Proletari din toate fările, unifi-vâ! GAZETA învățămîntului ■■■ Onoarea statutului etic și profesional al corpului didactic — pag.2 De ce se amină la infinit rezolvarea unor probleme urgente ? — pag. 3 ■ Pe ce căi modernizăm formația matematică—pag 4 Intr-unui din laboratoarele fonice ale Liceului nr. 3 din Oradea Unde sînt și de ce lipsesc de la posturi TINERII PROFESORI? O nouă promoție de cadre didactice, pregătiți, in liceele pedagogice, ia insti- tute și universități și-a început efectiv activitatea la catedră. Tinerele edicatoc re, tinerii învățători și profesori pe tare i-a dat societății in acest an invățâmi-- tul nostru s-au prezentat ia post _r_ in marea lor majoritate. încă de *a — repc- tul lunii septembrie. incadrindu-se in e- forturile pentru pregătirea prune: etape a anului școlar. Semnificația acestui fapt se kigâ de măsurile luate pe baza dotumentefcc de partid și de stat cu privire ia dez*.cita- rea învățămîntului in țara noastră. Pre- țuirea exprimată in repetate rine un. or conducerea partidului și statului pentru misiunea școlii și a cadrelor didaitxe. condițiile toț ma; bune de muncă ș; di viață create slujitorilor școlii, crșs*ere* eficienței muncii educative ia mc.r. e studențimii au determinat sporirea spi- ritului de răspundere in riodurde tineri- lor dascăli au întărit hotărirea _or oe s munci acolo unde este intr-adevăr ne- voie de ei- Ia școlile din județul Covasna de pildă, din 37 de .profesori repartiza;; s-au prezentat și funcționează la catedră 37. Situații asemănătoare găsim in județele Alba, Bistrița-Năsăud, Brăila. Gorj, Harghita, Vîlcea. Există însă și județe în care prezerva- rea la posturi a absolvenților de facul- tăți înregistrează absențe ce nu pot f: in nici un caz trecute cu vederea. Prin- tre acestea se numără județele Ialomița, cu 128 de profesori neprezentați la data deschiderii cursurilor, Ilfov cu 100. Tele- orman cu 82, Buzău cu 62. Cluj cu 57, Tulcea cu 53. Prahova cu 45. Sibiu cu 41. Pentru a cunoaște ca- uzele care au dus la asemenea ab- sențe am făcut recent un sondaj in județul Ilfov. In acest județ, din 252 de profesori repartizați de învățămîntul su- perior în acest an s-au prezentat la pos- turi numai 152. Unde sin: si de ce Epsesc de la datorie IM de cadre dxtactc e. pra- tm jn*krirea cărora sttbd ■ peste 5 sulneae O? lei :u»ai la penoMl »tudu>.r ajenoare’ Na 11 s-’u pcain: oare coodttti boar dr qctcA ’ Nu su f o«t t țoale tocsi!tăi.- pe «e le-am investim a o preoivcare decseo.iă pentru primirea camlcr ăbntvenți. fnlrwrad'i- E-ae casarea, sarea, retfurladu-li-ee as»- tenta pedagog:tâ necesară. La Lire- cin Urzkeni. nirectorcL pro- fes-rr; si elev;; a apeaptă s; acum. Li ma. c.na de o iună ce ia deschiderea .re_r..cr. pe profesoara PAULA AKDE- LEANU. ansoiventă a Facultății de fiio- țigre. Colectivul didaf.se, colectiv tinăr s; entuziast, care obține rezultate foarte bune iz munca de pregătire a elevi- kr. prevăt-se chiar și o festivitate de nun venit. Incercind să afle cind se va prezenta tovarășa Ardeleanu la post, in- spertoratui stelar al județului Ilfov a fost informat de soțul acesteia că e plecată în voiaj la Paris și că nu se va prezenta La școala unde a fost repartizată... deoa- rece un fost coleg de liceu deține o func- ție de răspundere la municipiul Bucu- rești si in acest fel va obține desigur o catedră in Capitală. LONSTAXTIX MCA, absolvent al Fa- cilă: ii de chimie, repartizat la Școala generală din Găiceni, a preferat să lu- creze la un atelier al cooperației mește- șugărești. _ ALEXANDRU LEIBOVICI, absolvent al Facultății de matematică, preferă să nu iu treze nicăieri decît să se ducă la Li- ceul nr. 1 din Giurgiu. (Și asta în timp ce Liceul din Giurgiu a*fost ilustrat de pro- fesori de matematici ca Ion Barbu și Tra- ian Lalescu I). KINTZBRAUN VICTOR, absolvent al Conservatorului ,,Ciprian Porumbescu”, nu s-a prezentat la post pe motivul că studiază muzica ușoară la o școală popu- lară. iar ADRIANA ALĂMÎIE, absolventă a Facultății de biologie, repartizată, la Școala generală din Găișeni—Căs- cioare. preferă să rămînă casnică, deoarece .-a ingrozit-o drumul". Lista ar putea fi astfel continuată. La inspectoratul școlar al județului Ilfov se precizează că optica acestor absolvenți de facultate, de a considera firesc să dezerteze de la datorie, a fost favorizată de ușurința cu care, in anii anteriori, cei in situații similare au putut obține avize și posturi de suplinitori în București. Chiar și în acest an „furtul de cadre", cum îl califică prof. Stelian Păun, in- spector șef la Ilfov, a păgubit școlile din județ de numeroși profesori. MIRCEA TRIFU, de exemplu, absolvent al Facul- tății de matematică, titular la Liceul din comuna Hotarele, funcționează la Liceul „I. Neculce" din Capitală fă- ră măcar să fi obținut avizul de plecare, în lipsa căruia încadrarea lui este ilegală. Cîți sînt oare în aceeași situ- ație ? Cine și de ce intervine pentru în- călcarea legii ? Și, mai ales, cum se în- tîmplă că deși catedrele vacante au fost ocupate prin concurs, se mai găsesc in Capitală posturi de suplinitori într-un număr atît de mare încît să pună în pe- ricol buna funcționare a învățămîntului în școlile din județele apropiate ? Iată întrebări la care credem că se impune un răspuns din partea direcției de resort din Ministerul învățămîntului, pe baza unei atente și minuțioase analize. Altfel, fluctuația de cadre didactice — atît în localitățile în care sînt repartizați tinerii absolvenți, cît și în școlile unde aceștia „se aranjează* — va continua să persis- te, obligînd la soluții de improvizație, e- vident în dauna învățămîntului. Miră de asemenea faptul că deși e- xistă legi care sancționează lipsa absol- venților de la posturile pe care singuri și le-au ales, acestea nu sînt puse rigu- ros în aplicare. De ce ? Nu cumva cei care poartă răspunderea aplicării lor nu o fac întrucît ei înșiși au manifestat „îngăduințe* care, în fond-, au dus la e- ludarea legii ? Sîntem convinși că ana- liza pe care ar fi de dorit să o facă di- recția de specialitate din minister va du- ce și aici la clarificări revelatoare. în repartizarea la posturi a absolvenți- lor învățămîntului superior se mai în- tîlnesc și cazuri de birocratism care pun deseori inspectoratele școlare județene și pe absolvenți în situații neplăcute, din. care se iese cu destulă greutate și, mai ales, cu un mare consum de timp, ener- gie și mijloace materiale. Este, de pildă, cazul repartizării mai multor absolvenți pe același post. în ce ne privește am mai atras atenția asupra unor astfel de situ- ații, înregistrate în anii anteriori. Se ve- de treaba că cei răspunzători de reparti- zarea absolvenților nu sînt pe deplin conștienți de consecințele acestor „gre- șeli" atît în școală cît și în rîndurile ce- lor care iau pentru prima oară contact cu munca la catedră. Astfel de situații am găsit numai în județul Ilfov în 14 cazuri, în care absolvenți ai I.E.F.S. și ai Facultății de educație fizică de la In- stitutul pedagogic au fost repartizați pe aceleași posturi : Aurel Tiblete și Maria Manta pe același post la Școala generală din Mihai Bravu, Valentin Zamfirescu și Niculina Tănăsescu pe același post la Școala generală din comuna .Dărăști, Ro- zalia Roman și Dan Tudose la Școala generală din comuna Movilița etc. Se impune să se ia măsuri ferme pen- tru înlăturarea unor asemenea situații în viitor și, mai ales, se impune ca toți cei care — beneficiind de condițiile create de partid și de stat — s-au pregătit să slujească școala, să îndeplinească cerin- țele legii, care sînt, în același timp, ce- rințele codului de onoare al oricărui educator. CONSTANTIN RĂDOI Desfășurată lui creator al popor pentru IN EDUCAREA TINERETULUI - UN FRONT COMUN AL SCOLII SI AL ORGANIZAȚIEI U. T. C Pe marginea plenarei C. C. al U.T.C Cei care ganizării municipale în condițiile avîntu- întregului nostru traducerea în viață a marilor obiective cuprinse în vastul program stabilit de Con- gresul al X-lea al P.C.R. în vederea făuririi societății socialiste mul- tilateral dezvoltate în țara noas- tră, recenta Plenară a C. C. al U.T.C. se înscrie ca un moment cu importante semnificații în viața organizației revoluționare a tinere- tului din patria noastră. Analizînd activitatea U.T.C. în rîndul tinere- tului din întreprinderile industria- le de construcții și transporturi, munca desfășurată în domeniul politico-educativ a tineretului și activitatea U.T.C. în rîndul elevi- lor, lucrările Plenarei au reliefat eforturile susținute făcute de orga- nizațiile și organele U.T.C. pentru îndeplinirea la nivel superior a obiectivelor și sarcinilor ce le re- vin, rezultatele pozitive obținute, neajunsurile ce s-au manifestat, precum și, îndeosebi, măsurile ce se impun pentru sporirea eficien- ței activității de viitor. în același timp lucrările Plenarei au eviden- țiat grăitor și emoționant adeziu- nea deplină a membrilor organiza- ției, a întregului nostru tineret, la politica partidului de făurire nea- bătută a societății socialiste și de propășire continuă a patriei noas- tre. Pornind de la faptul că, așa cum subliniază documentele de partid și de stat cu privire la învățămînt, școlii îi revin sarcini sporite în. ac- tivitatea de instruire și educare a tineretului școlar, ținînd seama de faptul că, o dată cu prelungirea duratei școlarității obligatorii, cu sporirea capacității de cuprin- dere a învățămîntului postgeneral și cu modificările aduse în structu- ra și conținutul învățămîntului pro- fesional și tehnic se înregistrează în mod obiectiv o creștere cores- punzătoare a ponderii elevilor în an- samblul tineretului de virstă ute« cistă, lucrările Plenarei au subli- niat necesitatea continuare atît și a formelor de vă desfășurată îmbunătățirii în a conținutului, cît activitate educati- de organizațiile U.T.C. O idee afirmată cu tărie și cla- ritate a fost necesitatea ca organi- zațiile U.T.C. din școli să se afirme și în continuare ca unul'din prin- cipalele ajutoare de nădejde ale corpului profesoral în complexul proces de formare și de pregătire a elevilor pentru a deveni buni specialiști și buni cetățeni ai pa- triei noastre socialiste. Cu justifi- cată satisfacție au subliniat parti- cipanții la plenară principalei^ realizări obținute de organizațiile U.T.C., în colaborare cu școala, cu cadrele didactice și ceilalți factori educativi, în activitatea desfășurată în rîndurile elevilor. Organizațiile U.T.C. au adus o amplă contribuție la mobilizarea elevilor pentru a-și îndeplini corespunzător principala lor sarcină, aceea de a învăța cu asiduitate, la sporirea numărului de elevi antrenați în concursurile de li- teratură română, matematică și fi- zică. la desfășurarea concursurilor cultural-artistice și de arte plastice etc., au dat un sprijin larg unei întregi serii de activități educative cu multiple valențe în educarea științifică, moral-civică și politică a elevilor cum sînt munca volun- tar-patriotică și pregătirea elevilor pentru apărarea patriei, sărbători- rea unor evenimente importante din viața școlilor, editarea reviste lor școlare, organizarea excursiilor etc. Simțul de răspundere de care s-au dovedit a fi pătrunși repre- zentanții tineretului nostru în înaltul tor al orga-: mi; ; reliefat cu oz^z:z ar.a..zar-.: cipalelor care sa mențin în activitatea orgar.z U.T.C. din școli ț: a factor;!-; le generează. La a cest cap4 insistat asupra fapttiu! ă există Încă un namâr de membri ai U.T.C. csre H'- ț gația de a-și înseși c predate, care nu învață tatea necesară și cu co: Un mic templu a! cărții au avut ideea or- bibliotecii școlare „Ion Creangă", ca ponderii. Au fost aspru criticate -neie atitudini de dezinteres și delăsare din partea unor membri ai organizației față de pregătirea lor ideologică și politică, unele ma- nifestări necorespunzătoare de com- portare a elevilor în școală, în afa- și cei care au aranjat-o cu atita bun gust, inteligență și intuiție pedagogică, merită toate lau- dele. Mai intîi spațiul, cadrul, a- menajarea exterioară ți interi- oară. Cred că primul criteriu a fost, în această privință, a- traetivitatea. crearea unei at- mosfere plăcute și liniștite, tn care cititorul elev să poată gă- în paginile cărților. Chiar de la poartă panouri mari, viu co- lorate, decupaje expuse pe pe- reții clădirii sugerează copiilor ți adolescenților infinitul nivers al cărților care îi teaptă în sălile bibliotecii, invită să-l cunoască. Iar u- a?- îi înă- si și destindere fizică, dar stimulent intelectual, să St se Lector univ. ȘTEFAN COSTEA director general adjunct în Mi- nisterul învățămîntului poată identifica cu lumea per- sonajelor pe care le întîlnește untru, standuri multicolore, ca- taloage ilustrate, fișiere, mobi- lier comod și îmbietor, în cu- lori care se armonizează per- fect cu liniștea bibliotecii. Tovarășa Febronia Costa- che, cea care, în calitate de directoare, a dovedit adevărate virtuți profesionale, ne-a ex- plicat că fiecare din cele 4 săli ale bibliotecii a fost destinată unei anume virste de cititori, Celor mai mici dintre ei, care încă nu știu să descifreze a- becedarul li s-au pus la dis- poziție cărți sugestiv ilustrate, ca și jocuri pentru dezvoltarea unor deprinderi necesare în primii ani de școală. Două săli sînt destinate grupelor mij- locie și mare, care cuprind ci- titori pînă la 16 ani. Aici tul răspunde cerințelor gramei școlare, nivelului to- pro- de înțelegere al elevilor și prefe- rințelor lor. Ultima sală este M VERDEȘ (Continuare in pag. 3-a) ANIVERSAREA UNOR LICEE LA BRAD LA TÎRGU MUREȘ Bradul, vechiul oraș românesc din Tara Zarandului, de pe malul Crîșului Alb, a sărbători’, la 12 octombrie împlinirea unui veac de existență a liceului său. Prima școală de grad mediu din aceasta parte a țării, gimnaziul din Brad a luat ființă din inițiativa unui grup de intelectuali din Munții Apuseni, sprijiniți de conducerea co- mitatului Zarand, in frunte cu Ion Pipoș, comite suprem, dr. losif Hodoș și Amos Frincu. vicecomiți. La întemeierea lui a luat parte activă popularia din cele comune ale fostului Zarand, care, prin donații, a contribuit la strîngerea fondurilor necesare pentru înălțarea acestui lăcaș de cul- tură. Declarațiile de donare, .-făcute din voie liberă", întă- rite prin subscriere proprie și confirmate de administrația românească a comitatului sînt, așa cum se subliniază în mo- nografia alcătuită în 1919 de profesorul dr. loan Radu, „o clasică dovadă despre însuflețirea și dorul de progres a po- porațiunei sărace de pe aceste dealuri'. După cincizeci de ani de la înființare, gimnaziu! se tra. - formă în liceu, iar conferința profesorală din 20 iunie 1919. la propunerea directorului Ștefan Albu. hotărăște ca liceul să poarte numele lui Avram lancu începuturile gimnaziului din Brad au fost deosebit de grele. Școala nu avea o clădire corespunzătoare, nu avea mo- bilierul și nici materialul didactic necesar. De abia în 1922 dobîndește localul în care funcționează și astăzi. (Continuare in pag. a 2-a) Sîmbăta și duminica trecută, liceul „AL Papiu Ilarian" din Tîrgu Mureș a aniversat cinci decenii de rodnică activitate pe ogorul învățămîntului din patria noastră. începuturile sale sint strins legate de evenimentele is- lorice de importanță ;ebită ee s-au produs in viața poporului nostru Ia sfîrșitul primului război mondial, cînd masele populare, întrunite in marea Adunare de la 1 decem- brie 1918, hotărăsc unirea Transilvaniei cu România, în- făptuind o aspir a poporului. S-a des- chis astfel calea pentru dezvoltarea națiunii, a economiei, științei și culturii tuturor forțelor pro rări, in toamna ar gent, resortul Ins: sale, pentru intensificarea activității gresiste ale societății. în aceste împreju- prin : al aprobă înființarea liceului căruia Al. Papiu-Ilarian. reprezentant de rații pașoptiste, emir.cr.'. isiork și hotărîrea Consiliului diri- Cultelor din Sibiu, se i se atribuie numele lui seamă al eroicelor gene- ;rist și om de st-’ L^conducerea noului așezămint de cultură a fost numit ca director un harnic și inimos profesor, dr. Petcu Hetcou. înfruntind cu mult curaj și abnegație greutățile inerente începutului, de multe ori determinate de neglijența și lipsa de interes pe care o manifestau autoritățile vremii, condu- cerea liceului și corpul său profesoral au reușit, printr-o muncă asiduă, să-i creeze un real prestigiu, situîndu-1 prin- tre cele mai apreciate licee din țară. (Continuare în pag. 3-a) Liceul „Avram lancu" din I3rad Liceul „Al. Papiu-Ilar ian" dm Tg. Mureș I II (Continuare in pag. a 2-a) Preocupări actuale ale sindicatelor ONOAREA STATUTULUI ETIC SI PROFESIONAl AL CORPULUI DIDACTIC Indicațiile cuprinse în docu- mentele Congresului al X-lea al partidului cu privire la sarcinile specifice ale organelor și organi- zațiilor sindicale au determinat organizarea de către Comitetul Uniunii sindicatelor din învăță- mînt și cultură a unor acțiuni de îndrumare și instruire care au avut ca efect o mai bună orientare a activității sindi- catelor din instituțiile de învăță- mînt în scopul sporirii contribu- ției acestora la buna desfășurare a procesului de învățămînt, la e- ducarea personalului din școli în spiritul eticii socialiste, la asigu- rarea unei informări și documen- tări rapide și eficiente a corpului profesoral, în scopul aprofundării caracterului științific al întregii activități instructiv-educative. Pornind de la aceste sarcini, co- mitetul sindicatului învățămînt din municipiul Brașov și-a alcă- tuit un plan de activitate a cărui pondere cade pe problemele ce definesc statutul profesional, etic și juridic al personalului didactic. — Ne preocupă îndeaproape — ne-a spus tov. VICTOR BIR- SAN, președintele comitetului — lămurirea deplină, în fiecare școa- lă a poziției pe care o are în so- cietatea noastră contemporană o- mul școlii, educatorul, a drepturi- lor și îndatoririlor acestuia în lu- mina recentelor documente de partid și de stat și acționarea con- secventă în sensul respectării a- cestora. Este evident că respectul de care se bucură învățătorul, profesorul în rîndul elevilor, al părinților, al opiniei publice de- pinde în mod determinant de res- pectul pe care îl arată el îndepli- nirii nobilei sale profesiuni, de poziția sa etică, de înaltul simt de răspundere dovedit în îndepli- nirea sarcinilor. Iată de ce comi- tetul nostru a orientat birourile grupelor sindicale din școli să dis- cute, în adunările trimestriale ca- re au avut loc între 1-14 octom- brie a.c., teme privind etica activi- tății didactice. De pildă, la liceele nr. 1 și nr. 4 și la școlile generale nr. 6, nr. 12 și nr. 15, au fost dez- bătute teme ca „Profilul moral al educatorului*, „Exemplul perso- nal al educatorului" etc. La școlile generale nr. 2 și nr. 5 și la Liceul economic nr. 1, adunările generale trimestriale au luat în discuție te- mele „Drepturile și îndatoririle cadrelor didactice*, „Preocuparea colectivului școlii pentru aplicarea prevederilor Statutului personalu- lui didactic" și „Personalitatea e- ducatorului, factor de cultură și civilizație". Firește însă că măsurile luate de organele sindicale nu s-au oprit numai la dezbateri în adunările trimestriale. Aș vrea să citez, pe această linie, acțiunile inițiate de sindica- tele de la Institutul pedagogic și de la Institutul politehnic care au organizat intilniri ale absol- venților din acest an cu cadre di- dactice de prestigiu și cu specia- liști din producție. Tema discuții- lor — înaltul comandament social pe care-1 reprezintă prezentarea la posturile unde au fost reparti- zați, unde își pot valorifica in con-* diții optime cunoștințele profesio- nale însușite în anii de studiu — caracterul convingător al acestor acțiuni au contribui» la ridicarea nivelului conștiințe: profesionale a tinerilor absolvenți care s-au prezentat. în marea lor majorita- te, la posturile respective si s-au încadrat în munca ce le-a fast În- credințată. Dezvoltindu-ri activitatea pe a- cesi plan, comitetul sindicatului invățămint din Brașov va în perioada imediat următoare, împreună cu Inspectoratul țcoîar județean, situația tuturor suplitr- torilor din o-asul nostru ți va or- ganiza în riadul acestora o muncă de lămurire temeinică, astfel In- cit să renunțe la situația de pro- vizorat — dăunătoare atît bunului mers al învățămîntului rit si cari- erei lor personale — si să soiăcrte încadrarea lor pe posturile de spe- cialitate existente In sroliie ±3 mediul rural care resimt încă ne- voia de cadre cu calificare supe- rioară. De asemenea, comitetul sindicatului a îndrumat birourile grupelor sindicale să analizeze îm- preună cu conducerile școlilor ac- tivitatea personalului tehnic-ad- ministrativ, pentru a determina întărirea disciplinei în muncă și folosirea eficientă a celor 8 ore zilnice de activitate. O preocupare importantă a acti- vității noastre din această perioa- dă o constituie și sprijinirea mun- cii organizațiilor sindicale din șco- lile sătești, in vederea realizării cu deplin succes a sarcinilor spe- cifice. Pentru întărirea disciplinei și a simțului de răspundere al tu- turor cadrelor didactice, organiza- țiile sindicale din școlile sătești duc, alături de conducerile școli- lor respective, o acțiune susținută pentru combaterea practici; nega- tive de a se cere in mod nejustifi- cat concedii fără plată pentru mai multe luni de zile. Datorită schimburilor de expe- riență inițiate și a sprijinului me- tod;? pe care l-au primit, birourile unor grupe sindicale (de exemplu cele din Ser caia, Ungra, Racosui oe Jos. Bărcuț etc.) și-au orientai eu precădere acțiunile din această perioadă către sprijinirea tineri- lor învățători si profesori. ajutin- du-j să se încadreze in viata loca- lităților respective. Ca urmare a preocupării birourilor grupelor sindicale tinerelor cadre li s-au creat condiț-i corespunzătoare de locuit s; ie aprovizionare, tar profesorii cu experiență indelan- gată le acordă o asistență profe- sională compeientă. Grija noastră permanentă — s bnebriat trrr. Birsan — este ca ac- tăvtatea organizațiilor sindicale d.n Brașov pentru continua per- fectimtare a muneu personalului d.darbe să nu aibă un caracter ce campen e. ci să se desfășoare in mod conți- nu. susțineri Conside- răm ceea re s-a întreprins doar ca PREDAREA LEGII PROPORȚIILOR ÎN COMBINAȚIILE CHIMICE Intrucît elevii trebuie să opereze permanent cu legile care călăuzesc fenomenele chimice, transmiterea cunoștințelor privind aceste legi are o deosebită Importantă. Con- siderăm că deducția legilor res- pective poate fi realizată cu bune rezultate printr-o lecție activă. în care elevii bazîndu-se și pe cu- noștințele anterioare, sînt conduși să tragă singuri concluziile nece- sare. Urmînd această cale. în preda- rea legii proporțiilor definite 'a constanței compoziției substanțe- lor), îi voi întreba, de pildă, oe elevi dacă atunci cînd se combină două substanțe simple centru a da naștere la o substanță comnusâ combinarea are loc în pronortii cantitative diferite sau cantitățile substanțelor utilizate sînt nedeter- minate. Pentru a le da posibilita- tea să răspundă la această între- bare se poate organiza o experrr.ta — combinarea sulfului cu pilitura de fier. Combinînd o cantitate mai mare de pilitură de fier cu puțin sulf elevii vor constata, cu Bău- torul unui magnet, câ o parte din pilitura de fier rămîne necombi- nată și că, dacă se procedează invers, luîndu-se o cantitate mai mare de sulf și cuțină ciutură de fier, rămîne sulf necombinat. Le arătăm că. pentru stabilirea oro- portiei cantitative de combinare a sulfului cu fierul, ne folosim de ecuația reacție! : A Fe = 56 u.a m.: AS “ 32 u.a.m.; Fp + S = F ' Sub simbolurile fierului ș! sulfului vom nota «masele atomice respec- tive ! 56 + 32 — 88 Ecuația arată că elementele se vor combina fn dependentă de masele lor atomice, adică 56 g de fier cu 32 e de sulf pentru a da 88 g sulfura de fier Deci, raportul de combinare: Fe 56 ~ Adică, pentru ca re- acția de combinare să se realizeze complet, sînt necesare 7 g fier si 4 g sulf, astfel îneît nici o cantitate din substanțele care au reacționat să nu rămînă necombinată. Putem exemplifica legea propor- țiilor definite și cu ajutorul reac- ției de combinare a hidrogenului cu oxigenul a reacției dintre un acid și un hidroxîd. dintre un acid și un oxid de metal etc Consider necesar ea abia după aceste exem- plificări să stabilesc împreună cu e- levii enunțul legii: „O substanță compusă are o compoziție constantă indiferent pe ce cale s-ar obține Această substanță compusă este formată totdeauna din aceleași e- lemente chimice, unite în aceeași proporție". Sau : „Pentru a obține aceeași substanță compusă ele- mentele componente se combină totdeauna în același raport de masă, constant și bine definit" Este necesar să subliniem că legea proporțiilor definite confirmă. în același timp, si legea conservări! masei substanțelor Studierea acestei legi ne permite să precizăm și noțiunea de echi- valent chimic. Din reacția de com- binare a hidrogenului cu clorul pentru a forma acidul clorhidric elevii vor deduce că 1 g de hidro- gen se combină cu 35.5 g de clor, din reacția de combinare a hidro- gemilta ea angema. ver dedare că I g de bidrogea se ~ 8 g de axifen. i=r che rra--4i de ccmbicare a tuimgemehd ca axo- tu! vor ded.ee 1 f K mtSroșec se combini ea 4 7 Z m L O cri —113 pe care o rar mere îm Berete reacții 6 va ajuta si fiaracsM» notînnea de eehrraljmt r*i—mr E-evB fjf vor da sesma ri rida ti pe baza earperSenie-i ir ci elemer.te care ~a se ran?~-i ±- rect ce hWirirer.ui se ccc-brisi cu un ecbivs'ent cin r câ. ceri. Intr-o reacție chiriei. — ech:va-er.‘ dirir-—. «ment sr combini cu im ectiraient din a4: e’.eme-t Le von arlta«rer eri" valența! rbrrrîe »! ue ci elemer ? este mnoeric eea! ee rsoorbrl din- tre masa atomică si sve- rent-ri v și exem- oțe concrete De rit-’â. ’e ntem arăta câ echivalenta! chimic al a!tm-.initi!t:L care se catcn:“s.zâ im- nărtind mm atemi-rs a ■-cestui - u ?.->.) la valență (egală cu e?te 8 - Subliniind importanta ra’m’lri: rO-t—*!e-tri-ri c*tm:c oentre t-ibstxHțeîe rnenpese (aeizf u‘Jr-xizi. slrwO vom relc$siji împreună cu e’evf! echivalentul chimic pentru XaOH nrin masa moleculară (zȚ, împărțită la va- 1e-ta metakiiu: fi), dec' ’ Sfii— •• se ---- — «•A1VW1' — “ = "6 a Al./SO, = — = *-. Pentru a consolida aceste cunoș- tințe îmi propun să le rer elevilor să rezolve cît ma! multe exemnle. eventual în cadrul unei lucrări / de control. Trecînd la legea proporțiilor multiple formulată de Dalton voi prezenta oxizii posibili ai azotului • orotoxîdul de azot oxidul de azot, trioxidul de azot sau anhidrida azotoasă hinoazotida si tetroxidul de azot pentoxidul de azot sau anhidrida azptică. făcîndv-i atent! pe elevi asupra faptului că aceeași / Cantitate de azot se combină ni cantităt? diferite de oxigen (de două, de trei, de patru ori mai mari) dînd ma! multi eomuusî ai azotului cu oxigenul. Anh’cînd le- gea proporțiilor definite la fiecare din oxizii de mai sus. elevii vor deduce că 28 g N se combină cu 16 g oxigen pentru a da 44 g nroi- oxid cu de două ori 18 g oxigen pentru a da 60 g bioxid, cu de trei or! 16 g oxigen pentru a da 76 g trioxid. cu de natru ori 16 g oxigen pentru a da 92 g tetroxid si cu de cinci ori 16 g oxigen pentru a da 108 g pentoxîd Observarea aces tui exemplu ne va conduce la for- mularea legii • ,Cînd două ele- mente formează între ele mal multe combinații, o anumită canti- tate din primul element se com- bină cu al doilea element în pro- porții care variază cu numere în- tregi și mici". Pentru fixarea cunoștințelor re- feritoare la această lege consider in- dicat să se dea și alte exemple, refe ritoare la oxizii sulfului, ai carbo- =ri=f la «?- k - «t-i sipma , .i ^r~i- ua Bw—f Is xîriza porte a lecție raz cAr-â aspra jeg= ciacjerrări s>- »■. V«3 Same ie eier-.yz pr— * * me ri eăevS âoe ei. KcabcfsrSe eâeaeE- tKtx k f-r-w» <* »>> pEhes Bene eeaaZ- re •mire ore ne yee~ =ri să rece ere" țâre ri »:si£xsi~ T^e ch=xe k> Kri if țe i r. C expre-re A -ii.-ri.-ti re tre—.: e-rr.’o- va ce-----.* sresxri st tz- a mr t.-e țesere ee esar —am* D.n In*-A vbs aara a* lier-j ■—e bă-mțe brici et'jre care «a coetreA aasL « Merii» de iîcn»4 de eari?- riiiîi - șeii: ■- azetat fe arrîz? - Dl- -ars -orb—riul c-.;; oaLa' »• reîâlal; pahar Elevi: constasS *3 ba’ar/a rămîne ech:' bre Reacția chimică petrereiă intre cele două substanțe va f: zr- «mn.ată pe tablă si eoment:- •ă Formulăm anei ecuația, seri in-d in primul membru formulele substanțelor care se combină iar în cel de al doilea formulele sub- stanțelor care rezultă din combi- nare. Sublmiem că pentru a se realiza egalitatea între membri este necesar ca felul si numărul atomilor din orimul membru să fie aceleași cu felul și numărul ato- milor din membrul al doilea. A- cea«ta demonstrează legea conser- vării atomilor sau legea conser- vării masei substanțelor • ..Masa substanțelor care intră într-o re- acție chimică este egală cu masa substanțelor ce rezultă din acea reacție chimică" Scriind în membrul I formulele substanțelor care se combină (clo- rură de natrîu si azotat de argint), iar în membrul al doilea formu- lele substanțelor care rezultă din reacția chimică fclorimă de argint si azotat de natrîu) ele^Hț vor de duce, nrintr-o judecată sîmnlă modul cum se poate satisface legea conservării atomilor aiungînd la scrierea ecuației sub formă co- rectă. Calculînd suma maselor mole- culare ale substanțelor care re- acționează elevii vor constata că ea este egală cu suma maselor moleculare ale substanțelor care rezultă din reacție. Scriind din nou ecuația reacției, notînd de data a- ceasta sub formulele chimice ma- sele moleculare, ei își vor da seama că suma maselor moleculare din primul membru este egală eu suma maselor moleculare din al doilea membru. Este bine să-i punem pe elevi în situația de a aplica legea con- servării atomilor (a masei substan- țelor) și la alte exemple de ecuații chimice și, de asemenea, să le dăm exerciții de scriere a unor ecuații care să reprezinte reacțiile chimice între substanțe Prof. O. KOȘEANU Liceul „Spiru Haret" Acordarea pre- miilor anuale pen- tru studii tecret ce și lucrări metodice privind activitatea pionierească. La s 6* & QBrot:vi rea >U: Miik i A acVvitHii pâwnăe revii rxl 1J OrjxBizxiirs Pna&k5. rikw a ’itarweM ftv&i - SÎ toezin ra - rin ; jj I-’.ns «•fi- re l zim. “izve • b orei tx. Axj TBrKB” Bac**». ttvrx aeStiriJ Pu. ri b! nj-ăe»: »•- taBKsi JDîb exBKnrafz irenu-rir z>» re re ni ■ )MI-. : Frirei L «za. i XârrAi* ■ x*rB X ict. O»re»- Dlro. Te*£«rx Ce- itrm Tartrj Creărtfe. Dam» **a»e.re Orrex D zrnB Botcbix. Klv» 7*4- ca*. AX», 1- lerit Voi». i- -->■ ■ ■ re. Trrrrj Țita.re Cre-- kx Mvn** \llrj D-b^ Hwf Căaaacv Atex Ja- ; rire-1 A 1Z1 Lrif-HU Greoi». Oimjj IS« T»ro<*. C«r»- tâ \ilî L T cbul >î»i» GB-*a. ȘTrheBie Aadrei. Asceta i)i*i'rm D CoUea. Petre rini M»- r-.le*» B’S. AireS» A- pocteU Gb. Ghejv. Virți. ala Gări* Uesx Mzre- san. Irini »■ xîn>- !ae Lambert >Wi:zra Didactici si pedaroncii Menți rei — lucrării .'/ mriis- tări re?re=:-î- • • tineret-• de E- len> Vodă *i Ct-adi-j Vo- dă (Editura didareică și pedasoricăt : — «tutei de articole „Curs «rert ie aerc-me- je]Urre de Otln Hinu. publicate in ret • sta Edu- cația pionicreas-ă : — Incrâri- . -v ș pior:-ri • ț —ia Mă- reț ți Aurel oreca. e- ditată de consiliu! jude- țean Constanta a! Orea- nizațiet pinnierikir Sesiune de lichidare Ministerul Invâțămin- tului aduce la cunoștința celor interesați că proie- sorii, învățătorii și edu- catoarele în funcție la dî- ta de 15 martie 1869 care nu au obținut definitiva- rea în învățămînt — fie că au fost respinși de 3 ori Ia acest examen, fie că dip diferite mntive nu s-au prezentat ia el și au pierdut astfel dreptul să-l mai dea — se vor pu ra prezenta. în mod excep țional, la sesiunea de li- chidare. organizată în a- cest scop în vacanța de primăvară a elevilor din anul școlar 1969/1970 înscrierile pentru a- ceastă sesiune urnihază să se facă prin direcțiunile școlilor, la inspectoratele școlare județene Inspectoratele școlare .județene (municinlnl București), după verifica, rea dosarelor candidaților înscriși vor efectua ins. pecțiile speciale în tri- mestrele I ș’ II »le anu- lui școlar 1969—1970 Examenul se va desfă- șura după programele in vigoare pentru examenul de definitivare în învăță- mînt. La Brad (Vrmare din pag 1) Dar cu, toate greutățile mate- riale întîmpinate, ea s-a remarcat printr-o activitate susținută pe tă- rîmul învățămîntului. Din rîndu- rile profesorilor care au lucrat aici în primele decenii de existență a școlii s-au afirmat, printr-o con- tribuție deosebită, George Părău, Constantin Costin, Moise Lazăr, Simion Băcilă, Nicolae Mihelțeanu, Artemin Feneșan. Simion Mun- teanu, Petru Prodan, Ion Velovan, Nicolae Mărgineanu, Ștefan Albu, Trebuie spus, de asemenea, că pro- fesorii acestei școli au fost mili- tanti activi pentru dobîndirea drepturilor și libertăților națio- nale și sociale ale poporului. „Me- morandumul" din 1892 a avut în gimnaziu! din Brad un răsunet deosebit. Cadrele didactice și elevii tru dezvoltarea și perfecționarea continuă a învățămîntului româ- nesc. Pentru noi, ca și pentru în- tregul popor, cuvîntul și îndemnul partidului înseamnă chemare la luptă pentru realizarea de fapte tot mai mărețe, demne de minu- natele zile pe care le trăim". Liceul nostru se prezintă astăzi ca o școală modernă, bine înzes- trată, oferind condiții optime studiu tineretului, cultivînd dragoste tot ceea ce ne leagă istoria glorioasă a străbunilor, înfăptuirile fără precedent de de cu de de as- și-au exprimat in vremii protestul față de măsurile repre- sive luate împotriva memorandiș- tilor, au trimis telegrame și scri- sori de solidarizare cu aceștia. în i918. zeci și zeci de elevi ai școlii, în frunte cu profesorii lor, s-au alăturat maselor populare și au plecat la Alba-Iulia pentru a par- ticipa la marea Adunare care cons- fințea desăvârșirea unificării sta- tului național român. în anii de după unirea Transil- vaniei cu România liceul se con- solidează și se dezvoltă continuu, fiind încadrat cu profesori temei- nic pregătiți, multi dintre ei doc- tori in științe. Tradiția liceului este ilustrată in acești ani de dascăli ca dr. Pavel Oprișa. Ștefan Albu, dr. loan Radu. dr. loan Suciu. Can- din Ciocan și alții. La împlinirea unui secol de exis- tență, Liceul .Avram lancu* din Brad se află în plină înflorire. De ’a două clase cu 47 de elevi înscriși In anul școlar 1S6&—1870. Liceul ^Avram lancu" a ajuns acum la peste 650 de elevi. In ultimii cinci ani clădirea Iui a fost modernizată, s-a amenajat un complex de baze sportive, s-au reutilat laboratoa- rele, sala de gimnastică și biblio- teca. care cuprinde peste 14000 vo- lume. în cursul anului școlar tre- cut s-a construit din fondurile sta- iernat, avind o capacitate de 180 locuri, local care a fost inaugurat cu ocazia sărbătoririi centenarului. Manifestările prilejuite de împli- rerea unui veac de existență a Li- ceului din Brad au început sîm- bătă. 11 octombrie cu vernisajul vre; expoziții comemorative in care au fost prezentate documente La activitatea desfășurată în acești 100 ce ari Cadrele didactice, elevii si oaspetii au participat apoi la ie -icări cu tema cu- din Brad — rec? de tzLtriră șs civilizație în ■ Hrizcoi prilejul ha în încheiere par’iopanțn la fes- tsut a j airesit Comitetului Ceo- »l al partidului. torarăsului it-uia- Ceau»es-u. ; r â i? care, pi duha. nuli rthnaî» o tweti .ctice. elevii și -Avram lancu* roceAnețu. sire ÎMtrfîețlțl de pers- ooL etdrei* didacore ii elevii îuîsi «Avram liaco-, (MtlSd- n eu întreacă Elfițl și putere de IOAN BIRNA inspector general în Ministerul învățămîntului La Tîrgu Mureș (Urmare din pag 1) De pe băncile sale s-au ridicat oameni care aduc astăzi o contri- buție substanțială la progresul țării în diverse domenii de activi- tate. Să-i amintim, printre ei, pe acad. prof. univ. dr. docent N. Sălăgeanu, prof. univ. dr. 'docent D. Tudoran, prof. univ. I. Ciobanu, conf. univ. JN Hangea. Ca și celelalte instituții de în- vățâmînt din țara noastră. Liceul ^AL Papiu narian' a cunoscut o dezvoltare deosebită în anii cons- trucției socialiste. In acești ani. prin fondurile ce i-au fost alocate, liceul a fost înzestrat cu instalații și aparataj modern, s-au reamena- jat laboratoarele, sala de spori etc.. creîndu-se astfel condiții optime de studii. în cele trei secții ale sale — curs de zi, seral și fără frecvență — funcționează în acest an un număr de 64 de clase, cu un efectiv de peste 1800 de elevi. La pregă- tirea acestora își aduc contribuția peste 100 de profesori și cadre ajutătoare. Rezultatele muncii lor se concretizează în succesele obți- nute de elevi la examenele de ba- calaureat și la concursurile de ad- mitere în învățămîntul superior, în cadrul olimpiadelor pe speciali- tăți. la care muiți dintre ei ocupă locuri fruntașe pe țară, în activi- tățile L'.T.C. și de pionieri. în con- cursurile cultural-artistice și spor- tive etc. Toate aceste rezultate au fost si sînt posibile datorită poli- ticii juste a partidului și statului nostru în domeniul învățămîntului, grijii permanente pe care organele locale de partid și de stat o acordă dezvoltării învățămîntului și ridi- cării eficientei lui. ca si datorită stăruinței depuse de profesori Cu prilejul sărbătorii semicen- tenarului. sîmbătă 11 octombrie, în sala de festivități a liceului a avut loc o sesiune științifică la care au participat Nicolae Vereș. prim se cretar al Comitetului județean Mureș, al P.C.R., președintele Con- siliului popular județean, activiști de partid și de stat, numeroși oa- meni de știință și cultură, foști elevi ai liceului. La sesiune a luat parte prof. univ. Miron Constanti- nescu. ministrul învățămîntului, care, după ce a salutat corpul nro- te*ml r merii liceului, a subli- tăzi ale oamenilor muncii români și de alte naționalități din această parte a țării. Pe băncile școlii învață cu rîvnă aproape 2.000 de tineri în limba lor maternă. Pătrunși de răspunde- rea ce o avem față de partid și popor, am depus și vom depune și de acum înainte toată energia și priceperea noastră pentru ridica- rea învățămîntului la nivelul ce- rințelor contemporane, cu rîvna și entuziasmul pe care ni le dă ade- ziunea deplină la Directivele Comi- tetului Central. Legea învățămîn- tului șl documentele programatice ale Congresului al X-lea al parti- dului". Prof. BAZIL CIACOI La Tihău Sărbătoare a fost, fn cursul aces- tei săptămîni, și la Tihău, străve- che așezare românească de la con- fluența văii Almașului cu Someșul. Școala generală din această comu- nă a împlinit două secole de exis- tență. în cadrul festivităților care au avut loc cu acest prilej a fost fixată pe clădirea școlii placă co- memorativă. De asemenea, s-a des- fășurat o sesiune de comunicări. La adunarea festivă consacrată evenimentului au rostit cuvinte de salut și au adresat felicitări ca- drelor didactice și elevilor școlii sărbătorite loan Tihăuan, secretar al Comitetului județean de partid Sălaj, foști elevi și cadre didactice ale școlii. într-o atmosferă de entuziasm, cei prezenți au adresat Comiteti .a Central al P.C.R., tovarȘf jui Nicolae Ceaușescu, o telegrafia, în care se spune printre altele : Cadrele didactice, elevii, părinții, ne angajăm să depunem toate efor- turile pentru a aplica deplin boga- tele idei directoare ale partidului nostru drag releritoare la învăță- mînt. Vom face tot ce ne stă in pu- tință pentru ca școala noastră, va- lorificind tradiția îndelungată a în- vățâmîntului românesc, sâ-și exer- cite rolul de factor activ și respon- sabil in opera de formare pentru viața a tineretului, în viața spiri- tuală a satelor noastre. Dorim să vă încredințăm, stimate tovarășe Nicoiae Ceaușescu, că noi, sălăjenii prezenți la sărbătoarea școlii din Tihău, vom lupta neobosit pentru dezvoltarea și perfecționarea învâ- țămîntului. Ne propunem să depți- nem eforturi sporite pentru a grăbi procesul de înălțare socialistă a țării, de ridicare a gradului de • ul- tură și civilizație pe pămîntul* rag al României. Eif ce către prof. univ. dr. docent Ștefan Pascu. membru coresoon- _Eabes Bolyai* din Cluj, mnt univ. Emil Cernea, de la Fa- -uhaiea de drept a Universității dus București lector univ. Teodor PotnoUiu de Ia Facultatea de istorie = Universități! din Cluj. dr. Vasile Netea, cercetător princioal la In- stitural de istorie ,.N lorga* al A- «d-mieL Co-stantin Rusu. Erde’v Dimini.-A in cadru! ad-mă-u en ‘--•■riaste care a avut loc. Si-^ion Vâries-i directori;! liceului, a făcut 1 amplă prezentare a acHvităHi desfășurate de acest ’ăcas de cul- lură in cei V de ani Tn conbnuare a ceu’ui curi-tu1 ^varăsu] v-'colae rare - «ub’ niat sarcinile U- td zarea ș! a proce- ' - sErsit-uî adunării a fost adop- tat textul unei telegrame adresate :e.e: R- tovarășului Nicolae " - =re — saune, printre drele didactice, elevii i-*ninițî la sărbătorirea se- - Liceului „Al. Papiu Bar-ar * din Tîrgu Mureș, vă trans- —hxbite tovarășe Nicolae Ceautescu. vii st nețărmurite sen- de prețuire, de mulțumire p«:?ra neobosita dumneavoastră grijă si atenție acordată învăță- mântului. grijă de care a beneficiat La Sighetul Marmației La stirșitul sâptaminii trecute, la Sighetul Marmației a fost sărbăto- rit semicentenarul liceului — pri- mul liceu românesc de pe meleagu- rile maramureșene. Festivitățile au început prin pre- zentarea unor referate care au tra- tat despre participarea liceului la viața culturală și științifică a Ma- ramureșului, despre contribuția pe care au adus-o profesorii și absol- venții lui la dezvoltarea culturii ro- mânești. La încheierea festivități- lor, primul secretar al Comitetu- lui județean Maramureș al P.C.R., Gheorghe Blaj, a salutat pe parti- cipanți și a dat citire textului unei telegrame adresate Comitetu- lui Central al Partidului Comu- nist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, in care se arată, printre altele, că întregul corp profesoral și elevii, împreună cu foștii absol- venți ai liceului, își îndreaptă gîn- durile cu dragoste și recunoștință către conducerea partidului și sta- tului nostru, exprlmîndu-și și cu această ocazie adeziunea nestră- mutată față de politica Internă și externă, marxist-leninistă, a parti- dului șl statului nostru. SĂPTĂMÎNA ECONOMIEI In fiecare an o săptămină din luna octombrie este închi- nată unei aefiuni la care par- ticipă milioane de cetățeni ai patriei noastre de toate cate- goriile fi de toate virstele : ac- țiunea de economisire In școli acțiunea de econo- misire a devenit o tradiție cu semnificații și rezonanțe multiple, valoroasă nu numai pentru caracterul său util, practic, ci mai ales pentru bo- gatele sale valențe educative. Educația ’n spiritul economici intră tot mai mult în preocu- pările fietărui pedagog. La lecții, la , discuțiile din orele de dirigenție. cu prilejul vizi- tării întreprinderilor industria- le și a întreprinderilor agrico- le socialiste. învățătorii și pro- fesorii le arată elevilor grifa pe care oamenii muncii din toate domeniile o acordă eco- nomiilor, bunei gospodăriri, chibzuinței, ti lac să înțeleagă că economisirea de bunuri ma- teriale ți de muncă, grija față de bunul obștesc planificarea chibzuită a activității constitu- ie în zilele noastre una din cele mai concrete expresii ale patriotismului. In același timp cultivarea spiritului de economie se rea- izează în școli prin antrenarea directă a copiilor în acțiunea de depuneri bănești. Cecul de economii școlar este purtat a- cum de un număr din ce în ce mai mare de elevi. Sînt numeroase școli și clase care, datorită economiilor realizate de elevi, au făcut excursii fru- moase prin țară în vacanțele școlare. în alte locuri s-au or- ganizat acțiuni de economisire în vederea procurării echipa- mentului sportiv și tot din e- conomii elevii își satisfac do- rințele personale, de la o carte pînă la un aparat de fotografiat Desigur. economisirea nu trebuie privită ca o acțiune pe timp limitat, care se încheie prin îndeplinirea scopului pro- pus. Din punct de vedere edu- cativ, esențială este formarea deprinderii de a fi chibzuit, de a ști cum să folosești în modul cel mai judicios banii Dibăcia pedagogică a educa- torului constă în a determina ca acțiunea de economisire să devină o acțiune de durată, care să-l pregătească pe elev pentru viață. PAGINA 2 IE CE SE AMINi U IKFINT REZOLVAREA HOR PROBLEME ORGENTE? în primele zile ale celei de a patra săptămîni a anului școlar am vizitat școlile de pe valea Dîmboviței, consemnînd apoi, in paginile numărului trecut al gazetei, cîteva probleme care reclamau o grabnică rezolvare. în ultimele zile ale aceleiași săptămîni ne-am îndreptat spre altă parte a țării — județul Tulcea — urmărind, în continuare, cum a debutat noul an de învățămînt. Ca și în întreaga țară, în școlile tulcene am întîlnit o atmosferă de lucru intensă, profesori și învățători entuziaști, care își îndeplinesc conștiincios nobila lor misiune. Pagini întregi s-ar putea scrie despre acest minunat colț de țară, despre oamenii săi harnici și inimoși, în cele ce urmează nu vom face acest lucru, ci ne vom opri asupra unor aspecte negative. O facem nu pentru că ele caracterizează munca de aici, ei pentru că, semnalîndu-le, am vrea să fie de urgență soluționate. La o lună după deschiderea cursurilor, sîntem nevoiți să mai vorbim »ncă despre di- fuzarea manualelor școlare, opera- țiune care, normal, ar fi trebuit încheiată de mult. în raidul nostru am întîlnit, elevi care nici pînă acum nu au primit manualele, a- cest dar de preț făcut de partid și de stat, acest instrument neapărat necesar pentru însușirea cunoștin- țelor căpătate în școală. Dar să analiză lucrurile mai în- deaproape. La Școala generală din Murighiol lipsesc manualele de limba franceză pentru clasa a V-a. Vă puteți imagina ce greutăți în- tîmpină elevii care acum trebuie să descifreze pentru prima dată a.b.c.-ul unei limbi străine ? Vă închipuiți ce enorme dificultăți se ridică în fața tinerei lor profesoa- re, lipsită de orice experiență, cu atît mai mult cu cît primele 18 lec- ții, care au un caracter intro- ductiv, se bazează în exclusivitate am întîlnit-o și în alte părți i „si vină să și le ia !“. Se uită de multe ori că pentru difuzarea manualelor școlare organizațiile comerciale în- casează sume frumoase, care re- prezintă 17 la sută din valoarea cărților. Pe întreaga țară se plă- tesc milioane de lei pentru ca ma- nualele să ajungă la timp și în bune condiții în mîna elevilor. In multe județe din țară am văzut directori transformați ad-hoc în comis-voiajori, cărînd cu brațele sau cu mijloace de transport pro- pildă, înființindu-se cinci clase a IX-a în locul celor trei planificate. Totuși, o serie de elevi au rămas pe dinafară deși, după cum se știe, în circumscripțiile unde Iau ființă școli de 10 ani frecventarea cursurilor de către elevii necu- prinși în școlile postgenerale este o- bligatorie. De ce s-a întîmpinat a- cest lucru? Pentru că, în multe ca- zuri, au fost înscriși în clasa a IX-a elevi din alte părți sau absolvenți din seriile mai vechi. Este foarte bine că s-a făcut acest lucru dar în nici un caz nu trebuiau lăsați în afara școlii acei absolvenți ai clasei a VIII-a care aveau obliga- ția să frecventeze cursurile a IX-a. Amintim cu acest prilej și Uite inspectorate și, în clasei celor- mod deosebit, conducerilor școlilor ge- nerale de 10 ani că este necesară o urgentă analiză a situației școlari- zării tinerilor din circumscripțiile de care răspund. Trebuie create toate condițiile ca școala generală de 10 ani să fie frecventată de toți tinerii care au această obligație. • Manualele așteptate de școlarii din ilustrațiile din manual ? tcesta este faptul: elevii din yîurighiol n-au manualul de fran- ceză. Unde se află el ? L-am des- coperit a doua zi printre teancurile de cărți nedistribuite din depozitul „Icomcoop* — Tulcea. Am aflat astfel că în depozitul de carte șco- lară din Tulcea au sosit, în preaj- ma deschiderii cursurilor. 700 de exemplare din manualul de limba franceză pentru clasa a V-a, în loc de 1241, cîte erau necesare. In schimb, la Macin au sosit 1265 de exemplare față de 872 de exempla- re cîte trebuiau pentru școlile din această parte a județului 1 Și iată cum. de aici au început recartări și redistribuiri, inventare și para- inventare, note suplimentare de comenzi — în sfîrșit — complicații. Situații asemănătoare s-au înregis- trat și la manualele pentru alte ilase și discipline. Cu ele încearcă să se justifice lucrătorii de la . lromcoop“-Tulcea. Dar care din- tre aceste justificări pot ține locul manualelor lipsă ? Cu ce sînt vi- li ovați elevii că în sistemul de dis- tribuire i manualelor s-au produs Murighiol zac în depozitul „Icomcoop" — Tuicea • Cum am fost nevoiți să ne transformăm in distribuitori de cărți • Clasa a IX-a este plină, dar nu au fost cuprinși toți elevii din circumscripție • Vom avea oare în curînd mai muite telefoniste decît posturi telefonice și mai multe dactilografe decît mașini de scris ? • Undei lege nu-i tocmeală-un proverb care trebuie transpus în practică • prii pachete cu cărți. Cine înca- sează rabatul comercial pentru a- cestea ? Pînă la începerea anulpi școlar difuzarea manualelor școlare se face prin centrele de librării și di- fuzare a cărții (în mediul urban) și prin rețeaua cooperației de con- sum (în mediul rural). Pentru ma- nualele apărute după începerea cursurilor există contracte care sta- bilesc obligația organizațiilor co- merciale de a Ie transporta la in g< ături ? . fericire, fenomenul nu este ral, dar excepții sînt destul de Încurcături de alt gen. De pilda, in unele pachete de manuale sosite la liceul din Babadag. printre edi- țiile noi s-au găsit exemplare din ediții vechi. La Școala genera- lă din Letea s-au pachete întregi de nuale. La „Icomcoop" • rătăcit chiar asemenea ma- Tulcea am căutat să aflăm cînd vor fi difu- zate cantitățile restante de manua- le. Deși am deranjat o lume în- treagă aflată într-un inventar (ah ! inventarele astea, organizate exact atunci cînd este treabă mai multă p tot n-am reușit să știm precis ce perspective se întrevăd în viito- rul apropiat — La ora viitoare de franceză elevii din Murighiol vor avea după ce să învețe ? — am întrebat — Păi dacă n-a venit directorul eu o notă de comandă... Ii dădeam manualele chiar dacă eram în in- ventar. Răspunsul acesta trebuie analizat mai atent, pentru mai multe motive. întii pentru că, intr-adevăr, dacă toți directorii ar fi mai activi, s-ar putea rezolva mai repede unele probleme care altfel nu merg de la sine. Realitatea este că direc- torul școlii din Murighiol a trecut o dată, la 26 septembrie, pe la de- pozit, a văzut că nu sînt cărți, a înălțat din umeri și și-a văzut li- niștit de alte treburi. Dar răspunsul distribuitorilor de earte trădează o mentalitate pe care eentrele de comună, de unde ur- mează să fie preluate de școli. Dar rezolvarea încurcăturilor pe care le fac cei ce distribuie cartea în sarcina cui cade 7 Revenind la situația concretă pe care am întîlnit-o la Tulcea tre- buie să spunem că nici în ziua cînd ne-am aflat noi la depozit nu se intrevedeau posibilități ca ma- nualele restante să ajungă rapid la elevi. Cum in ziua aceea — sîm- bătă 11 octombrie — urna să vi- zităm, școala din satul Partizanul, în comuna Maliuc, am inpachetat și am luat noi cele 14 manuale des- tinate acesteia. Vă asigurăm, to- Practica în producție a elevilor clasei a IX-a constituie, de aseme- nea, o problemă asupra căreia tre- buie să fie îndreptată toată aten- ția, căci și aici se întîlnesc unele anomalii. Iată, de pildă, cum stau lucrurile în comuna Mahmudia. Consultînd situația repartizării la practică — întocmită după prefe- rințele elevilor și ale părinților —• am constatat că mulți învață dac- tilografia, se pregătesc să devină tclefoniști, să lucreze în comerț, la frizerii și coafuri etc. După cît se pare, la Mahmudia, într-un viitor apropiat vom avea mai multe tele- foniste decît posturi telefonice și mai multe dactilografe decît ma- șini de scris. Cine o să mai facă agricultură, cine o să mai facă zootehnie, cine o să se descurce în dițiile cele mai bune, trebuie ono- rat așa cum se cuvine. Frecventa- rea cursurilor este obligatorie prin lege și nu mai este necesar să in- sistăm asupra neajunsurilor prici- nuite de necuprinderea în școală a întregii populații școlare. Totuși în județul Tulcea mai există un nu- măr — redus, ce-i drept — de elevi neșcolarizați. Acești elevi trebuie aduși neîntîrziat la școală. Cu cît va trece timpul și prezentarea lor la școală se va amina, cu atît va fi tot mai greu să fie realizată buna lor pregătire. Realizarea acestei sarcini presu- pune și crearea unor mai bune con- diții de transport la școală, Ca și muncă de lămurire. Există însă și părinți care îi frustrează pe co- piii lor de dreptul la învățătu- ră ce le-a fost asigurat de stat. Nu înțelegem de ce se manifestă față de aceștia o inexplicabilă în- găduință. Aproape peste tot în ju- deț consiliile populare comunale nu au trecut la încasarea amenzi- lor care au fost aplicate în anul școlar trecut de către școli, con- form legii. Conducerile coopera- tivelor agricole de producție n-au fost nici ele suficient de receptive la cererile directorilor de școli, ale învățătorilor și profesorilor, ce a 'i sprijiniți în această privință. In sfîrșit, multe școli s-au complăcut ele însele în această situație : era mai comod așa. Mal muit: în a- cest an școlar, deși l-a Înregistrat o slabă frecvență, nu a fost aplicată nici o amendă. Ce își spun atunci părinții nepăsători ? „Vechile a- menzi nu se încasează, altele nu se dau, înseamnă că se poate să ne vedem de treburi*. Am vrea să reamintim cititorilor noștri de eite ori au cerut, în ședințe și consfă- tuiri, în articole de presă ete„ in- troducera amenzii pentru părinții care nu-și trimit eopiii la școală. Iată că există de peste un an o asemenea lege. De ee nu este apli- cată consecvent ? Școlarizarea tuturor copiilor este o problemă eare nu suferă «ici o aminare și care trebuie să se afle Ia loc de frunte pe agenda de lucru a oricărui inspector școlar, a orică- rui director și profesor, a oricărui primar. O nouă școală in cartierul Tătârași din Iași UN SCRIS CARE SE Cu toate că urni cercetători din lumea școlii au ajuns ia părerea că scrierea de mină îsi pierde tot Pornind de la cerința ca ir.îre tis fi ci:?: să ejriste un raport mai mu.: cin ir poate afirma că s‘a motive :a:ea de a ns; ci: și e-.ele cu IMPUNE varăși de la această oră ghiozdanele contravaloarea „Icomcoop*. că ia manualele sînt în elevilor. Așteptăm rabatului comer- cial. Nu de alta, dar ar fi păcat să-1 încasați dumneavoastră ! Ca și în alte părți, bunul mers al clasei a IX-a a școlii ge- nerale de 10 ani a constituit o preocupare de frunte pentru in- spectoratul școlar și pentru colec- tivele didactice din județul Tulcea. Aici funcționează în acest an 24 de clase a IX-a. Peste tot cursurile au început cu seriozitate și nu ne îndoim că vor duce la rezultatele așteptate. Să ne oprim însă asupra unor probleme rămase încă în suspensie. La începutul toamnei a fost o ade- vărată avalanșă de cereri de în- scriere în clasa a IX-a, numărul celor ce solicitau înscrierea între- cînd pe cel planificat. Planul a fost deci revăzut, la Tulcea, de gospodărie ? Nu am fi blemă și nu trebare dacă ridicat această pro- am fi pus această în- nu ne-am fi dat sea- ma că e vorba aici de un fenomen cu caracter mai general, întîlnit și în alte părți din țară, in rîndu- rile acelor tineri care se feresc de munca pe ogoare. Școala, cadrele didactice au datoria de a face mai mult pentru educarea tinerilor pentru muncă și prin muncă. Școala sătească de 10 ani trebuie să pregătească în primul rînd nu viitori funcționari, vânzători și fri- zeri. ci agricultori de nădejde, oa- meni legati de satul lor, de pămîntul pe care-1 lucrează, buni gospodari, tineri ci : bogată cultură ge- nerală. care să știe să ducă mai de- parte și să ridice pe o țreantă supe- rioară îndeletnicirile și meseriile părinților si bunicilor lor. Practie» in producție a elevilor din clasa aeeea. să specificul județ. a IX-a va trebui, de fie mai mult legată de fiecărui sat, a! fiecărui Școlarizarea tuturor copiilor și frecvența lor regulată este una din condițiile esențiale ale realizării politicii școlare a par- tidului și statului nostru. Dreptul la învățătură, asigurat azi în con- Din analiza unor exemple oferite de școlile pe care le-am vizitat in Județul Tulcea, se desprind conclu- zii valabile și pentru alte Județe. Si- tuațiile asemănătoare eelor despre eare vorbeam mai atu se cer grab- nic soluționate. Nu pot fi amina te la infinit problemele care trebuiau să fie rezolvate acum a lună de zile, la începutul anului școlar. MISCEA IONEL se perfecționa scrierea TAnuste. Nimeni nu-și poate rezerva drep- tul de a nesotot; progr^e.- to - nicii în domeniul scrierii cu aju- torul mașinii de scris, dar și in viitor trebuie să ne călăuzească grija pentru scrierea de mînă. înarmarea copiilor cu deprinderea de a scrie citeț, frumos, de a res- pecta orizontalitatea și paralelis- mul rîndurilor chiar și pe hîrtia neliniatâ. punind un accent deo- sebit pe sporirea ritmului și a vite- zei scrierii de mină trebuie să ră- mină o preocupare permanenta. De cîțiva ani a început în unele școli experimentarea scrierii ver- ticale și simplificate. Oarecum tradiționaliști în acest domeniu, deși fără a fi respectat vreodată rigorile scrierii cursive-oblice, cei care aveam să incenem experi- mentul nu am fost lipsiți de în- doieli cu privire la succesul pe care-1 vizau inițiatorii. Ne-a tre- buit curaj șt mai ales, a fost ne- cesar să ne informăm cu privire la consecințele psiho-anatomice .cep favorizeze atît scrip- i’iterul, renunțind la matură oblica și fo- cu pătrățele in etapa elor am. eliminat, ce m fapt cu evidente p-naecir.țe negative pentru copilul clasa I — existența unor ca- iete cu liniaruri diferite. Trecerea la caietul cu linianiră dictando nu a prezentat, în acest feb nici o greutate atunci cînd elevii au ajuns în clasa a H-a La sfîrșitul anului școlar, ei au putut scrie perfect lizibil pe hîrtie neliniată (fără să folosească transparentul), dînd rîndurilor orizontalitate și paralelism. Și mai mult s-a perfecționat scrisul copiilor în clasa a Hl-a. așa cum o atestă probele date de ei pe hîrtie neliniată. de lățimea colii ministeriale. Pentru a evita subiec- ti vișinul aprecierea acestor probe am cerut sprijinul colegilor care predau limba română la cla- sele V-VIIL Urmărind experimen- tal nostru în decurs de trei ani, a- ceștia au manifestat un interes deo- sebit față de scrierea verticală și Sos' ta Hiee: n verticale simplificate, ierabîl sprijin ne-au ră privință studiile :e că nu o dată corec- terEpvfaisdcT. ca să nu mai vorbim de ferdele rilnir— este foarte difi- cilă pentru învățători și profesori Elitei t ;eari oe chiar elevii sint tuația critică de a scrisul: fie că seri elevi pus nu-ș formă literele bocete in basto- case. ca elevii să dobîndească un scris ci- •eî și frumos. De multe ori ne luau probele de cum intram în cance- larie: le cercetau cu migală, le comparau cu extemporalele ori cu lucrările scrise date de elevii cla- seior V-VTII. Comparația i-a dus la părerea că scrierea verticală și simplificată este superioară scri- erii oblice. La sfîrșitul anului școlar In clasa a III-a am pus la îndemîna colegilor 310 probe de scriere (fișe), pentru aprecierea calității scrisu- lui sub raportul lizibilității, al este- ticii. al orizontalității rîndurilor. al paralelismului rîndurilor si axei literelor din cuvinte, al verticali- tăți-. literelor, al regularității și pro- porției acestora. Fișele au fost apreciate cu foarte bine, bine, mediocru și slab. Din totalul de 310 fișe, 131 au fost notate cu „foarte bine", 118 cu „bine”, 41 cu „mediocru" și 20 cu „slab". Rezul- tatele comparării scrisului de la sfîrșitul clasei a Il-a cu scrisul da la sfîrșitul clasei a IXI-a este ur- mătorul: volumul literelor s-a micșorat, așa îneît scrisul seap lnă cu cel al scriptorului matur, ins- truit ; orice cuvînt, chiar cu un număr mare de semne, poate fi citit dintr-o singură privire, fără nici o poticnire, rapid ; literele au regularitate și păstrează o pro- porție justă; orizontalitatea rîn- durilor este bună, la fel parale- lismul lor și paralelismul axei Uterelor cu bastonașe simple ori buclate; viteza medie, ritmul de scriere la copiere, au crescut de la 38-42 semne pe minut la sfîrșitul clasei a Il-a, la 48-52 și chiar mai multe semne pe minut la sfîrșitul clasei a III-a. La dictare se cîș- tigă încă un spor. Deși există o mare asemănare în scrisul elevilor, personalitatea scriptorului este evidentă, fiecare elev dînd literelor un element care le deosebește de literele altui elev. Viteza și ritmul citirii unui text scris cursiv, oblic, chiar de tipar, sînt mai mici decît la citirea aceluiași text scris cu litere drepte de tipar, fapt ce se constată atît la cititorii maturi cît și la cei de vîrstă școlară. Concluziile noastre pledează, deci, în favoarea scrierii verticale și simplificate, pentru că acest model de scriere convine în cel mai înalt grad atît celor care scriu, cît și celor care citesc scrierea de mînă. Extinderea experimentării scri- erii verticale și simplificate în școlile a șapte sectoare din Ca pitală și în cîteva clase din școli urbane și rurale din fiecare județ, antrenînd învățători entuziaști și cu tragere de inimă, va aduce, sintem siguri, elemente noi în favoarea îmbunătățirii scrierii de mînă. înv. IOAN CHIOREANU Școala generală nr. 61 din comuna Dobroiești-București Etimologia și înțelegerea cunoștințelor Asistentele la ore, ca și inspecțiile speciale la care un participat ne-au dat pri- lejul să constatăm — și nu de puține ori — că unii elevi nu cunosc etimologia ter- menilor pe care îi folosesc, înregistrarea acestora fă- cîndu-se mecanic, papaga- licește. Or, această defi- ciență diminuează mult conținutul științific al unei lecții, înțelegerea cunoștin- țelor. Pentru a ilustra pe „viu" la ce duce neglijarea de către profesori a explicării termenilor utilizați in lec- ție, vom cita cîteva exem- ple pe care le-am cules personal. La o oră de dirigenție, in care s-a vorbit despre Delta Dunării, profesorul diriginte a amintit că a- ceastă parte a țării ne fur- nizează, printre altele, și caviar. întrebîndu-i apoi pe elevi ce este caviarul, ei nu au putut să ne dea nici un răspuns. Am asistat o- dată la o lecție de anato- mie al cărei subiect a fost sistemul nervos central și în care s-a vorbit și despre cornul lui Ammon. Un elev întrebat de noi cine a fost Ammon a răspuns ferm: „Desigur, un anatomist". Firește, era de așteptat un asemenea răspuns atîta vreme cît profesorul n-a explicat că formația ence- falică este ,cornul lui ilmmon" denumită așa comparație cu unul prin din coarnele zeului Ammon. In condiții asemănătoare n-ar fî de mirare să auzim că și Achile, al cărui nume este folosit pentru a de- semna un tendon, a fost și el... anatomist. La o altă lecție de anatomie, despre coloana vertebrală, denumi- rea primei vertebre, atlas, a rămas cu totul obscură pentru elevi, ba mai mult, i-a pus în încurcătură, ei întrebindu-se ce legătură poate exista între vertebra respectivă și atlasul geo- grafic. Știind bine că este posibilă o asemenea relație, intrucit cuvîntul „atlas" le este familiar elevilor de la geografie, profesorul avea datoria să le explice cum titanul Atlas — pedepsit de Jupiter sS suporte pe ume- rii săi bolta cerească fiind- că a vrut să urce la cer, împreună cu alți titani, pentru a-1 detrona —• și-a împrumutat numele ver- tebrei care susține capul, Lipsa de explicații etimo- logice duce și la expresii greșite de tipul „mușchiul miocardic" în loc de mio- card, întrucît elevii, ne- ștîînd că prefixul mio deri- vă de la cuvîntul latin mus, care înseamnă mușchi, nu-și dau seama că a spune mușchiul miocardic e egal eu a spune „mușchiul muș- chiul cardiac". Neglijarea explicării e- limologice duce și la ros- tirea și scrierea eronată a unor cuvinte — situație pe care, din păcate, o întilnim destul de des la mii de elevi. Pentru remedierea aces- tor deficiențe este reco- mandabil ca pe masa de lucru a profesorului să existe cît mai multe și va- riate dicționare, enciclope- dii, îndreptare, pentru a fi consultate după necesități, în același timp, explicarea etimologică a termenilor trebuie să se bucure de mai multă atenție și din partea autorilor de manuale, în- trucît mulți dintre aceștia nu-i dau importanța cuve- nită sau o neglijează cu totul. Prof. dr. CONSTANTIN SIMIONESCU Dragomirești-Vale, jud. Ilfov CONTINUĂRI • CONTINUĂRI • CONTINUĂRI • CONTINUĂRI In educarea tineretului — un front comun ra școlii și în societate. S-a subli- niat necesitatea desfășurării unei mai hotărîte și mai eficiente acti- vități pentru combaterea concep- țiilor și manifestărilor înapoiate ce se mai întîlnesc în rîndurile unei părți a elevilor, pentru pro- movarea în masa elevilor a siste mului de valori intelectuale etice și estetice specifice orînduirii noastre socialiste. Ceea ce a caracterizat în mod deosebit lucrările plenarei a fost preocuparea expresă ca. pe baza analizei rezultatelor obținute și a neajunsurilor manifestate în mun- ca organelor și a organizațiilor U.T.C. din școli, să se stabilească și să se adopte cele mai potrivite ți mai eficiente măsuri de natură să conducă la ridicarea nivelului calitativ ăl activității U.T.C. în rân- dul elevilor și la sporirea contribu- ției acesteia la munca de educare a tineretului școlar. S-a subliniat că. în condițiile preocupărilor spo- rite ale școlii pentru modernizarea procesului de învățămînt, pentru sporirea valorii educative, forma- tive a acestuia, principalul obiec- tiv al activității organizațiilor U.T.C. din școli trebuie să-l cons- tituie stimularea interesului, a dra- gostei și a pasiunii elevilor pentru învățătură. Organizațiile U.T.C. au fost chemate să sprijine școala mi- litînd activ pentru întărirea disci- plinei elevilor, pentru respectarea regulamentelor școlare și crearea unui puternic climat de opinie îm- potriva tuturor acelora care se a- bat de la normele vieții școlare. S-a apreciat că e necesară intensi- ficarea muncii organizațiilor U.T.C. pentru dezvoltarea la elevi a pasiunii față de știință și cultu- ră, pentru îmbogățirea substanția- lă și elevarea vieții spirituale ați- nerilor, insistîndu-se asupra im- portanței pe care o are extinderea și consolidarea cercurilor pe obiec- te și tehnico-aplicative, constitui- rea societăților științifice, organi- zarea, acolo unde există condițiile necesare, a unor case ale tehnicii pentru elevi. O direcție principală de viitor a activității organizațiilor U.T.C. din școli o va constitui îmbunătățirea muncii politico-ideologice, de edu- cație patriotică ți moral-cetățeneas- că a elevilor, intensificarea acțiuni- lor menite să-i mobilizeze la însu- șirea temeinică a cunoștințelor din domeniul științelor sociale, să con- tribuie la transformarea acestor cunoștințe în convingeri profunde, în dragoste fierbinte față de patrie, devotament nemărginit față de par- tid și hotărîre nestrămutată de a lupta pentru înfăptuirea politicii sale creatoare. în vederea înfăptui- rii acestor obiective, organizațiile U.T.C., împreună cu conducerile de școli și cadrele didactice, vor iniția o mare diversitate de ac- țiuni pentru cunoașterea și însuși- rea de către elevi a documentelor Congresului al X-lea al Partidului. Vor fi extinse totodată formele de activitate care .și-au dovedit efi- ciența în educarea patriotică a e- levilor, care contribuie la înarma- rea lor cu concepția științifică des- pre lume și viață, cu principiile fundamentale ale politicii partidu- lui și statului nostru, care promo- vează în rîndurile tineretului ati- tudini ferme, combative față de concepțiile înapoiate și dezvoltă o înaltă responsabilitate socială. O nouă treapta calitativă vor trebui să urce și activitățile cultu- ral-artistice, sportive și turistice.es și cele de pregătire a elevilor pen- tru apărarea patriei. « Organizațiile U.T.C. sînt chemate totodată să-și facă în mai mare măsură simțită prezența sistemati- că și eficientă în sprijinirea elevi- lor pentru cunoașterea propriilor lor capacități și, pe această bază, să favorizeze orientarea lor în alege- rea profesiunii. Ridicarea calitativă a întregii munci educative desfășurată de or- ganizația U.T.C. alături de școală și de ceilalți factori educativi re- clamă și o mai accentuată diversi- ficare și adecvare a formelor de ac- tivitate la particularitățile și pre- ferințele elevilor, o înnoire judi- cioasă a metodelor și modalităților specifice de acțiune. In același timp lucrările plenarei au scos în evidență faptul că, pentru ca multi- plele sarcini ce stau în fața orga nizațîei să poată fi cuprinse la ni- velul cerințelor actuale, este nece- sar ca în activitatea practică de zi cu zi să se depună eforturi perma- nente pentru înlăturarea formalis- mului în muncă, pentru evitarea paralelismelor și a suprapunerilor pentru mai buna corelare a acțiuni- lor desfășurate de organizațiile U.T.C. în comun cu școala și cu ceilalți factori educativi. O concluzie generală care a re- zultat din ansamblu] dezbaterilor este aceea ca înfăptuirea mari- lor obiective și sacini Înscrise in planul de măsuri privind îmbună- tățirea activității U.T.C. în rîndu- rile elevilor impune realizarea u- nei cît mai strînse conlucrări în- tre organele Ministerului Invăță- mintului și ale CC. al U.T.C. la nivel central, județean, municipal, orășenesc sau comunal, realizarea unui front comun al școlii și or- ganizației U.T.C, bazat pe o con- cepție unitară, pe un program ju- dicios de acțiuni, In cadrul căruia fiecare din factorii angajazi în pro- cesul complex de formare și de pregătire a tineretului școlar pen- tru muncă și viață să și aducă cu maximă eficiență contribuția sa specifică, indeplinindu-și in acest fel. înalta misiune ce le este încre- dințată. Un mic templu cărții destinată literaturii scrise în limbile străine pe care elevii le studiază in școală în total biblioteca cuprinde pînă în momentul de țață 20.000 de volume. Cît privește numărul cititorilor, nu se pon- te încă da o cifră exactă, de- oarece ea sporește aproape zilnic. De cind a început școala, biblioteca a devenit și gazda primitoare a unor acțiuni co- lective. Aici au loc bunăoară, ore de lectură, întilniri cu scriitorii, dimineți de basm pentru cei mici. într-un cu- vînt, biblioteca aceasta poate fi comparată cu un mic templu al culturii unde toți cei care-i păsesc magul sînt ajutați să iubească și să înțeleagă cartea. PAGINA 3 INFORMARE • DOCUMENTARE „REVISTA DE FORMAȚIA MATEMATICA PEDAGOGIE — ANCHETĂ INTERNAȚIONALĂ — Prof. dr. VICTOR IOSIFOVICI LEVIN, In cadrul anchetei noastre internaționale, cu prilejul căreia e serie de specialiști în domeniul predării disciplinelor mate- matice au fost solicitați să răspundă la întrebările : VLADIMIR MICIC Universitatea „V. I. LENIN“- MOSCOVA 1 Cercetările pe care le între- prind specialiștii sovietici în didactica matematicii cu pri- vire la perfecționarea și moderni- zarea programelor școlare de ma- tematică se orientează spre găsi- rea căilor de natură să permită cuprinderea în programe și manu- ale a ideilor fundamentale ale ma- tematicii contemporane și în ace- lași timp către conturarea factori- lor esențiali în studiul acesteia — bazele logicii matematice și însu- șirea matematicii calculatorii. In această direcție se înfruntă însă concepții și tendințe contradictorii. S-a vădit că nu întotdeauna ceea ce părea nou era în același timp și înaintat și ceea ce părea tradițional, clasic, era în același timp și învechit. După părerea mea. oricît de atrăgătoare ar fi ideea cuprinderii unui număr cît mai mare de ramuri și capitole ale matematicii moderne în progra- mele școlii de cultură generală, practic aceasta este nerealizahilă pentru masa elevilor. De aceea, o- rientarea noastră actuală urmă- rește îmbinarea celor două mo- mente esențiale în formația mate- matică din școală : pe de o parte pregătirea majorității elevilor pen- tru a-și însuși cunoștințe utile în scopul participării lor la procesul de producție, iar pe de altă parte asigurarea unui fundament trainic pentru continuarea studiului de specialitate în școala superioară. 2 Specializarea timpurie ta matematică poate fi pusă tn discuție doar pentru o foarte mică parte din elevi, înzestrati cu aptitudini deosebite. Din consta- tările noastre, această înzestrare nu este exhaustivă în sfera mate- maticii, ci se referă chiar de la început la unul sau altul dintre domeniile acestei științe. In același sens cred că trebuie orientată și educația matematică a acestor elevi. 3 Dezvoltarea multilaterală a aptitudinilor constituie un principiu fundamental al în- vățămîntului sovietic de cultura generală. în domeniul matematică, această dezvoltare poate fi obți- nută prin organizarea unor studii facultative în școli (studii prevă- zute, de altfel în noua programă de matematică din învățăminte? sovietic), prin intermediul oiimp:»- 1. In ce direcție trebuie orientat, în perspectivă, învățămîntul matematic în liceu î 2. Sînteți pentru o specializare matematică timpurie ? 3. Care sînt formele cele mai eficiente pentru pre- gătirea elevilor talentați în domeniul matematicii ? 4. Cum poate fi intensificată contribuția matema- ticienilor din învățămîntul universitar și din institute- le de cercetări la formarea viitoarelor cadre din acest domeniu î tentați — prin editarea in tiraje de zare școlile cu program ipeeial de f rxl tuali. De aceea căutăm ’rtf MKCa MEK. li s toate \ Universitatea din Belgrad IO cerință a modernizării ma- tematicii în școala secundară este asigurarea caracterului intensiv al predării el In aceiași timp, studiul trebuie orientat către cunoștințe finit. Cu orice mijloace Numărul 9/1969 al „Revistei de pedagogie" cuprinde, la rubrica „Studii", materialele „Cercetarea pedagogică în fața exigențelor so- cietății socialiste" de Ion Gh. Stanciu , „O etapă nouă în dez- voltarea învățămîntului general" de Ion T. Radu, „Fișa pedagogică și problemele cunoașterii și orien- tării școlare a elevilor" de Romeo Dăscălescu și Dumitru Muster. La rubrica „Cercetări-Experi- mente" sînt înserate articolele -Aferentația inversă" și accepto- rul acțiunii în instruirea progra- mată" de Vasile Bunescu, „Uni- tatea influențelor educative în procesul formării personalității" de Ion Dragu și Anton Vasilescu, „Dezvoltarea gîndiriî creatoare a elevilor prin studiul matematicii" te Gleb Simionescu și Vasile Ște- finescu, „îndrumarea autoeduca- tei preadolescentilor" de Andrei Bana. „Introducere la programa te caligrafie pentru clasa a Il-a de Ana-Maria Ichim și Alexan- dru FDipuriei, „Particularități ale lecturii independente a adoles- cenților* de Rom nins Șiclovan și —Anchetă in rîndul pedagogilor de internate* de Valeriu Sama. laBluița Ghivirigă semnează ssaterialul „Folosirea anchetelor in cercetarea pedagogica". La rubrica -Istoria școlii și gin- tfiru pedagogice* se publică arti- ertele „Conceptul de școală popu- lară în gindirea pedagogică din Transavania pînă la 1918*, de Vasde Pa anei și „Petru Șpan despre valențele educative ale vetrei părintești*, de Teudar GaL Revista esprtote de asemenea artieaâeăe Tntey? area televiif-mH te tei muter te V»Se T*u4a- resru. Jrdrgzca Docdnectrcă" te lin» g GrWurte. precum ți r wr• > .Creexa vieții științifi- ce*. .O.îxâ s bet\ire*, „V*- bnap^rri-, .GAZETA matematica- * «pir»» racasc ,C»«n maae*^ •c**. «ara *, ac. SMU te ■ i ■te te kteteite ■ urării : >i|i ■ e**_ te a. ■teusrirî. AM ■*- ■ ni ■■ M te ten • te tevășă- nanai wr»-" te S MilM JtaarM te ateetei giarra etan • XB-r* te A. Ma«n. Se ștetecă te «sesam. te aeM ■teuar. și imM reoueu. «tete at» । iKit» i ii—om â U—e c INSTITUTUL PEDAGOGIC DE 3 ANI-CONSTANTA ANUNȚĂ I scoaterea la concurs a următoarelor posturi i Catedra de Matematică : — lector, poz. 2 din statul de funcțiuni, discplinele! Com- plemente de matematică și Metodica predării matematicii. — lector, poz. 3 din statul de funcțiuni, disciplina Analiză matematică. — lector, poz. 4 dîn statul de funcțiuni, disciplinele s Geo- metrie elementară. Matematică generală și Teoria funcțiilor. — asistent, poz 6 din statul de funcțiuni, disciplinele i Ana- liză matematică și Metodica predării matematicii. — asistent poz. 7 din statul de funcțiuni, disciplinele : Geo- metrie analitică și Elemente de algebră liniară și geometrie superioară. — asistent, poz. 8 din statul de funcțiuni, disciplinele i Aritmetică și Algebră. — asistent, poz. 9 din statul de funcțiuni, disciplina Anali- ză matematică. — asistent, poz. 10 din statul de funcțiuni, disciplinele i Mecanică teoretică și Complemente de matematică. — asistent, poz. 11 din statul de funcțiuni, disciplinele t Geometrie elementară, Matematici generale și elemente de teoria probabilităților. Catedra de Fizică — lector, poz. 4 din statul de funcțiuni, disciplinele! Fizică atomică și Practica pedagogică. Catedra de Limba română și limbi străine : — conferențiar, poz. 1 din statul de funcțiuni, disciplina Limba română contemporană — lector, poz. 2 din statul de funcțiuni, disciplina Limba română contemporană. — lector, poz. 4 din statul de funcțiuni, disciplina Limba latină. — asistent, poz. 7 din statul de funcțiuni, disciplinele i Limba română contemporană și Istoria limbii române. — asistent, poz. 8 din statul de funcțiuni, disciplina Limba română contemporană. Catedra de Literatură română și universală: — asistent, poz. 6 din statul de funcțiuni, disciplin;' Istoria literaturii universale, Istoria literaturii române, Com- poziție. Catedra de Istorie — Geografie: — lector, poz. 6 din statul de funcțiuni, disciplinele: Isto- ria modernă universală șl Istoria contemporană universală. Catedra de Științe Naturale și Agricole: — conferențiar, poz. 5 din statul de funcțiuni, disciplina Anatomia și fiziologia omului. Catedra de Pedagogie — Psihologie: — lector, poz. 4 din stat”' * * gie generală, — lector, poz. 5 din stati gogie generală și Psihologii Candidații la concurs v< hd pedagogic de 3 ani Con nea de 30 zile de la data se Înscriere, la care se va prvfcae de Legea nr. 6 pi te des RSR șxjciacată în I V 33 d=s li =ar- - t*» Ccnrrri se va -ețffcn •r*. i;j t. ir. : n ? P-nteu candădațu din aiî> va asigura cazareț ANUNȚ Liceal „Nicolae Grigorescu" Cimpina (fost D. B. Știrbei) •rganixează semicentenarul școlii în ziua de 26 octombrie ■x. ă invită la această festivitate pe toți foștii profesori s absolvenți. Cei ce doresc să participe vor comunica de urgență endacerii școlii. INSTITUTUL POLITEHNIC TIMIȘOARA anukța scoaterea La concurs a urrodloerelor posturi i FACULTATEA DE MECANICA — Profesor la catedra de Material rulant. disciplina Motoare de tracțiune, poziția 2 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Material rulant, disciplina Locomotive și automotoare cu motoare cu ardere internă ; Locomotive și trenuri electrice și vagoane, poziția 9 din statul de funcțiuni. FACULTATEA DE ELECTROTEHNICA — Profesor la catedra de Bazele electrotehnice, disciplina Electrotehnică și electronici poziția 2 din statul de func- țiuni. — Profesor la catedra de Bazele electrotehnicii, disci- plina Electronică neliniară, poziția 4 din statul de funcțiuni. — Profesor la catedra de Utilizările energiei electrice, disciplina Acționări electromecanice și utilajul electro- mecanic, poziția 2 din statul de funcțiuni. FACULTATEA DE CONSTRUCȚII — Profesor la catedra de Drumuri și fundații, disciplina Geotehnică și fundații, poziția 1 din statul de funcțiuni. — Șef lucrări la catedra de Beton armat, disciplina Materiale de construcții, poziția 14 din statul de funcțiuni. — Șef lucrări la catedra de Geometrie descriptivă și desen, disciplinele Fotogrametrie, topografie și trasări în construcții, poziția 4 din statul de funcțiuni. — Șef lucrări la catedra de Matematici II, disciplinele Geometrie analitică și diferențială, poziția 4 din statul de funcțiuni. — Șef lucrări Ia catedra de Matematici II, disciplinele, Analiza matematică poziția 5 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Drumuri și fundații, disciplina, Geotehnică și fundatii poziția 11 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Drumuri și fundații, discipli- nele Studiul și proiectarea drumurilor și Construcția dru- murilor, poziția 12 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Drumuri și fundații, disciplina Pedologie generală și ameliorativă, pedologie ameliorativă și agrotehnică, poziția 14 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Hidrotehnică, disciplina Hidraulică și mecanica fluidelor, Hidraulică, poziția 20 din statul de funcțiuni. — Asistent la catedra de Hidrotehnică, disciplinele Iri- — S*te= te e*te» te F ti jz- jx farr —ie *«“- 2 ca «ravrf te SăBCSes- — te uiwtfr» teGMMaszc mhjjc.iI it teacx te ovar - j. 11 c a. r *r ~ — as sse--.-. te oertex Se v- ne*-.-.?- a Saen 4 feș-» •=< c aaeas-zrtL jcKtia 11