8* l ANUL I. Numerul 40 bani No. f. Duminecă, 1<3 Mas-tiu 1SSO -— Abonamentul: pe trei lunii lei, pe șease luni 8 lei.— Anunciurile: pe pagina 15 și 16 linia tt b Scrisorile nefrancate se refusă. Administrația Str. Stlrbey-Yodă No. 9. - .t™WWV 'r . I. -- - — I------------------------ ------------ SUMARUL: Adevgrul și Minciuna, poesie de T. M Stoenescu. — Ce este o carie bună? de B. Florescu, — Dedicație de Duiliu Zamfirescu. — Tipuri dispărute: V Ciaușul; Curs de analixă critică Adevărul, subt o sdreanță, Intr’o zi privia cu dor Omenirea, peste care Fuse drept stăpâuitor. Tineri, chiar bătreni din cale Se-abăteau, cu nepăsare; El ca sclav, svărlit uităreî, Sta sdrobit de întristare. Din acei ce’l adorară, Nimeni nu ’șimal amintea Că stăpânul d’altă dată, Fără sprijin, rătăcea. www.digjbuc.ro 130 LITERATORUL Dar minciuna, îmbrăcată Cu podoabe strălucite, II zări cum sta sub lanțul Veacurilor ne’mblânzite. — Adevărule, ea ’I zise, Pentru ce ești gânditor ?... Al avut un tron, putere... Azi te văd un cerșetor.— Adevărul îl respunde: — Numărat-am zile multe De când cruda omenire Nu mal vrea să mă asculte. Ea ’ml-a uzurpat puterea, Ți-a dat ție tronul meti, Ca să faci un iad din lume Ș’un Demon din Dumneaei!!... Vrend să cer o locuință La bogat în van am fost; Dar săracul avu milă El ’mi-a dat un adăpost— — Adevăr! Vorbi minciuna, Vin aci sub haina mea... Nu al teamă... vel fi mare !... Tron... putere ?... Vel avea! Prin palate strălucite Lângă mine vel pătrunde ; Iar la mesele bogate, Sub minciuni te vel ascunde!.. — Nu!.. Mal bine sărăcia, îmbrăcat ca cerșetor; www.digibuc.ro LITERATORUL 131 Decât oarbă târâtoare La bogata ’nșelător! Mergi, planeaz’asupra lamei Căci te-a vrut stăpânitoare!... Fii ce ești; rămâi minciună Neagră și înjositoare!... In coliba unde plânge Tot săracul cu amar, Eh voift sta cu el la masă, Și vom bea dintr’un pahar! Th. Uf. Stoenescu. Ce este o carte bună? E o frază a lui La Bruyâre care m’a făcut se me gândesc, când am citit pentru prima oară pe nemuritorul autor al Caracterelor. Această frasă sună așa Quand une lecture vous âlâve l’esprit, l’ouvrage est bon et fait de main d’ouvrier* In aceste conversațiunl ce am cu lectorii mei, cred că le va fi util se le dau azi- rezultatul reflecțiunilor mele asupra acestui subiect. Cărțile cele bune care fac gloria unei națiuni, nu-I aparțin numai el; ele sunt comoara omenire!, depositul marelor el gândiri, nobilelor el simțiminte, a fecundelor el adevăruri, a descoperirilor folositoare, care sunt toată a el avere, și însă-șl a el viață. Severe în alegerea lor, generațiunile nu conservă și nu transmit celor urmă- toare de cât acele cărți care an înveșmântat într’o formă perfectă, într’o haină trainică și frumoasă idei care merită se fie consacrate. O carte bună este o carte biue cugetată și bine scrisă. Dacă din întâmplare o idee falsă, un simțiment mic și înjositor, o invențiune frivolă și rece, atl fost îmbrăcate într’o formă seducetoare, dacă o carte reu gândită e bine scrisă, ea va putea remâne in bibliothecl, nu în memoria omenirel; ’șl va duce traiul, nu va avea viață. O carte bine cugetată și reu scrisă va avea aceiași soartă. Va vegeta stimată și uitată, nu va avea marele și nobilul destin al acelor cărți care trăesc prin cugetare și prin artă. Celor d’ântâiu le lipsește viața. Este absinte sufletul. Omenirea trăește din idei și din simțiminte. O pasionează lucrurile cele mari, nu vorbele cele frumoase. www.digibuc.ro 132 LITERATORUL Trebue ca ea se se simță transportată, aridicată spre ceva mare, pentru ca ea aplaude și azi, și tot-d’auna. Celor din urmă, le lipsește arta: cugetarea nu e totul. Când fruct al reflee- țiunel și al rațiunel numai, ea remâne rece, legată de semnele inerte ce o repre- sintă, ea nu ne transportă, nu ne mișcă. Trebue ca ea se fie animată de o suflare mal apdinte, se fie răpită într’un sbor mal înalt și mal repede. Trebue ca ea, convingând rațiunea, se mal încălzească âncă, și se mal misce simțimântul. Eată ceea ce dă elocință, ceea ce dă stylulul mărire, pasiune și viață. Sufletul se înalță jn adever; spiritul concepe mari lucruri; inima se mișcă, la suflarea pasiunilor celor generoase ; limbagiul urmâză această mișcare; arta găsește trăsurile sele cel© mari, proporțiunl marî7~uh~mers nobil care desemnează în mod neted, și conduce la o solidă perfecțiune operile cele mari. Este atunci un raport intim, o strânsă unire între frumusețea subiectului și frumusețea formei. Una aduce pe cea-l-altă, și se înveșmântă în ea în mod natural. Talentul ’șl poate, ca în cartea Maximelor, grămădi artificiurile sâle, ademenirile sâle pentru a face dintr’o carte reu cugetată o operă plăcută: nu avem o carte bună și care se posede adeverata elocință. Tot așa rațiunea exactă și inima onestă a unul Arnaud, a unul Nicole pot se le dicteze o carte sănetoasă, de stimat, rece; dacă elocință nu încălzește nici pe autor nici pe cititor, dacă cartea remâne reu scrisă, e că sufletul scriitorului nu s’a înălțat destul de sus, e că cugetarea a remas necomplcctă: n’a scris un magistru, opera nu este făcută de main d’o uvrier. LuațI din contra o carte necunoscută âncă; deschideți-o, citiți-o. A învețat autorul el arta de a seri? Eată ce nu scițl. CunoascețI d-voastrăînși-ve secretele acestei arte ? Nu le cunoașcețl. Nici nu șcițl dacă e o artă de a seri. Urmați pe scriitor unde vrea se ve ducă; ve lăsațl orbește în voia lui. Dacă, odată ce ați închis cartea, ați remas rece, dacă nu ve simțiți sufletul înălțat spre nimic mare, spre nimic nobil, dacă cartea ce ați citit nu v’a lăsat nici o idee mare în spirit, nici un nobil simțimânt în inimă, cartea e reu făcută, ea are vr’un defect; poate nu șcițl care, dar de sigur cartea e imperfectă, necomplectă. Fie lacună în rațio- nament, fie falșitate în idee, fie micșorime în simțiminte, există o slăbiciune. O gândire înaltă susține pe un autor, ’l căleuzește, ’l animă. Toate se adună spre a o hrăni, & o întări, a o lumina. Toate se coordonează; toate sunt la locul lor, toate vin la timp. Arta se face ea insă-șl pe cât opera înaintează. Tonul, nuanțele, cerințele fie-cărel părți ale subiectului, toate aceste cestiunl se resolvă de ele însc-șl. Nu e nimic fals, nimic factițiu în gândire, nimic căutat, nimic sulemenit în styl. Efectul asupra lectorului e sigur. El este mișcat, capti- vat, tiansportat. El s’a folosit, a învețat, s’a aridicat mal presus de el însu-șl, se simte mal bun. O carte ast-fel cugetată, scrisă^Titită, care conduce la această țintă și o atinge, este o carte bună. Autorul el, dacă nu învețase arta de a face o carte, a găsit’o, sâu mal bine arta s’a născut din ea însă-șl în gândul lui; fru- mosul a eșit din adever și el este un. magistru. B. Florescu. www.digibuc.ro LITERATORUL 133 ® ®