PROLETARI OIN TOATE ȚĂRILE UN1ȚI-VĂ! Roadele primei etape In clădirile școlare, pînă ieri vibrînd de însuflețirea milioanelor de copii și tineri, 3-a așternut li- niștea. Au rămas aici doar pro- fesorii care, o dată cu pregătirea acțiunilor de vacanță, încheie bi- lanțul muncii comune din prima și cea mai lungă etapă a anului școlar. Din știrile primite la re- dacție, cei mai rpulți înregistrează în acest bilanț valori ridicate. La Liceul „Nicolae Bălcescu’ din Pitești (director tov. N. Mitu- lescu) se constată un spor de ca- litate în munca tuturor profesori- lor. In mod deosebit a crescut numărul dascălilor cu rezultate foarte bune. Asemenea rezultate au obținut, de pildă, profesorii Dumitru Mihalașcu și Eduard Mi- nasian la matematică, George Aman la limba română, Tudor Popescu Ia limba latină. Cu men- țiunea „foarte bine' au încheiat primul trimestru clasele a Xl-a „I”, a Xl-a „Z", a IX-a ,,B', care înre- gistrează un număr mare de elevi cu cunoștințe bogate. Primul trimestru a însemnat la Liceul „N. Bălcescu" din Pitești și începutul unor cercetări despre modul cum se reflectă personali- tatea profesorului în procesul de învățămînt. S-au creat, așadar, premise serioase pentru succesul muncii întregului an școlar. Parcă așteptînd ea însăși vacanța, iarna s-a grăbit să aștearnă "peste întreaga țară veșmint de nea îna- inte de a o prinde din urmă ultimul sunet de clopoțel al trimestrului întîi. Deschizătorii de pîrtie în bucuriile va- canței aflată la înttl- ni rea anului vechi cu anul nou sînt gata să se avinte în în- trecere. Liceul „I. L. Caragiale" din Plo- iești (directoare prof. emerită Aspasia Vasiliu) încheie de ase- menea bilanțul primului trimes- tru cu rezultate frumoase. Printre alte realizări demne de remarcat, aici primul trimestru a adus și încununarea unor strădanii ale e- levilor și profesorilor ce doreau să editeze o revistă școlară. De curînd a apărut numărul 1 al a- cestei reviste, sugestiv intitulată „Primii pași". Realizată cu mijloa- ce proprii, în condiții grafice izbutite, cu ilustratii de gust, re- vista, care se adresează elevilor liceului, publică producții literare ale acestora, rubrici de știință și artă, cronici ale diferitelor laturi din activitatea școlară, polarizînd în direcții pozitive interesele citi- torilor ei. Analiza trimestrială a activității sculare Carnet de note Ieri, cînd au luat va- canță, elevii au primit și notele pe trimestrul I. Prin calificative ci- frice care sînt rezulta- tul unor simple opera- ții de adunare și îm- părțire, profesorii au e- valuat ceea ce au ciș- tigat copiii în cunoștințe și deprinderi. Am putea să atribuim și profesorilor note pentru chipul în care se achită de obligațiile lor ? Fără creion roșu, fără catalog și fără... aritmetică, să încercăm. Evident, a vorbi des- pre notele profesorilor e doar o figură de stil. Nu este insă mai puțin ade- vărat că eforturile, con- știinciozitatea sau lipsa ei nu rămin neconsem- nate. Școlile din Cluj s-au caracteri- zat în acest trimestru printr-o at- mosferă de intense preocupări pe linia cercetărilor științifice. Pro- fesorii Matei Augustin de la Li- ceul nr. 4, Margareta Boer dP^ia Liceul nr. 3 și Ion Stoian de la Liceul nr. 9 au experimentat pre- darea matematicii potrivit meto- delor învățămîntului programat. Elevii cu care s-a organizat expe- rimentul și-au dezvoltat deprinde- rile de calcul și raționamentul matematic, dovedesc un interes deosebit pentru problemele de or- din teoretic ale disciplinelor ma- tematice. Ne aflăm la sfîrșitul primului trimestru, moment în care dintr-o necesitate obiectivă, orice colectiv profesoral efectuează analiza obiș- nuită la încheierea fiecăreia din etapele anului școlar. Este vorba de o analiză care, avînd, întrucîtva un caracter de apreciere finală, trebuie să constituie în același timp, o premisă a desfășurării acti- vității în trimestrul următor, în condiții și cu rezultate superioare. Concluziile la care ajungem în buie să conțină nu numai date statistice ci și, mai ales, judecăți de valoare. în ce sens orientăm aceste date și judecăți, care să fie criteriul ordonării lor, ce instru- ment de ierarhizare ne poate sluji pentru a determina eficiența ana- lizei, eficiență concretizată, în ul- timă instanță, în situarea la un ni- vel mai ridicat a activității ulte- rioare ? De obicei, în analizele finale ocupă un spațiu important notele cunoștințele, dezvoltarea capacită- ților creatoare ale elevilor etc. Pe primul plan trebuie să se situeze, desigur, și analiza rezultatelor în domeniul formării morale a elevi- lor, al dezvoltării trăsăturilor po- zitive de caracter, a emoțiilor și sentimentelor superioare, ca și în domeniul educației lor estetice și fizice. Deci materialul faptic, da- tele cu care va opera analiza de la sfîrșitul trimestrului vor fi subor- donate unor criterii care să aibă în vedere realizarea acestor ce- rințe. Privit prin prisma lor, ma- terialul faptic va sluji profesorilor să delimiteze științific stadiul în care se află întreaga lor activitate, laturile ei lacunare și soluțiile pla- Prof. T. TEODORESCU I.P.C.D. București (Continuare In pag. a 4-a) analiza trimestrială finală se află în relație cu și decurg în mare mă- sură din analiza curentă a lecțiilor, a activităților în afară de clasă și de școală, a muncii diriginților, a muncii metodice etc. Ele se ba- zează pe datele adunate de mem- brii colectivului didactic în tot de- cursul activității lor din timpul trimestrului, ca și pe concluziile și mediile, ca unul din mijloacele care oferă o oglindă cantitativă aproximativ fidelă a produsului muncii didactice. Sînt importante, firește, și acestea trebuie luate în considerare, în mod științific, și ele — și vom arăta cum se impune să fie, după părerea noastră, acea- stă luare în considerare. Pe primul Realizări deosebite pe linia mo- dernizării învățămîntului s-au ob- ținut și la Liceul „Mihai Viteazul' din Turda, unde s-a instalat de curînd o modernă sală de curs, dotată cu aparatură audio-vizua- lă complexă. Sala poate fi folosi- tă de 40 de elevi, instalați fiecare într-o cabină dotată cu microfon, receptor și semnalizator. începînd de la perdele și pînă la aparate le de proiecție, tot ce se află în această sală funcționează în mod automat. La masa de comandă a profesorului sînt instalate două magnetofoane, un picup și un amplificator cu mai multe canale, care face posibilă transmiterea unor semnale simultane. Labora- torul dispune, de asemenea, de un aparat modern de proiecție, sincronizat cu un magnetofon la care se Imprimă explicațiile ne- cesare. parțiale stabilite de conducerea școlii ca urmare a asistării la lec- ții, a sondajelor orale și scrise, a chestionarelor și convorbirilor or- ganizate. a studierii documentelor școlare etc. Dacă însă în analiza curentă avem în vedere fenomene particulare, adeseori întîmplătoare, legate de o lecție, de o experiență etc., în analiza trimestrială accen- tul trebuie să cadă pe delimitarea aspectelor tipice, generale. De ase- menea. în analiza trimestrială, spre deosebire de cea curentă, care are un caracter individual mai pro- nunțat, accentul cade pe cerceta- rea activităților în colective de muncă. Analiza trimestrială poate și tre- plan trebuie să stea însă analiza concepției după care s-a organizat munca întregului colectiv didac- tic și a fiecăruia din membrii lui în cursul primului trimestru, ca și a modului cum s-a realizat în prac- tică. în viață, această concepție. Așadar — cum au fost asigu- rați factorii de mediu, psiholo- gici și igienico-sanitari, cum s-au desfășurat lecțiile în funcție de coordonatele majore ale proce- sului de învățămînt : structura- rea cunoștințelor în jurul unor idei sau teorii fundamentale, se- lecția și introducerea cunoștințelor în sisteme logice, pentru a forma elevilor deprinderea de a acumula, prelucra și demonstra individual In acest număr : Activitatea cu pionierii — Căi de dezvoltare a interesului pentru învățătură (pag. 2) Vechi școli tîrgoviștene (pag. 2) Multiplele valențe ale timpului liber (pag. 3) în zilele vacanței de iarnă (pag. 4) Fiindcă am început să vorbim, despre medii și note, să ne oprim mai întîi la ele. Să răs- foim, la întîmplare, un catalog. De exemplu, catalogul clasei a Vil-a „D" de la Școala gene- rală nr. 156 din Bucu- rești. Primul obiect — limba și literatura ro- mână, unul dintre o- biectele cu cele mai multe ore pe săptămină și deci, firesc, și cu- cel mai mare număr de note. Profesoară, Silvia Borza. Notele, în general în nu- măr de trei sau patru, au o anume periodici- tate din care rezultă că profesoara a verificat cunoștințele elevilor la intervale de timp apro- ximativ regulate. Ele- vul Andrei Mircea a fost notat la 7 octom- brie, la 30 noiembrie și Ia 19 decembrie. Cole- gul lui Munteanu Ion la 21 octombrie, 4 no- iembrie, 16 decembrie și 19 decembrie. Coman Nicolae — Ia 21 octom- brie, 21 noiembrie și 19 decembrie. Notele date la 19 decembrie, care se repetă la toți elevii, re- prezintă probabil un ex- temporal de ultimă oră. în general se pare că tov. Borza, a acordat grija cuvenită notării ritmice. Mediile alcătuite de ea. vor putea repre- zenta, deci o apreciere reală a cunoștințelor e- levilor. Dar să mergem mai departe și să ne oprim la chimie. Profesoara Gherghina Puiu, direc- toarea școlii, ne infor- mează că aici apar unele „dificultăți". — în ce constau di- ficultățile ? Directoarea deschide caietul de asistențe și ne prezintă o situație cel puțin ciudată. •— Pînă la data de 12 decembrie nici un elev nu avea mai mult de o notă. La aceeași dată au fost notați 12 elevi. Șase cu note de trei și patru, și șase cu nota cinci. Și tot la aceeași dată 11 elevi nu aveau nici un fel de notă. Pe data de 19 decembrie apar numai opt elevi care nu aveau note îna- inte de 12 decembrie. Deci, între timp, trei e- levi au primit note „re- trospective". Să trecem peste faptul ', tot pînă la 19 decembrie, din 40 de elevi 34 au numai cîte o notă, 21 fiind de 3 și 4, și că cei șase cu cite două note au de aseme- nea note de 3 și 4. Con- statăm însă o altă „mi- nune". Conform, oraru- lui, lecțiile de chimie au loc luni și vineri. Dar e- leva Vasile Marinela pri- mește un 2 în ziua de sim- bătă, 12 noiembrie, iar Gheorghe Ștefănescu un 3 joi. 24 noiembrie, zi în care alți doi colegi ai lui încasează cîte un patru. Ne întrebăm cam cum apreciază elevii corecti- tudinea profesorului in atare condiții ? Și ne mai întrebăm cît de juste sînt mediile în- cheiate pe o astfel de bază ? Și ce medie ar merita profesorul care manifestă atîta, hai să-i spunem cu indulgență, superficialitate ? — pen- tru că, de fapt, e ceva mai grav. O acțiune • caracteris- tică pentru munca di- O. BUZESCU /Continuare în pag. a 4-a) Dezbaterile din cercurile pedagogice Se manifestă în majoritatea școlilor țării, printre tendințele cu deose- bite rezultate pozitive în domeniul învățămîntului, preocuparea crescîndă a cadrelor didactice pentru rezolvarea știin- țifică a celor- mai actuale probleme ale in- strucției și educației, interesul pentru in- troducerea noului în munca didactică. A- ceastă preocupare, răspunzînd unor înalte comandamente sociale, este înlesnită și stimulată, pe plan local, de cercurile peda- gogice ale învățătorilor și profesorilor, chemate să înregistreze și să promoveze cu promptitudine și competență realiză- rile valoroase, să impulsioneze tendințele noi, să organizeze discuții cu caracter ști- ințific în jurul unor experimente, metode și forme de activitate. în cursul acestei vacanțe cercurile pe- dagogice din întreaga țară vor ține obiș- nuita lor ședință trimestrială. Este momentul ca, utilizând tot ceea ce s-a realizat pînă acum, privind în mod cri- tic activitatea desfășurată, cercurile să facă un pas mai departe, să treacă la o etapă superioară de generalizare a muncii metodice, imprimînd un mai accentuat ca- racter științific muncii lor. Tematica cercurilor pedagogice, stabilită în ge- neral la începutul anului școlar, prevede în cele mai multe cazuri 'probleme inte- resante : utilizarea mijloacelor șl tehnici- lor audio-vizuale, dezvoltarea capacităților de gîndire creatoai^ la elevi, raporturile între clasic și modern în predarea diferi- telor discipline școlare, specificul educației adolescenților, orientarea școlară și profe- sională etc. Se evidențiază astfel atenția pe care o acordă corpul profesoral găsirii unor soluții științifice la unele probleme importante ale școlii contemporane, ale desfășurării procesului de învățămînt în condițiile actualei revoluții tehnico- științifice, ale educației tinerei gene- rații la nivelul cerințelor desăvîrșirii construcției socialismului în țara noastră. Există însă și destule cercuri care și-au propus să discute probleme ultracunos- cute cum ar fi mult bătătorita metodică a lecțiilor de recapitulare sau aspectele „cla- sice" ale notării, laturi minore ale muncii independente a elevilor etc. Se impune ca acestea să-și revizuiască tematicile, orien- tîndu-se și ele spre problemele esențiale ale învățămîntului. Fiind o condiție de mare însemnătate, tematica — oricît de bună — nu asigură însă, prin ea însăși, succesul activității în cerc. Hotărîtor este modul cum se reali- zează dezbaterea temelor, cum se desfă- șoară această dezbatere. Este binecunoscut faptul că adesea se prezentau în cercuri referate în care se formulau teze generale, fără nici o cores- pondență cu situația concretă, că nu o dată autorii lor utilizau o bibliografie de- pășită sau insuficientă, citate netrecute prin filtrul părerilor proprii, date statis- tice neinterpretate calitativ etc. Se impune ca pretutindeni unde s-au manifestat de- ficiențe de acest fel ele să fie înlăturate. Cei ce alcătuiesc materialele care urmea- ză să fie prezentate în cercuri pot dobindi o orientare privind elaborarea acestora prin studierea unor lucrări pe această temă apărute în presa pedagogică, a unor broșuri și materiale de îndrumare elabo- rate de I.P.C.D. etc. Ridicarea pe o treaptă superioară a acti- vității cercurilor pedagogice impune cu necesitate trecerea de la difuzarea experi- enței cadrelor didactice în mod simplist, descriptiv, la studierea și generalizarea de pe poziții științifice a acestei experiențe la decontarea ei de elementele sale episo- dice. accidentale la descoperirea legită- ților care o fundamentează. Cercurile pedagogice sînt chemate să determine o schimbare de atitudine a fiecărui învă- țător și profesor față de propria Iui muncă, orientîndu-1 s-o considere ma- terial de cercetare și totodată, sub as- pectul ei calitativ, ca mijloc de ve- rificare a unor ipoteze. înregistrarea fap- telor de observație și mai ales interpreta- rea lor trebuie realizate după criterii ști- ințifice, care să asigure transcrierea obiec- tivă a realității. Prof. ROMEO DĂSCALESCU secretar științific al Institutului de științe pedagogice (Continuare în pag. a 4-a) ACTIVITATEA CU PIONIERII Căi de dezvoltare a interesului pentru învățătură DIN TRECUTUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI NOSTRU Vechi școli târgoviștene Unul din obiectivele principale ale Organizației pionierilor este acela de a stimula preocuparea ele- vilor pentru învățătură. Aplicînd în viață prețioa- sele îndrumări formulate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român,,în cuvîntarea rostită la Consfătuirea de constituire a Consiliului Națio- nal al Organizației Pionierilor și prevederile cu- prinse in noile acte statutare ale mișcării pionie- rești, comandanții de unități și de detașamente se străduiesc să educe la pionieri, prin forme specifice, adecvate vîrstei și înțelegerii lor, dragostea față de carte, dorința de a-și însuși cît mai multe și mai temeinice cunoștințe, interesul pentru studiu, pen- tru știință și tehnică, îi deprind să fie perseverenți, sirguincioși. Despre activitățile care s-au inițiat în acest scop în cursul primului trimestru am discutat cu cîțiva comandanți ai detașamentelor de pionieri de la Școala generală nr, 128 din Capitală. Acțiuni care poartă pecetea vîrstei copiilor De la începutul discuției noastre a fost subliniat faptul că, purtind pecetea vîrstei copiilor fiecare ac- țiune organizat- în ca- drul detașamentelor este fundamentată in același timp pe principiile peda- gogiei științifice, răspunde unor cerințe impuse de procesul de învățămînt. — Se știe că la vîrsta pio- nieratului — ne-a spus to- varășul SPIRIDON ANTI- PA — copiii nu au încă formată o motivație clară a învățării, nu sint su- ficient de conștienti pen- tru ce trebuie să în- vețe. De la pionierul din clasa a III-a și pînă la cel din clasa a VII-a răspunsu- rile la această întrebare diferă. De aceea se impune ca noi. comandanții de de- tașamente. să completăm activitatea dusă pe aceas- tă linie în scoală, lămurind copiilor sensul, semnifica- ția îndatoririi lor de a în- văța. Deseori le spunem pio- nierilor că învățătura con- stituie pentru ei o datorie patriotică. Rostite într-o ocazie sau alta, aceste cu- vinte au ecou în sufletele pionierilor numai dacă le explicăm în așa fel încît ;i să înțeleagă ce înseamnă datorie patriotică, care este conținutul acestei noțiuni. Cred că aceste lucruri tre- buie lămurite încă din pri- mul an de pionierat — fi- rește la nivelul înțelegerii unui școlar de clasa a III-a — și continuate apoi, gradat. în fiecare an. La detașamentul clasei a V-a, unde sînt comandant, tinînd seama de specificul acestei clase, de condițiile noi de învățătură pe care le implică ea. m-am preo- cupat în mod deosebit de această problemă încă de Ia începutul anului școlar, în trimestrul I am discutat adesea cu pionierii despre necesitatea de a învăța în mod ritmic, de a nu sări nici o lecție, nici o temă. N-au fost discuții duse „în general", ci comentarii pe marginea unor situatii, a unor fapte concrete din viata clasei. Pe lîngă a- ceasta am organizat și două acțiuni speciale — un sim- pozion cu tema „A fi pio- nier înseamnă a fi fruntaș la învățătură" și o discuție despre necesitatea de a nu neglija nici un obiect. Largile posibilități ale muncii pionierești — Sînt Intru totul de a- cord cu colegul meu — a continuat profesoara R. GRUIA — că Organizația pionierilor, prin posibilită- țile largi pe care le are. poate da acestora un aju- tor foarte prețios în ridi- carea nivelului kt învăță- tură. Pe mine m-a preo- cupat în mod deosebit sti- mularea interesului față de studiul matematicii și fizi- cii care, după cum am pu- tut observa, par unor elevi foarte grele. Și ca profesor și în calitate de comandant am căutat pe toate căile să le dezvălui frumusețea acestor obiecte, să-i fac să le îndrăgească. Bunăoară, sînt în detașa- mentul nostru pionieri care nu manifestă interes pen- tru fizică, dar în schimb sînt pasionati pentru con- strucția modelelor de avi- oane. I-am antrenat la o astfel de activitate, dar le-am explicat că nu vor putea construi avioane fără cunoașterea și aplicarea u- nor legi ale fizicii. Treptat au început să des- copere marile satisfacții pe care le aduce învingerea dificultăților întîmpinate în studiu. Or, aceasta alimen- tează și sporește interesul lor fată de învățătură in- dependent de mobilul ini- țial — construcția modele- lor de avioane. O cale ase- mănătoare am folosit și în ceea ce privește matemati- ca. Am organizat. bună- oară. un concurs „Cine știe cîștigă" pe teme de mate- matică. o întrecere de cal- cule rapide, un simpozion cu tema „Din istoria mate- maticii românești". Sprijin eficient consolidării și îmbogățirii cunoștințelor — Cît despre mine — a arătat tovarășa CORNELIA BARTOC — m-am concen- trat. într-o primă etapă, asupra dezvoltării intere- sului pentru geografie și științe naturale. Sînt co- mandant de detașament la clasa a Vl-a „D“, unde e- levii învață geografia con- tinentelor. Sînt multe lu- cruri de memorat aici, mul- te cunoștințe noi. Știu că Ceasuri pline de farmec în tovărășia oirților preferate la această vîrstă copiilor le place să călătorească, pe a- ripile imaginației lor. peste mări și oceane, prin hățișu- rile pădurilor tropicale, prin împărăția albă a ghe- țarilor. De aceea am ini- țiat cu detașamentul două călătorii imaginare — una de la Oceanul Pacific la Oceanul Atlantic, alta prin Africa. Am fost mirată de bogăția și varietatea de cu- noștințe dovedite de pio- nieri. De asemenea, am vi- zionat cu ei o serie de fil- me documentare despre diverse țări sau regiuni ale globului. In ceea ce privește zoo- logia — tinînd seama că este un obiect nou — am inițiat o serie de vizite la Muzeul de istorie naturală „Grigore Antipa" și la Gră- dina zoologică. Tov. ELIZA OTOB1CU, comandant al detașamen- tului de pionieri din clasa a Vl-a „E“ și-a îndreptat activitatea cu pionierii. în primul trimestru. în special spre dezvoltarea deprinde- rilor de studiu sistematic, învățîndu-i să fie perse- verenti și harnici, dezvol- tîndu-le deprinderile do- bîndite în școală. — Am apelat, cum era și firesc, la alte forme de- cît cele folosite în procesul de învățămînt — ne-a spus tov. Otobîcu De pildă, pen- tru a le consolida deprin- derile de exprimare co- rectă, frumoasă, am orga- nizat în acest trimestru cîteva acțiuni care i-au a- tras în mod deosebit și care, după cît consider, și-au atins scopul. Printre ele amintesc șezătoarea li- terară in care pionierii au prezentat scurte povestiri, poezii și ghicitori, ca și „jurnalul de călătorie" în care pionierii au descris, pe baza materialului stu- diat, o regiune a tării. Am organizat de curînd o ac- țiune care a contribuit mai ales la dezvoltarea gîndirii și a imaginației pionierilor. Eu le-am istorisit începu- tul unei întîmplări si ei au trebuit să o continue. Fie- care a căutat să găsească fapte, situatii care să dez- volte în mod logic și inte- resant firul povestirii. — S-au dovedit rodnice — a continuat tov. ALE- XANDRINA ENACHE, co- mandanta unității de pio- în discuția noastră au fost trecute în revistă și alte acțiuni care au avut drept scop educarea pio- nierilor în spiritul dragostei față de învățătură, al interesului față de studierea unor obiecte, con. solidarea unor deprinderi etc. Așa cum au subliniat comandanții participanți la discuție; toate aceste acțiuni au dus, prin specificul lor, și la mai buna în- țelegere a unor noțiuni predate în școală, la fixa- rea cunoștințelor, la îmbogățirea lor. Eficiența ac- țiunilor organizate, rezultatele acestora se manifestă în notele bune și foarte, bune cu care majoritatea pionierilor și școlarilor încheie acest trimestru, în interesul tot mai sporit pe care îl manifestă pentru învățătură, în dorința lor de a ști cît mai multe, M. ROBEA 1 Diplomatarium italicum, Roma II p. 396 (vezi și V. Papacostea — „Ori- ginile învățămîntului superior". Stu- dii 1960 nr. 5). 1 * P. P. Panaitescu — L’influence de l'oeuvre de Pietre Mogila archeve- que de Kiev dans Ies Principautes roumaines, Paris, 1926, p. 40. । Biblioteca Academiei ms. 312. f. 217. nieri de la Școala generală nr. 128 — și concursurile cu tema „Recunoașteți au- torul". Pionierilor le-au fost prezentate fragmente din diverse opere literare citite anterior de ei, cerîn- du-li-se să numească auto- rul și opera și să continue oral povestirea. Asemenea acțiuni au fost organizate și pentru detașamentele din clasele mici. Bineînțeles. însă că în desfășurarea lor s-a ți- nut seama de particularită- țile pionierilor în vîrstă de 9—10 ani. De aceea, cînd s-au organizat, bunăoară, dimineți de basm, poves- tirile au fost îmbinate cu scurte dramatizări, cu pro- iecții, cu audiții la picup sau magnetofon etc. în fe- lul acesta au fost mai a- tractive, pionierii le-au as- cultat cu mai mult interes. în istoria învățămîntului din Țara Românească, orașul Tîtgo- viște se impune încă din prima ju- mătate a secolului al XVII-lea ca un important centru de cultură, avînd școli asemănătoare celor din Europa centrală și apuseană. Interese economice și poli- tice, precum și dezvoltarea relați- ilor cu țările apusene au dus la înființarea unei școli în care ti- nerii să învețe limba latină fără a mai fi nevoiți să plece în acest scop peste hotare. S-a deschis ca urmare la Tîrgoviște în toamna a- nului 1646 așezămîntul „Schola greca e latina". Documentele men- ționează că în acea vreme postel- nicul C. Cantacuzino adusese ca profesor pentru fiii săi Șerban și Drăghici pe învățatul Pantelimon Ligaridi, care a fost mai apoi profesor la această școală. Existența ei între anii 1646—1651 este dovedită de unele scrisori și rapoarte trimise către instituția „De Propaganda Fide". Astfel, în- tr-o scrisoare din 1649, P. Liga- ridi menționează că, sosind la Tîr- goviște (în 1646), a făcut școală de limba greacă și latină. Un raport din 1648 al lui P. Diodot, arhiepis- cop catolic la Sofia, subliniază că acesta a găsit la Tîrgoviște pe P. Ligaridi „che tenera la schola gre- ca e latina". într-o scrisoare din 12 august 1650, P. Ligaridi arăta că de „quattro anni m'affaticai inseg- nando a duodeci giovani Rhetorica e Logica in lingua greca e latina" — de patru ani m-am trudit învă- țînd pe 12 tineri retorica și logica în limba greacă și latină '. în sfir- șit, Daniil Panonianul, cel care a tradus din elină în românește, la 1652, „îndreptarea legii", mențio- nează în prefața acestei cărți că a învățat „gramatica și sintaxisul" la Ignatie Petriti și P. Ligaridi, „das- căli desăvîrșiți". Documentele menționate mai sus arată că „Schola greca e lati- na* de la Tîrgoviște era organi- zată după modelul colegiilor apu- sene. cu ani de studii de gra- matică. retorică și logică. Spre deosebire de celelalte colegii, aici se punea accent și pe cultura greacă. în afară de Pantelimon Ligaridi, școala a avut profesor pe Ignatie Petriți, originar, ca și el, de la Hi- os. Luînd de bază afirmația lui P. Ligaridi — din scrisoarea de la 12 august 1650 — că preda reto- rica și logica, s-ar putea presu- pune că învățăturile gramaticii e- rau predate de Ignatie Petriți. în orice caz, înainte de a fi trecut la „Schola greca e latina", tinerii tre- buiau să fi învățat cu alți profe- sori limbile respective. „Schola greca e latina" de la Tîrgoviște se înscrie în istoria în- vățămîntului din țara noastră ca o școală de erudiție a vremii și a- rată că boierii înaintați erau pre- ocupați să dea fiilor lor o învăță- tură de nivel mai înalt, stabilin- du-se prin aceasta contactul cu cultura Europei apusene. Faptul că între tinerii care au studiat în această școală a fost și Daniil Pa- nonianul — fiu de țăran din Tran- silvania — ne arată legătura care exista între Țara Românească și Transilvania și sprijinul pe care-1 acorda Țara Românească tinerilor din Transilvania veniți la învăță- tură în țară, sprijin concretizat mai ales prin întreținerea, mai tîr- ziu, la școala de la Colțea a unui însemnat număr de elevi tran- silvăneni, precum și prin diferi- te danii acordate de domnitorii ro- mâni pentru școlile românești din Scheii Brașovului. Tot la Tîrgoviște a existat, în timpul domniei lui Matei Basarab, și o școală de slovenie de nivel mai înalt, despre existența căreia aflăm dintr-un raport al misiona- rului Baksic. între profesorii a- cestei, școli au fost „didascălul" Grigorie, Teodor, Staicu grămă- ticul, Daniil, dascălul. Se pare că școala era pusă sub în- drumarea lui Udriște Năsturel. Călugărul rus Arsenie Suhanov, sosit în Țara Românească în 1650, menționează că a găsit un stu- dent ucrainean pe nume Teodor Rutheanu care învăța la școala lui Udriște Năsturel *). Caligrafia do- cumentelor emise de cancelaria domnească, felul cum sînt redac- tate și preocuparea dascălilor de a alcătui lexicoane indică o școa- lă de nivel mai înalt decît a ce- lor existente pe lîngă mînăstiri, unde elevii deprindeau scrisul și cititul. Dacă la Tîrgoviște a existat o școală greacă și latină de nivelul colegiilor din Europa centrală și apuseană și o școală slavonă ase- mănătoare celei de la Trei Ierarhi (Iași) și de la Kiev, trebuie că tot aici, în același loc cu școala de slo- venie sau în altă parte, a fost si o școală pentru învățarea limbii române. în perioada 1600—1627 au fost identificați în Țara Româ- nească aproape 400 de dieci, gră- mătici, logofeți etc., care au scris documente în limba română. De menționat că numai în doi ani (1626—1627) numărul acestor „scri- itori" de documente românești se ridică la 130. Numeroșii dieci, gră- mătici etc. trebuie să fi învățat undeva să scrie și să citească în limba poporului, care începuse să fie folosită din ce în ce mai mult. Presupunem că o școală în lim- ba română trebuie să fi existat pe~ lîngă curtea domnească. P^*tru j elevii aceslei școli și ai altora manatoare a tradus desigur Stat- cu grămăticul, din slavonă în ro- mână, culegerea de texte religioa- se și tot pentru ei a alcătuit și gramatica română care se găsește în codicele Sturzan. De altfel, în prefața Lexiconului slavo-român, Staicu menționează că a alcătuit această lucrare ca ,.să fie plăcu- ților mei ucenici întru învățătura gramaticii" *). Reiese că el a fost profesor în perioada de după 164,3. cînd își desfășoară activitatea aici. Staicu a predat gramatica slavonă după ediția din 1619 a gramaticii lui Smotrițki, iar pentru limba română alcătuise un text paralel de gramatică slavo-română, con- siderat ca cea mai veche încer- care de gramatică românească. Activitatea depusă de acest das- căl și de alții asemenea Ivii pen- tru alcătuirea de lexicoane și gra- matici a contribuit la dezvoltarea unui învățămînt în limba română. GH. PÎRNUȚA și I. LUPU-RÎJLEȚU Topica și logica în analiza gramaticală RIndurile de fată au la bază divergenta de opinii iscată, la o școală din Capitală cu ocazia unei analize gramaticale în jurul predicatului nominal. Des- pre ce este vorba ? în manualul de limba română pentru clasa a III-a (edi|ia 1966). p. 226, se dă un text intitulat „Ste- jarul", în care elevii trebuie să sub- linieze (cu două linii) predicatele. Discuțiile și soluțiile diferite au ple- cat de la propoziția „Fructul steja- rului este ghinda" O învățătoare a demonstrat copiilor că predicatul (nominal) este este ghinda, iar su- biectul — fructul. Ceilalți învăță- tori au analizat invers ; predicatul — este fructul, iar subiectul — ghinda, motivînd că „logic" „ghin- da este fruct" și că în plus ordi- nea cuvintelor poate fi inversată, ceea ce ar fi și mai plauzibil : „Ghinda este fructul stejarului". Cine a avut dreptate, sau, mai bine-zis, cine a dat o soluție co- rectă elevilor 7 Dar să amînăra răspunsul imediat. Realitatea lingvistică oferă — trebuie să recunoaștem — o mare varietate de reiatii în cadrul a- nalizei gramaticale (relații de coordonare, de subordonare, de dependență de dominare etc.) în- tre elementele lingvistice. Analiza gramaticală ne dovedește că toa- te relațiile sînt ma: mult sau mai puțin complexe Dintre ele, se pare că cea mai complexă este cea de subordonate Toate relațiile sînt logico-matematice și pentru toate trebuie să avem în vedere situa- ția lor contextuală Cînd spunem „părți- principale” ne gîndim imediat că intre subiect și predicat există o relație de ega- litate Știind că relația de egalitate este o relație de echivalență, n-a fost greu ca, pe cale logică (nu gramaticală l) să se ajungă, în analiza gramaticală, la o relație inversă sau de conversiune (con- versă). Asemenea structuri sintac- tice echivalente prin inversiune există, de exemplu, prin schimba- rea diatezei active cu cea pasivă: x anunță pe y = y este anunțat de x, sau, in cazul gradelor de comparație : nu e mai puțin vino- vat x decît y, ceea ce înseamnă că x și y sînt ia iei de vinovați, „egalitate" după cum x nu e tot așa de vinovat ca y poate însem- na „inferioritate" sau, în funcție de context, superioritate" etc. Esențial ni se pare a stabili le- găturile logice de care ascultă ca- tegoriile gramaticale în Interacțiu- nea lor reciprocă, căci, operînd cu categorii gramaticale, operăm, în fapt, cu unități care au un anu- mit conținut. Așa se și explică de ce părțile de vorbire se definesc deseori prin cele două funcții ale lor : funcția lexicală (sau seman- tică) și funcția sintactică. De exemplu, un substantiv se carac- terizează nu numai prin faptul că desemnează un obiect, ci și prin aceea că îndeplinește o anumită funcție (de subiect, nume predica- tiv, atribut, complement etc.), ver- bul arată o acțiune, o stare, dar poate fi predicat, complement, a- tribut (și chiar subiect) etc. Deci între funcția semantică șl funcția sintactică nu se poate stabili o corespondență riguroasă Funcția sintactică a părții de vorbire este un corolar al funcției lexicale, în care criteriul morfologic este im- plicit, deoarece se ține seama de structura morfologică a cuvîntului. De exemplu, cînd zicem „el e (a) plecat în oraș" se înțelege „este absent, lipsește", dar „el a fost plecat tn oraș" însemnează „e prezent" etc. Aceste considerații teoretice ne arată că funcția părților de vorbire este determinată de situația lor contextuală. Ca să revenim la re- lația subiect-predicat, vom spune că topica, conținutul șl uneori ac- centul sînt determinante. în pro- pozițiile „Eu sînt acesta" și „A- cesta sînt eu", subiecte sînt pro- numele care preced verbul copu- lativ, iar nume predicative, cele așezate după copulă. Cînd nume- le predicativ este așezat înaintea copulel el poate fi recunoscut și deosebit de subiect prin aceea că poartă accentul propoziției, că trebuie rostit pe un ton mai ridi- cat. Astfel, dacă Inversăm ordi- nea cuvintelor din propoziția „Prietenul lui era pădurarul" (în care prietenul este subiect) șt în- cepem cu numele predicativ : „Pă- durarul era prietenul lui", trebuie să accentuăm în mod deosebit cu- vîntul pădurarul, pentru ca nu cumva el (pădurarul) să fie înțe- les ca subiect (prin lipsa intona- ției). Implicațiile logice ale numelui predicativ se sprijină pe conținu- tul acestuia. După cum se știe, nu- mele predicativ are două funcții : de caliiicare, prin care atribuie subiectului o notă, o însușire, o caracteristică, sau îl încadrează (logic) într-o noțiune supraordo- nată (într-o clasare oarecare) ; de Identificare cînd exprimă o noțiu- ne singulară a cărei sferă logică se suprapune sferei subiectului. Ca indici gramaticali, substantivul nume predicativ de identificare apare articulat cu articol hotărît, iar ca nume predicativ de califi- care, substantivul apare nearticu- lat sau articulat cu articol nehotâ- rît (în nominativ, genitiv, acuzativ cu prepoziție). Cînd zicem bună- oară : „Pupăza era ceasornicul sa- tului" (Creangă), numele predica- tiv ceasornicul este de calificare; prin inversiune : „Ceasornicul sa- tului era pupăza", unde ceasornicul este subiect, iar pupăza a deve- nit nume predicativ de idenitfica- re. Tot astfel : „Popescu este stă- pînul casei" (stăpînul —nume pre- dicativ de calificare) ; „Stăpînul casei este Popescu" (Popescu = nume predicativ de identificare), sau chiar în cazul subordonatei predicative : „Lucrul cel mat bun e sa învețe regulat", dar „Să înve- țe regulat e lucrul cel mai bun’ (în care „să învețe regulat" este sub- ordonată predicativă în prima pro- poziție, dar subordonată subiecti- vă în a doua). Și acum, ca să revenim la exem- plul nostru de la început, pentru care eram datori cu un răspuns, vom spune că, în formularea din manual „Fructul stejarului este ghinda", predicatul nominal de identificare e este ghinda (sub- stantivul apare articulat cu articol hotărît și, logic, exprimă o noțiune singulară a cărei sferă logică se suprapune sferei subiectului). Prin conversiune : „Ghinda este fructul stejarului", predicatul nominal = este fructul, numele predicativ fruc- tul este de calificare, fiindcă atri- buie subiectului o caracteristică, îl încadrează într-o noțiune supra- ordonată. Topica, logica, conținu- tul sînt aici decisive, ca și indicele gramatical (articolul hotărît). In- tervenția accentului (sau a intona- ției) este un factor de stilistică, de redare afectivă a unui text, ceea ce, în speță, nu era cazul. De- monstrația era inoperantă. Modul de prezentare a proble- mei în articolul de față are in ve- dere, se înțelege, numai informa- rea profesorilor. GH. POALELUNGI Facultatea de limbă șl literatură română, Universitatea București PAGINA 2 MULTIPLELE VALENȚE HE TIMPULUI LIBER Experiențe și păreri privind studiul limbilor străine Toate dicționarele consemnează unanim : a te distra înseamnă a-ți petrece timpul în mod agreabil. Fiecare om — și cu atît mai mult tinerii — caută să-și organizeze timpul liber pe măsura preferin- țelor lui. în procesul muncii, al studiului există necesitatea psihică și fizică a unui repaus, a unei distracții. Și această necesitate nu poate fi ignorata. — Distracția este o latură a ac- tivității omenești creatoare — ne-a spus conf. univ. TAMARA DO- BRIN. La omul matur, modul cum tji petrece timpul liber este o parte componentă a personalității lui, care îl definește, oglindind exis- tența unei trebuințe, a unui interes pentru ceva. La adolescenți, aflați încă in perioada de formație, există o mare nestabilitate a intereselor, o lipsă de adîncime și de motiva- ție temeinică care să stea la baza distracției. Apare deci, cu necesi- tate, nevoia orientării tineretului și in această direcție. — Modul de a se distra al unui individ nu poate fi acceptat în una- nimitate de restul oamenilor — arată FLORIN GHEORGHIU. Unora le place să danseze, altora să meargă la spectacole, unora să facă sport, altora să se dedice unor pasiuni sau să-și dezvolte anumite aptitudini. Și numai din această scurtă enumerare se poate vedea cit de largă este sfera termenului de distracție, cit de multiple sint valențele ei. Majoritatea participanților la an- cheta noastră au reliefat că pen- tru toți este clară necesitatea ac- tivităților pe care le numim, in mod obișnuit, distracții. Problema esențială este însă cum se valo- rifică potențele educative ale dis- tracției, modul în care sînt folosite multiplele ei forme, astfel încît să nu constituie numai un divertis- ment, ci și un important mijloc de îmbogățire spirituală. Or, așa cum s-a vădit, școala, profesorii nu se ocupă încă suficient de această problemă. De la divertisment la preocupare majoră — Școala, organizația de tineret pot și trebuie să canalizeze și să îndrume diversele înclinații ale elevilor spre distracții diferite — afirmă FLORIN GHEORGHIU. Ceea ce mi se pare absolut nece- sar este ca unu dascăli să renunțe la concepția rigidă care presupune că tineretul se formează numai în procesul de învățămînt. Asemenea dascăli nu-și dau seama că unele activități care-i atrag la început pe tineri ca simple divertismente se pot transforma mai apoi în pa- siuni. în preocupări majore. Pe mine, șahul a început să mă preocupe ca divertisment. Cu vre- mea el s-a transformat într-o mare pasiune. Alături de specialitatea mea — limba și literatura română — șahul este preocuparea princi- pală, și-mi oferă mari satisfacții și bucurii. Dar, pentru a ajunge pe culmile măiestriei sportive, tre- buie s-o faci nu numai din dis- tracție. Trebuie studiu serios, muncă perseverentă. Cu alte cu- vinte, este vorba de ceva calitativ superior. — Atunci cînd eram elev — a con- tinuat actorul ȘERBAN CANTA- CUZINO — majoritatea timpului, cum era și firesc, am dedicat-o în- vățăturii. Fiecare clipă liberă o în- chinam însă teatrului. încurajată de școală, de familie, iată că aceas- tă distracție s-a transformat încet în pasiune și mai tîrziu în profe- siune. Uneori copiii se distrează stînd ore întregi în micul labora- tor pe care și l-au improvizat în- tr-o cămăruță sau în podul casei, rezolvă complicate probleme de fi- zică sau matematică, își constru- iesc cu multă migală năstrușnice aparate mecanice sau electrice — ne mărturisește tov. VASILE GEORGESCU. Sint distracții care le dau mari și autentice satisfacții. Socotesc că. alături de scoală și de organizațiile U.T.C., noi, părinții, trebuie să încurajăm astfel te pre- ocupări, să creăm acestui grăunte terenul fertil pentru ca el să ger- mineze.__________________________ — Mi se pare — consideră conf. univ. TAMARA DOBRIN — că sînt încă puțin dezvoltate cercurile de creație tehnică, cercuri ce pre- supun o activitate constructivă, care permite tînărului să creeze, să imagineze, dindu-i satisfacția unei realizări. Cred că nu se face încă totul nici pentru formarea gustului adolescenților pentru li- teratură. Se organizează puține ac- țiuni care să-i pună pe elevi în situația să interpreteze, să dez- bată liber o serie de probleme li- terare. Sînt iarăși mulți adoles- cenți cu interese pentru cunoaște- rea naturii pe care școala nu a găsit încă forme să le stimuleze, să le dezvolte. Excursiile — e drept multe la număr — nu sint sufi- cient de diversificate ca tematică. Trebuie să se țină seama totuși că înclinațiile manifestate în timpul liber au un caracter individual. Ce înseamnă a te distra ? • Care sînt modalitățile care stau la dispoziția tineretului pentru a-și petrece in chipul cel mai plăcut și mai util timpul liber? • Ce ar trebui să se întreprindă in această direcție? Ne răspund : conf. univ. TAMARA DOBRIN, prorec- tor al Universității din București, prof. ANA COZMIȚĂ, directoarea Liceului nr. 27 — București, prof. FLORICA CALANGIU, prof. VIRGIL IONESCU, secretarul Comite- tului U.T.C. de la Liceul „Nicolae Bălcescu“, VASILE GEORGESCU, părinte, FLORIN GHEORGHIU, mare maestru internațional de șah, ȘERBAN CANTACUZINO, actor la Teatrul „Ion Creangă“. Unde se distrează adolescentul ? Bogăția vieții noastre culturale și artistice oferă adolescentului o gamă largă și variată de posibili- tăți pentru a-și petrece timpul li- ber. Școala nu poate cuprinde, fi- rește, toată această gamă. Sarcina ei este însă de a-i ajuta pe elevi ca din această varietate pe care o oferă viața să aleagă ceea ce este mai potrivit pentru ei, ceea ce corespunde vîrstei lor, obiecti- velor educației. — Există la noi — spunea prof. ANA COZMIȚA — biblioteci' și case de cultură ale tineretului, teatre și cinematografe, muzee și expoziții, stadioane și săli de sport, avem o țară cu priveliști minunate și obiective turistice renumite. Sînt oare toate aceste posibilități folo- site suficient ? Părerea mea este că nu. Să dau un exemplu. în progra- mul casei de cultură a tineretului din raionul nostru o zi este desti- nată elevilor. Dar în acea zi sala este goală sau populată, în cel mai bun caz, de oameni vtrstnici. De ce 1 Pentru că nu toate acțiunile răspund sferăi de interes a elevi- lor. In treacăt fie spus, de multe ori șl tribunele stadioanelor în care joacă echipele școlare sint goale, iar unele spectacole care se adre- sează adolescenților au puțini spec- tatori. Adolescența cere multă inventi- vitate, multă fantezie, acțiuni pline de vervă, de optimism. Mă gîndesc că ar trebui să fie organizate la casele tineretului acțiuni cu un ca- racter mai permanent, speciale pentru elevi în care aceștia să aibă posibilitatea să se distreze. De fapt, dacă stăm să ne gîndim, adolescen- ții formează singura categorie de cetățeni care nu are cluburi desti- nate ei în mod special. Pionierii au ' palatul și casele lor, studenții case- le de cultură studențești, tinerii au casele de cultură ale tineretului, a- dulții — cluburile, așezămintele culturale etc. — în școli există o mare pasiune pentru spectacolul teatral — a afir- mat actorul ȘERBAN CANTACU- ZINO. Am întîlnit foarte mulți a- dolescenți care ar dori să joace teatru. Totuși, mișcarea teatrală din școli nu este suficient încura- jată. Mă gîndesc că ar fi bineve- nită înființarea unor teatre școlare în care elevii să fie și organizatori și actori : ei să selecteze reperto- riul, să fie regjgori, să facă sceno- grafia și costumele, în multe locuri din țară sălile de festivități ale liceelor sînt adevărate săli de spec- tacole nevalorificate așa cum se cuvine. Pretutindeni sînt profesori care i-ar ajuta cu drag și cu pri- cepere pe elevi în această direcție. Apoi, printre regizori, scenografi și actori sînt mulți care s-ar dărui cu pasiune acestei munci. S-ar crea, sînt sigur, o bogată mișcare teatrală de tineret și, în felul a- cesta. se va continua o veche tra- diție. Să nu uităm că începuturile teatrului românesc sînt legate de teatrul școlar, că primii care au prezentat spectacole de teatru cult în limba română au fost elevii șco- lilor din Iași, Blaj, București, Bra- șov, Arad. — Și filmul constituie pentru majoritatea elevilor o distracție preferată — subliniază conf. univ. TAMARA DOBRIN. Interesul pen- tru cinematograf poate fi pozitiv, dar și negativ, dacă nu există o îndrumare competentă asupra mijloacelor acestei arte, un discer- nămînt în orientarea față de film. Să nu ne mire deci că unii din adolescenții noștri fac coadă la așa-zise superproducții. în general cinematografele noastre nu oferă decît puține filme bune pentru a- dolescenți. între un film psiholo- gic, cu o problematică ce apelează la capacitatea omului matur, și un film muzical slab sau o „super- producție" de calitate îndoielnică ANCHETA NOASTRA este firesc ca adolescentul să le prefere pe cele din urmă. Ar trebui — și s-a mai spus acest lucru — ca școala să dea în mod organizat tineretului o pregătire pentru în- țelegerea imaginii artistice reali- zate prin cinematografie, pentru distingerea valorii de nonvaloare în acest domeniu. în afara manifestărilor distracti- ve organizate de diferite instituții extrașcolare. numeroase acțiuni cultural-artistice și sportive se or- ganizează și în cadrul școlii. în me- moria fiecărui elev au rămas înti- părite clipele minunate petrecute într-o excursie, o întîlnire de neui- tat cu un savant, cu un om de cul- tură, un scriitor sau un artist, prima invitație la dans la o reuni- une școlară, un memorabil concurs, un fermecător carnaval. Totuși, a- uzim destul de des despre unele manifestări care în intenția or- ganizatorilor se doresc distractive dar sînt primite cu indiferență de elevi și care, desigur, nu reușesc să dea nici un rezultat educativ. De ce eșuează unele acțiuni distractive.., obligatorii ? — Cînd eram în liceu am fost de oîteva ori cu școala la muzee sau la expoziții — își amintește ȘER- BAN CANTACUZINO. Mereu se întîmpla ca unii dintre noi ori să rămînem tn urmă în fața unor piese care ne interesau mai mult, ori, dimpotrivă, să pornim repede înainte. Dar mereu eram adunați, aliniati, muștruluiți. Alteori eram convocați la cite o reuniune..- obligatorie. Această obligativita- te ne deranja foarte mult, și apoi, de cele mai multe ori se prezentau conferințe uscate, neinteresante. S-a vorbit la un moment dat în școală despre o excursie la munte în va- canta de iarnă. Eu îmi rupsesem schiurile pe dealul Cotrocenilor, dar aș fi scos Imediat altele din pămînt... N-a fost nevoie, fiindcă excursia s-a amînat. în vară ni s-a promis o excursie în Delta Du- nării. Eram entuziasmați de aceas- tă idee. dar... s-a amînat și ex- cursia aceasta. Am dat aceste exemple pentru că, după părerea mea, lipsa de interes a adolescen- ților față de unele acțiuni inițiate de școală se datorează felului cum se desfășoară ele. — Liceul „Nicolae Bălcescu" din București are o bogată experiență în organizarea timpului liber al elevilor — ne arată prof. VIRGIL IONESCU, secretarul comitetului U.T.C. din acest liceu. Școala și organizația U.T.C. au făcut mult în această privință. Există cercuri pe materii foarte bine organizate și cu rezultate valoroase, s-au or- ganizat cîteva excursii reușite, ele- vii participă cu plăcere la diferi- tele competiții și concursuri spor- tive și artistice care au loc în școală. Nu prea au succes, însă, reuniu- nile dansante, deși dansul este foarte îndrăgit de elevi. La reu- niunile organizate în școală, cu toată mobilizarea pe care o facem vin puțini elevi. Asta ne dă de gîndit. Trebuie să recunoaștem că nu am reușit să creăm la reuniuni o atmosferă suficient de tinerească, de plăcută. Ele sint organizate, cum să spun... prea școlărește. Cred că problema dansului și a reuniuni- lor din școală ar trebui mai atent studiată de pedagogi, de părinți, de organizațiile U.T.C. din școli. în acest domeniu trebuie să dăm ele- vilor noștri ceva mai interesant, mai atrăgător, mai aproape de ce vor ei. — Tinerețea iubește muzica, dansul — spune prof. ANA COZ- MIȚA. Doar ne plac și nouă celor maturi. Atunci, de ce să nu-i înțelegem pe adolescenți ? Dar nu prea avem condiții să organizăm bine reuniunile cu dans în școală. Sălile de gimnastică folosite în a- cest scop nu sînt tocmai potrivite. Dacă sîmbătă sau duminică dan- sează în aceste săli cîteva sute de elevi, practic ele nu pot fi pregă- tite pentru orele de educație fizică de luni. Cit privește muzica, nu sînt potrivite întotdeauna plăcile sau benzile de magnetofon. Or- chestra școlii — atunci cind există — nu satisface nici ea cerințele. De Cei care au răspuns la întrebările noastre nu și-au propus, desigur, să epuizeze toate implicațiile pe care le cuprind ele — lucru de alt- fel cu neputință de realizat în cadrul unei anchete. Ei au subliniat însă, în mod unanim, o concluzie importantă : avem un tineret cu un nivel de interese și cunoștințe foarte ridicat, care finind seama de par- ticularitățile noastre naționale, este deosebit de sensibil, de receptiv la toate frumusețile care-1 înconjoară. Să-i oferim distracții pe mă- sura acestor calități. Anchetă realizată de MONICA VERDEȘ și MIRCEA IONEL fapt, nu are cine o pregăti. în pu- ține cazuri profesorii de muzică cu- nosc instrumentele muzicale. A- ceeași problemă se ridică și pentru profesorii dc educație fizică. Pentru învățarea cîtorva pași de dans, sau de joc popular profesorii noștri de educație fizică trebuie să meargă la Pactul pionierilor. Aș fi de părere apoi ca reuniu- nile să nu se organizeze seara, după orele 20, cum se obișnuiește, ci după amiază. Motivele sînt lesne de ințeles: reuniunile se termină de obicei la orele 23—24 și ne fa- cem destule griji — și noi, și pă- rinții — pînă ajung elevii acasă. — Ar trebui — a continuat tăcea prof. FLORICA CALANGIU — ca reuniunile școlye să constituie niște momente deosebite, pe care elevii să le aștepte cu emoție. Să nu lipsească. așa cum se întîmpla acum, momentele distractive, sur- prizele. Și să facem astfel ca pre- zența noastră in mij 1 ocul adoles- cenților să nu-i stingherească. Vorbind despre eșecul pe care îl au unele activități organizate de școală, conf. univ. TAMARA DO- BRIN spunea : — Preferința elevilor pentru dans este o preferință firească, este a vîrstei lor. N-ar fi rău să existe în școli cercuri de dans. Școala îl poate învăța pe elev să cunoască adevărata frumusețe a dansului, s-o înțeleagă. Acum, destul de mulți adolescenți cred că totul e a dansa — oricum, după orice fel de muzică — și nu-și dau seama că și aici se impune gust, discernă- mint, selecție. Se fac multe ore de muzică In școală, dar elevii au un contact cu totul inadmisibil cu va- lorile muzicii universale și națio- nale. Lipsesc din școli colecții de plăci de valoare, iar dacă există nu sînt folosite creator. Lipsiți ade- sea de o autentică educație muzi- cală, elevii nu pot alege nici cînd e vorba de muzică ușoară, de dans. Cînd se organizează o acțiune, o distracție, trebuie să se creeze o atmosferă optimistă, tonică, plină de haz, de umor. Or, în această privință ne situăm uneori pe o po- ziție veche, conservatoare. în ge- neral în organizarea timpului liber se cere mai multă varietate. Unii pedagogi restring distracția la. un număr extrem de mic de activități: film, serbare școlară, jocuri spor- tive — și cam atît. Trebuie să le oferim elevilor distracții variate, organizate cu vervă și ingenio- zitate. Ne plîngem deseori că ado- lescenții nu știu să se distreze. Să-i învățăm noi acest lucru. Dar nu după tiparele vechi, care au fost poate bune la vremea noastră, ci în conformitate cu modul lor de a vedea și simți, ajutindu-i să se dezvolte pe direcții pozitive. Cred că este necesar ca școlile, or- ganizațiile U.T.C. să studieze cu mai multă atenție preferințele a- dolescenților, pentru ca apoi, por- nind de la aceste preferințe și ori- entîndu-le cu simt pedagogic, să le ofere ceea ce le place și este, în același timp, bun și necesar. în general, în clasele V—VIII, dar și la clasele mai mari, lecțiile din programa pentru limba fran- ceză se desfășoară în cite trei ore, distribuite astfel : în prima oră se studiază partea întîia a textului (vocabular, lectură, conversație), în ora următoare — partea a doua a textului, iar în cea de-a treia — problemele de gramatică, fixate prin exercițiile oferite de manual. Analizînd rezultatele care se obțin pe această cale și consultînd unele materiale de specialitate, am ajuns la concluzia că modul de predare la care m-am referit mai sus este întrucîtva mecanic. Un articol din- tr-o publicație de specialitate indica pentru o lecție de limbă patru etape principale după ur- mătoarea structură : a) prezenta- rea noilor noțiuni pe baza unui ma- terial audio-vizual bine ales ; b) consolidarea acestor noțiuni prin solicitarea elevilor de a folosi noile noțiuni în fraze compuse de ei : c) crearea și fixarea automatisme- lor în legătură cu noile structuri gramaticale și, în sfîrșit, d) con- trolul cunoștințelor elevilor. Articolul acesta mi-a sugerat ideea de a experimenta eu însumi, la lecțiile mele, o altă distribuire a orelor. Astfel, în prima oră am prezentat elevilor vocabularul ne- cunoscut al întregului text, fără să-l mai împart în două, organi- zînd o conversație care a fost ast- fel concepută, încît să-mi dea po- sibilitatea să-i familiarizez și cu noile structuri gramaticale. Elevii nu au notat în caiete decît cuvin- tele noi. pe care eu le scriam pe tablă pe măsura apariției lor în conversație. Le-am cerut să asculte cu atenție și să repete propozițiile și frazele formulate de mine, în care apăreau cuvintele și expre- siile noi. în continuare, au răspuns la întrebări puse în scopul fixării vocabularului. Cînd mi-am dat sea- ma că elevii și-au însușit cuvin- tele, le-am cerut să le folosească în alte propoziții, create de ei. Am realizat, cu aceasta, al doilea mo- ment al lecției de limbă, acela al consolidării noilor noțiuni. Activi- tatea aceasta s-a desfășurat în- tr-un ritm deosebit de vioi, nici un elev nu a rămas neantrenat. Pentru acasă, elevii au avut de scris propoziții în care să folo- sească unele din cuvintele nou în- vățate. Ora a doua a început cu verifi- carea temei scrise. Elevii au citit propozițiile alcătuite de ei, din care o parte au fost scrise la tablă. A urmat lecția nouă : lectura model a întregului text (și partea întîia și a doua), apoi lec'ur lu: de că- tre elevi. Dată fiind munca desfă- șurată anterior asupra vocabularu- lui, traducerea în întregime a tex- tului a fost evitată, apelîndu-se numai la o traducere realizată se- lectiv. Conversația care a urmat a dovedit deplina înțelegere a între- gului text. în cîteva minute am fă- cut și unele exerciții orale, pe bază structurilor gramaticale întrebuin- țate pe tot parcursul celor două ore. în ora a treia, plecînd de la exercițiile orale efectuate cu elevii șl de la exemplele din textul lec- ției, le-am prezentat problemele gramaticale, fără să insist asupra teoriei. Au urmat numeroase exer- ciții orale și scrise. Am putut constata că, în condi- țiile arătate, capacitatea de a vorbi a elevilor se dezvoltă mai rapid, pentru că la fiecare temă se atribuie o oră întreagă pentru conversație. Vocabularul se fixea- ză mai repede și mai sigur, întru- cît poate fi repetat mai mult și în contexte variate. Profesorul are răgazul necesar pentru a insista suficient asupra îmbunătățirii pro- nunției elevilor. în sfîrșit, structu- rile gramaticale pot fi automatiza- te înainte ele a fi cunoscute în mod teoretic, indicațiile teoretice slujind doar la consolidarea cu- noștințelor respective- Prof. I. MACAREANU Liceul „M. Eminescu" Iași Studiul eficient al unei limbi străine în școala generală, unde predarea acestor limbi are un ca- racter practic, este asigurat de se- lecționarea judicioasă a materialu- lui lexical și gramatical atît în funcție de necesitățile însușirii ac- tive a cunoștințelor, cît și de parti- cularitățile distinctive ale limbii materne. Este incontestabil faptul că fiecare deprindere se formează mai ușor și se fixează mai temei- nic dacă se asigură înțelegerea conștientă a celor predate. De aici decurge necesitatea comunicării unor reguli gramaticale, care in- troduc elementul conștient în practica limbii. Firește însă că trebuie să reducem cunoștințele de gramatică la minimum, renun- țînd la teoretizări inutile. Grama- tica se învață mai ales în mod practic, fiind subordonată funcției principale a limbii — de mijloc de comunicare. Rolul hotărîtor îl au aici, după părerea noastră, nu cunoștințele ca atare despre limbă, ci automatizarea deprinderilor de vorbire care se formează ca un re- zultat al unei exersări sistematice și îndelungate. Pentru ca după cîțiva ani de studiere a unei limbi străine ele- vii să poată susține o conversație liberă în limba respectivă, lexi- cul, gramatica și fonetica trebuie concepute în unitatea lor, prin in- termediul conversațiilor și dialo- gurilor. Dată fiind însemnătatea conversațiilor în însușirea practi- că a limbilor străine, considerăm că ele trebuie să aibă loc la fie- care lecție, precum și la repetări- le periodice și finale. O contribuție însemnată la for- marea și consolidarea deprinderi- lor de vorbire în limba străină o are comparația acesteia cu limba maternă. Firește, nu pledăm pen- tru o comparație înțeleasă ca un studiu paralel al elementelor struc. turale ale celor două limbi, ci pen- tru o comparație cu caracter în general implicit și numai în anu- mite cazuri explicit. Comparația implicită cere o or- ganizare a materialului care să țină seama în gradul cel mai înalt de specificul limbii materne, fără însă a se recurge în acest scop la confruntări teoretice directe între cele două limbi. Aceasta presu- pune un anumit sistem de aborda- re, alonare și dozare a temelor de predare, precum și exerciții a- plicative adecvate, de natură să asigure asimilarea construcțiilor tip. Comparația explicită îmbrăți- șează. de regulă, un număr limitat de teme și de probleme care se pretează la confruntarea directă și nemijlocită a faptelor aparti- nînd unor limbi diferite, accentul punîndu-se pe evidențierea deo- sebirilor dintre ele. în felul acesta se pot stabili o serie de reguli ce izvorăsc din deosebirile d« struc. tură și de sistem dintre cele două limbi, punîndu-se la dispoziția ele- vului o serie de criterii ce-1 pot ajuta la folosirea corectă ă unor construcții care prezintă reale difi- cultăți. Să încercăm să ilustrăm cele relatate mai sus. Se știe că folo- sirea corectă a prepozițiilor în limbile engleză, franceză și rusă comportă greutăți pentru elevii români. Totuși ei trebuie să-și în- sușească aceste instrumente gra- maticale, întrucît fără ele nu se pot construi nici cele mai simple propoziții. In limba engleză, prepozițiile se prezintă ca niște morfeme postpu- se verbelor, cu care alcătuiesc. în pofida aparantei grafice, un tot le- xical și sintactic. Diferite prepo- ziții atașate aceluiași verb îi con- feră acestuia noi sensuri. Să luăm, de exemplu, verbul to get. Post- punerea prepoziției back îi atri- buie înțelesul „a se întoarce", to get into înseamnă ,,a intra", to get out — „a ieși", to get over — a traversa, to get up — „a se scula", „a se urca" etc. La limba franceză, elevii sînt puși uneori în situația să găseas- că echivalente în limba română ale unor prepoziții cu caracter idiomatic, fără să mai vorbim de cazul cînd în limba română se întrebuințează o prepoziție, 1ar în franceză ea poate foarte bine lipsi (de exemplu, ..a locui la Arad" — habiter Arad). în ceea ce privește studiul lim- bii ruse, este de menționat faptul că sfera valorilor unei prepoziții românești este acoperită de mai multe prepoziții rusești, sau in- vers. Astfel, prepoziției românești la îi corespund în limba rusă pa- tru prepoziții : u, k, v, na, iar pre- poziția rusească po are ca echiva- lent în limba română prepozițiile pe, după, prin, la, în. Profesorul este chemat să folo- sească în mod corespunzător com- parația implicită sau cea explici- tă în funcție de temă, de etapa de predare a limbii străine respec- tive, precum și de nivelul de pre- gătire al elevilor. El trebuie să-și reprezinte clar raporturile dintre sistemul limbii pe care o predă și cel al limbii române nu pentru a transforma lecțiile într-un studiu paralel a două limbi, punctat cu digresiuni savante fără însemnă- tate practică, ci pentru a-și orga- niza în mod corespunzător preda- rea, pentru a selecționa și repar- tiza în modul cel mai rațional materialul de studiat, pentru a alcătui un sistem de exerciții de o cît mai mare eficientă, contri- buind în felul acesta la îmbună- tățirea predării limbilor străine în școala de cultură generală. Asistent univ. A. HlRLAOANU Asistent univ. H. VRABIE PAGINA 3 ACTIVITATEA ORGANIZAȚIILOR SINDICALE În zilele vacanței de iarnă S-a încheiat primul trimestru, a sosit vacanta de iarnă. Pretutin- deni s-au pregătit pentru elevi nu- meroase acțiuni atractive, reconfor- tante — serbări, concursuri sporti- ve. șezători, excursii etc. In vacanța de iarnă unii învăță- tori și profesori și-au luat conce- diu. Parte din ei, beneficiind de biletele de tratament și odihnă dis- tribuite în această perioadă de co- mitetele sindicatelor, își vor pe- trece zilele de concediu în stațiu- nile de munte, îngrijindu-și sănă- tatea, făcînd sport, participînd la excursii. O altă categorie de oa- meni ai școlii își petrec concediul în mijlocul familiei, alături de cei dragi, în tovărășia cărților prefera- te, participînd la spectacole și con- certe, vizionînd muzee și expoziții etc. Cei mai mulți dintre educatori rămîn însă în activitate, lucrînd cu același devotament și cu aceeași pasiune ca și în timpul anului școlar. Și în perioada vacanței de iarnă în fața organelor și organizațiilor sindicale din școli se ridică sarcini importante, probleme specifice. O împărțire chibzuită a sarcinilor, o judicioase folosire a prețiosului nostru timp Comitetele sindicatelor din învă- țămînt și birourile grupelor sindi- cale sînt chemate să sprijine în mod efectiv eforturile depuse de conducerile școlilor, ale consiliilor pe școală ale Organizației pionie- rilor și ale comitetelor U.T.C. in vederea alcătuirii unor programe deosebit de interesante și atractive pentru vacanța elevilor și pentru tradiționalele serbări ale pomului de iarnă. Organizațiile sindicale au datoria să mobilizeze întregul co- lectiv al cadrelor didactice la rea- lizarea acestor programe. Este ne- cesar să se asigure o judicioasă re- partizare a sarcinilor, pentru a se evita situațiile în care tot greul cade numai pe umerii cîtorva, în care unii oameni — de obicei a- ceiași — sînt încărcati de diminea- ța pînă seara pregătind formațiile artistice, împodobind pomul de iar- nă, confecționînd costume, însoțind pe copii la spectacole etc., în timp ce alții, sub diferite pretexte trec arareori pe la școală și, deoarece nu li s-a încredințat nici o sarcină anume, privesc pasivi la strădania celorlalți. împărțirea chibzuită a sarcinilor, participarea unanimă la îndeplinirea lor va face munca mai ușoară, va înlesni posibilitatea fo- losirii tuturor forțelor. Se întîlnesc uneori și cazuri cînd cadrele didactice sînt obligate să stea la școală zile întregi deși nu au nimic concret, nimic precis de făcut. Alteori li se cere să îndepli- nească diferite munci — _așa-zis administrative — care nu sînt de competenta lor. Este, credem, mult mai în folosul învățămîntului ca în timpul acesta profesorii și învăță- torii să se pună la punct cu infor- marea „la zi“ în specialitatea lor, să consulte literatura pedagogică, să acumuleze noi cunoștințe. Timpul este un lucru extrem de prețios. El trebuie bine drămuit și nicidecum irosit pe nimicuri. Cei care împart sarcinile să nu uite că locul de muncă al pedagogului nu este nu- mai în școală, ci și la masa de lu- cru de acasă, în bibliotecă, în insti- tuțiile de cultură și artă. fin sfîrșit, trebuie avut in vedere faptul că, pe lîngă timpul de mun- că, omul are nevoie de timp pen- tru destindere, pentru reconfortare intelectuală, pentru odihnă efecti- vă. Este un drept de mult cîștigat și sindicatele sînt datoare să preîn- tîmpine- sau să combată unele abu- zuri în această privință. E vremea unei bogate activități cultural-educative Totdeauna perioada de iarnă, și în mod special perioada care co- respunde vacanței, este bogată în activități cultural-artistice- La sate, așezămintele culturale se străduiesc să folosească din plin acest timp propice pentru organizarea unor ac- țiuni de masă. Alături de celelalte categorii dc intelectuali, profesorii și învățătorii sînt animatorii prin- cipali ai acestei nobile munci, pre- zenți în toate sectoarele ei: propa- ganda prin conferințe, răspîndirea cărții, pregătirea formațiilor artis- tice etc. Este un lucru cunoscut, a- preciat, o activitate obștească răs- plătită prin mari satisfacții sufle- tești. Căutînd să-și îndeplinească cît mai bine sarcinile din domeniul muncii culturale de masă, cadrele didactice își aduc contribuția la așezarea acestei munci pe baze mai temeinice, mai științifice, fac efor- turi de înlăturare a formalismului care s-a manifestat în practica or- ganizării unor acțiuni. Este foarte necesar ca organele sindicale să stimuleze activitatea culturală a cadrelor didactice în afara școlii, să contribuie la sporirea eficienței sale educative. Dar cadrele didactice nu vin în contact cu instituțiile culturale ale orașului sau satului numai în cali- tate de transmițători de valori cul- turale, ci și ca receptori. Există uneori părerea că profesorul calcă pragul unui așezămînt cultural nu- mai pentru a instrui pe alții, pen- tru a-i educa. Este adevărat că el face acest lucru în primul rînd. Dar profesorul este dornic să-și lărgeas- că și propriul său orizont cultural, Instruirea organizatorilor grupelor sindicale din școlile sătești Pe linia sarcinilor trasate de Congresul Sindicatelor din Re- publica Socialistă Ro- mânia, Comitetul U- niunii Sindicatelor din învățămînt și Cv«.tură organizează în perioada vacanței de iarnă, în toate ra- ioanele din țară, in- struirea organizatori- lor grupelor sindicale din școlile sătești. In cadrul instructajelor va fi prezentată ex- punerea „Rolul și sarcinile birourilor grupelor sindicale din •colile din mediul ru- ■al în vederea imbu- tătățirii procesului instructiv-educativ și i antrenării cadrelor didactice la activita- tea cultural educa- tivă". în perioada 23—31 să-și îmbogățească nu numai pre- gătirea profesională, ci și bagajul de cunoștințe în cele mai variate domenii. In multe locuri el este pri- mul cititor al bibliotecii, cel mai frecvent auditor al concertelor, al conferințelor etc. Organizațiile sin- dicale au datoria să vină în întîm- pinarea acestor cerințe ale cadrelor didactice organizînd o bogată ac- tivitate cultural-educativă pentru membrii lor. In perioada cînd elevii se află în vacanță există cele mai bune con- diții pentru organizarea unei ase- menea activități. Acum se poate mobiliza mai ușor întregul colectiv la acțiuni culturale. Să nu se crea- dă că pledăm pentru multe acțiuni de acest fel. Subliniem însă nece- sitatea ca eie să fie interesante, la obiect, să dezbată probleme esen- țiale, contemporane. După o perioadă de muncă in- tensă, de solicitări mari, așa cum a fost perioada trimestrului I, cel mai lung trimestru al anului șco- lar, se așteaptă de la organizația sindicală să organizeze pentru în- vățători, profesori și unele acțiuni distractive, reconfortante, plăcute, care să răspundă exigențelor unor intelectuali de gust și de ținută, cum sînt pedagogii zilelor noastre. Orice inițiativă bine gîndită, inge- nioasă, de divertisment, de destin- dere — începînd de la o simplă plimbare, de la vizionarea unor spectacole și pînă la o excursie — are un bun efect educativ, contri- buie la crearea unei atmosfere sin- cere de colegialitate, prielnice unei munci rodnice. Pentru multe colective didactice organizarea în comun a revelionu- lui a devenit o tradiție. Aceasta, de asemenea, este în primul rînd o îndatorire a sindicatului. Bine or- ganizat, revelionul va rămîne înti- părit în memoria fiecărui membru de sindicat ca o plăcută și ne- ștearsă amintire- In zilele vacanței de iarnă ne aș- teaptă o interesantă activitate, bo- gată în conținut și promițătoare de bune rezultate. Este în puterea or- ganelor și organizațiilor sindicale ca ea să se desfășoare așa cum și-au dorit-o. MARIOARA GH. DUMITRESCU membră a Biroului Executiv al Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și Cultură decembrie 1966 vor avea loc asemenea instruiri în regiunile Argeș, Banat, Brașov, București, Cluj, Cri- șana, Dobrogea, Ga- lați, Hunedoara, Iași, Mureș Autonomă Ma- ghiară, Oltenia șl Plo- iești, iar între 3—9 ianuarie 1967 în re- giunile Bacău, Mara- mureș și Suceava. DE LA MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI IN ATENȚIA CA- DRELOR DIDACTICE ÎNSCRISE LA GRADUL n Șl A EDUCATOARE- LOR DIN GRĂDINI- ȚELE SEZONIERE ÎN- SCRISE LA DEFINI- TIVAT > Examenele de gradul II pentru educatoare. în- vățători și profesori și examenele de definitivat pentru educatoarele din grădinițele sezoniere, or- ganizate de institutele de perfecționare a cadrelor didactice, se vor desfă- șura între 4—9 IANUA- RIE 1967. învățătorii din regiu- nea Oltenia înscriși la examenul de gradul II vor da acest examen in orașul Craiova. Colocvii DESPRE SCOALĂ, FAMILIE ȘI SOCIETATE nr. 5, noiembrie 1966 în cuprins : PROF. UNIV. ȘTEFAN PASCU: Colegii și academii în Țările Române în evul mediu LECTOR UNIV. ION I. MATEI : Adevărata împlinire so- cială a fiecăruia dintre noi PROF. EMERIT DR. C. STANCA: Cînd cerințele naturii sînt nesocotite PROF. DR. DOCENT STANCIU STOIAN : „Sub lege libertas" N. VALMARU : Tineri și vîrstnici în o- glinzi paralele CONF. O. SAFRAN : Bunele intenții în ac- tivitatea educativă a părinților EMIL VERZEA: Familia, prima școală AL. CORNESCU : In afara programei a- nalitice TUDOR GHERMAN : Dezvoltarea gîndirii ab- stracte a copilului ZORINA REGMAN : Ne vorbesc elevii unui liceu de arte plastice PAUL B. MARIAN : Cu Herve Bazin des- pre : paternitate, fami- lie, educația copiilor, emanciparea femeii ION DODU BALAN : Perpessicius la 75 de ani DR. E. SOLCANESCU : Deprinderile igienice la copii. SOTO ANDRĂS: Rînduri pentru o crean- gă de măr. VALERIU RĂPEANU : Literatura și educația EDGAR ELIAN : Glasul scriitorilor TIBERIU TRUTER: Educația sanitară, edu- cația sexuală ți educa- ția pentru viața fami- lială Primele manuale' pentru ambliopi Ca o expresie a grijii de care se bucură toti copiii in patria noastră, au fost înființate, la București și la Timișoara, două școli în care elevii slabvăzători (ambliopi) Sint instruiți cu ajutorul unor pro- cedee didactice adecvate. După al- cătuirea unor planuri de învățămint, programe școlare și indicații meto- dice în conformitate cu sarcinile di- dactice și recuperatorii ale acestor școli, în ultimul an s-a trecut la redactarea primelor manuale pentru elevii ambliopi. Apariția, in toamna aceasta, a abecedarului și a manua- lelor de aritmetică și limba română pentru clasa I oferă profesorilor care predau la această clasă in școlile de ambliopi condiții pentru a ridica ni- velul muncii didactice. Cele trei manuale apărute pînă acum la noi sint rodul unor cerce- tări științifice în cadrul cărora au fost conturate unele cerințe psiholo- gice și oftalmologice, unele particu- larități ale însușirii citit-scrisului și aritmeticii In condițiile vederii slabe. Manualele au un caracter experi- mental, urmărindu-se verificarea practică a concluziilor cercetărilor anterioare și verificarea mai multor ipoteze metodice ; ele reprezintă nu- mai o etapă pe calea găsirii celor mat bune mijloace de muncă peda- gogică. Un element apecific celor trei ma- nuale este trecerea foarte gradată, conform cerințelor protecției șl edu- cației vizuale, spre caractere grafice de dimensiuni tot mai reduse, după cum sînt reduse treptat șl distanțele dintre rînduri, dintre cuvinte, dintre litere. Lungimea rîndurilor, numărul de rînduri pe o pagină, culoarea hirtiei și alte probleme asemănătoare au fost rezolvate cu ajutorul spe- cialiștilor. tinindu-se seama și de cercetările făcute pe plan mondial. Abecedarul, după un lung șir de imagini care au menirea de a-i pre- găti pe elevi pentru perceperea li- terelor de tipar, trece la prezentarea literelor a căror formă poate fi mai ușor percepută, ținind seama și de ordinea cea mai adecvată sub aspect fonetic. Caracterele literelor de mînă au fost mult simplificate, ajungin- du-se la o formă care vizează rapi- ditatea, continuitatea și efortul vi- zual minim în scriere. Manualului de aritmetică îi este anexat un bogat material didactic ajutător, care ușu- rează efectuarea exercițiilor. Conținutul ilustrațiilor și mal ales conținutul textelor din abecedar, precum și al problemelor din ma- nualul de aritmetică ține seama de necesitatea dezvoltării volumului de reprezentări ale elevilor, consolidea- ză suportul sensorial și logic al gîn- dirii și vorbirii lor. Autorii abeceda- rului și manualului de limba română — N. Gheorghe și M. Ștefan — pre- cum și ai manualului de aritmetică — E. Ștefan și M. Caraman — au căutat să redea, în forma simplă care se impune, viața copiilor în școală, in orele de clasă, în recreație, în internat, la masă, Ia plimbare etc., contribuind la cunoașterea de către copii a mediului înconjurător. Se vădește efortul autorilor de a evita didacticismul uscat. Orizontul este lărgit treptat șl dincolo de zidurile scolii, oglindind viața patriei, munca In uzine, pe șantiere, pe ogoare as- pectul nou al orașelor șl satelor noastre. Realizare demnă de prețuit a pe- dagogiei noastre speciale, aceste prime manuale își aduc contribuția la munca instructiv-educatlvă șl re- cuperatorie cu elevii ambliopi. Prof. MARGARETA GEORGESCU Samuil Micu - Scrieri filozofice Apariția în Editura științifică a acestui volum, care cuprinde scrieri inedite ale lui Samuil Micu se înscrie pe linia publicării lucrărilor marilor înaintași ai filo- zofiei românești. Scrierile scot în evidență preocupările filozofice ale lui S. Micu in condițiile social-politi- ce și culturale ale epocii, punînd în lumină aportul deosebit adus de autor la istoriografia noastră cul- turală, la crearea unei terminologii și a unei literaturi filozofice în limba română. Studiul introductiv întregește vo- lumul, evidențiind importanța ope- rei pentru dezvoltarea gîndirii filozofice românești, implicațiile ei social-politice și etice. Este expusă documentat biografia lui Samuil Micu, apelîndu-se la izvoare șl la documente, manuscrise de natură să lumineze aspecte biografice pînă aici obscure sau necunoscute. Stephan Ludwig Roth Editura științifică publică, sub redacția Iui Carol Gbliner, o lucrare menită să facă cunos- cută viața și opera unuia dintre cei mai reprezentativi intelectuali parti- cipanți la revoluția din 1848 din Ardeal. Volumul, care este o ediție bilingvă, cuprinde extrase întinse din principalele lucrări ale acestui luptător pentru dreptate socială, gînditor și pedagog umanist. Cola- borator deosebit de apreciat, la Yverdon, al Iui J. H. Pestalozzi, Stephan Ludwig Roth a fost un în- flăcărat popularizator și continuator al ideilor înnoitoare in materie de învățămînt ale pedagogului elvețian. In același timp el fost preocupat de principalele probleme politice, economice și sociale ale epocii. sitjnLo R <» F H Introducere in psihologia sociala In Editura științifică a apărut de curînd lucrare^ ..Introdu- cere în psihologia socială11 de M. Kalea șl T. Herseni. Examinind preocupările de psiho- logie socială ale Iui Marx. Engels și Lenin și desprinzînd tezele me- INTROOUCERE !M PSIHOLOGIA SOCIALA todologice de bază pe care materia- lismul istoric le oferă acestei disci- pline. lucrarea analizează minuțios contribuțiile și erorile diferitelor curente ale psihologiei sociale din apusul Europei și din S.U.A. In final se conturează problematica de bază a psihologiei sociale și unele proble- me specifice pe care le ridică in acest domeniu construcția socialistă în țara noastră. CONTINUĂRI • CONTINUĂRI • CONTINUĂRI Analiza trimestrială a activității școlare sării ulterioare pe un plan supe- rior. Afirmam mai sus că trebuie lua- te în considerare și notele. Ceea ce este important în domeniul lor nu este simpla constatare a unor va- lori, ci stabilirea cauzelor care au determinat aceste valori, expresia lor exponențială, evoluția lor. Ase- menea valori ascendente (5—7—9), descendente (10—6—4). fluctuante (4—9—4. sau 9—8—8—3. sau 6—2—10), uniforme (5—5—5) înre- gistrate în primul trimestru tre- buie interpretate în funcție de spe- cificul obiectului, de dificultățile capitolului, ale temei, ca și în func- ție de modul de predare, de rapor- tul dintre subiectiv și obiectiv în notare, de modul de reacție ale elevului, de scara fluctuațiilor în- tîmplătoare sau permanente, de factorii externi, de condițiile for- tuite. speciale. Pentru înlăturarea lipsurilor semnalate în analiza trimestrială trebuie stabilite măsuri cu un ca- racter cît mai eficient. Se constată, de exemplu, că la o anume clasă, la un anume obiect elevii nu au ma- nifestat în cursul primului trimes- tru suficient interes pentru lecții. Observațiile directorului conduc la concluzia că pasivitatea elevilor a fost determinată de o înțelegere greșită a personalității elevului, considerat doar ca fiind obligat să recapituleze și să memoreze ceea ce spune profesorul sau ceea ce scrie în manual. în fața unei ast- fel de situații trebuie lămurite sarcinile legate de dezvoltarea ca- pacității creatoare a elevului, de rolul activ pe care trebuie să-l aibă el în procesul însușirii cunoștințe- lor. Pentru că elevul poate fi crea- tor nu numai cînd face, de exem- plu. o compunere liberă sau după temă, dar și prin gîndirea sa critică, prin legăturile noi pe care le sta- bilește între noțiuni, situații etc. Și nu ne vom opri desigur nu- mai la lămurirea acestor aspecte ci vom trece și mai departe, la sta- bilirea soluțiilor : indicarea unor procedee de predare care să an- treneze participarea activă a ele- vilor la lecții, a unor teme scurte care să se rezolve individual în clasă etc. Recapitulînd, direcțiile pe care este bine să le cuprindă darea de seamă pe primul trimestru sînt: modul cum au fost rezolvate pro- blemele material-didactice și efi- ciența lor pentru activitatea ins- tructiv-educativă ; asigurarea ca- racterului formativ al învățămîn- tului prin predarea sistematică și integrala a cunoștințelor, prin edu- carea forțelor intelectuale, a tră- săturilor de caracter, a sentimen- telor etc. (analiza în această direc- ție se realizează avîndu-se în ve- dere. de fiecare dată, ceea ce este mai important, mai tipic, în as- pectele pozitive și negative) ; cali- tatea cunoștințelor, priceperilor și deprinderilor elevilor pe grupe de clase ; aportul muncii metodice in- dividuale și colective la realizarea sarcinilor instructiv-educative (ce aduc ele eficient și concret și ce constituie un balast care trebuie înlăturat imediat). Se pot pune ’n discuția colectivă, firește, și alte aspecte, în funcție de situația con- cretă a unei școli sau a alteia. Menționăm că, după părerea noas- tră. analiza activității diferitelor servicii extradidactice din școală și a acțiunilor administrativ-gos- podărești poate constitui obiectul unei dări de seamă separate, scurtă și concretă. Analiza trimestrială se va în- cheia desigur cu sarcini, măsuri și linii de perspectivă precise, foarte clare și amănunțit enunțate, în ve- derea desfășurării cu mai mare efi- ciență a activității pe trimestrele următoare. Credem că este bine ca înainte de a se închide ședința de analiză să se menționeze cadrele didactice care s-au distins în mod special în cursul trimestrului, arătîndu-se în mod concret în ce au constat meri- tele lor. în acest fel elementul de stimulare se accentuează. Atmosfera în care se desfășoară aprecierea și valorificarea activită- ților trebuie să imprime colectivu- lui de educatori ținută științifică, Carnet de note dactică din ultimile zile ale tri- mestrului au constituit-o pregăti, rile pentru analiza activității des- fășurate in decursul lui. După cum ne informează prof. Veronica Mo- rărașu, directoare adjunctă la Școala generală nr. 1, analiza care va avea loc la această școală va trata problemele pregătirii elevi- lor in relație cu disciplina aces- tora. Raționamentul a fost urmă- torul: elevii nedisciplinați sînt și slabi la învățătură, deci indiscipli- na constituie una din cauze — o cauză esențială — a îndeplinirii superficiale sau a neindeplinirii o- bligațiilor privind însușirea cunoș- tințelor. Relația ni se pare posi- bilă, după cum ni se pare posibil și ca ea să conducă la concluzii științifice valabile. Aceasta cu a- tit mai mult cu cit se ia in consi- derație și un studiu privind pro- blemele disciplinei elevilor, efec- tuat de comisia diriginților de-a lungul întregului trimestru. Ne-am pus, totuși, cîteva între- bări. Mai întîi — una în legătură cu modul in care se va desfășura analiza. Ce măsuri s-au luat pen- tru ca această analiză să fie ope- rativă, interesantă și eficientă, să-i ajute concret pe profesori în munca lor și nu să repete lucruri bine- cunoscute, din care nimeni nu se va alege cu nimic sau cu prea puțin ? Apoi, și-au propus oare conducerea școlii și colectivul di- dactic să afle cauza cauzei — ca- uza indisciplinei care, la rîndul ei, este cauza nepregătirii, sau ana- liza va fi strict constativă ? Și, în sfîrșit, își vor găsi loc în cadrul acestei analize și alte aspecte im- portante ale activității didactice, sau vor fi cu totul ignorate ? Cînd am discutat cu tovarășa să-l convingă de necesitatea infor- mării și perfecționării permanente, să-i întărească încrederea în pro- priile forțe si să-l determine să lu- creze perseverent, într-un adevă- rat spirit de emulație. Morărașu, nu am putut primi un răspuns suficient de clar la toate aceste probleme, „pentru că di- rectoarea primă care se ocupă di- rect cu aceste probleme și este deci mai în măsură să dea un răspuns" nu se afla în școală. Admițînd că nu e obligatoriu, pentru eficiența analizei, ca în- treg colectivul de profesori să știe, cu cîteva zile înaintea ei, cum se va desfășura (ceea ce, de fapt, nu prea e de admis), considerăm că este totuși obligatoriu să știe a- cest lucru nu numai „directoarea primă", ci și, cel puțin, tot colec- tivul de conducere. Neputînd afla cum stau lucrurile, nu ne rămîne decît să sperăm că ședința de ana- liză va răspunde practic, în chipul cel mai fericit, la toate întrebările pe care ni le-am pus. In cazul a- cesta nota o va da randamentul a- nalizei, reflectat în rezultatele ce- lui de al doilea trimestru. Termenul „vacanță", aproxima- tiv sinonim cu lipsa de activitate, ar trebui să fie antonim acesteia. Colectivul de profesori de la Li- ceul „Mihai Viteazul" din Turda contestă însă acest sofism nu nu- mai în planul principiilor, dar și în cel al practicii. — Pentru profesori, ne spune tov. Ion Bonta, director adjunct al liceului, vacanța nu înseamnă decît o transformare a unor forme de activitate pedagogică în altele, iar pentru elevi schimbarea acti- vităților școlare cu cele recreative. Ideea, deși deloc nouă, este ab- solut justă. Intr-adevăr, vacanța nu poate să reprezinte un hiatus în activitatea corpului profesoral, ci doar o remaniere momentană a formelor ei, subordonate aceluiași scop — educația. Remanierea ur- mărește doar să determine înfăp- tuirea dezideratelor educative, a- cordînd prioritate recreării elevi- lor. Dar să trecem la fapte. Ce în- seamnă concret, pentru elevii res- pectivului liceu, vacanța ? Mai în- tîi, un întreg program distractiv alcătuit de școală. Participarea la acest program are un caracter o- bligatoriu? Ne răspunde tot pro- fesorul Ion Bonta. — Nu. Am căutat să alegem forme de activitate care să-i a- tragă pe elevi prin ele însele. Altfel, acestea ar fi golite tocmai de ceea ce ar trebui să fie adevăratul lor conținut. De asemenea o idee justă. Dar să mergem și să vedem care sînt aceste forme. Să le evaluăm pe rînd, în ordinea în care ne-au fost prezentate. Mai întîi, pe vre- mea vacanței, la dispoziția elevi- lor va sta clubul școlar, deschis de trei ori pe săptămînă. Clubul dispune de materiale sportive și distractive. In zilele vacanței pro- fesorii, prezenți printre elevi, vor organiza întreceri sportive. Dezbaterile din cercurile pedagogice Departe de noi gîndul de a pro- pune transformarea fiecărei școli intr-un laborator de experimen- te pedagogice, iar a cercurilor pedagogice in foruri care au sar- cina exclusivă de a trage con- cluzii pe marginea acestor experi- mente, neglijînd înarmarea cadre- lor didactice în vederea realizării țelurilor muncii didactice. Este însă necesar, în condițiile îh care ni se impune să transmitem cu- noștințe riguros științifice care să țină seama de dezvoltarea acce- Altceva ? O excursie la Cheile Turzii. Foarte atrăgătoare și pen- tru cei care le-au văzut și pentru cei care nu le-au văzut- Natură plimbare, peisaj inedit. Alături de elevi, profesorii care pot să le satisfacă dorința de a afla nou- tăți despre locurile pe unde trec. Și altele ? Repetițiile echipei de teatru a școlii cu „Fiicele" de Sin- donia Drăgușan (mă rog, distrac- ție și nu prea, dar în orice caz, numai pentru echipă). Biblioteca deschisă în permanență. (Sperăm că se întîmplă și în timpul cursuri- lor. Dacă prilejul vacanței a adus cîteva cărți noi după care aleargă copiii, cu atit mai bine). Audiții la radio și televiziune (binevenite pentru cei care nu dispun de ele la domiciliu), vizionări de spec- tacole și filme. Ce este, e bine. Totul depinde, acum, de modul cum se vor des- fășura activitățile planificate. Dacă ele vor fi conforme dezideratului formulat de director, răspunzînd preferințelor diferite ale elevilor, atunci firește colectivul didactic al școlii va dobîndi nota maximă. Școlile sînt în vacanță. Un răgaz reconfortant pentru toți, după ca- re, cu puteri sporite, se va trece la o nouă etapă a muncii. lerată a științei și tehnicii con- temporane, să ne adecvăm stilul de muncă acestui nou conținut. Or, nu putem obține adecvarea me- todelor noastre de muncă la ce- rințele conținutului obiectelor pe care le predăm fără să le creăm o bază științifică. Vehiculul prin care ducem știin- ța pînă la înțelegerea elevului tre- buie modernizat și el, sau uneori înlocuit cu unul modern pentru a-1 pune de acord cu conținutul Acest lucru nu este însă înțeles pretu- tindeni. Este adevărat că multe dintre problemele discutate in cercurile pedagogice sînt moder- ne, însă modul de abordare a a- cestora este de multe ori de- pășit. Se discută foarte puțin în cercuri despre probleme ca dezvol- tarea creativității gîndirii prin pro- cesul de învățămînt, despre rolul modelului în sporirea accesibili- tății cunoștințelor etc., ceea ce do- vedește mai ales o insuficientă in- formație și documentare. în a- ceastă direcție se cer desigur și măsuri pc plan central : crearea unor biblioteci documentare la nivel regional, examinarea actua- lității, varietății tematice și a ti- rajelor publicațiilor și lucrărilor pedagogice etc. Nu este însă mai puțin adevărat că nu sînt încă fo- losite așa cum trebuie posibilită- țile de informare existente la ora actuală. în această direcție tre- buie să se îndrepte mai mult, cre- dem. eforturile cercurilor pedago- gice. Pentru a asigura dezbaterea pro- blemelor de învățămînt într-un spirit științific cercurile pedago- gice pot relua, pentru aprofundarea lor, unele teme dezbătute la sesiu- nile științific care se referă la per- fecționarea programelor, a manua- lelor, a metodelor de predare, îmbinînd aceste discuții cu infor- mări efectuate de către specialiști — cadre didactice din instituțiile de învățămint superior și din in- stitutele de perfecționare, cercetă- tori științifici etc. Aceste infor- mări ar trebui să se refere. în actuala etapă, la planificarea ac- tivității de cercetare științifică, la metodele de cercetare și de inter- pretare a rezultatelor etc. Desigur, temele pe care le enunțăm aici nu au caracterul unui sumar, ci sînt simple sugestii pe care le-am re- coltat, de altfel, din masă. REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA București Plata Scîntell nr t Telefon 17.60.20. Abonament*]* M f*o la oflclll* poștale, factorii poștali *1 la difuzorii din unitățile de învatămînt Tiparul i Combinatul Poligrafic Casa ScîntelL 4613»