Lucrările Sesiunii Marii Adunări Naționale RITMURI ÎNALTE DE DEZVOLTARE Intre 26—29 decembrie a.c. s-au desfășurat la Palatul Marii Adunări Naționale lu- crările celei de-a Vl-a Sesiuni a Marii Adunări Naționale a Republicii Socialiste România f— in cea de-a V-a legislatură a sa. La lucrări au participat ,earășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheor- ghe Maurer, Gheorghe Apos- tol, Alexandru Birlădeanu, Emil Bodnaraș. Alexandru Drăghici, Paul Niculescu-Mi- zii, Ilie Verdeț, Maxim Ber- ghianu, Petre Borilă, Con- stantin Drăgan, Alexandru Moghioroș, Gheorghe Rădu- lescu, Leonte Răutu, Vasile Vilcu, membrii Consiliului de Stat, numeroși invitați — membri ai C.C. al P.C.R., ai guvernului, conducători de in- stituții centrale și organizații obștești, oameni de știință și cultură, generali și ofițeri su- periori, reprezentanți ai oa- menilor muncii din întreprin- deri și instituții bucureștene, ziariști români și corespon- denți ai presei străine. Au fost prezenți șefii misiunilor diplomatice acreditați în țara noastră. Deputății au votat în una- nimitate ordinea de zi, care a cuprins : 1. Verificarea legalității a- legerii deputaților în locurile vacante din circumscripțiile electorale nr. 15 Ocna Șuga- tag, regiunea Maramureș, nr. 10 Tei, orașul București, mr. 1 Oradea-Nord, regiunea Crișana. 2. Proiectul de lege pentru doptarea Planului de Stat al economiei naționale pe anul 1967. 3. Proiectul de lege pentru adoptarea Bugetului de Stat pe anul 1967. 4. Proiectul de lege privind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimen- tară. 5. Proiectul de lege cu pri- vire la alegerea deputaților în Marea Adunare Națională și în sfaturile populare. 6. Proiectele de lege pentru aprobarea decretelor cu pu- tere de lege emise de către Consiliul de Stat de la ultima sesiune a Marii Adunări Na- ționale. 7. Modificări în componența unor comisii permanente ale Marii Adunări Naționale. Deputatul Maxim Berghia- nu, președintele Comitetului de Stat al Planificării, a prezen- tat expunerea la proiectul de lege pentru adoptarea Planu- lui de Stat al economiei na- ționale pe anul 1967. In con- tinuare, deputatul Aurel Vi- joli, ministrul finanțelor, a prezentat expunerea la pro- iectul de lege pentru adopta- rea Bugetului de Stat pe anul 1967. Deputatul Manea Mă- nescu, președintele Comisiei economico-financiare, a pre- zentat raportul acestei comisii cu privire la proiectele de lege pentru adoptarea Planu- lui și Bugetului de Stat pe anul 1967. A avut loc apoi discuția ge- nerală asupra celor două pro- iecte de lege. După încheie- rea discuției generale, cele două proiecte de lege au fost discutate, fiecare în parte, pe articole și supuse apoi în în- tregime votului secret. Marea Adunare Națională a aprobat legea pentru adoptarea Planu- lui de Stat al economiei na- ționale pe anul 1967, precum și legea pentru adoptarea Bu- getului de Stat al Republicii Socialiste România pe anul 1967. Din însărcinarea Consiliului de Miniștri, deputatul Petre Blajovici, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, a pre- zentat expunerea la proiectul de lege privind pensiile de asi- gurări sociale de stat și pensia suplimentară. Deputatul Ște- fan Milcu, președintele Co- misiei pentru sănătate, preve- deri și asigurări sociale, a pre- zentat raportul comun al aces- tei comisii, al Comisiei econo- mico-financiare și al Comisiei juridice cu privire la proiectul de lege supus dezbaterii. A avut loc apoi discuția generală asupra proiectului de lege. (Continuare in pag. a 4-a) A devenit o tradiție tn viața po- porului român ca la sfîrțitul fie- cărui an să se încheie bilanțul rea- lizărilor obținute și să se consem- neze perspectivele de viitor ale dezvoltării țării pe calea socialis- mului și progresului. Sub condu- cerea încercată a partidului comu- niștilor, poporul nostru a izbutit prin muncă și luptă asiduă să facă din România o țară prosperă din punct de vedere economic, social- politic și cultural. Socialismul dă roade bogate pe pămîntul patriei. Construcția in- dustrială, amplu desfășurată în primul an al cincinalului, a îmbo- gățit țara cu numeroase obiective și instalații noi, realizate la nivelul tehnicii moderne, a determinat creșterea în ritm susținut a forțelor de producție, dezvoltarea viguroasă și multilaterală a întregii economii naționale. In România anului 19«6, în întreaga economie s-a menținut un ritm susținut de sporire a pro- ducției materiale, au continuat transformările în structura produc- ției și creșterea numerică și calita- tivă a forței de muncă, s-a ridicat productivitatea muncii sociale. Ni- velul realizării producției indus- triei planificate a depășit cu aproa- pe 2 la sută prevederile din planul cincinal și s-a realizat un ritm a- nual de creștere de 11,5 la sută. Esențial este că 38 la sută din de- pășirea cu peste 3 miliarde lei a planului se obține la energia elec- trică, în metalurgie, în construcția de mașini și industria chimică, a- dică în ramuri hotărîtoare ale eco- nomiei naționale. Primul an al cin- cinalului a marcat noi realizări în promovarea susținută a tehnicii înaintate, în perfecționarea orga- nizării întreprinderilor, preocupări de prim ordin ale partidului și gu- vernului, S-a întărit continuu rolul industriei ca sector conducător în economie, a sporit capacitatea sa de a contribui în măsură din ce în ce mai mare Ia înzestrarea pro- ducției cu mijloacele tehnice nece- sare dezvoltării viitoare, la valo- rificarea superioară a resurselor naturale ale țării, de a răspunde într-un grad tot mai ridicat cerin- țelor unei economii moderne. încheierea cooperativizării agri- culturii, una din cele mai mari realizări ale poporului român în opera de edificare a noii societăți, a ridicat pe o treaptă nouă, supe- rioară, alianța muncitorească-țără- nească, a deschis noi perspective dezvoltării producției agricole, a consolidat caracterul unitar al e- conomiei naționale. A crescut dota- rea tehnică a agriculturii, s-a lăr- git mecanizarea muncilor agricole, A cunoaște țara, pămîntul pe care trăim, a cunoaște rea- litatea în mișcare nu este doar o cerință a dezvoltării firești, a sporirii inteligenței, bagaju- lui nostru de cultură, ci și o condiție pentru formarea sen- timentelor fundamentale, a sentimentelor patriotice. Alt- fel îți iubești țara dacă ai mă- surat pas cu pas șantiere, u- zine, munți pitorești, dacă ai navigat pe ape ca Dunărea și Marea Neagră, dacă ai partici- pat la elaborarea primei șarje de oțel într-o făurărie moder- nă și ai văzut lansarea celor mai puternice vase construite s-a extins aplicarea agrotehnicii moderne. Producția agricolă a spo- rit simțitor anul acesta, asigurînd aprovizionarea populației cu pro- duse agro-alimentare și a industriei cu materii prime, precum și fonduri de rezervă și export. Producția a- gricolă globală în 1966 este cu 7,2 la sută mai mare decît prevederi- le planului, iar cantitatea de cerea- le a atins circa 13,8 milioane tone, cea mai mare producție din istoria țării. Realizările însemnate dobtn- dite de gospodăriile agricole de stat și de cooperativele agricole de producție în creșterea producției cerealiere și animaliere demon- strează marile rezerve de care dis- pune agricultura socialistă româ- nească. Succesele din economie au stat la baza progreselor în toate cele- lalte domenii ale vieții sociale. în ridicarea nivelului de trai al între- gului popor. Exprimind sintetic ritmul intens de creștere a produc- ției materiale și eficiența acesteia, venitul național a sporit față de anul trecut cu circa 7 la sută. Ve- niturile bănești obținute de popu- lație s-au mărit în acest an cu aproape 9 miliarde de lei față de 1965, iar salariul real cu aproxima- tiv 5,7 la sută. S-au dat în folosin- ță, din fondurile centralizate ale statului, peste 50 000 de aparta- mente. Sumele alocate pentru dez- voltarea culturii, științei, ocrotirii sănătății și prevederilor sociale, sînt, în 1966, cu aproape 2 miliar- de de lei mai mari. Școala, pîrghie de bază a revolu- ției culturale, principal factor de cultură și civilizație, cunoaște, prin grija partidului și a statului, o amplă dezvoltare. Avînd Ia bază principii științifice moderne, școa- la creează premise trainice pentru dezvoltarea armonioasă și multila- terală a personalității omului noii societăți, în care se îmbină bogăția de cunoștințe cu înalte convingeri și deprinderi morale, interesul sus- ținut pentru știință și cultură cu munca creatoare. învățămîntul de cultură generală a fost permanent îmbunătățit sub raportul orientă- rii sale științifice-ideologice și al legării sale cu viața, cu practica. Au fost înființate licee de speciali- tate, care vor asigura economiei cadre cu pregătire medie, atît de solicitate de cerințele unei econo- mii moderne. Corpul profesoral desfășoară o muncă susținută și exigentă pentru ca școala să răs- pundă la un nivel tot mai ridicat cerințelor pe care le pune etapa (Continuare in pag. a 4-a) ÎN PAS CU ȚARA la Galați, dacă ai privit imen- sul funicular menit să trans- porte balastul de pe insula Banu la țărmul fluviului și ai asistat la devierea apelor la Porțile de Fier, dacă ai fost de față la punerea pietrei de fun- dament la cel mai mare via- duct din țară, cel ce străbate balta Cătușa pentru a uni o- rașul lui Cuza Vodă și pla- toul siderurgic, dacă ai văzut cu ochii cum se retrag apele Brateșului eliberînd o moșie fecundă, dacă ai privit cum se asociază vechilor cetăți me- dievale — care au apărat a- cest popor și i-au făcut fala — Mîine anul se înnoiește Mîine anul se înnoiește. Ne aș- teaptă pe toți noi fapte ce se cer aduse la împlinire. Pornim cu bucurie la realizarea lor, întemein- du-ne pe tot • ce s-a realizat pînă acum. Nu-i chiar așa de ușor să scrii despre evenimentele la care parti- cipi. Nici chiar atunci cînd vrei să marchezi un final încununat de succese și să semnalezi jaloanele înnoirilor ce vin. Misiunea de cro- nicar al contemporaneității, dacă nu-i mai grea ca-n vremea lui Miron Costin, e totuși mult mai complexă. Faptele se succed cu copleșitoare rapiditate, iar trans- formările n-au simplu aspect anual, ci conținut epocal. De aceea, ca să-mi fie mai lesne, am să-mi închipui că mă aflu sus, între ruinele dacice de la Grădiș- tea Muncelului — Sarmisegetuza sau la picioarele podului lui Tra- ian de la Turnu Severin, în Turnul Buzduganului din castelul lui lancu cetățile industriei moderne, care dau puterea și vlaga a- cestor timpuri. In documentele de partid se arată că trecerea de la o etapă la alta ne cere să sesizăm fe- nomene necunoscute încă în țara noastră. Se arată că pre- gătirea cadrelor pentru pre- luarea unui inventar industri- al de mare tehnicitate nu este un lucru simplu și că omul trebuie format, încă din pri- mii ani de școală, pentru lu- mea în care va avea de mun- cit, în care își va desfășura viața și activitatea. Există o psihologie a omului modern, a omului angajat în activități foarte pretențioase, de mare precizie, care necesită o bună cunoaștere a forțelor naturii, o asimilare continuă a noului, o acordare a cunoștințelor vechi la tot ce se face și se descoperă în țară sau altunde- va. Mintea trează, capabilă de asimilări, aptă pentru înțele- gerea noilor fenomene nu se realizează fără o instruire sis- tematică, fără o sedimentare treptată. Odinioară se înțelegea prin TRAIAN FILIP (Continuare in pag. a 4-a) DUMITRU ALMAȘ de Hunedoara, în cetatea Sucevei, ori lîngă bisericuța lui Ștefan Vodă de la Borzești. Din toate aceste locuri și din multe altele, cu dragi și impre- sionante vestigii istorice, să ne închipuim că, rotind privirea în jur, descifrăm acum, cînd încheiem cel de-al nouăsprezecelea an al re- publicii, un succint tablou sinoptic al patriei noastre. Am străbătut un an rodnic, ca un adaos la sporul general al rea- lizărilor din anii trecuți. Prin munca devotată și înțelepțește con- dusă a întregului popor s-a topit mai mult oțel la Hunedoara, Re- șița și Galați, s-au făcut mai multe tractoare la Brașov, s-a inaugurat hidrocentrala de pe Argeș și cea de-a douăsprezecea hidrocentrală de pe Bistrița, din impresionanta salbă din aval de Stejaru. Produc- ția agrară s-a bucurat, în anul care a trecut, de cele mai bogate roade întîlnite în agricultura țării noas- tre și, irigate și chimizate, lanurile gostaturilor și ale cooperativelor a- gricole de producție dau garanția unei sporiri continue a cantității de produse agro-alimentare. Intrăm în noul an mai bogați, mai puternici, mai încrezători în viitorul nostru luminos. Și, acolo undezi pîine și căldură din bel- șug, unde-s condiții moderne de viață, se relevă și premisele cele mai eficiente pentru progresul ști- inței, literaturii, artei, pentru dez- voltarea învățămîntului, pentru ri- dicarea nivelului cultural al po- porului, pentru o mai bună edu- cație a tineretului. Am construit, în anul încheiat, numeroase săli de clasă și am deschis noi instituții de învăță- mînt în orașele și satele patriei. Cu mîndrie, cu bucurie care încăl- zește inimile privim azi copiii pa- triei. Au mai crescut cu un an în vîrstă. Le-au sporit, prin străda- nia noastră, cunoștințele, sînt mai bine pregătiți pentru muncă, pen- tru viață. îi înconjoară grija părin- tească a partidului, care a luat în anul trecut noi măsuri pline de înțelepciune pentru îmbunătățirea creșterii și educării lor. îndrumată de partid, întreaga muncă a școlii tinde să răspundă tot mai deplin cerințelor timpului în care trăim, ritmurilor înalte pe care le cu- noaște astăzi viața țării. Făurim generații de tineri care-șl lubesc cu înflăcărare patria, care vor ști să muncească minunat pen- tru ea, ducînd mai departe înfăp- tuirile unui trecut valoros, pildui- tor, și mărețele realizări ale pre- zentului socialist, ca împreună să se cimenteze într-un tot organic, într-un bloc puternic al economiei și culturii noastre naționale, con- tribuție de preț la avuția tuturor popoarelor lumii. Din ograda Moldoviței, bijuterie artistică a trecutului, noi, cei care educăm tineretul în spiritul dra- gostei de patrie, privim marile con- strucții industriale și edilitare din Suceava și le relevăm valoarea în fața acestui tineret. Din Turnul Buzduganului, construcția cea mai înaltă a castelului lui lancu de Hu- nedoara, măsurăm cu gîndul co- șurile cu mult mai înalte ale uzinelor metalurgice și strălucirea orașului nou, cu armonioasa Iui arhitectonică, și arătăm elevilor noștri ce minunat se conjugă tre- cutul și prezentul într-o indes- tructibilă realitate, realitatea vre- mii noastre socialiste. De pe dealul unde de două mii de ani străjuie monumentul de la Adam Clisi, azi noi putem mîngîia cu privirea grî- nele Dobrogei și ale Bărăganului, podgoriile Murfatlarului, viile și hotelurile de la Eforie și Mamaia. Din Bastionul Croitorilor, acolo unde, în 1600, a fost martirizat Baba Novac, unul din căpitanii lui Mihai Viteazul, admirăm tot ce am zidit și zidim în Cluj și în toată Valea Someșului. Din prid- vorul de la Cozia ne hodinim o clipă gîndul și inima în priveliș- tea munților Lotrului; o clipă nu- mai, pentru că acolo sus, la peste 1 000 de metri altitudine, în anul care se înnoiește pornim construc- ția unei noi hidrocentrale, așa după cum, de lîngă picioarele podului lui Apolodor, cuprindem cu privi- rea și cu inima marele efort de zăgăzuire a Dunării. Poate fi oare, ceva mai grăitor, mai convingător, mai bogat în în- vățăminte, mai izvorîtor de senti- mente puternice, de dragoste pen- tru patrie și partid decît școala concretă a acestor mărețe înfăp- tuiri ? Da, mîine anul se înnoiește și, cu fiecare an, ne înnoim și noi. Prin efortul și vrednicia întregului po- por, condus de mîna sigură a par- tidului, se înnoiește și Republica noastră. PROIECTE • PROIECTE EDITURI Redacția de pedagogie a Editurii didac- tice și pedagogice și-a orientat tematica spre problemele centrale ale pedagogiei contemporane, cît și spre valorificarea tradiției atît de bogate a școlii românești. Se apropie termenul intrării în circuitul editorial a unui amplu tratat de pedagogie practică,' la a cărui alcătuire lucrează in- tens un colectiv de specialiști eminenți din întreaga țară. Se află într-o fază înaintată de lucru volumul „Studii de pedagogie cibernetică și instruire programată", ela- borat de un colectiv al Institutului de științe pedagogice, ca și volumul intitulat „Studii de didactică experimentală". Vor apărea de asemenea în anul 1967 volumul III al lucrării „Din istoria pedagogiei 'românești" de I, Pop^scu-Teiușan, Gh. Du- mitrescu, V. Popeangă și alții, precum și monografia „Societatea pentru învățătura poporului român" de M. Ștefan. Vor stîrni desigur interesul cadrelor didactice lucrări cum sînt „Cauze ale rămânerii în urmă la învățătură ; prevenirea și combaterea lor" de V. Radulian, sau „Organizarea regimului de viață în familiile cu mai mulți copii" de Mihai Ghivirigă. Vor apărea cîteva me- todici de predare a diverselor discipline, cum este „Metodica predării matematicii în liceu" de Eugen Rusu. Sînt de asemenea în proces de elaborare o serie de lucrări referitoare la cele mai moderne metode de cercetare pedagogică, la creșterea efi- cienței educative și instructive a învăță- mîntului. Cadrelor didactice le este adresată și o bună parte a producției Editurii științifice. Colecția „Mica enciclopedie" va însuma în 1967 lucrări de informare științifică în do- meniile cele mai variate ale științelor exacte : „De la structura atomului la reac- țiile chimice" de prof. Al. Balaban, „Fa- milia halogenilor" de prof. O. Rabeja, „Fosforul — un element surprinzător" de D. Radu și A. Wohl, „Aluminiul — me- talul secolului XX" de E. Dumitrescu, „Magnetismul" de M. Rosemberg, „Dia- loguri despre matematică" de A. Renyi, „Originea, semnificația și evoluția noțiuni- lor de bază ale analizei matematice" de S. Marcus etc. Lucrări de informare știin- țifică utile cadrelor didactice vor fi și „De la înmulțire la integrală" și „De la punct la a patra dimensiune" de Colerus (tradu- cere din germană), „O planetă numită Pă- mînt", de George Gamow, și altele. In colecția „Popoare, culturi, civilizații" vor apărea „Dacia" de Vasile Pîrvan și „Hitiții" de M. Riemschneider, care vor fi urmate de alte lucrări consacrate civi- lizațiilor vechi. Un loc important îl vor ocupa lucrările de valorificare a moștenirii științifice românești din trecut. Vor apărea mono- grafii și volume de antologie însoțite de studii introductive, printre care „Simion Bărnuțiu" de R. Pantazi, „A.D. Xenopol, Scrieri Alese", „P. P. Negulescu, Pagini alese", „Dimitrie Onciul" de A. Sacerdo- țeanu, „Grigore Ureche" și „Miron Costin" de Liviu Onu, „S. Mehedinți — Viața și opera", „C. Brătescu — Opera geografică", In încheiere, putem menționa apariția în 1967 a unor manuale pentru studiul lim- bilor germană și italiană, a unui manual de conversație în limba franceză, a dicțio- narelor român-francez, român-italian, ger- man-român și român-german, spaniol- român și român-spaniol. INSTITUTUL DE ȘTIINȚE PEDAGOGICE Ultimii ani au cunoscut, după cum se știe, o accentuată dezvoltare a cercetări- lor in domeniul pedagogiei. Tot mai mulți învățători și profesori experimentează căi noi de realizare a sarcinilor instrucției și educației, studiază problemele actuale ale procesului de invățămint. O discuție pe care am purtat-o recent cu prof. doctor do- cent Stanciu Stoian, membru corespondent al Academiei, directorul Institutului de științe pedagogice, ne-a arătat că tocmai de la această realitate a pornit și institutul in planificarea activității sale pe anul viitor. Pe primul plan al preocupărilor noastre — ne-a spus prof. Stanciu Stoian — se va afla organizarea unor acțiuni menite să apropie mai mult activitatea Institu- tului de cercetarea științifică desfășurată de membrii corpului didactic care lucrează în mod nemijlocit la catedră. O asemenea acțiune va fi îndeosebi sesiunea de co- municări organizată de institut, la care vor participa și cadrele didactice eviden- țiate la sesiunile de comunicări ce au avut loc recent în toate regiunile țării, Ală- turîndu-ne forțele și capacitățile de cer- cetare existente în școli, vom putea extinde și intări mult baza cercetărilor de pedago- gie asupra problemelor esențiale și de mare actualitate ale învățămîntului. în mod spe- cial aceasta ne va permite să conturăm soluții în domeniul muncii de educare a tineretului, în care, după cum se știe, stu- diile s-au desfășurat în ultimul timp pe planuri multiple—educația în școală, rolul educativ al organizațiilor U.T.C., conți- nutul și noile forme ale activității cu pio- nierii — ca și în domeniul didacticii, pentru determinarea metodelor de predare în con- dițiile existenței unei cantități mereu crescînde de informații. Se va realiza totodată, în anul viitor, o mai strînsă legătură a cercetărilor din do- meniul pedagogiei propriu-zise cu cercetă- rile din celelalte domenii care vizează edu- cația tineretului. Astfel, o serie de pro- bleme ale formării tinerei generații vor fi abordate în comun, din unghiuri diferite, de cercetători cu multiple specialități — pedagogie, psihologie, sociologie, medicină etc. Strînsă colaborare între acești cerce- tători, schimbul de păreri și comunicarea unor rezultate obținute pe parcursul efec- tuării studiilor constituie un element de o deosebită forță dinamică. în funcție de felul cum s-au conturat cercetările din anul care se încheie, con- siderăm că în 1967 vom putea face un serios pas înainte pe linia fundamentării experimentale și cristalizării punctului de vedere al pedagogiei românești în dome- niul învățămîntului programat și, în mod special, în privința posibilităților acestuia de a contribui la dezvoltarea gîndirii crea- toare a elevilor. De altfel, o serie de con- cluzii la care au ajuns cercetătorii noștri în acest domeniu vor parveni, prin inter- mediul publicațiilor pedagogice și al unei culegeri de studii la cunoștința corpului profesoral. Sperăm, de asemenea, că cercetătorii noștri in domeniul didacticii vor înregistra realizări în elaborarea unor metodici ale utilizării mijloacelor tehnice audio-vizuale moderne în procesul instructiv-educativ. Toate secțiile și sectoarele institutului, toți lucrătorii săi, pășesc în noul an cu hotărirea de a-și închina întreaga capaci- tate de muncă desfășurării cu succes a cer- cetărilor fundamentale și aplicate, menite să înalțe prestigiul invățămintului ro- mânesc. I. M. D. La întrebarea noastră : „Ce produse de o construcție modernă veți pune la dis- poziția școlilor în anul 1967“ ? tov. Vasile lonescu, inginerul șef al întreprinderii de material didactic, ne-a răspuns în pri- mul rînd printr-o demonstrație practică. Ne-a prezentat un aparat de dimensiunile unui radio-receptor, cu carcasa transparen- tă, în interiorul căruia se pot vedea lămpi, un condensator, precum și cîteva anexe de o construcție oarecum neobișnuită. Pu- nînd în funcție aparatul, ne-a atras aten- ția asupra uneia din piesele pe care noi le consideram anexe și în care a apărut, din senin, o minusculă fîntînă arteziană, în fapt un efect foarte clar al ultrasune- telor. într-adevăr aparatul este un gene- rator de ultrasunete, care se va afla în școli începînd din anul 1967. — Am dori să ne semnalați și alte pro- duse ale căror serii zero și unu își vor face apariția în școli în cursul anului vi- itor. — Profesorii de specialitate vor fi de- sigur bucuroși să afle că le vom pune la dispoziție generatoare de ton cu frecvență variabilă, panouri cu termistori și pano- uri cu fotodiodă, care vor permite efec- tuarea unor experiențe cu privire la cîte- va dintre cele mai interesante capitole ale fizicii moderne. — Ce alte preocupări ale I.M.D. sînt de natură să se repercuteze pozitiv pe planul dotării școlilor cu material didactic per- fecționat ? — Printre multiplele măsuri pe care le vom lua în 1967 în vederea ridicării ni- velului calitativ al producției întreprin- derii noastre menționez faptul că aproxi- mativ 15 la sută din produsele fabricate de noi, cuprinzînd cîteva dintre cele mai solicitate sortimente, vor beneficia în noul an de îmbunătățiri funcționale și cons- tructive. Printre acestea se numără de pil- dă trusa de optică-fizică și trusele de cor- puri geometrice pentru școlile generale și pentru licee. Ne propunem să studiem economicitatea fabricării unor produse în serie mare, ceea ce ar atrage după sine posibilitatea realizării unui flux tehnolo- gic cu caracter industrial, ridicarea și o- mogenizarea indicilor calitativi ai produ- selor și, bineînțeles, scăderea prețului. — Ce ne puteți spune despre aparatele care vor prinde contur în atelierul de pro- totipuri în cursul anului 1967 ? — Referindu-mă mai ales la acele pro- duse care dorim sa reprezinte cît mai e- dificator „marca fabricii" voi menționa apariția în atelierul nostru de prototipuri a oscilografului catodic, aparat ce va că- păta desigur o largă utilizare în licee, fa- miliarizîndu-i pe elevi cu tehnicile mo- derne de lucru din laboratoarele de cer- cetare științifică și din laboratoarele în- treprinderilor industriale moderne. Osci- lograful catodic pe care ne propunem să-l construim va dispune de un tub cinescop cu diametrul de 60 de mm. și va avea pe- reții laterali din stiplex, astfel încît să se poată vedea construcția interioară. Cu a- jutorul lui vor putea fi puse în evidență diferite tensiuni electrice în forme sinu- soidale, de dinte de ferăstrău etc. Țin să menționez — a spus în înche- iere inginerul șef al I.M.D. — că în noul an ne vom strădui să valorificăm toate posibilitățile pentru a strînge legătura în- tre întreprinderea noastră și școli în scopul dotării acestora din urmă cu material di- dactic la nivelul cerințelor actuale ale în- vățămîntului. RADIO Șl TELEVIZIUNE Aproape 40 de emisiuni radiofonice se vor adresa săptămînal, în anul 1967, copii- lor și tineretului școlar Două dintre noile emisiuni au drept scop educarea patriotică a tinerei generații. Este vorba de ciclurile „File de legendă" — care va evoca, prin mijloacele scenariului radiofonic, cele mai semnificative legende istorice ale poporului nostru — și „Fapte din istorie" care va evidenția, pe baza documentelor, a cercetărilor istorice și ar- heologice, a scrierilor cronicarilor, lupta de veacuri a poporului nostru pentru li- bertate națională șl socială, continuitatea și unitatea sa, contribuția sa Ia progresul material și spiritual al omenirii. Vor crește în volum și se vor diversifica din punct de vedere tematic emisiunile adresate pionierilor, emisiunile științifice, literare, muzicale și teatrale pentru copii. In același timp, în anul 1967 se vor lansa și o serie de concursuri în rîndurile copii- lor. Peste cîteva zile se vor anunța con- dițiile de participare la concursul „Meș- terii de jucării", deschis pionierilor și șco- larilor din clasele I—IV, și la concursul „Cea mai frumoasă scrisoare", adresat elevilor din clasele V—VIII, Micii auditori vor putea asculta chiar din prima zi a anului 1967 scenariul ra- diofonic „Un om de zăpadă, un derdeluș și săniuța supersonică". La reprezentarea scenariului va asista un numeros public, alcătuit din copii, care va interveni în des- fășurarea acțiunii. Asemenea spectacole radiofonice cu public se vor bucura de o atenție sporită, atrăgînd în sfera lor și poezia și cîntecul. Anul viitor va aduce și micilor telespec- tatori programe mai bogate, care vor cu- prinde tot universul copilăriei, al adoles- cenței, cu multiplele și variatele sale preo- cupări. „Studioul pionierilor", emisiune începută în ultimele luni ale acestui an, își va amplifica și îmbogăți activitatea cu o seamă de noi rubrici. Vor fi inaugurate două emisiuni noi : „Pasărea măiastră" — o emisiune magazin — și „Două școli, două echipe", care va fi realizată în genul dialo- gurilor la distanță. Inccpind cu anul viitor micii telespectatori vor putea urmări și pri- mul serial istoric românesc, intitulat „Cos- min, fiul zimbrului", de Mircea Ștefănescu. Deosebit de atractiv și interesant va fi „Almanahul de știință și tehnică pentru pionieri și școlari", în cadrul căruia se vor prezenta noutăți științifice, probleme distractive, interesante experiențe de la- borator. Pentru pionierii și școlarii care îndrăgesc în mod deosebit literatura, te- leviziunea va realiza în anul viitor o re- vistă literară, în cadrul căreia ucenicii în ale scrisului își vor citi producțiile, se vor întîlni cu scriitori, vor participa la discuții pe marginea unor creații poetice. Nu au fost uitați nici elevii din clasele (X—XI. Pentru ei se vor organiza, între altele trei noi cicluri de emisiuni : „Școli și tradiții", „Peceți și file îngălbenite" și „România pitorească 1967“. Vor continua, de asemenea, emisiunile menite să contri- buie la educarea estetică a elevilor prin dezbaterea unor probleme din domeniul muzicii, picturii, folclorului, ca și emisiu- nea „Clubul tinereții", care va pune în discuție probleme ale adolescenței. FILME In sala obscură, singurul punct mai lu- minos e pînza spre care sînt ațintiți toți ochii celor din bănci. S-a lăsat liniștea deplină care precede momentul începerii proiecției. încă o secundă, în care se con- trolează dacă totul, absolut totul e pus la punct și pe ecran pornesc să se succeadă primele secvențe. E un spectacol cinematografic ? Nu. Este o lecție obișnuită, într-o școală obiș- nuită. O lecție de fizică sau de chimie, de științe naturale, de istorie sau de litera- tură. Pentru toate, studiourile noastre cine- matografice pregătesc materiale folosite cu un deosebit interes de profesori Și pri- mite cu preferință de elevi pentru carac- terul lor plastic, sugestiv, atrăgător. Ne-am inform,at, la studioul „Alexandru Sahia", ce filme didactice vor intra în producție în anul viitor. Am aflat astfel că va fi pus la dispoziția școlilor filmul „Produși din acetilenă" (partea a Il-a), care va completa ciclul de filme despre chimizarea gazului metan. Tot pentru lec- țiile de chimie se pregătesc filmele „Pro- duse clorosodice" și „Electronica in gaze" (atesta din urmă colorat). „Biocenoza a- pelor dulci" va continua un film realizai anul trecut, care trata despre biocenoza de . ; stepă și, împreună cu „Originea mamifere^ lor", va ilustra cîteva importante lecții de - biologie. La dispoziția profesorilor de desen va sta filmul „Desenul și pictura după natură". Nu numai la lecții, dar și la orele de dirigenție profesorii vor putea folosi mai larg filmul în anul 1967. Printre altele, la dispoziția profesorilor diriginți va sta fil- mul „Ce profesie să ne alegem", care face parte dintr-un ciclu ce-și propune să pre- zinte frumusețea și specificul unor me- serii din domeniul metalurgiei, venind astfel în sprijinul orientării profesionale a elevilor. In afară de aceste filme cu caracter strict didactic, studioul „Alexandru Sahia" va realiza și o serie de filme de știință popularizată care, folosite în școală, vor putea contribui din plin la instrui- rea și educarea tineretului. Printre acestea se numără documentarele „Din tainițele muzeelor", „Găteala capului"—un film etnografic care va ilustra tradiția și semnificația gătelii capului la țărăncile noastre de-a lungul anilor — „Tinjaua", tot un film etnografic, care vorbește despre un străvechi obicei legat de semă- natul cîmpului, „Lotus Termalis", care prezintă un monument al naturii aflat Ir. • băile Victoria, lîngă Oradea, „Efemere" — un film despre biologia insectelor și plan- telor efemere, „Sala cu 5 000 de matema- ticieni", care va demonstra principiile de funcționare a mașinilor electronice de calcul și utilitatea lor practică, sau „Brevet de invenție", care va vorbi despre un vechi document descoperit la Sibiu în legătură cu tehnica de construcție a rache- telor. Adăugîndu-se celor existente, aceste filme vor constitui un auxiliar prețios în procesul instructiv-educativ. -----LEGEA PENSIILOR Noua lege a pensiilor aprobată zi- lele acestea de Marea Adunare Na- țională reprezintă o expresie vie a grijii partidului și statului nostru față de oamenii muncii, față de cei care și-au dat contribuția pentru prosperitatea societății noastre so- cialiste. Prevederile noii legi dau fiecăruia siguranța că la bătrînețe se va bucura de un trai demn, de o viață liniștită, lipsită de griji ma- teriale. Exprimînd elocvent democratis- mul ce caracterizează orînduirea noastră socialistă, noua lege a pen- siilor a fost supusă, sub formă de proiect, timp de peste două luni dezbaterii publice. S-a vădit astfel o dată mai mult ca în toate proble- mele fundamentale, fie că privesc dezvoltarea economiei, științei și culturii, fie că sînt legate nemijlo- cit de ridicarea condițiilor de via- ță ale celor ce muncesc, partidul se consultă cu masele, le cere păre- rea în vederea unei cît mai bune rezolvări. în cele peste 11.000 de adunări organizate de sindicate, cu sprijinul organelor și organizațiilor de partid în întreprinderi, instituții și cartie- re, în vederea discutării proiectului noii legi a pensiilor, adunări la care au participat peste 570 000 de sala- riați și pensionari, au luat cuvîn- tul aproape 72 000 de persoane, prin- tre care nun^roși învățători și pro- fesori. în cuvintele lor, în miile de scrisori adresate direct conducerii partidului, organelor centrale, pre- sei, radio-ului și televiziunii, oame- nii muncii și-au exprimat aproba- rea unanimă față de prevederile noii reglementări, bucuria și recu- noștința pentru grija deosebită pe care partidul și statul o acordă îm- bunătățirii permanente a condițiilor de viață ale pensionarilor și familii- lor lor. Cu această ocazie s-au făcut și peste 30.000 de propuneri cu pri- vire la îmbunătățirea prevederilor proiectului noii legi a pensiilor. Așa cum a arătat tovarășul Petre Blajovici, vicepreședinte al Consi- liului de Miniștri, în raportul pre- zentat Marii Adunări Naționale în legătură cu proiectul de lege pri- vind pensiile de asigurări sociale de stat și pensia suplimentară, a- cele propuneri care au fost găsite întemeiate au fost incluse în pre- vederile noii reglementări. Astfel, după cum se știe, proiectul noii legi stabilea limita de vîrstă pentru pensionare la bărbați 62 ani, iar la femei 57 ani, pe considerentul creș- terii duratei medii de vîrstă — ca urmare a îmbunătățirii condițiilor de viață și a stării de sănătate — precum și pe considerentul cerin- țelor de cadre calificate și cu expe- riență pentru economie, cît și al dorinței exprimate de numeroși sa- lariați de a continua activitatea și după împlinirea vîrstei de pensio- nare. Alături de menținerea acestor prevederi, la propunerile venite din masă, în forma definitivă a legii pensiilor se stabilește că la cerere pot să fie pensionați pentru limită de vîrstă bărbații la 60 de ani și femeile la 55 de ani. Acest corectiv, la legea pensiilor s-a adus pentru motivul că pe măsura înaintării în vîrstă apare o diferențiere mai ac- centuată a capacității de muncă de la un om la altul. Menționăm că unitatea nu poate cere pensionarea salariaților decît la împlinirea vîr- stei de 62 de ani la bărbați și 57 de ani la femei. De asemenea, rămîne valabilă prevederea că unitățile nu pot cere pensionarea cadrelor din învățămintul superior și de cerce- tare decît la împlinirea vîrstei de 65 de ani bărbații și 60 de ani femeile. Mergîndu-se pe linia traducerii în viață a măsurilor privind con- solidarea familiilor, stimularea natalității și ocrotirea mamei și a copilului, au fost aduse, — la pro- punerea femeilor salariate — o serie de îmbunătățiri prevederilor referitoare la pensionarea angaja- telor, în sensul că se reduce vîrstă de pensionare cu un an pentru femeile care au născut și au crescut 3 copii pînă la vîrstă de 10 ani, cu doi ani pentru cele cu 4 copii și cu 3 ani pentru cele cu 5 sau mai mulți copii. Totodată, noua lege prevede că timpul lucrat de fe- meile mame cu jumătate de nor- mă, pe perioada cît cresc copiii pî- nă la vîrstă de 7 ani, se consideră la pensionare oa normă întreagă. Pe baza propunerilor venite din masă au fost aduse unele îmbună- tățiri și modului de acordare a pen- siilor de invaliditate. Astfel, se va acorda pensia de invaliditate în cazul îmbolnăvirii de T.B.C. fără condiție de vechime în muncă, a- ceastă boală asimilîndu-se cu boala profesională. Se va acorda sporul pentru continuitate în aceeași uni- tate și în cazul pensiilor pentru invaliditate. Se stabilesc condiții de vechime în muncă mai reduse pentru femei deoît pentru bărbați. Avînd în vedere că absolvenții în- vățămîntului superior se încadrează în muncă la vîrstă mai înaintată (24—25 de ani), se prevede condiție mai redusă și pentru aceștia în ca- zul pensionării de invaliditate. Pen- tru ca pensionarea de invaliditate să reflecte și mai mult umanismul orînduirii noastre socialiste, se pre- vede acordarea unui procent mai mare pentru stabilirea pensiei de invaliditate gradul III de 60 la sută din pensia de gradul I în loc de 55 la sută cît s-a prevăzut în proiectul de lege inițial. De aseme- nea, dată fiind necesitatea de îngri- jire, se prevede acordarea indemni- zației de îngrijire de 300 lei pentru toți pensionarii de invaliditate gra- dul I, indiferent de cauza invali- dantă. O altă prevedere, oare vine să re- zolve mai multe propuneri făcute și de cadrele didactice, este aceea de a se da celor care continuă să mun- cească după pensionare posibilita- tea de a-și putea recalcula pensia la salariul din perioada de după pensionare — în cazul când lucrea- ză în astfel de condiții cel puțin 3 ani. Avînd în vedere propunerile for- mulate de unii oameni ai muncii, s-a prevăzut acordarea pensiei su- plimentare în procent de 16 la sută celor care au contribuit la consti- tuirea fondului pentru acordarea a- cestei pensii (2 la sută din salariu) o perioadă de peste 20 de ani, în timp ce în proiectul inițial se pre- vedea 14 la sută la perioada de con- tribuție de peste 10 ani. Iată numai cîteva din îmbunătă- țirile aduse noii legi de pensii pe baza propunerilor venite din masă. Dacă se are în vedere că însuși noul sistem de pensionare este ro- dul unei munci colective, al unor studii efectuate pe baza analizării situației social-economice a masei largi de oameni ai muncii, se poa- te afirma că noua lege a pensiilor este opera maselor conduse de partid. ION PETRUȘCA șeful sectorului de Asigurări Sociale al Consiliului Central al U.G.S.R. Viitori profesori astăzi studenți la Institutul pedagogic din Brașov — la studiu in bibliotecă PAGINĂ 2 ORIZONTURILE ANULU11967 „Instruirea și educarea copiilor este o problemă de cea mai mare însemnătate pentru viito- rul națiunii noastre. In școli învață azi generațiile care vor duce mai departe făclia progresului material și spiritual al României, cei ce vor desăvîrși înfăptuirea țelurilor cărora își consacră azi forțele și energia întregul nostru popor. Asigurarea condițiilor care să permită copiilor patriei — cel mai prețios capital al poporului — să-și formeze o cultură bogată și profundă, să-și însu- șească știința și tehnica cea mai înaintată, să crească în spiritul nobilelor idei ale patriotismu- lui socialist, ale comunismului, este o îndatorire primordială a partidului și statului nostru, a în- tregii societăți". (Din cuvîntul rostit de tovarășul Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de constituire o Consiliului Nafional al Organizației pionierilor). Principalele probleme ale liceelor de specialitate in dezbaterea Consiliului invățămintului profesional și tehnic Oamenii raportează la elementul timp tot ceea ce fac, ceea ce au făcut sau ceea ce vor face. Este ntrucîtva o întrecere între această mensiune a existenței materiale sprinteneala energiei omenești. iacă întîmpinăm cu explozii irtificii, cu ospețe, cu surle și bițe vîrstele eternului Cronos, xcem pentru a ne sărbători coriile trecute, ca și proiectele ;ntru victoriile viitoare ale aces- si grandioase întreceri. Ieșim de ■are dată învingători pentru că ?unem de acea formidabilă fă a umanității pe care o nu- n inteligență și care, reprodu- idu-se mereu într-o ipostază su- rioară, produce miracole. Pentru perpetua și permanenta "'Tire, pentru neîncetata cul- a spiritului s-au creat mi- le grădini ale instituțiilor ițămînt. Cercetînd potenția- mergie al acestor imense și Ie domenii, avem, în parte, ndă a succeselor noastre ențialul nr. 1 — fesorii ■iveau cu ochii, însă nu vedeau cu ei; veau auz, dar n-auzeau nimic cu el; uit timp în volburi de năluci le învălmășeau e toate : nu știau... ci bîjbîiau Vepricepuți. lubindu-i, eu i-am învățat. (Eschil „Prometeu încătușat") Totalul corpului profesoral al în- tregii Republici depășește cifra de 195.000. Deci, în bătălia pe care o vom redeschide pe frontul dezvol- tării spirituale o dată cu prima secundă a anului 1967, dispunem în primul rînd de acest detașament uriaș. Dar să nu ne rezumăm la superficiale evaluări cantitative. Pentru că mai importantă sau cel puțin tot atît de hnportantă ca va- loarea cifrică este cea calitativă. Pentru a înțelege configurația Jorică a acestei forțe este in- l rtictiv să o privim în evoluție. Cu douăzeci de ani în urmă, între- prinzînd o radiografie a condiției intelectualului în societatea bur- gheză, Camil Petrescu disocia două categorii de purtători ai acestui nobil titlu și blama, în al său „statut al muncii intelectuale", ob- tuzitatea care ignoră pe creator, recunoscînd doar funcția utîlita- ristă. Ar fi de prisos să arătăm că socialismul a ierarhizat, după ordinea cuvenită valorile din acest domeniu. Este o evoluție care de- curge firesc și organic din însăși esența societății noastre. Fenome- nul deosebit, care surprinde și uimește — deși reprezintă de fapt, în egală măsură, un derivat obiectiv al aceleiași esențe — este apro- pierea din ce în ce mai strînsă, pînă la interferență și suprapu- nere, dintre funcția creatoare și cea utilitaristă. Clinicianul, ing> nerul de uzină, profesorul este din ce în ce mai puțin simplu clini- cian, inginer sau profesor și din :e în ce mai mult un savant, un mventator, un cercetător. Dar să ne limităm numai la corpul profesoral. Din aproximativ 200 de pro- fesori care au răspuns la o In laboratorul de chimie al Liceului nr. 1 din Petroșeni. anchetă efectuată recent în regiunea Bacău, 134 sînt an- gajați in cercetarea științifică sau manifestă preocupări pen- tru ea. La întrebarea oficială : „ocupația dumneavoastră ?" profesorul Con- stantin Borș, de la Liceul nr. 2 din Piatra Neamț, de exemplu, răspunde simplu : „profesor". Dar ar putea răspunde tot așa de bine : „cercetător". Tot mal mulți din cei care dau un răspuns identic la aceeași întrebare sînt totodată cer- cetători care descoperă noi urme ale trecutului pe teritoriul patriei, investighează posibilitatea intro- ducerii noțiunilor de algebră la clasele mici, alcătuiesc monografii istorice, geografice sau economice. Numărul lor este, pe perimetru republican, de ordinul miilor. De- pășind condiția de simplu interme- diar între știință și elevi, fiecare dintre ei tinde să devină un crea- tor. Este inutil să mai arătăm în ce constă beneficiul generațiilor de copii cărora li se oferă, în locul unor „funcționari didactici", pro- fesori investiți cu o astfel de calitate. Cîndva, despre profesori se spu- nea că sînt figuri tipice de inte- lectuali apatici, suferind de ata- raxic, caracterizați prin frica de acțiune a omului lipsit de energie, prin teama de răspundere a inte- lectualului prea lucid și prea mult preocupat de urmările faptelor lui. La Liceul nr. 1 din Tîrgo- viște există o profesoară cu numele Maria Niculescu Pa- nait Ghimpii. Această profe- soară, pentru care clipele sînt prea scurte și prea pline, este un excelent pedagog, un om de o profundă cultură, o com- petentă conducătoare a comi- siei metodice a diriginților, o meritorie colaboratoare a So- cietății de științe istorice și filologice. Această profesoară, angajată cu pasiune în activi- tatea școlii, vădește, așa cum spun toți cei care o cunosc, o nestinsă „sete de muncă". Și ca ea sînt, în școlile noastre, nenumărați învățători și pro- fesori. „Setea de muncă" și „frica de acțiune" ! Nu se prea potrivește... Ce legătură ar putea să aibă pro- fesorul de astăzi cu apatia ? Am văzut muncind și am ascultat vorbind un mare număr de oameni ai școlii. Mărturisesc că n-am avut prilejul să observ la ei teama de răspundere a intelectualului prea lucid. Luciditate, da ! Pentru că își subordonează faptele unor o- biective foarte precise, pentru că acțiunile lor sînt filtrate prin sita rațiunii și converg spre un scop bine determinat. Dar ezitare, în- doială, incertitudine, nu. Dacă ținem cu tot dinadinsul să punem o etichetă intelectualului- profesor, se cuvine să plecăm de la o cu totul altă premisă. în- tr-un studiu despre Malraux, Gaătan Picon considera că eroul acestuia este un om „abstras de tot ce nu e cel mai bun din el". E discutabil dacă acesta este ade- vărul în ceea ce îi privește pe eroii lui Malraux. Mi se pare însă că formularea este excelentă pen- tru a zugrăvi idealul de autoper- fecțiune către care tinde un pro- fesor. Nu este vorba de o întîmplă- toare dorință individuală, ci de un comandament social, de exi- gența profesiei însăși. Viitorul so- licită astfel de oameni perfecți, iar profesia profesorului este aceea de a-i pregăti. Pentru a-i putea pre- găti, i se cere lui însuși să tindă spre perfecțiune. Itinerare spre trezoreria umanității „In tinerețe m-a muncit figura lui Faust. De cîte ori m-am căznit s-o prind ! Mă simțeam în stare să creez un Faust întinerit". (Eminescu, pagină de manus- cris) Profesorii sînt chemați să lu- creze într-unul din cele mai vaste domenii ale spiritului — cunoaște- rea. Iar armele lor de luptă sînt mijloacele prin care aduc cu- noașterea mai aproape, prin care fac mai rapidă și mai precisă că- lătoria în domeniile ei. „Prima frumusețe este frumusețea natu- rii", spunea Hegel. Cunoscută, în- țeleasă și supusă de către om, această frumusețe a căpătat stră- luciri diamantine. Veac după veac omenirea a adunat prin cunoaștere, de pe întinsele cîmpii ale naturii, pietrele prețioase ale științelor. S-a strîns astfel un imens tezaur în al cărui labirint fiecare gene- rație trebuie să învețe a se orienta cît mai grabnic, pentru a-1 îm- bogăți, la rîndul ei, cu partea sa de contribuție. Anul care începe se va caracte- riza prin tendința accentuată de a situa pe o bază profund științi- fică căile de acces ale elevilor către aceste vaste comori ale uma- nității. Institutul de științe peda- gogice întreprinde în mo- mentul de față o selecție a metodelor de predare în con- dițiile existenței unei canti- tăți mereu crescinde de in- formații. O primă direcție a acestor cercetări se referă la integrarea cît mai timpurie a logicii didactice în logica științei respective. A doua di- recție se referă la formarea și dezvoltarea capacităților in- telectuale ale elevilor în ca- drul predării cunoștințelor. In mod deosebit cercetătorii se ocupă de modernizarea pre- dării matematicii și fizicii și de determinarea potentelor instruirii programate ca me- todă de dezvoltare a capaci- tăților intelectuale, urmărind algoritmizarea cit mai multor procese ale învățării, intro- ducerea modelării în pre- dare etc. Receptînd prin canale largi su- flul robust al înnoirilor, respin- gînd formele închistate, goale, profesorii apelează la serviciile psihologiei, ale logicii, ale sociolo- giei, ale matematicii și fizicii pen- tru a facilita drumul elevilor prin labirintul cunoașterii. Sînt cunoscute lecțiile calde, convingătoare, pline de sevă ale profesorului de literatură Timoteî Petride din Brăila, rezultatele excelente obținute prin folosirea metodelor mo- derne de predare de către profesorul de fizică Gh. Miha- lașcu, de la Liceul nr. 1 din Pitești, ale profesorului de matematică Lucian Mănescu de la Liceul nr. 1 din Rîmni- cu-Vîlcea sau experiențele realizate de profesorul Marcel Saraș în laboratorul de lin- gvistică al Liceului „Ion Ne- culce" din Capitală, un fel de uzină modernă de învățat limbi străine. Aceste exemple sînt reflexul unei orientări de masă. Nenumărați oameni ai școlii încearcă, în pro- porții mai îndrăznețe sau mai mo- deste, formule și mijloace noi, co- respunzătoare exigențelor contem- poraneității. Este o evoluție na- turală, decurgînd din sensul evo- luției întregii noastre societăți și slujind această evoluție. Iar orien- tarea spre inovație nu înseamnă deloc ignorarea învățămintelor trecutului. Dimpotrivă, ea se su- dează cu preocuparea pentru cu- noașterea acestora nu numai din- tr-un interes strict informativ, ci pentru a extrage din ele experiența de cea mai înaltă substanță. „Leto- pisețile, spune cronicarul, nu sîntu numai să le citească omul, să știe ce au fostu în vremuri trecute, ce mai multu să fie de învățătură, ce este bine și ce este rău și de ce să se ferească și ce va urma hie cine...". Spre marile piscuri ale condiției umane Dintr-o cultură oarecum complexă, rămîne ceva în găoacea sufletului, complicat în curbe variate. (T. Arghezi, Lotar) Ultimul punct către care con- verg toate acțiunile formative ale profesorilor se circumscrie de ase- menea în sfera potențialului prin forța lui de mobilizare. „Ultimul punct" este un fel de a vorbi, pentru că acest Ultim punct re- prezintă marile piscuri ale condi- ției umane, un ideal spre atingerea căruia vom tinde mereu. Socialismul a creat o rampă de lansare către acest ideal. Societa- tea socialistă solicită perfecțio- narea omului pe măsura exigen- țelor evoluției sale. Viitoarele ge- nerații vor fi mai bune decît ge- nerația noastră. Iar școala este chemată să aducă cea mai largă parte de contribuție la desăvîrșirea acestui proces. Cu ce rezerve de energie se angajează profesorii pe această linie acum, în al șaptelea an din cel de al șaptelea deceniu ? Prof. Gherghița Borza din comuna Fălcoi, raionul Cara- cal, consideră că esențial este „să-i învățăm pe elevi înțe- lepciune". „Să-i învățăm să fie sensibili", spune profesoara Angela Dumitrescu din co- muna Vădăstrița, raionul Corabia. înțelepciunea șl sensibilitatea, rațiunea și sufletul sînt cele doua mari însușiri care au constituit din totdeauna forța marilor perso- nalități. Dar în ce direcție sînt orientate aceste mari însușiri ? Pentru a afla răspuns la această întrebare este suficient să ne în- toarcem înapoi numai cu cîteva săptămîni și să ne reamintim dez- baterile purtate de profesori la consfătuirea de constituire a Or- ganizației pionierilor. S-a vorbit atunci acolo, despre hărnicie, des- pre entuziasm, despre devota- mentul față de patrie, despre cul- tură, despre îndrăzneală și gene- rozitate, despre atașamentul față de politica partidului, despre nece- sitatea de a dărui acțiunilor pio- nierești un suport științific cît mai temeinic prin mijloacele psi- hologiei și pedagogiei. Capital mi se pare — ne spunea profesoara Maria Va- silescu, de la Liceul nr. 35 din Capitală — să înlăturăm din acțiunile noastre educative orice manifestare de forma- lism. A educa înseamnă a reuși să faci să vibreze un ce anume profund în sufletul elevilor. Vorbind în „Frag- mente autobiografice" despre o iarnă petrecută pe malul Oltului, Octavian Goga amin- tește de o minunată zi în care a simțit că există un trecut românesc „care vorbește prin poveștile lui" și că se află „în fața tainei de familie, a misterului de leagăn al acestui popor". Abia atunci cînd prin abilitate și pricepere pedago- gică reușesc să-1 fac pe elevi să trăiască astfel de momente pot considera că o acțiune educativă a fost cu adevărat eficientă. Cu astfel de idei, cu hotărârea de a munci în acest chip pășesc pro- fesorii în anul 1967. O. BUZESCU în zilele de 27 și 28 decembrie a.c. s-au desfășurat lucrările Consiliului învățămîntului profe- sional și tehnic, la care au par- ticipat membrii Consiliului, cadre didactice universitare, directorii liceelor de specialitate și nume- roși invitați — reprezentanti ai direcțiilor de învățămînt din mi- nistere, ai sfaturilor populare re- gionale, șefi ai secțiilor de învă- țămînt, specialiști din producție etc. Consiliul a dezbătut proble- mele esențiale legate de buna or- ganizare și desfășurare a proce- sului de învățămînt în liceele de specialitate, precum și alte pro- bleme actuale privind învăță- mîntul profesional și tehnic. Deschizând lucrările consiliu- lui, prof. univ. Costin Nădejde, adjunct al ministrului învățămân- tului. a arătat că principalul scop al dezbaterilor îl constituie îm- bunătățirea planurilor de învăță- mânt pentru liceele de speciali- tate. a planurilor tematice in baza cărora urmează să fie ela- borate programele școlare pentru toate obiectele ce se vor studia in aceste licee, precum și a proiec- Un colț al expoziției organizate de E.D.P. cu prilejul împlinirii a 15 ani de activitate Editura didactică și pedagogică la 15 ani de activitate Miercuri 28 decembrie a avut loc în Capitală o adunare festivă consacrată împlinirii a 15 ani de la înființarea Editurii didactice și pedagogice. Adunarea festivă, la care au participat numeroase cadre didactice, autori de ma- nuale și alți colaboratori ai edi- turii. reprezentanți ai unor insti- tuții de învățămînt, a fost des- chisă de prof. univ. Miron Con- stantinescu adjunct a] ministru- lui învățămîntului. O privire retrospectivă asupra activității desfășurate de editură relevă grija deosebită pe care o acordă partidul și statul nostru cărții școlare. Producția de pînă acum totalizează 7 750 de titluri, reprezentînd 114 000 coli de edi- tură și valori nominale de 1 350 000 000 lei. Tirajul general din acești ani se ridică la 255 000 000 exemplare, ceea ce în- seamnă mai mult de 13 exem- plare de fiecare locuitor avîn- du-se în vedere populația actuală a țării sau — ceea ce exprimă mai fidel realitatea — peste 50 de cărți de fiecare elev sau stu- dent. Editura didactică și pedago- tului de regulament privind or- ganizarea și funcționarea liceelor de specialitate. în continuare ing. St. Sebeșan, director general al Direcției generale pedagogice a învățământului profesional și teh- nic, a făcut o amplă expunere cu privire la criteriile ce au stat la baza elaborării planurilor de în- vățământ și a proiectelor de pla- nuri tematice pentru cele 54 de specialități școlarizate în liceele de specialitate. Lucrările Consiliului s-au des- fășurat apoi în cadrul a zece sec- ții, grupate în funcție de princi- palele sectoare pentru care licee- le de specialitate pregătesc cadre, în secții au avut loc dezbateri fructuoase, formulîndu-se propu- neri bazate pe condițiile concrete de activitate din școli, în lumina sarcinilor trasate de partid pen- tru pregătirea viitorilor specia- liști cu calificare medie necesari economiei naționale. Propunerile au vizat diversificarea specialită- ților școlarizate, raportul între o- biectele de cultură generală și cele de specialitate în cadrul pla- nurilor de învățămînt, evitarea gică a acumulat, în cei 15 ani de la înființarea ei, o bogată ex- periență, obținând rezultate bune atît în ce privește conținutul ma- nualelor pentru învățămîntul de toate gradele, cît și în privința prezentării artistico-grafice și execuției poligrafice. Valorificând bogatele tradiții ale învățămîn- tului românesc, experiența școlii românești de astăzi și cele mai bune realizări ale învățămîn- tului mondial, editura urmărește să asigure fiecărui manual o cît mai mare eficiență didactică, un caracter cît mai accesibil și mal atractiv. Manualele șco- lare dau elevilor bogate cu- noștințe științifice, le fac cunos- cute marile realizări obținute în construirea socialismului, măre- ția trecutului de luptă și înal- tele virtuți ale poporului român, frumusețile patriei. Ele se îm- bunătățesc mereu, reliefînd con- tribuția valoroasă a poporului nostru, a oamenilor noștri de știință și artă la cultura și ci- vilizația universală. Evocând, în cuvîntul rostit la adunarea festivă, munca des- paralelismelor la unele obiecte înrudite, succesiunea predării no- țiunilor la diferite obiecte, core- larea judicioasă între studiul teo- retic și instruirea practică, modul de eșalonare și de coordonare a instruirii practice, înlăturarea su- praîncărcării elevilor prin stabi- lirea unui buget de timp judicios etc. S-au făcut, de asemenea, nu- meroase propuneri privind conți- nutul și modul de desfășurare a examenului de bacalaureat în li- ceele de specialitate, pentru ca acesta să poată atesta atît pregă- tirea de cultură generală, cît și cea de specialitate. Dezbaterile au continuat în șe- dința plenară a Consiliului, în cadrul căreia s-au prezentat con- cluziile desprinse în ședințele de lucru pe secții și s-au făcut apre- cieri, sugestii și propuneri pe marginea conținutului proiectului de regulament al liceelor de spe- cialitate. Valorificarea acestor propuneri va permite elaborarea unor documente care să asigure desfășurarea procesului de învă- țământ în liceele de specialitate la nivelul cerințelor actuale. fășurată în cei 15 ani de activi- tate, tov. Emil Bîldescu, directo- rul Editurii didactice și pedago- gice, s-a referit la sarcinile care stau în fața lucrătorilor acesteia în anul 1967, an în care vor apare 1 120 de titluri într-un ti- raj de 37 500 000 exemplare — ceea ce echivalează cu aproape 1 400 vagoane de cărți și cu o valoare nominală de aproape un sfert de miliard. El a exprimat hotărîrea lucrătorilor editurii de a îndeplini cu înalt spirit de răs- pundere îndatoririle ce le revin pentru apariția la timp a manua- lelor școlare și pentru îmbună- tățirea continuă a conținutului lor. La adunarea festivă au luat cu- vîntul dr. docent Stanciu Stoian, directorul Institutului de științe pedagogice și conf. univ. Eugen Blideanu, director general în Mi- nisterul învățămîntului. Prof. univ. Miron Constantinescu, ad- junct al ministrului învățămîntu- lui, a dat citire unui mesaj prin care conducerea ministerului fe- licită pe lucrătorii editurii, urîn- du-le noi succese în activitatea viitoare. Festivitatea s-a încheiat cu un program artistic. PAGINA 3 Am călătorit in viitor Ei da! Am călăto- rit tn viitor. Tocmai sosisem a- casă, încărcat cu un maldăr de teze. Eram nerăbdător să le ci- tesc, pentru că tratau „Principiul acțiunii și al reacțiunii" una dintre lecțiile mele preferate. O discuta- sem cu elevii in amă- nunțime. Știam că o știau. Reușisem să-i pasionez pentru ea. Dîndu-le-o ca subi- ect la lucrarea scrisă de control căutam de fapt să surprind la unii dintre ei acea pornire mai deosebi- tă care apare uneori ca preludiu al for- mării viitorilor fizici- eni. Cițiva dintre e- levii mei promiteau... Așadar, tocmai so- sisem acasă. Vraful de caiete se afla în fața mea, pe birou. Cînd a sunat telefo- nul, deschisesem toc- mai primul caiet. Al lui Barcan. Speranța clasei ? Mal ales spe- ranța mea. Știe să raționeze... Am ridi- cat receptorul. Gre- șeală : era căutat In- stitutul de cercetări radioastronomice. Vo- cea de la celălalt ca- păt al firului și-a ce- rut scuze. Mi-am ur- mat firul gîndului. Despre Barcan. Un proces de gîndtre spe- cific unei anumite discipline este... A- tunci a sunat telefo- nul a doua oară. De data astă, mă căuta pe mine. — Cum ? — Bine. Cobor. Cred că oricine ar fi procedat la fel. Vo- cea de la telefon se recomandase simplu: Viitorul. Cum să nu cobori cînd te cheamă Viitorul să-ți spună că te așteaptă jos, la scara blocului în care locuiești! Am aban- donat, ce e drept cu un oarecare regret, caietul lui Barcan, mi-am îmbrăcat pal- tonul, mi-am tras ga- loșii în picioare și am ieșit pe ușă. Jos, o mașină. O limuzi- nă destul de nouă. Cum nu mă pricep la construcția mașinilor, nu am dat nici o aten- ție formei acesteia. Portiera s-a deschis, am luat loc, portiera s-a închis, am pornit. Șoferul părea atît de absorbit încît n-am îndrăznit să-l tulbur cu vreo întrebare. Din viteza mașinii peisajul se schimbă întotdeauna destul de repede. Acum însă se transforma verti- ginos. Amănuntele, care de obicei împli- nesc decorul din puncte, sinuozități, frîngeri, drepte între- tăiate, caleidoscopic colorate, se confun- dau, se estompau, luau o culoare ne- deslușită. Totul deve- ni curînd o linie con- tinuă, de-a lungul căreia alunecam ca un superbolid. A- tunci m-am speriat și, aproape strigînd, l-am întrebat pe bi- zarul meu conducă- tor încotro ne în- dreptăm. — Am ajuns ! — fu răspunsul. Oprită brusc, dar tn același timp atît de lin de parcă legile inerției ar fi fost suspendate, mașina se alinie la un peron și... așa am debarcat tn orașul Viitorului. Cald. Să știi că pe aici e luna iulie, și încă vreme de amiază. Un ceas savant stili- zat pe frontonul u- riaș al unei clădiri din material transpa- rent (ulterior am a- flat că era construită din apă solidă și plastică), arăta intr-a- devăr orele două- sprezece. încoace și încolo, pietoni de toa- te vîrstele umblau stînd pe loc, adică pe locurile lor fixe de pe nenumărate tro- tuare rulante. M-am simțit luat de braț. Pasămite, se știa că sînt din altă parte. Am fost întrebat ce vreau să vizitez. Cu gîndul la Barcan, ră- mas ca un ultim fir de legătură cu lumea din care tocmai sosi- sem, profesorul din mine m-a îndemnat să răspund : o școală, însoțitorul meu be- nevol mi-a făcut un semn. L-am urmat. Am pătruns într-o clădire uriașă. Culoa- re. Săli. Se pare că erau săli de clasă: I, a Il-a, a III-a, a Vil-a și așa mai de- parte. Pășim spre pragul uneia dintre ele. Automat, ușa ne face loc. înăuntru, nici o bancă. Doar niște minere ieșind din pereți. înainte de a mă mira, printr-o altă ușă intră un șir disciplinat de copii de vreo 12—13 ani. Fie- care se îndreaptă spre cîte un miner, îl prinde în mînă. Profesorul care in- trase o dată cu ei, se îndreaptă spre un tablou din alt perete și apasă pe un buton. Observ o scurtă tre- sărire pe fețele ele- vilor, care apoi, aban- donînd ciudatele mi- nere, ies gălăgioși din clasă. Cum în timpul operației deasupra fiecărui miner clipi- se cîte un bec albăs- trui, am crezut că e vorba de vreun tra- tament tonifiant de electro-terapie. — Nicidecum, mă lămuri însoțitorul meu. Au învățat un capitol al fizicii. As- tăzi li s-a predat iespre principiul ac- țiunii și al reacți- unii. O lecție, un im- puls. Prin minerul a- cela din perete, lec- ția, condensată sub forma unui impuls instantaneu electro- magnetic, e emisă în organism pe lungi- mea de undă a bio- curenților umani. Creierul elevului, descifrează apoi sin- gur impulsul și, bine- înțeles, îl reține... A- cum, copiii sînt în re- creație. După fiecare lecție de zece minute, urmează o recreație de 50... Așa se pre- dă nu numai fizica, dar și matematica, științele naturale, limbile, istoria... Gînditor, m-am în- dreptat spre ieșire. Mai rămăsbse doar o clasă în dreapta co- ridorului pe care îl străbateam, cînd, dor- nic de a mai vedea o dată cum se învață prin impulsuri de bio- curenți, m-am oprit în prag. Ușa s-a des- chis și... stupoare I O clasă ca toa- te clasele din lu- me, o clasă ca aceea în care am învățat și eu cu ani în urmă și în care învață și ele- vii mei: cu tablă, cu bănci, cu elevi, căro- ra profesorul de la catedră le făcu semn să domolească ru- moarea produsă la a- pariția mea... între- bător, mi-am întors privirile către însoți- torul meu. Impertur- babil, acesta mă in- formă calm : — .Aici se ține ora de dirigenție... Știți, există lucruri care nu se pot mecaniza sau automatiza... — ... și nici nu ar fi de dorit — am a- tăugat eu cu un zim- bet superior întipă- rit pe față, îndrep- tîndu-mă spre pero- nul pe care debarca- sem în orașul Viito- rului. Pe drum, în- tr-o piață, am ocolit 9 statuie. Ml s-a spus că este ridicată în a- mintirea unui mare fizician de la sfîrși- tul secolului al XX- lea și începutul celui următor, un oarecare Barcan... Ajuns aici, să nu vă așteptați cumva că o să vă povestesc mai departe cum m-am suit din nou în ma- șină, cum am pornit, cum... Nu, deoarece a sunat din nou telefo- nul și m-am găsit cu leza lui Barcan în fața ochilor și cu re- gretul că, realmente chemat în oraș, va trebui să amin co- rectarea ei cu cîteva ore... D. TODERICIU Directorul : Tovarășe administrator, privește ce daruri prețtoas ne-a adus Moș Gerilă. Dă-le număr de inventar și ai grijă, răspunzi nu cumva să iasă din magazie I — Nu ți-am spus eu că e profesorul de sport ? !... Visul unei nopți de iarnă Vi s-a înttmnlat vreodată să visați că rt eâevenit elev de școală și daț. ea . men la care toate întrebările smr ’e încuie- toare" ? Este unul dintre cele mai neplăcute vise, vecn foarte apropiat al coșmarurilor. Cu- rios este faptul că acest vis nu-i ocolește nici pe profesori, ba chiar, judecind după unele stu- dii neuropsihologice recente, la ei senzațiile sînt mai acute. Desigur, însuși faptul că som- nul liniștit al profesorului Ene a fost tulburat de un asemenea vis constituie în sine un lucru destul de neplăcut. Desfășurarea visului însă n-a făcut decît să amplifice continuu senzațiile neplăcute. Mai întîi, profesorul Ene, devenit elev, a fost exa- minat de colegul său de istorie, pentru care simțea,, o vagă, și doar în vis mărturxită, antipa- tie. (în obișnuita viață școlară relațiile lor erau foarte cordiale, în cadrul unui colectiv didactic strîns unit.) Așadar, față de pro- fesorul Ene devenit elev, ami- cul „de istorie" a dat și el pe față antipatia pentru profeso- rul „Ene — pur și simplu" în- trebîndu-l cu un surîs sarcas- tic ; „în ce an s-a încheiat pacea westfalică și care au fost pre- vederile ei ?" Nu încape îndoială că, treaz fiind, profesorul Ene ar fi știut să iasă cu eleganță din această capcană. Ar fi răspuns, de pildă, că mulți academicieni, sa- uanți de renume într-un a- nume domeniu științific, au mărturisit sincer că nu ar mai fl în stare, fără o pre- gătire prealabilă specială, să se prezinte cu succes la un exa- men de bacalaureat. Sau ar fi repetat celebrul aforism spus de nu știu cine, potrivit căruia cultura generală înseamnă ce mai știe omul după ce a uitat totul. Mai mult ca sigur chiar că, treaz fiind, profesorul Ene ar fl ieșit din încurcătură prin contraatac : i-ar fi pus șl el co- legului de la Istorie o „între- bare-încuietoare" din domeniul fizicii. în vis însă stătea în poziția clasică a elevului surprins de o „întrebare-încuietoare", cu capul plecat, cu obrajii în flă- cări, făcînd eforturi disperate și total inutile pentru a da de fi- rul răspunsului... Mai neplăcut însă a fost ceea ce a urmat. Căci deodată, în vis, personalitatea profesorului Ene s-a dedublat. Și nu era o de- dublare obișnuită de personali- tate, ca la dr. Jekyll și mister Hyde, ci o chestiune mult mai încîlcită, o dedublare la inter- val de o generație: el era și examinatorul și elevul. Senza- ția era deci de două ori mai ne- plăcută, căci Ene examinatorul punea întrebări la care Ene e- levul nu putea să răspundă. Dar asta însemna că nici Ene exami- natorul nu știa răspunsul la în- trebările pe care le punea. în sfîrșit, s-o lăsăm baltă, că iese o încîlceală din care nu ne mai descurcăm nici pînă la Anul Nou 1968. Important este cum putea să pună profesorul Ene întrebări din domeniul fizicii la care el, ca profesor de fizică, nu știa răspunsul. Erau, proba- bil „întrebări de încuietoare" de care tn subconștientul său se temea că îi vor fi puse la examenul de grad (Ce-i drept e drept, se mai pun și la unele examene de grad asemenea în- trebări). Tocmai cînd se chinuia mai cumplit, constatînd cu groază că nu poate răspunde nici la a treia întrebare, examinatorul și elevul s-au contopit din nou în persoana profesorului Ene și a- cesta s-a trezit cu fruntea aco- perită de broboane reci... — Cum îmi predai un mate- rial fără încheiere ? — mi-a spus inchizitorial secretarul de redacție după ce a terminat de citit rîndurile de rflai sus. — Bine, dar este un vis și vi- sele așa se termină: brusc. — Inutil să recurgi la subter- fugii. Nu-i vorba de nici un vis, ci de o schiță și trebuie să-i faci o încheiere. — Știu eu... Un final ar pu- tea să fie cam așa: profeso- rul, acordind o anumită semni- ficație visului, își reconsideră activitatea și hotărăște să fie mai exigent cu el însuși și mai puțin chițibușar cu elevii. — E o încheiere didacticistă, de istorioară morală — mă în- trerupe ironic secretarul de redacție. — Atunci să facem o înche- iere negativistă : profesorul Ene hotărăște să se răzbune pentru umilințele încercate în vis și își petrece tot restul vacanței căutind „întrebări de încuietoa- re" pe care să le dea la pri- mul extemporal din trimestrul II. — Cum poate să-ți treacă prin minte măcar un asemenea final nerealist ? Cărui profesor i s-ar potrivi un asemenea final ? Pînă la urmă s-a acceptat ca schița să apară fără încheiere. Poate așa creează impresia de „modern", de povestire cu sen- suri multiple și dă unora de gîndit... AL. OIUCA Figuri asemenea să fie în clasă, doar la geometrie ; De-i neastîmpăr, ia măsuri Să n-ai asemenea figuri I Anul nou ca-ntr-o problemă Să-ți aducă pe ales Doar reacții prinse-n temă Cu valențe de succes URAR7 întregului corp profesoral Unul profesor de fizică Unul profesor de muzică Anul nou urarea-și spune : Elevii atotștiutori, Programele fără lacune, Manualele fără erori. Ca unitate de măsură La. clasă, anul viitor Să-ți dea impulsuri mai cu spor Și-un plus de pondere-n căldură Unui profesor de matematică Unui profesor de geografie Noul an dorind să-l știe Din izbînzi că-și face fief îi urează să devie Profesor cu relief. Unui profesor de chimie Unui profesor sîrguincios Lecția ce-a reușit Este o casetă-n care Stă și-așteaptă, cu răbdare, Diploma de „emerit" Nu-i paradox, orice s-ar spune : Elevii toți parcurg cîntînd Materia, iau note bune. Și nu-ți fac „muzică" nicicînd Unui profesor indulgent Moș GeHM-n sită deasă Ți-a adus, iar eu te rog : Nu uita s-o iei la clasă Cînd cerni note-n catalog Unui profesor «are critică ,,dulc ta lecția deschisă — abia De-a criticat cîte ceva Asta e, ptn-la evidență, Numai din inter... asistență CONTINUĂRI • CONTINUĂRI • CONTINUĂRI Lucrările Sesiunii Marii Adunări Naționale Ritmuri inalte de dezvoltare După închiderea discuției ge- nerale, proiectul de lege a fost discutat pe articole și supus în întregime votului secret al de- putaților. Marea Adunare Na- țională a votat în unanimitate legea privind pensiile de asi- gurări sociale de stat și pen- sia suplimentară. Din însărcinarea Consiliului de Miniștri, Adrian Dimitriu, ministrul justiției, a prezentat expunerea la proiectul de lege cu privire la alegerea deputați- lor în Marea Adunare Națio- nală și în sfaturile populare, după care deputatul Emil Bobu, președintele Comisiei administrative, a expus rapor- tul acestei comisii și al celei juridice referitor la proiectul de lege. A urmat discuția gene- rală asupra proiectului de lege. După închiderea discuției ge- nerale. proiectul de lege a fost discutat pe articole. în con- tinuare, proiectul de lege a fost supus în întregime votului secret al deputaților. Marea Adunare Națională a votat legea cu privire la alegerea deputaților în Marea Adunare Națională și în sfaturile popu- lare. Joi la amiază, Marea Adu- nare Națională a discutat ul- timele puncte înscrise pe or- dinea de zi. Secretarul Con- siliului de Stat, deputatul Grigore Geamănu, a prezentat expunerea cu privire la pro- iectele de legi pentru aproba- rea decretelor cu putere de lege emise de către Consiliul de Stat de la ultima sesiune. Raportul Comisiei juridice referitor la aceste proiecte de legi a fost expus de preșe- dintele comisiei, deputatul Traian lonașcu. A urmat dis- cuția asupra proiectelor de legi. Trecîndu-se la votul se- cret, prin buletin, Marea Adu- rare Națională a aprobat toa- te decretele cu putere de lege emise între sesiuni de către Consiliul de Stat. La ultimul punct al ordinei de zi au fost aprobate modifi- cări în componența unor co- misii permanente ale Marii Adunări Naționale, impuse de noi însărcinări primite de unit membri ai acestor co- misii. Tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, a rostit cuvîntul de închidere a lucrărilor se- siunii. desăvîrșirii construcției socialiste in patria noastră. Imaginea României de azi. libe- ră și prosperă, confirmă Încă o dată justețea politicii partidului nostru Îndreptată totdeauna spre rezolvarea cerințelor vitale ale po- porului, capacitatea sa de a îndru- ma și mobiliza cu succes energiile creatoare ale maselor și resursele materiale ale țării în direcția de- săvîrșirli construcției socialiste. Aceasta se vădește cu claritate și in recentele lucrări ale Plenarei C.C. al P.C.R. și ale Sesiunii Ma- rii Adunări Naționale, care au a- doptat un vast program de dez- voltare in anul viitor a societății noastre, îmbrățișînd toate laturile vieții economice și sociale. Trăsă- tura esențială a documentelor a- doptate relevă continuitatea liniei generale a politicii partidului nos- tru de creștere a forțelor de pro- ducție, de dezvoltare a bazei tehni- co-materiale a socialismului. Pro- ducția industrială în anul 1967 va crește față de 1966 cu 11.3 la sută. Volumul producției industriale glo- bale urmează să ajungă în anul 1967 la o valoare de 209,6 miliarde lei, cu circa 2 miliarde mal mult decît prevederile inițiale din planul cin- cinal. Se vor dezVblta considerabil producția de energie electrică, in- dustria metalurgică, producția in- dustriei constructoare de mașini, industria chimică : se va accelera ritmul în industria bunurilor de consum. In agricultură, planul pe 1967 prevede o producție globală cu 1,7 miliarde de lei mai mare decît limita superioară stabilită în planul cincinal pentru anul res- pectiv. Se alocă, în continuare, sume importante pentru dotarea agriculturii cu tractoare șl mașini agricole, lucrări de hidroameliora- ții, dezvoltarea creșterii animale- lor, credite pentru cooperativele agricole de producție șl altele. Vastul program de sporire a capa- cităților în industrie, dezvoltarea bazei tehnice-materiale a agricul- turii și a.celorlalte ramuri produc- tive. programul construcțiilor de locuințe, acțiunile din domeniul so- cial-cultural vor fl susținute prin- tr-un volum de investiții din fon- durile statului în sumă de 52 mi- liarde lei, cu aproape 17 la sută mai mare decît cel realizat în 1966 șl aproximativ egal cu cel din cursul primului cincinal. Pentru finanțarea învățămîntului sînt pre- văzute 7,5 miliarde de lei, desti- nate dezvoltării învățămîntului de cultură generală și profesional, calificării muncitorilor prin școli și pregătirii cadrelor cu studii me- dii de specialitate în meseriile le- gate nemijlocit de progresul teh- nic, extinderii învățămîntului su- perior tehnic și economic. In ansamblul dezvoltării econo- mice și sociale a țării, o însemnă- tate deosebită o au preocupările actuale ale partidului șl guvernu- lui pentru perfecționarea conduce- rii și planificării economiei In ve- derea creșterii eficienței întregii activități economice, măsurile cu în pas instruire, prin cultură, doar ceea ce era exprimat de fazele clasice ale dezvoltării științelor și artelor. Azi, învățămîntul este chemat să meargă mereu înainte pregătind tineretul pentru anii ce vin, pen- tru tehnica șl industria viitorului, pentru sesizarea legilor ce conduc spre arta literară, muzicală, plas- tică a generațiilor de mîine. Gu- caracter social menite să ducă la creșterea natalității, la întărirea familiei socialiste șl dezvoltarea tinerei generații, modificarea radi- cală a sistemului de acordare a pensiilor șl îmbunătățirea asisten- ței sanitare. Se pregătesc, de ase- menea, măsuri pentru îmbunătăți- rea și perfecționarea învățămîn- tului de toate gradele. însuflețit de un fierbinte patrio- tism. muncind cu hărnicia și pri- ceperea ce-I caracterizează, po- porul român pășește In noul an — cel de al doilea an al cincinalului — cu hotărîrea de a da viață sarcini- lor viitoare, făurindu-și, sub con- ducerea Partidului Comunist Ro- mân, o viață de bunăstare, civili- zație și cultură. cu țara noștințele necesare tunului modern se găsesc nu numai tn cărți, tn muzee, tn edificiile ce păstrează fresce, sculpturi, arme, monede și obiecte aparținînd trecutului ci și in laboratoare, tn uzine, tn insti- tutele de proiectare, pe șantiere, pe ogoare. De la un an la altul, legăm ve- rigile unui vast program de edifi- care a țării. 'Adăugăm noi obiecti- ve la ansamblul industriei șl mă- surăm eficiența acestora pe distan- ță de decenii. Pasul pe care îl fa- cem azi de la un an rodnic, pri- mul an al cincinalului, la un an și mai rodnic, al doilea an al cinci- nalului, este pentru noi un motiv de reflecții optimiste, un îndemn la perfecționarea continuă a ope- rei de formare a omului nou, a factorului care va decide, în ulti- mă instanță, fața realității de mîi- ne. El trebuie făurit pe măsura epocii tn care trăim — dinamic, creator, vrăjit de forța noului, stă- ptnit de pasiunea prefacerilor în- noitoare, lucid și tenace, gata să absoarbă întreaga experiență a trecutului, bizuindu-se tn între- prinderile Sale pe un calcul rigu- ros, dar și pe o fantezie înaripată, căci epoca noastră, epoca zboruri- lor spațiale cere o minte elastică șl capabilă de previziuni. Pentru formarea acestui om dascălii noștri muncesc cu hărnicie, cu devota- ment, cu pricepere, însuflețiți de dorința de a da patriei generații însetate de fapte mari. Ou acest simțămînt pășesc oa- menii școlii pragul noului an, con- vinși că pășesc într-un viitor care va căpăta o rezonanță și o amploa- re fără precedent. REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA i București, Plata Sclntell nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele m fac la oficiile poștale, factorii poștali și la dlfuzortl din unitățile de Invâtămînt. Tiparul i Combinatul Poligrafic Casa Sclntell 4D 132