r Proletari din toate torile, uniți-vâ! Anul XXI-Nr. 1006 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTUIUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ UN SFERT IDE VEAC Cele două evenimente — Congresul al X-lea al partidului și aniversarea împli- nirii unui sfert de veac de la eliberarea României de sub jugul fascist — sint legate între ele printr-o profundă sem- nificație comună. Ele prilejuiesc o rele- vare grăitoare a continuității organice intre trecutul de luptă și viitorul pe care poporul nostru îl modelează și îl pregă- tește, sub conducerea partidului, pe te- meliile trainice ale realităților socialiste de azi. A trecut un sfert de secol de cînd poporul român, la 23 August 1944, a por- nit pe un drum nou, scbimbind radical cursul istoriei naționale in concordanță cu interesele și aspirațiile sale vitale. Accelerarea ritmului dezvoltării sociale, particularitate esențială a epocii pe care o străbate în prezent întreaga omenire, epoca trecerii de la capitalism la socia- lism, și-a pus din plin amprenta asupra evoluției țării noastre in ultimele decenii. Răsturnarea dictaturii militaro-fasciste prin insurecția armată a deschis calea eli- berării sociale și naționale a poporului ro- mân, dezvoltării largi a forțelor materiale și spirituale ale națiunii noastre. In țara noastră fuseseră lichidate ultimele liber- tăți democratice, România fiind aruncată în brațele imperialismului german și atra- să în războiul antisovietic. „Este meritul istoric al Partidului Comunist Român — arăta tovarășul Nicolae Ceausescu în Ra- portul expus în fata celui de-al X-lea Con- gres al P.C.R. — că în aceste grave împre- jurări, a reușit să găsească calea pentru colaborarea cu toate forțele antifasciste, în vederea răsturnării dictaturii militaro- fasciste. scoaterii României din războiul antisovietic și alăturării sale coaliției anti-hitleriste. dezvoltării democratice a țării. Rezultatul acestei politici s-a con- cretizat în realizarea Frontului Unic Mun- citoresc. în unirea forțelor democratice, în stabilirea colaborării cu cercuri milita- re, inclusiv cu monarhia". Insurecția armată a fost, așa dar, rodul acțiunii unite a maselor largi populare. Partidul Comunist Român a fost organi- zatorul mișcării de rezistență a maselor, însuflețitorul în lupta pentru doborîrea dictaturii fasciste și pentru zdrobirea tru- pelor hitleriste. Marea acțiune de la 23 Au- gust 1944 a fost posibilă și datorită condi- țiilor internaționale favorabile — înfrîn- gerile suferite de fascismul german, victo- riile strălucite obținute de armata sovie- tică. lunta celorlalte forte din coaliția anti- fascistă. Sub conducerea Partidului Comunist Român, clasa muncitoare, țărănimea, inte- lectualitatea au luat în piept, cu hoUrî- re fermă de a le infringe, greutăți uriașe generate de înapoierea economică și cul- turală moștenită, de urmările războiului și jafului hitlerist, de necesitatea de a lichida rapid răminerea in urmă, de a ridica patria noastră in rindul statelor cu o orinduire înaintată, civilizată. Revo- luția populară, cu imensa ei capacitate de a pune în acțiune forțele creatoare ale majorității covîrșitoare a poporului, a cucerit redută după redută lichidind rînduielile burghezo-moșierești. a zădăr- nicit împotrivirea dușmanilor, interni și din afară, a desființat exploatarea omu- lui de către om, a pus bazele materiale, politice și etice ale noii societăți. Socia- lismul a învins deplin și definitiv in România, creind posibilități nelimitate pentru înflorirea multilaterală a patriei. Justețea politicii partidului nostru, ca- racterul ei realist, științific au fost pe deplin confirmate de marile realizări do- bindite in dezvoltarea multilaterală a pa- triei prin aplicarea programului său in care dezvoltarea forțelor de pro- ducție, perfecționarea continuă a a- cestora, prin încorporarea rapidă a știin- ței și tehnicii moderne constituie ele- mentul central, fundamental, trăsătura lui definitorie. Și este firesc acest lucru pentru că numai pe această cale sini - posibile creșterea avuției naționale, ri- dicarea nivelului de trai al poporului. Roadele industrializării, exprimînd sin- tetic deopotrivă justețea politicii parti- dului și eficiența eforturilor depuse de întreaga noastră națiune, se oglindesc în ritmul rapid de creștere a producției in- dustriale, in prezența tot mai pregnantă a tendințelor moderne, înnoitoare. Ra- mură conducătoare, dinamizatoare a eco- nomiei, industria participă într-o propor- ție hotărîtoare la crearea venitului na- țional. România este astăzi o țară cu o industrie în plină dezvoltare și moder- nizare. Factorii materiali și politici au acționat într-o strînsă îmbinare in solu- ționarea cu succes a uneia dintre cele mai grele și complexe probleme ale edi- ficării noii societăți — transformarea so- cialistă a agriculturii. Noua orinduire a scos lumea satelor din imobilismul lor de veacuri, a deschis largi căi de progres rapid al agriculturii. în concordanță cu nevoile economiei naționale. Posibilități- le create de cooperativizare și imensele rezerve din agricultură au fost de acum evidențiate în anii care au trecut de la în- cheierea acestui proces. Semnificativ este că în însăși perioada transformării socialiste a agriculturii producția vegetală și animală a crescut, asigurind aprovizionarea popu- lației și a industriei, precum și disponibi- lități pentru export. Pe temelia succeselor economice, a sporirii venitului național, partidul și gu- vernul au înfăptuit de-a lungul anilor măsuri de ridicare a standardului de viață. Salariul real a crescut necontenit, iar veniturile reale ale țărănimii au spo- rit continuu: s-a marii considerabil volu- mul mărfurilor vindute populației prin comerțul socialist ; s-au construit mii ți mii de apartamente. Știința, cultura și arta, invățămintui — aceste vaste dome- □ ii ale creației spirituale — au înflorit si au dat roade bogate pe terenul fertil al socialismului, ducind mai departe tradi- țiile valoroase din trecut. Gradul general de instruire și cultură al populației este astăzi incomparabil mai ridicat față de cel din urmă eu două decenii și jumă- tate. Explicația o avem in faptul că au fost larg deschise pentru tot poporul drumurile de aeces spre izvoarele nese- cate ale culturii Dreptul la învățătură este asigurat tu- turor cetățenilor, fără deosebire de națio- nalitate. sex sau religie. Rețeaua de școli de cultură generală s-a extins considerabil, astfel incit să se creeze condițiile ca toti copiii de virstă școlară obligatorie, să frec- venteze școala. O puternică dezvoltare ■ cunoscut și invățămintui liceal de cultura generală și de specialitate. O dezvoltare deosebită cunoaște invățămintui superior Acum trei decenii, numărul total a! stu- denților din România era de eirca ÎS 566 repartizați în 33 de facultăți din 4 centre universitare a'e țârii. Astăzi avem pe*te 147 000 de studenți. înscriși la cursurile d- zi. serale și fără frecventă in cele 47 de instituții de învățămînt superior, eu IS* de facultăți, situate în 16 centre din tară Partidul și statul au elaborat reeent docu- mente de covîrșitoare însemnătate pentru invătămint, DIRECTIVELE C.C. Al P.C.R. PRIVIND DEZVOLTAREA ISVA- țămîntullt in republica socia- lista ROMÂNIA aprobate de plenara din 22—25 aprilie 1968 și LEGEA PRI- VIND învățămîntul In republica SOCIALISTĂ ROMÂNIA, sint temeliile pe care se va inâlta ampla și profunda operă de perfecționare a învățâmintului de toate gradele, de așezare a lui pe baze moderne, corespunzătoare necesităților ac- tuale și de perspectivă ale șocietătii noastre. La cel de al 25-lea an al existenței ule libere România se prezintă cu un bogat (Continuare in pag. 2-a) loi 21 august 1969 4 pagini 25 bani Beți ia am. ia fata eaponafator an evocă anamie din istoria eliberării patriei de sub jugul fascist IN CINSTEA ZILEI DE 23 AUGUST Ir rteieu rilei de ti August. rare marchează anal «eești împlinirea uai sfert de me de la rirterwva insurecție ar- mată și de b -liberarea patriei de wt jarul fa»- rist eleeii de pe Vot ew- prinsa' tării participă Ia nameroxar acțiuni patrio- tic» si e-alt ura!-sportive. Pornind»-se de la do- rința copiilor de a en- noaste evenimentele isto- rie» ear» iu avut loc in 1944. la Școala ge- nera” cr IC dir Ploiești • -a organizat o întilnire ev căpitanul Nicolae Tema — participant la luptele date pentru apă- rarea orașului Ploiești Ai luat parte la această întilnire. pe lingă pionie- rii și școlarii de la Școala generală nr. li. elevi de la școlile generale nr. 15, nr. 16. nr. 17 și nr. 18. Pentru a completa cele aflate la intilnirea cu că- pitanul Nicolae Toma, un grup de psoetieri a făcuL HHpreBssă te xeestx. • ri- uu ia salul Ktfov. La Liceul ștefan cel Mare* din Suceava s-a e- d>tat un număr festiv al revistei „Sinteze*. eu- prinzind creații ale elevi- lor închinate patriei și partidului. Versurile „Ro- mânia 25“, „Ieri și azi", „Voi. oameni" și altele, prozele „Omagiu". .„Mani- festele", „Recunoștința ge- nerațiilor". ancheta în rin- dnrile promoției din anul celei de a 25-a aniver- sări • eliberării patriei, ca și celelalte materiale cuprinse în numărul fes- tiv a! revistei liceului su- cevean vorbesc despre dragostea tineretului pentru țară, pentru parti- dul clasei muncitoare, despre certitudinea lor că in patria noastră socia- listă le sint deschise toate drumurile spre Împlinire, despre botărirea lor de a-și dărui toate forțele in lupta pentru înfăptuirea idealurilor comuniste. In Județul Teleorman, peste două mii de elevi au pregătit spectacole pe care le vor da la căminele culturale, manifestîndu-și prin cîntec, joc și versuri dragostea și recunoștința față de patrie, față de partid. La Alexandria, ca- pitala județului, pionierii, membri ai cercurilor sportive, vor prezenta va- riate și spectaculoase exerciții de gimnastică. Mulți dintre colegii lor pregătesc, pentru mani- festația de Ia 23 August, un car alegoric care va ilustra activitățile lor șco- lare și extrașcolare, con- dițiile deosebit de bune de învățătură asigurate tinerei generații de statul nostru socialist. In județul Timiș s-a desfășurat în cinstea săr- bătorii de Ia 23 August o ștafetă cicloturistică or- ganizată pe trei trasee : Făget — Lugoj — Be- ling — Timișoara : Găta- ia — Deta — Ceacova — Beciu Nou — Timișoara ; Buziaș — Jimbolia — Ti- mișoara. Acțiunea s-a în- cheiat printr-o „zi cultu- ral-sportivă“ la care au participat numeroși elevi. Peste 5 000 elevi ai li- ceelor din Capitală au fost antrenați la con- cursul „București — cen- trul insurecției naționa- le". Numeroși alți ti- neri din școlile bucu- reștene au participat la un concurs, de grafică pe tema „București, oraș al împlinirilor". Tot în Capitală, la clubul elevi- lor, s-a deschis expoziția de fotografii „România socialistă în imagini". ■■■■■■■■ CU FERMITATE PE DRUMUL ARĂTAT DE CONGRES 0 cercetare pedagogică cu eficiență maximă Ideea predominantă în dezba- terile care au avut loc la Congres cu privire la sarcinile învățămîn- tului a fost aceea a unei legături intime între procesul de învăță- mînt și viată, pertinentă în toate compartimentele existentei sociale. Școala trebuie să împlinească în mod eficient nevoile de cadre, a- dică cu promptitudine și la un nivel de calitate corespunzător sta- diului prezent al dezvoltării și, mai ales, al celui de perspectivă. Legătura școlii cu viața se axează pe cîțiva parametri foarte con- creți, dintre aceștia reținîndu-ne în mod deosebit atenția : moder- nizarea conținutului (planuri, pro- grame, manuale), formarea de de- prinderi practice (etico-morale și de muncă), formarea independen- tei în gîndire, a cutezanței în des- coperirea adevărului, a priceperii de a folosi creator rezultatele ști- inței ș.a. Ideea de modernizare se conjugă cu esențializarea conținutului fie- cărui obiect de învățămînt, cu pre- zentarea cît mai sugestivă, precum și cu stabilirea unor limite de maximă și minimă între ceea ce este tradițional și valoros și ceea ce este modern dar incert și exi- bitiv din punct de vedere infor- mațional și metodic. Aparține modernizării deplasa- rea activităților din clasă în labo- ratoare, ateliere, cîmpuri experi- mentale. unde elevii să-și formeze capacitatea de percepere a feno- menelor, de a gîndi asupra legită- ților acestora și a intervențiilor practice în manifestarea lor. Dez- voltarea deprinderilor practice nu trebuie înțeleasă însă ca un ra- port empiric între individ și ma- terie, ea trebuie ridicată la rela- ția de înțelegere și stăpinire a proceselor tehnologice prin care acționăm transformator asupra materiei, ridicarea la generalizări și abstractizări de esență materia- list-dialectică. Acest lucru consti- tuie condiția intelectuală pentru a realiza ceea ce s-a subliniat la Congres . calificarea pe profile mai largi și policalificarea cadrelor, o mobilitate și o capacitate de adap- tare mai mare la cerințele prac- ticii. orecum și utilizarea mai ra- țională a forței de muncă. Pentru a imprima învățămîntu- lui un mai pronunțat caracter for- mativ Congresul trasează sarcina unei mai ferme și combative educații ideologice a tineretului, realizabilă prin pregătirea elevilor în spiritul unei înalte resoonsabi- lități sociale și prin însușirea con- centiei desore lume și viată a par- tidului. Educația partinică a tine- retului. partinitatea imolicînd un patriotism fierbinte și internațio- nalism consecvent, se validează Îs nivelul opțiunilor școlare, si profe- sionale în alegerea acelor căi de integrare în munca productivă pe. care socialismul le deschide în fața tineretului. Pe această linie de preocupări școala va trebui să in- formeze, să dezvolte ți să consoli- deze aptitudini și interese pentru domenii noi ca : energetica nu- cleară, calculatoarele electronice și tehnica de calcul, automatica, me- canica fină, analiza și modelarea proceselor economice, organizarea și conducerea producției și a mun- cii. Diversificarea învățămîntului pe tipuri și grade de școli, pe A Indrumării-viziune de perspectivă, eficiență și promptitudine Perfecționarea multilaterală a învățămîntului, într-o concepție unitară, pe baza programului de perspectivă privind pregătirea ca drelor, în strînsă legătură cu dezvol tarea economică și socială este ceru tă, așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu la‘ Congresul al X-lea al partidului, de nivelul actual al so- cietății socialiste, de perspectivele secții în cadrul aceluiași tip de școală, cu obiecte obligatorii și la alegere, cu cercuri variate și alte activități în afară de clasă și ROMEO DĂSCĂLFSCU director adjunct Institutul de științe pedagogice (Continuare in pag. 2-a) evoluției sale. Realizarea unei astfel de perfecționări la dimensiunile și exigentele formulate de secre- tarul genera] al partidului, repre- zintă , suma tuturor răspunderilor ce revin școlii și slujitorilor ei în etapa istorică deschisă de Congre- sul al X-lea în acest scop o deosebită importanță pentru acti- vitatea de viitor a întregului în- vățățnînt o au indicațiile precise cuprinse în Raportul tovarășului Nicolae Ceaușescu : „Directivele Comitetului Central și Legea în- vățămîntului — adoptate anul tre- cut — asigură orientarea și cadrul de modernizare a învățămîntului pe o lungă perioadă de timp. Ho- tărîtoare este acum activitatea or- ganizatorică, practică". In desfășurarea acestei activi- tăți organizatorice o deosebită con- tribuție o poate aduce aparatul de îndrumare și control de pe rețeaua întregului sistem de învățămînt, începînd cu directorul de școală și pînă la minister. O primă con- diție în acest sens este fundamen- tarea științifică și orientarea ideo- logică, politică și pedagogică a tu- turor acțiunilor de îndrumare și control, astfel îneît acestea să fie investite cu un înalt potențial de eficiență. Fără să aibă de la în- ceput asigurată eficiența, acțiunea de îndrumare nu-și are sens, căci nu numai că duce la o inutilă irosire de forțe și energie, ci gene- rează și o falsă imagine asupra posibilității de a interveni în des- fășurarea unui proces educațional, fie că e vorba de planuri restrînse (profesor, clasă), fie că e cazul unor planuri mai largi (școală, localități etc.) Consecințele afectează pro- fund atît sub raportul economico- social, cît și sub cel general educa- tiv. Așadar, de fiecare dată cînd se inițiază o acțiune ca și atunci cînd se gîndește ansamblul și direcția tuturor acțiunilor de îndrumare și control, trebuie să știm clar și pre- cis ce anume și în ce măsură aces- tea vor rezolva problemele propuse, precum și modalitățile concrete de organizare apte să conducă la re- zultatele așteptate. O problemă actuală în această privință este legată de gradul efi- cienței* Experiența a arătat că în- drumarea și controlul nu poate să cuprindă într-o etapă decît o mică parte din numărul cadrelor didac- tice, al școlilor, că dacă ea se li- mitează la o tratare individuală, la o cuprindere numerică obține o eficiență limitată la cazurile exa- minate. Pentru a evita o astfel de situație, în atenția organelor de POMPILIU VILCU director, general în Ministerul învățămîntului (Continuare în pag. 2-a) La Porțile de Fier, la „Electroputere" - Craiova, la hidrocentralele de pe Bistrița, la gigantul siderurgiei din Galați SUB SOARELE LUI AUGUST CERTIFICATE PENTRU MUNCA SCRIU Douăzeci și cinci de ani1 Nu știu, încîntarea, entuziasmul, un sentiment de adîncă și caldă sa- tisfacție sau altul de robust opti- mism și de viguroasă încredere în viitor, care dintre aceste sim- țăminte ne încearcă mai puternic sufletul atunci cind reflectăm la drumul pe care l-a parcurs RE- PUBLICA noastră în acești 25 de ani. Am trăit acest sfert de veac de istorie. Am fost martori și participanți activi la desfășu- rarea ei. Descătușați de opreliș- tile tuturor inechităților sociale, am construit pe străvechiul și ge- nerosul pămînt al patriei, ‘udat cu sîngele bunilor și străbunilor noștri, o nouă lume demnă de eroismul lor. Există cifre și statistici care măsoară cu rigoarea rece a exac- tității impresionantele dimensiuni ale realizărilor care s-au revărsat impetuoase, din densele rezer- voare de energie ale acestui mă- reț capitol de istorie. Dar, mai simplu, mai direct, mai aproape decît superbia rece a cifrelor, ne solicită la admirație și mîndrie înseși grandioasele imagini ale edificiilor socialismului care au crescut pretutindeni de-a lungul și de-a latul țării din energia POPORULUI însuflețit și condus pe drumurile de aur ale LIBER- TĂȚII de nobilele idealuri ale PARTIDULUI COMUNIST RO- MÂN. Luminoase turnuri de beton și sticlă, nesfîrșite întinderi de ma- sive, strălucitoare și moderne clă- diri care au inundat orașele și care fac aproape să se confunde noțiunea de „urban" cu aceea de „nouă așezare", un nesfîrșit șir de edificii, centre industriale care au explodat pe harta țării într-o avalanșă de intensă și tumul- tuoasă efervescență constructivă, imensele întinderi de simetrii di- vers colorate ale culturilor cerea- liere care beneficiază de virtu- țile tehnicii moderne, au devenit elemente caracteristice ale peisa- jului patriei noastre socialiste. In toate aceste impresionante reali- zări, în toate aceste grandioase edificii se află condensată o ine- fabilă dar imensă cantitate de materie primă, de o distilată e- sență, un metal prețios de o deo- sebită factură care este inves- tiția de energie creatoare, de inte- ligență, de talent, de îndemînare și de patetică însuflețire umană pe care le realizează prin educa- ție școlile. Se cuvine, în admira- ția și în mîndria noastră pentru tot ceea ce reprezintă acum la cea de a 25-a sărbătorire a eli- berării, bilanț al edificării noii societăți socialiste, să închinăm un gînd de caldă prețuire pentru nobila și omniprezenta lor con- tribuție. Coautori la Porțile de Fier Porțile de Fier !.„ Un șantier de 25 de kilometri, una din cele mai recente și mai gigantice con- strucții ale socialismului. Oame- nii strîng în chingi de beton și de oțel uriașul și bătrînul Da- nubiu pentru a-l sili să le dă- ruiască milioanele sale de kilo- wați de energie. Participarea șco- lii la un atare succes poate fi ușor relevată prin dovezi de ne- contestat. La Porțile de Fier, me- dia de vîrstă a celor zece mii de constructori nu depășește 30 de ani. Mai mult sau mai puțin, toți s-au adăpat din izvoarele de în- vățăminte și povețe ale școlii noastre noi și acest metal pre- țios care a consolidat ca un nobil liant cele mai fine articulații ale personalității lor spirituale și mo- rale se transferă astăzi în valo- rile materiale ale marelui șan- tier. Un exemplu ? O mie. Dar să ne oprim la unul. Tinărul ingi- ner R. lanovici unul dintre pio- nierii acestui șantier, cel care se poate considera unul dintre au- torii de primă mînă ai stației electrice de 100 kW de la Topleț (menită să servească drept bază de șantier pentru Porțile de Fier, fiindcă în zona Orșova nu exista linie de înaltă tensiune) își re- vendică cele mai de seamă cali- tăți ale personalității din fosta sa condiție de elev. „Nu pot sâ-mi uit profesorii. Datorită lor sînt ceea ce sînt astăzi. Nutresc și astăzi o adincă recunoștință pro- fesorilor Alexandru Vrăjitorii și, Tilică Dancău de la Școala gene-' rală nr. 9 din București. De la ei am primit nu numai acea bază de cunoștințe elementare pe care mi-am clădit întreaga mea pre- gătire de inginer dar, mai ales, am învățat cîteva principii de viață. Ei m-au învățat să fiu te- nace, perseverent, punctual, exi- gent față de propriile mele înda- toriri. Acumulate atunci cînd eram doar un copil, aceste însu- șiri își dau întreaga măsură a valorii lor astăzi cind obligațiile profesionale, mi le solicită în mod imperativ. Ar fi de ajuns să a- mintesc de condițiile vitrege în care s-a lucrat la stația de la Topleț, pentru ca să fie înțeles acest adevăr'. Asemeni lui lanovici, și în e- gală măsură cu el, se reclamă din condiția lor de recent foști școlari și alți combatanți de elită de pe frontul construcției socialiste, care și-au adus partea lor de contribuție la făurirea a- cestui gigant industrial. în com- plexele și modernele instalații e- lectrice de la Porțile de Fier pot fi ușor identificate, de exemplu, cele la realizarea cărora a contri- buit inginerul Roșu Teodoru de la uzinele „Electroputere" din Craiova. Mai subtilă, mai greu de depistat ar putea fi însă colabo- rarea unor profesori ca Ion Cio- lacu sau Ion Dumitrescu din Cra- iova. Și totuși, această contri- buție există. Ne-o declară însuși inginerul Teodoru. „De la pro- fesorul Ion Ciolacu, am învățat nu numai matematică, dar ți ee înseamnă să gîndești, să rațio- nezi, să cauți mereu soluții noi, economice, operative. El organiza astfel lecțiile îneît îi determina pe elevi să ajungă singuri prin deducții logice la noile cunoș- tințe. Or, elaborarea lucrărilor pentru Porțile de Fier — ca de altfel întreaga mea muncă de in- giner — solicită tocmai această însușire de a gindi creator. Pro- fesorului Ion Dumitrescu — un fin cunoscător al sufletului copii- lor — îi sînt recunoscător pentru că mi-a arătat drumul pe e»re trebuie si-l urmez in mată Dară astăzi sînt inginer, o datorez în prim>il nnd acestui profesor Si trebuie să mărturisesc că uu re- gret deloc". Și rncinerai R Iu- lian, șe*ul serviciului documen- tare tehnică de ia aceeași «x.nă „Electroputere”, vorbindu-ne des- pre „eforturile cadrelor de cerce- tare și de concepție ale uzinei, concentrate în special pe proble- mele instalațiilor electrice pentru sistemul hidroenergetic ri de nc- vipație de la Porțile de Fier’ și-a arătat calda lui contideratie pen- tru profesorii săi de la Liceu! ..Frații Buzești' din Craiova. pen- tru felul cum aceștia au reușit să-i insufle pasiunea pentru știin- țele exacte ! La Reșița a fost prelucrat pri- mul rotor al turbinei hidraulice de la Porțile de Fier — un colos de 360 de tone de oțel inoxidabil. I-au ascultat declarația . L-am cunoscut pe unul dintre pro- iectanții acestui colos pe nu- mele său exact Aurel Popa. «Pro- fesorii mei din Tg. Mureș m-au învățat multe lucruri utile pen- tru viață, pentru profesia mea. Dar, între altele, m-au învățat să fiu modest. Aș vrea să vă rog sâ nu scrieți despre mine”. Am pripit la uriașele aripi ale roto- rului și alături de el a omui acesta cu înfățișarea blajină, gin- dindu-ne cît de puternic se pot suda tn personalitatea unor oa- meni ea ei îndepărtatele povețe ale unor dascăli, dacă mă- car grandoarea unei astfel da realizări n-au reușit si le clin- tească. Prezențe pe Bistrița Personaj preferat al multor pa- sionați drumeți ai literatura noastre. Bistrița și-a ciștigat cind va, prm pana acestora, cele- britatea unui ria vijelios mugind sălbatic pnntr-un peisaj far.-.es- tic. Istoria mai nouă, istoria celor 25 de ani, a corijat această cele- britate substituind .fantasticului* derivat din peisajul natural — poate puțin hiperbolica: de căl- dura patriotică a acelor scriitori — dimensiuni cu adevărat fan- tastice care au ripu: dsntr-o co- losală concentrare a puteru ome- nești. Prima și cea mai mare d.r.- tre aceste dimensiuni ni se pere a fi Barajul de la Bicaz. un for- midabil „zid" înalt de 131 m«n și lung de 435 metri, care zăgă- zuiește colosala forță hidroener- getică a celor aproape un miliard de metri cubi de apă. Acest» este doar un grandios început. Apa Bistriței cunoaște încă alte multe noi dimensiuni. Mei jos de Ste- jaru măsurăm 12 dintre ele, con- cretizate in 12 microhsdrocentrale Toate acestea zu. izr-z-z r-m spuneam, din puterea x—.end.zr, din energia imeiectuclă și mo- mii pe care șco'.ile as cultmt-o tn personalitatea lor. Să su vor- bim de visul de adolescent p de elev al unui anume Dimitrie Leo- nida, care anticipa tacă in pnrnn ani ai secolului, fu notițele sale de student, actuala iposxcjă a Bistriței. (N-ar fi poete "ea greu sâ descoperim eercetinds-i eu deamânuntul biografic, prsfesc- rul care a sădit m ei patirta con- structorului de hidrpcn'.rsle. re cei cn-e i-c iuertpc: w» :-C cu.t ri: ambiz» pet-uiti.-i te i ’ej-.f.-x n ’im pr-.r.:,--2 s-.-z.uc.--z :ezi ie ret —ruv^- rzzrpetxe *.« mereogu”— Dc.r si c-e- aim mai sț~xpe de C4’*:euip>- reci nost-. si istoric, ce." I: te cr.i și să re mi»:.-; te e.e-x- „te li n" r. ie uerelutz" hcrui-i din 3x-zz. cz-e e.-.errx-i crtee ie mxscc ia Sara; cu cele de studia m iea sUdor ie rlzsi. Si ne i ’ - - d-.s ioc, de nci nj pomen-.ts' lipse» lazx-rv- citor t electrice de ia Tvp.e'. cc-e z oc-u- dus aici ertișele ce pxxe-e in funcțiune c ceutrzlelor eiect—ce Raznov L Co»:iwa p st de acele ecsitări cure, iddsie cind- ra in persoudiZctea m p pns cere prpftsoni săi ze cernii:, cu fost prezenti cur- Să ne smin- tim de colegul său ce fcczl-.s.te. inginerul Gheo-~.e ~enea. care a condus construcția hidrocen- tralelor din Bistrița aval din punct de vedere energetic și de respectul și recunoștința adîncă pe care acesta le poartă acelor dascăli ai săi de la „Politehnica" din București, • ca Gleb Drăgan, Constantin Dinculescu, sau I. S. Antoniu, tuturor celor care l-au învățat tainele profesiei de ingi- ner. Ajutîndu-l să-și însușească bazele electrotehnicii, tehnica tensiunilor înalte sau a mașinilor electrice aceștia l-au învățat in același timp să se pasioneze de munca sa, să dăruiască cea mai nobilă parte a energiei sale, eroi- cei munci pentru înfăptuirea grandioaselor proiecte de electri- ficare a patriei. Aceste învăță- minte, filtrate și potențate în con- strucțiile de pe Bistrița, fac ca profesorii dintr-o școală gene- rală, dintr-un liceu, dintr-o fa- cultate să devină aici niște ne- văzute, dar deosebit de prețioase, prezențe. Energii disimulate in gigantul de ia Galați Gemenii aceștia tint niște eroi, Mcsura egoismului lor — acest fyrt, Ccmbizatul ttderurgic din L-a.::. -_-.il! s:n cele mai mo- âerne combinate siderurgice din E.--zpa cere la 14 septembrie 1966 a ;cA: să alunece pe role spre cdi-xrz, laminorului, iatiiul Un- cou tnezndescer.t. în întruchi- parez acestui unaș sini conden- sate imense cârtită ți de muncă și ide, fo-mxcbile resurse de energe. Rădăciiile acestor re- surse rin: cim-1 îndepărtate, di- «m.ltte. gre» sesizabile, greu de ideuc’-ne-zt. Cine c putea recu- noaște îs ecesz cocos contribuția unic z-t'eso- de limba română r c:-gis«e ie la Liceul ^Aurel \~lzicz.- din București ’ $i totuși. ea există aici, jerac, țesută adine in f-.b»-ele acestei construcții. Este ie-aprns că ochtmbcm cîteva eu- rmte cu inginerul Gheorghe Vla- jec care s contribui: la efeetue- ren machetei combinaSvlvi nde- nrgic ți a proiectat za/a latrțz- eorslui de teblă groasă, pentru ea sc-i înțelegem prezența. .Ori- ei: z- părea de ciudat — ne măr- tinsește Gheorghe Via]ev — In- tre lecțiile de literatură ale pro- •esz—Aui Donca fi proiectele U xrț z-i lucra: pentru combma- zz i Galați ezeistă o legături z 'î C’â. Lecțiile lui ne-au srtmu- a: -z-.zeza. capacitatea imagma- rc. ccțc-ixtea de a îndrăzni si iă—. viață roadelor închipuirii locstre. N-o să uit niciodată nici lecțiile pe care ni le ținea, și nici Ct-rt-r/e pe care le făcea pentru s r-ârpunde, in calitate de diri- ~-,te. sti: de diferitelor noastre pm-tileme de copii. Deși profesor ie română, se interesa de pro- blemele de tehnică tocmai pentru că pe mulți dintre noi ti pasiona :etnica și ținea să dea răspun- suri competente la numeroasele noastre întrebări. Strădaniile lui, sper, n-au rămas, după ceea ce zm reușit să realizez in viață cină acum, fără rezultat'. Cu e- jc!c recunoștință își amintesc de pro/esorii lor alți „colabora- ton' ai gigantului de la Galați, cum sînt inginerul G. Sergiu. sau inginerul K. Striker, cercetători ai Institutului de cercetări me- talurgice „Rezultatele cercetări- lor pe care le-am efectuat în «Secția de cocs cărbune» a insti- tutului nostru pentru combinatul siderurgic de la Galați — ne-a spus G. Sergiu — au solicitat la maximum aptitudinile noastre profesionale. Fiecare dintre noi s-a achitat de îndatoririle care îi reveneau pe măsura puterilor sale. Nu vreau să evaluez partea de contribuție a fiecăruia dintre noi, dar știu că în ceea ce pri- vește partea mea de contribuție — în acest caz, ca și în întreaga mea activitate profesională — datorez enorm profesorului meu de matematică, lacob Crișan, de la Liceul „Matei Basarab" din București. Schemele, tipicurile, deprinderile de calcul matematic pe care le-am învățat în liceu de la acest profesor, mă servesc și astăzi, după ani de facultate și inginerie. Datorez, de asemenea, profesorului de limba română, M. Țugman, capacitatea de a realiza un concept clar și precis, spiri- tul de analiză și sinteză, atît de necesare cercetătorului." Ingine- rul K. Striker, unul dintre aceia care caută, in lecția de oțeluri' a aceluiași institut, să stabilească cele mai potrivite mărci de oțe- luri pentru producția colosului gălțean, revendică de asemenea o legătură directă între calitatea preocupărilor sale actuale și nu prea îndepărtata vreme cînd era încă elev pe băncile Liceului „Mi- hai Eminescu" din Capitală. „Pot spune — ne declara acest ingi- ner — cercetător — că mi-am ciștigat atît deprinderile cerute în cercetarea științifică, precum ți pasiunea pentru aceasta, încă de pe vremea cînd eram elev, datorită profesorului de chimie, M. Tănase. El ținea să ne obiș- nuiască încă de pe atunci să pri- vim disciplina sa nu ca pe un obiect din programa școlară ci ca pe o știință în. care noi, elevii, trebuia să fim redescoperitorii adevărurilor ei. De la profesorul de limba română Nicolae Dogaru, ale cărui pasionante lecții de lite- ratură n-o să le pot uita nicio- dată, am învățat să fiu sensibil și atent la nuanțe, să încerc să forțez prin mijloacele imaginației acele drumuri unde raționamen- tul strict științific, matematic, — pe cere l-am învățat de la vn alt prețios profesor. Ion Păsărică — pare să se împiedice*. Nn mai știm pe snde a-or fi afUnd astăzi ratele și rutele da elen care »-aa perindat prm fața profesorilor de la Școala generală nr. 9 din București, ii profetoritor Ion CioUm «m Ion Dumitrescu din Craiova, ti profesorilor da la Luxul -F-upa Buze șt V din același oraș iau ai celor din Ff-gu-Mu-eț. ai =»ofeso»nlor de la Liceul din Bicaz uz» ai celor de la politehnica" dm Buatrețti. ai p^ofesonia- M. Tă- r.ase, D. Donca. N. Dogaru. 1. Pisâ- ~ici de la Itcee'e „Aure! Vlaica', „Matei Basarab" tau .Ai. Emines- zu" din București. Știm doar ed, pretutindeni, acolo unde s-or fi dus fi pe oticare din meterezele uriașu- lui front al construcției socialiste se vor fi încadrat ca ostași ai marii bătălii pentru fericirea oamenilor, poartă cu ei o părticică din acel inepuizabil tezaur cu care t-a in- zestrat școala în care au învățat. Investind in opera constructivă la care participă întreaga lor putert de muncă, pasiunea și priceperea lor, ei investesc în același timp roa- dele de aur ale instrucției și educa- ției primite. Prin opera lor concre- tă. prin actul lor de creație, capătă contur vizibil și formă definitivă jeneroasa muncă a slujitorilor țcolii. OCTAVIAN BUZESCV III Lui August drag clădim ctlnună Sub liber cer, mereu senin, Și ciutul nostru azi răsuna Pe-al țării plai de stele plin. IV Partid ne:nfrînt, iubit părinte, Venim cu flori ți părumbei Și te slăvim în cînt fierbinte In August, douăzecișitrei. I Ne-oi dăruit atîfa soare, In zi de August, drag partid, Sa creșfem fora ca o floare Sub steagul tău nebiruit. II înfăptuim izbînzi mărețe Pe al țării noastre scump pămînt, Urcăm mereu spre frumusețe Sub mîndre flamuri fluturind. 0 cercetare pedagogică cu eficiență maximă (Urmare din pag. 1) școală, asigură condiții favorabile de liberă manifestare a tineretu- lui pe linia unor preocupări for- mative, preferențiale și social utile. Procesul de invățămint nu mai poate fi desprins de știință : școala este nu numai un beneficiar al cuceririlor științei ea reprezintă un vast teritoriu de cercetare ști- ințifică. de descoperire de noi ade- văruri. Cercetarea pedagogică, spe- cifică învățămîntului. iși are în dezbaterile Congresului precizate obiective de largă amplitudine, formulate in termeni preciși. mo- bilizatori. Acestea se referă la : înlăturarea actualei dispersări a tematicii ; scurtarea ciclalui de cercetare, proiectare și producție ; eficiența social-economică (ceea ce presupune intre altele o metodo- logie clară și rațională în impli- cațiile ei financiare, precum și ne- cesitatea promovării unei politici de opțiuni bazată pe un sistem efi- cient de prognoze care să permită selectarea judicioasă a domeniilor Si ramurilor ce prezintă o deose- a Indrumării-viziune de perspectivă. bită importanță pentru dezvolta- rea economiei și culturii și stabi- lirea unor programe prioritare de cercetare. I se impune cercetării pedagog gice un. domeniu vast de investi^ gație, acela al modernizării meto- delor de predare. Este cazul să se răspundă convingător în ce mă- sură metodele tradiționale (expu- nerea continuă și sistematică, con- versația, munca cu manualul, exer- cițiile ’ etc.) sînt sau nu depășite și prin ce modalități poate fi spo- rită eficiența lor. Aparțin deontologiei cercetării științifice în socialism cele afir- mate de tovarășul Nicolae Ceaușescu : „Singur titlul nu con- tează : munca, realizările concrete, acestea contează !" Noi sîntem con- vinși că valoarea cercetării peda- gogice se măsoară numai după efi- cienta ei în viața școlii. Sîntem mobilizati cu toate forțele noastre pentru aducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Congres. Un motto este înscris clar și puternic în conștiința noastră : „Totul este ce dăm societății !’ eficiență și promptitudine UN SFERT DE VEAC (Urmare din pag. 1) bilanț de realizări în toate domeniile vieții economice și social-politice. Prin victoriile repurtate, țara noastră se si- tuează în rîndul țărilor cu cea mai avan- sată orînduire socială și de stat. Marile probleme social-economice care se aflau în fața națiunii noastre, cu imperati- ve majore pentru progresul și pro- pășirea ei, și-au găsit în acest timp o soluționare justă, corespunzătoare intere- selor vitale ale întregului popor. Un moment hotărîtor în accelerarea procesului de înnoire a României socia- liste, de angajare și mai puternică a ener- giilor populare în activitatea publică l-a reprezentat Congresul al X-lea al P.C.R. Analizînd amplu toate laturile și feno- menele vieții economice și social-politice, prin concluziile formulate, el a îmbogă- țit tezaurul gîndirii teoretice a partidului nostru. în hotărîrile Congresului a fost cuprins un vast program de dezvoltare multilaterală a societății noastre, a cărui înfăptuire va ridica România pe noi trep- te ale progresului, va duce la valorificarea forțelor creatoare ale poporului român. Eveniment care Și-a înscris numele în glorioasa și bogata istorie a poporului român, Congresul al X-lea al P.C.R. a constituit momentul înălțător al unui bilanț rodnic, al anei tncide ți cuprinză- toare retrospective a drumului pan un și, in același timp, al anei cutezătoare prospectări in viitor, al elaborării unui minuțios program destinat să confere noi străluciri zilei de miine a patriei, să asi- gure străbaterea unei noi și importante etape in complexa operă de edificare so- cialistă. să apropie țara de viitorul de aur năzuit de omenire — comunismul Forum al responsabilității supreme a partidului, a națiunii noastre socialiste Congresul ai X-lea a consacrat într-un consens unanim, însemnătatea istorică a perioadei care a trecut de la cel de a) IX-lea Congres, consecințele ei incalcu- labile in orientarea mersului vieții so- ciale către făgașul generos al marilor realizări materiale, al descătușării ener- giilor umane, al împlinirilor în climatul unui tot mai pregnant democratism, a! opțiunii generale a națiunii pentru so- cialism, pentru politica creatoare mar- xist-Ieninistă a partidului. Prin implica- țiile sale în destinul socialismului din România, prin procesele social-politice calitative pe care le-a însumat în pers- pectiva mobilizatoare a viitorului. Con- gresul al X-lea va fi unul din cele mai re- marcabile capitole ale existenței partidu- lui nostru, ale României socialiste. Expresie a marxism-leninismului crea- tor, adîncă secțiune transversală a reali- tăților noastre actuale, dovadă a impre- sionantei puteri de cunoaștere a parti- duloi. expozeu de înaltă ținută politică și filozofică documentele Congresului al X-lea trasează jaloanele politicii gene- rale de construire a socialismului în anii viitori. Obiectivul fundamental îl cons- tituie lărgirea și perfecționarea continuă a bazei tebnico-materiale a țării, făuri- rea societății socialiste multilateral dez- voltate. Entuziasmul cu care întreaga noastră națiune a primit programul ela- borat de Congresul ai X-lea constituie garanția sigură a înfăptuirii lui. Poporul român, strîns unit în jurul partidului, al Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu.. este ferm convins că realizarea mărețelor sarcini cuprinse in documentele Congresului al X-lea vor ridica România pe noi culmi ale progresului și civilizației contempo- rane. La 25 de ani de la victoria insurecției armate antifasciste, poporul român se prezintă cu un bilanț rodnic, care li sporește încrederea în capacitățile sale creatoare, il îndeamnă să muncească și mai dîrz sub conducerea Partidului Comunist pentru construirea societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru crearea condițiilor de trecere la comu- nism. CRONICĂ Consiliul de Stat a e- mis un decret privind îliberarea tovarășului Ștefan Bălan din func- ția de ministru al Invă- '.ămîntului. Tn această funcție, prin același de- cret, a fost numit tova- rășul Miron Constanti- nescu. (Urmare din pag. I) control s-a Impus necesitatea gă- sirii unor soluții menite să spo- rească gradul de eficiență al în- drumării și controlului, care în ul- timă instanță înseamnă o verigă Importantă pe calea perfecționării cadrelor didactice și a directorilor de școli. Discutarea constatărilor făcute cu prilejul inspecției în co- lective largi de cadre didactice, in cercuri pedagogice și consfătuiri elaborarea de buletine de către unele inspectorate. în care să fi dezbătute concret problemele teo- retice și practice ale muncii unui profesor sau ale activității unei unități școlare, dezbaterea lor în presă, alcătuirea și difuzarea de bibliografii de specialitate și pe- dagogie care să răspundă acestor probleme sînt numai cîteva din soluțiile la care se apelează tot mai frecvent îndeosebi după consti tuirea inspectoratelor școlare ju- dețene. Cu toate acestea trebuie să spunem că In această privință sîntem încă In faza de început, că va trebui să extindem, să ge- neralizăm astfel de soluții. Pentru creșterea eficienței îndrumării la toate nivelurile ierarhiei învăță- mîntului nostru hotărîtor este, pe plan organizatoric, modul în care vom reuși să valorificăm cît mai larg constatările și concluziile ob- ținute în timpul controlului. Valoarea îndrumării sporește sau scade și în funcție de promp- titudinea intervenției noastre. In condițiile în care organizarea în orice domeniu de activitate a de- venit o adevărată știință, îndru- marea șr controlul din învățămînt vor trebui să se desfășoare Ta o asemenea competență incit să poa- tă prevedea efectele desfășurării unui fenomen, să intervină în evoluția lui pentru a fi dirijat în sensul dorit. O astfel de prompti- tudine presupune cunoașterea pro- fundă a realităților din unitățile școlare, capacitatea de- a desprinde ceea ce este întîmplător și izolat de ceea ce are tendință de genera- lizare și, evident, capacitatea de a elabora soluțiile adecvate. Cu alte cuvinte organele de îndrumare și control trebuie să devină tot mai mult organisme de concepție, cu viziune de perspectivă, receptive . în cel mai înalt grad față de ideile și inițiativele valoroase, menite să alimenteze procesul de permanen- tă înnoire și modernizare. M-am oprit desigur numai la cîteva aspecte privind îndrumarea și controlul activității din învăță- mînt, sugerate de documentele Congresului al X-lea al partidului. Aria ideilor pe care trebuie să le desprindem din aceste documente este mare și sînt conyins că ea va fi o sursă inepuizabilă de orientare a muncii tuturor celor ce le revin diferite răspunderi privind perfec- ționarea • învățămîntului nostru. Ele vor trebui să se răsfrîngă în primul rînd asupra procesului de înfăptuire a școlii generale de 10 ani și a perfecționării învățămîn- tului liceal, ca și asupra tuturor celorlalte sarcini trasate învăță- mîntului de Congresul al X-lea al partidului. PAGINA 2 INVĂȚĂMÎNTUL ȘCOALA DE 10 ANI In expoziția națională ÎN JUDEȚUL BIHOR Pregătirile se află in ultimul stadiu .ROMÂNI A-1969“ Imagine plină de forță și mă- reție a dezvoltării pe care a in- ’egistrat-o construcția socialis- mului în România, întruchipare a geniului creator al poporu- lui nostru, Expoziția Realizărilor Economiei Naționale — „România 1969“ — reunește, într-o strălucită sinteză, valorile gîndirii și faptelor întregii națiuni, mobilizate într-o unitate deplină de voință și acțiune rub steagul politicii marxist-leni- niște a Partidului Comunist Ro- mân. Pe o suprafață de 72.000 metri pătrați — în uriașa rondă de Oțel, beton și sticlă a pavilionului cen- tral, în numeroasele edificii reali- zate cu îndrăzneală arhitectonică pe vastele spații în aer liber în ■^a re sînt instalate piesele cu mari înălțimi și gabarite, peste 60.000 de eronate înfățișează un monumen- tantablou al prefacerilor structu- rale petrecute în economia noas- tră națională, realizările și pers- pectivele industriei, agriculturii, învățămîntului, științei, ocrotirii sănătății, culturii și artei. Vizita- torii au prilejul să cunoăscă în cadrul expoziției gigantice hidro- agregate produse de Uzina con- structoare de mașini din Reșița pentru hidrocentrala Porțile de Fier, mașinile-unelte de înaltă precizie, cu comandă program, realizate de Fabrica de mașini- unelte și agregate, instalațiile de foraj F 200 și F 125 prin care V- zinele „1 Mai" din Ploiești și-au cucerit o faimă mondială, automo- bilele, tractoarele și autocamioa- nele moderne, mașinile agricole U-650, U-651, S-650, alături de cele prezentate „în premieră" V-400 și 1—400, ce se disting prin construc- ția deosebit de modernă, succesele din domeniul construcțiilor și pro- dusele industriei ușoare, roadele cercetărilor întreprinse de savanții și oamenii noștri de știință. In pavilionul B a! Expoziției, pe malul lacului Herăstrău. îr.tr-o ar- monioasă tovărășie cu înfăptuirile științei, sînt prezentate realizările învățămîntului. Imaginile fotogra- fice, machetele, exponatele în mă- rime naturală sau la scară redusă reconstituie, în trăsăturile ei esen- țiale, definitorii, imaginea școlii românești contemporane. Diapozi- tivele și dioramele colorate te transpun în atmosfera care carac- terizează lumea școlii, de la prima ei treaptă pînă la instituțiile de învățămînt superior. Vizitatorii pot urmări, prin in- termediul graficelor, hărților și da- telor cifrice, dinamica dezvoltării diferitelor forme de învățămînt. In anul școlar 1968/1969 învățămintul general a ajuns la totalul impre- sionant de aproape 3 milioane de elevi. Numărul elevilor în licee a crescut de la 29.004 în anul școlar 1938/1939, la 390.455 in ultimul an școlar, adică a devenit de peste 13 ori mai mare. In cele 415 unități care formează rețeaua școlilor pro- fesionale și a uceniciei la locul de muncă învață 249.628 de viitori muncitori, în timp ce cele 165 licee de specialitate numără un efectiv de 70 688 elevi, care vor deveni specialiști cu calificare medie. Creație de prestigiu a orînduirii noastre socialiste, invățămîntul ar- tistic cuprinde astăzi un efectiv de 21 225 elevi. Școlile de specializare postliceală și școlile de maiștri pregătesc și ele un efectiv de peste 54 000 specialiști. Cît privește în- vățămîntul universitar, el cuprinde in prezent peste 147 de sMiae»r», in 47 de institute de nrajămint superior cu Ii7 de faeu'tâți. Erix .cie'e t'-: ; cer'jri timp. cotarea mater— ă 3 școlii noastre. încă de ic mtrzr:. vizita- torul poate cunoaște macheteie prezentate de întreprinderea „Didactica". Găsim aici de pildă prototipul foarte modern al mobi- lierului unei încăperi de grădiniță, cu multiple utilizări. Pentru școlile de 10 ani și pentru licee ne sînt înfățișate ansambluri moderne me- nite să asigure desfășurarea lucră- rilor frontale de laborator la fi- zică și chimie. Aparatele de fizică se disting in mod special prin gabarit redus și acuratețea jini- sării. Este prezentat un set de prototipuri ale unor apărate di- dactice de măsură și control — voltmetre, galvanometre, amper- metre — sau cutia de rezistență în trei trepte — instrumente de o deosebită exigență tehnică și sen- sibilitate funcțională. Interesul vi- zitatorilor este atras de garnitura cu materiale demonstrative pentru științele biologice : incluziuni, piese zoologice și anatomice execu- tate în masă plastică vacumată etc. Principala piesă de rezistență a exponatelor din domeniul materia- lului didactic o reprezintă insă la- boratorul fonic înzestrat cu mij- loace de proiecție epidiascopice, prototip perfecționat, realizat la nivelul tehnicii mondiale, avind multiple valențe didactice. Execu- tat în două variante — pentru licee și pentru invățămîntul superior — el permite realizarea a patru pro- grame de redare audio și a două programe de imprimare. De apreciabilă valoare didactică sînt multe din exponatele care o- ghndesc activitatea de instruire practică desfășurată in școlile pro- fesionale și tehnice și capacitățile de creație tehnică originală ale r-. lectivelor din aceste scoli. Se cuvin menționate, la loc de cinste, trusa școlarului — matriter și matrițele de piese fine, executate pentru producția uzinală de elevii școlii profesionale ..Electromagnetic — mașinile-unelte moderne, executa- te la scară redusă pentru scopuri didactice, dar dispunînd de un pro- gram complet de funcționare, rea- EXPONATELE PREZENTÎND ÎN EXPOZIȚIA NAȚIO- NALĂ REALIZĂRILE ÎNVĂȚĂMÎNTULUI OGLINDESC IMENSELE FORȚE CREATOARE DE CARE DISPUNE ȘCOA- LA NOASTRĂ ȘI RELIEFEAZĂ PUTERNIC IMPORTANȚA PE CARE O ARE ORIENTAREA MAI STĂRUITOARE A PRO- CESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV SPRE O LEGĂTURĂ STRÎNSĂ CU VIAȚA, CU NEVOILE PRACTICII. liraie ie Grtpui școlar al Urir.eior mettsivzgice din Cugir, sistemul ce turbine secw- jr.ate care permite rt- zuatizcrea isn’epuiui proces ee vi*- ’iwe s acehlenei, execute: ir, șeoiue pro’erionale c’e MiniMeru- îui Rxistnc Chimice. macheta fâțișind fluxul tehnologic al reali- zării f'reizr de relon pe Ci^e r. pretinsă Grupul școlar si Jca J r-.,; chimice dl* Piatra Neamț și ori- ginala mestnâ de realizat șnur, pentru care Școala profesio oaie de la „Industria bumbacului" a prr®i; brevet de incen;ie Se cuvin men- ționate fn plus lucrările cu in'ar- sieri și incrustahi, adevărate biju- terii ale lucrului de mină realizase de către viitorii muncitori pregă- tiți în școlile industriei forestiere. Se impun admirației vizitator-’.or și alte creații tehnice ale elevilor din școlile de cultură generată. Cercurile tehnice p.or.-.e-- -le pildă, expun o gamă variată de lu- crări ce atestă deosebită pricepere tehnică, spirit inwnp- n n : . v trie : rampe paralele de lansare a unor microrarheie ee?-:: e de la un tablou central prin co- menzi electronice, roboți ciberne- tici, navomodele s: î-t. : ele, fine lucrări de artă populară etc. In fața standului prezentind cî- teva dintre lucrările de diplomă ale unor absolvenți din îneătămîn- tul superior am avut ocazia să-l intilnim pe prof. univ. ing. Gheor- ghe Cartianu. merrA— cr-rt s JNn- dent al Academiei, om de știință cu reputație internațională, căruia i-am solicitat o succintă apreciere a acestor exponate. ,Se numără printre aceste -opere priire- — ne-a spus profesorul Cartianu — realizări și aplicări de idei științi- fice competitive pe p’e : ,nco- nai. Mă refer, de pildă la acest convertor analog digital lucrat pe circuite logice — va'oroasă creafie în domeniul ciberneticii. — la emi- țătorul de microunde sau la gene- ratorul de impulsuri. Asemenea lu- crări dovedesc profunzimea și ca- racterul modern al pregătirii de specialitate al tinerei intelectuali- tăți, constanta ei orientare către creația științifico-tehnică originală avind aplicabilitate economică di- rectă". în cadrul pregătirilor pe care inspectoratul școlar al județului Bihor le-a făcut în vederea des- chiderii noului an de învățămînt, cele care privesc școala de 10 ani au avut o pondere deosebită. însuflețiți de calda apreciere pe care tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut-o la adresa școlii în Raportul prezentat la Congres, lucrătorii inspectoratu- lui, cadrele didactice din școlile județului Bihor privesc cu toată răspunderea însemnătatea, rolul hotărîtor pe care îl are pentru întregul învățămînt deschiderea și funcționarea în cele mai bune condiții a claselor a IX-a ale școlii generale de 10 ani. într-o discuție purtată recent cu inspec- torul șef al județului am aflat că în momentul de față pregătirile se află în ultimul stadiu. Mobilizîndu-și toate eforturile, inspectoratul școlar a re".ș:t c’-a acum să asigure spațiul de școla- rizare. materialul cidacti. - bilierul necesar tuturor celor 36 școli care, începînd de la 15 sep- tembrie, vor funcționa cu 44 clase a IX-a. Dintre acestea 12 vor funcționa cu limba de precare maghiară. In momentul ce fată preocupările inspectoratului se îndreaptă spre organizarea cursu- rilor de pregătire și a practicii în producție. Cursurile se vor deschide la 7 septembrie la Ora- dea și vor fi organizate pentru ÎN MUNICIPIUL BUCUREȘTI Criterii judicioase pentru organizarea practicii Lt 15 septembrie tn crașu’ București ist ver începe cure-riie de clase = IX-a care vor fi frecventate de 7 toc de * ett Pentru cur.a desfășurare a proce- sului msTructiv-educativ '.a aces- te clase cir. primele zile de școa- lă inspectcratui șco’ar al muni- cipiuluL împreună cu conducerile școlilor respective, au desfășurat, în toată această vacanță, o acti- vitate susținută luînd o serie de măsuri, atît de ordin administra- tiv ci: și in ceea ce privește asi- gurarea pregătirii teoretice și practice a elevilor. Se poate spu- ne că pinâ acum s-au pus la punct toate problemele privind asigurarea bazei materiale, înca- ăWtraa o*; pc îcnai oidaviic -ail- ficht — au fost numiți la aceste școli in special profesori de ca- tegeria I. — și s-a făcut de ase- menea comanda pentru manua- lele necesare. în momentul de față, principala preocupare a in- spectoratului se îndreaptă către perfectarea, pînă în cele mai mici amănunte, a modului cum se va desfășura practica elevilor în producție. Trebuie spus de la început că practica se va desfășura la o serie de întreprinderi ale industriei lo- cale cum sînt întreprinderile ..Metalurgica", „Precizia". „Ci- clop", „Ascensorul", „Nufărul", „Mobila decorativă”, în cadrul unor unități comerciale, ca de exemplu : magazinele de produse electrotehnice, textile, magazine ÎN JUDEȚUL VRANCEA Atenție atît cadrului organizatoric cit și conținutului muncii la clasă J Preocupările de strictă actua- litate ale inspectoratului județean Vraneea, legate de pregătirea des- chiderii noului an școlar, au fost puternic stimulate de indicațiile și spiritul documentelor Congre- sului al X-lea al partidului. în lumina acestor indicații, care re- levă locul important al școlii de 10 ani în sistemul nostru de în- vățămînt, a fost reexaminat sta- diul pregătirilor de pînă acum pentru buna funcționare a celor 22 de clase a IX-a care vor inau- gura în această toamnă procesul de generalizare 3 învățămîntului de 10 ani. O preocupare deosebită s-a acordat asigurării bunelor condiții pentru activitățile prac- tice, pentru care în județ există variate posibilități. Pe lîngă în- cheerea contractelor cu între- prinderile locale și cu unitățile agricole unde urmează să se des- fășoare practica, cele mai multe din școlile generale care vor avea clasa a IX-a au trecut Ia exami- narea și rezolvarea unor proble- me preliminare care se referă la conținutul și metodica instruirii practice. în scopul traducerii în viață a indicației Congresului al X-lea profesorii de limba română, ma- tematică, fizică, cunoștințe social politice, im cadrul acestor cursuri vor fi dezbătute capitole ale pro- gramelor analitice, probleme de metodica predării și va fi de ase- menea scoasă în evidență expe- riența prețioasă dobîndită de unii profesori, metodele moderne folo- site în predarea unor discipline. în vederea cunoașterii tuturor aspectelor pe care profesorii par- ticipanti la aceste cursuri doresc să le abordeze, precum și a so- luționării problemelor ce le ri- dică pregătirile pentru învăță- mintul de 10 ani. pînă la 15 sep- tembrie. in fiecare școală unde va funcționa clasa a IX-a. se va afla cite un inspector spre a da sprijinul necesar. Probleme deosebit de impor- tante a ridicat și organizarea practicii elevilor. Cu citeva săp- tămini in urmă a fost stabilit profilul claselor si ioturile de practică. S-au încheiat de ase- menea contractele cu toate Între- prinderile și unitățile agricole. După cum am fost informati fie- care Întreprindere și unitate agri- cciă a acordat școlilor tot spriji- nul cuvenit, oferindu-se să creeze elevilor condiții bune de prac- tică. precum și asistența tehnică necesara. Ca și in ce’elalte județe s-a ținut seama ea profilul clase- lor să corespundă specificului e- conomic și industrial al orașelor alimentare și altele, precum și în cadrul L’CECOM, la unitățile de reparat radio și televizoare, elec- tricitate, tinichigerie, de reparat =parate electro-casnice, de croi- torie. încălțăminte și altele. De asemenea, inspectoratul munici- piului a stabilit ca practica unor grupe de elevi să se desfășoare și în secretariatele unor licee mari, aceasta pentru a asigura în viitor școlilor personal auxi- liar pregătit, care să cunoască și să se poată descurca în multi- plele probleme pe care le ridică activitatea secretariatelor școlare. Cîteva criterii au stat la baza organizării practicii elevilor cla- selor a IX-a : în primul rînd, s-a ținut seama ca elevii să fie repartizați la me- seriile cele mai solicitate și care, prin profilul lor, asigură o bază mai largă de pregătire. Ținîn- du-se cont de aceasta, multe gru- pe de elevi au fost repartizate la practică în întreprinderile de re- parat aparate electro-casnice, de reparații radio și televizoare, de tinichigerie, croitorie etc, în al doilea rînd, s-a ținut seama ca repartizările să fie făcute dife- rențiat — băieții au fost orientați spre meserii cu caracter tehnic, cum ar fi electrotehnica, meca- nica, construcții, iar fetele spre meserii specifice, cum sînt croi- toria, coafura, menaj. în al trei- lea rînd s-a ținut seama, firește, pe cît a fost cu putință, de pre- ferințele și înclinațiile elevilor. privind realizarea unei mai strîn- se legături dintre procesul de in- strucție și educație înfăptuit de școală și pregătirea pentru viață, colectivele didactice din aceste școli au fost îndrumate să treacă la elaborarea unei noi concepții de muncă, a unei concepții care să fie în concordanță cu condi- țiile pe care le oferă planul de învățămînt și profilul acestor școli. Pentru inspectoratul școlar este de pe acum limpede că pro- blemele pe care le va ridica pre- darea tuturor obiectelor la cla- sele a IX-a vor fi altele decît cele cu care sînt deja familiari- zate cadrele didactice Aceasta nu numai în funcție de nivelul elevilor ci. mai ales, în legătură :u conținutul, în care activitatea practică ocupă un loc important. De aceia, inspectoratul județean a trecut la examinarea aprofun- dată a programelor recent pri- mite Acestea au fost difuzate școlilor cu indicația de a fi stu- diate atent de toate colectivele didactice în corelație cu condi- țiile concrete în care vor fi apli- cate Problemele de predare, de conținut, ce nu vor fi clarificate pină la 1 septembrie în cadrul și comunelor unde funcționează acestea, nevoilor de cadre pe care le are județul în general. La Ora- dea bunăoară, elevii vor face practică la întreprinderea de e- chipament metalic pentru tîm- plărie, la Fabrica de confecții, la Fabrica de textile „Crișana“, la cooperativa „Electrometal". De asemenea fetele vor face practică în cîteva unități sanitare și la poștă. în orașul Marghita practica e- levilor claselor a IX-a se va des- fășura la Fabrica de confecții și Ia întreprinderea pentru meca- nizarea agriculturii. în mediul urban, ținîndu-se seama de ce- rințele existente elevii își vor efectua practica atît în coopera- tivele agricole de producție cît și în unități ale cooperației sătești. La Diosig elevii vor lucra sub îndrumarea profesorilor de știin- țe naturale și a inginerului viticol pe un lot de viță de vie destinat special acestui scop. La Sălard cooperativa agricolă a creat de asemenea cond:rii nentru oractica elevilor. La Tileag elevii clasei a IX-a vor învăța tîmplăria în cadrul întreprinderii locale. Un prim contact cu unitățile unde se va face practica s-a și luat prin vizita pe care inspec- torii și directorii școlilor de 10 ani au făcut-o. spre a putea cu- noaște nemijlocit locul de muncă al elevilor. Zilele acestea la Inspectoratul școlar al municipiului s-a organi- zat o ședință de instruire cu toți directorii școlilor care vor func- ționa cu clasa a IX-a, precum și cu profesorii maiștri de la o serie de școli generale și licee, unde s-au stabilit locurile șl zilele de practică, precum și modul con- cret în care se va desfășura a- ceasta. în ceea ce privește îndru- marea, s-a hotărît ca ea să fie făcută atît de către profesorii de specialitate, de profesorii maiștri, cît și de către specialiștii din în- treprinderile amintite. în această privință trebuie subliniat faptul că fiecare întreprindere privește cu mult interes această problemă manifestînd maximă solicitudine pentru asigurarea celor mai bune condiții de practică. Numeroase întreprinderi unde vor face prac- tică elevii au acceptat, la propu- nerea inspectoratului municipal, ca aceștia, dacă vor dori, să poată rămîne după terminarea clasei a X-a să lucreze și să se perfecțio- neze în meseria la care au desfă- șurat practica. Pentru ei vor fi organizate cursuri de specializare de cîteva luni și le va fi acordată toată atenția cuvenită. Această măsură a stîrnlt un deosebit in- teres, atît pentru elevi cît și pen- tru părinți. Acestea sînt cîteva din măsu- rile pe care inspectoratul muni- cipiului le-a luat în vederea des- chiderii în bune condițiuni a ce- lor 68 de clase a IX-a. școlilor respective, vor fi dezbă- tute în cadrul cursurilor de pre- gătire pe care le organizează in- spectoratul în zilele dinaintea deschiderii anului școlar. La a- ceste cursuri vor participa profe- sorii de română, matematică, fi- zică, chimie, ce vor preda la clasa a IX-a a școlii de 10 ani. Pînă atunci, însă, s-au luat de- asemenea măsuri în vederea in- tensificării acțiunii de propagan- dă în rîndurile părinților și ele- vilor. astfel îneît să se asigure o bună frecvență a viitorilor elevi ai clasei a IX-a încă din primele zile de școală. în acest scop s-au utilizat stațiile de radioficare, că- minele culturale, discuțiile direc- te cu părinții. Spiritul de înaltă exigență care se degajă din hotărîrile Congre- sului al X-lea al partidului obligă inspectoratele școlare județene să-și sporească grija pentru re- zolvarea operativă și competentă a problemelor, astfel îneît anul trecerii la învățămintul general de 10 ani să însemne un succes, atît sub raportul școlarizării ele- vilor, cît și sub acela al bunei lor pregătiri., PAGINA 3 Oaspeți de peste hotare despre ÎNVĂTAMlNTUL ROMÂNESC Traducând în viață politica marxist-leninistă a partidului în domeniul învățămîn- tului, școala românească a cucerit poziții tot mai înalte ca factor de cultură și izvor de civi- lizație al întregului popor. Numeroși pedagogi și profesori care ne-au vizitat țara sau au cunoscut, în cadrul tunor întîlniri internaționale, realitățile învățămîntului nostru, au formulat aprecieri elo- gioase în legătură cu dezvoltarea acestuia. Declarațiile unor cunoscuți specialiști din învățămînt reprezintă, fără îndoială, măr- turii grăitoare în acest sens. r -------~ La finala concursului artiștilor amatori Prof V. I. LEVIN doctor în științe fizico-matematice Universitatea „V. I. Lenin" din Moscova Văzut prin prisma „producției" celei mai reprezentative — parti- cipantii la competițiile internațio- nale școlare de matematică și fizică, care în ultimii ani au ob- ținut remarcabile succese în ca- drul Olimpiadelor — invățămin. tul științelor naturii în școala me- die românească dovedește o o- rientare modernă atît în conținut, cît și în didactică. Formula adop- tată pentru orientarea incă de pe băncile liceului a elevilor deosebit de dotați către discipli- nele preferate prin intermediul caselor speciale reprezintă una dnpre cele mai actuale și mai e&ăcnte soluții pedagogice''adop- tate pe plan mondial. Prof. ROȘA DEL CONTE. Universitatea din Roma Din observațiile mele, efectuate pe parcursul unei cunoștințe de mulți ani, reînnoite periodic, cu învățămîntul românesc mi-am putut da seama de creșterea sub- stanțială a capacităților de cerce- tare și investigație a corpului didactic, a valorii lucrărilor ela- borate de membrii acestuia. La prestigiul numelor unor oameni de știință, din rindurile cadrelor didactice, care și-au cu- cerit o largă reputație interna- țională, vin să se adauge an de an nume noi de tineri cercetători, dovedind competență și impre- sionante capacități creatoare. Desigur, această îmbinare strînsă cu cercetarea științifică este menită să ridice competenta științifică și eficiența învățămîn- tului de toate gradele. DE LA MINISTERUL iNVĂTĂMÎNTULUI Ministerul Invățămintului a- duce la cunoștința celor interesați că profesorii învățătorii ți edu- catoarele în funcție la data de 15 martie 1969 care nu au obțin-’, definitivarea în învățămînt — fie că au fost respinși de 3 ori la acest examen, fie că din diferite motive nu s-au prezentat la el și eu pierdut astfel dreptul să-1 Dr. docent MIECZYSAW CZYZYKOWKI, Institutul politehnic din Varșovia Apreciez capacitățile organiza- torice ale invățămintului româ- nesc dovedite cu prilejul multi- plelor și prestigioaselor manifes- tări pedagogice organizate in țara dumneavoastră. Legăturile stabi- lite cu colegii din România ne-au permis realizarea unui schimb larg de opinii asupra unor pro- bleme de interes comun privind modernizarea invățămintului în general, a invățămintului științe- lor naturii în mod special. Cred că avem deopotrivă de cîștigat, întărind totodată legăturile intre țările noastre în spiritul princi- piilor internaționalismului so- cialist Prof. JEROME DAVIS, conducătorul unui grup de cadre didactice care fac parte din Seminarul profesorilor americani pentru pace Amintirea vizitei pe care am făcut-o in România va rămine profund gravată in inimile noas- tre in primul rind datorită cinstei ce ni s-a făcut de a fi primiți si de a putea purta o convorbire •- propiată cu președintele Consiliu- lui de Stat al României. Discuțiile noastre ia forurile de învățămînt și la Uniunea Sindi- catelor din iovățămint și cultură ne-au format convingerea că in- rătăminlul in țara dumneavoas- tră se bucură de o rrijl m de o atenție demebiiă ăia a—vf» e*o- ducerii de stau Ne-a impresionai ■■ and deo- sebit respectul, considerația m atenția de eare se bucură activi- tatea profesorilor si învățătorilor, condițiile de viată și de reergere asigurate radi clor didactice. ml dea— se vor putea pteie-ta. in mod excepțional, ia sess'jii-* de lichidare, organizată in arest scop ia vacanța de pr.măvară a elevilor din anal școlar 1ÎCC’. înscrierile pentru această ie siune urinează să se facă prin direcțiunile școlilor, la inspecto- ratele școlare județene, pînă ce: mai tirziu la 30 septembrie 1?~. Dr. CORDELIA NAVARRA, președinta Comisiei naționale pentru UNESCO din Cuba Vizitele pe care le-am între- prins în diferite instituții de in- vățămint, discuțiile purtate cu specialiști din domeniul pedago- giei și cu numeroase cadre di- dactice din invățămintui de toate gradele m-au convins că în Ro- mânia socialistă s-a realizat un salt extraordinar pe plan educa- tiv. Din ceea ce am cunoscut în România mi-am dat seama că reușitele invățămintului se dato- resc aplicării creatoare de către întregul corp didactic a indica- țiilor partidului, activității in- structive de inaltă competență pe care o desfășoară cadrele di- dactice și atenției deosebite care se acordă problemelor educării tinerei generații Cred eă noile măsuri adoptate in țara dv. in domeniul învățămîntului și edu- cației vă vor prilejui satisfacții ți rezultate și mai mari in viitor. Prof. dr. THOMEE VIDAR, Institutul tehnic din Goteborg, Suedia Dotarea modernă asigurată unor școli și institute superioare de invătămint din România pe eare am avut prilejul să le vizi- tez dovedește că invățămintului din țara dumneavoastră i se cre- ează condiții mereu mai buae pentru pregătirea tineretului. Este de-a dreptul impresionantă vas- titatea acțiunii de construire ■ -colilor pe tot cuprinsul României — iaeepind cu impresionantele edificii ale noii Politehnici din București m termiaind cu școlile cenerale din cele mai îndepărtate sate ale LLru. VLi tun de aceste Impresii 4e om a! scobi, vei păstra m amin- tire peisajele atît de pitorești si »mate kămicia veselia espâ- talitaiea oamenilor. Lsșz--> țttlîre județene - .-trești). după ve- candida;fior lamver inspecțiile ioeria..- estrele I «i II aie anului și; KA—1ÎC0. •lîn-rd va desfășura, după cregrams-e in vigoare pen- t’-j ex;~zii ce definitivare in In acest august istoric, marcat de două evenimente memorabile — Congresul al X-lea al partidului șt împlinirea unui pătrar de veac de la eliberarea pa- triei — peste 15 000 de artiști amatori din toate colțurile țării au venit in Capitală pentru a se întrece în fi- nala celui de al IX-lea con- curs al formațiilor artistice ce amatori de la orașe și sate. Timp de zece zile, 450 de echipe au evoluat pe sce- nele finalei, aducînd frumu- sețea și obiceiurile locurilor natale, dovedind talentul artistic al poporului român, împreună cu ceferiștii din Cluj, constructorii de trac- toare din Brașov, petroliștii din Moroni și țăranii din Stoicănești-Olt sau Chimi- telnic-Mureș, și-au afirmat posibilitățile multe formații ale sindicatului din învăță- mînt, numeroase cadre di- dactice care au instruit și au participat direct in coru- rile sau echipele de dansuri ale caselor de cultură san căminelor culturale. Din acest imens buchet vă vom prezenta cîteva flori. Corul sindicatului învăță- mînt din Craiora care iși aniversează 25 de ani dăru- tți cîntecului, are un bogat palmares: laureat pe țară la cel de al VH-lea concurs, numeroase turnee la orașe și sate, concerte vocal-sim- fonice susținute împreună cu Filarmonica de Stat „Ol- tenia'. La sensibila nuan- țare în interpretarea pie- selor, contribuie — alături de dirijorul Alexandru Racu — profesorii Constan- tin Mișulescu, Ion lonescu, soții Lidia și Valentin Ha- raga, precum și decanii de rîrstâ — pensionarii Petre Greceanu, Berindei Petrovici și Ion lordăchescu. Un alt profesor, Victor Carpis, directorul Școlii ge- nerale de muzică din Giur- giu, dirijează orchestra sim- fonică ți colectivul de ope- retă ale Casei municipale de cultură. Modul în care a prezentat pe scena finalei opereta „Cine iubește și lasă" ilustrează exigența artistică cu care artiștii amatori abordează arta. In, susținerea aceleiași idei putem aminti și orchestra de cameră a sindica- tului învățămînt din Rm. Vîlcea. Cei 25 de instrumen- tiști au repertoriu variat ca în- tindere, de la Corelli și Vival- di, la Haendel, Brahms șt Enescu. Și orchestra sindicatului învățămînt din Botoșani a reușit să depășească cu suc- ces dificultatea partiturilor interpretate în concurs: „Ciobănașul" de Paul Cons- tantinescu și Simfonia a VIH-a Neterminata (partea l) de Schubert. Cu un re- pertoriu festiv, tn semn de omagiu adus sărbătorilor pe care le trăiește astăzi între- gul popor, s-a prezentat co- rul de cameră al sindica- tului învățămînt din Arad. El a interpretat numai mu- zică românească : „La sece- riș” de Tiberiu Brediceanu și „Partidul' de Vasile Po- povici. Zilele finalei au prilejuit momente emoționante. Iată unul dintre acestea. în cu- lise, profesorul Ion Timuș, dirijorul corului sindicatului învățămint din Birlad, o felicită pe profesoara Liese- lotte Vîrnă, căreia în urmă cu 10 ani i-a predat bagheta corului din Huși Am văzut pe scenă artiști amatori animați de o nobilă pasiune. Tînăra învățătoare Mana Petrea a parcurs zil- nic 18 km. din satul ei și pînă la Bacău pentru ca să nu lipsească de la repetițiile formației corale din care face parte. Din Gura Motrului-Mehe- dinți a venit tinărul învă- țător Gheorghe Roșoga. Ba- lada .Jiule. haiducule'. pe care a interpretat-o, a cu- les-o ca pe multe altele, de la bătrînii satului. Firește că mulți alți ar- tiști amatori își merită lo- cul în aceste rtnduri. Către toți acești mari anonimi care au dovedit în cîntec și joc o clocotitoare voioșie, un motivat optimism, către ei se îndreaptă aplauzele noastre. A. CROITORU INSTITUTUL POLITEHNIC-TIMIȘOm ANUNȚĂ scoaterea la concurs a următoarelor posturi 1 FACULTATEA DE MECANICA — Profesor la catedra Rezistența materialelor, disciplina Rezistența materialelor, poziția 1. — Conferențiar la catedra Tehnologia construcțiilor de ma- șini, disciplina Proiectarea dispozitivelor și disciplina Construcția dispozitivelor, poziția 4. — Conferențiar la catedra Material rulant, disciplina Trac- țiunea și frînarea trenurilor și disciplina Exploatarea ma- terialului rulant, poziția 5. FACULTATEA DE ELECTROTEHNICA — Conferențiar la catedra Măsuri și centrale electrice, dis- ciplina Partea electrică a centralei și stații; centrale și stații electrice, poziția 3. FACULTATEA DE CONSTRUCȚII — Conferențiar la catedra Matematici II, disciplina Analiza matematică și disciplina Geometrie analitică și diferen- țială, poziția 3. — Conferențiar la oatedra Mecanică teoretică, disciplina Mecanică teoretică, poziția 2. — Conferențiar la catedra Mecanică teoretică, disciplina Mecanica și rezistența materialelor, poziția 3. — Conferențiar la catedra Mecanică teoretică, disciplina mecanică teoretică, poziția 4. — Conferențiar la catedra Construcții metalice, disciplina Rezistența materialelor și disciplina Teoria elasticității poziția 6 . FACULTATEA DE MECANICA AGRICOLĂ — Conferențiar la catedra Tractoare și automobile, disci- plina Tehnologia reparării utilajului agricol, poziția 3 . Candidații la concurs vor depune în termen de 30 zile de la data publicării acestui anunț la Institutul politehnic Timi- șoara, secretariatul rectoratului, b-dul 30 Decembrie nr. 2, cererea de înscriere însoțită de actele prevăzute de Legea nr. 6 privind Statutul personalului didactic din Republica Socialistă România, publicată In Buletinul Oficial, partea I, nr. 33 din 15 martie 1969 și instrucțiunile Ministerului învă- țămintului, nr. 84 539/1969. Termenul de înscriere la concurs se socotește de la data publicării concursului în Buletinul Oficial. Cei care funcționează într-o instituție de învățămînt su- perior sînt obligați să comunice în scris, rectorului sau direc- rului acesteia, înscrierea la concurs. Concursul se va ține la sediul Institutului în termen de 3 luni de la data expirării termenului de înscriere la concurs. Un vehicul de neînlocuit In cosmos : RACHETA.' Un vehicul de neînlocuit pentru fiecare elev: „RACHETA CUTEZĂTORILOR" ! Compartimentele rachetei: astronautica, cibernetică, elec- tron: iă, biologie, modelism, foto, auto... De fapt, nici un do- meniu al științei și tehnicii nu va fi ocolit de această ori- ginaU rachetă ! de asemenea, in fiecare număr, rubricile i galeria COSMONAUȚILOR (biografiile cuceritori- lor cosmosului) ORIZONT 2 000 (cele mai Îndrăznețe anticipații) HRONICUL INAUNȚIILOR (o palpitantă istorie a științei 1) Alte rubrici permanente vor prezenta: ULTIMELE NOUTĂȚI TEHNICO-ȘTIINȚIFICE SFATURI PRACTICE CONSTRUCȚII MODELISM Numeroase concursuri cu premii, printre care binecuno- Kbtul ^HNITEHNICUS -. Revista JACHETA CUTEZĂTORILOR ' apare lunar, în 24 de pagini togat ilustrate in culori cu prețul de 1,50 lei. De vrzare la Uaie chioșcurile de difuzarea presei și debitele OC.L. A- LanenL;.-se fac la oficiile poștale sau direct de către factoni poștali. DECI O NOUA PUBLICAȚIE .RACHETA CUTEZĂTORILOR* Cum să adunăm comoara toponimiei noastre într-un articol precedent am subliniat importanța pe care o are culegerea totalității numelor de așezări omenești, de ape, de forme de relief, de păduri etc. din țara noastră. Revenim în articolul de față pentru a arăta cum trebuie făcută această culegere. In anul 1930, la Cluj, învățatul nostru lingvist de reputație mon- dială, Sextil Pușcariu — a cărui amintire ne-a fost, recent, atît de viu împrospătată prin tipărirea postumă a volumului său Călare pe două veacuri — în 1930, zic, Sextil Pușcariu tipărea și trimitea prin poștă unui mare număr de intelec- tuali (cei mai mulți învățători de la sate) un „Chestionar” intitulat Nume de loc și nume de persoană, prin care le solicita colaborarea pentru întocmirea unei opere pa- triotice de cea mai mare impor- tanță : Dicționarul toponimic al României, vechile noastre dicțio- nare geografice pe județe sau pe provincii istorice, mai mari sau mal mici, fiind pe drept cuvînt consi- derate ca necorespunzînd de mult vremii. Și iată cum începea acel „ches- tionar“ (propriu-zis, începea ast- fel „cuvîntul" lui Sextil Pușcariu către cei cărora li se adresa) t „Țara noastră întregită e una din- tre cele mai frumoase și mai bogate țări din lume. Dar, mai mare decît frumusețea locurilor și decît bogăția lanuriloe de grîu și a comorilor ascunse în subsol este frumusețea și bogăția sufletului românesc, a limbii și a numelor proprii de persoane și de locuri, în care acest suflet se oglindește". Și, mai departe: „Nu cunosc altă limbă pe lume în care sâ se poată exprima gindirea omenească atît de armonios, atît de limpede și cu mlădieri atît de fine, în care să existe nume proprii atît de poe- tice și de evocatoare, ca în limba noastră (e vorba de aceleași nume proprii de mai înainte : de oameni și de locuri ; de locuri, adică geo- grafice, adică așa-zisele toponime — n.n.). Cu o condiție însă : să cu- noaștem comoara de cuvinte, de expresii de nume proprii geogra- fice sau de persoane, pe care stră- moșii noștri le-au lăsat și pe care părinții noștri le-au desăvîrșit în toate regiunile locuite de români-. Ați reținui desigur, cuvintele „Nu cunosc altă limbă pe lume, în care...” Vorbind așa, nu înseamnă de loc că Sextil Pușcariu spunea un neadevăr, în sensul că el n-ar fi avut de unde să știe că n-ar exista nici „o altă limbă pe lume în care” etc. La aceasta, trebuie să dăm mai întîi, lămurirea că nu despre chiar toate limbile pămîntului nostru era vorba, ci numai despre graiurile de mare cultură, cîte au existat sau există din antichitate și pînă azi, care acestea sînt și cele mai frumoase din toate (sutele și miile care au fost sau sînt), iar graiurile acestea, cele mai frumoase de azi și de totdeauna, acestea toa- te îi erau cunoscute (nu că le-ar fi vorbit pe toate, ci că nu îi erau străine în gramatica, în lexicul, în specificul ior multiplu) lui Sextil Pușcariu. Și acest om de mare cultură lingvistică, care era Sextil Pușca- riu. spunea, deci așa cum am vă- zul că nu există, în nici o altă lim- bă de cultură de pe lume, nume geografice atît de ingenios con- struite și atit de frumoase ca în Limba Iul ca în limba noastră ro- mânească. Dar să rămînem im- presionați tn continuare să conchi- dem că. cu toată aparența contra- rie, cuvintele reproduse din Sextil Pușcariu, ca și cuvintele noastre despre ele, nu sini nu trebuie con- siderate de superflue, odată ce in ele tot despre comoara toponimiei noastre este vorba. Să alăturăm, înainte de a trece mal departe, cu- vintele lui Sextil Pușcariu de ace- lea pe care le-am reprodus în ar- ticolul nostru precedent, rostite de regretatul nostru lingvist, E. Pe- trovicl într-o ședință de lucru din 1951 a Academiei și prin care eram anunțați că, dată fiind valoarea do- cumentară excepțională a toponi- miei noastre pentru studiul limbii și istoriei poporului român, pentru studiul al însăși formării acestui popor, institutele de lingvistică ale Academiei și-au înscris în planu- rile lor de activitate culegerea exhaustivă a toponimiei de pe în- treg cuprinsul țării noastre într-o perioadă de timp cît mai scurtă, pentru a se putea efectua, astfel, după aceea, și studierea ei exhaus- tivă. Să reținem mai întîi constatarea pe care trebuie s-o facem, cu tris- tețe, că toponimia noastră încă n-a fost „culeasă" sau, mai exact, că încă n-a fost în întregime culeasă, ceea ce, s-o spunem pe față, nu constituie o laudă prea mare pen- tru specialiștii noștri, adică pentru lingviști, istorici, geografi și etno- grafi. Dar să nu căutăm țapi ispă- șitori și să trecem mai departe. Scopurile ultime, finale, ale oa- menilor de știință din cele patru categorii științifice numite, diferă de la unii la alții: geografii urmă- resc să vadă, prin intermediul to- ponimiei, cu ce ochi și cu ce înțe- legere privește poporul român na- tura înconjurătoare, să vadă șl Să Înțeleagă raporturile între poporul nostru și natura din juru-i pe du- rata trecutului său istoric (ce inte- resante sînt aceste raporturi, cînd le știi descifra prin studiul topo- nimiei 9; istoricii urmăresc țelu- rile pe care le arăta Emil Petro- vicl iar etnografii urmăresc și el un scop propriu, prin studiul topo- nimiei : să vadă și să înțeleagă fe- lul propriu al unui popor de a in- terpreta natura, felul lui de a des- compune natura în piesele ei com- ponente și a da nume acestor pie- se, modul în care acest popor ie- rarhizează și „pune ordine” în for- mele sau fenomenele geografice în cadrul cărora el își duce viața. Toate acestea se pot obține, în- tr-o măsură, de fiecare din cele trei categorii de specialiști amin- tite, fără ajutorul vreuneia din celelalte. Am spus însă „îptr-o mă- sură". Dar cu cît mai mult, mai ușor și mai iute, într-o cît mai mare măsură, adică, își vor putea atinge scopul fiecare din cele trei categorii de specialiști dacă fie- care din ei își va uni cercetarea cu a celorlalți doi șl mai ales, cu a acelora pe care încă nu i-am nu- mii adică cu cercetarea toponi- mică a lingviștilor. In adevăr, nu a greu de înțeles că numai după cer- cetarea și aflarea și a originilor lingvistice ale toponimiei dintr-o regiune sau țară își vor putea a- tinge cu adevărat, pînă la capăt, scopurile, și specialiștii din cele- lalte trei discipline toponimice. Am spus : originile lingvustice ale to- ponimiei. Și am spus așa, pentru că mai sînt și alte origini ale topo- nimelor. Una, în adevăr, e originea lingvistică a unui toponim și alta, originea lui ca atare, ca toponim. Un exemplu : numele Bărăganului nostru — spun lingviștii — își ara originea într-un cuvînt pecenego- cumanic, care însemna vînt puter- nic, viscol. Aceasta, deci este ori- ginea lingvistică a numelui de Bă- răgan. Numai că Bărăganului nos- tru nu i-au dat acest nume, nu i-au zis așa pecenegii sau cumanii, ci i l-au dat românii, luînd această denumire de la sătucul Bărăgan cel situat Ia 40—50 km est de București și extinzîndu-1 asupra cîmpiei care se întinde cît vezi cu ochii dincolo (la est) de sătuc. Or, aceasta e altceva decît originea lingvistică a numelui de Bărăgan, este originea lui etnică, așa că ori- cît de curios ni s-ar părea, ade- vărul sună astfel : numele de Bă- răgan, pe care-1 poartă cea mai mare cîmpie a României, a fost dat acesteia nu de pecenegi sau de cu- mani din a căror limbă comună provine cuvintul care-i stă la bază, ci i-a fost dat de români în modul care văzurăm. Una, încă o dată, e criginea lingvistică și alta, originea toponimicului ca toponim. De unde, sau care sînt sursele. Izvoarele, zăcămintele de material toponimic din care urmează să fie extrasă, sau adunată toponimia (u- nei regiuni, văi sau țări) la al că- rei studiu vrem să pășim ? Iată aceste zăcăminte : 1. dicționarele geografice existente (cînd există), 2. hărțile topografice, 3. documen- tele istorice, 4. terenul. Toate sint prețioase, fiecare în felul său, fi- indcă fiecare din ele ne furni- zează material toponimic privind regiunea geografică la studiul to- ponimiei căreia am pășit. Din ele toate, însă, cu mult sau de departe cel mai prețios este zăcămîntul viu, adică acela pe care îl culegi din gura oamenilor, pe care-i „chestio- nezi" în prezența „vie” și a fe- nomenelor sau formelor geografice, la care acele nume (pe care le cu- legi) se referă. Singur terenul este, cu alte cuvinte, instanță ultimă (cu condiția, și aici ca funcționarii — nepreveniți din administrațiile lo- cale sau unii cărturari din neștiință — să nu fi indus în eroare popu- lația locală și să nu fi alterat pro- nunția justă a unor nume vechi, mai greu de pronunțat. „Ancheta” sau cercetarea, în forma ei cea mai recomandabilă, este aceea „la teren", unde bineîn- țeles este neapărat necesar să ai și cu cine vorbi sau, mai exact, pe cine întreba. Cu alte cuvinte, cel care culege toponimia trebuie să aibă și un însoțitor localnic (recru- tat, foarte de dorit acest lucru, din- tre foștii, sau și actualii, cînd nu există foști, pădurari, pescari, vî- nători, din localitatea de pe aria căreia culegem toponimia). Care-i folosul acestei însoțiri, pe care o ai în persoana pădurarului, pesca- rului sau a vînătorului respectiv ? Pe harta regiunii muntoase de la sud de satele mărginașe Jina și Sugag, adică a teritoriului Sebeș, cît timp curge acesta prin munte, figurează, între alte nume geografice interesante, și ur- mătoarele : Curata, Curpatul și Tortura. „Citind" harta, fiecare din noi va pronunța : 1. Curata (cu accent pe primul a, întreg numele fiind socotit drept forma feminină a adjectivului curât) ; apoi Curpă- tul (accent pe a) și 3. Tortura (cu accentul pe u, întreg numele fiind pronunțat și, poate, și socotit, ca nefiind altceva decît substantivul tortură, adică chinuire). Iată, însă, că această lectură de acasă a hăr- ții se transformă pe teren în alt- ceva : Acolo, Curata devine Acura- ta (cu A înainte și cu accentul tre- cut pe litera u), Curpatul devine Ciirpătul, iar Tortura devine Tdr- tura. Iată, deci, cum terenul, viața ne divulgă erorile celor care au ridicat harta la teren sau a celor care au desenat-o și scris-o la masa de lucru, indueîndu-ne pe toți în eroare și mai ales punîndu-i pe drumuri greșite pe lingviști, care vor începe să judece : Cu Curata... nici o dificultate : e vorba de o apă curată ; cu Tortura... iarăși, nici dificultatem, numai cu... Curpatul să vedem ce facem ? (care Curpatul săracu’ de el ! e oricum mai ușor de ghicit ce poate fi, decît nebănui- tul Curpatul). « Prin aceasta cred că am scos în evidență grija pe care culegătorii toponimiei vor trebui să o aibă atunci cînd trec la acțiune. Dr. docent ION CONEĂ REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: București, Piața Scînteii nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorii de presă Tiparul । Combinatul Poligrafic Casa Scînteii 40.132