CLASEL E SPECIALE * O clasă de premianțl a fost dintotdeauna unul dintre vi- sele marilor pedagogi. O clasă însă în care se întrec elevi se- lecționați anume, ale căror talente se aplică aceluiași domeniu, aceluiași obiect de învățămînt, oferă imaginea ieșită din comun a întrecerii dintre aleși într-o activitate școlară în culisele că- reia sîrguință, simpla sîrguință reprezintă o treaptă de mult depășită. O asemenea clasă este oricare dintre clasele speciale re- cent înființate în cîteva licee din țară, clase a căror experiență este menită să contribuie la realizarea unui important pas îna- inte în perfecționarea procesului de predare, la ridicarea nive- lului pregătirii elevilor de liceu. Implicațiile existenței unor asemenea clase nu sînt mici și nu sînt puține. Ele țin și de as- pectele conținutului, ale funcționalității, ca și de aspectele or- ganizatorice. Cum sînt recrutați elevii care alcătuiesc clasele speciale ? Ce 'ondiții trebuie să îndeplinească profesorii care predau la asemenea clase ? După ce criterii trebuie să se desfășoare acti- vitatea lor? Care este locul acestor clase în relația liceu-fa- cultate ? Iată numai cîteva dintre întrebările pe care ni le-am pus în drum spre liceele „Gh. Lazăr“ și „Mihai Viteazul" din Capi- tală, unde funcționează cîte o clasă specială de matematică. Criterii de selecționare 31 de elevi fn clasa a X-a M (m de la matematici), a Liceului „Gheorghe Lazăr", despre care ne vorbește diriginta și în același timp profesoara de matematică Elisabeta lorgulescu, 34 de elevi din clasa a X-a S (s de la spe- Frumusețea școlii La vremea cînd încep să ■^nchege primele propoziții, 'olarii din clasa I o scriu crtâtdeauna și pe aceasta: „Școala noastră este frumoa- să". O scrie și școlarul din Sighetul Marmației, și cel din Cobadin, și cel din Mol- dova Nouă, și cel din Vran- cea sau Rădăuți. De ce ? S-au vorbit învățătorii ? E- xistă o înțelegere tacită între elevi ? Nu. Frumosul este un atribut indispensabil al școlii. In peisajul obișnuit al frumosului cotidian, localul școlii are o distincție apar- te. Menirea sa îi cere să tin- dă permanent către perfec- țiune. Aici, în școală, omul se obișnuiește de la vîrsta cea mai fragedă cu frumo- sul, aici învață să-l percea- pă și să-l creeze. Avem multe școli impre- sionante prin monumentali- tatea, prin arhitectura lor. Și tot mai multe școli noi, moderne, cărora făuritorii de frumuseți din zilele noas- tre le-au dat o simplitate cuceritoare, împletită cu o maximă funcționalitate. Lu- mina, aerul curat, culorile pastelate, formele suple și armonioase sînt proprii șco- lilor de azi. Există însă, pe lingă frumusețea pe care o dau arhitecțti și constructo- rii, și o alta, pe care o rea- lizează apoi cei care mun- cesc aici. Educatori, elevi, părinți — toți la un loc — cu mîini vrednice de gospo- dari dau fiecărui lucru, fie- cărui obiect, măsura care îi este inerentă — frumosul. In comuna Gurasada din raionul Ilia, școala strălu- cește prin curățenie, prin a- menajarea interioarelor, prin ordinea desăvîrșită care domnește pretutindeni. To- tul impune respect, impune disciplină — un respect fi- resc, o disciplină pornită dintr-un sentiment de adin- că prețuire a frumosului. Altă școală, Liceul nr. 36 din București. Pătrundem aici în pauza de prînz și ră- mînem uimiți cum, după cinci ore de cursuri, culoa- rele și clasele îi așteaptă pe elevii din seria de după- amiază, curate ca paharul. E o ambianță plăcută, prielni- că studiului. La Cluj, la Școala genera- lă nr. 14, am întîlnit diver- se moduri de realizare a ca- drului estetic. Fiecare clasă este decorată altfel, după gustul și dorința elevilor. Culorile optimiste alternea- ză, pe pereți sint reprodu- ceri de artă, la ferestre sau cială) a Liceului „Mihai Viteazul", despre care își exprimă părerile Mihai Costea, directorul acestui liceu. Ascultînd relatările lor, răs- foind cataloagele, am încercat să ne facem dinainte o imagine despre acești elevi, băieți și fete care au ales și au fost aleși să facă parte din cele două colective pe catedre, florile preferate. Sînt numai cîteva exem- ple din multele ce s-ar pu- tea da. Există și altfel de exem- ple. La polul opus. Nu ne referim aici la proasta în- treținere a unor școli noi și frumoase, la distrugerea e- fectivă a unor bunuri mate- riale — lucruri care ar tre- bui să facă obiectul unor măsuri mult mai drastice pe linie administrativă. Ne re- ferim numai la faptul că neglijența și prostul gust —• de obicei merg mînă în mi- nă — sluțesc școala. Un strat de flori poate să fie și el urît atunci cînd este neîngrijit. O mușcată, orlcît de bogată și de înflorită ar fi, pusă într-o cutie de con- serve pe care se poate citi „Fasole" sau „Mazăre fină", este tot ce poate fi mai ne- plăcut. Un geam murdar sau spart este o pată pe obrazul școlii. O fereastră „gătită" cu perdeluțe sau cu floricele din hîrtie creponată vorbeș- te cu putere despre prostul gust. Văzînd-o mereu, elevii se obișnuiesc cu aspectul ei și nu mai pot deosebi fru- mosul de urît. La realizarea unui aspect plăcut, a unui cadru în care frumosul este stăpîn, fieca- re amănunt are însemnătatea lui. O clanță defectă, ruptă, murdară, pe care elevii o privesc de cîteva ori pe zi cînd o deschid și o închid, un perete vopsit într-o cu- loare care „ține la murdă- rie", o husă de fotoliu con- fecționată dintr-o stambă înflorată țipător, un parchet dat cu bradolină sînt ele- mente care denaturează ide- ea de frumos, alterează ima- ginea lui. Ele rănesc sensi- bilitatea elevului, duc — am putea spune — la o infirmi- tate morală: incapacitatea de a aprecia frumosul. De pe urma acestei infirmități suferă nu numai omul res- pectiv, dar și cei din jurul lui, și societatea. Ne pare rău că, vrînd să vorbim despre frumusețea școlilor am amintit și exem- ple ca cele de mai sus. Am făcut-o însă din dorința de a nu le mal vedea nicăieri, niciodată. Școala în care învață co- pilul rămîne întipărită în memoria lui o viață întrea- gă. Și imaginea ei trebuie — trebuie neapărat — să fie frumoasă. MIRCEAIONEL de viitori matematicieni. Nn reu- șim însă să dobindim reprezen- tări diferențiate. Notele, puține acum, Ia început, oferă un aspect monoton : zece, zece, zece, cîte un nouă... Adrian Roman, Vlad Ser- gescu sau Nicolae lonescu de Ia „Lazăr", Cristian Dumitrache sau Virgil Berberu de la „Mihai Vi- teazul" — toți sînt fruntași la în- vățătură. Provenind de Ia licee diferite — „Caragiale" „Spiru Haret", „Bălcescu", „Matei Basa- rab“, de la liceele nr. 8, nr. 15, nr. 26, nr. 29, ca și, bineînțeles, de la liceele „Lazăr" și „Mihai Vitea- zul" ei au intrat în componența noilor colective aducînd după cum aflăm, alături de înclinația pentru matematică, și hotărirea de a lupta cu toată energia pen- tru a-și menține locul de frun- tași și de a pătrunde cît mai a- dinc în studiul matematicii. Ca- taloagele vorbesc limpede despre sîrguință. Va confirma însă și timpul, în fiecare caz, alegerea făcută ? Acum chezășia acestei confirmări n-o pot da decît cri- teriile ce au stat la baza alege- rii. Să le examinăm. în primul rînd, au fost selecțio- nați pentru clasele speciale de matematică elevi care au avut în clasa a IX-a cel puțin media 9 la obiectul de profil și cel puțin 8 la fizică, care nu au la nici o materie vreo medie sub 7 și care, bineînțeles, doresc să se speciali- zeze în matematici, așa cum au afirmat și ei, și părinții lor, cînd au fost consultați. Iată, alături de [Continuare în pag. 2-a) Pionierii participă la împodobirea școlii lor dragi; aspect de la Școala generală nr. 150 din Capifolă Cînd intră pe poarta liceului, vîrsta elevilor e numai visare. Atît de tineri, anii lor sînt totuși o căutare febrilă a cît mai multor taine despre viață. Tinerii știu că ei aparțin unei epoci în care știința și cultura conlucrează la realizarea frumosului_ și utilului cotidian. E atributul tinereții, în primul rînd, dorința de a fi in pas cu evenimentele epocii. Și tot tinerețea este aceea care se înflăcărează, în primul rînd, la marile descoperiri și cuceriri ale omului. Este firesc, de aceea, că tinerii vor să fie „moderni". Dar ei sînt la vîrsta cînd nofiunile nu li se dezvăluie în toată complexitatea lor, cind spiritul analitic, atît de necesar înfelegerii profunde, e abia în germene, cînd, în graba de a ști cit mai mult, cuprnderea lu- crurilor rămîne uneori numai la suprafață. Întrebat' asupra sensului noțiunii „modern" vor da fiecare alte răspunsuri. Este deci de datoria școlii, care le călăuzește înțelegerea, este de datoria profesorilor, îndrumători și sfătuitori competenfi, să stăruiască în a le face înțeleasă lumea modernă cu marile ei im- plicații. De fapt, ce înseamnă a fi „modern" ? Cum pot fi apropiafi tinerii, încă de pe băncile liceului, de ade- văratul sens al epocii noastre, care nu se dezvăluie numai prin predarea cunoștințelor legate de cele mai recente invenții și descoperiri ? Desigur că este bine să li se explice noțiunea, dar în același timp sînt necesare metode de lucru eficiente cu tinerii, aflafi la vîrsta dificilă cînd li se pare că știu aproape totul. A explica pur și simplu că a fi modern înseamnă să te încadrezi în ritmul epocii tale, să cunoști ceea ce îți este contemporan — ideile, teoriile, cuceririle omului în domeniul științei și tehnicii — înseamnă a face lucrul numai pe jumătate. Ca unii care ve- ghează și asupra sufletului adolescenților, profeso- acela al notelor — un criteriu ju- dicios : dorința elevilor, a părin- ților lor. Spunem aceasta întrucît o experiență care a existat anul trecut Ia Liceul „N. Bălcescu" a arătat cit de important este să se ia în seamă înclinațiile celor în cauză, ce strins se leagă rezulta- tele de criteriul de selecție. Fără a fi vorba de o clasă specială propriu-zisă, clasa organizată experimental, anul trecut, la Li- ceul „N. Bălcescu" punea accentul pe studiul disciplinelor matema- tice. realizat după o programă amplificată față de programa normală. Au fost recrutați pen- tru această clasă 40 de elevi din școală, selecționați numai după criteriul notelor. O discuție cu aceștia, după un an de studiu, a arătat că doar doi, adică 5 la su- tă, intenționau să urmeze mate- matica, 23 voiau să meargă la In- stitutul politehnic, iar restul la alte facultăți, printre care I.S.E. și chiar și medicina (în acest din urmă caz se afla un elev cu foar- te bune rezultate Ia matema- tică). Faptul acesta arată preg- nant că selecționarea pe criteriul exclusiv al mediei și dintr-un cerc restrîns (de Ia o singură școa- lă), nu corespunde scopului real al unei clase speciale — care este de a pregăti temeinic un mănunchi de viitori specialiști într-un anumit domeniu, dome- niu ale cărui porți le sînt des- chise mai de timpuriu tocmai ținîiid seama de manifestele A FI MODERN rii sînt chemați să aibă cu el și discuții calde, priete- nești, urnind tematica orelor de dirigenție de pe ve- chea axă și înc/inînd o mai mult spre preocupările zilnice ale elevilor. Și, neîndoielnic, profesorii tre- buie să se ocupe mai mult de evoluția unor tineri care își irosesc timpul în zadar stînd ore întregi în fața cinematografelor, în barurile de zi, care afi- șează o mină plictisită, obosită, care împrumută un aer de mizerie „ă la Antoine", ca și de elevele pen- tru care noțiunea de „modern" se confundă cu „moda" și pentru care „modern" este să porți coa- fura Brigiftei Bardof sau a Catherinei Valențe. Nu trebuie trecute cu vederea deprinderile udte, imper- tinența, nonșalanța inadecvată vîrstei de care dau do- vadă unii tineri de pe băncile liceului. Decența, dis-* tincția in comportare, elocvența gesturilor frumoase, iată numai cîteva din trăsăturile pe care tinerii trebuie să le deprindă din școală. Cînd unii tineri, încă de pe băncile liceului, încep să-si piardă propria persona- litate sau ajung să nu și-o poată forma datorită faptului că încep să copieze felul de a fi, de a se pieptăna sau de a gesticula al „stelelor" de cinema înclin șă cred că mijlocul cel mai bun de a le com- bate aceste apucături este de a discuta, ori de cîte ori se ivește prilejul — iar dacă nu se ivește, ar fi bine să-l creăm — tocmai despre „stelele" la modă, să-i facem să recunoască o interpretare valoroasă, s-o deosebească de superficialitate. Desigur, prin complexitatea sa, noțiunea de „mo- dern" implică discuții ample. Despre „modă" și „mo- dern", însă, li se poate vorbi zilnic adolescentilor. Să le răspundem cu dragoste și răbdare Io tot ceea ce ii preocupă, să le trezim pasiunea pentru tot ceea ce e cu adevărat nou și înam'ot în epoca noastră. VICTORIA ANA TĂUȘAN lor aptitudini pentru el. Tre- cînd cu elevii dincolo de limitele programei de matematică, de exemplu, depășind-o in mod de- liberat, n-o facem pentru ca să poată intra „sigur" la Politehnică (selecția cu totul normală de pină acum a adus și aduce în conti- nuare institutelor politehnice su- ficienți studenți buni), ci îndeo- sebi pentru a-i orienta spre stu- dii in domeniul matematicii însăși. Ne întrebăm, în legătură cu a- ceasta, dacă nu cumva o recruta- re prin concurs, de la școlile din raion sau regiune nu s-ar dovedi și mai fructuoasă. Pentru că aici nu e vorba de a găsi elemente pur și simplu sîrguincioase, ci mai ales de a descoperi talente. Cu atît mai mult cu cît concursul elimină din capul locului și uni- * Ie subiectivisme posibile în aprț- * ciere, chiar atunci cînd ele se re- feră la situația comparativă-din- . tre mai mulți elevi sîrghincioși,' “.. Profesorii Dar selecția, după cum este evident, nu poate privi numai ele- vii. Ea trebuie să se poarte și asu- pra cadrelor didactice. Fără în- doială că profesorii care predau în prezent la clasele recent în- D. TODERICIU ~ Măsuri pentru îmbunătățirea activității de educație fizică și sport in școli și facultăți Pentru îmbunătățirea organizării și desfășurării activității de educație fizică și sport în rîndurile elevilor au fost luate măsuri în vederea modernizării lecțiilor de educație fizică, prin promovarea unor metode de lucru care să ducă la creșterea gradului de pregătire fizică generală a elevilor. In acest an de învățămînt, profesorii de specialitate insistă, printre altele, asupra însușirii corecte, de către toate clasele, a tehnicii moder- ne specifice probelor atletice și sprijină organizarea concursuri- lor de atletism pe probe și categorii de vîrstă. In vederea sti- mulării pregătirii și antrenării unui număr sporit de elevi la activitatea competițională și obținerea unor rezultate sportive de valoare, se va institui pentru elevi insigna „CERCURILE OLIMPICE", caro va avea cinci grade, eșalonate pe diferite trepte de pregătire sportivă. La sfîrșitul fiecărui an școlar, ele- vii care s-au evidențiat în activitatea sportivă vor primi premii în obiecte și diplome. Măsuri similare au fost luate și în învățămîntul superior, unde — în primul semestru al anului — au luat ființă 37 cluburi sportive universitare cu 300 de secții pe ramuri de sport. Au început, de asemenea, lucrări de amenajare a noi baze sportive în centrele universitare Timișoara și Oradea, pentru studenții Institutului politehnic și, respectiv, ai Institutului pedagogic de 3 ani. Pentru anul de învățămînt 1966—1967, catedrele de educație fizică din facultățile tehnice și universitare au revăzut progra- mele de studii, care au fost îmbunătățite prin adăugarea unor capitole redind evoluția sportului contemporan. Totodată, în anul I de studii, educația fizică este acum disciplină obligatorie. V PENTRU PIONIERI: Acțiuni bogate in conținut, varie te și plăcute Recent, redacția noastră a discutat, cu cîteva cadre di- dactice de la Școala gene- rală nr. 164 din Capitală, unele probleme ale muncii cu pionierii. Cele spuse de participanții la această dis- cuție au arătat că acum, după aproape două luni de activitate în noua lor func- ție, comandanții de pionieri au depășit stadiul incertitu- dinilor, al căutărilor de început. Ei și-au cristalizat obiectivele muncii, au înțe- les drumul pe care trebuie să meargă. Despre aceste obiective, despre acest drum ne-au vorbit coman- danții de pionieri din școa- lă, oprindu-se asupra unor aspecte pe care le socotesc esențiale în munca cu pio- nierii : necesitatea de a-i respecta specificul, de a-i asigura un caracter atractiv, de a înțelege rolul și locul comandantului în activita- tea cu pionierii. — După părerea mea. a subli- niat tov. ELENA ALEXANDRES- CU, sarcina de a îndruma activi- tatea detașamentului de pionieri nu ne pune în față probleme cu totul noi. Țelul școlii și al organi- zației de pionieri este doar co- mun : acela de a educa pe copii în spiritul dragostei față de pa- trie, față de muncă, de a-i în- văța să fie cinstiți, harnici, dis- ciplinați. Or, și pînă acum, în ca- litatea noastră de pedagogi spre acest țel ne-am îndreptat întreaga noastră activitate. — Colega mea, a intervenit în discuție tov. CONSTANȚA NICU- LESCU, are perfectă dreptate în ceea ce privește țelul comun al dublei noastre activități — ca di- riginți și comandanți de pionieri. Părerea mea este însă că nu pu- tem să folosim în activitatea cu pionierii aceleași forme, aceleași căi pe care le folosim în munca din școală. Dacă vom proceda așa, activitatea pionierească își va pierde specificai, contururile ei se vor șterge pînăMla a se pierde cu totul. Or, datoria noastră este toc- mai de a asigura muncii cu pio- nierii o fizionomie proprie, carac- terizată prin fantezie, variație, ori- ginalitate. De bună seamă, nu poate fi nici Vorba de a izola munca pionierească de munca di- dactică. Tocmai aceasta este ceea ce urmăresc acum : să împletesa într-un tot unitar munca educa- tivă din școală și munca cu pio- nierii, păstrînd fiecăreia specifi- cul ei. Pentru aceasta sînt create condițiile cele mai bune prin fap- tul că dirigintele, care răspunde de instrucția și educația elevilor în cadrul școlii, se ocupă și de educarea lor în organizația de pionieri. Acest lucru face posi- bilă din capul locului înlăturarea paralelismelor, a supraîncărcării. Participanții la discuția noastră au fost unanim de acord că de la această preo- cupare trebuie să pornească 1 în inițierea fiecărei acțiuni, că, în fond, aici este cheia succesului activității lor. — în ceea ce mă privește — spunea tov. ANGELA ȚERNEA — mi-am coordonat planul de di- rigintă cu cel al detașamentului astfel îneît ele să se completeze reciproc. Să dau un exemplu. Lu- crez cu clasa a VH-a. Elevii mei sînt deci destul de mari ca să pot discuta cu ei la un nivel mai ri- dicat unele probleme de etică, de comportare demnă, civilizată. Por- nind de Ia unele cazuri concrete, mi-am propus ca în acest trimes- tru să discutăm la cîteva ore de dirigenție, despre ținuta unor elevi, cu scopul de a le orienta a- tenția spre aceste probleme și a-i face să înțeleagă mai bine ce în- seamnă o comportare demnă și ci- vilizată Cum voi corela acest o- biectiv cu acțiunile din cadrul de- tașamentului ? Mi-am propus să sugerez brigăzii artistice să alcă- tuiască o scenetă care să ridicu- lizeze comportarea necivilizată, ținuta neglijentă, lipsa de grijă pentru avutul obștesc. M-am gîn- dit că le pot da pionierilor ideea să alcătuiască și unele epigrame pe aceste teme, să deseneze unele caricaturi etc. Nu mă voi opri însă aici. Doresc să-i pun pe pionieri în situația de a aplica în viață învățămin- tele trase. Voi folosi, pentru acea- (Continuare în pag. 2-a) PENTRU 4 PIONIERI: COORDONATE IN EDUCAȚIE K A ajunge la inima pionierilor, a-i emoționa, a-i convinge și a-i înrîuri — iată scopul pe care-1 urmăresc comandanții de detașamente din școala noastră. Ne-am dat seama de la început că, pentru a ne atinge a- cest țel, trebuie să pornim in pri- mul rind de la ceea ce ii preocupă pe copii, să le aflăm dorințele, să știm către ce înclină, la ce aspiră, ce-i frămîntă și coi nedumerește. De aceea, atunci cînd ne-am întoc- mit planurile de muncă, ne-am ba- zat în cea mai mare măsură pe su- gestiile și propunerile lor. Noi cunoaștem, în general, prefe- rințele și preocupările copiilor. Pen- tru ca această cunoaștere să fie mal precisă, mai individualizată, am orga- nizat Ia începutul anului un sondaj prezentând unui număr de 150 de pionieri un chestionar unic și expli- cîndu-le pe larg conținutul lui. Răs- punsurile au fost cît se poate de interesante. De exemplu, la întreba- rea : „Care domeniu de creație ar- tistică vă atrage mai mult 7", majo- ritatea — peste 70 la sută — au in- dicat literatura, cinematografia și radioteleviziunea. Copiii și-au ară- tat preferința, în ordine procen- tuală, pentru concursuri și excursii literare, pentru matinee ale cinefi- lului și discuții privitoare la reali- zarea artistico-tehnică a filmelor, pentru audiții și vizionări colective la radio și televiziune, pentru crea- rea unei grupe de „prieteni ai fil- mului'*, pentru punerea în scenă a unor piese de teatru. Aproape toți (95 la sută) au propus înființarea în școală a unui cerc de artă plastică. Sondajul ne-a procurat sugestii Interesante și foarte utile și sub ra- port tematic, ajutîndu-ne direct în întocmirea programului de muncă. Bunăoară, pionierii vor să participe la demonstrații de lectură și recitare artistică din operele scriitorilor ro- mâni, doresc să cunoască mai bine cîțiva scriitori din literatura univer- sală (Jules Verne, Andersen, Defoe), au sugerat organizarea unui concurs scris pe tema „Cine zugrăvește mai frumos și mai expresiv pe primul lui învățător" și a unei șezători H- terar-muzicale intitulată „Natura patriei cîntată de poeți și compozi- tori". Toți pionierii din clasele VI—VII au răspuns afirmativ la întrebarea „Vreți să cercetați și să culegeți fol- clorul local ?“, indicind că ar dori să se ocupe în special de cîntecele și dansurile populare, de cusături, de crestături in lemn și incrustați! pe vase. Pionierii din clasa a VH-a vădesc interes pentru discuții pe teme ca „Scriitorul și cartea prefe- rată", „Filmul meu preferat", „Ra- dioemisiunea preferată" etc., în care fiecare să pledeze, cu argumente, pentru predilecțiile sale. De aseme- nea, ei s-au alăturat propunerii de a se organiza, deocamdată cu ca- racter experimental, o întrecere în- tre detașamente pe tema : „Cine se comportă mai frumos ?“, întrecere care va urmări realizarea frumosu- lui în activitatea zilnică, în conduită și în relațiile cu semenii, priceperea de a se îmbrăca cu gust, formarea atitudinii critice față de abaterile de la frumos, combativitatea față de manifestările de vulgaritate și prost gust. Propunîndu-ne să dăm viață aces- tor dorințe ți preferințe deschis mărturisite, am căutat să evităm riscul care se ivește atunci cînd. tin- zind să faci cît mai mult, încropești tot felul de acțiuni în grabă. Ne fe- rim cu grijă de a organiza activități schematice, încărcate, simpliste, care au efecte educative nule, dacă nu chiar dăunătoare și care știrbesc prestigiul educatorului. Pe de altă parte, am luat în considerare faptul că activitatea cu pionierii trebuie să se desfășoare diferențiat, în funcție de pregătirea lor, mergînd însă în- totdeauna cu cel puțin un pas înain- tea acestei pregătiri. In acțiunile ia care ne-am referit, de exemplu, ac- țiuni care au drept scop educarea estetică a pionierilor, nu ne preocu- păm numai să venim în întâmpina- rea gustului lor, ci mai ales să for- măm acest gust, să-l șlefuim, să-l ridicăm printr-o înrîurire sistematic exercitată. Firește, pornim de la pre- ferințele lor, de la ceea ce îi intere- sează, dar cu preocuparea de a că- lăuzi aceste preferințe, aceste inte- rese pe făgașul cel mai bun. In exemplul luat, bunăoară — educația estetică — trecem și dincolo de do- meniul propriu-zis al artei. Circum- scriem în aria educației estetice și simțul ordinii, al armoniei, atitudi- nea față de ambianța înconjurătoa- re. Ii deprindem pe copii să priveas- că, să observe, să gindească, oriunde și oricînd, Ie cultivăm vibrația afec- tivă în fața unui răsărit de soare ca și a unui peisaj industrial, ii în- vățăm să înțeleagă frumusețea prie- teniei, să prețuiască relațiile ce îl înnobilează pe om, să-și organizeze propria lor viață și muncă după legile frumosului, să respingă urîtul. minciuna, ipocrizia. Am indicat mai sus cîteva din re- perele muncii noastre. Ele ne ajută ca răspunsul dat la solicitările pio- nierilor să nu fie nivelator, ca acti- vitățile pe care le desfășurăm cu ei să fie cit mai binevenite la clasa și în momentul în care au loc. Prof. VALERIU C. NEȘTIAN Școala generală din comuna Rusca, raionul Huși Acțiuni bogate în conținut, variate și plăcute (Urmare din pag. 1) sta, o idee care a pornit chiar din rîndurile lor. După ce am vi- zitat împreună modernul cartier Drumul Taberii, unde se află școala, ei au propus să ia în grijă cîteva spații verzi din cuprinsul lui. Am primit cu entuziasm propunerea lor: în acest fel nu nu- mai că nu vor mai călca ei înșiși peste straturi, nu vor rupe florile și crengile, nu vor arunca la în- tîmplare hîrtii, dar vor face și o muncă de folos social. Pentru a le dezvolta spiritul de organi- zare, le voi da libertate de a pre- găti ei înșiși această acțiune, de a hotărî asupra felului în care să se desfășoare, stimulîndu-le încre- derea în forțele lor, în reușita muncii lor. îi voi îndruma firește în permanență, dar nu așa cum o fac la orele de dirigenție, ci ca un prieten mai mare, cu mai multă experiență. — în felul acesta, a întărit tov. ELENA ALEXANDRESCU ideea colegei sale — îi deprindem pe pionieri să fie perseverenti, sâ lupte pînă la capăt pentru un țel propus, și le oferim în același timp mari satisfacții, dîndu-le prilejul de a se putea mîndri cu ceea ce fac. De cîteva săptămîni detașamentul clasei a Vl-a, la care sînt comandant, pregătește o serbare pentru sfîrșitul trimes- trului. Le-am spus că pe umerii lor stă întreaga muncă de pregătire a acestei serbări, că nu- mai de ei va depinde succesul. Să-i vedeți cu cîtă pasiune mun- cesc ! Au început să alcătuiască un program de brigadă, au apărut ca din pămînt două viori și un acordeon, cu instrumentiștii res- pectivi (nici nu știam de ei pînă acum !). învață dansuri populare, cîntece și poezii. Fiecare pionier și școlar are cîte o sarcină, fiecare se agită, căutînd să se achite cît mai bine de ea. $i sînt sigură că va fi o serbare frumoasă. Discuția noastră a subli- niat faptul că specificul ac- țiunilor pionierești este dat și de caracterul atractiv pe care acestea trebuie să-l îmbrace. — După mine — a spus tov. NESTOR COVACI, comandantul unității — o problemă practică ce se pune în munca noastră de co- mandanți este aceea de a acorda o deosebită atenție laturii specta- culare pe care trebuie s-o îmbrace acțiunile pionierești. Acest lucru nu numai că-i atrage pe pionieri, că sporește eficiența acțiunilor respective, dar contribuie în ace- lași timp la sporirea interesului pentru activitatea din cadrul or- ganizației. Bunăoară, o excursie sau o vizită poate fi strict didac- tică, dar poate avea și un carac- ter mai liber, extrașcolar. Ne-am propus, de pildă, să organizăm cu unitatea noastră de pionieri o execursie în împrejurimile Ca- pitalei. pentru a le da copiilor pri- lejul să cunoască o serie de monu- mente și vestigii istorice. Aseme- nea excursii se pot face și în ca- drul lecțiilor de istorie. în acest caz au loc expuneri ale profeso- rilor, completări ale ghizilor — și cam atît. Noi însă vom proceda altfel. Acolo unde ne vom opri, pionierii vor recita versuri, vor istorisi legende, vor organiza mici scenete cu personaje din istoria acestor locuri — toate, firește, pregătite din vreme Munca de pregătire a unei astfel de acțiuni stimulează capacitatea de investi- gare, de cercetare, de observație, îi face pe copii să trăiască intens toate momentele excursiei, să-și amintească mult timp de ele — mobilizîndu-i astfel la învățătură, lărgindu-le orizonturile și avînd, în același timp, importante efecte educative Discuția noastră cu co- mandanții de pionieri a scos în evidență interesul cu care aceștia privesc ac- tivitatea cu pionierii, do- rința lor de a găsi formele cele mai adecvate vîrstei pionierești, răspunderea pe care o au față de această importantă sarcină pe care le-a încredințat-o partidul. Dezbaterea proiectului legii pensiilor Pe adresa redacției noastre sosesc numeroase scrisori prin care oamenii școlii își exprimă satisfacția și mulțumirea față de măsurile luate de partid și de stat pentru asigurarea unei bătrineți liniștite. In același timp, învățătorii și profesorii dezbat proiectul legii pen- siilor, fac propuneri privind acordarea pensiilor de asigurări sociale de stat și a pensiei suplimentare, sau cer lămuriri și precizări. Publicăm mai jos cîteva scrisori conținind sugestii referitoare Ia anumite prevederi și formulări ale proiectului legii pensiilor. Se cer precizate unele prevederi privind continuitatea în muncă în cazul transferărilor vîrstă. După cum se știe, în rin- durile cadrelor didactice se nu- mără mulți oameni care au în- ceput să muncească încă din fra- geta tinerețe, acumulînd un sta- giu îndelungat. Posibilitatea pe care ne-o oferă noua lege a pen- siilor de a lucra pînă la 62 de ani (bărbații) sau 57 de ani (femeile) este binevenită. Dacă luăm cazul unui învățător care a început să lucreze la 18 ani, îndată după ab- solvirea școlii pedagogice, ajun- gem la un stagiu de muncă de 44 de ani. Aș propune ca, pentru cei care împlinesc 40 de ani de muncă, legea să prevadă și posibi- litatea trecerii la pensie, la cerere, înainte de împlinirea virstei li- mită. Cred că o asemenea preve- dere s-ar răsfrînge pozitiv și asu- pra stimulării dorinței de a intra în producție imediat după absol- virea școlii pregătitoare. Prof. I. NICOLAESCU regiunea Argeș BIH IM ÎN^ Rîvnă întru înalte învățături § Dragostea de carte, rîv- na la învățătură au carac- terizat întotdeauna tineretul care s-a ridicat din mijlo- cul poporului nostru. O do- vedește, între altele, numă- rul mare al tinerilor români care au ucenicit, încâ din vremuri vechi, la înaltele școli, academii și colegii din țară sau de peste hotare. „Chartularium Unlversl- tatis Parlslensls* îl pome- nește printre școlarii aflați în 1362 în capitala Franței și pe cei veniți de pe pămîntul Daciei : „...et alll de allls que in circuitu sunt regnis videllcet Unga- rie, Bohemie, Polonie, Dacie, Norvegie, Scocie, Anglie, Ybernie' etc. E un timp îndepărtat, în care Istoria se împletește cu legenda. Este vremea cînd vestitul Ulespiegel disputa cu stu- denții la Universitatea din Praga, o „alma mater' care adăpostea la sinul ei și mulți tineri „valahi'. Și în registrele Universității din Viena găsim, începînd din anul 1398, cîțiva feciori de români neaoși : lohannes dictus Olah Latislaus Wala- chus, lohannes Wolachus de Belânyes (Beiuș), Paulus Haducz din Sighet, Matheus Sanducz, Ambrosius de Drag etc., iar cunoscutul „Album studiosorum Uni- versitatis Cracoviensis" pu- blicat de E- Barwinski în „Mironls Costini Chronicon Terrae Moldaviae ab Arone principe” îi înregistra în capitala Poloniei. Un doctor din Moldova — „doctor ex Walachia" — sosea la Wittenberg în luna martie a anului 1532, chemat de însuși Martin Luther, pentru a lucra la tipărirea Noului Testament în 3 limbi : română, polonă și germană. Sînt îndeajuns de cunoscute legăturile pe care le-a avut cu vestita școală din Wittenberg și cu profesorii ei, treizeci de ani mai tîrziu, lacob Era- clid, „eruditul bărbat*, cum II recomandă marele uma- nist Fillp Melanchton pe acela ce avea să devină voievodul Moldovei. Și se știu astăzi destule și des- pre școala latină și despre biblioteca de la Cotnari, care luaseră ființă în 1562, după modelul colegiilor apusene, prin rîvna lui Despot, și pentru care același Despot chema pro- feoorl învățațl din alte țări : loan Sommer, Gaspar Peucer, rectorul Universității din Wittenberg, loachim Rheticulus din Cracovia, Lestarchos Hermodor etc., oferindu-le cîte 400 de taleri pe an, din propria-i visterie, ca să instruiască tineretul țării. La Paris, Praga și Viena, la Cracovia sau Wittenberg la Academia din Cotnari tinerii români își însușeau învățăturile cele mai înalte ale vremii lor pentru a-șl sluji mal bine poporul, pen- tru a ajuta la ridicarea Iul. Prof. AL. ALEXIANU ■ ” ■ «V £$ In flitul de sus : Portretul lui Preda Drugănescu, tinărul „care s-au înstrăinat din anul 1710 pentru in' ățătură, călăto- rind mai toată par- tea levropei..." (pic- tură murală din bi- serica din Stoenești- Drugănești, regiunea București, datină din anul 1725). In clișeul de jos: Cea mai veche ari- pă din clădirea Uni- versității Caroline din Praga (sec XIV) unde între anii 1370— 1390 au învățat carte șt mulți tineri ro- mâni ca loan Tatar- lac (1370) Petru Gheorghe (1390), Mi- hail (1385) Nicolae (1373) etc. Clasele speciale (Urmare din pap. 1) Proiectul noii legi a pensiilor ne-a umplut inimile de satisfacție. Ne-a impresionat îndeosebi înal- tul său conținut umanist, mărturie elocvență a grijii pe care o poartă partidul și statul nostru îmbunătă- țirii continue a condițiilor de viață ale celor ce și-au pus munca în slujba înfloririi patriei. Aș dori să ridic, în cele ce ur- mează, o problemă legată de con- tinuitatea în muncă a celor care, ca și mine, lucrează în învăță- mînt. După cum se știe, aici, cu cîțiva ani în urmă, din motive obiective sau uneori mai puțin obiective, erau cazuri frecvente de transfe- rare a cadrelor didactice de la o școală la alta în interiorul acele- iași localități sau aceluiași raion. Desigur că pentru asemenea situ- ații cadrele didactice vor benefi- cia de prevederile capitolului VII din proiectul de lege a pensiilor, privind sporurile acordate pentru continuitate în muncă în aceeași unitate. Socotesc însă că și transferările la cerere trebuie privite diferen- țiat. Există cazuri în care cadrele Vechimea didactice solicită transferul de la o școală la alta pentru a putea lu- cra în specialitate. De pildă, un absolvent al facultății de filozofie care este încadrat să predea limba română sau istoria la o școală cere și obține să fie transferat la o alta, pentru a preda științele sociale. Cererea lui .este îndreptățită și schimbarea locului de muncă tre- buie privată altfel decît în cazul celor care se plimbă de colo pînă colo pentru un loc mai comod de muncă. Tot așa ar trebui privite și transferările la cerere făcute în scopul apropierii de familie, atunci cînd aceste transferări nu se fac în dauna bunei desfășurări a pro- cesului de învățămînt. De asemenea, legea ar trebui să acorde continuitatea în muncă în aceeași unitate și celor care schim- bă locul de muncă datorită reu- șitei la un concurs. Este vorba de cadrele didactice din învățămîntul universitar și, în viitor, poate va fi și cazul unor cadre didactice din învățămîntul de cultură generală. Prof. GH. GHEORGHE București în muncă Recalcularea pensiei la salariul tarifar actual pentru cei care și-au continuat activitatea ca profesori după pensionare Noul proiect de lege a pensiilor, de o atît de generoasă inspirație, m-a bucurat și pe mine, ca pe mi- lioanele de oameni al muncii din țara noastră. în cele ce urmează vreau să fee o propunere care are în vedere situația multora dintre noi, cel ce lucrăm ifl școli. Este vorba, anume, de limita da Am primit cu deosebită bucurie, împreună cu colegii mei, noile mă- suri luate de partid și de stat pen- tru majorarea pensiilor și îmbu- nătățirea sistemului de pensio- nare. Socotesc, de asemenea, ca pe un fapt foarte îmbucurător supu- nerea proiectului legii pensiilor dezbaterii largi a maselor de oa- meni al muncii. Am ieșit la pensie în anul 1959. Aveam atunci 33 de ani vechime în învățămînt. La acea dată mi s-a calculat o pensie de 858 lei. După împlinirea vîrstei de pensio- nare mi-am desfășurat mai de- parte activitatea în școală încă 7 ani. Continui de de altfel să lu- crez și în prezent. în tot acest timp instituția respectivă a depus cota pentru fondul de pensii. Din acești ani, 3 am funcțio- nat cu norma întreagă, restul cu jumătate de normă, deci în total o vechime de 38 de ani în învăță- mînt. La această vechime, calcu- lîndu-mi-se spbrul de 15 la sută, mi-ar reveni, conform noii legi, o pensie de 980 lei. Un profesor care a ieșit la pensie în 1965, după ma- jorarea salariilor în învățămînt, cu vechimea de numai 22 de ani și cu o pensie de 1150 lei, urmează să primească prin aplicarea sporu- lui de 15 la sută, 1332 lei. Deci, avînd o vechime cu 16 ani mai mare, voi primi numai 980 lei, față de 1332 lei, pe care îi va primi un profesor cu 22 de ani vechime. De aceea, ținînd seama de fap- tul că principiul călăuzitor al nou- lui sistem de pensionare îl consti- tuie apropierea pensiilor de sala- riile tarifare, fac propunerea ca profesorilor care au ieșit la pen- sie cu cîțiva ani în urmă, dar au continuat activitatea ca profesori neîntrerupt pînă în prezent, cu- mulînd pensia cu salariul, la înce- tarea activității și recalcularea pensiei să li se ia în considerare salariul tarifar actual. Prof. NINA DIMA Galați ființate sînt oameni cu o bună pregătire și cu o experiență în- delungată. Trebuie avute în ve- dere însă două aspecte importan- te ale problemei. Pe de o parte, faptul că programa claselor spe- ciale depășește, la obiectul de profil, programa obișnuită a în- vățămîntului mediu de cultură generală, iar pe de altă parte, faptul că o clasă specială repre- zintă o nouă verigă în relația li- ceu-facultate. Intrucît este dc presupus că numărul claselor speciale va spori, credem că re- crutarea profesorilor de specia- litate va trebui rezolvată pe alte căi decît simpla numire, poate chiar tot prin, concurs. Funcția de profesor de profil Ia o clasă specială, ieșind din propria sa matcă, va tinde astfel sâ devină d „carte de vizită" didactică, un ti- tlu pentru profesorul de școală medie. De aici necesitatea de a se pune problema pregătirii lui prin cursuri de perfecționare și, în orice caz, de a face în așa fel încît să existe o emulație între cadrele didactice competente și competiționare la o asemenea sar- cină de onoare. Verigă preuniversitară gătirea lor. De altfel, poate că s-ar putea pune în viitor proble- ma ca asistenții la facultățile de matematică, fizică etc., să facă în prealabil un stagiu la o cate- dră de profil din liceu, lucrînd cu elevii din clasele speciale. Programa ți cerinț le el Este necesar să se aibă perma- nent în vedere și locul deosebit — de verigă preuniversitară — pe care trebuie să-l aibă clasele speciale în procesul de învăță- mînt. Acest loc deosebit impune să se realizeze pe parcurs o strînsă legătură cu facultățile de specialitate, în cazul nostru cu Facultatea de matematică. La cer- curile de matematică ale elevilor vor trebui să participe și chiar să aibă rol de îndrumare asistenți lectori și din cînd în cînd confe- rențiari sau chiar profesori de la facultățile de matematică. S-ar putea chiar ca unii din el să pre- dea elevilor o serie de lecții deo- leblt de importante pentru pre- Este de la sine înțeles că nive- lul activității in clasele speciale depinde mult de calitatea pro- gramei. Indicațiile date de Minis- terul învățămîntului în legătură cu programa clasei a X-a specia- lă de matematică, destul de suc- cinte, spun : „Programa este a- ceeași cu a clasei a X-a reală, materia trebuind să fie prezen- tată din punct de vedere modern, aprofundat, cu rezolvări de pro- bleme cu un grad mai înalt de dificultate, care să adîncească cu- noștințele teoretice. în plus, te- mele din această programă vor fi completate cu noțiuni de teoria mulțimilor (4 ore) : elemente de structuri algebrice (4 ore) ; no- țiuni de bazele geometriei eucli- diene (4 ore) ; transformări geo- metrice în spațiu, grupuri de transformări (10 orc) ; no- țiuni de logică matematică (6 ore) : probleme de perspicacitate (6 ore) : rezolvări de exerciții și probleme (26 ore)". Studiul se realizează în 7 ore pe săptămînă față de 5 ore la clasele obișnuite. Examinarea acestei programe — desigur experimentale — ara- tă clar că ea lasă loc unor dezvol- tări creatoare. Fără îndoială că ar fi greu să ne pronunțăm pe larg acum, la începutul drumului, asupra conținutului programei. Ni se pare însă — și această pă- rere ne-a fost confirmată, în școli, de profesorii de specialita- te — că ar fi bine ca indicațiile să fie mai amănunțite. în acest fel s-ar evita ca dezvoltarea progra- mei să varieze prea mult de la o clasă specială Ia alta și mai ales, s-ar preciza ce anume pre- tinde sporul de programă cînd cere ca materia „să fie prezenta- tă din punct de vedere modern". Firește că, pe parcursul aplicării ei, programa va putea fi îmbună- tățită, pe baza observațiilor celor care o experimentează, ca și ale cadrelor din invățămintul supe- rior pentru care clasele speciale pregătesc studenți. Toate condițiile fiind asigurate, hotăritor în succesul activității claselor speciale este modul cum sc lucrează cu elevii, cum se re- zolvă problemele pedagogice ale predării. în primul rînd se pune sarcina sudării noilor colective. Aici, efortul comun la învățătură este un catalizator confirmat drept excelent. E vorba însă cu adevă- rat de efort la învățătură, desfă- șurat sub semnul luptei pentru conținut, nu de munca dusă sub imperiul luptei pentru notă. în- trecerea între fruntași, stimulată și alimentată cu grijă, trebuie să înregistreze în fiecare etapă vic- torii în pregătirea elevilor, să pre- vină dezarmarea și să excludă „victime" create dintr-o greșită înțelegere. Desigur, dacă un elev va coborî sub nivelul clasei va trebui s-o părăsească, trecînd în- tr-o clasă obișnuită — ceea ce nu are nimic infamant. Este impor- tant însă să nu-i pierdem pe elevi pe drum — și aceasta (ine atît de selecționarea inițială cît și de fe- lul cum se lucrează pe parcurs, de felul cum este stimulat efor- tul continuu și organizat ai colec- tivului in general șl al fiecărui elev în parte — adică, în ultimă instanță, de măiestria pedagogică a profesorului. Primele clase speciale și-au în- ceput activitatea. Li s-a asigurat, în general, un bun punct de por- nire. Nu ne îndoim că cei ce le conduc vor face totul pentru ca aceste clase să contribuie la rea- lizarea acelei importante rezerve de specialiști cn înaltă calificare de care are nevoie economia și cultura țării. PAGINA 2 CERCETARE DESPR nnmm ȘTIINȚIFIC* Școală a fost și rămîne în continuare laboratorul principal, baza experimentală esențială * â investigațiilor menite să perfecționeze activitățile ce se desfășoară în cadrul ei. Este intr-ade- văr o trăsătură caracteristică a cercetărilor din domeniul învățămîntului faptul că fenomenele școlare, în marea majoritate, sînt nereproducti bile în condiții de laborator. în această situație evident, cu cît numărul școlilor în care se desfă șoară activități de cercetare va fi mai mare, cu cît aceste activități se vor integra mai mult în sfera preocupărilor celor care predau nemijlocit la catedră, cu atît rezultatele scontate — pe ansamblul învățămîntului — vor fi mai profunde în conținut, mai remarcabile. Munca științifică desfășurată paralel cu activitatea la catedră de către profesorul-cercetător constituie, prin amploarea, multilateralitatea și profunzimea pe care o poate căpăta, una dintre principalele rezerve interne de care dispune învățămîntul. Dorind să vedem cum este valorificată această rezervă, am întreprins de curînd, în re- giunea Bacău, o anChetă-cercetare pe coordonatele stadiului actual, ale condițiilor și perspecti- velor activității de cercetare științifică pe care o desfășoară învățătorii și profesorii. Un sprijin deosebit în această privință ne-a acordat secția de învățămînt a regiunii, asigurîndu-ne obține- rea cu maximum de operativitate a unor răspun suri detaliate la chestionare, ceea ce ne-a per- mis să extindem investigațiile asupra a 8 școli — două licee, trei școli generale orășenești și trei școli generale sătești — cuprinzînd 192 de învățători și profesori. Preocupârl actuale, domenii de interes ți procente de dezinteres Etapa simplelor pledoarii despre necesitatea preocupărilor de cerce- tare științifică ale cadrelor didacti- ce care lucrează nemiilocit în școli este depășită. Investigația noastră e demonstrat existența unor preo- cupări stabile în acest sens — u- nele chiar cu vechime, după cum o dovedește concretizarea lor în lucrări sau comunicări — ca și creșterea interesului cadrelor di- dactice pentru munca de cerce- tare. DIN CEI 192 DE ÎNVĂȚĂ- TORI ȘI PROFESORI CARE AU RĂSPUNS LA ANCHETA NOASTRĂ Au întreprins activități de cercetare sau asi- milabile acestora . . 8 Doresc să facă o cerce- tare și și-au stabilit tema acesteia ... 44 Manifestă interes pen- tru cercetare dar nu și-au definit tema sau nu se simt suficient orientați pentru înce- perea unei asemenea activități ..........82 Nu doresc în momentul de față să întreprindă acțiuni de cercetare din diverse motive obiective............34 Nu manifestă interes pentru munca de cer- cetare ..............24 Numărul celor care au inițial activități de cercetare sau sînt în cursul desfășurării lor — peste 4 la sută din totalul cadrelor didac- tice — fără să confere acestei ac- țiuni un caracter de masă, ne-ar indica, raportat la totalul corpului didactic din țara noastră, o cifră de aproximativ 7 000—8 000 de în- vățători și profesori. Considerînd că datele obținute de noi sînt ma- xi nale, dată fiind proporția între lh 'e și școli generale, ajungem la elf fa de 4 000—4 500 de învățători și profesori cercetători pe care, prin confruntare cu datele obținu- te în alte sondaje, o socotim foar- te aproape de realitate. Aceste mii de oameni ce muncesc la ca- tedră și se dedică în același timp muncii de cercetare reprezintă chiar în momentul de față o forță care, valorificată pe deplin, poate să-și facă mult mai puternic sim- țită prezenta în ansamblul efor- turilor de înnoire a învățămîntu- lui nostru. Din rîndurile cadrelor didactice pe care le-am anchetat noi. cei 44 — adică un procent de 23 la sută — care și-au stabilit o temă de cercetare reprezintă un potențial major. Primind sprijinul de care au nevoie, ei ar putea să pornească la lucru chiar în cursul acestui an. Îmbucurător este și faptul că aria problemelor propuse spre dez- batere — în lucrările aflate în curs de desfășurare sau în proiect — este tot mai lârgă. Cercetarea e- fectuată de profesorul Gh. Iftime de la Școala generală nr. 4 din Piatra Neamț, cu sprijinul unui colectiv și sub îndrumarea profe- sorului Constantin Borș, de la Li- ceul nr. 2 din același oraș, de pil- dă, se ocupă de condițiile intro- ducerii noțiunii de funcție la clasa a Vl-a. Profesorul Laurențiu Stan, de la Liceul nr. 4 din Bacău, care a alcătuit un ghid regional, se o- cupă acum de istoria învățămîntu- lui geografic în tara noastră. Co- legul său Ion Marcov alcătuiește monografiile economico-geografice ale unor comune, profesorul Du- mitru Barabaș de la aceeași școa- lă studiază unele probleme ale predării limbilor străine. învăță- torul Vasile Huianu de la Școala generală nr. 20 din Bacău cerce- tează istoricul unor școli rurale, Teme interesante își propun și cei care se pregătesc să-și înceapă activitatea științifică într-un vii- tor apropiat. Unele din aceste teme se referă la munca în clasele mici (introducerea primelor noțiuni de matematică la elevii de 6—7 ani, dezvoltarea gîndirii matematice a elevilor din clasele I—IV, dezvol- tarea atenției și memoriei în pe- rioada abecedară, stilul de muncă intelectuală al elevilor mici, valo- rificarea capacității elevilor prin descoperirea și cultivarea înclina- țiilor personale etc.). Altele privesc domeniul muncii metodico-peda- goglce din liceu, abordînd aspecte foarte diferite (stimularea intere- sului elevilor pentru cercetarea științifică, metodica utilizării mij- loacelor audio-vizuale în predare, aspecte ale predării gramaticii etc.). In sfîrșit, o a treia grupă te- matică ge referă la cercetări fără implicații de ordin metodic (stu- dii arheologice, culegeri și studii de folclor, lucrări de critică literară, de filologie, de hidrografie, de geo- moffologie ș.a.m.d.). O parte din- tre cel care și-au propus aseme- nea studii solicită încadrarea lor în colectivele de ^cercetare condu- se de oameni de știință cu înaltă calificare și competență în dome- niul specialității respective. în le- gătură cu această cerință consi- derăm pe deplin întemeiată opinia exprimată de profesorul Lazăr Gheorghian de la Liceul nr. 4 din Bacău : „în momentul de față, da- torită modului defectuos în care sînt aprovizionate unele biblioteci locale, profesorii din învățămîntul de cultură generală nu pot decît cu greu să întreprindă, individual, studii fundamentale." Temele pe care și le-au propus spre cercetare cei anchetați de noi relevă, pe lîngă aspectele pozitive menționate, unele tendințe mai puțin productive. Este vorba în primul rînd de reluarea unor dru- muri îndelung bătătorite (verifica- rea ș* fixarea cunoștințelor, meto- dica lecțiilor de recapitulare etc.), care duc doar la o nouă grupare și sistematizare a unor soluții for- mulate anterior. La aceasta împin- ge, în parte, șl osificarea ce carac- terizează listele de subiecte pentru lucrările de grad stabilite de in- stitutele interregionale de perfec- ționare (sursă de inspirație evi- dentă pentru tematica unor aseme- nea lucrări). într-adevăr, aceste liste par să urmărească mai mult valorificarea bibliografiei exis- tente, decît. căutările originale, deschizătoare de noi orizonturi. Cei care doresc să efectueze ac- tivități de cercetare dar nu și-au formulat încă o temă precisă afir- mă, în general, că se vor ocupa de problemele specialității lor. Trei grupe mari par să alcătuiască această categorie : prima este a celor care nu știu încă să formu- leze, din ansamblul materialului faptic observat, o ipoteză de cer- cetare ; a doua îi cuprinde pe cel la care ideea de a întreprinde o cercetare a încolțit de curînd și necesită încă o perioadă de lim- pezire ; în sfîrșit, cea de a treia îi reprezintă pe cei care au răs- puns formal la întrebarea noastră, socotind că e mai bine să dea un răspuns afirmativ. Evoluția în per- spectivă a acestora este greu de determinat. în ceea ce privește domeniile de cercetare, cel mai accesibil, în funcție de numărul celor care do- resc să-1 îmbrățișeze, se profilează a fi alcătuirea monografiilor locale — economice, istorice șl geografice — precum și a monografiilor școla- re. Locul următor îl ocupă cercetă- rile arheologice și istorice, apoi cele de etnografie și folclor. Abia în po- ziția a patra întîlnim o preocupare strict legată de perfecționarea pro- cesului de învățămînt. Reiese Că, deși aria acestor preocupări este destul de largă, ceea ce este esen- țial pentru preocupările actuale din învățămînt — în primul rînd modernizarea conținutului șl a formelor de predare — nu se re- flectă corect în sfera cercetărilor Treizeci și patru de învățători și profesori cuprinși în ancheta noastră au arătat că nu intențio- nează să efectueze activități de cercetare, expunînd cauzele care-i împiedică. In rîndul lor se numără cei în curs de ridicare a calificării și de pregătire pentru examenul de grad (deși în cazul examenu- lui de gradul TI, lucrarea cerută ar trebui să aibă ea însăși un ca- racter de cercetare). Alții au o sta- re precară a sănătății sau situații temporar grele din punct de vede- re familial. Să ne oprim, în sfîrșit. la cei care au răspuns pur și simplu nu fără explicații suplimentare. în această categorie intră o serie de învăță- tori și profesori depășiți de înnoi- rile rapide, In conținut și în for- mă, ale învățămîntului. Unii con- sumă foarte mult timp pentru a ține pasul cu evoluția generală a învățămîntului și socotesc că nu au posibilități proprii pentru o muncă inovatoare, alții s-au re- pliat în rutină și nici măcar nu-și dau seama de necesitatea de a-șl înnoi mijloacele de muncă. Mai în- grijorător ne apare însă faptul că în rîndul celor care au răspuns pur și simplu nu întîlnim și tineri aflați în primii ani de învățămînt, deși parte din ei sînt deosebit de favorizați prin repartiția în li- cee cu colective școlare puternice. Pentru aceștia vom releva, prin contrast, atitudinea tinerei învăță- toare Margareta Cojan, aflată în al doilea an al muncii didactice, sau a profesoarei Ecaterina Arghir, cu trei ani vechime în învățămînt, ambele de la Școala generală din Gherăiești, precum și a profesoa- rei Maria Moldoveanu de la Liceul Bugetul de timp Munca de cercetare — se știe — depinde în bună măsură și de timpul care i se consacră. Or, distribuirea neegală a sarcinilor obștești face ca unele cadre didac- tice să fie supraîncărcate, nedispu- nînd de suficient timp pentru cer- cetare. Iată ce ne-a arătat ancheta întreprinsă în regiunea Bacău, în rîndurile a 192 de învățători și profesori : TIMPUL NECESAR EFEC- TUĂRII SARCINILOR OBȘTEȘTI (săptămînal) De Ia 1 la 3 ore (sau cu obligații încă nedefinite) .... 1 De la 4 la 7 ore . . fii De la 8 Ia 11 ore . . 39 De la 12 la 15 ore . . 36 Peste 15 ore .... 49 Izbește, în primul rînd, procen- tul însemnat — peste 25 la sută — al celor cărora efectuarea sar- cinilor obștești le ia peste 15 ore pe săptămînă. Dar chiar dacă luăm cifra medie, de 10.28 ore, rămîne prea puțin timp pentru cercetare. Analiza faptelor particulare ne conduce însă la o serie de impor- tante corective față de situația statistică. Cerînd detalii cu privire la sarcinile obștești (despre care unii au afirmat că le iau chiar pînă la 42 de ore săptămînal), în circa 60 la sută din cazuri nu am primit o motivație satisfăcătoa- re. De aceea am considerat că o serie de oameni (nu întîmplfitor aceștia sînt tocmai cei care au răs- puns că nu doresc să efectueze muncă de cercetare) supralicitează consumul de timp necesar activi- tăților extrașcolare pentru a avea o scuză „obiectivă". De altfel, această impresie este confirmată Urmărind parcursul unor cercetâri Am ales, pentru înfățișarea tra- seului pe care se desfășoară cerce- tarea unui învățător sau profesor, trei exemple din filonul cel mai prețios pentru etapa actuală — — cercetările cu caracter didac- tico-metodic. Iată mai întîi, pe baza relatări- lor profesorului Eugen Ciochină, directorul Școlii generale nr. 4 din Piatra Neamț, și ale profesorului- cercetător Gheorghe Iftime, desfă- șurarea experimentului matematic de la această școală încă din anul trecut, la școala respectivă a început să se experi- menteze predarea noțiunii de func- ție începînd din clasa a Vî-a. S-a pornit de la elementele de bază din teoria mulțimilor, ajungîndu-se la funcții prin intermediul noțiunii de relație și folosindu-se ca suport in- tuitiv graful. Experimentatorii* au utilizat Un studiu al profesorului francez Papy, care le-a fost reco- mandat și pus la dispoziție de către acad. Gr. Moisil. îndrumătorul științific direct al lucrării a fost profesorul Constantin Borș. Con- ducerea Școlii generale numărul 4 a asigurat concursul profesorilor de limbi străine, ceea ce a permis traducerea rapidă a lucrărilor do- cumentare necesare. La Liceul nr. 4 din Bacău prof. Laurențiu Stan desfășoară cerce- tări cu caracter aplicativ privind construcția de hărți didactice în relief pentru lecțiile de geografie. Pînă în prezent acest interesant material didactic a rămas unicat datorită felului greoi în care se a- junge la cunoașterea realizărilor în acest domeniu și filierei întorto- chiate pînă la asimilarea noilor pro- duse de către întreprinderile cons- tructoare de material didactic. Profesorul Constantin Borș, de la Liceul nr. 2 din Piatra Neamț, a publicat pînă în prezent două lucrări ample cu privire la ma- tematică și aproximativ 40 de ar- ticole de specialitate. Acum lu- crează la definitivarea unui manual din Bacău, cu doi ani în învăță- mînt, care nu numai că și-au propus teme interesante de cer- cetare, dar dispun de pe acum de un număr important de fișe de ob- servație personală asupra acestor teme. Raportînd, în general, răspun- surile primite la stagiul în învă- țămînt al celor chestionați am con- statat că, în ceea ce privește efec- tuarea propriu-zisă a cercetărilor și seriozitatea temelor propuse, grupele de stagiu cele mai produc- tive sînt cele de 8—12 și 18—28 de ani, fapt influiențat desigur și de treptele stabilite pentru obține- rea gradelor didactice. și implicațiile lui și de faptul că unii învățători și profesori care au sarcini de răs- pundere ne-au arătat că sînt solici- tați pentru totalul sarcinilor extra- școlare în condițiile distribuirii ju- dicioase a acestora doar 5—8 ore săptămînal. Nu-i mai puțin ade- vărat. că există și cazuri, destul de numeroase, de supraîncărcare cu sarcini. învățătorul Valeriu Stun- caru din Piatra Neamț, cu o vechi- me de 38 de ani în îhvățămînt, pe lîngă faptul că este deputat, mem- bru în comisia permanentă pentru învățămînt a sfatului popular, este membru al Comitetului de cultu- ră și artă, secretar al comisiei pen- tru răspîndirea cunoștințelor cul- tural-științifice și responsabil de brigadă științifică ; învățătorului loan Humă, de la aceeași școală, i s-au încredințat cinci sarcini ce solicită toate o activitate perma- nentă ; profesoara Ileana Grigore. directoare adjunctă a Liceului nr. 4 din Bacău, îndeplinește patru sar- cini obștești. Sînt și sarcini aparent mărunte, dar care se dovedesc, nu o dată, de o Cumplită cronofagie : mobi- lizări de pe o zi pe alta la o serie de ședințe unde prezența celor mo- bilizați se dovedește, nu rareori, absolut inutilă, acțiuni ale filialelor societăților științifice concepute în- tr-un „perfect" paralelism cu cele ale cercurilor pedagogice etc. Două ultime observații în legătură cu această problemă : 1) Timpul so- licitat de sarcinile obștești este foarte diferit de la o școală la alta. La Școala generală nr. 4 din Piatra Neamț, acestea iau în general între 4—7 ore și respectiv 8—11 ore. in timp ce la Școala generală din Prăjești cer majorității cadrelor didactice 12—15 ore, iar la Liceul nr. 1 din Roman chiar peste 15 ore. 2) La unele școli se observă polarizări neindicate : în timp ce unele cadre didactice sint solici- tate între 4 și 7 ore, altele trebuie să lucreze peste 15 ore școlar și colaborează la elaborarea altor trei manuale și a unei meto- dici. Profesorul Borș se dovedește în același timp un entuziast spriji- nitor al acțiunilor de cercetare în- treprinse de alte cadre didactice. Activitatea lui se resimte însă dato- rită dificultăților de a obține pen- tru documentare noile lucrări de specialitate intrate în fondul mari lor biblioteci. Este, desigur, un merit incontes- tabil al secției de învățămînt a Sfatului popular regional Bacău faptul că acordă atenție activității de cercetare desfășurată de cadrele didactice. „In evidența noastră fi- gurează— ne spune inspectorul re- gional N. Vanghelovici, care a pri- mit sarcina să se ocupe în mod special de problemele muncii de cercetare — unele lucrări între- prinse de cadrele didactice în vederea obținerii gradelor didactice, precum și pentru sesiunile de co- municări ale societăților științi- fice. Inspectorul N. Vanghelovici ne-a făcut cunoscut de asemenea că pentru viitoarele sesiuni de comu- nicări organizate de Institutul de științe pedagogice, cadrele didac- tice din regiunea Bacău pregătesc 72 de comunicări. Faptul că lucrări interesante de cercetare depistate de noi în cursul anchetei nu sînt cuprinse în evi- dența secției de învățămînt. precum și indicațiile de ordin procentual- statistic ale sondajului nostru, care conduc spre cifra de aproxi- mativ 200 de învățători și pro- fesori cu preocupări de cer- cetare existenți în momentul de față în școlile regiunii Bacău, arată că cea mai mare parte din activi- tatea de cercetare se desfășoară în afara îndrumării secției de învăță- mînt regionale. Am ajuns, cu aceasta, la un punct nevralgic în legătură cu des- fășurarea activității de cercetare l coordonarea acesteia. în forma ac- tuală, 4 foruri diferite înscriu, printre problemele pe care le ur- măresc, și activitatea de cercetare științifică efectuată de cei care lu- crează la catedră. Este vorba, în primul rînd, de Institutul de știinte pedagogice. Din păcate, actualele legături ale institutului cu viața școlilor nu depășesc decît rareori cadrul unităților școlare care îi ser- •vesc ca bază de cercetare. De îndrumarea activităților de cercelare — în sensul elaborării lu- crărilor de gradul II și gradul I — se ocupă și institutele de per- fecționare a cadrelor didactice. Dar, așa cum arătam, tematica lu- crărilor de grad pare că urmărește mai mult o valorificare a aparatu- lui critic decît concretizarea unor experimente și observatii perso- nale. Totuși la fiecare sesiune de examene se prezintă și unele lu- crări izbutite, originale. Acestea nu sînt însă valorificate în nici un mod. Cîteva propuneri PROF. LAURENȚIU STAN, Liceul nr. 4 Bacău : „în etapa ac- tuală, consider că cea mai rodnică formă de organizare a cerce- tărilor este aceea a muncii colective. Ar fi necesar ca un for spe- cializat să stabilească sarcinile membrilor colectivului, să indice bibliografia, să se ocupe de difuzarea el, să asigure îndrumarea cer- cetării pe parcursul desfășurării acesteia". ÎNV. SOFIA SAVIN, Școala generală nr. 20 Bacău : „Institutul de științe pedagogice să-și organizeze experimentele în mai multe școli, antrenînd participarea cadrelor didactice pe întreg par- cursul cercetării, pină la interpretarea datelor respective". PROF. MARIA RUSU, Liceul nr. 4 Bacău : „Cercurile peda- gogice să se ridice deasupra empirismului și să-și propună acți- uni de anvergură, prestigioase, să introducă in sfera preocupării lor cele mai îndrăznețe cuceriri din sfera pedagogiei". PRO!' ELENA JEHAC, Liceul nr. 1 Roman : „Cercetările valo- roase publicate anterior de cadrele didactice înscrise la examenele de gradul I și gradul II să fie luate în considerare pentru aceste exa- mene, urmind ca cei in cauză să dea numai celelalte probe". PROF. ELENA CIOBANU, Liceul nr. 1 Roman : „Să se inten- sifice editarea unor lucrări menite să indrumeze mtinea de cer- cetare șl «4 se extindă organizarea taberelor-curs în vacanța de vară". PROF GH IFTIME, Școala generală nr. 4 Patra Neamț : „Sec- țiile învățămînt să aloce un fond bugetar special destinat ne- voilor material* ale munriî de cercetare. învățătorii și profesorii cercetători să fie degrevați de unele sareini obștești". Apare cu claritate din ancheta-cercetare întreprinsă că, răspunzînd cerințelor formulate față de învățămînt în ac- tuala etapă de desăvîrșire a construcției socialiste, un număr ot mai însemnat de cadre didactice se străduiesc să împle- tească activitatea de la catedră cu căutările înnoitoare în sfera conținutului și a metodicii învățămîntului. Se impune să fie descoperiti toți cei angajati în activitatea de cercetare și să se înregistreze atent rezultatele lor. Pentru a determina orientarea în mai mare măsură a cer- cetărilor spre domeniul pedagogiei (în care, după cum s-a vă- zut, procentul de cercetători e mai mic decît cel așteptat), se impune acordarea unui sprijn organizat și multilateral, care să înceapă chiar de la selecționarea temelor de cercetare. Este necesar să existe Un for de organizare și îndrumare pe plan regional, care să coordoneze atît eforturile de cerce- tare întreprinse în domeniul diferitelor ramuri științifice, cît și în domeniul pedagogiei. Ar fi indicat ca acest for de coor- donare să funcționeze în cadrul universităților sau al institu- telor pedagogice din regiuni. Activitatea de cercetare are nevoie de sprijin și la locul de muncă. în școală, din partea direcției și chiar a colegilor. Un sprijin important il poate aduce organizația sindicală, chemată să creeze cercetătorilor condiții favorabile, să le asigure timpul necesar studiului, să-i ajute în procurarea bibliografiei etc. Di- recțiile școlilor, birourile organizațiilor sindicale, trebuie să aibă în vedere că cercetarea cere eforturi susținute și multiple, care se cer apreciate și stimulate și de aceea, atunci cînd se dovedesc valoroase, trebuie avute în vedere la evidențierea oamenilor, la premierea lor etc. Luarea în evidentă a experimentelor desfășurate în ca- drul școlilor, în vederea îndrumării lor permanente și a valo- rificării depline și rapide a rezultatelor pozitive obținute, so- licită totodată și o mai mare receptivitate a organelor de în- vățămînt față de ideile inovatoare. Este desigur necesar ca atunci cînd se inițiază experimente didactice care afectează o anumită structură a procesului instructiv-educativ, să se ceară în prealabil aprobarea Ministerului învățămîntului. Dar veri- ficările și studiile necesare aprobării prealabile trebuie să aibă un caracter mult mai operativ. Editura didactică și pedagogică trebuie să acorde și ea atenție rezultatelor merituoase ale cercetării, să creeze con- diții pentru publicarea lor, astfel îneît să.poată fi cunoscute și valorificate de masa largă a cadrelor didactice. Paralel cu aceste măsuri apare necesar să se stabilească un statut corespunzător al învățătorilor și profesorilor care desfășoară o muncă de cercetare. Un asemenea statut ar trebui să se refere și la sarcinile obștești ale cercetătorilor, degrevîn- du-i de unele din acestea. Anchetă-cercetare întreprinsă de MIRCEA HERIVAN O activitate mal largă de îndru- mare a cercetării de specialitate a profesorilor îndeplinesc, prin fi- lialele lor, cele patru societăți științifice ale cadrelor didactice. Și aici însă este vărba mai mult de înregistrarea unor cercetări fi- nite sau în curs de desfășurare, și nu de depistarea și îndrumarea tu- turor celor capabili de a efectua activitate de cercetare. Cît privește rolul secțiilor de învățămînt în a- ceastă problemă, el se limitează, în etapa actuală, mai mult la consem- narea înscrierii unor cadre didac- tice cu teme pentru sesiunile în care vor fi prezentate comunicări și la urmărirea predării acestora în termen. Așadar, deși 4 foruri au —• într-o formă sau alta — în profilul lor preocupări legate de cercetarea științifică, sau tocmai din pri- cina dispersării de forțe și a pa- ralelismului inerent, nu există o coordonare efectivă a acestei acti- vități, o îndrumare permanentă a forțelor active Și potențiale de cer- cetare existente în școli. PAGINA 3 Lucrul în circuit la lecția de educație fizică In școlile țării noastre se desfă- șoară tot mai larg procesul de modernizare a predării, de îm- prospătare a conținutului discipline- lor de învățămînt, de aplicare crea- toare a unor metode noi de predare, Problemele legate de modernizarea predării îi preocupă îndeaproape șl pe mulți profesori de educație fi- zică. . Pînă nu de mult, predarea educa- ției fizice în liceu a fost îndreptată cu precădere, după cum se știe, spre dezvoltarea deprinderilor motrice și spre însușirea tehnicii unor ramuri sportive care nu suplineau perfec- ționarea calităților fizice, deși toc- mai aceste calități sînt suportul și temelia dezvoltării deprinderilor motrice și a măiestriei sportive. Căutînd să înlăture acest neajuns, membrii cercului metodic al profe- sorilor de educație fizică din orașul Tg. Mureș au discutat, într-o ședin- ță recentă, despre unele metode noi care pot fi folosite în pregătirea elevilor. Atenția lor s-a concentrat îndeosebi asupra metodei lucrului în circuit care are o largă aplicati- vitate în lecția de educație fizică. Sintetizînd experiența dobîndită în folosirea acestei metode, membrii nari a/ A BAW /s repe/âr/. Figura 1. cercului au ajuns la concluzia că folosirea ei dă rezultate dintre cele mai bune. Metoda lucrului în circuit urmă- rește în primul rînd dezvoltarea fi- zică multilaterală, perfecționarea diferențiată a calităților fizice com- plexe — detentă, rezistență în regim de viteză sau rezistență în regim de forță — și creșterea capacității funcționale a marilor funcțiuni ale întregului organism. Ea se aplică in partea fundamentală a lecției, în cadrul unui program valabil pe perioada unui trimestru, urmărind sporirea progresivă a solicitării, ple- cind de la nivelul mediu de pregă- tire fizică generală a clasei. Iată cîteva dintre variantele me- todei lucrului în circuit: metoda lucrului de durată fără normă de timp și pauză între ateliere, cu normă de timp și pauză după 2—3 circuite, sau fără pauză, cu timp de lucru standard. (Folosirea acestei metode poate începe, după unii au- tori. încă din clasa a V-a fără în- cărcătură suplimentară, cu pauze după fiecare circuit și cu înjumătă- țirea volumului de lucru afectat în mod obișnuit, de la clasa a IX-a în sus putîndu-se lucra normal); meto- da lucrului extensiv cu intervale, care se caracterizează prin așa-nu- mita „pauză recompensatoare" sau „semirecompensatoare" ce urmează fiecărui atelier și poate varia în funcție de timpul de lucru efectuat. (Durata efortului și a pauzei variază între 15—45 de secunde și poate fi aplicată cu succes în lecția de edu- cație fizică începînd chiar din clasa a VII-a, ajungîndu-se la efectuarea a 2—3 circuite într-o lecție, în func- ție de numărul elevilor și de gradul de dificultate al exercițiilor alese. Se preconizează ca alternanța efort- pauză să fie egală, adică de 30 se- cunde de la începutul lucrului, ur- mînd ca îngreuierea să nu se refere la factorul timp) ; metoda lucrului intensiv pe intervale, care rezolvă problema trecerii succesive în grupe de cîte 3 elevi la fiecare atelier, asi- gurîndu-se echilibrul dintre soli- citare și repșus. (Datorită acestui fapt ea poate fi folosită cu rezultate începînd din clasa a V-a). Alegerea mijloacelor și procedee- lor de lucru se stabilește în funcție de scopul lecției, de ca- litățile fizice pe care dorim să le dezvoltăm, de deprinderile motrice pe care urmărim să le perfecționăm. In strînsă legătură cu scopul propus trebuie stabilite și succesiunea exer- cițiilor la fiecare aparat, ca și facto- rii de solicitare după criteriile ana- tomo-fiziologice, prevăzîndu-se exer- ciții pentru dezvoltarea musculaturii picioarelor, pentru dezvoltarea mus- culaturii brațelor și a centurii scapu- lo-humerale, pentru întărirea muscu- laturii abdominale și pentru întări- rea musculaturii spatelui, ca și pen- tru dezvoltarea detentei. îndemină- rii, supleței, rezistenței în regim de viteză, rezistenței în regim de forță. Atelierele de lucru se marchează cu ajutorul unor cartonașe fixate pe a- paratul de lucru sau pe podea, cu- prinzînd : numărul de ordine al ate- lierului, schema exercițiului în dife- rite variante, volumul exercițiului. O săgeată va indica sensul deplasării la schimbarea atelierelor (fig. 1). în folosirea metodei trebuie să se urmărească asigurarea solicitării multilaterale a principalelor grupe musculare ; aplicativitatea practică a exercițiilor alese, continuitatea și perseverența repetării conștiente, pe o perioadă mai lungă de timp, spo- rirea treptată a solicitării și res- pectarea exersării sistematice, ale- gerea celor mai bune circuite potrivit vîrstei, sexului, sănătății, nivelului de pregătire și particula- rităților individuale ale elevilor. Cu toate că metoda lucrului în circuit urmărește în special pregătirea fizică a elevilor, ea poate fi folosită cu succes în perfec- ționarea tehnicii diferitelor ramuri sportive în cadrul lecțiilor și al co- lectivelor sportive, atît în sala de sport, cît și pe terenuri special ame- najate sau în curțile școlilor. Iată cîteva schițe care arată cum se pot organiza lecțiile pe baza variante- lor acestei metode. Metoda extensivă eu intervale (fig. 2) Scopul : pregătirea fizică generală. 1) Săritura ghemuită peste bancă lateral în ambele sensuri 2) Flotări în brațe din sprijin pe scaun ; 3) Exercițiul „briceagul". 4) Tracțiuni în brațe din poziția oblic atîrnat sprijinit. 5) Din atîrnat ridicarea ge- nunchilor la piept; 6) Aplecări și extensii cu mingea medicinală. 7) împingerea băncii înclinate din ghe- muit pînă sus. 8) Echilibru pe bîrnă. 9) Sărituri cu coarda de gimnastică. 10) Dribling, slalom printre obstacole (exercițiile pot fi folosite și pentru circuitele de curte). Metoda lucrului intensiv cu inter- vale (fig. nr. 3) Scopul: Pregătirea fizică specifică și tehnică în jocul de volei. 1) Săritura pe ambele picioare cu un pas elan și atingerea panoului de baschet. 2) Pasa cu peretele la punct fix cu pasă de control. 3) Lo- vitura de atac din săritură pe un picior la o minge suspendată, la un suport fixat în perete. 4) Pase în țrei din șezînd (volei). 5) Pasarea mingii medicinale din săritură de deasupra capului. 6) Serviciul de sus din față de la 4 m. de perete dea- supra unei linii desenate la înălți- mea fileului (cuprinderea mingii și repetarea serviciului ; 7) Săritura în adîncime de pe o capră și imediat o săritură înaltă pentru apucarea u- nor inele (sau atingerea unui obiect suspendat). 8) Flotări cu împingerea din sprijin la perete. Aplicativitatea diferitelor variante ale metodei de Jucru în circuit este practic nelimitată. Profesorul poate combina diferitele metode, îmbogă- țind și perfecționînd neîncetat pro- cedeele. Pentru succesul deplin al lecției trebuie să se acorde o deose- bită atenție pregătirii prealabile a colectivului clasei (care este de do- rit să fie cît mai omogenă), să se individualizeze, pe cît posibil, exer- cițiile, să se asigure permanent con- trolul în timpul lucrului. Prof V. FĂRCAȘ Tg. Mureș SPECIALIST! despre anii de școală“ RĂSPUND ld liHiebarîle cititorilor Dezvoltarea continuă a econo- miei și culturii, grandiosul progres tehnico-științific din zilele noastre, ridicarea nivelului de trai al po- porului fac posibilă și necesară creșterea necontenită a pregătirii cultural-științifice a oamenilor muncii. Pentru a veni în spri- jinul tineretului în folosirea cît mai deplină a anilor de școală, cînd se pun bazele pregătirii lor viitoare, ca și ale profilului* lor moral, Editura politică a publicat recent volumul „Amintiri despre anii de școală", în cuprinsul că- ruia peste 40 de academicieni, pro- fesori, oameni de știință și cultură împărtășesc celor tineri momente din viața lor de elevi. Autorii acestor scurte, dar deo- sebit de interesante amintiri re- levă, în pagini pline de sinceritate și căldură, cum i-a învățat școala să lucreze, cum și-au dat seama, pe cînd erau elevi, că studiul zil- nic, sistematic, este condiția orică- rui succes în viață, garanția că vei deveni un om util patriei, po- porului, societății. Multe din amintirile cuprinse în volum vorbesc despre importanța însușirii temeinice, încă din primii ani de școală, a noțiunilor funda- mentale ale științelor, despre ne- cesitatea de a se deprinde, din a- cești ani, utilul și frumosul obicei al cititului literaturii beletristice. Majoritatea autorilor subliniază faptul că în procesul învățăturii trebuie învinse greutăți, afirmînd în același timp că roadele acestui efort nu întîrzie să se arate. Aca- demicianul lonescu-Sisești spune : „Școala nu poate da elevilor totul de-a gata, iar dacă printre elevi se află din cei asemănători cu personajul unei binecunoscute scrieri a lui Creangă și cer „pos- magi muieți", aceștia vor avea să privească mai tîrziu cu nemulțu- mire golul pe care l-au săpat în propriul lor univers spiritual prin pasivitate". Cei care se adresează tineretu- lui stăruie îndeosebi asupra im- portanței pe care o are folosirea deplină a anilor de școală, timpul cel mai propice pentru însușirea cunoștințelor. Autorii relevă cu deo- sebire faptul că ceea ce s-a dobîndit cu trăinicie și seriozitate în anii de școală, în toate direcțiile și în toate domeniile culturii generale, constituie temeiul sigur al specia- lizării de mai tîrziu. Ei subliniază, în legătură cu aceasta, că este bine ca tinerii să cultive cît mai mult, prin studiu individual șl prin lec- turi suplimentare, domeniile pre- ferate, dar nu în detrimentul ce- lorlalte discipline, căci diferitele compartimente ale științei se leagă între ele într-un mod indisolubil, la fel ca natura însăși pe care o studiază. Alegerea profesiunii este de ase- menea abordată în cuprinsul căr- ții, autorii arătînd din propria lor experiență ce importanță are ca în stabilirea viitoarei cariere să se aibă în vedere nu meschine inte- rese materiale, nici faptul că la cutare facultate sînt mai puțini candidați și mai multe locuri, ci vocația, aplicația spre un anumit domeniu, ca și nevoile- economiei și culturii patriei. Multe din paginile cărții se o- presc și asupra trăsăturilor mora- le care se formează în anii de școală. Cu căldură sînt evocate în carte frumoasele tradiții ale școlii ro- mânești, care a dat țării atîtea minți luminate, atîtea mari perso- nalități. Toți semnatarii amintiri- lor vorbesc cu deosebită stimă de dascălii lor care, în condiții ade- sea deosebit de vitrege, și-au fă- cut cu cinste datoria lor patrio- tică. Nenumărate sînt învățămintele pe care le pot trage tinerii cititori din această carte, utilă deopotrivă și profesorilor, diriginților, ca și celor ce lucrează în rîndurile ute- ciștilor și pionierilor. 8. BRĂTESCU A apărut REVISTA DE PEDAGOGIE nr. 10, octombrie 1966 In sumar : Un secol de la înființarea Aca- demiei. Dimitrie Todoran : Dimensiunile educației și sfera de cercetare a pe- dagogiei. Ștefan Zisulescu: Gîndirea tehnică la preadolescent. Mihail Golu: Problema organiză- rii programului instructiv-educativ pentru copiii cu sindrom cerebro- astenic. Tiberiu Prună și Constantin Logo- fătu: Despre atitudinea față de în- vățătură. Petre Pufan și Margareta Bontaș : Cercetări cu privire la utilizarea unor algoritmi în instruirea practică a elevilor din școlile profesionale. L Cremer: George Coșbuc și oa- menii școlii. loan Vlad : Domnul Trandafir. losif Gabrea: Monografii de școli. loan Bontaș ; Pedagogia — știintă complexă. Nicolae Radu: Perspectivele pro- gramării. Francisc Vereș : Activitatea diri- gintelui pentru cunoașterea multila- terală a elevilor. Agripina Bourceanu: Discuții asu- pra obiectului sociologiei educației. E. N. : Dezbateri pe tema moder- nizării învățămîntului. Florica Andreescu: „Doșkolnoie vospitanie". Constantin Pufan : ,,Les cahiers de Tenfance inadaptee". ÎN CE CONSTĂ CODUL GENETIC? La solicitarea unor cititori ai gazetei de a răspunde Ia unele întrebări din domeniul biologiei moderne, ne-am adre- sat unor specialiști. Prezentăm în acest număr lămuriri in le- gătură ou codul genetic. Conceptul de cod genetic a fost elaborat începînd din anul ■ 1950. Conform acestui cod, informația ereditară este inmaga- h sinată in anume macromolecule cu rol esențial în transmi- terea caracterelor, existente în nucleul celulelor vil (ADN), șl transmisă codificat componentelor celulare menite să tra- ducă codul, să-l citească, concretizindu-se intr-un anumit mod de sinteză a proteinelor. Principial aceste fenomene pot fi comparate cu transmiterea mesajelor prin telegraf. După cum se știe, telegraful trans- mite mesajele exprimate in cuvinte cu ajutorul literelor alfa- betului, codificate în trei feluri de semnale : linie, punct, pauză (alfabetul Morse). Fenomenul care se întîmplă in celula vie este similar. In nucleul celulei vii se găsește o substanță cu o moleculă extrem de complexă — acidul dezoxirlbonucleic (ADN) — iar In afara nucleului, acidul ribonucleic (ARN). Intensificarea studiilor asupra structurii și funcției acestor compuși, mai ales după ce s-a evidențiat rolul jucat de ei In fenomenul I eredității, a condus, in anul 1953, Ia descoperirea modului de alcătuire a moleculei de acid dezoxirlbonucleic. Totodată s-a dovedit că între structura moleculei acestui acid și alcă- tuirea proteinelor există o anumită legătură. Molecula de proteină este formată dintr-un lanț foarte lung de unități componente, numite aminoacizi. In natură au fost izolați 20 de aminoacizi diferiti. Specificitatea fiecărei proteine (care, după cum se știe, asigură suportul material al vieții), este dată de modul In care se succed aminoacizi! in lanțul moleculei de proteină. Dar de această caracteristică a proteinelor, de specificitatea lor, depind intr-o măsură covîr- șitoare principalele trăsături și însușiri ale fiecărui organism in parte. Printre cuceririle moderne ale geneticii se numără și faptul că a fost descoperit mecanismul prin care se reali- zează succesiunea aminoaciziior in lanțul moleculei de pro- teină. In ultimii ani a devenit clar că in molecula de acid dezo- xiribonucleic, și anume în structura acestei molecule, este înscrisă, ca pe o bandă de magnetofon, diversitatea alcătuirii tuturor proteinelor existente în ființele vii și că ele se sinte- tizează conform matriței din acidul dezoxiribonucleic. Expri- mat în limbaj cibernetic, acest fenomen mai poate fi definit și ca „informație", adică se consideră că în macromoleculele de acid dezoxiribonucleic este înscrisă informația metabolică esențială a organismului viu. Intrucît molecula de ADN are capacitatea de a se autoduplica, transmițîndu-se de la părinți la urmași, se poate spune că informația cuprinsă in ADN are un caracter ereditar, transmițîndu-se de-a lungul genera- țiilor. Cantitatea de informație cuprinsă în molecula de ADN fiind foarte mare, ca se transmite la locul de sinteză al proteinelor printr-un sistem concis, unitar, care este codul. Informația este codificată in ADN și transmisă de ARN cu ajutorul a patru baze azotate — uracil, citozină, adenină, guanină — care, combinate cîte trei (in triplet) determină prinderea în lanțul proteinic a unui anumit aminoacid, spe- cific. Dacă s-a putut deduce compoziția in litere (anagrama) codului genetic — pentru toți cei 20 de aminoacizi — nu * se aflase insă ordinea (secvența) literelor în fiecare triplet, In luna septembrie a anului 1965, savantul Niremberg și cola- boratorii săi au reușit să determine atît compoziția în litere, cît șl secvența literelor în tripletele care determină aminoa- cizii (61 din 64 posibile), făcind în același timp și dovada experimentală a valabilității tripletelor indicate de ei, prin aceea că au reușit să sintetizeze lanțuri de aminoacizi con- form matriței de ADN folosite. Aceasta a demonstrat și experimental existența reală și valabilitatea universală a J codului genetic. SUZANA BRATOSIN asistent universitar >w i x s is ir» i iia Utilizarea mijloacelor audio-vizuale în educația adulților Intre 5 și 10 octombrie 1966 a avut loc la Praga un seminar care a luat în discuție problemele cercetării științifice privitoare Ia utilizarea mijloacelor audio-vizua- le în educația adulților. Din par- tea țării noastre a participat prin- tre alții, la acest seminar, și conf. univ. V. Bunescu, director adjunct al Institutului de științe pedago- gice, căruia redacția noastră i-a solicitat o convorbire pe această temă. ‘In ce cadru a fost organizat seminarul și cine a participat la lucrările lui ? Organizat de Federația sin- dicală a lucrătorilor din învăță- mînt și cultură din Cehoslovacia, cu concursul UNESCO și al Co- misiei cehoslovace pentru UNESCO, seminarul «a întrunit la lucrările sale, pe lîngă reprezen- tanți a 35 de instituții profesio- nale și științifice din Cehoslovacia, și experti din mai multe țări (Franța, U.R.S.S., S.U.A., Canada, Italia, P.. P. Ungară, Senegal etc.). Din partea tării noastre au fost prezenți, ca delegați observatori ai Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și cultură, Florica Ciulea și Elena Strujan. în ceea ce mă privește am participat ca delegat al Ministerului învățămîn- tului și al Comisiei Naționale UNESCO. Vă rugăm să vă referiți la scopul acestei manifestări inter- naționale. Seminarul a urmărit să con- tribuie la o dezvoltare mai rapidă a activităților legate de folosirea mijloacelor audio-vizuale în învă- țămîntul adulților. să stimuleze schimbul de experiență în acest domeniu, îndeosebi în sfera meto- delor și a tehnicilor, să contribuie Ia realizarea colaborării și coordo- nării activității de cercetare și profesionale legate de folosirea mijloacelor de comunicare în masă (film, radio, televiziune) pentru e- ducația adulților. Dezbaterile internaționale de amploare sînt întotdeauna un pri- lej dc confruntare a opiniilor, de precizare a unor poziții în proble- mele dezbătute și. totodată, de su- gerare a unor căi de soluționare practică a problemelor luate în discuție. Ar fi deosebit de intere- sant pentru cititorii „Gazetei învă- țămîntului" să vă referiți la aceste aspecte, așa cum au rezultat ele din seminarul la care ați parti- cinat. Într-adevăr, participarea la asemenea manifestări internațio- nale constituie o bogată sursă de reflexii și sugestii. Prezentînd u- nele dintre acestea cititorilor „Ga- zetei învățămîntului", doresc tot- odată să atrag atenția asupra unui fapt pe care realitățile îl impun mereu mai mult : extinderea preo- cupărilor de cercetare asupra unui vast domeniu, cel al educației a- dulților. Seminarul a scos cu pregnanță în evidență o apreciere nouă asu- pra educației adultilor : schimba- rea conținutului acestei acțiuni. Vechea „androgogie" își propunea în primul rînd, poate chiar în ex- clusivitate, ridicarea nivelului ma- selor pînă la însușirea alfabetului, a scris-cititului, prin aceasta con- siderîndu-se deschise perspective- le pentru însușirea unei culturi su- ficiente în condițiile tehnice, știin- țifice, economice și social-politice de atunci. Astăzi, sensul androgo- giei este legat de extinderea unei educații de un nivel mult mai înalt pentru marea majoritate a popu- lației, de ceea ce înseamnă educa- ție permanentă în masă. Schimba- rea sensului exprimă schimbarea unei realități ; cuceririle rapide ale tehnicii și științei fac necesare re- calificarea la mici intervale de timp, perfecționarea continuă a calificării în orice domeniu de ac- tivitate etc. Recunoaștem însă că aceste schimbări nu au dus numai la ce- rințe noi; ele oferă și tehnici noi, mijloace noi, corespunzătoare, de realizare a cerințelor. Tehnicile audio-vizuale de educare în masă sînt un sprijin deosebit de eficient în acest sens. Aici se constată însă o rămînere în urmă, cel puțin în geea ce privește folosirea lor ști- ințifică. organizată cu eficiență maximă pentru scopurile amintite. Nu este mtîmplător faptul că cercetările în aceste domenii nu se află decît la început. Problema în sine este foarte complexă, im- plică o mare varietate de aspecte. Cercetarea folosirii mijloacelor au- dio-vizuale pentru educația adul- tilor presupune cercetări sociolo- gice, psihologice, pedagogice, teh- nice etc., realizate dintr-un singur unghi de vedere. Aceasta este de- sigur dificil atîta vreme cît fiecare specialist nu cunoaște unghiurile de vedere ale celorlalți. Care au fost formele în care s-au desfășurat dezbaterile din ca- drul seminarului ? Dată fiind situația prezen- tată anterior, lucrările seminarului au trebuit să cuprindă, în afara unor referate cu caracter general, prezentate în ședința plenară, și activități pe grupe. S-au constituit astfel grupe de sociologie, peda- gogie, psihologie, televiziune, film, radio Dintre comunicările prezentate menționăm : „Stadiul actual și perspectivele dezvoltării metodelor și tehnicilor de cercetare privind efectul exercitat de mijloacele au- dio-vizuale colective asupra edu- cației adulților" (Roland Garnier, profesor la Institutul pedagogic național din Paris) , „Imaginea și cuvîntul în formarea modernă a adulților" (Filippo de Sanctis, Ro- ma), „Femeile africane și televiziu- nea educativă" (Pierre Fougeyrol- las, profesor de psihologie la Uni- versitatea din Dakar) etc. Personal am prezentat comunicarea „Pro- blematica cercetărilor privind fo- losirea mijloacelor audio-vizuale în învățămîntul adulților din Re- publica Socialistă România". Atît din conținutul comunicări- lor cît și din luările de cuvînt a reieșit că cercetarea influenței e- ducative a programelor speciale ale televiziunii și radioului asupra adulților trebuie să urmărească nu numai cunoașterea intereselor și dorințelor beneficiarilor, pe grupe de vîrstă și profesie, ci și cunoaș- terea efectului programelor asu- pra acestora. De asemenea, a apă- rut evidentă necesitatea pregătirii specifice a creatorilor de scenarii, a celor care răspund de alcătuirea programelor. S-a pus întrebarea dacă aceștia trebuie să fie ei înșiși pedagogi, regizori, tehnicieni, sau pot coopera cu specialiștii respec- tivi. Răspunzînd la această pro- blemă, prof. Garnier a susținut că, așa cum o demonstrează practica, cooperarea specialiștilor dă rezul- tate foarte bune, mai bune decît cele la care s-ar ajunge dacă s-ar încerca o pregătire multilaterală a aceleiași persoane. în grupa de pedagogie, sociolo- gie și psihologie, care ne-a inte- resat îndeosebi, s-a propus efec- tuarea unor cercetări privind dez- voltarea proceselor psiho-fiziolo- gice sub influența mijloacelor de comunicare în masă ; studiul pro- blemei complexe a „masificării" efectului acestor mijloace, deoa- rece masificarea culturii este pusă în legătură cu un tip de om de masă, care uneori este considerat, în mod greșit, ca o ființă dezbră- cată de orice particularități indi- viduale ; studierea problemei mo- tivației în educația adulților, le- gată de folosirea mijloacelor au- dio-vizuale ; studierea folosirii a- cestor mijloace în raport cu fie- care profesie și cu diferitele do- menii de activitate socială (știin- tă, artă, tehnică, sănătate publică etc.) ; cercetări cu privire la pro- gramele privind relațiile interna- ționale, în vederea unei înțelegeri internaționale, a unei mai bune cunoașteri între națiuni. Ca tehnică de bază în cerceta- rea acestui domeniu a apărut evi- dentă necesitatea cooperării mai multor specialiști și trecerea la cercetări riguroase, pe eșantioane reprezentative, stabilite de fiecare dată în legătură cu aspectul cer- cetat. Care au fost primele concluzii practice desprinse pe marginea desfășurării seminarului ? în cadrul discuțiilor s-a con- turat propunerea de a se crea un centru de documentare și biblio- grafie care să asigure un schimb de publicații pe plan internațio- nal. De asemenea, s-a propus ela- borarea unor dicționare internațio- nale în care să se explice termenii utilizați și metodele folosite în e- ducarea adulților prin mijloacele audio-vizuale de masă. O proble- mă asupra căreia s-a insistat a fost aceea a stabilirii conținutului didacticii învățămîntului pentru adulți. Nu pot fi, desigur, prezentate toate ideile formulate în discuțiile din timpul seminarului, dar o con- cluzie a fost evidentă și ea nece- sită toată atentia : educația adul- ților în condițiile contemporane, prin folosirea mijloacelor de co- municare în masă, nu se mai poate desfășura fără să se țină seama de rezultatele unor cercetări riguroa- se, complexe (sociologice, pedago- gice, psihologice). REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA i București, Piele ScInteU tu. I. Telefon 17.60.20, Abonamentele M lac la oficiile poștala, lectorii poștali șl le dltuzorfi lin nnltlțll de Inzltlmint, Tiparul i Combinatul Poligrafic Caea Sclntell Piața Sein teii. București 4B.1»