Proletari din toate fânle, uniti-văl SUCCES ÎN NOUL AN ȘCOLAR ORGANIZAȚIA DE PARTID DISI ȘCOALA ! Anul XXI-Nr. 1008 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMINTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ Vineri 12 sept 1969 4 pagini 25 bani SUB CELE MAI LUMINOASE AUSPICII începutul anei nai etape de ac- tiviate școlară a prilejuit întot- deauna manifestarea n-wy pro- funde sen ti mente de bucurie. căci LmiirVur i el a fost legai ce nă- zuințe de viitor, intrucr-pâie in Li nara generație. Astăzi, in pragul acestui an școlar. care se deschi- de sub semnul botăririlor Congre- sului ai X-iei al partidului, sin- tem iiKbmâ;.:i mai mult ca ari- cind sa prvm eu cea cir depu- nă încredere, ca cea mai deplină mândrie destinele tineretului țâ- L'rmind șirul neîntrerupt ai iuptelor pentru libertate, moepec:- centâ ți o viață mai benă, po- porul nostru a fnfaprjrt. acum ic ster: ce veen insurecția armata, pornind, sub cor.cucerea Înțe- leaptă a Partidului r^mm-e pe drumul maniac realizări care cu fiecare treaptă străbătută se insu- meeaâ precât, ac asaltul spre o nouă treaptă .'pentru acmgerea celor mai înalte idenitrt ase ome- nirii, întruciupale in societatea comunistă. Carader-stita prin- cipală a politicii mamcst-lerm.>- te a partidului aaserz. ~.a fată de om. față de dezvoltarea maxi- mă a facultăților Im mielecma*-e >: morale, rare si-: perari rar., ciparea pietrari ia oezvoț tarea se- ciețâții și la făurirea proprii fe- riciri in era progresul-c științific, tehnw și cultural a deverul cen- trul preocupărtior permanente, căreia :: sint subordonate toare eforturile ș: coiective. Acesta este temenii bme justificat al grijii neobosite s progresiv ac- centuate pe care partidul «z sta- tui nostru snt-ai st o acordă invă- lămintuV” ți siujitoetiw școlii. a căror vaăoresotsă ccctribut-e ia n- dreares Decademtă a nivelului de cultură șt âsiLzztie al Între- gului popor este nan.m recunos— cută. Dezvoltarea și per :ev pozarea procesului de instruire șâ educare a tinerelor generații au înregistrat, cu deosebire in actualul cincinal. ■i succese. în această pe- rioadâ, aproape fiecare început de an școlar a adus noi ți importante eleciente in dezvoltarea învăță- mfr.toha nostru în raport cu ina- 12 tarea rapidă a țăni pe dru- mul construcției socialiste. Nicio- dată insă ca acum n-a fost expri- — = iă cu atita holărire și n-a fost antrenată atît ăe categoric voința rdr-tttvâ în acțiunea de transfor- mare înnoitoare a învățămintului pe tina modernizării și perfecțio- .-.-r. lui integrale, conform cu mărețele obiective care-și cer nfăptuirea :r. toate sectoarele nețu ecocomice și soci al-cui tura- le. Directivele CC. al P.CJL din DIRECTORUL, PROMOTOR AL MUNCII COLECTIVE aprilie 1968, Legea privind dezvol- tare» invățăminruiui și Statutul personalului didactic au precizat cadrul și au indica: direcțuie de dezvoltare pe o pertuadă mai în- oe.tișcu a mi ațăm . m::ui nos- tru. ar hotârirtle Congresului al X-lea al PC_R_ au mesitizat pe toți slujitorii scotei Iz o muncă plină ce r.suSepre pentru trans- punerea in realitate a amplului program de măsuri med te să sporească aportul activnă;:: ae instruire și educare la progresul nestăvilit și multdaterai ai socie- tăți; noastre snci< u;e . Sub aceste auspect; luminoase. Iz 15 septemerte șoMiie de toate categoriile, iar la 1 octombrie ins- tittrtuie de invătămînt superior ii vw primi Sărbătorește pe cei pes- te patru mii ioane de elevi si stu- decu care, in clasele curate, in sălile de curs spațioase sau ir. la- boratoarele bine utilate cu apara- tură modernă, isi vor însuși noi și noi cunoștințe necesare unei te- meinice pregătiri pentru viață, pentru muncă. is acest an. pe harta invătă- mi-.tuful nostru a apărut un obi- ectiv nou : cele 10 200 de clase a IX-a care marchează trecerea la școala generală obligatorie de 10 ir.: menită să asigure poporului .-jcszru un ma: înalt nivel de cul- • *1 zeterală. situind România în rine ut țârilor fruntașe din acest ț - t de vedere. Numeroși absol- \*en;i a; liceului se îndreaptă nu numai spre invâțămintul supe- rior. dar și spre cele treizeci de specialități pentru care au fost instituite școlile de subingineri și spre școlile tehnice postliceale, •ar mul’J absolventi ai școlilor ge- nerale către școlile profesionale sau ucenicia la locul de muncă, dezvoltate in acest an pe direcțiile cregăttr.i de tadre medii și munci- tor: talificați prevăzute in hotă- ririle Congresului. Organele învățămintului, con- ducerile școlilor și ale instituțiilor de invățămînt superior, cu parti- ciparea activă a organelor și or- ganizațiilor sindicale au făcut pregătiri intense pentru noul an școlar. S-a lărgit baza materială a învățămintului prin construirea de noi localuri și săli de clasă și darea în folosință a noi locuri în CONSTANTIN DRAGULESCU președintele Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și cultură (Continuare în pag. a 2-a) Cu deosebită satisfacție au luat cunoștință cadrele didactice de hotârirea Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român prin care se acordă organizațiilor de partid din școli și facultăți drep- tul de control asupra activității conducerii administrative în apli- carea liniei politice a partidului, a hotăririlor și directivelor organe- lor superioare de partid și de stat. Este în practica partidului nostru de a studia atent fenomenele noi ce apar in procesul dezvoltării so- ciale in vederea luării celor mai corespunzătoare măsuri de conti- nuă perfecționare a muncii de partid, de stat, a întregii socie- "in perioada de după Congresul al LX-lea. organizațiile de partid din toate sectoarele de activitate au cunoscut o puternică dezvol- tare. Ele au primit un număr de noi membri de partid și și-au îm- bunătățit conținutul muncii poli- tico-organizatorice, afirmîndu-se toi mai puternic ca forță politică conducătoare. Același proces de dezvoltare și maturizare l-au cu- noscut și organizațiile de partid din instituțiile de învățămînt în prezent in numeroase colective școlare, peste 50 la sută dintre pro- fesori și învățători poarta înaltul titlu de membru de partid, iar or- ganizațiile de bază din școli au la activul lor o rodnică activitate. Modificările și completările a- □ use Statutului partidului reflectă schimbările survenite în structura sa ca urmare a îmbunătățirii ad- mir.istrativ-teritoriale a țării, a perfecționărilor ce au fost aduse activității de partid după Congre- sul al LX-lea și Conferința Națio- nală. grija ce se manifestă pentru precizarea în continuare cu mai multă claritate a atribuțiilor orga- nelor și organizațiilor de partid în conducerea complexului proces de edificare a socialismului. In cazul organizațiilor de partid din școli, noile atribuțiuni ce li s-au acordat consfințesc, pe de o parte, experiența pe care au acu- mulat-o, capacitatea lor de influen- țare a maselor, gradul de maturi- tate la care au ajuns și care le face capabile să-și asume dreptul de control asupra conducerii ad- ministrative. Pe de altă parte, a- ceste atribuțiuni, creîndu-le posi- bilități mai largi de acționare în mobilizarea factorilor instructiv- educativi din unitățile școlare, ri- dică în fața lor mari răspunderi cu privire la înfăptuirea politicii par- tidului și statului nostru în dome- niul învățămintului public. Cu alte cuvinte, organizațiile de partid din școli au, în noile condiții, posibi- lități, dar și responsabilități spo- rite în ceea ce privește modul de organizare și desfășurare a între- gii munci politico-ideologice și or- ganizatorice, în ceea ce privește calitatea și eficacitatea acesteia. Ele sînt chemate să determine, pe această cale, o și mai mare efer- vesceiltă în rîndul cadrelor didac- tice. în frunte cu comuniștii, o preocupare mai susținută fată de munca instructiv-educativă, în ve- derea ridicării întregii activități școlare la un nivel tot mai înalt, în pas cu evoluția societății noas- tre socialiste. Măsurile luate au în vedere creșterea muncii de partid din instituțiile de învățămînt la nivelul cerințelor și exigențelor noii etape deschise de istoricele hotărîri ale recentului Congres. Ele se înscriu pe linia îmbunătățirilor aduse modalităților prin care își exercită partidul rolul său de con- ducător în societate, de factor po- litic fundamental, de forță condu- cătoare a națiunii socialiste române. Acordarea dreptului de control organizațiilor de partid din învă- țămînt reprezintă totodată o con- cretizare a sarcinilor trasate orga- nelor și organizațiilor de partid prin Rezoluția Congresului al X- lea al Partidului Comunist Ro- mân, prin care li se cere să asigure conducerea politică a tuturor sec- toarelor vieții sociale. „Nu trebuie să existe nici un domeniu — se spune în acest document — în care să nu se exercite controlul ?i în- drumarea politică și ideologică a partidului". După cum se știe, conducerea partidului, secretarul său general — tovarășul Nicolae Ceaușescu — acordă o deosebită apreciere rolu- lui cadrelor didactice, contribuției aduse-în opera de construcție so- cialistă de învățători și profesori, cel mai numeros detașament al intelectualității țării noastre. Oa- menii școli sînt slujitori pasionați ai nobilei instituții care este școala, chemată să îndeplinească rolul de factor principal de educație a ce- tățenilor, a întregii societăți din epoca noastră, principalul canal de difuzare a științei și culturii, de îmbogățire a minții, de modelare a caracterelor și formare a tine- rei generații. Așa cum se arată în Raportul prezentat la Congres, școala trebuie să dea societății ,/itît buni specialiști, cit și cetă- țeni înaintați, cu un orizont larg, cu spirit de inițiativă, cu o minte receptivă la tot ce e nou ți avan- sat, cu un înalt spirit de responsa- bilitate față de îndatoririle sociale". Din aceste prevederi programa- tice se desprinde, ca primă preo- cupare a organizațiilor de partid din școli, sarcina de a asigura, împreună cu conducerile școlilor, continua îmbunătățire a conținutu- lui procesului de învățămînt, a gradului de pregătire și educare a tineretului școlar. în acest scop consider necesară lărgirea sferei de preocupări a birourilor organi- zațiilor de bază, astfel îneît să nu fie scăpată din vedere nici una din laturile principale ale muncii didactico-educative, începînd cu pregătirea profesională și polîtico- ideologică a fiecărui cadru didac- tic și sfîrșind cu perfecționarea stilului și metodelor de muncă ale direcțiunii școlii, ale organizațiilor revoluționare de copii și tineret — chemate să ajute școala în nobila sa misiune. Pentru ca viitorii absolvenți să fie atît specialiști de înaltă califi- care, cît și oameni cu o concepție înaintată, cu o ținută morală sănă- toasă, buni cetățeni, constructori priceputi ai socialismului și comu- nismului, în educația comunistă a tineretului studios — ca parte in- separabilă a procesului de învă- țămînt — paralel cu educarea în spiritul patriotismului, interna- ționalismului socialist, atenția prin- cipală a organizațiilor de partid trebuie îndreptată spre formarea concepției înaintate, materialiste a elevilor în lumina filozofiei marxist- leniniste. Pentru realizarea acestor dezi- derate. organizațiile de bază au înalta îndatorire de a se ocupa cu mai multă grijă de pregătirea po- litico-ideologică a comuniștilor, a celorlalte cadre didactice, în așa fel îneît aceștia, la rîndul lor, să poată asigura o educație cores- punzătoare tineretului ce-1 pregă- tesc. considerînd această preocu- pare ca una din sarcinile centrale. Așa cum cer documentele Con- gresului al X-lea al partidului, în etapa actuală în munca politico- educativă accentul principal tre- buie să cadă pe înarmarea polî- tico-ideologică a maselor, pe însu- șirea aprofundată de către acestea PETRE BARTOȘ (Continuare în pag. a 2-a) Congresul al X-lea al partidului, moment remarcabil" în viața întregului nostru po- por, a deschis perspective cum n-a mai cunoscut istoria acestei țări, mareînd o e- tapă hotărîtoare în procesul complex al făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Făurirea acestei societăți, în care guvernează principiile dreptății și e- chității sociale, este opera conștientă a ma- selor populare conduse de partid. „Partidul — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în Raportul prezentat la Congres — este nu- cleul în jurui căruia gravitează întreaga societate și de la care radiază energia și lumina ce pun în mișcare și asigură func- ționarea întregului angrenaj al orînduirii socialiste. La rîndul său partidul se regene- rează continuu sub impulsul puternicelor fascicole de energie și lumină din rînduri- le națiunii socialiste". Sub ochii noștri se desfășoară în toată amplitudinea perfecționarea relațiilor de producție, adîncirea democrației socialiste — singura democrație reală, care permite fiecărui cetățean să se manifeste plenar în sfera vieții sociale, să participe1 tot mai ac- tiv la conducerea treburilor țării, la în- făptuirea mărețului program de înaintare a patriei către zările senine ale comunis- mului. Or, participarea la viața obștească a fiecărui cetățean este într-un raport di- rect proporțional cu nivelul pregătirii sale, cu capacitatea de a recepta ceea ce e:>? nou și avansat, cu bogăția fondului de sen- timente de care e însobtlat, cu mereii-ea nemărginită în idealurile de munci ș: luptă ale Partidului Comunist Român. întregul nostru sistem educațicnai con- tribuie la formarea și dezvoltarea pexaoo^ lității cetățenilor patriei noastre, dar eu osebire învățămintul, scoate au aveaMi înaltă menire. Am putea spune că ex.stâ o unitate indestructibilă, c intsrccr.i : r.-ars reciprocă între dezvoltarea scciciaf: ir. florirea personalității umane, intre aceasta din urmă și participarea directă și comce- tentă a viitorului cetățean la progresai ma- terial și spiritual al națiunii noastre secta liste. Tocmai de aceea partidul nostru a- cordă o atenție statornică problemelor ln- vățămîntului, modernizării sale continue, creșterii rolului său formativ. în Documen- tele Congresului al X-lea se arată cu cla-, ritate că Directivele C.C. al P.C.R. din an lie 1968 și Legea învățămintului ..asigură orientarea și cadrul de modernizare al în- vățămîntuluj pe o lungă perioadă de timp în fața școlii de toate gradele stau sarcini deosebit de importante : generalizarea în- vățămîntului de 10 ani și perfecționarea continuă a învățămintului liceal ; orienta- rea întregii activități de dezvoltare și di- versificare a învățămintului către asigura- re; f :-n.âr:-. și calificării cadrelor de toa- te ta.tgcr.:l<. a noi contingente de specid- _st: s. •.enz:t:eni pentru toate sectoarele ■•“■eti: noastre sociale ; reducerea duratei de scc.smzare in învățămintul profesional, in- s--u_ma evtiiiar realizîndu-se, in princi- in arc-ăjcue : asigurarea condițiilor rectsare pentru împrospătarea sistematică t șoin generale de ?v ari Aceasta a mei in cantita- ’. i ' s tri acra in a ic ua zi a .-wwrdw utilitatea folosirii unui bogat ma- terial didactic audio-vizual. Pen- tru a-i orienta pe profesori în această privință s-au prezentat, cu titlul de exemplificare, înregistrări pe disc din „Letopisețul Țării Mol- dovei“ de Miron Costin, din fabu- lele lui Grigore Alexandrescu etc. S-a accentuat de asemenea asu- pra necesității ca profesorii să a- corde toată atenția laturii forma- tive a lecțiilor, să nu se mulțu- mească doar cu memorarea meca- nică a cunoștințelor, ci să urmă- rească, prin mijlocirea lor, atît formarea gustului estetic al ele- vilor cît și educarea lor în spiritul socialismului. Profesorii au fost o- rientați să-i învețe pe elevi să lu- creze singuri cu manualul și să-și aleagă singuri cele mai valoroase lecturi literare. în încheierea cursului s-a făcut o vizită la Arhivele de Stat din Brașov, unde se află documente literare de o mare valoare. O. BUZESCU pregătească și să desfășoare, din punct de vedere organizatoric și metodic, practica agricolă a ele- vilor din această toamnă. S-au dat astfel îndrumări cu privire la al- cătuirea grupelor de lucru, la fixa- rea atribuțiilor elevilor, la întoc- mirea caietului de practică etc. De asemenea, s-au pus la dispoziția profesorilor indicațiile bibliografi- ce necesare pentru organizarea lec- țiilor și a lucrărilor practice. Cadrele didactice care vor preda la clasele a IX-a în județul Ilfov consideră că, în general, cursul îe-a fost util. Ținînd seama de con- dițiile în care își vor începe munca, numeroși profesori și-au propus să' organizeze, în primele săptă- mîni de școală, lecții speciale de recapitulare a materiei din clasele V-VIII, ceea ce va constitui pentru ei și un prilej de a cunoaște mai bine nivelul pregătirii elevilor. VIOLETA APOSTOL cum se știe, la aceste materii inter- vin multe elemente noi. La biologie, de pildă, dat fiind caracterul de tranziție al programei, au fost ope- rate numeroase modificări și au fost introduse teme care nu existau an- terior în programa școlii generale. Discutarea lor era. desigur, utilă chiar dacă în viitor predarea știin- țelor biologice in școala generală va lua alt curs. După cum spuneam, cursurile vor fi reluate pentru cei care au fost absenți. De altfel, pregătirea pro- fesorilor care predau la clasa a IX-a va continua în tot timpul anului școlar. Inspectoratul și-a propus să organizeze lunar cu ei consfătuiri in care să se dezbată probleme specifice ținînd atît de conținutul predării, cit și de me- todica et Considerăm că este nea- părat necesar ca la această pregă- tire să fie cuprinși toți profesorii care vor preda la clasele V—V11L astfel incit să se asigure bunul mers ai muncii tuturor clasele:’ ■ IX-a din județ. MIRCEA IONEL (Urmare din pag. I) cămine și cantine, prin îm- bogățirea dotării laboratoare- lor ; au fost tipărite progra- mele, manualele școlare și majo- ritatea cursurilor universitare prevăzute ; bibliotecile școlare și universitare au fost completate cu materiaiul bibliografic recent apă- rut. Au fost organizate ample acțiuni de perfecționare în vede- rea pregătirii forțelor didactice prin cursuri, instructaje și con- sfătuiri axate pe problemele pro- prii fiecărei specialități ; repre- zentanții sindicatelor din învăță- mînt în birourile executive ale consiliilor județene ale sindibate- lor au fost instruiți în vederea sporirii contribuției pe care sînt chemați s-o aducă la asigurarea condițiilor pentru buna desfășu- rare a procesului de învățămînt. în pregătirea pentru munca din noul an școlar a fost cuprin- să și populația școlară și studen- Organizația de partid din școală (Urmare din pag. I) a politicii partidului, a ideologiei clasei muncitoare. Experiența a- rată că numai desfășurînd o in- tensă muncă educativă organiza- ția de partid se poate manifesta ca o adevărată forță mobilizatoare a colectivului în care activează. „Sâ facem în așa fel — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu la în- cheierea lucrărilor Congresului — încît fiecare comunist, fiecare ce- tățean al patriei noastre să devină un militant actic pentru promova- rea marxism-leninismului, pentru cauza socialismului'. Multiplele probleme ce se ridică în conducerea învățămintului de stat cer din partea organizației de bază o intervenție tot mai com- petentă. in cunoștință de cauză. Dm acest punct de vedere este deosebit de valoroasă teza cuprinsă in documentele Congresului con- form căreia organizațiile de partid sși ex erată roiul de forță politica z urătoare -u in mod declara- șau prin măsuri administrative, i impunere a printr-o amplă și s^UAutâ activitate organiza Lorică «- pi-btico-adeologică. corespunză- toare coietUntâui in fruntea câ- rr r găseai si e-.-.unc cu nr;- roctate ance suprapunere sau pa- re»«rae tatu de atrihtitinlr con- ducerii m ■ —-m—rr Aga cran icveSt practica rr-u-ten de par- caiea pe. ■ •țulă de anjeut a rort---Ftijar i reiertafî: w»*»- 2- profesaral ta realiza- țească, principal obiectiv al tutu- ror forțelor care vor intra în funcțiune peste citeva zile. Prin grija părintească a partidului și statului nostru, prin contribuția substanțială și atentă a organelor invățămîntului, a Uniunii Genera- le a Sindicatelor, a Uniunii Tine- retului Comunist și a Consiliului Național al Organizației Pionieri- lor, copiii și tineretul țării au be- neficiat din plin de o vacanță care, petrecută la munte sau la mare, în tabere, excursii și dru- meții, a contribuit la consolidarea lor fizică, la formarea trăsături- lor morale și de caracter și le-a dat posibilitatea să cunoască ma- rile realizări înfăptuite de po- porul nostru sub conducerea par- tidului pentru ridicarea patriei pe culmi de cultură și civilizație din ce în ce mai înalte. în aceste zile se desfășoară lucrările de or- rea sarcinilor ce le revin în pregă- tirea tinerei generații trebuie să fie explicarea și asigurarea cu- noașterii în profunzime a sensuri- lor și comandamentelor majore ale politicii partidului, a sarcinilor ce rezultă din hotărîrile de partid și de stat, a necesității unor măsuri sau altora, ‘ realizindu-se pe acea- sta cale o participare conștientă la adoptarea și înfăptuirea lor. Nu- mai asigurînd o viață de partid astfel orientată, pătrunsă de prin- cipialitate și exigență, bazată pe înțelepciunea și contribuția colec- tivă. organizația de partid își va putea exercita cu competență, cu endență maximă rolul de condu- cător politic. Pentru organizațiile de partid din școli, care au primit acum dreptul de control, sînt deosebit de importante indicațiile date de Congres cu privire la organizarea de așa manieră a activității încît să se asigure un climat politic prielnic atragerii tuturor comuniș- tilor. a tuturor oamenilor muncii fără de partid la stabilirea măsu- rilor ce se adoptă in vederea in- făptuirii politicii partidului în do-1 meniul instrucției șt educației.- Respectiad cerințele organizării ș* .- iS.re a activității de conducere R priuapcil mnnem colective, or-- fxmrațiile de partid Hm școli au> daânrsa să strrhr-re atent realită-ț X3e ±=. șcca-â- să cuprindă și săf fi - t ’tăTi' țrt-clemele ce se- ganizare științifică a muncii din noul an școlar: se constituie co- lectivele cadrelor didactice de specialitate, se întocmesc orarele, se definitivează planificarea ma- teriei etc. In curînd, la semnalul primului clopoțel, milioane de elevi și zeci de mii de cadre didactice vor in- tra la prima oră de curs. Nu ne îndoim că, așa cum au declarat la consfătuirile la care au participat în aceste zile, oamenii școlii vor face totul pentru a asigura activi- tății instructiv-educative un bî- gat conținut ideologico-știin^g;, un profund caracter educativ, că îi vor închina întreaga lor capaci- tate de muncă și de creație, pen- tru a da un aport maxim la în- făptuirea mărețelor obiective pe care Congresul al X-lea- al P.C.R. le-a trasat- școlii și educatorilor tineretului. ridică, bazîndu-se pe consultarea largă a colectivelor școlare în ve- derea găsirii celor mai corespun- zătoare soluții de îmbunătățire a muncii. In același timp, ele tre- buie să manifeste toată solicitu- dinea și exigența față de aportul fiecărui comunist, al fiecărui ct „ dru didactic la bunul mers al mud? cii în școala. înțelepciunea cu care rezolvă conducerea partidului pro- blemele cheie din toate domeniile de activitate, inclusiv cele din sfera învățămintului, prin consul- tarea largă a cadrelor de partid și de stat, a specialiștilor, a diferite- lor categorii de oameni ai muncii — trebuie să constituie pentru fie- care organizație de baza sursă de inspirație, model de organizare și desfășurare a muncii. în cele cîteva idei expuse în a- cest articol ^u punctat doar unele aspecte ale activității orga- nizațiilor de partid din școli în lumina prevederilor recentelor do- cumente de partid. Firește, această temă are o problematică mult mai vastă și prezintă, în munca con- cretă, aspecte diferite. De aceea considerăm că. în vederea contu- rării și cristalizări celor mai bune metode și procedee de activitate a organizațiilor de partid din școli, ar fi util să se realizeze un schimb de păreri cu privire la experiența acestora, ca bun ciștigat pentru întreaga muncă de partid. □□BGJ HBDD Sesiune de comunicări științifice Recent, in orașul Lugoj a avut loc o sesiune de co- municări la care și-au a- dus contribuția numeroși profesori, membri în filia- lele locale ale societăților științifice ale cadrelor di- dactice. Au fost prezentate cu a- cest prilej, printre altele, comunicările : „Contribuții la cunoașterea stării de spi- rit a maselor populare din Banat în anii dictaturii mi- litaro-fasciste", de prof. emerit Dani Popescu, „Ac- tivitatea științifică a filia- lei Societății de științe fi- lologice din Lugoj în peri- oada 1949—1969“, de prof. Gheorghe Luchescu, „Dez- voltarea invățămîntului și culturii do masă in Lugoj" de Gheorghe Luchescu, Alexandru Diaconescu, Oc- tavian Bacău, loan Stra- tan, GavriV Mureșan. Manifestări științifice in sprijmul profesorilor de fizică și chimie Societatea de științe fi- zice și chimice și-a propus să întărească, in cursul a- nului școlar care începe in curînd, sprijinul acordat cadrelor didactice de spe- cialitate in vederea conti- nuei ridicări a nivelului predării. Ca urmare, chiar în primele săptămîni de cursuri se vor desfășura o serie de acțiuni pe acea- stă linie. Astfel, în peri- oada 27—28 septembrie va avea loc, la Constanța, o consfătuire organizată prin filiala locală, cu tema „Lu- crări de laborator ce pot fi efectuate in clasele XI și XII sau anii III și IV ai școlilor speciale" iar filiala Iași va organiza in zilele 18—19 octombrie, un sim- pozion cu tema „Fizica și chimia polimerilor". Pentru a asigura acestor manifestări un conținut ști- ințific interesant, Societa- tea solicită cadrele didac- tice din invățămîntul de cultură general? și supe- rior să participe cu referate sau scurte comunicări, dînd astfel posibilitatea ca informarea științifică și schimbul de experiență să se realizeze într-un cadru Un îndrumător de cercetări geografice De cîțiva ani, sub auspi- ciile Societății de științe geografice au văzut lu- mina tiparului o serie de utile lucrări de speciali- tate grupate sub titlul ge- neric „Biblioteca geografu- lui". Ultimul volum din a- ceastă serie este un îndru- mător de cercetări econo- mico-geografice care reu- nește folositoare indicații pentru întocmirea studiilor și cercetărilor in domeniul geografiei. Volumul, se deschide cu două studii cu caracter ge- neral privind folosirea da- telor fizico-geografice în cercetările cconomico-geo- grafice și considerații ge- nerale asupra metodolo- giei cercetărilor de geo- grafie economică. Sint înse- rate apoi îndrumări pen- tru studiul unor unități ggWjaLce tw ar fi așe- i irrelrf. wh nre- orisemevu. truieit. Mit acJe acneate Țintar. >- Aesete. »i i f w ăa^cava M î1 r ici rarra ecaaa- aît o ci aci nai a aplicai tars. LTaaxtarăw. aa*a- tadei cac Alee «cadS rw- anate ■ «atan «e re4rrt la âaaacaBirea a arrlarra- rea fitttar ecaaafca ata cxubce. ta iai. ta ■uram hirțitar rraaa ■ăre raoalrrr w la Ma- «rea AatHar saatrscrre ia Ceacrafta rrrerari VL tinwi slad-a «arbriae Oft- are rerrrtarea taoaaiaad ■ cadrai cracrafiei. La eiatenrarea tadraaaă- lAralai n ' Ta- fesea. Si. VI I Șandra. C. Herbu. L Ca- nea. V. Cacw„ AKeaJ Herbst-Rădoi, C. staa. X. Djamo. D Ueundrv ți alții. Prin modul in care a fost elaborat și prin compe- tența indicațiilor date, în- drumătorul este, un util instrument de lucru pen- tru profesorii de geogra- fie și un bun ghid in întoc- mirea cercetărilor de spe- cialitate și a lucrărilor me- todico-didactice. Sărbătorirea școlii din Vetrișoaia De curînd, în comuna Ve- trișoaia din județul Vaslui a avut loc o frumoasă și e- ■ sjrijiwl activității peatrn preeăcirea a no « tea de praBoțiL Refenn- dn-se apoi la activitatea d;E prezent, vorbitorul a ssbli- nîat condițiile bone create de partid ți de stat ifentru instruirea și educarea tine- retului și a arătat că între- gul colectiv didactic se stră- duiește să fie la înălțimea sarcinilor importante care stau în fața invățămintului. Despre contribuția pe care școala din Vetrișoaia o a- duce la ridicarea nivelului cultural al comunei a vor- bit și Gheorghe lacob. pri- marul acesteia La încheierea festivității participanții au vizitat ex- poziția „Un veac de școa- lă românească la Vetrișoa- ia" și au asistat la dezveli- rea unei plăci comemorati- ve. I H Lir' „ ez, »- c» •• viilor • c alege re te ento originale ale revn**r » țara noastră. In ocnt «v» ea se adresează aii Tiloi și pedagogilor sobcidoda-t să trimită (pe adresa : EDITURA TINERETULUI Redacția peni re ropik str. Ion Ghica nr. S, Bnca- rești 4) scurte povestiri, poezii, desen/ etc. realizate de copii de toate virstele. ori să-i consemneze diferi- te manifestări ale lor (jocuri improvizate, vorbe de duh, ghicitori, șarade etc.). Pă- rinții și pedagogii sînt rugați să indice totodată vîrsta micilor autori. Cele mai realizate încer- cări vor fi publicate și vor primi diferite mențiuni. Instrucțiuni privind pregătirea muncito- rilor calificați in prccucție In noal an tcotar. caern ■naoiori caBxxați ur pMen pregăti. ■■ agară de cwwile de zi aV «evuior profe^ooale. u *reci ■■ imziCagMloe care prrgiartc v wneri oaceen prâ aces- te iarae aă te căinare. an tal edAnewe « de astrwoaot « preextări pmwd ■ fiiirrn â te»- lilawr« aeevanr carsnri. dwxrăle S. ditptaile oce- ■ d»l tenta «ați etc. în- treaga roterpe de acte anraatîve re privesc aces- te iarac te pregătire a tiaerilor a unei lori este pnHicată in nr. 4-1MS al revistei „Invățămîntul pro- fesional si tehnic*, cage se poate procura de la cSoș- eurile de difuzare a presei din localitățile unde există școli profesionale □□113 Sesiune de lichidare Ministerul Invățămintu- lai aduce Ia cunoștință celor interesați că proleso- rii,,taiă|ătorn și educatoa- rele ia fnacție la data da 15 aartie 1M9 care nu au obțină definitivarea io în- vățămiat — fie că au fost respinși de 3 ori la acest rrtam, fie că din diferite ■ncive au s-au prezentat la ei ți an pierdut astfel dreptul să-l nuri dea — se vw putea prezenta, in roed excepțional. Ia sesi- aoen de lichidare, organiza- tă in acest scop în vacanța de primăvară a elevilor din anul școlar 1969.1970. Înscrierile pentru această sesiune urmează să se facă prin direcțiunile școlilor, la inspectoratele școlare județene, pină cel mai tir- ziu la 30 septembrie 1969. Inspectoratele școlare ju- dețene (municipiul Bucu- rești), după verificarea do- sarelor candidaților înscriși vor efectua inspecțiile spe- ciale în trimestrele I și II ale anului școlar 1969/1970. Examenul se va desfășura după programele în vigoa- re pentru examenul de definitivare in invățămint. PAGINA 2 n mimi sinimoR m$HE de wmi < Școala generală de 10 ani polarizează atenția tuturor cadrelor didactice Nimic nu trebuie precupețit cind e vorba de educația tineretului . Directivele celui de al X-lea Congres al P.C.R. arată că in învățămîntul de cultură generală obiec- tivul principal îl va consti- tui generalizarea învăță- . mîntului obligatoriu de 10 anj. A fost deci firesc ca această acțiune de mare amploare și cu largi sem- i nificații să constituie una - din problemele cele mai viu dezbătute în consfătu- irile anuale. După cum se știe, trece-, rea la înfăptuirea acestui pas important în mersul înainte al învățămîntului românesc s-a realizat de la început cu contribuția lar- gă a tuturor oamenilor șco- lii. în urma dezbaterilor ample care au avut loc în anul școlar precedent s-au definitivat conținutul și forma de organizare a șco- lii de 10 ani. In prezent — așa cum s-a arătat în ca- drul consfătuirilor — tot o operă colectivă trebuie să fie ^deplinirea cu succes a aqpstei sarcini. „Colectivul școlii tioas- tre — a spus în cadrul con- sfătuirii din sectorul 6 al Capitalei prof. Anghel Tu- zu, directorul Școlii gene- rale nr. 146 — este gata pregătit să înceapă munca încă din prima zi de școală. Cunoaștem îndeaproape planul și programa școlii generale de 10 ani, am asi- gurat toate condițiile ma- teriale necesare, am utilat și înzestrat laboratoarele, am stabilit locurile de practică. Problemele școlii genera- le de 10 ani au stat și în centrul dezbaterilor din cadrul consfătuirii anuale # a cadrelor didactice din sectorul 7 al Capitalei. Tn cuvîntul său, prof. Irina Ștefănoiu, directoarea Școlii generale nr. 152. a su^iniat îndeosebi sarcina pe care o au profesorii școlii generale de 10 ani de a lega învățămîntul de viață, de practică, de a da absolvenților un sistem de priceperi și deprinderi me- nite să le asigure într-o perioadă scurtă, după ter- Vninarea școlii, însușirea u- nei calificări. In legătură cu aceasta vorbitoarea s-a referit la necesitatea de a se folosi intens materialul didactic. „In școala în care lucrez — a spus tov. Ște- fănoiu — laboratoarele au fost dotate cu cel mai mo- dern material didactic, cu aparataj de laborator. Ca- drelor didactice le revine sarcina de a folosi din plin aceste mijloace ce le stau la îndemină. Or, s-a cons- tatat nu o dată că unii pro- fesori nu utilizează mate- rialul modern, audio-vizu- al, că se mulțumesc cu simpla expunere verbală a cunoștințelor. în parte, a- cest fapt se datorește lip- sei materialelor pedagogi- ce care să-i orienteze în a- ceastă direcție. Se simte. necesitatea editării mai susținute a unor astfel de materiale, ca și a organi- zării unor cursuri de pre- gătire a profesorilor în do- meniul respectiv. Nu este mai puțin adevărat însă că și cadrele didactice în- seși ar trebui să manifeste un interes mai viu pentru folosirea amplă a mijloace- lor audio-viziale moderne". Și participant ii la con- sfătuirea din sectorul 2 al Capitalei s-au referit pe larg la sarcina școlii de 10 ani de a da elevilor o orien- tare profesională și o pre- gătire practică pentru via- ță. Luînd cuvîntul în legă- turi cu această problemă, prof.' Marieta Bibanu, de la Școala generală nr. 23, a combătut tendința unor colective didactice înclina- te să dea elevilor măi cu- rînd deprinderi meșteșugă- rești .decît deprinderi le- gate de profesiunile noi. Vorbitoarea a subliniat c'ă în cadrul lucrărilor de la- borator și al lucrărilor practice care se vor efec- tua în clasa a IX-a trebuie să se pună accentul pe de- prinderile necesare astăzi în uzine și fabrici, în așa fel îneît absolvenții școlii generale să fie cît mai bine pregătiți. Referindu-se la aceeași problemă, prof. Eliana An- tofie, de la Școala generală nr. 39. a criticat procedeul de a se ,,sări“ peste unele lecții aplicative, experiențe, lucrări de laborator etc. prevăzute în programe, con- sîderîndu-se că acestea sînt facultative. ,.Trebuie să fie clar pentru noi toți — a spus prof. Antofie — că avem obligația de a reali- za'în întregime prevederile programei și in această di- recție*. Prof. Constantin Voicu- lescu a arătat necesitatea colaborării mai intense a tuturor factorilor (școală, organizații de tineret etc.) in munca legată de genera- lizarea școlii de 10 ani, intrucit această sarcină de importanță națională nu se poate realiza prin ac- țiuni izolate, sporadice, ci printr-o unitate strinsă a tuturor celor ce răspund efectiv de instruirea și edu- carea tineretului. VALENTINA PETRESCU In aceste zile premergătoare momentului festiv al deschiderii cursurilor, întreaga aten- ție a corpului profesoral a fost atrasă de consfătuirile anuale ale cadrelor didactice. Desfășurate între 10 și 13 septembrie, ele au a- nalizat sarcinile ce revin personalului didactic în lumina documentelor celui de al X-lea Con- gres al P.C.R. Exprimîndu-și in cuvinte calde recunoștința pe care o poartă partidului pentru grija per- manentă arătată școlii și slujitorilor ei, învă- țătorii și profesorii și-au manifestat totodată, în cadrul consfătuirilor, hotărirea de a muncii neobosit pentru înfăptuirea sarcinilor puse în fața școlii de cel de al X-lea Congres al P.C.R. De pe această poziție ei au dezbătut cu un pro- fund spirit de răspundere principalele proble- me ale activității instructiv-educative ce tre- buie rezolvate în anul care începe, au combă- tut lipsurile existente incă, au formulat pro- puneri. Relatăm, in pagina de față, unele aspecte de la consfătuirile din Capitală, din județele Co- vasna, Neamț și Prahova. Toată grija pentru copiii clasei I 0 sarcină primordială: legătura cu practica Analizînd căile apte să ducă la cît mai buna înde- plinire a sarcinilor trasate de partid în domeniul in- struirii și educării tinerelor generații, cadrele didactice din județul Covasna au a- cordat cea mai mare aten- ție problemelor legate de conținutul procesului de în- vățâmînt, de modernizarea predării. Un loc deosebit l-au ocupat, în cadrul dis- cuțiilor, aspectele muncii cu elevii de 6 ani care ur- mează sâ intre în clasa I. Grija acordată acestor as- pecte este cu atît mai mare cu cit din cei 1 700 de copii din județ care au împlinit sau împlinesc virsta de 6 ani pînă la 15 septembrie vor fi cuprinși în clasa I mai mult de 1 5«? de elevi. Numeroși învățători din Sflntu Gbeorghe. din Ghe- lința. din Zagon. din Azdu- la. Voinești. Barcani și din alte localități au vorbit la consfătuiri despre sarcinile specifice predării la clasele compuse în exclusivitate din elevi de 6 ani sau la cele mixte, în care vor în- văța atît copii de 6 ani cît și elevi de 7 ani. Ei au re- levat faptul că. în urma ex- perienței acumulate. în a- nul școlar trecut, s-a dove- dit că se pot obține rezul- tate frumoase în activitatea desfășurată cu acești copii La Sfîntu Gbeorghe. în- vățătoarele Ema Done. de Ia Școala generală nr. 3 și lolanda Csia, de la liceul nr. 1 au subliniat necesâta- tea pregătirii deosebite a celor ce predau Ia :I~eie I cu copii de '6 an: ti iu vorbit despre me-tedeie spe- Tr:ar.tet re tare o are u- t ăxaiui didactic, 5-a constatat că e- i - u -r - ooosesc după 2î—25 ie minute de predare continuă. Parti- ciczn::; la discuții au arătat că acest fenomen poate ii combătut cel mai bine prin alternarea comu- nicării de cunoștințe cu jocuri de tipul celor folc- site în grădinițe. De altfel învățătorii claselor I tin :n general, o legătură ștrins» cu educatoarele oe la dinițele de copti nu numa; pentru a cunoaște modul in care lucrează acestea, o ar și pentru a folos: observ - țiile lor asupra copiilor s pentru a le cere sprijinul în confecționarea diferite- lor materiale didactice. In general, in județ s-a acu- mulat un bogat depopt de material didactic predării la clasa 1 cu elevi de 6 ani. care a fost coc- ferțlcnat de învătătem O prcciemă care a iest de asemenea luată dis- cuție a fost ateea a mun- cii : u eteri de s ani in școlile in care ir. Atâtnr.: predau simultan ia icuA sau ma: multe S-a subliniat că prebiemeie deosebite pe care le presu- pune predarea in ateste condiții solicită o ar: ă re mare din partea forurilcc de resort pentru editarea unor materiale metod: ~e menite să sprijine man a profesorilor respectiv.. în discuțiile lor vorbito- rii s-au oprit și asupra programei de învățămînt de la clasele I cu copii de 6 ani. Unii din aceștia și-au exprimat nedumerirea față de faptul că din programă au fost scoase elementele de teoria mulțimilor, deoa- rece s-a dovedit că se pot obține rezultate bune în a- ceastă privință. O serie de vorbitori au opinat că in general ar fi necesară o mai judicioasă experimen- tare prealabilă a măsurilor ce se aplică în învățămînt, pentru ca ele să aibă o mai mare stabilitate. VICTOR OCTAVIAN O probi emâ a î OV-X»* âc frenti i- «BsfiVJtrăe do iubețul Ne -m: a fcs< ireea practica * lanului. cu activitatea din proci O analiza a f-seterxiar si oxxiipiior a căror •murire poate asgu- ra o '.err.eir„că funda rryn ta- re practica 3 pr^șîiim le tin școlile de cul- tura getice. a fest pre— zd. — c—. । mul pi O.- Corni. Dîm ăireclsrul ^:o- 1-4 generale ar. • dis Piatra Neamț. care a vorbii des- pre acți-mle organ’zaiorice și melodice ce vor 5 ierre- prinse in acest scop Ia școa- la respectivă, ca $i in cu- v.-ț-- prof. Inliu Butineu â= ia I_z unos este incăieat in 3»o t-asoizu -i ck 7-d. munci: ș; răsp--xjert oeru-re "Xn pk-n- te, experiență «pixâr.: r^ț— in r--:' k> iar 19681969 a es^oentiat s estfei de e- xemeie ce®atrre. Uni: d:-e-tnr cosesid-T* școala na ca pe o ms:tiitK or m pe ca- re au înalta {ndriorire de a o siaji cu deve- tamenu pe temerii legnlarie: noastre, c*. ra pe o feudă in care cred că oot owduce du- pă bunul plac, fără a se consulta cu colec- tivul didactic, birocratizind la maximum activitatea de instrucție s educa ne. itvsi- rînd in școală o atmosferă de suspiciune și neîncredere, care se soldează cu slabe rezultate in munca de formare a tinerei generații. Uneori nia inspectoratele școla- re nu sin: exigente fată de munca unor a- semenea directori, mulțuminda-se să le a- precieze activitatea după criterii șubrede cum ar fi întocmirea » tor felul de planuri — fără a le urmări eficacitatea — numărul și frecventa sesizărilor pe care le fac la inspectorat șt nu de p::;ine ori, după devo- tamentul personal al directorului față de un inspector sau altuL Semnalăm aceste fenomene negative nu pentru că au luat proporții de masă, ci pentru a se lua mă- suri în scopul stirpirii lor acum, cînd sînt în formă incipientă, pentru a determina a- plicarea corectă a Legii, pentru a face să se instaureze în toate școlile suflul novator care a cuprins întreaga noastră societate, principiul muncii și conducerii colective așa cum este el aplicat în viață, cu toată consecvența și exigența, de către conduce- rea partidului și statului nostru. Acordarea, prin nou] Statut, al partidu- lui, a dreptului de control organizațiilor de bază din școli constituie un sprijin nepre- țuit în aplicarea riguroasă a principiului muncii și răspunderii colective, în îmbu- nătățirea întregii activități din școală. Ma- nifestîndu-se ca un factor dinamizator, or- ganizația de partid mobilizează energiile creatoare ale tuturor profesorilor, în pri- mul rînd ale comuniștilor, face ca tot ce de laureat' pentru muzi- că precum și Ho- riră Ungur /Sindicatul in- 2i:e is Ț-urim republi- can f trena tilcr artistice din •m.ățâmînt este o dovadă «rărsoare a entuziasmului s sasuia cu care au mun- St pemf-Morîi. Învățătorii și merele la pregătirea si presentarea ^seeacoie- Fefxutăra călduri», co- Ltt. -re-Je de ^t SU cactreJor uxdaemax : -se.; nascruirmrto șt crrrtxv- r_ *—m2.t=" tr pentru »eâ- v--tazesi ăesdăsmaLă B re- saitaoe-le res.Krahfte pe are ie-ac nKnrff e Je pe srre » dmr-ivrură pec- tro mri-irea ne eanară ai immegBu-m popcc «e ecorețe c se reîLzseiSă t- tezeai «ă Le rut*» cseecti-re. — P CJL prmad dnvoîtarea tavirAmî-xtiLv; re- d rec-cru.j: de șco*£ sâ zț'lz-: z- p.aj saac£ n rispcnderU eaSectrvț a» *c- trriiares rp.-'zr- pe care o cesfâs-oeră. D - eolectivului didactic, investit cu mari rts- punderi. nu poare sâ-ș: cerere sre- gur saremie. Tre rei seama de pârereie cre- lectivului didactic, trebree să r ~ capabil să sa decizi: conforme cc > statuhsi. in funcție de condi-u’e in ca*e se desfășoară activitatea șco:::. Rea: -1 acțiunii de conducere presupune capacit’- tea de a discerne gradul de dependentă dintre posibilitate și realitate, de a disocia alternativele posibile ale opțiunii în indi- ferent ce domeniu al activității de instruc- ție și educație ținînd seama de întregul complex al acestei activități, de specificul fiecărei etape școlare. Stabilind împreună cu consiliul profeso- ral măsurile necesare pentru îmbunătăți- rea activității instructiv-educative, în con- dițiile stimulării gîndirii creatoare a fiecă- rui dascăl, ale schimbului liber de păreri, ale cercetărilor și căutărilor laborioase, directorul trebuie să urmărească aplicarea acestor măsuri cu consecvență. Traducerea în viață a sarcinilor stabilite în plenul con- siliului profesoral constituie obiect al stu- diului, al rectificărilor pe parcurs. Cu acest prilej colectivul didactic acumulează expe- riență pozitivă, întîmpină greutăți, poate avea și eșecuri ; măiestria directorului constă în a folosi experiența pozitivă, a preîntîmpina apariția lipsurilor și a con- duce colectivul în așa fel îneît să înlăture neajunsurile, să evite eșecul în activitatea didactică. După părerea noastră, un asemenea stil de muncă este propriu directorilor de școli care au o temeinică pregătire de speciali- tate. pedagogică și metodică, politico-ideo- logică, un larg orizont de cultură, calita- Conferii^ miniștrilor imățămîntiilui superiur din unele țări socialiste Luni s-a deschis la Var- șovia cea de a 4-a confe- rință a miniștrilor învăță- mîntului superior din țări socialiste. Participă delega- ții din Bulgaria, Cehoslo- vacia, R. P. D. Coreeană, Mongolia, R.D. Germană, Ungaria, Polonia, România și U.R.S.S. Delegația țării noastre este condusă de prof. univ. Miron Constan- tinescu, ministrul învăță- mîntului. Lucrările conferinței au ca obiect discutarea unor probleme privind educația comunistă a tineretului studențesc, sarcinile și con- ținutul acțiunilor de per- fecționare a calificării spe- cialiștilor cu studii superi- oare, echivalarea studiilor și a titlurilor științifice, nomenclatorul de speciali- tăți pentru învățămîntul superior. Sînt dezbătute, de < asemenea, probleme legate de întărirea colaborării ță- rilor socialiste în acest do- meniu și se efectuează un larg schimb de păreri cu privire la rolul, funcțiile și organizarea învățămintului superior. în cadrul conferinței de- legația țării noastre pre- zintă o informare în legă- tură cu studierea eficienței economice a învățămintului. Cercuri de orientare profesimală in școala sovietică Printre formele de ori- entare profesională utili- zate pe scară largă în în- vățămîntul sovietic, un de- osebit teren au cîstigat in ultimii ani așa numitele .universități serale* și gru- pele de elevi bazate pe co- munitatea de interese profe- sionale. „Universitățile se- rale* sînt organizate pen- fj elevii claselor a IX-a si = X-= (penuiuma si ulti- clasă de liceu r. n > si au trx rea or m piaminie de fe- văcăciînt si programele ne speciali rate ale defer: lelcr fârohău. pentru a le înles- ni ccCiuaea profesională. Ti* im esevi din ultimele ocnă z-sse sini conșisîuite . >■ •- sn - -- arr o* arve- școlL O mai mere ateașie re se-lT^î«aarTi cadrelor pentru posture pe conducere. îm- binată cu stabiliatez crencrâ ir. ^pcl. nu poate decit să fotoeească lui. In contextul măsurilor per:"j tehenâ- lățirea procesului de învătămir*. periere >- narea conducerii școlii capătă o semm'ac» ție deosebită. De aceea considerăm neclar să sugerăm ca noua ediție a reg- lamet; re- tor școlilor de cultură generală. Ureeto- • școlilor profesionale și tehnice să prevadă norme mai precise pentru aplicarea princi- piului muncii și răspunderii colective, pen- tru stabilirea mai clară a atribuțiilor direc- torilor de școli, a sarcinilor și răspunderi- lor ce revin cadrelor didactice. începem un nou an școlar în atmosfera de avînt creator generată de Congresul al X-lea al partidului nostru, de documentele aprobate de acest Congres, în care își gă- sește o strălucită expresie întreaga linie politică a partidului nostru, pusă în slujba prosperității națiunii noastre socialiste, a înaintării ei neîntrerupte pe calea progre- sului și civilizației. Sîntem datori a ne în- deplini exemplar obligațiile pe care le a- vem față de popor, înțelegînd, așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în Raportul prezentat la Congresul al X-lea, că „edificarea socialismului și a comunis- mului cere muncă, ordine, disciplină, răs- pundere I". INSTITUTUL PEDAGOGIC DE 3 ANI ORADEA ANUNȚAI Scoaterea la concurs a următoarelor posturi: FACULTATEA DE MATEMATICA — 1 post de lector, poziția 6 din statul de funcțiuni, discipline : Metodica predării matematicii. FACULTATEA DE ISTORIE-GEOGRAFIE — Catedra de geografie — — 1 post de lector, poziția 3 din statul de funcțiuni, disciplina : Metodica predării matematicii. Candidații la concurs vor depune la secretariatul institu- tului, str. Armatei Roșii rrr. 5, în termen de 30 de zile de la publicarea acestui anunț, cererea de înscriere, la care vor anexa, în dublu exemplar, actele prevăzute de Legea nr. 6 privind Statutul personalului didactic din Republica So- cialistă România publicată în Buletinul Oficial partea I nr. 33 din 15 martie 1969. Cei care funcționează într-o instituție de învățămînt su- perior sînt obligați să comunice în scris rectorului sau direc- torului acesteia participarea la concurs. Concursul se va desfășura la Institutul pedagogic din Oradea în decurs de 30 de zile de la data expirării terme- nului de înscriere. INSTITUTUL PEDAGOGIC DE 3 ANI CONSTANTA ANUNȚAi Scoaterea la concurs a următoarelor posturi: 1. Conferențiar, poz. 2 în statul de funcțiuni, disciplina Geografia fizică și economică a R.S.R. de la Catedra de istorie-geografie. 2. Conferențiar, poz. 3 în statul de funcțiuni, disciplina Geografie economică generală și regională, de la Catedra de istorie-geografie. 3. Asistent, poz. 9 în statul de funcțiuni, disciplina Chimia,, anorganică. Catedra de chimie. zi. Candidații vor prezenta la înscriere ifrmătoarele acte: i — cerere de participare la concurs ; — copii legalizate de pe actele de studii (diploma eliberată de o instituție de învățămînt superior și de pe diploma de doctor sau doctor-docent în științe); — caracterizarea activității profesionale și obștești a can- didatului, întocmită de organizația socialistă în care acesta își desfășoară activitatea ; — lista lucrărilor științifice și memoriul de activitate didactico-științifică semnat de candidat, împreună cu un exemplar din fiecare lucrare elaborată ; — adeverința privind vechimea în muncă cu precizarea funcțiilor în care a activat; — autobiografia candidatului; Cererile cu actele respective se vor primi la rectoratul Institutului pedagogic de 3 ani Constanța, b-dul Lenin nr. 124, telefon 1 45 76, în termen de 1 lună de la data apariției anunțului în Buletinul Oficial al R.S.R. DNIUliS™ A I. CDH“ » IAȘI FACULTATEA DE STUDII ECONOMICE ANUNȚA: Scoaterea la concurs a următoarelor posturi : — Asistent la Catedra de contabilitate și analiză econo- mică. poziția XXXII A17, disciplinele : Contabilitate gene- rală, Contabilitate în agricultură, Contabilitate în industrie, construcții și transporturi. — Asistent la Catedra de contabilitate șî analiză econo- mică, poziția XXXII A 22, disciplinele : Mașini de contabili- zai și calcul. Mașini de calcul. Evidență contabilă în in- dustrie. Candidat:! la concurs vor depune la Secretariatul recto- ratidui Universității „Al I. Cuza" — Iași, în termen de 15 zile de la data publicării acestui anunț, cererea de în- scriere impreimă cu actele prevăzute de Legea nr. 6/1969, privind Statutul personalului didactic din Republica So- Hr-. re a publicată în Buletinul Oficial Partea I, rr 33 crin 15 martie 1969. Cooeurstiî va avea loc la Universitatea „Al. I. Cuza" din Iis- Calea 23 August nr. 11, în termen de 2 luni de la exțxrarea termenului de înscriere la concurs. Ini:—siri suplimentare privind condițiile de înscriere la -z- ■ s cot o-tîne la Secretariatul rectoratului Univer- titâîD am Iași, telefon 127 18. ■ ANUNȚ > Absolvenții școlii pedagogice din Rimnicu-Vilcea. promoția sini invitați la intilnirea de la 15 ani de la absolvire.ee va ■tea loc pe data de 20 septembrie axu orele 8,30 la sediul fos- tei scoli. A In atentia elevilor de la cursurile serale si fără frecventă J > NU IROSrn TIMPUL LIBER ! Fără pterdsre de timp. Pmmre. La â-tmâcilrj prin cotei poștal MANTALELE ȘCOLARE necesare centru clasele IX-XII a- iresmeu vă printr o simplă carte poștală secției CARTEA PRIN POSTA a cooperației de consum din București, str. Ser- gent Xutu Ion 8—12. Și RECHIZITE PRIMIȚI LA DOMICI- LIU comancîndu-le secției ..Comerț prin coletărie" a coopera- ției de consum, tot in str. Sergent Nuțu Ion nr 8—12, Bucu- rești, sector 6. REȚINEȚI : Secția „Cartea prin poștă" vă poate livra la domiciliu CĂRȚI DIN ORICE DOMENIU precum și discuri, iar secția „COMERȚ PRIN COLETĂRIE" o gamă largă de mărfuri necesare gospodăriei dv. PLATA SE FACE LA PRIMIREA COLETULUI LA CE- RERE obțineți GRATUIT cataloage sau liste cu discurile, cărțile și celelalte mărfuri ce se livrează la DOMICILIU. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: București, Piața Scinteii nr. 1. Telefon 17.60 20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzor» de presă Tiparul i Combinatul Poligrafic Casa Scinteii 40 132