Proletari din toate țările, uniti-vi 1 dupA conferința naționala1 PARTICIPAREA ORGANIZAȚIILOR SINDICALE LA REALIZAREA SARCINILOR CE DECURG DIN CONFERINȚĂ Anul XXI-Nr. 984 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ Frontul Unității Socialiste adresează slujitorilor școlii: profesori, învățători, educatori — unul dintre cele mai importante detașamente ale intelectualității țării — chemarea de a se consacra și în viitor, cu toate puterile, pregătirii temeinice a elevilor și studenților, lărgirii orizontului lor de cunoștințe profesionale și de cultură generală, educării lor politico-ideologice pe temelia concepției marxist-leniniste despre lume și viață, formării lor ca cetățeni hotărîți să aducă o tot mai activă contribuție la mersul ascendent al societății noastre. Votăm pentru CETĂȚENI Șl CETÂȚENE! Vaeri 28 lebnarie 1969 4 pag. 25 bani In șirul marilor realizări cu care țara noastră se prezintă la alegerile de deputați în Marea Adunare Naționali ți in orga- nele locale ale puterii de stat, an loc de frunte îl ocupă și cele care privesc ridicarea nivelului de culturi al poporului. Prin grija partidului invățimîntul socialism, bunăstare. democrație și umanism Votînd candidați! FroBtiim Unității Socialiste, votati pentru dezvoltarea științei și învățăBÎntilii, pentru înflorirea artei și literaturii, pentru ridicarea nivelului de cultură al maselor largi populare ! (DIN „MANIFESTUL FRONTULUI UNITĂTIi SOCIALISTE") La 2 martie poporul nostru se va prezenta în fața urnelor pentru a-și alege deputății în Marea Adunare Națională, în consiliile populare județene, municipale, orășenești și comunale. Această manifestare pregnantă a democratismului și umanismului orînduirii noastre — în care puterea se află în mîinile clasei muncitoare, aliată cu țărănimea, realizîndu-se, în fapt, principiul gu g*ării țării de către popor — se desfășoară în coi Wtul unor adinei transformări înnoitoare, al unor succese însuflețitoare în toate domeniile vieții econo- mice, politice și sociale. Partidul Comunist Român, forța conducătoare una- nim recunoscută a societății noastre, se prezintă în fața alegătorilor — în cadrul Frontului Unității Socia- liste — înconjurat de încrederea și devotamentul maselor. Oamenii muncii de la orașe și sate s-au putut convinge încă o dată, pe temeiul propriei lor expe- riențe, că între vorbele și faptele partidului există o deplină concordanță, că programul înfățișat poporu- lui de Congresul al IX-lea, diversificat și concretizat de Conferința Națională și de plenarele C.C. al P.C.R. se realizează cu consecvență. însuflețite de o înaltă conștiință patriotică, de devo- tament neprecupețit față de cauza socialismului, clasa muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, oamenii muncii de toate naționalitățile, entuziastul nostru tine- ret, priceputul corp didactic înfăptuiesc cu elan și încredere neabătută politica profund științifică, realistă a partidului de edificare pe meleagurile României a socialismului, asigurind înaintarea țării pe o linie con- tinuu ascendentă. Principala trăsătură caracteristică a evoluției sociale a României în perioada ultimilor ani este procesul vast și multilateral de adincire a democrației socia- liste, de amplificare a participării maselor la conduce- rea statului, proces definitoriu pentru dezvoltarea și consolidarea societății noastre. în noul climat al vieții sociale românești contemporane a devenit o practică curentă punerea în dezbaterea opiniei publice a proiec- telor de legi precum și a măsurilor privitoare la cele mai importante laturi ale construcției socialiste. Politica na- țională marxist-leninistă a partidului nostru de asigura- re a condițiilor economice, politice și social-culturale pentru realizarea deplinei egalități în drepturi a tutu- ror oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, de întărire a frăției tuturor membrilor societății so- cialiste, a muncii lor unite pentru înflorirea patriei comune se bucură de deplina adeziune a întregului popor. Prietenia, unitatea de nezdruncinat dintre po- porul român și naționalitățile conlocuitoare reprezintă cunoaște o continuă dezvoltare, aducînd o contribuție de cea mai mare însemnătate la creșterea gradului de cultură al populației de la orașe și sate, la înflorirea spirituală a națiunii noastre so- cialiste. ■ în cele circa 15.000 școli de cultură generală sint cuprinși circa X3 milioane de elevi, în fap< toți copiii de vîrstă școlară. Pe băneile școlilor și facultăților barați in acest an școlar aproa- pe 4.272.281 de elevi și studenți. ! Tn anul 1968 s-au cheltuit pentru învățămînt 8,2 miliarde lei. Au sporit sistematic chel- tuielile statului ce revin în me- die anual pentru un elev din șco- lile de cultură generală, de la 1.040 lei în 1965 la 1.190 în 1968. Peste 63 milioane lei au fost re- partizați în 1969 achiziționării de aparatură și utilaje moderne pentru laboratoare și alte dotări necesare. ® Prețuind munca de înaltă răspundere pe care o desfășoară cadrele didactice și îngrijin- du-se să le creeze condiții ma- teriale de viață corespunzătoa- re, partidul și guvernul au asi- gurat corpului profesoral creș- teri succesive de salariu. De la începutul acestui an, în cadrul acțiunii de creștere generală a salariilor, cadrelor didactice li s-a asigurat un spor mediu al veniturilor de circa 19 la sută — printre cele mai mari. Vineri Zt februarie a.c. * avut loc ședința lărgită a Biroului Executiv al Co- mitetului Vniuaii Sindica- le lor din instituțiile de invățămînt și cultură, în cadrul căreia a fost dis- cutat proiectul de hotări- re privind participarea or- ganelor și organizațiilor zindieaJe de invățămînt la realizarea sarcinilor reie- șite din lucrările Confe- rinței Naționale a cadre- lor didactice. La ședință au participat membru biro- urilor executive ale con- siliilor județene ale sin- dicalelor care răspund de problemele invățămintului in cadrul consiliilor res- pective. In discutarea proiectu- lui de botărire s-au făcut propuneri eu privire la participarea sindicatelor din invățămînt la acțiuni- le pentru studierea și dez- baterea documentelor Con- ferinței Naționale, ia iniți- erea unor dezbateri pri- vind perfecționarea struc- turii invămintului și or- ganizarea știint*f>că a pro- cesului instractiv-educativ și mobilizarea tuturor învățătorilor și profesori- lor în vederea realizării a- cestor obiective. De ase- menea, au fost discutate rolul și sarcinile actuale ale Uniunii Sindicatelor din învățămint și cultură și ale sindicatelor din în- vâtâmînt in domeniul per- fecționării cadrelor didac- tice, al stimulării muncii de cercetare științifică a corpului profesoral și al îmbunătățirii muncii edu- cative. Numeroase pro- puneri »-au referit Ia ac- țiunile menite să deter- mine ridicarea continuă a condițiilor de muncă și de viață ale cadrelor didac- tice. In lumina discuțiilor purtate s-a stabilit ca Bi- roul executiv al Uniunii să îmbunătățească șl să definitiveze proiectul de. botărire, prin cuprinde- rea în cadrul Iui a celor mai valoroase propuneri prezentate în dezbateri. In continuare, sîmbătă 22 februarie a.c., a avut loc o ședință de lucru cu reprezentanții sindicatelor din invățămînt în birou- rile executive ale consi- liilor județene ale sindi- catelor. In cadrul acestei ședințe au fost date indi- cații cu privire la proble- mele actuale ale muncii organizatorice a sindicate- lor, la caracterul relațiilor de lucru în cadrul consi- liilor județene ale sindi- catelor, precum și al rela- țiilor între cei care răs- pund de problemele învă- țămîntului în cadrul biro- urilor executive ale consi- liilor, inspectoratele șco- lare și alte organe ale pu- terii locale dc stat. S-au dat de asemenea indicații privind măsurile ce se impun pentru a asigura creșterea rolului sindica- telor în viața socială, eco- nomică și culturală, spo- rirea autorității sindicate- lor, rolul acestora în a- dopLarea masurilor de protecția muncii, misiu- nea sindicatelor din în- vățămînt pe linia dezvol- tării și întăririi con inue a activității cultural-eda- cative de masă. Ansamblul indicațiilor prezentate participanților de Biroul Executiv al Co- mitetului Uniunii Sindica- telor din învățămînt și cultură'este menit să pro- moveze în activitatea sindi- catelor din învățămînt o concepție modernă, știin- țifică, un stil de muncă cu înaltă eficiență, puse în slujba îndeplinirii cu succes a sarcinilor de înaltă răs- pundere încredințate de partid și de stat învăță- mîntului. PLANURI DE MĂSURI IMEDIATE LA INSPECTORATELE ȘCOLARE JUDEȚENE Documentele de o deose- bită importanță adoptate de Conferința Națională a cadrelor didactice, sarcini- le trasate de partid prin cuvîntul secretarului gene- ral al Comitetului Central, tovarășul Nicolae Ceaușescu s-au bucurat de un larg ecou în rîndul tuturor oa- menilor școlii. învățătorii și profesorii de pe întreg cuprinsul țării au urmărit cu viu interes desfășurarea lucrărilor Conferinței și au citit atent documentele ei, căutînd să pătrundă în pro- funzime sensul lor adine, să tragă din cuprinsul lor cit mai multe învățăminte pentru munca lor. Studie- rea atentă a fiecărui pa- ragraf din cuvîntarea tova- rășuiui Nicolae Ceaușescu le-a insuflat încredere în propriile forțe, i-a mobili- zat pe toți membrii corpu- lui profesoral la- îndepli- nirea sarcinilor mari și ur- gente care stau în fața șco- lii pentru îndeplinirea în- tocmai a Directivelor Ple- narei C.C. al P.C.R. privind dezvoltarea învățămîntului. Documentele adoptate Ia Conferință au constituit pentru toate colectivele didactice punctul de ple- care al unor acțiuni menite să contribuie Ia mersul înainte al învățămîntului românesc. In prezent, toate inspec- toratele școlare județene examinează măsurile con- crete ce trebuie întreprin- se pentru aplicarea în viață a învățămintelor și a sar- cinilor trasate de Confe- rința Națională. După cum am fost informați, în jude- țele Maramureș, Teleorman, Mureș, Neamț etc. inspec- toratele au întocmit deja planuri de măsuri privind problemele imediate eare se ridică in munca lor : trecerea Ia învățămîntul general obligatoriu de 10 ani, înzestrarea laboratoa- relor școlare, dezvoltarea inițiativei în domeniul autoutilăriî școlilor, organi- zarea unor acțiuni pri- vind perfecționarea profe- sională etc. Inspectoratul școlar al municipiului București a organizat miercuri, 26 februarie a.c., o consfătuire la care au participat toți directorii unităților din învățămîntul preșcolar, de cultură gene- rală, profesional și tehnic. Cu acest prilej inspecto- rul general I. Gh. Borca a prezentat pe larg preocu- pările actuale ale inspecto- ratului școlar și a supus discuției măsurile preconi- zate în domeniul dezvoltă- rii bazei materiale a școli- lor bucureștene, al moder- nizării procesului instruc- tiv-educativ. al îmbunătă- țirii muncii de educație a tinerei generații și al per- fecționării continue a cor- pului profesoral. Tn cuvîn- tul lor numeroși vorbitori s-au referit la modul în care școlile au înțeles să răspundă Chemării ce Ie-a fost adresată de Conferin- ța Națională și sarcinilor trasate de partid prin cuvintarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. In perioada următoare, in toate școlile din țară va avea loc studierea docu- mentelor Conferinței Na- ționale și, în cadrul consi- liilor profesorale, la nive- lul fiecărei școli se vor adopta măsuri privind tra- ducerea în viață a sarci- nilor actuale care stau in fața învățămîntului româ- nesc. unul dintre izvoarele forței și trăiniciei orînduirii noastre, fiind reliefată pregnant și cu prilejul desfășu- rării campaniei electorale. Constituirea consiliilor na- ționalităților conlocuitoare a creat un cadru și mai favorabil participării active a acestora, alături de poporul român, la conducerea treburilor obștești. Realitatea fundamentală care sintetizează transfor- mările petrecute în climatul social al României con- înaltul democratism al orînduirii noastre socialiste temporane, pentru care masele largi vor vota la 2 martie cu încredere nestrămutată și cu sentimentul datoriei patriotice împlinite, o constituie unitatea mo- ral-politică a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Consfințind această realitate, rezultat al iz- bînzii depline și definitive a socialismului în țara noastră. Frontul Unității Socialiste — organism larg democratic, în care sînt reprezentate, alături de P.C.R., principalele organizații de masă, obștești și profesio- nale, precum și consiliile oamenilor muncii aparțînînd naționalităților conlocuitoare — întruchipează unitatea trainică a tuturor forțelor națiunii socialiste, contri- buind la întărirea coeziunii societății noastre. Frontul Unității Socialiste a venit in fața alegătorilor cu un bilanț de realizări concrete și cu o perspectivă cuprinzătoare, exprimînd voința fierbinte a poporului de a qbține noi succese. La înfăptuirea acestui vast program constructiv sînt chemați să aducă o con- tribuție esențială, împreună cu toți oamenii muncii, viitorii deputați în Marea Adunare Națională și în consiliile populare. Tocmai de aceea Frontul Unității Socialiste a propus drept candidați în alegeri pe cei mai activi muncitori, țărani, intelectuali, printre care și un important număr de vrednici slujitori ai școlii. Prin puternica efervescență politică șl avintul în muncă pe care le-a generat campania electorală, ale- gerile de la 2 martie, la care, alături de întregul popor, slujitorii școlii vor participa animați de încrederea și sentimentul datoriei împlinite, se înscriu în constelația anilor socialismului ca un eveniment ce marchează hotărîrea întregii noastre națiuni de a edifica pe pă- mîntul României societatea bunăstării, democrației șl umanismului deplin. întregul nostru popor întîmpinâ cu un puternic entuziasm, cu noi succese în muncă alegerile de de- putați în Marea Adunare Națio- nală și în consiliile populare ju- dețene, muncipale, orășenești și co- munale. Acest eveniment deosebit de important are loc Intr-o etapă caracterizată prin profunde prefa- ceri în viața economică și socială a țării noastre, prin adîncirea conti- nuă a democratismului orînduirii noastre socialiste. înfăptuind sistematic obiectivele adoptate de Congresul al LX-lea, vastul program de măsuri stabilit de Conferința Națională a P.C.R., ale căror direcții principale con- verg spre perfecționarea organi- zării și conducerii întregii vieți so- ciale, poporul nostru pășește neabătut înainte, sub conducerea înțeleaptă a Partidului Comunist Român. Participarea directă, activă a maselor populare la rezolvarea complexului de probleme pe care le ridică procesul de înaintare a țării pe drumul desăvârșirii con- strucției socialismului pune tot mai puternic în lumină valabilitatea le- gității potrivit căreia dezvoltarea o- rînduirii socialiste spre forme su- perioare se află în raport direct, condiționat, cu adîncirea democra- ției socialiste. De pe o treaptă pe alta a so- cietății românești, cu prețul a nu- meroase sacrificii, poporul nostru a năzuit spre cele mai nobile idea- luri ale emancipării umane — i- dealurile de libertate și dreptate socială. înfăptuirea acestor dezide- rate n-a fost însă posibilă atîta timp cît țara a fost guvernată de clasele exploatatoare, cît timp a existat proprietatea privată asupra principalelor mijloace de producție. Democrația devine autentică nu- mai cînd este generată de baze o- biective economice, sociale și po- litice de natură să asigure înfăp- tuirea năzuințelor de progres și libertate prin mase și pentru mase. Societatea care conferă maselor populare adevărate drepturi și li- bertăți, care asigură cele mai bune premise de exercitare în fapt a năzuințelor de dreptate socială, de afirmare a personalității, de satis- facere a nevoilor materiale și spi- rituale ale membrilor societății, in- diferent de naționalitate, este so- cietatea socialistă. Socialismul în- seamnă eliberarea oamenilor de orice asuprire, libertate in sensul cel mai înalt al cuvîntului, egali- tate întemeiată pe asigurarea unei poziții egale față de mijloacele de producție. Pe această bază oamenii muncii se bucură de drepturi egale și depline : dreptul și în același timp datoria de a munci, dreptul la învățătură, la odihnă, la asigu- rare materială în caz de incapaci- tate de muncă sau de bătrînețe. Socialismul asigură dezvoltarea ar- monioasă a forțelor și relațiilor de producție, precum și a culturii ma- teriale și spirituale puse în slujba înfloririi națiunii socialiste. El a- sigurâ satisfacerea tot mai deplină a nevoilor materiale și spirituale ale fiecărui membru al societății, dezvoltarea deplină a omului in întreaga bogăție a personalității sale. Se creează în felul acesta, pen- tru prima oară în istorie, premi- sele obiective ca fiecare om a! muncii să participe nemijlocit Ia elaborarea și realizarea politicii în Interesul întregului popor. Democrația socialistă constituie din punct de vedere istoric treapta cea mai înaltă în evoluția tipurilor democrației, democrația ca formă de stat și socialismul ca mod de producție fiind strîns și indisolubil legate între ele. Trăsătura esențială a democrației socialiste o consti- tuie unitatea dintre latura econo- mică și latura politică. Proprieta- tea socialistă asupra mijloacelor de producție constituie temelia trainică a egalității reale a noii orînduiri sociale, din care s-au născut relațiile de colaborare și întrajutorare între toți membrii societății. Societatea socialistă a prins ră- dăcini adinei pe pămîntul româ- nesc și, pe măsură ce se consoli- dează și se maturizează, transmite tuturor membrilor săi largi atribuții de care se pot bucura numai ce- tățenii unei țări a cărei indepen- dență și suveranitate sînt pe de- plin asigurate, apărate de întregul popor. Partidul nostru pornește de la ideea că socialismul reprezintă societatea celor mai largi drepturi și libertăți democratice pentru ma- sele muncitoare, societatea în care prin valorificarea nesecatului po- tențial de înțelepciune și creație colectivă a poporului, se asigură posibilități nelimitate de afirmare multilaterală a personalității u- umane, libertate deplină de mani- festare a individului în cadrul so- cietății. „Cu cît înaintăm pe calea desăvîrștrii construcției socialiste — spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu — participarea celor ce muncesc Ia rezolvarea problemelor vieții sociale se extinde, se lărgește democrația socialistă... Superiori- tatea democrației socialiste stă în faptul că ea asigură participarea Ia exercitarea puterii, la conduce- rea treburilor țării, a întregului popor, în interesul propriei sale bunăstări și fericiri. Acesta este izvorul inepuizabil al forței și vi- talității societății noastre, garanția mersului victorios înainte pe dru- mul progresului și civilizației so- cialiste". Generația noastră este partici- pantă și martoră în același timp, la materializarea unor vaste ac- țiuni inițiate de partid pentru a așeza întreaga dezvoltare a socie- tății noastre socialiste ne bazele trainice ale democratismului și u- manismului, în spiriiul științific al dialecticii maferiali'-te. Dovedin- du-și fidelitatea față de interesele poporului și țării, partidul nostru nu se mărginește numai la afirma- Dr. GH. DRAGAN Conf. V. I. ȘTEFANOIU (Continuare în pag. a 3-a) înaltul democratism al orînduirii noastre socialiste |z (Urmare din pag. 1) rea necesității democrației socia- liste, ci întreprinde zi de zi mă- suri sistematice, concrete, pe baza cunoașterii temeinice a realităților societății noastre, pentru realiza- rea în practică a acestei legități. Lărgirea, extinderea și perfec- ționarea sistematică a democrației socialiste își găsește expresia, de pildă, în măsurile privind perfec- ționarea structurii sistemului eco- nomic și organizatorico-adminis- trativ, lărgirea competențelor, ini- țiativei și răspunderii conducerii întreprinderilor și organelor locale ale puterii de stat. Perfecționarea continuă a democrației socialiste se realizează prin atragerea mai largă și mai eficientă a maselor la elaborarea planurilor, la descope- , rirea rezervelor interne, la contro- lul realizării sarcinilor de produc- ție și al utilizării fondurilor, prin perfecționarea continuă a sistemu- lui de cointeresare materială și a- plicarea consecventă a principiului repartiției după calitatea și canti- tatea muncii prestate. In acest con- text are loc îmbinarea condu- cerii centralizate pe bază de plan a economiei cu acordarea de largi atribuții și drepturi unităților. Consolidarea continuă a demo- crației socialiste se realizează prin înfăptuirea politicii partidului de întărire continuă a unității po- porului, lichidarea oricăror forme de inegalitate, discriminare și asu- prire națională, crearea condițiilor pentru afirmarea liberă în viața socială a tuturor oamenilor muncii, indiferent de naționalitate. Măsurile luate în ultima vreme privind lărgirea atribuțiilor orga- nelor locale de partid și de stat, ale unităților economice și organizați- ilor obștești, creșterea rolului pe care ii au în viața socială organi- zațiile de masă și obștești, sindi- cale, de tineret, de femei, coopera- tiste, uniunile de creație și asocia- țiile oamenilor de știință, înfiin- țarea senatelor universitare și a consiliilor profesorale, lărgirea a- tribuțiilor acestora, creează cadrul politico-organizatoric adecvat a- tragerii nemijlocite a celor mai largi mase populare la rezolvarea problemelor obștești. Ca o încunu- nare a acestor măsuri a fost creat Frontul Unității Socialiste, care a- sigură intensificarea participării organizațiilor de masă, obștești și profesionale la viața social-poli- tică, consultarea amplă a maselor în vederea adoptării celor mai efi- ciente soluții privind înfăptuirea politicii partidului, afirmarea de- plină a valențelor multiple ale u- nității moral-politice a întregului nostru popor în jurul partidului. Ceea ce dă forță și vitalitate democrației socialiste în țara noas- tră este creșterea continuă, pe mă- sura înaintării pe drumul socialis- mului, a rolului de conducător al P.CK. Creșterea continuă a rolu- lui de conducător al partidului în întreaga viață socială, economică și politică exprimă în cel mai înalt grad suveranitatea poporului nos- tru. Partidul este singurul în mă- sură să stabilească principalele o- biective în diferitele etape ale dez- voltării societății, să stabilească nivelul, ritmul și metodele dezvol- tării. El poate să mobilizeze, să or- ganizeze și să conducă poporul la lupta pentru înfăptuirea celor mai înalte idealuri umane. Viața confirmă zi de zi că măsuri- le luate de partid au creat condiț’i optime pentru ca masele largi să participe efectiv la elaborarea și în- făptuirea programului de care de- pinde dezvoltarea multilaterală a societății noastre, astfel ca toate problemele cardinale ale procesu- lui de edificare a socialismului să fie dezbătute și rezolvate cu con- tribuția activă a muncitorilor, teh- nicienilor, inginerilor, țăranilor, intelectualilor. Acest proces de a- dîncire a democrației socialiste se cristalizează în însuși stilul de muncă al partidului, în modul în care partidul își dezvoltă legăturile cu masele poporului, în felul în care el concepe și elaborează toate hotărîrile de însemnătate istorică pentru viața țării noastre și care îmbrățișează compartimentele de bază ale societății. Conștient de înaltele răspunderi pe care și le-a asumat în fața poporului, partidul se sfătuiește în permanență cu oa- menii muncii, solicită și valorifică — printr-o multitudine de forme și metode — spiritul de inițiativă al maselor în toate acțiunile pe care le întreprinde. Vizitele de lu- cru ale conducătorilor de partid și de stat în județele țării, întîlnirile cu activul de partid și de stat, cu muncitori, țărani, intelectuali, cu tineri și vîrstnici, dezbaterea pu- blică a celor mai importante mă- suri inițiate de partid, sînt tot a- tîtea dovezi de necontestat ale practicii partidului de a se con- sulta cu masele, astfel ca politica internă și externă a partidului și guvernului să reprezinte cu adevă- rat voința poporului, interesele lui fundamentale. Adoptarea celor mai importante măsuri de care este legat viitorul învățămîntului nostru — Directi- vele C.C. al P.C.R. privind dezvol- tarea învățămîntului de toate gra- dele, Legea învățămîntului și, recent, punerea în discuție a Sta- tutului personalului didactic repre- zintă încă o dovadă a practicii partidului nostru de a consulta masele în cele mai importante pro- bleme ale politicii sale. Conferința națională a cadrelor didactice, grandioasă manifestare a corpului profesoral din țara noastră, dezba- terea largă, în Conferință, a pro- blemelor pe care le implică viitorul școlii, cuvintarea rostită de tovară- șul Nicolae Ceaușescu cu acest pri- lej au exprimat o dată mai mult grija partidului nostru pentru ne- contenita ridicare a nivelului gene- ral de cultură al poporului. Un exemplu deoseott ce grăi- tor al stilului ce muncă înce- tățenit în practica partidului nostru este actuala campanie elec- torală. Masele largi de cetățeni, milioane de alegători, au fost che- mați să-și spună cuvîntul în con- ducerea treburilor obștești. Mani- festul Frontului Unității Socialiste, cuprinrind un măreț program de edificare a țării, a avut darul de a mobiliza întregul popor pentru înfăptuirea politicii partidului. In sute și mii de adunări enruzias-.e au fost formulate nenumărate pă- reri și propuneri privind cele mai diverse domenii de activitate. Asemenea metode de muncă au conferit și conferă întregii politici a partidului și statului nostru un conținut profund realist si mobuj- zător, reliefează făptui că ea este □ expresie a însăși voinței poporu- lui, a intereselor fundamentale ale întregii națiuni. Fiecare cetățean al României socialiste se poate con- vinge, cu realități din viața de fiecare zi. că mcocată ca ir actuala etapă de dezvoltare a patriei noastre nu au fost atît de srrinse legăturile partidului eu masele largi ale oamenilcr munct de la orașe și sate, că niciodată n-au fost atît de mari prestigiu: și autoritatea partidului in fața m- treguiuî popor. Pregătiincu-se pertrd alegerile ee la 2 martie. întrecu, popor ist ex- primă prin cuTinie e-xcaste calde, pornite dm apro- barea deplină și a-a>ăE»ectul profund față de poiirtoe. inter- nă ți externă a pertki-iui ș: statului nostru, cț-rsacrati. Înfăp- tuirii vastului program 6= oesd- virșire a construCti-t i sc-tialismii-i; în tara noastră, dezc’oitim iegâ- tarilor de pr.etsr.:e ; cal oorsre cu toate țările s«ialis-^. c, tipare partidele comun—-t? j: —.anc.X- rești. Oameni de riale vimeii. de toate naționalitățile, cir riale cre- țurile patriei noastre sccialtste dau glas profundelor SrMhr.-ecte oe pa- triotism și in tema troc de care sînt animați in hrp-ta pe care c des- fășoară. sub conducerea irțeleațtă a partidului, pentru prosperitatea, înflorirea șî viitorul Iiiuitnn» al României socialiste. Prin ideologia sa marxist-'eii- nistă. prin țelurile sale, prin prin- cipiile și normele care stau la baza organizării vieții sale interne, par- tidul nostru exprimă esența demo- cratică a societății nc-astre. El Hi întemeiază raporturile cu marele pe convingerea, educarea influen- țarea politică activă a acestora, u- nește propria sa inițiativă cu aceea a poporului, ca o expresie pozitivă a unui angajament social conștient, ca o sursă inepuizabilă a propriei sale capacități și cunoștințe. A- ceasta reprezintă garanția mersu- lui nostru înainte pe drumul vic- torios al desăvirșirii construcției socialismului, al pregătirii condiți- ilor pentru trecere la construcția societății comuniste — visul de aur al omenirii. ABORDARE TEORETICĂ ȘI EXEMPLIFICĂRI ALE UNOR TEME ESENȚIALE DIN MATEMATICA CLASEI A XII-Ă UNELE INDICAȚII METODICE înarmarea elevilor clasei a XII-a cu cunoștințe de nivel corespunzător din domeniul structurilor algebrice, al ele- mentelor de teoria probabilităților și statistică, al calculului integral și di- ferențial presupune situarea consec- ventă pe poziții moderne atît în ceea ce privește conținutul materialului, cit și metodica utilizată. îndeosebi se cer precizate cunoștințele de maximă gene- ralitate și operaționali late. Acestea tre- brie introduse pe baza unei puternice argumentări, urmîndu-se calea de 1a model la teorii abstracte și formulări axiomatice. Prezentăm în continuare citeva indicații metodice menite să ajute la mai buna parcurgere a materiei in scurta perioadă de timp ce a mai râmi? ia dispoziția elevilor clasei a XH-a înaintea recapitulării finale. Calea lai totecraj și diferențial S-a imp»us ca o cerință obiectivă iz- verită dm practica școlară, limitarea șt precizarea tipurilor ce cuadraturi. Ac- .emi in prexorea calcul ului integrai trebuie pus in acest caz nu pe comuni- carea de câu-e profesor a unor aigo- rtum ce rezor.are a exercițiilor Intr-o formă de-a gata, ci pe organizarea In - i iei a nrze cu eresni incit aceștia sa descccere mod independent căile ce reperare. In acest scop profesorul coace recurse ia ar.urnite piesa ipții cu irurier a-scr.un>c. ca de exemplu: a) transformarea expresie: de sub sera n-u mtegraieu pentru ca elevii să aleagă i-, rercr.'area exercițiului. în fumr.ee ce ferma expresiei, procedeul integri pr„a părț; sau prut scmmbarea ce a-urnă : t) ridicarea anumitor pro- redee curente de rezolvare a pro- : semescc de ar., și ca-rzi ai voiu- meior mmcarea sistemului de opera tu pe care-4 îndeplinește eJeoil ta re •ui rarea acestce procietne ; indicarea moda_.tăti. de remutoastere a ctmd^ •.iior ieșire prin care se reduce reznl- area pmbksne: d-ate La o a-tâ ccsoș evtâ: ci consarac^a esectiva a un ni modei înainte de a se trece ia expune- rea •eocte; materna:x~e. rrerertarei acestor noțiuni trebuie stri--s .ecată de apixearea ioc la cakuic' am lor v ai •■c-. ummoe - volumul xu Lecție ăe matematică la Liceul „Gh. Lazăr“ din Sibiu corp de rotație (volumul sferei, seg- mentului sferic, conului și al trunchiu- lui de con). Ținind seama de reducerile efectuate în programa de calcul integral, este bine să se stăruie asupra cîtorva tipuri de cuadraturi care trebuie reținute de elevi: sinnx cosm xdn (m,n = 1,2,3); integrale iraționale de forma y | as — n’dn; integrale raționale de forma (---------------i------ = dx: j ax’— bn -i- c Calculul probabilităților și statistică Elementele de teoria probabilităților cuprinse în programă oferă posibilita- tea de a se asigura realizarea unui sis- tem unitar de cunoștințe de bază din a- cest domeniu. Cerința de a îmbina strîns teoria cu practica impune ca unele probleme globale, mai dificile, să fie fragmentate intr-o serie de probleme mici, mai ușor de rezolvat. Este bine să se re- zolve întîi probleme care se reduc prin identificări imediate la calcule simple (valori tipice, distribuții etc.) și apoi probleme cu o structură mai complicată (distribuții teoretice și experimentale). Pentru a facilita înțelegerea temei privitoare la valori tipice este indicat să se prezinte grafic caracteristicile unei distribuții, studiul acestora fiind adincit cu ajutorul formulelor. Ori de dte ori este cazul se va urmări paralel, prin mijloace intuitive, legătura dintre distribuția empirică și cea teoretică. O cerință importantă este aceea de a se selecționa probleme care să Ie for- meze elevilor deprinderi raționale de lucru în vederea folosirii instrumentu- îui statistic ir. studiul diverselor feno- mene de masă. Elemente de algebră superioară Pentru a se realiza o înlănțuire lo- gică intre cele două părți ale programei — structuri algebrice si ecuații alge- brice — la studiul polinoameior se va preciza, de fiecare dată, din ce mulțime se ian roefioemn și in ce mulțime v>- nabxla :a valori. în recapitularea operațiilor cu poli- noame se va pune în evidentă structura de spațiu sectorial. Este bine sâ se evtte exercițiile tare cer un volum mare de calcul, punîndu-se în schimb accent pe înțelegerea anumitor tehnici de calcul cu polinoame, folosindu-se cunoștințele elevilor despre structuri, care trebuie valorificate în mod crea- tor. Le putem cere elevilor, de e- xemplu, să recunoască o anumită structură (privitor la legea de compa- rație dată) și să aplice proprietăți de bază ale operațiilor în demonstrarea teoremelor privitoare la polinoame. In ce privește notațiile, este bine să le introducem numai pe cele strict nece- sare, punind accent pe motivarea fie- cărei condiții de calcul. V. ȘTEFANESCU PROBLEME DE SIN- TEZĂ Se știe că în acest an școlar s-au ivit mari greutăți în predarea matematicii la clasa a XII-a, în primul rînd din pri- cina manualului de algebră, care în for- ma lui actuală este indicat numai pen- tru acei elevi ce vor să urmeze facul- tatea de matematică-mecanică. Socotesc totuși că materia cerută de programă poate fi însușită efectiv de elevi dacă le este prezentată într-o formă accesi- bilă, însoțită de un număr mare și variat de exerciții și probleme. Cum timpul de care dispunem pentru pre- darea a trei discipline matematice (al- gebră superioară, analiză matematică și teoria probabilităților) paralel cu re- petarea materiei din anii precedenți este cu totul insuficient, ceea ce de- termină adesea o „interferență" între volumul mare de noțiuni noi și noțiu- nile învățate în anii precedenti, buna organizare a studiului de către profesor dobîndește o importanță și mai mare. în momentul de față, la analiza mate- matică consider partea teoretică înche- iată, urmînd ca în orele ce au mai ră- mas pînă la 21 martie să recapitulez cu elevii metodele de calcul al integra- lelor prin exerciții și probleme cum sînt: 1) Să se studieze variația func- ției g (x) = x2 (3 — 2x) și să se deducă variația funcției f (x) = x F 3 — 2x. Să se traseze graficul (O al funcției f (x), raportat la un sistem de axe perpendiculare. 2) Să se calculeze aria suprafeței plane mărginită de curba (O și axa ox. 3) Ce relație există între integrala nedefinită a funcției f (x) și . .. o cea a funcției jy—- ? 4) Să se deter- mine coeficienții a, b, c, astfel ca func- ția F (x) = (ax8 + bx + c) V 3 —2x să fie o primitivă a funcției f (x). Pentru efectuarea aplicațiilor la par- tea a doua din algebră voi folosi culegerile de probleme (Sachter, Coș- niță etc.). ca și manualul de algebră pentru clasa a X-a de L Crișan. care cuprind exerciți: suficiente. Perioada de la 7 aprilie la 24 mai am rezervat-o exciusiv pentru conti- nuarea recapitulării materiei din anti precedenți, la care se va adăuga și re- capitularea materiei din clasa a XII-a, mai ales prin aplicații. Mi-am propus să încep cu o sumară trecere in re- vistă. teoretică, pe c:s;:rLr.e. pe pro- bleme sau pe capitole. Partea aplica- tivă va consta in rezolvarea unor pro- bleme de sinteză sau a unor exerciții menite să clarifice noțiuni mai difi- cile sau sâ întărească deprinderile ele- vilor de a folosi o serie de metode de lucru. La trigonometrie am împărțit mate- ria tp trei părți- Prima cuprinde func- țiile trigonometrice ale unui unghi din planul orientat și relații între funcțiile trigonometrice ale aceluiași unghi, ale unghiurilor asociate etc., pînă la ecuații trigonometrice. Socotesc că însușirea te- meinică a acestei părți este esențială in ceea ce privește trigonometria. Partea a doua tratează ecuațiile și inecuațiile trigonometrice. Mi se pare indicat ca. atunci and abordăm reca- pitularea inecuațiiloT trigonometrice cu o necunoscută, să facem apel și la unele noțiuni de geometrie analitică. Astfel inecuațiile trigonometrice ce torma f (cos a_ sin aț > ? pot fi înlocuite prin substituția cos a — x. sin a = y cu sistemul de înecuații algebrice : / (nw > 0 «iu. y« = 1 In modul acesta, mulțimea punctelor din plan ce satisfac inecuația f (x, y) > O este un semiplan P sau o anu- mită regiune din plan A, iar ecuația x8 4- y1 « 1 reprezintă cercul trigo- nometric C. Soluțiile sistemului sînt date de mulțimea P intersectat cu C sau A intersectat cu C. Inecuațiile de forma f (tg a) > O, prin substituția tg a= t, devin f (t) > O. Pe axa tan- gentelor figurăm soluțiile acestei ine- cuații. Proiecțiile lor centrale, de cen- tru O, pe cercul trigonometric C (O, R = 1) dau soluțiile inecuației date. în partea a treia, rezervată aplicații- lor trigonometrici în geometrie, voi fo- losi probleme permițînd trecerea în re- vistă a principalelor cunoștințe de tri- gonometrie la care mă refeream mai sus. De exemplu : Unghiurile unui tri- B A unghi verifică relația sin — = sin — * C • sin — Se presupune A > C. 1) Să se arate că această relație este echivalentă cu A CI tg — • tg — = și să se deducă o relație simplă numai între laturile triunghiului (a + c = 3b). 2) Se dă sm ~ = —-— Să se calculeze 2 4 unghiul B, fără tabele (se găsește B = 2 ). o Voi folosi și recapitularea pe pro- bleme sau capitole. De exemplu, în algebra elementară numerele complexe au fost studiate sub forma z = a + bi. După parcurgerea primei părți a alge- brei din clasa a XII-a, avem posibili- tatea de a prezenta numerele complexe astfel : I. Mulțimea C = R X R este mulți- mea ale cărei elemente sînt perechi ordonate de două numere reale z = (a, b) numite numere complexe. In această mulțime de numere se de- finește egalitatea a două numere com- plexe (care este o relație de echiva- lență), precum și a două legi de compo- ziție internă — adunarea și înmulțirea numerelor complexe. Se deduce că co- respondența intre mulțimile C și R este un izomorfism. Avînd în vedere pr prietățile adunării numerelor comple conchidem că numerele complexe fi mează un grup aditiv abelian. Avînd în vedere proprietățile înmulțirii nu- merelor complexe, conchidem că nu- merele complexe nenule formează un grup multiplicativ abelian. înmulțirea fiind distributivă față de adunare, deducem că mulțimea numerelor com- plexe este un corp. Cu acest prilej voi reaminti elevilor și faptul că mulți- mea C este un spațiu vectorial pen- tru C și voi readuce în discuție inelul întregilor lui Gauss. Urmează în mod firesc considerarea numărului complex i = (O ; 1) și se re- găsește astfel expresia cartegiană a unui număr complex z = a + bi. Tot aici ne vom referi la rădăcina pătrată a unui număr complex. IL Forma trigonometrică a numere- lor complexe. Aid vom trata planul lui Gauss, vom efectua operații cu numere complexe scrise sub forma tri- gonometrică și interpretarea lor geome- trică, vom stărui asupra ridicării la o putere, asupra formulei lui Moivre și a folosirii ei pentru exprimarea li sin n x și cos n x, în funcție de sin®» și cos x, n E N. Reprezentarea ge » metrică a unui număr complex per- mite să se observe că modulele pute- rilor 1, z, z8, . . , zn formează o pro- gresie geometrică, iar argumentele lor o progresie aritmetică și că aceste pro- gresii definesc un sistem de logaritmi, în continuare vom trata extragerea rădăcinii de ordinul n dintr-un număr complex și rădăcinile unității, preci- zind că rădăcinile de ordinul n ale unității formează un grup multiplicativ abelian. Am ales acest exemplu întrucît poate senă de model în ceea ce privește pre- darea lui la diferite nivele și ilustrează legătura care se poate realiza între tratarea clasică și tratarea modernă a cunoștințelor. Evident, îmbinarea armonioasă a părții teoretice cu cea aplicativă în recapitularea materiei cere alegerea unor teme de natură să solicite gîn- direa matematică și folosirea deprin- derilor de calcul, să nu Implice arti- ficii de calcul sau formule greu de reținut. Prof. VALERIA TOMULEANU 8 e c • V e n Sesiune de comunicări științifice 5 » a cadrelor didactice si a Institutului de științe pedagogice In zilele de 4—5 aprilie a.c. va avea loc. Ia Liceu! „N. Bălcescu" din Craiova, sesiunea de comunicări științifice a cadrelor didac- tice și a Institutului de științe pedagogice cu tema : „CERCETAREA ȘTIINȚI- FICA IN SPRIJINUL PER- FECȚIONĂRII invata- MÎNTTLUI ȘI EDUCAȚIEI IN ȘCOALA DE CULTt- EA GENERALĂ". Sesiunea va fi organizata de Institutul de știute pe- dagogice, in colaborare cu Consillnl popular ai jade- țului Dolj. După cum s-a mai anun- țat în presă, cadrele didac- tice care dorese să parti- cipe la această manifestare științifică vor trimite co- municările (6—8 pagini dactilografiate în trei exemplare), la Institutul de științe pedagogice, Bucu- rești, str. Sf. Apostoli nr. 14, cel mai tîrziu pînă Ia 10 martie a.c. Un cabinet metodic pentru cadrele didactice La liceul din Costești, județul Argeș, și-a început activitatea un cabinet me- todic pentru cadrele didac- tice. Zilnic învățătorii și profesorii din localitățile zonei de sud a județului primesc aici consultații de pedagogie și specialitate. Problemele Incluse in plzml tematic al cabinetu- lui se referă la predarea cunoștințelor in elasele I eu copii de fi aal. la utili- zarea materialului didactic „eiasie”, a diafilmului și discului, la arganizarea ore- lor de laborator, la arien- tarea șeolart și profesiona- lă a elevilor etc. Prof. DUMTTRr ASGHEL Concurs de schi si săniuțe Recent, Ia Sinaia s-a des- fășurat cea de-a doua ediție a concursului de schi și să- niuțe dotat cu „Cupa pio- nierului". Acest concurs, organizat de Consiliul jude- țean Prahova al Organiza- ției Pionierilor, s-a bucurat de participarea a peste 250 de pionieri din județele Argeș, Brașov, Covasna, Harghita, Timiș și Prahova. Pe pîrtiile din apropierea orașului Sinaia au avut loc probe la slalom special, coborîre, schi fond și să- niuțe, atît la băieți cît și la fete. Primii 3 clasați la pro- bele individuale, precum șî primele trei echipe an pri- mit diplome, cepe și fro- noase premii io obiecte. Prof. NICOLAE STANESCU Un ghid turistic pentru pionieri Se știe ee mult îndrăgesc pionierii din țara noastră turismul, drumeția. De cu- rind, pentru a-i sprijini in această direcție. Editura politiei a publicat pentru ei un ghid turistic, Intitu- lat „Pionier, cunoaște-ț! țara*. Ghidul, alcătuit de Florian Frazzei, Tudor O- priș și Lucian Panait. este adecvat orizontului cultural al elevilor și funcțiunii in- struetiv-edneative a ex- cursiei școlare. Apărut in cadrul colecției „Preludii*, ghidul cuprinde două părți. Intr-un capitol Inițial se prezintă sfaturi utile pentru pionierii și șco- larii care pleacă în excursii (echipament, alimentație, orientare, primul ajutor, autogospodărire, aplicații recreative etc.). In partea a doua sînt prezentate prin- cipalele zone turistice din țara noastră, folosindu-se criterii originale și practi- ce de organizare a trasee- lor. de aatură că permită o orientare ușoară indiferent din ee eolț al țării se por- nește in excursie. Autorii aa ales traseele eele mai interesante ti aeeesibile pentru pionieri, gradindu-le după posibilitățile vîrstei participanților șl Însoțind descrierea acestora de toate datele culturale privind o- biectivele parcurse. Conținutul bogat al infor- mației turistice, forma cursivă și agreabilă de pre- zentare a materialului fac din acest ghid un prețios instrument de orientare a elevilor ți nn sprijin pentru comandanții de pionieri în pregătirea și desfășurarea excursiilor. Expoziția profesoarei Mia Steurer-Moțatu Profesoara Mia Steurer- Moțatu s-a aplecat o viață întreagă asupra a tot ce este frumos, seiectînd din lumea ce o înconjoară te- mele sale preferate, cărora le-a dat o culoare și stră- lucire proprie viziunii sale, îndeosebi în ultimii zece ani numele ei a fost întîlnit tn mai toate expozițiile eo- lective ale profesorilor de desen reuniți în cadrul ce- naclului „Ion Andreescu". Acnm, in sala de expoziții a Clubului sindicatelor din învățămînt artista se pre- zintă singură în fața publi- cului. Expoziția personală cuprinde 42 de lucrări în acuarelă, tuș, cărbune. Este a treia expoziție, cea mai reprezentativă. Din tema- ■natica diversă rețin atentia. portretele de o puternică expresivitate. Se vede că, dincolo de transpunerea fiecărei trăsături, artista a căutat să pătrundă perso- nalitatea modelelor. Expoziția profesoarei Mia Steurer-Moțatu des- chide seria unor noi expo- ziții personale ale membri- lor eenaelultti „Ion Andre- escu". Duminică 2 martie a.c.. in cadrul acestei serii va avea loc vernisajul ex- poziției profesoarei L. Po- pescu-Hrnșca. Un cerc școlar la două decenii de activitate De pe meleagurile bnco- vinene ne-a sosit știrea că cercul tinerilor geografi ți naturalist! de la Liceu! „Dragoș-Vodă* din Cimpu- lung Moldovenesc, și-» ser- bat două decenii de ac- tivitate. Recent, in sala de festi- vități a liceului, s-au adu- nat nu numai actualii mem- bri ai cercului, ci și foști elevi ai școlii, azi „mem- bri-seniori“. In fotografie : profesoa- ra emerită Hortensia Șuhan directoarea liceului prezen- tind în cadrul cercului o comunicare de specialitate. F. MICHITOVICI 0 frumoasă tradiție Și formațiile artistice muzicale ale Școlii gene- rale nr. 20 din Ploiești — corul, orchestra și grupul vocal folcloric — au săr- bătorit de curînd o aniver- sare : cinci ani de activi- tate neîntreruptă. Sub conducerea tînărulu! profesor Gheorghe Neagu, formațiile Școlii generale nr. 20 au obținut în acești 5 ani premiul I la toate concursurile organizate pe plan local, au prezentat nu- meroase programe la radio și televiziune, au dat con- certe în școală și in afară de școală. Participarea ele- vilor la cor, la orchestră și la grupul vocal folclorio a devenit o frumoasă tra- diție ți, în același timp, nn stimulent la învățătură și comportare. D. D. STANCU sec® PAGINA 2 H OPINII • OPINII. OPINII. OPINII. OPINII. OPINII • OPINII. OPINII. OPINII. OPINII. OPINII • OPINII în dezbatere proiectele pentru PLANUL Șl PROGRAMELE ȘCOLII GENERALE DE 10 ANI Probleme care încă n-au fost rezolvate: supraîncărcarea și neconcordanța dintre disciplinele corelative Aprofundarea geografiei Proiectul planului de învățâ- mînt pentru clasele a IX-a și a X-a ale școlii generale de 10 ani pare să urmărească realizarea unei oarecare sincronizări cu planul claselor a IX-a și a X-a ale liceelor teoretice. Intenția este fără îndoială de apreciat, însă atît proiectul planului cît și proiectele programelor publi- cate readuc în actualitate ve- chile probleme ale supraîncăr- cării, ale neconcordanței dintre disciplinele corelative etc. Reți- nem cu surprindere locul modic acordat geografiei, desenului și muzicii, ca și absența aproape totală a orelor de practică, deși majoritatea absolvenților clasei a X-a se vor orienta către pro- ducție, deci vor avea cît de cît nevoie de unele noțiuni și de- prinderi de natură tehnică. Ne întrebăm, ținînd seama de ne- concordanța dintre disciplinele corelative, cum se va putea stu- dia în clasa a IX-a biologia care, așa cum spune proiectul, este orientată pe tratarea unor pro- bleme moderne, cînd chimia dkganică se studiază doar în ®asa a X-a și cînd noțiuni Bomplexe, cum ar fi cele de specie, biocenoză, ecosistem vor trebui demonstrate cu no- țiunile extrem de sumare de botanică și zoologie însușite în clasele a V-a și a Vl-a, iar pro- blema cum ar fi creșterea radio- activității mediului, utilizarea substanțelor radioactive etc. sînt tratate fără noțiuni de bază, deoarece fizica atomică este in- trodusă în clasa imediat superi- oară. In linii mari, programele ni se par prea încărcate, mai ales ținînd seama de faptul că elevii care vor urma clasele a IX-a și a X-a au un nivel de pregătire întrucîtva mai redus decît al elevilor liceului. în special la limba română și matematici. E drept că este greu să se facă pro- grame diferențiate, însă credem că ar trebui să se reflecteze la această problemă cînd este vor- ba de dozarea și mai ales de modul de prezentare a cunoș- tințelor. Ne vom referi, în cîteva cu- vinte, la proiectul programei de română, care încearcă să aco- pere în doi ani materia ce se parcurge în 4 ani în liceul teo- retic. în ora săptămînală de grama- tică, unde se realizează aplica- rea cunoștințelor anterioare, considerăm că centrul de greu- tate trebuie să cadă mai ales pe însușirea unei ortografii corecte și pe deprinderea de a alcătui o compoziție logică — aspecte evident deficitare. Proiectul programei de litera- tură reușește să treacă, în linii mari, prin toate momentele im- portante ale evoluției literaturii române și să cuprindă destul de judicios pe cei mai reprezen- tativi scriitori. Credem însă că va trebui să se mai reflecteze asupra echilibrării anumitor e- tape din istoria literaturii și asupra locului ocupat de unii din scriitori. Ne miră de exem- plu faptul că ponderea cunoștin- țelor descrește de la literatura veche spre cea actuală, deși pro- cesul ar trebui să fie invers, pentru a pregăti receptarea fe- nomenului literar contemporan. Considerăm astfel că s-a pus un accent exagerat pe lite- ratura religioasa și crocică- rească (fenomene epiestetice). Opera lui D. Cantemir ar fi tre- buit să fie prezentată, după pă- rerea noastră, ca o etapă supe- rioară, a fazei istorice. Ni se pare prea redus locul acordat lu: Budai-Deleanu. cel mai mare scriitor al primei perioade, des- pre care se dă doar o privire generală, deși opera lui e un excelent mijloc de aplicare a noțiunilor de teorie literară, că- rora de altminteri ii se rezervi 10 ore de recapitulare in c'as; a IX-a. Considerăm, in schimb, că poate fi redus numărul ore- lor acordate lui Hasdeu. Dacă se rezervă ..junimismu- lui" și mișcării „Contemporanu- lui" un spațiu copios, celelalte curente literare, mai apropiate de noi și care explică multe e- lemente ale literaturii moderne (poporanismul, simbolismul, modernismul etc.) nu sint men- ționate. Ar fi necesar ca măcar în cadrul lecțiilor de prezentare generală a perioadelor istorice ale literaturii să se precizeze locul, programul și scriitorii din constelația curentelor moderne, pentru ca elevii să dobîndească și o viziune estetică a litera- turii Lecția finaiă. ..Contribuția li- teraturii române la dezvoltarea literaturii universale^, ni se pare prea pretențioasă, finind seama că elevii nu au noțiuni de teoria literaturii universale, de folcloristică și teorie literară co- respunzătoare (nicăieri nu se vcrbește in programă de clasi- cism. romantism, realism, mo- dernism). în ansamblu proiectul de pro- Eramâ deși ambițios, ar putea fi parcurs, cu eforturi susținute, de elevul mijlocu. cu condiția unei prezentări adecvate nive- lukri său de înțelegere si bara- jului său de cunoștințe anteri- oare. renunțări: la erudiția is- torir-i l oasssT ' amă-ur,te*cr biografsce fi bibliografice ne- Considerăm că s-a fă- cut un pas înainte prin introducerea stu- diului geografiei fizice la clasa a VII-a. Insă, finind seama de dezide- ratul prevăiut in pro- iect de a se asigura ele- vilor o cultură generală mai dezvoltată, nu ințe- legem de ce s-a renunțat la studierea geografiei eccootnice ți politice > lumii. După părerea noa- stră introducerea aces- tui obiect in clasa a X-a S-ar găsi pe deplin jus- tificarea. E este studiat fragmentar. ir. clasa a V-a și apei în clasa a VI-a. ct-.d elevii au un orizont limitat care nu ie permite oeeft o su- mară 5rt t e : egere a pro- bletnekr de geografie economi-tă și politică a tărifor lumii. In clasa a X-a ateste probierne ar tretyjs reluate pe baze -~1 pe u- pian superior, cu o precisă localizare pe hartă, prin prisma a ceea re este esenția*. Frot TI DOR OPRIS Liceul -M. Eminescu" B'jcurețti Prof. COBNELIL PETRESCC *-suratei — jud. Brăila OPINII ÎN PROBLEMA SCRISULUI Mai multă atenție culturii generale, cunoștințelor social- politice și pregătirii tehnico-practice Ținînd seama de scopul școlii generale de 10 ani, de perspec- tivele ce se deschid elevilor și absolvenților ei, am propune ca numărul săptămînal de ore pre- văzut Ia clasele a IX-a și a X-a să fie egal cu numărul total de ore din planul de învățămînt pentru clasele a IX-a și a X-a liceale, adică 30 ore în loc de 28 ore. In felul acesta s-ar putea afecta cel puțin 2 ore săptămâ- nal pentru predarea istoriei și geografiei, obiecte care lipsesc total din proiectul de plan, în timp ce în liceu se afectează cîte 2 ore în clasa a IX-a și o oră In clasa a X-a pentru predarea istoriei și cîte o oră în clasa a IX-a și 2 ore în clasa a X-a pentru predarea geografiei. Pro- punem aceasta în primul r'nd pentru că socotim că predarea istoriei și geografiei are o im- portanță deosebită pentru cul- tura generală a elevilor și pen- tru educarea lor în spiritul pa- triotismului. Pe de altă parte, este greu de presupus că, în condițiile în care un elev ar dori să-și continue studiile în învățămîntul liceal, ar putea să susțină examene de diferență ia aceste discipline fără să le fi studiat de loc în ultimele clase ale școlii generale. De asemenea, credem că obi- ectul „Instrucția civică" poate fi studiat în aceleași condiții ca pînă acum, în clasa a X-a ur- mînd să se afecteze o oră pen- tru predarea cunoștințelor soci- al-politice, întrucît și la acest o- biect cei ce vor dori să treacă în învățămîntul liceal vor tre- bui să susțină examene de dife- rență. Studierea în școala gene- rală a cunoștințelor social-poli- tice ni se pare cu atît mai ne- cesară cu cît în condițiile redu- cerii duratei școlii profesionale absolvenții școlii de 10 ani n-ar mai putea să primească în a- ceastă formă de învățămînt de- cît noțiuni reduse în domeniul respectiv. Avînd în vedere că majorita- tea absolvenților școlii de 10 ani își vor continua pregă- tirea în școlile profesionale, credem că în planul de în- vățămînt trebuie să-și gă- sească mai mult loc preocuparea pentru însușirea cunoștințelor de bază despre principalele pro- cese de producție și pentru for- marea deprinderilor practice e- lementare. De aceea propunem ca dobîndirea fondului comun de cunoștințe și deprinderi teh- nice să nu se reducă numai la Studierea electrotehnicii și a de- senului tehnic, sau nu în exclu- sivitate la acestea, ci să se in- troducă și una sau două disci- pline cu profil mai larg (de e- xemplu tehnologia, rezistența materialelor etc.). Considerăm neapărat necesară și diversifi- carea școlii generale de 10 ani în funcție de specificul locali- tății. La ce i-ar folosi de pildă, absolventului care-și continuă studiile într-o școală profesio- nală agricolă, legumicolă, pomi- viticolă sau de construcții, tex- tile, confecții etc., studierea e- lectrotehnicii în școala gene- rală ? Bineînțeles, atunci cînd vorbim de diversificarea școlii generale ne gîndim numai la clasele a IX-a și a X-a, rămî- nînd ca la clasele I—VIII planul de învățămînt să fie unic. In condițiile diversificării șco- lii generale de 10 ani începînd de la clasa a IX-a ni se pare că se poate renunța la studiul disciplinelor tehnice-practice și la pregătirea practică în clasele V—VIII, rămînînd ca orele res- pective să fie folosite pentru predarea matematicii și limbii române. în acest fel pregătirea tehnică și practică s-ar realiza în clasele a IX-a și a X-a, cînd poate avea mult mai multă e- ficiență. In legătură cu organizarea ac- tivităților practice, optăm pen- tru varianta a Il-a, cu o zi de practică pe săptămînă. Este do- vedit faptul că structura lecției de instruire practică este total diferită de structura lecției de la celelalte discipline și nu se poate organiza pe o durată de timp scurtă, de numai una sau două ore. Executarea diferitelor operații de către elevi trebuie să conducă la formarea și con- solidarea deprinderilor practice. Or, pentru aceasta este ne- voie de continuitate, de exerci- ții repetate. Sigur că și în cadrul lucrări- lor practice este nevoie de di- versificare, în funcție de rețeaua învățămîntului profesional și tehnic. Caracterul unitar al șco- lii generale de 10 ani nu poate consta în caracterul unic al dis- ciplinelor tehnice și al îndelet- nicirilor practice. în legătură cu cadrele eare urmează să predea disciplinele tehnice, credem că trebuie să fie ingineri sau subingineri cu o pregătire tehnică de speciali- tate. Prof. VASILE MITROFAN Liceul nr. 9 Iași Studiul matematicii trebuie să asigure fundamentarea viitoarei pregătiri profesionale Analizmd proiectul programe- lor ăe matematică pentra cla- sele a IX-a și a X-a ale școh: generale de 10 ani am cercetat îndeosebi moc . .-m ■ acestea pregătirea științifică fundamentală a tinerilor care, după absolvire, se vor înscrie la școlile profe- tr-le ss : ck întra in producție treeind prin filiera ucenicie: la locui de muncă. După cum se știe. in perspec- tiva viitorului apropiat se pre- conizează ca reducerea duratei de pregătire in școlile profesio- nale să se realizeze prin limita- rea aproape exclusivă a materii- lor predate In aceste scoli Ia disciplinele de cultură tehnică în aceste condiții pregătirea matematică a tinerilor care vin în școlile profesionale va trebui să aibă un caracter finit și pe deplin operant în raport cu so- licitările disciplinelor de spe- cialitate și ale activității prac- tice în producție. Considerăm că proiectul pro- gramelor de matematică pen- tru clasele a IX-a și a X-a este în general corespunzător pe a- ceastă linie. Dar. evident, este Cum poate fi redusă aglomerarea cunoștințelor de chimie Proiectul programe: de chi- mie pentru clasele IX—X ale școlii generale de 10 ani oferă, după părerea noastră, posibili- tatea de a le forma elevilor o anumită bază de cunoștințe în acest domeniu. Totuși, se vădesc aici și unele neajunsuri. în pri- mul rînd. se numără între aces- tea faptul că prcgrama-proiect este extrem de aglomerată, mai ales !a clasa a X-a. După părerea noastră, pentru ca programa să-și atingă scopul este necesar, mai întîi, să se re- nunțe la predarea chimiei la clasele VII și VIII după siste- mul actual. Mecanicist și meș- teșugăresc, acesta dă elevilor, inițial, concepte false care ul- terior trebuie corectate. Este deci indicat să se treacă, gra- dat, la predarea noțiunilor de chimie modernă chiar din clasa a Vil-a. ținîndu-se seama, bine- înțeles, de particularitățile de vîrstă ale elevilor. în acest mod se poate forma, la sfîrșitul cla- sei a Vil-a, o bază de cunoș- tințe chimice care să fie dez- voltate ulterior, în clasele a VlII-a, a IX-a și a X-a, Ar urma, deci, să se renunțe la repetarea acelorași capitole în mai multe clase, adică la predarea concentrică. Ca urma- re, problemele de structură, so- luțiile, hidrogenul, oxigenul, sul- ful etc. nu s-ar mai preda pa- ralel în clasele a VII-a și a ine «te «bm Mne fi in această rmfrată dertm să tăcem riwva Socotim. de pildă, că pro- bjezneioc referitoare la calcu- lele aKsxnritive. la aprecierea rezulta prin rotunjire, la □etermirurea ercrikir absolute re.t ‘ . i-’cl ‘ . xiie- l->r de calcul trrrâcta să li se acorde im spațiu ma: mare. De asemenea. fcm-d seama de mul- tiplele rrr p. w'i ale trigonome- trie" m arum.ite operații de prelucrare a materialelor me- talice și nemetatiee, considerăm ci ringuri oră de predare este insuficientă în mod special ni se pare prea redus timpul rezer- - it transmiterii si însușirii cu- r.nștmtescr privitoare la rezol- varea triunghiului dreptunghi a ’Tnnjti’jfii oarecare, precum si sa studiul aplicațiile trigono- metriei in problemele de fizică, ce zecmetrie și de teren. Cre- dem că. in asemenea condiții, r.u se va asigura fundamentarea temeinică a studiuhii științelor tehnice in care sînt implicate ș: cunoștințe trigonometrice Ne referim în mod deosebit ia ’nsu- sirea uror probleme din tlome- IX-a. carbonul și comb:naț:ile sale anorganice nu s-ar relua și în clasa a VHI-a și în clasa a IX-a, oxizii, acizii, sărurile și bazele n-ar figura în același timp în programele claselor VII și VIII, metalele și noțiunile de chimie organică nu s-ar mai preda simultan și în clasa a VIII-a și în clasa a X-a etc. A- ceasta, firește, ar îngădui des- congestionarea programei ulti- melor două clase ale școlii ge- nerale de 10 ani, și îndeosebi a clasei a X-a. După părerea noastră, progra- ma de chimie a școlii generale de 10 ani ar putea fi restruc- turată în felul următor: în cla- sa a VII-a (clasă formativă) — noțiunile generale de chimie generală și chimie fizică ; tn clasa a VIII-a — structura ato- mului, sistemul periodic și ne- metalele ; în clasa a IX-a — ionii în soluție (electroliza) și metalele ; în clasa a X-a — chi- mia organică. în acest mod s-ar putea include și noțiuni omise în actualul proiect de progra- mă, dar fără care nu se poate înțelege chimia — ca de exem- plu legile chimiei, legile gaze- lor etc. Programa-proiect de chimie pentru clasa a X-a ni se pare foarte dificilă, deoarece cuprin- de un volum foarte mare de no- țiuni de chimie anorganică (me- talele), ca și de chimie organi- nral tehnologiei meseriei, al ztudiului materialelor și al e- lectro tehnicii. în domeniul geometriei, soco- tim necesar să se pună un mai mare accent pe aplicații prac- tice și probleme cu date din practică, din producție cu pri- vire la calculul suprafețelor și dimensiunilor unor organe sim- ple și piese de mașini, în cadrul cărora să se folosească și o terminologie de specialitate a- decvată. Cît privește geometria in spațiu, considerăm că se in- sistă prea mult pe anumite pro- bleme teoretice fără finalitate practică efectivă, cum ar fi de pildă construirea perpendicula- rei dintr-un punct dat pe o dreaptă sau reciproca teoremei celor trei perpendiculare. După părerea noastră, scopul princi- pal al predării geometriei în spațiu în clasa a X-a trebuie să fie pregătirea elevilor pentru studiul desenului proiectiv și tehnic. Prof. LUCBETIA DlMITRIU Grupul școlar profesional și tehnic al Ministerului învățămîntului că (hidrocarburi și funcții or- ganice). Predarea atît de „în- ghesuită" a chimiei organice tn numai 28 de ore, cîte sînt re- zervate in proiectul de progra- mă, ridică serioase probleme r.u numai de conținut, ci și de metodică. Nu este practic posi- bil ca aceste noțiuni — dificile, dar de importanță primordială pentru formarea viitorului ab- solvent al scolii generale de 10 ani — să fie predate și învă- țate intr-un asemenea .^alop“. Sînt neglijate totodată în pro- iectul de programă pentru cla- sa a X-a problemele de struc- tură chimică (cu includerea izo- meriei), fără de care nu se pot înțelege proprietățile corpuri- lor, ramurile noi ale chimiei (petrochimia cocsochimia, sin- tezele organice), precum și u- nele funcțiuni simple sau mixte ca cetonele, eterii, nitroderiva- ții, compușii halogenați etc. Considerăm că restructurarea propusă de noi ar prezenta, în afara avantajelor legate de in- formarea și formarea elevilor, și avantajul de a da absolven- ților școlii generale de 10 ani posibilitatea să suțină mai ușor examenul de diferență pentru echivalarea studiilor liceale. Prof. MIRCEA MIRONESCU Liceul „Gh. Șincai" București Orice problemă se pune «! se rezolvă într-un anumit context de realități. Proble- ma scrisului la clasele mici trebuie deci cercetată în funcție de etapa actuală a dezvoltării învățămîntului, de sarcinile și mijloacele aces- tuia. In prezent scrisul capătă tot mai pregnant caracterul de mijloc de vehiculare a in- formației, pierzînd în ace- eași măsură aspectul de scop în sine pe care i-1 conferea mi- gala caligrafilor de altădată; litera cu înflorituri, mai mult desenată decît scrisă dintr-un condei, râmîne o preocupare izolată șl — firesc — străină învățămîntului de masă. Sim- plificarea scrisului este o necesitate, rapidizarea lui de asemenea, fără să înțelegem prin aceasta renunțarea la orice caligrafie. Ni se pare că tocmai acest lucru nu-1 înțeleg acei ce se situează pe poziția unei scrieri cursive. Scrierea rapidă poa- te fi tot atît de caligrafică precum este orice altă scrie- re, caligrafia fiind garanția lizibilității sale. Situîndu-ne deci pe poziția de acceptare și promovare a unei altfel de scrieri decît cea existentă în abecedarele actualmente în uz, avem în vedere o serie întreagă de argumente de na- tură teoretică și ne sprijinim pe unele rezultate furnizate de practică. Le amintim pe cele mai importante. Scrierea cursivă, în special aceea pre- dată în școli, înscrisă în re- țeaua grafică cunoscută, frî- nează formarea structurilor senzorimotorii corespunză- toare necesității de exprima- re rapidă. Orice practician știe că după primele luni de școală, atunci cînd elevul are posibilitatea să se exprime, să gîndească deci în propo- ziții mai bogate, deprinderile de scriere nu țin pasul cu fluxul rapid al gîndirii sale. Decalajul se traduce în de- formarea scrisului în sensul urîțirii lui, prin nerespecta- rea rețelei grafice și accentu- area incorectitudinii : elizi- uni de litere și cuvinte și de- formări ale aspectului clasic al literelor cursive. Parado- xal, dar adevărat; în loc de caligrafie se obține tocmai opusul ei. Explicația acestui paradox este, după părerea noastră, clară. Scrierea cursivă impu- ne unele mișcări în plus (cum ar fi buclele unor litere, în- groșarea unor trăsături etc). care întîrzie lărgirea struc- turilor senzorimotorii, iar în- scrierea în rețeaua grafică specifică — model 1 sau 2 — solicită aproape exclusiv a- nalizatorul vizual; ochiul este cel care coordonează mișcările. Faptul este deose- bit de important în consecin- țe : coordonarea mișcărilor complexe ale mîlnii nu este trecută pe seama centrilor chinestezici și, deci, automa- tizarea mișcărilor e redusă; atunci cînd ochiul este soli- citat în altă parte — de exemplu în urmărirea unui text ce trebuie transcris, a unui plan sau desen, a unui complex de semne ce trebuie exprimat în scris — ochiul pierde posibilitatea de a mai coordona mișcările mîlnii și scrisul se deformează. Scrierea rapidă, realizată într-o rețea simplificată chiar de la început ș! redusă apoi la liniatura cea mai simplă, este de natură să înlăture a- ceste neajunsuri. Insistăm în special asupra faptului că rețeaua grafică trebuie simplificată cît mai devreme cu putință pentru ă da centrilor coordonatori chin- estezici posibilitatea să con- troleze mișcările mîinii. Nu excludem, bineînțeles, nici controlul vizual, dar nu-i acordăm rolul preponderent pe care îl are în prezent In sensul recunoașterii rolu- lui său pledăm pentru o scri- ere cît mai verticală și argu- mentăm amintind că, practic, orizontala și verticala sînt pozițiile firești, oblicele fiind doar excepții, și că verticala e una, în timp ce oblicele sînt infinit de numeroase. Se for- mează prin experiență anu- mite structuri perceptive care trebuie respectate. Rezultatele obținute într-un experiment organizat la una din școlile din Brașov (Școala generală nr. 13), inițiat de cadrele didactice de la a- ceastă școală și urmărit 3 ani la cîteva clase, au dovedit că simplificarea scrierii cursive și reducerea rețelei grafice este pe deplin posibilă și sa- lutară. Scrisul elevilor nu nu- mai că s-a îmbunătățit sub aspect caligrafic, dar a de- venit rapid și mult mai co- rect. S-a creat posibilitatea ca ei să-și sincronizeze mișcări- le mîinii eu ritmul gîndirii, să realizeze o corespondență în- tre limbajul interior (mintal) și expresia grafică a acestuia. Relatări de amănunt nu-și au locul aici. Gîteva informa- ții sînt suficiente pentru a înțelege cum s-a procedat, Scrierea literelor în rețeaua grafică a fost limitată : pri- mele litere și apoi, la fiecare literă, doar modelul. S-a fo- losit chiar în perioada abece- darului caietul model 2 ; apoi a fost înlăturat șl acesta, fo- losindu-se caietul dictando simplu. Ca instrument de scris a fost folosit cu preponde- rență stiloul, dar a fost încer- cat și pixul. Experimentul a constituit o preocupare largă a cadrelor didactice din școala respectivă și a fost dezbătut în cadrul cercurilor pedagogice, așa în- cît foarte multe aspecte au fost lămurite în practica co- lectivă. Socotim că succesul lui se datorește în cea mai largă măsură acestui spirit colec- tiv de muncă, care a făcut ca erorile să fie eliminate cu mai multă ușurință și a asi- gurat obiectivitatea aît de necesară în asemenea acțiuni. Pornind de la ceea ce s-a ob- ținut la noi. sprijinim iniția- tiva de modernizare a scrie- rii la clasele mici atît în ceea ce privește instrumentul de scris, cît și în privința ca- racterului scrierii. ELENA GEORGESCU inspector general școlar DRAGOMIR NICOLAE inspector de specialitate la Inspectoratul școlar al jude- țului Brașov PAGINA 3 INFORMARE • DOCUMENTARE INSTITUTUL Bl ȘTIINȚE PEDAGOGICE METODICA UTILIZĂRII METODELOR DIDACTICE FILME DIDACTICE *> ( Ceea ce unii cercetători denu- mesc „frenezia didactică", dinamica trepidantă a dezvoltării acestei ra- muri a pedagogiei a generat, a- lături de schimbul creator de o- pinii, cîteva însemnate dileme și contradicții. Evident, toți specialiștii sînt unanimi în a aprecia pozitiv am- plificarea continuă a domeniilor didacticii, cercetarea și experimen- tarea de noi metode și tehnologii de predare. Numeroși sînt însă și acei care formulează o rezervă, arătînd că se riscă o irosire a e- forturilor și cercetărilor din pri- mul eșalon în măsura în care dru- mul parcurs se va dovedi neconso- lidat chiar pe porțiunile sale cele mai frecventate. O argumentare convingătoare a- supra primejdiilor pe care le oferă această lipsă de consolidare este cuprinsă, de exemplu, într-un stu- diu recent al unui cunoscut peda- gog din Republica Democrată Ger- mană, prof. K. Haspas *. Analizînd una dintre metodele cele mai frec- vent utilizate în predarea disci- plinelor din sfera științelor naturii — experiența — prof. Haspas de- monstrează, bazîndu-se pe datele obținute în cadrul unei anchete, cît de puțin elaborată este încă legătura fundamentală „metodă- proces de cunoaștere" în majorita- tea metodicilor de specialitate, împreună cu colaboratorii săi, pe- dagogul german a urmărit în ca- drul acestei anchete, desfășurate în rîndul unui număr de peste 600 de elevi din clasele a Vl-a și a VII-a ale mai multor școli generale nivelul la care se formează diferite noțiuni și Cunoștințe predate pe cale experimentală. Semnificativ apare, în acest sens, modul cum au definit elevii din clasa a VII-a no- țiunea de greutate specifică : 56 la sută au dat o definiție pui- explica- tivă, legată de conținutul concret al experienței prin intermediul că- reia le-a fost înfățișată noțiunea. 25 la sută au dat răspunsuri ero- nate sau n-au răspuns deloc, în timp ce răspunsuri la un nivel de abstractizare corespunzător au fost primite doar de la un procent de 19 la sută dintre cei anchetați. A- ceasta înseamnă că în cazul noțiu- nii respective conținutul experien- țelor și tehnica realizării lor se impun revizuite integral. Ancheta a relevat și faptul că celor mai mulți dintre elevi nu le este su- ficient de clar scopul predării cu ajutorul experiențelor. Numai 7 la sută din totalul elevilor anchetați au luat în considerare rolul ex- periențelor ca mijloc de cunoaștere, ceilalți considerîndu-le exclusiv drept o cale de a face mai intere- santă, mai ușor de înțeles materia predată sau de a antrena partici- parea activă a clasei în procesul de transmitere-însușire a cunoștin- țelor. Că există o fisură care deter- mină poticnirea metodei experi- mentale la pragul obiectivului e- sențial — formarea unor noțiuni și cunoștințe cu o pondere cores- punzătoare de abstractizare — au constatat și alți pedagogi Iată, de pildă, ce spune în legătură cu a- ceasta un pedagog polonez, prof. Zbigniew Zaborowski1: .Afetodi- cile de specialitate, manualele pen- tru profesori (in unele țări apar și asemenea manuale alături de cele ale elevilor n.n.) — arată clar în ce moment al lecției se impune să fie utilizată experiența, care este teh- nica desfășurării ei, modalitatea de a antrena clasa în urmărirea des- fășurării acesteia. Dar intre între- barea «în ce a constat experi- ența ?», cu care se încheie demons- trația practică propriu-zisă și des- prinderea esenței fenomenului de- monstrat, adică formularea abs- tractizată a unei noțiuni, are loc un proces cu adinei implicații în psihologia pedagogică și în teoria cunoașterii. Deși acest fenomen este cel puțin tot atît de importa-t cît a fost demonstrația prealabilă majoritatea autorilor de metodici omit — și nu întîmplător — să-l detalieze". Căutînd soluții pentru a deter- mina pe baza concepțiilor pedago- gice moderne principiile și modali- tățile predării prin intermediul ex- periențelor — metodă care ocupă un loc dominant in aproape toate sistemele de invățămint ale școlii contemporane — prof. Haspas por- nește de la ideea că experimentul didactic este în cadrul procesului de învățămînt, ca și in cercetarea științifică, o componentă esențială a procesului de cunoaștere. El com- bate definirea îngustă, limitativă a experimentului folosită in general în lucrările de didactică și meto- dică, considerând că prin experi- ment trebuie înțelese nu mmm acțiunile demonstrative sau prac- tice care se bazează pe utilizarea unei aparaturi speciale sau a unor acțiuni instrumentale, ci și o gami largă de alte acțiuni ca. de pildă, crearea unei motivații, formularea unei probleme, construirea de ipo- teze, elaborarea unor sisteme de experimentare, adică tot ceea ce in mod curent se înțelege prin ex- periment în cercetarea științifică. Toate acestea, susține pedagogul german, se cer organizate intr-un sistem de predare experimentală fundamentat de psihologia peda- gogică și de epistemologie — teoria cunoașterii științifice. Cît privește fiecare experiment în parte, prof. Haspas consideră că el trebuie să cuprindă atît desfășurarea propriu- zisă a experienței, discutarea pro- cedeelor utilizate, formularea con- cluziilor la care se ajunge, verifi- carea rezultatelor și aplicarea lor în practică, cit și elaborarea no- țiunii abstracte care să permită formularea unor judecăți științi- fice în condiții diferite. Toate acestea, strîns legate între ele, for- mează în concepția autorului amin- tit un „proces experimental* care poate și trebuie să fie utilizat tn diferite faze ale procesului de cu- noaștere din invățămint. Referin- du-se la accesibilitatea experimen- telor prof. Haspas arată că acestea trebuie astfel pregătite, orean n-j. și conduse îndt să permită asinu- larea unor noțiuni precise, știin- țific exacte și, in același timp, co- respunzătoare nivelului dezvoltării intelectuale a elevilor. Problema modalităților prin care li se pot forma elevilor, prin in- termediul diferitelor experimente, noțiuni cu un conținut științific și un grad de abstractizare corespun- zător constituie și obiectivul unei lucrări de teoria didacticii elabo- rate de prof. A. Montealegre ’. Pornind de la datele teoriei cu- noașterii, prof. Montealegre formu- lează ideea unor trepte succesive de abstractizare in formarea noți- unilor. Pe o primă treaptă noțiu- nile se formează pe baza unor ele- mente concrete, a unor deronstra- ții reale, ridicindu-se, ca urmare a unui prim proces de abstractizare, la «aprinderea unei anumite grupe de obiecte sau fenomene. De abia pe treptele următoare ele dobin- desc un caracter efectiv de gene- ralizare, capătă o .existentă pro- prie* ca noțiuni „Reacția in lanț* orientată spre o asemenea abstractizare superi- oară poate. în unele cazuri, să nu pornească direct de la observarea unei acțiuni concrete, ci să fie de alte noțiuni. legre dă ca exemplu, in această privință, formarea noțiunii de jcrmâ*. O pmmă treapta o coasti- tuie prezentarea noțiunn de aspect, ca o calitate a corpurilor spațiale. Se trece apoi la demonsuarea fap- tului că anumite corpuri aobde au im anirrryp aspect sau formă speci- fică. Trecerea la noțiunea de formă păstrează și pe această treaptă le- gătura cu realitatea. Pe treapta a treia noțiunea capătă un grad mai mare de abstractizare, fiind apli- cată la lM~~.de și la gaze Aici punc- tul de sprijin „aspert*. dispare, rânunind doar elementul formă. Pe treapta următoare este preieu- tată forma unei mișcări, renimțfn- du-se complet la un mm-no obiect și ridicindu-se noțiunea in sfera abstractizării complete. Astfel, arată Montealegre, lăr- gindu-se sfera de interpretare a noțiunilor de la domeniul științelor naturii la filozofie, elevii vor putea fi înarmați cu noțiuni avînd un grad de generalitate și de abstrac- tizare corespunzător cerințelor e- pistomologiei contemporane. Ocupîndu-se, la rîndul său, de caracterul științific al metodelor și procedeelor din cadrul didacticii și al metodicelor speciale și fădnd analogii cu tehnologia producției materiale. profesorul Kenneth Richmond formulează cerințele e- laborării științifice a „brevetului* fiecărei noi metode ce urmează a fi introduse în predare, cu prezen- tarea „punctelor critice*, a interfe- rențelor psihologice și epistemolo- gice și a principalelor argumente aduse intr-o prealabilă dezbatere _pro și contra*. Pentru deplina fundamentare științifică ă didac- ticii aplicative prof. Richmood sus- ține necesitatea elaborării unor di- dactici teoretice care să permită constituirea deplina ca știință a a- cestei ramuri a pedagogiei. Categoric, numai o strategie di- dactică globală, în care punctele de înaintare să se susțină pe întări- rea tuturor eșaloanelor și pe o consolidare a flancurilor, a do- meniilor de contact cu științele în- rudite poete asigura constituirea ți progresul unei didactici care să fie în aceiași timp științific fundamen- tată și operator, alâ. M. Al. H. 0 Haspat K: erkeantis- taeoreuscbe Fragen des nastna-is- sen — srhrftlirben mtterrtehts Berlin. Voii and Wis- tm. T> Zaborovsfci Z. : Structura me- uxioicgiczua eksșaryioentalnȚea. in Kwarulmr PedagogKzny, Wars- zm nr. tm -) Montealegre A : La methode experimentale et son otitisatian, Ni-uweăaertx, 1M7. fi Richmood W Kenneth : The teadung revotatioei. Loadon. Me- tbeen and Ce 1367 trperimext ea caracter ae cercetare prroțifica-zeiutucă ta rcoc-e petec Fiord Pari: — Sec-Yarc. Revista revistelor între mijloacele menite să contribuie la modernizarea procesului de învățămînt, filmde didactice ocupă un loc de o deosebită impor- tantă. Pentru a veni în aju- torul profesorilor cărora le sînt necesare, prezentăm. în- cepînd cu numărul de față, o listă a filmelor didactice realizate de diferite studio- uri cinematografice la ce- rerea Ministerului învăță- mîntului : MATEMATICA : Mișcarea de rotație (1 act. SQ2 m alb-negru. Scenariul, conf. aniv. A Stan ; Regia. Z. Teraer : Imaginea CI. Sol- tescu). Filmul explică mișca- rea de rotație a corpului solid, consecințele și aplica- țiile ei in sport, aviație, ma- rină etc. Mișcarea circulară O act. Sil m alb-negru. Scenariul prof. M. Stănescu : Regia, E. Teraer ; Imaginea CL Sohes- cu. Oti. Wilfried). Pornin- du-se de la elemente si or- gane de mașini care execută, printre alte feluri de mișcări, și mișcări de rotație, se pre- zintă cu ajutorul desenului și trucajelor mișcarea de ro- tație. definindu-se elementele ei caracteristice. FIZICA : Cvrcati dectriei ia șase (2 acte, 604 tn color. Scena- riul. acad. praf. Bădărâu si ing. G. Masa. Regia Z. Ter- ner. Imaginea CL Soltescu Consultanti, acad. praf. E. Bădărău. mg G. Masa). Fil- mul prezintă si explică feno- menele care au loc la trece- rea curentului electric prin gaze. Sînt de asemenea de- monstrate prin numeroase experiențe, aplicațiile prac- tice ale acestor fenomene. Senceadociarii (2 acte. ă2S tn. alb-uegru. Scenariul si regia P. Cojocarii. Imaginea C. Mihat. Consultant ing. Cristma Constantinescu). Se explică ce sînt setniconduc- torii. structura lor atomică, mecanismul conductibilitătii electrice și se prezintă apli- cațiile variate ale acestora la tehnica modernă din tara noastră. CHIMIE : ANUNȚA scoaterea la concurs a următoarelor posturi : l șef secție — pedagogie —• secția Conținutul și organiza- rea procesului de învățămînt; 1 șef de sector — pedagogie sau științe fizico-chimice, biologie, geografie — Sectorul > ființele naturii; 1 șef sector — psihologie-pedagogie — Filiala Iași, Sector orientare școlară și profesională. Cererile de înscriere la concurs se primesc la Institutul de științe pedagogice din București, str. Sfinții Apostoli nr. 14, serviciul personal, telefon 15.32.00, pînă la data de 12 martie 1969, însoțite de actele prevăzute de Regulamentul privind recrutarea, promovarea și atestarea cadrelor de cercetători științifici din unitățile de cercetări din Republica Socialistă România, publicat în extras în Buletinul Oficial Partea a IH-a, nr. 4 din 8 ianuarie 1968. Concursul se va ține la sediul Institutului din București în ziua de 27 martie 1969, ora 8. INSTITUTUL AGRONOMIC „N. BALCESCB“ București anunța scoaterea la concurs a următoarelor posturi didactice i 1. Conferențiar poz. IV 4 — disciplina îmbunătățiri funci- are, de Ia catedra de îmbunătățiri funciare, topografie și desen tehnic; 2. Conferențiar poz. XH’4 — disciplina Entomologie, de la catedra de Protecția plantelor ; 3. Conferențiar poz. XII/5 — disciplina Entomologie, de la catedra de Protecția plantelor. 4. Conferențiar poz. XIII 2 — disciplina Agrochimie de la catedra de Chimie agricolă ; 5. Conferențiar poz. 1/3 — disciplina Materialism dialectic de la catedra de Socialism științific. Candidații la concurs vor depune în termen de o lună de la publicarea acestui anunț la rectoratul institutului o cerere de înscriere la concurs însoțită de următoarele acte : — Copie legalizată de pe diploma de Stat sau de pe actul echivalent de studii superioare ; — Copie legalizată de pe diploma de doctor sau doctor do- cent (candidat în științe) ; — Copie legalirâtă de pe atestatul de profesor sau uLîfY rențiar; — Lucrările științifice ale candidatului într-un exemplat — Certificatul de caracterizare a activității profesionale sociale a candidatului eliberat de instituția (întreprinderea) la care acesta își are funcția de bază ; — Memoriu de activitate didactico-știintifică semnat de candidat; — Autobiografia. Cei ce funcționează într-o instituție de învățămînt superior, sînt obligați să comunice în scris rectoratului sau directorului acesteia înscrierea la concurs. Concursul se va ține la sediul Institutului agronomic „Nicolae Bălcescu" București, b-dul Mărăști nr. 59. în ter- men de două luni de la publicarea acestui anunț. Studii și articole de istorie voi. XII (1968) De curînd a apărut cel ae-al XH-lea volum al cule- gerii semestriale „Studii și articole de istorie", editată de Societatea de științe isto- rice. Volumul cuprinde — alături de o serie de valoroase co- municări cu privire la răz- boiul de independență, la viața și activitatea lui A. D. Xenopol și Mihail Kogălni- ceanu (prezentate în cadrul unor sesiuni științifice ale S.S.L) și de cîteva intere- sante contribuții de istorie lo- cală, semnate de C. Cuciuc și P. Popescu — lucrări cu ca- racter mai larg, orientativ, de sinteză, privind istoria României sau istoria univer- sală și metodica predării is- toriei. Menționăm între aces- tea Partidele și grupările politice și atitudinea lor față de problema independenței României, de prof. univ V. Maciu, membru cores- pondent al Academiei ; Înțe- legerea Balcanica și rolul său în apărarea păcii și securității in sud-estul Eu- ropei de D. Tuțu ; Revoluția prețurilor in Europa, de Mir- cea N. Popa și Problema națională în revoluția din 1848, de Dumitru ^Umaș. In cadrul rubricii de' Metodică este dezbătută o problemă majoră a muncii instructiv- educative : Contribuția isto- riei la educarea elevilor în spiritul umanismului. Semnai de profesorii Maria Vasi- lescu, A. lordănescu, Gh. Smarandache și C. Dinu, stu- diul cu această temă ilus- trează. pe baza unor ample exemplificări și comentarii, faptul că lecțiile de istorie oferă infinite resurse pentru educarea în spirit patriotic și umanist a tineretului. Volumul se încheie cu o rubrică de Recenzii și cu o Cronică oglindind activitatea științifică a Societății de științe istorice. EL P. Revista de pedagogie Primul număr din acest an al „Revistei de pedagogie* se deschide cu două articole la rubrica' Studii — „Bazele metodologice ale legării in- strucției cu educația în pro- cesul de învățămînt* de Nico- lae Apostolescu și „Structu- ra psihologică a activității extradidactice pionierești* de M. Zlate. In continuare, la rubrica Cercetări-experimente. se pu- blică articolele „Probleme ale predării atit-scrisuhii în condițiile școlarizării copiilor de la vîrsta de 6 am*. de Maria Georgasro-Roșrină, „Rezultate preliminare obți- nute in predarea matemati- cii la clasa I cu copii de 6 ani* de Florica Andreescu ți Cornelia Marin eseu. „Preda- rea cunoștințelor despre, me- diul înconjurător și dezvol- tarea vorbirii la clasa I* de Olga Oprea. „Priceperea ele- vilor de a alcătui In mod in- dependent probleme* de M. Boroș și F. Fornvald, „Rela- țiile socio-afective dintre de- vii rămași in urmă la învă- țătură și colectivul clasei* de Sofia Sorescu__Timpul de învățătură al elevului fin clasa a XH-a* de Traian Lungu. Articolul „Privire de J num hl 11 asupra etapelor cercetării în pedagogie*, de Km'lian Dimin-in, este să vină In spriijnul activită- ții științifice a cadrelor di- dactice. iar o ierie de arti- cole semnate de Ion Străchi- caru, Bodica Ciurea-Codrea- nu si MSiai Gtimnsă se o- cupă de probleme albe orien- iani cedare si peofesăacale. Bevtsia coprinde, de ase- merea rebrieie Pedagogie rwp«r>U. Ctvatca vWtii ștfiziifiee. BeceozS. Revista uriiteJ—. Fițirr- Gazeta matematică .Gazeta matematică* seria A, cr. 12IML cuprinde, in teschtriere, an material des- pre Colocviul miernatkzzal UNESCO zoosacrat proble- rador actuale ale predă rn matewia'pcc în te. vă tămin tiiî medăi și tuperior din țările europene. Tn eoctintxare. Gb. Rizese-i semnează articolul „Rolul renalilor de elevi in stimu- larea activității matematice*, iar V. Daimaca expune o se- rie de date a teronocuiia. Celriaa (1 ari. 314 m eo- kx. Scenariul, dr. C. D. Alba; Regia. D. Ctieșu ; Imagine. V. Popescul Prin filmări islma. f terne rt primordial al tj.l4 vestale, iar prin de- aeae. ma^iiese 4» experien» de Wiiiimi r se arată cocrpo- iftfa ei chimică și se democs- treoză piuțx ietătile s fizico- O tn alb-oegru. Scenariul și reții. M. Siritoru : Ima- OBW D Prvde*nai ; Onosul- ta.—„ praf iag. A Urni TH- sal g r pr*ocg- ieeie de extincție a sării ti pcecrtâ in mrli- tare dife- rite procedee : ritmice de țransformare a et ta carbo- nat de socfcu. dor gzzas. acid căoctndric esc. la tnqitwnaseie diimiee din Govora si Boe- zesti. PrWwi «W-ă «■ aceti- tevi in pa—ea I a scesiu: fiim G am. ANUNȚA scoaterea La concurs a următorului post didactic : L Profesor poz. XXHI6 — disciplina „Patologie veteri- nară și Legislație sanitar veterinară" de la catedra de Igienă și patologie veterinară, pendinte de Facultatea de medicină veterinară. Candidații ia concurs vor depune in termen de o lună de la publicarea acestui anunț la rectoratul institutului o cerere de înscriere la concurs însoțită de următoarele acte : — Copie legalizată de pe diploma de stat sau de pe actul echivalent de studii superioare ; — Copie legalizata de pe diploma de doctor sau de doctor docent (candidat in științe); — Copte legalizata de pe atestatul de profesor sau confe- rențiar ; — Lucrările științifice ale candidatului într-un exemplar; — Certificatul de caracterizare a activității profesionale și ■ociate a candidatului eliberat de instituția (întreprinderea) la care acesta își are funcția de bază ; — Memoriu de activitate didactico-științifică semnat de candidat ; — Autobiografia. Ce: ce funcționează într-o instituție de învățămînt su- perior sini obligați să comunice în scris rectoratului sau di- rectorului acesteia înscrierea la concurs. Concursul se ya ține la sediul Institutului agronomic Ji. Bălcescu* București, b-dul Mărăști nr. 59 în termen de două luni de la publicarea acestui anunț. sticlele in bani PREDÎNDU-LE LA CENTRELE DE RECUPERARE I.R.V.A. - • 1 ....................................... ........................................................— ............................... ..................................................................■. REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA > București. Plata Sclntell nx. 1. Telefon 17.60.20 Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali 4 la difuzoril din unitățile de Invățămint. Tiparul | ConMnatut Poligrafic Casa Scinteil M.l»