■/ Biblioteca Cer.t ^.a l(nn/TLvv? î)-^, GAZETA Vineri 30 sept. 1966 k 4 pag. 25 bani 4 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VĂ! INVĂTĂMINTULUI EDITATA DE MINISTERUL INVĂTĂMINTULUI SI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN INVĂȚĂMINT SI CULTURĂ început de an universitar Tn cele 15 centre _ universitare eveni- noentul este așteptat *‘cu bucurie și emoție nanimă. Iși deschid larg porțile, întim- r.nîndu-i pe studenți cu „Bine ați venit1", 46 de institute de învățămînt superior, cu- prinzind 181 de facultăți. Noul an universitar înseamnă ridicarea pe trepte noi ale pregătirii superioare de specialitate a unui număr de 136 000 de studenți de Ia cursurile de zi, serale și fără frecvență. Peste 32 000 de studenti pă- șesc, în această toamnă, pentru prima dată in viața universitară. Studenții, ca și cele peste 18 000 de cadre didactice sint pregă- tiți pentru un an de muncă asiduă, la care ■îi mobilizează perspectivele minunate pe, care partidul și statul Ie-a asigurat învăță- mîntului superior. Călăuzite de sarcinile trasate de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comu- nist Român, instituțiile de învățămînt su- perior vor face în acest an un pas însem- nat în drumul ascendent pe care îl ur- mează în pregătirea temeinică a unor specialiști cu înaltă calificare, buni cu- noscători ai realizărilor științei moderne, promotori activi ai progresului tehnic, in- telectuali cu un larg orizont de cultură generală. Urmînd linia indicată de Congresul par- tidului, anul acesta se va acorda o deose- bită atenție îmbogățirii conținutului, orga- nizării mai bune și continuei modernizări a învățămintului superior tehnic și econo- mic, chemat să formeze cadrele de nădej- de pentru toate ramurile economiei națio- nale. Noi specialități, noi secții și noi fa- cultăți conturează mai precis profilul în- .țămîntuiui tehnic și economic. Așa, de Rdă, răspunzînd unor stringente cerințe fie economiei, a luat ființă o nouă facul- tate — facultatea de automatică a Insti- tutului politehnic ,,Gh. Gheorghiu-Dej“ din Capitală. Tnvățămîntul universitar și pedagogic Cunoaște și el anul acesta înnoiri. La Cra- îova își începe activitatea Universitatea — cea mai tînără instituție de invățămint superior din țară. Noi secții și grupe de specializare s-au înființat în cadrul fa- cultăților Universității din București. La Facultatea de filozofie, pe lîngă secțiile existente, o nouă secție va fi inaugurată începînd din acest an : secția de sociolo- gie. La Facultatea de chimie se va înfiin- ța o secție de fizică-chimică. Peste 3 600 de studenți pășesc în primul an al insti- tutelor pedagogice, pregătindu-se să de- vină cadre didactice, însușindu-și bogate cunoștințe și completîndu-și-Ie cu o mai bine organizată practică pedagogică. Noul an universitar înseamnă și noi condiții de studiu și de viață pentru stu- denți. Cu acest prilej vor intra în func- țiune noi amfiteatre, săli de cursuri și se- minarii, laboratoare, cămine, cantine etc. Numai în acest an au fost investite în a- cest scop 166 milioane lei pentru construc- ții de noi facultăți, cămine și cantine și peste 46 milioane lei pentru aparatură de laborator și mobilier. Astfel, o dată cu în- ceperea noului an universitar vor fi date in funcțiune noi spații de invățămint Ia Institutul politehnic din Cluj, Institutul de medicină și farmacie din Cluj, Insti- tutul politehnic din Brașov și Conservato- rul „Ciprian Porumbescu" din București. La Iași și Brașov iși așteaptă studenții noi cămine. Alte importante construcții uni- versitare urmează să se dea in folosință pină la sfirșitul anului. Pe unul din marile șantiere ale cinci- nalului — construcția noilor clădiri ale Institutului politehnic din București — se desfășoară lucrări intense. Paralel cu a- cestea au loc lucrări de extindere a Insti- tutului de științe economice și a Institu- tului de arhitectură-București, dezvolta- rea complexului social studențesc al Insti- tutului politehnic din Capitală, construirea unui nou complex social studențesc la Iași, o cantină Ia Craiova și multe altele. Toate aceste cifre și fapte oglindesc gri- ja deosebită pe care partidul o acordă în- vățămîntului superior, pregătirii cadrelor de specialiști cu o înaltă calificare. începutul noului an universitar consti- tuie un moment spre care își îndreaptă gîndurile cu emoție și învățătorii și pro- fesorii. Elevii de ieri — ai căror pași i-au călăuzit cu atenție și migală dc Ia însuși- rea slovelor alfabetului și pînă la deplina lor maturitate — sînt studenții de azi, oamenii de mîine ai societății socialiste. Atitudinea elevilor în timpul lecției — un punct de plecare pentru multiple observatii psihologice și peda- gogice. Evoluția stării psihice a elevilor la lecție Spre a putea înțelege starea psi- hică a elevilor la lecție, trebuie să ținem seama de factorii care con- tribuie la realizarea și menținerea ei într-o formă favorabilă desfășu- rării activității școlare ; prezintă de asemenea importanță cunoașterea dinamicii pe care o înregistrează a- ceastă stare psihică la elevii din di- ferite clase. în ceea ce îi privește pe elevii din clasa I, a școlii generale, experiența dovedește că momentul venirii la școală este așteptat de către imensa majoritate cu nerăbdare. Acest eve- niment este pregătit de familie, de instituțiile preșcolare, de diverse e- misiuni de radio-televiziune ș.a. Co- piii văd în activitatea școlară, în această ipostază, o modalitate de afirmare a propriei personalități, de a păși în rîndul celor care le-au fost citați adesea ca model de către pă- rinți și alte persoane. Se nasc noi motive pentru activitate, noi cerințe, cărora copilul le poate răspunde acum prin însăși evoluția sa psihică. Purtarea uniformei, a ghiozdanului cu rechizite, manuale, penar etc. sînt totodată numai cîțiva • dintre factorii externi, cu influență deose- bit de puternică pentru formarea motivației interioare. In biblioteca Institutului politehnic din Iași. Dacă în prima zi de-școală, starea psihică a elevilor, mai ales la clasa I (dar și la celelalte clase după ori- care dintre vacanțe) se caracteri- zează prin atracție față de activitatea școlară, o dată cu trecerea timpului, treptat se nasc anumite diferențieri. Pe măsură ce frecventează școala, cu atit mai mult pe măsură ce trec dintr-o clasă într-alta, majoritatea elevilor își consolidează atașamentul față de activitatea școlară, prin gă- sirea de noi motivații care acționează ca adevărate forțe dinamizatoare ; la alti elevi, în mic procent, intere- sul se diminuează. în ce constă explicația acestei di- ferențieri ? Faptele dovedesc, că nu există obiecte de învățămînt care să fie agreabile sau dezagreabile prin însuși conținutul lor. Orice obiect de învățămînt poate deveni agreabil sau dezagreabil în funcție de felul în care se asigură condițiile bunei predări. Sînt numeroase cazuri în care specialiști din diverse domenii de activitate mărturisesc că s-au atașat de obiectul respectiv datorită modului în care a fost predat în școală, datorită stimei și atașamen- tului față de un anumit profesor. Nu sînt excluse nici cazurile în care anumiți elevi au rămas corigenți la un anumit obiect de studiu sau au pierdut unele concursuri din cauza acestuia, - pentru1 ca apoi să ajungă specialiști de seamă tocmai în do- meniul respectiv. Iese în evidență aici mai ales caracterul accidental al unor eșecuri, cît și insuficienta a- tenție acordată obiectului respectiv (în întregime sau numai unui grup de probleme ale acestuia) într-o anumită perioadă, lipsa continuității unei motivații interioare pentru menținerea unui adevărat tonus de preocupări la acel obiect. Atașamentul elevului față de școală nu este suma aritmetică, ci rezultatul atașamentului față de fie- care obiect de studiu în parte, față de fiecare formă a activității care Conf. univ. C. PUFAN doctor în psihologie (Continuare în pag. 4-a) înflorirea culturii socialiste presupune grijă și răspundere deosebită nu numai pentru prezent, ci și pentru viitor. De aceea, una din cele mai importante obligații morale ale societății noastre, ale generației de azi este de a forma schimbul de mîine al culturii românești, de a pregăti cu răbdare, căldură și exigență viitorii noș- tri intelectuali, în stare să preia și să ducă mai departe făclia crea- ției înaintașilor, să se situeze la înălțimea științei mondiale, să con- tribuie din plin la făurirea societății socialiste și comuniste în țara noastră. (Din cuvîntul 'de salut rostit de tovarășul N1COLAE CEAUȘESCU la Sesiunea solemnă consacrată sărbătoririi centenarului Acade- miei) gag—■ agw—331 t ■ OMUL DE ȘTIINȚĂ Șl ȘCOALA înființarea Consiliului Național al Cerce- tării Științifice—;fo^.superior de coordonare a activității Jde'.cergetăre.Ia.m.oi".în.țară.— ca și grija permanentă pentru lărgirea orizon- tului și posibilităților tuturor celor care lu- crează în cercetarea .fundamentală și aplica- tivă, sînt o expresie a necesității crescînde de a dezvolta activitatea de cercetare, a grijii partidului și statului pentru a crea ști- inței un cîmp larg de'dezvoltare, condiții op- time de a se ridica la nivelul cerințelor ac- tuale. Tinerii care au părăsit de curînd am- fiteatrele institutelor de învățămînt superior și-au plasat întreaga Tor energie intelectuală, interesul și pasiunea în slujba dezvoltării unui anumit domeniu al științei, formind as- tăzi energia activă, producătoare a valorilor spirituale care contribuie la dezvoltarea știin- ței în patria noastră. Noi, cei care ie-îndrumăm pașiispre știință, cei care le împărtășim tinerilor experiența noastră, avem și sarcina de a mobiliza po- tențialul intelectual al celor care pot deveni cercetătorii', științifici-de - mîine. Sînt con- vins că școala dețineiprintre cadrele didac- tice astfel de rezerve’intelectuale care tre- buie descoperite. • stimulate și atrase în acti- vitatea științifică. Profesorii din înyățămîntul de cultură ge- nerală care și-au concentrat eforturile pen- tru a pregăti generația viitorului au acumu- lat o experiență valoroasă- ce o pot fructifica în cercetarea științifică, atît în domeniul pe- dagogiei cît. si în . celelalte ramuri ale știin- ței potrivit specialității-în care predau. Cer- curile pedagogice de-specialitate pot deveni o verigă de legătură '.într'ei.școală și cerceta- rea științifică:'Aici;se pot manifesta într-o primă formă preocupările științifice, aici pot fi descoperite elementele care. îndrumate și atrase-spre munca științifică, pot. constitui o forță de care munca de cercetare are nevoie. Aceasta-pe-de-o-parter Dar-legătura oame- nilor de știință cu școala are temei și justi- ficare, devine,. mai bine zis. necesară și din alt considerent". Trebuie "să ne gîndim că școala deține și‘în rîndul elevilor resurse se- rioase care pot fi mîine- mobilizate pe frontul științific. Cercurile științifice de elevi or- ganizate pe specialități' pot și trebuie astfel conduse și îndrumate îneît elevii să-și găseas- că aici posibilitatea de - a depăși limitele pro- gramei și manualelor de'cultură generală, de a pătrunde o serie de probleme noi de cerceta- re. de a lucra pracțic'.șta'Se-apropia de activi- tatea laboratoarelor ;și>-institutelor de cerce- tare. Pentru a' orienta“pVb'octt^ă’rile tinerelor forțe care, în mod.firesc, țreșc.la început în școală, cadrele noastre de' specialiști, oame- nii de știință au-savei-na- ' de a-și îndrepta preocupările lor și spre acest fenomen de atragere și cultivare a intereselor ce se ma- nifestă. în școplă,.„îm rîndul tinerilor, pentru un domeniu sau altul al științei. Activitatea lor de zi cu zi trebuie să ne intereseze și să ne preocupe-avînd în> vedere că în școală apare într-o formă Incipientă pasiunea pen- tru știintă,.interesul pentru a fi util țării. Așadar, laboratoarele-facultăților, ca și por- țile institutelor de cercetare trebuie larg ’ deschise profesorilor și elevilor din clasele: mari pentru informare și documentare. Tematica activității cercurilor de profesori ' și a cercurilor de elevi consider că este punctul de plecare pentru a face din munca pe care acestea o desfășoară o activitate ști- ințifică. o activitate cît mai utilă, prin care în perspectivă să se selecționeze elementele ce dovedesc aptitudini reale pentru cerceta- rea științei. Cred că găsesc asentimentul tuturor specialiștilor făcînd propunerea ca la început de an școlar să fim solicitați pen- tru a colabora la alcătuirea unui plan deta- liat de activitate în cercurile de profesori și în cele ale elevilor, pentru a indica posibilită- țile de colaborare cu institutele sau cu labo- ratoarele pe care le conducem, pentru a ori- enta tematica acestor cercuri spre problemele accesibile și în același timp de larg interes, spre problemele noi care prin aspectul lor practic pot stimula interesul participanților. Consider necesară o asemenea măsură pen- tru a da acestei munci un aspect autentic de activitate științifică, de activitate practică care să iasă din limitele problemelor tratate în lecții, fără însă a-i încărca pe cei anga- jați în cadrul ei, cu sarcini care să le depă- șească posibilitățile lor actuale. Alegerea, dozarea și organizarea acestei activități cere pricepere pedagogică și infor- mare științifică — două elemente care se pot îmbina în cadrul colaborării școlii cu oame-1 nii de știință. Apropiindu-ne de această ac- tivitate, noi, cei care sîntem pedagogi și ac- tiviști pe tărîmul științei, putem face o muncă cu rezultate de mare însemnătate, atît pen- tru școală, care va deveni în felul acesta pe lîngă un factor de cultură generală și o pe-1 pinieră pentru viitoarele cadre de specialiști, cît și pentru domeniile de cercetare aplica- tivă sau fundamentală în care trebuie mobi- lizate forțe tinere. Chimia, care astăzi are un larg cîmp de aplicare, poate oferi multiple posibilități de mobilizare a elementelor tinere, care aici vor găsi domenii spectaculoase cu rezultate practice deosebit de interesante, cum ar fi chimia macromoleculelor, chimia substanțe- lor organice cu activitate fiziologică, fizica și chimia semiconductorilor și altele. Aceste cîteva exemple și o serie de alte teme de mare interes pentru știință și producție pot fi recomandate școlii ca domenii spre care să se orienteze interesul tinerilor — viitori chimiști. Tn limitele acestui articol am intenționat să dau. în mică măsură, indicații pentru stu- diile de chimie care se pot organiza în școli, urmărind în principal să sugerez necesitatea' unei legături permanente între toți oamenii de știință și școală, pentru a cunoaște si realiza forțele intelectuale pe care le deține școala, potențial valoros pentru activitatea științifică de mîine. Prof. univ. PETRE SPACU membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România ÎN ACEST NUMĂR: Unele probleme organizatorice ale activității - pionierești - pag. 2 UNELE PROBLEME ORGANIZATORICE ALE ACTIVITĂȚII PIONIEREȘTI Alegerea activului pionieresc In proiectul de Statut al uni- tăților și detașamentelor de pionieri din Republica Socia- listă România se prevede eă anual pionierii aleg comanda- mentul unității și colectivul de conducere al detașamentu- lui. Faptul că In conducerea tre- burilor detașamentului și uni- tății sînt antrenați pionierii are o mare valoare educativă. Tn acest fel. Organizația de pionieri capătă mai mult ca- racter de organizație a copii- lor, unde ei sînt ajutati să-și formeze înalte trăsături mo- rale, să-și însușească norme ale vieții colective, obștești, deprinderi organizatorice. Cei care își aleg reprezentanți în conducerea organizației de pi- onieri. cît și pionierii din ac- tiv, sînt puși în situația de «-și forma și întări spiritul de răspundere, simțul data- tei, inițiativa și disciplina, to- vărășia, prietenia. Fiind aleși în activ, pionierii capătă mai multă răspundere fată de ceea ce se petrece în colectiv. Pentru aceasta li se cere să cunoască bine ce pre- ferințe au copiii pentru tim- pul liber, ce ar dori să vadă, ță cunoască, să citească și în același timp tot ei sînt che- mati să inițieze activități pe placul tuturor. Buna organiza- re a muncii, inițiativa, deprin- derea de a duce o treabă la bun sfîrșit se formează și prin îndeplinirea unor obligații care revin activului pionie- resc. Comandantul unității și co- mandatii de detașamente gă- sesc în activul pionieresc un ajutor substanțial, cu condiția să se ocupe cu răspundere și pricepere de acesta. Fără a-i supraîncărca cu sarcini peste puterile lor, aceștia trebuie să încredințeze pionierilor din activ îndatoriri precise, de o durată mai mare sau mai mică, să-i controleze în felul cum duc la bun sfîrșit ceea ce și-au propus, și mai ales să-i ajute pas cu pas. Mani- festînd tact și răbdare, coman- dantul trebuie să sprijine pio- nierii din activ să transforme o idee bună într-o acțiune, să antreneze pe toți copiii la rea- lizarea programului, să fie perseverenti, stăruitori si dis- ciplinati. Tn colectivele de conducere ale detașamentelor, pionierii, în afară de preșe- dinte, vor primi sarcini în ra- port cu programul de activi- tate trimestrial : să răspundă de o vizionare de spectacol, de o vizită la un muzeu sau o casă memorială, de o întîlnire cu oameni de seamă, de o ex- cursie. să pregătească adunări de detașament etc. Tn cadrul comandamentului unității de pionieri este bine ca unora dintre copii, care nu sînt pre- ședinți de detașamente, să li se încredințeze sarcini de lun- gă durată, chiar pe întreg anul școlar. în legătură cu pregătirea sărbătoririi „Zilei pionierului", a activităților sportive, cultural-artistice, sprijinirea activității detașa- mentelor noi. constituite în clasele mici etc. Pregătirea alegerilor este o etapă scurtă, dar importantă în viața pionierească. în a- ceastă perioadă, la nivelul uni- tății este bine ca într-un mod sugestiv să li se amintească copiilor cele mai interesante acțiuni din anul școlar trecut, precum și din vacanta de vară, să se evidențieze pio- nierii cei mai merituoși. Mi- cile expoziții cu jurnale din vacanță, albume, obiecte con- fecționate în cercuri, fotografii și materiale adunate din va- canță etc. constituie o bună modalitate de a trece în re- vistă realizările, de a crea o atmosferă propice pentru un nou an de activitate. Tn aceeași perioadă, atît la nivelul unității, cît și în de- tașamente, trebuie desfășurată o acțiune de sondaj în rîndul copiilor cu privire la activita- tea viitoare, deoarece, cu pri- lejul alegerilor, se dezbat și proiectele de program ale ac- tivității detașamentelor și uni- tăților. Fie că au loc în clase, sub conducerea comandanților, discuții pe această temă, fie că apare o cutie pentru su- gestii sau la nivelul școlii se inițiază un concurs pentru cea mai reușită propunere de ac- țiune pionierească, coman- danții detașamentelor și uni- tăților de pionieri trebuie să intre în posesia unui mare număr de propuneri pentru activitatea viitoare, din care să selecteze pe cele mai bune, împreună cu vechile colective de conducere, comandanții de detașamente și unităti vor al- cătui proiecte ale programelor de activitate. Este absolut necesar ca în perioada dinaintea alegerilor comandanții de detașamente să poarte discuții cu copiii a- supra calităților pe care tre- buie să le aibă cei pe care-i vor alege în activul pionie- resc. Această orientare trebuie să preîntîmpine unele tendin- țe de a alege pe cei care au note bune și sînt disciplinați, numai pe aceste criterii, im- portante, dar nu unice. Cei care vor fi în fruntea detașa- mentelor și unităților de pio- nieri să se caracterizeze prin- tr-o atitudine exemplară fată de învățătură, față de școală și profesori, să fie pionieri cu inițiativă, spirit organizatoric, buni tovarăși, modești și cin- stiți, iubiți de către pionieri tocmai datorită acestor cali- tăți. In zilele premergătoare ale- gerilor în fiecare detașament se vor face pregătiri pentru programul cultural-artlstic ce va avea loc în ziua adunării de unitate. Firește, în perioa- da pregătitoare pentru alegeri se vor utiliza toate mijloacele pentru a face cunoscute acți- unile : gazeta de perete, stația de radioficare a scolii etc. Desfășurarea alegerilor La adunarea detașamentului de pionieri participă coman- dantul de detașament, diri- gintele, în cazul cînd nu este comandant, profesori. Ca orice adunare pionierească si a- ceasta se deschide cu ceremo- nialul. După aceea, coman- dantul propune copiilor să facă împreună o trecere în revistă a activității din anul șsolar trecut. Aceasta se face printr-o dis- cuție liberă cu copiii, care să dureze 15—20 de minute și care să le dea sentimentul că participă efectiv la organi- zarea propriei lor activități. Conducînd această discuție, comandantul se oprește la cele mai remarcabile acțiuni, soli citind pionerii să-și amin- tească. să relateze impresiile lor din acea împrejurare. El se va adresa acelor pio- nieri care au participat mai intens la acțiunea respectivă sau au răspuns din partea colectivului de conducere de desfășurarea acesteia. O- prindu-se, cu ajutorul copii- lor, la cel» mai semnificative pagini din viata detașamen- tului, comandantul trebuie să facă sublinierile respective, aprecieri cu privire la com- portarea colectivului, a unor pionieri, asupra felului în care a lucrat vechiul colectiv de conducere. După aceasta, se trece la cea de-a doua parte a adunării — alegerea noului președinte și a celorlalți membri al colectivului de conducere. Comandantul ex- plică ce calități trebuie să aibă pionierii care vor fi aleși și propune, conform numărului de pionieri din detașament, cîți să facă parte din colecti- vul de conducere. 3 sau 5. De- tașamentul își exprimă acor- dul prin ridicare de mîini Comandantul solicită apoi pio- nierilor propuneri pentru ale- gerea președintelui ; prin ridi- care de mîini este ales ca președinte pionierul care în- trunește majoritate de voturi. Asemănător sînt apoi aleși, în mod individual, și ceilalți 2 sau 4 pionieri din colectivul de conducere. Comandantul deta- șamentului înmînează apoi președintelui semnele distinc- tive, îl felicită, urează între- gului colectiv de conducere spor la muncă In continuare se prezintă proiectul programului de acti- vitate al detașamentului pe primul trimestru al anului școlar, care este completat cu propunerile pionierilor. Adu- narea se încheie cu ceremoni- alul obișnuit. In total, aduna- rea trebuie să dureze maxi- mum o oră. Adunarea unității de pio- nieri are |oc într-o după-amia- ză liberă, la sfîrșitul săptă- mînii sau duminica. Sînt in- vitați să participe : directorul școlii, secretarul organizației de bază P.C.R., secretarul co- mitetului U.T.C. din școală, comandanții de detașamente, profesori și alti membri ai consiliului Organizației pio- nierilor pe școală. După ceremonialul de des- chidere a adunării, comandan- tul de unitate anunță că la toate detașamentele au avut loc alegeri și scopul adunării de unitate : alegerea coman- damentului unității. In conti- nuare. el propune, pe baza con- sultării avute cu comandanții de detașamente, componența comandamentului unității. Membrii comandamentului sînt aleși în mod individual, prin vot deschis. Apoi, coman- dantul de unitate desemnează președintele unității, îi înmî- nează semnele distinctive și-i urează spor la muncă. Mai pot lua cuvîntul și invitați care să vorbească copiilor despre activitatea viitoare a unității. In continuare, comandantul prezintă unității proiectul pro- gramului de activitate, întoc- mit în prealabil împreună cu vechiul colectiv de conducere, solicitînd pionierii să facă pro- puneri pentru completarea și îmbunătățirea lui. Adunarea se încheie cu ceremonialul pionieresc. După adunare se pot organiza o tre- cere în revistă a talentelor ar- tistice din detașamente, com- petiții sportive, o serbare cîm- penească sau un foc de tabără. Durata adunării de unitate (inclusiv programul distrac- tivi nu trebuie să depășească 2 ore. După ce au avut loc ale- gerile tn întreaga unitate, co- mandantul unității, ajutat de comandanții detașamentelor, organizează o scurtă pregătire a activului pionieresc nou ales în cadrul căreia acesta este ajutat să cunoască atribuțiile Ceremonialul adunărilor pionierești Ceremonialul pionieresc va deschide și va încheia adu- nările unității, detașamentu- lui, adunările festive organi- zate cu prilejul sărbătorilor naționale, „Zilei pionierilor" și în taberele de pionieri. Ce- remonialul pionieresc trebuie să aibă un caracter solemn, iar durata desfășurării să fie foarte scurtă, ținîndu-se sea- ma de faptul că participantii (copiii) stau tot timpul în pi- cioare. La toate adunările pionierii poartă uniforma pionierească. Ceremonialul pionie- resc la adunarea de detașament Pionierii, purtînd uniforma pionierească, se strîng la lo- cul adunări; (clasa) și se așază în șiruri dispuse în linie dreaptă (în intervalele dintre bănci), avînd în față preșe- dintele și pe latura dreaptă stegarii. în cazul că adunarea se ține în alt loc pionieri) pot fi așezați în două-trei linii, asemănător așezării din careu. Cu fața spre detașament stă doar comandantul (vezi figu- ra 1.) Președintele, înaintlnd cîțiva pași, deschide adunarea dînd comanda : „Detașament, pentru aducerea dra pelelor, drepți!“ Stegarii pleacă să aducă drapelele de la camera pionierilor. In acest timp pio- nierii intonează Imnul de stat al Republicii Socialiste Româ- nia. După aducerea drapelelor, președintele de detașament dă comanda : „Detașament, pen- tru raport, drepți Schițînd salutul pionieresc, președin- tele de detașament, în poziția de drepți, raportează coman- dantului : „Tovarășe coman- dant. detașamentul este gata pentru începere» propramu- lui". Comandantul detașamentu- lui strînge mîna președintelui de detașament și. schițînd sa- lutul pionieresc, postește de- viza : „Pentru gloria poporului si înflorirea României socia- liste. -pentru cauza partidului — înainte Pionierii, schițînd la rîndul lor salutul, răspund : „Tot înainte " Comandantul detașamentu- lui comandă : „Detașament, pe loc repaus!" si anunță sco- pul adunării. După desfășura- rea adunării, are loc ceremo- nialul de închidere. Coman- dantul comandă : Detașament, pentru duce- rea drapelelor, drepți In timp ce stegarii pleacă, pionierii intonează Marșul Or- ganizației pionierior. La reîn- toarcerea stegarilor, coman- dantul anunță : „Adunarea noastră a luat sfîrșit". Notă: în acest an școlar, pînă la confecționarea noilor drapele pentru detașamente si unităti, se vor folosi drapelele pionierești și drapelele patriei existente ’n școli. De aseme- nea. pînă la crearea noului Imn de stat al Republicii So- cialiste România și a Marșu- ce-i revin, modul de îndepli- nire a sarcinilor, ceremonialul adunărilor pionierești etc. lui Organizației pionierilor, în timpul ceremonialului adună- rilor pionierești se va cînta „Azi e zi de sărbătoare". Ceremonialul pionie- resc la adunarea de unitate Trompetistul sună adunarea unității- Pionierii vin încolo- nați pe detașamente și se așa- ză în careu în ordinea numă- rului pe care-1 poartă fiecare detașament, de la dreapta la stingă. Este bine ca în careu fiecare detașament să aibă locul său fix. In careu, pionie- rii se vor aranja în linii para- lele. în funcție de numărul pionierilor și spațiul disponibil pentru careu. In fața fiecărui detașament stă președintele. In flancul drept stau stegarii (fără drapele), iar în dreapta acestora stă comandantul de- tașamentului. O dată cu așezarea detașa- mentelor în careu, pe latura deschisă se vor așeza, cu fața spre careu,- toboșarii Și trom- petiștii detașamentelor în frunte cu garda drapelului pa- triei și garda drapelului uni- tății. Lîngă catarg se vor afla trej pionieri care vor ridica drapelul tricolor (fig. 2). Președintele unității, aflat la centrul careului, dă coman- da : „Unitate pentru aducerea drapelelor, drepți In sune- tul tobelor și trompetelor, cele 3 gărzi pornesc spre camera pionierilor pentru a aduce drapelele, (fig. 3). La reîntoar- cere, gărzile, purtînd drape- lele, defilează prin fața deta- șamentelor (în acest timp pre- ședinții și comandanții schi- țează salutul), apoi se așază la catarg în următoarea or- dine : în față vor sta cei trei pionieri care ridică drapelul, iar în spatele lor, cele 3 gărzi ale drapelelor patriei și uni- tății. (fig. 4). Președintele unității se a- dresează apoi pionierilor : „U- nitate, pentru ridicarea drape- lului patriei, ții gata!“ In timpul ridicării drapelului pe catarg pionieri) intonează Im- nul de stat al Republicii So- cialiste România (se poate în- locui cu „Azi e zi de sărbă- toare" sau „onorul la drapel" executat de toboșari și trom- petiști), iar președinții și co- mandanții schițează salutul. Apoi cele 2 gărzi ale drape- lelor patriei și unității se re- trag la locul inițial, (fig. 5). Președintele unității se adre- sează apoi pionierilor : „Uni- tate. pentru raport^ drepți ** Urmează raportul președinte- lui unității către comandant. Schițînd salutul pionieresc, președintele unității, în poziție de drepți, raportează : „To- varăse comandant, unitatea de pionieri este gata pentru înce- perea programului"._________ Comandantul unității strîn- ge mîna președintelui de uni- tate și, schițînd salutul pio- nieresc rostește deviza : „Pen- trugloria poporului și înflo- rirea României socialiste, pe li- tru cauza partidului — îna- inte ’* Pionierii, schițînd la rîndul lor salutul, răspund ’ „Tot înainte !". Cei mai mici școlari sînt sfătuiți de prietenii lor mai mari, pionierii. Comandantul unității co- mandă : „Unitate, pa loc re- paus apoi anunță scopul adunării. In continuare se desfășoară adunarea conform temei sta- bilite. Pentru închiderea adunării, trompetiștii sună adunarea unității în careu. Apoi coman- dantul dă comanda : „Uni- ta te, pentru coborîrea drape- lului patriei, drepți! Gărzile drapelelor patriei și unității Pregătirea și primirea școlarilor in organizația pionierilor Conform prevederilor statu- tului, în Organizația pionieri- lor sînt primiți școlarii din clasele III—VII în vîrstă de a—14 ani, care sînt sîrguin- cioși la învățătură, respectă disciplina școlară, au o com- portare corectă în școală, fa- milie. societate. Pregătirea lor pentru a de- veni pionieri începe însă o dată cu intrarea în clasa I. Rolul principal revine învăță- torilor din clasele I—II care, sub îndrumarea comandantu- lui unității, pot folosi o va- rietate de forme (convorbiri, vizite, întîlniri cu pionieri, învățare de poezii, cîntece etc ) pentru a-i face pe școlari să cunoască și să îndrăgească viata pionierească. Elevii care își exprimă do- rința de a intra în Organiza- ția pionierilor, adresîndu-se verbal conducerii detașamen- tului sau învățătorului (în ca- zul claselor a III-a), sînt aju- tați de conducerea detașamen- tului să cunoască scopul orga- nizației. conținutul legămîntu- lui, îndatoririle pionierului, simbolurile și semnele pionie- rești. Școlarii sînt ajutați să învețe legămîntul. înainte de adunarea de pri- mire în Organizația pionieri- lor, comandantul, sfătuindu-se cu învățătorul și cu copiii din clasa respectivă, va pregăti o scurtă și caldă recomandare a grupului de copii ce urmează să fie primiți în organizație. Dacă în clasa respectivă nu există detașament, primirea școlarilor în organizație sa vin și se așază în fața catar- gului, așteptînd coborîrea dra- pelului. După ce se coboară drapelul de pe catarg, gărzile, purtînd drapelele, se îndreaptă pe dru- mul cel mai scurt spre ca- mera pionierilor (fig. 6). In tot acest timp pionierii cîntă Marșul Organizației pionieri- lor, iar președinții și coman- danții salută. După ducerea drapelelor, comandantul unității anunță : ,. A d u 11 a r ea noastră a luat gfir^if !“. face la un detașament dintr-o clasă apropiată, pe baza hotă- rîrii comandantului unității. Desfășurarea adunării de primire in Organizație pionierilor Conform statutului, primi- rea în Organizația pionierilor se face în adunare de detașa- ment, Adunarea de detașa- ment pentru primirea școlari- lor în Organizația pionierilor se deschide cu ceremonialul obișnuit la detașament. In ca- reu școlarii stau în fața deta- șamentului pe o linie în stînga careului (fig. 7). După ceremonial, coman- dantul detașamentului citește numele școlarilor care și-au exprimat dorința de a deveni pionieri, prezintă verbal reco- mandarea colectivă, după care supune aprobării detașamen- tului, în mod individual, pri- mirea școlarilor respectivi tn Organizația pionierilor. Pio- nierii își exprimă acordul prin ridicarea mîinii drente. Dacă au vreo obiecție în legătură cu unu] dintre copii, pot să o facă. Comandantul spune : „Pen- tru depunerea legămîntului și primirea cravatei roșii, sub drapelul patriei și al Organi- zației pionierilor, vă alintați 1“ Școlarii ce urmează a fi pri- miți se aliniază pe 2 rînduri față în fată, avînd între ei drapelul patriei (fig. 8). Intr-o Ceremonialul de tabără se va desfășura la deschiderea ți la închiderea activității fie- cărei serii, la fel ca la aduna- rea de unitate, cu precizarea că drapelul rămîne ridicat pe catarg toată perioada unei serii. De asemenea, la încep»^ tul fiecărei serii, delegate consiliului regional al pionie- rilor predă comandantului drapelul taberei (acest mo- ment va preceda ridicarea drapelului pe catarg). atmosferă solemnă, cu mîna pe faldurile drapelului patriei, copiii rostesc in cor, pe frag- mente. după comandant, legă- mîntul. Tn momentul următor, co- mandantul pune ]a fiît cravata roșie și înmînează insigna școlarilor. In acest timp, pio- nierii din detașament cîntă un cîntec („Am cravata mea“). După aceea, comandantul rostește deviza, la care doar noii pionieri răspund pentru prima oară: „Tot înainte". Apoi, noii pionieri sînt feli- citati, primesc flori, mici ca- douri din partea celorlalți. La adunările de primire participă directorul școlii, se-^ cretarul organizației de baz' a P.C.R.. secretarul comitetul lui U.T.C. pe școală ți părințiț elevilor care intră în Organi- zația pionierilor. Din momentul în care în clasa a HI-a au fost primiti în Organizația pionierilor cel puțin trei școlari, se trec» la constituirea detașamentului pe clasă. Aceasta se poate face într-un cadru solemn, într-o adunare de unitate în primul trimestru al anului școlar, o dată cu adunarea în care pio- nierii din clasa a VIIT-a ies din pionierat ți predau drape- lele și însemnele celui mai tînăr detașament. Cu acest prilej, ei predau celor mici ștafeta celor mai frumoase activități și traditit ale detașamentului, care din acea clipă își încetează acti- vitatea In acest fel se vor pune bazele unor frumoaso tradiții pionierești. * LEGENDA oooooooo •oooooooo Q - onesta, ooo ••OOOOOOOO o ! OOO ‘ O 60 1 © - GAVQA BA ooo ooo i oooo - ooo • ooo I •• L ® 9 ooo ooo ooo ©ooo ooo ooo OOO I ooo J rOOO ooo , ooo I L oooooooo , ©oooooooo •aOOOOOOOO • ooo ooo oooo ooo ooo 9® 999 O» Figura 3 ®® i. OOO J ooo : ooo Ț oooo ■ ooo j ooo; OOO I oooJ rOOO < OOO : ooo i OOO • OOO 1 oooo oooooooo ©oooooooo •©oooooooo Figura t 9 09 î ooo • ooo I ® 9 ®9 ooo i OOO J OOO J • ooo! OOO ; ooo; ooo î oooJ rOOO < ooo • ooo : ooo • ooo 5 ooo» j ooo ’ ooo ' 99 oooooooo @00600000 ©oooooooo Figura 2 «o o • SI 4 9^ « Figura 5 e 4 e o e ®®® ®® I ooo • OOO î OOO; OOOO; OOO ; ooo; . OOO I \ OOOJ *©. o o o o o o o o o o o o o o o O O O o c o o Figura 6 % O o o O O o o o o O O O; o Figura 7 rOOO < ooo •ooo S ooo : ooo ;ooo® 5 0 00 «ooo l •: Figura oooooooo ©oooooooo •900000000 9® I ooo î ooo 2 ooo j ș«ooo; ■ ooo: • ooo; A ooo । î oooJ o • I- 4 • a o O e o o o o o o o o O o o o o o O O o O O Figura 8 ofrAȘAMfNr e FAGINÂ 2 COORDONATE la debutul activității ISTORIA O condiție Q succesului o constituie, în orice domeniu de activitate, Claritatea perspectivei, a obiectivelor cărora le este subordonată acea activitate, a liniilor de rezistență pe care trebuie să se desfășoare ea. Transpunînd această condiție în sfera activității didactice, măsura în care profesorul își delimitează de la început, în chip judicios, direcțiile pe care urmează să se concentreze eforturile sale este da natură să influențeze în chip hotărîtor asupra rezultatelor cu care se vor solda aceste eforturi. Spunînd aceasta nu ne gîndim în primul rînd la acele coordonate generale, valabile pentru orice școală și pentru orice disciplină (cum ar fi de pildă însușirea cunoștințelor, problemele majore ale educa- ției elevilor etc.) care, firește, stau în centrul atenției tuturor, ci la altele care se constituie în funcție de particularități specifice școlilor, disciplinelor, claselor, profesorilor, cerințelor actualității etc. Îndeobște — ne spunea profesorul Florian Chirculescu de la Școala generală nr. 159, din Capitală căruia ne-am adresat pentru a discuta cîteva aspecte ale acestei probleme — profesorii își desfășoară activita- tea la începutul anului școlar fără să acoade prioritate deosebită unor probleme. Aceste probleme se conturează pe parcurs și capătă un profiț clar la sfîrșitul trimestrului, cînd se încheie bilanțul unei etape de ac- tivitate. Urmează ca abia începînd cu trimestrul al doilea în cen- trul atenției sale să intre aceste probleme a căror soluționare va Constitui un element determinant al rezultatelor finale. Dar oricît de inteligente ar fi soluțiile adoptate în această a doua etapă, oricît de mari ar fi eforturile, ele nu vor putea să suplinească pe deplin decalajele de timp ale unui trimestru consumat. Deci, un argument în plus pentru ca „problemele" să fie preîntîmpinate și evitate. Iar măsurile sint la îndemîna oricărui profesor și pot fi de- finite după o scurtă analiză a elementelor care constituie ansamblul activității școlare și extrașcolare. între acestea, un element cheie îl constituie configurația clasei, com- poziția pe orizontală și pe verticală din punctul de vedere al pre- gătirii. Care sînt elevii foarte bine pregătiți, care sînt elevii cu pre- gătire medie și care sint cei slab pregătiți ? Care este ponderea fie- căreia dintre aceste categorii ? Și, pe verticală : cît de profunde sint cunoștințele elevilor, care sînt limitele pregătirii lor, care sînt latu- rile ei lacunare ? Sînt întrebări al căror răspuns pedagogul va căuta să-l afle din primele săptămîni de școală. Căci răspunsul la aceste întrebări constituie premisele pentru stabilirea cîtorva direcții pe care el urmează să-și axeze munca. Atit în predare cît și în verificarea cunoștințelor, profesorul va ține seama, în consecință, de cerințele fiecăreia dintre categoriile de elevi amintite, va avea în vedere ca- pacitatea lor de înțelegere, va căuta mijloacele pentru a înlătura treptat golurile din pregătirea lor. Un astfel de profesor va ști că nu va putea preda, de exemplu, fracțiile algebrice fără a reveni în prealabil, asupra unor cunoștințe de aritmetică, dacă ele sînt con- fuze pentru o parte dintre elevii săi, sau nu va putea face pe deplin înțelese unele părți de vorbire dacă nu va reveni, mai întîi, asupra de- clinării. Pe de altă parte, înseși clasele, concepute ca un tot unitar, au fiecare particularitățile lor care urmează să determine o anume orientare a muncii profesorului. In fața claselor a Xl-a de exemplu, se află perspectiva examenului de bacalaureat, ceea ce presupune 0 " «nie exigențe, în vreme ce clasele a IX-a reprezintă clase care vin v ntru prima dată în contact cu specificul activității liceale, ceea ce, de asemenea, obligă la un anume mod de muncă. Un alt element pe care profesorul trebuie în mod obligatoriu să-l la in considerație este însuși conținutul disciplinei, elementele noi pe care, de obicei, le aduc aproape în fiecare an programele și manu- alele școlare, ale căror schimbări de structură sint și ele determinate de cerințele evoluției științelor, ale pedagogiei etc. Așa de pildă, profesorul Nicolae R. Stănescu de la Liceul nr. 15 din București, sublinia că prin ponderea sporită care se acordă lucrărilor de la- borator, cerințele predării fizicii la clasa a X-a, în anul acesta, sint mult deosebite de cele din anul trecut. Aceste condiții, precum și faptul că la aceeași clasă au apărut teme noi, cum este de pildă mișcarea de rotație a solidelor, urmează să determine o revedere a metodelor de predare a acestei discipline la clasa respectivă, a stilu- lui de muncă, in general. „Dar nu numai programele și manualele — arăta același profesor — ne impun să ne adaptăm de la un an la altul modul de predare a di- feritelor obiecte, ci înseși cerințele vieții, ale realităților contem- porane. Am să dau in acest sens un exemplu care, deși nu este implicit predării unei discipline, are o influență de mare însem- nătate asupra pregătirii elevilor. In liceul nostru au existat din totdeauna cercuri de matematică și de fizică. In cadrul activității acestor cercuri am observat conturîndu-se, din ce în ce mai preg- nant, interesul elevilor pentru problemele de cibernetică. Interesul lor coincide cu cerințele societății moderne, cu evoluția contemporană a științelor. Aceasta ne-a făcut pe noi, profesorii, să ne gindim la posibilitatea de a înființa în acest an școlar, în liceul nostru, un cerc de cibernetică în care vor fi cooptați elevi aparținînd atît cercu- lui de matematică cît și celui de fizică. Evident, existența acestui cerc va imprima o anumită linie și modului de predare a celor două discipline". Eficiența activității didactice depinde. în același timp, în cea mai mare măsură de calitatea muncii profesorilor. De aici necesitatea con- tinuei autoperfecționări a acestora care deschide, pentru fiecare de la un an la altul o nouă perspectivă a stilului personal de muncă. Un profesor preocupat de problema dezvoltării gîndirii logice a •vilor ni se plîngea că nu reușește niciodată să aibă un număr ărte mare de note în catalog pentru că este foarte meticulos în p- ocesul de verificare a cunoștințelor. „Preocupat să-i determin pe elevi să gîndească, să facă deducții și să stabilească relații logice între fenomene — ne spunea acest profesor — sînt nevoit să afectez un volum foarte mare de timp exa- minării fiecărui elev. De aceea parvin cu greu să examinez în fie- care oră numărul de elevi pe care mi l-am propus". Pentru acest profesor se ridică acum la începutul anului, problema de a găsi calea care să-i asigure, fără a renunța la dezvoltarea gîndirii lo- gice, verificarea și notarea ritmică a elevilor. Putem afirma că activitatea acestui an școlar se află acum în faza de debut. Măsura în care acest debut demarează pe coordonate judicios delimitate, se va concretiza chiar în rezultatele de la sfîr- șitul primului trimestru. O, BUZESCU LA CLASELE MICI Sentimentul patriotic — prețuirea fru- museților naturale ale țării, dragostea de popor, de limbă și obiceiurile străbune — insuflat de părinți din primii ani ai copi- lăriei, este dezvoltat în școală pe o bază științifică. Un loc important în această privință îl ocupă la clasele I-IV temele cu conținut istoric. Călăuzită de indicațiile Congresului al IX-lea al partidului, școala noastră oferă astăzi elevilor manuale mult îmbunătățite la toate materiile de învățămînt. Procesul perfecționării este însă neîntrerupt și el are la bază concluziile pe care le desprin- dem din experiența noastră de fiecare zi. Discuțiile în jurul problemelor pe care le ridică munca zilnică de instruire și educa- re a elevilor sint o cale de mare eficiență, în valorificarea ideilor și propunerilor me- nite să ducă la dezvoltarea învățămîntului nostru. Să cercetăm prin această prismă cărțile de limba română de la clasele mici. în ma- nualul de clasa a II-a întîlnim poezii ca „Mama lui Ștefan cel Mare“, „Patria", „Patriei îi mulțumim", „Patria mea" care reușesc să contribuie cu succes la educația patriotică a elevilor. Din păcate lecturi ca acestea sînt încă insuficiente. Dacă ne referim la cele trei texte în proză din același manual și anume „Condeiele lui Vodă", „Ștefan cel Mare și Vrîncioaia" și „Preda Buzescu" constatăm cu regret că ele nu reușesc să însuflețească în aceeași măsură pe copii, să le arate că străbunii noștri nu lup- tau de dragul vitejiei, ci împinși de nevoia arzătoare de a-și apăra scumpa lor țară de urgia dușmanilor. Considerăm că manualul de clasa a II-a putea să cuprindă mai multe lecturi isto- rice, expunind sub forma povestirilor, cele mai semnificative fapțe și virtuți strămo- șești, momente din lupta comuniștilor pen- tru făurirea societății noastre care să le rămînă vii în minte școlarilor, ca pilde concrete care să-i călăuzească în viața lor. Lecturile Istorice din manualul de clasa a IlI-a sînt mai bogate în conținut, re- ușind ca prin faptele povestite și eroii zu- grăviți să contribuie mai profund la educa- ția patriotică a elevilor. Este destul să ci- tăm teme ca : „Mircea cel Bătrin și. Ba- iazid", „Cum a răsplătit Ștefan cel Mare vitejia ostașilor săi", „Răscoala țăranilor sub conducerea lui Gheorghe Doja", „Ho- ria, Cloșca și Crișan", „Tudor Vladimires- cu“, „Nicolae Bălcescu", „Cuza Vodă", „Răscoala din 1907“, „Grivița Roșie", „30 Decembrie", care redau momente cru- ciale din istoria bogată in fapte glorioase a poporului nostru și care, sub formă de povestiri atractive nasc în sufletele co- piilor ura pentru dușmani, revoltă pentru fiecare nedreptate și bucurie pentru fieca- re victorie dobîndită de-a lungul veacuri- lor de masele populare. Printre aceste lec- turi credem că un loc important ar trebui să-1 ocupe și povestirile despre întemeierea statului român, începînd cu voievodatele. In manualul de „Istoria României" al clasei a IV-a autorii se străduiesc să redea într-un rezumat succint și totuși bine le- gat, întreaga istorie a patriei noastre, cu toate evenimentele. Trebuie să recunoaștem că este o performanță. Manualul redă maximum de cunoștințe într-un volum minim posibil ca întindere și reușit în ceea ce privește claritatea expunerii. Dar analizînd trecerea de la lecturile simple — sub formă de povești accesibile copiilor de la 7 la 9 ani — la studiul științi- fic al istoriei patriei pretins copiilor de 10 ani, se naște întrebarea: nu cumva impu- nem acestor copii o treaptă prea înaltă în raport cu particularitățile lor de vîrstă, cu puterea lor de înțelegere? Desigur, nu ma- nualul păcătuiește. Este aici vorba de pro- gramă. Alcătuirea ei rămîne o problemă deschisă. Mulțumindu-se să prezinte mai puține fapte — bineînțeles cele mai semni- ficative — din trecutul poporului, progra- ma ar crea condiții ca acestea să fie pre- date elevilor cu mai profund efect educativ și instructiv. Știm doar că istoria ca obiect de studiu nu poate avea drept țel doar o acumulare de cunoștințe despre eveni- mentele trecute, ci este deosebit de impor- tant ca transmiterea acestor cunoștințe să influențeze activ și profund conștiința ele- vilor, trezind și dezvoltînd sentimente care înnobilează sufletul omului în formare, care stau la temelia activității sale închi- nată patriei și poporului. Considerăm că prin studiul istoriei se poate ajunge la aceste rezultate nu printr-un rezumat fidel și succint al tuturor cunoștințelor, ci prin alegerea celor mai semnificative mo- mente și tratarea lor pe înțelesul copiilor de vîrsta respectivă. Supraîncărcarea cu multe capitole face să ne scape esențialul. Or. pornind de la puținele teme cu con- ținut istoric cuprinse în manualele cla- selor precedente, manualul de clasa a IV-a ajunge să conțină 180 de pagini. Teme ca acelea predate în primele două lecții, referitoare la începuturile vieții oa- menilor pe pămînt, chiar dacă sînt într-o măsură interesante, nu reprezintă oare o supraîncărcare de cunoș- tințe ? N-ar fi fost mai nimerit ca în cla- sa a IV-a să se înceapă studiul istoriei poporului nostru de la daci ? O analiză mai atentă ar permite să se reducă din tema- tica acestui obiect de studiu și alte capi- tole. Unele lecții în manualul de istorie al clasei a IV-a sînt prezentate rece nu deschid o perspectivă optimistă asupra evoluției evenimentelor relatate. Iată, bunăoară, lecția despre răscoala din 1907, din care elevii rămîn doar cu compasiunea pentru miile de țărani uciși mișelește, fără a avea perspectiva optimistă a dezvoltării sociale. Același lu- cru se poate spune și despre efectul lec- țiilor privind lupta clasei muncitoare, lec- ții care nu prezintă și rezultatele ulterioare ale acestor lupte. De asemenea „înființarea Partidului Co- munist Român" trebuia prezentată mai amplu, ca o încununare a luptei clasei mun- citoare din țara noastră, evidențiindu-se prin- fapte și exemple caracterul revoluțio- nar al partidului. Simpla formulare de „partid revoluționar" rămîne pentru copii abstractă, neînțeleasă în esență. Elevii claselor mici manifestă și ei un interes deosebit față de studiul istoriei. Și, pe ei îi pasionează faptele eroice ale stră- moșilor noștri. De aceea asigurînd lecțiilor de istorie un conținut corespunzător, influ- ențăm cu cele mai pozitive rezultate dez- voltarea acestor elevi. Consider că ar prezenta mult interes pentru elevi și cunoștințe mai ample des- pre felul de viață al poporului, despre pro- ducția bunurilor ce le erau necesare, des- pre meșteșuguri, despre industrie, despre relațiile dintre patroni și muncitori în aspecte concludente privind formele de exploatare. Din istoria contemporană a patriei, tre- buie să prezentăm realizările prin care s-au împlinit visurile pentru care au luptat vea- curi de-a rîndul strămoșii noștri. In pre- darea acestor lecții elevii să fie solicitați a contribui activ cu propriile lor cunoștințe pe care le-au dobîndit din viața care îi înconjoară. Astfel de lecții au cele mai bune rezultate în cunoașterea orînduirii sociale în care trăiesc, în înțelegerea de către școlari a caracteristicelor socialis- mului care se desăvîrșește în patria noas- tră. i Aceasta constituie numai cîteva sugestii făcute din dorința ca studiul istoriei la clasele mici să contribuie cît mai eficient la educația patriotică a elevilor. Sîntem siguri că și alte sugestii vor fi aduse în continuare de cadrele didactice animate de dorința îmbunătățirii permanente a învățămîntului din patria noastră. ONIȚA GLIGOR La o oră de lecturi istorice. MUNTE ESENȚIALE Alt PRACTICII CONTINUE Valorificarea resurselor instruc- tive pe care le oferă, acum, Ia în- ceput de an școlar, practica con- tinuă de două săptămini in agri- cultură, este o problemă de actu- alitate care preocupă atit con- ducerile școlilor cît și pe profe- sorii de specialitate. Materialul metodic existent in această pri- vință, fiind departe dc a da răspuns tuturor problemelor pe oare le ridică această latu- ră a acțiunii, se ajunge de- seori la soluționări dintre cele mai diverse. Cea mai păgu- bitoare, pentru școală, dintre aceste soluționări este aceea, din păcate destul de răspîudită, de a neglija aspectul instructiv și e- ducativ al practicii. A lăsa să se piardă aceste valențe esențiale ale organizării practicii, înseamnă implicit că admitem posibilitatea ca elevii să nu cîștige pe planul cunoașterii nimic mai mult decît ar fi înțeles participind la ace- leași operații alături dc părinții lor. Este deci o datorie esențială a conducerii fiecărei școli de a se situa în fruntea acțiunilor pri- vind organizarea practicii conti- nue, mobilizînd toate resursele pentru valorificarea integrală a valențelor instructive și educa- tive ale acesteia. Posibilitățile în domeniul in- struirii elevilor oferite de prac- tica de două săptămîni afectează diferite laturi ale cunoașterii le- gate de studiul agriculturii, bio- logiei, chimiei, geografiei. Așa incit, dc la început, se pune pro- blema colaborării dintre profeso- rii de specialități diferite pentru a alcătui planul de desfășurare a practicii, pentru a alege — ți- nînd seama de clasele care par- ticipă — problemele teoretice ce urmează să fie consolidate. Direc- torul liceului din Mizil, tovară- șul Constantin Drăjneanu, vor- bindu-ne despre acest aspect al problemei, ne arată că în planul de desfășurare a practicii, care se efectuează în acest an la re-' coltatul viilor dintr-un G.A.S., au fost prinse probleme teore- tice privind studiul celulei și a] țesuturilor viței de vie, rolul lor în viața plantei, studiul funcții- lor de nutriție, înmulțirea. To- todată se vor prezenta implicațiile legate de mecanismul fotosinte- zei, stadiul actual al cercetărilor în acest domeniu, importanța lor practică, alături de examinarea rolului pe care-1 are solul asupra dezvoltării plantei, de procesele chimice care intervin în timpul vinificațlei etc. Planul de practică al unor școli din regiunile Argeș și Oltenia cu- prinde o prezentare amplă, în condițiile, specifice ale activității unităților agricole socialiste din locurile respective, a înfăptuirilor de seamă ale agriculturii noastre ca urmare a aplicării in viață a sarcinilor Congresului al IX-lea al P.C.R. Fără îndoială aspectul princi- pal al practicii continue îl consti- tuie participarea elevilor la lucră- rile agricole specifice, efectuate în această perioadă, în principalele zone de cultură. Dar practica, prin însăși concepția ei, nu exclude, ci implică o organizare cu caracter didactic, realizarea unor legături cuprinzătoare în vederea conso- lidării unor cunoștințe teoretice, șl desfășurării rodnice, în conti- nuare, a unor acțiuni educative. C. RADOI Oră de practică la Liceul industrial de construcții din Capitală. Piedici în însușirea definițiilor Lupta deschisă dusă împotriva forma- lismului și a didacticismului în procesul de învățămînt este uneori rău înțeleasă. Sînt unii dintre noi, de pildă, care consideră că a pretinde elevilor să-și însușească o de- finiție sau regulă în mod riguros exact, este o chestiune de formă, la care se poate renunța, sau chiar împotriva căreia trebuie luptat. Un asemenea punct de vedere înseamnă, în fapt, a contrazice principiul însușirii te- meinice a cunoștințelor ce ne obligă a-i conduce pe elevi către înțelegerea clară a întregului conținut de idei pe care îl cu- prinde o definiție sau o regulă. Fixarea generalizărilor, a principiilor și a legilor este absolut necesară. Ea trebuie să se facă însă concis și precis, fără nici o confuzie de idei. Și iată de ce volumul de cuvinte care intră in alcătuirea unei defi- niții este adeseori fix, reducindu-se la ce este necesar și suficient pentru formularea limpede, completă și fără echivoc a ceea ce vrem să definim. Iată, de ce teoremele de geometrie, regulile de calcul aritmetic sau algebric, legile și principiile care stau la baza unor științe ca fizica și chimia nu au suferit modificări esențiale în enunța- rea lor de-a lungul veacurilor, decît atunci cînd ele au fost impuse de noi constatări privitoare la structura, la esența materia- lului studiat. Astfel ar trebui să stea lucrurile și la gramatică, în ceea ce privește modul în care sînt cuprinse în definiții părțile de vor- bire, părțile de propoziții și construcțiile sin- tactice unde nu s-au produs schimbări de structură. De cînd e limba, părțile de pro- poziție și părțile de vorbire sînt aceleași. Totuși, fără ca propoziția, de pildă, să în- semne altceva astăzi decît a însemnat cu cîțiva ani în urmă, aceasta acum se defi- nește altfel. Propoziția nu mai este „o gîn. dire, exprimată oral sau în scris" (definiție care se încadra în rigorile logice ale ra- ționamentului ca proces de gîndire : stabi- lirea raportului dintre două noțiuni), ci este definită acum „o comunicare făcută cu ajutorul unui singur predicat". De ce s-a adoptat această nouă definiție ? Oare termenul comunicare îl înlocuiește cu mai mult succes pe acela de gîndire ? Nu ve- dem cum însă am putea să admitem acest lucru. Dar noua definiție implică ideea de predicat, idee care se formează la elevi in- tr-o lecție ulterioară predării propoziției. Or, logica pretinde ca toți termenii folo- siți într-o definiție să fie pe deplin cunos- cuți. Modificarea definițiilor creează nebulozi- tate. Se opune principiului didactic al sis- tematizării. Așa cum am arătat mai sus, o definiție nouă trebuie să fie impusă de o modificare survenită în structura fenome- nului, în cazul nostru, gramatical, ce se definește. Altfel nu-și are rostul. Schimba- rea edițiilor și a autorilor manualelor di- dactice nu ar trebui sa implice și schimba- rea definițiilor. Un manual nu își capătă ca- racterul de „nou" prin contorsionări de fra- ză cînd e vorba de reguli și definiții, ci prin originalitatea și calitatea metodei de ex- punere prin bagajul informativ mai bogat, mai ilustrativ pentru diferitele fenomene gramaticale. în școală se lucrează după principiul sistematizării și al continui- tății. Trecerea elevului de pe o pozi- ție pe alta în timpul atît de scurt al șco- larității sale înseamnă o abatere de la linia principiului, abatere a cărei conse- cință pentru elev este haosul, este deruta. Lărgirea sferei de conținut noțional, im- pusă de creșterea potențialului de gîndire și de extinderea orizontului de cunoaș- tere al elevului nu justifică modificarea definiției. Este adevărat că, pe măsură ce înaintează în vîrstă și promovează clasă cu clasă, elevul observă noi și noi propri- etăți ale elementelor gramaticale învățate. Aceste proprietăți nou constatate nu nu- mai că nu impun modificarea definiției inițiale, dar o întăresc, o precizează mai bine, o fixează în cadrul cuvintelor ce o alcătuiesc. Astfel stau lucrurile și la cele- lalte științe. De pildă, la geometrie ; „Pa- ralelogramul este un patrulater cu latu- rile paralele două cîte două". Aceasta este definiția unică a paralelogramului. O în- vață elevul în clasa a Vl-a și o aude tot astfel enunțată și la facultate, mai tîrziu. Ce se întîmplă însă cu definițiile din ma- nualele de gramatică ? în clasa a V-a, ele- vul învață, de pildă, că „Partea de vorbire care arată o calitate a unui obiect (ființă, lucru, fenomen) se numește adjectiv". în clasele a Vl-a și a Vil-a, că „Adjectivul este partea de vorbire flexibilă care arată o însușire (s.n.) a unui obiect", iar în clasa a VlII-a învață că „Adjectivul este partea de vorbire care se declină și arată o însu- șire a unui obiect". Trei definiții deci, pentru aceeași no- țiune. Cea din clasele a Vl-a și a VII-a este mai completă și mai simplă decît aceea din a VlII-a, pentru că flexibilitatea este o sferă mai largă decît declinabilitatea (Adjec- tivul flexionează doar și după gen și nu- măr nu numai după caz !) Iar definiția din clasa a V-a este mai bună decît cele din clasele a Vl-a și a VII-a pentru că în clasa a V-a nu mai e vorba de „însușirea obiec- tului" (construcție care poate să conducă și la sensul de a-ți însuși un obiect). Totodată definiția din clasa a V-a mai are o calitate : elimină condiția flexibili- tății (care este o proprietate a adjectivu- lui și care iese deci din limitele definiției). Pe de altă parte, sînt și adjective neflexi- bile, ca de pildă : sadea, asemenea (tri- unghiuri), aidoma — care deși constituie excepții ar trebui și ele luate în evidență, în cazul cînd am cuprinde în definiții și lucruri neesențiale. Atunci de ce nu s-a repetat și în manualele claselor următoare, definiția din clasa a V-a ? (cu foarte mici retușuri ea ar fi fost cît se poate de bună). Ce aduc nou, util, variantele din clasele următoare ? Și modul de definire al prenumelor su- feră unele variații. La clasele a V-a (pag. 160), respectiv a Vl-a (pag. 186) și a VII-a pag. 194) se arată că : „Pronumele care de- semnează diferitele persoane (s. n.) se nu- mește pronume personal" pe cînd Ia clasa a VlII-a (pag. 213) definiția sună astfel: „Pronumele care, prin formele lor, fac deosebirea dintre diferitele persoane, (s. n.) se numesc pronume personale". Pe lîngă dezacordul între ele, definițiile acestea ni se par neclare și în măsura în care cuvîn- tul persoană (luat singur, fără precizarea că e vorba de persoana gramaticală) ne trimite la persoană=om, ceea ce i-ar pu- tea face pe unii elevi să înțeleagă că pro- numele personal înlocuiește numai sub- stantive nume de oameni. Nu înțelegem de asemenea de ce la toate felurile de pronume se cuprinde în defini- ție formula : „Pronumele care înlocuiește numele unui obiect". Doar la definiția pro- numelui se arată clar că pronumele ține locul unui substantiv ! La pagina 197 (ma- nualul de clasa a VII-a). despre pronumele reflexiv, se afirmă: „Pronumele care ține locul obiectului (s.n.)...“ Este un nonsens. Care obiect poate să fie înlocuit cu un pro- nume ? ! Considerăm de o stringentă actualitate concentrarea definițiilor gramaticale în forme admise de logică, pentru adoptarea de definiții unice. Ne dăm seama că unele dintre elemen- tele gramaticale nu pot fi cuprinse în de- finiții juste, complete. Acestea sînt cîteva numai. Cele mai multe se încadrează însă pe deplin în rigorile logicii. Or, tocmai a- cestea sînt prezentate în manuale prin formulările hibride, inutil prolixe. Este necesar să se cadă de acord asupra defini- țiilor. Precise și concise, adică reduse la general proxim și la diferența specifică, ele nu numai că nu ar constitui o povară pen- tru elevi, ci i-ar ajuta efectiv la analiză, atunci cînd ei ar oscila între mai multe so- luții. Prof. OLIVIU NEGOIȚA PAGINA 3 Activitatea organizațiilor sindicale De la realizările actuale, mai departe De curind, Comitetul Uniunii Sindicatelor din Invățămint și Cultură a organizat în toate regiunile țării un instructaj Ia care au participat președinții, vicepreședinții și secretarii comitetelor sin- dicatelor din învățămînt. In cadrul acestui instructaj au fost prezen- tate două expuneri: „Sarcinile sindicatelor din învățămînt în etapa actuală, în. lumina hotărîrilor celui de al IX-lea Congres al Partidu- lui Comunist Român" și „îmbunătățirea organizării muncii, a sti- lului și metodelor de activitate a organelor și organizațiilor sindicale din învățămînt". In cadrul instructajului numeroși participanți au împărtășit din experiența dobîndită de către sindicatele din care fac parte, au analizat cu spirit de răspundere lipsurile existente și au făcut pro- puneri concrete pentru îmbunătățirea pe mai departe a activității sindicatelor din școli în lumina indicațiilor primite. In rîndurile de mai jos prezentăm cîteva aspecte ale activității unor organizații sindicale, expuse cu prilejul acestor instructaje de către președinții sindicatelor respective. Răspuns la probleme de actualitate La baza unei activități fruc- tuoase și utile stă, fără îndoială, buna organizare a muncii, antre- narea tuturor cadrelor didactice la îndeplinirea sarcinilor ce revin sindicatelor din școli — a arătat prof. Livia Popa, președinta co- mitetului sindicatului de Ia Liceul nr. 2 din Pitești. De la bun început noi am cuprins în planul de muncă al comitetului obiectivele majore care stau în fața noastră și am prevăzut măsuri concrete pentru îndeplinirea lor. Cunoscînd din timp planul general de muncă al școlii și colaborînd îndeaproape cu direcția, am căutat să orientăm eforturile noastre spre sprijinirea eficientă a procesului instructiv- educativ. Astfel, sindicatul a reușit să organizeze acțiuni specifice pe Ițnie profesională — în pas cu măsurile luate de conducerea șco- lii — dar nu paralele. Răspunzînd unei cerințe de stringentă actuali- tate, de pildă, am organizat in- teresante schimburi de experiență îptre cadrele didactice de aceeași specialitate, privind metodele noi folosite pe linia modernizării învă- țămîntului. Această temă a con- stituit și obiectul dezbaterilor unei ședințe a comitetului sindicatului, cii care prilej s-au analizat rezul- tatele obținute în acest domeniu și s-au luat măsuri pentru extin- derea lor în viitor. . în scopul îmbunătățirii continue a procesului de învățămînt, comi- tatul sindicatului a orientat tema- tjea adunărilor în grupele sindicale spre problemele de interes gene- ral, căutînd să nu le repete pe cele dezbătute în consiliile pedagogice sau în comisiile metodice. Așa se face că anumite teme ca: „Mij- loacele și procedeele folosite de cadrele didactice pentru controlul cunoștințelor elevilor" sau „Con- tribuția membrilor de sindicat în vederea încheierii cu succes a anu- lui școlar" au suscitat un mare interes. La inițiativa comitetului sindi- catului, în colaborare cu comisiile metodice, s-au organizat în școală cîteva interesante anchete. Una din acestea a avut la bază între- barea : „în ce stadiu vă aflați cu pregătirea elevilor din clasa a Xl-a pentru examenul de bacalaureat?" Fiind organizată în perioada cînd problema aceasta trebuia să fie în atenția profesorilor clasei a Xl-a ancheta a fost de un real folos. Acțiuni pentru ridicarea culturii profesionale și generale cadrelor didactice Continua perfecționare a pregă- tirii profesionale, ridicarea la un nivel superior a măiestriei peda- gogice a fost una din preocupările noastre principale — a spus învă- țătoarea Aurelia Năcuță, preșe- dinta comitetului sindicatului în- vățămînt din orașul Bacău. Comi- tetul sindicatului a desfășurat o susținută muncă de antrenare a cadrelor didactice îndeosebi a ce- lor cu bogată experiență la stu- dierea și elaborarea unor lucrări științifice. Astfel, la inițiativa bi- rourilor de grupe sindicale, în mai multe școli din oraș au fost stu- diate o serie de teme, care apoi au format obiectul unor dezbateri în comisiile metodice. Așa au fost, bunăoară, temele: „Prevenirea și combaterea greșelilor tipice de or- tografie și punctuație la clasele I—IV", „Munca independentă a elevilor", „Cum înlăturăm însuși- rea mecanică și formală a cunoș- tințelor" și altele. Pe baza unui studiu privind cauzele rămînerii în urmă la învățătură, pe care l-am efectuat, vom organiza, în curînd, un simpozion pe această temă. Și alte acțiuni organizate de co- mitetul nostru au venit să contri- buie la ridicarea măiestriei peda- gogice, la îmbogățirea culturii pro- fesionale, în general. Cu ajutorul Comitetului regional de cultură și artă am organizat un ciclu de con- ferințe la care am invitat și o serie de conferențiari din Bucu- rești. Dintre conferințe cităm cî- teva care s-au bucurat de o bună primire : „Unele probleme ale di- dacticii moderne", „Personalitatea profesorului", „Menirea intelectua- lului în societatea socialistă", „Educarea tinerei generații în spi- ritul umanismului socialist" etc. Un loc important în activitatea sindicatelor de sprijinire a muncii profesionale a cadrelor didactice îl ocupă și informările operative asupra noutăților apărute în do- meniul pedagogiei și al diferitelor ramuri ale științei — a arătat prof. Victor Bîrsan, președintele comitetului sindicatului învățămînt din orașul Brașov. Birourile gru- pelor sindicale din majoritatea școlilor orașului organizează peri- odic, înainte de începerea sau după terminarea cursurilor, scurte in- formări asupra celor mai noi des- coperiri ale științei, asupra cuceri- rilor în domeniul pedagogiei, psihologiei și sociologiei, precum și dezbaterea celor mai importante articole apărute în presa pedago- gică și de specialitate. Tot în acest scop, în unele școli, cum ar fi Școala generală nr. 13 a fost or- ganizat un „Colț informativ" la care sînt afișate periodic liste bi- bliografice și scurte prezentări de cărți. Acest material informativ este de un real folos cadrelor di- dactice în munca lor profesională, ca și în pregătirea examenelor pentru obținerea gradelor didac- tice. Bogată activitate cultural'educativă Considerînd drept una din sar- cinile sale însemnate aceea de a antrena cadrele didactice într-o activitate cultural-educativă cît mai interesantă și mai variată, co- mitetul nostru a căutat că asigure o mare diversitate și un bogat con- ținut acestei activități — a ară- tat prof. Ion Stăncioi, președintele Comitetului sindicatului învăță- mînt din Constanța. La clubul sin- dicatului nostru, cadrele didactice au găsit oricînd manifestări cul- ral-artistice care să corespundă exigențelor și preocupărilor lor. Un fapt pozitiv este acela că Ia realizarea acestor manifestări au participat numeroși membri de sindicat. Iată — citate la întîm- plare — cîteva din aceste mani- festări desfășurate la club : „Unele metode ale predării compunerii", referat științific ținut în fața ca- drelor didactice care predau la clasele I—IV de către învățătoarea Aurelia Drăgan, medalionul literar „Duiliu Zamfirescu". pregătit de prof. Ruxandra Moia, o audiție de muzică simfonică organizată de prof. Dumitru Galavu, seară li- terară „Dumitru Anghel — poetul florilor" pregătită de prof. Ion Muche și multe altele. Un mare număr de cadre didac- tice participă la formațiile artis- tice ale sindicatului. Corul, de pildă, a prezentat în anul trecut spectacole de un ridicat nivel ar- tistic, bucurîndu-se de calda apre- ciere a publicului constănțean. De asemenea, o atenție deosebită a acordat comitetul sindicatului muncii cu cartea în rîndul cadre- lor didactice, popularizării susți- nute a literaturii beletristice, pe- dagogice și de specialitate. Aspectele prezentate mai sus sînt numai cîteva crîmpeiedintr-o bogată activitate în care s-a acumulat o valoroasă experiență. Pe baza acestei experiențe și aplicînd indicațiile concrete pe care le-au cuprins expunerile din cadrul instructajului, organizațiile sindicale își vor putea spori tot mai mult aportul la continua îmbunătățire a activității instructiv-educative din școli. URMELE ISTORIEI n- Cetate romană din Munții Apuseni. CALEIDOSCOP • La un examen de baca- laureat din iunie 1897 pre- ședinte fiind D. Onciul de la Facultatea de istorie, iar profesorul C. I. Istrati mem- bru în comisie, îi reveni lui Istrati sarcina de a suprave- ghea lucrarea scrisă. A doua zi, Onciul semnală comisiei un fapt de necrezut: cu toate că fuseseră înscriși 50 de candidafi, apăruseră 51 de teze. „In definitiv, cum se prezintă aceea care este în plus ?“ întrebă un mem- bru al comisiei. Onciul răspunse : „Slăbuță. E notată cu șase". Atunci profesorul Istrati interveni ; „E un mare noroc că am izbutit eu, pro- fesor universitar și membru examinator să iau nota 6 la examenele dv.", și explică în continuare de ce scrisese teza, semnată C. I. Spiru. Vroia să demonstreze exce. sivele pretenfii ale profeso- rilor comisiei din care făcea parte. • Xilogravura a apărut In Coreea cu începere din anul 1022, iar în anul 1232 au fost introduse literele metalice turnate în matrițe de porțe- lan. Decretul regelui Thai- Tiong din anul 1403, justi- fica înființarea unei turnă- torii de asemenea litere prin cuvintele: „Cărțile sînt fără doar și poate de mare folos pentru cîrmuirea țării. Re- galul nostru de răsărit se află situat peste mare și nu- mai rareori ne sosesc cărți din altă parte ; tablele de lemn se tocesc 'degrabă S' e greu să cioplești table de lemn pentru toate cărțile din lumea largă. De aceea voința noastră și legea dată de noi e să se făurească li- tere din aramă și să se tipă- rească fiecare carte astfel îneît cunoștințele literare să se răspîndească pe cît se poate spre cît mai mare fo- los". Evoluția stării psihice a elevilor la lecție (Urmare din pag. 1) Dinu Șerban Expoziția profesorului-pictor Dinu Șer- ban — deschisă în sala Magheru — se im- pune prin caracterul ei de largă respirație lirică. Pictorul Dinu Șerban este atras de poezia peisajului deschis, a orizontului larg. Nu întîmplător, ci voit, sînt alese acele peisaje care dau sentimentul de liniște, de echilibru sufletesc. In mijlo- cul naturii, artistul se regăsește pe el în- suși. Temperamentul său este mărturisit din plin în picturi ca „Drum pe lîngă Sa- bar", „La marginea Bucur eștiului", „Pod peste Argeș", Peisaj" etc. Din repertoriul artistic al lui Dinu Șer- ban nu lipsește nici peisajul industrial. In expoziția sa întîlnim tablouri ca : „Uzina Stegul Roșu", „Turnuri de răcire", „In uzină" etc. Aceasta se afirmă însă prin pi- torescul lor exterior, prin impresia ce o lasă pe retină. Cele cîteva portrete prezente în această expoziție a artistului sînt realizate cu multă înțelegere pentru acest gen artistic, filtrînd deopotrivă multă căldură și o at- mosferă plină de demnitate. „Grup de ță- rani" este o compoziție căreia ritmica ver- ticală îi imprimă vigoare și patetism, fără a cădea nici o clipă în grandilocvență. Chiar florile („Crizanteme", „Crinul") și obiectele („Natură statică cu oale") au în ele ceva solemn. Sobrietatea mijloacelor de expresie, prin sublinierea a ceea ce este esențial și expre- siv este dominanta stilului artistic al pic- torului Dinu Șerban. Departe de planturo- zitate, pictura lui nu cade nici în extrema simplificărilor în care adesea este sacrifica- tă spontaneitatea liniei și sensul formelor, 'Artistul nu-și subordonează viziunea unor preocupări stilistice exterioare, precon- cepute. Culorile, ca și linia, calme, liniști- toare, lipsite de stridențe și soluții artifi- cioase, împlinesc în mod adecvat optica picturală a artistului. Expoziția — în ansamblul ei — prezintă unitate, reliefînd pregnant personalitatea artistului, și se impune prin limpezime și seninătate. Dumitru Pasima S-a creat o tradiție ca în sala de expozi- ții a Institutului de arte plastice „Nicolae Grigorescu" să se organizeze expozițiile de debut ale unor valoroși absolvenți ai acestui institut. Aici — în sala „Ka- linderu" — și-a deschis expoziția de început, tînărul profesor-sculptor Du- mitru Pasima. Spirit receptiv, artis- tul expozant își pune multiple pro- bleme, a căror arie se întinde de la preocupările pentru echilibrul statuar și de compoziție, pînă la conturarea unor viziuni care implică variate căi de expre- sie. Dumitru Pasima manifestă reale posibi- lități portretistice. Fiecare lucrare — în- scrisă nediferențiat în catalog „portret" — se deosebește de celelalte prin problema- tica plastică, prin individualizarea psiho- logică a personajelor și prin soluțiile com- poziționale. Portretele realizate de Pasima au ex- presie, vitalitate și forță interioară. Pasima este în plină căutare. Viitoarele sale manifestări artistice vor defini drumul pe care se va statornici; oricare va fi dru- mul ce-l va urma, lucrările expuse ne dau certitudinea dezvoltării unei viguroase personalități artistice, Conf. univ. ALEXANDRU TOHANEANU se desfășoară în acest cadru sau sub direc- ta sa influență. Avem în vedere totodată faptul, că profesorul de limba maternă, în- vățîndu-1 pe elev să se exprime în mod co- rect, oral și scris, nu obține realizări nu- mai pentru obiectul de învățămînt pe care-1 predă ; dezvoltînd dragostea și res- 1 pectul pentru trecutul de luptă și realiză- rile poporului nostru, profesorul de isto- rie nu vine numai în sprijinul predării is- toriei patriei; la fel și cel de matematică, fizică etc. La elevii din clasele mici, ponderea în determinarea stării psihice la lecție este dată în același timp de către anumite ele- mente afective — modul apropiat sau dis- tanțat de comportare al profesorului, felul în care încurajează conștiinciozitatea i și eforturile elevilor; atitudinea față de ei în timpul lecțiilor, în pauze, cît și în afara școlii. La elevii din clasele mari, ponderea în susținerea și orientarea acti- vității, cît și în privința stării psihice la lecție o dețin mai mult factorii cognitivi, iar pe baza acestora interesele de cu- noaștere și conturarea unor elemente de interese profesionale. întîlnim totuși elevi, care deși înțeleg cunoștințele care li se predau, — mani- festînd atît atașament față de școală, cît și special față de unele obiecte de învă- țămînt —, nu reușesc să imprime activității lor școlare un ritm susținut. îndeobște aceștia sînt deficitari în primul rînd la eforturile de voință. Asigurarea unei pregătiri temeinice prin intermediul fiecărei lecții este indisolubil legată de creșterea responsabilității față de activitatea de elev — ca sarcină socială, în condițiile regimului socialist trebuie să crească simțul acestei responsabilități; deoarece se poate face apel la toți factorii stimulatori, atît în cadrul școlii, cît și în afara ei. Simțul responsabilității trebuie cultivat la toate clasele ; datorită expe- rienței pe care o acumulează și a evolu- ției psihice, ne așteptăm însă ca la clasele mari el să fie deja mai dezvoltat, oglin- dindu-se această dezvoltare îndeo'sebl în rezultatele pe care le obțin elevii la în- vățătură. Sub aspect psihologic, atașamentul ine- gal al elevilor din clasele mari față de unele lecții — aparținînd unui obiect de învățămînt sau altul, precum și față de altele — aparținînd unei categorii de o- biecte de învățămînt, — nu are de obicei la bază aceleași motivații ca la elevii din clasele mici. Lă clasele mari, ponderea trecînd în mod evident pe seama satis- facerii curiozității științifice, devin domi- nanți factorii cognitivi, iar cei afectivi și voliționali dobîndesc rol auxiliar, subor- donat. Tocmai de aceea, raportînd afec- tivitatea și voința la interesele de cu- noaștere și profesionale, putem vorbi des- pre existența, chiar și în aceste condiții, a unei afectivități cognitive (de ex. emoții și sentimente de cunoaștere) și de pro- cese voliționale direcționale și structu- rate cognitiv. La clasele mari, mai mult decît la celelalte, trebuie deci acționat pe calea formării convingerii elevilor pentru asigurarea unui atașament pozitiv gene- ral față de toate obiectele de învățămînt. în condițiile regimului nostru întreaga societate își aduce contribuția la reușita procesului instructiv-educativ din școală. Tocmai de aceea este necesar, să ținem seama de varietatea și complexitatea fac- torilor care influențează asupra stării psihice a elevilor la lecție și să-i orientăm în așa fel îneît ei să-și sporească influ- ența pozitivă ; prin aceasta asigurăm efi- cacitatea fiecărei lecții: în parte și a pro- cesului instructiv-educativ în totalitatea lui. • O veche legendă chi- neză povestește că împăra- tul U din dinastia veche Han, care trăia prin secolul al ll-lea î.e.n. a căzut la pat, greu bolnav. Prințul Uei, moștenitorul tronului, finea mult să meargă să-l vadă, deși știa că această vizită l-ar putea înfuria pe împă- rat, înfrucît nu-i plăceau oa- menii cu nasul mare, iar prințul era renumit în tot imperiul pentru dimensiu- nile respectabile ale nasului său. Ce să facă ? Cian-Ciun, sfetnic al curții, socotind că i-a venit și lui ap la moară, căci nu-l putea suferi pe prințul moștenitor îi dădu un sfat perfid : „Lipește-fi pe nas o bucată de hîrtie și cu . siguranță că împăratul va fi impresionat de delicatețea gestului tău". Zis și făcut. Efectul vizitei însă a fost teribil. La vederea prințului cu nasul adăpostit sub hîr- tie, împăratul a început să răcnească ieșit din fire; „Ai crezut că am murit și ți-ai lipit hîrtie pe nas ca să nu simți mirosul?" Prințul a fost dat afară și și-a pier- dut dreptul de moștenitor. Triumful lui Cian-Ciun este însemnat însă mai ales pen- tru istoria științei, deoarece relatarea lui constituie cea mai veche referire la exis- tența hîrtiei (fabricată din deșeuri de mătase) în China Antică (finele secolului II î.e.n.). Manuale cu... surprize F O I L E T □ N Una dintre marile bucurii pe care înce- putul anului școlar le prilejuiește elevi- lor o constituie pri- mirea manualelor noi. Pentru ca aceas- tă bucurie să fie cît mai deplină. Editura didactică și pedago- gică, împreună cu ti- pografiile care exe- cută manualele, se străduiește an de an să le facă mai fru- moase, cu ilustratii mai atrăgătoare le- gindu-le în coperte de plastic sau pîn- zate. Dincolo de aceste strădanii evidente se întrevăd uneori une- le urme ale nepăsă- rii, mărunte, izolate, dar care totuși, întu- necă bucuria fireas- că a unor școlari. Vă închipuiti, de pildă, chipul elevului care știind că a venit a- casă cu manualul de limba română de cla- sa a IX-a observă consternat că între coperte se găsește Geografia pentru cla- sa a Xl-a ? Aseme- nea volume rebut (cîte oare? !) au ieșit pe porțile Combina- tului poligrafic „Ca- sa Scînteii" datorită neglijentei unor lu- crători de la legăto- rie și golurilor în sistemul de lucru al controlului tehnîc de calitate. O anomalie asemănătoare a pre- zentat și manualul de limba română pentru clasa a III-a între copertele căru- ia se găsea aritmeti- ca de clasa a VH-a. întreprinderea po- ligrafică „13 Decem- brie" a reușit totuși să atingă adevărate recorduri de neaten- ție. „Limba română" de clasa a IX-a cu- prinde un intermez- zo de geometrie la paginile 49—58. In felul acesta elevii pot stabili legături între genurile literare și teorema lui Pitagora, studiu pe care, după cîte știm, nu l-a în- treprins și la care nu s-a gîndit încă nici un istoric literar. In acest context, desi- gur coperte legate de-a-ndoaseleai a- proape că nici nu mai uimesc decît prin frecventă. (Geome- tria analitică cl. Xl-a, Istoria Româ- niei cl. VIII-a sau a X-a etc.). Dacă literatura contemporană ne-a deprins cu versul alb. unele tipografii caută se pare, să in- troducă în didactică, metoda filelor albe. Datorită lor unii e- levi pot găsi la capă- tul a 100 de pagini o oază de liniște și pace, se pot recrea desenînd, scriind poe- zii sau făcînd rezu- mate din capitolele precedente. Aseme- nea „inovații" s-au înregistrat la volume din ;,Matematici spe- ciale" de Șabac exe- cutate de întreprin- derea poligrafică „In. formația", la unele lucrări ale întreprin- derii poligrafice „13 Decembrie" ș.a. Și acestea nu sînt singurele deficiențe pe care le-au întîlnit Ia manuale. Sînt des- tul de numeroși ele- vii care vor întîlni manuale cuprinzînd tipare suprapuse, pa- gini legate invers, file Incomplet impri- mate, porțiuni de carte legate cu dăr- nicie de mai multe ori, pagina-titlu pier- dută pe undeva prin mijlocul cărții și multe altele, în func- ție de imaginația și priceperea (? !) legă- torului. Industria noastră poligrafică, dotată cu o tehnică avansată și specialiști valoroși care, anul trecut, în confruntarea inter- națională de la Leip- zig a cucerit o me- dalie de aur, cinci de argint și de bronz și cinci mențiuni pentru calitatea gra- fică a lucrărilor pre- zentate, poate, desi- gur, să elimine com- plet asemenea defi- ciente. Este necesar pentru aceasta doar ca exigența, simțul de răspundere să fie continuu și pretutin- deni prezent. H,LEREA REDACȚIA SI ADMINISTRAȚIA i București, Piața Scînteii nr, 1, Telefon 17.60 20. Abonamentele M fee la oflcltl* poștale, factorii poștali și la dlfuzorll din nnltațll de Invățămint. Tiparul i Combin atul Poligrafic Case Scînteii. Piețe Sein teii, București ■ 1 ■ «.i sa ।