0 «s © © OCTAVIAA GOGA. POEZII Preţul: 2 cor. \ România 2 lei 50 bani. Pe hîrtie olandeză : Ungaria: 3 cor. România: 3 lei 50 bani. © i&. $ © © © fl APĂRUT ŞI SE AFLĂ DE UÎriZARE LA LIBRĂRII ŞI LA Administraţia noastră: Ion Agîrbicean: „DELA ŢARĂ" . . . cor. L50 România 2 lei Ion Ciocîrlan : „TRAIUL NOSTRU" . . „ 1-50 „ 2 lei AL Ciura: „ICOANE"....... . 1-20 „ 1 -60 lei N. Dobrescu: FRAGMENTE privitoare la „Istoria BisericeT Române" . . . „ 1-20 „ 1-50 b. Cheltuielile de postă pentru un exemplar 10 fii. România 20 b. Admin. LUCEAFĂRUL. IV. Zoldfa-u. 7. © ■i|o|i. DEPOZITE PENTRU UNGARIA şi ROMĂNIA: Bucureşti: Leon Alcalay, „Librăria Naţională", Librăria C. Sfetea. Brăila: Dumit. lonescu, Sibiiu: Tipografia Archid. Galaţi: Negoescu et Mânu. Biriad: N. A. Petroff. — Craiova: Socecu <&. Iaşi: Socecu <£. Caransebeş:Librăria diec. Ploieşti: Socecu <&. Suceava: „Şcoala Rom.‘ Oraviţa : I. E. Ţieranu. Blaj: Tipogr. archidieces. Arad ; Librăria P. Simtion Cinipulung; (Bucovina) Gabriel Storfer. ■l|0|l' i-® ' 1 <=®==i 1-©---=i ■=©=> Ql_JlSU_=l ll^_®---1 1---:_®-1 www.dacQFomanica.ro REVISTĂ PENTRU LITERATURĂ ŞI ARTĂ. APARE DE DOUĂ ORI PE LUNĂ -------— =2= SUB DIRECŢIA (< '".t - ---------© Plor: ALEXflNPRU CIURR, OCTflVlflN GOGR, şi OCTRVIftN C. TASLAURNU, ©- ORICE REPRODUCERE OPRITĂ. Lra în miezul zilelor de oară — Şi soarele din drumul lui de pară îşi trimitea săgeţile aprinse. Pin brîul lui, din haina lui senină Pescopciate ţinte de lumină Cădeau sfărmate ’n pulbere de rază Re reoărsarea ţarinei întinse Şi ascuţiau ucigătoare suliţi... — Eu le oedeam înşiruirea lungă, Cum gîrbooită ’ncet înaintează, Cum stăruind prin holdă-şi taie uliţi Cerşitorind cu ochii stinşi o dungă Pe nor pribeag în uînătul din zare. Iar’ secerea ’n trudită ei cărare Şir aşternea în znopiî grei de aur, Prisosul siînt de binecuoîntare. — Erau dăcaşi: oştenii fără nume Ce duc războiul mare-ai tuturora Cei ce se sting în neguri şi uitare Şi cad şi mor de cruda ’mpouărare fl tuturor durerilor din lume ... Erau atîţi în slujba lor de clacă, Cei osîndiţî să plîngă şi să tacă: Moşnegi slăbiţi, ce scris' aveau pe frunte Zădărnicia pletelor cărunte; Bărbaţi stîrşiţi, cu sufletele moarte, Cu lot amarul unei oieţî deşarte. Şi ‘n lung şirag femeile trudite, Cu ochii stinşi, cu sînul supt de trudă, înaintau în cale gîrbooite Pe munca lungă, maşteră şi crudă. Cum se tîra poporul mut de umbre Părea o ceată tristă de ’ngropare Şi arşiţa cădea ucigătoare Pe-a seceriî sclipire ne ’ndurată. (* Din volumul: „Poezii.” — In urma lor, încet, fără zăbaoă, Ca un blăsfăm din oremuri înoptate, Ca o pedeaps’ a oeacurî de păcate Venea stăpînul gliei odrăslite, Cu zimbetul nădejdii împlinite, Cu pasul greu de-atîta sănătate. Obrajii lui se aprindeau în pripă Şi ’n ochii lui ardea mînia oarbă, Cînd ore-un moşneag sta locului o clipă, Tremurător cu mîneca să-şi şteargă Sudoarea grea ce-i picura din barbă. Şi se tîra poporul mut de umbre, Neputincioasă ceată de ’ngropare. * Iar’ cînd a fost în ceasul de amiază Şi le-au adus merindea lor amară Pin pîne de neghină şi săcară, Eî stau stîrşiţi, cu ochii duşi departe în adîncimea zărilor deşarte. — Eu le uedeam înşiruirea lungă Pe mucenici nerăsplătiţi ai pîniî, Cei logodiţi de veacuri cu durerea, Şi două lacrimi mi-au curmat vederea, Căzînd încet în bulgării ţărînii... — Pin ceata lor grăbită se desprinde, întreg lăsîndu-şi codrul de merinde, Cu chipul stîns o umbră de femeie, Lîng’un răzor ea stă îngrijorată, Priveşte ’n jos şi sînul şi-l descheie, Mîngăietor s’apleacă să ridice Un făt bălan ce adumbrit de spice f\ adormit pe-un aşternut de glugă. Ea blînd ridică-l stînd îngenunchiată Şi ’ncet îi dă copilului să sugă... www.dacQFomanica.ro 368 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. — Cutremurat de clipa asta sfîntă, Un gînd sim(iam cum sufletu-mî frămîntă, Cum mă supune gîndul şi mă 'ndeamnă, Poruncilor cum drumul mi-l arată : Ca un proroc cu faţa ’mbujorată Să cad la poala mamei din ţărînă Şi sărutîndu-î înăsprită mină Şi haina ei de sfîntă preacurată, Genunchii mei să-i plec de închinare ! Şi pe copilul ce zimbeşle ’n pace, înfăşurat în scutece sărace, Eu să-l ridic cu bra|ele-amîndouă In strălucirea arşiţei din slavă, In razele ce cad dogoritoare, Să-l înfră|esc cu vulturul din zare Şi să-l cunun cu doina din dumbravă! Căci inima purcede să-mi desgroape Comoara ei de doruri ne ’mplinife Şi simt amarul ţarinei robite Şi simt ruşinea neagră cum mă ’neacă, Simt cum lumină ’ncepe să se facă, Cum moare bezna vechilor păcate Şi sufletul înviforat îmi spune Că fătul ăst' al patimii amare Şi-al dorului ce moare ’n aşteptare E solul sfînt... înfricoşatul crainic, Izbăvitor durerilor străbune. Şi ochii lui ascund în adîncime hăreaja taină nepătrunsă mie A ciasuluî cel poruncit să vie, Să sfarme jalea din viitorime. — El, cel frumos şi frate bun cu glia, Nou înlrupatul suflet de Mesia Ua fi judejul ceasului de mine, Ce ’ntr’un zorit aprins de dimineaţă Cu mina lui vitează, îndrăzneaţă, Zdrobi-va cartea legilor bătrîne. El va ’ntrupa în strigăt de chiemare Cuvîntul sfînt ce azi adăposteşte, In licăriri de tainice altare, Biserica nădăjduirii noastre. Şi strigătul într’aripat va creşte Prin plaiuri largi, prin munţi purtind cuvîntul Şi va trezi din somnul lui pămînful Şi rumeni-va zările albastre. Atunci — în ziua mare-a învierii Aceşti ostaşi cu feţe ofilite, Cu zimbet mort, cu suflete trudite, Ca ’ntinerijî de suflul primăverii S’or ridica, ei cari au fost străjerii Amarului şi-ai morjii şi-ai durerii, Cu braţul greu de greul răsplătirii. —- Toată (ărîna gliei desrobite Şi munţii to}i şi-adîncurile firii Uor prăznui din pacea lor urnite înfricoşata clip’ a premenirii, Cînd suflet nou primeşte întrupare Şi ’n strălucirea razelor de soare El hărăzeşte vremii ’mbătrînite: Uesfmintul nou, de nouă sărbătoare. Octavian Goga. cînTECUL mEu. Nu suferinţa mea amară Nici jalea vieţii mele grele, Ardealul însuşi plinge ’ntruna Şi geme ’n cintecele mele. Sint glasuri ce purced din noapte, Cerşind in drumul lor dreptate... Eu investmint numai amarul Acestor gemete ’nfundate. Izvoarele ce nasc în munte Şi trec cu ropoturi la vale Cu glasul lor de unde repezi Plîng numai vâierărî de jale. în goana lor fără popasuri De jghiaburile mari se sfarmă Şi jalea lor clocotitoare E ca un strigăt de alarmă. Toţi codrii revărsaţi pe coaste încep in freamăt să tresară, Cu frunţile înrourate Privesc nedumeriţi spre ţară... Un glas de bucium par’c’aşteaptă, O flacără să crească ’n zare Şi noaptea ’ntreagă gem într’una în dureroasă aşteptare. Vijelios se zbate vintul Vîslind cu vuiet din aripă, Şi cîntecul de răzbunare Tot mai puternic se ’nfiripă. Răspund ecouri depărtate Şi nori întunecaţi s’adună, Cu tunete înfricoşate Şi prevestire de furtună! A. Seca. www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 369 SERBĂRILE VIN SIBIlO. ni. Adunarea generală a societăţii pentru fond de teatru român. Trebue să se recunoască că „Societatea pentru fond de teatru1' nu e aşa de copleşită de administraţie — o boală de care ne-am molipsit de sigur în urma contactului tot mal intim cu cultura ungurească — decît bătrîna Asociaţie, ale cărei procese verbale alcătuiesc o literatură întreagă. La Societatea de teatru par’că stăpîneşte un spirit mal tînăr de iniţiativă mal repede şi mal uşoară, care dă manifestărilor acestei societăţi mal multă vioiciune şi armonie. Aceasta s’a putut vedea şi cu prilejul adunărilor generale din urmă, la care o comparaţie se impunea dela sine. Şi ce e mal mult: pe cînd Asociaţia se îngrădeşte din ce în ce mal bine în formele goale şi pretenţioase ale secţiunilor, cari se trudesc înzadar să dea viaţă anemicei reviste bilunare, vedem că Societatea de teatru nu crede că s’ar pierde ceva din demnitatea el, cerînd, în anumite chestiuni literare, concursul unor scriitori recunoscuţi, deşi aceştia nu fac parte din vre-o corporaţiune oficială a societăţii. Trebuie să se spună cît mal des, ca s’o ştie odată toţi, că societăţile noastre culturale nu sînt ale comitetelor şi secţiunilor vremelnice, ci ale neamului nostru întreg şi că cine se împărtăşeşte de cinstea de a sta în fruntea lor, ia asuprăşî şi răspunderea foarte grea de-a înţelege şi de-a satisface aspiraţiile şi trebuinţele adevărate ale acestui neam. Adunarea generală din anul acesta a Societăţii de teatru a avut mal multe momente remarcabile în bine şi în rău. Dl Vulcan a voit să iasă de data aceasta din cadrele obişnuite ale discursurilor sale de deschidere, a încercat să facă critică literară, părăsind astfel, la bătrîneţe, principiile după cari a condus timp de 40 de ani revista „Familia11, şi, împrumutînd arme vechi cari nu i se po-triviau, a pornit să combată curente mari, de viaţă puternică. Rău a făcut dl Vulcan că a părăsit atitudinea pacinică care a fost pînă acum una dintre notele cele mal simpatice ale îndelungatei sale activităţi literare. Urmările acestei experienţe, pe care noi o regretăm sincer, nu puteau să fie decît foarte dureroase pentru cel ce o făcea, oricine ar fi fost. Societatea de teatru a luat acum vre-o cîţiva ani hotărîrea „de a da un caracter literar şedinţei prime a adunării generale11, hotărîre ce nu priveşte discursul de deschidere, ci numai conferenţele, cari au să se ţie deci după ter- minarea discursului şi alegerea qbicinuitelor comisii. Hotărîrea îşi are rostul eî, căci ce să se facă în timpul care rămîne, — dar mi se pare că printr’însa se face cea mal mare nedreptate şi publicului şi mal ales conferenţiarilor. A asculta în zăduful zilelor de vară, după discursul de deschidere, încă două sau poate chiar trei con-ferenţe, nu poate fi nici plăcut nici folositor, iar bieţii conferenţiari sînt osîndiţî la cea mal ingrată muncă ce se poate închipui, trebuind să vorbiască înaintea unul public obosit, care cu toată bunăvoinţa nu poate să-î asculte cu atenţia cuvenită. E deci aici o lipsă de consideraţie faţă de munca conferenţiarilor, de sigur cea mal preţioasă şi al cărei efect n’ar trebui, prin urmare, să fie slăbit în chipul acesta. Da, dacă n’ar fi banchetul adunărilor obicinuite, după plăcerile căruia, cum s’a putut vedea în atîtea rîndurl, e greu să mal întruneşti publicul spre a asculta o conferenţă! Conferenţele anului acestuia au fost amîndouă foarte potrivite. Întîî a vorbit dl H. Petra-Petrescu despre „Wilhelm Tell“ a lui Schiller, arătînd în întroducere însemnătatea pe care ar putea s’o aibă pentru literatura noastră traducerile bune din scriitorii clasici al literaturii universale, pe urmă dl. Dr. I. Borcia a expus minunatele idei ale celui mal genial poet şi cugetător al neamului nostru cu privire la arta dramatică şi la teatrul românesc, idei cuprinse în articolele pu- ___ blicatedecu- rînd de dl I. Scurtusubti-tlul „Scrieri politice şi literare11 — ale lui Eminescu A doua şedinţă e consa erată rapoar telor asupra activităţii co mitetuluî în anul din urmă Din aceste ra poarte încă se poate vedea că, in adevăr, Societatea lu crează din ce în ce mal in. tensivşidupă •--1 un plan care Mateiu Voiiean. se lămureşte www.dacQFomanica.ro 370 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. tot mat bine, la realizarea scopurilor sale. Momentele principale, asupra cărora trebuie să se îndrepte cele maî viî stăruinţe ale Societăţii, rămîn: crearea unui repertoriu pentru publicul nostru şi creşterea cîtorva actori. Cu bucurie vedem că în timpul din urmă s’au făcut paşi destul de însemnaţi în amîndouă aceste direcţii. S’a publicat concursul de piese care, ce e drept, n’a dat rezultate pozitive. Cu toate aceste, comitetul nu şi-a pierdut nădejdea, ci aşteaptă dela un nou concurs, care poate fi în orice caz un nou îndemn la lucru pentru tinerii noştri scriitori, un seceriş maî bun. în raportul secretarului mi se pare că ne amintia şi de înjghebarea unui repertoriu pentru publicul nostru din piesele vechi şi nouă ale literaturii noastre, dar eram totodată preveniţi să nu ne facem iluzii prea mari. Ideea e totuşi foarte bună, numai ar trebui cerut iarăşi ajutorul scriitorilor noştri recunoscuţi. Avem astăzi destui scriitori, şi printre ei pe cei maî mari, cari urmăresc cu dragoste mişcările noastre culturale şi sînt gata să ne dea tot sprijinul ce li s’ar cere. Comitetul societăţii de teatru a dat dovadă de o înălţime de vederi, ce nu se poate recunoaşte altor comitete, cînd a căutat sfat şi orientare la scriitorii noştri. E un pas acesta, căruia voim cu tot dinadinsul să-î atribuim o mare însemnătate. Voim să-l luăm drept un semn că porţile, pînă acum bine zăvorite, ale societăţilor noastre culturale se deschid în sfîr-şit literaturii şi curentelor mari culturale. Să nădăjduim că nu maî e aşa departe ceasul cînd Măria-sa Procesul-verbal, căruia ne închinăm astăzi, va trebui să părăsiască scaunul usurpat în care se va aşeza apoi iarăşi, cu toată cinstea, oropsita literatură. Comitetul Societăţii de teatru ar trebui acum să stăruiască numai pe calea pe care a apucat. Dl II. Cliendi a făcut într’o scrisoare cătră dl Vulcan, publicată în „Familia11, propunerea ca, nemai aşteptîndu-se rezultatele problematice ale concursurilor, să se însărcineze scriitorii noştri de talent cu traducerea operelor clasice ale literaturilor străine. N’am auzit însă pomenindu-se la adunare de această propunere. Se fie oare la mijloc iarăşi sfiala faţă de oameni, caracteristică pentru materializmul nostru? în adevăr e ciudat că, pe cît ne însufleţim de uşor pentru cele din urmă invenţii ale tehnicei moderne, — schiopticoane, cinematografe şi fonografe — pe atît de sceptici ne arătăm cînd ar fi vorba să sprijinim talente. Am zimbi la propunerea de-a angaja cu plată pe unul care s’ar dovedi bun conferenţiar poporal, dar banii pentru procurarea unui schiopticon îi votăm cu aclama-ţiune. Sîntem gata să aducem jertfe spre a putea avea — minunea minunilor — un fonograf, care să ne cînte întocmai ca badea cutare, dar dacă ar fi vorba să se dea un ajutor unui tînăr de talent ca să adune cele maî frumoase melodii poporale, am sta pe gînduri sau, ca să nu-I respingem cu totul, l-am amina dela o adunare generală la alta. Ar trebui însă să ştim că adevărata lucrare artistică sau ştiinţifică n’o poate îndeplini aparatul, oricît ar fi de perfect, ci numai omul. Depre bursierii Societăţii e vorba la alt loc al acestei reviste. Am spus în mai multe rînduri că regretăm sincer toată chestiunea fostului bursier care, orice s’ar zice, era singura personalitate artistică la care putea reflecta Societatea. Amintim pe urmă scena, instalată în sala Casei Naţionale cu cheltuiala Societăţii de teatru, lucru destul de costisitor, dar care pare a fi dat deja îndemn la constituirea unei societăţi de diletanţi în Sibiiu, ceeace nu poate fi decît foarte folositor. în sfîrşit, pentru cumpărarea operetei „Crai Nou“ de C. Porumbescu, trebue să aducem comitetului Societăţii cele maî sincere laude. ' (-)• * www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 371 Concursul. Un punct urmărit cu viu interes în lanţul acestor lungi şi obositoare festivităţi a fost concursul fixat de bunăvoinţa comitetului societăţii de teatru, pentru împărţirea celor două burse create din acest prilej. Asistenţa numă-roasă a unui public de toate păturile a fost o nouă dovadă cît de mult simte lumea noastră nevoia unui teatru românesc, care n’ar fi ocrotit numai de însufleţirea puţin iscusită a diletanţilor. Întîmplarea însă şi stîngăcia, nu tocmai întîmplătoare, a celor meniţi să poarte cîrina şi soarta acestui fond înjghebat din sărăcia obşteî noastre — au făcut din acest punct al „planului de acţiune“ un prilej de jale şi haz, provocînd şi o tulburare furtunoasă de păreri... împrejurarea, că — afară de îndeletnicirile ocazionale ale diletanţilor — tineretul nostru nu poate asista la o singură reprezentaţie românească ce-ar avea să îndrume şi povăţuiască începuturile unui talent de scenă, şi nămolirea tuturor cărturarilor noştri în preocupaţiile urîte ale unui spirit de căpătuială, aceste, cred să fi fost motivele că la actualul concurs s’a prezentat un număr foarte restrîns de tineri. Alături de doi-trei cu şcoală şi cu mult entuziasm, dar puţină îndemînare — au fost cam tot atîţi nepricepuţi fără nici un rost, cari au călcat scîn-durile răbdurii... Nu vom face aici apreciarea acestui repertoriu nenorocit — ce avea să dovediască străduinţele viitorilor bursieri, ci să ni se permită, în treacăt, cîteva observări asupra tactului şi înţelegerii cu care a fost aranjată şi condusă cea mai variată reprezentaţie a zilelor dela Sibiiu. Datoria comitetului diriguitor ar fi fost ca, înainte de-a lăsa liberă trecere tuturor „peten-ţilor“ înaintea publicului, să fi avut cunoştinţă de rostul năzuinţelor acestor tineri şi, cunoscînd desorientarea, de altfel firească în materie de teatru, — să fi distribuit însuşi cîteva bucăţi acomodate, ce-ar fi putut oglindi calităţile fiecărui concurent. Atunci ar fi rămas în antişambră doi-trei rîv-nitori la meseria de artişti — şi-ar fi fost cruţat şi publicul şi aceşti tineri nevinovaţi de strîmbăturile dureros de ridicole, de încruntările şi chiotele ce însoţiau recitarea unei traduceri, ce desfigurase cu totul strălucirea versurilor din Wilhelm Teii, de gimnastica de balans a celui mai voinic concurent, care îşi legase nădejdile de spiritul răsuflat al uneia din multele anecdote „de post“ ale dluî Speranţă şi, ca să fie cît se poate de fidel în interpretare, păşise pragul într’un costum ţigănesc de care se feriafi vădit venerabilii juriului dela masa verde. N’am mai fi ascultat nici sughiţurile spe- www.dacoromanica.ro 372 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. riate ale cutăruî băieţandru anemic şi obosit de tren. Comitetul societăţii de teatru, alcătuit din bărbaţi vrednici şi cu pricepere literară, va fi în deplină cunoştinţă că, la un astfel de concurs, talentul dramatic nu se poate recunoaşte nici din recitarea versurilor în cari domnul Teodor Speranţia îşi dă silinţa să glumiască pe socoteala Ţiganilor, nici din încăierarea de vorbe, din cari dl Haralamb Lecca garniseşte, în versuri lungi, povestea unei „crime teribile..." Avem alţi autori, din cari comitetul ar fi putut alege un repertoriu potrivit. O altă aşteptare firească a unul pricepător, cît de modest în astfel de treburi, era ca toţi concurenţii cînd se prezintă întîiaşîdată înaintea publicului, să nu se deghisiască. Pentru Dzeu — trebuie să-I vezi gura, nasul şi toată făptura aceluia din care vrei să faci actor! Dacă se îndeplinia această condiţie, atît de elementară, ne-am fi cruţat şi de zarva desgustătoare ce-a provocat un tînăr fără răspundere, care apăruse în cinstita haină preoţească, ca să facă monologul unul călugăr beţiv. Protestarea lumii indignate l-a trimis după culise pe tînăr, iar „fruntaşii" noştri cu toţii s’ati hărţuit în discuţii aprinse, ce aveau să lămuriască „problemele artei moderne". ÎI ascultam dintr’uu colţ, unde mă pironise cuviinţa şi respectul ce port acestor vrednici bărbaţi şi mi se părea, că pe treptele de granit ale frumoasei „Case naţionale" alunecă în grabă, pripită să-şi caute sălaş mai prielnic, strîngîndu-şî vălul peste ochii înlăcrimaţi, minunata zînă Thalia. Burse au obţinut d-niî: Aurel Bănuţiu şi Tit Morariiî. Primul a dat o dovadă de-un netăgăduit entusiasm, cînd s’a hotărît să abandoneze cariera liniştită de advocat, pentru care se pre-gătia, pentru pînea amară de artist dramatic la noi. Dl Bănuţiu a fost şi unul dintre primii fondatori al revistei noastre, merit pe care noi totdeauna l-am accentuat cu dragoste şi-l vom aminti totdeauna, ne avînd nici o nevoie de cîrcotelile ahtiate ale cutăruî năcăjit teozof ce tipăreşte nesocotinţe pe hîrtia, de altfel foarte răbdurie, a unei gazete, ce-ar fi să lumineze bietul popor românesc. Amîndoî bursierii vor avea nevoie de îndelungat studiu, ca să poată realiza, măcar în parte, nădejdile ce leagă, pe drept, publicul nostru de viitorii regeneratori ai teatrului la noi. Un moment înălţător al acestei întruniri a fost puternica manifestaţie de simpatie a întregului public asistent — pentru dl N. Iorga. A fost deajuns ca să se pronunţe numele vrednicului învăţător al nostru, ca toţi cel de faţă să isbucniască în urale nesfîrşite, adeverind în acest chip recunoştinţa ce ne leagă de cel mai priceput şi cel mal cald povăţuitor al trebuinţelor noastre. înviorat de-un sentiment de mulţumire sufletească, am iertat toate păcatele acestui concurs încărcat şi-am părăsit întinerit sala „Aso-ciaţiunil", a cărei scenă poartă — după cît cred — cea mal monstruoasă cortină din cîte-am văzut în viaţă. (*). * Concertul „Carmen“ la Sibiiu. După o primire împărătească şi un concert bine reuşit la Lugoj, „Societatea corală Carmen din Bucureşti" s’a oprit pe cîteva zile la Sibiiu — şi deşi în-timpinarea la gară şi găzduirea n’a mal fost ca cea dela Lugoj — un lucru eventual (?) de scuzat în situaţia dată — concertul, ţinut la „Unicum", în sara de 23 August a. c. s’a primit şi aici cu simpatie şi căldură multă de cătră un public imens, dornic de-a asculta mal ales frumoasele compoziţiunî ale domnului D. G. Kiriac (abia una cunoscută şi la noi!), executate de însuşi corul de sub dirigenţa D-sale. înainte de-a intra în apreciarea concertului, considerînd că în rapoartele scrise din incidentul excursiuneî corului „Carmen" la Lugoj şi Sibiiu, s’a sulevat adesea o anumită „tendenţă naţională", ce se urmăreşte de această Societate, e de interes să ne ocupăm puţin de întrebarea: cînd s’a întemeiat şi cum se propagă azi la noi şi în Regat direcţiunea naţională în muzică? Istoria societăţilor noastre de muzică ne arată, că acel curent — caşi curentul literar odinioară — s’a pornit întîî din ţinuturile patriei noastre. Aici găsim primele Reuniuni, fondate unele deja de 25—30 ani (temelia „Reuniunii rom. de muzică din Lugoj", se zice că ar fi pusă chiar dela anul 1840!) despre cari ştim pozitiv, că dela înfiinţarea lor au urmărit nu numai scopul de-a face muzică bună în general, ci şi-au pus de ţîntă specială cultivarea şi des-voltarea muziceî naţionale. Că nu s’a putut arăta dela început rezultate mari pe acest teren, e uşor de înţeles, cînd judecăm, că dirigenţil corurilor erau străini cu toţii pe atunci, nu ne ştiau nici limba, de cum să fi fost în stare a intra în spiritul şi a înţelege senzul muziceî româneşti. Numai mal tîrziu, cînd plini de idealism şi studii serioase, s’au reîntors de pe la Conservatoare primii tineri români, putem zice că s’a pus şi culturii noastre muzicale un fel de „început al începutului". Păcat însă, că mulţi din cel sosiţi cu pregătiri frumoase nu şi-au pus talentul şi cunoştinţele excluziv în serviciul artei naţionale, ci prea încîntaţî oareş-cum de rezultatele străinilor şi mal ales de numele mare al clasicilor moderni, au început a da Ia lumină, rînd pe rînd, imitaţiunî, copil după aceştia, sincer mărturisind, cele mal multe www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 373 foarte palide şi nesuccese. Tot atunci izvorul admirabil al motivelor noastre româneşti a rămas negligat, lăsat — caşi pînă aci ■ — pradă străinilor lipsiţi de aşa comoară. în era aceasta, încă tot neproductivă în compoziţii bune româneşti, putem vorbi de-o mare binefacere, cînd autorii noştri se apropiau în genul lumesc de muzica italiană — nouă potrivită prin Dna Maria Cosi|la felul ei duios şi avîntat, iar în cel bisericesc de şcoala grecească . sau rusească: şi una şi cealaltă crescută alăturea de ritul şi ceremonialul bisericei noastre răsăritene. Muzica germană — abstrăgînd dela importanţa ei educativă care la tot cazul o are, dar numai din punct de vedere muzical general — prin formele şi melodiile ei rigide, absolut străine de noi, nu numai că nu a avut nici o influenţă binefăcătoare, ci pe unde s’a cultivat în mod prea excluziv, a fost ca o adevărată pedică a desvoltăriî noastre naţionale în muzică. Din norocire, ideea firească de-a zidi muzica noastră artistică pe temelii poporale ajunge din ce în ce la izbîndă. Gloata autorilor şi prin ei numărul compoziţiunilor în stil românesc se sporeşte văzînd cu ochii şi azi ne putem mîndri deja cu o samă de lucrări alese (soluri cu acompaniament de piano, coruri, ba chiar şi piese orchestrale) — cele mai multe needitate din cauze materiale, — cari prezintă în modul cel mai clar frumseţa şi farmecul caracteristic al motivelor noastre poporale. Şi în privinţa aceasta e de remarcat, că nu întotdeauna cei mari ai noştri, ci foarte adesea cei cu mai puţină pregătire, dar — poate tocmai din cauza aceasta — mai neînfluenţaţî de multe particularităţi străine şi fără îndoială cei rămaşi in contact firesc cu poporul aii nimerit tonul adevărat românesc în lucrările lor. în ţara românească, tendenţa naţională în muzică era reprezentată pînă acum mai cu samă prin Muzicescu, Cordoneanu şi Ştefă-nescu. Azi rolul conducător e în mînile d-luî Kiriac. Nu el a întemeiat, ci el e primul care a pornit în direcţiunea aceasta un curent mai intensiv, mai sistematic. — Făcînd o mică paralelă între activitatea dlui Kiriac şi între cea a antecesorilor săi, vom constata că în România aproape toţi, chiar şi regretatul Muzicescu, unul dintre cei mai valoroşi compozitori ai noştri, sacrifică adesea originalitatea poporală a melodiei de dragul armoniilor bogate, — Kiriac renunţă la orice efect extern, ci în rnodula-ţiunî uşoare, nemăestrite, dar cu atît mai caracteristice, îşi prezintă motivele sale admirabil alese. Muzicescu şi imitatorii săi urmează în compoziţiunile lor bisericeşti de artă principiile şcoalei ruseşti, Kiriac şi în ramul acesta apucă pe o cale aproape nouă, puţin umblată: el cultivă în corurile sale religioase motive culese din cîntările noastre bisericeşti de strană. Aici culminează importanţa deosebită a curentului inaugurat de peste munţi! în patria noastră, din timpuri mai vechi chiar, avem cîţiva reprezentanţi puternici ai direcţiune! naţionale în muzica bisericească. între ei cel mai de frunte e incontestabil măiestrul 1. Vidu. Deja în mai multe rîndurî am avut ocaziune de a-î asculta compoziţiunile : „îngerul a strigat" (cor mixt, inedit) şi un „Cuvine-se cu adevărat" de o frumşeţă care te emoţionează pînă la lacrimi. — De ce n’am putea avea în fine o liturgie complectă şi bine reuşită, scrisă în stil curat românesc? Ar înceta divergenţa de părere pe tema, că oare felul grecesc, cel rusesc sau cel nemţesc e mai acomodat spiritului bi-sericei noastre ? Să revin acum la concertul „Carmen". Impresie bună ne-a făcut dela început deja alegerea şi gruparea potrivită a singuraticelor piese din program : vre-o 16 la număr. Multe aranjamente poporale de ale compozitorilor noştri (aproape toţi erau reprezentaţi în program), apoi arii din frumoase opere franceze (Delibas) şi nemţeşti antice (Mozart), un cor mixt de Lassus, altul de Gastinel, în fine „Alleluia" (cor mixt cu acompaniament de piano) din oratoriul Messia de Haendel. Fără îndoială, cîntările dlui Kiriac ne-au interesat şi ne-au şi plăcut foarte mult. „Morarul“ îl cunoşteam. Nu însă „S’a dus cucul“ şi maî ales „Ciută cucul se roteşte", în care am aflat simpatice motive poporale, nouă necunoscute, dar bine simţite. Sînt peste tot de o drăgălă-şie uimitoare motivele poporale din Ţară: în ele nu e nicî jalea şi duioşia multă a cîntări-lor ardeleneşti, nicî ritmul săltăreţ al celor bănăţeneşti, ci găseşti expresiunea unui popor www.dacQFomanica.ro 374 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. Scenă din „Fintîna B!anduzie!.“ destul de mulţumit şi împăcat cu soartea ce-i este dată. în cadrul direcţiune! de care ne-am ocupat mai sus îşi are importanta sa şi „îngerul a strigat“ de dl Kiriac. Totuşi, nefiindu-ne cunoscute melodiile bisericeşti din România, după o singură ascultare n’am putut nici gusta nici aprecia lucrarea aceasta în deajuns. Solistele Reuniuni!: domnişoara E. Draguli-nescu (sopran) şi domnişoara E. Bonciu (alt), ambele absolvente ale conservatorului din Bucureşti, au executat cu gust şi pricepere artistică punctele de solo şi duet ce li s’ati rezervat în program. Vocea altistei era mai clară, sopra-nista a pătruns mai bine caracterul problemei dificile ce avea de deslegat în aria din opera „Lakme“ şi în duetul din „Cosi fan tutti", cîntat cu domnişoara Bonciu... Un tenor: Domnul I. Teo-dorescu Căpriţă, cîntă cu uşurinţă şi bravură partia sa de solo (uneori foarte înaltă) din „Cîntecul serii" de Gastinel. La adresa corului numai laude putem aduce: are timbru plăcut, melodios. Singură expre-siunea ni s’a părut cam puţin „forte" în comparaţie cu numărul vocilor (sînt peste 100 cîn-tăreţi!). Pe scurt: concertul bine pregătit şi diri-giat cu mult simţ artistic de dl Kiriac, a animat din ce în ce dispoziţia publicului întrunit din toate părţile locuite de Români. Compozitorii noştri: Flondor, Dima, Murăşanu şi T. Popovici, cari încă erau de faţă, s’aîi grăbit a felicita în termini elogioşi pe dl Kiriac pentru frumoasele Sale SUCCese. Dr. Tib. Brcdiceanu. * Reprezentaţiunî. Un prilej dedesfătare frumoasă a ochilor a fost şi de astădată opereta dluî T. Flondor: „Moş Ciocirlan“, ce s’a dat în două seri, asistată de foarte multă lume românească şi străină. Despre această piesă s’a mai vorbit în coloanele revistei noastre şi părerile susţinute de noi nu s’au schimbat prin repetarea acestor frumoase arii. Acelaş libret greoi şi de multeorî scîrţiitor, aceleaşi melodii a căror duioşie românească îşi pierde timbrul, alunecînd în notele săltăreţe ale unei arii de polcă vienezâ. Jocul diletanţilor a fost şi de astădată mulţumitor, escepţionînd cîteva momente de-un dramatism, fals aplicat, şi cîteva poticniri de accentuare corăspunzătoare românească a unuia dintre diletanţi. E lăudabil zelul Sibiienilor, care îi uneşte în vederea unor trebuinţe mai înalte şi e frumos că alături de străini sînt în stare să susţină un cor ale cărui prestaţiuni ne fac cinste tuturora, îngrijirea serioasă şi priceperea actualului preşedinte al Reuniunii de cîntări, dl asesor con-zistorial Matei Voileanu, pot fi o garanţă că spri- www.dacoromanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 375 jinirea artei muzicale va lua tot mai mari proporţii la Sibiiu, unde activitatea şi rolul de educator al dluî Dima şi-a lăsat sămînţele sale. îngusta scenă a „casei naţionale11 a fost inaugurată cu „Fîntîna Blîndusieî." Poemul dramatic aluî Alexandri aaflat interpretatori demni. Dicţiunea sonoară în care se desluşia eleganţa versurilor, a fost atît de pregnant redată, incit am rămas uimiţi de priceperea şi simţul acestor diletanţi cari într’un mediu străin s’aii putut atît de bine împrieteni cu tainele unei frumoase limbi româneşti. Zelul de regizor şi aranjator al dluî Z. Birsan a avut o roadă deplină şi a fost încă un prilej de părere de rău pentru toţi, cari ştiau, că acesl om de talent şi de suflet a fost pentru cea din urmă dată în Ardeal. Îndemînarea lui şi însufleţirea cu care îmbrăţişase acest teren de activitate erau dovezi, că regenerarea teatrului nostru s’a desluşit din conturele iluziilor vagi. Jocul diletanţilor a fost bun. Doar’ păreţi! înguştî, cu o decoraţie stîngace, au micşorat de multeorî succesul scenelor de ansamblu şi ne-a întărit în convingerea, că această sală nu e nici decît potrivită pentru reprezentaţii de teatru. Apariţia de-o gingăşie adorabila a Getteî — în care rol d-şoara Hortenzia Cosma a izbutit să furişeze mlădierea celei mai curate drăgălăşiî şi şi eleganţa liniştită a frumoasei Neera, — pretindeau desfăşurarea largă a unei scene mai corăspunzătoare. Noi nu putem avea numai cuvinte de laudă pentru zelul exemplar al tuturor acelora cari s’au străduit să ne dee o reprezentaţie teatrală bună. Vineri sara s’a jucat piesa „Necinstiţii", dramă italiană în două acte. E destul de dureroasă lipsa de piese potrivite pentru publicul nostru, cu scop de a-i face o educaţie largă prin teatru. Piesa „Necinstiţii11 e o dramă modernă de moravuri şi mai mult o piesă de senzaţie. Un director de bancă întreţine relaţii cu soţia casierului său şi plăteşte toate cliieltuelile unui traiu foarte luxuos. Fără veste, directorul e asasinat pe stradă. N’are să ne prindă mirarea, căci sîntem în Italia şi asasinatul e director de bancă. Cine să achite acum însă conturile cocoanei? Astfel bărbatul trebue să afle totul şi avem o scenă familiară foarte dramatică. Ca să acopere ruşinea, casierul, mai înainte un model de om cinstit, defraudează. Pe urmă, îngrozit de cazul analog al unui coleg, la condamnarea căruia e silit să asiste, fuge în străinătate. Piesa nu e potrivită pentru teatrul ardelenesc, are însă, fără îndoială, scene de un efect dramatic puternic, în care actorii îşi pot arăta talentul. Atît dşoara Voiculescu cît şi dl Bârsan s’au deosebit prin interpretare fină şi joc de scenă îngrijit şi natural. Unele scene le-au ju- cat cu o putere admirabilă. Diletanţii au dat dovadă că au dobîndit deja multă rutină în şcoala dşoareî Voiculescu şi a dluî Bârsan, cărora le datoresc, ca şi noi, multă recunoştinţă. Serbările au avut şi o podoabă poporală: escursiunea la Sălişte, — un sat cu gospodari cuminţi, harnici şi avuţi, la vedere. Escursio-niştii se simţiau ca ’ntr’un mic orăşel, cu strade pavate, case de piatră şi „pavilion11. Săliştenii, vestiţi prin frumseţea chipului şi a portului fe-meesc, meşteri mari, cum sînt în primirea oaspeţilor, au mulţumit pe deplin aşteptările tuturora, în admirabila sală festivă a şcoalei, corul local a cîntat fără greş, dl protopop dr. Stroia a ţinut un discurs avîntat de bineventare, la care, în numele oaspeţilor, a răspuns cel mai cu temeiu om al Sibiiului, dl dr. P. Cosma. După preludiul oficial escursioniştii au urcat pe Netedul, unde un taraf de lăutari îi îndemna la voe bună şi la joc. Ţărani şi cărturari s’au încins repede în hora veselă ca într’o înfrăţire sinceră şi înălţătoare, care ar fi putut rămînea statornică şi nepălmuită de „bostoane11 şi alte bazaconii străine. Dar oamenii acestui sat de omenii au ţinut să ne arete că se ştiu învîrti şi în jocuri domneşti, — cînd i-am văzut, mi-am întors capul, făcîndu-mi sfînta cruce. — Pe ’nserate lumea cobora, cîntînd imnuri de deşteptare, la banchet, unde s’au rostit toaste multe. Dl N. lorga însuşi, răpit de entuziasmul sincer al celor mulţi, şi-a ridicat cuvîntul şi pă-harul pentru ţărănime, temeiui de existenţă al neamului nostru. — Sara tîrziu, întovărăşiţi de urale, ne-am luat rămas bun dela acest sat minunat, cu impresia c’am văzut o espoziţie de oameni curioşi, ţărani de salon. Balul a încheiat şirul festivităţilor. Dintre cei mulţi veniţi, prea puţini au adăstat sosirea acestui epilog frumos. în sala dela Gesellschafts-haus părechi riguros elegante, purtate de fericire şi tinereţă, se legănau agale în tactul melodiei. Cîţi ochi frumoşi şi cîte inimi aprinse şi-or fi urzit povestea dragostii de veci, numai zeul ei ni-ar putea-o tălmăci din pravila lui discretă. în legătură cu aceste serbări s’a făcut şi inaugurarea şcoalei de menaj, înfiinţată de reuniunea femeilor române din Sibiiu. Prezidenta acestei reuniuni, Dna Maria Cosma, a ţinut, după sfeştania, făcută în prezenţa mitropolitului de episcopul dieceseî Arad, un discurs în care a făcut istoricul înfiinţării şi menirea acestei şcoale. Doamna Cosma, prin activitatea-i uriaşă şi atît de bh efăcătoare vieţii noastre sociale şi culturale, şi-a dobîndit respectul, cinstea şi admiraţia tuturor acelora cari înţeleg şi ştiu aprecia munca desinteresată şi nobilă a altruismului. www.dacQFomanica.ro 376 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. BADEA GEORGE. în multe pârţî româneşti, ţăranii, cărunţit inaî ales, spun mat bucuros pine în loc de grîu; iar primăvara, cînd trimite ceriul ploaie potolită şi caldă, care satură şi dospeşte cîmpiile muncite, lumea stă pe prispă, afară, — răzimaţt de părete, oamenii lasă sculele de lucru din nună, evlavioşt ascultă picuratul adormitor şi dulce al apei, şi atunci, mare minune să nu auzi pe cîte un moşneag, ridicînd din sprîncene: „Creşte pînea, măi copii!“ Este respectul omului dela ţară pentru bunătăţile Domnului, este supunerea, este credinţa reîn-prospătată cu tărie că Dumnezeu e bun şi mare, în dreptatea lui milostivă nu face pe voia duşmanului, nu ne lasă la o vreme de nevoie, are milă de sărăcia şi de străinătatea noastră. Badea George vorbia. Din cîţî eram şi ascultam, unul numai îşi făcuse de lucru: se juca cu miez de pine, preocupat de singura ambiţie de-a face cit mai multe boambe de o egală mărime. Badea se opreşte, se uită lung. „Mă rog ţie, în numele atîtor înfometaţi, dă-î pace pinii...“ Acela, ori că nu înţelege, ori că nu ştie să asculte de-o vorbă frumoasă, urmează să storco-şiască pînea şi de data asta cu amîndouă mînile o plămădeşte, cu mişcări urîte, ruşinoase, aşa cum frămîntă giamgiii ipsosul în palme, cînd vin de pun sticle pela case. „Nu pricepi, că nu pot vedea pe cineva, făcîn-du-şi rîs de pine ...“ Glasul e schimbat. Pe „liber-cugetătorul“ nostru atît îl ajunge mintea, — încăpăţinat şi necuviincios, rotunjia pilule înnainte, netulburat. „Atunci rămîi d-ta, eu mă duc...“ Şi badea George s’a sculat; da, da, s’a sculat dela masă, a plecat pe uşă, fără să-şi întoarcă capul. * * * Vorbiam odată de sufletele duse, cari se reîntorc pe lumea asta cînd şi cînd, ne miram ca pentru întîia oară aproape de preştiinţa neîndoioasă, de facultatea pe care-o aii unele fiinţe din cale afară de nervoase de-a ghici cu exactitate cele viitoare, de vrăji, descînteee şi alte lucruri deşarte, legate toate într’aceiaşi ordine de idei. Şi orîcît de pregătit ai fi pentru îndepărtarea lor imediată, ră-mîne în fiecare dintre noi o părticică inferioară, nedesăvîrşită dacă voiţi, care hotăreşte ca o în-tîmplare imaginară, fantastică, să arunce şi dintr’o dată — să creeze acea atmosferă de mister necercetat, în care vreme de milenii omenirea a învăluit totdeauna credinţile superstiţioase. Badea George duce discuţia, o fereşte de prăpăstii, mai ales de zimbetul şi de ironia scepticilor. Cu siguranţa şi cu reputaţia omului care a călătorit în lumile cugetării, cu o vorbă, cu un semn, aşează pe fiecare la locul lui, dă paternitate celor ce spune. Cîte odată însă nu ştii pînă unde merge gluma lui badea. „Puteţi să nu credeţi; nici eu nu l-am văzut niciodată. Dar un bun prieten, care nu-î nici prost nici fricos, mi-a spus intr’o sară: „George, azi noapte n’am putut să închid ochii, nici atît. Un c o b o 1 d s’a aşezat în mijlocul uliţiî; de-acolo zvîrlia cu pietre în uluci, pe coperişul casii. Le auziam, frate, cum plezniau: poc! poc! Afară era lună. Cînd mă duceam să mă uit pe fereastră, înceta, nu mai arunca. Vream să-l văd pe ticălosul de spiriduş, care se dă peste cap şi se preface în tot soiul! De sigur el mă vedea că sînt la fereastră : îmi da cu tifla. Cum mă suiam în pat, iar începea joaca lui neastîmpărată: poc! poc! - Am adunat toate pietrile şi le-ain făcut o grămăjoară. Ştii cit e de curat la mine ’n curte, nu găseşti un pain, dar mite gogeamite bolovanii... Poţi să vii să-î vezi, sub scară ...“ — Vă spun că S. nu-î nici prost, nici fricos.11 Tînărul teolog, de lingă mine, cutează cu blîn-deţă: „Cu un grăunte de pămînt dela sfîntul mormînt al mîntuitoruluî nostru Isus, ai fi depărtat scîrba ca pe-o nevrednică nălucă ...“ Leacul este, fără îndoială foarte bun ; însă printre noi cîţi eram acolo nu se afla nici un hagiu, nimeni dintre cei de faţă nu fusese la Ierusalim. * * # Cui nu i s’a întîmplat să vază oameni purtaţi prin lume, foarte deştepţi, să nu fie în stare să înceapă vorba cu un om de rînd, să nu ştie să strige un cine, să nu găsiască un cuvînt de alinare pentru un copil care plînge, habar să n’aibă dacă un telegar trebue adăpat odată sau de mai multeorî pe zi, atîtea şi atîtea lucruri mărunte şi inutile, banale chiar, cari au însă părticica lor de poezie, o fărîmă de cer albastru. E uşor de înţeles, că nu dintre aceştia ar putea face vreodată parte badea George al nostru. Ne-am întîmplat odată pe lingă vechile Tribunale, o ruină modernă, fără nici o aureolă. Dintr’o ogradă eşia un flăcău. îşi dregea brîul tricolor, cu două degete potrivia cutele cămăşii scurte, înfo-iate de jur împrejur. „la stai niţel, voinice. Eu par’că te-aş cunoaşte ! ? Dumniata nu eşti din Valea-Lungă?! — Deacolo, Domnule. — Bată-te norocul! Nu eşti aluT Vlad? Ia spune-mi mie, popa tot pe nas cîntă în altar? Onuţ mai ţine boltă de răchie sub arţarul dela poartă? Vasile Eremie avea un cine de se da pe furiş, Burcuş, îl mai are? Da, rogu-te văcariu pe sat tot Zangor să fie ?!“ Bietul creştin, zăpăcit, nu ştia ce să mai crează ; se scărpina şi el după ureche, să mai facă niţică faţă. . Acum se priviau drept în ochi. „Da pe mine mă cunoşti ? Ştii cum mă chiamă ? — Ba, Domnule, să trăeştî... — Dacă ştii, spune ...“ Nu vorbeşte pe gîndurî, de sus, ca un eucon cu trecere, ci ca un cinstit gospodar de ţară care poartă de grija şi de năcazurile celor mici. Badea George se gîndeşte că poate-î cu grabă www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 377 şi cu depărtare, stăpîniî sînt răi, sudue fără milă, — vesel, îî dă mina, îl bate pe umăr. „Apăî, umblă sănătos ...“ Aşa intră în vorbă şi glumeşte badea George cu oamenii pe cari nu-i cunoaşte şi-i vede îmbrăcaţi în străvechiul şi frumosul port transilvan. V. Cioflec. —,l|0|h— PE-flCELiflŞ DRUm. Pe-acelaş drum bătut de vînt, De ploaie şi de turmă, îmi duc încet cătră mormînt Iubirea mea din urmă. Ea mi-a lăsat în piept un gol Şi-o doină ce mi-e dragă . . . Dacă mă culc, dacă mă scol, La ea mi-e mintea ’ntreagă. O, dragoste din asfinţit, Ru te-ai făcut stăpînă, Decît pe-un zimbet fericit, Pe-o strîngere de mînă. Dar te-af făcut stăpînă ’n veci Pe tot ce-o să maî fie.. . . Căci mi-aî şoptit cu buze reci Osîndă pe vecie... . Maria Cunţan. —>i|oli.— LiH CARTE. „Staţi, mă, cu gurile căscate şi mă priviţi cu ochi întrebători, miraţi. Par’ că omul poate să pătrundă tainele, par’că voi aţi putea şti ce zace în sufletul meu ? Nici eu nu ştiu. Simt numai aşa ca nişte valuri ce pornesc furtunoase, puternice, obrajii mi se aprind, ochii îmi ard şi mă dor, lumea par’că se învîrte cu mine. Apoi inima începe să-mi bată mai rar, pieptul mi se linişteşte şi aşa o pace adîncă mă cuprinde. Obrajii nu-mi maî ard, ci, palizi, par’că-mi în- . gliiaţă. Numai ochii îmi înoată în lacrămi, ce nu vreau să cadă. Vezi bine, voi n’o înţelegeţi. Nici eu n’o înţeleg, simt numai că s’a isprăvit pentru totdeauna cu mersul regulat al vieţii mele. Mai înainte ştiam atît: cînd să învăţ, cînd să mă plimbu, cînd să merg la un păhar de bere. Acum cu toate aceste s’a gătat. Două-trei săptămîni nu ies nicăiri, cărţile îmi stau deschise pe masă şi fac, măi, în treî-patru zile un spor grozav. Mă mir şi eu de mine. Atunci cînd stau aşa cu capul plecat pe carte, îmi pare că departe undeva văd două pleoape albe, umbrite de gene lungi negre, cum s’au lăsat uşoare pe doi ocln de mură. Şi simt atunci că trebue să stăpîniască în toată firea o pace adîncă, să poată durmi, să poată visa acolo, departe, cineva. Şi-mi vine uneori să-mi opresc respirarea, la gîndul că aceasta ar putea să-î neliniştească somnul. Mă fac că nu o văd, cum albă şi curată ca un înger, cu inînile în lungul trupului, îşi ridică regulat sinul tînăr. Dar în răstimpuri, ochii mi se odihnesc asupra chipului ei, şi-mi pare că zimbeşte atunci. Aşa ştii, două petale de trandafir roşii ca sîngele, ce dau să se deschidă şi iar se închid. Strîng ochii să nu maî văd şi învăţ mai departe, pînă cînd genele lungi catifelate încep să tremure fin, şi pleoapele se ridică. Ochii ei rid înlăcrimaţi, chemători, pare că plutesc în ei valuri de viaţă tînără. Atunci toate s’au gătat. închid ochii, îmi razim capul de speteaza scaunului şi încep o altă viaţă. Dorul de muncă ce-1 simţiam mai înainte, ca să pot ajunge maî grabnic la o ţintă, îmi pare acum o nebunie. Valuri de lumină şi valuri de căldură uşoară, dulce, îmi umplu inima, îmi năvălesc în obraji şi în ochi. Şi atunci stau aşa cu zile de cap, fără să mă prindă somnul nopţi dearîndul. Cînd mă liniştesc, mă apuc iar de muncă. Acum numai înţeleg eu ce va să zică dorul şi puterea de-a studia. în inimă mi-a rămas un parfum de viorele şi în jurul meu plutesc unde uşoare, îmbalzamate de tinereţă. mi pare că acolo departe cineva aleargă sprintenă ca o căprioară în toate părţile, îşi sufulcă din cînd în cînd mînecile, îşi netezeşte o şuviţă de păr de pe frunte şi în răstimpuri, cînd coasă, ori alege florile roşii, albastre în niătasă, cîntă frînturî de cîntec.e duioase, tremurate. Şi atunci, măi, simt că mă furnică ceva în tot trupul şi mi-e ruşine, auziţi voi, mi-e ruşine să stau cu mînile în sîn, ci muncesc, învăţ cu zilele de cap. Cîteodată însă, maî ales cînd e vreme întunecată, cu neguri grele, chipul acesta nu-1 maî găsesc nicări. Ca într’o lumină uşoară îmi pare că a zburat undeva în ţări depărtate. Şi atunci acasă nu maî pot sta. în sufletul meu se face noapte, se stîng toate luminile închipuirii, nu mai simt nici o voinţă în mine şi pornesc aşa pe strade, fără să ştiu unde. Şi dacă mă întîlnesc cu voi, iubiţilor, uite stau şi eu la un păhar de bere. Ci nu vă uitaţi aşa de ciudat la mine ! Sînt tot eu, cel vechiu, prietinul vostru cel mai bun. Numai ceva s’a schimbat în mine. Uite, voi ştiţi că mie nu mi-aiî năvălit nici cînd lacrimi în ochi. Pînă odată! Atunci m’am înduioşat, m’am înduioşat tare, www.dacQFomanica.ro 378 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. şi de atunci — iată, fără voe, mi se umezesc ochii." Cei trei prietini îl priviau nedumeriţi. Pe Vasile Dumbrăveanu altfel îl ştiau ei. Om închis, care nu spunea nimănui ce-i zace pe inimă. Tinăr 'Himinte şi harnic, care nu a avut în viaţa lui grija femeilor. O inimă bună, duioasă. De un răstimp încoace însă Vasile s’a schimbat. Ochii îi ard mereu şi obrajii lui trandafirii de altădată, acum sînt palizi... Umblă pe strade izbindu-se de toată lumea, vecinie cu ochii aţintiţi în pămînt. Iar aci, la un păhar de bere, uneori nu-şi mai gată poveştile, alteori nu pricepe nimic din ceea ce-i spun prietinii. Din cînd în cînd ochii, ii privesc cercetători la vr’o femee, ce trece pe lîngă masă, apoi pleoapele se lasă grabnic grele să nu mai vadă nimic. „Frate Vasile, să bem păharul ăsta în sănătatea cuiva!“ Prietinul ridică păharul şi-l apropie de-al lui Vasile. Acesta priveşte cu ochi buni la dînsul, ciocneşte şi-l bea pînă în fund. „Dac’aţî şti voi în sănătatea cui I-am beut! Dar nu ştiţi, nime nu ştie, numai eu." Şi deodată, părîndu-î rău de toate cîte le-a spus, începe foarte liniştit, cu glas respicat. „Serios mă, voi aţi sta să credeţi ceeace v’am spus. Aşa cunoaşteţi voi oamenii? Păcat, vă ştiam mai adînci, mai cumpăniţi în judecată. Ziceţi că o poveste ca asta nu se poate spune dacă nu a fost trăită? Ba se poate, dragii mei, se poate." Dumbrăveanu tace, îşi pironeşte ochii la păharul de pe masă, par’că s’ar gîndi la ceva. Pretinii tac şi ei şi ascultă muzica din fund. O arie duioasă se înalţă, creşte, tremură, caşi cîntecul unei inimi tinere, săgetată mai întîî de fiorii dragostiî. în birt sînt puţini oaspeţi, la cîteva mese, încolo pustiu. Iar afară vîntul de Octombre, rece, aspru, izbeşte în geamuri şi flueră prin castanii drumului, se vaetă la vr’o cotitură de stradă, ca un suflet prigonit de puteri duşmane, nevăzute. Fumul de ţigară pluteşte în nouraşi subţiri, albi, deasupra meselor din birt. Ţiganii îşi lasă ceterile dealungul trupului, numai unul tînăr, cu ochii negri, aprinşi şi-o ţine sub bărbie şi închide ochii. Un cîntec trăgănat, subţire umple chilia şi coboară o dulceaţă aşa de ucigătoare în inimi. Pretinii oftează cu capetele răzimate în mîni, iar Vasile Dumbrăveanu nu mai are astîmpăr pe scaun. „Măi, cîntecele noastre, săracile! Să nu le mai afli păreche. Eu cînd am unul ca ăsta, mă înbolnăvesc, de-mi vine să strîng în braţe toată lumea. Odată numai m’au umplut de-o durere mare." Şi fără să se mai uite la pretinî, caşi cînd şi-ar vorbi lui, începe să spună, cu glas scăzut, cu ochii umezi, treeîndu-şi din cînd în cînd degetele prin părul castaniu. „Eram la o gară mică din provincie. Trebuia şă aştept pînă îa sosirea trenului două ceasuri, închipuiţi-vă: două ceasuri! Era la 10, aşadar’ pînă la 12, miezul nopţii. Luminile erau stinse, că era mai mult o cantonerie. Uime multă nu se aduna, în jur era pustiu, lanuri de cucuruz şi departe undeva Mureşul. Dar Mureşul e mut, şi nici o aţă de vînt nu mişca frunzele de cucuruz. Mă plimb eu aşa o bună vreme, dar nu mă puteam gîndi de loc. îmi vuia capul şi lumina albă a lunii îmi făcea rău. Dar iată că s’aproapie o clacă întreagă de feciori şi de fete. Chiuiau în urma ce-teraşului, cîntau cîn-tece lungi de dragoste, cum lungi vor fi cei trei, ani de despărţire. în faţa gării se opriră, traseră „Odaie ţărănească." (Expoziţia dela Sibiiii.) www.dacoromanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 379 cîteva ponturi, apoi jocul se potoli încetul cu încetul şi tinerii începură să vorbiască în taină. Ţiganul se aşeză pe un butuc şi făcu să răsune în liniştea nopţii clare doinele noastre trăgănate. Feciorii oftau din adine, fetele suspinaţi, aici înaintea gării, de unde acuşi se va face despărţirea. îmbrăţişări cu patimă, şi cîte un sărut lung, să nu se mai gate. Eu — străin — mă plimbam pe dinaintea lor, cu inima zdrobită. Cînd un tînăr oacheş îşi sărută drăguţa apoape de mine, mi s’a oprit respiraţia pe cîteva clipe. Şi ţiganul zicea mai departe, ştii de-ţî rupea inima. Şi săracă inima mea, numai de asta nu avea lipsă. O arie scurtă ar fi putut să mă umple de-o durere adîncă cu deşteptarea amintirilor, dar acum, cîntecele acestea ce nu mai încetau, îmi erau moartea. Şi fără să ştiu cum, îmi răsări deodată în inimă o ură neîmpăcată, faţă de recruţii aceştia, ce-s aşa de fericiţi, şi-mi venia să merg să sucesc gîtul ţiganului. Cît îs de bun, cum mă ştiţi şi voi, iubiţilor, atunci nu mai ştiam ce-î de capul meu. Căci aci la gara asta am venit de undeva, unde n’am nimerit bine." Vasile tăcu, beu păharul şi părîndu-i că nu-l mai ascultă nime, spuse iar, cu glas scăzut, fără nici o desluşire. „Mi-a sris pe o carte poştală numai atît: „Aşa că nu mergi acasă pînă pe Sîmbătă? — Vezi, pînă ai fost la noi am fost bine, şi dupăce te-aî dus... rău". Şi scrisoarea asta am fost primit-o Luni. Şi — închipuiţi-vă cum a fost viaţa mea o săptămînă întreagă! Cumani trăit în răstimpul acesta nu vă pot spune. Destul că mama din cînd în cînd mă privia nedumirită, de alteori părea că vede ce-i în inima mea şi ochii ei buni i se umeziau de bucurie. Ştiu atîta că ziua întreagă făceam planuri, îmi închipuiam cu drag cum va fi întreagă întîlnirea noastră, îi vedeam ochii, îi vedeam chipul întreg, îi auziam cuvintele. Şi cînd venea un frăţior mai mic lîngă mine, îl mîngăiam pe frunte, pe obraji, ba pe unu era să-l învăţ să fumeze în toată forma. — Nopţile? Pentru mine nu erau decît nopţi de o seninătate desăvîrşită şi gîndurile mele erau tot atît de senine, tot atît de curate. Şi dimineaţa ochii mei rîdeau, caşi sara cînd mă culcam. în sfîrşit, aveam să plec. Mi-am întrerupt călătoria de douăorî, numai ca să pot ajunge pe Sîmbăta. Sîmbăta asta era acum pentru mine mai mare sărbătoare decît Paştile. — Şi cu cît mă apropiam, inima îmi bătea tot mai tare. Şi-mi venea să sar pe fereastă de cîteori ajungeam la vr’o gară: prea sta mult trenul. Cînd m’am coborît. nişte cunoscuţi îmi părea că mă privesc cu invidie. Ce-mi pasă de ei şi de gîndurile lor ? Pot ei să-mi răpiască fericirea? Nu pot. Şi prin umbra teilor ce ţineau strajă drumului pietruit mă apropiu de casa lor. lini venea de multeori gîndul să mă întorc, să viu mai tîrziu, dar o putere mare mă ducea mereu înainte. — Cînd am trecut pragul curţii, îmi veni să rămîn acolo, pînă va eşi cineva afară să mă întrebe: dar dta ce vrei ? Şi dacă mă va întimpina chiar ea, să o văd odată, apoi să fug departe şi să nu mă întorc decît mîne dimineaţă. N’am avut să stau atîta pe gînduri, căci m’au zărit şi m’au chemat în casă. Dar casa era goală, cineva nu era acasă, şi lumea a început să se învîrte cu mine. Un întunerec adînc mi s’a făcut deodată în suflet, şi vă spun pe cinstea mea, iubiţilor, că întîia durere mare, ucigătoare în viaţă mea, atunci am simţit-o. Era să stau cîteva zile, dar acum nu mai puteam sta nici cîteva ceasuri. Tot ce am zidit o săptănjînă, mi s’a ruinat prin o singură lovitură. Şi lovitura asta mi-a zdrobit şi inima. Impresie bună nu voiţi fi putut lăsa în sara aceea, am pornit ca un smintit la gară, să plec încă în noaptea aceea. — Abia aci, în liniştea nopţii am simţit apoi întreagă greutatea durerii. Şi, din cînd în cînd, ca o fulgerare întunecată, îmi venia gîndul acesta: „Şi-a bătut joc de mine" ! — Dar tot ce era bun în sufletul meu se revolta împotriva ghidului acesta. îmi venia în minte cum ne-am despărţit mai pe urmă. O vedeam cum stă cu ochii în pămînt şi cum îşi agită mînile pe braţul scaunului, caşi cînd s’ar juca. îi vedeam fruntea umbrită de două aripioare de păr negru, îi vedeam ochii mari, frumoşi cum i se zbat supt pleoape, cum trece cîte-o umbră uşoară de încordare prin obrajii palizi, ovali, vedeam cum i se mişcă buzele, orîcît le-ar fi ţinut de strînse. — Le vedeam toate acestea şi simţiam că nu se poate să-şi bată joc de mine. Bine, nu-şi bate, dar atunci pentru ce nu a venit, pentru ce nu a fost acasă Sîmbăta ? Doamne, prost eşti tinere, dar pentru ce să fie ? Se răstoarnă lumea pentru asta, pentru că ţi s’aîi nimicit planurile tale de plecări ? O, ba nu, nu se răstoarnă, numai se frînge, se zdobeşte ceva, nu afară în lume ci în inima mea. Vezi bine, nu a venit, fiindcă ea nu a ţinut aşa de mult la întîlnirea asta ca mine! Şi, ca să-mi alung icoanele acestea, mă gîn-diam iar la despărţirea din urmă, la clipa cînd i-am spus cel dinţii vis frumos al meu, Ia clipa cînd mai întîi ochii noştrii s’au privit duios şi înţelegători. Mă gîndiam la o floare de teiu şi la o garoafă invoaltă şi la cea dinţii strîngere caldă, pătimaşe de mînă. Şi atunci simţiam iar, că nu se poate să-şi bată joc de mine. — Dar durerea că nu am aflat-o acasă, că mi s’au nimicit atîtea planuri, mi-a rămas şi mai departe. Şi cum tinerii aceştia de la gară cu vorbele, www.dacQFomanica.ro LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. 380 cu îmbrăţişerile, cu sărutările lor îmi reînviaţi atîtea din gîndurile şi închipuirile mele, simţiam că mereu îmi creşte chinul, şi o ură mare împotriva lor a prins să mă stăpîniască. — Iar cetera ţiganului aş fi vrut să o sparg în bucăţi. — Iacă, iubiţilor, atunci numai m’aQ întristat cîntecele noastre. De-atunci încoace nici odată, nici pînă atunci!... — Măi frate Vasile, să vezi numai, eu ştiu unde-i gara aceea!“ zise un pretin cu mustaţa mică, bălae. Vasile ziinbi, apoi rîse cu hohot. „Vezi mă, am spus eu că voi nu cunoaşteţi oamenii. Luaţi iar de bani buni tot ce-am îndrugat eu. Deşi acestea le-am spus, să vedeţi, că poţi povesti şi ceva ce nu ai trăit. Vi se pare voauă că e cuminte să-ţi spui tainele sufletului ori şi cui ?“ Pretiniî îl priviră tăcuţi. Nu l-au văzut de mult la bere, şi iată acum a beut vr’o cinci păhare, el Dumbrăveanu, care altădată nu trecea nicîcînd de două. îi ştiau firea închisă de mai înainte, şi acum vedeau că-î pare rău că-şî descopere aşa viaţa. Dar ochii lui tulburi acum, obrajii palizi, spuneau că au fost adevărate cuvintele lui de mai înainte. Se despărţiră frăţeşte, dorindu-şî visuri curate, Dumbrăveanu acasă îşi uită în curînd de pretini şi pe crişmă. Nu-şi mai amintia că acolo a spus unele crîmpee din viaţa lui intimă. Nu, căci aici acasă viaţa lui nu era decît o ţesetură fină, un lanţ de altfel de întimplărî. I se părea că şi le-a povestit lui însuşi aici acasă ca de atîteaorî şi ca pe atîtea altele. — Şi continu-înd firul, se convingea tot mai bine de un lucru : dragostea lui din sara aceea cînd a aşteptat la staţie, e mai pătimaşe. Pînă atunci erau înfiorări dulci, închipuiri mîndre. După acea însă au pornit furtunile, patimile grele. Au dat vremuri neguroase de toamnă şi ploile dese se ţineau lanţ. Pe Dumbrăveanu însă de patru săptămînî nu l-a mai văzut nimeni, într’un tîrziîi, un prietin merge să vadă ce-î cu el. -- Cu capul plecat pe carte, bătea cu degetele tactul pe masă. „Ziceai că în „vreme de ceaţă nu poţi sta acasă, frate, şi iată mai bine de o lună e tot întunerec, şi pe tine nu te mai vede nime. — Să vezi, dragă Ioane, ce s’a întîmplat. M’am liniştit frate, aşa cum nu ţi-aî putea închipui. Poate nici în somnul meu de băiat nu a stăpînit aşa o pace în sufletul meu. Să vezi cum a fost. Ţie de ce să nu-ţi spun, că doar’ mi-eştî pretin. Am primit o carte, ştii o scrisoare de la ea. Scrisoarea aceea ? S’o pui în toate manualele de poetică. Cuminte şi totuşi plină de poezie. De atunci eu nu o mai văd în somn, nu-i mai văd ochii rîzători, ci o văd cum aleargă sprintenă ca o căprioară şi de atunci eu nu mai pot face alta decît să învăţ şi poimîne să dau cel din urmă examen. înţelegi tu acum cît de cuminte şi cît de frumos mî-a scris. Şi auzi, pe cinstea mea ţi-o spun, nu simt nici cea mai mică oboseală. îmi pare că aşa, sub paza ei depărtată, aş putea să fac minuni cu învăţatul.“ Şi într’adevăr peste trei zile era cu ultima diplomă in buzunar şi cei trei prietini îl petrecută la gară cu capetele plecate, cu gîndurile departe la Ţara Ardealului. Ion Agîrbiceeanu. —M|0|f— NU Mflî PLÎNGE ... La fereastră vintu’n frunze spune de sfîrşitul verii Şi tăcerea din odaie ce prielnică-î durerii, Ce prielnică e raza stelei ce se stinge ’n vlnt, Dorului plecat pe calea ce-o închide un mormint... ... Te-ai luat din nou pe urma netihnitului tău gind, Şi te-ai dus atît de-aproape că genunchi-ţipleciplingînd; Par'că însuţi eşti acolo şi-o atingi şi-i simţi fiorii Ţarinei supt care viaţa ta şi-a stins de-a pururi zorii... Nu mai plinge, ’n duioşia sufletului tău curat Dc-ai putea să simţi o clipă ce ’ntunerec întinat Ţine-adesea loc de suflet, şi de dorul ce te-omoară Azi pe tine, cum ursite-s mii de suflete să moară, Ne-ajungindu-l niciodată, a-i pricepe cît de mare, Cît de ’ntreg ţi-a fost norocul in aevea ta visare. Căci răpit a fost pe semne din seninul altor vremi îngerul ce odihneşte supt ţărina ce-o blestemi. Şi-apoi cine ştie dacă vecinie ne’nfeleasa fire N'a stins vieţi ca să-ţi aprindă raza ta de fericire, Şi atunci de ce pe tine te-ar fi fost ales anume, Cînd de oamenice-şîplîng morţiiplină-i de vecii o lume ? Uite-te spre cer cînd cade cîte-o stea ce nevăzut Ne acopere văzduhul locul unde a căzut, Şi de ’n clipa prăbuşirii arde ’n fir de foc topit Nu-i ca s’o jelim că moare, ci să ştim c’a strălucit. Brăila. Fatma. -.i|oln- EMINESCU Şî TEATRU. (Sfîrşit). Cauza principală a acestei anomalii este că „teatrul românesc a avut în trecut drept model teatrul francez.11 De-aici acel ton afectat, „acele prelungiri ale sfîrşituluî cuvintelor11, aceea pronunţie nasală a lui n, — care se află însă numai în vechea limbă bulgară, în limba polonă de astăzi şi în cea franceză şi nici decum în limba română. Em. combate cu străşnicie toate aceste maniere copiate după şcoala franceză şi remarcă şi laudă întotdeauna pronunţia „firească şi îmbărbătată11, „energică11 a limbeî româneşti. „Nu ştim de unde şi pînă unde actorii români www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL au pronunţii atît de străine11, zice într’un articol foarte important despre pronunţie. „Limba românească este din acele cu dreaptă măsură ; ea n’are consone prea mol, nici prea aspre, nici vocale prea lungi sau prea scurte: mai toate sunetele sînt medii şi foarte curate. Cu toate acestea, în teatru avem ocazie de a auzi vorbindu-se cu ton franţuzesc (nasal) sau spaniol (gutural).11 „E drept că o ortoepie românească, o carte despre buna rostire lipseşte, dar nu lipseşte rostirea vie a claselor culte, nu lipsesc scrierile bune, nu lipseşte limba scrisă, a cărei dreaptă rostire este fixată de două sute de ani şi mai bine. Ba chiar actorii români vorbesc foarte omeneşte acasă şi cu prietenii lor; pe scenă-î altceva, acolo trebue să vorbiască ca Franţujiî şi Spaniolii.11 Chestiunea unei „pronunţii generale11 l-a preocupat mult pe Em. în seria de prelegeri1) publice pe care avea de gind să le ţie în Maramurăş pe la anii 70—71, este şi una cu titlul „Studii asupra pronunciei11 şi printre manuscrisele lui s’au găsit mai multe notiţe, care cuprind material pentru această prelegere. (Scrieri 1, p. 409—10, nota). Amintesc în treacăt numai că Em. face aici bărbaţilor din Transilvania imputarea că „cei de litere chiar — nu pronunţă mai bine decît oamenii din satul lor11, pe cînd „fiecăruia i-ar fi ruşine să pronunţe rău nemţeşte11; iar junimea dela Universităţi îşi face o mîndrie din Dronunţia provincială. „Nu facem nimărui o crimă din străinismî11, zice Em., „cum nu-î facem din pronunţia rea, însă pe cît avem încă vreme, să ne silim prin şcoli, de nu în casă şi ’n viaţa publică, de-a introduce o pronunţie generală.11 Dar „oricît de diferite ar fi pronunţiile în viaţă şi în faptă11, „totuşi pronunţia pe scenă trebue să fie pretutindenea una şi aceeaşi — cea naţională, căreia Ardelenii îi zic „frumoasă11. („Vorbeşte frumos româneşte11) — Aceasta este o „trebuinţă esenţială a teatrului11. Voi cita aici şi părerea lui Em. asupra obiceiului unor scriitori din Ţară, de a face din pronunţia ardelenească un obiect de haz pentru publicul lor: „A face din pronunţia provincială a unui popor un element de plăcută naivitate e permis, pentrucă persoana care ne vorbeşte astfel ne devine simpatică, dar a face ridicolă o pronunţie în lăuntrul unui ş’aceluiaşi popor, este procedura unui om care caută efect cu orice preţ.11 O altă cerere faţă de actori este „să caracterizeze sau, cum se zice în limbagiul teatrului, să creeze rolurile11, „să se identifice în rolurile lor, să se simtă aevea ceeace autorul piesei le prescrie a fi.11 De aceea actorii ar trebui să reprezenteze numai roluri, „care convin mai bine talentului lor“ şi să le studieze bine „pentru a-şi crea un capital de roluri şi a-şi adînci talentul.11 Fireşte, pentru aceasta trebue un repertoriu de piese bune, cu caractere reale. Adevărat că „este o veche maximă teatrală: că •) Tot aici o prelegere „în favoarea teatruiuî„. 381 un actor e dator sa gîndiască nu numai cu autorul, dar adesea şi în locul lui. Cîte piese nu da-toresc succesul lor — nu valorii lor interne — ci jocului bine meditat al actorilor!11 ■ Dar „actorul simte, cînd are să înfăţoşeze caractere adevărate şi cînd imaginare11 şi „într’un caracter adevărat el e acasă.11 Piesele slabe, dramele de spectacol, „sînt un adevărat pericol pentru inima şi creerii actorului, un pericol ce nu se poate neutraliza decît prin-tr’un repertoriu — ca serie mic, însă ales, — care să-i readucă pe nefericiţii martiri, torturaţi în piesele de bulevard într’un aer mai curat, la măsură mai dreaptă, la caractere adevărate, c’un cuvînt un repertoriu care să prefacă temniţa şi spitalul în teatru.11 De aceea accentuează Em. necontenit importanţa „pieselor bune11, căci prin ele „se formează un capital stabil pentru direcţie: „repertoriul11 şi pentru actori: „rolurile11; prin piesele bune se capitalisează munca, altfel foarte trecătoare, a actorului.11 în faţa adevăratului talent Em. e cuprins de gîndurî pesimiste. „Pentru un om, care cunoaşte bine stările de cultură din ţara noastră, care ştie ce eftină e lauda şi batjocura jurnalelor şi ce schimbător gustul publicului, se naşte intrebarea gravă, dacă un artist, fie el oricît de pătruns de sfinţenia aspiraţiunii sale, va şti să se împotriviască tuturor ademenirilor, pe care actorii setoşî de aplauze le fac spectatorilor lor. După o lungă esperienţă ne-am încredinţat că mai în toate vremile adevărul, fie ’n arte, fie’n ştiinţe n’aadus decît roade anuare, şi că trebue să ai credinţă tare, că eşti plăsmuit din alt lut mai bun decît majoritatea oamenilor, pentru a nu te coborî la ei, a pune preţ puţin pe copia lor şi a asculta instinctul mai bun al naturii proprii. Duşmanul cel mai mare al acestui instinct este succesul şi cu atît mai de temut, cu cît e mai uşor. La noi în ţară succesul mediocrităţii e foarte uşor şi lupta tuturor elementelor mai bune peste măsură grea. Vorbind în deosebi despre arta reprezintăriî dramatice, vom căuta în zadar, în ţară la noi, un razim pentru talentele adevărate. Căci ce soarte-1 aşteaptă pe actorul cel mai bun chiar? Este vre-un repertoriu, în care fiece figură să fie eternă, încît actorul să-şi poată însuşi „capitalul de roluri11, potrivit cu talentul său, singura avere, pe care un talent şi-o poate cîştiga ? Nu. Fiecare director e silit să deie sau piese de senzaţie, pline de crime, dureri fizice, boale, şi lipsite de caractere dramatice, sau, alegînd o cale şi mai rea, să deie farze obscene în chiotele unui auditoriu foarte primitor de asemenea hrană care nu apelează la inteligenţă sau la inimă, ci la simţiri mult mai josnice.11 în genere, despre public Em. are o idee foarte rea. „Cu părere de rău11 observă „că publicul nu preţueşte îndestul silinţele în adevăr vrednice de laudă pe care şi le dă Direcţia11. De aceea el se vede silit „să dea drept direcţiei că urmează gusturile publice11. „Căci într’adevăr un public, care strîmbă din nas, îndată ce vede repetîndu-se de www.dacQFomanica.ro 382 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. două-ori sau treî-orî o piesă bună, şi aşteaptă cu nerăbdare tot piese nouă, crezîndu-î pe actori cai de poştă; un public ce aplaudează piesele rele şi primeşte cu multă răceală pe cele bune, care prin eventuala sa nepăsare sileşte pe direcţie să deie trei piese nouă pe săptă-mîiiă, un asemenea public pierde dreptul de a avea un teatru bun şi ne mirăm cum de actorii demoralizaţi de asemenea muncă de salahori, unde orice idee de artă dramatică e subordonată trecătoarei petreceri, îşi mai dau atîta silinţă, de-şî ştiu încalţe rolurile.“ în articolul de încheiere, Eminescu se întreabă, în faţa stărilor reale, dacă se va putea realiza un „teatru naţional" in înţelesul pe care îl dă el cu-vîntului. „Drept că epoca noastră e neîncrezătoare şi sceptică. Multele decepţiunî, pe care inteligenţele mal sănătoase le-aii avut pe toate terenele, pe cel literar, ştiinţific politic ş. a., a făcut să încolţiască in sufletul nostru părerea că din Nazareth nu poate eşi nimic bun. Această părere nu e tocmai nejustificată, de şi cam unilaterală. Noi credem că răul de căpetenie este următorul. în toate ramurile activităţii publice n’a fost şi multă vreme încă nu va fi stabilitate. Precum în viaţa statului fiecare urmaş strică jucăriile, pe care şi-le făcuse predecesorul său, tot aşa în teatru vedem succedîndu-se direcţii cu totul deosebite. într’un an veeem tendinţe mai curate, într’altul ne trezim din nou cu Offenbachiadele, iar o parte din public, căruia-i mai place un repertoriu, ce nu-i dă nici de gîndit, nici de simţit, încurajează adesea piese, la care un tată de familie nu-şî duce bucuros nici nevasta nici copiii, întrebarea dar este, dacă teatrul românesc are destulă putere de viaţă ca să se cristaliseze în mijlocul nestatorniciei împrejurărilor noastre. Cu toată sfiala, ce ne-o impune fizonomia intelectuală a României, vom răspunde totuşi da“. Dovadă sînt începuturile bune care s’au putut vedea în cursul reprezentaţiilor. Eminescu credea — şi era îndreptăţit pe atunci să creadă — că „în atmosfera mai liniştită a laşilor se va crea poate şi un teatru", „o atmosferă artistică, unde oamenii de orice opinie să poată privi c’uii egal interes zugrăvirea părţii interne din om.“ Lipsa unui astfel de teatru este „o lacună a culturii noastre11 şi „un teatru al Curţii, care să formeze un asii pentru arta naţională n’avem11. „Dara pune pe scenă împrejurări şi oameni, care azi sînt pentru a nu mai fi mîne, înseamnă a da unui institut de cultură sufletească caracterul frivol al unui „cafe-chantant“, pe cînd dramele lui Shakespeare şi comediile lui Moliere se vor putea representa şi peste mii de ani şi vor fi ascultate cu acelaşi viu interes, căci pasiunile omeneşti vor rămînea în veci aceleaş esin „Arta este senină şi vecinică". Dr. I. Borcea. DĂRI DE SAMĂ Şl NOTIŢE BIBLIOGRAFICE Dr. Elie Miron Cristea, ieromonach : „Iconografia şi întocmirile din internai bisericii răsăritene.“ Sibiiu 1905. 8" XVII, 297 pg. intre acei oameni ai viitorului, cari pe lîngă îndeletnicirile lor banauzice, se mai gîndesc şi la răspîndirea prin scris a învăţăturilor bune şi de folos ieromona-chul Cristea ocupă locul de frunte, în Sibiiu. Numărul scrierilor sale, întocmite toate cu stăruinţă, rîvnă şi pricepere, l-a înmulţit în mod simţitor, scoţînd acum de curînd în tipar o carte, care pe lîngă valoarea ei practică incontestabilă mai are şi meritul de a fi abordat nişte chestiuni asupra cărora chiar şi cei chemaţi se aflaţi în completă desorientare. Deşi, după-cum să ştie, această carte „Iconografia“ e izvorită din o trebuinţă locală, cu prilejul înfrumseţăril catedralei româneşti din Sibiiu, ea trece totuşi mult peste marginile înguste ale unei scrieri de interes local şi de ocazie. Prin forma şi cuprinsul său ea reclamă un interes general şi preponderant din partea tuturor, cari iubesc podoaba casei lui Dzeu şi o cultivă. In „precuvîntare11, autorul dă cîteva reflexii istorice asupra fiinţării şi vechimii creştinismului la Români cum şi asupra obiceiului de a împodobi bisericile, nt mărturiseşte, că lucrarea de faţă l-a costat 5 ani de studiu şi termină prin a-şî reclama, cu inzistenţă, paternitatea ideii de a se aplica motive româneşti şi în pictura bisericească. — Urinează apoi caracterizarea picturii bizantine, a cărei notă dominantă o constitue idealismul. Pe cînd pictura apuseană, latină e mai reală, raţionamcntală (sic.! pg. VI.) înfăţişînd chipurile sfinţilor cu deplină naturalitate, ca fiinţe reale : proprietatea stilului bizantin trebue a se căuta în seriozitatea sfîntă şi impunătoare a figurilor şi în rigiditatea formelor, ţinute în contururi aspre şi colori vii, puternice. Tendinţa picturii bizantine e să prezinte credincioşilor figuri „mai pre sus de fire", fiinţe supranaturale, aspectul cărora să inspire admiraţie pentru calităţile sufleteşti interne, iar nu pentru frutnseţa şi rotunzimea formelor esterioare. „Pictura aceasta — scrie autorul — are linişte în compoziţiune, înfăţişînd persoanele ca neatinse de patimi omeneşti. Esprimă o linişte patriarhală, o simplitate evangelică şi deamnă şi se ţine cu mai multă stricteţă decît alte direcţii de pictură bisericească, de descrierile sf. scripturi şi ale tradiţiunii, adecă de adevărul istoric. în arta bizantină ies la iveală nu formele nude ale corpului sfinţilor, ci mai mult mărimea sufletească internă. De aceea arta bizantină nu-i scop, ci mijloc pentru edificare religioasă". Splendoarea exuberantă a ritului oriental şi ceremoniile pline de misteriî au trebuinţă de o pictură foarte bogată, care ar fi chemată să intăriască şi întregiască înţelesul cuvintelor din pricina cuprinsului lor adînc şi tainic, dar pictura, prin puterea ei de vrajă, poate mai cu uşurinţă să picure în sufletele credincioşilor evlavie şi credinţă, solicitîndu-le astfel sentimente etice-religioase. Deaceea să zice despre icoane, că ele sînt „biblia analfabeţilor". www.dacQFomanica.ro Nrul 19, 1905. LUCEAFĂRUL 383 Stilul bizantin a trecut prin mal multe faze de des-voltare, ajungind să-şî primiască o formă mai stabilă, mal definitivă abia prin secolil XI—XII, din partea pictorului Manuil Pauselinos, numit şi Raffael al şcoa-leî bizantine. Direcţia bizantină impune pictorului anumite restricţiunl, îndrumînd a se conforma, în crea-ţiunea sa, textului evangelic şi tradiţiei, cari ambele constitue izvoarele de căpetenie ale picturii bisericeşti. Dar în combinarea acestora i se lasă deplină libertate de a-şî validita şi propria lui personalitate, dacă o are.“ Premiţind aceste generalităţi, autorul ne dă mai departe prin o lungă serie de exemple — luate din diferite scrieri de specialitate, ori deadreptul din bisericile cercetate de autor — toate desluşirile necesare pentru a şti cutare sfînt cum trebue pictat ca să se cheme că e în stil bizantin. Se găsesc în multe locuri cifre exacte despre dimenziunile celor mal mari şi mal însemnate biserici din lume, apoi descrierile singuraticilor icoane şi normele, pe cari pictorului nu-1 este iertat a le perde din vedere. în partea aceasta lucrarea nu pare a fi închegată de ajuns, legătura între diferiţii capitoll, ce se succedează după olaltă, e ceva cam laxă, scădere care rezultă probabil din chiar natura lucrurilor espuse. Altfel e lăudabilă silinţa autorului de a pătrunde pînă în cele mai mici amănunte. E interesantă acea parte a lucrării, în care autorul accentuiază necesitatea de a se introduce motive de ornamenticâ română în pictura bisericească şi inzistă pentru crearea unui stil propriu românesc. în partea aceasta studiul e împestriţat şi cu amintiri personale din trecutul autorului, care — după cum ne spune însuş — ani de-arindul a stăruit, atît pe cale ziaristică (în fosta „Tribuna" dela Sibiiu şi prin „Telegraful Român", de unde se şi reproduc cîteva fragmente dintr’un articol), cit şi în converzaţiile sale private cu diferite doamne şi domnişoare, ca să cîştige cît mai mulţi aderenţi direcţiei naţionale, al cărei iniţiator şi propagator cu cuvîntul se afirmă. Studiul mai are şi o parte bibliografică, în care se arată izvoarele utilizate de autor la compunerea acestei cărţi. Se înşiră aci peste 40 scrieri de specialitate, româneşti, greceşti, nemţeşti şi franceze. (L.—) Anuarul VIII. al Societăţii pentru fond de teatru român, pe anul 1903—1904, Braşov 1905 (206 pp.) se prezintă iarăşi sub forma unei cărţi voluminoase şi elegante. Partea literară cuprinde discursurile d-lui Vulcan, conferenţele ţinute cu prilejul adunării generale, recensiunile pieselor prezentate la concurs, statistica reprezentaţiilor teatrale şi biografia lui Atanasifi Cim-poneriu. „Amintirile dela şcoalele din Brad" ale d-lui E. Hodoş sînt foarte interesante şi frumos povestite. D. Dr. P. Oprişa face istoricul gimnaziului din Brad a cărui conducere ÎI este astăzi încredinţată. Şi aici a fost aceeaşi însufleţire curată pentru carte, aceeaşi rîvnă către lumină a unui popor trezit din robie, care a dat fiinţă şi gimnaziului din Braşov. Iar figura lui Şaguna, a „Marelui Andrei", ia proporţii uriaşe de apostol. Din povestirea, foarte conştiincioasă, puteau să lipsiască numai prea multele amănunte şi cifre. A treia confe-renţă a fost a d-lui Blaga „Despre gust". Urmează apoi recensiunile d-lor II. Chendi şi Şt. O. losif despre piesele intrate la premiu. Dintre cele nouă piese prezentate numai două, „Ireparabilul", piesă în 5 acte şi în deosebi „Pintea Viteazul", dramă istorică în 3 acte şi un tablou, au fost aflate „vrednice de menţiune onorabilă". — Din statistica mişcării teatrale în 1904 reese că tot Alexandri ţine locul cel dinţii în repertoriul teatrelor noastre de diletanţi. Mi se pare însă că se dă o întindere prea mare acestor statistice. Ar aiunge poate să se publice numai rezultatele, dar cu unele aprecieri critice. Altminteri prea seamănă aidoma cu celebrele statistice literare din „Transilvania". Restul Anuarului cuprinde „partea relativă la administraţie, descrierea adunării generale din Brad, lista membrilor" şi alte lucruri, cari — acestea — ar putea să şi lipsiască. Şi-aici aceeaşi poveste veche: procesul verbal şi toată proza oficială se răsfaţă pe hîrtie velină, îmbrăcate în haina pompoasă a copertelor împodobite şi aurite, iar biata literatură netrebnică să vadă să-şi caute singură, dacă găseşte, un straiu mai de rînd. POŞTA REDACŢIEI Fatma. Vă mulţumim pentru frumoasele poezii — şi vă rugăm să ne mai trimiteţi. Poezia „Pe drum" am fi publicat-o cu drag, dar reproduceri nu dăm din principiu. Am fi bucuroşi să ştim şi adresa DV. pentru vre-o eventuală scrisoare, în care se pot spune mai multe. M. D. Verşeţ. Poezia DV. cu titlul neînţeles - - nu merge. Domnişoara poate, că nE cultă, iscusită O damă de salon Versată in muzică ... dar noi credem, că cu toate laudele şi părinteasca îngrijire cu care aţi dori să-î cîştigaţi pentru viitor: ... „lin june Cult şi cu simţire, Romăn şi cu nume Demn de-a el iubire totuş are mai multe motive de-a Vă cinsti în onorifica DV. „poziţiune de amploiat" decît după dovezile talentului poetic. — Noi la altele nu mai „reflectăm". 1. B. Ticvaniu. Cele trimise nu sînt pentru revista noastră. Nici poezia, nici melodia „Dubă". Societăţile de corişti sînt lăudabile, insă versul nu e chemat să le proslăviască, îndeosebi nu astfel: Sînt Romăn corist anume Şi ’ncă falnic de-al meu nume Laud şi rog pe Dumnezeu Să ne scape de cel râu . .. Joc teatru, declanicz etc... N. B. Năsăud. Poeziile ce ni-aţî trimis nu sînt lipsite de calităţi. Limba însă greşeşte des — asemeni ritmul etc. ... Cetiţi de pildă încă odată traducerea din Goethe şi veţi ajunge la această convingere. Mai încercaţi. Cetiţi mai mult româneşte decît pe Tompa etc... Itu. Versurile „Singur" credem că s’au scris într’o „sară admirabilă", dar nu afl nici una dintre calităţile cari disting poezia — de toast, de pildă. Unde-i rima, bat-o pustia ? G. D. Cele cîteva poezii sînt începuturi palide, cari promit, dar în forma lor de astăzi nu se pot publica. www.dacaromamca.ro 384 LUCEAFĂRUL Nrul 19, 1905. Tinereţa iartă multe păcate, între cari nu cel de-a ticlui versuri e mai grav. Mai puteţi încerca. M. P. Măcin. Versurile trimise sînt bunicele şi dovedesc mult simţ. Credem că ne veţi putea trimite şi publicabile. Abonamente se pot face în ori ce timp, cu preţurile indicate în revistă. H. Păd. „Poeziile11 D-Tale sînt slăbuţe. Ceteşte mult- româneşte şi vei ajunge cu vremea la gîndurî mai bune. Dacă vei împlini această dorinţă a noastră, vei zimbi şi D-ta odată cetind aceste rîndurî pe cari le eternizăm din poezia „Mi-e dor“, pentru viitor: „Mi-e dor de Nema şi de Lica; Mi-e dor^'de oameni dc-la noi Mi-e dorvdc tata şi de mania Mi-e dor de-a noştii blindaţi boi!.. Mi-c dor de mica grădinuţă Cu niere roşii şi gustoase Mi-c dor de nuca-mi bibliotecă Mi-c dor de sâlcile umbroase, Biblioteca -- credem şi noi că e mică. Tîrziu, în viitorul depărtat, cînd va fi mai mare, — atunci mai poţi încerca. I. de P. Trimiteţi altele. Dionis. Schiţa „După teatru11 nu se poate publica. Poate altele. Ţara D-V cu trecutul şi amintirile ei, nu vă îmbie nici un subiect românesc ? D. I. Bucureşti. Schiţa „Zile triste11 dovedeşte, că dela D-V putem aştepta şi lucruri mal bune. Asemeni şi poezia. Trimiteţi şi altele, să putem alege. APARE: La 1 şi 15 a fiecărei luni, stil v. Preţul acestui număr 50 bani. — Pentru Roinănia 65 bani. ABONAMENTUL: Ediţia de lux:---20 cor. la an Pentru străinătate: 25 „ „ „ Ediţia simplă:---12 „ „ „ Pe jumătate de an 6 „------- Pentru străinătate: 16 „ la an Redacţia şi Administraţia: IU., Strada Zoldfa, f!r. 7. Red. resp.: M1HAI STAN. Aviz. Abonaţii noştri sînt rugaţi să bine-voiască a grăbi cu achitarea aboname-tului pe jumătatea a doua a anului. Abonamente se primesc cu preţurile de 6 cor. pe 6 luni, ediţia simplă. 10 cor. pe 6 luni, ediţia de lux. România: 8 cor. pe 6 luni, ediţia simplă. 12 cor. 50 pe 6 luni, ediţia de lux. Elf^DELEriNA Institut de credit şi economii, Societate pe acţii. Sediul Orăştie, casele proprii. Fondată la 1885. --- Capital social: 500,000 cor.--- Fonduri: 400 de mii coroane. --- Starea depunerilor: peste 2.400,000 cor. --- Primeşte : * Depuneri spre fructificare, dela particulari cu 4%> --- Darea de venit după interese o solveşte institutul separat. --- Depuneri şi ridicări făcute prin poştă se efectuesc cu întoarcerea poştei. CU TIPARIUL INST1T. TIPOGRAFIC ŞI DE EDITURA „LUCEAFĂRUL". www.dacQFomanica.ro