goma POPg Ră un element esențial în educație GHEORGHE FOCȘA directorul Muzeului Satului Arta populară ne oferă un tezaur inestimabil, o mare diversitate de valori originale. Ea este rodul unui pro- ces continuu de creație, al unei experiențe autohtone ; milenare, ilustrînd profunzimea și amploarea preocu- părilor estetice populare cu rezultate valoroase în toate genurile de artă : arhitectură, mobilier, ustensile de casă, unelte de muncă, țesături de uz și decorative, îmbrăcăminte, instrumente muzicale, ceramică, obiecte metalice, obiecte de cult și de podoabă etc., care răs- pund unei duble necesități : practică și estetică. Procesul creației populare nu a fost organizat după un cod cu norme scrise. Dictat de necesitățile impe- rioase ale vieții practice -— materiale, sociale și spi- rituale — el a dispus însă întotdeauna de un corp de principii respectate cu strictețe, puse în practică în toate aspectele creației. Acestea privesc legea propor- țiilor prin care este asigurată armonia formelor, inte- grarea elementelor componente ale decorului — al- ternanță, ritm și simetrie — semnificația motivelor decorative în care se reflectă aspecte din natură, ima- gini din flora și fauna mediului înconjurător, aspecte din viața socială, din concepțiile oamenilor, din obi- ceiurile lor. Seninătatea, vigoarea și armonia veselă, adeseori exuberantă a culorilor, oglindesc optimismul toporului, încrederea lui nețărmurită în viitor, dra- gostea lui de viață. Patrimoniul artistic național cuprinde creații de o mare valoare. Să ne referim de pildă la tipologia con- strucțiilor populare de tot felul și a locuinței îndeosebi, care prezintă o mare diferențiere de forme, de stil, în- tr-o remarcabilă bogăție zonală și regională. Decorul prezintă și el variații ca stil, tehnică și compoziție, în legătură cu variațiile zonale și regionale ale construc- țiilor. Se remarcă mult arta decorativă în lemn — la stîlpi, fruntare, streșini, balustrade, porți cu arcade etc. — pretutindeni unde acest material are.un rol în construcții și, mai cu deosebire, în zonele de coline, unde el predomină. Încă și mai impresionant este te- zaurul artistic popular dacă ne referim la zecile de mii de costume din diferite zone etnografice ale țării, cu variații în stil și caractere specifice de la un sat la altul, la suita de covoare originale cu mare valoare decorativă, printre care un loc de frunte îl ocupă cele din Oltenia și din Maramureș, Ia producția de cera- mică smălțuită și nesmălțuită din numeroase centre specializate, ia producția obiectelor din lemn cu strălu- cite realizări, în satele din nordul Olteniei, Munții Apu-' seni, Țara Hațegului, Țara Vrancei, zona Rădăuților din nordul Moldovei etc. Marile însușiri artistice ale artei populare îi conferă acesteia o reală forță educativă, de care școlile de toate gradele trebuie să se folosească din plin. Orice obiect artistic popular demn de acest calificativ este rezultatul unei îndelungate experiențe care presupune cunoștințe tehnice, idei estetice și o selecțiune de ta- lente veritabile, chiar dacă permanent anonime. Acest atît de amplu, complicat și delicat proces al creației — sinteză superioară a unor forme elementare ale muncii — trebuie cercetat, analizat și cunoscut în mod temeinic, contactul sistematic cu numeroasele valori (Continuare în pag. a 4-a) EDUCATOR SI PĂRINTE Prin natura sa, educatorul este un iubitor de oameni. Cel care s-a hotărît sâ devină pedagog este minat de pasiunea pentru această nobilă meserie, de dorința fierbinte de a crește și educa omul. Nu poți vorbi despre munca unui educator fără a vorbi despre dragostea lui față de cei cărora s-a hotărît să le închine o viață întreagă de trudă, de bucurie și de năzuință — copiii. Atunci cînd mi-am propus să devin învățătoare trecuseră doar cîțiva ani de cînd încetasem să mă mai joc. Jocul preferat al copilăriei mele era „de-a școala" și întotdeauna eu eram „învățătoarea". M-am legat de munca didactică cu fiecare an tot mai mult. Odată cu mine, creșteau și interesul și dragostea pentru profesiunea de educator. Iubesc oamenii și iubirea aceasta se exprimă la mine, ca și la toți cei de aceeași profesiune — și nu numai la ei — prin dorința de a-i vedea buni, de a-i ajuta să fie intr-adevăr oameni. Acestei misiuni m-am dedicat o dată atunci cînd m-am hotărît să devin învățătoare, și a doua oară cînd am întemeiat un cămin și am dorit să am copii pe care să-i cresc cu grijă și răspundere deplină pentru societate. Sînt acum învățătoare și cresc în clasa mea 41 de elevi, sint mamă și cresc acasă tiei copii. Învățătoarea a ajutat-o pe mamă să-și iubească copiii dovedind mai mare răspundere pentru educarea lor, mama a aju- tat-o pe învățătoare să se apropie de elevi cu căldură părintească, cu înțelegere și calm. Am ajuns la convingerea de neclintit că cei mai buni educatori în școală sînt cei care au copii, pentru că ei reușesc să dea școlarilor lor și ceva din grija de părinte. Ii urmăresc îndeaproape pe copiii mei de la școală și de acasă. Prin unii îi înțeleg pe ceilalți. Caut să pătrund cele mai fine nuanțe ale psiho- logiei lor. La școală, în fiecare elev îl văd pe propriul meu copil și atunci reușesc să-l înțeleg mai bine, să-mi explic fiecare atitudine, chiar fiecare gest al lui. Acasă îi văd adesea în copiii mei pe elevii din clasa mea și parcă știu mai bine cum să-i pregătesc pentru școală, ce să le cer, cît de exigentă să fiu cu ei. Copiii mei sînt tot timpul împreună, învață, se joacă, se stimulează reciproc. Cel mai mare le citește celor mici povești, îi ajută să se îmbrace; De fapt, el le este un bun exemplu în toate — și la învățătură și în comportare. Mijlociul, care abia acum descifrează slovele abecedarului, a început să se întreacă la note bune cu cel mare, iar mezinul abia așteaptă să devină și el școlar, să poată intra în competiție, de Ia egal la egal, cu frații lui. Cît despre fetița care va veni în curînd — căcr tiare dorim să fie fetiță 1 — desigur că-i va întrece pe toți... Sînt gînduri, sînt visuri și satisfacții firești pe care le încearcă orice părinte. Sîntem — mai mult decît ar putea să spună cuvîntul — mulțumiți. Știm care ne sînt datoriile față de copii, căutăm să fim tot timpul pentru ei un exemplu. Răspunderea pe care o avem pentru educarea copiilor noștri ne dă imbold în continua noastră dorință de a ne perfecționa. Soțul meu, în prezent asistent universitar, studiază și se pregătește asiduu pentru teza de doctorat, iar eu m-am înscris anul aceștia la examenul pentru gradul II. Cu atît mai mult crește răspunderea noastră ca educatori și părinți astăzi, cînd partidul și guvernul acordă o deosebită importanță consolidării și dezvoltăm familiei — celulă de bază a societății noastre — cînd statul socialist sprijină, prin măsuri economice și sociale, dezvoltarea familiei șl înflorirea ei, ocrotirea mamei și copilului, creșterea, îngrijirea și educarea în condiții tot mai bune a tinerei generații. ARETIA LACHE învățătoare, Școala generală nr. 58 București In preajma alegerilor in grupele sindicale Peste cîteva zile, în școli vor avea loc adunările pentru prezentarea dărilor de seamă și alegerea birourilor grupelor sindicale, prilej de mobilizare și mai ac- tivă a slujitorilor școlii în vederea îmbunătățirii continue a activității lor profe- sionale și obștești. Am solicitat tovarășei STELIANA STANESCU, președinta co- mitetului sindicatului învățămînt din Pitești, unele informații în legătură cu stadiul pregătirilor pentru alegeri în cadrul grupelor sindicale din școlile piteș- tene. Iată ce ne-a relatat tov. Stănescu. Pentru buna desfășurare a acestui im- ■ portant eveniment din viața sindicatelor, comitetul sindicatului nostru a făctit in- ' tense pregătiri, începînd încă din .luna trecută. Fiecărui membru al comitetului i s-au încredințat 2—3 grupe sindicale, pentru a ajuta birourile acestora în pre- gătirea la un nivel corespunzător a adu- nărilor de dări de seamă și alegeri. Am căutat ca la elaborarea dărilor de seamă să fie atrași toți membrii birourilor, ast- fel încît darea de seamă — rezultat al unei munci colective — să constituie o prezentare succintă dar adincită a modu- •lui cum biroul iși-a îndeplinit/, sarcinile» ce i-au fost încredințate de membrii de ■sindicat. Pentru a da acestora» ipbsibilita- tea să dezbată pe larg -activitatea’ desfă- șurată ‘ de la alegerile precedente și pînă în prezent, s-a urmărit ca dările de sea- mă să fie analitice, combative, să creeze un prilej de discuții în spirit critic și au- tocritic. Experiența anului trecut ne-a dovedit că, atunci cînd dările de seamă vor să cu- prindă toate aspectele, se pierd în mă- (Continuare în pag. a 4-a) Cînd măiîntorc. în.gînd spre anii-, uceniciei îmi surîd cald figurile cîțor- va dintre dascălii ce m-au primit pe rînd pe treptele învățăturii și-mi este greu să-1 aleg pe cel mai drag. Fost-a primul dintre, ei, institutorul frumos, tînăr,; cu prestanță în. ținută și eleganță în mișcări, cu care am deprins buchiile și primele socoteli ? Sau poate profe- sorul de matematică din clasa a IV-a de liceu,, care, m-a făcut.să îndrăgesc al- gebra de care aveam oroare ca de tot ce era-matematică ? N-aș vrea ca amintirea lor.să mă în- vinuiască' în fundul conștiinței de.-infi-.. delitate și'totuși, dacă sînt pus să fac o alegere, sau mai degrabă o sinteză, mă voi opri la maestrul meu, Dimitrie Pompeiu, care mi-a fecundat .gîndirea legîndu-mă prin fire nevăzute de să- mînța pe care o aruncase cîndva și aproape o uitase. Impresionant, de neuitat rămîne pen- tru toți cei care-1 ascultau modul în care, abordînd o problemă cu totul nouă dintr-un anumit capitol științific, profe- sorul Pompeiu reușea să definească esența ei, cu o claritate de cristal. Ima- ginile pe care le trezeau formulele pre- date de el în mintea noastră, a ce- Acad. N. TEODORESCU membru în BirourexecutivapConsiliului1 național științific lor' care îl ascultam erau deosebit de vii, iar. logica legăturilor din- tre ele evidentă. Se" exprima cu ele- ganță, fără' nici un efort, iar;rațio- namentublui'era atîtide strîns, încît cal- culele'de amănunt piiteau'fi.chiar omise.. Lecțiile/de. mecariicăt pe .care ni»le- ofe- rea- de pe catedra , pe >caresîși/așeza x.u gesturi’lente și aparent, indiferente mă- nușde. cuibărind în căldură lor moale un.ceas pe care îl doream,sâ nu.înain- teze! erau de fiecare ’data.rîncîntări de magician subtil. Ele'nm semănau,cu ni- mlc decît cu expunerile ,;>e,care nl -lc făcea1 în intimitate, în, seminarul' lui, -în fiecare după-amiază, presărate cu-glu- me și ironii spumoase. Ideea pe care am dezvoltat-o în teza mea de doctorat nu am luat-o direct de la el, ci din lecțiile pe care ni le-a făcut, cîndva, prietenul meu de atunci și pînă azi, acad. Gr. Moisil, în lipsa lui din țară. Nu voi putea uita nicicînd surîsul amuzat cu care mi-a primit Di- mitrie Pompeiu primele mărturisiri stîngace și nici prima răsplată pe care ,mi-a dăruit-o atunci : „Tu, mițitfelule, mi-ai făcut,o mare plăcere. Să ai grijă de sănătate !” ' Dc-abia.-mai tirziu am .putut, prinde tîlcul ■ acestei- bizare recomandări, pe care, mi-a repptdt-o de multeiori ca un leit-motiv în care nu știam dacă nu se ascunde,'și o umbră de iroriie. Era. de fapt.i o grijă sinceră față de un învăță- cel «fcare poate că greșească și el la a- ceeași vîtstă,.printr-o pornire tinerească spre-.monomanie.. > . ; ' Dimitrie Pompeiu n-a uitat’ nici- odată',''ici, dimpbtrivă, era mîndru că și-a început ascensiunea către culmile știin- ței de la nivelul de modest institutor al unei școli primare. Dornic să stimuleze afirmarea întregului învățămînt româ- nesc, el nu a pregetat, atunci cînd ajun- sese un reputat savant, să alcătuiască, alături de alti cîțiva remarcabili oameni de știință — O. Onicescu, A. Anghelescu, Gh. Bratu — o aritmetică pentru clasa I de liceu, manuale de geometrie pentru clasele a Il-a și a III-a, precum și ma- nuale de algebră pentru clasele a IV-a și a V-a. Maestrul Pompeiu era profund u- man și umaniza tot ce trecea prin fi- ința lui, într-uh amestec cald și înțe- legător față de' tot ce înalță și coboară, în limitele eticii omului care năzuiește spre idealuri senine. Adesea îl vedeam ca pe un Anatole France al matema- . ticii, spumos, sclipitor și profund fără sforțări, risipind surîzător o vervă poto- lită în care ironia înveșmînta o viziune înnoitoare a tot ce-i stimula imaginația. Gîndirea lui Dimitrie Pompeiu, înzes- trată cu o deosebită forță și imaginație creatoare, era dublată de o generozitate științifică rară. Datorită acestor calități s-a format în jurul lui o strălucită școa- lă matematică, care a dezvoltat nenu- măratele lui idei fecunde, originale și surprinzătoare. Creația sa, creionată în lucrări scur- te și surprinzătoare ca anecdotele cu care ne regala, este formată din puncte de diamant care au însemnat tot atîtea filoane. Ea este vie și azi și crește me- reu, dînd strălucire multora dintre cei ce au fructificat-o și care îl iubesc chiar dacă nu l-au cunoscut decît prin ea. ACTIVITATEA CURENTĂ— ACTIVITATEA CURENTĂ — ACTIVIT ; UN ÎNCEPUT PROMIȚĂTOR Hotărîrile partidului ou plivire Ia îmbu- nătățirea activității pionierești, primite cu entuziasm și simț de răspundere de către ca- drele didactice din orașul Constanța, au orientat preocuparea acestora spre găsirea unor forme și procedee care să răspundă cit mai deplin intereselor coipiiior. sarcinilor educative pe care școala urmărește să le înfăptuiască nemijlocit în procesul de în- vățâmint. Membrii consiliilor pionierești! din școli — învățători și profesori, părinți, specialiști din producție etc. — au chibzuit cu grijă asupra formelor de activitate ce urmau a fi inițiate în lumina noilor acte statutare ale mișcării pionierești. Ca urmare, încă din prima lună a toamnei, cu sprijinul organizațiilor de partid, comandanții unităților și ai detașa- mentelor, antrenînd cu pricepere colectivele de pionieri, au și realizat primii pași într-o activitate menită să canalizeze pe cele mai bune căi energia și spontaneitatea copiilor, imaginația și dorința de afirmare specifice vîrstei lor în cercuri — activități plăcute ți instructive, cu caracter original Au și luat ființă și au început să-și des- fășoare activitatea 234 de cercuri pe obiecte de tineri matematicieni, fizicieni, chimiști sau geografi, de iubitori ai tehnicii, ai literatu- rii sau istoriei, ai desenului, picturii, teatru- lui. ai muzicii instrumentale, ai dansului. In același timp s-au organizat și unele cercuri cu un specific deosebit : cercurile micilor marinari, ale pescarilor amatori, ale apicul- torilor, columbofililor, sericicultorilor, mici- lor gospodari etc. Nu au fost neglijate nici cercurile de mici fotografi, de radioamatori, de mîini îndemînatice. Consultindu-i pe pionieri, interesîndu-se de înclinațiile lor, cei care îndrumează activita- tea cercurilor au căutat să-i atragă de la în- ceput în activități interesante, plăcute, in- structive cu caracter original. Membrii cercu- lui de instalații și construcții electrotehnice de la Școala generală nr. 4, de pildă, con- fecționează transformatoare necesare experi- ențelor de laborator, sonerii, lămpi. Activita- tea lor va fi întregită de întîlniri cu ingineri de la întreprinderea ..Energia", de la Termo- centrala „Ovidiu II" etc. Micii geografi de la Școala generală nr. 27 execută hărți în relief ale orașului și regiunii. Pionierii apicultori de la Școala generală nr. 25 din Constanța au participat la o întilnire cu apicultorii expe- rimentați din oraș. La rîndul lor, prietenii naturii de la Școala generală nr. 5 au înce- put să studieze fiara pădurii Basarabi. Ei își vor completa cunoștințele însușite în acest studiu cu prilejul vizitei la Institutul de cer- cetări marine de la Agigea, ai excursiilor in Deltă, al expedițiilor imaginare pe urme- le unor naturaliști iluștri, al vizionării unor filme documentare. Deosebit de atractivă este activitatea micilor marinari, care își în- sușesc noțiuni privind conducerea navei și orientarea, studiază plini de interes hărțile marine, învață să cunoască tradițiile marinei românești și se pregătesc să participe la in- teresante plimbări pe mare, cu vaporașul. Excursii, expediții, turism De altfel plimbările, excursiile, expedițiile, turismul ocupă un loc important în activita- tea multor pionieri constănțeni. în aceste frumoase zile de toamnă, numeroase detașa- mente au pornit pe urmele trecutului mile- nar al cetății din care s-a născut orașul de astăzi. Ei cercetează zidul de nord al cetății Tomis, Mozaicul roman, edificiul vechiului port, galeriile subterane care brăzdează cen- trul orașului de odinioară. îndrumați de ar- heologi și profesori, pionierii descifrează tai- nele descoperite cu prilejul săpăturilor pen- tru ridicarea construcțiilor moderne care îm- podobesc Constanța zilelor noastre. Filele jurnalelor pionierești încep să fie acoperite cu numeroase date și cifre aflate în aceaslă interesantă activitate de cercetare. Alături de însemnările privind trecutul se înșiră altele, tot mai multe, ce consemnează realizările dobindite de întreprinderile orașului, de in- stituțiile lui social-culturale, roadele muncii desfășurate pe vastul șantier al portului sau pe șantierele de construcții. în același timp, pregătindu-se pentru dru- mețiile și excursiile de durată pe care le vor face în viitor, pionierii vizionează filme documentare care prezintă bogățiile și fru- musețile patriei, monumentele și locurile is- torice, cercetează albume, consultă hărți, în- vață să se orienteze cu busola și după mar- caje turistice, să construiască adăposturi fo- losind posibilitățile naturale etc. Concursuri și competiții Urmărind să stimuleze in rîndurile pionie- rilor spiritul de emulație și să atragă masele de copii la activități cît mai interesante. Consiliul orășenesc al Organizației pionieri- lor din Constanța își propune să organizeze pentru ei o serie de concursuri și competiții care au început să fie pregătite de pe acum. A fost inițiat, de jpildă, un concurs pentru cea mai interesanta activitate de aere. El se va desfășura în tot cursul anului școlar, în trei etape, ce vor coincide cu sfîrșitul tri- mestrelor. La sfîrșitul fiecărei etape cercu- rile vor organiza expoziții în care vor pre- zenta realizările obținute. In zilele lui decembrie, cînd vom sărbători cea de-a 19-a aniversare a Republicii, deta- șamentele de pionieri din clasele a Vl-a și a VII-a se vor întrece într-un concurs cu ca- racter de masă, intitulat „Vă cunoașteți ora- șul natal ?“, iar la sfîrșitul lunii mai, tinerii turiști vor lua parte la un concurs de orien- tare turistică. Foarte îndrăgite de pionieri sînt compe- tițiile sportive. Pe stadioane și în sălile de sport, micii handbaliști, baschetbaliști, atleți și gimnaști își dovedesc măiestria întrecin- du-se în primele probe ale competiției dota- te cu „Cupa pionierilor", competiție care an- trenează. pe tot parcursul primului trimestru al acestui an școlar, peste 2 000 de copii și care se va încheia în primele zile ale vacan- tei de iarnă, cu pasionantele întreceri ale concursurilor finale. Serbările cîmpenești și activitatea artisti- că vin să completeze în chip plăcut și atrac- tiv activitatea pionierilor constănțeni. încă din aceste zile de început al anului școlar s-au pus bazele unui ansamblu de cîntece și dan- suri ale pionierilor, ansamblu la alcătuirea căruia își vor trimite reprezentanți toate unitățile și din care nu vor lipsi o puternică formație corală (de 1 000 de pionieri), o or- chestră și o fanfară, o echipă de dansuri (cu circa 200 de dansatori) și un ansamblu de estradă. Primele piese din repertoriul an- samblului au și fost date în studiu. Consiliul orășenesc al Organizației pionie- rilor. îndrumat în permanență de către Co- mitetul Orășenesc P.C.R., urmărește să sti- muleze și să generalizeze toate formele de activitate care se dovedesc eficiente în acti- vitatea cu pionierii, astfel îneît aceasta să devină un ajutor prețios al școlii in munca de instruire și educare a tinerei generații. Entuziasmul cu care oamenii școlii au primit hotărîrile partidului cu privire la munca cu pionierii, propunerile valoroase făcute de ei. precum și primele rezultate obținute sînt o garanție că sarcinile ce ne-au fost încredin- țate vor fi realizate pe deplin. T. MAREȘ președintele Consiliului orășenesc al Organizației pionierilor din Constanța Studiul noțiunilor de foneticii Pornind de Ia ideea că problemele de fonetică trebuie să stea în aten- ția profesorului nu numai în perioada de început a predării unei limbi stră- ine, acoixl o atenție deose- bită studierii ei pe tot par- cursul predării. Se știe doar că, dacă pronunțarea și intonația nu sînt corec- te, atunci cel ce vorbește riscă să nu fie înțeles. Deseori elevul care în- vață limba franceză pro- nunță de exemplu sub- stantivul le banc fără nazalizare, ceea ce face ca el să se confunde cu adjectivul bas. De felul cum se accentuează se înțelege dacă e vorba de propoziția Ie jardin est ouvert sau de Ie jardin est tout vert. Și tot fo- netica este cea care pre- cizează senul paronime- lor mais-mes ; vite-vide ; etc. al omonimelor Ia faim-la fin-fin : la chaire- la chair-cher-chere etc. Pe de altă parte, fonetica este legată de studiul gramaticii. Formarea fe- mininului unor adjective nu se poate explica decît cu ajutorul foneticii : blanc-blanche; frais-frai- che. Aceeași observație o putem face și în ex- plicarea deosebirii grafi- ei a verbelor la viitor și la condițional prezent: je chanterai — je chan- terais. Reiese deci că foneticii trebuie să i se acorde o atenție de prim ordin, stu- dierea ei trecînd dincolo de stadiu] inițial. Dacă în primul an de studiu ex- plic elevilor fenomenele cele mai importante, în anii următori rezerv în fiecare oră 3—4 minute pentru studiul sistematic al foneticii, pentru ca ei să-și însușească bine teh- nica pronunțării corecte a sunetelor și totodată tehnica unei bune into- nații a frazei franceze. în predarea noilor cu- noștințe de fonetică urmă- resc în primul rînd înțe- legerea faptelor de limbă, astfel îneît elevii să-și dea seama că pronunțarea sau accentuarea incorectă schimbă sensul cuvintelor. Firește că orice greșeală de pronunțare este corectată pe moment, urmărindu-se ca noțiunile să fie corect asimilate. Numai în felul acesta se va forma auto- matismul care ușurează apoi exprimarea în lim- ba străină, ajungîndu-se în scurt timp la o lec- tură expresivă și la o conversație bogată in idei. VAL. BENȚA Liceul „C. Negruzzi" Iași DINTR-UN FIȘIER DE CARACTERIZĂRI ALE ELEVILOR : „In toți anii de liceu a dovedit • fire tristă, chiar melancolică. Mă gin- desc să-I orientez spre o profesiune care să-i înlăture aplecarea spre tris- tețe. De exemplu, spre secția de co- medie a Institutului de teatru". „Acest elev de la secția serală mun- cește în producție ea „lucrător comei- tibil. „Deși este a doua generație care des- cifrează slova cărții, a fost mereu co- rigentă. Are memorie, dar gîndirea na este constant logică. Nu are încă stratificat cultul ierarhiei, de aceea nu respectă pe tov. profesori și nici conducerea școlii... Nu are spirit de observație accentuat, dar vede partea comică a obiectelor și fenomenelor, de aceea ride spontan ca și incultul la cinematograf : cînd este tragedie, el ride... Dorește să urmeze agronomia. Dacă va face un efort pentru intros- pecțiunea sa, cred că va fi o hună agronoamă, căci are un fizic robust". DE LA O LECȚIE : Școlarul (povestind după o imagine colorată din abecedar) : In această ilustrație, noi vedem... învățătoarea (lntrerupîndn-1) : Nu v-am învățat așa. Ascultă încă o dată : In această ilustrată noi vedem... Școlarul : In această ilustrată... To- varășă învățătoare, ilustrată nu în- seamnă o carte poștală cu poze ? învățătoarea : Nu mai fă pe deș- teptul. Altfel, rizici să-ți dau un doi. să ții minte că nu tu ești pus să-mi faci mie corigenta ! (Culese de prof. I. VRGA și prof. N. STROIESCU) Simpozion de geografie aplicată De curînd a avut loc la Cluj simpozionul na- țional de geografie apli- cată. La acest simpo- zion, organizat sub aus- piciile Academiei Re- publicii Socialiste Ro- mânia și Ministeru- lui învățămîntului, au participat cadre didac- tice de specialitate din învățămîntul supe- rior, cercetători din Institutele Academiei, precum și profesori din învățămîntul de cultură generală. Sim- pozionul a evidențiat preocupările fecunde ale geografilor ro- mâni pe tărîmul stu- diilor de geografie apli- cată, în care se mani- festă în ultimii 8—10 ani, pe plan mondial, valoroase tendințe noi, legate îndeosebi de fo- losirea cercetărilor din domeniul geografiei în scopul dezvoltării eco- nomice. Lucrările simpozio- nului au fost întregite de o expoziție bogată care ilustrează rezulta, tele unor cercetări geo- grafice. în cadrul aces- teia au fost prezentate hărți, stampe, cărți care demonstrează vasta ac- tivitate de cercetare efectuată de geografii noștri. Materialele ex- poziției au fost cerce- tate cu mult interes de profesorii de speciali- tate din licee și școlile generale, ele constitu- ind prețioase surse de informare asupra lite- raturii de specialitate și oferindu-le sugestii pentru munca lor de cercetare științifică. Sesiune de manifestări științifice alizări în țara noastră în acest domeniu" și o sesiune de comunicări științifice de fizică, pre- cum și un simpozion de chimie cu tema .Petro- chimia. Realizări și perspective" și o sesi- une de comunicări ști- ințifice de chimie De asemenea, va avea loc o adunare a Consiliului Societăți' de stiinte fi- zice și chimice, în ca- drul căreia se va ana- Societatea de științe fizice și chimice din Re- nnblica Socialistă Ro- mânia organizează în zilele de 20—23 octom- brie 1966. o sesiune de manifestări științifice. Vor avea loc. cu acest liza activitatea societă- ții în perioada iunie 1965 — seotembrie 1966 și se va discuta proiec- tul planului de activi- tate pe anul 1967. prilej, un simpozion de fizică, cu tema „Spec- troscopia hertziană. Re- la cercurile pedagogice învățătorii și profe- sorii din raionul Sîn- nicolaul Mare, regiu- nea Banat, desfășoară, în cadrul cercurilor pedagogice, o susținu- tă activitate pentru ri- dicarea continuă a ni- velului lor profesional La începutul acestui an școlar, cu prilejul primelor ședințe ale cercurilor pedagogice, pe lîngă discutarea unor aspecte legate de planificarea calenda- ristică a materiei, ca- drele didactice au dez- bătut unele probleme legate direct de îmbu- nătățirea predării. La cercurile de română, de exemplu, s-au abor- dat probleme privind contribuția studierii limbii și literaturii ro- mâne la educarea mo- ' ral-cetățenească și es- tetică a elevilor ; la cercurile de istorie s-au purtat discuții despre căile de dezvoltare a gîndirii materialist-is- torice a elevilor; la cercurile de geografie au fost abordate pro- bleme în legătură cu desfășurarea activității în afară de clasă la acest obiect. în general, discuții- le din cercuri au aju- tat cadrelor didactice să-și înceapă mai bine munca în noul an șco- lar și au constituit o orientare valoroasă pentru cadrele didacti- ce tinere Pentru viitoarele șe- dințe ale cercurilor pedagogice din raionul Sînnicolaul Mare s-a prevăzut din vreme o tematică variată, me- nită să stimuleze inte- resul învățătorilor și profesorilor. Sînt pre- văzute de asemenea lecții deschise, schim- buri de experiență, precum și alte activi- tăți practice. Prof. Gheorghe Agapeacu de la. Liceul nr. 2 din Bacău demonstrind producerea trăsnetului. I N •Ș. I; /Ar1./'! D R '•‘ț ' | -țț' • d u A R r u . EZL • ■ ' '-V-A' Lucrările științifice și condițiile elaborării lor în actuala formă de organizare și perfecționare a pregătirii cadrelor didactice, obținerea gradului II și a gradului I este condiționată de e- laborarea unor lucrări științifice cu aplicatii metodice sau generalizări teoretice de specialitate. Această ce- rință se află în consensul tradițiilor și perspectivelor cercetării științifice din țara noastră, a căror valoare a fost relevată o dată în plus la recen- ta sărbătorire a centenarului Aca- demiei Republicii Socialiste Româ- nia. Lucrările elaborate trebuie să co- respundă exigențelor teoretice și practice ale științei în etapa actua- lă de dezvoltare a societății și a școlii românești ; mai mult, ele tre- buie să contribuie nemijlocit la o mai bună organizare și la dezvolta- rea pe o treaptă superioară a mun- cii metodice în fiecare specialitate, ca și a practicii învățămîntului nos- tru. Este vorba, așadar, de o crește- re a valorii practicii, cu influențe integratoare asupra achizițiilor teo- retice. Trebuie să fim de acord că o lucrare care nu aduce o astfel de contribuție, oricît de modestăi nu-și are sensul. Implicit, deci, se pune problema de principiu dacă profesorul din școala generală trebuie să fie și un cercetător științific Ia nivelul sar- cinilor sale. Sînt toate premisele pentru a admite că studentul care își însușește în anii facultății teh- nica și metodologia cercetării știin- țifice poate continua cu succes, ca profesor, această muncă, mai ales cind faptul concret — practica în- vățămîntului — este la îndemîna sa. Evident, trebuie operate unele diferențieri de sarcini și de cerin- țe între munca științifică a profe- sorului și cea a cercetătorului din institute sau universități. Faptele ne-au arătat însă că într-o serie de probleme de reală valoare teoretică și practică munca sistematică și entuziastă a multor profesori a îm- bogățit datele teoretice și a perfec- ționat metodele și procedeele de lucru în specialitate. In istoria șco- lii românești sînt multe figuri lu- minoase de profesori secundari ale căror lucrări s-au înscris ca o contribuție strălucită în patrimo- niul științei și al învățămîntului ro- mânesc. Multe din lucrările valoroa- se publicate recent au avut la bază referate sau comunicări modeste în cercurile pedagogice ale școlii, au trecut apoi la sesiuni științifice, s-au dezvoltat și precizat în lucrări de gradul II, în fine s-au generalizat în publicații de prestigiu. Astfel de lucrări depășesc durata efemeră a unei probe de examen, înscriindu-se ca o contribuție reală la rezolvarea problemelor învățămîntului nostru. Se prezintă însă, la examenele de grad, și lucrări necorespunzătoare, simple narațiuni de fapte, expuneri simpliste, sterile, lucrări lipsite de orice documentare, compilări etc. Desigur, trebuie avute în vedere și greutățile obiective care intervin în elaborarea acestor lucrări. Ele pot fi uneori complexe, dar nu de neîn- lăturat. Ținînd seama că mulți profesori lucrează în prezent la elaborarea lucrărilor cerute la examenul pen- tru gradul II, iar alții pregătesc lu- crări pentru examenul de gradul I, aș dori să-mi spun părerea asupra cîtorva aspecte generale implicate de cercetarea științifică. Elaborarea oricărei lucrări trebuie să fie precedată de o informare bi- bliografică minuțioasă asupra moda- lităților și a stadiului de rezolvare a temei pe care o abordează, atît în literatura de specialitate din țară, cît și în cea de peste hotare. Abia după aceea se poate trece la lu- cru. Să luăm, ca exemplu, schema1 u- nei lucrări experimentale care s-ar putea generaliza la domenii largi și ar permite o mai eficientă succesiu- ne a analizei faptelor, a ipotezelor și soluțiilor proiectate : 1. Observarea îndelungată a fap- telor, consemnarea lor fidelă în ve- derea unei cunoașteri cît mai pre- cise a fenomenului cercetat ; 2. Stabilirea ipotezelor pe baza relațiilor dintre fapte. în direcția celor mai veridice soluții ; 3. Experimentarea propriu-zisă. care are ca scop verificarea ipote- zelor de lucru (aici pot fi corobo- rate si alte metode de cercetare) : 4. Expunerea rezultatelor obținute șl interpretarea lor; și, adăugăm noi, 5. Concluziile cercetării. Cu toate că această schemă are un caracter destul de larg, ea nu poate fi aplicată mecanic la diver- sitatea domeniilor de cercetare, ci trebuie luată ca un îndreptar de sistematizare a investigațiilor și a- daptată diferitelor specialități și te- matici. O importanță deosebită tre- buie acordată alegerii metodelor și procedeelor, preciziei șl fidelității în înregistrarea faptelor, evitării gre- șelilor metodologice. Dintre metode, cea mai accesibilă profesorului este observația. Ea are multe avantaje, dar și dezavantaje, și de aceea trebuie coroborată cu experimentul și cu alte metode de investigare. Intrucît experimentul de laborator este mai greu accesi- bil cercetărilor din școală, el poate fi înlocuit, în mare parte din lu- crări. cu experimentul psihoiogico- pedagogic. datorită căruia observa- ția capătă un caracter provocat, fe- nomenul cercetat putînd fi repetat și verificat’). Ipotezele pe care le formulăm în lucrare constituie presupuneri, su- poziții, anticipări, care urmează a fi verificate și confruntate : ele se elaborează pe baza relațiilor dintre fapte și modificările lor. Condiția unei ipoteze bune este să fie reală, să fie verificabilă pe cale directă sau indirectă și să dea un răspuns real la problema cerută. Așa cum am arătat mai sus. di- versitatea profilului lucrărilor din diferite specialități nu poate fi e- puizată numai prin jaloanele indi- cate aici ; ele constituie insă su- gestii și pot ajuta la găsirea altor jaloane, care să corespundă proble- maticii abordate și să asigure o tra- tare personală și originală. Pe lîngă concepția cercetării, pe lîngă orientarea conținutului ei, are o mare însemnătate forma în care este realizată, parte integrantă uni- tară a lucrării. Ansamblul aspecte- lor care definesc forma, rigurozita- tea datelor prezentate, onestitatea lor, citarea bibliografică corectă re- prezintă totodată probleme de etică în cercetarea științifică. Neglijarea acestor aspecte, încălcarea unor ce- rințe poate face ca unele chestiuni de formă să se transforme în as- pecte esențiale de conținut. Se gă- sesc din nefericire. în lucrările pre- zentate la examenele de grad, des- tule exemple de acest fel, unele fri- zînd tocmai latura morală a pro- blemei. Trebuie subliniat că buna desfă- șurare a cercetării, ca și elaborarea propriu-zisă a lucrărilor științifice ale cadrelor didactice presupun o informare continuă, bogată și mul- tilaterală. generală și de specialita- te Foarte binevenite ar fi, în a- ceastă direcție, o mai largă colabo- rare cu catedrele universitare și cu cele ale institutelor pedagogice, pre- cum și cu institutele de cercetări, ca și utilizarea mai largă de către candidați a consultațiilor date de că- tre I.P.C.D în același timp, expe- riența conducerii lucrărilor de doc- torat atestă că este indicată organi- zarea unui sistem de îndrumare pe- riodică. dună caz, a acestor lucrări, prin conducători științifici de spe- cialitate. Susținerea lucrărilor în comisiile metodice, în cercurile pedagogice, la lectorate și la sesiunile societăților științifice ale cadrelor didactice ar putea contribui la îmbunătățirea lor continuă pe baza observărilor ce se fac. De asemenea, publicarea frag- mentară sau integrală a unor lu- crări elaborate de profesori din școala generală poate determina discuții în sprijinul clarificării pro- blemelor. Alcătuite cu seriozitate, lucrările științifice ale cadrelor didactice din învățămîntul de cultură generală pot constitui contribuții valoroase la dezvoltarea pedagogiei și școlii românești. DORIN DAMASCHIN doctor în științe Universitatea București *) Paul Fraisse, Jean Piaget ; Trăite de Psychologie Experimen- tale, voi. I. Histoire et Methode. ’) I. Cornea : Rolul Experimentu- lui în cunoașterea științifică. Edi- tura științifică — București 1961. PAGINA 2 PREGĂTIREA de specialitate A fi sau a nu fi... elev ÎN LICEK, UE ARTĂ PLASTIC V PE MARGINEA EXPOZIȚIEI ANUALE AL. CIUCURENCU: Rezultate frumoase. Lucrări bine compuse, echilibrate, organizate. Lu- crări luminos colorate. Buna și limpedea aplicare a prin- cipiilor de compoziție, simțul corect ai culorii, diversitatea naturală și liberă a viziunilor din pictura expu- să, cu un cuvînt bunul gust prezent, dovedesc o îndrumare competentă, stimulatoare, făcută de profesori cu măsură, în sensul diversității de simțire și de aptitudine a elevilor. O expoziție interesantă și reușită. LUCIAN MURNU : Apreciez aspectul „aerisit** al expoziției și bunul gust in alegerea lucrărilor. El depinde, mai ales la pictură, cera- mică și gravură de poziția proprie a elevului, specifică vîrstei. Remarc aceasta în special pentru pictură și gravură, spre deosebire de sculptură, unde tendința de ostentație, de decorativitate, lipsesc unele preocupări de o căldură mai firească vîrstei. Expoziția constituie o realizare din care putem trage con- j duzii optimiste. ȘT. SEVASTRE : Dezvoltarea elementului creator in ca- drul liceului nostru a făcut posibilă di- versitatea stilistică existentă în comunita- tea de idealuri a elevilor. Pe viitor ar fi de dorit o lărgire a studiilor aplicative, mai corespunzătoare complexității vieții noastre contemporane. La sMrșit de săpUnună. de obicei, familiile iși organizează răgazul zilei de odihnă în felurite chipuri. Unii pleacă In excuraii, alții fac vizite rudelor și prietenilor, sau vizionează spectacole. Cei mai mulți părinți, atenți față de educația copiilor lor. fac din zilele destinate re- pausului tot atitea ocazii de sănătoasă destindere fizică și spirituală a acestora. Spre mîhnirea noastră, a tuturor, întîlnim și situații care contras- tează izbitor ou acest mod de comportare. Intr-adevăr, sînt și părinți care consideră că în zilele libere elevii pot fi „eliberați" și de orice su- praveghere. Rezultatul este că simbăta după amiază sau duminică, tineri pe care ii întilnim de multe ori in drum spre școală nu mai seamănă nici pe departe cu ceea ce sint ei in timpul săptăminii. Uniforma a dispărut. In mina băieților, in locul ghiozdanului apare țigara. Fetele au un mers stilcit , pe tocuri disonante, cu tinerețea lor, un păr tapat In locul piep- tănăturii încadrată de cordeluță. Unii, cocoțați in fața barurilor, stau ceasuri la rînd în fața unui pahar cu pai. Pină tîrziu, spre miezul nopții, bat bulevardele încolo și încoace, poposesc din vitrină în vitrină, sau se opresc lingă mașinile staționate pe stradă plini de falsul sentiment al importanței lor. Nu-i de mirare ca, la ore tîrzii, să fii oprit și solici- tat mai mult sau mai puțin insolent : „Aveți un foe ! ?“ și să auzi replicile cetățenilor indignați : — Halal elevi !“ Sint ei singuri de vină ? Categoric că nu. Deopotrivă sint vinovati părinții. Și să nu uităm că aici ne revine o răspundere foarte importantă și nouă, educatorilor. Știm bine doar, cu toții, că sarcinile noastre nu se opresc la poarta școlii, ci trec dincolo de ea. Avem datoria să le expli- căm elevilor — și părinților lor — că timpul liber are și valoare socială, nu numai individuală, că a face concesii spiritului bulevardier înseamnă a avea o atitudine capitulardă față de ceea ce societatea noastră res- pinge cu hotărire. Se uită prea devreme că elevii — chiar cei din ultimele clase — sint încă departe de a fi maturi și de a înțelege corect și pe deplin viața. Cred, dc aceea, că trebuie să întărim munca educativă în rîndul acestor elevi și să strîngem colaborarea cu părinții lor, înțelegind că avem cali- tatea de profesori nu numai in timpul in care ne predăm disciplina, ci in tot timpul în care tinerii sint elevi. Prof. TEODOR ILIESCU MAC CONSTANTINESCU : Cunosc activitatea școlii încă din timpul anului, cînd am vizitat-o de mai multe ori. Aceasta îmi îngăduie să subliniez legătura organică dintre aceste lucrări „libere", recoltate din practică, și studiile de atelier ale elevilor, mai riguroase. O constatare generală : bunul gust. Diversitate și unitate de viziune în același timp — diversitate de simțire, unitate in corecta interpretare a naturii din peisaje. Toate acestea demonstrează o îndrumare competentă din partea profeso- rilor școlii. TEODOR DAN: Expoziția prezintă o parte a muncii elevilor. Ea trebuie cunoscută — ca schimb de experiență — și de alte școli, după cum și școala noas- tră ar trebui să cunoască realizările altora. Ar fi bine ca o parte din creațiile elevilor să ajungă și in mediul de lucru al muncitorilor. Rolul pe care trebuie să-l îndeplinească liceul. Ce arată expoziția ? Citeva probleme majore. Măsuri care se impun. Devenită tradițională, expo- ziția elevilor Liceului de arte plastice din București și-a deschis de curînd din nou porțile în două pavilioane din parcul 'Herăstrău. Lucrări de picturăi gravură, sculptură, precum' și citeva piese de ce- ramică și textile înfățișează publicului capacitatea unor adolescenți de a-și exprima ideile, sentimentele prin cu- loare, linie și formă. Rele- vînd talente, expoziția consti- tuie în același timp, un pri- lej de reflecții legate de pre- gătirea în școală a viitorilor artiști plastici. Dorind să facă cunoscute cititorilor citeva din problemele acestei pregă- tiri, redacția gazetei noastre invitat la o discuție, în fața lucrărilor expuse, un grup de profesori ai Institutului de arte plastice și ai liceului. Una din primele probleme discutate a privit rostul, sco- pul liceelor de arte plastice. Sînt acestea numai o etapă în calea pe care o urmează pre- gătirea viitorilor studenți ai institutelor de specialitate, au drept scop să furnizeze cadre medii în domeniul artelor plastice sau răimin simple licee — cu un program special, ce-i drept — menite să dea absol- venți cu un grad de sensibili- tate artistică mai evoluat și cu mai multă receptivitate față de problemele artei ? Firește, nu poate fi exclusiv vorba în li- ceele de arte plastice, de pre- gătirea pentru institutele cu același profil. De altfel, insti- tutele nici nu ar putea absorbi numărul total al absolvenților acestor licee. Pe de altă parte nu este logic nici ca liceele de arte plastice să funcționeze numai pentru a da unor tineri pregătirea necesară în scopul înțelegerii adîncite a acestor arte. Apare limpede că. în fapt, liceului de arte plastice îi revine datoria ca prin selecție, să ușureze calea talentelor a- devărate spre institut, funcția șa, în plus față de liceul de cultură generală, fiind tocmai aceia de a recunoaște talen- tul din vreme, de a-1 dezvolta, de a-i pune la îndemînă mij- loacele specifice de afirmare. De aici decurge, ca o primă sarcină a liceelor de arte plas- tice, necesitatea de a-și selec- ționa cu deosebită grijă elevii. Ar fi desigur greu ca această selecție să fie pe deplin reali- zată de la început, din momen. tul intrării elevilor în liceul de arte plastice. La vîrsta respec- tivă, înclinațiile observate de părinți sau profesori sînt nu o dată înșelătoare și destule iluzii se pierd pe drum. Pe parcurs, însă, vocațiile se pre- cizează și, de aceea, ar trebui găsite căi pentru o nouă se- lecționare, efectivă de data a- ceasta, care să permită liceu- lui a păstra numai acele ele- mente care manifestă înclina- ție certă. Firește, nu se poate da cu ușurință o soluție într-o problemă atît de complexă. Ea însă poate să fie studiată, tocmai pentru a spori eficien- ța socială a liceului de arte plastice. în orice caz, pînă atunci — așa cum pe drept cuvînt releva artistul po- porului Al. Ciucurencu — ro- lul liceelor de arte plastice este de a da o bună educa- ție artistică elevilor săi, ținînd în permanentă seama de ne- cesitatea depistării adevărate- lor talente și creîndu-le posi- bilități de dezvoltare care să le ajute în mod substanțial pătrunderea mai departe in Institutul de arte plastice. Expoziția liceului din Capi- tală arată că aici au fost des- coperite și încurajate destule talente. Dar au ajuns acestea la o creație artistică propriu- zisă. sau totul se mărginește la simple căutări artistice ? A răspunde la această întrebare înseamnă a cerceta însuși mo- dul în care liceul își îndrumă elevii. Este îndreptățit faptul că profesorii folosesc larg meto- dele tradiționale care, verifi- cate de-a lungul a mulți ani, au dat numeroase rezultate valoroase, ce depășesc tiparele unor simple căutări. în ace- lași timp, au dat roade de- osebit de pozitive o serie de mijloace noi utilizate în pre- zent. Practica de vară, de exemplu — procedeu nou față de vechea școală, în care ti- parele de studiu erau mereu aceleași : natură statică, por- tret, tors — dă putința unei reale îmbogățiri a paletei e- levilor, lucru subliniat de participanții la discuția noas- tră în comentariile lor pe marginea lucrărilor expoziției. Un aport serios în pregătirea pentru atingerea veritabilei creații artistice îl constituie recenta introducere în planul de învățămînt a studiului compoziției, care stimulea- ză mult fantezia creatoare, într-un trecut nu prea înde- părtat. pornindu-se de Ia părerea greșită că fantezia creatoare descrește pe măsură ce se dezvoltă spiritul de ob- servație, lucrările tematice nu constituiau o preocupare esen- țială, totul bazîndu-se nu- mai pe studiul după natură. Aceasta a limitat posibilită- țile elevilor, i-a împiedicat să treacă de la simpla imi- tație a naturii la expri- marea realității lor lăun- trice, a acelei realități lăun- trice pe care realitatea obiec- tivă trebuie doar s-o corec- teze. s-o îndrepte cum afirma E. Delacroix, s-o facă să de- vină un dicționar din care ar- tistul să-și poată extrage da- tele necesare rezolvării pro- blemelor puse de creație. Fi- rește că viitorii artiști trebuie determinați întîi să observe realitatea în ceea ce are ea emoțional din punct de ve- dere plastic și apoi, pe mă- sura dezvoltării lor. să fie în- drumați spre stăpînirea aces- tei realități, spre intuirea sen- surilor ej adînci și a marii sale bogății tematice. Numai prin stimularea fanteziei cre- atoare a elevilor se poate a- junge la stadiul în care ei încep să lucreze cu idei năs- cute în mod firesc în cursul practicii de atelier — treaptă indispensabilă pentru a se a- junge la bunul gust artistic. Un asemenea bun gust nu re- zultă la creatorul de artă ca un produs final al unei simple ecuații chimice, ci este atins numai de un talent bine în- d-umat. A fost el oare cuce- Al doilea sistem rit de elevii care expun în expoziția Liceului de arte plastice ? Pentru a putea răs- punde acestei întrebări este necesar să parcurgem puțin expoziția. Peisajul realizat de Nico- lae Șerban, Casele moldove- nești ale lui Valeriu Geadic, Curtea interioară a lui Romeo Zamfirescu, ca și picturile lui Adrian Șușnea, Viorica Tuto- veanu, Maria Speriatu etc., gravurile Măriucăi Brînco- veanu (Țăran), ale Ancăi Se- san (Idilă) ori ale lui Dan Gheorghiu (Drum de țară) vă- desc talent și o reală putere de expresie. Sînt izbutite și unele obiecte utilitare din do- meniul ceramicii și textilelor, ca și unele sculpturi : Zim- brul realizat de Gheorghe Simion, Capul de țăran, sculp- tat în piatră de Dumitru Ma- nolache și altele. Multe lu- crări — îndeosebi cele din domeniul picturii și gravurii, dominante în cadrul expozi- ției — arată că elevii s-au în- cadrat în climatul unei bune munci artistice. Chiar dacă unele stingăcii, unele stri- dențe vădesc lipsa experien- ței artistice, se poate afirma că, în general, expozanții au ceea ce se numește bun gust. Pentru ca pregătirea elevilor să fie încă mai adîncită, pentru sporirea eficienței învățămîn- tuiuj mediu artistic, ar fi ne- cesar, după cum au arătat participanții la discuția iniția- tă de noi, ca elevii să fie mai mult stimulați prin organiza- rea mai frecventă a expoziții- lor, prin cronici asupra aces- tora în presă, prin premii etc. Ar fi indicat și ca lucrările reușite să „circule" : să nu intre, după expunere, în piv- nițele școlii, ci să ajungă, ca material artistic de dotare (ta- blouri. gravuri etc.) la școlile din țară, pe baza unei trieri competente. Participantii la discuție au socotit de asemenea necesar să se găsească posibilități de lărgire a studiului diferitelor tehnici aplicative — mozaicuri de piatră și marmură colorată, frescă, ceramică mai variată ca formă, metal bătut, lemn sculptat — în spiritul tradi- ției noastre populare din a- ceste domenii. Ei au arătat că aceasta ar amplifica gama preocupărilor elevilor, i-ar face să răspundă mai bine cerințelor multiple și variate ale vieții contemporane. Nu e vorba, desigur, de o limitare la astfel de studii aplicative, care ar transforma liceul de arte plastice într-o școală cu profil meșteșugăresc. Liceul trebuie să-și păstreze, neîn- doielnic, specificul său. In a- ceastă ordine de idei s-a sem- nalat însă că ar putea fi luată în considerare problema înfi- ințării unor școli profesionale cu caracter meșteșugăresc a- plicativ, în domeniul artei, care să formeze în mod spe- cial tehnicieni ai artelor plas- tice, auxiliari ai procesului de creație artistică : lucră- tori în ipsos și bronz, execu- tanti de gravuri etc. care de- vin tot mai rari. In sfîrșit, participanții la discuții au fost de părere că trebuie îmbunătățite condițiile de lucru în Liceul de arte plas- tice. S-a sugerat, între altele, să se construiască în Capitală — și eventual și în alte cen- tre — clădiri adecvate în mod special acestui tip de liceu, cu ateliere luminoase și utilaj corespunzător și care să poată primi un număr mai mare de elevj — lucru cerut de talen- tele existente, de nevoile cul- turii și ale producției utili- tare. ca și de necesitățile de cadre pentru invățămîntul ar- tistic. ★ Părăsind expoziția, am fi putut rezuma cele văzute aici transcriind o observație fă- cută în cursul discuțiilor de către profesorul Teodor Dan, de la Liceul de arte plastice : „Tot ceea ce se vede aici re- prezintă în fond ce au putut aduna elevii în două săptă- mîni în contact cu terenul, dar un contact pregătit prin ani de îndrumare în școală" D TEODORU Era singur. Un copil... In această privință ochiul dascălului este metrologic exact: citeva „liniuțe" peste sau sub 16 ani. Fragilitatea ii era subliniată de mobilierul stilizat al barului de zi, de taburet și de măsuța pe care nu te-ai fi mirat să-l vezi jucindu-se cu plastilină. Dar mîinile lui mulau paharul de coniac și țigara Chester, cumpărată cu bucata. Avea ochelari și cămașă cu mâneci scurte, scofindu-i la iveală brațe slăbuțe de adolescent cocoloșit. Indiscutabil, acasă, mămica îi dă vitamina C la cafeaua cu lapte și trăiește consultînd, ca pe un oracol, cîntarul. îi spune — îmi imaginez — Bebe sau Puiu, dacă nu cumva coboară și mai mult pe scara diminutivelor, și-i strecoară în buzunar bani de lapte bătut și cornuri „Sinaia". Era, vădit, un neofit. Privirea vag triumfătoare și cert nesigură trăda „botezul barului". Băiatul era totodată uluit și incintat de demo- cratismul localului public care îi conferea un subit majorat printre consumatorii ceila’ti. oameni în toată firea. își declina generos aceasta beție a personalității, pipăind vitrina cu privirea-i mioapă și declarîn- du-și nestăpinit euforia : — Mă vedeți ? M-ați văzut ? Beau, fumez... E bine ? Ei, da, băiatul nu se înșela, atrăgea toate privirile. îl compătimeam și în același timp îmi părea rău că miopia îi ascundea sensul acestor priviri: — Ia te uită, mucosul... Băiatul se rotea cu ifos. îneîntat... Urmăream această neînțelegere între copilul ce domina de pe taburet confluența a doua bulevarde, crezindu-se admirat, și mulțimea care îl percepea cu oroare. Băiatul voia să-și aprindă o nouă țigară și cum ritualul trebuia terminat, tocmai căuta un alt fumător printre mese, cînd l-am apucat de mină : — Unde ți-ai lăsat ghiozdanul ? — Ce ? Ce... ghiozdan ? s-a bîlbîit surprins ca și cum i-aș fi smuls țigara, din gură Nu sînt elev... Faptul că s-a lepădat atît de brusc de statutul de elev m-a bucurat. Avea, totuși, conștiința incompatibilității... S-a întors la taburetul său fără, să-și mai aprindă țigara și a pus-o in buzunarul de la piept Și-a numărat pe furiș banii păturiți într-o agendă și a cerut plata. A întins apoi o hîrtie de zece lei cu gestul unui nabab, dar ospă- tară — o femeie în vîrstă — i-a numărat restul, ostentativ, ban cu ban. „Clientul" a ezitat citeva clipe, apoi a strîns mărunțișul și a ieșit. Ospătară ștergea apăsat cu cirpa furnirul măsuței. — îl cunoașteți ? m-a întrebat cu glas scăzut. — E un elev, presupun. — Maică-sa i-o ti dat bani de caiete și el vine aici... De ce nu i-ați făcut observație ? Dacă îi spun eu îmi cere condica, să reclame. Am mai pățit-o ș> cu alții — spune femeia continuînd, nu știu de ce. să șteargă masa care lucea de mult. Reproșul femeii era doar în parte îndreptățit. E adevărat că cei prezenți i-au făcut nevîrstnicului client numai ..observatii tăcute", pu- mmi în băta’" privirii lor compătimire mustrătoare, indignare, uimire abătută. Nu fusese însă de ajuns. Cifrul observațiilor tăcute este, se vede, mai greu d<- dezlegat la această virstă. într-adevăr, opinia noastră trebuie explicitată. Am cerut condica de reclamații și am scris ; „Regulamentul școlar prevede că elevii nu au voie să intre în localuri publice fără părinți. De ce sînt primiți și cînd nu se conformează regulamentului ?" E adevă- rat că nici nu intră, nu pot intra, fără părinți. Alături, la alte mese, și afară dincolo de vitrină, sînt părinți,. Poate puțin cam eliptici pentru a fi cu adevărat locțiitorii celor de acasă. Se mulțumesc cu o privire mustră- toare. Trebuie trecut, la al doilea sistem de semnalizare. Trebuie. MIRCEA SlNTlMBREANU Samson și Dalila în travesti în troleibuzul 34 l-am intilnit pe Samson. M-am mirat: a trecut doar de mult vremea cînd zeii, semizeii și eroii se transformau în oameni ca mine și ca dumneata, amesteeîndu-se prin lume. Și to- tuși, neîndoielnic, era Samson cel din legendă. Cu o servietă în mină și cu numărul matricol al unui li- ceu pe mînecă — așa arăta in tra- vestiul menit să ne inducă în eroa- re pe noi, muritorii de rînd. Dar îl dădeau de gol pletele — cele- brele lui plete. O imensă claie pi- lară, cu reverberații în jurul ce- fei, alene revărsată peste guler, făcea meandre, se ondula împodo- bind personajul cu o orhicoamă leonină din cele cărora, pe me- leagurile noastre, li se spune. în grai popular, lațe. Curiozitatea profesională m-a îndemnat să-l urmăresc. Să călă- torești față în față cu fabulosul nu este doar un prilej de lepădat. Nu eram de fapt față în față, ci față în creștet, pentru că, împre- ună cu alte personaje, la fel de intrigate ca și mine — printre care doi bătrînei — călătoream în pi- cioare. Samson însă stătea jos. Și, ca un adevărat erou legendar, con- știent de forța prezenței sale, era imperturbabil. Privea în vid. Deodată s-a ridicat. Cu pieptul înainte, izbind cu coatele în dreapta și în stingă, fluturîndu-și coama- drapel în aerul consternat al tro- leibuzului, și-a deschis cu violență drum în contra curentului, ca să coboare pe unde se urcă. Apoi, printr-un plonjon superb, a ateri- zat afară, pe bulevard, pe două tălpi proprii și pe bombeurile unui pensionar. în dira de gol stirnită în urma viteazului, am izbutit să-l ajungi. Urmărirea n-a durat mult. Ce bine mă orientasem ! Samson avea o în- tîlnire cu Dalila. lat-o, chiar cum a zugrăvit-o Eminescu : „E frumoasă, se-nțelege., Ca copiii are haz Și cînd rîde face încă și gropițe în obraz"... Și totuși, nu se putea să fie Da- lila ! Nu avea, cum spune poetul, „minte scurtă, haine lungi". Unul dintre semnalmente nu corespun- dea. I-o fi fost mintea scurtă, nu zic, dar hainele nu-i erau lungi de fel. Ba fusta era atît de scurtă, îneît i-ar fi venit bine și unei, co- pile de la grădiniță. M-am uitat mai bine ; Dalila asta purta și ea număr matricol. Elevă, ca și Sam- son. Am rămas, un moment, năucit — și eroii de legendă mi-au scăpat! Intraseră amindoi în Cișmigiu, să se plimbe. în vreme ce colegii lor, la școală, aveau cursuri. N-am. încercat să-i mai caut. M-am hotărit, în schimb, să scriu aceste rînduri pe care le adresez diriginților, cu o rugăminte: să-i descopere printre elevii din clasele lor. D. TODERICIU PAGINA 3 Partid iubit Versuri; AL. ANDRIȚOIU Muzica : ION RADULESCU Iubit partid, spre tine năzuiesc Tu ești dătător de lumină, Si soare ești în plaiul românesc, Peste-albasfra lui zare senină. Prin forța ta ne sînt anii primăveri, Azi viața ne e frumusețe. Rostim salut voios de pionier Spre-ale tale victorii mărețe. Constructori de nădejde noi vom fi, Avem o viață-nfreagă-nainte. Cu țara-n cîntec toți te vom slăvi Mulfumindu-fi din suflet fierbinte. Statuia lui Ștefan cel Mare din fața Palatului Culturii de la Iași. Repertoriul Iui ȚĂNDĂRICĂ in noua stagiune Interviu cu: MARGARETA NICULESCU 'Artistă emerită, directoarea Teatrului Țăndărică — De două săptămâni sălile teatrului pe care-1 conduceți s-au populat din nou. Cu ce repertoriu i-ați întîmpinat pe micii dv. oaspeți ? — Stagiunea a debutat cu două piese foarte apreciate de spectatorii noștri: „Punguța cu doi bani", dramatizare de Viorica Filipoiu după Ion Creangă și „Elefănțelul curios" de Nina Cassian, după Kipling. Am mai reluat în actuala stagiune și alte spectacole ale teatrului nostru cum ar fi: „Amnarul" de Ștefan Lenkisch, după H. Cr. Andersen, „Povestea porcului" de Veronica Porumbacu și Viorica Filipoiu, după Ion Creangă, „Păcală" de Brîndușa Zaița-Silvestru, „Tigrișorul Petre" de J. Wilkowski și H. Januszewska, „Guliver în țara păpușilor" de I. Peha și L. Spacil și altele. In curînd, teatrul va prezenta o nouă premieră. Este vorba de „Iarmarocul piticului Clip" de Al. N. Popescu, un basm modern care își propune să demonstreze necesitatea unei mai judicioase utilizări a timpului și pledează pentru perseverență în ducerea la bun sfîrșit a acțiunilor începute. Sînt pregătite să intre în repetiție și alte spectacole : o piesă inspirati din motive folclorice : „Sarea în bucate" de Alecu Popovici și Viniciu Gafița și un spectacol cu „Vrăjitorul din Oz" de L. Frank Baum în dra- matizarea lui Iordan Chimet. Se studiază, de asemenea, posibilitatea creării unui spectacol după „Papuciada" lui Camil Petrescu. In actuala stagiune vom relua o acțiune experimentată în urmă cu cîtva timp : festivalurile literare pentru elevi dedicate unor momente de seamă din cultura națională sau universală. — Care este activitatea teatrului în afara sălilor sale ? — Teatrul nostru desfășoară o intensă activitate în întreaga țară și, îndeosebi, în regiunea București. In această stagiune vom prezenta un mare număr de spectacole în cadrul unor turnee prin diferite re- giuni ale țării. Pe lîngă turnee, anul acesta vom organiza, cu sprijinul secției de învățămînt a regiunii București, stagiuni permanente în cinci orașe : Alexandria, Zimnicea, Giurgiu, Turnu Măgurele și Oltenița. Considerăm că o asemenea acțiune este utilă atît pentru teatru cît și pentru micii spectatori, întrucît nouă ne permite să-i cunoaștem mai bine pe copii, să le înțelegem gusturile, iar ei pot deveni — frecventând cu regularitate spectacolele de teatru — mai statornici iubitori ai scenei, cu un orizont cultural mai larg. — Pentru că ați început să vorbiți despre relația dintre actori și școlari vă rugăm să ne relatați și despre colaborarea dintre școală și teatru. — Dacă ați fi venit în urmă cu cîțiva ani am fi avut de sesizat destule dificultăți. In prezent avem însă de spus multe lucruri bune. Secțiile de învățămînt și școlile, atît cele din Capitală cît și cele din provincie, privesc cu real interes spectacolele teatrului nostru. Avem împreună dese discuții asupra conținutului educativ al spectacolelor. Obișnuim să invităm la- avanpremiere- cadre didactice pentru a le so- licita părerea asupra muncii noastre. Vrem să știm în ce măsură spec- ț tacolele își ating scopul, în ce măsură ele reușesc să transmită un mesaj educativ. Marea majoritate a celor invitați vin cu sugestii va- loroase, pe care le folosim în îmbunătățirea spectacolelor sau a reper- toriului. Ce-i drept, avem uneori și surprize. In locul invitatului nostru ne pomenim cu nepotul și bunica, cu o rudă sau cu un vecin. Deci in- tenția noastră este dată peste cap- Dar chiar atunci cînd dau ei înșiși curs invitației noastre, unii învățători sau profesori se simt datori să spună doar citeva cuvinte cu caracter general. Ne-am dori în noua sta- giune prezența nu a rudelor și prietenilor, ci a educatorilor la spectaco- lele date în avanpremieră, un interes mai accentuat față de puterea de educare a copiilor prin teatru. Orice sugestie în acest sens ne va fi de mare folos. In actuala stagiune au fost înlăturate și unele dificultăți de ordin organizatoric care s-au manifestat în trecut. De pildă, transportul ele- vilor la sediul teatrului este acum asigurat de către mașini speciale, programate de I.T.B. Vorbim despre acest lucru deoarece altă dată multe școli renunțau să organizeze vizionarea în colectiv a spectacolelor datorită necazurilor pricinuite de transportul în comun. • Continuări 0 Continuări £ Continuări $ Continuări $ Continuări Arta populară un artistice populare aflate în patrimoniul nostru național constituind o cale importantă de educare estetică și pa- triotică a tineretului școlar. Este mai întii necesar ca acest tineret să cunoască prin experiență nemijlocită aspectele tehnice și pro- cesul muncii prin care au fost realizate obiectele de artă populară. Organizarea centrelor de creație în sate și orașe, pe linia tehnicilor- și valorilor tradiționale, la care să fie atrași cei mai buni și mai talentați meș- teri specializați — o cerință de mare actualitate care privește cooperativele meșteșugărești și casele de crea- ție, chemate să producă obiecte artistice originale, integrate în viața noastră de azi — va oferi și posi- bilitatea de a înființa pe lîngă aceste centre cercuri de pionieri și elevi în care ei să învețe tainele artei populare, integrîndu-se astfel în mod concret, pe mă- sura talentului și forțelor proprii, în acest proces de creație, devenind și făuritori, nu numai consumatori de artă. Pentru asigurarea contactului sistematic al tineretu- lui cu valorile artistice populare se impune cunoașterea aprofundată de către elevi a acestor valori — unele selecționate si colecționate în muzee, altele păstrate încă în casele bătrînești de pe întreg cuprinsul țării. Organizarea conferințelor, a expunerilor despre arta populară, în care să fie subliniate însușirile estetice ale acestui important tezaur cultural-artistic, bogăția și diversitatea lui zonală, constituie una dintre pri- mele măsuri necesare pe această linie. Marile valori ale artei populare trebuie să fie mai larg populari- zate și în presa de tineret. în emisiunile de radio și televiziune adresate elevilor, ca pilde valoroase de creații artistice autentice, cu specific propriu — și nu ca modele de multiplicat pretutindeni, cum se mai în- tîmplă adeseori și, din păcate, cu exemplare fără vreo valoare reală. Un mijloc eficace de informare și de educație este- tică a elevilor îl constituie vizitele la muzeele și ex- element esențial în educație pozițiile de artă populară. Explicațiile cercetătorilor de specialitate cu privire la valoarea documentar-is- torică și estetică a obiectelor artistice aflate aci îi poate ajuta mult pe tineri să pătrundă caracteristicile artei populare. Pentru ca asimilarea și aprofundarea ideilor și va- lorilor estetice să fie asigurate cu mai multă amploare, se simte necesitatea organizării unui învățămînt este- tic adecvat pentru toate treptele de școlarizare, în care studiul sistematic al istoriei artelor — inclusiv a artei populare — să contribuie la însușirea adîncită a princi- piilor de estetică, să înlesnească formarea și ridicarea pe trepte tot mai înalte a gustului estetic, să permită distingerea și aprecierea justă a valorilor reale. Membrii corpului didactic i-ar putea mobiliza pe elevi — instruiți în mod deliberat — în realizarea unei opere importante — depistarea pe teren a obiec- telor de interes documentar și artistic-muzeal și con- semnarea succintă pe fișe a unor date esențiale pri- vind denumirea, materialele, tehnica și locul de pro- ducție ale acestor obiecte, calitățile lor artistice în forme, decor și culori, modul utilizării și scopurile pen- tru care au fost realizate. în acest fel cadrele didactice și elevii pot aduce o contribuție substanțială la dez- voltarea unor evidențe sistematice. Prin analiza compa- rativă, după vechimea lor în timp — deci în perspec- tiva evoluției lor istorice — a diferitelor categorii de obiecte legate de aspectele principale ale vieții mate- riale, sociale și spirituale din fiecare sat sau oraș se pot desprinde aspectele care ilustrează cel mai clar par- ticularitățile originale ale valorilor artistice realizate în aceste localități. Acest exercițiu, condus sistematic, poate avea mai multe rezultate importante : în pri- mul rînd, el asigură un început de inventariere mai largă a acestor categorii de obiecte — ceea ce va avea drept urmare un spor de atenție față de ele. Apoi, dezvoltă la elevi simțul de observație, dîndu-le posi- bilitatea să ierarhizeze obiectele depistate din punc- tul de vedere al calității lor estetice. Foarte important este faptul că în felul acesta se înlesnește organiza- rea expozițiilor locale, intercomunale, raionale și re- gionale. destinate să scoată în relief aspecte valoroase din creațiile populare originale, cu particularități lo- cale, zonale, regionale și să contribuie la educația es- tetică a maselor mari de vizitatori. Pentru a stimula rîvna corpului didactic și a tineretului școlar în rea- lizarea acestor expoziții în colaborare cu căminele cul- turale și cu casele raionale și regionale de cultură, s-ar putea organiza întreceri între sate pe această temă, acordîndu-se distincții și premii pentru școlile fruntașe. Efectul cel mai important scontat de la aceste acti- vități va fi desigur în primul rînd cel educativ. Cu- noscîndu-le mai temeinic, elevii vor îndrăgi obiectele de artă populară, vor medita la munca îndelungată și migăloasă a celor ce le-au realizat, își vor dezvolta sentimentele de stimă și de dragoste pentru făurito- rul lor — poporul. Grupele de elevi, îndrumate de profesori ar putea colabora la realizarea unor case-imuzeu și a unor co- lecții adecvate, care să păstreze în toate satele țării documente de valoare istorică destinate să marcheze pe de o parte salturile în dezvoltarea vieții actuale și să păstreze, pe de altă parte, aspecte valoroase din tezaurul creației artistice locale din trecut. Amenaja- rea unor asemenea case-muzeu și colecții, pe lîngă faptul că ar reprezenta o cale eficace de a dezvolta simțămintele patriotice, ar aduce o contribuție mai directă la îndrumarea justă și competentă a colecti- velor de creație din cooperativele meșteșugărești, din întreprinderile de stat, din oficiile de studii și de pro- iectare etc. Toate aceste forme concrete de activitate, menite să facă cunoscute larg elevilor tezaurul inepuizabil al creației noastre populare, vor contribui din plin la educarea lor multilaterală. Continuă să se manifeste însă unele neajunsuri în turnee. E vorba de mici dificultăți de ordin organizatoric, care pot fi ușor înlăturate. De exemplu, nu totdeauna sălile în care se dau spectacolele prezintă ambianța necesară. Doar curățenia sălii, căldura, așezarea scaunelor, lumina fac și ele parte din spectacol, creează o anumită atmosferă. Oricit de modestă este sala, e necesar să se facă totul pentru ca spectacolul să fie cu adevărat un eveniment, o întâlnire cu arta care se va întipări în memo- ria micului spectator. Pe an ce trece colaborarea noastră cu școala capătă forme mai precise, o bază mai sigură. Ne însuflețesc aceleași țeluri chiar dacă le realizăm pe căi diferite. Sîntem convinși că noua stagiune — a 18-a — va fi rodnică, așa cum o dorim cu toții. In preajma alegerilor în grupele sindicale runțișuri și ajung să nu mai analizeze în adîncime nici o problemă. Sînt de ase- menea ineficiente dările de seamă care reiau aspectele discutate în consiliile pe- dagogice sau cu alte ocazii. Este firesc ca astfel de dări de seamă să nu stîr- nească interes. Pentru a evita acest pa- ralelism, comitetul sindicatului a îndru- mat birourile grupelor să alcătuiască dări de seamă care să ia în discuție nu întreaga activitate din școală în răs- timpul care a trecut de la alegerile ante- rioare, ci numai cîteva probleme — pro- blemele-cheie ale muncii sindicale — tra- tîndu-le din punctul de vedere al sarci- nilor specifice acestei munci. Cea mai mare atenție o vor acorda dă- rile de seamă analizării modului cum a mobilizat biroul grupei pe membrii de sindicat în îndeplinirea sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., de Con- gresul Sindicatelor din țara noastră, pre- cum și de recentele hotărîri ale Conferinței Uniunii sindicatelor din învățămînt și cul- tură. Pentru ca dările de seamă să suscite interes, să ofere cadrul necesar desfășu- rării largi a criticii și autocriticii, noi am indicat birourilor grupelor sindicale, atunci cînd le-am instruit în vederea pregătirii alegerilor, să cuprindă în ele fapte și exemple concrete din activitatea biroului, ca și din activitatea tuturor membrilor grupei, cu aprecieri nominale privind contribuția acestora la bunul mers al muncii. La ora actuală, dările de seamă sînt, aproape peste tot, gata întocmite. S-au luat măsuri pentru ca ordinea de zi a adunărilor de dare de seamă și alegeri să fie cunoscută din timp de membrii de sindicat, pentru a li se da posibilitatea să se pregătească, să se consulte în legă- tură cu problemele ce se pun la locul lor de muncă, astfel ca participarea lor să fie cît mai activă, ca nici unul din ei să nu lipsească de la adunări. Nu ne îndoim că adunările pentru pre- zentarea dărilor de seamă și alegerea bi- rourilor grupelor sindicale vor fi un bun prilej de a dezbate pe larg sarcinile actuale ale sindicatelor din școli în lu- mina mărețelor sarcini ce ne-au fost tra- sate de cel de-al IX-lea Congres al parti- dului, precum și de Congresul Sindicatelor din Republica Socialistă România. URMELE ISTORIEI: Curtea domnească din Tirgoviște — Turnul Chindiei. REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA : București, Plate Scfntell or. t. Telefon 17.60.20, Abonamentele ie tac la oficiile poștale, factorii poștali și la dlfuzorlf din unltBtl da InvațSmlnL Tiparul t Combinatul Poligrafic Casa SclntelL Plata Scintell, București «13»