Proletari 'din toate țările, uniți-vă î Anul XXI-Nr. 978 EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN iNVÂTĂMÎNT Șl CULTURĂ Vineri 17 ianuarie 1969 4 pag. 25 bani ■ Educația profesională In Eceele de specialitate și modalitățile realizării ei - pag. 2 ■ SuprasoEcitare, diversificare, profil - pag. 3 ■ Clasa și colectivul de elevi - pag. 3 ■ Colocviul „Educația și dezvoltarea economică, științifică și socială" - pag. 4 ÎNTREAGA TARĂ SE PREGĂTEȘTE DE ALEGERI Consfătuire cu învățătorii ♦ Săptămînă aceasta, în întreaga țară a fost de- clanșată campania electorală pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională, în consiliile populare județene, municipale, orășenești și comu- nale, care vor avea loc la 2 martie 1969. Alegerile din acest an se desfășoară într-o pe- rioadă de intensă activitate creatoare pentru edifi- carea României socialiste, la care participă cu elan întregul nostru popor. Realizări remarcabile s-au înscris pe agenda anului încheiat și altele noi se în- trezăresc pentru etapa care urmează, dovedind jus- tețea liniei directoare și a sarcinilor de o deose- ••«nortanță istorică trasate de Congresul al ». Anul 1969, an hotărîtor al cinci- ,at în atmosfera marilor întreceri în nate colectivele de oameni ai muncii urile economiei naționale, științei și țămîntui cunoaște și el o radicală mare a Directivelor Plenarei C.C. al jrilie 1968 și a noii Legi a învățămin- uînd o politică permanentă de dezvol- cționare a învățămîntului de toate gra- 11 și statul nostru depun eforturi susți- i asigurarea celor mai bune condiții de i educare a tineretului. Slujitorii școlii, încă se bucură de o înaltă apreciere, răs- i ce le-o partă partidul, statul și întregul n sporirea continuă a eforturilor lor în a nobilă de educare a tinerei generații. ind actuala etapă a societății noastre, schimu.» ile în structura sa socială, campania elec- torală este organizată sub conducerea Partidului Comunist Român de către Frontul Unității Socia- liste, organism politic permanent care unește intr-o puternică familie toate forțele poporului român și ale naționalităților conlocuitoare, pe reprezentanții tuturor organizațiilor de masă și obștești în munca și lupta perseverentă pentru desăvîrșirea operei de construire a socialismului, pentru progresul con- tinuu, material și spritual, al poporului nostru. In alegeri, Frontul Unității Socialiste se prezintă cu un bogat și înfloritor program de dezvoltare multi- laterală a țării, de ridicare a nivelului de trai al întregului popor. Alegerea reprezentanților poporu- lui în forul suprem al țării și în organele locale ale puterii și administrației de stat este încă o dovadă a. profundului democratism al orînduirii noastre so- cialiste, orînduire în care puterea se află în mîi- nile clasei muncitoare aliată cu țărănimea. De luni, pe tot cuprinsul țării au loc entuziaste întruniri pentru propunerea de candidați ai Fron- tului Unității Socialiste. Ca expresie a încrederii neabătute a întregului popor față de conducătorul său încercat în opera de construcție socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidați în alegerile de la 2 martie au fost propuși membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și alți conducători ai partidului și statului nostru. Intr-o înflăcărată adunare care a avut loc la uzinele „23 August'* a fost propus candi- dat în circumscripția electorală nr. 1 din Capitală pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, se- cretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. De asemenea, în numeroase adu- nări care s-au desfășurat pînă în prezent in țară au fost propuși drept candidați muncitori, țărani, in- telectuali, oameni ai muncii din rîndurile naționali- tăților conlocuitoare, care se bucură de un bineme- ritat prestigiu pentru contribuția lor la construcția socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. Ne mîndrim că în rîndul celor propuși drept candi- dați ai Frontului Unității Socialiste se întîlnesc nu- meroși educatori. In zilele care vor urma, în atmosfera efervescentă caracteristică acestor mari evenimente, toți cetățe- nii patriei noastre vor participa la dezbaterea pro- blemelor cetățenești, își vor spune părerea asupra cîrmuirii treburilor obștești, vor face propuneri pri- vind îmbunătățirea vieții sociale. Ceea ce caracte- rizează activitatea in aceste zile este participarea largă, entuziastă a întregului popor la traducerea în viață a mărețului program trasat de partid pen- tru înflorirea patriei noastre. Alături de ceilalți oameni ai școlii, participînd activ la toate cadrul campaniei electorale, își neclintit față de însuflețitoarele steagul partidului, își afirmă hotărîrea de a marca această perioadă premergătoare alegerilor prin noi și prețioase succese în muncă, în marea operă de edificare a României socialiste. muncii, slujitorii manifestările din exprimă sprijinul țeluri înscrise pe is InsCHuiuI politehnic din Trrrcșcore a țest realicta un aparat pentru verificarea dttpi program a însușirii cunoștințelor. Aparatul a fon redisst de «n eclectic al Fanhitii de electrotehnică PROBLEMELOR ȘCOLII - SOLUȚII PROSPECTIVE REALISTE Orice lucrare teoretică valoroasă din domeniul pedagogiei este și va rămîne utilă nu numai pentru perfecționarea culturii pedagogice a cadrelor didactice — și deci, în mod indirect, pentru perfecționarea procesului instructiv-educativ — ci și ca suportai cercetărilor aplicati- ve. Restructurarea conținutului în- vățămîntului și a tehnicii didactice nu se poate înfăptui fără sprijinul unei teorii pedagogice-filozofice cu înalt grad de generalizare, care operează sinteze cuprinzătoare și deschide perspective. Dar restruc- turarea învățămîntului nu se re- duce la elaborarea și propagarea unor teze teoretice, oricît de con- vingătoare și de avansate ar fi ele. Transformările pe care le cunosc și vor trebui să le cunoască insti- tuțiile de învățămînt, în spiritul Directivelor C.C. al P.C.R. și pe baza Legii învățămîntului, presu- pun soluționarea științifică a unei multitudini de probleme concrete ; acestea trebuie prompt depistate, judicios ierarhizate potrivit impor- tanței lor și apoi cuprinse într-un program de lucru, pentru a primi răspunsuri. Niciodată în istoria învățămîntu- lui problemele noi nu s-au impus cu atîta insistență și niciodată cer- cetările aplicative nu au fost atît de necesare și de prețuite. Dacă învățămîntul a devenit una dintre cele mai rentabile investiții ale lumii contemporane și dacă, prin calitatea sa și prin capacitatea de CONVINGERILE OAMENILOR ȘCOLII Tn ultimele două-trei luni au avut loc, în aproape toate județele, dife- rite reuniuni ale cadrelor didactice din învățămîntul de cultură gene- rală, de specialitate, profesional și tehnic, reuniuni în cadrul cărora educatoare, învățători, profesori, in- gineri, maiștri au analizat, în spi- ritul unei înalte exigențe, probleme mportante ale învățămîntului de stat și modalitățile concrete de în- făptuire a directivelor partidului cu privire la continua dezvoltare și per- fecționare a învățămîntului. Stabilirea cu exactitate de către partid a locului și rolului de frunte al școlii românești în ansamblul fac- torilor care contribuie la instruirea și educarea tinerelor generații din patriq noastră îi conferă acesteia și slujitorilor ei atribute dintre cele mai valoroase și subliniază, în ace- lași timp, îndatoririle multiple și e- senfiale ce-i revin. „Comitetul Central al partidului ți guvernul tării — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în cuvîntarea rostită la Consfătuirea pe țară a U- niunii Tineretului Comunist din~fe- bruarie 1968 — sînt convinse că și în viitor corpul didactic, inteleetua- a progresa în ritmul impus de știința contemporană. rep»ez'—,tă un factor cu rol decisiv în progre- sul științific, tehnic și spiritual al societății, atunci soluțiile modeme și eficiente oferite cu promptitu- dine întrebărilor școlii sic* de o inestimabilă valoare. Nu mai pu- tem crede în teza, susținută cu oarecare succes în trecut. dar din ce în ce mai puțin în zilele noas- tre, că adevărata noblețe a muncii de cercetare ar rezida in investiga- ția întreprinsa fără sec pur. imedi- ate bine precizate si ca proocu- pările „aplicative" nu sînt potri- vite spiritelor creatoare. Pe fapt, ingeniozitatea și terța creație: științifice se vădesc in primul rînd și cu toată tăria în definirea pro- blemelor deschise și în scrutarea finalizării cercetărilor. A întreve- dea, oricînd este posibil și cit mai exact, modificările pe care c cerce- tare încheiată cu succes le va a- duce în planul practicii școlare în- seamnă a privi foarte departe și a ști foarte multe lucruri esențiale. Așa incit orientarea aplicativă nu este, cum s-ar putea crede, carac- teristică inteligențelor limitate, ci dimpotrivă, spiritelor profunde și multilateral înzestrate. O soluție modernă și eficientă este totdea- una, chiar și atunci cind aria apli- cării ei este limitată, rezultatul u- nei activități intelectuale complexe și viguroase, cutezătoare in raport cu viitorul și realistă față de cere- rile prezentului. Cît timp un cer- litatca noastră își vor îndeplini ea cea mai mare răspundere misiunea ce le revine, că vor face totul pentru a răspunde cu cinste înaltelor înda- toriri ce le au față de patrie, față de popor. lată de ce — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu in continuare — partidul și guvernul consideră că rolul principal, în condițiile actu- ale, în formarea și educarea tinerei generații revine școlii-.* La fel cu toți oamenii muncii, ca- drele didactice identifică in Partidul Comunist Român autoritatea su- prema în viața națiunii noastre so- cialiste, forța politică și socială cea mai înaintată pe care se sprijină cu încredere tot ceea ce e mai valoros în sînul societății noastre, port-dra- pelul celor mai înălțătoare idealuri contemporane ale poporului român. Caldele cuvinte de mulțumire pen- tru grija deosebită pe care o poartă partidul școlii, personalului didac- tic, împletite cu acele simple cu- vinte exprimate cu sobrietate și e- moție la adresa partidului, a virtuți- lor sale de conducător au constituit nota dominantă, alături de carac- terul de lucru, a tuturor întrunirilor cetător nu-șl reprezintă cu destulă exactitate finalul și finalizarea muncii sale el nu poate avea sigu- ranță în determinarea tehnicii de cercetare și in descoperirea solu- ției optime. Prin planul de cercetare elaborat pentru anul care a început și pen- tru anul viitor Institutul de științe pedagogice întreprinde un insis- tent efort pentru soluționarea unui grup de probleme școlare impor- tante. Colectivul de conducere a acordat toată atenția indicațiilor de partid care cer cercetării științi- fice sa-și stabilească obiective pre- cise și bine alese, să caute modali- tăți de scurtare a duratei investi- gațiilor și să se intereseze de valo- rificarea rezultatelor — deci, în ca- zul nostru, de introducerea în pla- nul practicii școlare a soluțiilor descoperite și verificate. Accelerarea finalizării cercetări- lor pedagogice angajează direct cadrele didactice, nu numai fiindcă prin intermediul lor noutățile știin- țifice vor putea pătrunde în fiecare școală, ci și datorită faptului că, prin experiența și ingeniozitatea lor, învățătorii și profesorii pot contribui ei înșiși la scurtarea du- ratei unor cercetări. Au început să Conf. univ. dr. GEORGE VÂIDEANU directorul Institutului de științe pedagogice (Continuare în pag. a 2-a) cadrelor didactice prilejuite de or- ganizarea cercurilor pedagogice tri- mestriale, a conferințelor județene pentru alegerea delegatilor ia Confe- rința Națională a cadrelor didactice, a miilor de adunări din școli ocazio- nate de aplicarea noului sistem de salarizare a personalului din invăța- mîntul de roate gradele. Nenumărați vorbitori au subliniat caracterul de program de activitate al Directivelor Comitetului Centrat al Partidului Comunist Român pri- vind dezvoltarea învățămîntului în Republica Socialistă România, apro- bate de Plenara C.C al PC.R. din 22—25 aprilie 1968, obligativitatea înfăptuirii lor de către cadrele di- dactice ca premisă a succeselor de azi si.de nvine ale școlii românești. Zecile de mii de educatoare, învăță- tori și profesori din țara noastră și-au însușit și trăiesc organic ideile nobile ale politicii partidului și și-au făcut un țel al vieții lor din a realiza întocmai ceea ce Partidul Co- munist Român ne cere nouă tuturor. Un venerabil profesor de la Plo- iești spunea într-o adunare : „Discu- tăm aici, între oameni care servesc partidul cu hotărîre și devoțiune. La 13 ianuarie a.c. a avut loc la Ministerul învățămîntului o con- sfătuire de lucru în legătură cu rezultatele experimentului privind sistemul de scriere verticală sim- plificată și cu unele probleme ale predării la clasele I—IV. Au parti- cipat un număr de peste 60 de în- vățători care în anii școlari trecuți au experimentat scrierea verticală simplificată, precum și reprezen- tanți ai Institutului de științe pe- dagogice, ai Editurii didactice și pedagogice, ai presei pedagogice. La consfătuire a participat de aseme- nea prof. dr. Florica Bagdazar, ini- țiatoarea experimentului privind scrierea verticală simplificată. După ce numeroși participanți și-au prezentat opiniile cu privire la programele și manualele folosite în prezent la clasele I—IV, precum și rezultatele obținute în experi- Premii acordate pentru unele lucrări științifice ale cadrelor didactice Comisia finală de premiere a Societății de științe filologice din Republica Socialis- tă România a stabilit următoarele rezultate ale concursului de lu- crări științifice ale ca- drelor didactice, con- curs organizat la fie- care doi ani de către Societate i Premiul I (3 000 de Iei): prof. Ion Dumi- trescu (București), pen- tru lucrarea Schiță pentru relația de a- dîncime Schopenhauer — Eminescu. Premiul n (2 000 de lei): prof. loan Codau, Școala generală din Sicula (jud. Arad), pentru lu- crarea Graiul comunei Sicula. Premiul III (1000 de lei) î prof. Martin Naht (Arad), pentru lucrarea Des- pre vocabular. Au mai fost acorda- Noi filme pentru școală Printre mijloacele modeme au- dio-vizuale care își fac un loc tot mai larg în predare se numără, la loc de frunte, filmele didactice. Deosebit de apreciate de elevi, ele constituie un ajutor important pen- tru profesori în clarificarea și a- profundarea noțiunilor predate, în ilustrarea lecțiilor, în legarea lor de aspectele concrete ale muncii în producție. La cererea Ministerului Invăță- cure, prin calitățile lor personale, prin activitatea și gîndirea lor se găsesc în primele rînduri ale celor ce plămădesc destinele de ozi ți de miine ale acestei minunate țări, pa- tria noastră, Republica Socialistă România*. Lo Bistrița-Năsăud ci- neva arăta : „Nu avem timp pentru retrospectivă decit în măsura în care ea servește mersului nostru înainte. Vom apela mai puțin la istoria scrisă și mai mult la cea care urmează a se scrie, aceasta fiindcă istoria de azi și cea viitoare o realizăm noi sub conducerea partidului și tot sub conducerea lui o vom scrie, glori- oasă și eroică, asemenea zilelor pe care le trăim”. întreaga noastră activitate se des- fășoară cu sentimentul declarat al dragostei față de patrie ți partid. Pentru noi, cadrele didactice, ca și pentru toti oamenii muncii din tara noastră, nu există tel mai înalt și mai nobil decît acela de a servi fără rezerve idealurile stabilite de par- tid : propășirea patriei noastre pe drumul luminos al socialismului și comunismului. Pornind de la premisa că politica Partidului Comunist Român este iz- mentul privind introducerea siste- mului scrierii verticale simplificate, conf. univ. Traian Pop, adjunct al ministrului învățămîntului, a vorbit despre preocupările actuale ale ministerului cu privire la ridica- rea nivelului întregii activități ce se desfășoară la clasele I—rV, despre extinderea experimentului privind scrierea verticală în anul școlar 1969-1970, precum și despre organizarea unui experiment pri- vind scrierea oblică simplificată, în cadrul ansamblului de măsuri care au ca scop perfecționarea învăță- mîntului de cultură generală în lu- mina Directivelor C.C. al P.C.R. cu privire la dezvoltarea învățămîntu- lui în țara noastră. O relatare asupra opiniilor și concluziilor exprimate la această consfătuire va fi publicată Intr-unui din numerele noastre viitoare. te trei mențiuni, în valoare de cîte 800 de lei, profesorilor Tra- ian Pătrâșcanu (Alba- lulia), pentru lucrarea Nume de animale din județul Alba, L Basa- mac (Buzău), pentru lucrarea Evoluția re- lațiilor Eminescu- Creangă și Grațian Ju- can (Cîmpulung Mol- dovenesc, jud. Sucea- va) pentru lucrarea Prietenii literare: E- minescu-Creangă. mîntului, Casa de filme — Bucu- rești a realizat recent o serie da noi filme didactice, care — prin di- ferite procedee — expun într-un mod intuitiv teme din programa școlară. Iată cîteva din titlurile a- cestor filme » „Conice“ (realizator i ing. Gh. Ciobanu), „Diviziunea celulară** și „Germinația seminței" de Mircea Sterescu, „Prelucrarea țițeiului" și „Țițeiul ca bogăție naturală** de Gheorghe Turcu. vorîtă din înțelepciunea colectivă a partidului și a poporului nostru, că ea se inspiră din adevărurile gene- ral valabile ale materialismului dia- lectic și istoric și că acestea se a- plică în mod creator, în funcție da condițiile specifice ale tării noastre, condiții pe care P.C.R. le cunoaște perfect și cărora le dă o rezolvare esențial științifică și patriotică, nu- meroși vorbitori au arătat că școlii, învățămîntului în general îi revin sarcini grele și de mare răspundere pentru a asigura cadre calificate e- conomiei, științei și culturii în anii viitori. Activitatea învățămîntului este prin excelență o activitate de pers- pectivă, cu atît mai dificilă și mai importantă, în același timp, cu cît „bătaia" ei este lungă Muncim cu gîndul la anii 1975.. 1981... 2001— în perspectiva exigențelor și solicitărilor de atunci. Vor fi cadrele didactice la înălțimea sarcinilor pe care par- tidul le prefigurează pentru viitor ? — iată întrebarea gravă pe cară ALEXANDRU GHITKRA (Continuare in pag. a 4-aJ ™™ îra - ■■ - mmm soim - omm EDUCAȚIA PROFESIO- NALĂ ÎN LICEELE DE SPE- CIALITATE ȘI MODALI- TĂȚILE REALIZĂRII EI O cercetare cu privire la modalitățile alegerii profesiei de către actualii elevi ai liceelor de specialitate, precum și la cultivarea în rîndurile acestora a dra- gostei pentru meseria aleasă a subli- niat faptul că, în ultimii ani, a crescut într-o măsură procentul tinerilor care, îndrumați de profesorii din școlile ge- nerale, și-au ales în mod conștient vii- toarea profesiune. Cercetarea a re- levat însă că un număr de elevi ai liceelor de specialitate au ajuns pînă în anul III cunoscând destul de puțin despre caracteristicile profesi- ei pentru care se pregătesc și maniies- tîndu-se destul de nestabîl in rapor- turile cu aceasta. Consider semnifica- tive, de pildă, răspunsurile la un ches- tionar dat elevilor unui liceu indus- trial de construcții (sector in care aceas- tă instabilitate se manifestă cu precă- dere). La întrebările : „Ce v-a deter- minat să veniți la această școală „Ce motive v-au făcut să vă alegeți specialitatea ?“ unii elevă au arătat că la baza alegerii lor s-a situat hazardul sau concurența relativ mai redusă la admitere. Răspunsurile la întrebarea i „Cu ce ochi priviți astăzi meseria pe care o studiați ?“ au arătat că o parte dintre elevii chestionați nu mani- festă un atașament deosebit față de profesia pe care o studiază. Lucrurile stau mai bine, din acest punct de vedere, în cazul liceelor in- dustriale cu alte specialități și în cazul liceelor economice. Și aici insă sini elevi care nu se simt suficient atraș: de profesiunea de tehnician Sondajele efectuate de ncâ au arătat totodată că poziția anumitor elevi, op- tica lor în raport cu pregătirea în licee- le de specialitate se răsfrâng și în mo- dul cum învață aceștia : ei acordă o atenție prioritară disciplinelor teoreti- ce, lăsind pe planul doi studiul specia- lității și pregătirea practică. Nu putem face abstracție nici de faptul că un procent variind între 6—14 la sută din- tre candidați se dovedesc a fi insuficient de înzestrați cu aptitudini pentru pro- fesia pe care urmează să o practice. Toata acestea impun o hotărâtă re- considerare a muncii de selecție și edu- care profesională, a elevilor din liceele de specialitate. In ceea ce privește se- lecția. utilizarea experimentală in cursul acestui an a unor probe psihoteh- nice a arătat ca acestea reprezintă în prezent o soluție demnă de a fi luată in considerație. In ceea ce privește edu- cația profesională, educația in spiritul atașamentului față de meseria aleasă, se impune, după părerea noastră, ca activitatea de viitor să fie orientată în trei direcții majore. O primă direcție o constituie reali- zarea unui front comun ai profesorilor de cultură generală cu profesorii de cul- tură tehnică și de specialitate, care să aibă ca scop de a sădi in rândurile ele- vilor interesul și dragostea pentru mun- ca de specialist pentru prccuctie. dorin- ța de a se pregăti in consecință- Am constatat că. în prezent, un:: dintre pro- fesorii de cultură generală nu im seama de faptul că lucrează intr-un liceu de specialitate, că munca Ier educativă trebuie să fie axată pe specificul școlii. Lipsa unit asemenea valențe mai ales in condițiile in care in anul I de studii la liceele de snecreliiate dis- ciplinele de cultură goerală sînt do- minante, împiedică crearea cmar de ia începu*, a unet atmosfere apte să de- termine dragostea eîevixr pentru vii- toarea k>r activitate ia prtdume. Așa cum o arată experiența •jscr licee in- dustriale cu rezultate pMntive. este pe depzn posibil ia prefes..n: ie .. .... generală d:n liceele de specialitate să contribuie efectiv la real_—_re; scopuri- lor educației spacitire acestor scee. De- sigur însă că este netes-z* a ei să se documenteze asupra pnxhe'cr pregătirii Li școala respectivă, asupra perspective- lor fiecărei profesii șt are se-rtoruiui economic sau industrial in snsambhil său. să facă legănări, cri de câte ori esse posibil, intre cunoștințele predate șl practică, arâtind indc-iseb: cum se apli- că acestea in meseria pe care ? nudiaeă elevii. Tematica erelor de dini-tuf re, a an- samblului acțiumăer ecitii.ve se i.— - pune, de axraenf. orteBtiti CB jbblB- dere spre cnnoasrerea muitijmere i de către elevi a profet cr a căror xro- O lecție practică la Liceal industrial minier din Ba---. ăfare tire este asigurată în școala respectivă. Eficiența unei asemenea cunoașteri se obține nu atît prin expuneri cit, mai ales, prin întîlniri cu tehnicieni și spe- cialiști din sectorul de activitate pen- tru care o anumită școală pregătește cadre, prin prezentare de proiecții sta- tice și dinamice, de expoziții foto, de grupaje de informații cu privire la suc- cesele dobîndite de întreprinderile în care urmează a fi repartizați elevii după absolvire etc. Aceste informații și lămuriri teore- tice se impun, desigur, extinse, funda- mentate pe suportul practicii. Se cere să prezentăm de la început, clar, elevi- lor specificul viitorului lor loc de mun- că, răspunderile ce le vor fi atribuite în producție. Intensificarea vizitelor de documentare în întreprinderile pentru care fiecare liceu de specialitate pregă- tește cadre, precum și în alte întreprin- deri moderne din sectorul respectiv constituie o condiție esențială în această privință, întrucît exercită o puternică influență pozitivă asupra lor. le dez- voltă sentimente, emoții, convingeri. Asemena vizite trebuie înscrise In pla- nificarea calendaristică cu o pondere mai accentuată decît ocupă in momen- gostea pentru profesie ar.trer.area eie- ca și organizarea unor concursuri lega- te de specificul meseriei. Folosirea unor asemenea mijloace determină sesizarea atractive aspecte ale muncii productive, fi ajută să înțeleagă scliciiărrie privind nivelul pregătirii ce se cere unui spe- cialist cu calificare medie in condițiile aplicării tehnicii celei mai avansate. largl pentru o deplină realizare profe- sională. Evident, în felul acesta cresc mult interesul și dorința lor de a se pregăti temeinic in profesiunea aleasă. Un factor esențial în câștigarea atașa- mentului profesional îl constituie buna organizare și îndrumare, ca și nivelul tehnic și tehnologic al lucrărilor practi- ce în laborator, in atelierele-școală, pe cîmpul didactic experimental, precum și al practicii in producție. S-a constatat nu odată ca, acolo unde activitatea prac- tică este siab organizată, unde in cadrul ei elevii primesc descrieri în loc de demonstrații, unde lucrările se execută cu scule rudimentare sau au un caracter de rutină, se ajunge nu numai la scă- derea nivelului de calificare, ci și la atenuarea sau chiar la dispariția intere- sului și dragostei pentru profesie. în schimb, dacă munca practică este pre- gătită și desfășurată astfel îneît să răs- pundă așteptării elevilor, încrederii lor in tehnica modernă, dacă le produce satisfacția unor succese cu evidentă va- loare în producție, ea le dezvoltă mult interesul pentru profesie, exercitind o influență pozitivă asupra întregii acti- vități educative. Cele consemnate mai sus reprezintă citeva dintre cerințele esențiale ale edu- cației profesionale — factor determi- nant al realizării integrale a menirii pe care o au liceele de specialitate. Ni se pare foarte important ca profesorii din aceste școli să utilizeze cît mai larg toa- te mijloacele și căile ce le stau la dispo- vilor față de profesie, pentru a forma profilul moral al acestora ca viitori lor, capabili să participe conștient în prezen' șâ activ la munca productivă și la viața RIDICAREA NIVELULUI PREDĂRII CERE O ACTI VITATE APROFUNDATA DE DOCUMENTARE au efectuat întreprinderi itxrănior de cr.isreâ metodice s-au prezentat re- ■xi ample asupra acestor lucrări, »u alcătuit bibliografii și au fost se- ficauve care să fie folosite la lecții. Pentru a da un ajutor concret cadre- lor didactice comisia metodică a orga- r.tzat lecții deschise și interasistențe la disciplinele economice jî. împreună cu conducerea școlii, a elaborat unele modele de planuri de lecție și unele conspecte ale lecțiilor. Ca urmare, nivelul lecțiilor de specia- Intllnire Intre membrii cenaclurilor literare La invitația Societății li- terare a elevilor din Timi- șoara, reprezentanti ai cenaclului literar școlar „Săgetătorul" din Bucu- rești, conduși de profesorul Tudor Opriș, au fost în vacanta de iarnă oaspeții plaiurilor bănățene. Evenimentul a fost as- tepat cu multă emoție de tinerele condeie din rîn- durile elevilor, iar forurile locale ale învățămintului și ale U.T.C. s-au străduit să-i asigure un cadru cît mai plăcut și mai instructiv. Au avut loc, cu acest pri- lej, lecturi ale creațiilor în versuri, de proză și dra- matice apartinind elevilor din Timișoara și București, precum și discuții asupra acestora. Ele au scos în evidentă puternicul rezer- vor de talente existent în liceele noastre, nivelul sur- prinzător de matur al cri- ticii practicate in cenaclu- rile elevilor, seriozitatea și simțul de răspundere cu care sint îndrumate spe- ranțele literaturii de mîine. Profîtînd de popasul lor în Timișoara, elevii din Ca- pitală au vizitat unele obiective economice, isto- rice și culturale ale ora- șului-gazdă, moderna sală de concerte a Liceului de muzică, cîneclubul de la Liceul de construcții, pla- netariul Universității. Desfășurată intr-o at- mosferă de caldă prietenie și entuziasm, întîlnirea — care a dat tinerilor literati din București și Timișoara posibilitatea de a-și cu- noaște reciproc preocupă- rile, de a închega strînse relații prietenești — a do- vedit din plin utilitatea e- ducativă a unor acțiuni de acest gen. Prof. DOINA MĂRGINEANTU In ospeție pe meleagurile Tării Oașului și In municipiu) Ploiești Un interesant și valoros schimb de experiență a avut Ioc, în cursul vacanței de ternă, și între micii fol- noriștt din Tara Oașului șl cei din Ploiești, eare s-za vizitat reciproc. Intii, membrii cercului de folclor de la Școala gene- rală nr. 21 din Ploiești au fost oaspeții colegilor lor de la Școala generală dia Tirșolț, județul Satu Mare. Primiți cu căldură de gaz- dele lor, în frunte cu direc- torul școlii, tov. Grigore Torz, folcloriștii ploieșteni au participat la horă și Ia „coriude", au făcut excursii, și-au notat în carnetele lor poezii populare și țipurituri de pe meleagurile oșene, au înregistrat un bogat mate- rial folcloric pe benzi de magnetofon, au luat nu- meroase imagini cu apara- tele de fotografiat fi da filmat. La scui-t timp după aceea, elevii din Tîrșolt au fost, la rîndul lor, oaspeții mici- lor folcloriști din Ploiești. Fără îndoială că și gazdele ploicștene, în frunte cu di- rectorul Școlii generale nr. 21, lacob Balaban, s-au ară- tat Ia înălțime. Ei i-au în- soții pe școlarii oșeni în vizitele făcute la întreprin- derile și instituțiile cultu- rale din orașul Ior> le-atl făcut cunoștință cu cartie- rele lui, i-au invitat la teatru. De un deosebit suc- ces s-au bucurat cele două spectacole date la Ploiești de folcloriștii din Tirșolț, care au prezentat cu acest prilej un foarte frumos pro- gram de cîntece și dansuri oșene. Micii fluierași din Craiova De curind, cei mai mici elevi ai Școlii generale nr 22 din Craiova au pre- zentat în fața învățători- lor și profesorilor, a pă- rinților și a colegilor mai mari, primul spectacol din viata lor de școlari. Ei au dovedit că sînt sirguincioși nu numai la carte — toți au învățat primele litere ale abecedarului — dar și în activitatea artistică. Programul serbării • cuprins poezii, coruri, jocuri, precum și un con- cert executat la fluiere, căci în primul trimestru micii artiști au deprins de la învățătoarea lor să cinte la fluier după note. Elevii taoCttatea tăia ecccxx—re le pot cocs uita in vederea pregătirii in biblioteca școlii. Urmărind să r.t calitativ al predări: să desfășoare o activitate rit mai apro- fundată de documentare individuală și colectivă, teoretică și practică asupra tendințelor și practicilor înaintate u- tilizate in activitatea economică. Prut N. MNATORU Liceul economic din Bacău au hotărît ca tn trimestre!» următoare să învețe noi cîntece, pentru ca viitorul lor concert să fie și mai bogat. K. 8L Un rodnic schimb de experiență Recent, la liceul din Si- naia a avut loc a ședință de lucru la care au parti- cipat inspectori școlari, pre- cum și directori și directori adjuncti de la liceele de cultură generală și liceele de specialitate din județul Prahova. Inițiat de inspec- toratul șeolar județean, acest schimb de experiență fî-a propus să analizeze ette ciența măsuriler stabilite de conducerea liceului din Sinaia pentra îndeplinirea prevederilor programelor școlare in trimestrul tre- cut și a măsurilor între- prinse în eeea ce privește realizarea unei bune frec- vente și discipline a elevi- lor. Au fost prezentate ea acest prilej o serie de meto- de folosite pentru creș- terea nivelului calitativ al instrucției și educației. De asemenea s-au cercetat • serie de planuri de muneă, materiale metodice, materi- ale ale consiliului pedago- gic etc. în încheiere a fost vizitată expoziția liceului din Sinaia, care cuprinde obiecte lucrate în cercurile de elevi. Prof. ANDREI PETBB Un cerc de filozofii al elevilor La Liceul nr. 58 din București a fost înființat recent un cerc de filozofie care cuprinde 30 de elevi din elasa a XII-a. Tn prima ședință a cercului a fost dezbătută tema „Ideile so- cial-politice și filozofice ale lui N. Bălcescu". prezentîn- du-se referate despre „Con- cepția democrat-revoluțio- nară a Iui N. Bălcescu" șt „Elemente dialectice și ma. In cabinetul de geografie al Liceului „Dimztne Bolzntineanu** din Capitala Problemelor școlii (urmare din pag. 1) soluții prospective realiste ■e pună în discuție planurile de Învățămînt și programele școlii de 10 ani și ale liceului, ca documente pedagogice care își propun să realizeze, in spiritul unei concepții moderne, o restructurare profundă a învățământului nostru. Or. prin observații și sugestii cadrele didac- tice pot ajuta efectiv pe cercetă- torii Institutului și pe specialiștii din Ministerul învățămintului care au datoria să definitiveze intr-un timp extrem de scurt aceste docu- mente. Se va deschide o largă dis- cuție în jurul tehnicii docimolo- gice, temă insistent și viu abor- dată de pedagogia contemporană, in scopul perfecționării sistemului de verificare și apreciere a pregă- tirii elevilor. Si în acest caz dască- care arordă note, simțind cît de Institutul a găsit posibilitatea de reduce substanțial durata unor i metixfcecgisi. fie printr-o par- irorsxie directă la acțiunea de va- ->rifitare și difuzare a rezultate- o- Astfel, cu sprijinul conducerii B r.lsteTui-j? învățământului s-a Tirt-l șlabi’i că fisa pedagogică (in- :eririre a eierEoe) va fi h icâie sec .e generale adică lac^ind introdusă cu un an prevăzut din anul seo-lar 19*9—1970. Cu alte cuvinte, pînă fa acea dată se vor efectua un șir de acțiuni științifice nece- sare pentru ca învățătorii și diri- z.-ui să fie în situația de a da o : întrebuințare acestui Ins- tru_~. : ss i-a supune unor ultime exie-.-"er.te. efectuate in școli, f;>â proiectată de institut, se va pune :n discuția consiliului știin- țific al acestuia modelul de fișă experimentat in vederea obținerii ^arJbârii ministerului, se va ela- bora ș: tipări, pînă în septembrie i»? un îndrumător destinat în- vâUt. AÎor și profesorilor, se va tipări fișa in tirajul cerut de in- tiBduceiva ei tn toate școlile șl se va pregăti un scurt instructaj, care trebui să aibă loc in toamna a- Guiui viitor, pe județe, cu toate ca- drele didactice. Este credem evi- dent faptul că o astfel de reducere terialiste in gindirea lui N. Bălcesca*. preenm și o cu- legere de texte alese din opera acestui*. Viitoarele jedi»te vor lua în discuție • serie de pro- bleme eum «int, bunăoară, „Concepția științifică des- pre lume și viață a omului nou", „Creșterea prestigiu- lui internațional al Repu- blicii Socialiste România" și altele. în afară de aceasta membrii eereului și-au pro- pus să alcătuiască culegeri de texte din operele Iui Dimitrie Cantemir, Vasile Conta ete. Prof. ION CODRU Bogata activitate sportivă Vacanța de iarnă a în- semnat pentru profesorii de educație fizică un bun prilej de a-i antrena pe elevii lor în acțiuni spor- tive specifice anotimpului. Peste 1 200 de elevi, evi- dențiati pentru rezultatele obținute în activitatea sportivă de performantă, au fost cuprinși în cele 8 tabere sportive organizate de Ministerul Invătămîn- tului în perioada 22 decem- brie 1968 — 4 ianuarie 1969. Schiorii, bunăoară, au fost grupati în trei localități. La Predeal, elevii din lo- calitate, cel din Sinaia, a duratei unei cercetări, în princi- piu posibilă, înfruntă mari riscuri, întrucît nici o etapă n-ar putea fi omisă și, totodată, toate etapele cer și consumă anumit timp. Deși institutul este un for Că cercetare și nu de decizie, minis- terul fiind acela care preia, anali- zează și propagă, la data conside- rată optimă, rezultatele obținite prin investigații științifice, noi am găsit uneori modalități de accele- rare a finalizării, prin participare directă la procesul de difuzare a noutăților produse de cercetare. Vom organiza și în alte orașe din țară demonstratii didactice cu o variantă perfecționată a mașinii VERFIX, urmărind în acest scop să determinăm unele școli să achi- ziționeze și să instaleze mașina în- tr-o sală de clasă. Vom organiza cursuri cu toți cei 80—100 de pro- fesori psiho-pedagogi care vor lu- cra în anul viitor în liceu (în rîn- dul tor aflîndu-se și tineri absol- venți de anul acesta), pentru a propaga cu un ceas mai devreme principiile și metodele moderne ale acțiunii de orientare școlară și profesională. Vom invita la un curs de informare și orientare, în primăvara acestui an, pe toți pro fesoril dornici de a cunoaște p. - cipiile programării obiectelor ie învățămînt, pentru a apropia data la care instruirea programată va putea fi integrată, pe măsura va- lorii ei, în învățămînt. Vom des- chide un studio de televiziune în circuit închis (la un liceu din București), ca prefață la premiera pedagogică pe care o va reprezenta deschiderea teleșcolii. Din toate cele spuse mai sus re- zultă cu toată evidența că cea mai eficientă modalitate de soluționare promptă a problemelor majore ale școlii o reprezintă anticiparea, pro- cedarea prospectivă. Cum cerceta- rea este în principiu dificilă și reclamă timp, este sigur că cel care ar constata și ar începe astăzi să se ocupe de o problemă școlară ac- tuală va obține o soluție de abia atunci cînd problema nu va mai fi actuală, sau cînd ea își va fi modificat sensibil termenii. De a- ceea, a cerceta înseamnă a avea „simțul viitorului", a anticipa în vederea găsirii unor soluții și for- mule realiste, viabile și temeinic verificate. din Brașov și Rișnov au făcut progrese însemnate in zilele petrecute in ta- bără. Cei mai multi dintre ei au evidențiat aceste progrese cu prilejul con- cursului de verificare or- ganizat după încheierea activității de tabără. Elevii secțiilor de schi ale școlilor snortive din Vatra bornei, Toplița. Gheorhgieni, Pia- tra Neamț și Cimpulung Moldovenesc au participat la tabăra din Vatra Dornei. iar cei de la Școala spor- tivă din Petroșeni Ia cea din munții Parîng. Și în aceste tabere schiorii și-au desfășurat in bune condi- ții pregătirile, activitatea încheindu-se cu izbutite întreceri de verificare. La Tușnad, peste 200 de tineri atleți au participat la alergări prin zăpadă, la întreceri de săniuțe și, mai ales, la multe excursii. Bineînțeles, nu au lipsit tradiționalele jocuri și în- treceri. O parte din elevii liceelor cu program de educație fizică și-au dat întîlnire în frumoasa sta- țiune din munții Cibinului, Păltiniș. Peste 360 de elevi cu specializările cele mai diferite — atletism, gimnas- tică, baschet, handbal etc. — au folosit din ulin con- dițiile oferite de terenurile din Păltiniș pentru a se reconforta ș! a-și consolida pregătirea sportivă. Spor- turile cele mai îndrăgite au fost aici schiul și sănia* șui. O parte dintre elevi, mai îndrăzneți, au încercat „desprinderi" la trambulina de sărituri din localitate. De aprecierea unanimă a elevilor s-a bucurat baby — schiliftul instalat la Păl- tiniș. Jocurile sportive s-au desfășurat, în această va- cantă, în două stațiuni —* voleiul și baschetul la La- cul Roșu, iar handbalul la cabana Roșu de Ia Pietro- seni. Aproape 400 de elevi din echipele școlare parti- cipante în diviziile națio- nale școlare și de juniori au făcut în aceste localități un mic popas între turul si returul competiției. N-au fost uitați nici gimnaștii. Aflati la Căciu- lata, împreună cu scrimeu- rii și cicliștii, ei și-au con- tinuat activitatea pentru perfecționarea elementelor acrobatice șt artistice. Fi- rește, și pentru ei s-au organizat întreceri de să- niuțe, ca și coborîrl pe schiuri. G.M, PAGINA 2 OPINII • OPINII • OPINII • OPINII ® OPINII • OPINII • OPINII • OPINII ! ______________________________________ __________________________________i SUPRASOLICITARE, DIVERSIFICARE, PROFIL Este, poate, pe deplin adevărată afirmația psihologilor că în mo- mentul actual doar un mic procent din totalul capacităților intelectu- lui uman este valorificat în cadrul studiului. Nu este însă mai puțin adevărat faptul că, în condițiile didacticii curente, ale tehnologiei obișnuite utilizate în predarea și însușirea cunoștințelor, uriașa acu- mulare de informații care capătă viza de intrare în programele șco- lare determină, în cazul unui învă- țămînt de cultură generală nedi- ferențiat, un evident fenomen de suprasolicitare, de supraîncărcare a elevilor. Echilibrarea planurilor de învă- țămînt și a programelor școlare astfel incit actualizarea lor conti- nuă la nivelul dezvoltării impe- tuoase a științei și tehnicii contem- porane să nu vină în contradicție cu asigurarea unui regim rațional de studiu pentru elevi, să nu su- prasolicite capacitatea lor de asi- milare a cunoștințelor constituie în prezent una dintre preocupările majore ale învățămîntului și edu- cației. Numeroase reuniuni și co- locvii internaționale organizate sub egida UNESCO și a altor organi- zații de învățămînt și sănătate publică au abordat problema com- baterii suprasolicitării copiilor, a igienei pregătirii școlare. De mai mulți ani și în țara noastră dis- cuțiile privind conținutul învăță- mntului sînt coordonate cu cer- jJ|.ările psiho-pedagogice și de ^ienă școlară, realizîndu-se îmbu- . ătățiri în ceea ce privește echili- brarea materialului de studiu, in- ’t reducerea în procesul de învătă- mint a unor noțiuni moderne, realizîndu-se concomitent cu re- ducerea unor cunoștințe depășite de științele contemporane. Nu s-a ajuns însă la acel stadiu al înlă- turării supraîncărcării prin sinteti- zare și al esențializării studiului in cursul școlarității. Spre aceasta tmd recentele consfătuiri organi- za le de Ministerul învătămîntului. in care au fost dezbătute proble- mele programelor și manualelor pentru principalele discipline pre- date în liceu. Este de așteptat ca pe baza lor să se ia măsuri în vederea unei sistematizări mai ri- guroase a materiei, să se promo- veze o serie de criterii psiho-pe- dagogice raționale, care să permită combaterea eficientă a fenomenu- lui supraîncărcării constatat în liceu. Cauzele principale ale acestei supraîncărcări sînt binecunoscute și au fost îndelung discutate: un volum prea amplu de cunoștințe înscrise în programe în raport cu numărul de ore prevăzute în pla- nul de învățămînt cuprinsul unor manuale care ignoră posibilitățile de înțelegere ale elevilor, cerințele exagerate ale unor profesori. Con- sider că în prezent un factor im- portant al supraîncărcării îl repre- zintă și faptul că actuala diver- sificare a studiului în liceu nu mai răspunde realităților fundamentale de care trebuie să țină seama în- vățămîntul : cerințele contempora- neității și aptitudinile elevilor. Avînd drept fundament Directi- vele C.C. al P.C.R. cu privire la dezvoltarea învățămîntului și Le- gea învățămîntului, studiile între- prinse în prezent de organele de învățămînt se vor ocupa desigur mai aprofundat și de problema diversificării învățămîntului. Exis- tă după cum se știe, pe plan mon- dial, sisteme de învățămînt care permit elevilor un număr foarte mare de opțiuni ; de pildă, în învă- țămîntul suedez elevii au, după terminarea învățămîntului general obligatoriu, posibilitatea să aleagă între nouă secții diferite. Personal sînt pentru un număr de 4—6 op- țiuni, considerînd că în acest fel se pot lua în seamă și cerințele societății contemporane și aptitu- dinile elevilor. Dar existența unui număr sufi- cient de opțiuni nu rezolvă inte- gral problema fundamentală pusă în discuție. Fiecare secție a liceu- lui diversificat trebuie să se carac- terizeze nu num?: pristr-a pondere mai mare în planul de învătămint a anumitor discipline, ci și prin despovărarea efectivă a elevilor de materialul de studiu la celelalte discipline. Altfel supraîncărcarea va persista și se va îmbina strîns cu formalismul și superficialitatea. Aceasta este, după părerea mea, situația actuală a predării mate- maticii superioare la secția uma- nistică a liceului. Desigur, absol- ventul unui liceu trebuie să aibă, la absolvire, un anumit orizont de cultură generală, să se orienteze în sfera principalelor științe con- temporane. Să stabilim însă realist limitele acestei pregătiri de cultură generală, punînd-o de acord cu po- sibilitățile efective ale elevilor de a-și însuși temeinic un anume volum de cunoștințe. Această problemă se pune preg- nant și în condițiile școlilor de prof:? — liceele de specialitate și liceele de artă. După cum se știe, în aceste școli nu se realizează doar o orien- tare către anumite domenii de «c- tivitate, corespunzător unor încli- nații. ci și o veritabilă pregătire profesională. Mă voi referi asjprs. activității cărora m-am putut uock- menta mai ampiu și am urmărit-o direct. Multă vreme elevii aceste' școli au trebuit să fa 1 față un u plan de învățămînt deosebit de în- cărcat la obiectele de cuîtairă ge- nerală. Aceasta a avut consecințe negative asupra pregătirii lor. du- când chiar la frinarea dezvoltări» pe plan artistic. în prezent liceele de artă au Ia disciplinele de cultură generală un plan de învățămint mai puțin în- cărcat. însă nu într-atit incit prac- tica de specialitate să se poată desfășura fără mari eforturi. După părerea mea. planul de învățămint ai liceelor o: eroul spe . = : se tre- bui să prevadă in proporție de 2 3 — sau. cel mult, in proporții de 3 5 — discipline de cultură spe- cială și practică de specialitate, urmind ca restul orelor să fie re- zervst disciplinelor de cultură ge- nerală. Poete eă ar fi bine ca. așa rur se procedează pentru invățămmtul hcead teoretic și de specialitate, să se pună ir. discuția unor specialiști competenți. bine documentați din punct de vedere științific, și pro- blemele liceelor de artă. Prof. CORNELIA MOSORA La tvrp-ji a fast «entador tiaiiafasta pe Mrtăe. Arenei, mina înrAidroerei trebuia zd rowifeni iadeagvMpe mifcdriZe nesigure aie ■eiaifor copuior Ama, taiaeil aeri- suîm au început si fie cunoscute fi inani eontheui spre noi ți noi domenii ale amoftrnțelor L 4 Clasa și colectivul de elevi fn viata actuală a școlii noastre, ideea transformării clasei într-o forță de sprijin în munca educati- vă a pedagogilor s-a conturat și s-a consolidat din ce în ce mai puter- nic, atît pe măsura orientării ac- tivității didactice în lumina peda- gogiei științifice, cît și pe baza re- zultatelor pozitive confirmate practic în procesul de învățămînt. Sprijinirea pe colectivul de elevi, considerarea lui ca unul din fac- torii auxiliari de mare eficiență în promovarea sarcinilor instructiv- educative se situează neîndoios, în momentul de față, la nivelul și va- loarea unui principiu fundamental de educație. Nu trebuie pierdut din vedere însă faptul că nu întotdeauna și nici oricum clasa constituie un co- lectiv și că între aceste două rea- lități școlare o coincidență de ex- tensiune și conținut apare numai în anumite condiții. Clasa este o totalitate numerică de elevi, o for- mă de grupare pe vîrste, mai mult sau mai puțin artificial și mecanic constituită, cu o omogenitate rela- tivă în ceea ce privește felul de gîndire șî comportare. In clasă, ini- țial elevul se situează ca o unitate dinstinctă și izolată de rest. Ca a- tare, în formele ei neevoluate, cla- sa apare ca un mozaic de inși cu slabe legături între ei, fiecare a- vînd sfera sa de interese, preocu- pări, și năzuințe: limitate la el sau cel mult la mediul său imediat de viață. Este firesc ca în această clasă, prin diversitatea de concep- ții, atitudini, scopuri, opinii și in- terese să nu poată constitui încă forța de natură să sprijine activi- tatea educativă a învățătorului sau profesorului. Clasa devine însă un element prefios de sprijin în munca ins- tructiv-educativă pe măsură ce ea evoluează spre formele structurale și de conținut ale unui colectiv a cărui trăsătură valorică fundamen- tală este conștiința unui scop co- mun și a cooperării. Organizarea ei într-o grupare unită și închegată de elevi legați între ei printr-un scop și printr-o activitate comună, călăuziți de o principialitate clară și omogenă, într-un colectiv în care se statornicesc relații stabile de interdependență în procesul unei dinamici constructive este rezultatul unei îndelungate și per- manente munci educative. Prin ur- mare, pe cîtă vreme clasa este ini- țial o grupare de ordin adminis- trativ-didactic, colectivul de elevi este un rezultat pedagogic promo- vat în urma unei activități educa- tiv-formativa sistematice, a cărei reușită este confirmată prin apar- tenența integrală și adeziunea con- știentă șî voluntară la colectiv a tuturor elevilor. între noțiunea de clasă și cea de colectiv ar trebui să existe atît coincidență de sferă, cît și identi- tate de conținut. Aceasta însă nu se întîmplă întotdeauna în practica școlară. Colectivul primar poate fi, uneori, mai restrîns decît clasa, în sensul că o parte din elevi se si- tuează, ca atitudini și orientare, în afara colectivului, deși formal ei fac parte din el. Sînt așa numiții elevi „dificili", refractari spiritului de colectiv. Prezența lor în cadrul clasei, prin influența nocivă exer- citată asupra unor colegi cu o re- zistență psihologică și morală mai slabă, este profund dăunătoare unității colectivului. Ridicarea cla- sei, în aceste condiții la nivelul unui colectiv unit se poate obține numai printr-o acțiune viguroasă de anihilare a manifestărilor cen- trifugale. Nu poate fi vorba în nici un caz de eliminarea elevilor „izo- laționiști", refractari spiritului co- lectiv, singura cale indicată pen- tru menținerea și apărarea unită- ții și prestigiului colectivului șco- lar fiind atragerea și integrarea lor în psihologia și stilul de viață al clasei. Reușita deplină a inter- venției factorilor educativi în a- ceastă direcție este însă depen- dentă de anumite condiții. în primul rînd este absolut nece- sar să se cunoască cu precizie cau- zele care au determinat la anumițî elevi procesul de izolare și de ru- pere de viața colectivului. Așa- numitul „neconformism", manifes- tat uneori vădit ostentativ, alte- ori mai mascat ca și izolarea dc colectiv, pot avea cauze foarte di- ferite. Or, foarte adesea există ten- dința de a-i eticheta pe toți elevii respectivi drept „dificili" și de a-i trata în bloc, neindividualizat, nediferențiat. Unele acțiuni izola- te care se întreprind, discuțiile sporadice sau sancțiunile ce se dau în astfel de cazuri nu sînt eficien- te, pentru că nu pornesc de la o bază reală. Ele pot chiar contribui la o și mai accentuată izolare; la îndepărtarea definitivă de colec- tiv, de școală. De obicei se cunosc mai bine car zurile acelor elevi ale căror mani- festări negative sînt determi- nate de influențele depresive exercitate asupra lor de neînțele- gerile dintre părinți, de tratamen- tul inuman la care sînt supuși din partea unor părinți vitregi sau a lipsei de supraveghere, îndrumare și stimulare în familie. Aceste îm- prejurări, .ca și influența dăună- toare a unor prietenii necorespun- zătoare, a frecventării abuzive a cinematografelor, a atracției străzii etc. sînt mai evidente, ies mai ușor la iveală. Există însă și alte cauze, mai greu de detectat, dar nu mai puțin grave în urmări. De pildă, unii elevi se rup de colectiv și pre- feră să rămînă izolați datorită sen- timentului de inferioritate provo- cat de anumite infirmități fizice, cum ar fi deficiențele de auz și de văz, malformațiunile aparatului lo- comotor, obezitatea precoce, stra- bismul etc. Alteori situarea în afa- ra colectivului este o urmare a unei debilități fizice accentuate sau a unor manifestări psihopatice. consecințe ale unor maladii pre- zente sau suferite anterior, cu e- fecte epuizante în ceea ce privește dinamica și capacitatea de efort. Sînt și cazuri cînd izolarea și ru- perea de colectiv se datoresc unor trăsături de ordin temperamental sau caracterologic, cum ar fi tea- ma de ridicol, sensibilitatea exce- sivă față de ironia sau zeflemelile colegilor, neîncrederea în valoarea și forțele proprii. Nu lipsesc nici situații cînd poziția refractară fa- ță de colectiv ia forma unei reac- ții împotriva unor sancțiuni ve- nite de la profesor sau de la colectivul clasei și socotite ne- juste de cei în cauză. Jena pe care o simt toți acești elevi le inhibă dorința de a participa activ la via- ța colectivului și dacă nu sînt aju- tați. există riscul să rămînă pentru totdeauna niște singuratici, niște oameni care nu-și pot valorifica aptitudinile nici în folosul propriu, nici în folosul societății. Varietatea cauzelor care îi abat pe unii elevi de la o participare activă la viața colectivului școlar impune celor ce răspund de îndru- marea și educarea lor o selectare și o folosire adecvată a mijloacelor terapeutice. Nu se pot aplica mă- suri identice în tratarea unor ca- zuri în care vina o poartă mediul familial sau influențele străzii și în acelea unde este vorba, să zicem, de cauze care țin de structura fi- zică sau psihică a elevilor. în general, căile pe care le poate folosi profesorul nentru a-i atrage pe elevi la o participare efectivă și eficientă în cadrul colectivului sint cunoscute — încredințarea de sar- cini de răspundere în viața clasei sau a școlii, stimularea încrederii în posibilitățile personale prin eviden- țierea și recunoașterea publică a rezultatelor meritorii, chiar dacă sînt modeste ca valoare, preîntîm- pinarea la timp sau combaterea energică și hotărîtă a influențe- lor negative provenite din mediul extrașcolar, conlucrarea cu familia, cu medicul sau psihologul, solicita- rea sprijinului organizației de pio- nieri sau U.T.C., unitatea de opinie și exigență din partea întregului colectiv didactic al clasei și școlii etc. Nu vom insista aici asupra lor. Am dori insă să atragem atenția asupra unui fapt frecvent intilnit în viața școlară : acela câ prea a- deseori se așteaptă totul de la o măsura la alta, de la o acțiune sau alta. Dar o măsură, o acțiune, nu pot rezolva niciodată, orin ele în- sele, totul. Ființa umană este foar- te complexă, reacțiile ei sînt adesea contradictorii și a socoti câ o mă- sură izolata — fie ea oricit de judi- cioasă — poate duce neîntirziat la rezultate înseamnă nu numai a ju- deca mecanic dar. ceea ce este mai rău. a prejudicia rezultatele. Nu puțini sînt intr-adevăr cei care, aș- teptînd o transformare tc-taiâ in urma unei acțiuni pe care au in- treprins-o și constatind că ea nu se petrece, se descurajează și renunță de a mai interveni. în realitate, ni- mic nu se rezolvă dintr-o dată. Este necesară o munca stăruitoare, de fiecare zi, migăloasă și modestă. dar dusă cu perseverentă și încre- dere Suma c așu?I de munca, desfășurată cu fiecare elev cil”, conform cu speci-timi sttuauei lui. poaie ridica clasa la semnifi- cația ș: valoarea unui cciertv țco- iar ca un tot umtnr. fn .are fie- care elev, ram-nind el '"c-c: se simte :n același timp parte inte- grantă dintr-un grup im cbmatuț căruia :și deșâvirșește rwnm’u tatea. Nu trtc jie pierde cir. vedere faptul că integrarea conștientă și voluntara a fiecărui elev in colec- tsvu! școlar este o cerință funda- ntentațâ a educației comuniste, in al cărei = sxem ce valori iaeea ce t-clectiV'.șm. prin rri-n pe care-1 deține în pregătirea tineretului școlar pentru vtsța în societatea socialistă, constituie pivotul prin- cip"! Prof. CONST. CUMPĂTĂ Craiova Literele din abecedar Programa școlară a claselor I din acest an, care cuprind și elevi de 6 ani, eșalonează judicios volumul de cunoștințe ce urmează a se preda. Dar și metodica de comunicare a cunoș- tințelor trebuie să respecte cerințele pedagogice, pornind de la ușor la greu, de la simplu la complex. in legătură cu aceasta trebuie să reținem faptul că primele contacte cu literele îi solicită elevului un efort cu mult mai mare deeît efortul ce-1 depune ulterior, după ce a învățat eiteva litere, după ee s-a familiarizat cu paginația abecedaru- lui și a început să-și formeze cimpul vizual. Or, după părerea noastră, actualul abecedar nu ține seama de acest fapt. Pro- voacă multe greutăți, de pildă, dispunerea literelor de tipar — majuscule și mici — pe verticală. Toată viața lui elevul va trebui să citească rînduri așezate în linie orizontală. Atunci, de ce să-i prezentăm la inceput litere dispuse vertical ? Lucru- rile devia de altfel cu atît mai dificile cu eît, dacă textul de tipar este dispus in linie verticală, textul scris eu Utere de mină este dispus •rizontal. Este limpede eă aeeasta îi derutează pe copii și. totodată, îngreuiază extinderea cimpului lor vizual. Considerăm neindieat și faptul că Uterele majuscule sint descompuse în abecedar in elementele lor componente. De altfel. însăși practica didactică a dovedit inutilitatea acestei descompuneri. Intr-adevăr, ea ține de analiza literei, realizată in eadrul comunicării cunoștințelor, cînd se fae toate demons- trațiile asupra părților sale componente, cît și asupra modului rum se asamblează acestea pentru a forma litera respectivă. Pînă a ajunge la citirea literei din manual elevii au recunoscut Eizera ți părțile sale componente prin mijloacele indicate de metodică, inelosir prin confecționarea literei, atunci eînd este pesibîL din bețișoare, chibrituri etc. Cînd se ajunge la citirea literei iu abecedar, etapa comunicării cunoștințelor a fost înche- treeindu-se la etapa consolidării lor. în aceste condiții, prezența în pagină a literei majuscule descompuse în părțile ei componente na este decît u balast care împovărează lecția. Este drept că literele descompuse dispar după litera „r“, dar oeajvnsxtrile provocate de prezența lor sînt cu atît mai mari ea rit ele apar la primele litere învățate, deci in timpul cel mai critic, cînd eterul trebuie să se familiarizeze cu elementele grafice. Ar putea să dispară, credem, șl literele de mină descompuse Cu partea finală a paginilor. Intru cit elementele componente ale Uterelor de mină au format obiectul perioadei preabecedare, ea B ale lecției de evmunieare» ele nu-și mai justifică prezența tz buuL Partea finală a paginilor, destinată consolidării citirii ii cunoașterii Uterelor de mină, ar trebui să fie ocupată de acea literă a cărei consolidare se faee. înv. AM ALIA NEACȘU Înv. GHEORGHE CHIRIȚĂ Videle-Teleorman De ce in două exemplare? Deși s-s criticat o dată practica acelor conducători de ■eob care cer cadrelor didactice să întocmească planurile calen- dartsrice in două exemplare, în prezent unii din ei continuă să procedeze la feL eonsiderind eă numai în arest fel pot urmări, prâ Miaeste. ritmul parcurgerii materiei Cam stau însă lucrurile in realitate? Intr-o școală generală tu u riad de clase I—VIII se desfășoară într-o săptămînă peste ZOO de lecții ; directorul are obligația să asiste la 4—8 ore rleizînl deci la mai puțin de 2—4 la sută din totalul lecțiilor. Este oare lecie ea el să ceară să 1 ae indice atitea titluri de lecții pentru a asista doar t* eiteva dintre ele? (Nu-i vorbă, se în- tnnese ți eazuri eînd nu se asistă nici măcar la acestea!). Situația este și mai edificatoare la o școală cu un număr mai mare .le clase, de pildă, la o școală cu 14 clase, unde directorul asistă U 1—2 la sută din numărul total de ore dintr-o săptă- mină (aproximativ JSO). Intr-un an școlar, la o școală cu 14 clase sint aproximativ ll.M de are. Obligația anuală de asistențe a aii tmeter «te de 125—1M are. Este justificat ca acesta să primească o listă cu ll.MN de titluri pentru cele 125—150 de care ar avea nevoie ? Nu sint oare copleșiți numai de ut>eri acei directori care le cer în cantitatea aceasta ? Nu se creează astfel o situație în care din cauza copacilor nu se vede pădurea ? Avînd in vedere și faptul eâ realitatea didactică (o anumită temă mai dificilă, nivelul pregătirii elevilor la un moment dat eu.) impune uele modificări firești ale planului calendaristic, ne dă™ scama eă • singură schimbare de dată sebimbă întreaga planificare. Se poate deci ca lecțiile la care asistă un director să na fie cele indicate în planificare pentru datele respective, fără ea din această situație să decurgă însă concluzia că progra- nele bu se realizează într-un ritm normal. In ee mă privește, consider că directorul poate stabili pe alte căi lecțiile la care vrea să asiste. Iată una foarte simplă : consul- tind condica de prezență, găsește ultima lecție predată; din pro- crama școlară pe care o are la colecție și din manual, pe care ii are la biblioteca școlii, poate deduce ușor ce lecție ■ rmează. S-ar erea in acest caz, și o confruntare între concepția direetonilui ?i cea a profesorului privind repartizarea materiei pe ere. In acest fel participarea directorului la îndrumarea și controlul procesului de învățămînt ar fi cu adevărat activă, căci el nu s-ar mai mulțumi doar cu ceea ce i se oferă. S-ar putea realiza, de asemenea, o verificare periodică de către director a planurilor calendaristice, el avînd posibilitatea să aleagă eu acest prilej și lecțiile la care vrea să asiste. Iată dar eă directorul are posibilitatea să urmărească parcur- gerea programelor școlare și fără să ceară întocmirea planurilor calendaristice în două exemplare. Folosind aceste posibilități, pe lingă faptul că va înlătura un aspect birocratic din munca scolii, el va duce totodată o activitate neformală, eficientă. Prof. D. GHEORGHE Tulcea niî, „Ga- zeta aduce o ontritv-ț mă la sii- ■iularec actiiiicțu creatoare, a gtndiri! I inteligenței in rindurile tineretului nostru, indcmnind'i-i pe elevi să se autoperfecționeze in științele despre relațiile cantitative și calitative. în zilele noastre cînd matematicile reprezintă domeniul de bază al revolu- ției tehnico-științifice a con- temporaneității, rolul „Gaze- tei matematice" crește mai mult ca oricind. Ea își înde- plinește în general cu cinste acest rol. Totuși, in paginile seriei ,.B“ a gazetei, adresată elevilor, se semnalează și une- le lipsuri, unele inadvertențe. Rindurile de față își propun să arate eiteva dintre acestea, pentru a contribui la imbună- lași motiv nici cercurile de matematică nu pot beneficia totdeauna de temele din ga- zetă. Or, cum aceasta apare lunar, ea ar putea foarte bine să cuprindă teme care să nu anticipeze capitolele prevăzu- te în programa școlară din trimestrul respectiv (ca să nu mai vorbim de faptul că ori nu se ține seama nici car de programa școlară tr-un an). Se știe că geometria în țiu ocupă locul central în une- mă- din- spa- pre- că sint necesare mai multe — și mai valoroase — probleme de geometrie in spațiu. în forma în care apare în prezent, „Gazeta matematică" se adresează aproape exclusiv „vîrfurilor", lucru atestat de gradul înalt de dificultate a temelor, ca și de faptul că a- cestea depășesc programa șco- lară. Desigur, este necesar să se dea material pentru „vir- furi", pentru elevii excepțional înzestrați, dar nu numai pentru aceștia. O mai mare a- REVISTA REVISTELOR tățirea continuă a gazetei. Numerofi profesori de spe- cialitate, ca și elevii înșiși, au constatat nu o dată că temele tratate in gazetă nu sînt con- forme cu programele claselor cărora li se adresează și, mai ales, sînt în neconcordanță cu materia ce se predă intr-o a- numită perioadă. Aceasta fa- ce ca temele respective să nu prezinte suficient interes pen- tru elevi, deoarece anumite noțiuni la care se referă ga- zeta le sînt necunoscute la da- ta apariției sale. Pentru ace- gătirea elevilor clasei a VIII-a pentru cursurile de admitere în ticee. Totuși, cunoștințele respective sînt neglijate și de multe ori inexistente chiar și în perioada de vîrf a pregă- tirii elevilor, perioada siste- matizării și consolidării cu- noștințelor. De exemplu, în numerele din ultimii doi ani au apărut foarte rar probleme de geometrie în spațiu, iar a- celea care au apărut n-au a- dus nimic nou, nimic intere- sant Pe bună dreptate soco- tesc profesorii de matematici, ca și elevii claselor a VIII-a, tenție acordată elevilor buni — atît de numeroși în clasele noastre — i-ar încuraja mult, ar face ca din rindurile lor să se desprindă un număr mereu mai mare de „vîrfuri”. S-ar putea, de exemplu, ca exerci- țiile și problemele din gazetă să fie teme de sinteză, care să se adreseze ambelor categorii de elevi (buni și foarte buni) conținind la inceput cîteva întrebări cu un grad mai mic de dificultate, iar apoi între- bări adresate în special „vir- furilor". Firește, ar trebui ca răspunsurile să nu se condi- ționeze unul pe altul și să se refere la capitole diferite, A- cest principiu pedagogic poate fi aplicat foarte simplu nu nu- mai la probleme, ci și la exer- ciții. De exemplu, simplifica- rea unei expresii algebrice poate fi dusă pînă la un punct de elevii buni și continuată de elevii cu înclinații deosebite pentru matematică. Lasă mult de dorit și modul cum sînt verificate din punct de vedere al adevărului mate- matic unele teme apărute în „Gazeta matematică". Las la o parte o serie de neglijențe de redactare, de greșeli de ti- par etc. Se poate strecura un rezultat greșit, o dată greșită, apar însă uneori și demonstra- ții greșite. Așa s-a întâmplat bunăoară în nr. 3/1968, cu pro- blema nr. 2918, care conduce la o imposibilitate, sau în nr. 511968, unde a apărut o de- monstrație greșită pe o pagină întreagă. Așa ceva nu poate fi acceptat, după părerea mea, într-o revistă de specialitate. Socotesc că ar fi bine ca „Gazeta matematică" să-și lăr- gească cercul de colaboratori din rindurile celor mai com- petenți profesori, iar colecti- vul de redacție să acorde mai multă atenție verificării fon- dului științific al temelor pu- blicate. Prof. GRIGORE GHEBA PAGINA 9 REVISTA DE Colocviul cu tema „Educația și dezvoltarea economică, științifică și socială'* care s-a desfășurat re- cent la Paris din inițiativa Fede- rației Internaționale a Sindicatelor din învățămînt (F.I.S.E.) pre- gătit de un comitet internațional din care a făcut parte și Uniunea Sindicatelor din Învățămînt din țara noastră, a abordat aprofundat și din unghiuri diferite problemele majore ale structurii, conținutului și didacticii învățămîntului con- temporan de toate gradele, precum și condiția actuală a corpului di- dactic. Conceput inițial ca o manifestare pe plan european. Colocviul a tre- zit un interes mult mai larg, o adeziune internațională cuprinză- toare. Ga -urmare, la lucrările lui au luat parte aproximativ 200 de delegați și observatori din Anglia, Austria, Belgia, Bulgaria, Camerun, Canada, Cehoslovacia, Chile, Dane- marca, Franța, R. F. a Germaniei, Italia, Japonia, Luxemburg, Mexic, România, U.R.S.S., precum și din partea a 15 organizații internațio- nale, printre care U.N.E.S.C.O., Fe- derația Mondială a Oamenilor de Știință, Federația Sindicală Mon- dială etc.1 Activitățile Colocviului s-au desfășurat în ședințe plenare și în cadrul a șapte comisii care au dez- bătut, fiecare, una dintre proble- mele înscrise în tematica lucrări- lor : „Educație și democrație", „Structurile învățămîntului și evo- luția lor", „Conținutul, metodele și tehnologia educației", „Cadrele didactice și alți educatori", „Educa- ție și profesie", „Cultură și educa- ție permanentă", „învățămînt su- perior și cercetare științifică". Prof. dr. C. I. Botez a fost ales în prezidiul Colocviului, precum și ca președinte și raportor al comisiei care a dezbătut tema „Educație și profesie". Cu privire la democratizarea în- vățămîntului s-a exprimat, în una- nimitate, părerea că politica în do- meniul' învățămîntului a unui stat democratic și progresist trebuie să urmărească consecvent mă- rirea duratei școlarizării obliga- torii, afectînd o parte suficient de importantă din venitul național pentru organizarea unui învăță- mînt modern, legat de viață și de- gajat de empirism, astfel încît dez- voltarea lui să fie coordonată în perspectivă cu efortul științific și tehnologic al țării. A fost combă- tută, în același timp, tendința ma- nifestată în unele țări europene dezvoltate de a se recurge la o specializare prematură, care se- pară pregătirea profesională de educație și cultură. S-a constatat că în prezent există, în ceea ce privește dezvoltarea învățămîntu- lui general, două tendințe domi- nante și, într-o măsură, comple- mentare. Prima este aceea de a prelungi durata școlarizării pentru toț tinerii după învățămîntul pri- mar, ca rezultat al creșterii volu- mului și schimbării calitative a cunoștințelor care formează conți- nutul unei educații elementare ne- cesare tuturor oamenilor. A doua tendință este aceea de a continua învățămîntul pe parcursul unui al doilea ciclu de cîțiva ani, diversifi- carea învățămîntului efectuîndu-se abia după parcurgerea acestei e- tape. Numeroși vorbitori au sub- liniat că numai această cale este în măsură să asigure o solidă cultură generală și să permită, în actuala evoluție a științelor și tehnicii, o veritabilă orientare continuă, pro- gresivă și eficace a adolescentilor, ca și diversificarea în continuare a învățămîntului pe baza unui sis- tem larg de opțiuni. ') Delegația tării noastre a fost alcătuită din prof. Onița Gligor, vicepreședinte al Comitetului Uniunii Sindicatelor din învăță- mînt și cultură, prof. dr. Con- stantin Botez și prof. Gheorghe Florea. Convingerile oamenilor școlii (urmare din pag. 1) și-au pus-o oamenii școlii atît de frecvent în ultimul timp. Alături de problemele care se re- feră la perfecționarea conținutului învățămîntului, a metodelor de pre- dare etc., ur» loc important printre preocupările personalului didactic l-a ocupat și îl ocupă îmbunătățirea în continuare a muncii educative cu tineretul școlar. Așa cum se arată și în Directive, perfecționarea e- ducației elevilor se va realiza, în pri- mul rînd, prin creșterea valorii edu- cative a procesului de învățămînt. O atenție deosebită se va acorda conținutului ideologic al învăță- mîntului, înarmării elevilor cu temeinice cunoștințe filozofice și i- deologice — fiecare disciplină de în- vățămînt adueîndu-și contribuția 'specifică la' dezvoltarea gîndirii și la educarea elevilor. Întărirea laturii educative a lec- țiilor trebuie să pornească de la spo- rirea răspunderii fiecărui cadru di- dactic față de pregătirea sa de spe- cialitate, ideologică și de cultură ge- nerală. Stâpînirea materiei, pres- INFORMARE • DOCUMENTARE U.R.S.S. Colocviul „Educația și dezvoltarea economică, științifică și socială" Discuții largi s-au purtat în le- gătură cu conținutul, metodele și tehnologia educației. Marea ma- joritate a participantilor au consi- derat necesară stabilirea conținu- tului educației în raport cu tipul și gradul de dezvoltare a socie- tății, astfel încît să aibă un carac- ter evolutiv, să prevadă nevoile viitoare ale societății. A rezultat, ca o primă concluzie, necesitatea unei strînse concordanțe între planificarea educației și planifica- rea economică. în problema esențială a conți- nutului învățămîntului și a educa- ției în general, a conceperii aces- tora în așa fel încît să poată răs- punde într-o măsură tot mai mare nevoilor impuse de evoluția extrem de rapidă a științei și tehnicii s-a conturat, din intervențiile majori- tății participantilor, orientarea do- minantă spre programe structurate în cicluri, avînd un caracter de continuitate și de progresivitate. La punctul terminal al fiecărui ci- clu ar urma să se situeze o fixare și o verificare de sinteză, care să constituie totodată punctul de ple- care pentru un studiu ulterior, per- mițînd însușirea unor concepte mai ridicate și la un nivel superior de abstractizare. S-a considerat toto- dată necesar să se asigure un echi- libru între partea experimentală și partea teoretică a studiului, între activitatea experimentală depusă de personalul didactic și cea de- pusă de elevi — individual sau în grupuri — între activitățile libere și cele dirijate și între predarea științelor și a celorlalte discipline. Constatînd că în majoritatea școlilor timpul consacrat artelor figurative și muzicii este încă in- suficient, participantii la colocviu au opinat, în general, că o soluție a acestei probleme poate fi găsită numai în măsura în care învăță- mîntul va fi structurat astfel încît să permită desfășurarea unui sis- tem de activități libere și totodată se va dezvolta o rețea de instituții extrașcolare (cercuri, biblioteci, școli populare de artă și muzică). în legătură cu tehnologia învă- țămîntului, discuțiile s-au orientat în special spre căile individualizării procesului instructiv-educativ. în această privință a fost scoasă în evidență necesitatea de a revedea anumite concepte fundamentale de organizare a școlii tradiționale, cum sînt anul școlar și clasa, pre- cum și ideile privind cadrul fizic în care are loc procesul de învăță- mînt, începînd cu sala de clasă, întrucît individualizarea învăță- mîntului va necesita modificarea a- cestor scheme tradiționale. O serie de vorbitori au semnalat că anu- mite încercări și experiențe în a- cest sens au și fost făcute în unele țări. S-au purtat de asemenea dis- cuții în legătură cu folosirea ma- șinilor de instruire, cu cercetările întreprinse în această direcție, pre- cum și cu investigațiile care au ca scop să dea mai multă precizie predării științelor. Ample dezbateri au fost consa- crate pregătirii și specializării ca- drelor didactice, rolului mereu crescînd al profesorului în cadrul programelor naționale de instruire, educare și culturalizare. Sub- liniindu-se că dezvoltarea impe- tuoasă a științelor în epoca noastră cere educatorului o pregătire su- perioară, o reîmprospătare conti- nuă a cunoștințelor, s-a recoman- dat să se creeze tuturor educatori- lor condiții pentru a se familiari- za cu cibernetica și informatica, a căror aplicare practică în învâță- mînt, ca și în producție, capătă un cîmp din ce în ce mai larg. S-a considerat necesară, totodată o a- propiere cît mai strînsă între în- vățămînt și cercetare, intre teorie și practică. După cum s-a menționat la în- ceputul acestor rînduri, raportul cu tema „Educație și profesie" a fost susținut de delegația noastră. El a fost urmat de trei corapoarte tanța științifică a omului de la ca- tedră și transmiterea cunoștințelor în mod sistematic —dîndu-le certifi- cat de veridicitate prin confrunta- rea lor cu practica social-istorică — reprezintă condiții principale ale reușitei muncii educative în școală. înarmarea elevilor cu politica ști- ințifică a partidului nostru, cu con- cepția sa materialistă despre natură si societate, dezvoltarea dragostei față de patrie și partid, față de orîn- duirea socială socialistă a cărei cons- trucție o desăvîrșim astăzi sub con- ducerea P.C.R., constituie sarcini de onoare pentru întregul corp didac- tic. De aceea este necesar să fie va- lorificate mai bine multiplele po- tente educative ale istoriei și geografiei patriei, limbii și li- teraturii române, filozofiei, so- cialismului științific, economiei po- litice. Valorile, exemplele și ideile care alcătuiesc conținutul lor au o mare putere de influențare și trebuie folosite mai bine si mai larg pentru realizarea scopurilor educa- ției, pentru înarmarea tineretului cu concepția înaintată despre lume, pentru educarea lui în spiritul pa- prezentate de Federația din învă- țămîntul tehnic și profesional din Franța, de Institutul de cercetări pedagogice din Varșovia și de Fe- derația Sindicatelor de învățămînt din Belgia. Teza de bază a expunerii pre- zentate de delegația română a fost aceea că în educația profesională trebuie integrată o pregătire u- manistă și științifică, atit pentru a facilita adaptarea la o profesie, cît și pentru a evita sărăcirea per- sonalității umane printr-o specia- lizare îngustă și prematură. Cul- tura generală — umanistă și știin- țifică — trebuie să constituie baza oricărei pregătiri profesionale și să contribuie astfel la dezvoltarea per- sonalității umane, profesiunea fiind numai unul din mijloacele de rea- lizare a acesteia. S-a subliniat de asemenea că o participare conștien- tă și activă a individului la viața economică, socială și politică a na- țiunii nu poate avea loc decit in- tr-o societate în care personalita- tea umană joacă un rol de prim ordin și în care se promovează o politică de atragere a maselor largi la toate treburile statului. Raportul prezentat de delegația noastră, a întrunit aprecierile una- nime ale participanților la discuții în comisia respectivă. în conclu- ziile dezbaterilor temei „Educație și profesie" s-a subliniat nece- sitatea unei largi cooperări inter- naționale pentru elaborarea unui dicționar al profesiunilor, în care să se indice aptitudinile cerute pentru fiecare din ele, precum și a inițierii unor întîlniri internațio- nale care să dezbată problemele trecerii tînărului din etapa pregă- tirii profesionale în munca de pro- ducție. Intervențiile membrilor delega- ției Uniunii Sindicatelor din Invă- țămînt și Cultură, din țara noas- tră în dezbaterile celorlalte co- misii, audiate cu mult inte- res, au scos în evidență reali- zările României socialiste în do- meniul învățămîntului și culturii de masă. Principalele puncte de vedere exprimate de delegația noastră au fost însușite în conclu- ziile discuțiilor. în încheierea lucrărilor Coloc- viului a fost adoptat, ca unic do- cument, un Apel adresat educatori- lor și organizațiilor lor profesio- Clădirea radio-televiziunii franceze din Paris triotrsmului și al internaționalismu- lui socialist. Hotărîrea adoptată de Plenara C.C. al P.C.R. din 29 noiembrie — 1 de- cembrie 1967 cu privire la sarcinile organizațiilor de partid, de stat și obștești, ale U.T.C., pentru îmbună- tățirea muncii educative în rîndul tineretului, stabilește că „în cen- trul activității de formare a tinere- tului va trebui să se afle educarea prin muncă și pentru muncă, dez- voltarea pasiunii pentru învăță- tură, a respectului și prețuirii față de făuritorii bunurilor materiale și spirituale". Cadrele didactice, fami- lia, organizațiile U.T.C. trebuie să facă totul pentru a sădi în conști- ința tineretului convingerea că cea mai înaltă expresie a dragostei de patrie o constituie munca plină de abnepație pentru creșterea avuției materiale și spirituale a societății, lupta pentru desăvîrșirea construc- ției socialiste. întreaga activitate e- ducativă trebuie să urmărească si să realizeze formarea trăsăturilor mo- rale ale tineretului, o înaltă conști- ință socialistă, sporirea fermității și combativității față de influențele i- deologiei burgheze, față de mani- nale din întreaga lume. Apelul re- zumă în linii generale principa- lele concluzii care s-au desprins din rapoarte și discuții. El subli- niază astfel că dezvoltarea tehnico- științifică actuală cere o cultură din ce în ce mai ridicată, că educa- ția este un element esențial al oricărei politici de progres. „O politică educativă democratică — se spune în Apel — presupune instaurarea unei unități organiza- torice și culturale care să includă diferențierile individuale, dar să excludă diferențierile sociale și orice fel de discriminări. Ea tre- buie să urmărească formarea omu- lui, a cetățeanului și a producă- torului". Se arată, în continuare că democratizarea învățămîntului cere, in egală măsură, democrati- zarea conținutului său, care să fie stabilit în funcție de evoluția ne- voilor producției, de necesitățile vieții obștești și de activitățile neprofesionale. Conținutul trebuie să răspundă de asemenea necesității însușirii de către toți a unei vaste culturi generale, definită ca fiind mijlocul principal care apropie și unește oamenii. Colocviul cu tema „Educația și dezvoltarea științifică, economică și socială- a constituit un schimb de experiență deosebit de util în problemele majore ale învățămîn- tului și educației care interesează, la ora actuală, toate țările lumii. O dovadă a acestui interes o con- stituie însăși participarea largă de care s-a bucurat acest Colocviu. Numeroase organizații sindicale și profesionale influente, precum și numeroase personalități — acade- micieni. oameni de știință, profe- sori universitari, activiști cu munci de răspundere — au adus o con- tribuție calificată la discutarea u- nor probleme fundamentale privind rolul educației în dezvoltarea po- poarelor. Laolaltă reprezentanți ai organizațiilor sindicale și persona- lități de frunte ale vieții culturale și științifice internaționale au dez- bătut amplu, cu un larg orizont de perspectivă problema caracterului popular — democratic oe care tre- buie sâ-1 aibă cultura și educația. Prof. ONITA GLIGOR vicepreședinte al Comitetului Uniunii Sindicatelor din în^țămint și cultură festările unor mentalități învechite, retrograde, a influențelor mistice. Partidul a încredințat învățători- lor și profesorilor, tuturor slujite- rîlor școlii, sarcina de onoare de a instrui și educa generațiile viitoru- lui, pe continuatorii vastei opere des- tinate prosperității și înfloririi pa- triei. Așa cum s-a subliniat în repe- tate rînduri, pentru îndeplinirea u- nei asemenea misiuni nobile profe- sorii și învățătorii sînt hotărîți să se dăruiască cu' și mai multă pasiune, cu întreaga lor pricepere și expe- riență desfășurării unei bogate munci educative pentru formarea u- nor tineri cu profil moral-polific înaintat, hotărîți să închine toate cunoștințele și energia lor tinerească înfăptuirii programului elaborat de partid pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii naționale. Un titlu de cinste își fac învăță- torii și profesorii din dezvoltarea la tinerii aflați pe băncile școlilor a dragostei nețărmurite față de partid și față de conducerea sa, a mîndriei și recunoștinței pentru tot ceea ce făurește partidul pentu patrie și po- por, pentru școală. Exemplul comu- niștilor constituie pentru toți tinerii calea ce trebuie urmată, modelul de muncă plină de abnegație și de com- portare demnă în societate. în acest sens, de cel mai mare ajutor în viața școlilor este munca organizațiilor de partid, care pun în centrul activi- tății Jor preocuparea pentru îmbu- nătățirea procesului înstructiv-edu- cativ, a conținutului său ideologic, Editura „Znanie* din U.R.S.S. publică numeroase lucrări menite aă-1 pană la curent pe profesorii levietici cu ceea ee este neu In do- meniul științelor moderne. Autorii la care face apel edi- tura sînt academicieni, aa- vanți, reputați oameni de ști- ință, care urmăresc ea lucră- rile să se distingă prin rigu- rozitatea lor științifică, prin caracterul setea! al informa- ției. prin nivelul ridicat al tratării. în anul 1949 editura va pu- blica, in seria , .Fizică", lu- crări ea „Problemele ener- geticii atomice", „VX Leala șl problemele filosofice ale materiei", „Astrefisica rase- lor eosmlee", „Cercetări in domeniul Clicii temperaturi- lor joase", „Fizicienii despre fizieă" ete„ iar la seria „M*- tematieă-Cibernetică* lucrări ca „Modele cibernetice ale creației", „Matematica la lu- mea contemporană* ele. Se vor publica de asemenea nu- meroase lucrări In seriile „Chimie", „Biologie", „Isto- rie", „Literatură", „Artă", precum și în seria „Pedago- gie", care se adresează atît cadrelor didactice cît ți stu- dentilor în pedagogie și pă- rinților. BULGARIA De curfnd au avut Ioc la Sofia lucrările Congresului National al geografilor bul- gari, prilejuit de împlinirea unei jumătăți de veac de la înființarea Societății de Geo- grafie bulgare și a 79 de ani de ia înființarea primei ca- tedre de geografie a Univer- sității din Sofia. Lucrările Congresului s-au desfășurat In secții de gee- morfologie si hidrografic, geografia populației, geogra- fie economică. S-a organizat de asemeaea. In eadrnl Csu- gresuluL • secție de mste- dleă la care au fast discu- tate pe larg • serie de pra- bleaM legate de predarea geografiei, priviad Indessebi modernizarea lecțiilor, utili- sarea materialului didactie. ralul geografiei la educația patriotică a elevilor ete. COSTA RICA Școala normală superioară pare să răspundă în mo- mentul de față cel mai mult stadiului de dezvoltare a învățămîntului din America Latină. Astfel, inaugurarea unei astfel de școli în Ar- gentina (menționată ți în ga- zeta noastră), a fost urmată, la scurt timp, de crearea Școlii normale superioare din Heredia, Costa Rk». Această nouă instituție ți-a fixat drept «eop formarea profesorilor pentru învăță- mîntul mediu și ridicarea nivelului pregătirii învățăto- rilor netitularizați (circa 65 la sută din totalul învățători- lor). Școala formează de ase- menea directori, inspectori și alți specialiști din învăță- mint. educarea cadrelor didactice și a ele- vilor în spiritul patriotismului socia- list și al internaționalismului prole- tar, al dragostei și atitudinii înain- tate față de muncă, al înaltelor prin- cipii ale moralei comuniste. Fii ai acestui minunat popor, în- vățătorii și profesorii își identifică destinele și crezul cu lupta maselor largi populare din țară pentru cons- truirea socialismului si comunismu- lui în patria noastră, sub conducerea Partidului Comunist Român, lată da ce sinteza tuturor luărilor de poziție ale personalului didactic are un ca- racter activ, militant. Sîntem devotați trup și suflet par- tidului, cauzei socialismului și comu- nismului în România. Vom face tot ce ne stă în putință pentru a sluji cu credință patria și partidul, valo- rificînd în acest scop nebănuite re- zerve, rezervele sentimentelor, ale capacității noastre încă palid fructi- ficate. Asigurăm partidul că vom munci mai mult și mai bine. Avem idei pe care nu le-am împărtășit încă nimănui și pe care sîntem ho- tărîți să le valorificăm în folosul în- vățămîntului; iubim cooiii mai mult decît ne iubim pe noi. Chemarea par- tidului ne înnobilează și ne dă noi forțe. Acestea sînt cîteva dintre gîn- durile și convingerile oamenilor șco- lii exprimate în mod public cu. oca- zia întrunirilor la care au participat în anul ce s-a încheiat și în anul care nu de mult a început, cu care întîmpinâ apropiata Conferință Na- țională a cadrelor didactice. Ultimul număr din anul 1968 al „Revistei de pedagogie" cuprinde, in deschidere, studiile „Contribuția scolii românești la făurirea statului național unitar" de Ion Gh. Stanciu, „Reflecții cu privire la pedagogia comparată" de Ștefan Bîrsănescu și „Societate, educație, dezvoltare" de Ștefan Costea. In continuare, la ru- brica „Cercetări-Experimente", se publică materialele „Bugetul de timp liber al elevilor liceelor serale" de I. Aluaș, P. Bucșa, N. Kallos, A. Roht, G. Tomuța. L Venczel, „Folosirea simbolurilor în predarea gramaticii la clasa a III-a“ de Ște- fan Rădulescu. „Contribuții la mo- dernizarea predării botanicii în școala generală" de Oprea Ferentz, „Cercetări privind nivelul actual al cunoștințelor și al comportamentu- lui igienic al elevilor" de Vasile Pavlid și „Lectura după imagini la copilul preșcolar" de Emil Verza. Sandu Lăzărescu semnează un ma- terial intitulat „Rolul și tehnica do- NATURA Numărul 6, pe lunile noiembrie- decembrie 1968, al seriei „Geogra- fie-Geologie" a revistei „Natura" închină primul său articol, semnat de V. Cucuc, centenarului nașterii marelui geograf român Simion Me- hedinți. Se publică, în continuare, articolele ..Aspecte ale morfohidro- dinamicii fundului văii Dunării în sectorul Baziaș- Tr.Severin" de I. Rădulescu și I.DUie. „Realizări și perspective pentru turismul de iar- nă în tara noastră* de P. Trofin, „Repartizarea geografică si valori- ficarea potențialului hidroenergetic al României" de I. Popovici și V. Popovici, „Considerații geografice cu privire la sistematizarea așezări- INSTITUTUL P.OLITEHNIC Timișoara Anunță scoaterea la concurs a următoarelor FACULTATEA DE MECAN — Profesor la catedra de Termote Carane, Transmiterea căldurii și dinar din statul de funcțiuni ; — Profesor la catedra de Rezistența u,„. plina : Rezistența materialelor, poziția 2 din statul ae .. țiuni; — Profesor la catedra Tehnologia construcțiilor de mașini, disciplina : Mașini unelte, poz 2 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Tehnologia mecanică, disciplinele î Studiul metalelor ; Metalurgie fizică structurală, poz. 3 din statul de funcțiuni ; — Profesor la catedra Mașini hidraulice, disciplinele: Teoria hidrodinamică a rețelelor de profile. Mecanica flu- idelor și hidraulica, poz. 2 din statul de funcțiuni j FACULTATEA ELECTROTEHNICA — Profesor la catedra Bazele electrotehnicii, disciplinai Bazele electronicii, poz. 3 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Mașini electrice disciplinai Apa- rate electrice, poz. 2 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Mașini electrice, disciplina i Mașini electrice, poz. 3 din statul de funcțiuni — Conferențiar la catedra Matematici I, disciplinele * Metode numerice și programare ; Introducere în programare, poz. 6 din statul de funcțiuni; FACULTATEA DE CONSTRUCȚII — Profesor la catedra Beton armat și clădiri disciplinele: Beton armat; Beton armat și elemente de construcții, poz. 3 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Industrii anorganice, disciplina l Construcții de beton armat, Inginerie antiseismică, Construc- ții de beton armat, poz. 6 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Hidrotehnică, disciplina i Alimen- tări cu apă și canalizări, poz. 2 din statul de funcțiuni; — Profesor la catedra Drumuri și fundații, disciplina: Pedagogie ameliorativă. poz. 2 din statul de funcțiuni; — Conferențiar la catedra Hidrotehnică, disciplinele : Iri- gații și desecări ; Exploatarea sistemelor de irigații ; FACULTATEA DE CHIMIE INDUSTRIALA — Profesor la catedra Industrii anorganice, disciplina t Tehnologia substanțelor anorganice, poz. 2 din statul de funcțiuni; FACULTATEA MECANICA AGRICOLA — Profesor la catedra Organizare și planificare, discipli- nele : Economia, organizarea și planificarea I.I.S.; Analiza activității economice, poz. 2 din statul de funcțiuni, Candidați! la concurs vor depune la secretariatul Institutor lui politehnic din Timișoara, b-dul 30 Decembrie nr. 2, In ter- men de 30 de zile de la data publicării acestui anunț, cererea de înscriere însoțită de actele prevăzute de Regulamentul privind ocuparea funcțiilor didactice în învățămîntul supe- rior, publicat' în colecția de Hotărîri și dispoziții ale Consi- liului de Miniștri nr. 31 din 5 august 1958. Concursul va avea loc la sediul Institutului politehnic Timișoara, b-dul 30 Decembrie nr. 2, la 3 luni de la publi- carea acestui anunț. cumentârii în cadrul cercetării", ia» Silvia Cernichevici articolul de o- pinil „Educația de mîine și proble- ma angajării". Semnalăm, de asemenea. „Cores- pondența școlară internațională" da Mihai Hopulele și „Contribuția mij- loacelor audio- vizuale în predarea limbii române la clasa a Il-a in școlile cu limba de predare a na- ționalităților conlocuitoare", de Paulina Moraru. ea și materialele din domeniul istoriei scolii si gîn-’ diril pedagogice semnate de Simion I. Pop („Concepția sociologică si pedagogică progresistă a Iui Grigore Antipa"). Anghel Manolache și Gheorghe Pîrnuță („Idei pedagogice în opera Iui Ion lonescu de la Brad") și Emilian Dumitriu („Alain — lecția lucidității generoase"). Revista cuprinde în continuare „Cronica vieții științifice", recenzii, precum și unele materiala ale Conferinței internaționale a in- strucțiunii publice de la Geneva din ialie 1968. lor rurale din Moldova", de P. Po- ghirc și Ț Hîrjoabă, precum și „li- nele probleme ale dezvoltării agri- culturii pe plan mondial" de Elena Cetină. Rubrica „îndrumări didactice* in* elude articolele „Cu privire la me- todele de întocmire a hărții pante- lor* de M. Grigore și M. lelenicz, „Imaginea patriei la lecțiile de geo- grafie* de N. Mocanu. „Cercetarea unor aspecte geografice locale cu elevii*, de Gv. Sabău și „Construi- rea unui barometru simplu" de AL Tănase. Materiale variate sînt cuprinse In rubricile „Informații, Peisaje geo- grafice" și „Cronică*. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA > București, Piața Setatei! nr. L Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali șl la difuzor!! din unitățile de InvățflmtaL Mparal 1 CmMmM Pnltarafie Casa Setatei! M.U1