Proletar] din toate țările, uniți-vă i GAZETA INVĂȚĂMINTULUI ■ Preocupări de orientare școlară și profesională pe plan mondial - pag. 3 ■ Conferința sindicală mondială asupra alfabetizării funcționale - pag. 4 Anul XXI-Nr. 999 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ Vineri 13 iunie 1969 4 pag. 25 bani IN INTIMPINAREA CELUI DE AL X-LEA CONGRES AL PARTIDULUI Perspective ample deschise dezvoltării invățămintului ■ .oîment de o deosebită în- Sejhnătate în viața poporului, Con- g ’sul al X-lea al P.C.R. va mar- ca o etapă crucială în înaintarea neabătută a patriei noastre spre culmile cele mai înalte ale pro- gresului și civilizației. Tezele C.C. al P.C.R. pentru Congresul al X-lea al partidului, proiectul Di- rectivelor privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile direc- toare ale dezvoltării economiei na- ționale pe perioada 1976—1980 cu- prind o analiză profundă a reali- tății, conturează clar și precis dru- mul pe care-1 va străbate țara noastră, pină în anul 1980, pentru făurirea multilaterală și deplină a socialismului și crearea condițiilor trecerii treptate spre comunism. O trăsătură caracteristică a a- cestor documente de excepțională importanță pentru stimularea a- ^^tului creator al poporului nos- H^Bponstă în fundamentarea știin- a prevederilor și stabilirea clarvăzătoare a căilor de realiza- re a acestora pe baza experien- ței acumulate și a promovării cu- ceririlor științei și tehnicii con- temporane. Tocmai de aceea do- cumentele pentru Congres pun în evidență faptul că dezvoltarea e- conomiei naționale, ca factor de- terminant al prosperității genera- le, este strîns legată de rolul tot mai important al științei și cultu- rii puse în slujba maselor, în sluj- ba progresului economie și social. Pornind de aici proiectul Directi- velor C.C. al P.C.R. trasează pro- gramul de perspectivă al asigu- rării forței de muncă, al pregăti- rii unui număr sporit de cadre calificate menite să contribuie, prin aportul lor competent, la dezvoltarea continuă a producției materiale și spirituale a societății. Proiectul oglindește grija perma- nentă a partidului nostru pentru asigurarea tuturor domeniilor de activitate cu muncitori calificați, dintre indicii cei mai semnifica- tivi ai stadiului de dezvoltare a unei națiuni, ci și un factor esen- țial de apreciere a competitivității în viitor a economiei, a dezvol- tării sociale și culturale a unei țări în marea întrecere mondială pentru atingerea unui nivel cît mai înalt de bunăstare și civiliza- ție. Prin trecerea la școala gene- rală obligatorie de 10 ani, țara noastră se situează, comparativ privind, în rindul țărilor cu cel mai avansat sistem de învățămînt din lume. In prezent, după cum se știe, numai 9 țări de pe glob. în- Ridicarea învățămîntului general din țara noastră la nivelul școlii de 10 ani a fost posibilă datorită politicii clarvăzătoare și consec- ventă a partidului de stimulare a tuturor capacităților creatoare ale poporului, de mobilizare torul dezvoltării învățăm unor importante resurse materiale Cota parte din național atribuită la noi invățămintului este una dintre cele mai mari din lume. Este concludent în această privin- care Rep'jelica România, au învățămînt general cu o asemenea durată. Frof. MIKCEA CUCU inspector generai școlar ai municipiului București (Continuare in pag. a 3-a) Cerințele dezvoltării și pregătirea cadrelor pentru economie CONSTANTIN DRĂGUUESCU președintele Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și Cultură (Continuare în pag. a 3-a) Pe o treaptă mai înaltă de cultură Amplul program de dezvoltare multilaterală a României socia- liste înfățișat de documentele pen- tru Congresul al X-lea înscrie, printre obiectivele sale fundamen- tale, dezvoltarea școlii de toate gradele, continua ei modernizare. Conform proiectului Directivelor Congresului, în învățămîntul de cultură generală obiectivul princi- pal îl constituie generalizarea școlii obligatorii de 10 ani. Această prevedere are o importanță excep- țională pentru ridicarea pe o treaptă mai înaltă a nivelului de cultură și de civilizație al poporu- lui, pentru îmbunătățirea și adîn- cirea pregătirii viitoarelor cadre ale economiei, cărora li se asigură o formație cultural-științifică la nivelul cerințelor contemporane. Planul de învățămînt al școlii de 10 ani, la elaborarea căruia a par- ticipat întregul corp profesoral, demonstrează clar faptul că acea- stă școală va asigura tineretului o pregătire de cultură generală cu- prinzătoare și temeinică. îi va des- chide posibilități multilaterale de dezvoltare a personalității morale și intelectuale, îi va croi căi largi spre alegerea profesiunii dorite, corespunzător cu înclinațiile ți aptitudinile sale și. în același timp, cu cerințele vieții sociale. Este binecunoscut faptul că rit- mul impetuos de dezvoltare a ști- inței și tehnicii cere, în toate ra- rpurile producției materiale și spi- rituale, un personal calificat, te- meinic pregătit, capabil să mînu- iască agregatele moderne. Tocmai de aceea, nivelul învățămîntului general reprezintă nu numai unul Proiectul Directivelor Congresu- lui al X-lea ai partidului privind planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltă- rii economiei naționale pe perioa- da 1976—1980 înscriu, ca o direc- ție principală a activității de vii- tor, valorificarea la maximum a resurselor materiale și umane ale țării, a eforturilor făcute de po- por pentru dezvoltarea forțelor de producție, pentru asigurarea pro- gresului neîntrerupt al societății noastre socialiste. Un loc de primă importanță îl deține, între măsu- rile ce se prevăd pentru realiza- re» acestei cerințe, pregătirea ca- drelor pentru economia țării. In proiect se arată, astfel, că în vii- torul cincinal numărul salariați- lor va spori cu 400—500 mii de persoane față de 1970. In cadrul Înfăptuirii acestei sar- cini va crește numărul munci- torilor calificați prin școli pro- iectului de Directive potrivit că- reia crearea unor noi ramuri și subramuri industriale, care cer un grad tot mai ridicat de automati- zare a proceselor tehnologice și noi profesiuni următori să se ficare trebuie menclatorul de lități in sensul necesită ca in anii treaeă la policali- îmbunătățit no- meserii și specia- comasării meserii- lor cu profil îngust și a pregă- tirii în anumite profesii numai prin ucenicie sau învățămînt se- ral. Instruirea practică este de o im- portanță primordială pentru pre- gătirea viitorilor muncitori, tehni- cieni și maiștri care vor fi che- mați să pună în funcțiune noile capacități de producție și să asi- gure asimilarea fabricației în ter- mene cît mai scurte. în acest do- fesionale, muncă, duzii ucenicia la locul de De aici importante con- de ordin principia! și practic pentru sectorul invățămîn- tului profesional, tehnic și li- ceal de specialitate. Astfel, se cere ca programele și manualele școlare să accentueze în mai mare măsură cunoștințele fundamentale care asigură însușirea meseriei, să stăruie asupra problemelor organi- zării științifice muncă. locului de In legătură ctt prevederea pro- meniti s-a experiență unități de cărora s-a și acumulat o anumită pozitivă în cele 50 de învățămînt în cadrul organizat, în mod ex- perimental, instruirea practică în ateliere și laboratoare tehnologice pentru elevii din anul II. Aceștia au executat unelte și instrumente Ing. ION PUȘCAȘII director general adjunct îh Ministerul Invățămintului (Continuare în pag. a 3-a) Multiple și pasionante sînt activitățile pe care le pot desfășura pionierii în cercuri, la casele și pala- tele pionierilor. Fii ai unei epoci de mari cuceriri tehnico- științifice, cei mai mulți purtători ai cravatei roșii optează pentru activită- țile in care sint prezente pe prim plan știința apli- cată și tehnica. Iată un moment ilustrativ la Casa pionierilor din Iași. SĂRBĂTOAREA CRAVATELOR ROȘII 15 iunie, Ziua pionierilor, este sărbătoarea celor mai tinere vlăstare ale țării și a celor care se preocupă cu devotament și pasiune de educarea lor în spi- ritul nobilelor idealuri ale pa- triotismului și umanismului so- cialist. Sărbătoarea pionierilor a fost și este totdeauna înconjura- tă cu atenție și bucurie de în- tregul popor, interesat continuu și îndeaproape de viața și acti- vitatea copiilor, bunul său cel mai de preț. Anul acesta sărbătorim, o- dată cu Ziua pionierilor, 20 de ani de la înființarea organiza- zației, de la crearea — în primă- vara anului 1949 — a primelor detașamente de pionieri. Ani- versarea de astăzi alătură pio- nierilor de acum pe cei care — deveniți cetățeni și constructori pricepuți ai socialismului — au fost la rîndul lor. cu ani în urmă, pionieri, trăind din plin farme- cul și noblețea pionieriei, a fap- telor destoinice puse în slujba patriei și a poporului. Sărbă- toarea de astăzi este sărbătoarea multor generații, a tuturor ce- lor care au cunoscut cutezanța, cinstea și demnitatea pionie- rească. Dezvoltarea și perfecționarea activității Organizației pionieri- lor a stat permanent în atenția Partidului Comunist Român, fiind o expresie vie a grijii și dragostei sale pentru tînăra ge- nerație a țării, pentru pregătirea și educarea corespunzătoare a celor meniți să ducă mai depar- te făclia progresului, a culturii și civilizației socialiste pe pă- mîntul românesc. în cei 20 de ani de existență a mișcării pio- nierești din România au fost parcurse momente importante. Unul din cele mai remarcabile a fost aprilie 1966, cînd Plenara C.C. al P.C.R. a stabilit măsuri de o deosebită însemnătate pen- tru mișcarea pionierească din țara noastră. Dacă în etapa 1949—1966 s-a acumulat o valo- roasă experiență și s-au creat condițiile trecerii la un stadiu superior de dezvoltare, prin ho- tărîrea Plenarei din aprilie 1966 s-a inaugurat o etapă nouă în istoria pionierîei românești, ba- zată pe o concepție unitară, te- meinic și multilateral fundamen- tată științific, cu privire la ro- lul, țelurile, conținutul și for- mele activității pionierești. Care au fost coordonatele pe care le-a stabilit Hotărîrea și care au stat la baza avîntului înregistrat în ultimii 3 ani de mișcarea pionierească din țara noastră ? în primul rînd trecerea Organizației Pionierilor sub con- ducerea și îndrumarea directă a P.C.R. Aceasta a făcut posibilă angajarea celor mai bune forțe ale națiunii în munca de edu- cație a tinerei generații, antre- narea celor mai valoroși spe- cialiști, oameni de știință și cul- tură, a instituțiilor, organiza- țiilor de masă și obștești la asi- gurarea condițiilor necesare îm- bunătățirii neîntrerupte a edu- cației comuniste a pionierilor și școlarilor. A fost și este o mare realizare, o premiză importantă pentru perfecționarea activității organizației. Au devenit totodată clare țelurile fundamentale ale activității educative pionierești. In chemarea pionierilor „Pentru gloria poporului și înflorirea României socialiste, pentru cau- za partidului — înainte" e prins aspectul cel mai important al programului educației pionie- rești. Legămîntul și îndatoririle pionierului vădesc că organizația face începutul și pune temeliile unei educații politico-cetățenești active cu importante urmări pen- tru evoluția ulterioară a tinere- tului, pentru creșterea, din rîn- durile pionierilor, a viitorilor membri ai U.T.C. Este o înda- torire de onoare a organizației, în care se sintetizează intențiile și finalitatea imediată a muncii noastre educative cu pionierii. Idealul cel mai înalt al organi- zației este ca fiecare pionier să' devină fiu credincios al po- porului, al patriei noastre. Re- publica Socialistă România, luptător dîrz și entuziast pentru cauza Partidului Comunist Ro- mân. Conducerea directă de către partid a mărit eficiența activi- tății educative pionierești, a dat conținutului său o orientare pre- cisă și fermă spre înfăptuirea țelurilor educativ-politice ce-i revin. O altă măsură stabilită de plenară a fost întărirea unității dintre munca educativă desfă- șurată în procesul de învăță- mînt și cea desfășurată în cadrul VIRGILIU RADULIAN, președintele Consiliului Națio- nal al Organizației Pionierilor (Continuare în pag. a 3-a) ÎNFĂPTUIM ÎNVĂȚĂMÎNTUL GENERAL DE 10 ANI -INSPECTORI GENERALI JUDEȚENI RĂSPUND LA ÎNTREBĂRILE REDACȚIEI — VRANCEA: CONSTANTIN DUMITRIU — Ținînd seama de însemnă- tatea pe care o are pentru suc- cesul școlii generale de zece ani profilarea chibzuită, judicioasă a clas^or IX—X, am dori să ne vorbiți despre modul cum se soluționează in județul dv. această problemă. — Principalul criteriu după care ne-am ghidat în profilarea claselor a IX-a a fost cel pri- vitor la specificul județului nos- tru, la cerințele sale economice. Se știe că județul Vrancea este situat într-o zonă de munte și deal și că bogăția sa o for- mează îndeosebi viile, pădurile, pomii fructiferi. Majoritatea claselor a IX-a pe care le creăm în acest an vor avea în conse- cință profil viticol,. silvic sau pomicol. Bunăoară, clasele a IX-a din comunele Cotești, Bu- dești, Dumbrava, Popești, Ti- fești, Jariștea și Străoane vor avea profil viticol, pentru că toate aceste comune sînt cunos- cute centre viticole ale județu- lui nostru, unde există condiții bune de practică a elevilor în acest domeniu. înființăm de a- semenea clase cu profil silvic și pomicol, în comunele Andre- iașu, Soveja și Răcoasa, situate în zona muntoasă. Ne-am pro- pus să creăm și cîteva clase cu profil agricol zootehnic, mai ales în zonele de cîmpie, unde sînt dezvoltate aceste sectoare. Ele voi lua ființă în comunele Bălești, Suraia-Biliești și Ciorăști. — Clasele la care v-ați refe- rit sînt în mediul rural. Dar la orașe ? — La orașe vom crea cîteva școli legate de specificul indus- trial al acestora. în Focșani și Adjud, bunăoară, vor funcționa în anul școlar viitor clase cu profil de timplărie și lăcătușă- rie, iar la Mărășești clase cu profil chimic. — Ce pregătiri ați făcut pen- tru a asigura chiar de la înce- put buna desfășurare a activi- tăților practice în clasele a IX-a ? — Aș vrea să subliniez în primul rînd, în legătură cu aceasta, interesul și maxima so- licitudine pe care le manifestă atît directorii școlilor unde vor funcționa clasele a IX-a, cît și întreprinderile și cooperativele agricole de producție care vor asigura condiții pentru efectua- rea lucrărilor practice. în ul- tima perioadă inspectoratul a avut dese contacte cu condu- cerile unităților productive, cu scopul de a găsi cele mai bune soluții de desfășurare a acestor lucrări. împreună cu conduce- rile I.A.S.-urilor și ale coopera- tivelor agricole de producție s-a creat posibilitatea ca elevii cla- selor cu profil viticol să-și des- fășoare practica fie pe loturi special destinate, fie în vii. In unele cazuri ei vor fi incluși în brigăzile cooperativelor, în alte cazuri vor fi create grupe de elevi care vor lucra sub condu- cerea brigadierilor. întreaga practică va fi îndrumată de profesorii de agricultură, spriji- niți de inginerii de specialitate din producție. La rîndul lor, elevii claselor cu profil silvic și pomicol vor efectua practica la pepiniere și ocoale silvice. Bunăoară, elevii claselor a IX-a din comuna Andriașu vor lucra la stațiunea de la Bolotești și la Ocolul silvic. Cît despre elevii din orașe, ei vor efectua prac- tica la întreprinderile de indus- trie locală și gospodărie comu- nală unde, cu ajutorul condu- cerilor respective, s-au stabilit toate condițiile necesare. — Presupunem că ați luat unele măsuri și pentru pregăti- rea cadrelor didactice în vede- rea desfășurării activităților practice.- — înainte de deschiderea anului școlar vom organiza, cu toți profesorii care vor preda la clasele a IX-a, cursuri de ins- truire la care se vor prezenta programele, insistîndu-se asu- pra capitolelor mai noi. Pentru a veni în sprijinul profesorilor de fizică și chimie am creat, pe lingă inspectorat un laborator bine înzestrat, care va fi ca un centru metodic unde se vor putea efectua experiențe, se vor da consultații în legătură cu predarea anumitor capitole etc. Pentru profesorii de științe na- turale și agricultură vom or- ganiza periodic instruiri și acti- vități practice cu sprijinul ingi- nerilor de specialitate din pro- ducție și al cadrelor didactice de la Centrul școlar agricol. PRAHOVA: TRAIAN COMANICIU — în urmă cu mai bine de o lună ați acordat gazetei noastre un interviu în care vorbeați despre pregătirile ce se fac in județul dv. pentru generaliza- rea învățămîntului de 10 ani. Cum au evoluat de atunci și pînă acum aceste pregătiri ? — Etapa de trecere la gene- ralizarea învățămîntului de 10 ani este și va fi și în viitor pen- tru noi o perioadă de muncă intensă. în ultima lună întregul colectiv al inspectoratului nos- tru a analizat în amănunt toate condițiile existente și posibi- litățile de realizare a unui număr sporit de clase a IX-a. Spuneam, în inter- viul la care v-ați referit, că ne propunem să înființăm în ju- deț 38 de clase în 31 de uni- tăți. Studiul întreprins ulterior ne-a dus la concluzia că este posibil și necesar ca acest nu- măr să crească. Ca atare, în toamnă vor începe să funcționeze 61 de clase a IX-a. în care vor învăța aproape 2 000 de elevi. -— Desigur că în această acti- vitate vă bizuiți mult pe spri- jinul organelor locale, — Vreau să subliniez că în această acțiune amplă organele locale de partid și de stat au avut un rol deosebit de impor- tant. De curînd, problemele tre- cerii la școala de 10 ani au constituit obiectul unei ședințe comune a Biroului comitetului județean de partid și Comitetu- lui executiv al Consiliului popu- lar județean. Cu acest prilej s-au stabilit măsuri precise pen- tru toate organele locale comu- nale. Ca urmare acestea acordă un sprijin direct și operativ inspectorilor care s-au de- plasat în comunele unde urmează să ia ființă clase a IX-a. în multe locuri s-a tre- cut pe loc la rezolvarea unor probleme mai dificile. De pildă. dintre toate școlile propuse a avea clase a IX-a, la una sin- gură — cea din Valea Călugă- rească — nu exista laborator. S-a găsit pe loc soluția și s-au luat măsuri pentru amenajarea spațiului și pentru dotarea la- boratorului cu aparatajul și ma- terialele necesare. Un alt exem- plu : în comuna Plopeni nu se clarificaseră încă problemele legate de instruirea practică a elevilor. împreună cu organele locale și cu conducerea școlii profesionale din localitate s-au găsit soluții pentru desfășurarea practicii în atelierele acestei școli. Organele locale ne acordă un sprijin larg și în desfășuarea propagandei în rîndul părinți- lor. în prezent Ia căminele cul- turale, în întreprinderi și insti- tuții, la stațiile de radioampli- ficare se țin conferințe pe a- ceastă temă. De asemenea, în școli au Ioc ședințe cu părinții elevilor din clasele a VIII-a. într-o a doua etapă, după con- cursul de admitere în școlile postgenerale, vom pune un ac- cent mai mare pe discuțiile in- dividuale cu părinții și elevii. ACȚIUNI PIONIEREȘTI Expoziție jubiliară De cîteva zile, Muzeul de istorie a partidului comu- nist, a mișcării revoluționare, și democratice din România găzduiește o frumoasă și in- teresantă expoziție jubiliară a presei și cărții pentru co- pii, intitulată sugestiv „Uni- versul copiilor". Organizată de Consiliul Național al Or- ganizației Pionierilor în cin- stea celei de a 25-a aniver- sări a eliberării patriei și a celei de a 20-a aniversări a creării primelor detașamen- te de pionieri, expoziția con- stituie un frumos și rodnic bilanț al activității revistelor pentru copii editate în limba română și în limbile națio- nalităților conlocuitoare. Se întîlnesc în această expoziție, expuse cu deosebit gust, pa- gini multicolore ale revistei celor mici — „Luminița" — numere din mult îndrăgita revistă a pionierilor și șco- larilor — „Cutezătorii" — pliante și albume cu imagini din viața plină de bucurii a purtătorilor cravatelor roșii, volume ale scriitorilor și po- eților care au zugrăvit lumea copilăriei. Expoziția este vizitată zil- nic de sute de pionieri și școlări, care se opresc cu in- cîntare în fața panourilor unde regăsesc imagini dragi. Bogate acțiuni ale cercurilor Și în unități și detașamen* te de pionieri din țară se desfășoară, în aceste zile pre- mergătoare sărbătorilor pio- nierești, numeroase și varia- te activități. Un program bo- gat au, bunăoară, unitățile din Mediaș. Cercurile tehni- ce au pregătit o expoziție cu cele mai izbutite lucrări exe- cutate în acest an școlar. Membrii cercurilor de pic- tură și artă plastică au orga- nizat și ei o expoziție, intitu- lată „Paleta copilăriei". La rîndul lor cercurile literare își fac cunoscute realizările prin mijlocirea unei culegeri de creații ale membrilor lor. Intense pregătiri se fac în aceste zile pentru spectaco- lul cultural-sportiv pe care pionierii îl vor prezenta de ziua lor. Două sute de mici artiști amatori se vor între- ce în exerciții de gimnastică artistică, exerciții la aparate, fn diferite competiții sportive, în cîntece și dansuri. Raliu de carturi Peste 5 000 de pionieri și școlari, precum și numeroși spectatori au fost de față, în Capitală, la o manifestare deosebită — raliul de car- turi al pionierilor, organizat în cinstea celei de a 25-a ani- versări a eliberării patriei și a împlinirii a 20 de ani de la înființarea Organizației Pio- nierilor. A fost o întrecere spectaculoasă, o adevărată cursă în care și-au disputa: curajul și priceperea ,,ași“ din 24 de județe ale țării. Pe „pista" dintre „Piața 7 Noiembrie" și Stadionul Ti- neretului, echipați în costu- me de veritabili piloti de mari curse și eonducind car- turi de construcție proprie, concurent*» au demonștrat că sint capabili de adevărate performanțe. .Au știnut in- deosebi admirația publicului pionierii Cristian Suteu, cin Făgărcș, pentru tenacitatea pe care a dored:t-o ăe-a lungul întregului traseu, co- legul său Mircea Bucur c - Brașov, care a stabilit ce. mei bun timp, echipejul aia Sa tu Mare, format tn.:. din pioniere, ca p eehtscvle din Prahova. Dolj. Timișoa- ra. București. Sălaj, Gaia;- etc. care s-au luptat să cuce- rească trofeele primuha ru- liu. 'prijinul O.N.T. MANIFESTĂRI ARTISTICE ALE ELEVILOR la organizarea vacanței De la începutul acestei săptămîni, pe multe din trenurile care sosesc sau pleacă din Gara de Nord poate fi văzut din nou bine cunoscutul anunț : „O.N.T. — Rezervat pentru elevi". Am intilnit aici școlari din județele Slatina, Prahova, Sibiu, Arad, Alba, Covasna, Mureș care, în drum spre litoral, au făcut prima „escală" in București, Peroanele s-au umplut de forfotă și veselie, de valize, de rucsacuri, de pălării multicolore. Dar de data aceasta popasul nu a mai însemnat o simplă așteptare a trenului următor. Pe copiii care nu au văzut pînă acum Capitala cîteva autocare i-au plimbat prin cartierele ei. Ceilalți au fost invitați într-o sală de așteptare, special destinată, unde li s-au pus la dispoziție reviste ilustrate, jocuri distractive etc. O măsură lăudabilă, un semn de atenție și grijă. Despre această măsură, ca și despre altele luate pentru vacanță am discutat zilele tre- cute cu tovarășul TITUS CILAN, director adjunct al Agenției Bucu- rești a Oficiului Național de Turism. — Inițiativa aceasta — ne-a spus tov. Cilan — pe care O.N.T.- ul a luat-o in colaborare cu Minis- terul învățămîntului, pornește din grija noastră, a tuturora, de a-i face pe copii să se simtă bine în fiecare clipă de vacanță. Dorim să dispară din repertoriul vacanței așteptările obositoare și monotone din gări — care nu numai că le tăiau copiilor tot cheful de ex- cursie. dar ofereau uneori și un spectacol neplăcut. Le vom înlocui, pe cit ne stă în putință și cît per- mite popasul, cu plimbări prin Capitală, cu alte activități distrac- tive și recreative. Astfel de plim- bări se vor organiza pentru elevii care, in drum spre tabere, poposesc si in alte orașe mari — Constanța, Brașov, Cluj. Timișoara etc.). Ne preocupăm, de altfel, ca nu numai popasurile în gări, ci întreg drumul pe care elevii îl parcurg cu trenurile sau autocarele să se desfășoare in cele mai bune con- diții. Tn acest scop s-au stabilit graficele de plecări și sosiri, numă- rul elevilor precum și trenurile necesare. Aș vrea să subliniez că ir. această vacanță, spre a scurta timpul deplasărilor și a-i feri pe elevi de oboseală, pentru distanțele lungi vor fi puse la dispoziție nu- mai trenuri de viteză (accelerate și rapide), cu locuri rezervate. — Fină acum v-ați referit nn- ■aai la transportul elevilor in ta- bere. Despre excursiile pe eare le organizează anul acesta O-N.T.-*1 peatru elevi ee ne puteți spune ? — Programul nostru ia acest do- meniu este destul de bogat. De exe~.p«j. per~ toți eterii care se mr afla la mare. In taberese de h Năvodar:. Costirest sau S--.:rt. rom organiza excurs:; cu autoca- rul, care le vor da posibilitatea să cunoască tot litoralul — nu nu- mai Constanța și stațiunile bal- neare, ci și Istria, Adam Clisi etc. Cei peste 10 000 de elevi care își vor petrece vacanța în taberele din jurul Bucureștiului vor putea face cu autocarele O.N.T.-ului tu- rul Capitalei. Firește, vom orga- niza pentru elevi și numeroase ex- cursii la munte. Unele vor fi de o zi sau două, altele de cîte o săptă- mînă. în prima parte a vacanței, bunăoară, vom organiza o serie de excursii scurte pe itinerarii variate — pe Valea Prahovei, la Hidro- centrala de pe Argeș, la Vălenii de Munte, la Slănic-Prahova etc. Excursiile de o săptămînă vor da elevilor posibilitatea să viziteze nordul Moldovei, Oltenia, Porțile de Fier. Ne-am propus de aseme- nea să organizăm cîteva excursii de durată mai mare șî în zona montană, stabilind în acest scop cîteva puncte de cazare cum sînt Gura Diham, Căminul Alpin, Vîr- ful cu Dor, de unde se vor organi- za excursii și drumeții. Am și luat legătura cu cabanele respective pentru a rezerva locuri. în ulti- mele zile am popularizat larg în școli toate aceste itinerarii și ama- torii nu s-au lăsat așteptați. Zilnic primim zeci de solicitări și co- menzi din partea școlilor. — V-atn ruga să ne vorbiți și despre conținutul excursiilor pe care le organizați pentru elevi. — Cele mai multe dintre ele vor fi dedicate marilor evenimente pe care le va trăi în vara aceasta întreaga țară : Congresul al x-lea al P.C.R. și aniversarea unul sfert de veac de la eliberarea patriei. Vor fi vizitate obiective economice, elevii vor putea cunoaște monu- mente și locuri legate de lupta partidului nostru, de insurecția ar- mată, vor vedea nemijlocit reali- zările poporului nostru în cei 25 de ani de la eliberare. Pentru ca ei să înțeleagă cît mai bine toate acestea, pentru a le oferi date cît mai complete cu privire Ia obiec- tivele vizitate, pe lîngă cadrele di- dactice care oricum îi însoțesc vor avea și asistență a 250 de ghizi care vor fi alături de ei atît în Capitală, cît și în celelalte excursii. Am ales pentru această funcție, oameni care au mai lucrat în mijlocul copiilor, care au experiență pedagogică. Re- cent am avut cu ei o întîlnire unde am discutat asupra tuturor sarcini- lor pe care le vor avea în vacanță. După cum vedeți, am încercat să sporim contribuția noastră la buna organizare a vacanței. Dl II MINISTIFIIIL WTiMWUlI -> Ministerul învățămintului aduce la cunoștința celor interesați că profesorii, învățătorii și educatoa- rele in funcție la data de 15 mar- tie 1969 care nu au obținut defini- tivarea in învățămînt. fiind respinși de trei ori și nu mai aveau dreptul să se prezinte la acest examen, se vor pute* prezenta, in mod excep- țional. la sesiunea de lichidare, ar- ganuală ia acest scap în vacanta de primăvară a elevilor din anul școlar 1W5 IST* înscrierile pentru această șesin- ne urinează să se facă prin direc- țiunile școlilor, Ia inspectoratele școlare județene, pînă cel mai tîr- ziu la 30 septembrie 1969. Inspectoratele școlare județene (municipiul București), după veri- ficarea dosarelor candidaților in- serisL vor efectua inspecțiile spe- ciale in trimestrele I și II ale anu- lai scalar IMS 1*7*. Examenul se va desfășura după proerameie in vigoare pentru exa- menul de definitivare in InvâtJ- rruuc Concursul cultural-artistici La confluența ultimelor zile ale anului școlar cu vacanța, odată cu bilanțul activității instructiv-edu- cative desfășurate în clase și în laboratoare, cu consemnarea unei noi trepte urcate de elevi pe scara cunoașterii, a însușirii comorilor culturii și științei, au loc și tradi- ționalele competiții științifice și cultural-artistice ale elevilor. Este, în prezent, rîndul trecerii în revistă a celor mai valoroase formații artistice și a celor mai buni soliști din rîndul elevilor din licee, școli profesionale și școli de specializare postliceală. De joi di- mineața, pe scena Teatrului UGSR și a sălii de festivități de la liceul „Nicolae Bălcescu" din Capitală se succed, în valuri neîntrerupte de ritmuri și culori, 2.500 de artiști amatori din școlile amintite. Ei și-au cucerit dreptul de a partici- pa la etapa finală, într-o întrecere de măiestrie care a reunit în faza de zonă, desfășurată duminica tre- cută în orașele București, Cluj, Craiova. Galați, Iași. Timișoara și Tîrgu Mureș, peste 12.000 de elevi. In cele două zile ale desfășurării concursului, tinerii artiști amatori au făcut să strălucească pe sce- nele lui, nestemate din nease- muita comoară de cîntece și dan- suri a diferitelor zone folclorice ale țării, au spus versuri, au inter- pretat opere ale clasicilor muzicii simfonice, avintate lucrări corale de masă și îndrăgite melodii de muzică ușoară, au prezentat spec- tacole de estradă. Premii importante și distincții acordate de forurile organizatoare — Ministerul învățămîntului, U- niunea Tineretului Comunist și Co- mitetul de Stat pentru Cultură și Artă — vor răsplăti curînd ceie mai bune formații artistice și cele mai valoroase prezențe individuale din această finală artistică de va- loare deosebită. Talentele artistice sint atît de sensibil egale ca valoa- re, reprezentanții majorității jude- țelor aflați în întrecere dau dova- dă de atita măiestrie, fapt dove- dit din plin de ropotele de aplau- ze ale spectatorilor. îneît ne este foarte greu să pronosticăm forma- țiile și soliștii care vor cuceri su- fragiile juriului. Fapt evident este Insă nivelul artistic deosebit al întregului concurs, care se desfă- șoară în acest an sub semnul în- tîmpinării celui de al X-lea Con- gres al Partidului Comunist Ro- mân și al aniversării unui sfert de veac de Ia eliberarea patriei. Expoziția națională de arte plastice în tradiția învățămîntului nostru a intrat și o altă manifestare de amploare : la fiecare sfîrșit de an școlar, tinerii ucenici ai penelului expun, pentru a fi apreciat de toți iubitorii de artă și frumos, rodul muncii, al fanteziei lor creatoare. Anul acesta, Expoziția națională de arte plastice a elevilor din licee, școli profesionale și școli de spe- cializare postliceală, organizată de Ministerul învățămîntului în cola- borare cu Uniunea Tineretului Co- munist și Uniunea Artiștilor Plas- tici, reprezintă, prin tematica sa — inspirată din viața bogată a tine- retului nostru, din realizările de seamă ale poporului — un cald omagiu adus marilor evenimente pentru care se pregătește întreaga țară. La vernisajul ei au participat Ion Iliescu, prim secretar al C.C. al U.T.C., ministru pentru pro- blemele tineretului, Traian Pop și Vasile Alexandrescu, adjuncți ai ministrului învățămîntului, precum și secretari ai C.C. al U.T.C., vice- președinți ai Consiliului Național al Organizației Pionierilor, funcțio- nari superiori din Ministerul învă- țămintului. numeroși elevi din Ca- pitală și dir. țară. Cuvintul de des- cr.aere a fost rostit de pictorul Ion Irtmescu. artist al poporului. In să. , expoziție sint prezen- tate 450 de Acrăn de grafică. oe gravură. pictură in ulei, ceramică, sculptură. Selecționate ce un juriu ce specialitate dir.tr-un număr de 3 500 de lucrări, multe dintre ex- ponate au întrunit aprecieri deo- sebite. Au fost atribuite astfel 4 premii I, 8 premii II, 12 premii III, 5 premii speciale acordate de Uniunea Generală a Sindicatelor din România, 6 premii speciale acordate de U.T.C., 3 premii spe- ciale acordate de Uniunea Artiști- lor Plastici, douâ premii acordate de Ministerul învățămîntului și 80 de mențiuni. De fapt, toți cei care semnează creațiile prezente în expoziție au întrunit aprecieri elogioase. Merită reproduse în acest sens, eu, fere criticului de artă Ion Fin vr.^Bi i „Expoziția de artă plastică vilor dm licee, școli profesional și școli de specializare postliceale este demnă de a fi luată în consi- derare și judecată, cu metrul (alt- minteri același și pentru artiștii adulți) statornicit de practica artei dintotdeauna : -ce spune sufletului nostru imaginea ?- Despre lume, despre el... Mie, hîrșit prin toate -ism»-ele trecutului și prezentului artei, pictura și sculptura adoles- cenților, grafica și arta lor decora- tivă îmi spun, după ce le extrag din sincronismul inevitabil cu arta adultă, că sînt destule speranțe să avem artiști în schimbul de mîine. Este rostui societății socialiste să apere vocațiile individuale de n- sipire. Din fericire, copiii aceștia, născuți in socialism, vor beneficia de el“. * Aspect de Ia raliul de carturi ANIVERSĂRI ȘCOLARE LA MOISEI-MARAMUREȘ Moliei — comună maramu- reșeană intrată in legendă pentru inegalabilul exemplu de dinenie și sacrificiu pe care l-au dat locuitorii de aici, cu 25 de ani in urmi, în lupta împotriva cotropi- torilor fasciști — * cinstit de curînd, împlinirea a 275 de ani de la înființarea pe aceste meleaguri a primei școli românești. Festivitatea care a avut Ioc cu acest pri- lej a reunit, alături de pro- fesori și elevi, pe toți locui- torii comunei, oaspeți din lo- calitățile învecinate și re- prezentanți ai organelor lo- cale de partid și de stat. tn aplauzele entuziaste ale asistenței, la sfîrșitul festi- vităților s-a dat eitire tele- gramei adresate de colecti- vul Școlii generale din Moi- sei-Maramureș Comitetului Central al Partidului Comu- nist Român. tovarășului Nicolae Ceaușescu. în tele- gramă se spune, printre al- tele : „Învățătorii și profeso- rii Școlii generale din comu- na Moisei asigură conduce- rea de partid și de stat, pe dv. personal. tovarășe Nicolae Ceaușescu, că vor depune toate eforturile pen- tru creșterea și educarea ti- nerei generații la nivelul sarcinilor trasate școlii de partid ți de stat". LA FĂGĂRAȘ Duminică, Liceul nr. 1 din Făgăraș și-a sărbătorit se- micentenarul. Evenimentul a prilejuit o frumoasă și emo- ționantă sărbătoare, la eare au participat foști și actuali profesori, elevi de astăzi și absolvenți din trecut ai li- ceului, reprezentanți ai Mi- nisterului învățămîntului și ai organelor locale. La adu- narea festivă, care a avut loc Ia casa de cultură din lo- calitate, au luat e ovin tul prof. Remus Popovici. direc- torul liceului, Ștefan Anta- niu, secretar al comitetului județean Brașov al PCX. acad. Remus Răduleț. fast elev al liceului, eleva Dorina Pușcă, absolventă din aeest an. secretara eomitetului U.T.C. pe școală. Pentru a mare* evenimen- tul. pe zidul lieeulai * fost așezată o plaeă comemorati- vă eu inscripția : „C* cazi* aniversării a 5* de ani de învățămînt liceal in țara Fă- gărașului, 1919—1969". în încheiere* festivității, toți eei prezenți au adoptat textul unei telegrame adre- sate Comitetului Central al Partidului Comunist Ro- mân. tovarășului Nicolae Ceaușescu. in care ie spune printre altele: .Corpul di- dactic al școlii semicentena- re ineredtațează conducerea partidului și statului că va ridica pe un plan superior eforturile de a transmite e- leviler rele mai înalte valori ale științei și culturii națio- nale și universale, sădind in sufletul tineretului dragos- te* față de muncă, pasiunea pentru studiu, prețuirea tra- dițiilor progresiste ale po- porului noastre, devotamen- tul nelimitat și dragoste* fierbinte față de poporul nostru drag, față de scumpa noastră patrie, Republica Socialistă România. însu- flețiți de istoricele eveni- mente pe care le intimpinăm în acest an, Congresul al X-lea al partidului și cea de-* 25-a aniversare a elibe- rării patriei, precum și de gri- ja permanentă pe care o a- cordați dezvoltării invăță- mintnlui sin tem hotărîți să ne sporim și mai mult stră- duințele pentru a pregăti tî- năra generație la nivMul ce- rințelor și încrederii acorda- te de partid corpului didac- tic, contribuind cu abnega- ție și entuziasm la formarea spirituală a omului nou — viitor constructor al comu- nismului în patria noastră". Olimpiada internațională de matematică, din nou la București Intre 5 și 20 iulie se va desfășura la București cea de a Xl-a Olimpiadă in- ternațională de matemati- că. Organizată pentru pri- ma oară în 1959, din ini- țiativa țării noastre, olim- piada reunește, in fiecare an, pe cei mai buni elevi matematicieni din diferite țări. Dîndu-le posibilitatea să-și afirme talentele pe terenul unei confruntări internaționale, olimpiada contribuie Ia cultivarea pasiunii pentru științele matematice, la stimularea valorilor care se dezvoltă în acest domeniu și, totoda- tă, ii apropie pe tineri, le oferă prilejul de a se cu- noaște, de a stringe legă- turi de prietenie, de a se afla solidari prin aceleași idealuri de pace și progres social. Tara noastră, inițiatoa- rea acestei întreceri, i-a fost de trei ori gazdă in decursul celor zece ani cîți au trecut de la prima edi- ție. Acum, tinerii matema- ticieni din diferite țări se vor intîlni din nou Ia București. Pînă în prezent și-au anunțat participarea tineri din Anglia, Austria, Belgia, Bulgaria, Ceho- slovacia, Franța, R. D. Germană, Olanda, Polonia, Suedia, Ungaria și Uni- unea Sovietică. în vederea desfășurării lucrărilor ac- tualei ediții, organizatorii au luat din vreme măsu- rile cuvenite. Din comite- tul de pregătire a olim- piadei fac parte cunoscuți oameni de știință români: acad. Gheorghe Mihoc, acad. Grigore Moisil, acad. Nicolae Teodorescu, prof. univ. C. loneScu-Bujor șî alții. Bineînțeles, programul participanților Ia olimpia- da internațională de ma- tematică nu se va rezuma numai la probclp de con- curs. Cunoscuta ospitalitate a țării noastre nu se va dezminți nici în această ocazie. Pe lîngă participa- rea la competiție, tinerii matematicieni vor viziona filme și spectacole artisti- ce, vor vizita citeva din cele mai frumoase locali- tăți ale țării, vor lua parte la intilnîri cu colegii lor români etc. Premii pentru școli Recent, în scopul recom- pensării și stimulării acti- vității de educare a elevi- lor in spiritul economiei. Ministerul învățămîntului, împreună cu Casa de Eco- nomii și Consemnațiuni a Republicii Socialiste Ro- mânia, au stabilit să se a- corde 40 de premii școlilor care în actualul an școlar ău desfășurat o susținută activitate pentru formarea și dezvoltarea la elevi a spiritului de economie cu ajutorul instrumentelor de economisire specifice: cecu- rile de economii școlare și foile cu timbre de econo- mii. Premiile se vor acorda din fondurile alocate tn a- cest scop de Casa de Eco- nomii și Consemnațiuni. în fiecare județ al tării și in municipiul București se va desemna cîte o școa- lă care va fi premiată, ți- nîndu-se seama de frec- venta și valoarea educa- tivă a acțiunilor inițiate pentru cultivarea spiritului de economie in rîndul ele- vilor, de rezultatele la în- vățătură și de disciplina a- cestora. Școlile care vor fi premiate se vor stabili de către comisii constituite din reprezentanți al direcțiilor județene C.E.C. și inspecto- ratelor școlare județene, a- tribuirea premiilor urmînd a se face pînă la data de 30 iunie a.c. Școlile vor pu- tea utiliza premiile obținute pentru procurarea diferite- lor materiale necesare or- ganizării activității cultu- ral-sportive sau pentru or- ganizarea cu elevii a unor excursii în vacantele șco- lare. Măsura adoptată recent constituie un stimulent pentru toate școlile din tară de a continua și in viitorul an școlar activita- tea de educare a elevilor în spiritul economiei, al deprinderii acestora, din primii ani de școală, cu e- conomlsirea la C.E.C., fo- losind formele și instru- mentele de economisire specifice vîrstei lor. Ase- menea premii se vor acor- da și in viitor școlilor care vor obține rezultate bune în educarea elevilor in spi- ritul economiei, la învăță- tură și disciplină. Calendar sportiv estival Ca în fiecare an, și de data aceasta in calendarul vacanței sint înscrise nu- meroase acțiuni sportive. Taberele centrale de in- struire sportivă, care vor cuprinde pe elevii școlilor sportive și pe eei ai licee- lor cu program de educa- ție fizică, sînt plasate in centre care pot oferi con- dițiile cele mai bune de antrenament și odihnă. Așa, de exemplu, la Brașov se vor întilni atleții, la Curtea de Argeș — fotbaliștii, la Gheorghieni — baschetba- liștii, la Deva handbaliștii, Ia Snagov — canoteurii, la Rimnicul Vîlcea — volei- baliștii etc. în aceste tabe- re, cu o durată de aproxi- mativ trei săptămîni, elevii sportivi vor beneficia de asistența competentă a ce- lor mai buni profesori de educație fizică și de un re- gim adecvat, în care in- struirea sportivă se va îm- bina judicios cu activitățile recreative de tot felul. Elevii școlilor sportive și ai liceelor cu program de educație fizică vor fi an- gajati, în cursul vacanței de vară, atît in întreceri interne, competiționale sau amicale, cît și în confrun- tări Internationale, De pil- dă, elevele Școlii sportive nr. 1 din București vor sus- ține în cursul lunilor iu- lie—august întreceri de bas- chet, la București cu o e- chipă din R.D.G. și Ia Bu- dapesta cu o echipă din R.P.U. Elevii aceleiași școli vor înfrunta la volei, la București și apoi la Novi- sad, o echipă de volei din R.S.F. Iugoslavia. O for- mație de la Școala sporti- vă nr. 2 din București va întilni în iunie și august, la Tîrnovo și la București, formația de caiac-canoe a Școlii sportive din Tîrnovo. iar inotătorii de la aceeași școală se vor întrece cu membrii formației C.K.D.- Fraga. la Fraga și Bucu- rești. O intilnire triunghiu- lară de baschet (băieți) este prevăzută pentru elevii școlilor sportive din Tîrgui Mureș, Presov (Cehoslova- cia) și Wroclaw (Polonia), La Tg. Mureș și Kosice handbalistele mureșene vor încerca reeditarea succesu- lui de anul trecut, cind și-au adjudecat trofeul „Cupa eliberării". întilnirile bilaterale la care vor participa elevele Școlii sportive din Timi- șoara cu echipele „Parti- zan“-Zagreb (Ia handbal) și „Radnicki“-Kichinda (vo- lei), vor constitui bune exa- mene de verificare a for- mei lor sportive. Un exa- men asemănător vor da elevii Școlii sportive din Craiova, care se vor în- trece la atletism cu echipa M.K.S. Lublin, ea și elevii Liceului nr. 35 din Bucu- rești, care se vor întilni cu o formație de tineri atleți din Varșovia. Sibienii vor încerca adîncimea apei la sărituri în compania cole- gilor lor de la Școala spor- tivă de elevi din Kiev, iar la Ploiești și Rastoek hand- balistele și atleții de la Școala sportivă din Ploiești își vor măsura măiestria cu colegii lor’din R-D G. Dopa cum se vede, pe ti- nerii noștri sportivi ii aș- teaptă un program inter- național bogat, stimulativ. Le urăm succes ! T. L Referate ale cercurilor de elevi In ziua de 8 iunie a.c„ la Liceul „Mihail Sadoveanu" din Capitală a avut loc o sesiune de referate a cercurilor de elevi. In deschiderea lucrărilor au luat cuvintul directorul li- ceului, tov liulius L'tto și prof. univ. Gheorghe Mart- nescu, membru corespon- dent. tn continuare s-a pre- zentat referatul „București — centrul insurecției națio- nale antifasciste". Lucrările sesiunii s-au desfășurat apoi pe secții, care su reunit cercuri de aceeași specialitate sau de specialități înrudite : lite- ratura română, istoria ar- telor și cenaclul literar, istorie, filozofie și econo- mie politică, matematică, fizică și radio-tehnică, chi- mie, științe biologice, geo- grafie și turism. Cu acest prilej a fost or- ganizată și o expoziție cu lucrări și referate reali- zate de elevi, sub îndru- marea profesorilor, in ca- drul cercurilor pe o- biecte. De asemenea, au avut loc întreceri spor- tive. Sesiunea a szirnît un larg ecou in rîndul ele- vilor liceului, sporind in- teresul lor pentru apro- fundarea cunoștințelor pre- date. stimulindu-i să efec- tueze lucrări personale cu caracter e rea tor. Cadre didactice la festivalul „Maria Tănase“ După cum se știe, orașul Craiova a găzduit recent pe mesagerii cîntecului popular românesc din toa- te județele țării, în cadrul unui festival care a purtat numele neuitatei Maria Tănase. Pe scena festivalului s-au prezentat și mulți în- vățători și profesori, care s-au dovedit interpreți sensibili, cunoscători ai frumuseților cîntecului popular. Cu multă căldură a primit publicul specta- tor pe profesoarele Vivia- na Ion, Rodica Zamfirescu, Nineta Guțu, Janeta Harja, Teodora Bularca, Elena Mihăescu sau Szocs Ibo- lya, reprezentînd plaiurile Brăilei, Galați ului. Ilfovu- lui, Neamțului, Tîrgoviș- tei, Covasnei etc. De ace- lași succes s-au bucurat in- terpretările învățătorului Gheorghe Roșoga (Mehe- dinți), care a primit pre- miul special din partea Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă, sau Tra- ian Ciuculescu (Vîlcea). In acest fel reprezentan- ții cadrelor didactice și-au adus o valoroasă contribu- ție Ia Festivalul național „Maria Tănase" care, așa cum spunea profesorul D.D. Botez, maestru eme- rit al artei, președintele juriului, „a fost o demon- strație de artă autentică, plină de inedit și pitoresc", care s-a înscris printre e- venimentele culturale de seamă închinate Congresu- lui al X-lea al P.C.R. și celei de-a 25-a aniver- sări a eliberării patriei. Prof. ȘTEFAN ION șl prof. GH. BUȘU Craiova Lslelclel PAGINA 2 PREOCUPĂRI DE ORIENTARE ȘCOLARA SI PROFESIONALA PE PLAN MONDIAL Consfătuire privind munca de cercetare in domeniul istorie» Noțiunea de orientare profesio- nală a dobîndit în ultimii ani contururi și dimensiuni noi, ne- bănuite nici chiar în trecutul mai apropiat. Problema recrutării, pre- gătirii și folosirii raționale a for- ței de muncă în condițiile uluitoa- rei dezvoltări a științei și a teh- nicii preocupă azi guverne, condu- ceri de state și chiar diverse orga- nisme internaționale. în ultimii 10 ani au avut loc im- portante reuniuni internaționale, care au dezbătut laturi și aspecte variate ale orientării spre profesii a tineretului în epoca actuală. Sub auspiciile Institutului pentru edu- cație, aparținînd U.N.E.S.C.O.-ului, s-a organizat la Hamburg o întil- nire a expertilor din serviciile de psihologie școlară cu tema : „Psi- hologia în sprijinul școlii". La Roma, în 1958, s-a desfășurat Con- gresul asociației internaționale de psihologie aplicată cu tema : „Gru- parea și orientarea elevilor în școala unică", internațională profesională a un congres cu In 1962, Asociația pentru orientare organizat la Paris tema : „Integrarea tineretului într-o lume în evoluție tehnică și economică accelerată". La Geneva, în 1963, o conferință internațională s-a preocupat foarte pe larg de problemele orientării școlare și profesionale. în 1966, la București. Ministerul învățămîntu- lui împreună cu Institutul de științe pedagogice au inițiat un simpozion, unde s-au dezbătut pe larg problemele orientării școlare și profesionale în România. Problemele care se dezbat azi pe plan mondial în legătură cu orientarea școlară și profesională sînt extrem de diverse, complexe și uneori chiar foarte controver- sate. Parametrii de care depinde soluționarea rațională a acestor probleme de mare actualitate sînt foarte numeroși și diferă de la o țară la alta, în funcție de sistemul gradul de dezvoltare eco- a țării, tradiția și stadiul deWlzvoltare a învățămîntului, structura populației etc. IN SOCIETATEA NOASTRĂ ori- entarea profesională are un conți- nut nou, determinat de semnificația și de valoarea pe care o are munca în socialism. Orientarea profesio- nală face parte integrantă, la noi, din sistemul de educație multila- terală a tineretului și de pregătire a acestuia pentru muncă și viață. Ca urmare a Hotărîrilor Congre- sului al IX-lea și a Directivelor C.C. al P.C.R. privind dezvoltarea învățămîntului în România, pro- blemele orientării profesionale în școala noastră se concretizează an de an. Au fost create posturi de consilieri școlari și profesionali, a fost orientat întregul proces de în- vățămînt, în ansamblul său, spre o mai temeinică pregătire a elevi- pentru profesii. Crearea liceelor ^^^Lpecialitate oferă tinerilor, pe o temeinică pregătire teore- sî o pregătire practică de spe^litate. Cu consilierii.de orien- tare 'profesională s-au organizat in trimestrul I al actualului an școlar dezbateri pe teme ca : „Principiile orientării școlare și profesionale", „Cunoașterea balan- ței forței de muncă în scopul orien- tării școlare și profesionale". La unele licee, ca Liceul „D. Cantemir" sau Liceul „Aurel Vlaicu". s-au înființat cabinete de orientare școlară și profesională. în acest an școlar s-a constituit, în muni- cipiul București, un cerc pedago- gic al profesorilor de psihologie și al consilierilor de orientare șco- lară și profesională. Aceste acțiuni reprezintă un început care trebuie dezvoltat în raport cu sarcinile extrem de com- plexe ce stau în fața noastră în etapa actuală și care devin de o deosebită importanță în legătură cu planul cincinal pe anii 1971—1975 și liniile directoare ale dezvoltă- rii economiei naționale pe pe- rioada 1976—1980. După cum am Moment solemn în viața pioniereasca luat cu toții cunoștință din proiec- tul Directivelor Congresului al X-lea al P.C.R., în viitorul cincinal numărul salariatilor va spori cu 400—500 mii de persoane față de 1970. Concomitent cu creșterea nu- mărului locurilor de muncă, vor fi luate măsuri pentru economisirea forței de muncă în toate ramurile, pentru îmbunătățirea repartizării cadrelor între sectoarele de bază ale economiei și cele auxiliare, în- tre sfera producției și cea a muncii administrative. „Pornind de la nevoile economiei și culturii — se arată în proiectul de Directive — se va asigura orientarea elevilor spre școli profesionale, licee de specialitate și licee de cultură ge- nerală". în rezolvarea sarcinilor pe care le pune orientarea școlară și pro- fesională a tineretului este impor- tant să fie pe deplin valorificată experiența pozitivă dobîndită pînă acum în acest domeniu în țara noastră și, în același timp, să fie cunoscută și experiența altor țări, în acest scop găsim indicat să tre- cem în revistă, în articolul de față, sistemele folosite în prezent în citeva țări ale lumii pentru orien- tarea școlară și profesională a ti- neretului. IN U.R.S.S. se acordă o impor- tanță din ce în ce mai mare orien- tării elevilor spre diferite profesii. In cea mai mare parte sarcina a- ceasta revine școlii, în cadrul pro- cesului instructiv-educativ, care permite depistarea aptitudinilor și intereselor elevilor. La școlile din mediul rural se alcătuiesc brigăzi agricole de elevi care răspund de un anumit lot și dispun de tot utilajul agricol necesar. Pe lingă unul din palatele pionierești exis- tente în U.R.S.S. a fost creat un cabinet permanent de consultații privind orientarea profesională. Asemenea consultații au început să fie acordate și de către unele în- treprinderi și uzine. O altă formă de orientare profesională folosită în școala sovietică o constituie fa- miliarizarea elevilor cu programele de învățămînt ale diferitelor fa- cultăți, pentru a le înlesni alege- rea în cunoștință de cauză a pro- fesiei viitoare. In ultimii ani. in multe școli sovietice se formează, la clasele mari, grupe de elevi bazate pe comunitatea de interese profesionale (Astfel de grupe s-au creat pentru viitorii medici, pro- fesori, geologi, mecanici etc.). în cadrul acestor grupe se aprofun- dează atit cunoștințele legate de viitoarea profesie, cît și modali- tățile de exercitare a acesteia după absolvire. IN IUGOSLAVIA, sitemul de in- formare profesională beneficiază de numeroase materiale documentare : filme, diafilme, pliante, monogra- fii profesionale. Există chiar și o revistă specială de orientare pro- fesională — „Omul și profesiunea", care apare de 10 ani. Federația asociațiilor de orientare profesio- nală organizează periodic, cu aju- torul întreprinderilor, expoziții de orientare profesională. în fiecare oraș există cîte un oficiu de pla- sare in muncă, care are și secții de orientare profesională. Ele ur- măresc orientarea, selecția, califi- carea și plasarea in producție. Pe plan central există un Institut re- publican de plasare, care coordo- nează munca tuturor oficiilor oră- șenești. IN AUSTRIA orientarea profesio- nală se practică de peste 40 de ani. Serviciile de orientare profe- sională sînt publice și gratuite. Pe plan central organizarea și fi- nanțarea orientării profesionale se realizează de către Ministerul federal al afacerilor sociale. Există 9 birouri regionale ale mun- cii și 90 de birouri locale. Se fo- losesc diverse metode de populari- zare a diferitelor profesii (expo- ziții de informare profesională. filme, monografii profesionale). O broșură privind alegerea pro- fesiei este pusă gratuit la dispo- ziția elevilor, elevi primesc informații. IN BELGIA iar părinții acestor o foaie specială de un rol important în orientarea tineretului școlar îl au centrele psiho-medico-sociale cre- ate în 1947, care lucrează în cola- borare cu profesorii și părinții Fiecare centru este condus de un psiholog specialist în orientare și cuprinde psihologi pedagogi, ’in medic, un asistent social și o infir- mieră. Orientarea profesională în Belgia nu este obligatorie în tim- pul școlarității. Se folosesc exa- mene psihometrice, examene de depistare, examene individuale sau specializate în vederea definirii ni- velului de dezvoltare intelectuală, a comportamentului, intereselor, aptitudinilor și personalității indi- vidului Din 1958 apare semestrial un buletin intitulat „Școli și pro- fesii". Din 1956 a fost creat gra- dul de doctor în orientarea și se- lecția profesională. IN DANEMARCA serviciile de o- rientare profesională sînt cuprinse in serviciile publice de plasare. O preorientare generală este dată elevilor în ultimile clase ale școlii generale sau ale liceului, sub forma unor informații asupra pro- fesiilor. Prin Legea asupra in- vățămîntului primar și secundar din 1958 informația asupra pro- fesiilor face parte obligatorie din programa de învățămînt a ultimei clase a tuturor tipurilor de școli. Serviciile de orientare profesională dispun de o documentație amplă asupra diferitelor profesii. Exis’-ă .chiar un dicționar al meseriilor. ÎN SPANIA orientarea profesio- lona) și 1923 (Madrid). Din aceste prime încercări s-au născut insti- tutele de psihologie aplicată și de psihotehnică care se găsesc în pro- vincie, principalele fiind la Barce- lona și Madrid (Institutul național), în prezent, orientarea școlară este tul unei e. mintului muncii) îi (Ln punct de vedere tehnic Institutul nat: cal de psihologie aplicată si de pst- ho tehnică. IN FRANȚA serviciile de orienta- re profesională sint repartizate pe întreg teritoriul metropolitan și sînt reglementate de numeroase dispoziții oficiale. Potrivit unui decret din 1938 nici un abso^ en" sub 17 ani nu poate fi folosit in- tr-o întreprindere industrială, de artizanat, comercială sau publică dacă nu posedă un certificat eli- berat de un centru de orientare profesională. Acest certificat, se eliberează gratuit, cup* și indicații as.pra i riilor recunoscute ca periere pentru sănătatea copilului. Franța există centre publice particulare de orientare «coL profesională. Autorității pund de organizarea » serviciilor o&c de de ie care profesională și scară națională cației Naționale n-i’. depariame; o: csre în »> școlară ație. Comisia de orientare lor educației naționale, finanțelot muncii, industriei »: oomerțuM reconstrucției și urbanismului, să nătâții publice, ai sindicatelor. în Franța, fiecare dosar de ti: obișnuit ai elevului conține : re rultatul diverselor exam-ene nv hotehnice , teste privi-; d n:-.eU cunoștințe și de indeminare m părinți ma a or.en r.oble- tată de medicul specialist în orientarea școlară și profesională, fișă școlară completată de profesor și fișă de anchetă socială. Consiliul SĂRBĂTOAREA CRAVATELOR (Urmare din pag. 1) Organizației Pionierilor. spori- rea rolului cadrelor didactice ia munca de îndrumare și educare a pionierilor și școlarilor. Cei peste 80.000 de comandanți de pionieri sint recrutați numai din rindurile corpului profesoral Prin aceasta s-a asigurat compe- tența necesară în munca cu pio- nierii, s-au adîncit și intensifi- cat efectele educative ale acti- vității, s-au creat condiții pentru o respectare mai corespunzătoa- re a particularităților de vîrstă și a cerințelor psihopedagogice ale muncii educative cu copiii. După cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu. secretar ge- neral al C.C. al P.C.R.. la consti- tuirea Consiliului Național al Organizației Pionierilor, „mem- brii organizațiilor pionierești află la virsta primilor pași viață, la virsta in care abia cristalizează personalitatea, cep să se înfiripeze idealuri se în se în- de viață, să se formeze caracterul, să se însușească normele compor- tării în societate. Este virsta care cere cea mai atentă îndrumare — or, aceasta o pot asigura in condiții bune cei care prin în- săși natura profesiunii lor cu- nosc știința educației copilului, pedagogi experimentați, cu un de orientare profesională dă fami- liei un aviz asupra tipului de școală cel mai convenabil de urmat în funcție de aptitudinile elevului. Familia, însă, este liberă în deci- zia pe care o adoptă. Elevii care preferă o altă formă de învățămînt sînt supuși unui examen public destinat să stabilească aptitudinea lor pentru învățămîntul pe care doresc să-1 urmeze. IN ITALIA orientarea profesio- nală are o vechime de peste 50 de ani, dar primele instituții au fost create către anul 1920. Din 1950 a- ceastă problemă a fost tratată pe scară națională. Centrele de orienta- re școlară și profesională sînt admi- nistrate de autoritățile provinciale pentru învățămîntul tehnic și de- pind indirect de ministerul Instruc- țiunii Publice. Centrele de psiho- iogie a sin' de Asociația națională direct de Ministerul pentru pre- depind ;n- Muncii și de subliniat că Radioteleviziunea italiană consacră o emisiune săp- tămînală, aproape in tot timpul anului școlar, problemelor de orientare profesionali. IN NORVEGIA există «civicii de orientare pvotaional* destinate să sprijine tinerii In alegerea scolii si mult dorințelor, mterewăor și nc- intrau cu le«ne dta 1«8C d 1960 de orientare seoîtsiootii tint obligatorii. Ele cuprind 1* lecții VHI-» și 30 de tenii ta a ta U «U lacredinUU nam lai ora* Ui i« I V! - ■ - M SUlUVi fi , ■ ' pr țmu-zIM un rminantit eiaborat ie Icstnu: de pahoâoOe a f&dSia terii: una nriri, nivelul ^*al ai iri.v C - ”. X central de or.er.Ure s ee ■or :n etape actuala Frot int MARIN RĂDOL itur a. Comiiet-L. mun:*; larg orizont științific, cunoscă- tori profunzi ai universului spi- ritual al copiilor". Viața, rezultatele activității din unități și detașamente au confirmat pe deplin justețea și viabilitatea acestor aprecieri, eficiența practică a măsurilor stabilite. Multe din succesele ob- ținute în creșterea valorii educa- tive și formative a acțiunilor inițiate în unități și detașamente, în sporirea înrîuririi lor asupra conștiinței școlarilor, asupra dez- voltării aptitudinilor și talente- lor acestora în. cadrul și prin intermediul activității pionierești își găsesc explicația și izvorul în participarea activă și creatoare a cadrelor didactice la munca organizației, în întemeierea unor raporturi educaționale complexe și stimulatoare între comandanți și pionieri. S-au creat premize pentru c largă afirmare a iniția- tivei pionierești, pentru o călăuzi- re atentă, plină de tact și sen- sibilitate a spiritului de inde- pendență, a dinamismului și in- ventivității copiilor către scopuri educative. Aceasta a cerut și cere, după cum este și firesc, un efort de adaptare din partea cadrelor didactice pentru do- bîndirea unor abilități noi, de animatori ai activității pionie- rești. Comandanții au făcut și și al metodicii predării istoriei Recent a avut loc, la Tîrgu-Mureș, o consfătui- re interjudețeană organi- zată de Societatea de știin- țe istorice muncii de membrilor in sprijinul cercetare a săi. Au fost prezentate, cu acest prilej, referatele : „Munca de cer- cetare vechi”, docent bovița Marin in domeniul istoriei de prof. univ. dr. M. Petrescu-Dîm- și lect univ. Dinu (Iași). actualitate „Probleme de ale cercetării istoriei medievale" de Neamțu, șef de sector Institutul de istorie al AI. Ia fi- lialei din Cluj a Academi- ei. „Problematica istoriei moderne a României” de Dan Berindei, secretar științific al Institutului de lorga”, „Parti- istorie cularități ale cercetării is- toriei contemporane” de dr. Viorica Moisuc, cerce- tător științific principal Bibliografia, (București), instrument cumentarea Veronica Mureș) și cetare și crin lor predării necesar in istorică” Filimon, .Tehnica de elaborare a do- de (Tg. cer- lu- de metodică a istoriei” de prof. emerit Aurelian lordănes- ca ă Coase Di ou. șef de sector Institutul de științe pedagogice. Lucrările consfătuirii s-a« inebeiat prin conciu- tu>e trase de prof. emerit A are Ii *a lordăne-scn. vice- preșe^ate al Societății. Sesiune științifică a Societăți de științe filologice care pre- Cerințele dezvoltării și pregătirea cadrelor pentru economie le rttrțci. țe. manifestind entuziasm, pr.- cepere și dăruire sufletească in munca cu pionierii. Evidențierea realizărilor organizației este prilej de exprimare a stimei și prețuirii față de comandanți, față de cadrele didactice care s-au angajat cu devotament și generozitate în acțiunile de îm- bunătățire a muncii educative pionierești. O preocupare importantă a or- ganizației a constituit-o funda- mentarea științifică largă a acti- vităților pionierești. Au fost în- treprinse în acest domeniu nu- meroase acțiuni la care ne-am bucurat meroși de participarea a nu- oameni de știință de prestigiu.. Simpozionul „Bazele psiho-pedagogice ale activității pionierești", desfășurat la Bucu- rești între 23—24 mai 1969. con- stituie un bilanț și totodată o promisiune pentru viitor. Faptul că la acest simpozion s-au în- tîlnit academicieni, oameni de știință, teoreticieni de înalt rang cu practicieni talentați, co- mandanți, cadre didactice, con- ducători de cercuri ș.a. a consti- tuit un cadru favorabil pentru un rodnic schimb de experiență, pentru confruntarea opiniilor, simpozionul reprezentînd un prilej pentru conturarea mai Perspective ample deschise dezvoltării învățămîntului (Urmare din pag. 1) cu tehnicieni, ingineri, economiști, profesori, medici, cercetători, cu oameni de cultură și artă, pre- văzînd dezvoltarea învățămîntului de toate gradele în raport cu exi- gențele tot mai mari pe care le implică atît societatea noastră so- cialistă, cit și revoluția științifică și tehnică mondială. în acest scop, cadrul creat prin extinderea la 10 ani a duratei școlii generale, prin dezvoltarea învățămîntului liceal, postliceal, profesional, tehnic și superior, ca și prin perfecționarea pregătirii profesionale a persona- lului didactic și a metodelor de predare va primi dimensiuni noi prin lărgirea bazei didactico-mate- riale (săli de clasă și spații de șco- larizare, laboratoare amplu utila- te), cît și prin modernizarea con- tinuă a conținutului programelor, manualelor și cursurilor universi- tare, astfel incit întregul sistem al invățămintului să dobindească un caracter unitar și eficient, în vederea unei contribuții cit mai valoroase la înfăptuirea cu succes a țelurilor mărețe pe care și le propune societatea listă în plin avînt. Este de asemenea iectul de Directive noastră socia- vădită in pro- grija pe care partidul nostru o acordă perfec- ționării cadrelor, necesității impe- rioase ca acestea să nu piardă con- tactul cu știința și cu ritmul ei rapid de dezvoltare, să-și însu- șească în permanență cele mai noi cuceriri ale efortului uman spre perfecțiune, precum și mo- dalitățile cele mai eficiente de a- plicare a acestor cuceriri în prac- tica muncii cotidiene. Pe această linie vor fi folosite forme noi de Pe o treaptă mai înaltă de cultură (Urmare din pag. 1) ță faptul că ta anul 1968 au fost cheltuite pentru învățămînt 7.800 Cc dițitle în care se desfășoară c-ejitirile pentru trecerea, chiar fir. această toamnă, la înființarea 'ase: a IX-a a școlii de 10 ani rcrJirmâ. odată In plus, realismul ce perspectivă alcătuite de partid, în uaunlcpinl București, ca și în țară. s-au luat toate mă- sten ie pentru cuprinderea în clasa a IX-a a școlii generale a absol- ilar crasei a VIII-a care nu ca rcrsur.le liceelor sau ale orofesiona'.e. în măsura fier statem pregătiți să în- c.asa a IX-a ș: in alte serale cerii cele stabilite Totodată, primele contacte derii. ca si alte Iccrlri in prafi- de de pe *rnzi V linele de strunguri In pra^ebocalî a Cnnsiliului popu- «ar j*deieAa And ele. antă eă ese iadStar » se extiadă această este eaxaL Aptiearea ei inpune ea materialele Experiența grupuri- kw creiere joșii Ranebet' ș -Inire-a" din București. -Hidro- seoate ia evidență faptul eă bfl aiuri riad există interes din partea eatettitekc didactice și spri- jină! in trrpri aderi! «■ laielare. Se } reaiî- problemelor riaeretriui. îm- preună cu care intenționăm să realizăm cercetări largi, cu In- sritursî d“ științe pedagogice și cu Institutul de psihologie al Academiei- încorporarea rezul- tatelor cercetării științifice în practica curentă se împletește cu preocuparea pentru perfecțio- narea continuă a cadrelor care muncesc cu pionierii. înființarea Centrului național de pregătire și perfecționare a cadrelor care muncesc cu pionieri: indică tre- cerea intr-un stadiu superior al înfăptuirii acestui deziderat Pînă in prezent peste 2.000 de comandanți de unitate au fost instruiți și perfecționați în ca- drul acestui centru, iar roadele s-au făcut simțite activitatea practică. Cele arătate pozitiv în demonstrează rodnicia căilor și perspectivelor deschise mișcării pionierești de Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din aprilie 1966. Faptele dovedesc că viața în cadrul or- ganizației de pionieri a devenit mai bogată, mai atractivă și mai interesantă, că a sporit gra- dul de activizare a copiilor.a- deziunea lor la acțiunile ce le activitate menite să stimuleze, prin crearea condițiilor unei mai am- ple documentări științifice, intere- sul pentru studiul individual pen- tru informarea științifică de spe- cialitate, acțiunile Ia nivel central sau local in vederea perfecționării conducerii, îndrumării și controlu- lui procesului instructiv-educativ, a obținerii gradelor didactice, ri- dicarea calificării prin sistemul doctoranturii, participarea la cursuri etc. Cu deosebire se subli- niază în proiect importanța pe care o are, pentru toate sectoarele de activitate, cercetare precădere melor pe intensificarea muncii de științifică orientată cu spre rezolvarea proble- care le ridică moderni* zarea producției, valorificarea su- perioară a resurselor materiale, îm- bunătățirea calității produselor, ca și spre aprofundarea diferitelor teme teoretice de specialitate. Re- zultă de aici pentru noi, oameni ai școlii, necesitatea de a ampli- fica și aprofunda cercetarea fun- damentală și aplicativă a proble- melor pedagogico-metodice, psiho- pedagogice, a problemelor de o- rientare școlară și profesională, strîns legate de dezvoltarea eco- nomiei și culturii. Pentru traducerea în viață a tu- turor obiectivelor prin care se a- sigură dezvoltarea și perfecționa- rea învățămîntului, un rol impor- tant revine organelor și organi- zațiilor sindicale din instituțiile de învățămînt care, acționind prin mijloace și forme specifice, își vor aduce o contribuție sporită, prin activități din ce în ce mai va- riate și mai eficiente, Ia aplicarea cu succes în munca instructiv-e- ducativă a liniei politice a parti- dului nostru. cu directorii de întreprinderi și instituții ne-au demonstrat exis- tența unor largi posibilități de a alege cele mai potrivite meserii și locuri de practică pentru viitorii elevi ai școlii generale de 10 ani. In prezent ne străduim să valori- ficăm amplu aceste posibilități, punîndu-le de acord cu înclinațiile și dorințele elevilor, cu interesele economiei. întregul corp profesoral al Capi- talei. alături de toți învățătorii și profesorii patriei, este hotărît să îndeplinească neprecupețit măsuri- le menite să asigure condiții cît mai bune școlii de 10 ani, contri- buind prin aceasta la realizarea uneia din importantele sarcini ale învățămîntului cuprinse în docu- mentele pentru cel de al X-lea Congres al partidului. impune, totodată o mai strînsă co- laborare între școlile di învăță- mintal profesional și tehnic și șco- Iile din învățămîntul de cultură generală în folosirea mai eficientă a bazei didactico-materiale a uni- tăților din aceeași localitate. O contribuție substanțială la rezol- varea acestor probleme o pot adu- ce inspectoratele școlare, chemate să-și exercite în mai mare măsură drepturile acordate prin Legea în- răiămîntului de a îndruma între- gul învățămînt de pe teritoriul ju- dețului, indiferent de apartenența școlii. Apropierea istoricei date a Con- gresului al X-lea al Partidului Co- munist Român, ca și a celei de a 25-a aniversări a eliberării pa- triei. mobilizează toate capacitățile cadrelor didactice din învățămîntul profesional, tehnic și liceal de spe- cialitate, alături de ale întregului popor. în îndeplinirea sarcinilor ce le revin pentru pregătirea cadrelor la nivelul cerut de dezvoltarea im- petuoasă și modernizarea economi- ei noastre naționale. sînt destinate. Festivalul cultu- ral-artistic, care a reușit să adu- că pe scene 2.500.000 pionieri și școlari, concursurile de litera- tură, artă plastică și fotografii care au dat la iveală asemenea promisiuni artistice cum sînt cele întrunite în volumele „Co- pu-poeți' vopsele' toare. i sau „Dăruiți copiilor și altele sînt edifica- Iar acest „și altele" cu- prinde acțiuni de asemenea am- ploare rările comori' nicus'. cum sînt „Pionieri pe că- patriei, „Căutătorii de ', concursurile „Miniteh- festivalurile cinecluburi- lor pionierești și multe încă. Toate acestea constituie un buchet de frumoase înfăptuiri cu care organizația se prezintă la cea de a XX-a aniversare. Ele reprezintă totodată garanția succeselor de mîine, pe care le dedicăm din toată inima Parti- dului Comunist Român, celui de al X-lea Congres al partidu- lui și a celei de a 25-a aniver- sări a eliberării patriei. Pionieri și comandanți, cadre didactice și activiști ai organiza- ției, vom face totul pentru a îndeplini cu simț de răspundere sarcinile ce ne-au fost încredin- țate de partid pentru a asigura educarea comunistă a tinerei ge- nerații. PAGINA 3 INFORMARE • DOCUMENTARE „REVISTA DE PEDAGOGIE" Vizita acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, in Olanda, Belgia și Franța Acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, a efectuat, începînd de la data de 3 iunie, o vizită în Olanda, la invitația ministrului învățămîntului din această țară, prof. dr. G. H. Varinga. în cursul vizitei cei doi miniștri au făcut un schimb de păreri cu privire la or- ganizarea învățămîntului de toate gradele în țările lor. Apoi oaspe- tele român, însoțit de ambasado- rul Republicii Socialiste România Ia Haga, dr. George Elian, a vizi- tat complexe școlare și alte insti- tuții cultural-educative din locali- tățile Volburg și Amsterdam, pre- cum și Universitatea tehnică din Delft. El a fost, de asemenea, oas- pete al Organizației centrale pen- tru științele aplicate din Delft. Ministrul învățămîntului din O- landa, prof, G. H. Varinga, a o- CONFERINȚA SINDICALĂ MONDIALĂ ASUPRA ALFABETIZĂRII FUNCȚIONALE Una dintre problemele majore care se pun în prezent în țările aflate în curs de dezvoltare o con- stituie asigurarea unui nivel de cultură corespunzător pornind, bineînțeles, de la alfabetizare. De- terminarea formelor optime de al- fabetizare preocupă nu numai or- ganizațiile internaționale speciali- zate — cum este de pildă UNESCO — cl și organizațiile sin- dicale naționale și internaționale ale oamenilor muncii în frunte cu Federația Sindicală Mondială (F.S.M.). Recent, din inițiativa a- cesteia s-a desfășurat la Nicosia, în Cipru, Conferința sindicală mon- dială asupra alfabetizării funcțio- nale. la care a participat și o dele- gație a sindicatelor din țara noas- tră. Am solicitat tovarășului VASILE VLAD, secretarul Comi- tetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt; conducătorul delega- ției române la conferință, unele păreri și impresii în legătură cu această importantă manifestare internațională. * „Conferința sindicală mondială asupra alfabetizării funcționale — ne-a spus tov. Vasile Vlad — a re- unit reprezentanți ai organizațiilor sindicale naționale din 47 de țări, ca și reprezentanți a 15 organi- zații internaționale. Menționez printre ele, afară de Federația Sin- „Pe teme de educație politică și patriotică a tineretului" Apărut recent în Editura politică, volumul „Pe teme de educație politică și pa- triotică a tineretului11 are menirea să sprijine, prin tematica și conținutul său, activitatea educativă pe care o desfășoară organiza- țiile U.T-C., să contribuie la cunoașterea de către tine- ret a politicii științifice a partidului, a ideilor mar- xism-leninismului, să cul- tive sentimentele nobile ale patriotismului și .interna- ționalismului socialist, dra- gostea înflăcărată pentru patria noastră, pentru par- tidul comunist — forța conducătoare a destinelor României. Elaborat de un colectiv format din Dumitru Almaș, Cornel Almășan, Alexan- dru Bădulescu, Gheorghe Buzatu, Fred Mahler, Pe- tre Pânzaru și Aurelian Tache, volumul tratează temele „Patriotism și in- ternaționalism", „Din tra- dițiile eroice de luptă ale poporului român," „Tine- retul despre frumusețile și bogățiile patriei", „Pa- tria noastră în plină înflo- rire economică," „Despre ferit un dineu în onoarea acad. Ștefan Bălan. în perioada 7—10 iunie, mini- strul învățămîntului din Republi- ca Socialistă România a efectuat o vizită în Belgia. în cadrul aces- teia, acad. Ștefan Bălan a avut întîlniri cu miniștrii educației na- ționale P. Vermeyien — de expre- sie neerlandeză — și A. Dubois — de expresie franceză. Ministrul ro- mân a vizitat universitățile din Louvain și Liege, Centrul univer- sitar din orașul Mons, domeniul Sart-Tilman. unde se construiește noua cetate universitară a orașu- lui Liege. Din Belgia acad. Ștefan Bălan a plecat la Paris, unde va discuta împreună cu reprezentanții UNESCO diferite probleme pri- vind învățămîntub dicală Mondială — organizatoarea conferinței — UNESCO, Organiza- ția Internațională a Muncii, Fede- rația Internațională a Sindicatelor din învătămînt, Federația Mondi- ală a Tineretului Democrat, Fede- rația Internațională Democratică a Femeilor, Uniunea Internațională a Studenților, F.A.O., Congresul permanent al unității sindicale din America Latină, Confederația in- ternațională a sindicatelor arabe. Uniunea Sindicală pan-africană etc. La conferință, în cadrul căreia a fost prezent Renato Bitossi, pre- ședintele F.S.M., s-a dezbătut un amplu și documentat raport inti- tulat „Analfabetismul, cauzele și consecințele lui economice, sociale și culturale asupra muncitorilor și rolul organizațiilor sindicale în do- meniul alfabetizării funcționale", prezentat de Stana Drăgoi, secre- tar al F.S.M. Raportul a înfățișat situația îngrijorătoare existentă astăzi în lume, unde se mențin in prezent mai mult de 940 de mili- oane de analfabeți în rândurile populației active, a arătat că lupta împotriva analfabetismului, pentru educație și cultură trebuie desfă- șurată împotriva cauzelor care stau la baza exploatării capitaliste, co- lonialismului și neocolonialismului, a opresiunii sociale și subdezvol- tării. că ea trebuie să mobilizeze B Ij I O T E O A I statul și națiunea socia- listă română", „Constituția R.S.R. — lege fundamenta- lă a statului", „Importanța respectării legalității socia- liste", „Trăsăturile princi- pale ale moralei comunis- te", „Știința și religia — două concepții opuse des- pre lume". Materialele cuprinse în volum vor putea constitui teme pentru expuneri, con- vorbiri, simpozioane etc. care să contribuie la sădi- rea în conștiința tineretu- lui a înaltelor principii eti- ce ale umanismului socia- list, a dorinței de a-și în- china toate puterile, toate capacitățile, talentul și cu- noștințele poporului și pa- triei sale — Republica socialistă România. G. D. „Limba română — sintaxă și stilistică" Volumul „Limba română — sintaxă și stilistică" de Gh. Bulgăr, apărut în E- ditura didactică și pedago- gică, deși nu conține de- cît 250 de pagini, este un veritabil tratat destinat a umple, mai ales prin a doua parte (stilistica), o Centrul de calcul electronic al Direcției centrale de statistică — sala de calculatoare electronice forțele sociale progresiste și in pri- mul rînd clasa muncitoare. Defi- nind alfabetizarea funcțională ca o acțiune complexă, care trebuie să asigure celor ce muncesc însușirea unor meserii cu un grad mai înalt de calificare și să permită sporirea participării lor la realizarea pro- ducției sociale, raportul a subliniat că ea este menită totodată să faci- liteze participarea oamenilor muncii la toate activitățile sociale, sindicale, economice, culturale, po- litice, civice, să favorizeze realiza- rea aspirațiilor acestora. în cadrul raportului a fost prezentată expe- riența țărilor socialiste, unde da- torită nofi structuri economico- sociale și politice s-a asigurat li- chidarea totală a analfabetismului, dezvoltarea continuă a învățăm: ri- tului și culturii atingerea unui înalt nivel de civilizație. Totodată a fost reliefat sprijinul internațio- nalist acordat de țările socialiste alfabetizării funcționale și dezvol- tării generale a țărilor recent eli- berate de sub jugul colonialist. Cu deosebit interes și cu simpa- tie au intimpinat delegații inter- venția delegației române, care a prezentat efortul intens și multi- lateral întreprins in țara noastră, sub conducerea partidului, pentru dezvoltarea continuă a culturii, ob- ținerea unui nivel de civilizație lacună în lingvistica ro- mânească. Cu rigoare, pre- cizie și originalitate, auto- rul nu se cantonează în discuții abstracte, ci în cele sftuaționale, concrete, generate sau sugerate de texte, contexte sau sub- texte. Nu avem în față un expozeu gramatical ci un colocviu cu ilustrații pe texte judicios alese. Expunerea este făcută conform tradiției gramati- cale (sau, mai bine-zis. gramaticii tradiționale). Chestiunile discutate nu sînt esențial diferite de ceea ce cunoaștem din Gramatica Academiei, dar toate au în vedere ulti- mele cercetări în dome- niul românei și al roma- nisticii. Planul, în aceste condiții, nu putea fi decît cel tradițional, din toate gramaticile : raportul mor- fologiei cu sintaxa, al sin- taxei cu logica, natura re- lațiilor sintactice, unitățile fundamentale ale sintaxei, distribuția elementelor de relație pe stiluri, tendințe actuale în sintaxa limbii române, perioada, contex- tul etc. Supunînd unui examen critic textele ilus- trative, limba, gramatica în speță, ne apare ca un dia- log, autorul remarcîndu-se prin felul de a pune pro- blemele și de a le discuta, dînd astfel cărții înalta ca- mai înalt și întărirea formelor de educație modernă, atît în rîndul tineretului cît și in rîndul adulți- lor. Delegația română a prezentat pe larg principalele forme și me- tode utilizate pe acest plan de or- ganizațiile sindicale din România. Considerând lupta pentru drep- tul la alfabetizare funcțională a adulțik>r drept o bază largă de acțiuni unitare ale sindicatelor, participanții La Conferința sindi- cală mondială cu privire la alfa- betizarea funcțională au adaptat o chartă a alfabetizării funcționale care se referă la modul de desfă- șurare a acesteia, la drepturile și robii sindicatelor în elaborarea și desfășurarea programelor de alfa- betizare funcțională și de formare profesvrtaA. la acțiunea sindicală ce trebuie desfășurată pentru a asigura accesul tuturor na-ner-Lir muncii la cultură, U o pregătire prufesxxzaJă curespunzătnare. în aceiași ti-np an ioc adopție o serie de apeluri și acrișori adresate organizațiilor de cadre didactice si corpului didactic dm întreaga iutne. Organizației Na&imiîec Unite Or- ganizației Lotemațiocale a Mimai UNESCO etc. in care se expun modalitățile de colaborare pentru întpr.rificarea pe scară mondială a arpim i de alfabetizare funcțio- nală. litate a probității științifi- ce. Dacă problemele teore- tice nu par a-1 preocupa mult, pentru că nu era di- rect in obiect, in schimb trebuie felicitat pentru preciria. pentru minuția — filologică și critică — la care supune textele. Ni- mic nu scapă informației. In analiza textului se vede prudența filologului care interzice lingvistului de a forța faptele. Fine- țea analizei exemplelor îl pune pe autor în situația fericită de a aduce, une- ori, corective Gramaticii Academiei. ȘL fiindcă nu adoptă întotdeauna soluții- le din gramatica oficială, ne-am fi așteptat la co- mentarii mai substanțiale, critice îndrăznețe, în legă- tură. mai des, cu verbele (auxiliare ?) de modalita- te și de aspect cu „îmbi- nările de cuvinte* sau „părțile de propoziție dez- voltate", care, prin dilata- rea raportului dintre gra- matică și logică, pot duce deseori la interpretări e- ronate sau la ineficiența a- nalizei distribuționale. Partea a Il-a, „Proble- me de stilistică" este, cum afirmă și autorul în pre- față, „o lucrare de pionie- rat*. Cercetarea limbaju- lui figurat, analiza multi- plelor și variatelor aspec- te ale expresivității lim- Recentul număr (5/1969) al „Revistei de pedagogie" cuprinde, la rubrica Studii și cercetări, materialele „Structura educației în familie" do Leon Țopa, „Comandamente ale educa- ției patriotice în liceu" de Valeriu C. Neștian, „Rapor- tul dintre percepție și re- prezentări in cadrul proce- sului de învățământ* de Constantin Nicolae Matei și „Stimularea muncii inde- pendente a elevilor la li- teratura română" de Euge- nia Găitan. Articole de dezbateri în legătură cu planurile și programele pentru șeoala generală de II ani și pentru liceu sem- nează Alexandru Gărenea G Modernizarea programe- lor de învățămînt"), Con- stanta Teodoreseu („Proiec- tul de programă de biolo- gie pentru clasa a IX-a*), Maria Petrescu-Prahova („Cerințele modernizării programelor de fizică pen- tru școala de H ani") șl Da- vid Popescu (..învățămîntul limbii latine în liceu"). La rubrica Probleme ale prac- ticii școlare se publica ar- ticolele .Jmportanța mono- grafiilor profesionale in o- rientarea școlara* de Mihai Peteanu, .„Atribuțiile me- dieo-sanitare privind e- rientarea școlară și profe- sională a elevilor* de A. Anul și colaboratorii, „Me- todologia cenaclului lite- rar al elevilor” de Tudor Opriș și „Educația ateist- știintifică in școală" de Ion Enache. Sint inserate de asemenea, in acest nu- măr, două articole in legă- tură eu istoria școlii și gindirii pedagogice : „190 de ani de la înființarea Reuniunii Învățătorilor din Banat" de Onita Gligor și „Elemente noi privitoare la Școala de la Schei-Brașov* de Gheorghe Pîrnuță. Ru- brica Opinii cuprinde ma- teriale de Constantin Cn- eiuc („Orientări în defini- rea pedagogiei*), Vasile Tutoveanu („Definirea pe- dagogiei ea o știință teh- nică și socială"), Tiberiu Căliman („Pedagogia și o- biectul ei de cercetare") și Marin Călin („Obiectul și profilul pedagogiei contem- porane"). Numărul de fată al re- vistei este completat de rubricile Cronica vieții științifice și Critică și bi- bliografie. „GAZETA MATEMATICĂ" Pentru anul școlar 1969—1970, Ia Liceul agricol Oradea, în anul L se fac în^-riori pentru concursul de admitere la ur- mătoarele specialități: — Mecanică agricolă — 2 clase cu 72 elevi. — îmbunătățiri funciare — I clasă cu 36 elevi. Concursul de admitere se ține la sediul școlii !n zilele da 19—28 iunie 1969 și constă din probe scrise și orale la limba română și matematică, din materia claselor V-VIII. Vizita medicală se face la școală în ziua de 18 iunie 1969 orele 9 dimineața. înscrierile pentru concursul de admitere se fac cu începere de la 1 iunie pînă la 17 iunie 1969 inclusiv, pe baza urmă- toarelor acte: — Certificat de naștere în original și copie. I — Certificat de absolvire a școlii generale în original. xrlmlilinnlp — Fișa copilului de la 0—15 ani, pe care o eliberează școala ' ™ generală absolvită, sau certificat medical eliberat de circum- Ic scripția medîco-sanitară unde se află în evidență candidatul. — Buletinul de analiza sîngelui efectuată cu maximum 3 . săptămîni înainte de concursul de admitere. — Rezultatul examenului radiologie pulmonar executat cu cel mult 3 luni înainte de concura. La concursul de admitere se primesc absolvenți ai școlii generale în vîrstă pînă la 17 ani împliniți în 1969. Se primesc candidați din orice județ. Durata de școlarizare este de 5 ani și la absolvirea liceu- i lui agricol, elevii vor susține examenul de bacalaureat Absolventi: liceului agricol au dreptul să-și continue stu- diile in invățămintul supenor in aceleași condiții ca si ab- solvenții liceelor de cultură generală, sau vor fi încadrati 12 producție, prin grija Consiliului Superior al Agriculturii, te r agricole, fiind salarizați corespunzător pregătirii „ lor de specialitate. Pe toată durata școlarizării, în funcție de situația la în- a ră.a. "a. purtare și veniturile părinților, elevii liceelor * agricole pot primi burse de stat și alte forme de sprijin ma- terial din partea statului. Primesc gratuit manuale șco- lare și echipament de lucru în proprietate personală. Informații suplimentare — zilnic la Liceul agricol Oradea, nr. General Magheru nr. 26, telefon 1.53.62. bajului, metodele noi dea- naliză structurală, interfe- rența cu datele statisticii matematice și ale teoriei informației (uneori și ale calculului probabilităților in stilistică) fac din sti- listică unul din domeniile cele mai interesante ale lingvisticii actuale. Va- riantele funcționale ale limbii utilizate de vorbi- tori constituie, după cum se știe, obiectul de studiu și al lingviștilor si al cri- ticilor literari. Expresivita- tea limbajului însă trebuie raportată la diferența (u- neori și raportul) între (și dintre) mesajul emis și mesajul receptat Se pare că aici stă cheia analizelor stilistice pe care noi. in învățămîntul de toate gra- dele, o căutăm și, adesea, n-o găsim. Iată de ce și aceasta de a doua parte a lucrării lui Gh. Bulgăr incită, su- gerează și angajează pe cercetător ca și pe profe- sorul de limba română. Un bun început de exegeză poetică, exemplul unei munci fără de prihană. predîndu-le la centrele de valorificare GH. POALELUNGI Facultatea de filologie, București REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA i București, Piața Scînteii nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac prin oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii de presă. Tiparuli Combinatul Poligrafic Casa Scînteii 40.133