LUCEAFĂRUL REVISTA-PENTRU LITERATURA- ST ARTA Anul XV. No. 2-3 Bucureşti, 1 Februarie 1920. CUPRINSUL loan Al. Brâtescu-Voineşti . . . . Nicfrl/vr Crainic . Eugen Todie . . . In slujba păcii Terţine pentru prieteni Tumult atavic Eugen Todie . . . . Sonet Alexis V. Drâculea . Impuşcă-Drac Al. Terziman .... Răvaş de Iarnă Vintilâ Russu Şirianu Floarea Soarelui Cronica: Literaturi ;vppera lui Henri Barbusse (G. Oprescu) ; Teatru: Noul Idol de .$a - / I P na Marian) (T. V.); Arte Plastice : Iser (N. = rară în Germania ; Anarhia in literatură (I. d Nobe! : Paternitatea operilor lui Molliere ; Activul (T. V.) ; Bibliografii. Frant'ois de Tonitza); InskilMri: S. G.) ; Un del^Tjt.... Rolul social al^scP&oruh APAREDEDOUAORIPELUNA vw D'li'H m m Vil» vw wv vw wv »w VW www.dacQromanica.ro Preţul 4 lei. LUCEAFĂRUL REVISTA PENTRU LITERATURA ŞI ARTA. APARE DE DOUA ORI PE LUNA Director : Octavian C. Tăslăuanu Telefon 14/98. -OOO- COLABORATORI: I. Agârbiceanu, I. AI. Brătescu-Voineşti, M. Beza, Lucian Blaga, G. Bogdan Duică, AI. AI. Busuioceanu, Adriana Buzoianu, Nichifor Crainic* P. Cancel, AI. Cazaban, Sp. Cegăneanu, M. I. Chiriţescu, Virgil Cioflec, N. D. Ciotori, Em. Ciomac, Radu Dragnea, Artur Enăşescu, Horia Furtună, G. Galaction, Octavian Goga, D. Guşti, D. Iov, Iser, I. Lupaş, Cor-neliu Moldovanu, Alfred Moşoiu, G. Mihăiescu, D. Nanu, V. Pârvan, Sextil Puşcariu, Em. Panaitescu, I. Paul, Ion Piliat, Liviu Rebreanu, C. Ressu, C. Sandu-Aldea, M. Sorbul, I. U. Soricu, Jean Steriade, D. Stoica, M. Teişanu, Teodorescu-Sion, Eugen Todie, D. Tomescu, A. Toma, AI. Terziman, Tudor Vianu, I. C. Visarion, V. Voiculescu... ' * I GUtCO ţ --------------------r ABONAMENT > Pe un an ; . ................Lei 50.— Pe o jumătate de an. . . . Lei 25.— Redacţia şi Administraţia, Bucureşti, Bulevardul Dacia 4. Abonamentele se plătesc cu anticipaţie in tn in in in in în Bucureşti: la Administraţia „Luceafărul" Bulevardul Dacia 4. Iaşi „ Tipografia Naţională, sţr. V. Alexandri 11. Ardeal „ Banca „Albina",, din Sibiu str. Măcelarilor. Arad „ Banca „Victoria1'. Cluj „ Banca Generală penipr industrie şi comerţ Oradia-M. „ Banca „Bihoreană". Basarabia „ Librăria „Luceafăru” Str. Puşchin 25, Chişinău. Revista se găseşte de vânzare la toate librăriile din oraşele ţării J N www.dacoromanica.ro SLUJBA PĂCII Scrisoarea V-a Dacă te-ai hotărît să spui adevărul, pregăieşte-te de suferinţă. — şi cu urmare, organizarea armatelor in Iubite nene Muche, Precum vezi, nu-ţi dau pace. Abia vei fi sfîrşit de .cetit scrisoarea mea precedentă şi iată că-ţi scriu alta şi mai lungă; — dar vreau să-mi supun părerile dreptei şi sănătoasei dumitale judecăţi şi contez pe bunătatea şi răbdarea dumitale. Iţi spuneam în scrisoarea trecută temerile mele că libertatea popoarelor ide a (s'e iubi şi a se stima între ele şi de a conlucra la binele general al omenirei, nu Isc va putea realiza decît prin revoluţie; —. şi că totuşi eu întrevăd un mijloc pri,n care îndreptările ar putea să vie de sus în jos, de la înşişi conducătorii popoarelor, fără perturbare şi fără primejduirea mai niciunuia din privilegiile lor. ’lntr’o formulă scurtă acest mijloc s’ar enunţa aşa : hotărî rea suveranilor ca pe viitor să fie 'şefii virtuţilor constructive ale popoarelor ce cârmuesc, în loc ele a mai fi şefii virtuţilor lor distructive cum sunt astăzi •) vederea construirii. 1 Ca toate instituţiile omeneşti, armata organizată în vederea distrugerii este rezultată din împrejurările, în care omenirea a fost nevoită să trăească în trecut. In vremea când numai unele popoare depăşiseră viaţa nomadă a primelor triburi şi intraseră în faza de viaţă sedentară, trăind acum din agricultură, industrie şi comerţ; iar altele rămase în urmă, continuau să trăiască numai din vânat, şi din păşunatul vitelor, năvălind în regiuni fertile, când vre-o intemperie făcea nelocuibilă regiunea în care trăiau, — eră fy;esc ca popoarele mai civilizate să se armeze, pentru a putea rezista năvălirilor hordelor barbare. Interesele lor şi ale întregei umanităţi cereau ca progresul realizat de cei civilizaţi să fie ocrotit împotriva pornirilor distrugătoare ^le barbarilor. Pentru acele vremuri era adevărat adagiul: Si vis pacem para beltum; — pentru acele vremuri era •) Scrisoarea V-a a cl-iui Ioan Al. Brătescu-Voineşti, pe care o publicăm în numărul de faţă face parte, împreună cu cele publicate în «Viaţa Românească», în broşuri şi cu cea de-a şeasea încă nepublicatâ, din volumul „In slujba păcii“ ce se află sub tipar. Am avut, prinir’o preţioasă bunăvoinţă căreia îi mulţumim călduros, întregul manuscris sub ochii noştri. El este expresia cumpănită, dar eroic de răspicată, a celei mai înnalte cugetări pe care războiul mondial a prile-jit-o în vreun creer românesc. Interesul şi discuţiile stârnite de întâile scrisori publicate vor creşte şi se vor intensifica întrucât e vorba în această carte de o serie de valori ale culturii şi civilizaţiei, crezute până acum consacrate definitiv, pe care cugetătorul le denunţă, le judecă, le nimiceşte pe unele, le răstoarnă şi le transformă pe altele,. De un lucru trebuie să se ţină saamă în primul rând : d. Ioan Al. Brătescu-Voineşti nu este un revoluţionar distructiv. Nihilismul gândirii şi al acţiunii are In d-sa un duşman hotărît. Cugetarea sa, contagioasă şi seducătoare, luminează peste dărîmături posibilităţile unei vieţi de armonie a energiilor constructive din a căror muncă va rezulta moralitatea oamenilor şi pacea popoarelor. Un mare sulfu de umanitate, de patriotism nou şi pozitiv face ca „In slujba păcii“ să fie una din cărţile fecunde cu inrîuriri transformatoare în mentalitatea epocei, una din cărţile a căror apariţie înseamnă un plus de conştiinţă umană. . . (Red.) www.dacoromanica.ro 22 LUCEAFĂRUL No. 2-3, 1924 firesc ca şeful sfatului să fie şeful virtuţilor distructive ale poporului, virtuţi foarte preţioase în ziua când barbarul se năpustea tiă Nimicească roadele dobândite prin civilizaţie pacinică; pentru acele vremuri armata organizată în vederea distrugerii era scutul poporului, iar suveranul purtătorul lui. Dar încet-încet şi rând pe rând, popoarele înţelegând valoarea muncii şi a-vantagiile îndeletnicirilor vieţii sedentare, s’au statornicit şi acum trăesc din agricultură, industrie şi comerţ. Şi totuşi, deşi condiţiile de trai ale omenirii s’au schimbat, deşi civilizaţia nu mai se găseşte primejduită de năvălirile unor popoare rămase în faza de viaţă nomadă, — lipsa de pricepere a suveranilor, încurajată de slugărnicia sfetnicilor lor, îi face să continue de a nu avea altă profesie decât milităria, de a menţine instituţia armatei organizată în Vederea distrugerii, înnăbuşind popoarele Sub cheltueli din ce în ce mai mari; întreţinând între ele sălbatica religŞe a urei, care le face să se năpustească unele* asupra altora spre a se ucide, a-şi jefui şi nimici avutul. Cu ce fe’ar putea compara în mic această nebunie de a păstra o instituţie organizata cum s’a apucat din trecut, când împrejur rările din care s’a născut s’au schimbat? Poate cu fap^ unuia care fiind proprietarul unei enorme cirezi de vite, păzită dc o ceată de câini credincioşi şi fioroşi, s’ar lăsa într’o zi de această afacere, ar vinde vitele şi ar veni să se stabilească în oraş, aducând cu dânsul ceata de câini, pe cât de necesari când ţinea turmă, pe atât de inutili, ba de vătămători la oraş. Din toate punctele de vedere fapta unui asemenea om, e cu mult mai puţin absurdă decât fapta cârmuitorilor de a menţine în zilele noastre armata organizată în scop de distrugere. Lipsa de valoare a motivului ce se in-voacă, pentru justificarea menţinerii armatelor distructive de azi, anume: Apărarea patriei, au dovedit-o complect rezultatele răsboiului actual. Toate statele în vederea asigurării a-părărei lor fe’au înarmat pânS în dinţi, şi unde le-au adus acele înarmări? In fundul prăpas'tiei în care azi se sbat ruinate. Care este ţara a căreia armată a apărât-o de ruină? Dacă Anglia şi America nu aw suferit în aceeaşi măsură prăpădul răsboiu-lui, lucrul se datoreşte situaţiei lor geografice ; toate celelalte ţări ale continentului, care s’au răsboit, nici în zece ani nu vor putea repara ruina ce şi-au pricinuit reciproc, tocmai prin acest instrument ac şi-au fabricat în scop de apărare: armata. Şi eră fatal să fie aşa, pentruc# întreţinerea armatelor distructive, departe Ide a fi o garanţie de pace, este dimpotrivă' singurul şi cel mai eficace mijloc de a face ca răsboiul să isbucnească neapărat. Evoluţia popoarelor trebue să urmeze acelaş drum pe care l-a urmat evoluţia vieţuitorilor. In dorinţa ei de a păstra cu orice preţ viaţa, natura făcuse la ’nceput lighioane paradoxal de armate pentru atac şi pentru apărare. Ictiozaurul cu solzi, cu plăci, cu ghiare, cu coarne până şi pe pleoapele ochilor, care avea de luptat cu pleziozaurut şi cu ignanodonul, tot atât de armaţi până la asfixie. Dar natura a părăsit acel drum ca absurd. Vieţuitoarele atât de armate au pierit şi au pierit nu ucise, ci asfixiate sub armura lor şi au triumfat cele mai puţin aa-mate, tocmai pentrucă din pricina mai puţinei înarmări, erau mai active, mai nestîn-jinite în mişcări. Trăesc sub othii noştri lighioane de aproape înrudite, a cărora soartă ne poate sluji de pildă foarte convingătoare : broasca ţestoasă şi pasărea. Cea d’intîi şi-a păstrat carapacele şi ameninţată să piară, abia se poate tîrî prin mocirlă, — pasărea şi le-a lepădat şi sboară în slăvile cerului. Cum de nu ’nţeleg cârmuitorii că azi, când condiţiile de existenţă ale omenirii s’au schimbat, popoarele înarmate până’n dinţi sunt în domeniul social, ce au fost ign»-nodonii şi ictiozaurii în domeniul biologic? Absurditatea monstruoasă a răsboaelor şi profitul pe care l-ar trage întreaga i»-menire din încetarea acestor ticăloşii îmi www.dacoromanica.ro LUd-AFAhUL No. 2-3, 1920 parc atit de vădii, încât insuccesul de până acum al ideilor pacifiste mă lasă încremenit de nedumerire. Cum se poate, — îmi zic,— ca un lucru atit de evident util întregei umanităţi să nu se fi realizat încă? Mărturisesc că 'uneori m’au cuprins îndoeli'a-supra 'valorii raţiunei noastre şi mi-am zis: s’ar putea ca natura să aibă cuvintele ei, pentru care îngădue ca anumite lucruri ce ne par inexplicabile să se întâmple, cuvinte pe care slaba noastră raţiune omenească nu le poate înţelege. Scrisoarea dumitale însă m’a făcut să’nţeleg că cu o astfel de judecată s’ar putea justifica dăinuirea tuturor ticăloşiilor şi că omenirea n’ar fi putut face lin pas înainte de s’ar fi călăuzit de asemenea îndemnuri ale inerţiei. Alte ori m’am întrebat, dacă nucumva dăinuirea instituţiei armatei organizată în vederea distrugerii isvorăşte dintr’o răutate înnăscută şi permanentă a omului, care tace ca popoarele să se urască între ele. Dar fiecare zi a venit cu învăţământul ei, pentru a-mi întări încredinţarea că popoarele nu se urăsc între ele, că această religie a urei dintre popoare nu vine de jos in sus, ci de sus în jos şi că, dacă fe vorba de găsit un raport de cauză la erect între aceste două fenomene: ura dintre popoare şi armate, atunci acest raport e invers : ,nu ,ura dintre popoare menţine instituţia armatei, ci instituţia armatei întreţine ura dintre popoare. Ce limpede mi-a aparut acest adevar in campania uin 1913. Mă tot ţineam să public lucrurile văzute şi însemnate de mine; nu m'am învrednicit s'o tac. iţi transcriu cateva. Iată în curtea cazărmii oamenii alergaţi din toate unghiurile ţârii, veniţi nu de bunăvoia lor, iiici mînaţi de ură, nici de dorinţa unei răsbunări, nici de dorinţa de a pune capăt unei suferinţi obşteşti, ci aduşi cu ameninţare de aspre pedepse în caz de nesupunere, înscrisa din vreme în codul justiţiei militare, ca să meargă să ucidă alţi oameni pe care nu-i cunoşteau. Iată cum îi înflăcărează şefii, cum le toarnă în suflet otrava urei împotriva unor oameni, contra cărorp n’aveau până’n ajun ‘23 - nici pic de sentiment. Câteva zile de asemenea şcoală şi o teamă reciprocă de batjocură, dacă nu s’ar arăta destul de dîrji, aduce pe buzele fiecăruia cuvinte fioroase. A ! cum o să ucidă pe duşmani! cum o să-i toace! Unde sunt? Să-i sfîşie a» dinţii!.. In faţa acestor porniri sălbatece îmi ziceam : Ce fiară stă ascunsă în »om !... Peste trei zile am văzut cei d’întîi soldaţi bulgari, un grup de 70—80 de prizonieri, prăpădiţi de osteneală şi de foame. Când au sosit soldaţii noştrâi tocmai mîncau. Au făcut roată împrejurul lor; şi aceiaşi oameni cari ziceau că-i vor sfîşja cu dinţii, acum, cu gravitate, fără o zeflemea, fără un cuvînt de batjocură, îşi rupeau bucată de pîine în două ca s’o îmr partă cu duşmanul. Ce bucurie, ce fericire mi-a pricinuit această mişcare, această dovadă strălucitoare că Secolele de umanitate n’au trecut de prisos, ci au lăsat urme îşi au înnobilat fiara din care se trage omul... Peste două zile ne găseam într’un sat din Bulgaria, unde trebuia să dormim. Eram ocupat cu încuartiruirea plutonului ce conduceam, când' auzim strigăte Ia o casă vecină. Era casa hotărîtă pentru încuar-tiruirea căpitanului şi a mea. Ordonanţele noastre o găsiseră încuiată, bătuseră în uşă fără rezultat. ■ Atunci un soldat mai îndrăzneţ forţase uşa cu Un fier şi, găsind în casă un om ca de 50—60 de ani, îl luase la bătae, îl umpluse de sînge. Am intervenit, am dojenit pe 'soldat, l-am pus să ajute omului să se spele... Seara tîrziu, auzind vorbă în tinda casei, m’am strecurat binişor. Era omul bătut, — sta de vorbă lîngă vatră cu ordonanţele noastre şi cu însuşi soldatul care-l bătuse. Vorbea romîneşte : — Parcă aţi venit de voia voastră? V’au adus alţii, aşa cum i-au luat şi i-au dus pe feciorii mei... patru feciori... mi-i-au luat şi i-au dus.. Trei au murit, al patrulea e ciung de mina dreaptă... S’a ascuns de frica voastră în pădure., o să mă duc toiîine isă-1 aduc... Alţii v’au adus, n’aţi venit dt voia voistră... www.dacoromanica.ro ( 24 N’am sa uit niciodată toujil Iţii blînd. îndurerat şi iertător, nici compătimirea şi căinţa zugrăvite pe feţele celor ce-1 ascultau.. In alt sat legasem cu un bătfîn atîfa prietenie, împărţind bucăţele de ciocolată nepoţeilor, lui, încât după ce am părăsit satul, pentru a ne aşeza cu tabăra la 12 chilometri mai sus, făcea m fiecare zi drumul călare, ca să-mi aducă o bărdacă de lapte proaspăt... Şi eram duşmanul intrat în ţara Iui... Ce om înţelept, ce ceasuri bune am petrecut în tovărăşia lui, stând de vorbă dospre răsboiul, în care şi lui îi pieriseră doi feciori, de care de câteori pomenea i 6e întunecau şi ochii şi glasul! La învinuirile mele pentru grozăviile ce ştiam că şăvîrşiseră soldaţii bulgari, îmi răspundea: — Nu e vina lor, domnule, e vina celor mari, a ălor cari ne îmbuibă cu puşti şi cu muniţii... Omul ăl mai bun- şi mai blînd, dacă-i dai cuţit la brîu şi puşcă’n spate, se face rău şi arţăgos... Ai de sus sunt de vină, nu noi ăştia de jos... Uite, n’avem drumuri, n’avem spitale, zăcem în murdărie, în ticăloşie şi'n neştiinţă, măcar c’avem braţe harnice şi pămînt mănos din belşug.... Dar ăi de sus, în loc să ne dea ce ne trebuia, ne-au îmbuibat cu tunuri şi cu muniţiji şi ne-au înnebunit cu milităria, lJe când vorbea astfel, la cinci zeci de paşi de noi, instrucţia ce un căpitan făcea companiei sale, ilustra în mod luminos cuvintele unchiaşului. îşi aşezase căpitanul compania pe marginea şoselei şi făcea exerciţii de pornire la atac. Precum ştii, atacul e apoteoza luptei. După ce oamenii au înaintat târându-{se pe brânci ca fiarele, profitând de toate accidentele de teren, după ce au împuşcat cât mai mulţi semeni de ai lor, când au ajuns la o anu-, mită depărtare de poziţia de cucerit, se năpustesc asupra ei. Căpitanul, explicându-le ce e atacul, le spunea: , ' — Când ţi s'a dat comanda să pui baioneta şi s’o porneşti la atac, trebue «ă te 'No. 2- 5, ISffb asvârli ca un leu, strigând ura! -din fundul plămânilor, să se încreţească carnea pe duşman; să te’nglonţeşti în el ca şoimul în-stolul de porumbei şi să bagi baioneta'n el până’n prăsele! Pe* urmă da comanda. Soldaţii treceau drumul îţi goană strigând ura! cât puteau. Dar căpitanului i se părea că unii nu strigau destul de tare. Atunci se punea cu cravaşa pe ei şi-i bătea în cap, peste ochi, le zebra faţa strigând: ,,Aşa se strigă ura! mămăligarilbr? Măi, nu ţi-am spus să strigi ca o fiară să se cutremure păfl mântui!” Repeta mişcarea şi iar lua la bătae cruntă pe cei ce i se părea că nu erau destul de fioroşi. Şi acum mă cutremur, când îmi aduc aminte ochii şi reţele însângerate, buzele plesnite, urechileşpin-tecate de loviturile acelei fiare sălbatice! Mă gândeam : omul acesta e plătit 400 de lei pe lună de stăpânire, ca să facă această monstruoasă operaţie de a sparge, de a râcâi şi de a distruge pojghiţa de umanitate ce veacurile au pus peste aceste suflete, de a retrezi în ele instinctele primitive de distrugere ale fiarei. Interesele cele mai scumpe ale omenirii cer ca acele instincte să piar.ă — şi iată un om plătit pentru a ie reînvia!! Miră-te apoi şi in-cligneazâ-te de ororile ce se săvârşesc in războaie. Jafuri, viofări de copii în faţa părinţilor, femei spintecate pentru a le scoate pruncii, spre a-i asvârli din baio-netă'n baionetă, oameni arşi, jupuiţi, răs-ticniţi, sau îngropaţi de vii, mâini de co-| pilaşi tăiate şi purtate ca amulete în cartuşiere, toate sunt explicabile, toate sunt fireşti, după ce ai bătut şi ai chinuit un om pentru a retrezi fiara dintr'însul... Şi acum, în războiul actual, activitatea censurei în vigoare în toate statele beligerante, cu neîngăduirea nici unei critici şi a nici unei deplângeri a ruinei, a jalei şi a ororilor săvârşite de propriile lor armate,—relaţiunile de prietenie ce se stabilesc între trupele duşmane, după câfăva vreme de stare faţă’n faţă,—ordinele ce se dau că asemenea relaţii vor fi socotitei l.bCKAFARlfl. * www.dacoromanica.ro No. 2-S. 1920 LUCEAFARCL 25 •drept acte de trădare şi se vor pedepsi cu .asprime,— atitudinea de compătimire amul-ţimei în faţa trecerii convoaielor de prizonieri şi pedepsirea actelor de caritate făcute prizonierilor,—exaltarea spiritului public prin exibiţia prăzilor de războjiu şi printr’o presă veninoasă şi aţâţătoare,— totul dovedeşte că ura dintre popoare■ nu isvorăşte de jos în (sus, ci e impusă de sus în jog. Dacă ar fi adevărat Că popoarele se (urăsc între ele, cum ar fi cu putinţă caraghioasele alianţe, care fac să se războiască între ele popoarele care până eri erau aliate şi să se alieze popoare care până eri se răsboiau?... Insuccesului de până acum al ideilor pacifiste trebue deci să-i căutăm altă explicaţie decât răutatea omenească, — şi eu cred că nu greşesc afirmând că el se da-toreşte faptului că măsurile ce s’au pro-rus pentru triumful acestor idei erau unele ineficace, altele irealizabile. In adevăr ce s’a propus până acum? Instituirea unui tribunal arbitrai; — umanizarea războiului;— limitarea înarmărilor,—desfiinţarea arrrtatelor. Să le luăm pe rând. Instituirea unui tribunal arbitrai nu poate produce absolut nici un efect şi posibilitatea isbucnirii războaielor nu este înlăturată, atâta timp cât se lasă statelor dreptul de a întreţine armate organizate cum sunt astăzi. In adevăr, instituirea unei instanţe judecătoreşti implică neapărat existenţa unei forţe, care să aducă la îndeplinire hotărîrile pronunţate de ea, forţă care trebue să fie mai puternică decât a fiecărui justiţiabil în parte. Un tribunal fără o asemenea forţă e ca şi cum nu ar exista. Presupunând însă c;ă puterea executivă a tribunalului arbitrai s’ar compune din puterea armată a statelor ce au convenit la înfiinţarea lui,—în caz de conflict deferit judecăţei sale, pe deoparte mi se pare psichologiceşte imposibil de realizat, ca un stat puternic înarmat, care ar avea conştiinţa forţei sale şi care tocmai din această pricină e în mod fatal pornit să nesoco- tească dreptul şi să adere forţa, să se supue unei hotărîii caţe i-ar reduce Ia neant puterea armată întreţinută cu atâtea sacrificii, făcândo şă se plece umilită înaintea dreptului unui sfat mai slab; iar pe de altă parte, în caz de nesupunere a celui condamnat, tot atât de greu îmi vine să, cred, că statele neatinse de conflict s’ar putea hotărî să părăsească drumul pro-< păşirci pacinice, pentru restabilirea dreptului unui al treilea. Iar dacă presupunem că ar face-io, rezultatul ar fi izbucnirea unui război—şi astfel răul nu a fost eVitat. Triumful justiţiei nu se realizează prin instanţele judecătoreşti care pedepsesc crimele, ci prin măsurile de prevenirea lor. Nu existenţa tribunalelor şi a temniţelor împuţinează săvârşirea tâlhăriilor, ci înlăturarea putinţei de a fi săvârşite. Cu toată existenţa de sute de ani a instanţelor judecătoreşti, pentru un lucru de nimic, în Italia de sud, un om ucidea pe altul, îu-junghiindu-1 cu cuţitul. Pedepsele cele mai riguroase nu parveneau să rărească săvârşirea acestor omoruri. A rărit-o deodată în modul cel mai simţitor interzicerea purtării unui cuţit cu lamă mai lungă de cinc$ centimetri şi pedepsirea acelora, care înainte de săvârşirea oricărei răniri, se găsesc purtând cuţite cu lamă mai lungă. A înfiinţa tribunal arbitrai menţinând armatele actuale, e ca şi cum spre a combate tâlhăria ai îngădui derbedeilor să se adune în cârciumi, să pue la cale în gura mare jafurile, să umble noaptea armaţi şi în bande, să pătrunză în casele oamenilor, mărginin-du-te să pedepseşti pe criminali după săvârşirea crimei. * * * * Umanizarea războiului e un lucru irealizabil. A instrui pe oameni în vederea războiului, a le sădi în suflete ură împotriva altora, a le trezi instinctele primitive de distrugere — a-i da pradă instinctului de conservare, punându-i în situaţia de a ucide spre a nu fi ucişi, a socoti şovăirea drept lipsă de patriotism, sau drept trădare şi a le pretinde în acelaş timp luna- www.dacoromaniaa.ro 36 luceafakul No. 2—3 1920 nitate, e o nebunie. Când printr’o instrucţie specială şi intensă, ai spart smalţul de umanitate ce veacurile au pus peste sufletul bestiei primitive, când ai trezit fiara ce se ascunde în omi, e absurd să-i pretinzi să fse poarte uman şi să vrei să-i reglementezi cruzimea. Cine admite războiul, admite în mod implicit şi ororile Iui. Război 'uman, e o contradictio in adjecto, o împerechere de cuvinte fără înţeles, ceva mai grav de cât o utopie, o absurditate irealizabilă. Apologiştii războiului, cari nesocotesc regulile de umanitate şi pretind că în război toate ororile sunt permise şi că „duşmanului nu trebuie sa-i laşi decât ochi ca să plângă”, sunt monstruoşi dar logici ; pacifistul care umblă după umanizarea războiului e absurd, tot atât de absurd ca diplomatul care pretinde că lucrează la menţinerea păcii, aplaudând din răsputeri toate cheltuelile şi toate actele de pregătire a războiului. » . * •¥ împuţinarea armatelor şi limitarea înarmărilor sunt jumătăţi de măsuri, care ca toate jumătăţile de măsurţ, sunt şi greu de realizat şi de nici un folos. Limitând armatele şi înarmările, nu faci imposibilă isbucnirea războaielor, ba poate dimpotrivă, le-ai îndesi. Intensitatea catastrofei de azi, rezultată din înarmările excesive, prin faptul că totalitatea naţiunilor ce se războiesc suferă de pe urma războiului, slujeşte la ceva, anume la aceea că a făcut atât dee-videntă absurditatea războiului, încât înşişi âpologiştii lui de pâuă ieri se leapădă de răspundere şi deplâng această uriaşă risipă de energii şi de bunuri, cheltuite pentru distrugere. Micşorarea grozăviilor războaielor ar putea să aducă îndeşirea lor. Dar chiar dacă n’ar fi aşa, odată ce menţii o instituţie organizată în vederea distrugerii, cum o să poţi împiedeca statele de a şi-o perfecţiona, folosindu-se de născocirile lor mai ingenioase? Să le obligi să nu întreţie decât armate necesare apărării? Dar care este limita între atac şi apărare? Oare nu călăuziţi de adagiul şi i is pacem para bellum, nu în vederea apărării au dus statele această nebună cursă de întrecere în înarmări? Şi dacă recunoşti statelor dreptul de a se înarma spre a se apăra, nu le recunoşti în mod implicit fiecăruia dreptul de a da prima lovitură, atunci când crede că adversarul se pregăteşte să-I lovească? Lovirea înainte de a fi lovit e un act de apărare. Ce pretind azi grupurile beligerante? Germano-Austriacii că s’au înarmat spre a se apăra de agresiunea iminentă a Franco-Ruşilor; Franco-Ruşii că s’au înarmat spre a se apăra de agresiunea Germano-Austriacilor; iar ultimul răspuns al acestora, după combaterea tuturor argumentelor prin ca(re se încearcă să probeze că n’au pornit ei războiul, care e? „Da, noi 1-âm pornit pentru că 'de nu-I porniam noi acum, l-ar fi pornit Franco-Ruşii peste câţiva ani, când ar fi fost complect pregătiţi”. Intre atac şi apărare neexistând limită,cine se pregăteşte contra războiului, se pregăteşte pentru război şi acel care admite înarmarea pentru apărare, admite în mod implicit atacarea şi războiul. Şi în sfârşit, care ar fi norma de proporţionare a armatelor şi înarmărilor, prin care naţiunile mai mici ar putea fi puse ia adăpostul agresiunei celor mai mari ? De aceea, încă odată, limitarea armatelor şî înarmărilor e o'jumătate de măsură şi grea de realizat şî de nici un folos. * « « Desfiinţarea armatei e pe deoparte un lucru imposibil de realizat, pe dealtă parte ar fi şi o mare greşală. Un lucru imposibil de realizat, pentrucă acel care s’ar încerca să-l facă, ar întâmpina o rezistenţă formidabilă, venită şi de Sus şi de jos, din toate părţile. I s’ar împotrivi cu în-vierşunare nu numai cadrele superioare ale armatei, care se bucură de atâtea enorme avantagii şi privilegii, ci toţi acei cari, alegându-şi cariera militară, trăiesc de pe urma ei. Fiecare familie care ar avea un membru militar — şi care e familia care să n’aibă măcar unul? — s’ar împotrivi desfiinţării armatei. Nimeni şi prin nici un mijloc n’ar putea învinge o atât de puternică împotrivire. Dar desfiinţarea armatei ar fi şi o greşeală. Instituţia armatei cuprinde o mul- www.dacoromanica.ro No. 2-3, IV» LUCEAFĂRUL *7 târne de părţi bune, p« care, dacă ai desfiinţa-o, n'ai avea cu ce să Ie înlocuieşti. Armata e un minunat mijloc de. democratizare, de solidarizare şi de armonizare socială. Serviciul obligator, îndatorirea fiecăruia cetăţean fără deosebire: bogat, învăţat, sau de neam, sărac, incult sau de rând, de a munci fiecare în măsura puterilor şi priceperii sale, pentru a-şi servi patria, e pe deoparte, un mijloc de combatere a egoismului, e pe de altă parte un mijloc de micşorare a disproporţiei dintre soarta diferitelor clase, — şi în sfârşit conlucrarea la o opefr.ă comună stabileşte între toţi membrii grupului de muncitori o fraternitate' foarte de preţ- Armata mai e şi o minunată şcoală în care individul poate fi silit să înveţe un meşteşug, valoarea pă-zirii prescripţiilor de igienă, valoarea muncii disciplinate şi ordonate, a cooperării şi o mulţime de lucruri folositoare şi lui şi societăţii din care face parte şi întregei umanităţi. Nu, armatele nu trebuiesc desfiinţate. Cu instituţiile moştenite din trecut, omenirea trebue să procedeze cu tactul şi măsura, cu care proceJează natura Ia evoluţia organismelor. Ea nu le desfiinţează când condiţiile de existenţă s’au schimbat, ci; păstrându-Ie, le preface pe nesimţite, Când dintr’o regiune Ia’nceput aquatică, apa a început să se retragă, natura n’a desfiinţat* fauna ei, spre a o înlocui cu o faună terestră, ci treptat-treptat şi pe nesimţite a. prefăcut animalele de apă în animale de uscat, prin simpla schimbare ’ de destinaţie a organelor cu care erau p e-văzute. Piciorul ager al calului şi mâna celui 'mai dibaciu artist sunt pornite din treptatele preschimbări ale înnotătoarei unei foce, prin întrebuinţarea ei în alt scop decât acela pentru care a fost creată la ’nceput. • Armata, instituţie rezultată din nevoile condiţiilor trecute de trai ale umanităţii, nu trebue desfiinţată, ci fiindcă condiţiile de trai ale omenirii s’au schimbat, păstrând-o, trebuie să i se schimbe destina-' ţia, potrivit condiţiilor actuale. Azi munca e cel mai bogat isvor de mal bine al omenirii şi pentrucă instituţia armatei, prin serviciul obligator, pune la dispoziţia statului un număr atât de însemnat de braţe şi de minţi, această echipă de muncitori în Ioc de a mai fi, ca până acum, organizată şi instruită în vederea distrugerii, să fie instruită şi organizată în vederea construi rei. Ca şi până acum, statul să aibă dreptul să ceară fiecăruia individ ajuns la majoritate, sacrificiul activităţii sale pe un timp determinat, dar în loc ‘de a-1 învăţa să tragă cu puşca şi cu tunul, şi să-şi risipească energia în acţiuni care nu numai că nu slujesc Ia nimic, dar sunt direct vătămătoare, să-l oblige să muncească fiecare în mă u a pricepui şi pu'e i or sale, la toate operile de folos obştesc. Armata organizată în vederea construitei, iată singurul mijloc dq a face imposibilă isbucnirea războaielor. Avantagiile atât material^ cât şi morale ce ar rezulta din a-ceaşta pentru întreaga omenire sânt enorme! Iţi descriam mai sus scena căpitanului care instruindu-şi compania, bătea şi chinuia pe soldaţi ca să-i prefacă în fiare sălbatice. Peste câteva zile, tot în campania din 1913, am asistat la o altă scenă, cu totul deosebită. O companie fusese însărcinată să repare un petic de şosea de vreo câteva sute de metri. Căpitanul, ajutat de un sublocotenent, trasase şoseaua,îi fixase nivelul, desemnase planul unei podişti,stabilise locul unde trebuia construită şi acum, retras sub umbra unui pom, îşi supraveghea soldaţii cari munceau la repararea şoselei, hără unelte speciale, ci cu scule de rechiziţie, găsite din întâmplare în satul vecin, în câteva ceasuri, puntea a fost construită şi şoseua admirabil reparată. Mă uitam la oameni cu ce voioşie inundau, ascultam glumele lor şi vedeam desluşit comunitatea sufletească, frăţia ce se stabilea între toţi membrii acestei echipe de muncitori şi vădita plăcere ce le pricinuia priveliştea operei comune ce se desăvârşia sub ochii lor. Comparam expresiunile figurilor acestor oameni, în care se putea www.dacoramamca.ro 28 LUCEAFĂRUL Xo. 2—3. 1926 ceti simpatie, linişte,* atenţiune fără silnicie. cu expresiunile fetelor celor ce învăţau mergerea la atac, în care nu se putea ceti decât iură, duşmănie, teamă, resemnare dureroasă, 'sau revoltă înnăbuşitâ. îmi reaminteam toate concentrările şi manevrele la care avusesem prilejul să asist, la energia preţioasă risipită de prisos în mânuiri de arme, în marşuri, în lupte, în goane nebuneşti, în defilări; mă gândeam la sumele .enorme cheltuite spre- cumpărarea puştilor, tunurilor şi muniţiilor care bubuiau pierzândiî-se în văzduh ca răcnetele u-mii nebun furios; — şi mă sileam să socotesc ce n’ar putea realiza un stat, organizând în vederea construirii energia atâtor braţe, câte îi pune Ia îndemână instituţia armatei» cu serviciu obligator. Am făcut socoteala următoare: Presupun o ţară a căreia populaţie ar da un contingent anual de 200.000 de recruţi şi a căreia armată organizată în vederea construirei, ar impune un serviciu activ de 2 aniivşi un serviciu în rezervăi de încă 18 ani, adic.ă dela 21 până la 41 de ani, cu îndatorirea ca fiecare rezervist să servească o lupă din 3 în 3 ani. Totalul celor 20 de contingente active şi de rezervă ar alcătui o armată 'de 4.000.000, care din pricina morţilor şi a infirmităţilor survenite după recrutare, să zicem că ar fi redusă la cifra de 3.200.000. Armata permanentă compusă din două contingente de câte 200.000 de oameni, ar forma aşa dar o echipă de 400.000 de muncitori. Excluzând1 zilele de sărbătoare şi lunile de iarnă riguroasă, să presupunem că ei nu ar putea munci de cât 200 de( zile pe an (deşi o armată raţional organizată în vederea construirii ar avea ce lucra şi iarna);—dar, cum zic, să presupunem că n’ar munci de cât 200 de zile pe an. Aceasta însemnează: 400.000X 200=80.000.000, opt zeci de milioane de zile del ucru pe an ! Ţinând seamă că îndatorirea rezerviştilor de a seni câteo lună din 3 în 3 lani, mai ar pune la dispoziţia stăpânirii şi munca de o lună a unei treimi din armata de rezervă, adică a 1.000.000 de toameni, avem încă treizeci de milioane de zile de lucru pe an, care adăugate 4a cele 80.000.000 ce dă munca armatei active, ridică, cifra la 110.000.000 de zile de muncă pe an ! Ce nu s’ar putea face cu atâta muncă ! • S’ar construi sute de chilometri de cale ferată, mii şi mii de chilometri de şosele şi de drumuri, — s’ar construi diguri tte corectarea cursului tuturor râurilor, redând astfel agriculturii atâtea mii de hectare de prundişuri infertile, — s’ar construi sute de chilometri de canale de irigaţie şi de apeducte, s’ar seca bălţi, s’ar împăduri munţi, s’ar construi localuri de şcoli, băi şi dispensării până în cele mai îndepărtate cătune, — s’ar îmbunătăţi şi înfrumuseţa staţiunile balneare şi climaterice, s’ar câpta energia ce o reprezintă cursul apelor tor’enţiale’, prefăcându-le în' lumină şi în energie motrice, s’ar repara stricăciunile ce timpul şi luzura aduce lucrului obştesc! In zece-cincisprezece ani o ţară ar putea fi prefăcută într’un adevărat Eden! Sporul de .avuţie, ce se poate realiza prin o zi de muncă .variază negreşit după felul muncii; dar dacă presupunem ca medie a acelui spor suma de 10 lei, munca a T 10.000.000 de zile însemnează un spor de avuţie de T. 100.000.000! O* ţară cu acelaş contingent anual de recruţi, cu ace-laş număr de ani de seryiciu activ şi de rezervă, dar cu armata organizată ca azi, în vederea distrugerii, prin sustragerea atâtor braţe dela munca constructivă şi prin cheltuelile ce necesitează înarmarea ei, cu toate uneltele, menite să răspândească *în-tr’o zi jalea şi ruina, realizează azi un deficit anual de cel puţin un miliard. Transformarea unei asemenea armate în armată constructivă ar însemna aşa dar pentru un stat: curmarea unei pagube anuale de un miliard, realizarea unui spor anual de avuţie de mai bine de un miliard, adică un beneficiu total anual de peste două miliarde. Şi această enormă preschimbare s’ar realiza cu minimum de perturbare: împăraţi, regi, generali, colonei, maiori, căpitani, sublocotenenţi, sergenţi, toţi ar ră- www.dacoromanica.ro LUCEAFAROL 29 No. 2—3, 1920 mâne la locul lor, cu tot fastul şi decorul, — doar că în loc de a mai fi şefii şi conducă torii unor echipe de ucigaşi, de jefuitori şi de dărâmători, ar fi conducătorii unor echipe de constructori şi numai că fondul instrucţiei lor, în loc de a mai .fi arta Imilitară şi istoria războaielor, cu proslăvirea virtuţilor distructive, ar fi ingine,-ria Şi istoria civilizaţiei cu proslăvirea virtuţilor, constructive ale omenirii. . *' ' . * * Dar o astfel de organizare a armatei ar aduce cu sine nu numai avantagii mate-teriale, ci şi enorme câştiguri morale. Iată unele din ele: 1. Dispariţia concomitentei a două morale contradictorii. Azi aceleaşi fapte, distrugerea, omorul şi jefuirea, sunt socotite când crime, când fapte vrednice de slavă, şi 'd£ admiraţie.- A-ţi ucide vecinul pătrunzând în casa lui, 'spre a o dărâmă sau a ţi-o însuşi, sunt crime pedepsite cu moartea, sau cel puţin cu munca silnică pe viaţă; iar a pătrunde într’o ţară vecină spre a ţi-o lînsuşî, "întinzând peste ea moartea, jalea şi ruina, e, dacă- întreprinderea îţi reu-•şeşte, o faptă măreaţă, vrednică de slavă. Pe de-o parte legiuiri şi sforţări costisitoare pentru a stinge în om pornirile Iui primitive de fiară distrugătoare. — pe de altă parte legiuiri şi tot atât de costisitoare sforţări spre a menţine treze acele porniri. Căci sincer vorbind şi lăsând Ia o parte mizerabilul fariseism, care ne face să ne minţim noi înşine, până şi' asupra lucrurilor, pentru a căror îndreptare se cere mărturisirea întregului adevăr, — care este fondul real al serviciului militar obigator, cu armata organizată ca astăzi? Ce cere în fond azi stăpânirea individului ajuns la majoritate? — „Vino să-ţi slujeşti patria. Deşi prin toate mijloacele posibile te-am învăţat până acum să respecţi viaţa şi favutul altuia, deşi tot restul vieţii vei fi iobligat să urmezi aceste precepte, cu sancţiunea unor aspre pedepse în caz de abatere, vino să te învăţ să mânuieşti nişte unelte ucigătoare şi distrugătoare. Intr’o zi îţi voi cere să urăşti pe alţi oameni din fundul inimii şi am să-ţi poruncesc să-ţi rişti viaţa, aruncându-te asupra lor ca o fiară, spre a-i ucide, a le nimici sau a le răpi avutul”. Ştiu bine qă nu astfei se adresează stăpânirea cetăţeanului, ştiu bine că serviciul militar i se impune pentru ,Apărarea ţării şi prestigiului ei”; dar dat .fiind că nu există limită definită între atac şi apărare şi că înarmarea creează popoarelor o mentalitate- specială, trufaşă, pornită Ia nesocotirea dreptului şi la adorarea forţei, — oricât de pompos, de sforăitor şi cu aparenţă idealistă ar fi limbajul ce statele ţin azi cetăţeanului, ce-rându-i să-şi îndeplinească serviciu! militar, —• el se reduce la cererea de a fi gata °să ucidă, să distrugă, să incendieze şi să jefuiască, în ziua în care conducătorii vor găsi ai cale. • Limbagiul ce stăpânirea ar ţine cetăţeanului, într’un stat cu armata organizată în ,vederea construirii, ar fi următorul: „Vino să-ţi slujeşti ţara. Iţi cer ca acuma la’nceput, doui ani încheiaţi, iar apoi o lună la fiecare 3 ani, în loc să munceşti pentru câştigul tău propriu, să munceşti pentru binele obştesc. In tot acest timp voi îngriji de locuinţa, de hrana şi de sănătatea ta trupească şi sufletească. Dacă cunoşti vreun meşteşug, ţi-1 voiu perfecţiona, — dacă nu cunoşti, te voi învăţă unul; şi te voi mai învăţă să fii ordonat, curat, cuviincios, disciplinat, precum şi prescripţii de igienă şî carte dac.ă nu ştii. Nu-ţi voi cere niciodată să uiţi, sau să calci preceptele morale de iubirea celorlalţi oameni şi de respectarea avutului lor, — nu-ţi voi pretinde altă dovadă de dragoste pentru ţara, decât s;ă ajuţi în mod conştient la înălţarea ei, muncind cu voioşie, fără codire şi chiar cu primejduirea vieţii tale, ia înzestrarea patriei cu toate roadele civilizaţiei”. Cât s'ar înnobila printr’o astfel de organizare a armatei sentimentul de patriotism, purificându-l de ura ce implică în forma Iui actuală, ură până într'atât în-tunecătoare de raţiune, încât ne îndeamnă! ca în aceeaşi clipă să înfierăm crimele pro-trivnicului nostru şi să proslăvim pe ale www.dacoramamca.ro 10 LUCEAFĂRUL No. 2—3, 1929 noastre proprii. Căci ce alt, decât babilonia sufletească, produsă de religia urii, Ce întreţine în noi instituţia armatei organizate în Vederea distrugerii, ne poate face ca în aceeaşi gazetă, pe aceeaşi coloană, să tipărim deschiderea unei colecte pentru „oferirea de spade de onoare bravilor aviatori Cari au bombardat oraşble inamicului”, i-hiediat alături de un articol plin de injurii şi de blesteme la adresa „mizerabililor piraţi ai aierului” cari au bombardat oraşele noastre? Organizarea armatei în vederea construirii ar face să dispară asemenea discordanţe de idei şi această concomitenţă de Imorale contradictorii şi nimeni nu poate tăgădui valoarea acestui câştig moral. M, * * Un al doilea enorm câştig moral ar iiiti-locuirea eroismului militar cu eroismul munţii în tabla de valori morale a- omenirii. Azi, de sus în jos, prin fel de fel de mijloace, se impune mulţimii respectarea armatei organizate în vederea distrugerii Şi Se înscrie eroismul militar ca primă virtute în tabla de valori morale a omenirii. Căci însemnează a înconjura cariera armelor cu un deosebit prestigiu şi deci a sădi în sufletul mulţimii credinţa că eroismul militar e cea mai de seamă formă de manifestare a activităţii omeneşti, când suveranul şi toate rudele lui şi toţi copiii lui nu-şi aleg altă carieră decât milităria şi când se acordă militarilor atâtea privilegii şi atâta consideraţiune. Dar care sunt interesele superioare ale umanităţii, sau măcar particulare ale popoarelor, care justifică impunerea acestei credinţe? Pentru ca un fel de activitate să fie mai preţuită decât alta, ea trebue să fie sau mai utilă, sau mai frumoasă, sau măcar mai grea de îndeplinit. Ce om cu mintea întreagă poate găsi că e mai util sau mai frumos şă ucizi şi să distrugi, decât şă construieşti? Dar sunt măcar actele de eroism militar mai grele de săvârşit, decât actele de muncă creatoare şi constructivă? Ia şă vedem. In timp . de pace, milităria reprezintă cariera cea mai uşoară şi mai sigură. Pe când pentru Îmbrăţişarea carierelor cu caracter constructiv, cum e aceea de medic sau de inginer, se cere unui tânăr un mare număr de ani de studii grele, — un băiat recrutat nu din elementele bune ale şooa-lelor civile, ci, în marea majoritate a cazurilor, dintre cei rămaşi repetenţi sau eliminaţi din acele şcoli, băgat în şcoala militară, iese ia 21 de ani ofiţer. Câtă cultură generală a putut căpătă în acest răstimp se poate numai decât constata din-tr’o convorbire de o jumătate de oră cu dânsul. Şi iată-1 Ia 21 de ani ofiţer, a» leafă destul de bună, cu servitor credincios şi supus fără simbrie, cu jumătate de preţ de călătorie pe căile ferate şi la spectacole, considerat şi primit în orice societate. Dacă nu e afară din cale de viţios, înnaintările îi vor veni una după alta, fără greutate, în mod mecanic. Ce ştie el să săvârşească şi în ce constă serviciul lui? Marşuri, cavalcade, parăzi, manevre şi instruirea şi pregătirea soldaţilor, în vederea unui eveniment, a cărui sosire nici un om întreg Ia minte nu o (doreşte, dar care în mod fatal va fi adus tocmai de acele pregătiri. Şi iată evenimentul sosit. înarmările, şi pregătirile, făcute cu scopul menţinerii .păcii,^ au făcut şă isbucnească războiul în mod mecanic, fatal, aşa cum oamenii cuminţi o prevăzuseră şi o prevestiseră. A sunat goarna, ostaşul pleacă la luptă. Dar este el liber să plece sau să răţpâie? Nu. Nesupunerea la mobilizare e aspru pedepsită ; iar starea de asediu decretată odată cu mobilizarea, face imposibilă orice încercare de critică sau de împotrivire. Deci de la început, valoarea actului ce săvârşeşte ostaşul mergând spre primejdiile frontului, e (micşorată prin faptul qă îi lipseşte liber-4atea de alegere. El îl săvârşeşte constrâns de ameninţarea pedepsei ce-1 aşteaptă în caz de nesupunere. Voioşia cu care oştirile pleacă la r,ăzboiu e o voioşie de comandă, sau de nevoie; dar presupunând că ar.fi sinceră şi reală, ia să vedem care anume din faptele ce săvârşeşte ostaşul ajuns pe front, sunt vrednice de atâta admiraţie, www.dacoramamca.ro Nfh 8—3, 1»20 lucraeabpl 4 SI încât !s|ă merite a fi considerate cq cele mai de seamă din câte poate săvârşi un om în, viaţa sa? Laş la o parte intrarea sub pământ, mizeriile intemperiilor, ale necurăţeniei şi toată, suferinţa rezultată din privaţiunile de tot felul pe care le îndură ostaşul. Puterea de îndurare a mizeriilor fizice nu e vrednică de admiraţie; ea is-vorăşte din adaptabilitatea omului, care-1 face să se obişnuiască şi'n puşcărie şi’n ocnă şi'n caverne şi şă poată îndura atât de .fioroase mizerii, încât i-a inspirat rugăciunea : „nu da, doamne, omului cât "poate să itabde”. Dacă îndurarea cu resemnare a mizeriei, ar fi vrednică de admiraţie, ar trebui să admirăm pe ţiganii nomazi cari-şi petrec toată viaţa în oorturi, în bordeie şi în. cea mai neagră mizerie, dar nimeni nu-i admiră. Negreşit literatura ad-hoc, literatura războiniaă din toate ţările beligerante, cântă în fraze ditirambice resemnarea soldatului faţă cu suferinţele de acest fel. Dar aceste imnuri interesate, is-vorîte din dorinţa izbânzii şi cântate în scop de a întări pe ostaşi, nu schimbă întru nimic adevărul că îndurarea mizeriei e o virtutepasivăcareinspiră compătimire, iar nu o virtute activă, care s)ă inspire admiraţie, — Eu voi dormi, de-apururi împăeat. Nichifor Crainic Tumult a tauic Parfumul cald al nopţilor de oară Ce ’n ritm de muzici, picură din ramuri Şi din ghirlandele de flori la geamuri, El'apasă dureros ca o povară. Cu ochii în lumina orbitoare A globurilor albe suspendate, Privesc şi-ascult cum pulsul lumii bate, In viaţa care curge pe trotuare. Instinctele, ce fac o lume sclavă Şi clocotesc în aerul încins din stradă Coboară ’n mine ’n ropot de cascadă. Curgând în forme valul lor de lavă. Şi deodată o suflare caldă De patimi lubrice şi de păcate, Ţîşneşfe din adâncuri nesondate, . Iar sufletu-mi, ca un copil se scaldă In spuma valurilor uriaşe, Ce sub visarea leneşă palpită, Ca o lumină de vulcan zărită De după negre trâmbe de oraşe... Şi vremea ’n fâlfâiri de aripi trece, Iar eu ne’nţelegând ce ’nsamnă rîul, 3 Dorinţelor ce vor perfid desfrîul, Rămân la geam întunecat şi rece Ca o planetă într'un strop răsfrântă, Ce e străină şi neştiutoare De germenii ce au picat din soare Şi ’n huma moartă zămislesc şi cântă. Sonet Au înflorit copacii; i-o zăpadă Grădina ’n soare ie de primăvară, Un svon de triluri vesele coboară Din vîrful merilor ca o cascadă. De ia un geam s’aude o ghitară Şi-o voce fredonând o serenadă Pe care o cântam de mult pe stradă— Atunci când am iubit întâia oară. Bătrân acum privesc în urma ftetii, Ce-a/eargă pe sub ramuri fericii. Prin p/oaea colorată de confetti. Ea-mi pare silueta tinereţii, Ce m’a lăsat pe-o bancă părăsită in veşteda grădini a vie fii-. > Eugen Toile www.dacoromanica.ro o No. 8-8, 1M0 LOCEAFARUL M Impuş că-Drac — „Să vă povestesc ce mi s’a întâmplat pe front. Am avut o dragoste — o dragoste trecătoare *— cum sunt toate lucrurile într'un războiu. Şi s’a isprăvit, cum nu mă aşteptam — în sânge. Aşa e la războiu; regula e moartea, viaţa”... Şi ofiţerul se opri cu privirea în pământ. Apoi Continuă clătinând capul: „Eram foarte amărît în ziua aceea. Per-dusem pe cel mai bun oim din baterie. L-am căutat toată după amiaza. A fost peste putinţa să-i dau de urmă. Mort sau prizonier ! Mărturisesc că mă simţeam aşa de nenorocit, încât mi se părea, că mi-am perdut mâna dreaptă. Era într’adevăr mâna dreaptă a mea, sergentul Kiriţă Iorgu, zis şi Impuşcă-drac, cum îi spuneau toţi la regiment, din cauza nemai pomenitei pre-cisii, cu care trăgea. Cu o lovitură de tun curăţa un infanterist. Cu un şrapnel mătura din goană un călăreţ. • Era un artist în această privinţă. Tirul îl regula cum credea el. Avea metoadele lui speciale, care nu dădeau niciodată greş. Dar Impuşcă-drac mai avea şi o altă însuşire, pe care mă bizuîam tot aşa dt mult. Era omul datoriei de fier, ar fi fost în stare să omoare pe tat’su, dacă şeful lui ar fi poruncit. Adesea-ori am vrut pentru serviciile pe care mi le-a făcut,samă port cu el ca şi cu un tovarăş. A fost cu neputinţă. Drept ca o lumânare, cu mâinile lipite Ia vipuşca pantalonilor, nevrând să râdă în faţa mea niciodată, gata în orice clipă şi pe orice vreme să împlinească un ordin, cu primejdia vieţii... Aşa era Im-puşcă-drac şi n’a fost chip să-l schimb. . Acunia îl perdusem, după ce lăsasem rănit într’un spital la Alexandria şi pe locotenentul, ajiylorul meu. II trimisesem mi-aduc aminte într’o recunoaştere, după ce ieşisem din luptă, de oarece infanteria din stânga mea nu mai da nici un semn de viaţă, şi nu ştiam dacă mai există... | ( Noua poziţie pe care o ocupam era în pădurea Dr,ăgăneştilor. Aşteptam ordinele noi de luptă; ştiam că suntem sortiţi să intrăm iar la învălmăşală. De necaz am băut la cheson un sfert de kilogram de cognac în amintirea lui Kiriţă. Fruntaşul Ionete Nicolae, tot un specialist şi el, dar în alte chestiuni, se apropie de mine să-mi spue ceva. Ionete era pentru afacerile externe. El era dator să ştie tot ce e afară din baterie, ori unde am fi fost, în ifnarş, în cantonament sau în luptă. Bine înţeles porunca era şă cumpere tot ce era mai bun şi să dea oricât, fără să se irite. Intr’o seară ajunsesem la marginea unui oraş, pe care-1 credeam ocupat de inamic. Fruntaşul meu s’a furişat înăuntru şi ce credeţi că mi-a adus? O sticlă de şampanie! Un „Veuve Cliquot”. Era o surpriză cum numai Ionete ştia să facă,!, Căci mai avea" şi apucături de filosof: — Dar dacă murim noi mâine? Domnu locotenent Prejboiu se duse. Domnu sergent Kiriţă asemenea. La toţi o să ne vie rândul! N’apucase Ionete să isprăvească cu îndemnul Iui spre veselie, când iată, santinela îmi aduse trei fugare. Două încep să plângă. Cea mai tânără însă se uită drept în ochii mei, pe când celelalte îşi şterg lacrămile. — Nu fiţi sperioase aşa, fetelor, le în-curajază fruntaşul. Cum o da Dumnezeu acum! Tot mai bine, să mergeţi cu ai noştri. Drept răspuns pribegele se priveau una pe alta. — Treaba voastră. Eu mă duc. In mâna duşmanului, nu vreau să cad — se hotărî cea mai tânără. M'am grăbit s’o iau. Şi în adevăr s’a lipit de mine,'ca un câine credincios, care nu se mai desparte, nici la bine nici la rău, de stăpânul lui. O îmbrăcasem ca soldaţii. Purta un bo-net şi o manta, pe care cu toate că o strâmtasem, îi era prea mare. Chiar a doua zi dimineaţa am pornit lupta. Bateria mea a trebuit să susţină, un foc violent de câteva ceasuri, în care timp am fost supuşi celor mai grele încercări. Un obuz inamic, mi-a aruncat în înaltul cerului, un cheson, omorîndu-mi trei cai, un soldat şi rănind uşor alţi doi. Singura mângâiere a acestei zile a fost Catinca. Vrednică, curagioasă peste măsură, ea era peste tot locul, îngrijind răniţii şi adeseaori cărând cu servanţii muniţia de care aveau nevoe. Spre seară ne-am retras. Infanteria era obosită şi puţină şi mişcarea de învăluire a duşmanului, era aproape gata. Noaptea am rămas pe şosea. Nu ne mai gândeam la ce e în jurul nostru, nici la ce o şă mai fie. Toată vremea caii ronţăiau grăunţele şi fânul, pe www.dacoramamca.ro 49 S"z care avuseseră grije oamenii s;ă li le pue înainte. Din când în când câte un soldat, care nu putea să doarmă, îşi aducea aminte de acasă şi ofta. Eu şi Catinca eram fericiţi. Oftatul lor ni se părea aproape neînţeles. ’ Şi viaţa asta am dus-o aşa, vreo 5—6 zile. Era bună şi supus,ă. Adeseaori. când eram ocupat aiurea, o găseâm între soldaţi, veselă, îmb,ărhătându-i, cântându-le cântece din satul lor. Le cosea, le făcea rostul la cazan, umbla pentru ei în toate părţile. — Fata asta e ca argintul viu, e dracul gol, spuneau câte unii.. De altfel eu însumi, câre eram foarte aspru cu oamenii mei înainte, .devenisem acum cu desăvârşire potolit. Am fost cu ea în toate luptele dela Prunaru, dela Bălăria, am susţinut retragerea pe Argeş. Am trecut prin dipe de desnădejde, prin mari amărăciuni, când credeam că totul e jperdut. Nu odată ne-am văzut lăsaţi singuri, în mijlocul câmpului, fără ordine, fără legătură eu inamicul, gata să ne cadă în spate. A fost o minune că am scăpat. Nu mint când vă spun, că multe din planurile) bune, pe care le-am avut, idei de o clipă, care descurcă o situaţie, le datorez ei... In sfârşit neia venit şi nouă rândul. Am fost scoşi din luptă şi trimişi înapoi să ne odihnim. Am intrat pentru întâiaşi dată într’un sat şi am tras la o casă de oameni... Aveam acum o odaie. De mult nu mai dormisem sub un acoperiş. Catinca şi cu mine, de bucurie, ne-am aşezat pe o laviţă. Ne uitam unul la altul ca nişte copii, miraţi de norocul care dase peste noi. Faţa ei era rotundă, ochii râzători, sprâncenele mari, arcuite, pieliţa albă. Fata asta de ţăran avea ceva din frumuseţea unui desen. Mişcările ei erau aşa de vii şi aşa de mlădioase, în cât simţeam' că voinţa mea ajunsese o jucărie. Ea nu bănuia nici pe departe efectul ce-1 avea asupra mea. Obişnuit a porunci soldaţilor, nu-i arătam nici ei, slăbiciunea ce aveam... Uneori mă năvălea o simţire de duioşie. Cine era pribeagă asta? Ce căuta ea aici cu noi! Noi toţi nu eram1 nişte pribegi, pe drumurile astea blestemate, pe care ne pândea moartea după fiecare colţ? Istoria noastră a fiecăruia, nu era şi ea o taină, care nu ştiam cum se va sfârşi mâine? Intr’o zi lonete îmi destăinuieşte că ea era sora lui Kiriţă. Era dintr’o comună de lângă Giurgiu. Satul ei fiind pe marginea Dunării, fusese părăsit şi toată populaţia pornită înăuntrul ţării. , " ; No. 2-3, 1920 Nemerise şi ea la Drăgăneşti şi fugise cu alte fete în pădure, la apropierea, auş-manului. Aşa dar, sora lui Impuşcă-drac! Descoperirea aceasta m’a uluit aşa de mult, în cât nu ştiu de ce, toată noaptea n'am putut dormi. . . A doua zi ‘am poţnit înainte la drum. Pe la amiază primesc mai multe ordine confidenţiale. ■ ’ In timpul acesta printre soldaţi se răspândise un svon, că sergentul Kiriţă Iorgii trăeşte şi că ar fi scăpat din mâinile duşmanului. In adevăr între hârtiile sosite, găisesc şi un ordin de zi privitor la sergent, prin care i se aduc cele mai mari laude, pentru purtarea lui vitejească: „trecând prin liniile inamicului şi aducând la divizie in-formaţiuni preţioase, etc.” Opresc coloana. Şi âdun oamenii. Le citesc ordinul. generalului. Le spun că tre^ bue să fie mândri că viteazul acesta, e m nul din ai noştri. Soldaţii scot căciulele şi. strigă: ura! Plin de însufleţire chem pe Catinca şi cer voe, în numele tuturor soldaţilor mei, să sărut pe sora şergen.* tului Kiriţă lorgu, care a dus aşa de departe faima bateriei a III. Momentul a4 cesta nu-1 voi uita niciodată. Toţi eram cu lacrămile în ochi. Nu se înserase încă, eram în bivuac, când ne pomenim cu sergentul Kiriţă. Eu tocmai lucram cu furierul în cortul m^u; când îi aud vocea: — Să trăiţi, domnule locotenent. Mă scol. Afară tocmai sosise sorăj-ga şi îl ţinea de mâini. —■ Nene! Nene Iorgule. Uită-te încoace. II observ pe knpuşeăj-jdrac. El avu o tresărire, îşi păstră poziţia Iui de „drepţi", cu faţa întoarsă spre mine. — Ce, n’o cunoşti? — Ba da. Voiam să vă raportez întâi, domnule locotenent, de lipsa mea... — Ah! Eşti teribil Kiriţă — îi strig eu ca scos din fire. Du-te, omule, cu soru-ta. Numai îmi raporta nimic. — Nene! Nene! ce dor mi-era de matale ! Când s’a întors, l-am văzut pe Im-puşcă-drac, cu Catinca de gâtul lui. Seara în bivuac a fost sfat mare, Ia care ca şef am ţinut să fiu de faţă. Kiriţă ne-a povestit întâmplările prin care trecuse. Şi eu ca Să serbez evenimentul acesta, am dat ordin să se împartă Ia toţi oamenii, ca Supliment, câte o litră de vin roşu. Am intrat pe urmă în cortul meu. Şi m’am culcat. N'am putut să adorm. M’am gândit tot timpul la Catinca dacă o săj poată să vie. La cea mai mică mişcare, îmi batea inima. Credeam c,ă e ea. LUCEAFAHUL www.dacoromanica.ro N*. 2-t, 1920 LUCEAFĂRUL 41 Auzeam afară paşii rari şi apăsaţi ai sentinelii, căruia în această privinţă avusesem grija să-i dau consemnul. Aţipisem. Era târziu după miezul nopţii. Sar în picioare. Catinca era la capul meu. Nu te supăra, domnule locotenent, pe mine. Nu- mul său, în care se restrânge o molcomă şi delicată contemplativitate extrem orientală, construiesc nota personal ităţei sale artistice, aşa de diferită de aceea a soţului său — pur bărbătească. N. Tonitza însemnări. Mişcarea literară In Germania lahrbuch der Goethe-Gesellschaft. Volumul *i ■6-lea. Volumul acesta de cercetări Goetheane. pe carc-l dă Ia iveală societatea ce poartă numelie marelui poet, aduce noi şi importante contribuţii pentru înţelegerea ciclului de poezii întitulat „Westostliche Divan" şi pe care Goethe l’a compus acum un secol cînd germania trecea printr-rf mare crisă politică. In lumea orientului căută-atunci poetul balsam pentru sufletul său obosi* şi îngrijorat. I Volumul îl deschide un interesant studiu al cunoscutului istoric literar Konrad Burdach, asupra acestui ciclu de poezii. După Burdach, Divanul lui Goethe explicat prin cunoştinţele ce le avem asupra dragostei Iui pentru Marianae lung, e o „renaştere" (a poeziei lui Goethe d»« prima lui epocă lirică, într’o formă mai stilizată şi mai abstractă, uneori prea abstractă chiar Căci versurilor sentenţioase şi reci ca aceste* : Voik und Kneclit und Ueberwinder Sie gestehen, zu jeder Zeif, Hochstes Oliick der Erdenkînder Sey nur die Personlichkeit. le lipseşte plasticitatea, simţirea şi farmecul celor din tinereţe. , / ' Burdach stabileşte legătura intimă ce a existat între poet şi muza sa Sulcika (Mariane) şi conchide că şi acest ciclu de poeZij oricât de abstract ar părea uneori, nu este decât o marţii-turisire ca toată opera lui Goethe. O fentusiastă şi pătrunzătoare causerie tot asu- ' pra Divanului iscăleşte delicatul poet Hugo v. Hoffmannsthal. 1 Restul volumului e complectat de câte-va studii privitoare la ideile estetice din corespondenţa lui Goethe şi Schiller şi câteva comunicări interesante pentru viaţa intimă şi opera de detalii a lui Goethe, desprinse din Arhiva Goetlic-Schiller. Anarchia în literatură Alături de anarchia politică se remarcă ăi Germania şi o pronunţată anarchie literară. Nu poate fi vorba de Io revoluţie literară. Talentele, au rămas aceleaşi, numai că s’au retras în umbră Mercantilismul şi goana după notorietate şi scandal ocupă pe tinerii debutanţi cari vor cu orice preţ să pătrundă. In poezie, futuriştii şi simboliştii strânşi în jurul revistei „Der Sturm" caută să dărme orice simţ al formei şi lasă frâu liber sensualisinulUi celui mai brutal; în roman autorii cei noi urmează calea deschjsă de Barbusse, şi sunt cu toţii humamtarişti şi socialişti ac â oh -trance ştiind astfel să fie j)e plcaul maselor; în ce priveşte teatrul cele dintâiu scene berlineae s’au pus la dispoziţia farselor sensaţionale — un gen corcitură între revistă şi comedie — cum e depildă comedia In cinci acte „Krach" a loj Harry Raliu, a cărei premieră s*a închis cu un enorm scandal, sau la dispoziţia melodramelor demente cum e de pildă „Die Wucher" a lui Else Lasker-Schiiler. Waldemar Ochire publică o nouă biografie a lui Lessing în două volume. Critica autorizata a primit cu răceală această nouă lucrare de erudiţie subt cuvânt că autorul n’a adunat şi n’a legat între ele toate descoperirile făcute în ultimii ani de crjtica filologică. De curând a apărut o interesantă lucrare „Mozart şi teatrul" datorită d-lui Ernst l.ert directorul teatrului din Basel şi fost prjm regî-sor al teatrului din Leipzig. I. 6. fi. www.dacoromanica.ro ■i8 LUCEAFĂRUL No. 2-3, i92U Un delict literar — Un ziar din Capitală a-*rage atenţia asupra poeziei publicate de noi intr’un număr anterior sub titlul „In bordei" semnată T. Valenti şi care eră plagiată după o poezie mai veche fa unui domn Costescu, publicată în „Cronicarul" de acum doi ani. Faptu.1 l-am înregistrat şi noi fără să ne simţim obligaţi • ici faţă de fantazia bolnavă a cutărui maniac •are semnează nu un plagiat ci un furt, pur şi simplu, şi nici de faptul că nu ne-am amintit de o poezie publicată într’un ziar de acum doi ani şi semnată cu numele nu îndeajuns de notoriu Costescu. . Premiul Nobel pe 1919 se svonise că a fost acordat romancierului Knut Hamsum. Recenzenţii s’au grăbit, la noi ca şi aiurea, să slăvească oportun pe scriitorul care nu merită cu nimic onoarea subitului entuziasm. O telegramă Havas (5 Dec.) anunţă însă, odată cu dcsniinţiiea falsului svon, că premiul Nobel pentru literatură n’a fost distribuit anul acesta, de oarece acordat poetului Karlfeldt, secretarul Academiei Suedeze, acesta l-a refuzat. Knut Hamsun are însă dreptul la o recompensă... Paternitatea operilor lui Molliere a fost atribuită, de Pierre Louys, lui Corneille. Intr'un articol din Le Temps (16 Octombre 1919) şi în intervievv-ul din Comoedia (19 Octombre) Pjerre Louys neagă lui Moliere dreptul de paternitae asupra operelor ce alcătuesc gloria sa cea mai innaltă: V Aniphitryon, Don Juan, le Misanthrope şi Tartuffe pentru a Ie trece aproape în întregime în patrimoniul literar al lui Corneille. Vagile sale consideraţiuni estetice şi câteva presumţiuni istorice nu alcătuesc însă o bază suficientă pentru îndrăzneala unei asemenea afirmaţii — şi critica la primit cu ironie afirmaţiile romancierului francez. • „Afacerea" Moliere nu prezintă posibilităţi pentru a egală în complexitate şi confuziune cealaltă „afacere" Shakespeare. Rolul social al scriitorului îl discută d/i Geor- fes Duhamel într’un articol din „Mercure de ’rance" (16 Dec. 1919). Vrând par’că să scoată îndrumări pentru ziua de azi autorul închee cu vorbele inspirate ale lui Alfred de Vigny: „Neutralitatea cugetătorului solidar este o neutralitatearmată ce se redeşteaptă la trebuinţă. Apasă pe balanţă şi hotăreştel Grăbeşte sau opreşte spiritul naţiunilor; inspiră acţiunile publice după cum îi porunceşte conştiinţa sa de viitor. Ce-i pasă dacă însăşi vieaţa îi este primejduită, asvârlindu-se înnainte sau în urmă ? El spune cuvântul ce trebue spus şi lumina se face. El îşi spune cuvântul din vreme în vreme şi, în timp ce cuvântul lucrează, el reintră în munca sa tăcută". Sunt acestea, totuşi, chestiunile sterile ale literaturii. Intre„tumul de fildeş" şi intervenţia socială, dl. Georges Duhamel vrea să găsească drumul ce se potriveşte scriitorului. Distanţa ce le desparte va fi însă totdeauna destul de largă spre a sfărâma încercuirea oricărei formule, lăsând într’o parte temperamentele sociale şi în-tr’alta creatorii pierduţi în ceaţa propriilor visări. ...Şi pentrucă e vorba de marea literatură, de ce am măsură izolarea lui Verlaine cu largul inervetnţionism al lui Hugo sau pe acesta cu diametrul celui dintâiu. O luţitate de măsură comună nu e cu putinţă. Creatorii sunt ireversibili. Pentru ceilalţi domni cari scriu regula se reduce la proporţiile jicnitoare ale unei dispoziţii poliţieneşti. Optica noastră trebue prefăcută, ur-nindu-se din şold' pasul care ne-ar trece dela Eminescu la di. Radu Cosmin. Adjectivul In amintirile pe cari dl. Luca ion Caragiale le publică (în „Ideea Europeană" I, 29i30) asupra părintelui său, aflăm următoarea trăsătură din fizionomia literară a maestru-i lui dispărut: „Claritatea, concizia erau pentru dânsul adevăratele calităţi ale stilului. Înfocat detractor al romantismului, arătă o adevărată ură pentru abuzul de adjective, pe care-1 considera ca însăşi marca acelui gen literar". Antipa-ţia sa avea, astfel, şi, în 'scrisul zilelor de acum, ar fi continuat să aibă, o hrană abundentă. Adjectivul înfloreşte în literatura mai ales lirică unei vremi. Cred că lon-Luca detestă mai ales lirismul (aceasta trebue să fie cugetarea exactă a memoristului care, am văzut, se exprimă impropriu vorbind de... genul romantic.) Intr’o epocă de eflorescentă lirică, I.-L. Caragiale rezervă puţin entusiasm pentru literatura contemporanilor. Subiectivismul, care comandă adjectivul, nu eră în gustul său. Literatura ultimă, aceea pe care o ştim de eri, întrebuinţează şi ea, larg, adjectivul; dar înfăţişarea acestuia mi se pare schimbată. El nu mai apare ca formularea unei judecăţi de valoare; ci, mai mult ca o notă în plusîncaracterizarea lucrului,Adjectivul ornti-meptativ e înlocuit prin adjectivul determinai, iu. întrebuinţarea sa nu mai denotă o anumită dispoziţie ţirică a spiritelor; în noul său exces e un exces de realism. El apare Ia nevoia unei vederi care vrea să coboare în amănunt şi să înfăţişeze prin multiplicitate. Aceaştă nouă funcţiune a adjectivului mi se pare că înfiripează originalitatea scrisului Iui T. Arghezi care, ai tot excesul,reuşeşte să ni se înfăţişeze rece. (7\ V.) Bibliografii Cărţi: Monl-Oriot, roman de Gug de Maupasant, tradus de G. Rareş, Lei 12. (Editura Alcalay) Comedia dragostei, roman de Eugen Lovi-nescu, Lei 7.50. Reviste: . Lectura pentru lo(i, magasin ilustrat, lunar, sub direcţiunea D-lui Eugen Lovinescu. Numărul 11. conţine bucăţi in Versuri şi proză de Y. Eftimiu, Ludovic Dauş, Radu Cosmin, Caton Theodorian, G. Cair, Andrei Branişte etc. Preţul Lei 3.50. - Redacţia şi administraţia revistei „Luceafărul” cu începere deia 1 Ianuarie 1920 s’a mutat în Bulevardul Dacia No. 4 (Parcul loanid). Rugăm ca întreaga corespondentă să ni se trr mită la această nouă adresă- La administraţia noastră se găseşte de vânzare colecţia revistei „Luceafărui" pe anul 1919, cu preţul de Lei 60 expediată franco. www.dacoramamca.ro BANCA NAŢIONALA A ROMÂNIEI SITUAŢIUNE SUMARA 1918 9/21 Decern. ACTIV 842 634 296 304 039 102 258 302 41 577 298 8 042 566 1541725 335 8 551699 11997 418 32 645 277 3813 181 6 726 33 1 110 957 1 307 760 436 732 60 99 947 338 75 874 Oi 3 215 14,8 480 315 154 980 178 575 450 315 154980 7 586 348 796 280 aur depozit, (monete şi lingourij ^ ^ „ (lingouri).................... 1026 005 * (monete)..........................^ disponibil şi trate consid. ca aur 875 763 II4 Argint şi diverse monete............................. Biletele Băncii Generale Române stampilate de Stat Efecte scontate..................................... 22 128 500 Impr. pe efecte public 33 041 900 550743on Impr. pe efecte publice în cont curent . . 83Dooiuu I 19 448 798 35R25502 tij„ eare nu s'au ridicat Ici: M 1‘a.9Uo 22 420 195J împrumutul Statului de 15 milioane fără dobândă (1901) . „ în ct ert pe bonuri de tez. aur (1914—1918) .... „ în cl c.rt pe bon. de tezaur fără dobândă (12 Mai 1919) „ în cl cctpebon.de tezaur aur fără dob. 16 (Oct. 1919) Casele de împrumut pe gaj agricultorilor şi industriaşilor Efectele capitalului social.......................... „ fondului de rezervă................................. Efectele fondului amortizărei imobilului, mobilierului şi maşinilor de imprimerie................................... Imobile.................................................. Mobilier şi maşini de imprimerie . . . .................. Cheltueli de Administraţiune............• • ............. Conturi curente.......................................... „ de valori...................~....................... _ diverse............................................. 12 000 000 49 318 598 7 189 190 2 446 225 520 9 609 347 1 016 122 210210891 479 578 812 3 2lo i4o 480 PASIV Capital ........................................... Fond de rezervă .........• • • • .................. Fondul amort. imob., mobilier, şi maşinilor de imprimerie Bilete de bancă în circulaţiune.................... Prolit şi pierdere................................. Dobânzi şi beneficii diverse................... • • Conturi curente şi recepise la vedere........ . Conturi diverse................... * •............. Efecte şi alte valori de restituit 8/21 Decern. 1918 20 Decern 1919 204 641 633 Efecte şi alte valori în păstrare 219 252 944 1 600 000 000 Bonuri de tezaur aur în gaj pentru4 100 000 000 2 051 988 188j împrumutul Statului .... 1 247 346 555 Efecte în gaj şi în păstr. provizorie 415 235 005 _ l Conturi de ordine .... 2 051 988,188 Taxa: | Scont | Dobânda 5°/. 6°/0 1919 13 Decern. 20 Decern. 1 350 527 693 1 370 527 693 192 913 196 510 72 190863 65 998 267 144 395 161 150 788 867 57 384 990 55 462 095 - 8 042 556 00 4? c» 1 591332 501 1 591267 123 1 495 676 533 1 495 676 533 698 000000 698 000 000 29 343 152 25 768 047 11997 418 * 11 997 418 32 645 277 32 645 277 3 813 18l 3813181 6 780114 6 780114 1165 256 1157945 4728041 5 236 290 10 733 246 10 552 270 1 757 347 484 738 377 806 68 813 900 63 803 963 6 342 110 285 6 386 091 955 12 000 000 12 000 000 52 991 384 52 991 384 7 712 574 7 712 574 4 J46 219 617 4 088 966 684 8 184 893 Ş 184 893 4 i 5j 606 5 -173 355 1034 699 33o 1 035 851 679 t 175 350 878 1 175 211 386 6 342 110 285 6 3o6 091 955 4 731 718 81O 163 467 822 4 885 18b 632 4 734 487 949 153 467 822 4 887-955 771 ABONAŢI-VĂ Şl CITIŢI : : : : : : ZIARUL DEMOCRATIC • : : : : AL UNIREI : : : : : .)! GLASUL BUCOVINEI11 ‘y ■> 1) Totalurile generale din această situafiune au fost reduse cu valoarea efectelor şi a altor valori primite fie in garanţie pentru diverse împrumuturi, fie în păstrare provizorie şi cari au fost trecute separat. www.dacorQmaflica.itr CAKE APARE ::::: : : : : : LA CERNĂUŢI : : Strada Băncii No. 1 : Adrese utile Avocaţi din capitală: Ar ion Constantin, Corăbiei. 91; Antonescu Mihail, Radu-Vodă, 25; Arion Scarlat, Lascăr Catar gin, 4 bis; Anastasiu C. Constantin, Bateriilor, 5 ; Alinescu Haralambie, Tunari, 31; Alexandrescu Niculae, Armeneasca, 34; Alexandrescu D Demetru, Berzei, 83; \ A ntonescu N. Emanoel, Academiei, 4; Arion C. Virgil, Hotel Capşa; Atanasiu Anghel, G-ral Lahovari, 34; Arţăreanu Dumitrie, V. 1 -ascar, 98; Alexandru Marcu, Stella, 10; Alexandrescu Dinică G., Călăraşi, 250 ; Ancuţa Dimitrie, Italiană, 6 ; Aslan G. Garabet, Silivestru, 47; Adamescu Mittiade, Şerban Vodă, 48; Anghelescu Constantin, Oazărmei, 18 ; Alexandrescu M. Gheorghe, Silivestru. 10; Alexandrescu G. Aurel ian, Romolus, 28 ; Avqheltscu G. Dumitru, Palade, 14 ; Ardeleana, Al. Vin- tilă, Călăraşilor, 74 ; Albu G. Gheorghe lsvor, 18 ; Arion Ion, Negustori, 10 ; Anghe-lescti G. Gheorghe, Sf-ţii Apostoli, 79 ; An-dritoiu Nicolae, Cobălcescu, 19; Alexandrescu G. Mihail, Intr. Piaţa Amzei, 6 ; Anghelescu Dumitru, Icoanei, 14 ; Alexandrescu M, Dumitru, Labirint, 101; Avramescu N.. Pop Alex., Călăraşi, 29; Andronescu G. Christache, Popa-Soare, 28; Alescianu G. Constantin-Leon, Sălciilor 14; Algiu M. Constandin, Precupeţii-Vechi, jl2 ; Anastasia T. Niculae, Popa-Tatu, 1 ; Alexandru Gheorghe, Vasile Lascăr, 85 ; Algiu Alexandru/ Victoriei, 144; Atanasiu Gheorghe,. Griviţei, 13; Bârdescu Anton, sf. Apostoli, 11 ; B asii eseu Niculae, Bucureştii-noi; Boambă Ion, Batişte, 27 ; Brăteanu Sta-vri Ion, Dionise 84. „NAŢIONALA" Societate Generală de Asigurare în Bucureşti FONDATA LA 1882 I Capital de acţiuni deplin vărsat Lei 3.000.000,— jlj Daune plătite dela fondare* Socie- Fonduri de rezervă.... 35.777.375,36 j|| tăţii: Lei..... 136.000.000,— „NAŢIONALA" Primeşte asigurări în ramurile •' INCENDIU, GRINDINA Şl TRANSPORT ASIGURĂRI ASUPRA VIEŢII în condiţiunile cele mai avantajoase: Caz de moarte, supravieţuire, zestre, rente viagere, etc. Asigurări contra riscurilor de războiu în ramurile „VIAŢĂ Şl TRANSPORT" —-—O------- • Informaţiuni la Sediul social: Strada Paris Ho. 12 (Palatul Societăţii)-j.--.— ■ (?■ - — şl la Reprezentanţii Generali pentru Bucureşti D-nii V. M. KOGALNICEANU & I. NEGREANU în Strada Paris No. 12 AGENŢII IN TOATA ŢARA Institut de Arte Grafice „LUCEAFĂRUL*, Bucureşti. Str. Nuina-Popiliu No. 5—9. t l www.dacQromanica.ro i>