Biblioteca Cern iie ! Regională j v Hunedoara-Dfeva U -------r-TT^rra-- f PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UN IȚI-VĂ! Farmecul drumului DOI ȘI CU DOI FAC PATRU Patru și cu patru opt Opt și cu opt fac șaisprezece... REPETAȚI ! spune profesorul... (Ora de dictare, (Jacques Prevert) Curiozitatea, pasiunea de a ști, de a afla, este o ca- racteristicii a coptilor. Pro- fesorului i se oferă un ma- terial cum nu se poate mai propice pentru a însămînța grăuntele cunoașterii. Școa- la este o instituție destina- tă prin definiție realizării acestui proces. E un proces lung, un drum de ani si ani. Cel mai adesea, vn drum care trece in zbor înaripat printr-o lume fas- cinantă, prin magnifice tă- rimuri de taine redescope- rite. Alteori însă e plat și cenușiu, străbătind alene un vast domeniu cu orizon- turi închise poeziei, înde- părtînd, in loc să apropie, țelul final. Să exemplifi- căm. Profesorul a predat o lecție și urmează s-o pre- dea pe cea de a doua. Se înființează în clasă ca pe cîmpul de bătaie. Una dintre primele obligații care intră în funcțiune este aceea de a-și men- ține autoritatea. Alegînd o formulă comodă pen- tru a realiza această necesitate, își pune in bu- zunar, înainte de a trece pragul clasei, chipul cel de toate zilele, înlocuindu-l cu masca unei împietrite se- verități. Urmează cîteva observații categorice privi- toare la disciplină, apoi ve- rificarea cunoștințelor (jo- cul de-a „îl prinde, nu-l prinde") și operațiunea e completă. Apoi lecția nouă (toată lumea respiră ușu- rată) în care se înșiră mai ■plat sau mai puțin plat, după puterea fiecăruia, „noile cunoștințe". Unii e- levi, mai tari de înger, în- ghit in silă aceste „cunoș- tințe" nerumegate, alții ca- pitulează și, cu ochii fixați la sclipirile reci ale ochela- rilor profesorului, lasă gin- dul să zboare departe, oda- tă cu pasărea liră, un- deva în tării amețitoare. Și așa, miraculoasa lume a descoperirilor omenești, lu- mea aceea in care am pu- tea să călătorim ca intr-un imperiu al basmelor, devi- ne un marș lent, împiedi- cat, pe un drum monoton și prăfuit, pe marginea că- ruia copiii se așează obo- siți și plictisiți, ridicîndu-se alene după îndemnuri re- petate și insistente pentru a se așeza la loc deîndată ce supravegherea a încetat. Totuși, fiecare lecție este un fragment, o părticică din extraordinarul și fan- tasticul domeniu al știin- țelor, fiecare dezvăluie co- piilor una din marile mi- nuni ale spiritului ome- nesc. din marile descope- riri adunate dram cu dram veacuri de-a rîndul. Ceea ce avem de făcut, este să aprindem scinteia dorinței de a cunoaște. Și aici, pe lingă calitatea pre- gătirii noastre, pe lingă mulțimea și .valoarea me- todelor cu care sintem înar. mâți, mai este vorba de încă ceva: de climatul pe care știm să-l creăm in clasă, de poziția pe care ne situăm ca profesori. Este nevoie cîteodată doar de un zîmbet, doar de un dram de căldură, doar să înțelegem ca și elevii do- resc să știe, la fel cum do- rim noi să-i facem să afle. Nu este nevoie să renun- , .m nici la autoritatea noastră, nici la „verificarea cunoștințelor", nici la „no- tare", nici la „predarea noilor cunoștințe", ci doar să-i înțelegem pe copii, să le răspundem, prin ceea ce le spunem în clasă, dorinței intime de a ști. care le este caracteristică. Să pornim cu ei către înălțimile spre care ii poartă visurile lor de vi- ilor, să facem drumul prin lumea cunoașterii pasio- nant și fermecător, tot atit de pasionant și de ferme- cător pe cit sînt înseși vi- surile. O. BUZESCU Clădirea Liceului „Nicolae Bălcescu" din Craiova. Duminică 20 noiembrie, la ora 8 dimineața, cîteva sute de elevi, îmbrăcați de sărbătoare au stră- bătut în lung și-n lat, în sunet de fanfară, străzile Craiovei. Așa a început sărbătoarea celor 14 dece- nii de existență a liceului „Nicolae Bălcescu". Ora 9. In fața Teatrului Națio- nal. o mare de oameni. Pe cîteva zeci de metri se întinde un culoar viu fnrmat din tineri, fete și băieți de toate vîrstele. în uniforme șco- lare. Sînt elevii de astăzi ai liceu- lui. Cu urale și cuvinte de bun venit. își întîinpină oaspeții sositi din toate colțurile țării. La festi- vitatea de sărbătorire a liceului și-au dat intîlnire cîteva generații care, ca elevi sau profesori, au tre- cut odinioară pragul școlii. Au ve- nit de asemenea să cinstească bă- trina școală profesori ai altor licee din țară, părinți ai elevilor și nu- meroși locuitori ai orașului. Au fost de față reprezentanți ai orga- nelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai Ministerului In- vățămintului și ai Uniunii sindica- telor din învățămînt și cultură. Pe drept cuvînt sint mîndri cei ce lucrează și învață aici, de școala lor, o școală cu un trecut lung și glorios, cu un prezent tot mai în- floritor. Ca o deplină confirmare a prețuirii de care se bucură școala stă panoul pe care sînt înscrise cuvintele rostite de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu prilejul vizi- tei pe care conducătorii de partid și de stat au făcut-o în școală în luna iunie 1966. ..Apreciem grija și dragostea dascălilor acestui li- ceu pentru continuarea tradițiilor progresiste ale înaintașilor, stră- duința cu care pregătesc genera- țiile de viitori constructori ai so- cialismului și comunismului". Despre trecutul liceului, despre istoria sa îndelungată plină de fap- te luminoase, despre activitatea neobosită a slujitorilor săi din tre- cut și de azi pentru propășirea și înflorirea învățăinintului nostru, a vorbit la festivitate, în cuvinte calde, evocatoare, profesorul Ni- colae Andrei, directorul liceului. Subliniind însemnătatea sărbă- torii. vorbitorul a arătat că ea re- prezintă un omagiu adus bogatelor tradiții ale învățămîntului româ- nesc, pildelor glorioase de muncă, de trudă și de abnegație pe ogorul școlii ale înaintașilor. „Această sărbătoare — a spus tov. Andrei — urmează alteia, deosebit de semni- ficative : cea a înființării univer- sității craiovene. mărturie eloc- ventă a înfăptuirii politicii înțe- lepte a partidului nostru privind dezvoltarea, perfecționarea și re- partizarea teritorială a invățămîn- tulu’, care vine să împlinească vi- surile vechi ale unor cărturari pa- trioti". Liceul „Nicolae Bălcescu" își are rădăcinile înfipte adine în istoria Craiovei, a întregii Oltenii, cu care și-a împletit-o strîns. Existența sa este puternic legată de glorioasele 14 DECENII tradiții revoluționare ale poporului, de lupta sa neobosită pentru liber- tate și independentă națională, pentru cultură și progres. Răsfoind paginile îngălbenite ale arhivelor poți întilni un hrisov datat la 25 iulie 1757, prin care domnitorul Constantin Mavrocordat hotărăște să se zidească, pe lîngă minăstirea Ohedeanu, două case care „s-au o- rînduit a fi întrebuințate pentru școala obștească de învățătură". Alături de școala de la Obedeanu ființau, în capitala Olteniei, și alte școli, așa-numitele „dăscălii". In primăvara anului 1826 se des- chide „Școala națională de limba românească". Data înființării ei este consemnată de Karl Marx în însemnările sale. Școala și-a des- chis porțile prin grija a doi pro- fesori români — Stanca Căpățî- neanu și Grigore Pleșoianu, elevi ai lui Ion Eliade Rădulescu. De-a lungul anilor au lucrat aici și alți profesori vestiți, animați de idealuri înflăcărate: Florian Aaron, Con- stantin Lecca, Ion Maiorescu, pur- tători curajoși ai ideilor de libertate națională și socială, animatori ai „clubului revoluționar craiovean". Conștienți de marea însemnătate pe care o are școala în viața unui popor ei au manifestat o deosebită preocupare pentru educarea patri- otică a elevilor. Evenimentele anului 1848 au a- tras în vîrtejul lor pe toți profeso- rii și elevii școlii. La 13 iunie, con- ducătorii revoluționari au fost con- duși în triumf în sala de examene a școlii, unde Eliade Rădulescu a citit Proclamația de la Islaz, în - timp ce, în stradă, profesorul Ion Maiorescu se adresa mulțimii en- tuziaste, mobilizînd-o Ia luptă. O placă de marmură prinsă pe fațada școlii amintește astăzi mărețele e- venimente de la 1848. In fața școlii craiovenii au întins Hora Unirii, manifestîndu-și bucu- ria față de hotărîrea Divanului Ad-hoc din Muntenia care votase pentru Unirea Țărilor Române. Celebra pînză a Iui Theodor Aman „Hora Unirii la Craiova" vorbește în imagini emoționante despre acele momente de neuitat. Și în anii ce au urmat profesorii școlii au fost mereu alături de po- por. Ei s-au manifestat energic în apărarea țăranilor răsculati la 1907, iar mai tîrziu au sprijinit lupta proletariatului român con- dus de Partidul Comunist. Neobosită a fost activitatea pe tărîm cultural și pedagogic a das- călilor școlii. încă din primii ani de existentă s-au pus aici bazele unei biblioteci. Prin rîvna lui Ion Maiorescu. se procură prețioase materiale de studiu. Curînd se ri- dica și noul local. La catedrele șco- lii se perindă, an după an, profe- sori al căror nume a rămas în- scris cu litere de aur în analele ei : George Marin Fontanin, Mihail Străjanu, Vasile Mihăîlescu, G. P. Constantinescu, M. Ciuceanu, Eiie Georgescu. C. D. Fortunescu și mulți alții. Prin - dragostea lor de patrie și popor, prin devotamentul cu oare au slujit școala, ei au pre- gătit, infruntînd multe greutăți, fi- guri proeminente ale culturii și științei patriei, oameni de înaltă valoare : diplomatul de prestigiu internațional Nicolae Titulescu, e- ruditul matematician Simion Stoi- lov, savantii de renume mondial Gheorghe Tițeica și Gogu Constan- tinescu, geologii Ludovic Mrazek și Sabba Ștefănescu, Nicolae Cocu- lescu, creatorul Observatorului As- tronomic, poeții Alexandru Mace- donski și Traian Demetrescu, pic- torii Theodor Aman, Eustațiu Stoenescu, Ion Țuculescu și Cor- neliu Baba, doctorii Nasta și Jianu, academicienii IJie Murgulescu, Ște- fan Milcu, Traian Gheorghiu, Eu- gen Angelescu, Nicolae Petrulian, arheologul C. S. Nicolaescu Plop- șor. membru corespondent al Aca- demiei și alții. In anii noștri, Liceul „Nicolae Bălcescu" a cunoscut, prin grija partidului și statului, alături de toate școlile țării, o etapă nouă, înfloritoare, bogată în realizări. In acest an școlar numărul elevilor ei este de peste 2 000, la care se adaugă cei 1 500 elevi ai secției fără frecvență. La dispoziția elevi- lor stau 5 laboratoare spațioase, înzestrate cu aparatură și materia- le dintre cele mai moderne (labo- ratorul de geologie-geografie. bu- năoară, cuprinde una dintre cele mai bogate colecții de minerale din țară). Biblioteca școlii, ale cărei baze au fost puse încă din 1837. nu- mără peste 32 de mii de volume, .Discutăm deseori în colectivele didactice despre eficiența lecțiilor. Analizăm amănunțit condițiile care o determină, luăm măsuri multiple, chibzuite cu grijă, de na- tură să asigure cir mai buna pre- gătire a tinerilor pentru muncă, pentru viață. Și urmărind o ase- menea pregătire, sîntem chemați să ne ocupăm de elevii noștri nu numai în orele în care se află la școală, ci și în timpul petrecut în afara ei. să le călăuzim viața în fa- milie. în societate, să dăm țării oa- meni întregi, cu o personalitate pe deplin armonioasă în toate aspec- tele ei. Dacă lucrurile stau așa — și ori- ce om al școlii știe că aceasta este chemarea Iui — putem noi înșine să ne împărțim viața în două părți distincte : una în școală, alta aca- unele dintre ele deosebit de valo- roase prin vechimea și raritatea lor (40 de cărți poartă semnătura unor membri ai familiei stolnicu- lui Constantin Cantacuzino și ai familiei lui Nicolae Mavrocordat). De pe băncile liceului pleacă în fiecare an tineri bine pregătiți, din- tre care mulți se afirmă ca studenți străluciți și apoi ca specialiști des- toinici. Sub îndrumarea profesorilor, e- levii desfășoară și o bogată activi- tate cultural-artistică. Cercurile pe materii numără peste 700 de mem- bri. Un mare număr de elevi fac parte din formațiile de cor, din e- chipa teatrală, sînt membri ai or- chestrelor școlii, ai echipei de dan- suri populare. Programele artisti- ce susținute de ei sînt apreciate nu numai în liceu, ci și în afara sa. I.a sărbătoarea celor 14 decenii dc activitate a liceului au adus cuvinte dc caldă prețuire și stimă numeroși vorbitori. Subliniind in cuvîntul său înalta prețuire acordată de partid și gu- vern muncii desfășurate de profe- sorii școlii, dintre care mulți sînt distinși cu titluri, cu ordine și me- dalii, tovarășul Mihaî Ivan, se- cretar al Comitetului regional P.C.R. Oltenia, a scos în evidentă înaltul lor spirit de răspundere, bo- gata experiență pedagogică pe care au acumulat-o. La festivitate, prof. univ. Miron Constantinescu, adjunct al minis- trului învățămîntului, a citit mesa- jul de salut al conducerii Ministe- (Continuare în pag. a 4-a) să ? Putem să ne permitem a profe- sa principii înalte „ex cathedra", pentru ca odată coborîți de pe pie- destalul ei să uităm ceea ce am spus ? Răspunsul la această întrebare e clar, știut de toți. înțelegîndu-i semnificația, marea majoritate a dascălilor au o viață personală care concordă perfect cu înaltele norme etice transmise de ei tine- retului. O asemenea viață au și profeso- rii Liceului pedagogic din Buzău. Nu toți însă. Unul din ei — tristă excepție de la regulă — și-a aban- donat familia, care-î stingherea „pasiunea" pentru o tînără, pe dea- supra și elevă. Pentru a-i determina implicații- le. o astfel de minoritate, fie ea și infimă, nu poate fi, nu trebuie pri- NECESITATEA EDUCĂRII PENTRU VIAȚA DE FAMILIE Este în firea lucrurilor ca di- versele aspecte ale vieții sociale a viitorilor cetățeni ai patriei să capete în școală puncte de orien- tare trainice și sigure. Un . asemenea aspect îl constituie și viața de familie. Rolul social al familiei, locul ei important în so- cietate face ca această chestiune să nu mai fie privită ca o chestiu- ne strict personală, iar necesitatea educației pentru viata de familie să se impună în afară de orice îndoia- lă. Inrîurirea asupra școlarilor la vîrsta cînd individualitatea oferă un coeficient ridicat de plasticitate și e hofărîtoare pentru existenta de mai tîrziu a omului recomandă școala drept un factor de mare va- loare în acest compartiment. Ideea nu este nouă. Ea a fost pusă, în contexte diferite, în multe țări. La noi, educația pentru căsă- torie, pentru consolidarea familiei ulterioare, deși dată în școală foarte adeseori numai pe baze em- pirice. a avut în trecut propaga- tori și sprijinitori prestigioși, care au mers mai întotdeauna pe linia bunului simt, specific poporului român. Amintim, printre alte con- tribuții notabile, articolele favo- rabile educației în vederea fami- liei semnate de G. Coșbuc și Sofia Nădejde în revista „Albina" la în- ceputul secolului, propunerile te- merare (pe atunci) ale doctorului Gh. Marinescu de introducere a educației .sexuale în școli, inițiati- vele lui losif I. Gabrea pentru e- ducație familială în învățămînt, lupta presei muncitorești și pro- gresiste împotriva ipocriziei cla- selor 'dominante în materie de eti- că familială. De asemenea. Gh. Bogdan-Duică, în „Pregătirea ma- melor pentru educație" (Educația, nr. 5—6. anul IV), preconiza obli- gația fetelor de 15—18 ani „să jertfească cîteva ore pe săptămînă pentru pregătirea ca educatoare în familie". Cu toate stavilele puse de oficia- lități, unele inițiative pozitive au putut fi concretizate. în liceele de fete s-au predat, la lecțiile de igie- nă, unele noțiuni de puericultura și s-au introdus ore speciale de menaj, în școlile normale de băieți și fete erau transmise cunoștințe psiho-pedagogice cu aplicații în e- ducația pentru familie. La fel și în unele școli profesionale. Desigur, asemenea preocupări, ghidate de o optică parțial eronată, rămineau insuficiente. Astăzi, educația pentru căsăto- rie, pentru viața de familie și ma- ternitate trebuie să se fundamen- teze pe concepția riguros științifi- că condiționată de structura ac- tuală de ansamblu a orînduirii so- cialiste, în concordanță cu' inte- resele sociale generale. Căsătoria, familia, raporturile lăuntrice ale vieții familiale se cer de aceea tot mai distinct înglobate în sfera de acțiuni a școlii. Sprijinul dat de școală educației în vederea familiei este încă ne- îndestulător. Unii consideră că ti- nerii, la etatea cînd frecventează liceul, nu au încă interesul și în- țelegerea corespunzătoare chestiu- nilor pe care le-ar pune această vită statistic. Căci, dacă într-un- oraș ca Buzău avem cîteva cazuri de același fel cu cel citat — șj ele există — este suficient pentru a face cîteva sute de elevi să pună sub semnul întrebării compatibili- tatea de educatori a acestora. Este cazul, credem, să se acor- de o atenție sporită, la angaja- rea personalului didactic, nu nu- mai criteriilor privind pregătirea de specialitate și pedagogică, ci și comportării în familie și în socie- tate a solicitanților. Este mai ales cazul ca în facultățile care pregă- tesa profesori să se acorde mai mare atenție compatibilității sub aspect moral a studenților respec- tivi cu profesiunea aleasă. O ast- fel de atenție ar fi calificat, de exemplu, drept incompatibilă pen- educație, că ea trebuie făcută la o virstâ cît mai apropiată de căsă- torie și în timpul acesteia, ceea ce revine, evident, altor instituții și organizații obștești. în realitate, în ultimele clase de liceu, la vîrsta majoratului, se ridică totuși, nece- sitatea, de o stringentă actualitate, a pregătirii tinerilor în spiritul de răspundere pentru ulterioara lor contribuție, ca membri de familie, la dezvoltarea societății. Aceasta este o problemă de educați® cetă- țenească, presupunînd nu ingerin- ța educatorului în chestiunile „pri- vate" ale elevilor săi, ci pregătirea acestora spre a face față temeinic unui important act din viață, prin solicitarea zonelor celor mai pro- funde, mai intime, ale personalită- ții lor, a laturii afectiv-senzoriale a acesteia. Nu numai atitudinile individualiste — care de altfel subminează și comportarea actuală — trebuie curmate, dar și conse- cințele nefericite ale unui intelec- tualism unilateral sau ale unei „modernizări" prost înțelese. Nu e vorba de a urmări abstracțiuni șî precepte, cî de a milita pentru prac- ticarea unor virtuți familiale și pa- triotice în sinul societății noastre. în acest scop socotesc că se poa- te acorda mai multă atenție cu- noștințelor și deprinderilor pe care se constituie familia solidă, pre- gătirii elevilor pentru viața socia- lă db mai tîrziu. Se Impune fi- rește, așa cum s-a mai arătat, să se introducă în licee ore de edu- cație sexuală. La aceasta ar trebui să se adauge, fără supraîncărca- rea programului de activitate, chestiuni care au atingere directă cu educarea în vederea familiei, precum: biosoaiologia familiei, căsnicia ca problemă a relațiilor dintre soți, raporturi ale familiei cu societatea etc. Apoi aspecte de economie casnică, noțiuni practice elementare pentru conducerea ra- țională. chibzuită a unui cămin, etc., iar pentru fete — și elemente de puericultura și de menaj. Un aport deosebit l-ar putea a- duce și diriginții claselor a IX-a și a XII-a. Prietenia transformată în dragoste, premergătoare căsătoriei, e un subiect atractiv și cu efect sub raport educativ pentru orele de dirigentie. Orientarea aceasta ar viza potențarea unei anumite formatii etice șî ar deschide făgaș de realizare caracterelor. Entuziasmul și generozitatea vîrstei de aur. încrederea în vii- tor, atașamentul față de proiectele grandioase ale timpului nostru constituie premise ale acestei ma- turizări morale. Ea nu se produce de la sine. Sensurile propriei exis- tente se precizează și dobîndesc claritate în munca instructiv-edu- cativă desfășurată în spirit mili- tant în școală. De aceea, educato- rul este chemat să conducă un proces de formare a tineretului studios care să însumeze toate coordonatele vieții, să-i ajute pe tineri să fie fericiți mîine, în fa- milie și prin familie, așa curn sint fericiti astăzi în școală. în joc, în visuri înaripate. VALERIU C. NEȘTIAN tru a lucra în școală pe profesoara de geografie I. G„ repartizată în- tr-o comună din raionul Ploiești, care a schimbat mai mulți soți cu scopul, mărturisit clar, de a ajunge în Capitală — unde a ajuns în cele din urmă, — pentru ca și aici să divorțeze, după ce și-a văzut „vi- sul" împlinit. Dar, dincolo de toate măsurile care ar trebui examinate de auto- ritatea școlară, colectivele pedago- gice nu se pot considera scutite de datoria de a interveni prompt îi» împrejurări de genul celor la care ne referim. Abaterile de la nor- mele de etică, de la demnitatea de educator, de la obl’gațiile pe care, le angajează profesiunea de dascăl nu pol fi privite impasibil. CONST. RADOI STATUTUL un taț lor și detașamentelor de pionieri România din Republica Socialistă pora-r se pot constitui unități de pionieri ele- III. Uniforma, semnele și păstrează ordonat, distincțiile pionierești I. Membrii lucru de către -coman demne de laudă, este organizației pionierilor cultural-artistice. sport, deosebite, II. Unitatea și detașamentul să cunoască scopul cerea detașamentului buzunarul de pe un șnur împletit, poate primi aptitudinilor mai multe și rezulta- cultural, le dezvoltă inițiativa, pentru știință, tehnica, artă și Organizația pionierilor educă spiritul patriotismului socialist, interesul literatură, școlarii în al dragos- pionierești constau din care se atribuie de către de- Re- 11. Unitatea de pionieri se constituie în școlile în care există cel puțin trei deta- șamente de pionieri. Ea cuprinde toți pio- nierii din școala respectivă. în mod tem- sau a săvîrșit fapte recompensat prin : a) evidențierea în b) evidențierea în — Iubește munca, apără și cu grijă bunurile obștești. — Este disciplinat, îngrijit și atît în școală cît și în afara ei. la, precum și cu pionieresc. 8. Pionierul are întreaga activitate unității, să aleagă fața detașamentului ; fața unității ; apicultura, echipe turism). Același pionier distincții, potrivit telor obținute. sau expunerea școlii; d) acordarea e) atribuirea c) fotografierea sub drapelul unității și păstrarea fotografiei în albumul unității frunte" (diplomă și insignă). 10. Pionierul care săvirșește abateri este „mustrat" de către detașament, iar în caz de abateri mai mari este „mustrat" in fața unității, în vederea îndreptării lui. dreptul să participe la a detașamentului și a și să fie ales în con- clasele III—IV și cei din clasele la panoul de onoare al ocazia ceremonialului albastră la pionierii din de culoare galbenă la V—VII. De la epoleți pînă la partea stingă se aplică de distincții pionierești ; titlului de „Pionier de pionierilor pot participa și părinții vilor. 5. Legămintul pionierului: „Voi învăța și voi munci pentru a veni fiu de nădejde al patriei mele — recomandă acest dant. 14. Distincțiile steluțe și insigne 15. Pentru merite cu totul In viafa pionierilor cintecul ocupă un toc de seamă, Organizația pionierilor din Republica Socialistă România cuprinde școlari între 9—14 ani ; ea contribuie, alături de școală și familie, la educarea și formarea tinerei generații. Organizația pionierilor își desfășoară munca sub conducerea Partidului Comu- nist Român. Activitatea pe care o desfășoară Orga- nizația pionierilor are menirea de a știr mula preocuparea elevilor pentru învăță- tură, pentru întărirea disciplinei școlare și formarea deprinderilor de muncă ; ea îi ajută pe elevi să-și lărgească orizontul tei și devotamentului nemărginit față de poporul nostru, față de Republica Socia- listă România, față de Partidul Comunist Român ; îi ajută pe copii să cunoască tra- dițiile și trecutul glorios de luptă al po- porului pentru eliberarea națională și so- cială, să îndrăgească frumusețile și bogă- țiile țării, le cultivă mindria patriotică pentru realizările obținute în construcția socialismului ; contribuie la întărirea prie- teniei și frăției dintre copiii'români și cei din rîndul naționalităților conlocuitoare. Organizația pionierilor educă pe școlari în spiritul internaționalismului socialist, al prieteniei cu copiii din țările socialiste, din întreaga lume, sub semnul păcii și în- țelegerii între popoare ; ea le dezvoltă sentimentul solidarității cu lupta popoare- lor pentru libertate și independență na- țională, pentru progres social. Prin activitatea sa. Organizația pionie- rilor cultivă la copii cinstea, modestia, cu- rajul și disciplina, prietenia și tovărășia; le dezvoltă dragostea față de munca fi- zică și respectul pentru cei ce muncesc, răspunderea pentru păstrarea cu grijă a bunurilor obștești. Organizația pionierilor se îngrijește de organizarea plăcută și folositoare a timpu- lui liber al școlarilor, stimulînd curiozi- tatea și setea de cunoaștere, înclinația lor spre cîntec, joc și drumeție ; ea organi- zează activitatea cultural-artistică, sporti- vă și turistică pentru toți elevii din cla- sele I—VII. în Organizația pionierilor elevii sînt pregătiți în vederea intrării în rîndurile Uniunii Tineretului Comunist. Pionierii sînt organizați în detașamente și unități ai căror comandanți sînt cadre didactice. Pentru îndrumarea nemijlocită a activi- tății pionierești se constituie consilii ale Organizației pionierilor (Consiliul Națio- nal, consilii regionale, consilii raionale (orășenești), consilii pe școală). 1. în Organizația pionierilor sînt primiți școlari din clasele III—VII, în vîrstă de 9—14 ani, care sînt sîrguincioși la învăță- tură, respectă disciplina școlară, au o com- portare corectă în școală, familie, socie- tate. 2. Dreptul de a primi în Organizația pionierilor îl au detașamentele de pionieri, în detașamentele și unitățile constituite cu caracter temporar nu se primesc noi pionieri. Școlarul care dorește să devină pionier se adresează verbal conducerii detașamen- tului. Atunci cînd în clasa sa nu există detașament de pionieri, el se adresează comandantului unității de pionieri, care stabilește detașamentul in care se va face primirea. 3. Elevul care dorește să intre în Orga- nizația pionierilor este ajutat de condu- organizației) conținutul legămîntuilui. * îndatoririlor pionierului și semnele pio- nieireștl. 4. Primirea în Organizația pionierilor se face în adunarea detașamentului. în mod sărbătoresc, sub faldurile drapelului patriei și ale drapelului Organizației pio- nierilor. Comandantul detașamentului pre- zintă numele și caracterizarea școlarilor care și-au exprimat dorința de a deveni pionieri ; supune apoi aprobării detașa- mentului, în mod individual, primire® lor în organizație. După adoptarea hotărîrii detașamentului, noii pionieri rostesc legă- mîntul, apoi comandantul le înmînează in- signa și cravata. La adunările de primire în Organizația publica Socialistă Rotnâriia : voi fi cre- dincios poporului și Partidului Comunist Român : voi respecta neabătut îndatoririle pionierești". 6. îndatoririle pionierului : —- Pionierul -își iubește patria, cinstește trecutul glorios al României, tradițiile de luptă ale poporului nostru pentru liber- tate și independență națională. — învață cu sîrguință. — Este modest, cinstit și drept; spune întotdeauna numai adevărul. — Este curajos și demn, are încredere în forțele sale și ale colectivului, este un bun coleg și prieten. — își iubește și își ajută părinții. — Stimează și ascultă pe învățători și profesori, respectă pe cei mai în vîrstă decît el și are grijă de cei mici. — Iubește și ocrotește natura, caută să cunoască frumusețile și tainele ei. 7. Deviza pionierului : „Pentru gloria poporului și înflorirea României socialiste, pentru cauza parti- dului — înainte !“ Răspunsul la deviză 1 „Tot înainte !“ Deviza pionierului se rostește în adu- nările pionierești. Cînd răspunde la devi- ză. pionierul schițează salutul pionieresc. Salutul pionieresc se folosește, de aseme- nea, cînd se cîntă Imnul de Stat al Re- publicii Socialiste România. Internaționa- ducerea detașamentului și a unității, să facă propuneri pentru îmbunătățirea mun- cii pionierești, să ia parte la activitățile organizate de casele și Palatul pionierilor. 9. Pionierul care obține rezultate bune la învățătură, în activitatea pionierească în taberele școlare și in preventoriile pen- tru copii. a) Unitatea alege anual comandamentul unității' format din 5—15 pionieri, preșe- dinți ai unor detașamente și alți pionieri destoinici, care îl ajută pe comandant în organizarea întregii activități pionierești. Dintre membrii comandamentului se de- semnează președintele unității, care este în același timp și ajutor al comandantului unității. b) Unitatea își desfășoară activitatea pe baza programului aprobat de Consiliul Organizației pionierilor din școală. Progra- mul cuprinde : — sărbătorirea. împreună cu școala, a evenimentelor însemnate din viața po- porului ; — aniversarea unor personalități ale științei și culturii românești și universale ; — activități cultural-artistice și distrac- tive organizate la nivelul școlii (serbări școlare, carnavaluri pionierești, serbări cîmpenești, focuri de tabără, expoziții) ; — activități sportive de masă, excursii, turism ; — sărbătorirea „Zilei pionierilor" (mani- festări cultural-artistice și sportive, parăzi pionierești) ; — organizarea. împreună cu școala, a cercurilor pe obiecte, a cercurilor tehnice, a unor activități practice, care să permi- tă inițierea copiilor în diferite îndeletni- ciri (apicultor, sanitar, prieten al naturii, folclorist, călăuză) ; — organizarea festivă a încheierii pe- rioadei de pionierat a elevilor din clasa a VII-a ; — sprijinirea activității detașamentelor. Programul de activități al unității de pionieri este întocmit de comandant, cu sprijinul comandamentului, ținînd seama de părerile și propunerile pionierilor. c) Adunările unității de pionieri au un caracter solemn și se organizează cu oca- zia „Zilei pionierilor" și cu alte prilejuri deosebite. Ele se deschid cu ridicarea pa- vilionului și intonarea Imnului de Stat. d) Fiecare unitate are două drapele: drapelul patriei și drapelul unității de pio- nieri, care sînt purtate la adunările uni- tății. la parăzi. demonstratii și serbări pionierești. Fiecare drapel este purtat de un stegar, însoțit de alți doi pionieri, care formează garda drapelului. Drapelul unității de pionieri este de cu- loare roșie, cu franjuri galbene de mătase pe margini. Pe una din fețele drapelului sînt im- primate emblema organizației și inscrip- ția : „Organizația oionierilor din Republi- ca Socialistă România". Pe cealaltă față a drapelului este scrisă Deviza pionierului. 12. Pionierii aceleiași clase constituie detașamentul de pionieri. în școlile ge- nerale oare funcționează numai cu clasele I—IV și unde există un număr mai mic de 30 de pionieri, detașamentul se consti- tuie pe școală. a) Detașamentul își alege anual un co- lectiv de conducere, format dintr-un pre- ședinte și alți 2—4 pionieri buni la învăță- tură, iubiți și stimați de colegi. Colectivul de conducere îl^jută pe comandant în or- ganizarea activității detașamentului. Pre- ședintele detașamentului îndeplinește și funcția de ajutor al comandantului de de- tașament. b) Detașamentul își desfășoară munca pe baza unui program care cuprinde : — activități cultural-artistice (lecturi, șezători, învățarea de cîntece și poezii, vi- zionarea în colectiv a spectacolelor și fil- melor, audiții muzicale, vizitarea muzeelor și a caselor memoriale) ; — expediții pionierești pe urmele unor evenimente memorabile din istoria patriei și a mișcării democratice și revoluționare din țara noastră ; — întilniri cu muncitori și țărani frun- tași în muncă, activiști de partid și de stat, ingineri, oameni de știință, cultură și artă ; vizite la întreprinderi, șantiere ; — manifestări în aer liber : focuri de tabără, excursii, exerciții și concursuri sportive, concursuri de orientare turistică, jocuri instructiv-educative de masă ; — îngrijirea monumentelor eroilor. Programul de activitate se întocmește de către comandant, ținînd seama de do- rințele și propunerile pionierilor. La activitățile organizate de către deta- șament pot participa toți școlarii din plasa respectivă. . c) Detașamentul organizează, de regulă, o adunare pe trimestru. în cadrul acestor adunări se fac primiri de noi pionieri, se discută și se adoptă progranțele de acti- yitște. Ua dșsțhidețea, adunării. se cînță Iranul de Stat. d) Fiecare detașament'de pionieri are două drapele : drapelul patriei și drapelul detașamentului. Drapelul detașamentului eafe de culoare' roșie : pe una din fețele drapelului este" imprimată emblema organizației, iar pe cealaltă față a drapelului este scris răs- punsul la Deviza pionierului. Fiecare dra- pel este purtat de cîte un stegar, la adu- nările de detașament, demonstrații și pa- răzi pionierești. e) Detașamentul de pionieri este înzes- trat cu goarnă și tobă. Profesorul Ion Minculescu lucrind in muzeu. Muzeul tinerilor istorici 13. Uniforma pionierilor t — Pentru băieți : pantaloni bleumarin, bluză albă, bască albă (pentru cei din cla- se'e V—VII bască bleumarin) și ciorapi trei sferturi. — Pentru fele : fustă bleumarin, bluză albă, bască albă (pentru cele din clasele V—VII bască bleumarin) și ciorapi albi trei sferturi. Pionierii poartă epoleți la bluză. Pe mî- neca stingă a bluzei se prinde emblema organizației, care are fondul de culoare de culoare galbenă pentru președinții de detașamente și de culoare albastră pentru președinții de unități. Pionierii poartă pe piept, în partea stin- gă, insigna de pionier, care este semnul distinctiv al Organizației pionierilor. Cravata pionierilor este de culoare roșie și se poartă deasupra bluzei, trecută prin- tr-un inel alb. 4 ~ Pionierul poartă insigna în fiecare zi, iar uniforma și cravata numai cu iprilejul adunărilor, pionierești și ori de. cîte ori i se -• consiliul Organizației pionierilor pe școală. a) Steluțele se acordă pionierilor care sînt. fruntași la învățătură și desfășoară o activitate multilaterală. b) Insignele se acordă pionierilor care obțin rezultate deosebite în anumite do- menii de activitate (cercuri pe obiecte, tehnice, sanitare, de prieteni ai naturii, de Anul trecut, intr-o zi de toamnă tirzie, am vizitat Liceul nr. 36 din București. In holul școlii mi-a a- tras atenția o vitrină pe care se afla in- scripția „Colțul isto- ric". Erau expuse aici, cu mult simț ar- tistic, piese din dife- rite epoci, pe care le-am privit cu inte- res. Zilele trecute, vi- zitind din nou școa- la. am căutat cu pri- virea „Colțul istoric". In locul lui am găsit însă un adevărat mu- zeu școlar. Lîngă o- biectele prezentate a- nul trecut se adăuga- seră multe exponate noi. în fața uneia dintre vitrine, tova- rășul Ion Minculescu, profesor de gradul I, conducătorul cercului tinerilor istorici din ■ școală și inițiatorul acestui mic muzeu. ■ examina, împreună cu cîțiva dintre mem- brii cercului, cîteva monede din epoca ro- mană și epoca bizan- tină. Cercetător pasio- nat al trecutului isto- ric al poporului, pro- fesorul Minculescu a organizat un schimb permanent de mate- riale și informații cu profesori ca Ion Hur- dubețiu din Cîmpu- lung Muscel, Elisabe- ta Rădulescu din Curtea de Argeș, Gheorghe Popa din Brezoi și alții. In a- celași timp, el se stră- duiește să dezvolte și în rîndurile elevilor interesul pentru cu- noașterea vestigiilor care luminează mo- mentele importante ale istoriei patriei. Referindu-se la mă- sura în care expona- tele muzeului îl aju- tă. în predare, tov. Minculescu ne-a ară- tat că studierea unel- telor din epoca pie- trei cioplite i-a făcut pe elevii clasei a Xl-a să înțeleagă mai bine de ce în pa- leolitic munca era di- ficilă și se producea puțin, iar studierea ceramicii datind din neolitic a folosit ca material ilustrativ pentru studiul ocu- pațiilor omului din această epocă. Cer- cetînd vasele deco- rate cu benzi sau li- nii. fragmentele de ceramică dacă de la Sarmisegetuza, pre- cum și piesele de ce- ramică romană, ele- vii și-au dat mai bine scama de însu- șirile artistice ale strămoșilor. Muzeul școlii are și un sector numisma- tic, care cuprinde peste 600 de monede. Se află e'ci monede dacice, n. mede din timpul republicii ro- mane (secolele II și I i.e.n.), din timpul lui Octavian August, Vespasian, Domițian, Traian, Hadrian, Dio- clejian etc., monede bizantine ș. a. m. d. Membrii cercului și-au propus ca '.a primăvară, cînd se împlinește un veac de la apariția primelor monede în România modernă, să organi- zeze o expoziție de numismatică. Muzeul posedă în prezent monede românești din peste 100 de emi- sii. Interesant este și sectorul de tipărituri al muzeului. Aici se află vechi manuale școlare, un exemplar al Cronicii lui Ghe- orghe fineai, precum și un exemplar d n. „Regulamentul orga- nic". datând din 1S47. Un alt colț al muzeu- lui prezintă albume cu fotografii luate de membrii cercului >n excursiile și vizitele organizate la muzee și locuri istorice. Profesorul Mincu- lescu și-a propus să realizeze în școală un cabinet istoric, dotat cu tot ceea ce este necesar pentru valo- rificarea materialului tot mai bogat de care va dispune muzeul. Strădania lui lăuda- bilă merită — și va găsi, sîntem siguri — sprijinul secției de învățămînt. ȘTEFAN DRAGHIA consiliile regionale acordă, la propunerea consiliilor raionale (orășenești), titlul de „Pionier de frunte" (diplomă și insignă). 16. Pentru activitate deosebită, desfășu- rată de unități și detașamente de pionieri, se acordă „Diploma de unitate (sau deta- șament) fruntașă" de către Consiliul Na- țional al Organizației pionierilor, la pro- punerea consiliilor regionale. 17. Organizația pionierilor are marșul său propriu. 18. Unitățile și detașamentele de pio- nieri sărbătoresc în fiecare an. în prima duminică a lunii iunie, „Ziua pionierilor' O SESIUNE ȘTIINȚIFICA Recent a avut loc la Craiova o sesiune de comunicări științifice a cadrelor didactice din școlile ora- șului. Organizată sub îndrmarea secției de învățămînt a Sfatului popular orășenesc, cu concursul Universității craiovene și al filiale- lor locale ale societăților științifice ale cadrelor didactice, sesiunea a reunit 21 de comunicări originale, aducînd o reală contribuție la ri- dicarea nivelului de pregătire al profesorilor. A stîrnit mult interes, de pildă, comunicarea prezentată de profe- sorul Ion Negreanu — „Probleme și aspecte ale educației estetice in învățămîntul de cultură generală" — care a definit factorii, mijloacele și căile educației estetice și a enu- merat condițiile dezvoltării aces- teia, subliniind locul ocupat de creația populară în cultivarea sensibilității și a gustului pentru frumos. Muncii educative i-a fost consacrată și comunicarea prezen- tată de prof. Miltiade lonescu. Elaborată pe baza unei cercetări întreprinse in rîndurile a 200 de elevi din clasele IX-XI de la li- ceele nr. 2, nr. 4 și nr. 5 din Craio- va, lucrarea profesorului lonescu a analizat problemele educației elevilor în condițiile școlii mixte, sugerînd o serie de căi menite să conducă la înlăturarea deficiențe- lor constatate. Multe probleme interesante au fost ridicate în comunicările pri- vind predarea. De pildă, comuni- carea intitulată „Folosirea cunoș- tințelor de istorie literară locală in predarea lecțiilor de literatură română", de profesorul Gheorghe Firănescu, a analizat cum sînt valo- rificate aceste cunoștințe în educa- ția patriotică a elevilor. Comuni- carea elaborată, de prof. Georgeta Stoica și învățătoarea Maria Crîngoiu s-a ocupat de folosirea mediului local în formarea prime- lor noțiuni de geografie la clasa a IH-a. iar lucrarea profesoarei Maria Pirvănescu s-a referit la lecțiile de cercetare pe teren a fenomenelor geografice. De un ridicat nivel științific a fost comunicarea privind rolul predării problemelor de fizică in. formarea gîndiril științifice a elevi- lor, ca și comunicarea profesorilor Ecaterina Marian și Ionel Vițan, despre metodica rezolvării proble- melor de fizică și chimie. La rîndul lor, învățătoarele Maria Crîngoiu și Virginia Popa au prezentat o lu- crare despre posibilitățile de a moderniza predarea matematicii incepînd din primele clase ale șco- lii generale. Aceleiași probleme i-a fost consacrată cercetarea realizată de învățătorul Constantin Mitroi cu sprijinul lectorului universitar D. Stoica, în cadrul căreia s-a experimentat o nouă programă de aritmetică la clasele I—IV. Discuțiile purtate pe marginea comunicărilor au analizat nume- roase aspecte ridicate in cuprinsul acestora. în același timp, în cadrul discuțiilor au fost relevate o serie de cerințe privind îmbunătățirea condițiilor în care se desfășoară munca de cercetare a cadrelor di- dactice. S-a arătat astfel că este ne- cesar ea învățătorii și profesorii să fie mai amplu orientați asupra me- todelor ce pot îi folosite in cerce- tare. In legătură cu necesitatea unei temeinice documentări de specialitate s-a propus să se înfiin- țeze la Craiova, ca și in alte centre regionale, filiale ale Bibliotecii centrale pedagogice. De asemenea, s-a considerat necesar ca, pentru asigurarea suportului științific ne- cesar susținerii experimentale a unora dintre cercetări, să se pună la dispoziția cadrelor didactice care studiază probleme de spe- cialitate și aparatura adecvată. De mare însemnătate pentru buna orientare a cercetărilor — au ară- tat participantii la discuții — ar fi întărirea activității cabinetului pedagogic din Craiova, ca și ridi- carea nivelului muncii desfășurate de filialele societăților științifice ale cadrelor didactice. D. T. PAGINA 2 OPINII ■v-V' *6 Poate fi studiată teoria literaturii în 31 ore? Nu este nici un secret mentul de față teoria că în mo- literalurii are o poziție dezavantajată față de celelalte discipline. Cauza, credem, rezultă din faptul că ea este privită dintr-un punct de vedere îngust, fiind considerată un fel de anexă a studiului istoriei literaturii. Există mai multe elemente care generează această impresie. Unul dintre ele este soluția adoptată în prezent, după care studiul teoriei literaturii a fost înghesuit într-o treime din orele afectate studierii limbii și literaturii române în cla- sa a IX-a. Aceasta duce în mod fatal la comprimarea materiei, ceea ce înseamnă, implicit, super- ficialitate în tratarea problemelor și omiterea unor chestiuni de im- portanță majoră. Un alt element constă in conținutul programei de teorie a literaturii, care, așa cum se prezintă acum, lasă impresia de a fi învechită, deoarece pune ac- cent prea mare pe unele probleme depășite în dauna unor probleme noi și actuale, pe care Ie ignorea- ză (in special la capitolul mijloa- celor artistice, al versificației sau al teoriei genurilor). în sfîrșit, par- tea de teorie literară din actualul manual pentru clasa a IX-a păcă- tuiește printr-o serie de inadver- tențe și confuzii care de aseme- nea dau impresia de superficiali- tate, de elaborare în grabă. Impre- sia este întărită și de faptul că deși se află la a doua ediție, ma- nualul a apărut în acest an fără nici o îmbunătățire. După părerea noastră, teoria li- teraturii nu trebuie considerată un auxiliar pentru facilitarea înțele- gerii operelor din istoria literatu- rii române ce urmează a fi stu- diate. Importanța teoriei literatu- rii ca ramură principală a științei literaturii constă în primul rînd in aceea că îi înarmează pe elevi pen- tru toată viața cu știința de a pă- trunde în profunzimea operei lite- rare, a oricărei opere literare, din orice timp și din orice literatură. De aici necesitatea de a studia a- ceastă disciplină în adincime, de a cunoaște toate aspectele importan- te pe care le implică. în afară de aceasta, teoria literaturii oferă importante posibilități de educație estetică, în special dacă pentru exemplificări se apelează la cele mai valoroase opere. Apoi, dată fiind posibilitatea teoriei literatu- rii de a oferi exemple din litera- tura universală, ea creează însem- nate premize pentru introducerea în liceu a studiului istoriei litera- turii universale și a esteticii. în sfirșit, teoria literaturii contribuie la îmbogățirea vocabularului ele- vilor cu termeni de specialitate din domeniul artei în general și al li- teraturii în special, precum și la lărgirea considerabilă a orizontu- lui lor cultural. Socotim că, astfel pusă proble- ma, posedăm suficiente motive ce Justifică propunerea de a se căuta o nouă soluție de studiere a teoriei literaturii, care să permită preda- rea ei în mod cît mai științific, în acord cu problemele contempo- rane, fără a o înghesui între limite strimte. în acest sens, nu vedem în mo- mentul de față decît trei soluții în anul acesta la clasa dă seama în ce constau avantaje. a IX-a. îți aceste dez- O a doua soluție ar consta în predarea teoriei literaturii paralel cu istoria literaturii române. Cu alte cuvinte, după fiecare operă care se analizează în cadrul stu- diului literaturii române să se in- troducă un capitol rezervat cuno- ștințelor de teorie literară afe- rente operei respective. Pentru a- ceasta trebuie creată condiția ca fiecărei opere la care se prevede analiza literară să i se afecteze o oră în plus, pentru problemele de teorie. Varianta aceasta ni se pare neșliințifică și prezintă dezavan- taje mai numeroase decît soluția actuală. în primul rînd. ea nu ofe- ră o privire de ansamblu asupra întregii teorii a literaturii, deoare- ce dispersează, pulverizează mate- ria pe parcursul a patru ani de studiu, distruge conexiunea și in- terrelația dintre diferitele compar- timente ale teoriei literaturii, ex- clude posibilitatea studierii proble- melor în succesiunea lor logică și firească, menține teoria literaturii în stadiul de anexă a istoriei lite- raturii etc. De aceea, cea mai potrivită șl totodată cea mai firească ni se pare cea de a trei* variantă, care constă în predarea teoriei litera- turii pe parcursul unui an întreg, de preferință tot în clasa a IX-a, acordîndu-i-se și numărul de ore. Soluția aceasta, firește este departe de a fi nouă, ea a mai fost apli- cată la noi și ne permitem să pro- punem reintroducerea ei deoarece prezintă toate avantajele care ce- lorlalte două variante amintite li se refuză : oferă garanția conti- nuității, a succesiunii logice, a co- nexiunii și interrelațieî dintre di- feritele părți constitutive, a unei strinse legături cu literatura națio- nală și cu cea universală, a pro- funzimii și seriozității și a unul mai mare volum de cunoștințe. Am socotit utilă readucerea în discuție a acestei probleme deoa- rece. așa cum se prezintă acum, studiul teoriei literaturii în liceu nu oferă garanția că rezultatele scontate și scopurile urmărite vor putea fi realizate și că elevii noștri vor obține acea prețioasă price- pere. generatoare de mari satisfac- ții estetice și morale, de a desci- fra în profunzime farmecul, speci- ficul și mesajul oricărei opere li- terare. Prof. RADU CIOBANU II MB W‘> Critica abecedarului și a. b. c.-ul criticii pentru care ar fi soluția nu insistăm mai sus, în am putea opta. Prima actuală, asupra căreia deoarece i-am amintit linii mari, dezavanta- Între concret și abstract jele și deoarece simeni siguri că fiecare profesor care a predat în anul școlar trecut sau care predă In meseria noastră de pro- fesori, anumite cerințe didacti- ce ne împing uneori către cla- sificări menite să ușureze mun- ca elevilor de asimilare intelec- tuală. Adeseori aceste clasi- ficări nu sînt ale științei res- pective, ci ale metodicii ei. Pentru că experiențele s-au do- vedit fructuoase de-a lungul citorvo generații de profesori, încolțesc grăunțele tradițiilor și, o dată cu ele, alături de ele, se strecoară și buruiana unei dogme scăpate de plivifut se- lectiv al progresului. Se mai face încă. în clasele mici, diferențierea între nume- re „concrete" și numere „ab- stracte". Se spune că „3 nuci" e un număr concret și 3 simplu (vedeți cum simt nevoia să a- daug ceva după cifră?) un nu- măr abstract I Or, noțiunea de „3", indiferent ce i-am atașa noi in coadă, reprezintă în sine o însușire comună a unor mul- țimi, fie ele de 3 pisici, 3 beți- șoare sau 3 regrete că încă nu e clar pentru toți următorul a- devăr : un număr, numai prin simplul fapt că e număr, este o abstracțiune și nimic altceva I Dar să admitem prin absurd această existență a numerelor „concrete" și să rezolvăm ur- mătoarea problemă de aritme- tică : Am grupat 30 de bomboane în mod egal în 3 cutii. Cîte bomboane sînt în fiecare cu- tie ? Ați ghicit : 10. Răspunsul „corect", cel la care unii țin atît de mult, este „10 bomboane". Stafi să vă explic cum ați ju- decat : ați împărțit 30 de bom- boane la 3, număr abstract. Cum și de unde vine acest nu- măr abstract 3 ? Păi ați luat numărul concret „3 cutii" și l-ați făcut abstract, foarte simplu I Operația aceasta de abstracti- zare cînd am nevoie, așa, la comandă, e un fel de hocus-po- cus foarte ingenios. înainte o- proape că vedeam în față 3 cutii; fac un semn aritmetic cabalistic, dispar cele 3 cutii și în locul lor rămîne abstracția cocoșată a cifrei 3. Asta pen- tru că vreau și am nevoie I Da- că n-am nevoie, las cutiile în raftul lor. Abstractizarea asta „la co- mandă" se poate face și cu un factor al unui produs, nu numai cu împărfitorul. Să pun proble- ma invers. In fiecare cutie sînt 10 bomboane. In trei cutii cîte bomboane sînt ? Vom abstrac- tiza factorul 3 cutii și vom în- mulți cu 10 bomboane. Rezul- tat : „30 bomboane". Atenție ! Nu abstractizați cumva „10 bomboane", că veți găsi ca re- zultat „30 de cutii". Partizanii nu- merelor „concrete" și „abstrac- te" consideră că înmulțirea nu este comutativă (I) : 5x7 e altce- va decît 7x5. Una este, spun ei, să înmulțești deînmulțitul cu înmulțitorul, alta este înmulțită- rul cu deînmulțitul. Rog să mi se ierte ironia re- dactării, ea este însă o reacție împotriva unei pedanterii di- dactice deplasate. Dar să vedem lucrurile altfel. Să pornim de la premisa exis- tenței numerelor concrete, adi- că a existenței, la coada lor, a naturii elementelor din mulți- mea pe care o măsoară. Să con- siderăm că operațiile care se fac cu ele se fac numai cu „fanto- mele” lor abstracte și să atașăm la coada rezultatului, întru concretizarea lui, cu intermediul semnelor operației respective, o legătură între naturile obiecte- lor care au intrat în operație. Atunci lucrurile se corn clarifi- că. Problema mea, prima (cea cu împărțirea) s-ar rezolva așa: 30 bomboane : 3 cutii = 10 bomboane cutie. Problema in- versă, care spune că în fiecare cutie sînt 10 bomboane și în care se cere totalul bomboanelor din 3 cutii, s-ar scrie : 10 X 3 cutii = 30 bomboane Ortodocșii mă vor acuza că am simplificat cutiile între ele și că simplificarea cu altceva decît cu numerele nu are sens. De acord I Dar să n-o numim simplificare. Să atașăm — a- tunci cînd facem o înmulțire — mulțimilor (bomboane cutie) și (cutii) mulțimea (bomboane). înainte se aplicau elementele concrete ale unei mulțimi, prin intermediul unui număr abstract, pe ea însăși. Dar dacă eu a- plic elementele a două mul- țimi diferite pe o a treia mulți- me diferită, ce-o să fie ? O să fie exact procedeul fizicii, pe care nu se supără nimeni și care este atît de bogat în re- zultate I Să vă pun problema : Un biciclist parcurge 30 de km în 3 ore. Cu ce viteză merge ? (Ergo, cîfi km face într-o oră?) Răspuns : 10 Sau alta : viteza de 10 fă parcurge km oră. Mergind 3 km oră, ce un biciclist ore ? Răspuns : 30 km. ore cu distan- in trei Vă su- pără denumirea sau notația de bomboane cutie și cea de km oră nu ? Păi e aceeași proble- mă, numai „concretul" s-o schimbat I Că pot prin acest procedeu să apară și numere „abstracte" ca raport a două „cantități de același fel", asta-i și mai bine. Fizicienii numesc această mul- țime „coeficienți" și nu le atri- buie nici o „dimensiune". Cam așa facem și noi în practică, atunci cînd verificăm dacă vo- lumul rezultat dintr-o problemă e intr-adevăr o funcție „de gra- dul 3", sau aria — una „de gra- dul 2". La fel facem și cînd funcțiilor trigonometrice nu le atribuim „nici o dimensiune". Poate nu este riguroasă o- ceastă metodă, în sensul că în- locuiesc o convenție nefunda- mentată teoretic cu alta fun- damentată cam „sentimental", care are unele puncte vulnera- bile. Practica de zi cu zi mi-o arată însă fructuoasă din punct de vedere metodic. Utilizînd-o acolo unde este necesară, în studiul aritmeticii, deci la cla- sele mici, lucrez și in perspec- tivă, in sensul colaborării cu profesorii de fizică. Cealaltă metodă, complet deosebită de a lor, îi obligă pe aceștia întîi să-i dezbare pe elevi de felul inițial de a vedea lucrurile și apoi să le imprime felul „di- mensional". Mai afirm că pro- cedeul acesta de „simplificare a cuvintelor" îi familiarizează cu mecanismul algebrei pe cei care n-ou începuf-o încă. CONSTANTIN OTTESCU Abecedarul este prima carte prin care copilul pătrunde în tainele învățăturii, prima treaptă din șirul celor care îi vor conduce spre cetatea știin- ței. Orice om al școlii știe cît de multiple sînt exigențele față de acest manual, cu pu- ține propoziții și multe ima- gini. Este, poate, manualul cel mai greu de alcătuit de pe în- treg parcursul anilor de școla- ritate. Fiecare sunet, fiecare silabă, fiecare cuvînt prezen- tat unor elevi care abia își for- mează primele cunoștințe tre- buie să se conformeze unei succesiuni determinate de norme psiho-pedagogice, lin- gvistice, didactice ținînd seama de caracteristicile fonetice ale limbii, de modalitățile combi- nării sunetelor, de gradarea complexității de la silabe di- recte la silabe inverse și de aici la silabe închise și la a- glomerări de consoane. Desigur, actualul abecedar poate fi încă perfecționat, așa cum, de altfel, a fost perfec- ționat și pînă acum de la o ediție la alta, in urma suges- tiilor făcute de învățători. Orice sprijin acordat în vede- rea îmbunătățirii acestui ma- nual de căpătâi al școlarilor este, fără îndoială, binevenit, chiar așteptat. Văzînd titlul articolului publicat de scriito- rul Fănuș Neagu în numărul din 17 noiembrie a.c. al „Ga- zetei literare", am considerat că tocmai despre aceasta este vorba. Pare într-adevâr im- presionantă duioșia cu care autorul își mărturisește dra- gostea pe care o simte și azi pentru prima lui carte de școală. Păcat numai că după acest început liric este cuprins subit de revoltă și mînie la vederea abecedarului actual, tunînd și fulgerînd împotriva autorilor și ilustratorului căr- ții. Intr-atît este de oarbă mînia Iui. încît nu mai vede nimic clar : lădița cu griu se- mănat de copii o confundă cu sutele de mii de hectare ale cooperatorilor, un stetoscop îi apare drept un groaznic instru- ment de tortură și așa mai departe. Semnatarul articolului din „Gazeta literară" reproșează autorilor abecedarului înde- osebi schematismul construc- ției propozițiilor și al fabula- ției din textele abecedarului. E adevărat — și propozițiile, și textele sînt schematice. Nici nu puteau fi altfel, devreme ce principalul lor obiectiv, în această etapă a procesului in- structiv-educativ. este de a fixa primele cunoștințe ale școlarilor și de a le dezvolta introducînd treptat sunete noi, grupate într-o succesiune cît mai variată, întîi în cuvinte de una sau maximum două si- labe. Totuși, și la aceste prime lecții se vădește preocuparea autorilor manualului de a con- strui propoziții complete, cu semnificații cît mai diferite. De aceea ei întregesc tex- tul cu imagini reprezentînd diferite elemente ale căror fonograme nu le sînt cunos- cute încă școlarilor la stadiul respectiv ai învățării alfabetu- lui. Tin să subliniez că această metodă criticată vehement de Fănuș Neagu este amplu folo- sită în alcătuirea abecedarelor din majoritatea țărilor. S-ar putea ca unele din aceste de- sene să nu fie destul de su- gestive, destul de realizate ar- tistic. N-am avea nimic de spus dacă s-ar fi criticat conți- nutul lor real. Numai că, în loc să analizeze acest conținut, Fănuș Neagu deformează ade- vărul, atribuind desenelor a- mănunte inexistente sau diSo- ciindu-le de textul alăturat. Bunăoară, la lecția de la pagina 23 din Abecedar, îna- inte de a învăța sunetele și li- terele s, c, i și t, nici un copil, văzînd imaginea care repro- duce prima pagină a ziarului ..Scînteia", nu va putea tra- duce desenul respectiv, în contextul dat. prin expresia ,.Un om are un Scînteia", cum pretinde Fănuș Neagu. Trec în revistă diferitele cri- tici formulate la adresa abece- darului reluîndu-1 din nou spre consultare, deși îl cunosc foar- te bine. Revăd, de aceea, lecția de la pag. 11, despre care Fănuș Neagu scrie urmă- toarele : „Pentru a înțelege ce e cu litera A și de unde vine ea, copiilor le e înfățișat un tablou, întins pe jumătate de pagină, în care o doctoriță calcă amigdalele unei fetițe cu o bară de metal sau de nichel". Reproducerea alătu- rată a imaginii din abecedar cred că ne scutește de orice comentariu în legătură cu a- ceastă „viziune" a celui care a scris articolul „Abecedarul azi". Da pagina 56. același a citit doar titlul lecției „Elevii seamănă grîu", după care Co- mentează sarcastic : „E un lu- cru arhicunoscut că, în toam- nă, copiii de șapte ani ies pe ogoare și aruncă grîul în brazdă. Ei duc greul campa- niilor de toamnă. Normal ar fi ca părinții lor să facă aceste treburi, dar în septembrie- octombrie, toți părinții — și în special cei de la țară — por- nesc cîrduri-cîrduri spre Monte-Carlo ca să joace ba- cara". Și aci reproducerea imaginii din abecedar și a tex- tului alăturat dovedește clar că elevii seamănă grîul în lă- dițe. fapt foarte frecvent în școlile noastre sătești. Mă în- treb de ce i-a trebuit lui Fănuș Neagu o asemenea ironie fără obiect, de-a dreptul rău inten- ționată ? Mă întreb, de asemenea, cu ce scop sînt citate poezii evi- dent slabe care au figurat» poate, cîndva. în vreo revistă de copii, astfel încît să se dea impresia că ele ar face parte din abecedarul pus in discu- ție ? Oare nu se manifestă și în această privință o tendință denigratoare ? Cît privește folosirea în abe- cedar a formei „așază". de la verbul „a așeza", este de ajuns să deschizi la pagina 89 în- dreptarul ortografie, de orto- epie și punctuație (Ed. Acad. Republicii Socialiste România, 1965). pentru a vedea că se recomandă textual, pentru in- dicativul prezent, persoana a III-a singul ar și plural, forma așază. In încheierea articolului său, Fănuș Neagu cere instituirea unor concursuri pentru alcătui- rea de manuale școlare. în care „premiile să fie premii". Se prea poate ca în concursurile de manuale desfășurate pînă acum premiile să nu fi fost suficient de substanțiale. Dar dacă, așa cum spune autorul, „nu putem rămîne indife- renți la modul cum învață și ce învață copiii noștri", nu valoarea premiilor este consi- derentul pe care trebuie să-l luăm. în primul rind. în seamă. De altfel, un ase- menea concurs de manuale didactice, cuprinzînd și abe- cedarul, s-a încheiat de cu- rînd. Am vrut să vorbesc în rîn. durile de față despre a.b.c.-ul criticii. OLTEA DELARĂSCRUCI învățătoare emerită Unele aspecte ale perfecționării cadrelor didactice O dată cu dezvoltarea tot mai largă a învățămîntului de toate gradele din țara noastră, cadrele didactice din școlile generale, din licee, din școlile profesionale și tehnice sînt chemate să-și desă- virșească necontenit pregătirea pe- dagogică și profesională, pentru a fi la înălțimea sarcinilor mereu mai complexe ale instruirii și edu- cării tinerelor generații. Perfecțio- narea măiestriei pedagogice a ce- lor ce muncesc în școli este orga- nizată și îndrumată de Ministerul învățămîntului prin institutele de perfecționare a cadrelor didactice, care se preocupă, de mulți ani, să asigure învățătorilor și profesori- lor din întreaga țară condițiile ne- cesare pregătirii și susținerii exa- menelor de definitivat, de gradai II și de gradul I, An de an tot mai multe cadre di- dactice trec aceste examene, ceea ce ridică pe o treaptă superioară nivelul de predare în școlile noas- tre. Socotesc, totuși, că actuala formă de organizare a perfecțio- nării cadrelor didactice nu este de natură sâ-i stimuleze îndeajuns pe învățători și profesori pentru a so- licita într-o mai mare măsură în- scrierea la aceste examene, în spe- cial la examenul de gradul II. Cauza acestei situații constă în primul rînd. după părerea mea, în faptul că nu există o delimitare precis diferențiată și gradată a obiectivelor fiecărui examen, co- respunzător unei anumite etape, care să marcheze un anumit sta- diu al pregătirii pedagogice și pro- fesionale. Apoi, organizarea actua- lă a examenelor, mai ales a celui de gradul II, creează o psihologie reticentă față de ele chiar și unor cadre didactice cu o foarte bună pregătire profesional-pedagogică. O delimitare precisă a obiective- lor examenelor ar putea fi urmă- toarea : pentru examenul de defi- nitivat — consacrarea ca învăță- tori sau profesori a tinerelor cadre didactice ; pentru examenul de gradul II — consacrarea ca deți- nători ai măiestriei în predare a cadrelor didactice definitive ; pen- tru examenul de gradul I — con- sacrarea științifică a unor cadre didactice de gradul II. Examenul de definitivat, obliga- toriu. l-ar chema astfel pe tînărul învățător sau profesor să dove- dească dacă a dobîndit, în anii de ucenicie, deprinderile necesare mî- nuirii cu ușurință a metodelor de predare, dacă aplică în mod corect principiile pedagogice în munca sa la catedră, dacă se ține în pas cu progresele specialității sale, dacă realizează în lecțiile lui nu numai sarcinile instructive, dar și sarcinile educative ale procesului de învățămînt. In acest mod exa- menul de definitivat ar atesta un anumit grad al perfecționării la catedră a tinerelor cadre didactice —• acela al depășirii uceniciei pe- dagogice. Desigur că, pentru a con- firma aceasta, examenul de defi- nitivat nu trebuie să semene, așa cum se întimplă în prezent, cu un examen de specialitate dat la uni- versitate, la Institutul pedagogic sau la școala pedagogică. Aseme- nea examene cadrele didactice le-au trecut, la vremea lor și n-are nici un rost să le repete. Ni se pare necesar ca examenul de definiti- vat să-i supună pe tinerii candi- dați unei atente și minuțioase ve- rificări a activității la catedră, atît sub aspect instructiv cît și educa- tiv, să le solicite susținerea unei lucrări din care să se poată con- stata nu numai calitatea cunoștin- țelor, ci și calitatea interpretării științifico-pedagogice a fenomene- lor ce se evidențiază în munca din școală și să exploreze, printr-un colocviu, nivelul pregătirii lor ideo- logico-politice precum și în ce mă- sură se țin la curent cu tot ceea ce este nou în specialitatea lor și în pedagogie, Pe baza rezultatelor di- ferențiate obținute la examen s-ar putea da o clasificare care să fie luată în seamă și la stabilirea lo- cului de muncă. Aceasta ar da exa- menului de definitivat forma unui examen-concurs. ceea ce va stimula o pregătire superioară a candidați- lor. Dacă examenul de definitivat reprezintă o obligație pentru cel ce vrea să se consacre școlii, exame- nul de gradul II ar trebuj să con- stituie, pentru cadrele didactice definitive, nu numai o simplă ma- nifestare facultativă, și aceea izo- lată ci o manifestare de masă, menită să demonstreze calita- tea superioară la care își des- fășoară munca instructlv-educa- tivă. In aceste condiții, exa- menul de gradul 11 ar .trebui să aibă drept obiectiv distinct ates- tarea unei adevărate măiestrii în predare. Candidații la acest exa- men trebuie solicitați să-și dove- dească măiestria nu prin răspun- suri școlărești la bilete cu între- bări, ci mai ales prin activitatea lor la catedră. Consider, de aceea, că inspecția la catedră ar trebui să constituie factorul determinant in aprecierea candldaților, urmă- rind înainte de toate măiestria pre- dării. In ceea ce privește lucrările elaborate de candidații la exame- nul de gradul II, acestea ar trebui să fie, după părerea mea, lucrări de sinteză metodologică în legă- tură cu obiectul predat, care să evi- dențieze ce aduce nou în acest do- meniu experiența lor proprie, în sfîrșit, examenul de gradul I ar trebui să aibă drept obiectiv consacrarea științifică a profeso- rilor de gradul II care desfășoară o merituoasă activitate de cerceta- re. Această consacrare ar arăta atît nivelul superior la care a ajuns învățămîntul nostru cît și contribuția cadrelor didactice la dezvoltarea gîndirii pedagogice românești. Examenul de gradul I ar trebui să constea deci în pre- zentarea unui manual, a unei me- todici sau a altei lucrări de litera- tură pedagogică publicată sau în curs de publicare. Conceput astfel, examenul de gradul I i-ar stimula pe profesori să participe în mai mare măsură șl cu o mai înaltă ținută științifică la elaborarea ma- nualelor școlare, a metodicilor sau a altor lucrări de natură să con- tribuie la modernizarea învăță- mintulul nostru. în ceea ce privește modul de or- ganizare a examenelor consider că din comisiile de examinare ar tre- bui să facă parte și cadre didactice din școala generală și liceu, fiecare din ei reprezentînd cu adevărat un ..primus inter pares", învățători sau profesori emeriți și fruntași. Consider că, în felul acesta, exa- menele de grad ar corespunde în- tr-o măsură mai mare obiective- lor majore ale perfecționării învă- țămintului și stimulării interesului manifestat de membrii corpului profesoral, antrenindu-i să urce succesiv treptele calitativ superi- oare în pregătirea lor profesională și în măiestria activității lor la catedră. Prof. ZAHARIA TALABA riu pic mus-că pru-ne dra-gâ gnu spic sca«ră prun drag rea tai ta-blă spu-ne Pe-tre vrea stai bla-nă spun Pe-tn-ca Elevii seamănă grîu Elevii din clasa întîi au pus pâmîni în iadă. Apoi au semănat boabe de grîu. Grîul a răsărit. PAGINA 3 activitatea organizațiilor sindicale MP: Formațiile artistice se pregătesc intens Continuînd vechi tradiții, ca- drele didactice din orașul Brașov desfășoară o vie și interesantă ac- tivitate cultural-artistică. Comisia culturală a Comitetului sindicatu- lui învățămînt a reușit să antre- neze în această activitate un mare număr de profesori, învățători și educatoare, oameni entuziaști, care pun pasiune în tot ce fac și care se străduiesc să dea talentului lor, prin muncă perseverentă și con- știincioasă, un ridicat nivel artis- tic interpretativ. Și nu de puține ori strădania lor de artiști ama- tori a fost călduros răsplătită de publicul spectator și de juriile concursurilor la care au participat. Frumoase aprecieri au obținut for- mațiile de teatru de păpuși (în limba română și în limba germa- nă), echipa de teatru, corul și or- chestra semisimfonică. în prezent, toate formațiile ar- tistice ale sindicatului sînt în re- petiții, pregătindu-se pentru pri- mele confruntări cu publicul. Co- BACĂU: Expoziție de artă plastică De curînd. în sălile secției de artă a Muzeului regional din Bacău s-a deschis o expoziție de artă plas- tică a cadrelor didactice din regi- une. Expoziția prezintă vizitatorilor peste 70 de lucrări de pictură, grafică și sculptură. Iată ce ne-a spus, cu această oca- zie, profesorul Mihai Semenov, unul din entuziaștii inițiatori și organizatori ai expoziției : „Nevoia de a comunica prin imagini gra- fice ceea ce gândim și simțim, de a analiza și sintetiza emoții umane firești, face ca dialogul nostru cu publicul să fie sincer și direct. Am dori ca această expoziție să fie nu numai un prim pas, dar să se transforme într-o tradiție, într-un Muzeul etnografic din Cluj : Sala construcțiilor sătești din diferite raioane ale Transilvaniei. Prevederile legii pensiilor rul, soliștii și orchestra semisimfo- nică și-au propus să participe îm- preună la cel de-al VIII-lea con- curs republican al artiștilor ama- tori cu fragmente din opereta „Lă- sați-mă să cînt“ de Gherase Den- drino, închegate într-un spectacol unitar. întrucât este vorba de un spectacol de mai mare amploare decît cele realizate pînă în pre- zent, sînt antrenate, în afara artiș- tilor amatori, și alte cadre didac- tice talentate, care lucrează la decoruri, costume etc. De pregătirea corului și a soliș- tilor se ocupă profesorii Aron Bogdan, Ștefan Stanciu și Cor- nel Arion, iar de cea a orchestrei Anselm Honigberger de la Filar- monica de stat din Brașov. Formația de teatru a obținut în anii trecuți frumoase succese cu piese inspirate din viața cadrelor didactice. în anul 1965 s-a jucat „Steaua fără nume" de Mihail Se- bastian, iar în 1966 piesa „Absențe eveniment anual așteptat do toți în viața culturală a regiunii noastre". Vizitatorii pot admira, la această expoziție, lucrările în ulei ale pro- fesorilor Mihai Butnaru („Mama". „Flori și ceas"). Mihai Cusmir („Portret de bărbat". „Peisaj de toamnă"). Dumitru Florea. Nicolae Hamza, C. Limboi. Gh. Mocanu, care expun peisaje, naturi statice, portrete. Lucrări interesante sem- nează Miluș-Mihai Semenov. A- mintim dintre ele „Peisaj inedit", „Simetrie în spațiu". „Universuri", „Geneza materiei vii", care se dis- ting printr-o plăcută cromatică si o tematică actuală. De asemenea, sînt de reținut lucrării0 profesorilor Ar- pad și Maria Columban, Remus Vrînceanu, Cucoș Costică, Cicerone motivate", scrisă de profesorul bra- șovean Constantin Cuza. Printre animatorii acestei formații trebuie citați profesorii Mircea Armașu, Mona Ștefănescu, Elena Neguț, Ta- tiana Comaniciu și alții. în anul a- cesta, membrii formației de teatru se vor prezenta în fața colegilor lor tot cu o piesă a profesorului Constantin Cuza, intitulată '„Ca- pricii". în curînd va fi prezentat în fața publicului procesul-literar „Este vinovată Ana Karenina ?*, organi- zat de Sindicatul învățămînt în co- laborare cu revista „Astra". O con- tribuție valoroasă la buna reușită a procesului literar o are profesoara Lidia Dorneanu. Cele două formații de teatru de păpuși se pregătesc și ele intens pentru întîlnirea cu micii specta- tori. Prof. VASILE BlRSAN Cojocaru, Salomeia Velea Kacso, care prezintă linogravuri, xilogra- vuri, acuarele. Deși slab reprezentată cantitativ, sculptura este prezentă prin lucră- rile profesorilor Petru Pinca și Gh. Mocanu („Școlărița". „Tinerețe" și „Compoziție"), care atrag aten- ția publicului prin calitatea lor. Expoziția cadrelor didactice din regiunea Bacău este prima de acest gen. Afluența de vizitatori, pe zi ce trece mai mare — o dovadă a apre- cierii pe care i-o acordă publicul — este o răsplată binemeritată a unei munci entuziaste și creatoare. Prof. CECILIA PASCARU Handbalul, un sport mult îndrăgit de elevi. Consfătuire a profesorilor de educație fizică Participantii la dis- cuții și-au exprimat în unanimitate ade- ziunea față de măsu- rile luate în vederea dezvoltării activită- ții sportive în rîn- durile elevilor și au făcut numeroase pro- puneri menite să con- tribuie la întărirea e- ficienței acestora. De mult interes s-ar bu- cura un cabinet me- todic al profesorilor de educație fizică, a arătat prof. Constan- tin Popescu. directo- rul Școlii sportive nr. 2. Prof. J. Aitel de la Liceul ..Gh. Șincai" a vorbit despre necesi- tatea unui continuu schimb de experiență între profesorii de specialitate, mai ales pentru găsirea unor soluții eficiente de aplicare a metodelor noi în condițiile spe- cifice ale fiecărei școli. Prof. Emil Ma- nea de la Liceul nr. 36 a subliniat necesitatea de a se asigura o mai judicioasă folosire a spațiului școlilor pen- tru educația fizică a elevilor. El a arătat astfel că în școlile care nu au săli de educație fizică se pot folosi jn acest scop sălile de festivități utilizate în general numai de 2—3 ori pe trimestru pentru ser- bările școlare. în încheierea cons- fătuirii, tov. Petre Capră, președintele Consiliului orășenesc București al U.C.F.S. a înmînat unui nu- măr d» 25 de profe- sori diploma si in- signa pentru merite deosebite în activita- tea de cultură fizică și sport. TR. I. În ajutorul profesorilor de geografie In această perioa- dă, în întreaga țară se desfășoară consfă- tuiri regionale ale profesorilor de edu- cație fizică, pentru dezbaterea instruc- țiunilor elaborate de Ministerul Invăță- mîntului și Consiliul general al U C.F.S. în legătură cu organi- zarea și desfășurarea activității de educa- ție fizică și sport în rîndurile elevilor, ca și a instrucțiunilor privind organizarea și funcționarea lice- elor cu program de educație fizică și a școlilor sportive. Pî- nă în prezent astfel de consfătuiri au a- vut loc în regiunile București, Hunedoa- ra. Mureș-Aulonomă Maghiară etc. Consfătuirea pro- fesorilor de educație fizică din orașul București, organizată de secția de învăță- mînt a orașului, s-a desfășurat în ziua de 21 noiembrie a.c. La lucrările ei au fost de față reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat, reprezentanți ai Mi- nisterului Invățămîn- tului, ai Consiliului general U.C.FS.. ai Comitetului U.T.C. al orașului București, directori de școli, in- spectori, antrenori și medici sportivi. Luînd cuvîntul în cadrul consfătuirii, prof. Sofia Pușcașu, șeful secției de învă- țămînt a Sfatului Popular al Capitalei a prezentat un plan de măsuri menit să ducă neîntîrziat la ri- dicarea eficientei ac- tivității sportive în școli. Volumul II din culegerea de ma- teriale metodice „In ajutorul pro- fesorului de geografie" cuprinde un bogat material privind aspecte di- ferite ale muncii profesorilor de specialitate — desfășurarea lecțiilor, a aplicațiilor practice și a excursi- ilor geografice, amenajarea cabine- telor de specialitate și a terenurilor geografice, activitatea cercurilor de tineri geografi etc. Reține atenția, prin importanța problemei pe care o pune în discu- ție si prin argumentarea conclu- dentă, articolul „Taberele-curs ale S.S.N.G., formă de pregătire post- universitară a geografilor și biolo- gilor în școli" de C. Lupașcu. Se remarcă de asemenea pentru utilitatea lor nemijlocită în sprijinul procesului de învățămînt, articolul „Lucrări și. aplicații în clasă și pe teren pentru formarea noțiunilor geografice la elevii clasei a IlI-a" de L. Vulcu, El. Kohler, care dă învățătorilor o serie de sugestii va- loroase pentru studierea în forme vii, atractive și eficiente a geogra- fiei, precum și comunicările „Apa- rate și instrumente pentru amena- jarea cabinetului geografic" de N. Găman, „Aparate și instrumente pentru amenajarea unui teren geo- grafic" de Z. Benedek și „Organiza- rea și desfășurarea unei drumeții geografice școlare" de Em. Birta, C. Cucută, El. Georgescu și R. Raita. Două materiale abordează îndeo- sebi aspecte ale modernizării studiu- lui geografiei. Este vorba de mate- rialele „Aparate și instrumente fo- losite în predarea lecțiilor cu tema „Noțiuni de geografie matematică" de V. Tunsoiu și „Lucrări de topo- grafie în sprijinul însușirii cunoș- tințelor cartografice de către elevi" de M. Constantinescu. Venind deopotrivă în sprijinul profesorilor de geografie și al co- mandanților detașamentelor de pio- nieri. materialele care vorbesc des- pre organizarea și folosirea expozi- țiilor geografice (autor Gh. Vărvara), despre organizarea colțului turistic in școală (autori M. lonescu, H. Gri- gorescu). despre organizarea colțu- lui de geografie a raionului și regiu- nii (autor A lonescu), despre acti- vitatea profesorului de geografie în taberele de pionieri și școlari (au- tori E. Barta și El. Georgescu) sau despre organizarea și desfășurarea seratelor geografice pentru elevi (autori O. Proca, Gh. Breharu. D. Vasiliu) oferă sugestii pentru edu- carea multilaterală a elevilor prin intermediul activităților legate de studiul geografiei. O utilă completa- re a acestui material o oferă jocu- rile geografice pentru elevii școlii generale inserate în paginile cule- gerii. în ansamblu, volumul II din cule- gerea „în ajutorul profesorului de geografie" constituie un prețios ma- terial metodic pus la îndemîna ca- drelor didactice de specialitate. Zorile istoriei în Carpați și la Dunăre Bizuindu-se pe o foarte bogată documentare, care cuprinde rezul- tatele unor recente descoperiri și cercetări arheologice, prof. univ. Dumitru Berciu dă în lucrarea „Zorile istoriei in Carpați și la Dunăre", apărută de curînd în E- ditura științifică (colecția „Pagini . din istoria patriei") o sinteză, ac- - • ț cesibilă marelui public, a istoriei orînduirii comunei primitive pe te- ritoriu] României. Lucrarea prezin- tă comunitățile omenești din cele mai vechi timpuri pînă la forma- rea statului sclavagist începător dac sub Burebista. După o incursi- une în epoca începuturilor înde- părtate ale societății omenești pe teritoriul României (descoperirile din Valea Dîrjovului — Slatina), urmează două capitole consacrate ființei matriarhale, apoi trecerii de la vînătoare și pescuit la cultura plantelor, precum și începuturilor agriculturii primitive. în legătură cu aceasta e prezentat procesul de dezvoltare a comunităților tribale, apoi a uniunilor tribale și apariția primelor așezări întărite. Ultimele capitole se ocupă cu procesul de destrămare a orînduirii comunei primitive, cu geneza și istoria geto- dacilor pînă către anul 100 î.e.n. Autorul subliniază în încheiere originalitatea și însemnătatea dez- voltării societății omenești pe teri- toriul României, reliefînd rolul pri- mordial al factorului autohton în dezvoltarea istorică pe acest teri- toriu și caracterul ei unitar. Studii de dialectologie română Apărută de asemenea în Editura științifică, lucrarea „Studii de dia- lectologie română" de prof. univ. Boris Cazacu, membru corespon- dent al Academiei Republicii So- cialiste România, este alcătuită din două părți. Prima parte tratează problemele teoretice actuale ale dialectologiei românești. Partea a doua înfățișează rezultatele unor cercetări efectuate asupra graiuri- lor și dialectelor românești. Lucrarea se adresează atit cerce- tătorilor dialectologi. studenților, profesorilor, cît și tuturor celor ce se interesează de problemele gra- iurilor vorbite în țara noastră. — Răspuns la întrebările cititorilor — Mai mulți cititori ne solicită să precizăm în ce condiții se poate transforma pensia de invaliditate în pensie pentru limită de vîrstă. Răspuns: Pensionarii de inva- liditate de orice grad pot cere transformarea pensiei de invalidi- tate în pensie’pentru limită de vîrstă dacă îndeplinesc condițiile de vechime în muncă și de vîrsta prevăzute de lege pentru acorda- rea acesteia. Art. 29 din proiect prevede însă și unele excepții. Astfel, invalizii de gradul I și II care au vechi- mea necesară pentru obținerea pensiei pentru limita de vîrstă au dreptul să primească cuantumul acesteia chiar dacă nu au împli- nit vîrsta cerută pentru obținerea unei asemenea pensii. In ce privește invalizii de gra- dul III. aceștia au dreptul la cuan- tumul pensiei pentru limita de vîrstă chiar dacă nu au împlinit vîrsta cerută pentru obținerea a- cestee pensii, însă au vechimea în muncă de cel puțin 25 de ani, băr- bații și 20 ani femeile și sînt ne- revizuibili. ELENA VASILESCU. învățătoa- re din București, întreabă dacă persoanele care după 1 ianuarie 1967 vor fi pensionate pentru limi- tă de vîrstă cu vechime incomple- tă în muncă vor putea beneficia de sporul de pensie pentru conti- nuitate în muncă prevăzut de noua legislație. Răspuns : De sporul de pensie pentru continuitate în muncă, pre- văzut de art. 13 al proiectului le- gii pensiilor, vor beneficia toți pensionarii pentru limită de vîrstă indiferent dacă au vechimea inte- grală sau incompletă în muncă. Sporul se va acorda în procentele stabilite de lege, în raport de con- tinuitatea pe care o are fiecare. învățătorul N. IRIMESCU și alți pensionari întreabă cum se va face recalcularea pensiilor acelo- ra care, după pensionare, au con- tinuat activitatea ori s-au reînca- drat ; la încetarea activității cuan- tumul pensiei se va recalcula pe baza salariului tarifar mediu avut in vedere la stabilirea pensiei, sau pe baza salariului tarifar mediu realizat după reîncadrare ? Răspuns : în baza art. 58 din proiect, recalcularea pensiilor ce- lor care au continuat activitatea ori s-au reîncadrat în muncă după data pensionării se face prin adău- garea la vechimea în muncă a timpului lucrat după pensionare. Baza de calcul rămîne aceeași, a- dică salariul tarifar mediu avut în vedere la stabilirea inițială a pen- siei. Profesorul T. CRISTESCU ne scrie că a fost pensionat pentru limită de vîrstă în 1965, pensia a- cordată fiind de 1 200 lei — plafo- nul maxim — deși din calcul i-ar fi reieșit 1 450 de lei. întreabă dacă, în această situația, după 1 ianuarie 1967 va beneficia și el de majorare sau i se va recalcula pen- sia. Răspuns: Hotărîrea Plenarei C.C. al P.C.R. din 12—14 octom- brie a.c. prevede că se desființea- ză plafonul maxim de 1 200 lei, stabilit la pensiile al căror nivel, rezultat din aplicarea prevederilor legale, era superior acestei sume. Ca urmare pensionarii a căror pensie rezultată din calcul este între 1 200—1 380 lei. vor benefi- cia de majorarea generală de 15 la sută, calculată la pensia de 1 200 lei. Pensionarii a căror pensie re- zultată din calcul depășește suma de 1380 lei vor primi pensia re- zultată din calcul, fără altă majo- rare. Așadar, în cazul dv„ cum pensia rezultată din calcul era de 1450 lei, cu începere de la 1 ia- nuarie 1967. ca urmare a desfiin- țării plafonului, veți primi drept pensie această sumă. CONTINUĂRI • CONTINUĂRI 14 DECENII rului învățămîntului, felicitind în- tregul colectiv didactic și pe elevii liceului cu prilejul acestui impor- tant eveniment. Relevind roadele bogate ale liceului, tovarășul Mi- hail Roșianu, președintele Uniunii sindicatelor din invățămint și cul- tură, a arătat că ele fac cinste nu- melui glorios al liceului, tuturor celor care l-au slujit și-l slujesc. Au mai luat cuvîntul, în numele foștilor profesori, tov. Tomescu Gheorghe, care a rostit o emoțio- nantă cuvîntare, evoeind activita- tea rodnică a corpului didactic de odinioară. Acad. Ștefan Milcu, vi- cepreședinte al Academiei Republi- cii Socialiste România, fost elev al liceului „N, Bălcescu", a făcut o strălucită expunere asupra școlii noi și asupra concepției umanismu- lui științific. Elevii și elevele liceului s-au an- gajat prin cuvîntul utecistulul Gelu lonescu la o muncă susținu- tă, considerînd actuala sărbătorire ca un imbold spre noi realizări la învățătură, principala îndatorire a tineretului nostru școlar. Cu prilejul sărbătoririi liceului craiovean tovarășii Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Națio- nale, și acad. I. G. Murgulescu. vi- cepreședinte al Consiliului de Stat, foști elevi ai școlii, au trimis tele- grame de salut care au fost citite Ia festivitate. In acordul unanim participantii la festivitate au trimis o telegramă tovarășului Nicolae Ceaușescu. se- cretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. „Cadrele didactice și ele- vii liceului „N. Bălcescu" din Craiova — se spune în telegramă, — își exprimă, cu ocazia aniversă- rii celor 140 ani de existență a li- ceului. sentimentele de deplină re- cunoștință față de Partidul Comu- nist Român, de Comitetul săn Cen- tral, față de dumneavoastră perso- nal. tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru părinteasca grijă ce o pur- tati permanent școlii, elevilor și dascălilor ei. pentru minunatele condiții de muncă și de viată crea- te nouă și întregului nostru popor". ÎNVĂȚĂTORI, profe- sori, IUBITORI Al NA- TURII, Abonați-vă pe anul 1967 la revistele : NATURA — seria geografie-geologie'1 Și NATURA — seria biologie Revistele publică mate- riale care vin nemijlocit în sprijinul predării geo- grafiei, geologiei, științe- lor naturale și agriculturii în licee și școli generale Fiecare serie apare cu 6 numere pe an. Costul unui abonament pe 1 an la fie- care serie este 36 lei. Abonamentele pot fi fă- cute în lunile noiembrie și decembrie a.c. EDUCATORI, ÎNVĂ- ȚĂTORI. PROFESORI ! Abonați-vă din timp, pe anul 1967, la REVISTA DE PEDAGOGIE Abonîndu-vă pe un an întreg, vă asigurați co- lecția completă a revis- tei, Costul abonamentului anual : 60 lei. Abonamentele se fac prin difuzorii de presă, factorii poștali și oficiile poștale. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA : București, Piața Scîntell nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorii din unitățile de învățămînt. Tiparul t Combinatul Poligrafic Casa Scîntell. 40132