor, bugetului, bilanțurilor, pre- cum și a cererilor de credite și a cheltuielilor în valută și le supune aprobării Ministerului Finanțelor ; — propune organelor competente nivelul cheltuie- lilor de transport de la producători la locurile de de- pozitare și adaosurile fixe pentru acoperirea cheltu- ielilor regiei ; — propune organelor competente proiecte de dis- tribuție a fondului de stat, pe baza cantităților recep- ționate și a calității acestora ; — aprobă normele de consum unitare din cadrul regiei privind forța de muncă, materii prime, mate- riale și reparații ; — aprobă programele de pregătire a cadrelor ; — stabilește îndatoririle și împuternicirile persona- lului regiei, pe compartimente ; — stabilește salariile personalului regiei, în confor- mitate cu dispozițiile legale, precum și nivelul de sti- mulente, recompense și premii ; — aprobă regulamentele și instrucțiunile aplicabile activităților și personalului regiei. Consiliul de administrație se întrunește lunar și ori de cîte ori este nevoie pentru buna desfășurare a activității regiei, la convocarea directorului general Consiliul poate funcționa și lua hotărîri în mod va- labil în prezența a cel puțin 11 membri ; deciziile pot 16 MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, partea 1. Nr. 7 fi luate numai cu majoritate de 2/3 din voturile mem- brilor prezenți. Art. 17. — Membrii Consiliului de administrație : a) se numesc pentru o perioadă de 4 ani, iar jumă- tate din ei pot fi înlocuifi la fiecare 2 ani ; b) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administrație sau participa la societăți comerciale cu care regia întreține relații de afaceri sau are inte- rese contrare ; c) își păstrează calitatea de angajați în instituția de la care provin și toate drepturile și obligațiile deri- vînd din această calitate ; d) sînt plătiți cu o indemnizație stabilită de Consi- liul de administrație, pentru activitatea desfășurată în această calitate. Art. 18. — Consiliul de administrație poate propu- ne ministrului agriculturii și alimentației înlocuirea unui membru considerat a fi necorespunzător. Art. 19. — în prima lună a fiecărui an, Consiliul de administrație prezintă Ministerului Agriculturii și Ali- mentației un raport asupra activității desfășurate de regie în anul precedent și asupra programului de acti- vitate pentru anul în curs. Art. 20. — Dezbaterile Consiliului de administrație au loc lunar, pe baza proiectului ordinii de zi,stabi- lite și comunicate cu cel puțin 15 zile înainte. Acestea se consemnează într-un proces-verbal al ședinței care se înscrie într-un registru sigilat și parafat de pre- ședintele Consiliului de administrație. Procesul-verbal se semnează de persoana care a pre- zidat ședința și de secretar. Art. 21. — Activitatea curentă a regiei este condusă de directorul general numit de Consiliul de adminis- trație, cu avizul ministrului agriculturii și alimen- tației. Art. 22. — Directorul general al regiei are urmă- toarele atribuții: — conduce întreaga activitate a regiei, aplicînd le- gile, regulamentele și instrucțiunile în vigoare; — execută toate dispozițiile care emană din hotărî- rile definitive ale Consiliului de administrație ; — reprezintă regia în raporturile cu persoanele ju- ridice și fizice, precum și în fața organelor jurisdicți- onale. în acest scop, poate da împuternicire de repre- zentare și altor persoane din cadrul regiei; — urmărește creșterea eficienței economice a activi- tății în cadrul regiei, îmbunătățirea tehnologiilor de pro- ducție, folosirea eficientă a capacităților de depozitare și îmbunătățirea calității produselor ; — organizează activitatea de prognoză, prospectare și dezvoltare în perspectivă a regiei; — asigură controlul activității economico-financiare și gestionare de fond a unităților componente ; —- numește și concediază personalul regiei și aplică acestuia sancțiunile disciplinare ; — reprezintă regia în raporturile cu organismele, firmele și companiile străine în relațiile de colaborare, cooperare, import-export în domeniul de activitate al acesteia ; — supune anual Consiliului de administrație, în ter- men de 30de zile de la încheierea exercițiului finan* ciar, raportul cu privire la activitatea regiei, bilan- țul și contul de profit pe anul precedent, precum și pro- iectul programului de activitate și al bugetului regiei,’ pe anul următor. Directorul general este ajutat în conducerea regiei de directori, din care unul poate fi numit locțiitor de drept în lipsa acestuia și căruia îi va putea delega o parte din atribuțiile sale. Directorul general este numit de ministrul agricul- turii și alimentației. CAPITOLUL V Modalitatea de constituire a subunităților din structura regiei și relațiile dintre acestea Art. 23. — Sucursalele teritoriale, atelierele, oficiile de calcul din structura regiei se înființează prin deci- zia directorului general, dată în baza hotărîrii Consi- liului de administrație. Art. 24. — Relațiile dintre subunități sînt relații de colaborare, iar pentru realizarea, obiectului lor de acti- vitate, acestea se desfășoară pe bază de comenzi emise în aplicarea repartițiilor stabilite de conducerea regiei. Art. 25. — Relațiile unităților din cadrul regiei cu terții se derulează pe bază de contract. CAPITOLUL VI Dispoziții finale Art. 26. —¹ Prin regulamente interne se vor deter- mina : a) regulile cfe funcționare a bazelor și silozurilor ; b) dispoziții ‘pentru angajarea, salarizarea, promova- rea și stimularea salariaților din toate domeniile de activitate ale regiei ; c) atribuțiile compartimentelor funcționale și ale per- sonalului din cadrul regiei; d) măsurile de ordine care trebuie respectate în ca- drul regiei. EDITOR : PARLAMENTUL ROMÂNIEI — ADUNAREA DEPUTAȚILOR Adresapentru publicitate : Combinatul poligrafic București - Biroul de publicitate și difuzare pentru Monitorul Oficial, București, str. Blanduziei nr. 1, sectorul 2, telefon 11.77.02. Tiparul : Combinatul poligrafic București — Atelierul „Monitorul Oficial!*, București, str. Jiului nr. 163, telefon 68.55.58. Monitorul Oficial al României, Partea I, nr» 77O1> conține 16 pagini. Prețui 8 lai I ⁴⁰ ⁸¹⁶ l