♦ PROLETARI DIN TOATE TARILE UN1ȚI-VÂ! [biblioteca Cent:-- . j F.^on&lă ■ u, ■ ^a-Deva \ k GAZETA $ 6 Viner'^9 dec. 1966 * 4 pag. 25 bani 1NVATAMINTULUI VIITORII FIZICIENI Implicațiile fizicii moderne și pregătirea specialiștilor • Cine stabilește bibliografia ? • Spre o nouă cale de abordare a aspectelor fizicii de către elevi Puține ramuri ale științei au dobîndit în epoca noastră un dinamism și o adîncime com- parabile cu acelea pe care ni le re- levă, la cea mai simplă luare în considerare, fizica. Celebra butadă a lui Albert Einstein după care fi- zica modernă devine cu atît mai greu de înțeles cu cît ajunge mai simplă, citată adeseori de fizicieni pentru a exprima tendințele fizi- cii moderne de a se abstractiza în măsura în care pătrunde mai adînc în direcțiile sale de cercetare, exprimă o mare realitate cu privire la această știință a naturii ce se află în avangarda procesului știin- țific și tehnic contemporan. Aceste aspecte, împreună cu im- plicațiile lor practice în progresul tehnic și în economia națională, fac ca industria, cercetarea și învăță- mîntul să resimtă din ce în ce mai mult o adevărată ,,foame" de fizi- cieni. Trebuind să pregătească a- cești fizicieni, școala are de făcut față unor sarcini complexe. Este vorba desigur, în primul rînd, de continua ridicare a nivelului pre- dării fizicii pe toate treptele de în- vățămînt, datorită rolului de dez- chizător de drum al disciplinelor sale pentru înțelegerea noțiunilor moderne de astronomie, geologie, chimie, biologie, botanică sau zoo- logie, fără a mai vorbi despre im- posibilitatea înțelegerii tehnologiei și în general a științelor tehnice fără a face apel la ea. Se ridică însă ți cerința de a se începe. încă de pe băncile liceului, pregătirea viitorilor fizicieni. Acestei cerințe îi răs- punde înființarea, începînd din anul școlar curent, a unor clase ; speciale de fizică în care sînt cu- •prinși elevi cu înclinații deosebite în acest domeniu. Patru clase de acest fel funcționează în prezent, experimental, la Iași, Cluj, Timi- șoara și București, activitatea lor deschizînd o nouă fază în accentu- area procesului de modernizare a predării fizicii. Recent am avut prilejul să cu- noaștem unele aspecte ale activității desfășurate în cla- sa specială de la Liceul „D. Cantemir" din Capitală, în care 28 de elevi învață fizica după o pro- gramă mai bogată decît în celelalte școli și avînd la dispoziție 2 ore in plus pe săptămînă. Prof. PINCA PETRU Compoziție — ghips. Din examinarea conținutului suplimentar al studiului fizicii în clasa a X-a specială se poate trage de la început concluzia că intrarea în problemele speciale ale fizicii nu se realizează abrupt. De fapt, nici programa în sine nu conține elemente situate deasupra nivelu- lui normal de înțelegere al elevului. Așa stînd lucrurile ar trebui ca procesul de organizare a întîlnirii elevului cu o fizică mai complexă și mai bogată să se desfășoare cu ușurință. în fapt, însă, există o serie de dificultăți. Ele se dato- resc în primul rînd faptului că încă nu s-au creat condițiile ca ac- tivitatea profesorului să se desfă- șoare în modul cel mai indicat cu putință. Instrucțiunile indică pur și simplu temele ce se studiază în plus, pe capitole, dar nu recomandă nici un fel de biblio- grafie, lăsînd aprecierea a cît a- nume și mai ales cum anume trebuie predat la latitudinea pro- fesorului. Cum profesorul trebuie să facă apel pentru pregătirea lec- țiilor sale la o bibliografie situată deasupra nivelului manualelor o- bișnuite, deci la cursul universitar sau la cartea științifică, va rezulta pe ansamblu o diferențiere între tratarea aceleiași materii în cele patru clase speciale din țară. Apoi, cum baza indicativă rămîne tot ma- nualul—manual nou, apărut în 1966 — unele lipsuri ale acestuia se re- simt aici mai pregnant. Este drept că manualul respectiv este mai bun decît cele din anii anteriori, că explică bine unele probleme noi, ca mișcarea de rotație a corpului solid, reflexia și refracția etc. Fără însă să țină seama de data la care elevii clasei a X-a își însușesc u- nele cunoștințe de trigonometrie, manualul le folosește înainte ca ei să le fi învățat, în explicarea lec- ției despre compunerea vibrațiilor. Apoi, problemele pe care le cu- prinde manualul nu sînt întotdea- una bine gradate. De multe ori se dau de la început, ca în cazul capi- tolului referitor la rotatia corpului solid, probleme mult prea grele. Fiind vorba de o clasă specială, aici se ridică însă și unele aspecte care nu intervin la clasele obișnuite. Anume, atunci cînd se intră mai adînc în proble- mele fizicii modeme, o serie de cunoștințe prezentate de manualele din anii anteriori ca lucruri defini- tiv stabilite dobîndesc un aspect relativ, fiind puse oarecum, din punct de vedere al interpretării lor absolute, sub semnul întrebării. Pe de altă parte, pătrunderea într-o lume mai bogată în abstracțiuni și care utilizează la un nivel destul de avansat modele matematice pentru a exprima prin ele unele date experimentale presupune o conducere foarte atentă, foarte competentă a elevilor de către pro- fesor. El trebuie să ajungă cu ei pînă pe pragul acestei lumi — fără să-l treacă, dar formîndu-le con- vingerea că dincolo de acest prag îi așteaptă un pasionant domeniu de cercetare. In drumul acesta, ele- vul ia contact nu numai cu aspecte pînă acum nebănuite de el, ci și cu o nouă cale de abordare a acestora și se află în situația de a pune un accent mai mare pe latura teore- tică decît pe cea practică, tocmai pentru a ajunge la o mai bună în- țelegere a aplicațiilor practice din fizica modernă. Or. avînd de re- zolvat probleme atît de complexe, profesorul clasei speciale nu este încă, așa cum am arătat, suficient sprijinit prin indicații bibliografice. El nu dispune încă nici de ajutor metodic special, nici de toată apa- ratura necesară. Lipsesc de exem- plu, din laborator, unele ma- teriale didactice ca picnometrele sau stalagmometrele. Credem că, pe lîngă remedierea acestor nea- junsuri — inerente într-o măsură, începutului de drum — ar fi in- dicată și realizarea unui contact strîns între profesorii claselor spe- ciale și catedrele universitare de fizică. Și încă un lucru. Socotim nece- sar ca în clasele speciale să se for- meze o atmosferă care să dezvolte cît mai mult interesul elevilor pen- tru studiul aprofundat al fizicii, pentru cercetarea în acest dome- niu. E bine, din acest punct de ve- dere, că s-a prevăzut asistarea ele- vilor la conferințe-prelegeri ținute în incinta universităților. Pînă în prezent, însă, elevii clasei speciale de la Liceul „D. Cantemir" nu au asistat la vreo prelegere de acest fel. Stînd de vorbă cu tovarășul Constantin Serbănescu, profesorul acestei clase, am aflat că mulți din- tre elevii lui încă nu cunosc scopul clasei speciale de fizică, în care au intrat totuși „pentru că le place fizica" și mai ales pentru că „sînt băieți buni la carte". Socotim că nu ar fi de dorit ca după trei ani de învățătură într-o clasă spe- cială de fizică acești tineri să se îndrepte spre medicină sau poli- tehnică, ocolind facultatea de fizică. Pentru ca să nu se întîmple aceasta e necesar să se clarifice de la în- ceput pentru elevi obiectivul urmă- rit. pe care curiozitatea și sîrguinta, străduința lor și măiestria profeso- rului, eficiența și calitatea progra- mei pot să-I asigure. D. TODERICIU „Nimic mai trist de- cît un om singur — tristețea însăși: un om singur într-o zi de săr- bătoare..." Sînt cuvintele cu care debutează un patetic reportaj semnat de un ziarist francez, cuvinte- le care, obsedîndu-l, îi dau autorului ideea de a se afla „în clipele ce- lei mai colective dintre sărbători", revelionul, în preajma „celui mai singur om". Cine poate fi acest om ? Un calcul nu lipsit de logică și fantezie („nici un suflet în apropiere pe o rază de mai mulți kilometri; doar urletele valurilor și vîrsta neiertătoare") îl trimit pe ziarist la bătrînul paznic al fa- Lucrări de radiofonie la Liceul nr. 4 din Bacău Preocupări actuale ale psihologiei românești — Interviu cu prof. univ. ALEXANDRU ROȘCA, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România — De ourind s-a desfășurat Conferința națională de psiho- logie organizată de Academia Republicii Socialiste România și Ministerul învățămîntului în colaborare cu Asociația psiholo- gilor. Pentru a prezenta un tablou de ansamblu asupra cerce- tării științifice din domeniul psihologiei și în mod special asupra problemelor psihologice ale procesului instructiv-educa- tiv, redacția noastră a solicitat un versitar ALEXANDRU ROȘCA, Academiei, președintele Comitetului ței naționale de psihologie. Ce semnificație a avut Con- ferința națională de psihologie în contextul vieții științifice din țara noastră ? în cadrul lucrărilor Conferinței naționale de psihologie, care s-au caracterizat prin dezbateri vii și interesante purtate de un număr mare de participanți — psihologi rului din ■ Marsilia,. Dar, decis să-i țină acestuia tovărășie pînă în zori, se reîntoarce în oraș curînd după miezul nopții, dezolat — un as- terisc trimite cititorul în josul paginii, unde este rugat să-și tradu- că adjectivul prin feri- cit ! — că a făcut o a- legere greșită, „ratând o temă de succes"... Motivul reîntoarcerii inopinate ? Bătrînul paznic petrecea de mi- nune... Soția îi pregăti- se un coș plin cu bună- tăți, unul dintre fii îi trimisese o sticlă de șampanie, o fiică îl a- nunțase să țină „tran- zistorul" deschis pentru că ceruse unui post de radio să transmită spe- interviu profesorului uni- meinbru corespondent al de organizare a Conferin- din învățămînt, din institutele de cercetare, din rețeaua sanitară și din transporturi — s-a constatat creșterea și întărirea — îndeosebi în ultimii 10 ani — a frontului cer- cetărilor în domeniul psihologiei, datorită condițiilor deosebite create de partid și guvern activității spe- cialiștilor din acest domeniu, pre- cum și conlucrării st.rînse cu cerce- Întîlnire cu bucuria cial pentru el o melodie din tinerețe, alt fiu îi expediase un pachet cu mențiunea „a se des- chide fix la ora zero" (dar, curios, tatăl se grăbise și descoperise în pachet o pipă „Dun- hill" și o pungă cu tu- tun „cum probabil n-a fumat nici regele An- gliei !“), altă fiică... Dar să n-o mai lun- gim. Bătrînul paznic avea 11 copii, sau, ca să folosim propria-i ex- presie, avea „11 porți închise în fața singură- tății". Ne-a reamintit de a- cest reportaj citit mai de mult o lectură proas- pătă a unei scrisori so- site pe adresa „Gazetei învățămîntului" și pe icare redacția a-avut a- mabilitatea să ne-o a- rate. Purtînd semnătu- ra învățătoarei Maria Pretorian de la Școala generală nr. 26 din București, scrisoarea se încheie cu-o caldă invi- tație : „veniti la mine într-o duminică sau în oricare altă zi de săr- bătoare". Ce scop ar putea avea o asemenea invitație 1 Bănuiesc că nu-i greu de ghicit în urma po- veștii relatate aici des- pre bătrînul paznic al farului... Tovarășa Maria Pre- torian nu este numai învățătoare. Vreau, cu alte cuvinte, să spun că nu răspunde cu o dra- goste maternă doar de tarea științifică din alte domenii de specialitate. Faptul că din cele 84 de comunicări prezentate aproape 60 la sută au avut un caracter apli- cativ dovedește orientarea pozitivă a cercetărilor. Conferința ne-a permis totodată să cunoaștem mai bine stadiul actual al cercetărilor psihologice din România sugerînd probleme noi de cercetare. Problemele psihologiei în- vățămîntului au ocupat, după cîte știm, un loc important in ansamblul dezbaterilor din ca- drul Conferinței. Spre ce di- recții au fost orientate cerce- tările din acest domeniu și în ce măsură au răspuns ele ce- rințelor actuale ale procesului de învățămînt ? într-adevăr, alături de proble- mele psihologiei muncii, proble- instruirea' și educația copiilor din clasa ei. Este ea însăși mamă. Mamă a patru copii. întâmplarea a făcut ca rîndurile tovarășei Pretorian să. constituie o tonică parafrază, o replică optimistă la de- primantul adevăr cu care ziaristul francez își începe reportajul pomenit. Derivată de noi din scrisoare și re- dusă la dimensiunile u- nui aforism, această re- plică ar suna astfel: „Nimic mai plin de bucurie decît un om în- conjurat de copiii săi — bucuria însăși: părinții și copiii într-o zi de sărbătoare !“ Iată de ce în specifi- carea „veniți la mine mele privitoare la psihologia pro- cesului de învățămînt au ocupat o poziție centrală. Referatele ex- puse au atestat valoarea unor pre- ocupări orientate către găsirea ce- lor mai eficace metode de tran- smitere a cunoștințelor. Au fost abordate probleme privind aspec- tele psihologice ale instruirii pro- gramate. cu deosebire în domeniul matematicii și al gramaticii, dis- cipline cu cea mai mare pondere în procesul de învățămînt. O serie de lucrări au fost consacrate dez- voltării gîndirii creatoare a elevi- lor, formării și dezvoltării intere- selor și aspirațiilor acestora în strînsă legătură cu orientarea pro- fesională și școlară, au prezentat metode de evaluare a aptitudini- lor dovedite de adolescenți. Alte comunicări au cuprins cercetări în- treprinse în sfera învățămîntului special. Cercetând programul Con- ferinței naționale se poate constata că unele cercetări deși nu privesc direct sfera învățămîntului, sînt de natu- ră a suscita, prin concluziile lor, interesul corpului profe- soral. Categoric. în afară de cercetă- rile care au abordat în mod direct problemele de psihologie pedago- gică, numeroase cercetări cu carac- ter fundamental în domeniul psi- hologiei generale sau al psihofi- ziologiei deschid perspectiva de- (Continuare în pag. 4-a) într-o duminică sau în oricare altă zi de săr- bătoare" : ni se dă o e- moționantă întîlnire cu bucuria. Cu o bucurie simplă, poate cea mai profund umană, poate cea mai nobilă bucurie. Și, incontestabil, cea mai trainică, cea mai încărcată de vitalitate. E o bucurie care nu cunoaște oboseala și care nu obosește. Sîntem invitați s-o urmărim într-o dumi- nică. Cu o energie e- gală, de la cîntecul ma- tinal al aparatului de radio și pînă la ora cînd OCTAV PANCU-IAȘI (Continuare tn pag. 4-a) " . ■ - * * Un moment emoționant în viața pionierilor Au' trecut numai cîteva săptă- mîni de la importantul eveniment al constituirii Consiliului Național al Organizației pionierilor din Re- publica Socialistă România. In mintea noastră, a celor ce lucrăm cu pionierii, au rămas adînc înti- părite cuvintele calde ale tovară- șului Nicolae Ceaușescu, care s-a adresat educatorilor de pe tot cu- prinsul patriei subliniind sensurile și însemnătatea misiunii lor și urîndu-le succese tot mai mari în îndeplinirea nobilei lor sarcini — creșterea și formarea schimbului de miine ai României Socialiste. Mobilizați de îndemnurile secre- tarului general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, comandanții detașamente- lor de pionieri se străduiesc să or- ganizeze acțiuni cît mai atractive și care să aibă, în același timp, o puternică influență pozitivă asu- pra copiilor. O asemenea acțiune a avut loc recent, de exemplu, Ia unitatea de pionieri de la .Școala generală nr. 118 din raionul „16 Februarie". Este vorba de festivi- tatea primirii unei noi promoții de află aici și viitorii pionieri, care aș- teaptă să primească, peste cîteva minute, cravata roșie, doi stegari ai unității, nați ca oricind. începe ceremonialul în față, cei mai emoțio- pionieresc. pionieri, elevi ai clasei a a plecării din organizație lor pionieri, elevi ai clasei intrați acum în lor. Festivitatea a din sălile scolii, rîndurile avut loc III-a, și a fosti- a VIII-a uteciști- într-una împodobită sărbă- toreșle. Tabla s-a transforma1 par- că într-un frumos covor românesc, căci mîinile îndemînatice ale pio- nierilor au desenat cu iscusință pe ea, cu cretă colorată, motive națio- nale. In mijlocul tablei s-a fixat noua insignă a Organizației pio- nierilor. Pe două rînduri, într-o aliniere perfectă, stau foștii pio- nieri. care astăzi poartă pentru ul- tima dată cravata roșie. In buzu- narul bluzei lor de un alb imacu- lat poartă carnetul de utecist. Se Comandanta unității, tovarășa Lu* creția Rangă, deschide adunarea, anunțînd scopul ei. Solemn, im- presionant este momentul cînd, sub steagul patriei, copiii rostesc, cu vocile lor cristaline, legămîntul. Rînd pe rînd ei primesc apoi cra- vata roșie, rostind deviza „Tot înainte !“. Acum sînt pionieri 1 Foștii pionieri, acum uteciști, le oferă flori — crizanteme, ultimele flori ale toamnei. Pe chipurile lor citești ca într-o carte sentimentele ce-i însuflețesc: regretul că se des- part de viața pionierească, bucuria că au intrat în rîndurile uteciști- lor. Cu voci tremurătoare, iau cu- vîntul. Și ce lucruri frumoase spun 1 Unul dintre ei, Gheorghe Dan, își deapănă amintirile din anii de pionierat. Apoi se adre- sează pionierilor din clasa a III-a. cărora le dă sfaturi: cum să se poarte, cum să cinstească numele de pionier. Colegul lui, Dan Pre- doiu, spune: „M-am străduit să fiu un pionier fruntaș și am purtat cu mîndrie cravata roșie, pe care astăzi am înlocuit-o cu carnetul roșu de utecist". Vorbesc apoi alți uteciști .care evocă ceasurile de neuitat petrecute în cercurile de la Palatul pionierilor, întâlnirile cu scriitorii, cel mai reușit concurs, cea mai frumoasă serbare... Adunarea se apropie de sfîrșit. Intervine, acum, un alt moment impresionant — predarea steagului de către unul din foștii stegari ai unității, Mircea Carp, noului ste- gar : „Iți predau steagul și însem- nele organizației de pionieri, ca o sarcină de mare cinste". Noii pio- nieri oferă la rîndul lor uteciștilor daruri în amintirea acestui impor- tant eveniment din viața lor. Emoționată ca și copiii, ia cuvîn- tul învățătoarea clasei a III-a, to- varășa Marcela Borș, care îi feli- cită pe noii pionieri urîndu-le suc- ces în muncă. Vorbește apoi tova- rășa Alexandrina Rogasieru, care a lucrat cu detașamentul clasei a VII-a din anul trecut. Ea scoate în evidență hărnicia foștilor pio- nieri, comportarea lor frumoa- să, rezultatele bune pe care le-au obținut la învățătură și arată că șl astăzi, ca uteciști, ei sînt în fruntea acțiunilor, ca exemplu noilor partea părinților li copiilor, cu multă Gheorghe Niculescu. puțind servi pionieri. Din se adresează căldură, tov. Ia cuvîntul apoi, în numele celor nou primiți în organizație, pioniera Silvia lo- nescu. Noii pionieri, spune ea, vor purta cu cinste cravatei, vor căuta să fie model în comportare și la învățătură. Adunarea se încheie cu ceremo- nialul pionieresc. Noul stegar poartă cu mîndrie steagul. Vocile pure ale copiilor intonează cinte- cul „Azi e zi de sărbătoare". Urmează un program artistic. Toți cei de față îl ascultă cu emo- ție pe fostul pionier din clasa a VIII-a, Tudor Constantin, recitind o poezie totdeauna frumoase, inimă. creată de el — „Voi fi gata !“. cuvintele Versurile sînt 1 pornite din A fost o adunare ce va rămîne pentru pionierească totdeauna în mintea celor care au asistat la des- fășurarea ei — elevi, profesori, co- mandanți de pionieri, membri ai consiliului raional al Organizației pionierilor, părinți. Prof. MARI A ROȘCA șefa secției metodice din Consiliul raional 16 Februarie al Organizației pionierilor Lecția de socialism științific Experiența acumulată da profe- sori în predarea elementelor de filozofie și socialispi științific, în cei 7 ani care s-au scurs de la in- troducerea lor în planul de învă- țămîflt al liceului, ne permite să tragem cîteva concluzii cu privire la modul de organizare și desfășu- rare a lecției la acest obiect. Analizînd experiența unui mare număr de profesori de socialism științific o primă concluzie ce se impune este aceea «că și la acest obiect există, așa cum dovedește activitatea multor profesori de specialitate, posibilitatea organiză- rii unei varietăți de tipuri de lec- ție. Procedează nejudicios acei profesori care folosesc fie numai lecția de comunicare, cu toate ve- rigile, fie numai prelegerea și seminarul. Considerăm că folosi- rea unilaterala, în tot timpul anu- lui, numai a uneia dintre aceste forme duce la neluarea în seamă a unor aspecte didactice de o deose- bită însemnătate cum sînt scopul lecției, specificul materialului ce trebuie comunicat elevilor, speci- ficul clasei. Tocmai de aceea pro- fesorul de socialism științific tre- buie să folosească o întreagă va- rietate de forme — lecțiile de co- municare (concepute fie ca expu- neri sistematice, fie ca lecții mix- te, fie ca prelegeri școlare), semi- narul, lecția de verificare a cunoș- tințelor, lecția de recapitulare. O problemă care suscită deose- bit interes, uneori chiar contro- verse, este aceea a folosirii prele- gerii și seminarului în liceu. Pre- darea documentelor Congresului al Acțiuni pionierești In raionul Cîmpeni, în inima Țării Moților, pio- nierii cercetează cu un deosebit interes tradițiile locale. Recent, tinerii et- nografi din Abrud au fost împreună cu comandantul lor la Muzeul etnogra- fic din Lupșa. Directorul muzeului i-a. condus prin sălile acestuia, oprin- du-se cu ei în fața fie- cărui exponant care vor- bește despre obiceiurile și meșteșugurile locuitorilor din Țara Moților, despre folclorul for. Folclorul îi interesează seriei, pionierii au parti- cipat la săpăturile efec- tuate în preajma școlii, lor. S-au descoperit, cu acest prilej, un mormînt neolitic, un vas roman datînd din secolele III— IV, precum și urmele unei așezări romano-bi- zantine, fragmente cera- mice, opaițe, etc. moneda îndeaproape și nierii din Albac, leg cîntece și populare. La rîndul lor, pe pio- care cu- poezii pionierii din comunele Arada, Gîr- da și Arieșeni sînt pasio- nați cercetători ai monu- mentelor istorice. Nu de mult ei au vizitat Muzeul memorial „Avram lancu" din comuna cu același nume, satul în care s-a născut Horia, precum și alte locuri legate de răs- coala de la 1784. Trecutul istoric îi atra- ge și pe micii arheologi de la Școala generală nr. 14 din Constanța. In- vățînd de la cercetătorii Muzeului arheologic din oraș unele taine ale me- Nu de mult, de la Școala pionierii generală nr. 7 din Călărași, înso- țiți de comandanții lor, au participat la o ax- cursie in Capitală. Cîteva ceasuri, autobuzele i-au purtat pe bulevardele largi, prin cartierele noi, prin împrejurimile orașu- lui. Apoi pionierii au po- posit la Muzeul de istorie a partidului. mișcării revoluționare și demo- cratice din România și la Monumentul eroilor lup- tei pentru libertatea po- porului și a patriei, pen- tru socialism. Excursie oferit pionierilor, pe lîngă prilejul de a vedea haina nouă pe care a îmbră- cat-o Capitala noastră, cunoașterea a numeroase aspecte emoționante din trecutul de luptă al po- porului, al clasei munci- toare. IX-Im aj P.C.R. în anul școlar tre- cut a evidențiat încă o dată posi- bilitatea de a se folosi aceste forme, oare aduc avantajul utilizării cu mai mare eficientă a timpului in lecție, precum și al aprofundării unor noțiuni. De asemenea, folosi- rea lor apropie munca pe care o desfășoară elevul în ultimele clase ale liceului de cea pe care o va des- fășura în viitor, în calitate de stu- dent. Din aceste puncte de vedere, avantajele prelegerii și ale semina- rului în liceu sînt certe. Practica a demonstrat însă că între prelegerea universitară și cea școlară există lotuși deosebiri esențiale, legate de durata celor două forme de activitate, de mo- dalitatea desfășurării lor, de mij- loacele și procedeele folosite in exemplificarea unor noțiuni etc. Dat fiind faptul că profesorii de socialism științific sînt în marea lor majoritate tineri ieșiți de pe băncile facultății de 3—4 ani, e- xistă pericolul să se organizeze prelegeri de tip universitar. Dar în acest caz, lecția nu-și ajunge scopul ; elevii nu vor putea înțe- lege noțiunile respective, preda- rea va avea o eficiență' educativă scăzută etc. Pentru a da rezultate bune, pre- legerea școlară trebuie organizată de regulă la începutul unor capi- tole sau atunci cind urmează să se predea o lecție cu un conținut mai bogat, care nu poate fi tratat în 30—35 de minute, firește că pre- legerea nu trebuie să fie ruptă de sistemul general al lecțiilor, ci în- cadrată în acest sistem. Pentru a- ceasta este bine ca profesorul să-și întemeieze argumentele prezentate în cursul ei pe lecțiile anterioare. Nu este indicat, în același timp, să ne limităm exclusiv în cadrul prelegerii la expunere. Este posi- bil să facem și aici apel la cunoș- tințele elevilor, să-i solicităm să participe activ la lecție. Totodată, se impune să subliniem prin con- cluziile noastre, părțile mai impor- tante ale lecției, ceea ce trebuie neapărat reținut de către elevi. In acest fel vom păstra specificul lec- ției ca prelegere școlară. Nu este neapărat obligatoriu ca prelegerea școlară să fie urmată de seminar : ea poate fi urmată de oricare dintre tipurile de lecție enumerate mai sus. Indiferent însă de tipul sau va- rianta lecției, de asemănările și deosebirile dintre acestea, uneori chiar de identitatea unora (semi- narul și lecția de verificare), exis- tă pentru toate o serie de cerințe comune și de cerințe specifice. Printre cerințele comune tuturor lecțiilor de socialism științific, in- diferent de tipul sau varianta lor, amintim pe cele legate de nece- sitatea orientării ideologico-politi- ce juste, de folosirea documente- lor de partid și de stat, de folosi- rea cunoștințelor de la celelalte obiecte de învățămînt și a expe- rienței de viață a elevilor, de va- lorificarea maximă a resurselor educative ale fiecărei lecții. Fără pretenția de a fi epuizat cerințele lecțiilor, considerăm că, insistînd asupra acestora, aducem o contri- buție substanțială la sporirea efi- cienței lecției. Avem datoria de a-i face pe elevi să înțeleagă carac- terul științific al politicii partidu- lui, de a-i ajuta să rețină nu atit cifrele, cît semnificația lor. Argu- mentul adus de unii profesori pentru a justifica lipsa folosirii documentelor Congresului al IX-lea al P.C.R. în lecție — acela că ele au fost studiate anul trecut —- nu este de natură să contribuie la ușurarea înțelegerii Unor noțiuni, ci, dimpotrivă, mărește caracterul abstract al predării, determină greutăți în înțelegerea noțiunilor. Consider în același timp de cea mai mare însemnătate ca profe- sorul să folosească toate mijloa- cele care-i stau Ia îndemînă pen- tru a răspunde interesului elevilor față de însușirea politicii științi- fice a partidului nostru, care este expresia învățăturii marxist-leni- niste, a aplicări) ei creatoare îp. funcție de condițiile concrete din România. A satisface acest interes, reprezintă o sarcină de bază pentru profesorul de socialism științific. In scopul realizării accesibili- tății lecțiilor de filozofie și socia- lism științific este pe de altă par- te necesară grija permanentă a profesorului pentru a selecționa cu dișcernâmînl noțiunile ce intențio- nează să le comunice elevilor. Este drept că programa indică vo- lumul de cunoștințe pentru fiecare lecție. 7’otuși, profesorul este acela care. în condițiile fiecărei clase, este chemat să stabilească, din multitudinea de probleme, pe cele care-i sînt necesare pentru ca lec- ția să-și ajungă scopul. De exem- plu, lecția ..Teoria marxist-leninis- tă a cunoașterii" presupune lămu- rirea multor noțiuni, printre care: calea dialectică a cunoașterii, trep- tele cunoașterii (treapta senzorială și treapta rațională), practica, a- devărul obiectiv, adevărul relativ', adevărul absolut etc. Se pune în- trebarea : poate profesorul să elu- ' cideze conținutul acestor noțiuni în numai 30—35 minute (în cadrul unei lecții mixte) sau in 50 de minute (in cadrul unei prelegeri) ? Răspunsul este, categoric, nu. Ce putem face în fața unei asemenea situații ? Procedînd cu răspundere și discernămînt. profesorii experi- mentați se opresc de obicei în această lecție ’.a două probleme : ’ calea dialectică a cunoașterii lumii și practica și rolul ei în cunoaș- tere. In cadrul primei probleme ei explică elevilor rolul simțurilor si al gîndirii in cunoaștere. în cadrul celei de a doua, lămuresc faptul că practica este bază și scop al cu- noașterii, ca și criteriul de veri- t ficare a cunoștințelor omului des- pre natură și societate. Qrganizînd ' în acest fel lecția, profesorul a-e posibilitatea să ilustreze noțiunile abstracte cu exemple practice din activitatea partidului nostru, so- țînd în vidență caracterul știin- țific al politicii sale, creșterea rolu- lui teoriei în perioada desăvîrsi 'ii construirii socialismului, măsurile luate de partid și stat pentru dez- voltarea științei care a devenit. în condițiile actuale, o forță nemîi- locilă de producție. Se creează, e asemenea, posibilitatea să se de- monstreze în cadrul lecției că ac- tivitatea practică a partidului nostru reprezintă o confirmare a adevărurilor general-valabile 'e marxisni-Ieninisnmlui și, în ace- lași timp, o contrjbuție la dezvol- tarea acestor adevăruri. Punind accentul pe aceste probleme, pro- fesorul are posibilitatea să folo- sească cu maximă eficiență resur- sele educative ale lecției, să-i edu- ce pe elevi în spiritul dragostei și respectului față de partid, al în- crederii în politica partidului, să sporească hotărîrea lor de a-și în- suși politica partidului și de a lupta pentru traducerea ei in viață. Considerăm ■ « > ' .i este cu atît mai bună cu cît este mai în- cărcată cu noțiuni abstracte, ci, dimpotrivă, calitatea ei poate fi măsurată prin calitatea noțiunilor însușite de elevi, prin profunzimea acestora, în ultimă instanță prin posibilitatea elevilor de a opera cu ele. N-am epuizat firește, aici, argu- mentarea problemelor puse în dis- cuție. Cred de altfel că ar fi bine- venită deschiderea unei discuții mai ample în legătură cu specifi- cul lecției de so< ialism științific și cu modalitățile creșterii efi- cienței acesteia. Consider, de ase- menea, că este timpul ca Institu- tul de științe pedagogice și Edi- tura didactică și pedagogică să treacă la elaborarea unei metodici a predării socialismului științifie în liceu. V. I. ȘTEFANOIU conf. la T.P.C.D. Bucureștii Rezolvarea mecanică și implicațiile ei Arătam, într-un articol cu același titlu publicat anterior („Gazeta în- vățămîntului nr. 869 din 21 octom- brie a.c.), că ceea ce se denumește în mod obișnuit „rezolvare meca- nică" a exercițiilor de gramatică apare, la o analiză atentă, drept o problemă mult mai complicată. A- ceeași activitate (de exemplu rezol- varea unei sarcini gramaticale), se poate realiza pe baze psihologice foarte diferite, de la simpla imita- ție și pină la un nivel de înaltă ela- borare intelectuală. Se înțelege că în acest caz ceea ce interesează în primul rînd este nu atit rezolvarea ca atare, cît nivelul de la care ea a pornit. Dar. dacă este o realitate faptul că un elev poate rezolva o anumită sarcină bine sau greșit pe baze foarte diferite — imitare imediată, imitarea unor rezolvări anterioare, aplicarea unor analogii elementare, întîmplare etc. — sau, dimpotrivă, pe baza înțelegerii logice a sarcinii date, înțelegere posibilă și ea la di- ferite nivele, atunci problema care se pune este de a nu ne mai mul- țumi în procesul de predare cu fap- tul că elevul „știe", ci de a trece la realizarea activă a acelui nivel in- telectual de la care el „trebuie să știe". Intre factorii care contribuie la realizarea acestui nivel în cazul gramaticii trebuie avute in vedere, în primul rînd, modelele gramati- cale prin care se dau, se fixează, se recunosc, se reproduc și se creează informațiile. Analiza din acest punct de vedere a modelelor gra- maticale utilizate în manualele ac- tuale de gramatică ne duce la două concluzii mai importante. Avem de a face cu modele fie stereotipe, fie cu un mare grad de variabilitate. Corespunzător acestor situații, re- zolvarea sarcinilor gramaticale, așa cum o arată probele noastre ex- perimentale, sînt fie excesiv de ri- gide, fie de o mare labilitate și ne- siguranță. Așa se explică apariția constantă a două tipuri de greșeli : extinderea modelului însușit rigid și la cazuri nepotrivite, cu ignora- rea instrumentației gramaticale, sau rezolvări pe Seama unor raționa- mente de moment, rămășițe memo- riale. uneori de-a dreptul fanteziste. Acestea nu depășesc în general ceea ce psihologii numesc stadiul de „în- cercare și eroare". încercarea de a elabora un sistem de modele care să permită perfor- manțe mari în însușirea grama- ticii s-a lovit de greutăți nebănuite. In primul rînd, de necesitatea cu- noașterii numărului lor exact în limba vorbită. In cazul propoziției simple, dificultățile sînt mai mici. Aceste propoziții pot fi de forma subiect-predicat (le-am putea nota schematic 1—2), sau de forma pre- dicat-subiect (2—1). Nu luăm în considerare propozițiile eliptice, nici frazele formate din șiruri de pro- poziții simple de forma : 1—2, 1—2, 1—2 etc., sau 2—1, 2—1, 2—1 etc., sau amestecate). în acest caz con- știentizarea relațiilor posibile din- tre 1 și 2 este relativ ușor de reali- zat. Se pot da propoziții pe care elevul să le reducă la schema 1—2 sau 2—1, se poate da schema 1—2, 2—1 sau o schemă combinată cerîn- du-se elevului să creeze echivalen- tul lor viu din limbă etc. In acest stadiu am putea considera că elevul și-a însușit în principiu capacitatea de a opera cu orice tip de propozi- ție simplă. O dată cu propoziția dezvoltată, lucrurile se complică insă foarte mult. Dacă menținem notația sim- bolică 1 pentru subiect și 2 pentru predicat, iar atributele și comple- mentele le notăm cu 3, 4, 5, 6 etc., atunci tipurile de propoziții sînt foarte numeroase. Dar propoziția dezvoltată poate avea și opt. zece sau chiar mai multe cuvinte. Pen- tru a calcula numărul exact de combinații posibile ar trebui să luăm o limită — să zicem 10 cuvin- te — și să stabilim ce aranjamen- te, permutări și combinări se pot realiza pe rînd cu trei numere di- ferite ,apoi cu patru... în sfîrșit cu zece. Suma rezultatelor parțiale ne-ar da, cu condiția respectării sensului relațiilor dintre cuvinte, numărul modelelor posibile. Nici un pedagog serios nu se va gîndi însă să meargă pe această anevoioasă cale. Singura soluție ar fi să se gă- sească o schemă mai simplă și mai accesibilă pentru elevi, care, o dată însușită, să le permită a domina concretul limbii nu numai din puncț de vedere sintactic, dar și morfologic. După multe analize, noi ne-am oprit asupra unei scheme mult mai simple, dar atotcuprinzătoare. Este vorba de notarea subiectului cu ,,S“, a predicatului cu „P“ și a altei părți de propoziție cu „A". în acest caz, pe deoparte, numărul modele- lor posibile se reduce foarte mult și, deci, pot fi folosite în procesul pre- dării ; pe de altă parte ele epuizea- ză formele concrete posibile de pro- poziții dezvoltate. Aceeași schemă permite și o mai bună însușire a părților de vorbire, care exprimă fie subiectul, fie predicatul, fie altă parte de propoziție. Subiectele și predicatele multiple, ca și atributul și complementul, sînt reductibile și ele la schemă. Pornind de la această concepție am alcătuit un manual (experimen- tat în anul școlar 1965/66 la o clasă a Il-a aparținînd Școlii generale nr. 146 din București), în care am ur- mărit în mod constant detașarea modelului gramatical de instrumen- tația de căutare a diverselor forme gramaticale. Modelele în care se dă informația nouă sînt prezente în 4 forme diferite în cazul propoziției simple : (S—P). (P—S), (S—P, S—P), (S—P, P—S). In fiecare lecție, la predarea noilor cunoștințe se reiau modelele anterioare în forme tot mai diferite din punctul de vedere al conținutului semantic. Trecerea la propoziția dezvoltată se realizea- ză prin amplificarea modelului S—P, respectiv P—S, prin adăuga- rea lui A (altă parte de propoziție), in diferite poziții, în raport cu S (subiectul) sau P (predicatul). Momentul următor al lecțiilor din manual îl formează „construcțiile". Ele urmăresc să antreneze și să oblige pe elev la crearea activă a modelelor gramaticale însușite, por- nind de la sarcini problematice. De- sigur, această cerință este prezentă și în lecțiile clasice sub forma unor construcții simple, cu cuvinte de sprijin („Alcătuiti 5 propoziții des- pre muncitor, fabrică etc.“), a unor construcții prin completare („Puneți in locul punctelor cuvinte potri- vite"), prin completarea cu subiecte a unor propoziții eliptice etc., dar evoluția acestor cerințe de la o lec- ție la alta este slabă și nu se ur- mărește formarea unor procedee de creație gramaticală. în lecțiile noas- tre. dimpotrivă, s-a pus un accent deosebit pe creația elevilor. Sarci- nile creatoare din primele lecții sînt de tipul „Dati un exemplu de pro- poziție simplă în care predicatul să arate ce se spune despre ființe, lu- cruri și fenomene ale naturii. Pre- dicatul să fie pe locul 2. După ce ați dat exemplul, mutați predicatul pe locul întîi" (lecția a Il-a din ma- nualul experimental). Mai tîrziu a- ceste sarcini se complică ; „Dați e- xemplu de propoziție dezvoltată. Subiectul să fie așezat pe locul 1 și să fie exprimat printr-un substan- tiv propriu ; propoziția să aibă un adjectiv pe lîngă alt substantiv din propoziție" (lecția 25 din manualul experimental). După un număr de 33 de lecții, modelele gramaticale fiind suficient de familiare elevilor, s-a putut trece la redarea lor sub o formă simbolică explicită, de fapt variante ale combinărilor posibile dintre S, ' P și A. în aceste lecții (în total 24), nu se mai predau cunoștințe noi în sensul clasic. Aici accentul cade pe fixarea dinamică a cunoștințelor și deprinderilor căpătate. Ultimele lecții sînt consacrate u- nor operări de tip nou. dar care vi- zează același scop ca și cele ante- rioare : ridicarea nivelului gîndirii creatoare. Ele cuprind exerciții ce urmăresc o înaltă solicitare rațio- nală, o sinteză la un nivel superior a tot ceea ce s-a învățat pînă acum, în această categorie intră : exerciții de trecere a unor propoziții în pro- bleme gramaticale, crearea de către elevi a unor probleme gramaticale, transformarea unor scheme grama- ticale simbolice în modele gramati- cale posibile concrete și invers. Mo- delele gramaticale pe care le con- țin aceste lecții sint ultimul stadiu al evoluției însușirii gramaticii din punct de vedere operativ. Sensul lor psihologic se leagă, credem, de ceea ce A. N. Leontiev numește „organe funcționale", iar J. Piaget „echili- bru — un echilibru în același timp mobil și permanent, astfel că struc- tura totalităților operatorii se păs- trează cînd ele asimilează elemen- te noi". Din alt punct de vedere ele pot fi considerate una din con- dițiile de bază „care pot favoriza flexibilitatea și creativitatea gin- dirii", căci asigură tocmai „însuși- rea principiilor și a structurii inter- ne a cunoștințelor" (Al. Roșea). Se vădește, aici, și analogia cu teoria automatelor electronice. Ma- șinile recunosc elementele externe prin comparare cu schema lor ideală din memorie. Tocmai o astfel de schemă ideală ne pare a fi mo- delul simbolic la care ne-am refe- rit. Astfel de scheme pot fi formate la elevi în mod deliberat, treptat și de timpuriu, sau se poate aștepta apariția lor de la sine în gîndirea specialistului. Se înțelege că prima cale este mult mal avantajoasă. M. RADU, I. LUPU, M. CUCUTA PAGINA 2 DISCIPLINA ELEVILOR Totul influențează în educație Școala în complexul proces edu- cativ pe care îl desfășoară, trebuie să creeze în conștiința tinerilor ast- fel de convingeri morale încît ori- unde s-ar afla, în orice situație, observați sau nu, ei să aibă o ținută corespunzătoare, să se comporte demn. Această sarcină se realizează pe tot parcursul școlarității, începînd încă din prima clasă, dar ea capătă o pondere deosebită la vîrsta ado- lescenței. Creșterea forțelor inte- lectuale și fizice, precum și inde- pendența sporită trezesc la adoles- cent tendința de a lua parte la viața adevărată, la fapte mari, în care să-și arate maturitatea, să se afirme. Supraestimînd uneori schimbările prin care trece, el se crede suficient de matur pentru o viață independentă și socotește că nu trebuie să i se îngrădească în nici un fel independența. De aici atitudinea negativă față de cerin- țele adulților, mai ales atunci cînd adolescentul are impresia că e tra- tat ca un copil. De aici și tendința de afirmare cu orice preț, prin orice mijloace. Dacă nu sînt sur- prinse la timp, dacă nu sint înlă- turate printr-o tratare diferențiată, înțelegătoare dar fermă, cu mij- loace pedagogice și psihologice a- plicate cu pricepere, aceste atitu- dini se accentuează. Iată cauzele pentru care întîlnim tineri „bla- zați", care vorbesc cu superioritate despre anii de școală, de care ar dori să scape cît mai repede, so- cotindu-i ani de constrîngere. Iată de ce întîlnim tineri îmbrăcați și tunși caraghios, cu un limbaj ne Ia locul lui, cu o ținută lipsită de decență. Sînt, desigur, puțini la nu- măr. dar noi trebuie să-i aducem - în rîndul celorlalți. Ne stau la în- de nînă pentru aceasta căi multiple Trebuie numai să știm cum să le folosim. S-au prelucrat în toate școllie prevederile cuprinse în ordinul emis recent de Ministerul Invăță- mîntului în legătură cu asigurarea disciplinei elevilor. Dar, din păcate, ele nu sînt încă respectate pretu- tindeni. Altfel cum se explică faptul că se mai întîlnesc elevi în ținută de domnișori fercheși, cu plete, care vin cînd vor la școală ? Iată cîteva situații care mi-au dovedit că școala mai are mult de făcut pe această linie. O dirigintă, îngrijorată de absen- tele numeroase ale unuia din elevii ei. îl vizitează la domiciliu, dar nu-1 găsește. Asist la o convorbire ulte- Modelul pe care Se vorbește mult, în ulti- mul timp, despre tinerii cu barbă, despre elevele cu fusta seurtă. despre elevii cu panta- 1c ni strîmți și cu ținte, în ge- neral despre comportamentul și ținuta necorespunzătoare a unor tineri. Am meditat și eu, ca pedagog și ca cetățean, asupra acestei probleme. Școala, profesorii, diriginții își cunosc răspunderile în aceas- tă privință, se străduiesc să educe la tineri o atitudine demnă, cuviincioasă. E adevă- rat, se mai intîmplă uneori ca noi, pedagogii, să nu acționăm la timp, să închidem ochii in fața atitudinii neconforme cu calitatea de elev, să nu găsim cele mai potrivite căi în dis- cuțiile cu tinerii. Socotesc însă că în bună măsură răspunde- rea pentru conduita necores- punzătoare a unora dintre ei o poartă, alături de școală, și alți factori. Bunăoară, emisiunea televi- ziunii „Clubul tinereții", ca și alte emisiuni de același fel. Să-i facem pe copii să îndrăgească lectura încă din clasele mici. rioară cu elevul în prezența ma- mei. — Unde ai fost ieri ? De ce ai lipsit de la școală ? —La niște prieteni. — Cine sînt ? — Cunoscuți de-ai mei. — Și ce-ați făcut acolo mai in- teresant decît la școală ? — Am ascultat muzică de jazz și am cîntat la chitară. — Părinții lor ce-au spus ? — Nu erau acasă... Sînt de vină, desigur, și părinții acestor tineri. Dar ce îndrumare le-am dat noi, pedagogii 1 Duminică dimineața. La concer- tul obișnuit al Filarmonicii a venit și o elevă din clasa a Xl-a, cu pă- rinții. încercănată cu albastru și negru în jurul ochilor, cu meșe de păr împletite în șiruri dezordonate, cu rochia foarte scurtă și exagerat de strimtă. Mergea astfel alături de părinți. A doua zi, o discuție cu mama, despre ținuta fetei. — Dar era foarte drăguță și ele- gantă. Eram doar la concert... Cît de mult trebuie lucrat cu acești părinți pentru a-i lămuri că tinerețea nu e stridență, nu cere artificii exterioare ! Ce va înțelege eleva despre modestie, ca atribut al tinereții, dacă mama ei gîndește astfel ? Sînt lucruri aparent mă- runte, dar care trădează anumite concepții despre viață, despre con- duita morală. Un elev a trecut mult de margi- nea pollteței în atitudinea față de una din colegele lui. Sesizată, mama a răspuns : — Să se ocupe taică-său de el, că-i băiat. — Bine, dar de ce n-o face ? — Sîntem despărțiți și nu-și vede băiatul decît rar. Cîte cazuri nefericite nu cunoaș- tem noi, pedagogii, cînd părinții co- piilor se despart ! Cred că, fără a ne încălca atribuțiile, dar ca prie- teni și sfătuitori, ar trebui să vor- bim mai mult părinților despre ur- mările pe care le au faptele lor adesea necugetate. O plimbare scurtă prin cîteva locuri pitorești ale orașului. Elevii sînt fermecați de peisajul în care tonurile toamnei tîrzii se îmbină cu cele ale începutului de iarnă. Dar armonia clipei e știrbită de niște glasuri stridente : — Hello ! E mișto, bă ! Gineș- te-te ! îl oferim prezintă tineri — de multe ori chiar elevi — într-o ținută vestimentară excentrică, neco- respunzătoare. De ce să patro- neze televiziunea aceste ten- dințe ? Este într-adevăr la modă fusta scurtă, sînt mo- derne coafurile înalte — dar nu așa cum le poartă unele tinere care apar în fața micu- lui ecran. Pînă și fetele de vîrstă școlară mijlocie își fac pieptănături „moderne", pen- tru că și la emisiunile pentru copii gustul pentru frumos este promovat la modul acesta. Greșesc apoi, adeseori, și unii părinți care înțeleg să de- monstreze buna lor stare în- găduind copiilor o fantezie vestimentară de prost gust. Sub auspiciile unor mame care-și iubesc în mod nera- țional copiii, permițjndu-le să se împopoțoneze oricît, se nasc lenea, indiferența, fuga de ceea ce este serios. Noi încer- căm să explicăm acestor mame că nu ar știrbi personalitatea fiicelor lor dacă le-ar inter- zice să poarte ciorapi fistichii sau să-și tapeze părul ci. dim- potrivă, le-ar ajuta să-și for- meze o adevărată personali- tate, să înlocuiască frivolita- tea cu bunul gust. Și noi înșine putem face mal mult pe această linie, în școa- lă. Nu numai prin discuții, dar și prin acțiuni care să-i atragă pe tineri, care să le umple timpul liber cu ocupații utile, corespunzătoare înclinațiilor lor. Nu sînt suficiente cele spuse de la catedră, dacă nu in- tervine activitatea practică cu ajutorul căreia se formează deprinderile. Munca noastră, a cadrelor didactice și a părinților, se re- flectă în ceea ce fac și gîndesc elevii și fiii noștri. Experiența lor personală fiind insuficien- tă, trebuie să fie completată nu numai de sfaturile și în- drumările pe care le primesc de la noi, ci și prin modelul pe care li-1 oferim în fiecare clipă. MAGDALENA PĂUN Pitești Nu-mi venea să cred că pot fi elevi. Și totuși... era o formă nouă prin care doi tineri între 16—17 ani, își exprimau admirația față de o elevă necunoscută. Cuvîntul concretizează o stare psihică. Ce viață interioară dictează acest lim- baj ? Ce sentimente, ce trăiri inte- rioare, ce convingeri morale, ce concepție despre prietenie și iubire au acești tineri ? Și unde este opinia colectivului de elevi care să condamne stri- dența, originalitatea greșit înțe- leasă ? Dacă noi, profesorii, n-am format-o, ea nu va exista. Fiecare împrejurare trebuie să fie folosită în școală nu numai pen- tru a-i instrui, dar și pentru a-i educa, a-i forma pe elevi. în con- dițiile în care ora de psihologie — una pe săptămînă — nu poate de- cît enunța problemele legate de afecte, sentimente, emoții, procese psihice voliționale, dirigintele, mai ales la clasele mari, trebuie să a- corde prioritate discuțiilor cu con- ținut etic, în care se dezbat aceste probleme. Din experiența mea de profesor de psihologie mi-am dat seama de interesul deosebit cu care elevii participă la această unică oră, deși posibilitățile ei sînt reduse în ra- port cu nevoile multiple de cunoș- tințe psihologice care se cer expli- cate la vîrsta respectivă. Elevii te urmăresc sorbindu-ți însetați cu- vîntul, iar șirul problemelor pe care le ridică ulterior nu conte- nește. Este nevoie să se realizeze mai mult din acest punct de vedere, în școală, dincolo de psihologul care dublează pe fiecare profesor, ar trebui să existe un specialist care în laboratorul de psihologie, să sintetizeze un șir de observații, să consemneze cu priceperea cuve- nită procesele psihice ale elevilor, evoluția lor, să îndrume colectivul didactic și pe părinți. Unitatea de cerințe și măsuri se cere realizată nu numai la nivelul școlii, ci de către toți factorii răs- punzători de munca de educare a elevului. O asemenea unitate va duce și la formarea unei puternice opinii publice, așa ca nimeni să nu mai fie năpăsător de ținuta și com- portarea tînărului din preajma sa. Dacă totul influențează în educa- ție, de la omul de pe stradă pînă la părinte și profesor — toți tre- buie să fim prezenți în această in- fluențare. Prof. CRISTINA IONESCU Eleva Florica Pogan din Ilia-Deva — model de disciplină și de silință la învățătură la seral Munca dirigintelui din școala se- rală are aceleași obiective ca și munca dirigintelui de la cursurile de zi : să contribuie activ și metodic la ridicarea nivelului la învățătură al elevilor ce-i sînt încredințați, să dirijeze procesul de formare, respec- tiv de desăvîrșire, a personalității lor. Căile de realizare a acestor obiective sint însă foarte diferite, datorită caracterelor specifice deo- sebite pe care le prezintă aceste for- me de învățămînt. în primul rînd, clasele școlii se- rale se caracterizează printr-o mare neomogenitate a colectivelor. Nici la zi, desigur, clasele nu sînt absolut omogene. Avem de a face și aici cu aptitudini variate, cu particularități temperamentale, cu interese și încli- nații diferite etc. La seral, însă, există, înainte de toate, o neomoge- nitate de vîrstă, întilnindu-se chiar diferențe de 10 — 15 ani între elevi. Foarte evidentă este apoi, la seral, diferențierea nivelului Ia învățătură. Dirigintele trebuie să acționeze cu multă prudență și răbdare pentru ca această diferențiere să nu creeze complexe de inferioritate sau alte reacții care ar putea să complice mai mult munca didactică și educa- tivă. Aici grija dirigintelui, price- perea sa pedagogică sînt cu atât mai necesare cu cît nu o dată cauzele care determină rămînerea în urmă la învățătură a unor elevi sînt cu totul obiective. Se știe, de pildă, că unii dintre elevii de la seral au întrerupt cu ani în urmă cursurile și au deci nevoie de o perioadă mai lungă de adaptare la regimul muncii școlare. O parte din ei au pierdut ușurința de a-și lua notițe, de a sesiza esen- țialul din explicații, de a lucra cu manualul. Alții nu-și mai pot con- centra timp îndelungat atenția și obosesc la efortul intelectual. Cu asemenea elevi, la zi s-ar munci di- ferențiat în cadrul orelor de consul- tații sau de meditații, s-ar cere con- cursul familiei. La seral, lucrurile acestea nu-s posibile. Dirigintele trebuie să aleagă alte căi. Tn primul rînd e necesar să stimuleze voința elevului de a învăța, încrederea în forțele proprii. Dacă reușește s-o facă, a găsit cheia succesului. în ce mă privește pornesc, în această privință, de Ia un fapt real, convingător pentru elevi, ară- tîndu-le că au intrat în școală pe bază de concurs și au dovedit, deci, cel puțin un minim de pregătire. La ora de dirigenție. în recreație, dau elevilor mei din clasa a IX-a, al căror diriginte sînt, și îndrumări practice privitoare la modul cum trebuie să învețe. Le vorbesc despre însemnătatea muncii perseverente, a exercițiului regulat, a întocmirii conspectelor etc. și caut să-1 fac conștienți de faptul că punctualita- LA „Catedre și cadre" tea, frecvența, disciplina la orele de curs nu sint niște simple cerințe ad- ministrative, ci condiții menite să le ușureze lor înșile munca, să asigure acestei munci temeinicie și serio- zitate. Mi se pare important, în același timp, să-i fac pe elevi să înțeleagă că, dacă vor găsi întotdeauna la dirigintele lor, ca și la profesori, un sprijin neprecupețit, acest sprijin nu înseamnă în nici un caz indul- gență. Cu atit mai mult trebuie lă- murită această problemă cu cit unii socotesc școala serală ca o simplă formalitate. Mai cu seamă cred astfel cei care vin la seral ca să obțină doar diploma de studii nece- sară la locul de muncă. Fiecare seralist trebuie să fie convins însă că examenul de bacalaureat, dindu-i aceleași drepturi ca și elevului care a urmat cursurile de zi. îi pune și aceleași cerințe, pretinzînd cunoaș- terea integrală a temelor prevăzute în programă, că nu se pot acorda dispense, nici nu se pot crea regi- muri preferențiale. Cred că este bine să nu trecem peste faptul că ceea ce i se cere elevului de la seral nu-i un lucru ușor. E adevărat — și trebuie să le-o spunem : pentru o perioadă de vreme, li se cere o muncă excepțio- nală. care implică și renunțări, și sacrificii. Dar ei fac această muncă pentru ei înșiși, pentru a-și desă- vîrși propria lor pregătire, pentru a fi capabili să desfășoare o activitate superioară în conținut, de nivel mai ridicat. Primesc, pentru aceasta, un sprijin neprecupețit. Li s-au pus la dispoziție școli, profesori, manuale, materiale didactice. La rîndul lor, întreprinderile îi ajută și ele. Toate aceste condiții trebuie să fie însă valorificate printr-un studiu serios, aprofundat, perseverent. Am orga- nizat cu elevii ai căror diriginte sînt discuții pe teme ca, de pildă, „Cum mă ajută școala să lucrez mai bine în meseria mea", „Cum mă ajută munca mea în producție să înțeleg mai bine ce mi se predă" etc. Elevii au înțeles astfel că încă de pe acum, cît se află în școală, trebuie să res- tituie ceea ce primesc, să muncească mai bine. In întreaga mea muncă de dirigin- te la seral țin seama de faptul că, în mod firesc, elevii acestei forme de învățămînt au altă sensibilitate decît adolescenții, că manifestă mai mult amor propriu. De aceea sînt foarte atent în discuțiile cu ei, caut să le vorbesc de la om la om, să-i fac să simtă în mine un prieten. Iată numai cîteva din problemele dirigintelui de la seral. El le poate rezolva numai dacă își cunoaște în- deaproape elevii, dacă discută cu ei nu numai în clasă, ci și în afara acesteia, dacă le cîștigă încrederea. Prof. OLIVIU NEGOIȚĂ Am citit cu atenție artico- lul intitulat „Catedre și cadre" apărut în „Gazeta învătâmîn- tului" nr. 871 din 4. XI. a.c. Socotesc și eu că, așa cum se subliniază îț articol, problema asigurării cadrelor de predare și de conducere este extrem de complexă, de ea depinzînd în ultimă instanță realizarea unui învățămînt de calitate. Lucrînd la secția de învăță- mînt a orașului Craiova, mi-am putut da seama că ac- tualul sistem de transferare a cadrelor didactice răspunde nevoilor învățămîntului și sa- tisface cerințele învățătorilor și profesorilor. în același timp, consider și eu că este bine să țină seama, la trans- ferări. de criteriul valoric, de pregătirea celor care solicită catedrele libere existente la liceele de cultură generală, ca și la liceele de specialitate, mai ales Ia cele pedagogice. Ridică încă destule proble- me numirea suplinitorilor care trebuie să ocupe posturile rezervate celor promovați în diferite munci, în condițiile ordinului ministrului învăță- mîntului nr. 257/1955. Numirea acestora are loc la începutul anului școlar. Din cauza nu- mărului mare de cazuri și a lipsei unor criterii bine puse la punct, însă, apariția ordi- nelor întârzie pînă la 15 sep- tembrie sau chiar după aceas- tă dată. Cred, de aceea, că este necesar să se stabilească criteriile după care să fie nu- miți acești suplinitori, iar nu- mirea să se facă în perioada de transferări sau într-o eta- pă imediat următoare aces- teia. în acest fel s-ar asigura piezentaree tuturor cadrelor didactice la școală Ia 1 sep- tembrie, rămînînd să se înca- dreze după această dată nu- mai posturile și catedrele nou înființate. în ceea ce privește nepre- zentarea la posturi a unora dintre tinerii absolvenți, soco- tesc și eu că ea este determi- nată, printre altele, de modul în care se recrutează candi- dați! la școlile și institutele „Cercetare despre cercetarea științifică" „Cercetarea asupra cerce- tării științifice" apărită recent în „Gazeta învățămîntului' ne-a prilejuit o constatare îmbucurătoare : din cei 192 învățători ți profesori anche- tați, 134 apreciază oportuni- tatea și importanța cercetă- rilor în școală. Aproximativ 75 la sută din totalul cadrelor didactice cuprinse în cadrul anchetei vor Bă se angajeze serios în munca de cercetare. E un procent impresionant, care arată că în momentul de față există un teren deo- sebit de favorabil pentru des- fășurarea cercetării științifice in cadrul școlii. Nu putem însă să nu re- marcăm numărul mare (50 la sută) al celor care, deși do- resc să efectueze o activitate de cercetare, nu au o orien- tare precisă în acest dome- niu. Se impune deci, în primul rînd, să fie fixat scopul cer- cetărilor în vederea efectuării unor lucrări serioase, bine studiate. Aș vrea să mă ocup în mod special, în cele ce urmează, de contribuția pe care o pot aduce învățătorii la cercetările legate de moder- nizarea învățămîntului în pri- mele clase. Se pune, de pildă, problema îmbunătățirii vor- birii și scrierii elevilor, a for- mării încă din primele clase a gîndirii matematice, a fa- miliarizării de timpuriu a șco- larilor cu cuceririle științifice. Desigur, în efectuarea cerce- tărilor trebuie să ținem seama de amploarea preocupărilor în această direcție manifes- tate In ultimele decenii în școala românească și pe plan mondial. De aceea, se impune ca cercetările originale să pornească de la cunoașterea și analiza critică multilaterală a metodelor și procedeelor utilizate, precum și a rezul- tatelor obținute, pentru a se evita alegerea unor căi ne- productive și irosirea forțelor. pedagogice. Ideea rezervări! la cursurile fără frecvență a unui număr de locuri pentru învățătorii localnici care pre- dau la clasele V—VIII este foarte bună, dar nu soluțio- nează complet problema pusă în discuție. Cred câ ar fi bine ca secțiile de învățămînt raio- nale și directorii școlilor gene- rale din comunele și satele deficitare în cadre să selecțio- neze pentru cursurile de zi ale institutelor pedagogice de trei ani ab« /enți de liceu din comuna respectivă. Aceas- ta presupune o muncă susți- nută cu elevii și cu părinții acestora în vederea orientării lor profesionale și, în același timp, o pregătire deosebită in vederea concursului de admi- tere. Numai așa se pot asigu- ra, pentru școlile de la sate, cadre cu pregătire corespun- zătoare, cu perspectiva stabi- lirii lor în comuna natală. Cu necesitate se impune și recru- tarea de la sate a candidaților la admiterea în liceele peda-« gogice. Aceștia cu siguranță, la terminarea scolii, se vor prezenta Ia postul de învăță- tor din satul natal. Aceste măsuri trebuie îmbinate, fi- rește, cu o muncă educativă sistematică și bine orientată. Și acum, o părere cu privi- re la numirea cadrelor de conducere. La toate școlile care au dreptul la doi sau mai mulți directori este bine ca cei numiți în astfel de funcții să fie de specialități diferite. La școlile cu doi directori noi am asigurat unul cu pregătire în domeniul disciplinelor din grupa literară și altul pentru cele din grupa științifică, iar la școlile cu trei directori am ales, în general, un specialist în matematică-fizică, altul în naturale-geografie-chimie și altul în disciplinele din grupa literară. în felul acesta s-au asigurat controlul și îndruma- rea competentă a tuturor dis- ciplinelor. Prof. ROMEO POPESCU șeful secției de învățămînt a orașului Craiova în ceea ce privește tema- tica propriu-zisă a cercetări- lor, consider deosebit de im- portant ca ele să se îndrepte spre determinarea celor mai eficace forme pentru dezvol- tarea spiritului de observare și a gîndirii independente a elevilor, privite ca procese continue, folosindu-se în mai largă măsură calea experi- mentală. Deosebite rezultate conside- răm că pot fi obținute prin dezvoltarea cercetărilor pri- vind cultivarea individualității și a înclinațiilor personale aie elevilor, în vederea obținerii unui randament sporit în stu- diu. Unul din obiectivele esențiale ale cercetărilor este bine să-l consîituie în conti- nuare, dezvoltarea gîndirii matematice a elevilor. In le- gătură cu această chestiune sint de luat în considerare or- dinea predării cunoștințelor și noțiunilor matematice, raoor- tul între raționament și calcul, metodica modernă a predării matematicii la clasele mici etc. De asemenea, se impune o activizare a cercetărilor în legătură cu îmbunătățirea formelor de exprimare ver- bală și de însușire a unei scrieri corecte de către toti e- levii, precum și cu valorifica- rea în mai largă măsură a desenului atît ca activitate in- structivă cît și ca formă a e- ducării estetice Interesele majore ale învă- țămîntului cer stimularea și încurajarea întregului corp di- dactic pentru valorificarea tradițiilor progresiste ale in- vățămintului nostru și deter- minarea căilor specifice de dezvoltare a școlii românești în strînsă legătură cu expe- riența pozitivă a pedagogiei mondiale. înv. MARIN BICIVLESCU PAGfMA 3 activitatea organizațiilor sindicale Pe marginea unui plan de muncă Firește, nu este cazul să subli- niem din nou importanța întocmi- rii planurilor de muncă ale grupe- lor sindicale, necesitatea ca fiecare grupă să stabilească cu claritate obiectivele principale ale activității sale într-o anumită perioadă și mă- surile menite să le traducă în viață. Aceste lucruri sînt binecunoscute de toți. Mai mult, în cadrul unor recente instructaje organizate de Comitetul Uniunii Sindicatelor din învățămînt și Cultură s-au dezbă- tut pe larg problemele privind sti- lul și metodele de muncă, precum și sarcinile actuale ale organelor și organizațiilor sindicale din învăță- mînt. Majoritatea grupelor sindicale și-au alcătuit planuri concrete, judicioase, în care au prevăzut mă- suri eficiente pentru realizarea obiectivelor fixate, realizînd astfel. una din principalele premise ale unei munci de calitate. Totuși, con- sultînd unele planuri de muncă ale grupelor sindicale din școlile raio- nului 16 Februarie, am putut re- marca existența unor confuzii în ce privește modul cum trebuie întocmit un plan. Să analizăm mai în amănunt de pildă planul grupei sindicale de la Școala generală nr. 169. Care este corelația dintre planul general de muncă ai școlii și planul grupei sindicalei — La baza elaborării planului nostru a stat planul general de muncă al școlii — ne-a spus tov. Ana Hentea. organizatoarea grupei sindicale. Totdeauna planul de muncă este elaborat în colaborare cu direcția școlii, astfel că el cuprinde aceleași obiective. Pentru a exemplifica cele spuse de tov. Hentea să cităm din planul de muncă al grupei: „Sprijinirea realizării planului de școlarizare — confruntarea cataloagelor cu regis- trul de evidență și recensămînt" ; „Sprijinirea conducerii școlii în urmărirea elevilor care absentează (cei care lipsesc 3 zile nemotivat vor fi aduși la cunoștința direcției în scris)" ; „Sprijinirea organizării lucrărilor de sondaj în scopul cu- noașterii nivelului claselor la în- ceput de an școlar" ; „Sprijinirea muncii social-culturale" etc. Este bine că planul de muncă al grupei sindicale își propune să mo- bilizeze colectivul didactic și să-1 ajute în realizarea sarcinii sale principale — continua îmbunătățire a procesului instructiv-educativ. Se naște însă întrebarea: trebuie să copiem cu indigoul planul de mun- că al școlii ? La Școala generală nr. 169, lucrurile se prezintă așa : dacă în planul școlii este prevăzută „organizarea muncii metodice", în planul grupei sindicale scrie „spri- jinirea organizării muncii metodi- ce" ; dacă în planul școlii se pro- Educația fizică și făurirea complexă a personalității Pedagogia, pe care cu toții am învățat-o, vorbește amplu și con- vingător despre însemnătatea edu- cației fizice ca latură componentă a educației comuniste. Teoretic, toți profesorii sînt de acord cu a- ceasta, după cum recunosc în una- nimitate și adevărul cuprins în vechiul dar mereu actualul dicton „Mens sana in corpore sano“.Cînd se pune însă problema trecerii de la vorbe la fapte, mulți sînt împotriva practicării sistematice și intense a exercițiilor fizice și a sportului de către elevi. De cele mai multe ori, ei nu prezintă ar- gumente în sprijinul acestei ati- tudini. Dau însă glas unei temeri subiective — neverificate — că performanța sportivă „n-ar face casă bună" cu pregătirea intelec- tuală. Din experiența mea personală de director adjunct la un liceu cu program de educație fizică voi aduce cîteva argumente pentru a- devărata înțelegere a lucrurilor. Nu argumentele profesorilor de specialitate, ci chiar ale celor de cultură generală. întîîul argument. Foarte mulți profesori de cultură generală din școala noastră au recunoscut că numeroși sportivi sînt și elevi buni Ia învățătură. De altfel, la sfîrșitul anului școlar trecut, pro- centul elevilor promovați s-a ridi- cat în școala noastră la 9O°/o Tn a- celași procent elevii noștri au tre- cut. și examenul de bacalaureat, și concursul de admitere în facul- tăți. Este nedrept, așadar, să cre- dem că sportul poate împiedica studiul. Al doilea argument. Profesorii de lucru manual, de lucrări prac- tice și de muzică, mai ales cei ve- niti de la liceele obișnuite, mărtu- risesc că elevii liceului cu pro- gram de educație fizică sînt mult mai îndemînatici și au în mai mare măsură decît ceilalți elevi simțul ritmului — lucru explica- bil prin dezvoltarea simțului miș- cării, a ambidextriei șl a transfe- rului de calități. Al treilea argument. Profeso- rii de cultură generală au recunos- pune „organizarea unor lucrări de sondaj în scopul cunoașterii nive- lului claselor la început de an", în cel al grupei sindicale se trece „sprijinirea lucrărilor de sondaj". Și așa mai departe... Cum se realizează aceste obiec- tive ? în plan ele nu sînt concreti- zate, dar după cum se exprimă to- varășii din biroul grupei, sprijinul constă în... vorbe. („Noi vorbim cu oamenii,... ii lămurim pe fiecare în parte..., îi mobilizăm..., îi prelu- crăm...*') Avînd în vedere că și în planul altor grupe am întîlnit unele for- mulări de același gen, ar trebui să ne oprim puțin și la noțiunea de „sprijinire". După părerea noastră, sindicatul nu „sprijină" conduce- rea școlii. Sindicatul colaborează cu conducerea școlii la îndeplinirea unor sarcini, organizează împreună anumite acțiuni. Activitatea grupei sindicale nici nu se suprapune acti- vității conducerii școlii și nici nu este paralelă cu ea. Deși scopul și sarcinile sindicatului și școlii pe li- nie profesională sînt aceleași căile de realizare sînt diferite. Organiza- ția sindicală trebuie să joace un rol important în viața școlii, avînd pe linie organizatorică, profesională, culturală și socială o activitate pro- prie care, bineînțeles, va fi corelată cu activitatea conducerii școlii. Am căutat acțiunile proprii în pla- nul grupei de la Școala generală nr. 169. în afara unor sarcini cu- rente — „strîngerea cotizațiilor", „vizite la domiciliul bolnavilor" — și de programarea unor ședințe de birou, nu am întîlnit nimic din ceea ce în mod obișnuit organizează marea majoritate a grupelor sin- dicale din școli. Pornind chiar de Ia planul de muncă al școlii, biroul g. upei ar fi putut organiza numeroase acțiuni proprii. Avînd în vedere că direc- ția și-a propus să analizeze în acest trimestru ritmicitatea no- tării elevilor, ar fi fost po- trivit ca în același scop, biroul grupei să facă cunoscută (prin afi- șarea unor bibliografii, prin reviste ale presei pedagogice, prin convor- biri la masa rotundă etc) litera- tura pe această temă, să populari- zeze experiența valoroasă a unor cadre didactice în acest domeniu etc. Instructajele organizate de comi- tetele sindicatelor, articolele apăru- te în presă au subliniat în repetate rînduri importantele sarcini pe care le au sindicatele din învățămînt în domeniul profesional Sînt ele în suficientă măsură cuprinse în pla- nul grupei sindicale de la Școala generală nr. 169 ? Nu. în școală funcționează un mare număr de profesori și învățători bine pregă- tiți, cu bune rezultate în muncă. Totuși, numai trei cadre didactice au dat pînă acum examenele de gradul I și gradul II și trei sînt înscrise în acest an la examene. Ar fi fost necesar ca biroul grupei sindicale să-și fi îndreptat atenția mai mult asupra mobilizării învă- țătorilor și profesorilor în vederea înscrierii la examenele de grad. cut că profesorii de educație fi- zică, prin specificul activității lor, sînt foarte apropiati de elevi, îi cunosc bine și au o mare influență pozitivă asupra lor. Dar să spunem că aceste cîteva argumente nu sînt încă destul de convingătoare. Atunci să mergem mai departe. Activitatea de educație fizică, performanța sportivă, să pot îm- bina de minune cu pregătirea in- telectuală și tehnică. De ce ? Pen- tru că numai cei stăruitori pot învăța astăzi tehnica atît de pre- tențioasă a ramurilor sportive. Vreți, ca profesor, să schimbați fi- rea elevului vostru, să-l faceți dîrz perseverent, pătruns de spi- rit colectiv ? Aduceți-1 pe stadion și puneți-1 să lupte, alături de cei de vîrsta lui, pentru victorie. Apoi, să nu uităm influența ac- tivității sportive asupra dezvoltă- rii simțului estetic. De la patina- jul artistic la gimnastica artistică sau înotul artistic, totul este, aici, și educație estetică — firească, ar- monioasă, eficientă. Unii pedagogi se tem că prac- ticarea sportului ratează pregătirea și împlinirea în profesiune. Dar ei uită sau ignoră că laureatii pre- miului Nobel Niels Bohr și Joliot Curie, Nansen si Hemingwa.v, Ca- mus și Baker au fost nu simpli pasionați ai mișcării sportive, ci valoroși campioni. Marele fizician Bohr a fost centru atacant al echi- pei naționale daneze. Joliot-Curie a fost selecționat în echipa de fotbal juniori a Franței împotriva Angliei, Nansen s-a numărat printre cam- pionii de schi fond ai Norvegiei și a fost campion mondial de pati- naj-viteză, iar Philip Baker s-a mîndrît cu titlu) de laureat olim- pic la 1500 m. Alexander Fleming, laureat al premiului Nobel pentru medicină, descoperitorul penicili- nei, mărturisea că datorează acti- vității sportive din colegiu și în- deosebi baschetului spiritul său activ, ca și spiritul său de cola- borare. în planul grupei nu se prevede nimic in legătură cu activitatea cultural-educativă pentru cadrele didactice, activitate specifică sin- dicatului. Nu am întîlnit nici un obiectiv care să-și propună acțiuni concrete care să aibă ca scop for- marea profilului etio și moral al educatorului, acțiuni care să contri- buie la lărgirea orizontului său pro- fesional și cultural, așa cum nu am întîlnit nici multe altele din sarcinile care se pun în fața sindicatelor din învă- țămînt în etapa actuală. Nu-i de mirare, căci, așa cum a reieșit din discuția cu membrii biroului gru- pei, aceștia nu au citit cam de mult nici un articol din presa sindicală, nu s-au străduit în suficientă mă- sură să cunoască sarcinile sindica- telor din școli, să fie în pas cu actualitatea. In ce scop sînt înaintate planurile de muncă ale grupelor la comitetul sindicatului? întrebarea ne-am pus-o firesc atunci cînd președintele Comitetu- lui sindicatului învățămînt din ra- ionul 16 Februarie, tovarășul Au- rel Corodeanu, ne-a recomandat planul de muncă al grupei de la Școala generală nr. 169 drept un plan bun. A fost citit planul de muncă de către membrii comi- tetului ? Credem că nu, altfel nu ar fi fost recomandat. în afara celor semnalate de noi mai sus el conține multe generalități și se re- feră în cîteva locuri Ia acțiuni care nu mai sînt de mulți ani actuale. Desigur că acest lucru ar fi fost re- marcat de oricine citea atent acest plan. O dată ce se cere ca planurile de muncă ale grupelor sindicale să fie înaintate la comitet, este necesar ca ele să fie studiate, să se facă obser- vații asupra lor. să se dea îndru- mări pentru a fi îmbunătățite, con- cretizate, actualizai»’ Acesta este rostul centralizării planurilor de muncă. Dacă trimestru de trimes- tru comitetele sindicatelor vor ac- cepta planuri aidoma celor care au existat cu ani în urmă, atunci se ivește pericolul formalismului, care dăunează foarte mult muncii. Peste puțin timp birourile gru- pelor sindicale vor elabora planu- rile de muncă pe trimestrul I al anului 1967. Iată de ce, în această perioadă, în centru] preocupărilor comitetelor sindicatelor trebuie să stea temeinica instruire a birourilor grupelor sindicale — pornind de la documentele Congresului Sindica- telor și de Ia hotărîrea Conferinței Uniunii Sindicatelor din învățămînt șl Cultură — precum și îndrumarea lor pentru întocmirea judicioasă a planului de muncă. MIRCEA IONEL Pentru a convinge pe profesorii de cultură generală din școala noastră de necesitatea și valoarea educației fizice, aim organizat — pe lîngă prezentarea unor filme de la olimpiade — excursii, compe- tiții de schi șl alte întreceri între profesori și chiar între copiii pro- fesorilor. Pentru profesoare am inițiat și un curs de gimnas- tică ritmică. încet, încet, prejude- cățile au căzut. Se pare însă că cel mai mult au contribuit la a- ceastă schimbare de concepție orele de dirigenție în care, sub conducerea comună a profesorilor de cultură generală și de educație fizică, s-au discutat teme aflate la confluența materiilor. S-a început cu istoricul olimpiadelor — temă sportivă, dar și de istorie antică și geografie. S-a discutat apoi despre longevitate, despre precocitatea în artă, literatură, sport, despre cu- cerirea munților lumii, despre li- teratura sportivă, despre legătura dintre muzică și mișcare, arta plastică și mișcare, despre forma- rea caracterului prin jocurile sportive. Am încheiat acest ciclu discutînd cu elevii despre limitele biologice, matematice și sportive ale posibilităților omenești. Poate că ar fi bine ca. așa cum este și în alte țări, profesorii de educație fizică să fie în același timp și profesori de altă discipli- nă — psihologie, biologie, Istorie, limbi străine. Asemenea pregătire i-ar înarma mal bine pentru edu- cația multilaterală a tineretului. Educația fizică ne face — în ti- nerețe ca și în toți ani! vieții noas- tre — mai dinamici și mai opti- miști, mai sociabili și mai gene- roși. Să nu ratăm posibilitățile existente în acest domeniu în anii de școală, cînd caracterul și perso- nalitatea tinerilor se făuresc com- plex și multilateral, prin toate componentele educației, printre care educația fizică joacă un rol de mare însemnătate. Prof. VIRGIL LUDU Brașov A APĂRUTi „Revista de pedagogie’* nr. 11, Noiembrie 1966 In suinar : Nicolae Ceaușescu : Cu- vîntul rostit la Con- sfătuirea de consti- tuire a Consiliului National al Organi- zației pionierilor. * * * Perspective noi în fundamentarea știin- țifică a mișcării pio- nierești. Ștefan Pascu : Educația patriotică a tinere- tului. Ovidiu Bădina. Octavian Neamțu : Experiența scolii monografice de la București in formarea cadrelor de cercetători ai reali- tății sociale. V. Bunescu. M. Ghlvlrl- gă, C. Marinescu, T. Truțer, M. Vișan : Cercetarea conținu- tului învățămîntului Gheorghița Fleancu: Te- leviziunea și influ- enta ei asupra tine- retului școlar. Gheorghe Dumitrescu, Georgeta Chiriță : Date cu privire la corelația educației fi- zice cu celelalte dis- cipline școlare. Nicolae Albu: Gheorghe Șincai, organizator și îndrumător al învă- țămîntului românesc din Transilvania. Zoltan Nahlik : învăță- mîntul din Transil- vania în deceniile premergătoare revo- luției de la 1848. Emilia Constantinescu, Petre Bărgăoanu : Predarea cunoștințe- lor de geografie Anastasia Turovțev, Eu- genia Tarangul: Mun- ca independentă a elevilor cu manualul la lecțiile de chimie. CRONICA VIEȚII ȘTIINȚIFICE RECENZII PROFESORI DE MATEMATICĂ Abonați-vă din timp, pe anul 1967. la GAZETA MATEMATICĂ Seria A Gazeta publică articole despre învățămintul mate- matic în licee și școlile ge- nerale, despre examenele de bacalaureat, despre mo- dernizarea predării mate- maticii, ca și articole de in- formare și note științifice, biobibliografii ale matema- ticienilor români de pres- tigiu. Abonamentele se pot face prin oficiile poștale locale. Costul abonamentului este de 48 lei pentru 12 numere. îndemnati ne elevi să se a- boneze pentru anul 1967 la GAZETA MATEMATICĂ Seria B Aceasta cuprinde articole, note, chestiuni de examen, probleme propuse pentru e- levii claselor V—VIII și pentrn cei ai claselor IX XI, precum și rezolvarea multora dintre ele. Gazeta matematică seria B îi ajută pe elevi în pregătirea exa- menelor de admitere în li- cee, în instituțiile de învă- tămînt superior, ca și pen- tru concursuri și pentru o- limniadele de matematică. Abonamentele (24 lei pen- tru 12 numere), se pot face prin oficiile poștale și fac- torii poștali. CONTINUĂRI • CONTINUĂRI • CONTINUĂRI Preocupări actuale ale psihologiei românești terminării unor noi căi de rezol- vare a problemelor ce stau în fața învățămîntului. Este vorba mai ales de problemele atenției și motiva- ției activităților intelectuale, de dezvoltarea limbajului, de în- sușirea limbilor străine, pre- cum și de căutările menfie să determine căile cele mal eficace de adaptare la condițiile vieții so- ciale a persoanelor cu tulburări de vorbire, cu hiperemotivitate etc. Care sînt primele concluzii ce se pot desprinde în dome- niul psihologiei pedagogice în legătură cu dezbaterile Con- ferinței ? Din lucrările prezentate si din discuții am putut constata în ce direcții noi este necesar să se în- drepte cercetările si cum trebuie să fie orientate acestea pentru ca generalizările să aibă o valabilitate mal mare iar aplicările să fie cît mal eficiente. Tn ceea ce privește învățămîntul. se conturează cu claritate necesitatea extinderii și adînciril cercetărilor în legătură cu motivația învățării și a muncii cu dezvoltarea aptitudinilor și cre- ativității gîndirii. cu studiul for- mării personalității multilateral dezvoltate etc. Conferința a ară- tat de asemenea că psihologia poate oferi un ajutor serios tn ori- entarea școlară și profesională a elevilor, în promovarea celor cu „Cercetări sociologice contemporane” ^ontemporane f MiințițuJ Recenta apariție. în Editura științifică, a lucrării „CERCE- TĂRI SOCIOLOGICE CONTEM- PORANE", sub conducerea prof. univ. Miron Constantinescu, des- chide drumul cercetărilor și stu- diilor privind realitățile sociale școlare actuale care interesează un cerc larg de educatori — profesori, părinți, activiști oe tărîm obștesc etc. Studiul introductiv, semnat de coordonatorul lucrării si intitu- lat „Directii actuale ale cerce- tării sociologice în tara noas- tră" scoate în evidență principa- lele probleme spre care se în- dreaptă această cercetare în lu- mina indicațiilor date de plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român din decembrie 1965 Autorul amintește de tradi- țiile bogate existente în țara noas- tră în domeniul cercetărilor so- ciologice și relevă superioritatea cunoașterii realității socale pe baza materialismului istoric. Referindu-se la ritmul susținut al cercetărilor sociologice prof. univ. M. Constantinescu, sublinia- ză că necesitatea lor este a1ît de natură științifică, fiind legată de o mai profundă cunoaștere a vieții sociale actuale, cît și de natură practică, fiind legată de rezolva- rea numeroaselor probleme ridica- te în cursul construirii și desăvîr- șirii socialismului în țara noastră: „Intr-un stat socialist, conducerea planificată a întregii acțiuni de construire a socialismului are drept bază nu numai o cunoaștere a legilor dezvoltării sociale, enun- țate de marxism-leninism, ci și o cunoaștere a realităților sociale în continuă transformare asupra că- rora se exercită această acțiune". Lucrarea de fată, subliniază auto- rul studiului introductiv, reluînd firul unor preocupări începute cu a- proape un deceniu în urmă, cu- prinde cercetări întreprinse în două direcții principale: al ins- truirea tineretului și integrarea sa în viața socială; b) orientarea școlară și profesională a tineretu- lui. Studiile cuprinse în lucrare sînt rodu] cercetărilor întreprinse de colective aflate sub îndrumarea Ministerului învățămîntului, în- cepute în toamna anului 1965 și aflate în curs de desfășurare. Au- torii fac cunoscute rezultatele ob- ținute după un an de cercetări so- aptitudini remarcabile pentru a- numite ramuri ale învățămîntului artistic ș.a.m.d. Desigur, dezbaterile Confe- rinței au profilat $1 o serie de concluzii în domeniul for- melor și metodelor cercetării științifice pe tărîmul psiholo- giei. Bilanțul a fost, în această pri- vință. extrem de fructuos. Foarte Intilnire cu ceasul șui al televizo- rului anunță că ziua se apropie de sfîrșit, bucu- ria aceasta simplă nu ostenește să creeze pen- tru cei care au știut să și-o apropie, să-i facă loc in casă și în inimă. Printre aceștia se nu- mără și semnatara scri- sorii — șl rîndurile el nu ascund mîndria că în casa șl în inima el de mamă bucuria creea- ză necontenit, scrie poeme tn numele fru- mosului, al gingășiei, al iubirii și visului. „Nedespărțițl totdea- una prin țelul vieții, prin dragoste șl respect ciologice în unele școli generale și medii din orașele București, Plo- iești, Cluj, Arad și Timișoara. Deși întreprinse de puțin timp, a- cesle investigații contribuie, prin multitudinea de fapte analizate, la o mai bună cunoaștere a rolului diferiților factori sociali care con- cură la educarea și formarea ti- neretului : școala, familia, mediul extrașcolar și extrafamilial. în primul grup de studii — „Mediul școlar și extrașcolar și integrarea socială a tineretului" de Stanciu Stoian, „Relații sociale integrative ale tineretului școlar", de Aculin Cazacu, „Contribuția familiei la integrarea socială a e- levilor adolescenți", de Ion Gh, Stanciu, „Mass-media și tineretul școlar", de Haralambie Culea, „Rolul relațiilor inferpersonale spontane în formarea personali- tății elevilor adolescenți", de Ni- colae Dumitru — este abordată problema integrării sociale a tine- retului, problemă de mare actuali- tate în cercetarea sociologică. Da- tele furnizate de autori evidenția- ză cu prisosință rolul mediului șco- lar și extrașcolar al unor instituții și organizații extrâșcolare, al fa- miliei, al mijloacelor de comu- nicare de masă (mass-media), al relațiilor interpersonale ce se sta- tornicesc între adolescenți. Fi- rește, școala aduce o contribuție importantă, hotărîtoare, în defini- rea profilului spiritual al tinerilor. Dar școala singură nu poate reali- za totul, oricît de mari ar fi efor- turile pe care le-ar depune slujito- rii ei. Studiile menționate furni- zează mult material faptic din care rezultă măsura participării altor factori alături de școală și împreună cu școala, la îmbogăți- rea vieții spirituale a adolescenți- lor, la valorificarea potentelor in- telectuale, artistice, tehnice ale a- cestora, la utilizarea rațională a timpului liber, la crearea momen- telor de distracție și divertisment atît de căutate de tineri și, neîn- doios, atît de necesare. Materialul faptio adunat de au- tori atestă în general o judicioasă împletire a muncii școlii cu activi- tatea celorlalți factori, semnalînd însă, în același timp, o serie de ca- rențe în desfășurarea muncii edu- cative de către acești factori. Se a- rată. de asemenea, că valențele de care dispun mediu) social socialist, instituțiile extrașcolare. familia, mijloacele de comunicare de masă (televiziunea, cinematograful, ra- dioul, presa etc.) nu Sînt puse în valoare în măsura corespunzătoare de către școală. Propaganda pe- dagogică în rîndul părinților este deficitară în unele cazuri, iar re- lația adult-adolescent este privită uneori univoc, numai din punctul de vedere al adultului. Nu se ține seama suficient de experiența de viață acumulată de elevul adoles- cent, de Interesele șt preferințele lui. Materialul faptic adunat de au- tori și analizele întreprinse de ei determină pe educatori nu numai să reflecteze mai adîno asupra pro- blemelor supuse cercetării, dar, lucru deosebit de important, îi aju- tă să privească activitatea proprie și a altora într-o perspectivă pe o perioadă îndelungată, pentru a pre- figura științific personalitatea omu- lui de mîine, azi îbeă elev. Cel de-al doilea grup de studii succint aș vrea să mă refer, de pildă, la faptul că abordarea unor fenomene psihice — cum sînt învă- țarea. activitatea gîndirii, atenția, interesele — de către diverși specia- list!, din unghiuri de vedere dife- rite — de exemplu al psihologiei ge- nerale, al psihofiziologiei, al psiho- logiei muncii, al psihologiei copilu- lui și al psihologiei pedagogice, al psihopatologiei — a evidențiat ne- cesitatea unor dezbateri complexe asupra acelorași probleme cu parti- ciparea unor specialiști din ramuri psihologice diferite. Aș vrea să subliniez. în înche- iere. că expoziția lucrărilor știin- țifice de psihologie publicate în bucuria — duminica sîntem cu toții laolaltă, acasă — și casa parcă simte asta, parcă e mai multă lu- mină, parcă-s -mai ve- sele tablourile, flo- rile..." Și este folosit acest parcă nu ca o lipsă de certitudine. Sensul Iul este altul: „de fapt, așa e în fiecare zi; cînd al mai mulți copil, sărbătoarea, cu căldu- ra, cu veselia ei, se sim- te bine la tine, n-o mai aduce fila roșie a ca- lendarului ci vine sin- gură în fiecare dimi- neață..." Iar în alt loc al scri- sorii • „Firește, patru copii înseamnă griji în plus, răspunderi în plus. Nici ele nu-mi ocolesc nici casa, nici inima. Numai că, intrînd, le întîmpi- nă în prag bucuria, ea le deschide ușa. Furi- șată în zîmbetul copti- lor, în sentimentul că mă străduiesc să-i cresc oameni drepți, cinstiți, Inimoși — bucuria nu lasă grijile să. mă co- pleșească, nu lasă răs- punderile să creadă că umerii mei sînt prea slabi pentru ele..." „Este de neconceput abordează, de asemenea, o proble- mă de stringentă actualitate : ori- entarea școlară și profesională a ti- neretului. Ocolită si uneori negli- jată, problema orientării școlare și profesionale privește în măsură co- respunzătoare școala, ca și alți fac- tori. Optimizarea acțiunilor între- prinse în direcția găsirii drumului în viață în conformitate cu cerin- țele realității, cu capacitățile de care dispune fiecare tînăr repre- zintă o cerință căreia se cuvine a i se acorda întreaga atenție. Studi- ile : „Influența mediului social asu- pra alegerii profesiunii", de Dumi- tru Salade, „Rolul școlii în orien- tarea profesională a elevilor", de Vasile Popeangă , „Factori medicali patologici și sociali în orientarea profesională a tinerilor normali și deficienti", de Octavian Berlogca și H. N. Popescu . „Opțiunile pro- fesionale ale elevilor și semnifica- ția lor" de Bianca Bratu . dezvă- luie resursele de care dispun în a- cest domeniu școala și ceilalți fac- tori, semnalează modalitățile în care trebuie să se acționeze. Con- cluziile lor subliniază necesitatea unei organizări permanente și con- tinue a orientării școlare și pro- fesionale, a unei mai judicioase în- drumări pedagogice a acestui pro- ces, a înființării unor cabinete de orientare profesională în școli de care să răspundă psihologi cu» o - pregătire specială. Este menționA, ț de asemenea, necesitatea elaborări V unei metodici a orientării profesio- nale adaptată sistemului școlar și specificului mediului social în care se află școala. Cel de-al treilea grup de studii se referă la problemele de meto- dologie și de istorie. El înglobează studiile : „O experiență de docu- mentare sociologică în materie de sistematizări teritoriale", de Henri H. Stahl și Ion I. Matei, „Logiciza- rea învățămîntului sub influența factorilor sociali" de Gheorghe Goian . „Sociologia și axiologia", de Nicolae Kallos , „Sociologia in Ro- mânia. Schiță Istorică (de’ la înce- putul pînă la sfîrsitul celui de al doilea război mondial)", de G. Vlă- descu-RăcoaSa. Unele din ele rele- vă o experiență practică de docu- mentare sociologică, altele sublini- ază legătura dintre sociologie și alte științe, prezintă dezvoltarea istorică a sociologiei românești, re- levă trăsăturile caracteristice, con- ținutul și etapele dezvoltării socio- logiei din țara noastră în lumina concepției materialist-dialectice și istorice, scot în evidență importan- ța cercetării sociologice concrete a fenomenului educativ și reliefează aria mare de cuprindere, multitu- dinea de aspecte pe care le-a a- bordat sau le poate aborda aceasta. După cum se menționează și în studiul introductiv, lucrarea prezin,- tă doar prime rezultate și interprțț țări. Tn anii viitori cercetarea va’ fi extinsă și îmbogățită, judecățile de valoare emise de autori pe baza analizelor sociologice putînd cîști- ga și mal mult în profunzime. Cei ce muncesc în școli întîmpină eu interes asemenea lucrări care le dau prilejul să reflecteze asupra muncii ce o desfășoară la catedră sau în mediul extrașcolar, îi ajută să cunoască mal bine influențele exercitate asupra elevilor și să o- rienteze în mod judicios aceste in- fluențe. ANTON VASILESCU ultimii 15 ani, expoziție prezentată cu prilejul Conferinței naționale, a conturat deosebit de clar faptul că psihologia românească este în plin avînt. Multe dintre lucrările expuse au apărut în publicațiile de specialitate din străinătate. Este de datoria noastră să facem cunoscute în cercuri cît mai largi aceste lucrări și publicații, să sti- mulăm Interesul pentru noua psi- hologie ce se elaborează cu succes în tara noastră, o dată cu valo- rificarea și continuarea tradițiilor progresiste ale psihologiei ro- mânești. H. LEREA azi, la noi, un educator egoist, notează invăță- toarea-mamă. A sluji școala înseamnă » asi- mila fără rezerve no- țiunea de altruism cu tot ce are mai nobil și mal generos. Dar nici un manual din lume nu te va ajuta să realizezi aceasta cu forța cu care o fac propria ta fami- lie, propriii tăi copii". Așadar, tovarășă Pre- torian, pe duminică ! Duminica asta... cea- laltă... în oricare altă sărbă- toare... Sau în oricare altă zi... Toată viața... REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA i București, Plata Sclntell nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac Ia oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorll din unitățile de învățămînt. Tiparul t Combinatul Pvligrafie Casa Sclntell, 4113»