Proletari 'din toate țările, uniți-vi I ■ Orientări către acțiuni sindicale diferen- țiate și eficiente pag. a 2-a ■ Nevoia unei educații moderne pag. a 3-a ■ Va deveni profesorul o persoană ana- cronică ? pag. a 3-a ■ Repere pentru orientarea elevilor: invă- țămintul de subingineri pag. a 4-a Anul XXI-Nr. 997 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ tineri 30 mai 1969 4 pag. 25 bani Cursurile propriu-zise ale clasei a Xll-a s-au încheiat, de fapt, la sfîrșitul lunii a- prilie. Anul școlar al acestei clase s-a terminat. însă cu a- devărat abia vinerea trecută, după ce a luat sfîrșit perioada dedicată de școală pregătirii examenului de bacalaureat, ul- tima și cea mai mare încercare pe care o vor trece cei ce as- tăzi poartă cu mîndrie titlul de membri ai primei promoții a liceului de 12 ani. Am asistat, în acea zi de fi- nal școlar, la o solemnitate discretă și modestă, dar im- presionantă prin semnificația și densitatea ei emoțională care a avut loc la Liceul „Mihai Viteazul" din Bucu- rești. După tradițiile îm- pămintenite în fiecare școală, astfel de momente sînt sărbă- torite în chipuri diferite. Aici, sărbătoarea purta numele de „Festivitatea ultimei sonerii". t Sfîrșitul anului școlar, cu în- cheierile de situații pentru promo- vare și cu examenul și concursu- rile de sezon, ridică iar pe primul plan o serie de probleme vechi de cînd e școala și de deosebit răsu- net social: problemele examinării, ale notării, ale mediilor, cărora le este consacrată chiar o știință spe- cială — docimologia. Oricît de cu- noscute le sînt cadrelor didactice aceste probleme și cu toate că dis- cuția asupra lor este acum mai argumentată, fiindcă au apărut re- cent la noi lucrări în măsură să in- formez-» și să îndrume, este totuși util să mai reflectăm la ele din nou și în circumstanțele concrete ale a- cestu; an,. Să punem însă în discuție iar teme ca „subiectivitatea notării" sau ca „hazardul examenelor" ? Ele sînt destul de lămurite în do- cimologie ! Sînt aproape 40 de ani de cînd, într-un prim volum româ- nesc de specialitate („Tîlcul note- lor fn licee", 1933), directorul de li- ceu Teodor Neș făcea docimologie fără să vrea anume, punînd pe grafice notările profesorilor școlii, scoțîndu-i în evidență pe cei prea severi sau prea indulgenți. De mulți FINAL ȘCOLAR 4 Absolvenții s-au adunat in- tr-un careu. Pentru ultima oară, secretarii de U.T.C. ai cla- selor au ieșit în fața colegilor lor și a profesorilor și au pre- zentat raportul. Am văzut umezindu-se ochii unora dintre acești copii, care acum încetează de a mai fi copii. Aici, pe băncile a- cestui liceu, au trecut de la 15 la 16, la 17, la 18 ani. Aici, au crescut, au învățat, s-au legat de profesorii lor și au trăit momente care nu se vor mai întoarce niciodată. Dar nu numai nostalgia după anii de copilărie și adolescență petre- cuți în școală era sursa acestei* emoții. Ea era dublată, în a- celași timp, de marea și cople- șitoarea bucurie de a fi în- cheiat cu succes o etapă im- portantă din pregătirea lor. Respectînd una dintre tradi- țiile locului, absolvenții au în- mînat succesorilor lor ime- PROMOVĂRI Șl EXAMENE ani se scrie despre această variație în modurile de notare ale profesori- lor, care face să nu se potrivească între ele aprecierile examinatori- lor. Și sînt încă mai mulți ani de cînd, spre a supune pe elevi la probe omogene și în condiții de egalitate, în unele țări s-au adop- tat „teste docimologice" — probe obiective pentru măsurarea pro- gresului școlar, uniformizîndu-se, pe baza numelui științei respecti- ve, denumiri felurite (teste de cu- noștințe, teste școlare, teste didac- tice, pedagogice, educaționale ș.a.). Să punem iar în discuție nece- sitatea unor reforme în materie de examinare și notare ? In țara noas- tră a fost desființat paralelismul „examen de absolvire a școlii ge- nerale — concurs de admitere în licee și școli profesionale" și sînt în curs de experimentare sau în studiu alte îmbunătățiri, dintre care menționăm introducerea unei „fișe pedagogice" care ar putea avea, potrivit avizului unor doci- mologi, mari influențe asupra viitoarei organizări a examenelor și a scării de notare. Am mai putea discuta o propu- : ei-: -i a Xi-a. drapelul iteev’ui. ca pe un s:n:boî ci năzuințelor ger.e- rcase pe care le perpetuează sc-Mia cir. ces^r;;;; ;n gem- rație. Au rostit cuvinte calde de mulțumire profesorilor și au ascultat ultimele povețe are acestora. Apoi ..ultima sone- rie" a răsunat prelung pe co- ridoarele liceului. intr-o liniște înfiorată de emoție. In aceeași zi, 6G.610 de ab- solvenți c: îiceu’ui ș.-cs luat rămas bun de Ic profesorii tor, de la colegii lor din clasele mai mici. sărbătoriră totodată un optimist debut in viată- Pentru gîr.durile cere însoțesc acest debut este semnificativ textul telegramei adresate C.C. al P.C.R., tovarășului Nicolae Ceaușescu. de absolvenții Liceu- lui „I. L. Caragiale" din Bucu- rești. ..Pornim în viață plini de încredere că mintea și inimile noastre vor descifra în conti- nere, de mai mică importanță ști- ințifică, dar cu mare ecou în școală, în rîndurile elevilor și ale părinților, în legătură cu clasificările și pre- miile școlare de sfîrșit de an. în- tr-o comunicare la recenta sesiu- ne științifică de la Craiova (aprilie 1969), pornindu-se de la notele subiective, ș-a demonstrat nepre- ciziunea mediilor trimestriale, a celor anuale și, deci, a mediilor generale. Dacă mediile generale sînt adevărate doar între anume limite de aproximație, nu e drept să se stabilească diferențieri în clasificare numai pentru cîteva sutimi de punct (la unele clase foarte bune premiul I se obține pentru media 10, premiul al II-lea pentru media 9,97 și premiul al IlI-lea pentru media 9,95, în timp ce la clase mai slabe premierile cobpară sub media-9). S-a propus clasificarea și premierea pe colec- tive de elevi: premiul I pentru toți elevii cu cele mai mari medii apropiate între ele (eventual între 9,50 și 10), premiul al II-lea pen- tru gruparea de medii următoare (eventual 9—9,50), iar premiul al IlI-lea pentru mediile între 8 și 9. Ar fi poate mai bine să supunem COPIII Ochii lor cercetează ■umea cu nepotc-'ifi en- ricritate fi dorință de a fti. întrebările Ir. robire fi nmite. se adresează In primul rind dascălu- lui. omul de mina căruia pătrund pe pczr*a uriașe- 'ui fi mintinafutu: cutei ai cunoașteri: ««--.e 'că de ce. ir. p-^a-e r copiii așteaptă darurile cele moi de re*. ddmie minții ți ale tr.im-, de ia noi, oamenii fcoin. nuare tainele științei, frumu- sețile artei, că vom fi demni urmași a: acelora care cu mi- gală. abnegație și jertfe au creat cele mzii bune condiții pentru dezvoltarea omului — se spune in această telegramă. ' Absolvim școala în lunile pre- mergătoare a două mari eve- nimente de importanță istorică excepțională în viata poporu- lui rorr.cn — Congresul al X-lec al Partidului Comunist Român și a 25-a aniversare a ( eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, in cinstea cărora ne angajăm să facem totul pentru ca România so- cialistă să-și continue ascen- siunea multilaterală spre cele mai înalte culmi ale civiliza- ției și progresului". Sint cuvinte ieșite din inimă, cuvinte care exprimă năzuin- țele tinerei generații. O. B. atenției profesorilor, la acest sfîrșit de an școlar, un alt aspect, mai puțin discutat în literatura noastră docimologică — și anume cel refe- ritor la psihologia examinaților. Reținem aici în special două laturi ale problemei. S-a constatat, prin anchete și analize, că mulți elevi prezintă, în ajunul și în timpul examenelor (chiar la simple examinări curen- te), fenomene de adevărată boală, nu numai o simplă și banală emo- ție. Comportarea lor în timpul exa- minării nu poate fi normală, ei nu pot arăta ceea ce știu și ceea ce pot să aplice din cîte au învățat. Pen- tru profesorul examinator rezultă de aici o sarcină de mare impor- tanță : el trebuie să creeze și să păstreze, la examinările de orice fel și în special la acelea de care depinde viitorul candidatului, o atmosferă de seninătate și încre- dere, de încurajare, pentru ca, da- torită înțelegerii și răbdării dove- dite de el, elevul să poată reintra în normal. Profesorul nu trebuie să se grăbească și să asimileze fe- nomenele morbide și consecințele lor în expunere cu lipsa de pregă- tire (sînt elevi care chiar la lucră- SIMPOZIONUL NATIONAL „BAZELE PSIHOLOGICE ALE ACTIVITĂȚII PIONIEREȘTI" Tn ziieie de 23 < 24 mai a.c. s-au desfășurat la Palatul Pionie- rii:? din București lucrările Sim- Național ^Bazele psiho- pefagor se ale a : itit i pîonie- organiza» ue Consiliul Na- țtanal îl Pionierilor -1 Ir.stii-iul de r.i.r.ie pedagogice. T-s.’- --i :-se în scrA de manifes- tări dedicate celei de ?. 25-a ani- ersâri a eliberării României de sub jugul fascia; și celei de a 20-a aniversări a înființării Organiza- re: Fier.iernor cin Republica So- cialistă România, aceasta presti- gioasă manifestare științifică a reunit numeroase cadre universi- tare și cercetători din domeniul filozofiei, psihologiei, pedagogiei, sociologiei, comandanți de pionieri, activiști, precum ș! numeroși pro- fesori din Capitală și din țară. In cuvîntul de deschidere, acad. Ștefan Bălan, ministrul învăță- mîntului. a subliniat aportul deo- sebit pe care îl aduce Organizația Pionierilor în educarea comunistă a școlarilor. ..Bilanțul realizărilor de pînă acum — a snus ministrul învățămîn- tuluj — este încurajator, dar el ne obligă la mai mult, la mai bine Mi- nisterul învățămîntului și Consiliu] Național al Organizației Pionierilor, inspectoratele școlare și consiliile județene, conducerile de școli și co- mandanții de unități au datoria să-și sporească eforturile în vederea îmbunătățirii continue a formelor de activitate pionierească, pentru a asigura formarea multilaterală a tineretului în raport cu cerințele de dezvoltare ale societății noastre". în continuare au fost prezentate referatele : „Direcții și perspective în activitatea organizației pionie- rilor din Republica Socialistă Ro- mânia", de Virgil Radulian, preșe- dintele Consiliului Național al Or- ganizației Pionierilor, adjunct al ministrului învățămintuiui, ..Ac- tivitatea pionierească in cei 20 de ani de la înființarea Organizației Pionierilor" de Silvestru Patița, vicepreședinte al Consiliului Na- țional al Organizației Pionierilor și „Activitatea pionierească în con- textul pedagogiei contemnorane" de conf. univ. dr. George Văideanu, directorul Institutului de științe pedagogice. Lucrările simpozionu- lui s-au desfășurat apoi în cadrul secțiilor „Bazele teoretice ale ac- tivității pionierești", ..Psihologia vîrstei pionierești" si ..Metodica ac- tivității pionierești". 1d cadrul fie- rile scrise pierd multă vreme pînă li se estompează emoția). Mai ales cînd nu cunoaște candidatii, apelul la fișele de caracterizare, la per- formanțele lor anterioare îl ajută pe examinator să-1 înțeleagă pe elevul examinat și să stabilească o atmosferă propice dezvăluirii ade- văratei și completei sale pregătiri. Mai supunem' atenției profesori- lor care examinează, deci „cîntă- resc" performantele elevilor (fiind- că „examen" se leagă etimologic de „balanță"), obligația morală și legală de a fi, cum se spune în legende, „drepți judecători". Gre- șelile în apreciere pot' tiefermina mari tulburări în sufletul elevilor, mai grave chiar decît perturbările de integrare socială, care se mai pot retușa cu vremea. Elevii în- vață de la profesori, poate chiar mai mult decît de la părinții lor, normele etice de purtare în socie- tate. Examinarea și notarea nu se referă numai la elev ; și clasa ju- decă pe profesor pentru felul cum își îndeplinește această datorie de mare răspundere încredințată de societate, de „drept judecător". O lecție se mai poate repeta, dacă n-a fost înțeleasă, unele exami- eărei secții *n fest prezentate nu- meroase comunicări care au abor- dat aspecte variate ale muncii cu pionierii. Discuțiile purtate pe mar- ginea comunicărilor, sugestiile și propunerile făcute de către parti- cjpanțî au doi edil interesul deo- sebit de care s-a bucurat acest simpozion in rîndurile tuturor ce- lor care muncesc cu pionierii. « „In fiecare dintre comunicările prezentate în cadrul simpozionului — r.e-a spus prof. dr. Constantin Puf an — au existat elemente de tratare psihologică, deosebit de im- portante. Au fost surprinse rela- ții și interrelații între cercurile pio- nierești și activitatea școlară, sub- iiniindu-se factorii care contribuie la îmbunătățirea activității școla- re prin intermediul stimulenților specifici ai cercurilor pionierești și invers, activitatea pionierească prin intermediul activității școlare- Co- municările prezentate au avut ast- fel nu numai o utilitate teoretică, dar și o evidentă utilitate practică aplicativă. în sensul că au sugerat modalități de îmbunătățire a acti- vității din unitățile și detașamente- le de pionieri". „Prin întreaga lor desfășurare, lucrările simpozionului au relevat importanța deosebită pe care o re- prezintă din punct de vedere al structurii personalității elevilor perioada pionieriei — a fost de pă- rere prof. univ. dr. docent B., Zorgd. Atît materialele prezen- tate, cît și discuțiile, au cuprins propuneri valoroase privind unele aspecte teoretice și metodologice ale activității cu pionierii, care a*u fost fundamentate teoretic și care pot fi puse în aplicare și practic. Socotesc că pentru noi toți cei care formăm tînăra generație conclu- ziile simpozionului sînt demne de luat în seamă. întrucît ele sînt de natură să întărească atît activi- tatea școlii, menită să dezvolte gîndirea copiilor, cît și pionieria, îndreptată spre legarea acestei gîndiri cu activitatea concretă, cu viața, cu ceea ce îl atrage pe copil și îl poate afirma ca personalitate". „In etapa superioară în care se găsește mișcarea pionierească din țara noastră, caracterizată prin- tr-o fundamentare științifică și printr-o căutare creatoare a celor mai adecvate și eficiente forme de muncă, simpozionul a reprezentat nări și notări sînt însă acte unice, definitive. Examinatorul își poate permite să îndrepte o situație șco- lară grea a unui elev, la reluarea unei examinări, dar cînd nu a- junge cu aprecierea la nivelul a- devărat al elevului examinat, cînd se grăbește cu cîntărirea, neluînd în considerare tot fondul de mă- surat el dă o grea lovitură încre- derii pe care tineretul trebuie să o aibă în echitate, în autoritate Iar cînd se mai discerne și o in- tenție de a pedepsi prin notă, de a manifesta anume antipatii care nu au ce căuta în raporturile pro- fesor-clasă, elevii mai sensibili pot ajunge la reale crize sufletești. Examenele și promovarea au fost și vor fi, pînă ce reformele introduse de modernizarea în curs a învățămîntului le vor reconside- ra, prilejuri de frămîntări, dar și de reflectare la modul cum li se poate asigura caracterul de drep- tate și obiectivitate care face să se asocieze „balanta-examen" la sim- bolul justiției. Dr. DUMITRU MUSTEK secretar științific Institutul de științe pedagogice o sinteză a experienței dobîndite pînă în prezent pe plan național — a afirmat prof. Toma Mareș, președintele Consiliului Organiza- ției Pionierilor din județul Con- stanța. Prin întreaga sa desfășurare această importantă manifestare științifică a deschis noi - orizon- turi muncii de cercetare în do- meniul problemelor pionierești și a dovedit, în același timp, irite- resul pe care îl acordă oamenii de știință — cercetători, pedagogi, psihologi, sociologi — muncii la- borioase desfășurate de zecile de mii de învățători și profesori co- mandanți de detașamente și uni- tăți". Referindu-se la unele din con- cluziile pe care le-au pus în lu- mină lucrările simpozionului, lec- tor univ. dr. Pantelimon Golu ne-a spus: „Printre problemele care au stîrnit interesul în ca- drul secției «Phisologia vîrstei pionierești» a fost și aceea cu privire la corelația dintre activi- tatea pionierească și învățarea de tip școlar. în legătură cu aceasta a fost subliniată necesitatea de a se găsi metodele adecvate pentru a asigura îmbinarea învățării și educației școlare cu învățarea și educația pionierească, în sensul de a asigura în permanentă rolul conducător dominant al activită- ților școlare în raport cu cele pio- nierești. S-a scos de asemenea în evidență faptul că în cercetarea și cunoașterea copilului trebuie luate mai amplu în considerație variabilele psiho-sociale de com- portament : afectivitatea, preferin- țele, gustul, opiniile". „Deși elaborate de cercetători diferiți, din diferite puncte geo- grafice de pe harta țării, comu- nicările susținute la simpozion s-au prezentat ca structurînd un întreg, ceea ce a conferit aces- tei manifestări științifice un plus de valoare atît pentru cercetarea fundamentală, cît și pentru cea aplicativă — a opinat prof. Dumi- tru Fînaru, de la Liceul pedago- gic din Bacău. Simpozionul mar- chează un punct de salt calitativ în mișcarea pionierească, deoare- ce a oferit numeroase soluții cu finalitate aplicativă, ceea ce va contribui la eliminarea empiris- mului în activitatea cu purtăto- rii cravatelor roșii. Minuțioasa pregătire a lucrărilor, excelenta lor organizare. înalta ținută știin- țifică a comunicărilor prezentate, competența în participările la discuții, năzuința unanimă de a aprofunda în continuare proble- mele de cercetare, luînd totodată în studiu altele noi — iată cîteva dintre coordonatele esențiale care • definesc această importantă ma- nifestare". Rezumînd părerea unanimă a participantilor la simpozion, prof. Ion Orghidan, cercetător științific la Institutul de științe pedagogice, ne-a spus : „Simpozionul Național pri- vind bazele psiho-pedagogice ale activității pionierești organizat de Consiliul Național al Organizației Pionierilor și Institutul de științe pedagogice constituie, prin pro- blemele fundamentale dezbătute și prin nivelul științific deosebit al comunicărilor ținute, o contribu- ție substanțială Ia valorificarea noii concepții așezate de Parti- dul Comunist Român la baza or- ganizării activității cu pionierii. Simpozionul a constituit o mani- festare de prestigiu a celor ce muncesc cu pionierii, un îndemn și un angajament spre rezultate tot mai bune în asigurarea efi- cienței educației pionierești". ACTIVITATEA CURENTĂ ACTIVITATEA CURENTĂ • ACTIVITATEA Orientări către acțiuni sindicale diferențiate si eficiente 9 9 0 consfătuire a profesorilor de istorie din județul Arad O trecere mai atentă în revistă a acțiunilor întreprinse de sindica- tele din învățămînt în ultimele de- cade relevă faptul că acestea se orientează tot mai mult spre acele laturi ale activității profesionale care sînt cele mai actuale în etapa dată, care preocupă cel mai mult cadrele didactice. Firește, o primă problemă de actualitate a constituit-o în aceas- tă etapă sprijinirea membrilor de sindicat în vederea încheierii cu succes a anului școlar. în acest scop sindicatele din învățămînt ale ora- șelor Brăila și Giurgiu, de pildă, au organizat mese rotunde, simpo- zioane și schimburi de experiență pentru popularizarea celor mai efi- ciente metode de organizare și des- fășurare a lecțiilor de recapitulare și sinteză, de sprijinire a elevilor din clasele a VIII-a și a XH-a pentru pregătirea în vederea exa- menelor de absolvire, a bacalau- reatului și a admiterii în licee, în școlile profesionale și respectiv în învățămîntul superior și în școli- le postliceale. Numeroase grupe sindicale din școli, precum și o serie de sindi- cate din localitățile mari au in- tensificat în ultimul timp și spri- jinul acordat orientării școlare și profesionale a elevilor. In Bucu- rești, comitetul sindicatului învăță- mînt din sectorul 3 a studiat în a- cest scop experiența unor diriginți în ceea ce privește caracterizarea psiho-pedagogică a elevilor din cla- sele a VIII-a și a'XII-a, legătura cu profesorii și cu părinții acestor elevi în vederea stabilirii cît mai juste a viitoarei profesiuni a ab- solvenților. Această experiență a fort Împărtășită apoi în cadrul ma- Mai multă pentru educarea preocupare rutieră a elevilor Din cercetarea cauzelor produ- cerii a numeroase accidente de circulație rezultă că nu intensi- ficarea traficului de vehicule luat ca atare generează accidentele, ci o anumită atitudine, mai bine zis o anumită ignorare a rigorilor lui. Stadiul în care a ajuns circulația In țara noastră, ca și perspectivele de dezvoltare ce i se întrevăd, cer fiecăruia să înțeleagă că în zilele noastre deplasarea pe un drum sau pe o stradă trebuie să se su- pună unor reguli unanim accep- tate, că fără o disciplină rutieră liber consimțită nu se poate con- cepe contracararea eficientă a ac- cidentelor. Sub raport teoretic, de ideea mai sus amintită oricine este convins fără prea multe argumente. Nu în același fel stau lucrurile în ce privește aplicarea ei în prac- tică. Este știut că arareori încalcă cineva regulile de circulație din rea-voință ; în schimb, adeseori se trece peste ele din grabă, din ușu- rință și chiar din comoditate, în- fruntînd la nevoie și riscurile. Con- cludent este în acest sens exem- plul cetățeanului care traversează strada printre mașini Ia numai cîțiva metri de locul marcat pen- tru trecerea pietonilor. în fața acestei imagini te întrebi fără să vrei: oare infima economie de timp sau de spațiu merită un ase- menea risc? Răspunsul este cate- goric negativ. Si totuși, asemenea cazuri sînt, din păcate, cotidiene, după cum aproape tot atît de co- tidiene sînt și accidentele produse din această cauză. nifestării organizate de comitetul sindicatului pe sector, în cadrul Școlii generale nr. 51, unde au fost discutate de asemenea mijloacele de asigurare — printr-o strînsă legătură cu sindicatele din între- prinderi, școli profesionale, insti- tuții de învățămînt superior etc. — a unei cît mai ample și mai bogate informări a elevilor asupra diferi- telor. sectoare de activitate către care se pot îndrepta. O problemă de mare actualitate, căreia organele și organizațiile sin- dicale îi acordă toată atenția, este ■ cea a pregătirilor în vederea tre- cerii, din toamna acestui an, la rea- lizarea învățămîntului general de 10 ani. Sindicate cum sînt cele din orașele județelor Sibiu, Timiș. Bi- hor sprijină inspectoratele județene în stabilirea rațională a rețelei șco- lilor la care urmează să se înfiin- țeze, din septembrie 1969, clasa a IX-a, le ajută în asigurarea spa- țiului și a cadrelor didactice nece- sare, în profilarea claselor respec- tive, în crearea condițiilor pentru practica elevilor. O mare atenție acordă în același timp aceste sin- dicate acțiunii de lămurire a părinților asupra avantajelor pe care le asigură frecventarea clase- lor IX—X de către tinerii care nu urmează școli postgenerale. Paralel cu aceste activități sin- dicatele desfășoară in continuare acțiuni menite să contribuie la per- fecționarea cadrelor didactice și la modernizarea predării. A devenit, o practică obișnuită în activitatea multor organizații sindicale invi- tarea unor cadre didactice universi- tare, a unor cercetători în dome- niul pedagogiei și psihologiei pen- tru a face în fața învățătorilor și Dacă în privința vîrsrtnicilor ne- respectarea regulilor de circulație rămîne deocamdată, în anumite li- mite, explicabilă prin lipsa unei educații adecvate la timpul cu- venit, problema devine cu mult mai acută dacă o raportăm la si- tuația copiilor în general și a elevilor în special. Este un do- meniu în care școala, ca unul din principalii factori de educație, tre- buie să-și facă din plin simțită influența. Un început bun s-a făcut, iar efectele sale nu pot fi contestate. Dar atunci cînd anual citeva sute de copii își pierd viața ori sînt răniți în accidente dc cir- culație, unii rămînînd cu infirmi- tăți de neînlăturat, se vede clar că lucrurile nu mai pot fi tratate ca pînă acum. Se impune o revi- zuire radicală a opticii și, implicit, a răspunderilor. Ar fi nejust să căutăm cauzele accidentelor soldate cu victime din rîndul elevilor exclusiv în școală. Vina este, fără îndoială, în primul rînd a celui din pricina căruia s-a produs accidentul. Dar tot atît de greșit ni se pare să absolvim școala de orice răspundere față de modul cum se comportă o parte din elevi în calitate de pietoni sau pasageri în mijloacele comune de transport. După părerea noastră, a sosit tim- pul ca școala să considere disci- plina rutieră ca parte integrantă a disciplinei generale de care tre- buie să dea dovadă orice elev. Poate că nu ar fi rău ca printre criteriile care stau la baza acor- dării notei la purtare să figureze și cel al respectării regulilor de circulație. profesorilor expuneri despre ceea ce este nou în științele educației. Ase- menea expuneri au avut loc. de pildă, la Brașov, Constanța, Tirgu Jiu, Giurgiu, Timișoara. După cum se vede, pe lingă sindicate cu tra- diție mai veche în acest domeniu, au fost antrenate într-o activitate susținută de informare și documen- tare pedagogică și sindicate la care manifestarea acestei preocupări este de dată recentă. • Evidentă in viața multor orga- nizații sindicale este și orientarea spre desfășurarea unei munci ba- zate pe criterii științifice. La Liceul nr. 2 din Pitești, de exemplu, bi- roul grupei sindicale a inițiat o acțiune amplă de cercetare a mo- dului cum este valorificat timpul cadrelor didactice pentru ridicarea eficienței procesului inscrectiv-edu- cativ. Concluziile parțiale deduse din a ceas*? cercetare au permis sâ fie descoperite și valcn: ;ate. \dar pe parcursul desfășurării ei, impor- tante disponibilități de timp atit pe ansamblul colectivului, cit si pentru f fiecare învățător și profesor. Sindicatul învățămînt din ora- șul Pitești ■ realizat, de asemenea, în colaborare cu inspectoratul șco- lar, o analiză comparativă a eficien- ței activității comisiilor metodice, a comisiilor profesorale și a cercu- rilor pedagogice, ca participarea di- rectorilor și organizatorilor grupe- lor sindicale din școli, a responsa- bililor de comisii metodice și a metodiștilor din cercuri- Această acțiune a contribuit la eliminarea acțiunilor de rutină, la concentrarea atenției asupra activităților cu ca- racter creator. în sfîrșit. se mai cuvine menționată, fără a epuiza prin aceasta lista acțiunilor desfă- Pentru imprimarea unei educatii rutiere conștiente, în stare să eli- mine cu timpul încălcarea reguli- lor de circulație de către viitorul absolvent, nu sînt suficiente nu- mai expunerile ori discuțiile pe- riodice care au loc în prezent, pe această temă la orele de dirigenție. Se cere ca aceste activități să Ce 1 împletite cu urmărirea efectelor în practică. Puțini sînt. de pilda, dirîginții și, în general, cadrele didactice care supraveghează veni- rea și plecarea elevilor și îi aver- tizează pe cei indisciplinați, cu toate că această practică simplă ar contribui mult la întărirea or- dinei în circulație, la prevenirea producerii accidentelor. Mulți copii, mai ales în mediul rural, dar și în orașe sînt po- sesori de biciclete. împrejurarea ar trebui folosită de cadrele di- dactice în scopul lărgirii ariei te- maticii rutiere, pentru ca elevii să-și însușească încă în școală nu numai regulile de circulație ce re- vin pietonilor, dar și pe cele ce îi privesc pe conducătorii de ve- hicule. în felul acesta li s-ar cla- rifica de pe acum ce însemnătate are în traficul rutier relația pieton — conducător de vehicul, cît de necesar este ca și unul și celă- lalt să respecte deopotrivă înda- toririle ce le revin ca participanți la circulație, indiferent în ce cali- tate s-ar găsi din acest punct de vedere. Evident că indicații metodolo- gice și sfaturi practice despre mo- dul cum trebuie prezentate în școală problemele circulației pot fi date multe, dar aceasta ar de- șurate, atenția acordată de sindi- catul învățămînt din Pitești edu- cării multilaterale a personalului administrativ din școli. Pentru a- ceasta, în numeroase școli au Ioc cu regularitate, bilunar, momente de informare politică iar pe oraș, au fost create citeva cercuri de lectură cu personalul administrativ, care sînt frecventate. Exemplificatoare, acțiunile orga- nizațiilor sindicale din județul Ar- geș sînt departe de a constitui un caz singular. Activități asemănă- toare au inițiat in ultima perioadă și alte sindicate din învățămînt, ca de pildă cele din Sibiu. Galați, Giurgiu. Cluj etc. La Cluj, de pildă, se organizează cu regularitate ac- țiuni de informare și documentare de specialitate a cadrelor didactice, se acordă, cu sprijinul cadrelor universitare, consultații pentru di- riginți etc. Asemenea fapte evidențiază capa- citățile sporite ale organizațij:or sindicale din iavâțămJnt in spriji- nul activității de perfecționare a corpului didactic, ridică prestigiul acestora, constituind o bază de lansare pentru acțiuni desfășurate pe un front mai larg. Ne gindim in mod special, pentru perioada care urmează, la acti '.iiț. menite să determine o cît tu: depună și mai interesantă valorificare a va- canței cadrelor didacuoe, a pregăti- rii In cele mai bune coodi; i • des- chiderii noului an școlar, ia asigu- rarea unor condiții bure de viață și de activitate re;e. ma: - t ero- moții de învățător: și profesori care vor întări, din tow.na aeest-ui an. rindurile corpului AL CTVCA păși intențiile arăcolmui de fată. Semnăian.e noastre vor numai sS sublinieze faptul de r. evoc testa :a actual: tate că ii educația rit eră a școlarilor acv-nea l=v*țări«Jar și profesorilor este boMolMR. Ae rolul pe care ei Înțeleg sâ-1 joace in acect proces -omp'ex depimiud în mare măsură transpunerea fa viață a dezăderaSuhâ unanim ca nici un elev să na devină victimă a accidente.or de circulaiSe. Lococ colonel de miliție. EST GHEORGHE -k Micit ,.milițieni" in exercițiul funcțiunii Recent a avut Ioc Ia Moneasa o consfătuire a profesorilor de istorie din județul Arad. Organizată de către Inspectoratul școlar al județului Arad, cu sprijinul Consiliului popular județean și sub îndrumarea Comitetului județean al P.C.R. în cins- tea aniversării a 25 de ani de la eliberarea patriei, consfătuirea a reunit peste 150 de profesori de specialitate din școlile ju- dețului, precum și inspec- tori. Au fost de față re- prezentanți ai organelor locale de partid și de stat. în cadrul consfătuirii au fost dezbătute unele probleme ale istoriei mo- derne și contemporane a României și ale istoriei mișcării muncitorești din țara noastră, precum și aspecte științifico-metodi- ee referitoare la activita- tea profesorilor de istorie. Participanții au ascultat expuneri făcute de tova- rășii Gheorghe Zaharia, director adjunct al Insti- tutului de studii istorice și social-politice al C.C. al P.C.R., și Eugen Olcea- nu, șef de secție Ia Comi- tetul județean P.C.R. Arad, pe temele „Desăvir- șirea procesului de for- mare a statului național român și situația Româ- niei intre cele două răz- boaie mondiale", „Pregă- tirea, desfășurarea ți im- portanta insurecției națio- nale antifasciste din au- gust 1944. organizată și condusă de P.C.R." și ..Patriotismul socialist. Rolul cadrelor didactice in educarea tinerei gene- rații in spiritul patriotis- mului și internaționalis- mului socialist". Au fost prezentate totodată re- zultatele cercetărilor ar- heologice din județul Arad ți s-au expus refe- rate privind desfășurarea activității in cercul de is- torie și ergasizarea ex- eursulac eu temi isturieă. Partietpanților li s-aa pas de asemenea la dispariție u repertori» al descope- ririlor arheologice din ju- dețul Arad, o bibliografie privind istoria locală a județului și indicații eu privire la stabilirea itine- rarelor turistice cu temă istorică. în concluziile de la sfir- Mtul consfătuirii s-au pre- zentat principalele sarcini care revin profesorilor de istorie in instruirea și edu- carea ele'Hor. Prof. ALEXANDRE ROZ CURENTĂ • ACTIVITATEA La cercul de aeromodelism de la Palatul pionierilor din Capitală se expli- că tehnica funcționării rachetelor Consfătuire cu directorii școlilor sportive și ai liceelor cu program de educație fizică în cursul, zilei de miercuri, 23 mai a.c.. a avut loc la Ministerul învățămîntului o consfătuire de ’ lucru cu directorii școlilor sporti- ve și ai liceelor cu program de educație fizică. Lucrările consfă- :. r: = ; fost conduse de către toci Traian Pop. adjunct a. miuuu*-?.. :n. ă^mintuiu:. Au fanxicai w. Angne. Aiexe. pre- padinteie CNEFi ș; E— . Gntou, Vicepreședinte al C5EFS. A iest discutat cu acest prilej planul de acțiuni menite să sporească apor- - :u. 'nvățămintului de cultură ge- neraiă Ia pregătirea și partici- parea țârii noastre la jocurile o- limpice .are vor avea loc în 1972 DE EA MINISTERUL IMiTUlIII Se aduce la cunoștința cadrelor didactice că, de la data intrării in vigoare a Statutului personalului didactic, nu se mai acordă defini- tivarea în învățămînt, fără examen, potrivit Hotărîrii nr. 1059 din 1959. In legătură cu sărbătorirea Zilei de 1 Iunie în legătură cu sărbătorirea zilei de 1 Iunie, „Ziua Internațională a copilului", se aduc la cunoștință următoarele : în perioada 26 mai—1 Iunie, în unitățile preșcolare, în școlile de la orașe și sate, educatoarele, învă- țătorii, profesorii, dirîginții vor vorbi copiilor, în mod corespunză- tor vîrstei acestora, despre însem- nătatea zilei de 1 Iunie, despre grija partidului și statului nostru pentru copii și tineret. în școlile de cultură generală, precum și în casele de copii se vor la Miinchen. De asemenea. parti-f cipanții au luat cunoștință de mă- surile stabilite de Ministerul învă- mîntului cu privire la organizarea și desfășurarea activităților in taberele centrale de instruire sportivă pe perioada vacanței de tară. în Încheierea lucrărilor consfă- tuirii, tov. Traian Pop a subliniat raiul crescind al școlilor sportive in dezvoltarea sportului de perfor- manță din țara noastră, precum și necesitatea ca toate inspectoralele școlare și conducerile de școli, toate colectivele de cadre didac- tice să acorde un interes sporit pregătirii sportive a tineretului. Inspectoratele școlare județene vor putea da curs favorabil numai ace- lor cereri de acordare a definiti- vării pe bază de vechime, fără exa- men, care au fost înregistrate pînă Ia 15 martie 1969. organiza în ziua de 1 Iunie mani- festări cultural-artistice. în orașe și comune se vor organiza expo- 9 ziții de lucrări cu caracter artis- tic executate de preșcolari, jocuri sportive, concursuri de biciclete, trotinete și triciclete, excursii, vi- zite la muzee etc. Elevii vor fi în- drumați să participe, în perioada 26 mai — 1 Iunie, la spectacolele pentru copii programate de teatre, cinematografe, casele de cultură ale sindicatelor, cluburi, precum și la serile de basme, Ia concursurile de cititori și recitatori organizate de biblioteci. Școala de la Căianu a împlinit 100 de ani Acum o sută de ani, in satul Căianu de pe melea- gurile clujene lua ființă o nouă școală. Timp de un veac ea avea sâ instruias- că și să educe generații după generații, fiind in a- celași timp un factor de răspîndire a culturii în rin- durile sătenilor. Duminica trecută, Ia săr- bătorirea centenarului scolii au participat un mare nu- măr de elevi șl foști elevi, dascăli de acum și de altă- dată, săteni din localitate și din comunele învecina- te. Cuvtntările rostite cu a- PAGINA 2 cest prilej au evocat mo- mente din istoria școlii și au relevat condițiile deose- bit de bune în care învață azi., — aidoma elevilor din întreaga țară — elevii din Căianu. Tovarășul ing. loan Murășan, membru al birou- lui comitetului județean de partid, vicepreședinte al consiliului popular jude- țean, a transmis cadrelor didactice, elevilor, cetățe- nilor din Căianu, din par- * tea comitetului Județean de partid și a consiliului popular județean, călduroa- se felicitări cu prilejul cen- tenarului școlii, urindu-le noi succese în activitatea viitoare. Cu prilejul sărbătoririi centenarului ministrul în- vățămintului a adresat ca- drelor didactice și elevilor școlii centenare o scrisoa- re care a fost citită în ca- drul festivităților, Participanții la adunarea festivă au adresat C. C. al P.C.R.; tovarășului Nicolae Ceaușescu, o telegramă în care se spune între alte- le : „Colectivul de cadre didactice, părinți, elevi și foști elevi ai școlii genera- le Căianu, județul Cluj, întruniți cu ocazia sărbăto- ririi a 100 de ani de la în- ființarea școlii românești în localitatea noastră, vă transmit dr. și prin dum- neavoastră conducerii de partid și de stat eele mai sincere mulțumiri pentru grija și prețuirea deosebi- tă pe care o acordați șco- lii și slujitorilor ei. Expri- mîndu-ne întreaga adeziu- ne față de politica partidu- lui și statului, facem legâ- mint de a munci cu toată puterea și capacitatea noa- stră pentru educarea tine- rei generații". în cadrul sărbătoririi, ea - re s-a încheiat cu un pro- gram artistic, a fost dezve- lită o placă comemorativă dedicati centenarului școlii. In sprijinul pregătirii perfecționării profesionale In ultimul timp Comi- tetul sindicatului învăță- mînt din sectorul 5 al Ca- pitalei a organizat mai multe acțiuni ea eanezer profesional eare s-aa ba- cuat de o deosebită apre- ciere din partea profesa- rilor de diferite speciali- tăți. După cum ne infor- mează prof. Mariana Ga- vrilesca, președinta .in- dicatului, nu demult pro- fesorii de fizică au ascul- tat o expunere a cercetă- torului Mircea Oncescu de la Institutul de fizică ato- mică despre aplicațiile e- nergiei nucleare. In cadru] aceleiași manifestări au fost proiectate și două fil- me. Manifestări asemănătoa- re au fost organizate și pen- tru profesori de alte spe- cialități. Astfel profesorii de geografie s-aa intilnit cu prof. univ. Mihai lancu de la Universitatea din București, care a efectuat recent o vizită în Franța. Cunoscutul geograf român a comunicat o serie de interesante date privind îndeosebi litoralul fran- cez șl Munții Alpi. La rîndul lor, profesorii de istorie s-au intilnit cu cercetătorul Vasile Netea, de la Institutul de istorie „N. Iorga“. care a confe- rențiat despre aetul istoric de la 23 August 1944. Pesw puțin timp, pro- fesorii de limba română vor pleca Intr-o excursie documentară al cărei tra- seu va trece prin Valea Teleajenului, a Prahovei și a Dîmboviței. Cu acest prilej vor fi vizitate casele memoriale și muzeele de pe aceste meleaguri. In scopul stimulării ac- tivității de cercetare pe- . dagogică in școlile sec- torului, comitetul sindica- tului a organizat și u» schimb de experiență la care au participat mem- brii birourilor grupelor sindicale. Cu acest prilej prof. P. Ivanciu, director adjunct Ia Liceul „Gh. Șincai", a vorbit, pe baza rezultatelor obținute de ca- drele didactice din acest liceu, despre organizarea și desfășurarea muncii de cer- cetare pedagogică in școa- lă . Concerte pentru elevi Devenite tradiționale, concertele și celelalte ma- nifestări muzicale organi- zate de Filarmonica de stat din Galați în scopul edu- cației estetice a elevilor suscită un mare interes în rindurile micilor auditori. Organizate cu regularitate aceste „întilnlri muzicale", oferă copiilor numeroase prilejuri de desfătare ar- tistică și totodată le lărgesc cunoștințele și le deschid drumul spre înțelegerea muzicii simfonice. în deo- sebi au fost prețuite con- certele prezentate la Ga- lați, Brăila, Tecuci, Tg. Bu- jor, Berești, Tudor Vladi- mirescu, Pechea și Inde- pendența. Acestea au fost precedate de succinte pre- fețe muzicologice, cuprin- zind date privitoare la via- ța și opera compozitorilor și, implicit, la stilul și va- loarea lucrărilor audiate. Uneori, la solicitarea pro- fesorilor, concertele au fost prezentate chiar în sălile de clasă, ca lecții de un tip deosebit, care s-au ca- racterizat printr-o mare e- ficiență. Manifestările muzicale organizate pentru elevi de Filarmonica de stat din Galați aduc o contribuție importantă la îmbogățirea culturii generale a acesto- ra, le trezesc interesul pentru acest domeniu al artei, îi fac să trăiască momente de reale emoții artistice. „Cineclubul Cutezătorii" La Casa pionierilor din Cimpulung-Moldova func- ționează cineclubul „Cute- zătorii", a cărui activitate bogată și variată a atras un mare număr de pionieri și școlari. In cele șase grupe de creație ale cineclubului au loc expuneri privind isto- ria cinematografiei univer- sale și românești, precum și acțiuni teoretice și prac- tice în care sînt parcurse toate etapele necesare reali- zării unui film: scenariu, fil- mare, laborator, montaj și sonorizare. Pînă în prezent au fost terminate un nu- măr de 10 filme, ale căror subiecte abordează cele mai variate aspecte ale vie- ții pionierești de pe me- leagurile cîtnpulungene. Menționăm, printre ele, „Festivalul primăverii", care prezintă cele mai reu- șite programe ale formații- lor școlare din oraș, „Ră- dăcinile" — incursiune în creația talentaților ciopli- tori in rădăcini nscate de molid și brad din Holoboș- ca, „Spre înălțimi", dedi- cat rachetiștilor de la școa- la generală din Pojorita, „Lăcomia pierde omenia", film de animație după cu- noscuta fabulă a Ini Crean- gă, „Atențiune, filmăm!“ și „Povestea unei altițe". Au fost realizate, de ase- menea, reportaje despre activitatea cercului de ar- tă populară și a cineclu- bului. Pe șantier se află prime- le filme in culori — „Plu- gușor cimpulungean" și „S-a născut un om" — ale căror subiecte se inspiră din tradiția folclorică a Cimpulungnlni. F. MICHITOVICI și G. TOXIN aasn □□@01 OPINII OPINII • OPINII • OPINII • OPINII • OPINII • OPINII • OPINII • OPINII NEVOIA UNEI EDUCAȚII MODERNE Succesul unui sistem de învătă- mint constă în inteligenta echili- brare dintre instrucție și educație, factor decisiv în armonizarea per- sonalității viitorului cetățean. Ori- ce rupere a echilibrului este nocivă și se resimte în viata socială, du- cînd fie la indici scăzuți ai valorii profesionale, fie la fenomene ne- gative de comportament. Cu toate eforturile de a se da o mai mare eficientă educației prin lecții, prin regim și climat școlar ori prin activități extrașcolare, a- ■sistam totuși în momentul de fată Ia un decalaj între instrucție și educație. în domeniul instrucției s-au făcut pași mari îndeosebi în sensul modernizării conținutului și mijloacelor predării. In schimb, în domeniul educației progresele sînt cu mult mai modeste. Expli- cația acestui dezechilibru, a aces- tui asincronism, trebuie căutată în doi factori, după părerea mea e- sențiali : asaltul fluxului informa- țional și slaba preocupare pentru determinarea componentelor psi- hologice, particulare tineretului de azi. j^Bnularea extrem de rapidă de ^^moștințe, care antrenează în- cărcatfea programelor de învăță- mînt, obligă pe profesor să se con- centreze cu precădere asupra la- turii informative a lecției pentru realizarea parcurgerii integrale a materiei prevăzute. în această si- tuație, cel puțin la obiectele știin- țifice, realizarea laturii formative a lecției se mărginește adesea la înarmarea elevilor cu deprinderi de muncă intelectuală, la formarea unor aptitudini pentru studiul or- donat, logic, sistematic, la exerci- tarea laturii volitipnale a perso- nalității în procesul de consolidare și stabilizare a înclinațiilor. La dis- ciplinele umaniste, unde conținutul lecției solicită sensibilitatea, ma- nualele prea rigide și sufocante prin excesul de explicitare „pro- gramează" pînă și latura afectivă a predării, fie prin alegerea unor texte demonstrative pentru o temă, dar lipsite de forța emoțională a artistice, fie, mai adesea, prin eșalonarea • unor întrebări ^standard, unde nu se pot da decît 'răspunsuri previzibile, in care in- tervin automatismele verbale fără nici o rezonantă interioară. E foarte adevărat că în mare măsură „salvarea™ manualului stă în mîna profesorului, atîrnă de arta sa de a da viață și putere de convingere normativului etic. Cînd însă manualul extrem de dens nu oferă nici o pauză de „respi- rație", cînd unele discipline cu mari acumulări de date (isto- ria. geografia etc.) beneficiază în planul de învățămînt, prin forța lucrurilor, de ore puține și orice „literaturizare" cu funcție educa- tivă produce o dereglare a ritmului de parcurgere a materiei, putini profesori se preocupă în mod se- rios de cultivarea laturii afective a unei lecții. Realizarea în spirit modern a la- turii educative a lecției cere, după părerea mea, să se îmbunătățească structura manualelor și să se acor- de profesorului o mai largă liber- tate de acțiune pedagogică. Manualele de azi, un fel de peli- Un moment emoționant al ultimei zile de școală : absolvenții de liceu solicitând auiogr ațe de la profesorii dragi cani care dau puilor hrana gata mestecată, invită nu rareori la pa- sivitate intelectuală, manifestată prin supralicitarea memoriei în de- favoarea gîndirii creatoare și a a- fectivității. Ele ar trebui să ofere doar reperele, problemele esenția- le, fondul teoretic orientativ ab- solut necesar și perfect acordat cu stadiul modern al cercetării, într-o formă cît mai sintetică și mai clară și să propună sau să sugereze pro- bleme sau aspecte legate de lecție, care să solicite gîndirea personală a elevului. Avînd datele esențiale și orientarea generală, elevul ar fi pus astfel în situația de a-și mobi- liza rațiunea, afectivitatea, fante- zia în vederea unei participări creatoare la realizarea procesului de instrucție. în acest caz cunoș- tințele nu vor fi doar elemente de construcție a culturii, ci și vectori ai unei atitudini etice în procesul formării personalității și a con- științei cetățenești. Cred de asemenea că profesorul trebuie să scape de obsesia „re- țetei pedagogice" impuse de tra- tate sau de diverse cursuri de spe- cializare. Nimeni nu poate face abstracție de principiile de bază ale didacticii și nici de prescrip- țiile orientative ale metodicii. Dar ieșirea din rigorile tipologiei, din corsetul structurii stereotipe a orei de curs, adecvarea instrumentului metodic la particularitățile conți- nutului lecției și la fluxul dispo- zițional al clasei aduc după ^ine un spor de eficacitate nu numai in direcția receptării intelectuale, dar și pe latura sensibilizării elevilor. Trebuie înlăturat mitul că o lecție bună este aceea care se confor- mează conștiincios unui anumit normativ metodic. Lecția este un act de creație și aprecierea ei tre- buie să cuprindă pe de o parte inteligența, cultura și talentul pe- dagogic al profesorului, iar pe de altă parte intensitatea și profun- zimea reacției intelectuale și afec- tive a clasei, indicii ale eficienței reale. Sporirea eficienței multiplelor noastre mijloace de influențare e- ducativă stă în strînăă legătură cu ceea ce numim orientarea gene- rală a spiritului contemporan. Unui om modern trebuie să i se dea o educație modernă, corespunzătoare unei anumite stări de spirit, unor anumite particularități psihologice, unei anumite viziuni asupra exis- tenței. Fără îndoială că în educația co- munistă a tinerei generații marile obiective rămîn aceleași, însă me- todele și procedeele de realizare trebuie în permanență racordate la modulațiile sensibile ale acelui „spirit de epocă", legat organic atît de ascendența istorică a societății noastre, cît și de marile probleme ale omului contemporan, comune întregii umanități la un moment dat. Cred că dificultățile întimpi- nate de educatori, unele fenomene negative ce se manifestă în școli și oare, uneori, se răsfrîng în cir- cuitul vieții sociale se datoresc mai ales cunoașterii lacunare a parti- cularităților psihologice ale tinerei generații, receptivă la unele forme de educație, total indiferentă la altele. Este greu să subliniem într-un modest articol ceea ce ar fi treburi să facă obiectul unor cercetări sis- tematice și profunde, de care du- cem atita lipsă. însă, pentru cine lucrează în invâțămînt și trăiește intens în mijlocul elevilor, nu « imposibil să creioneze măcar ci- teva trăsături ale generației de azi. care cer, fără îndoială, o reconsi- derare sensibilă a formelor și pro- cedeelor de educație. Mediul de dezvoltare a tinerilor *de azi, favorabil unei informări rapide și multila'erale, spiritul po- zitiv, alimentat de primarul teh- nicii. competiția din ce in ce mal accentuată a valorilor, aspirația către o viață materială și spirituală superioară, ca urmare a progre- sului tehnic și a largului demo- cratism al sistemului de promo- vare socială prefigurează noi tră- sături afectiv-morale. Tineretul de azi e mai precoce-intetigent și mai agitat din cauza ritmului alert al existenței. Dezvoltarea spirituln: critic, dublat de un ascuțit simț al realității, il face mai circum- spect, mai sincer, mai puțin încli- nat spre efuziuni sentimentale. Ti- nărul de azi disprețuiește demon- strația facilă a sentimentelor, pa- tosul, vorbirea lozincară, operai n- du-le sinceritatea nudă, vorbirea simplă, argumentul logic, fapta. Ei admite autoritatea vârstei sau a ierarhiei numai dacă are acope- rire valorică. Iar forma mai ve- hementă prin care iși afirmă per- sonalitatea trebuie apreciată nu ca o poză „teribilistă", tipic adoles- centină. ci ca o necesitate structu- rală a omului modern de a se eli- bera ce portițele ce-! împiedica să se apropie mai repede de esența noului. Aceste citeva trăsături, scl.ițate fugar, ne pot sugera direcțiile in care trebuie orientată influența e- ducativă, precum și ceie mai adec- vate mijloace. Nu-i greu de închi- puit că „moralizarea", temuta cică- leală didactică, aplicarea prea ener- gică a educației „frînelor", abuzul de autoritate, invocarea unor mo- dele abstracte, tonul sentențios, Jugularea personalității prin refu- zul dialogului în contradictoriu, vi-, narea amănuntului neregulamen- tar de ținută și gest, transforma- rea orelor de dirigenție într-o plic- ticoasă demonstrație etică, ilustra- tă sau nu, și a activităților extra- școlare într-o obligație formală ne înstrăinează de elevi, care se închid în carapace sau ne tratează hu respectuoasă indiferență sau chiar cu ostilitate fățișă. Un copleșitor rol educativ il joa- că prestigiul profesorului, ciȘtigat atît prin autoritate culturală cît și prin permanenta lui prezență in focarul viu al preocupării elevilor, cu nota de prospețime și omenie, de exigență, dar și de generozitate care îl face atît de stimat ș: iubit. Elevii moderni au nevoie de pro- fesori moderai și sînt convins că astfel de cadre didactice sînt pen- tru ei modele mult mai concrete și convingătoare decit exemplele celebre odinioară, dar depărtate azi de reprezentarea lor. Prof. TEDOR OPRIjȘ te — t 1 L tf- -i " -Ws-~h:fa Practici condamnabile torct să Caere aprobare: pmc-» •- examen ele grad. A i-Pi-r-z:. nu are dreptui, sau cin site sta- tive examenul nu ■ se poete «pro- ba. Nimic r--i Arest derit rf ? •“ arate omului acest iurro. Dor ce. de Ia inspectorat orocezeaȚă ra- ței ■ — Soi vi intens • « — ăicră -â fă ajutam — 1 -pat. e. — aa- direefia gener-'c. c- t-tc-, r-.tî aprobă— Omul rme Ic directă: . din mir,U;er, spcc ja-s u—ti- torui răspens • — Nu putem c'-oba -cm ev,;-.! I.P.C.D. Lc IJ3 CJD jocu; continue • — Nu ri putem dă ariml. ■ - i~ meniu! aprobă, rintem de acord— Nu nia cit a durat ..pendulcrec bue*".''C 1 . •.. ’r tosc ... - cit se poete ce c -ârcs cu o tm «rțrif Alt Cit. De acta ««sm s-c 'ic tet o aprobare ,w*:re »•:: rea unui experime w. Cererea c CCG opTC CACliZG Cd't ’ concepției de Ic c« e • ier. ba ciAar este miMundrhil cves cucru. Numai cd '-.c~urue »» -e pot opri aici. în catul nostru : <-a făcut cunosm.: cern ■> .arului că nu te aprobă exp^~- r-.enzarea, iar ca argument i-a ti ■ o:erit chiar rețeraiui carerscni.x- concepției sale. E clar : pe aceîstă ci e — iega’ă. nimic de m — - A torpilate toate experiment ce. 5: mt numai ele... Pemstă. in toate caau-.ie E: acest gen. ceva aw vechec taritate a Funcționarului ind ■?- "■ent, indolent și uneori irespe-- sabil. Ea ii determină pe oas-.en: nu o dată, să-și facă o ;mc.- :e Scrierea oblică simplificată In5tîtutul de sTeințe pe-±3go^iee a experimentat predarea scrieri oblice simplificate, fciosind msm:- menteie moderne de scris — pixul sau stiiocl. Literele modelurui scriu cu fir unriPt~. fără șrsss- subțire. Literele mari se seri’.: rări bucle, fără linii botti’e și spirase. Linia mecia-ă se scrie oblic, dar fără serpuiri. înclinarea literelor este de 20-. Unele Htere miri au fost simplificate țx. zi La literei? mici s-a păstrat elementul ae spri- jin de ia început, pentru a ajuta pe școlari să facă legături corecte. Ca proporție, literele cu prelungiri in sus sau în jos sînt egale cu li- ve.et int-eri tupx. ejxprK tucuror lucroto-lor ea. Ecro să rrec*. cm du m de- m o ncucrie cere -n-c eoit- nu iac* o dct« de ecesî lacra. Merpecsu rpre • fcoelă astecscă Ic acre fsrese «s-sis ir» tSrector Dnand era laarp itr Ma-l- ace» -.rcimplÂccT ;o»rțe ro-bă- reț. Mr-e rmts demrle. fără să-l rog sĂsxr. iscre cuceie și p-prșu. că la ei ăi’-ctio— âe școală sînt pro- scoreri ca «raforsl dcmigeicețc/ — «casa di mm maft, im e «mn tare'. Ara remfxa: ca ms*- cc-cc. Na ert xdecărat, omul «- clasase pe merit. Am isfrebat oCrccd '»a .xșpectc-ct. _Cum te ?«c* cc rumenii ea estfei ce pă- reri *■ Risaaacmf « fast pnpmjx: td -<» cicat p ce csses, tererâșe Ș; osmeas făaîi» mult tvap ea părerea lor*. 5: îotap. za este asa. O părere gresiui poate ji corectată. Desigur, na prin cnște afirmații, ei pria coiapcrt*re« tmrertă a fiecdnda, pria ser^axate fi fotiâtaăiae Mț de cri «tiv, pm» reprowc-es per—«- antă s eoacalat. E ăe aazc~ că opiaie nepctică ăespre o :’jtxîațxe aa ere le bază ati.-»ai cczariZs brațele de sbaz, ei Ș> lacrun cpcmt miraaie t a» rașpeetor care ș»-a ficat corect dctonc ia școala dor ie plecare cwcaeșxe, ia M;e:»l păr: • sa ro- bmc ca drrectomtl și acceptă ca atesta dra armă să achite cei ă sca 7 lei cit race piutucc. «* sluj- baș eare ăi rm* pe eciepal iar ete. etc. Acestee sini comportări cere ua stat precărste ia mod obișnuit ta regralamente ți iaatrucțsani, dat ea • mere u^aeafă ofOfea gs-tii pe cere Fi-o fac oamenii des- pre o instimție. ea fi osur-c efici- enței muacii sale. Datoria noasfă este, desigar. să le eorabatem. N. R.WL lerr’e Se consideră eâ rim- pltișcarda literelor și proporțiile i\e ^or procesul de în- =zsire 2 șerieru de îătre școlarii i ani și vor jaranta o scriere . tstetirâ și -npîdă, calități -are -e rer -unui teris corespunză- ter txic°r!te! r școlii de azi. Supunem, mod-itel unei analize critice argumentate a cadrelor di- dactice de 1a clasele I—D’ și a profesărilor de desen și caligrafie. Observațiile vor fi trimise Institu- ttix de științe pedagogice (str. Sfinții Apostoli, nr. 14, sectorul 6, București) piuă ’a data de 1 iu- lie a.c. Va deveni o persoană întrebarea este, desigur, cel pu- țun ciudată, in crucit niciodată profesoral nu va deveni o per- soană anacronicâ. Am formulat-o, tisă, din necesitatea de a răs- punde unei afirmații cuprinse in explicația care însoțește fotogra- fia sociologului american Daniel Bell, de la Universitatea Colum- bia, președintele „Comisiei pen- tru anul 2 000", fotografie publi- cată in primul număr din anul 1959 al revistei „Știință și tehni- că", în cadrul unui interesant ar- ticol intitulat „Prospectiviștii ne transpun la începutul mileniului 3" pe care îl semnează ing. Radu Coman și prof. A. Pufan. Folo- sind un bogat și captivant mate- rial publicistic autorii informează pe cititori asupra preocupării prospectiviștilor de a sonda vi- itorul civilizației umane, de a aprecia dezvoltarea științei, teh- nicii, culturii și, în ultimă ins- tanță, evoluția omenirii. Sur- prinde însă explicația la fotogra- fia menționată potrivit căreia „prospectiviștii pot să ne trans- pună cu ușurință în anul 2000 și să ne «argumenteze^ la fel de ușor de ce, de exemplu, profeso- rul va deveni o persoană anacro- nică sau că îți vei putea cumpăra o inimă de rezervă la fel de ușor ca un costum de haine". Anul 2 000 va purta, fără în- doială, amprenta spectaculoasei dezvoltări a științei și tehnicii care va determina, în mod inevi- tabiL transformări fundamentale si in domeniul învățămîntului. Instruirea programată, mijloacele audio-vizoale, televiziunea șco- lară, automatizare^ cibernetica, noile tehnici electronice, calcula- •oarele -time-sharing" care vor P-tea e aoora mii de cursuri in- divldualizate și alte cuceriri ale gettiuiuj uman vor fi utilizate in mod curent in procesul instruc- •_. -educativ. Se poate prevedea, deci, că dru- mul pe care va evolua invățămîn- tui este acela al instruirii bazată pe interacțiunea om-mașină. A- ceasta presupune, desigur, o re- ăeimire a roiului profesorilor și o pregătire corespunzătoare a lor, o înnoire a profesiei de dascăl in sensul adaptării ei la necesitățile și in primul rind la pro- gresul rapid al științei și tehnicii, în condițiile societății de miine, =-u complexă ș: mai avansată, va determina utilizarea oij^ rentă a cuceririlor științei și teh- m-mj ia procesul instructiv-edu« se va crea o situație edu- ratmnală nouă în contextul că- reia se va schimba și rolul profe- «oraruL Studiile de prospectivare i vti-oruiui inițiate în diferite ari i.e de anumite instituții ne- guveraamentaie specializate în =-:c. durea viitorului, fie de per- ->«ne oficiale sau particulare r*re mănifeșțA preocupări in a- cest domeniu încearcă, in mod cu ‘oral firesc, să întrezărească . să prefigureze și perspectivele rCoifL sector de activitate care în condițiile cînd jtiința și învăță- —intui au devenit forțe princi- pale de propuls’une socială că- nită o însemnătate cu totul deo* timtî. în aceiași timp, insă, își sc ioc ia mod inevitabil și fe- iosite exagerări, preziceri ero- • ate. afirmații nerealiste etc. Evoluția invățămintului, expe- rwața socialmente elaborată de-a iungvl întregii istorii a școlii de- r. distrează in chip logic, convin- uăior că ti niduncaz nu va pu- tea ti vorba de suprimarea sau ffiJcșwarea rolului profesorului. Ro.„; profesorului se va schimb- . „ dar nu in sensul unei dimi- ni ari impuse de noile tehnici care v ii introduse in procesul in- ' -educativ, ci într-unul o- □es. a. cre$terii misiunii sale, al .partției unor note definitorii noi e profesiunii de dascăl, izvorîte rin poriția nouă a învățămîntului am noile sale valențe informațio- -al-fonnative. Profesorul a fost și va rămîne figura centrală a învățămîntului. Școala fără profesor este o fic- țiune. Ideea a mai fost vînturată și s-a dovedit falimentară. Tehni- cile moderne de transmitere a informației, oricît de perfecțio- nate vor fi, nu îndreptățesc re- luarea ei. Stitem convinși că pe măsură ce cresc dotarea tehnică a învațamîntuîui și finețea me- todicii, determinată de ea, va fi nevoie de profesori cu o pregătire superioară, care vor domina a- ceste mijloace, le vor crea, le vor utiliza și, ceea ce este cel mai important, le vor umaniza, pu- nîndu-le în slujba formării și a- tirmănî personalității elevilor. Concepția după care știința și tehnica duc la înlocuirea profeso- rului are un caracter dezumani- zant, contrar însăși rațiunii de a fi a învățămîntului. Școala a fost întotdeauna și va fi și în viitor un element fun- damental al culturii umane. Ca atare, ea va avea mereu o contri- buție hotărâtoare la crearea celei mai prețioase valori — omul, fău- ritorul tuturor celorlalte valori materiale și spirituale. Este ^ab- surd ca cineva să creadă că o- mul ca personalitate ar putea să devină vreodată produsul direct al mașinii, al tehnicii. Omul a fost și va fi în toate timpurile măsura tuturor lucrurilor, născocitorul, stăpînul și beneficiarul ei. în consecință, personalitatea umană nu poate fi decît creație a omu- lui. Omul și în special dascălul este cel care trebuie să realizeze sinteza între cuceririle de an- samblu ale societății ei viitorul profesorul anacronică 1 lor purtător, să selecționeze cu discernământ din totalitatea pro- duselor sociale și a valorilor cul- turale pe cele care, prin mijloa- ce adecvate, să le transmită din generație în generație. Tehnica pe care o folosim în învățămînt, indiferent de ponderea pe care o va avea în viitor, nu va face parte decît. din aceste mijloace, auxiliare ale dascălului. Cei care se hazardează în afir- mații necontrolate cu privire la așa-zisul anacronism al profesiei de dascăl, pornind de la creșterea greutății specifice a instruirii ba- cate pe interacțiunea om-mașină sînt victimele unei viziuni defor- mate asupra acesteia. Ei consi- deră raportul om-mașină în pro- cesul de învățămînt în mod uni- lateral, în sensul relației mașină- îlev. In realitate, actul instruirii,, care presupune un ansamblu de relații între profesor și elevi, im- primă și acestui raport o mare complexitate. Avem astfel de a face cu un raport profesor-ma- șmă-elev, sau chiar profesor-ma- șină-elev-profesor. încercările de prefigurare e profilului profesorului de mîine nu pot să nu tină seama și de faptul că procesul de formare a personalității umane este rezul- tatul, interacțiunii dintre individ și societate, că principalul factor- :are va asigura și in viitor aceas- stă interacțiune între ansamblul relațiilor sociale și individualita- tea umană în formare îl va cons- titui profesorul. Roiul important, dar principial nou, pe care dascălul îl va juca- în școala viitorului rezultă și din determinarea calitativă a educa ției ca fenomen social distinct, specializat, ca o relație complexa intre generația adultă și tînăra generație. Este ușor de înțeles că generațiile viitoare se vor ca- racieriza printr-o pregătire țe- neinică ae specialitate, dar și printr-o dezvoltare multilaterală, urintr-o concepție științifică des- ore lume, prin cunoașterea legi- lor dezvoltării sociale și capaci- tatea de a le utiliza în interesul societății, prin , convingeri pro- funde oare să facă din fiecare in- divid un militant revoluționar pentru progresul umanității. For- marea unor astfel de oameni nu numai că nu exclude, dar presu- pune în mod obligatoriu, exis- tența profesorului. Comuniunea spirituală dintre el și elev, in- fluența personalității educatoru- lui asupra discipolilor săi consti- tuie acea forță educațională pe :are n-o pot -și n-o vor putea înlocui niciodată nici un fel de mijloace tehnice, oricît de per- fecționate vot fi ele și oricît de mare va fi aportul lor la forma- rea omului. Așadar, profeso- rul nu va deveni niciodată o per- soknă anacronică. Sintem întru iotul îndreptățiți însă, să vorbim de un profesor al viitorului, ale cărui principale trăsături carac- teristice vor fi o pregătire intelec- tuală superioară, multilaterală care, pe fondul unei largi cul- turi generale, va însuma nu nu- mai o solidă specializare, dar și o temeinică pregătire ideologică, pedagogică, psihologică, sociolo- gică, și, bineînțeles, tehnică. Ei va fi în același timp un om de o înaltă cultură, un bun cunoscă- tor al specialității sale și un abil tehnician în mînuirea unei apa- raturi ‘ complicate cu care va fi înzestrat învățământul Un asemenea profesor va tre- bui să fie creația unui sistem complex și eficient de pregătire a cadrelor didactice și de perfec- ționare postuniversitară a aces- tora. Inițierea și conceperea unui astfel de sistem constituie o pro- blemă căreia specialiștii trebuie să-i asigure de pe acum loc pe agenda lor de luoru. Ca o acțiune premergătoare, ar fi util ca, încă ăe pe acum, în cadrul măsurilor de perfecționare a corpului pro- fesoral prevăzute în Statutul per- sonalului didactic, prin cursurile periodice și cursurile speciale de informare științifică să se urmă- rească nu numai perfecționarea profesională în specialitate, cum s-a procedat în trecut, ci și o amplă informare științifică în do- meniul sociologiei, pedagogiei și psihologiei pentru cadrele didac- tice care n-au beneficiat în fa- cultăți de o asemenea pregătire, în același timp, este necesar să se întreprindă acțiuni eficiente de inițiere a întregului corp pro- fesoral în vederea mânuirii mij- loacelor tehnice moderne, eare sînt și vor fi utilizate pe scară din ce în ce mai largă în școli, nu numai în predare sau în instru- irea programată, ci și în verifica- rea cunoștințelor. Inițiativele lo- cale oare au apărut în școli în această direcție sînt nu numai binevenite, dar constituie și o dovadă convingătoare 0 necesi- tății asigurării unei pregătiri la scară națională a personalului didactic. Această acțiune se cere însoțită, în mod necesar, de o grabnică ameliorare a sistemului actual de pregătire a cadrelor di- dactice în învățămîntul peda- gogic, astfel încît viitorii absol- venți să-și însușească chiar în anii de studii atît cunoștințele de specialitate cît și pe cele so- :io-psiho-pedagogice și cele ne- cesare utilizării curente a mij- loacelor tehnice moderne. Prof. ION DRAGII directorul Liceului „Ion Neculce" București PAGINA REPERE PENTRU ORIENTAREA ELEVILOR c ÎNVĂȚĂMÎNTUL DE SUBINGINERi Numeroși profesori, diriginți, precum și absolvenți de liceu s-au adresat redacției noastre cu întrebări privind cursurile de subingineri. Pentru a le răspunde am solicitat unele amănunte în legătură cu aceste cursuri tovarășului PETRE IONESCC, director general adjunct în Ministerul învățămîntului, care ne-a relatat următoarele. țiile centrale, lista noilor speciali- tăți de subingineri fiind în curs de definitivare pjnă în prima ju- mătate a lunii iunie. Cei interesați vor fi informați asupra lor, la timpul cuvenit, prin presă. Admiterea în secțiile de subin- gineri se va face prin concurs în ., Analiza activității economice a întreprinderilor și studiile privind îmbunătățirea organizării științifi- ce a producției efectuate în ultimii ani au scos în evidență necesitatea pregătirii unor specialiști cu cali- ficare pentru diferite posturi de organizare și conducere a unor procese de producție mai simple, «au a unor lucrări tehnice de com- plexitate medie. Acești specialiști pot conduce unele sectoare mai restrînse de producție, ateliere, secții sau procese tehnologice, șan- tiere 'mici sau mijlocii în indus- trie, construcții, transporturi etc., Sau vor funcționa ca ajutori ai (inginerilor în sectoare mai impor- tante. Avînd în vedere aceste conside- rente, cît și faptul că sarcinile de Competența unor astfel de funcții «depășesc posibilitățile cadrelor teh- nice medii pregătite în școlile de maiștri sau în liceele de speciali- tate, Directivele C.C. al P.C.R. pri- vind dezvoltarea învățămîntului în Republica Socialistă România, a- probate de Plenara C.C. al P.CR. din 22—25 aprilie 1968 au trasat sarcina organizării învățămîntului de subingineri. Legea privind învățămîntul 'în ^Republica Socialistă România pre- cizează că pentru formarea ca- drelor intermediare între ingi- neri și tehnicieni sau maiștri se organizează, în cadrul institutelor Itehnice sau politehnice, secții de ! Xibingineri sau de conductori arhi- •tecți. Pregătirea inginerilor și a conductorilor arhitecți. precizeaz 1 .legea, se va putea realiza și în ca- drul unor institute de subingineri «au de conductori arhitecti sub- ordonate institutelor tehnice șa • politehnice. în anul universitar 1968'1969 au Fost înființate, în vederea pregă- tirii subinginerilor, secții de ex- ploatări miniere, topografie minie- ră, electromecanică minieră, forajul sondelor și exploatarea zăcăminte- lor de petrol și gaze, electromeca- nică petrolieră, furnale-oțelării, chimia și tehnologia materialelor de construcții, electroenergetică, termoenergetică, tehnologia prelu- crării la rece, întreținere și repa- rații auto, morărit-panificație, in- dustrii alimentare extractive, in- dustrii alimentare de origină ani- mală, industrii alimentare de ori- gină vegetală, construcții civile și industriale, instalatii pentru cons- trucții, drumuri și poduri, cons- trucții și întreținere feroviară, ma- șini și utilaje pentru construcții. Aceste secții au luat ființă pe lingă facultățile inginerești de același profil din cadrul institute- lor politehnice din București, Cluj, Iași, Galați, Timișoara și Brașov, al Institutului de construcții și al Institutului de petrol, gaze șl geo- logie din București, al Institutului de mine din Petroșani și al Insti- tuim de petrol din Ploiești. Toate aceste secții au cursuri de zi cu o durată de școlarizare de 2'/x ani cu excepția specialităților din sec- torul industriei alimentare, la care durata de școlarizare este de 2 ard. La un număr de 7 specialități (e- lectroenergerică, tehnologia prelu- crării la rece, întreținere și repa- rații auto, construcții civile și in- dustriale. instalații pentru cons- trucții. exploatări miniere, electro- mecanică minieră) au fost organi- zate și cursuri serale, cu o durată de școlarizare de U ; ani Lista spee-aLSuic-r în care vor fi pregătiți submgîneril va fi lâr» gu.ă micind chiar cu iau: uni- versitar 1MB 1970. secții noi. Concomitent va fi lăr- gită rețeaua de secții in unele cen- tre economice R-nș’.î Baia Mare etc. în acest sccp «a fo#t coneulMte nm--erei-e s» aceleași condiții și la aceleași date ca și la facultățile și secțiile de ingineri. Toate aceste precizări, precum și programele obiectelor de concurs au fost publicate în broșura „Ad- miterea în învățămîntul superior*1, ediția 1969, încă din luna aprilie a.c. Schimb de experiența intre sindicate de invățămint Recent, o delegație a U- niunii Sindicatelor din în- vățămînt și cultură, condu- să de tov. Onița Gligor, vicepreședinte al Comitetu- lui Uniunii, a plecat în R.S.F. Iugoslavia pentru un schimb de experiență cu Federația activităților so- ciale din țara socialistă prietenă. In cadrul vizitei, delegația noastră va purta convorbiri cu reprezentanți ai conducerii sindicatelor de învățămînt din R.S.F. Iugoslavia și cu cadre de conducere din instituțiile centrale de învățămînt și se va documenta asupra con- tribuției sindicatelor la per- fecționarea corpului didac- tic, la informarea și docu- mentarea științifică a aces- tuia, la activitatea cultura- lă a sindicatelor din învă- tămint. Ia acțiunile menite să asigure cadrelor didacti- ce condiții cît mai bune de viață și de muncă, Ia co- laborarea cu forurile cen- trale și locale de învăță- mint. Studii ale unor cercetători români intr-o publicați» pedagogică francei» MIMUL ImiÂMlNTULUI ANUNȚA scoaterea la concurs a unor posturi la Centrul de cercetare pe- dagogică și de perfecționare a personalului didactic din învă- țămîntul profesional și tehnic, cu sediul în București și anume) Sector de cercetare psiho-pedagogică, pedagogia profesiunilor și activității educative — cercetător științific principal, poz. 6 (pedagogie); — cercetător științific principal, poz. 7 (psihologie); — cercetător științific principal, poz. 8 (medic psihofizioleg). Sector cercetare a metodicii instruirii practice și ergonomiei școlare * — cercetător științific principal, poz. 18 (inginer T.C.M.). Cererile de înscriere la concurs se primesc la Centrul d» cercetare pedagogică și de perfecționare a personalului didac- tic din învățămîntul profesional și tehnic, Calea Victoriei nr. 149 București telefon 13.02.73, pînă la 15 iunie 1969, însoțite d<» actele prevăzute de Regulamentul privind recrutarea, promo- varea și atestarea cadrelor de cercetători științifici din unită- țile de cercetări din Republica Socialistă România, publicat î» extras în Buletinul Oficial, partea a III-a nr. 4 din 8 iapuaria 1968. Concursul se va ține la sediul Centrului de cercetare peda- gogică și de perfecționare a personalului didactic din Invățâ- mîntul profesional și tehnic în ziua de 23 iunie 1969. Se primesc candidați cu domiciliul stabil în București INSTITUTUL DE CONSTRUCJII BUCUREȘTI ANUNȚA scoaterea la concurs a următoarelor posturi didactice i „NATURA" A apărut recent nr. 2 (aprl- Be 1969) al revistei NATURA, publicație • Societății de știin- țe_ biologice. Consemnăm în «umăr stu- diile „Fotosinteza — aspecte actuale" de G. Fabian-Galan, „Fenomenul de bacteriofagie și implicațiile lui teoretice și practice" de Em. Nestorescu- ..Viața în «dineurile marine" de C.S. Antonescu, „Homeostazia și evoluția lumii vegetale" de V. Soran, „Rolul olfacțiunii în comportarea animalelor" de E. Chenzbraun și „Marea Neagră «— unicum hidrobiologicum* de M. Tufescu. La rubrica „Biologia în școală" sînt înserate articolele „Unele aspecte ale predării științelor biologice în liceu" de A. Stoicescu șl „Un experiment privind predarea capitolului «Materia vie» la clasa a XII-a“, de G. Mărășescu. Se publică, de asemenea, ma- teriale semnate de dr. Gh. A- catrinel („Influența unor sub- stanțe asupra procesului de ci- tochineză la plante"), V, Gom- boșoiu („Unele curiozități din viața peștilor"), Ion lordache („Vrabia de casă"). Cronici și recenzii comple- tează cuprinsul acestui număr al' revistei. „ÎNVĂȚĂMÎNTUL PROFESIONAL SI TEHNIC* > Au apărut îndrumătoarele pentru admiterea in liceele de specialitate și școlile profesionale A ieșit de coriad de snb ti- par nr. 2/195" ai reviste: in- vățămintuJ profasivna1 si ten- nic". După editorialul „Condiție! învățămîntului profesional si tehnic" sînt publicate o serie de articole dintre caro cităm: „Fer- ma didactică, factor important și de primă necesitate", de Teodo» Marian, „Experimentarea onor probe practice pentru verifica- rea aptitudinilor tehnice la examenul de admitere", de D. Muster, Al. Gheorghiu și I. Du- mitru, .Aplicarea normei doei- mologice" de loan Curteana și Traian Bîscă. „Asigurarea uni- tății de cerin|e în munca de în- drumare și control", de Sofia Pușcașu și I. Gh. Borea, ..Ctt privire la fundamentarea cunoș- tințelor despre tehnologia mese- riei", de C. Drăguț, .Aplicații ale funcției exponențiale", de C. C. Florea, „Utilaje ți tehno- logia prelucrării mecanice", de Ilio Dabu etc. Au intrat în librării în- drumătoarele pentru admi- terea in liceele de specia- litate și iu școlile, profesio- nale, elaborate de Ministe- rnl învățămintuiui pentru absolvenții școlilor genera- le de 8 ani care se vor prezenta la concurs. Ele fac cunoscute condițiile de admitere Ia cursurile de zi, sera.? si vâră frecvență ale liceelor d- specialitate ți al* școlilor profesionale, rețeaua si profilul acesto- ra, speciehâțile in care vor fi școlarizați elevii în anul de invățămint 1SS9—19*0, precsm și modul de pregă- tire a muncitorilor califi- cați priî^ ucenicie la locul de munca. Volumul I/1D62 a! colec- ției „Ari et techniques pe- dagoglques", editată de cu- noscuta societate „Alfred Binet et Theodore Simon", este consacrat aproape in- tegral publicării unor stu- dii ale cercetătorilor ro- mâni. Astfel, volumul cu- prinde studiul Iui Marin Biciulescu „Desenul la cla- sele I—IV" șl articolul „O eorespondență inedită a lai Alfred Binet" de Marian Bejit. Stadial .Desenai la eta- •eU I—IV" baxat pe n ia- detaacal exșerintsl oe •- capă îndeosebi de desenai liber ia «eeaiâ. «a eare H xbordeniB de pe peatțiîte InTătămănMial «iedera de slimaUm prin desen * isarhuxiei si observării realității, de osetodeie d for- mele de perferțienare a »e»- • larflar în pnetiea desena- ta! liber. Ardeota! privind rarespondțiata inedită a lui Alfred Binet dezvăluie ■xrinsele Ier ilari intre p«- hoiognl francei ți Tire Ma- ioreseu. stabilite ta apeeia! ta perioada șederii tul Bi- net în România uprilie— mai 1895). PuMiearea acestor studii reprezintă, după aprecierea tai Gu» AvanzinL secreta- rul genera! al societății Alfred Binet et Theodore Simon", „un factor de strân- gere a legăturilor ea veche tradiție intre psihologii ru- mâni șl francezi". , — Lector la Catedra de Socialism, disciplina „Sociologie in- dustrială și psihologie socială", poziția 5 din statul de func- țiuni. — Lector la Catedra de Socialism, disciplina „Filozofie", poziția 12 din statul de funcțiuni. — Lector la Catedra de Limbi străine, disciplina „Limb» rusă", poziția 7 din statul de funcțiuni. — Șef de lucrări la Catedra de Termotehnică, disciplina instalații de răcire", poziția 7 din statul de funcțiuni. Candidați! la concurs vor depune la Secretariatul rector; lui din București Bd. Republicii nr. 176, în termen de o lu . de la data publicării acestui anunț în Buletinul Oficial, o ce- rere la care vor anexa următoarele acte (în două exemplare) i — Copie legalizată de pe diploma de stat sau de pe actul «chivalent de studii superioare ; — Copie legalizată de pe diploma de doctor sau de doctof locent în științe ; — Lucrările științifice ale candidatului (într-un exemplar)} — Certificatul de caracterizare a activității profesionale și 1 «oclale a candidatului, eliberat de instituția (întreprinderea) • In care acesta își are funcția de bază ; ____ Memoriu de activitate didactico-științifică, semnat do candidat ; — Autobiografia. Cei ce funcționează într-o instituție de învățămînt supeno» sînt obligați să comunice în scris, rectorului sau directorului acesteia, înscrierea la concurs. , Concursul se va ține la sediul institutului. în termen de 30 de zile de la publicarea acestui anunț in Buletinul Oficial BIRSm JL I. cuzr—IAȘI > ANUNȚA scoaterea la concurs a următorului poet t în materialul „Programe- le disciplinelor de speciali- tate pentru concursul de admitere în licee de artă și în cele cu program de edu- cație fizică", apărut în nr. 996 din 23 mai a.c. al „Ga- zetei învățământului", rîn- durile 1 și 2 din coloana 3 se vor citi : ..probleme de teo- rie. solfegiu și dictat me- lodic și armonic". Psihologia și viața" pșilmtogia «ața - Recent apărut în Editura științifică, volumul „Psiho- logia și vîața“ — redactat de un colectiv din oara fac parte Al. Roșea, C. Botez, E. Fischbein, R. Floru,. T. Hersenl, El. Popescu Ne- veanu și U. Schiopu — con- stituie o realizare inedită în literatura noastră de spe- cialitate. Cuprinzînd studii care aparțin unor specialiști de autentică și certă va- loare, el și-a propus să în- fățișeze modul cum contri- buie psihologia la rezolva- rea unor probleme ridicate de viață, de practică. într-un prim capitol, in- troductiv, Al. Roșea se ocu- pă de fundamentele psiho- logiei aplicate. O serie de studii — „Condițiile psiho- logice ale eficientei în pro- cesul de învățămînt11, de E. Fischbein, „Premisele psi- hologice ale educației11 de U. Șchiopu și „Formarea și dezvoltarea aptitudinilor și talentelor" de M. Bejat, S. Mărcuș, Gh. Neacșu — se ocupă de problematica procesului instructiv-edu- cativ. Celelalte capitole ale lucrării dezbat interesante aspecte ale muncii în in- dustrie și ale vieții sociale și economice. Cităm, dintre acestea, „Orientarea profe- sională11 de C. Botez, „A- daptarea mașinii la om“ de El. Popescu Neveanu, „O- peratorul uman în indus- tria automatizată11 de Gh. losif, „Decizia în muncă" de C. Cristian, „Munca și oboseala" de R. Floru, „O- pinia publică" de A. Ta- bachiu, „Psihologia culturii de masă" de T- Herseni' etc. Cu toată diversitatea problemelor tratate, lucra- rea este unitară, iar suc- cesiunea logică a capito- lelor prilejuiește un studiu sistematic și atrăgător. T. ISPAS în Editura politică a apă- rut recent un volum în- chinat lui I. C. Frimu, una dintre cele mai luminoase figuri din istoria mișcării muncitorești din România. Volumul, care se deschide cu o prefață semnată de. Gh. Stoica, cuprinde un studiu amplu asupra gîn- dirii și activității lui I. C. Frimu și o culegere repre- zentativă din articolele pu- blicate de acesta în presa socialistă si muncitorească. Studiul alcătuit de N. Petreanu și D. Baran tra- tează drumul vieții lui I. C. Frimu, strîns împletit cu activitatea sa consecvent revoluționară, cu lupta lui pentru triumful ideilor so- cialismului, pentru dreptu- rile clasei muncitoare. Culegerea de texte cu- prinde, alături de articole prin care I. C. Frimu ia poziție față de unele legi și măsuri antimuncitorești și reacționare, analize și anchete aprofundate ale stării economice și sociale ale diferitelor categorii de muncitori, articole despre . diferite momente ale miș- cării socialiste și muncito- rești, portrete ale unor în- cercați conducători ai a- cesteia Ștefan Gheor- ghiu, C. Dobrogeanu-Ghe- rea — articole de poziție și polemice etc. Culegerea se încheie cu impresionanta scrisoare adresată de I. C. Frimu tovarășilor săi de luptă în zilele de suferință care au precedat timpuria lui încetare din viață. Facultatea de istorie-filozofie — Conferențiar la Catedra de pedagogie, poziția XXX Aj2, disciplinele : pedagogie generală, pedagogie experimentală și tehnica experimentală în pedagogie. Candidati la concurs vor depune la rectoratul Universității Al. I. Cuza“ Iași, odată cu o cerere de înscriere următoarele acte în dublu exemplar : — copie legalizată de pe diploma de stat sau de pe actul echivalent de studii superioare ; — copie legalizată de pe diploma de doctor sau candidat în științe; — Lucrările științifice ale candidatului. Intr-un singa* exemplar ; — calificatul de caracterizare a activității profesionale ți sociale a candidatului, eliberat de instituția (întreprinderea! în care acesta își are funcția de bază ; — memoriu de activitate didactico-științifică, semnat d* candidat; — autobiografia. Termenul de â’ punere a actelor este do o lună de la flata publicării acestui anunț. Concursul va avea loc la Universitatea Al. I. Cuza“ din Iași, Calea 23 August nr. 11, în termen de 3 luni de Ia expira- rea termenului de înscriere. Informații suplimentare privind condițiile de înscriere la concurs se pot obține Ia secretariatul rectoratului Universității din Iași, telefon 1 27 18. ANUNȚ a Absolvenții Institutului pedagogic de învățători Iași, pro- moția 1959, sînt convocati pentre ziua de 20 Iulie 1969,. orele 9 la Iași, pentru a sărbători 19 ani de la absolvire. Detalii — Stellia Florin — comuna Dumbrăveni, jud. Suceava. Nou si interesant pentru dv.! — Vi se întîmplă uneori să nu mai găsiți in librării unele volume din colecțiile „Biblioteca pentru toți" sau „Meridiane** ? — Sînteți afectat de această lipsă ? — Doriți ca în viitor să primiți lunar acasă toata volumele care apar ? NIMIC MAI SIMPLU I Adresați-vă în scris libră- riei „Cartea prin poștă" a cooperației de consum din București str. Sergent Nuțu Ion 8—12, sector 6 — so- licitînd să vă aboneze la aceste colecții. REȚINEȚI: NU SE PLĂTEȘTE ANTICIPAT, ci 1« primirea fiecărui colet. REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA i București, Piața Scînteii *tir. i. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac prin oficiile poștale, factorii poștali și difuzorii de presă, Tiparuli Combinatul Poligrafic Casa Sclnleii 40.133